Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

DH_-_Treinstellen_DH_(Wadloper)
RailWiki.nl
Ontwikkelingen DH-stellen
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
03-03-2011 20:21:24
manuel25
manuel25
Ik zou er maar niet vanuit gaan dat er dergelijke technische details al bekend zijn. Ik hoop eigenlijk dat de middenbakken aangedreven zijn en de aandrijving wat overeenkomt met de wadlopers.  

03-03-2011 20:54:06
bjornl
bjornl
Even zoeken op het fameuze internet levert op dat een RENFE 593 1A'A1' + 2'2' + 1A'A1' is; geen aangedreven middenbak dus.  

03-03-2011 20:58:22
bjornl
bjornl
Quote
aarclay (zo 27 feb 2011 23:43:33 https://m.somda.nl/forum/5791/p321205/):
Quote
daniel10 (zo 27 feb 2011 23:40:43 https://m.somda.nl/forum/5791/p321204/): We gingen allemaal te voet naar het station in bijenkorven...

Wat een geweldige vertaling maar weer

Ze bedoelen waarschijnlijk dat ze in groepjes de trein verlieten ofzo.
Dat zou kunnen, of het station waar ze te voet heen gingen had een naam die rechtstreeks vertaald "bijenkorven" is.
 

03-03-2011 21:36:36
thom
thom
Quote
klaass16 (do 03 mrt 2011 18:44:14 https://m.somda.nl/forum/5791/p321791/): Hoe worden eigenlijk de 'nieuwe' tussenbakken gekoppeld met de wadlopers?
Met een tiewrap %08%

Laatst bewerkt door thom op 03-03-2011 21:37
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

09-03-2011 16:58:52
Kars
Kars
Afgelopen zondag stonden ze nog rustig te wachten in de Antwerpse haven op de bundel IJsland. Foto('s): http://www.flickr.com/photos/44544474@N02/5503666576/in/photostream/  

15-04-2011 21:26:41
dh3201
dh3201
Quote
treintim (zo 20 feb 2011 14:50:46 https://m.somda.nl/forum/5791/p319963/):
Quote
wilcot (zo 20 feb 2011 14:47:20 https://m.somda.nl/forum/5791/p319961/): gisteren bij de presentatie van de 1254 is mij opgevallen dat de wadlopers zijn gesplitst in twee rijen. weet iemand wanneer dat gebeurd is?


Vrijdag 11 februari bij daglicht is dat gebeurd.

Blijkbaar is het in twee delen gebeurt. Op 10 februari viel me het rond 17:00 op dat de lange rij met Wadlopers weg was. Mogelijk naar elders op het emplacement verplaatst. Blijkbaar zijn ze daarna op 11 februari bij daglicht in twee rijen teruggezet op ongeveer diezelfde plek waar ze eerst als één rij stonden.

Dan gelijk ook maar even op een ander berichtje uit dit topic reageren:
Quote
aarclay (zo 27 feb 2011 23:43:33 https://m.somda.nl/forum/5791/p321205/):
Quote
daniel10 (zo 27 feb 2011 23:40:43 https://m.somda.nl/forum/5791/p321204/): We gingen allemaal te voet naar het station in bijenkorven...

Wat een geweldige vertaling maar weer

Google translate heeft de nare eigenschap om ook plaatsnamen te gaan zitten vertalen. Bijenkorven is een slechte vertaling van Pasiekach. En dat was het station waar de reizigers naar toe liepen vanaf Pasieki waar de aanrijding plaats vond.


Shqiperise-lopers?
 

22-05-2011 19:02:55
broek53
broek53
Zijn de Wadlopers uit de bundel IJsland nu al eens naar Argentinië vertrokken?  

22-05-2011 19:43:24
dh3201
dh3201
Op 1 mei stonden ze er nog.


Shqiperise-lopers?
 

22-05-2011 20:00:01
kmark
kmark
Die zijn afgelopen donderdag en vrijdag (19 en 20-05) ingeladen voor verscheping.

Laatst bewerkt door kmark op 22-05-2011 20:33
 

24-05-2011 16:38:21
rob46
rob46
Voor een kleine indruk van de verscheping in het Vijfde Havendok te Antwerpen zie: http://www.flickr.com/photos/rob46/5754598417/


57 jaar OV-fotografie.
 

24-05-2011 16:53:25
salieri
salieri
Doet mij meteen een vraag stellen: Zijn er eigenlijk meer stellen al verkocht aan deze maatschappij (of is er een optie op)?
Verder een leuke, maar ook wel weer aparte, foto!
 

24-05-2011 17:38:49
phantom
phantom
Werd onderhand is tijd dat ze de boot haalden,stilstand voor treinstellen is geen vooruitgang en zo makkelijk was t al niet om ze in de haven van Antwerpen te krijgen als je de berichten leest.
Kortom hopelijk gaan ze een lang en goed nieuw leven tegemoet daar.
Ben wel blij dat ik ze voor vertrek op de foto heb kunnen zetten in de havens van A,nu maar kijken wie de 1ste foto plaatst van een rijdend stel in hun nieuwe omgeving %08%
(zijn er uberhaupt nog DH stellen over om te verkopen aan iemand anders ? )
 

24-05-2011 19:03:47
rob46
rob46
Uiteraard zijn er nog stellen ter beschikking, een beetje hier scrollen of op de Dgr en/of Amf kijken. Overigens nog een spotje van m'n zoon "Marcel72" uit Polen, vandaag waren de 3102,3206 & 3207 in o.a.Chojnice, Szczecinek en Drzonowo te zien en gefotografeerd. Ze voldoen uitstekend daar.

