Ontwikkelingen TTC / Bergland Expres
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
01-09-2009 23:44:25
keesje
keesje
De dienstregeling is al redelijk fantasievol: de trein doet de stations Ht, Ehv en Vl aan op het meest linksliggend perronspoor, gezien met de rijrichting. Niet zo vreemd dat erbij staat dat deze drgl geenzins zeker is...  

02-09-2009 10:31:08
Österreic
Österreic�
hier nog even wat leuks als je naar ttconline.nl gaat.
Dan krijg je dit ervoor, echt lachen gieren brullen

Beste wintersporter en treinreiziger,
U heeft gezocht op de Bergland Expres, de wintersport en skitrein die sinds 2003 tot het afgelopen seizoen 2008/2009 vele wintersporters naar de sneeuw in Oostenrijk en Italië heeft gebracht. Het afgelopen seizoen hebben de verantwoordelijke vennootschappen The Train Company B.V. en LISE B.V. de handdoek in de ring moeten gooien. Enerzijds door financieel onvermogen, veroorzaakt door onder meer door het niet betalen van afnemers, anderzijds door technische gebreken van gehuurde rijtuigen. Het gevolg is dat de ‘oude’ Bergland Expres niet meer zal rijden omdat de ondernemingen The Train Company B.V. en LISE B.V. niet meer voortgezet worden en in een afwikkelingsprocedure zitten. Voor vragen hieromtrent dient u uw brief te zenden naar Postbus 85005, 3508 AA Utrecht. Bij eventuele nieuwe initiatieven van treinproducten of treinreizen zijn deze vennootschappen niet meer betrokken.
Skitreinen zullen er altijd zijn en ook de naam Bergland Expres zal wellicht weer opduiken. Het merk bestaat immers al sinds de vroege jaren vijftig van de vorige eeuw en heeft een historie van de Biljettencentrale en Hotelplan naar de skitrein die tot voor kort vele duizenden reizigers uit België en Nederland naar hotels en skipistes in Oostenrijk en Italië en zelfs één seizoen naar skigebieden van Zwitserland en Frankrijk bracht. In het verleden zijn de tickets ook verkocht via de touroperators TUI, OAD, Hotelplan en Vrij Uit
Laat u evenwel niet misleiden door andere skitreinen. Veelal zijn het verouderde rijtuigen met gedateerd reizigerscomfort. Het onderhoud voldoet meestal wel aan de minimale eisen die door inspecties worden voorgeschreven, maar daar wordt juist de verwarming en verlichting niet mee bedoeld. En dat voelt en merkt de reiziger natuurlijk ook. Enerzijds de beleving van de reiziger, vakantietreinen zijn nooit nieuwe treinen, anderzijds de marketing die iets anders wil doen laten geloven.
Wilt u meer weten over het reizen met eerlijke skitreinen, dan wordt u verwezen naar www.berglandtrein.nl. U zult dan nog steeds niet met nieuwe rijtuigen rijden, maar wel goed onderhouden treinen die met liefde worden gereden door mensen die weten hoe het moet. Zelfs heeft u niet de garantie dat u stipt op tijd aankomt of dat alles vlekkeloos verloopt, maar 9 van de 10 keer gaat het wel goed. Soms kan het zelfs voorkomen dat de trein met vertragingen vertrekt of aankomt, soms door een storm zodat het spoorwegnet plat ligt of omdat er reizigersproblemen zijn. Maar u komt er, desnoods met ander of aanvullend vervoer. Alle maatschappijen hebben het natuurlijk verstopt in de kleine lettertjes staan, maar ja die zijn meestal zo klein dat een leesbril zelfs op jonge leeftijd al aan te raden is.
Wilt u nog, en wilt u het risico lopen dat u ontspannen en uitgerust op uw wintersportbestemming aankomt in een geweldige ambiance? Dan kunnen wij u verwijzen naar www.berglandtrein.nl en haar samenwerking met andere partijen als Greentrain, Snowcarbon, en Solotrain. U kunt dan tevens uw hotel of appartement regelen in de beste skigebieden en de mooiste plekjes in Oostenrijk en Italië. Eerlijk en betaalbaar!
 

02-09-2009 11:27:23
JcJay
JcJay
Quote
[...]U zult dan nog steeds niet met nieuwe rijtuigen rijden, maar wel goed onderhouden treinen (1) die met liefde worden gereden door mensen die weten hoe het moet. Zelfs heeft u niet de garantie dat u stipt op tijd aankomt of dat alles vlekkeloos verloopt, maar 9 van de 10 keer gaat het wel goed (2). Soms kan het zelfs voorkomen dat de trein met vertragingen vertrekt of aankomt, soms door een storm zodat het spoorwegnet plat ligt of omdat er reizigersproblemen zijn (3). Maar u komt er, desnoods met ander of aanvullend vervoer (4)[...]


(1)"Goed onderhouden": Ik denk terug aan de eerste rit seizoen 08/09 -> Kufstein, toen het iets te warm werd in de rijtuigen;
(2)"9 van de 10 keer gaat het wel goed": FF denken wat is er vorig jaar allemaal goed gegaan dan bij de Bergland? Om van de mega vertragingen het jaar daarvoor maar helemaal niet te spreken;
(3)aanvulling: 'of niet kan rijden omdat de vergunningen zijn ingetrokken omdat we met té oude rijtuigen rijden';
(4)"Maar u komt er, desnoods met ander of aanvullend vervoer" -> tegen bijbetaling, met extra overstappen, omreizen, of per bus (je boekt toch niet voor niks de trein!)

