Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

DH_-_Treinstellen_DH_(Wadloper)
RailWiki.nl
Ontwikkelingen DH-stellen
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
21-07-2010 23:24:41
WesselE
WesselE
Klopt, op deze pagina vind je enkele fraaie plaatjes van de wadjes in Polen http://www.flickr.com/photos/danielfriederichs .


'Okeh'
 

21-07-2010 23:32:51
dh3201
dh3201
Quote
MasterE: Ik las in RM dat de eerste 4 stellen zijn gereviseerd en sinds juni hun rondjes maken door Polen. De Nederlandse stelnummers zijn daarbij behouden.

Sigma heeft de oude nummers behouden.
PKP PR heeft de stellen nieuwe nummers gegeven: SN82-001 voor het eentje en SN83-001 voor het tweetje. De andere stellen van Sigma (6 in totaal) zijn nog niet in dienst.
Zie ook http://wadloper.diesel-trein.nl/


Shqiperise-lopers?
 

22-07-2010 19:50:51
kbrandsma
kbrandsma
Jeuj een update.

Genoeg prachtige foto's van de buitenzijde, maar heb je ook een ritje met een van de stellen aldaar gemaakt?
 

19-08-2010 16:37:43
mich
mich
http://www.youtube.com/watch?v=Cq4gz0hGaUk
http://www.youtube.com/watch?v=MwESiTq7D1k&NR=1
http://www.st43.pl/4galery/details.php?image_id=2568&sessionid=0f5865a66e273ef774ca6024ba965f56&sessionid=0f5865a66e273ef774ca6024ba965f56 http://www.st43.pl/4galery/details.php?image_id=2725&mode=search&sessionid=0f5865a66e273ef774ca6024ba965f56&sessionid=0f5865a66e273ef774ca6024ba965f56 http://www.st43.pl/4galery/details.php?image_id=2609&mode=search&sessionid=0f5865a66e273ef774ca6024ba965f56&sessionid=0f5865a66e273ef774ca6024ba965f56
Ze (3102 en 3206) rijden nog steeds
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

01-09-2010 22:23:30
daniel10
daniel10
de 3219 is nu ook in nieuwe kleuren en gaat vanaf 1 september rijden tussen Ostroleka en Tluszcz,  

01-09-2010 23:40:57
lw-o
lw-o
welke stellen zijn er dan nog niet gezien in nieuw jasje maar staan wel in polen?  

02-09-2010 07:03:53
mich
mich
de 3207, 3225, 3231(wel nieuw jasje maar niet in dienst), en de 3105 3110 3222 en 3226 die op een andere locatie staan.

Laatst bewerkt door mich op 02-09-2010 07:08
 

02-09-2010 10:51:45
lw-o
lw-o
dus als ze de stellen bij sigma achter elkaar aan doen zouden ze nu met de laatste 2 bezig zijn?bijna weer tijd voor een nieuw transport%02% of denk ik nu wel heel optimistisch?:P  

02-09-2010 10:56:33
broek53
broek53
Het was al lang tijd voor een nieuw transport, maar de financiën zijn het probleem. dat wordt wellicht beter als de stellen die er nu zijn, daadwerkelijk worden verhuurd (of zijn verkocht).

Laatst bewerkt door broek53 op 02-09-2010 12:15
 

02-09-2010 20:02:21
kbrandsma
kbrandsma
Ik neem aan dat NS/NSFSC op een bepaald moment belangrijkere prioriteiten heeft dan wachten tot deze partij(en) met geld over de brug komt.

Of toch nog maar een jaartje geduld hebben? Er vanuitgaand dat er na de ervaringen met de DE-III wel reden is om niet oneindig lang te wachten.
 

02-09-2010 22:06:10
thom
thom
Ervaringen met DEIII is een mooie, die staan er ook nog steeds...  

11-09-2010 18:41:31
marcel72
marcel72
Quote
daniel10: de 3219 is nu ook in nieuwe kleuren en gaat vanaf 1 september rijden tussen Ostroleka en Tluszcz,


Koleje Mazowieckie. Docelowo do Kolei Mazowieckich ma trafic dwanascie sztuk DH2, verwachten zij 12 DH's te krijgen ? (Google translate)

Laatst bewerkt door marcel72 op 11-09-2010 18:42
 

11-09-2010 18:46:27
marcel72
marcel72
De DH-3206 heeft lichte botsschade opgelopen, baanschuiver, zijverlichting, plaatwerkschade en een defect uitstaptrede mechanisme waardoor een deur buitendienst is gesteld.  

13-09-2010 09:40:48
kmark
kmark
En de stellen rijden ook gecombineerd... http://www.st43.pl/4galery/details.php?image_id=2725&mode=search&sessionid=0f5865a66e273ef774ca6024ba965f56&sessionid=0f5865a66e273ef774ca6024ba965f56  

13-09-2010 18:13:07
dh3201
dh3201
Was dat niet gewoon de overbrengingsrit van Poznan naar Chojnice?

Laatst bewerkt door dh3201 op 13-09-2010 18:13


Shqiperise-lopers?
 

18-09-2010 16:53:19
taigagaai
Moderator
taigagaai
Volgens deze link http://www.st43.pl/4galery/details.php?image_id=2492&sessionid=0f5865a66e273ef774ca6024ba965f56&sessionid=0f5865a66e273ef774ca6024ba965f56 rijdt de 3203 er ook al.  

18-09-2010 21:21:52
dh3201
dh3201
Dat zal dan een typefout zijn, want de 3203 staat nog in Amersfoort.


Shqiperise-lopers?
 

08-10-2010 07:39:36
marcel72
marcel72
DH-3219 in dienst bij Koleje Mazowieckie tussen Tluszcz en Ostroleka ;

http://www.linia29.cal.pl/galeria/displayimage.php?album=lastup&cat=0&pos=0

http://www.linia29.cal.pl/galeria/displayimage.php?album=lastup&cat=0&pos=3

http://www.linia29.cal.pl/galeria/displayimage.php?album=lastup&cat=0&pos=4

Marcel

Laatst bewerkt door marcel72 op 08-10-2010 07:40
 

14-10-2010 01:06:18
broek53
broek53
Op de site Rail Assets staan 40 Wadlopers te koop (DH1 en DH2 gemengd) en dat lijkt mij de vloot die nu nog over is. Geplaatst op 28 september, waaruit ik maar zo vrij ben af te leiden dat NSFS er geen vertrouwen meer in heeft dat er nog stellen daadwerkelijk worden overgenomen door de Poolse firma.  