Laatst bewerkt door rob46 op 24-05-2011 19:07


57 jaar OV-fotografie.
 

24-05-2011 21:30:56
dh3201
dh3201
Ook de 3231 moet rond Chojnice rijden.
De 3219 en 3225 bevinden zich in Poznań.
De 3105, 3110, 3222 en 3226 staan ook in Polen.
De 3101, 3103, 3104, 3112, 3113, 3115, 3116, 3119, 3202, 3208, 3215, 3216, 3220, 3223, 3224 en 3227-3230 staan in Amersfoort.
De 3106, 3107, 3108, 3109, 3111, 3114, 3117, 3118, 3210, 3214 en 3218 staan op de Dijksgracht.
En de rest dus onderweg naar Argentinië.


Shqiperise-lopers?
 

25-05-2011 18:04:42
phantom
phantom
Dat is nog een aardige lijst,is voor die stellen al een bestemming gevonden of word het eindpunt omgevormt worden tot cola blikje ?

Laatst bewerkt door spiketrain op 25-05-2011 18:08, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten!
 

25-05-2011 21:00:38
rob46
rob46
De vraagstelling is nogal cryptisch maar sloop is zeker geen optie. Er is nog steeds beweging/interesse bij potentiële kopers. "Geld" is momenteel het sleutelwoord maar we laten ons verrassen.


57 jaar OV-fotografie.
 

27-05-2011 15:34:48
marcel72
marcel72
De 3231 deze week (Ma-Do) niet gezien, zou er wel moeten zitten maar misschien in onderhoud of schade herstel. DH's hebben veel baanschuiver schade. Verder veel diensten met Pesa-treinstellen.
Marcel
 

14-06-2011 16:44:43
treintim
treintim
De Friesche Wadlopertjes zijn inmiddels aangekomen in San José (Argentinië), voor een overzichtsfoto zie: http://www.flickr.com/photos/ee1400/5826476876/sizes/l/in/photostream/

Laatst bewerkt door treintim op 14-06-2011 16:45
 

14-06-2011 17:27:25
salieri
salieri
@treintim: Zitt'n ook Grunneger stell'n bie.

EDIT: Het zijn zelfs alleen maar Groningse stellen.

Laatst bewerkt door salieri op 14-06-2011 17:36
 

14-06-2011 20:21:43
rob46
rob46
Quote
treintim (di 14 jun 2011 16:44:43 https://m.somda.nl/forum/5791/p339965/): De Friesche Wadlopertjes zijn inmiddels aangekomen in San José (Argentinië), voor een overzichtsfoto zie: http://www.flickr.com/photos/ee1400/5826476876/sizes/l/in/photostream/
Precies volgens ETA (expected time of arrival) in Dock Sud gearriveerd, n.l. op 11 juni. Op 13 juni volgde de ontscheping waarna de bakken per diepladers naar de werkplaats van TBA in Buenos Aires zijn gebracht.

Laatst bewerkt door rob46 op 17-06-2011 10:39


57 jaar OV-fotografie.
 

17-07-2011 08:21:55
rob46
rob46
Spots in Polen van Marcel72; gisteren 3207 in Ustka en de 3206 in Slupsk en Biesowice. Het spul rijdt daar nog prima.


57 jaar OV-fotografie.
 

17-07-2011 12:22:56
aarclay
aarclay
In Polen was toch een stel in ruwe aanraking gekomen met een vrachtwagen?
Wordt die daar nog hersteld? Is daar meer bekend over?


Choo choo.....
 

17-07-2011 14:20:38
rob46
rob46
Ja de 3219, die wordt in Poznan hersteld.
Vandaag werd overigens de 3207 in Slupsk geheel gewassen en wel met de tuinslang (!!), de 3206 verzorgde de rijdende dienst in die regio.

Laatst bewerkt door rob46 op 17-07-2011 17:43


57 jaar OV-fotografie.
 

24-07-2011 20:01:27
icetha
icetha
Een Argentijnse spotter heeft ook opnames gemaakt op het land: http://www.flickr.com/photos/gcastelo/5970177561/in/photostream/  

24-07-2011 20:55:45
salieri
salieri
Leuke foto's. Ben benieuwd hoe ze eruit zien met die extra bak ertussen.  

24-07-2011 22:10:14
treintim
treintim
Dank voor de update, dat er nog veel mogen volgen! Persoonlijk ben ik benieuwd hoe ze eruit zien met die typisch Argentijnse landschappen om zich heen.
@Salieri: in OdR 2011-7 staat al een impressie van de DH'tjes in nieuwe kleurstelling en met extra tussenbak.

Laatst bewerkt door treintim op 24-07-2011 22:11
 

24-07-2011 22:15:47
salieri
salieri
Ik ben geen lid van OdR  

24-07-2011 22:16:26
treintim
treintim
Daarom informeer ik je nu dus ook even daarover.

Laatst bewerkt door treintim op 24-07-2011 22:16
 

24-07-2011 23:53:48
aarclay
aarclay
Kan er trouwens wel makkelijk een tussenbak er tussen worden gefrot? De koppeling zal wel geen probleem zijn, maar kan de motor dit wel trekken? Is er voldoende vermogen voor?