Sorry, natuurlijk veel te flauw om op t bericht in te gaan, maar ik kon t niet laten...

Laatst bewerkt door JcJay op 02-09-2009 11:29
 

02-09-2009 12:47:10
keesje
keesje
We gaan het ongetwijfeld allemaal weer beleven, alleen niet ik als reiziger.  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

02-09-2009 13:41:58
maurits
maurits
Quote
JcJay: En dan ook nog eens de reizigers terugbetalen... nah die kunnen fluiten naar hun geld, mits ze geen vakantiepaket geboekt hebben. Immers is TTC geen ANVR en SGR-lid...


ANVR zegt meer iets over de voorwaarden voor boeking (annuleren/wijzigen), SGR is er inderdaad voor de falliesementen (dus de reizigers die geboekt hebben het geld terugbetalen als het bedrijf dat niet kan).

Ik betwijfel het ook zeer of dit bedrijf lid kan worden van de SGR. De eisen om lid te worden zijn aangescherpt na het falliet gaan van enkele Turkije-specialisten.

Zou de MAV haar rijtuigen nog terug willen? Ik neem aan dat men vrolijk de huur doorrekent voor alle maanden dat die dingen op de Wgm staan.

Laatst bewerkt door maurits op 02-09-2009 13:42


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

02-09-2009 13:45:40
Otto
Otto
Het schijnt dat die MAV karren al niet meer gehuurd worden en dat ze nu in gesprek zijn met de DB om Nachtzug wagens te huren (die nu terzijde staan).. daarnaast was het een optie dat DB traktie gaat leveren, ook in Nederland (dan waarschijnlijk in de vorm van DB schenker).  

02-09-2009 14:11:27
john2
john2
Als de DB traktie levert, dan neem ik aan dat er op Nederlands grondgebied ook Nederlandse Machinisten zitten. Trouwens hoever gaat de bevoegdheid van een machinist in grensoverschrijdend treinverkeer. Is dit tot aan het volgende station of emplacement in het buitenland? En de situatie omgekeerd voor buitenlandse machinisten die met een trein Nederland binnen komen?  

02-09-2009 14:53:59
jacokran
jacokran
Het gaat om wegbekendheid en beheersing van de taal. Een duitser die Nederlands spreekt en wegbekendheid heeft op de route Em-Asd mag een trein uit Duitsland helemaal doorrijden naar Asd. Richting Duitsland gelden soortgelijke regels.

ICE, thalys en IC brussel hoeven bij de grens ook niet van machinist te wisselen.
 

02-09-2009 15:34:44
AlbertP
AlbertP
ITL heeft enkele machinisten die wegbekendheid hebben in zowel Nederland als Duitsland. DB Schenker misschien ook.  

02-09-2009 16:20:24
broek53
broek53
Tsja, maar iedereen die nog voor een organisatie die een afgeleide is van TTC wil rijden, heeft naar mijn bescheiden mening verstand te weinig, of moet betaling vooraf eisen. Niet voor niets is het faillissement van TTC c.s. gekomen doordat met name de NMBS en Railion na een paar jaar wel eens geld wilden zien.  

02-09-2009 17:58:57
Otto
Otto
Quote
john2: Als de DB traktie levert, dan neem ik aan dat er op Nederlands grondgebied ook Nederlandse Machinisten zitten. Trouwens hoever gaat de bevoegdheid van een machinist in grensoverschrijdend treinverkeer. Is dit tot aan het volgende station of emplacement in het buitenland? En de situatie omgekeerd voor buitenlandse machinisten die met een trein Nederland binnen komen?

Als machinisten bekend zijn met de Duitse taal en regelgeving e.d. mogen ze in principe overal waar ze wegbekendheid hebben rijden, net als in Nederland. DB Schenker heeft inderdaad ook zo'n club mcn's (zowel Nederlanders die in Duitsland rijden en Duitsers die in Nederland rijden).
@broek53: inderdaad, of ze weten niet dat ze met ex-TTC te maken hebben of ze betalen vooraf.. ik hoop voor ze op dat laatste.
 

07-11-2009 12:22:19
frer
frer
Op de website van de Berglandtrein wordt thans gemeld dat er met moderne couchetterijtuigen gereden gaat worden.
De SBB heeft inderdaad een overschot aan "moderne couchetterijtuigen", type Eurofima. Die zijn vrijgekomen door de vervallen nachttrein Luna naar Italie.
Het gaat om deze rijtuigen:
http://www.railfaneurope.net/pix/ch/SBB_CFF_FFS/car/night/Bcm/61_85_50-90_101-0_BS1.jpg

Een mooie combi met de al in bezit zijnde WL's! Zou het dan toch nog wat worden met deze wintersporttrein?

Laatst bewerkt door frer op 07-11-2009 12:23
 

08-11-2009 09:54:43
LuukDVH
LuukDVH
Eerst maar eens afwachten:

1. de naam Bergland is erg besmet
2. je kunt vlgs mij alleen bij Bergland Trein/Express boeken, waar wordt de Bergland dan nu verkocht? Ik kan me niet voorstellen dat er een zichzelf respecterende touroperator hier nu nog instapt?
3. SGR verbintenis

De rijtuigen zijn prima, maar dat zijn ze van EETC, CNL ook. Die 4 AB rijtuigen op Cartesiusweg staan al van begin dit jaar stil. Krijg ze maar weer eens aan de praat ...
 

08-11-2009 13:18:28
martijnham
martijnham
Naar wat ik hoor is de bereikbaarheid van Bergland Trein niet goed. Geen reactie op mail en telefonisch onbereikbaar ...  