14-10-2010 01:10:13
treintim
treintim
Die conclusie had ik voor mijzelf hieruit ook al getrokken, maar toch wel netjes dat die nu ook hier in het officiële DH-stellen topic staat. Overigens heb ik ten tijde dat er nog DH-materieel in Zwolle terzijde stond (waaronder de Wadkikker en het witte Veolia-stel), wel een Slowaaks/Pools gezelschap rond zien lopen bij de stellen voor een rondleiding (kwam mij ter oge en ore toen ik aan het werk was voor de stichting TEE, dat die mensen daar rondliepen met dat doel). Daarnaast waren er geloof ik geen andere geïnteresseerden hiervoor dan de Polen en de Slowaken... Lijkt me sterk dat er nog iets verkocht gaat worden aan andere partijen.

Laatst bewerkt door treintim op 14-10-2010 01:15
 

14-10-2010 18:53:09
marcel72
marcel72
Dan krijgt het NSM een herkansing en kan alsnog toeslaan.

Laatst bewerkt door marcel72 op 14-10-2010 18:53
 

14-10-2010 18:53:26
marcel72
marcel72
Docelowo do Kolei Mazowieckich ma trafic dwanascie sztuk DH2. 12 DH-stellen of 12 DH-bakken, er staan nu 11 bakken in Polen dus daar zal het wel over gaan en dus bij blijven.

Laatst bewerkt door marcel72 op 14-10-2010 19:01
 

18-10-2010 10:57:47
bossie186
bossie186
Deze worden dus ook een keer ingezet in de kleurstelling die de 3226 in nederland had.  

17-11-2010 19:17:41
groen47
groen47
Uit Argentinie kreeg ik dit mailtje:

I'm Fernando from San Jose, Argentina. Very good your flickr.
Wanted to know if nothing is known in Holland for the sale of Wadlopers to the company TBA Argentina, here is said to be so.
Of course very grateful for the information.

Iets bekend?
 

18-11-2010 11:55:51
gvttreinen
gvttreinen
Wel leuk en aardig van die Argetijnen maar de stellen rijden hier op 1435 mm spoor, de TBA op 1676 mm spoorbreedte!
Vandaar dat men in Argetinië veelal tweedehands (breedspoor)spul uit Portugal en Spanje overneemt.
 

15-12-2010 20:13:15
train85
train85
Er is vandaag gerangeerd met wadlopers te Amf, er schijnt een koper te zijn in Bulgarije. Gehoord van een nedtrainer die er moest helpen. Dus afwachten wanneer er wat gaat rijden daarheen.  

27-01-2011 10:23:18
nohab
nohab
Quote
gvttreinen: Wel leuk en aardig van die Argetijnen maar de stellen rijden hier op 1435 mm spoor, de TBA op 1676 mm spoorbreedte!
Vandaar dat men in Argetinië veelal tweedehands (breedspoor)spul uit Portugal en Spanje overneemt.
Volgens wikipedia ligt er ook 2765 kilometer normaalspoor. Op http://www.zonu.com/argentina_maps/Argentina_Railway_Network_Map.htm zou zichtbaar moeten zijn welke lijnen dat zijn maar misschien heeft iemand betere ogen dan ik.
 

27-01-2011 11:07:23
NMBS1945
NMBS1945
Vandaag is een speciale rit voorzien van Trainsport vervoer van DH2-stellen van Amersfoort naar Haven Antwerpen als 44670. Er zou vertraging zijn bij vertrek. Heeft iemand hierover meer nieuws?

Laatst bewerkt door NMBS1945 op 27-01-2011 11:10
 

27-01-2011 11:16:42
mich
mich
Quote
nohab:
Quote
gvttreinen: Wel leuk en aardig van die Argetijnen maar de stellen rijden hier op 1435 mm spoor, de TBA op 1676 mm spoorbreedte!
Vandaar dat men in Argetinië veelal tweedehands (breedspoor)spul uit Portugal en Spanje overneemt.
Volgens wikipedia ligt er ook 2765 kilometer normaalspoor. Op http://www.zonu.com/argentina_maps/Argentina_Railway_Network_Map.htm zou zichtbaar moeten zijn welke lijnen dat zijn maar misschien heeft iemand betere ogen dan ik.


Noord-oost Argentinië volgend die kaart, de paarse lijnen. Overigens ook heel veel smalspoor, al de groene lijnen.

Het lijkt te gaat om dit spoorwegbedrijf: http://www.rrdc.com/op_argentina_all_meso.html

Laatst bewerkt door mich op 27-01-2011 11:24
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


27-01-2011 11:33:27
nielsie600
nielsie600
Zijn dan toch ineens alle DH-stellen weg?  

27-01-2011 11:37:26
mich
mich
Die zijn echt niet ineens allemaal weg, geen zorgen  

27-01-2011 12:50:18
thijmen007
thijmen007
RTB V203 staat nu in Amf met problemen met de radioloc waardoor het rangeren allemaal met moeizamer zal verlopen. Vertrek tot nu toe nog onbekend.


Tukkerrulezzz
 

27-01-2011 14:07:11
ralph521
ralph521
Is er al meer bekend of het rangeerwerk nu al reeds gedaan is en/of het transport vertrokken is? Wie weet meer?  

27-01-2011 15:25:31
snowie
snowie
Net gelezen op RolandRail post van Dennis: Dit gaat nog wel even duren. De eerste 5 DH tweetjes stonden om 15:00 reeds buiten en men is bezig om nog een sleep op te pikken.  

