De nieuwe hoofdrailnetconcessie is operationeel gezien goed van start gegaan. Reizigers kwamen in de eerste helft van 2025 vaker op tijd aan en hadden meer kans op een zitplaats. NS heeft echter in de eerste helft van 2025 een onderliggend verlies van € 60 miljoen geleden. Dat is een kleine verbetering ten opzichte van de eerste helft van 2024 (€ -65 miljoen), maar nog steeds overduidelijk onvoldoende voor een financieel gezond NS. Daarvoor zijn positieve resultaten nodig. NS moet daarom de komende jaren blijven besparen en meer reizigers aantrekken, met name in de daluren waar nog veel ruimte in de trein is.Bekijk het NS Halfjaarbericht 2025Operationele prestaties NS en ProRail hebben samen met het programma Betrouwbaar Beter extra maatregelen genomen om prestaties op het spoor te verbeteren en die pakken goed uit. Reizigers waren hierdoor vaker op tijd en hadden meer kans op een zitplaats, ondanks de grote hoeveelheid impactvolle infrastoringen op het spoor in de eerste helft van 2025.Met ingang van de nieuwe hoofdrailnetconcessie op 1 januari zijn de belangrijkste prestatieafspraken aanscherpt. De reizigerspunctualiteit, die NS per 1 januari rapporteert op 3 en 10 minuten (in plaats van 5 en 15) scoorde de eerste zes maanden van 2025 boven de streef- en bodemwaarde. Voor alle prestatieafspraken geldt dat de afgesproken bodemwaardes in de eerste helft van 2025 zijn gehaald. Dat geldt ook voor de zitplaatskans, die NS vanaf 1 januari specifiek rapporteert voor de tweedeklas in plaats van de eerste- en tweedeklas tezamen. Spoorprestaties in eerste helft van het jaar (%)NS heeft geïnvesteerd in het aantrekken van nieuwe collega’s en beschikbaar materieel en langdurige snelheidsbeperkingen zijn verwerkt in de dienstregeling. Samen met ProRail hebben we de dienstregeling betrouwbaarder gemaakt, vooral rond geplande werkzaamheden. Daarnaast is er door slim onderhoud en reparatie van treinen voldoende treinmaterieel beschikbaar. Het aantal infrastoringen is te hoog. ProRail probeert het aantal infrastoringen te verminderen en de beperkingen op het hele spoornet meer voorrang te geven en zo snel mogelijk op te lossen.Vergelijking reizigerspunctualiteit 5 minuten*NS rapporteert per 01-01-2025 punctualiteit op 3 en 10 minuten. Cijfers 2025 zijn gecorrigeerd op 5 minuten voor vergelijkingsdoeleinden. Gemiddelde eerste helft 2024: 89,3%, 2025: 91,5%Vergelijking zitplaatskans tweedeklas in de spits*Vanaf 01-01-2025 rapporteert NS de zitplaatskans specifiek voor de tweedeklas i.p.v. het totaal van eerste- en tweedeklas. Cijfers in 2024 zijn hierop gecorrigeerd voor vergelijkingsdoeleindenFinanciële prestaties De opbrengsten uit reizigersvervoer in de eerste helft van 2025 zijn gestegen naar € 1.569 miljoen (2024: € 1.492 miljoen), ondanks dat NS in deze periode te maken had met de NAVO-top, stakingen, werkzaamheden en relatief veel infrastoringen. De additionele bijdragen van overheden in relatie tot reizigersvervoer zijn in het eerste halfjaar gedaald tot € 21 miljoen (2024: € 104 miljoen), onder andere door het wegvallen van de compensatie voor lagere studentenkaarttarieven (2024: € 44 miljoen). De opbrengsten van de exploitatie van stations kwamen uit op € 264 miljoen (2024: € 250 miljoen). NS heeft in de eerste helft van 2025 een onderliggend verlies van € 60 miljoen gerealiseerd (2024: € -65 miljoen). De kosten die NS maakt om de treindienst te rijden blijven hoger dan de opbrengsten