Laatst bewerkt door aarclay op 24-07-2011 23:54


Choo choo.....
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


25-07-2011 00:33:49
dh3201
dh3201
Gezien de Wadlopers nog altijd de oorspronkelijke motoren uit 1981-1983 hebben, zullen ze vast ook wel een nieuwe motor ingebouwd gaan krijgen.
Ter vergelijking Plan U kreeg na 20 jaar al nieuwe motoren.


Shqiperise-lopers?
 

25-07-2011 00:44:21
mren
mren
Quote
salieri (zo 24 jul 2011 22:15:47 https://m.somda.nl/forum/5791/p347228/): Ik ben geen lid van OdR

Dat kan ook niet, het is immers een verenigingsblad en geen tijdschrift waar je een abonnement op kan nemen.
 

25-07-2011 00:50:31
thom
thom
Quote
aarclay (zo 24 jul 2011 23:53:48 https://m.somda.nl/forum/5791/p347258/): Kan er trouwens wel makkelijk een tussenbak er tussen worden gefrot? De koppeling zal wel geen probleem zijn, maar kan de motor dit wel trekken? Is er voldoende vermogen voor?

Zou het niet wat toeval zijn als een bak die aan de andere kant van de wereld gebouwd is, dezelfde tussenbakkoppeling heeft?

Kans acht ik erg klein

Laatst bewerkt door thom op 25-07-2011 00:51
 

25-07-2011 01:07:34
broek53
broek53
Er moet toch al knap wat aan de stellen versleuteld worden; ze moeten ook omgespoord worden, bijvoorbeeld.  

25-07-2011 10:05:53
salieri
salieri
Quote
mren (ma 25 jul 2011 00:44:21 https://m.somda.nl/forum/5791/p347263/): %Dat kan ook niet, het is immers een verenigingsblad en geen tijdschrift waar je een abonnement op kan nemen.
Lijkt me ook wel logisch, dat als ik dat zeg, ik dus geen lid ben van de NVBS (ook geen behoefte aan trouwens)...%06%
 

26-07-2011 19:10:55
edje
edje
best wel een leuk blad om te lezen hoor, dat Op de Rails is de moeite waard om lid te worden van de NVBS, Ze hebben interessante artikelen, wat in ieder geval een keer wat anders isdan al die cargoartikelen, of het zoveelste bezoekje bij een fabrikant waar de andere bladen over schrijven.

Maar goed, ik vraag me toch echt wel sterk af of die Wadlapers wel die extra middenbak kunnen meeslepen, af en toe een motorloos bakje mee kunnen slepen zoals vaak in de tijd van Veolia voorkwam oke, maar permanent in een heuvelachtig landschap een zware middenbak meenemen is toch andere koek.
Dat kunnen die arme stellen nooit aan.
 

26-07-2011 19:17:54
mich
mich
Met een bak motorloos komt een wadloper met moeite op 70-80 km/h.(heb er nogal wat ervaring mee gehad...)
In heuvelachtig terrein zeker niet te aan te raden, tenzei er nieuwe aandrijving onder komt.
 

27-07-2011 09:05:35
taigagaai
Moderator
taigagaai
Als ze die stellen toch gaan opknappen, kunnen ze er net zo goed een sterkere motor in zetten. Die oude zijn toch redelijk op. Dan moet het niet moeilijk zijn om die extra bak mee te nemen.  

27-07-2011 09:11:43
mich
mich
Jawel, maar ook de hydraulische bak(VTT) wat een zwak punt was moet je dan vervangen, evenals het hele koelsysteem, en de electronica voor de aansturing van de tractie.  

27-07-2011 16:20:07
phantom
phantom
Met andere woorden als men dat idd allemaal gaat doen/moet doen,dan had men net zo goed een nieuw treinstel kunnen kopen %08%
Maar ik ben benieuwd hoe men dit gaat doen,en blijf dit topic dan ook zeker volgen.
 

31-07-2011 08:38:19
kmark
kmark
Het lijkt erop dat de 3205 inmiddels al wat kilometers op eigen kracht heeft gemaakt in het Argentijnse land... Zie; http://www.flickr.com/photos/gcastelo/5991711597

De 3212 is ook al rijdend gezien; http://www.flickr.com/photos/gcastelo/5970177561

En als laatste de 3203 idem dito; http://www.flickr.com/photos/gcastelo/5992268816 en http://www.flickr.com/photos/gcastelo/5991711303/

Laatst bewerkt door kmark op 31-07-2011 08:41
 

31-07-2011 11:32:56
Waaldrecht
Waaldrecht
De foto van de 3212 is niet juist dat die rijdt. Dat is zo al te zien omdat de bakken veel te ver uit elkaar staan. Het lijkt erop dat de 3203 en de 3205 het helemaal of half doen. Ik hoop maar dat ze daar depotvoeding hebben en een redelijke snelheid dat ze daar mogen rijden, anders houden de stelletjes het niet erg lang vol.

Laatst bewerkt door Waaldrecht op 31-07-2011 12:01
 

31-07-2011 13:04:44
thom
thom
Ik weet niet of DH's hun batterijen bijladen op depotvoeding?
Anders is dat eigenlijk maar weinig intressant en alleen voor voorverwarmen.

btw, deze vind ik nog veel gaver http://www.flickr.com/photos/gcastelo/5992268654/in/photostream/, en daar zal ie vast niet heen gesleept zijn

Laatst bewerkt door thom op 31-07-2011 13:06
 

31-07-2011 13:24:18
Waaldrecht
Waaldrecht
Batterijen van de DH's laden bij aan depotvoeding. Je moet namelijk ook de laadstroom controleren als die aan depot staat.