27-01-2011 16:31:51
broek53
broek53
Wil men met zo'n hele sleep op stap? Uitdaging! Naar Polen mocht men (niet extern gedwongen, maar van zichzelf) met niet meer dan zes bakken op pad. Automatische koppelingen kunnen veel hebben, maar het houdt een keer op wat je daar aan belasting achter kunt hangen voordat de trekboom (het vervolg van de AK onder de bak) het begeeft.  

27-01-2011 17:06:33
daniel81
daniel81
Zes bakken was bij DH toch ook het maximum wat in de dagelijkse exploitatie was toegestaan? 'k Weet overigens niet wat daarvan de reden was.  

27-01-2011 17:08:03
ralph521
ralph521
Misschien wat maximaal vanuit 1 cabine bediend kan worden. Bij de Plan U's waren dat ook 3 stellen meen ik me te herinneren.  

27-01-2011 17:17:08
broek53
broek53
Ja, dat gaat om het aantal stellen dat bediend kan worden, niet om de belasting op de koppelingen. Hier gaat het daar wel om - en een trein met AK's kan wat dat betreft veel minder hebben dan een trein met gewoon stoot- en trekwerk - vooral vanwege het aspect stootwerk eigenlijk (= buffers). AK's zijn gemaakt om in te kunnen vouwen (zeg maar) als de belasting te groot wordt - dan knikt de zgn trekboom onder de bak achter de AK dubbel. Daar krijg je relatief snel last van als je aan het slepen bent, omdat de stellen dan alleen op lucht remmen en die remming van voor naar achter door zo'n trein loopt (net als bij de gemiddelde goederentrein). Maw: zo'n trein "loopt op" tegen de loc. Het is dan zaak om met een heel lichte remming te beginnen en de remkracht daarna pas op te voeren. Maak je een snelremming, dan weet je vrij zeker dat je een paar koppelingen kunt oprapen als deboel stil is komen te staan.
Ik herinner aan het gedoe met het verslepen van DE3-en van en naar de Vlasakkers. Daar trok men zelfs een koppeling onder zo'n stel vandaan.
Kortom: te hopen valt dat de mcn van deze trein zich heel goed bewust is wat hij wel en vooral niet kan/moet doen.
 

27-01-2011 17:20:44
daniel81
daniel81
Da's dan toch wel weer wonderlijk. Voor de meest onmogelijke zaken zijn er allerlei voorschriften, die zoals je elders al eens schreef, zo onderhand meer beperkingen opleggen dan de techniek, maar in een situatie waarin zo'n voorschrift nou echt nuttig zou kunnen zijn, is dat er dan weer niet.  

27-01-2011 17:29:22
ralph521
ralph521
Volgems mij hoef je maar 1 koppeling te rapen Broek53, bij een snelremming. Alleen de koppeling tussen de loc en eerstetreinstel. Alle andere stellen remmen ook, en dan gaat het net als in normale dienst. Bij de treinrem remt alleen de loc niet mee, dus die eerste AK krijgt in dat geval de kracht en gewicht van de loc te verwerken.

Wat in deze discussie verward wordt in het slepen met AK's en normaal rijden met AK's.
 

27-01-2011 17:45:04
broek53
broek53
Neen, het is net andersom. De snelremming begint op de loc en het duurt even voor de stellen gaan meeremmen, met name uiteraard de achterste. De loc remt het eerst en als het even wil, ook het hardst. Dan lopen de stellen tegen de loc op en dat dan de eerste koppelinge de grootste douw krijgen, is duidelijk. Ik weet niet hoe de loc aan het eerste stel vast zit, maar op die koppeling komen de grootste krachten te staan. Voor het defect raken gok ik dan op die tussen het eerste en tweede stel.

Maar ik wil hier niet de onheilsprofeet uithangen, begrijp mij niet verkeerd. Alleen aangeven dat men met meer dan drie AK's in een gesleepte trein een zeker risico neemt en dat dat niet primair aan het trekken ligt, maar aan het remmen. Dat was een van de (andere) redenen waarom het met de sloopkonvooien-van-vroeger eigenlijk wel praktisch was als de stellen onberemd waren en er remrijtuigen achterop hingen. Ook dan moest je niet ruw remmen, maar bij een gewone remming hadden de remrijtuigen de goede eigenschap dat ze de stellen die allemaal naar voren wilden, in feite aan hun staart trokken en zo de trein min of meer strak hielden.
Enfin: hier sprak een jaar of tig ervaring van de "sleepdienst Watergraafsmeer", de erfopvolger van het Roosendaalse sleepcircus;-). Terug naar deze tijd.
 

27-01-2011 18:09:57
treintim
treintim
Om 16:39 heeft men de laatste stellen aangekoppeld waardoor toch echt het geheel van 20 bakken DH-materieel gekoppeld een feit werd. Tot 17:25 heb ik deze combinatie met loc ervoor bekeken, daarna niet meer, maar tot 17:25 is het geheel niet meer van zijn plaats geweest in elk geval... Wie dus actuele ontwikkelingen heeft over de rit vanavond... ik ben één en al oor.  

27-01-2011 18:22:20
broek53
broek53
Elders wordt nu "technische malheur" gemeld. Tsja. Ik weet niet of er vantevoren naar de stellen is gekeken en vooral of er wat aan gedaan is, maar als materieel een paar jaar stilstaat en je zet er dan lucht op, denk ik dat alleen al de verdroogde rubbertjes uit de koppeling je om de oren vliegen. Luchtdicht krijgen van dat soort transporten is altijd de grootste uitdaging: lekkende remkranen, een bediende noodrem, lekkage omdat de ATB-installatie eruit is gesloopt, van die dingen ja  

27-01-2011 18:49:24
fugazi
fugazi
De koper uit Argentinie heeft van te voren de betreffende stelnummers uitgekozen. Een van die stellen heeft 'n kapotte koppeling. Met hand- en spanwerk is men al een paar uur bezig om te kijken wat mogelijk is...  

27-01-2011 18:52:43
stefanvdw
stefanvdw
Gewoon een vraagje, maar waarom kan zoiets niet gewoon een paar dagen van tevoren gebeuren(stellen nalopen op lekkage, defecten etc.)? Die stellen zijn niet 'als donderslag bij heldere hemel' verkocht vermoed ik zo.

