Treinreizigers tussen Amsterdam en Berlijn reizen vanaf 1 november allemaal met de nieuwste ICE-treinen. De nieuwe treinen vervangen in de komende dagen de laatste, oude C- treinen die nu nog rijden tussen Nederland en Duitsland. De nieuwe treinen rijden (net zoals nu) zeven keer per dag. In Nederland rijdt de trein via Hilversum, Amersfoort, Apeldoorn, Deventer en Hengelo. NS en partner Deutsche Bahn rijden sinds 18 oktober al met de nieuwe treinen naar Berlijn. De meeste treinen op deze verbinding zijn inmiddels vervangen. Vanochtend werd op station Amersfoort samen met Deutsche Bahn en de gemeente Amersfoort de officiële start van de nieuwe treinen naar Berlijn feestelijke gemarkeerd.De nieuwe trein is speciaal ontworpen voor een comfortabele reis en is ‘onder de motorkap’ voorzien van de nieuwste technieken. Met de terugkeer van het barrijtuig is ook onder meer het kopje koffie en de maaltijd onderweg weer terug. De reistijd tussen Amsterdam en Berlijn blijft met deze trein gelijk: net onder de 6 uur.Heike Luiten, directeur NS International: “Deze nieuwe treinen zijn een grote vooruitgang voor reizigers qua comfort en betrouwbaarheid. Treinreizigers hebben de laatste periode te vaak te maken gehad met storingen aan de oude treinen. We kijken er naar uit om reizigers te verwelkomen en op een duurzame en comfortabele manier naar hun bestemming te brengen. Met de start van de ICE-treinen naar Berlijn markeren we tegelijk een bijzonder moment: ICE verbindt Nederland en Duitsland al 25 jaar. Alle dagtreinen vanuit Nederland naar Duitsland worden nu met ICE-treinen gereden, dus naast de route naar Frankfurt en München, rijden we nu ook alle treinen naar Berlijn met ICE.”De ICE-trein rijdt momenteel ook al vanuit Nederland naar Frankfurt en München. Door de komst van de ICE-treinen naar Berlijn, wordt de treinverbinding Amsterdam - Berlijn een officiële ICE-verbinding. Reizigers met een NS-abonnement (zoals een voordeelabonnement of Kidsvrij) of studentenreisproduct betalen hiervoor hetzelfde tarief als voor “normale” binnenlandse treinen. Ook het populaire Railrunnerkaartjes is hier geldig. Reizigers met een los ticket betalen straks een ICE-toeslag van €3,00 per treinreis.De nieuwe treinen zijn een vooruitgang qua comfort en betrouwbaarheid. Tegelijkertijd heeft deze trein in totaal minder zitplaatsen dan de huidige treinstellen op deze verbinding. Dat zou met name tot extra drukte kunnen leiden in de vakantieperiodes, waarin deze trein naar Berlijn populair is. NS houdt de eventuele extra drukte goed in de gaten en adviseert reizigers te reserveren voor hun internationale reis.