door de verkoop van treinkaartjes en -abonnementen. Ook is de inflatie waarmee NS de afgelopen jaren in de kosten werd geconfronteerd niet volledig in de prijzen van de treinkaartjes doorberekend. Rekening houdend met onder meer het boekhoudkundige effect van de bijzondere waardevermindering voor de hoofdrailnetconcessie noteert NS onder aan de streep een nettoverlies van € -9 miljoen (2024: € -33 miljoen). Winst- en verliesrekening (in miljoenen euro's) 1) De in 2024 ontvangen vergoeding ter eenmalige compensatie van de structurele verlaging van de studentenkaartopbrengsten werd bij het persbericht van het halfjaarbericht 2024 aangemerkt als incidentele post (€ 44 miljoen). Vanaf jaarverslag 2024 is dit niet langer het geval. 2) Gecorrigeerd voor het effect van incidentele en bijzondere boekhoudkundige posten In de eerste helft van dit jaar heeft NS € 146 miljoen geïnvesteerd in onder andere de aankoop en modernisering van treinen en de uitbreiding en verduurzaming van werkplaatsen, stations en kantoren. Ondanks de huidige financiële situatie blijft NS investeren in de toekomst. Hoewel NS in de halfjaarcijfers rekeninghoudt met een loonsverhoging met terugwerkende kracht, zijn niet de totale effecten van de nog af te sluiten cao in de cijfers verwerkt. Naast een loonsverhoging leidt het afspreken van een mogelijke regeling tot vervroegd uittreden bij zwaar werk tot het verantwoorden van een verplichting van ruim € 200 miljoen in het tweede halfjaar van 2025, welke de komende jaren zal worden uitbetaald.Meer reizigers In de eerste helft van het jaar is het aantal reizigerskilometers met 2,2 procent toegenomen ten opzichte van dezelfde periode in 2024, gecorrigeerd voor de effecten van de stakingen en de NAVO-top. De reizigersgroei is onder andere te danken aan de nieuwe dienstregeling die in december 2024 is gestart met 1.600 extra treinen per week en door de betere prestaties op het spoor. De opbrengsten zijn verbeterd doordat meer zakelijke reizigers de trein nemen en NS meer reizigers weet aan te trekken in de daluren door kortingstickets en dal-abonnementen. Zo werden er in de eerste helft van dit jaar 394.000 NS PrijsTijd Deals verkocht (2024: 209.000), een stijging van 89 procent. De mogelijkheid om in- en uit te checken met de betaalpas maakt reizen met de trein laagdrempelig voor de incidentele reiziger en wint aan populariteit: in de eerste helft van dit jaar zijn hiermee 54 procent meer ritten gemaakt. In totaal zijn er in de eerste helft van het jaar 5,5 procent meer treinkaartjes verkocht in vergelijking met het eerste halfjaar van 2024.Besparingen NS blijft zich inspannen om het kostenniveau te verlagen en daarmee de financiële prestaties te verbeteren en de prijsstijging van het treinkaartje zoveel mogelijk te beperken. NS bespaart met als doel dat de structurele kosten vanaf 2028 met € 200 miljoen gedaald zijn, onder meer door het hoofdkantoor te laten krimpen en te besparen op inhuur, IT en huisvestingskosten. NS doet er alles aan om ervoor te zorgen dat besparingen zo min mogelijk impact hebben op reizigers en de operatie. Dat is echter niet volledig te voorkomen. Zo heeft NS de Jongerendagkaart vervangen voor een gratis kortingskaart, omdat de Jongerendagkaart niet meer bij de huidige financiële situatie van NS past. NS verwacht aan het einde van dit jaar € 50 miljoen van de € 200 miljoen aan structurele jaarlijkse besparingen te hebben gerealiseerd.