Laatst bewerkt door stefanvdw op 27-01-2011 18:57
 

27-01-2011 19:06:46
dh3201
dh3201
Quote
daniel81: Zes bakken was bij DH toch ook het maximum wat in de dagelijkse exploitatie was toegestaan? 'k Weet overigens niet wat daarvan de reden was.

Acht bakken was het maximum. In 1994 alleen tussen Groningen en Roodeschool, en zeven bakken maximaal tussen Sauwerd en Delfzijl.

Quote
broek53: Wil men met zo'n hele sleep op stap? Uitdaging! Naar Polen mocht men (niet extern gedwongen, maar van zichzelf) met niet meer dan zes bakken op pad. Automatische koppelingen kunnen veel hebben, maar het houdt een keer op wat je daar aan belasting achter kunt hangen voordat de trekboom (het vervolg van de AK onder de bak) het begeeft.

En toch is er een transport met acht bakken in Polen aangekomen: 3231 + 3225 + 3219 + 3207.


Shqiperise-lopers?
 

27-01-2011 20:37:13
train85
train85
Ze gaan vandaag in ieder geval niet weg tot nader order. Ze kwamen er daar ook achter dat 20 bakken verslepen veel te veel is. Door allerlei defecten zijn ze sinds vanochtend daar bezig geweest de wadlopers te verslepen maar is niet gelukt.

Laatst bewerkt door train85 op 27-01-2011 20:38
 

27-01-2011 20:43:34
timtrein
timtrein
8 bakken is nog niet zo spannend, maar 20....
Zal er wel op neer komen dat ze het in twee keer doen. Benieuwd of er uiteindelijk nog een eentje overblijft voor het museum!
 

27-01-2011 20:46:34
3222
3222
Volgens mij was het maximale aantal 3 stellen, over meer was er geen controle mogelijk.  

27-01-2011 20:59:16
wouderobva
wouderobva
Een foto om 19:30 van de DH-stellen op Amfge http://robvanderwoude654.fotopic.net/p68846769.html  

27-01-2011 21:08:13
nielsie600
nielsie600
Quote
timtrein: Benieuwd of er uiteindelijk nog een eentje overblijft voor het museum!


Inderdaad,daar ben ik uiteindelijk ook benieuwd naar...
 

27-01-2011 21:08:13
broek53
broek53
Quote
train85: Ze gaan vandaag in ieder geval niet weg tot nader order. Ze kwamen er daar ook achter dat 20 bakken verslepen veel te veel is. Door allerlei defecten zijn ze sinds vanochtend daar bezig geweest de wadlopers te verslepen maar is niet gelukt.
I rest my case (zie het DH-topic). Ik zal niet roepen dat het amateurs zijn, want de mensen die het moeten doen, kunnen er ook weinig aan doen, denk ik. Maar lichtelijk stuitend vind ik zo'n vertoning wel %09%
 

27-01-2011 21:37:48
thom
thom
Quote
broek53: Dan lopen de stellen tegen de loc op en dat dan de eerste koppelinge de grootste douw krijgen, is duidelijk. Ik weet niet hoe de loc aan het eerste stel vast zit, maar op die koppeling komen de grootste krachten te staan. Voor het defect raken gok ik dan op die tussen het eerste en tweede stel.


Dat zal wel een sleepkoppeling zijn, en die vind dat soort gewichten echt niet leuk. Opduwende krachten kan een trekhaak van een lok niet opvangen, en goede kans dat als die kracht te groot wordt de trekhaak van de lok het gewoon begeeft en omknikt...
Quote
stefanvdw: Gewoon een vraagje, maar waarom kan zoiets niet gewoon een paar dagen van tevoren gebeuren(stellen nalopen op lekkage, defecten etc.)? Die stellen zijn niet 'als donderslag bij heldere hemel' verkocht vermoed ik zo.

Grote kans dat er gewoon niemand aan denkt. De vervoerder is alleen verantwoordelijk voor het transport en gaat er vanuit dat alles werkend is en de eigenaar denk dat hetzelfde en kijkt erook niet naar...

Daarnaast heb je om het geheel eerder te beproeven natuurlijk ook een lok nodig die lucht levert, en die een dagje samen met een Machinist en rangeerder eerder langs laten komen kost ook alleen maar extra geld.

En wat Michiel ookal zegt, dat ligt niet aan de mensen die daar vanmiddag rondliepen, die bedenken het niet zelf...

Laatst bewerkt door thom op 27-01-2011 21:47
 

27-01-2011 21:42:14
broek53
broek53
Quote
dh3201:
Quote
daniel81: Zes bakken was bij DH toch ook het maximum wat in de dagelijkse exploitatie was toegestaan? 'k Weet overigens niet wat daarvan de reden was.

Acht bakken was het maximum. In 1994 alleen tussen Groningen en Roodeschool, en zeven bakken maximaal tussen Sauwerd en Delfzijl.
Quote
broek53: Wil men met zo'n hele sleep op stap? Uitdaging! Naar Polen mocht men (niet extern gedwongen, maar van zichzelf) met niet meer dan zes bakken op pad. Automatische koppelingen kunnen veel hebben, maar het houdt een keer op wat je daar aan belasting achter kunt hangen voordat de trekboom (het vervolg van de AK onder de bak) het begeeft.