10-11-2009 22:51:11
martijnham
martijnham
In een door BerglandTrein rondgestuurde mailing wordt inderdaad aangegeven dat het om de door frer genoemde Zwitserse couchetterijtuigen gaat. Wat tractie van de trein betreft. Gemeld wordt dat de lokomotief in alle landen waar de trein doorheen rijdt is toegelaten, waardoor er geen sprake is van een lokwissel.

Laatst bewerkt door martijnham op 10-11-2009 23:00
 

10-11-2009 22:51:50
WesselE
WesselE
Nou, dat kan dus niet veel anders als een 189 zijn.


'Okeh'
 

11-11-2009 08:11:54
keesje
keesje
Quote
martijnham: Naar wat ik hoor is de bereikbaarheid van Bergland Trein niet goed. Geen reactie op mail en telefonisch onbereikbaar ...


De klant staat voorop immers! Of toch niet...?
 

11-11-2009 11:55:20
103 220-0
103 220-0
Quote
WesselE: Nou, dat kan dus niet veel anders als een 189 zijn.

In ieder geval dus geen DBS-loc.

----
Kijk ook eens hier: http://www.raymondkies.nl
 

29-03-2010 13:45:24
aarclay
aarclay
Misschien even handig om te vermelden, vanwege ze gebeurtenissen met de Bergland Express vond ik het wel in dit topic waard. De 4 rijtuigen die op Utctw stonden, en later verhuisd zijn naar de zijkant van de HTMU-loods zijn nu weer verhuisd naar een kop-rangeer-spoor bij de HTMU-loods langs de spoorlijn van Ut-Amf.

Laatst bewerkt door aarclay op 29-03-2010 13:45


Choo choo.....
 

29-03-2010 15:21:08
keesje
keesje
Blijven die rijtuigen daar nou tot in den treure wegroesten? Wat is de bedoeling van die rijtuigen?  

29-03-2010 16:47:34
MDDM
MDDM
Quote
aarclay: Misschien even handig om te vermelden, vanwege ze gebeurtenissen met de Bergland Express vond ik het wel in dit topic waard. De 4 rijtuigen die op Utctw stonden, en later verhuisd zijn naar de zijkant van de HTMU-loods zijn nu weer verhuisd naar een kop-rangeer-spoor bij de HTMU-loods langs de spoorlijn van Ut-Amf.

Die staan daar al zeker vanaf vorige week woensdag.


Gr Joop mcn Lls
 

29-03-2010 19:55:29
aarclay
aarclay
Quote
keesje: Blijven die rijtuigen daar nou tot in den treure wegroesten? Wat is de bedoeling van die rijtuigen?

Af staan wachten wat de curator doet? Ze liggen symbolisch 'aan de ketting'.
het is net als het FTD001 Proto-PROTOSstel van FTD. Die staat ook aan de rails te roesten op Bkd.


Choo choo.....
 

29-03-2010 20:11:19
MDDM
MDDM
Die FTD001 ligt toch niet aan " de ketting" ? Bedrijf heeft een doorstart gemaakt meende ik gelezen te hebben.


Gr Joop mcn Lls
 

29-03-2010 20:55:00
broek53
broek53
De FTD001 ligt aan de ketting (off topic) en de slaaprijtuigen bij de HTMU niet (on topic), omdat de eigenaar Railinsight niet in het faillissement van TTC is betrokken.

Laatst bewerkt door broek53 op 16-09-2010 21:17
 

29-03-2010 21:27:58
thom
thom
Quote
MDDM:
Quote
aarclay: Misschien even handig om te vermelden, vanwege ze gebeurtenissen met de Bergland Express vond ik het wel in dit topic waard. De 4 rijtuigen die op Utctw stonden, en later verhuisd zijn naar de zijkant van de HTMU-loods zijn nu weer verhuisd naar een kop-rangeer-spoor bij de HTMU-loods langs de spoorlijn van Ut-Amf.

Die staan daar al zeker vanaf vorige week woensdag.

Ik neem aan dat ze dus nu op de infra sporen staan in de splitsing?
 

18-07-2010 17:12:57
verst107
verst107
Ik krijg een vraag vanuit het buitenland over de huidige verblijfplaats van de 4 SBB slaaprijtuigen van Railinsight. Wie weet waar deze rijtuigen op dit moment zijn? Nog steeds bij de HTMU-loods?  

18-07-2010 17:18:12
dennistd
dennistd
Vorige week zaterdag stonden ze daar in elk geval nog, en heb geen berichten gezien dat ze verplaatst zijn.  

18-07-2010 17:36:19
Nelis
Nelis
woensdag nog gecheckt. Ze staan daar al 5 maanden te roesten.  

18-07-2010 18:28:51
rick
rick
Gister om half 10 's avonds heb ik ze nog gezien, ik verbaasde me er al over dat ze er nog stonden.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


18-07-2010 21:59:00
keesje
keesje
Wat is er eigenlijk voor nodig om die dingen daar weg te laten halen? Is de curator nog steeds degene die het in dit geval voor het zeggen heeft (als hij het nog weet)?  

18-07-2010 22:03:00
broek53
broek53
Neen, die rijtuigen zijn bij een andere maatschappij ondergebracht die niet onder het faillissement van TTC en de Berglandespres valt.  

05-03-2012 13:11:38
jeanne
jeanne
De vier WLABmh175 rijtuigen staan te koop. http://www.rail-assets.de  

05-03-2012 14:20:51
ZJ37
ZJ37
Die foto is vast niet in de originele rijtuigen gemaakt. %08%  

05-03-2012 14:36:24
rh_ii
rh_ii
Op bovengenoemde site zie ik ook een Syntus Lint te koop staan en een ICK-rijtuig. Overigens krijg ik de foto's niet te zien zonder me eerst te registreren (maar ik ben niet zo geinteresseerd in het kopen van tweedehands spoorwegmaterieel )...