Laatst bewerkt door Waaldrecht op 31-07-2011 13:27
 

31-07-2011 13:53:37
mich
mich
Dh,s kunnen eigenlijk niet zonder depotvoeding. Tenzei je dagelijks de accuschakelaar uit wilt zetten en hem koud wilt starten.  

31-07-2011 17:16:48
rob46
rob46
Quote
Waaldrecht (zo 31 jul 2011 11:32:56 https://m.somda.nl/forum/5791/p348276/): De foto van de 3212 is niet juist dat die rijdt. Dat is zo al te zien omdat de bakken veel te ver uit elkaar staan. Het lijkt erop dat de 3203 en de 3205 het helemaal of half doen.
Zoals gepland zijn de testritten op het normaalsporige bvk Lynch-Concordia begonnen. De 3212 staat overigens nog op het terrein van TBA te Buenos Aires en moet nog worden opgepept. Waarom de 3203 en 3205 op halve kracht zouden testen is mij niet duidelijk, hoezo dat ??


57 jaar OV-fotografie.
 

31-07-2011 18:09:32
edje
edje
als het al op halve kracht gebeurd, iets wat me overigens sterk lijkt, dan is het denk ik puur om te kijken hoe het treinstel reageert met extra dood gewicht.  

31-07-2011 18:16:12
treintim
treintim
Dat is ook geen klein stukje zeg, wat de Wadjes nu aan het rijden zijn als test... zo te zien zijn de foto's wel allemaal op één dag genomen. Ben benieuwd hoe lang het testen nog duurt, jammer dat ik niet aan de andere kant van de wereld woon. Volgens mij is het voor deze fotograaf ook wel puur geluk hebben... je zult maar in Concordia wonen en dan testen ze één dagje op zó'n groot traject... ik vind het wel knap van deze fotograaf dus, al die plekjes waarop hij de DH's al dan niet bij toeval heeft gefotografeerd. Ook krijg ik de indruk dat er daarom wel heel frequent en vaak op en neer wordt gereden met de DH'tjes op die spoorlijn.

Quote
rob46: Zoals gepland zijn de testritten op het normaalsporige bvk Lynch-Concordia begonnen.


En wat is de verdere planning? Weet je ook hoe lang dit test-proces volgens planning gaat duren voordat ze verbouwd worden bijv.?

Laatst bewerkt door treintim op 31-07-2011 18:17
 

31-07-2011 18:53:06
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
Waaldrecht (zo 31 jul 2011 11:32:56 https://m.somda.nl/forum/5791/p348276/): De foto van de 3212 is niet juist dat die rijdt. Dat is zo al te zien omdat de bakken veel te ver uit elkaar staan. Het lijkt erop dat de 3203 en de 3205 het helemaal of half doen. Ik hoop maar dat ze daar depotvoeding hebben en een redelijke snelheid dat ze daar mogen rijden, anders houden de stelletjes het niet erg lang vol.


Hoe kan je zien dat ze op halve kracht rijden dan ? dat zou ik dan wel graag willen weten %08%

Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 31-07-2011 18:53


MCN ASD
 

31-07-2011 19:02:28
salieri
salieri
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Naar mijn weten kan je dat van buitenaf niet zien...

Overigens vind ik het zeker leuke foto's. Niet verwacht dat ze nu al zouden rijden
 

31-07-2011 20:03:37
rob46
rob46
Quote
treintim (zo 31 jul 2011 18:16:12 https://m.somda.nl/forum/5791/p348326/): Dat is ook geen klein stukje zeg, wat de Wadjes nu aan het rijden zijn als test... zo te zien zijn de foto's wel allemaal op één dag genomen. Ben benieuwd hoe lang het testen nog duurt, jammer dat ik niet aan de andere kant van de wereld woon. Volgens mij is het voor deze fotograaf ook wel puur geluk hebben... je zult maar in Concordia wonen en dan testen ze één dagje op zó'n groot traject... ik vind het wel knap van deze fotograaf dus, al die plekjes waarop hij de DH's al dan niet bij toeval heeft gefotografeerd. Ook krijg ik de indruk dat er daarom wel heel frequent en vaak op en neer wordt gereden met de DH'tjes op die spoorlijn.

Quote
rob46: Zoals gepland zijn de testritten op het normaalsporige bvk Lynch-Concordia begonnen.


En wat is de verdere planning? Weet je ook hoe lang dit test-proces volgens planning gaat duren voordat ze verbouwd worden bijv.?
Alle nieuwtjes en wetenswaardigheden over het TBA-avontuur zijn in de komende RM 287 te lezen.


57 jaar OV-fotografie.
 

31-07-2011 21:42:46
Waaldrecht
Waaldrecht
Quote
rob46 (zo 31 jul 2011 17:16:48 https://m.somda.nl/forum/5791/p348317/):
Quote
Waaldrecht (zo 31 jul 2011 11:32:56 https://m.somda.nl/forum/5791/p348276/): De foto van de 3212 is niet juist dat die rijdt. Dat is zo al te zien omdat de bakken veel te ver uit elkaar staan. Het lijkt erop dat de 3203 en de 3205 het helemaal of half doen.
Zoals gepland zijn de testritten op het normaalsporige bvk Lynch-Concordia begonnen. De 3212 staat overigens nog op het terrein van TBA te Buenos Aires en moet nog worden opgepept. Waarom de 3203 en 3205 op halve kracht zouden testen is mij niet duidelijk, hoezo dat ??
Ik weet niet waar iedereen het vandaan haalt dat ze op halve kracht rijden. Ik zeg dat ze het of helemaal of halve doen, dus dan zeg ik toch niets dat ik zie dat ze het half doen?