En toch is er een transport met acht bakken in Polen aangekomen: 3231 + 3225 + 3219 + 3207.
Je hebt uiteraard gelijk. Het ging erom dat er bij voorkeur niet meer dan vier belaste AK's in de trein zouden moeten zitten. Dat is overigens geen voorschrift of zo, maar het was de uitkomst van een rekensommetje van mensen die meer met dat bijltje gehakt hebben en dat geadviseerd hebben.
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

27-01-2011 22:48:44
fugazi
fugazi
Quote
broek53:
Quote
train85: Ze gaan vandaag in ieder geval niet weg tot nader order. Ze kwamen er daar ook achter dat 20 bakken verslepen veel te veel is. Door allerlei defecten zijn ze sinds vanochtend daar bezig geweest de wadlopers te verslepen maar is niet gelukt.
I rest my case (zie het DH-topic). Ik zal niet roepen dat het amateurs zijn, want de mensen die het moeten doen, kunnen er ook weinig aan doen, denk ik. Maar lichtelijk stuitend vind ik zo'n vertoning wel %09%
Destijds kwam ITL met het besluit om niet meer dan 6 bakken te vervoeren i.v.m. de sleepkoppeling die het zou kunnen begeven. Het transport van vandaag was in opdracht van Trainsport en die heeft blijkbaar minder strengere eisen gesteld, of simpelweg minder onderzoek gedaan. De loc die het rangeerwerk heeft verricht, de V203 van Rurtalbahn, is als het goed is teruggekeerd naar de Waalhaven.
 

27-01-2011 22:57:03
thijmen007
thijmen007
De RTB V203 vertrok rond 20.30 uit Amf rg Kfh en daarna door rg O. De stellen zullen idd in setjes van 10 bakken/5 DH'tjes vervoert worden naar Antwerpen. Voor de mensen die het leuk vinden de nummertjes van de klaar staande dieseltjes: 3204, 3201, 3203, 3211, 3213, 3221, 3209, 3212, 3217 & 3205. Ook het hele papierverhaal van Trainsport is verlopen en zal opnieuw aangevraagd moeten worden voor het veroer naar onze Zuiderburen.


Tukkerrulezzz
 

27-01-2011 23:48:24
broek53
broek53
Quote
Jurre:
Quote
broek53:
Quote
train85: Ze gaan vandaag in ieder geval niet weg tot nader order. Ze kwamen er daar ook achter dat 20 bakken verslepen veel te veel is. Door allerlei defecten zijn ze sinds vanochtend daar bezig geweest de wadlopers te verslepen maar is niet gelukt.
I rest my case (zie het DH-topic). Ik zal niet roepen dat het amateurs zijn, want de mensen die het moeten doen, kunnen er ook weinig aan doen, denk ik. Maar lichtelijk stuitend vind ik zo'n vertoning wel %09%
Destijds kwam ITL met het besluit om niet meer dan 6 bakken te vervoeren i.v.m. de sleepkoppeling die het zou kunnen begeven. Het transport van vandaag was in opdracht van Trainsport en die heeft blijkbaar minder strengere eisen gesteld, of simpelweg minder onderzoek gedaan. De loc die het rangeerwerk heeft verricht, de V203 van Rurtalbahn, is als het goed is teruggekeerd naar de Waalhaven.
Voor de geschiedschrijving: de samenstelling van de transporten naar Polen is niet door ITL bepaald, maar door NS Chartertrains dat namens NSFS de transporten heeft georganiseerd.
 

28-01-2011 00:38:56
ZJ37
ZJ37
Quote
mich: Noord-oost Argentinië volgend die kaart, de paarse lijnen. Overigens ook heel veel smalspoor, al de groene lijnen.

Het lijkt te gaat om dit spoorwegbedrijf: http://www.rrdc.com/op_argentina_all_meso.html
Ik vond dit bedrijf waar al eerder over gesproken werd: http://www.tbanet.com.ar/sitioasp/servicios/lineas.asp
Vraag is dus of TBA of RDC de stellen gaat kopen (of gekocht heeft!). En ben al helemaal benieuwd waar het spul wordt ingezet.

Overigens wat filmpjes zitten kijken waarop o.a. het interieur te zien is van diverse treinen van TBA: een gemiddeld gesloopt stel is er netjes bij! Verder ex-Portugese meuk te zien op breedspoor (het normaalspoor heb ik nog niet kunnen ontdekken).
 

28-01-2011 10:36:18
treintim
treintim
Quote
thijmen007: De RTB V203 vertrok rond 20.30 uit Amf rg Kfh en daarna door rg O.


Thijmen, weet jij dan ook wanneer (hoe laat ongeveer) de laatste rangeerbeweging met de Wadjes is gemaakt? Zoals te zien op http://newimages.fotopic.net/?iid=1fzlic&outx=1024&quality=70 zijn de stellen blijkbaar na 17:15 (tot toen heb ik het in de gaten gehouden, daarna moest ik snel weg om aan het werk te gaan) nog een keer verplaatst met z'n tienen tegelijk, naar een plaats veel dichter bij het station als waar ze eerst stonden.

Laatst bewerkt door treintim op 28-01-2011 10:37
 

28-01-2011 10:43:43
mich
mich
Gezien de problemen met het DH werd telefonisch hulp ingeschakeld van een Veolia-Wadloper-deskundige. Er was vanalles mis, hoofdreservoirs lekte, noodremkleppen sloten niet goed, verschil in bakhoogte(luchtvering niet in orde) koppelingen defect, VTT niet in de middenstand, deur niet te vergrendelen, en spiegels die uitstonden. Het leek even dat alles luchtdicht was, maar tijdens het rangeren was het weer raak. stel 3213 leek de boosdoener. 20 bakken is ook veel teveel. Naast koppelingen die dat niet aankunnen is de kans op vaste remmen is dan ook erg groot, dat was in dienst al een probleem.  

28-01-2011 13:20:40
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Voor zover ik het goed begrijp, staat de hele handel nu nog op Amf. Is er al zicht op een vertrek?


Met vriendelijke groet, Robin
 

28-01-2011 14:35:04
ralph521
ralph521
Op basis van het opnieuw aanvragen van die papierhandel, zal de VGB misschien opnieuw aangevraagd moeten worden, dus gokje 6 weken????? Maar misschien heeft iemand het juiste antwoord, of kan mijn antwoord bevestigen.....