Bas
 

05-03-2012 19:01:46
HZwoferink
HZwoferink
Er staan 14 Lints van Syntus te koop, je kan ze vanaf 2012 ophalen! En ICK nog 146 stuks te koop waarvan:
- Typ A: 35 Stuks 54/3 Zitplaatsen/Klapzit
- Typ B: 93 Stuks 72/3 Zitplaatsen/Klapzit
- Typ BD: 18 Stuks 44/10 Zitplaatsen/Klapzit


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

05-03-2012 22:46:28
broek53
broek53
Het heeft met het topic verder niks te maken, maar voordat het blijft hangen: de Linten zijn niet van Syntus, maar van NSFS. Net zoals het ICK trouwens.  

17-04-2012 09:36:35
sik214
sik214
De rijtuigen van TTC zijn in beweging geweest! Op ma 16/4 stond er een klein geel USA spoortractortje* voor en die reed met de wagons iets heen en weer!


Dinsdagochtend 17/4 stond de tractor er nog steeds voor én stond uit. Hopelijk kijkt de eerst volgende mcn die naar Utdd komt wel goed uit, want het wissel met voorkeursstand ligt nog verkeerd.

* niet te verwarren met de unimog uit de HTMU.
 

17-04-2012 12:32:31
rolandrail
rolandrail
UCA railtractor, ding net even bekeken, het is dezelfde als die jaren geleden voor Railion bij Cerestar in Sas van Gent heeft gerangeerd (uit m'n hoofd in 2003). Het personeel op de oefenende Prorail-Unimog stelde desgevraagd dat de UCA niet van/voor Prorail was maar dat is geen verrassing gezien het niet terugleggen van het wissel. Dat niet terugleggen doet vermoedens rijzen van (plaatselijke) onkunde.  

17-04-2012 18:28:32
AgentX
AgentX
Dit is hoe de rijtuigen afgelopen vrijdag erbij stonden: http://flic.kr/p/bycaj3  

17-04-2012 18:46:35
ZJ37
ZJ37
En de vraag is: hoe lang laat men die troep daar nog staan? Het is werkelijk geen gezicht.  

17-04-2012 19:14:53
aarclay
aarclay
Ik denk niet lang. Die hele loods is volgens mij al dicht, gezien er planken voor de ramen zitten en deze zal dan ook gesloopt worden (of is het een monumentaal pand?)?

Ik vermoed zelf dat de rest van de sporen ook weg zullen worden gehaald.


Choo choo.....
 

17-04-2012 19:30:49
AgentX
AgentX
Niet lang? Ze staan er al jáááren... Maar goed, de rest zal uiteindelijk ook wel verdwijnen, maar dan moeten die rijtuigen wel eerst weg.  

17-04-2012 19:34:12
mdj
mdj
Quote
AgentX (di 17 apr 2012 19:30:49 https://m.somda.nl/forum/6371/p387604/): Ze staan er al jáááren...
3 jaar.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

17-04-2012 19:41:35
AgentX
AgentX
Drie jáááren  

17-04-2012 20:06:21
rolandrail
rolandrail
Quote
aarclay (di 17 apr 2012 19:14:53 https://m.somda.nl/forum/6371/p387599/): Ik denk niet lang. Die hele loods is volgens mij al dicht, gezien er planken voor de ramen zitten en deze zal dan ook gesloopt worden (of is het een monumentaal pand?)?
Ik vermoed zelf dat de rest van de sporen ook weg zullen worden gehaald.
Als het gesloopt ging worden hadden ze niet de moeite genomen het dicht te timmeren, het wordt voorlopig niet gesloopt, Nedtrain huurt de loods en de sporen die er nu liggen blijven dat ook afgezien waar de TTC-rijtuigen staan. Zogauw die ooit eens foetsie zijn zal ook dat restant worden opgebroken.
Quote
mdj (di 17 apr 2012 19:34:12 https://m.somda.nl/forum/6371/p387605/):
Quote
AgentX (di 17 apr 2012 19:30:49 https://m.somda.nl/forum/6371/p387604/): Ze staan er al jáááren...
3 jaar.
Incl de tijd dat ze op Utctw stonden, ze staan niet al 3 jaar op Utdd.

Laatst bewerkt door rolandrail op 17-04-2012 20:07
 

17-04-2012 21:32:40
mdj
mdj
Quote
sik214 (di 17 apr 2012 09:36:35 https://m.somda.nl/forum/6371/p387467/): Op ma 16/4 stond er een klein geel USA spoortractortje* voor en die reed met de wagons iets heen en weer! Dinsdagochtend 17/4 stond de tractor er nog steeds voor én stond uit.
* niet te verwarren met de unimog uit de HTMU.

Fototje van de tractor: http://ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=8&t=7568&view=unread#p201276
Quote
rolandrail (di 17 apr 2012 20:06:21 https://m.somda.nl/forum/6371/p387611/):
Quote
aarclay (di 17 apr 2012 19:14:53 https://m.somda.nl/forum/6371/p387599/): Ik denk niet lang. Die hele loods is volgens mij al dicht, gezien er planken voor de ramen zitten en deze zal dan ook gesloopt worden (of is het een monumentaal pand?)?
Ik vermoed zelf dat de rest van de sporen ook weg zullen worden gehaald.
Als het gesloopt ging worden hadden ze niet de moeite genomen het dicht te timmeren, het wordt voorlopig niet gesloopt,

Je weet de vaste regel in de slopersscene? Als iets ineens wordt opgeknapt (spoorvernieuwing op een zijspoortje, gebouwtje ineens geschilderd etc), wordt het zeer binnenkort gesloopt. Ze hebben dus nog geen haast

Laatst bewerkt door mdj op 17-04-2012 21:46


Bij twijfel: gebruik beton.
 