Overigens op de nieuwe foto's zie ik wel dat de koppeling van de 3203 defect is, sowieso de zoeker mist al.

Laatst bewerkt door Waaldrecht op 31-07-2011 22:16
 

31-07-2011 23:19:40
NVBS/OdR
NVBS/OdR
Quote
rob46: Alle nieuwtjes en wetenswaardigheden over het TBA-avontuur zijn in de komende RM 287 te lezen.

Gelukkig hoeven jullie niet zolang te wachten. %08%


Kijk ook op www.facebook.com/OpdeRails
 

01-08-2011 00:09:47
AgentX
AgentX
Nog 4 weken toch? Komt week 35 uit als ik het goed heb...  

01-08-2011 07:30:00
103 220-0
103 220-0
Op de Rails komt 11 augustus uit.  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

01-08-2011 11:13:05
AgentX
AgentX
Ah, OdR. Ik doelde op RM 287  

01-08-2011 21:55:58
dh3201
dh3201
De rijdende combi bestaat uit de B 3205 en Bz 3203. Er is dus nog maar één rijdend stel geweest. Het stel is overigens wel goed gepoetst en mogelijk ook wat bijgeschilderd. De blauwe reclamebanen op de Bz zagen er in Antwerpen behoorlijk dof uit en op de foto's in Argentinië glimmen die weer.


Shqiperise-lopers?
 

01-08-2011 22:48:28
HansBeeker
HansBeeker
Ik heb vernomen dat er weer DH's verkocht zijn, ditmaal aan Roemenië.

Offtopic: Het schijnt ook nog eens om Plan U 117 te gaan, die ook verkocht is.
 

01-08-2011 22:53:28
train85
train85
En een paar van zijn soort genoten.  

02-08-2011 11:22:45
klaass16
klaass16
Plan u 117 is misschien wel verkocht,, maar die staat bijna vast geroest in Amfge


http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/
 

02-08-2011 11:25:47
train85
train85


Laatst bewerkt door train85 op 02-08-2011 11:52, reden: Naar ander onderstaand topic voor Plan U
 

02-08-2011 11:39:08
taigagaai
Moderator
taigagaai
Taigagaai: Een Plan U is geen DH, dus graag weer terug naar het DH. En voor Plan U een eigen topic maken.  

02-08-2011 11:46:51
rick
rick
Of verder gaan in het oude plan U topic dat al ver is weggezakt: https://m.somda.nl/forum/3093/3/ ?  

02-08-2011 12:49:09
Hoera63
Hoera63
Wordt er eigenlijk nog een DH in het spoorwegmuseum bewaard (graag "ja" of "nee" als antwoord, een discussie is niet nodig)?

Laatst bewerkt door Hoera63 op 02-08-2011 12:50
 

02-08-2011 12:57:14
edje
edje
Volgens mij op dit moment niet.  

02-08-2011 13:54:10
salieri
salieri
Quote
Hoera63 (di 02 aug 2011 12:49:09 https://m.somda.nl/forum/5791/p348631/): Wordt er eigenlijk nog een DH in het spoorwegmuseum bewaard (graag "ja" of "nee" als antwoord, een discussie is niet nodig)?
Nee.
 

02-08-2011 18:46:18
timtrein
timtrein
Tot nog toe wil NSFS nog geen stel beschikbaar stellen. Het Spoorwegmuseum wilde er destijds wel een.  

03-08-2011 14:10:37
Hoera63
Hoera63
Dank voor de antwoorden.  

03-08-2011 18:49:31
dh3201
dh3201
Quote
salieri (di 14 jun 2011 17:27:25 https://m.somda.nl/forum/5791/p339982/): @treintim: Zitt'n ook Grunneger stell'n bie.

EDIT: Het zijn zelfs alleen maar Groningse stellen.

De 3209 is een Fries stel, de overige negen zijn Groningse stellen.


Shqiperise-lopers?
 

03-08-2011 21:04:26
kmark
kmark
Voor de geïnteresseerde een actueel plaatje (03-08-2011) vanuit Polen waar stel 3206 in de laatste zonnestralen op weg is van Chojnice naar Szczecinek. http://www.flickr.com/photos/markrail/6006286980  

03-08-2011 23:25:00
salieri
salieri
Quote
dh3201 (wo 03 aug 2011 18:49:31 De 3209 is een Fries stel, de overige negen zijn Groningse stellen.
Klopt, je hebt gelijk. Excuus!
 