Laatst bewerkt door ralph521 op 28-01-2011 14:35
 

28-01-2011 15:59:29
tjabbe73
tjabbe73
Quote
mich: Gezien de problemen met het DH werd telefonisch hulp ingeschakeld van een Veolia-Wadloper-deskundige. Er was vanalles mis, hoofdreservoirs lekte, noodremkleppen sloten niet goed, verschil in bakhoogte(luchtvering niet in orde) koppelingen defect, VTT niet in de middenstand, deur niet te vergrendelen, en spiegels die uitstonden. Het leek even dat alles luchtdicht was, maar tijdens het rangeren was het weer raak. stel 3213 leek de boosdoener. 20 bakken is ook veel teveel. Naast koppelingen die dat niet aankunnen is de kans op vaste remmen is dan ook erg groot, dat was in dienst al een probleem.


Euh, volgens mij zit er geen luchtvering op die stellen.
Ik heb ze een paar weken terug nog vastgehad en er was wat lichte luchtlekkage vanwege de vorst. Verder viel het wel mee.
Sleepdienst Amf %08%
 

28-01-2011 16:42:56
edje
edje
klopt DH heeft geen luchtvering maar spiraalvering, dus het hoogteverschil in de bakken, zal hoogstens in het verschil van wielbanddikte zitten.
En dat is nooit zoveel dat de AK (Automatische Koppeling) dat niet kan opvangen.
Een AK heeft best wel een groot bereik kwa hoogte verschil.
Heb bij ICM wel eens 2 stellen gecombineerd, waarvan er 1 helemaal zonder lucht stond. verschil in hoogte was ongeveer 15 cm.

En een trein die zo lang is, moet voor een goederen vervoerder geen probleem zijn om daar mee te remmen. Dus dat verhaal van vaste remmen, zal wel meevallen.
 

28-01-2011 17:24:03
C-Tracks
C-Tracks
Quote
edje:En een trein die zo lang is, moet voor een goederen vervoerder geen probleem zijn om daar mee te remmen. Dus dat verhaal van vaste remmen, zal wel meevallen.
Nu zijn dit natuurlijk treinstellen en niet te vergelijken met gewone goederenwagens. Dus ik denk dat je over het remgedrag net zo licht denkt als de vervoerder over dit transport...
 

28-01-2011 17:36:17
tjabbe73
tjabbe73
Quote
edje:

En een trein die zo lang is, moet voor een goederen vervoerder geen probleem zijn om daar mee te remmen. Dus dat verhaal van vaste remmen, zal wel meevallen.

Inderdaad, het is meer hoe je er mee omgaat. Dus een kwestie van netjes rijden. En dat zal niet voor iedereen meevallen....
In het verleden hebben er ook wel meerdere ICM's aan gehangen als deze tussen Lw en Gn werden uitgewisseld.
 

28-01-2011 18:01:52
fugazi
fugazi
Quote
C-Tracks:
Quote
edje:En een trein die zo lang is, moet voor een goederen vervoerder geen probleem zijn om daar mee te remmen. Dus dat verhaal van vaste remmen, zal wel meevallen.
Nu zijn dit natuurlijk treinstellen en niet te vergelijken met gewone goederenwagens. Dus ik denk dat je over het remgedrag net zo licht denkt als de vervoerder over dit transport...
Als je 20 bakken DH meesleept heb je alleen beschikking over de locrem, dus 4 assen.
 

28-01-2011 18:14:52
timtrein
timtrein
Waarom zouden de stellen zelf niet meeremmen?

@Niels: ik vrees dat we 20 augustus dan maar een feestje in Argentinië moeten vieren
 

28-01-2011 18:44:30
manuel25
manuel25
@ Jurre, locrem alleen zou gevaarlijk zijn. Men verbind de TL van de wadlopers door met die van de loc, dit zit in de AK, dus gaat ook door de sleepkoppeling, zo kan je met luchtdrukverlaging de wadjes laten remmen. Je moet echter wel de draaistellen van de wadjes in dienst hebben staan.
Als een VIRM een ICM sleept, remt die ICM ook echt wel mee, zonder dat er elektrisch gekoppeld is, anders mag je er niet zo hard mee.

Laatst bewerkt door manuel25 op 28-01-2011 18:46
 

28-01-2011 18:47:59
edje
edje
Je kunt je Hoofdreservoir druk en je Treinleidingdruk gewoon via de sleepkoppeling door koppelen, kwa remsysteem maakt het ook niet uit, DH remt uitsluitend pneumatisch, wat het rij en rem gedrag van een DH ook altijd veel leuker maakte dan ander materieel.  

28-01-2011 18:56:53
manuel25
manuel25
Mijn ervaring is dat Electropneumatisch remmen veel directer reageert dan pneumatisch. Het is in ieder geval anders, ja.  

28-01-2011 19:18:28
fugazi
fugazi
OK dan ben ik ook weer wat wijzer. Het ging me meer om het feit dat vast niet alle stellen even goed 'meewerken'.  

28-01-2011 19:18:50
edje
edje
ja tuurlijk remt electropneumatisch(EP) veel directer dan pneumatisch, dat komt omdat je de remkleppen direct aanstuurt en dus veel sneller reageert.
Dat maakt het remmen dus veel makkelijker.
Pneumatisch remmen zit je altijd met vertragingen en drukgolven enzo..
Als je dan een trein precies op het juiste moment kunt neerzetten, dan heb je er echt gevoel voor.
Jammer genoeg zijn er genoeg machinisten die weigeren om met een treinstel te rijden waarbij de EP rem is uitgeschakeld en ze dus pneumatisch moeten remmen.
 

28-01-2011 19:34:51
timtrein
timtrein
Quote
edje: Jammer genoeg zijn er genoeg machinisten die weigeren om met een treinstel te rijden waarbij de EP rem is uitgeschakeld en ze dus pneumatisch moeten remmen.

weigeren?? waarom dat?? Zo moeilijk is remmen toch niet? %03%
 

28-01-2011 19:56:07
manuel25
manuel25
Zelfs als de cabine verwarming of airco het niet doet kan een machinist weigeren. En ja, als je niet gewend bent pneumatisch te remmen kan je zo een perron of een STS voorbij schieten als je te laat reageert.

Laatst bewerkt door manuel25 op 28-01-2011 19:57
 

28-01-2011 20:34:09
edje
edje
daar hou je dan als vakdeskundige natuurlijk rekening mee.  