17-04-2012 21:40:56
cuneo56
cuneo56
En de rijtuigen stonden op Utdd ook niet altijd op de plek waar ze nu staan. De meeste tijd , tot dat dat spoor met nog een paar werd opgebroken, stonden ze direct naast het Motor oefen terrein.Het lijkt er veel op dat de lengte van het huidige spoor aan de plaats van de rijtuigen werd aangepast!  

17-04-2012 21:58:28
aarclay
aarclay
Quote
AgentX (di 17 apr 2012 19:41:35 https://m.somda.nl/forum/6371/p387607/): Drie jáááren

Wist ik wel, maar de vraag was hoelang ze er nog blijven staan. En ik denk dat het niet lang duurt.

Wie is nou de eigenaar van die rijtuigen? Nog steeds de curator? Na 3 jaar lijkt me dat toch sterk?

Laatst bewerkt door aarclay op 17-04-2012 22:00


Choo choo.....
 

17-04-2012 22:19:03
AgentX
AgentX
Dit soort zaken kunnen makkelijk 3 jaar en veel langer duren hoor. En al die tijd in alles in handen van de curator.
Het faillissement van het bedrijf waar mijn vader werkte, om maar eens een voorbeeld te noemen, loopt ook nog steeds, en dat is inmiddels al ruim 11 jaar geleden
 

17-04-2012 22:38:31
thom
thom
Als jullie nou eens één keer de moeite namen om een topic eens fatsoenlijk door te lezen en niet overal in het wilde weg op fantaseren hadden jullie dat allang geweten... %03%

Want er staat al meerdere keren geschreven wie de eigenaar is, dus dat geleuter over de curator is weer totaal overbodig en onzinnig....
Sterker nog, nav een bericht van jou Aarclay, heeft iemand het al uitgelegd...

Quote
mdj (di 17 apr 2012 21:32:40 https://m.somda.nl/forum/6371/p387636/): Je weet de vaste regel in de slopersscene? Als iets ineens wordt opgeknapt (spoorvernieuwing op een zijspoortje, gebouwtje ineens geschilderd etc), wordt het zeer binnenkort gesloopt. Ze hebben dus nog geen haast

Aan de HTMU is niks opgeknapt, alleen afgetimmerd ivm glasschade en voorkomen daarvan...

Laatst bewerkt door thom op 17-04-2012 22:44
 

29-04-2012 18:40:51
mich
mich
Foto van de rijtuigen: http://www.flickr.com/photos/77593728@N08/6978799094/
(gemaakt door het open raampje van een trein).
 

16-07-2012 07:30:35
train85
train85
Zag zonet dat de wagens van de bergland express van spoor veranderd zijn. Ze staan op het spoor naast ingang htmu loods.  

16-07-2012 07:36:28
thom
thom
Het voormalige spoor 3 ?  

16-07-2012 07:46:01
train85
train85
Ja iets verderop dat spoortje ligt een put. De traktorvoertuig staat voor de loods ernaast.  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

16-07-2012 08:25:20
thom
thom
Da's inderdaad het voormalige spoor 3.

En daar zal nedtrain blij mee zijn, met een railtractor vboor hun deur... %03%
 

16-07-2012 09:13:08
rolandrail
rolandrail
NedTrain doet niets meer op Utdd, aannemelijk moesten de rtg'n weg van het spoor waar ze stonden zodat dat ook opgebroken kan worden. WBN is inmiddels ook weg van Utdd en verhuisd naar Cmb waarmee de laatste mogelijke spoorklant (ja, gebeurde al lange tijd niet meer per spoor) vertrokken is en die tak kan dus ook opgebroken worden.

Laatst bewerkt door rolandrail op 16-07-2012 09:17
 

16-07-2012 16:04:54
train85
train85
Net om 4 uur zag ik ze weer op andere plek staan. Nu op de plek buiten waar de 526 stond.  

16-07-2012 18:16:01
phantom
phantom
Zit er in elk geval weer wat "leven" in de brouwerij daar %08%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

20-07-2012 15:39:05
thom
thom
Zoals in de shout al gemeld, http://www.gerechtsdeurwaardersveiling.nl/itemDetails.php?rubriek_id=7&item_id=5289  

20-07-2012 16:46:35
ZJ37
ZJ37
Komt dat zien, komt dat zien!! %08%  

20-07-2012 17:30:08
phantom
phantom
Ben benieuwd of er een koper voor de alternatief beschilderde rijtuigen gevonden zal worden.
Zal best wat kosten zo'n wagon/rijtuig met extra dekkende "verf",hoe staat het r trouwens voor met keuringen en dergelijke van die rijtuigen ?
(als die bijna verlopen zijn,dan kan een potentiele koper nog een keer extra de portemonnee trekken om dat deel te dekken )


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

20-07-2012 17:31:57
Harold27
Harold27
Als een sloper het hoogste biedt, maakt dat allemaal niets uit natuurlijk. Het gaat dan om de grondstoffen die eruit komen.  

20-07-2012 18:28:37
jeanne
jeanne
En dan zit er waarschijnlijk ook nog asbest in deze rijtuigen. Wie zou deze nog gebruiken, dan wel slopen?  