04-08-2011 07:50:59
Waaldrecht
Waaldrecht
Gisteren 3 augstus is in Buenos Aires de 3221 (B) met de 3205 (Bz) gecombineerd. Ze hebben een proefrit gemaakt waarbij de gehele trein goed is bevonden. De V.T.T van de 3205 is helemaal kapot gedraaid dus het stelletje rijdt op halve kracht. Ze knopen maar wat aan elkaar zelf Bz aan Bz of B aan B en dan zeggen dat de stelletjes niet werken.... Ze hebben geen depot voeding in Buenos Aires en de stelletjes worden elke dag met een speciale spray koud gestart..... De Wadloperbakken staan allemaal verder los van elkaar en ze testen de bakken dan.... Er staat nog wat in de haven wat nog getransporteerd moet worden etc.
Alle bakken in Buenos Aires bij de hoofdwerkplaats zijn gestart geweest. Er is heel veel schade aan de bakken helaas. Batterijen staan gewoon met temperaturen van bij het vriespunt naast de trein buiten en worden nat van de natte sneeuw en regen en vocht. (want het is winter in Argentinie) Vandaag, dus vanmiddag gaan ze op een andere plek waar de B 3205 en de Bz3203 staan testen en proefrit maken. De monteurs en machinisten hebben inmiddels instruktie gehad.
Van afwijkende spoorbreedte of tussenbak ertussen in weet niemand in Buenos Aires wat van. Het was alleen maar een idee voor een totale revisie. De treinstellen moeten z.s.m (zij verwachten) eind augustus als internationale trein gaan rijden naar Uruquay vanaf Argentinie..... Het baanvak is erg slecht maar de max. snelheid wat er gereden mag worden is 100. De magneetremmen onder de trein moeten verwijderd worden, deze komen soms bij geloste rem op de rails. Ook de wissels hier is erg gevaarlijk. Veel DH-bakken hebben al schade aan de assen voornamelijk de flensen. De treinstellen zijn verder wel oke en het is heerlijk het vertrouwelijke geluid van de stelletjes weer te horen.

Ik denk vrijdag of zaterdag heb ik meer informatie.

Ik hoop jullie voor nu even voldoende informatie gegeven te kunnen hebben over de DH in Argentinie.

Laatst bewerkt door Waaldrecht op 04-08-2011 07:54
 

04-08-2011 08:37:49
treintim
treintim
Wauw! Geweldige informatie, top! Ben je zelf naar Argentinië om foto's te maken daar van de Wadjes in oorspronkelijke kleuren maar exotische omgeving?

Heb ik nog één vraag aan je, daar je zo dicht bij het vuur zit.

Is het de bedoeling dat de Wadjes zonder revisie en zonder omschildering naar Argentijnse kleuren dagelijks volgens reguliere dienstregeling de internationale trein naat Uruguay gaan rijden? Zou wel tof zijn maar het zou mij wel benieuwen hoe lang ze dat volhouden.
 

04-08-2011 09:56:41
HansBeeker
HansBeeker
Er is ook een delegatie van NedTrain medewerkers, die ooit aan de DH's geklust hebben in Nederland (oa Micky van hier) naar Argentinië om daar deze week te helpen / instructies te geven.  

04-08-2011 11:09:23
aarclay
aarclay
Interessant om te lezen. Jammer dat de staat van de stellen slecht te noemen is.

Maar wat houdt de V.T.T. precies in?


Choo choo.....
 

04-08-2011 11:19:05
salieri
salieri
Voith turbo transmissie. Zeg maar de versnellingsbak van de DH. Zonder dat ding kan hij in principe niet rijden. Als ze gesleept worden (als ik het destijds goed begrepen heb van de monteurs van Onnen), moeten ze eigenlijk in de middenstand staan. Als dat niet is gebeurd, dan sleep je ze in feite kapot.

Overigens is er ooit eens een VTT van een DH stel afgevallen tussen Gn en Hgz. Meen ergens in 2006 met stel 3215.
 

04-08-2011 11:24:05
edje
edje
Voith - Turbo - Transmissie

Dieselmotor drijft een Hydropomp aan, die drukt op zijn beurt weer de hydro-olie aan. de hydro olie, drijft weer de hydromotor aan, die het op zijn beurt weer omzet in een mechanische beweging naar de aangedreven assen.

korte samenvatting van een VTT installatie.

Meer info.
http://en.wikipedia.org/wiki/Voith_Turbo-Transmissions
 

04-08-2011 11:47:12
salieri
salieri
@Edje: Heb ik het destijds (zo'n 4 jaar geleden) goed begrepen van die middenstand?  

04-08-2011 12:41:59
edje
edje
Ja, maar dat geldt voor elk materieel, zie het als slepen van een auto, dan zet je ook de versnelling in z'n vrij.  

04-08-2011 19:35:56
timtrein
timtrein
Quote
salieri (do 04 aug 2011 11:19:05 https://m.somda.nl/forum/5791/p348934/): Als ze gesleept worden moeten ze eigenlijk in de middenstand staan. Als dat niet is gebeurd, dan sleep je ze in feite kapot.

Dat schijnt dus ook her&der gebeurd te zijn...
 

05-08-2011 01:40:10
aarclay
aarclay
Quote
Waaldrecht (do 04 aug 2011 07:50:59 https://m.somda.nl/forum/5791/p348905/): Ze knopen maar wat aan elkaar zelf Bz aan Bz of B aan B en dan zeggen dat de stelletjes niet werken....

Op welk punt verschillen de Bz en B-bakken technisch, waardoor de stelletjes dan niet werken? Dat de 'z' voor 'zonder toilet' staat is mij wel duidelijk, maar dat staat er los van...
Iemand?

Quote
salieri (do 04 aug 2011 11:19:05 https://m.somda.nl/forum/5791/p348934/): Overigens is er ooit eens een VTT van een DH stel afgevallen tussen Gn en Hgz. Meen ergens in 2006 met stel 3215.