28-01-2011 20:37:10
Waaldrecht
Waaldrecht
Quote
treintim:
Quote
thijmen007: De RTB V203 vertrok rond 20.30 uit Amf rg Kfh en daarna door rg O.


Thijmen, weet jij dan ook wanneer (hoe laat ongeveer) de laatste rangeerbeweging met de Wadjes is gemaakt? Zoals te zien op http://newimages.fotopic.net/?iid=1fzlic&outx=1024&quality=70 zijn de stellen blijkbaar na 17:15 (tot toen heb ik het in de gaten gehouden, daarna moest ik snel weg om aan het werk te gaan) nog een keer verplaatst met z'n tienen tegelijk, naar een plaats veel dichter bij het station als waar ze eerst stonden.
Uiteindelijk hebben we het zooitje om 19.30 voorbij wissel 571 gekregen en na toen hebben we de moed opgegeven, er was te veel defect.
 

28-01-2011 21:14:18
mich
mich
Inderdaad heeft een wadloper geen luchtvering, was in de war met Dm'90. Het probleem met vaste remmen heeft niet zoveel met het remgedrag van de machinist te maken, maar met de afstelling van de triplekleppen. Mede door die verschillende afstelling in combinatie met vuil en slijtage kwamen er nog in de rijdende dienst een aantal stellen pas los bij 5,1 of 5,2 bar treinleidingdruk. Wij noemde dat plakkende remmen. Bijv. stel 3106 had daar altijd last van. Als je dus een hele sleep van die zooi achter een loc hebt mag je wel opletten, je voelt het niet goed meer namelijk. Je ruikt het wel na een tijdje  

28-01-2011 21:32:47
edje
edje
Vreemd, de remkraan van de een DH had namelijk een automatische Lagedrukoverlading , waarbij de TL tot 5,5 bar opliep, en zich langzaam reduceerde tot 5 bar.
Dat werd gedaan om de triple kleppen allemaal gelijk te krijgen.
 

28-01-2011 21:47:23
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: bericht met link naar foto, genomen vanaf niet publiek toegankelijke plaats, verwijderd. Dit is krachtens de forumregels niet toegestaan.


Groet, Spiketrain
 

28-01-2011 21:47:36
thom
thom
Quote
Jurre:
Quote
C-Tracks:
Quote
edje:En een trein die zo lang is, moet voor een goederen vervoerder geen probleem zijn om daar mee te remmen. Dus dat verhaal van vaste remmen, zal wel meevallen.
Nu zijn dit natuurlijk treinstellen en niet te vergelijken met gewone goederenwagens. Dus ik denk dat je over het remgedrag net zo licht denkt als de vervoerder over dit transport...
Als je 20 bakken DH meesleept heb je alleen beschikking over de locrem, dus 4 assen.

Ja en dat geloof je zelf
Je gelooft toch zeker zelf niet dat je daarmee uberhaupt mág rijden, en dan nog hoop ik niet dat er maar 1 machinist is die zo gek is

Een Mcn dient van te voren zijn rempercentage uit te rekenen en krijgt daarmee een max snelheid, remmen is geen kwestie van goed geluk hoor
Quote
manuel25: Mijn ervaring is dat Electropneumatisch remmen veel directer reageert dan pneumatisch. Het is in ieder geval anders, ja.

Ja dûh, dat is geen ervaring, dat is ook het idee achter EP remmen juist...

Laatst bewerkt door thom op 28-01-2011 21:48
 

28-01-2011 22:17:08
mich
mich
Quote
edje: Vreemd, de remkraan van de een DH had namelijk een automatische Lagedrukoverlading , waarbij de TL tot 5,5 bar opliep, en zich langzaam reduceerde tot 5 bar.
Dat werd gedaan om de triple kleppen allemaal gelijk te krijgen.


Naast de remkraan had je een witte knop voor de lagedrukoverlading, die moest je af en toe continu ingedrukt houden om de rem los te krijgen. En dan nog ging het af en toe niet.
 

28-01-2011 22:20:32
klaass16
klaass16
Zijn nu alle DH-stellen verkocht?

Wat ik begrepen heb, is dat het NSM ook een stel wou, maar geen DH stel meer kon krijgen.


http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/
 

28-01-2011 23:00:23
C-Tracks
C-Tracks
Rempercentage en type remmen... Ja, met z'n alle hebben we weer een hoop ervaring...

Praktijkvoorbeeld: Het rijden met een losse Class 66 en je gaat remmen dan merk je dat je best moet doorremmen want anders ga je nog door rood! Het zelfde als je met een Lint rijdt. Koppel je nu die twee aan elkaar dmv een sleepkoppeling, net zo iets als RTB van plan was met de DH's, dan remt het ineens als een tierelier! Hetzelfde heb je met goederentreinen. Je kan nog zo'n hoog rempercentage hebben of laag maar dat zegt niks over hoe je trein daadwerkelijk remt. Met de eerste kolentreinen die Veolia reed hadden we PKP wagens. Die trein had een relatief laag rempercentage maar als je moest remmen leek het wel of je een nest ankers uit wierp...

Hoe de combinatie G2000 met 20 bakken DH gaat remmen weet ik niet. Wel vind ik dat men een te groot risico wilde nemen door zo'n gewicht en lengte aan de sleepkoppeling van de loc te hangen... Gelukkig is men zo niet gaan rijden.
 

29-01-2011 01:37:15
thom
thom
Chris,
Een mooie aanvulling van de praktijk

Ik gebruikte het begrip rempercentage ook alleen even als argument om te laten merken aan degene die dacht dat alleen de lok in dit geval kon remmen, dat er bij het remmen van een trein wel méér komt kijken dan alleen de zaak aankoppelen en zo te gaan rijden.
Dat het rempercentage niet alles zeggend is mag duidelijk zijn, maar het is natuurlijk wel een basis van het geheel
 

29-01-2011 08:24:48
phantom
phantom
Even een break van alle technische gespreken,hier nog een foto van een rijdende DH in polen %08%
http://www.linia29.cal.pl/galeria/displayimage.php?album=lastup&cat=0&pos=17
 

29-01-2011 10:25:12
mich
mich
Ik heb even in de lijsten gekeken wat de staat van de 10 uitgezochte stellen(3201 3203 3204 3205 3209 3211 3212 3213 3217 3221) was toen ze buiten dienst gingen. De meeste gingen bedrijfsvaardig uit dienst of met een klein defect, maar stel 3209 valt op. Deze zou al sinds juni 2006 terzijde staan met grote defecten in de aandrijving en gebruikt zijn als plukstel.