21-07-2012 00:32:30
cuneo56
cuneo56
Laat dat waarschijnlijk maar weg.
Toen de SBB indertijd deze rijtuigen te koop aanbod werd dat er specifiek bij vermeld.
 

21-07-2012 11:49:08
sik214
sik214
Quote
thom (vr 20 jul 2012 15:39:05 https://m.somda.nl/forum/6371/p399684/): Zoals in de shout al gemeld, http://www.gerechtsdeurwaardersveiling.nl/itemDetails.php?rubriek_id=7&item_id=5289

Dit betekent dan dat Railinsight óók failliet, of in ieder geval in staat van surseance is, toch? Daartoe hoorden de rijtuigen bij die tot nu toe buiten de boedel van TTC/Bergland Expres viel.
 

21-07-2012 11:57:37
dennistd
dennistd
Ik kan nergens iets over een faillisement of surseance vinden over Railinsight. Mogelijk gewoon een schuldeiser die niet betaald werd en daardoor uiteindelijk bij de deurwaarder terecht is gekomen.  

21-07-2012 12:27:56
aarclay
aarclay
En wat nou als er op 13 september nou niemand een bod doet op die verpauperde rijtuigen?

Die dingen kunnen er niet eeuwig blijven staan, en voor ProRail (of wie de eigenaar van de grond is rond de loods) zijn deze rijtuigen vast een blok aan het been?

Laatst bewerkt door aarclay op 21-07-2012 12:28


Choo choo.....
 

21-07-2012 12:58:34
broek53
broek53
Quote
dennistd (za 21 jul 2012 11:57:37 https://m.somda.nl/forum/6371/p399779/): Ik kan nergens iets over een faillisement of surseance vinden over Railinsight. Mogelijk gewoon een schuldeiser die niet betaald werd en daardoor uiteindelijk bij de deurwaarder terecht is gekomen.
Het zou zelfs Prorail kunnen zijn. De rijtuigen hebben alom in de weg gestaan en zijn daarom regelmatig verplaatst - en vast niet door Railinsight. En er zal geen gebruiksvergoeding voor de aanwezigheid van de rijtuigen op het Nederlandse net betaald zijn, vermoed ik zo.
 

21-07-2012 20:41:25
timtrein
timtrein
Als uiteindelijk niemand voor de afvoer van die dingen kan betalen (een kale kip etc.) dan mag ProRail er voor opdraaien... en daarmee dus De Belastingbetaler (ik kop 'm maar vast in voor Phantom)
Er is weleens meer 'verweesd' materieel, al is dat meestal niet asbesthoudend.
 

21-07-2012 22:17:01
rolandrail
rolandrail
Quote
broek53 (za 21 jul 2012 12:58:34 https://m.somda.nl/forum/6371/p399787/):
Quote
dennistd (za 21 jul 2012 11:57:37 https://m.somda.nl/forum/6371/p399779/): Ik kan nergens iets over een faillisement of surseance vinden over Railinsight. Mogelijk gewoon een schuldeiser die niet betaald werd en daardoor uiteindelijk bij de deurwaarder terecht is gekomen.
Het zou zelfs Prorail kunnen zijn. De rijtuigen hebben alom in de weg gestaan en zijn daarom regelmatig verplaatst - en vast niet door Railinsight. En er zal geen gebruiksvergoeding voor de aanwezigheid van de rijtuigen op het Nederlandse net betaald zijn, vermoed ik zo.
Toen de rtg'n verhuisden van Utctw naar Utdd is dat door VolkerRail gedaan, het verplaatsen op Utdd zelf vanwege de spooropbraak is gebeurd door de sik van het NSM die diezelfde dag per vrachtwagen vertrok uit Utdd. De laatste verplaatsing zou wel eens door de UCA gebeurd kunnen zijn die overigens van dezelfde eigenaar is maar wéér een ander bv'tje.
 

22-07-2012 09:32:37
phantom
phantom
Quote
timtrein (za 21 jul 2012 20:41:25 https://m.somda.nl/forum/6371/p399809/): (ik kop 'm maar vast in voor Phantom).


Thnx %08%,maar zover was ik nog niet
Als niemand er iets mee kan is het dan gangbaar dat er een sloopbedrijf wordt ingehuurd die ook asbest mogen verwijderen ? .en mag dat slopen dan " on site" met div maatregelen,of moet die rits met rijtuigen dan alsnog naar een andere locatie worden gebracht ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

22-07-2012 23:34:11
thom
thom
Nou, dat is een leuke...

Slopen van treinen waar asbest inzit, is niets meer of minder dan het verwerken en afvoeren van asbesthoudend afval.
Daar zit dus geen winst als bv oud ijzer op en kost dus alleen maar geld, en nu de vraag, wie gaat dat in dat geval betalen..?
 

23-07-2012 08:11:43
sik214
sik214
Er zijn eerder dit jaar al problemen tussen ProRail en Railinsight geweest over een niet verleende toegangsovereenkomst om onder eigen naam het stallen van rijtuigen mogelijk te maken. Railinsight is naar de NMA gestapt, maar heeft de zaak verloren. Lees het hele stuk op: http://www.nma.nl/images/Openbaar%20besluit%2029-05-2012%20-20120613142324GDoorn%20(2)22-199888.pdf  

23-07-2012 17:46:00
phantom
phantom
Vooral het volgende stukje vind ik dan wel interessant:
Nu RailInsight niet beschikt over een geldig veiligheidsattest of
proefattest, voldoet zij niet aan de voorwaarden van artikel 27 Sw en heeft RailInsight reeds
hierom geen recht op toegang tot de hoofdspoorwegen en de opstelterreinen van ProRail die
hiervan deel uit maken. Ook heeft zij geen recht om onder eigen verantwoordelijkheid
materieel op te stellen op de hoofdspoorwegen, nu dit net als rijdend gebruik onder het recht op toegang valt.
Einde quote van pdf document.