Is de oorzaak al eens boven water gekomen? Metaalmoeheid?

Laatst bewerkt door aarclay op 05-08-2011 01:43


Choo choo.....
 

05-08-2011 08:27:25
salieri
salieri
Technisch verschillen de bakken niet. Alleen is de z, zoals je zelf ook al zegt, voor 'zonder toilet'.

De oorzaak is nooit bekend geworden in de media. Ik weet zelf de oorzaak ook niet helaas.
 

05-08-2011 19:09:39
Waaldrecht
Waaldrecht
Quote
treintim (do 04 aug 2011 08:37:49 https://m.somda.nl/forum/5791/p348907/): Wauw! Geweldige informatie, top! Ben je zelf naar Argentinië om foto's te maken daar van de Wadjes in oorspronkelijke kleuren maar exotische omgeving?

Heb ik nog één vraag aan je, daar je zo dicht bij het vuur zit.

Is het de bedoeling dat de Wadjes zonder revisie en zonder omschildering naar Argentijnse kleuren dagelijks volgens reguliere dienstregeling de internationale trein naat Uruguay gaan rijden? Zou wel tof zijn maar het zou mij wel benieuwen hoe lang ze dat volhouden.
De stelletjes worden uitgebreid getest en daarna gaan ze wel in en revisie, maar zoals ik dat begreep meer een casco revisie. Interieur blijft wel gelijk, alleen vertaling naar Spaans natuurlijk haha.

Er is een verschil met de Bz ten opzichte van de B, de Bz is een soort stuurstandrijtuig.

Donderdag heeft de 3221 een proefrit gemaakt. Ook hier is ook een V.T.T van kapot. De 3209 kan prima rijden als de storing in de stuurstroom en tractie weg is. Deze heeft namelijk sluiting.
De 3212 is eigenlijk het meest geplukt en kan beste gebruikt worden als plukstel.

Tsja ik kan nu alleen maar hopen dat ze de tips opvolgen wat NedTrain heeft geleverd en dat ze een lang leven nog krijgen in Argentinie. Als er nieuws is vertel ik het. Vragen staat ook vrij natuurlijk;)

Laatst bewerkt door Waaldrecht op 05-08-2011 19:21
 

05-08-2011 22:36:41
dh3201
dh3201
Wat ik van foto's in El Palomar kan opmaken is dat de Bz 3209 en B 3209 een stel vormen en dat de Bz 3212 bij een andere B staat. Niet de B 3212, want die staat solo elders op het terrein.
En natuurlijk de eerst rijdend geziene combinatie Bz 3203+B 3205.

De heeft als souvenir van een rangeerbotsing in Groningen een beschadigde Bz.

Wat ik uit de documentatie opmaak is dat alle apparatuur zowel in/onder de B als in/onder de Bz aanwezig is. Alleen de mechanische handrem zit alleen in de cabine van de Bz. Zou een losse B of Bz zelfstandig kunnen rijden?


Shqiperise-lopers?
 

05-08-2011 22:58:04
mich
mich
Nee, de electronica werkt alleen als je een B en een Bz aan mekaar hebt. Met aanpassinggen zou het ongetwijfeld kunnen. Zo heb je bv de depotvoeding en acculading maar vanuit 1 bak gestuurd.  

05-08-2011 23:03:41
Waaldrecht
Waaldrecht
Quote
dh3201 (vr 05 aug 2011 22:36:41 https://m.somda.nl/forum/5791/p349223/): Wat ik van foto's in El Palomar kan opmaken is dat de Bz 3209 en B 3209 een stel vormen en dat de Bz 3212 bij een andere B staat. Niet de B 3212, want die staat solo elders op het terrein.
En natuurlijk de eerst rijdend geziene combinatie Bz 3203+B 3205.

De heeft als souvenir van een rangeerbotsing in Groningen een beschadigde Bz.

Wat ik uit de documentatie opmaak is dat alle apparatuur zowel in/onder de B als in/onder de Bz aanwezig is. Alleen de mechanische handrem zit alleen in de cabine van de Bz. Zou een losse B of Bz zelfstandig kunnen rijden?
In El Polamar staan de 3209 B en Bz idd aan elkaar deze hebben sluiting in de tractie en stuurstroom.. de 3212 staan de B en de Bz los van elkaar. 1 van de bakken mist een generator en ze zijn niet gevult met koelwater.
De 3209 startte gewoon en liep als een zonnetje.
 

05-08-2011 23:22:17
treintim
treintim
Over die casco-revisie... zou wel uniek zijn natuurlijk als ze de Wadjes gewoon geel laten en verder alleen het casco reviseren.%02%  

05-08-2011 23:24:44
Waaldrecht
Waaldrecht
Ga ermaar van uit dat ze gewoon paars/blauw, wit worden;-) met amerikaanse stijl aan schrikstrepen voorop de baanruimer.  

05-08-2011 23:28:32
treintim
treintim
En voor wanneer wil men die revisie dan gaan uitvoeren?  

05-08-2011 23:30:00
Waaldrecht
Waaldrecht
De bedoeling was dat alles reed voor 28 augustus, maar er moet zoveel nog gebeuren en ook getest worden dat dat nog wel even duurt. Wanneer ik meer weet laat ik het zeker weten.  