Overigens heeft de 3203 een tijd voor Veolia gereden, en de 3212 en 3217 enkele dagen (rond vierdaagse 19 jul 2007).

Laatst bewerkt door mich op 29-01-2011 10:53
 

29-01-2011 11:10:01
MDDM
MDDM
Quote
manuel25:En ja, als je niet gewend bent pneumatisch te remmen kan je zo een perron of een STS voorbij schieten als je te laat reageert.
Dan nog is het niet de bedoeling om een trein die alleen pneumatisch remt te laten staan. Pneumatisch remsysteem is een voor geschreven remsysteem die op alle treinen hoort te zitten. Alle andere systemen zijn toevoegingen. Doet zo'n toevoeging het niet, dan schakel je over op pneumatisch en ga je verder. En zo'n treinstel mag gewoon tot einde dienst rond rijden. Over het voorbij schieten van een perron; Als je niet weet hoe een trein reageert als ie pneumatisch remt, zet je als mcn gewoon een remming in, om even aan te voelen hoe het stel reageert. Staat ook gewoon omschreven in het handboek van de mcn


Gr Joop mcn Lls
 

29-01-2011 12:54:50
wadloper
wadloper
Quote
mich:De meeste gingen bedrijfsvaardig uit dienst of met een klein defect, maar stel 3209 valt op. Deze zou al sinds juni 2006 terzijde staan met grote defecten in de aandrijving en gebruikt zijn als plukstel.
De 3209 had in die maand een aanrijding met een landbouwwerktuig bij Dronrijp en is sinds dien niet meer ingezet, wel is het stel naar Haarlem geweest en daar hersteld van de botsschade, maar ook daarna is de 3209 nooit meer ingezet. Ik geloof dat de 3221 ook schade heeft opgelopen aan één van de koppen na een kopstootje van een DM'90 in Groningen.
 

29-01-2011 19:10:18
kevinevers
kevinevers
Ja, de 3221 heeft schade aan de Bz bak. De sluitseinen zijn naar binnengedrukt (vergelijkbaar met de schade van de 3210 in Nm).

De stellen staan overigens in deze volgorde van Hvs naar Amf:
3204, 3201, 3203, 3211, 3213, 3221, 3209, 3212, 3217, 3205

Laatst bewerkt door kevinevers op 31-01-2011 13:33
 

30-01-2011 19:45:12
klaass16
klaass16
Welke stellen staan nou precies ergens opgesteld?


http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/
 

30-01-2011 19:52:37
jordydl1
jordydl1
in mijn lijstje kom ik op de volgende gegevens
amf: 3101 3103 3104 3112 3113 3115 3116 3119 3202 3208 3210 3215 3216 3220 3223 3224 3227 3228 3229 3230. deze staan binnen de hekken.

3204, 3201, 3203, 3211, 3213, 3221, 3209, 3212, 3217, 3205 opgesteld voor transport richting antwerpen.

dijksgracht: 3106 3107 3108 3109 3111 3114 3117 3118 3214 3218.

polen: 3102 3105 3110 3206 3207 3219 3222 3225 3226 3231.

Laatst bewerkt door jordydl1 op 30-01-2011 20:18
 

30-01-2011 20:00:29
TheKnitter
TheKnitter
Even zelf uitzoeken met de spotjes kan ook geen kwaad
Dgr:
3106, 3107, 3108, 3109, 3111, 3114, 3117, 3118, 3210, 3214, 3218
Amf:
3101, 3103, 3104, 3205, 3112, 3115, 3116, 3119, 3201, 3202, 3203, 3204, 3211, 3212, 3213, 3215, 3216, 3217, 3221, 3223, 3224, 3227, 3228, 3230,

Laatst bewerkt door TheKnitter op 30-01-2011 20:02


Vrijwilliger/webmaster Stichting DE-III http://www.stichtingde3.nl
 

31-01-2011 10:22:50
lw-o
lw-o
toen ik zaterdag langs amf kwam ongeveer 12:00 waren er wel mensen in gele jassen met de wadjes bezig...  

31-01-2011 11:16:49
treintim
treintim
Quote
kevinevers De sluitseinen zijn naar binnengedrukt (vergelijkbaar met de schande van de 3210 in Nm)


Wat was hier zo'n schande aan?
 

31-01-2011 11:47:34
john2
john2
Kevin zal wel schade bedoelen lijkt me zo.  

31-01-2011 13:32:45
kevinevers
kevinevers
ja..heb het aangepast.  

31-01-2011 13:34:17
fugazi
fugazi
Quote
lw-o (ma 31 jan 2011 10:22:50 https://m.somda.nl/forum/5791/p316009/): toen ik zaterdag langs amf kwam ongeveer 12:00 waren er wel mensen in gele jassen met de wadjes bezig...
Klopt, er waren mensen ingeroosterd om de schade te bekijken en het vervolg te bespreken.
 

01-02-2011 14:25:56
AlbertP
AlbertP
Quote
kevinevers (za 29 jan 2011 19:10:18 https://m.somda.nl/forum/5791/p315743/): Ja, de 3221 heeft schade aan de Bz bak.

Sinds wanneer hebben Wadlopers een Bz-bak? Voor de duidelijkheid: de 32xx stellen hebben een ABk en een Bk.
 

01-02-2011 14:35:39
manuel25
manuel25
De Friese stellen hadden ipv een ABk een Bz (B zonder WC).  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

DH_-_Treinstellen_DH_(Wadloper)
RailWiki.nl