Als je bovenstaande leest vraag ik me wel af hoe zijn die rijuigen dan daar gekomen,wie heeft ze dan verplaatst,en waarom is dat nu dan ineens anders geworden.
Als je dat stukje tekst lees dan heeft railinsight al die tijd geen officiele papieren gehad om zelfs het spoor te mogen betreden,dus zijn die rijtuigen dan spontaan uit de lucht gevallen daar.
En heeft(als ik iets terug lees) men illegale dingen gedaan omdat ze verplaatst zijn.
Dit is dan even kort door de bocht.
Maar opgesomt het idee is dan dus dat ze voor t verplaatsen van een deel van die tijd dan onder iemands anders attest moeten hebben gerangeerd met die rijtuigen,anders kan dit niet legaal gegaan zijn.
Alles zeggende zonder verder dan pag 3 dat document in te zijn gedoken en ook niet wetende wat er vroegah was geregeld
Wie meer weet mag t zeggen,als dit tenminste geoorloofd is

Edit door Spiketrain: het laatste bericht behoef je niet te quoten!

Laatst bewerkt door spiketrain op 23-07-2012 17:58


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

23-07-2012 20:59:51
broek53
broek53
De kern zit in de term "onder eigen verantwoordelijkheid". Ten tijde van de Berglandexpres was er steeds een vervoerder die wilde optreden als "verantwoordelijk vervoerder" en op wiens toelating & attest de treinen gereden werden. Zo zijn ook de slaaprijtuigen overgebracht. Nu er niemand (meer) als verantwoordelijk vervoerder wil optreden voor Railinsight, zou Railinsight zelf een echte vervoerder moeten worden, wil het nog de rijtuigen mogen laten rijden, maar ook mogen opstellen. Daar komt het op neer.  

23-07-2012 21:09:24
sik214
sik214
Dat betekent dus dat er een verantwoordelijk vervoerder is opgestaan om de rijtuigen met de railtractor te verplaatsen op Utdd, of het is illegaal gebeurd. Ook zou de railtractor natuurlijk toegelaten moeten zijn als tractievoertuig, mocht er nog iemand om zitten te springen, hij is te huur: http://www.brij.be/

Dat de rijtuigen stuk voor stuk boven de put zijn geweest op het voormalige koninklijk rijtuig-spoor te Utdd doet mij persoonlijk vermoeden dat er een nobo een inspectie heeft uitgevoerd op loopvaardigheid voor een aanstaande verplaatsing.
 

23-07-2012 21:30:47
train85
train85


Laatst bewerkt door train85 op 24-07-2012 07:22, reden: tekst weggehaald, na zelf gezien te hebben
 

24-07-2012 07:10:11
sik214
sik214
Uh, er staat helemaal geen hek. Put is vrij bereikbaar, toeleidende wissel ligt ook niet op de klem.  

24-07-2012 10:09:53
thom
thom
Hé, nou vergeet het maar hoor %08%?

D'r ligt helemaal geen spoor meer op die put, daar is de snijbrander ingegaan toen het pand gesloopt werd %08%

Laatst bewerkt door thom op 24-07-2012 10:10
 

24-07-2012 12:34:34
dwem
dwem
Wat een drukte allemaal weer over vergunningen en attesten en toelatingen.
Heel eenvoudig: die rijtuigen stonden daar in de weg want het spoor moest worden opgebroken en dus is er "geregeld" dat iemand ze een stukje heeft verplaatst. Zo gaat dat in de praktijk.

Dirk
 

24-07-2012 17:35:05
dvdhoven
dvdhoven
Ja, alleen is dat een praktijk van gisteren, die je beter niet meer kunt toepassen. Voor je het weet heb je de veiligheids jihad op je nek en kun je forse boetes gaan betalen.


Dick van den Hoven
 

24-07-2012 19:25:26
timtrein
timtrein
Je kan er vanuit gaan dat dat soort dingen allemaal in afstemming met ProRail gebeurt aangezien die opdracht geeft tot het saneren van sporen. Uitvoering loopt dan bijvoorbeeld via de aannemer, die is dan de verantwoordelijke. Dan is er niets aan de hand.  

24-07-2012 22:22:50
AgentX
AgentX
Inmiddels is het zooitje ongeregeld twee spoortjes opgeschoven, en staat het nu naast het laatste stukje HTMU-loods, waar de 526 ook heeft gestaan. (Foto: http://flic.kr/p/cD3VNG)  

25-07-2012 07:26:50
sik214
sik214
Quote
timtrein (di 24 jul 2012 19:25:26 https://m.somda.nl/forum/6371/p400111/): Je kan er vanuit gaan dat dat soort dingen allemaal in afstemming met ProRail gebeurt aangezien die opdracht geeft tot het saneren van sporen. Uitvoering loopt dan bijvoorbeeld via de aannemer, die is dan de verantwoordelijke. Dan is er niets aan de hand.

"Je kan er vanuit gaan..." zou ik zo nooit durven stellen, de algemene praktijk kennende (niet deze specifieke).

De rijtuigen zijn volgens mij niet verplaatst om het oude spoortje op te breken waarop ze recent stonden, dan hadden ze de rijtuigen immers meteen wel naar de huidige locatie verplaatst destijds en niet alleen de rijtuigen een spoortje opgeschoven.
 

