NS heeft eerder al meerdere malen aangegeven dat zij niet uit-onderhandeld is. Er is tot op heden geen eindbod gedaan en er was ruimte voor aanvullende afspraken. Koolmees: “de vakbonden die morgen weer staken, houden vast aan hun oorspronkelijke eisen. Zo komen we er niet uit. Ons rest niets anders dan een eindbod te doen en de bonden te vragen dit voor te leggen aan de collega’s van NS”.NS moet verschillende belangen wegen. Koolmees: “NS is een goede werkgever en we hebben samen met de vakbonden een goede regeling voor zware beroepen uitgewerkt. Ook hebben onze collega’s recht op een loonstijging die past bij de inflatie. Tegelijkertijd leidt NS al vijf jaar op rij verlies en zal ons bedrijf ook dit jaar geen winst maken. NS moet als bedrijf zelf haar broek ophouden en kan niet structureel meer uitgeven dan ze heeft. Het is belangrijk dat we weer financieel gezond worden. Zodat we kunnen blijven investeren in mooie stations, nieuwe treinen voor onze reizigers en zodat we het treinkaartje betaalbaar houden”.NS maakt zo snel mogelijk bekend wat de impact van de stakingen morgen op de reizigers is. Koolmees: “we hadden dit anders gewild en ik vind het waardeloos dat onze reizigers hier nu weer de dupe van worden”.
De dienstregeling is al redelijk fantasievol: de trein doet de stations Ht, Ehv en Vl aan op het meest linksliggend perronspoor, gezien met de rijrichting. Niet zo vreemd dat erbij staat dat deze drgl geenzins zeker is...