05-08-2011 23:30:39
treintim
treintim
OK, bedankt!
@Broek53: daarom zei Waaldrecht denk ik ook zojuist dat het langer gaat duren.

Laatst bewerkt door treintim op 05-08-2011 23:35
 

05-08-2011 23:32:06
broek53
broek53
Revisie in drie weken is volkomen uitgesloten natuurlijk, beetje groot onderhoud kan wellicht nog.  

05-08-2011 23:37:17
Waaldrecht
Waaldrecht
Nou ik ben in de hoofdwerkplaats geweest daar (zo'n beetje de Haarlem hier) en wat ze daar allemaal kunnen... dat is echt ongelovelijk. Ze bouwen dubbeldekkers compleet vanaf een hoopje staal en het is prachtig.
Kijk voor DH's groot onderhoud en kleurtje en het rijdt daar in Argetinie, maakt echt niet uit hoe het rijdt. Als je sommige treinen daar ook ziet, dat is hier gewoon verrot museummaterieel bewijse van. Interieur willen ze sowieso zo laten. Technisch willen ze gewoon wel erg veel veranderen met airco erin etc etc. maar dat zie ik niet snel gebeuren. Ik zou zeggen...: We wachten af en we zien wel wat het wordt.

Laatst bewerkt door Waaldrecht op 05-08-2011 23:40
 

05-08-2011 23:39:07
broek53
broek53
Ongetwijfeld, en leuk schilderen kan altijd. Maar een revisie (als in re-vi-sie) van meerdere stellen in drie weken, onmogelijk.

Laatst bewerkt door broek53 op 05-08-2011 23:39
 

06-08-2011 00:35:50
railmagazi
railmagazi
Gelukkig liggen de temperaturen in Buenos Aires nog immer rond de vijftien tot twintig graden Celcius en is er van kille omstandigheden - zoals sneeuw - geen sprake. In samenwerking met TBA wordt de (werkelijke!) stand van zaken en het met de DH's te doorlopen traject in Rail Magazine 287 aan alle belangstellenden gepresenteerd.

Laatst bewerkt door railmagazi op 06-08-2011 00:44
 

06-08-2011 01:17:21
thom
thom
Quote
Waaldrecht (do 04 aug 2011 07:50:59 https://m.somda.nl/forum/5791/p348905/): Ze hebben geen depot voeding in Buenos Aires en de stelletjes worden elke dag met een speciale spray koud gestart.....

Kijkend wat voor weer het daar is, valt dat volgens mij zoals hier boven gezegd wordt allemaal nogwel mee met de winter daar...

Die Cummins motoren zijn van bus en vrachtwagen formaat, en kijk eens bij een transportbedrijf wat daar allemaal op maandag ochtend gebeurt, die hangen ook niet aan de depotverwarming en die hebben nogwel wat meer te lijden in hun rijdend leventje Dus naar mijn idee is die depotvoeding zo spannend niet allemaal...

Laatst bewerkt door thom op 06-08-2011 01:18
 

06-08-2011 12:31:18
mich
mich
De liggende cummins moet op 40 graden gestart worden. Zo niet is die binnen een jaar naar de filisteinen.  

06-08-2011 16:42:00
lex_t
lex_t
Quote
mich (za 06 aug 2011 12:31:18 https://m.somda.nl/forum/5791/p349321/): De liggende cummins moet op 40 graden gestart worden. Zo niet is die binnen een jaar naar de filisteinen.


Stel je voor dat je auto zo'n kwaliteit had.. Gewoon een dieseltje hoor.
 

06-08-2011 18:46:49
mich
mich
Deze dieselmotoren zijn niet te vergelijken met een auto. Ze liggen er al 25 jaar in, en hebben vele 100.000den km's op de teller. Dat haal je dus alleen als dat blok niet dagelijks koud gestart wordt. Hij is zo ontworpen dat de motor op bedrijfstemperatuur precies in elkaar past, start je hem koud krijg je overmatige slijtage aan de lagers, kleppen en koppakking.  

06-08-2011 19:25:06
Waaldrecht
Waaldrecht
Quote
railmagazi (za 06 aug 2011 00:35:50 https://m.somda.nl/forum/5791/p349276/): Gelukkig liggen de temperaturen in Buenos Aires nog immer rond de vijftien tot twintig graden Celcius en is er van kille omstandigheden - zoals sneeuw - geen sprake. In samenwerking met TBA wordt de (werkelijke!) stand van zaken en het met de DH's te doorlopen traject in Rail Magazine 287 aan alle belangstellenden gepresenteerd.
Ben ik het niet met je eens, ik heb toch echt natte sneeuw gezien en toen was het toch wel even bij het vriespunt. Donderdag zat er zelfs ijs op de 3209 toen we hem startte... dus het is heel veranderlijk qua weer. Het was overigens wel jaren geleden dat er weer eens sneeuw viel.

Overigens over Rail Magazine 287, vind ik best, dan geef ik hierop wel geen reacties meer en dan houd ik me wel stil... geen probleem....

Laatst bewerkt door Waaldrecht op 06-08-2011 21:59
 

06-08-2011 23:06:08
MDDM
MDDM
Toch jammer dat iemand die ter plaatse is/was, niet serieus genomen wordt. Blijf vooral lekker updates geven Waaldrecht

Laatst bewerkt door MDDM op 06-08-2011 23:07


Gr Joop mcn Lls
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

DH_-_Treinstellen_DH_(Wadloper)
RailWiki.nl