25-07-2012 10:18:25
thom
thom
Dat is wel de oorzaak, het opbreken van dat spoortje. Ze stonden eerst op de oude infra bundel die afgebroken werd en het sikje van het NSM heeft ze toen terug gezet naar het toeleidende spoortje daarvanen.
Verder heeft men niet gedaan ivm tijd, het voorbij moeten rijden van een S-bord en het in delen moeten uithalen om terug te steken naar de bundel van de HTMU.

Iemand ook aleens bedacht dat die rechtzaak om het stallen van de rijtuigen op Prorail sporen, weleens kan gaan om deze locatie..

Overigens staan ze nu weer danig in de weg, ze staan op het straatspoor en daardoor kun je de hoek niet meeromrijden naar de voorkant van de loods en de andere toegangsweg tot daar is opgebroken...
 

25-07-2012 11:27:00
daniel81
daniel81
Dus als ik het goed begrijp mogen de rijtuigen niet op de Prorailsporen staan maar ze mogen ook niet worden weggehaald?
Als er dan niks mag, hoe moet het dan wel?
 

25-07-2012 14:36:48
dwem
dwem
Precies, deze hele discussie gaat dus in feite nergens over..........

Dirk
 

25-07-2012 15:04:11
mich
mich
Een vervoerder contracteren om ze op te halen en te parkeren op een door een vervoerder geserveerd spoor. u vraagt wij draaien incl loopvaardigheidskeuring. maar kost geld wat er blijkbaar niet is.  

25-07-2012 15:22:04
thom
thom
Quote
daniel81 (wo 25 jul 2012 11:27:00 https://m.somda.nl/forum/6371/p400151/): Dus als ik het goed begrijp mogen de rijtuigen niet op de Prorailsporen staan maar ze mogen ook niet worden weggehaald?
Als er dan niks mag, hoe moet het dan wel?

Op ProRail sporen mag je alleen op geclaimde sporen jou materieel stallen.
Daar moet je dus wel vervoerder voor zijn, of een verantwoordelijk vervoerder voor hebben, en infraheffing voor betalen.

Als je dat niet doet, wordt ProRail niet blij van je.

Weghalen mag natuurlijk wel, mits een vervoerder daar trek in heeft en de wagens daarvoor goedgekeurd zijn. En je moet natuurlijk wel een andere locatie hebben waar je de rijtuigen wél mag stallen. Als je die niet hebt, en denkt dat voor niets de zon op komt dan resulteerde het in dit soort zaken.

Mi terecht overigens, ik betaal ook wegenbelasting en patkeergeld, dat is niet veel anders....
 

25-07-2012 15:23:24
dvdhoven
dvdhoven
Quote
dwem (wo 25 jul 2012 14:36:48 https://m.somda.nl/forum/6371/p400178/): Precies, deze hele discussie gaat dus in feite nergens over..........
Jawel, deze discussie toont maar weer eens aan in welke absurditeit de huidige spoorwereld terecht is gekomen.
Bij het "oude" spoor was zoiets allang pragmatisch opgelost.


Dick van den Hoven
 

25-07-2012 15:25:52
sik214
sik214
Bij het "oude spoor" had je dan ook niet te doen met al die verschillende vervoerders/infrabeheerders en ook niet met die malafide particuliere vakantietreintjes.  

25-07-2012 15:43:26
ZJ37
ZJ37
Het wordt tegenwoordig zo maf dat opstelsporen worden toegewezen aan vervoerders, waardoor de schaarse opstelruimte bijzonder inefficient wordt gebruikt. Met de restruimte van een spoor dat aan vervoerder X is toegewezen, kan vervoerder Y niks doen.  

25-07-2012 20:30:34
mich
mich
Jawel, als je maar creatief bent. Kijk maar eens waar de 1832 nu staat. Bij RRF op de Kijfhoek.  

11-09-2012 20:51:12
martijnham
martijnham
Afgelopen 20 juli werd gemeld dat de veiling van de vier slaaprijtuigen van RailInsight op de website gerechtsdeurwaardersveiling.nl werd aangekondigd. Blijkbaar heeft de naderende datum van de veiling (13 september) iets in gang gezet. De veiling van de rijtuigen is namelijk niet meer op de website te vinden.  

12-09-2012 18:51:38
sik214
sik214
Vanmiddag zag ik vanaf de lijn Ut-Amf géén Railinsight rijtuigen meer staan bij de HTMU in Ut. Mogelijk naar achter geduwd zodat ik ze niet meer zag, of verdwenen...  

12-09-2012 19:13:42
Bert13
Bert13
Als dat dezelfde zijn als de TTC/BerglandExpress rijtuigen: deze staan inderdaad iets meer richting Utma, vanaf de lijn Utzl-Ut zeer goed zichtbaar.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

12-09-2012 20:41:24
R1-2010
R1-2010
Ik kwam er om 14:25 langs en toen stonden ze er gewoon nog.  

12-09-2012 21:07:42
aarclay
aarclay
Volgens mij zijn ze afgelopen dagen niet zo verschoven.


Choo choo.....
 

12-09-2012 22:17:23
sik214
sik214
Je gelooft me niet dat ik ze niet meer gezien heb vanaf de lijn Ut-Amf en ze dus verplaatst moeten zijn? %03%

Laatst bewerkt door spiketrain op 13-09-2012 05:34, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

12-09-2012 22:19:39
thom
thom
Als iemand ze om 1425 nog gezien heeft, lijkt me dat ze er gewoon nog staan en je ze mss even over het hoofd gezien hebt...