Ontwikkelingen Hanzelijn
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
25-09-2012 23:47:03
mren
mren
Quote
mren (do 09 aug 2012 00:10:15 https://m.somda.nl/forum/4710/p402477/): 6 Oktober kan je per plan U over de Hanzelijn rijden: http://nvbs.com/toon.php?pag=SNEA_20121006


Helaas stelt ProRail zich inmiddels op het standpunt dat de Hanzelijn pas vanaf datum ingang DRGL2013 tot het hoofdspoornet gaat behoren en (dus?) tot die tijd niet toegankelijk is voor reizigerstreinen (waar schijnbaar besloten vervoer ook onder valt)...
 

26-09-2012 00:00:36
broek53
broek53
Dat is absolute flagrante nonsens, verzonnen door super-angsthazen die zich verschuilen achter een zelf geconstrueerde "regel". Kafka in de Flevopolder!  

26-09-2012 08:45:30
icened
icened
Dit jaar werd die vraag al gesteld of de Hanzelijn al eerder in gebruik kon. Er werd toen aangegeven dat men de Hanzelijn eerst grondig wilde testen en pas vanaf december 2012 in gebruik wilde nemen. Men is bang voor dezelfde fouten als op de HSL Zuid. Toen de HSL Zuid in de dienstregeling werd opgenomen ging er nog veel verkeerd ondanks dat de HSL Zuid al ruim drie jaar was getest. Zoals er nu naar uitziet kan best een pendeltrein Lelystad - Zwolle rijden i.p.v. treinen voor opleidingsritten.

Laatst bewerkt door icened op 26-09-2012 08:54
 

26-09-2012 09:17:18
jochem
jochem
Gelukkig zijn de stations Kpnz en Dron al volledig afgebouwd en ingericht, inclusief de omliggende wegeninfra. Niet dus.  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

26-09-2012 09:19:52
rolandrail
rolandrail
Quote
broek53 (wo 26 sep 2012 00:00:36 https://m.somda.nl/forum/4710/p410918/): Dat is absolute flagrante nonsens, verzonnen door super-angsthazen die zich verschuilen achter een zelf geconstrueerde "regel". Kafka in de Flevopolder!
Check maar het kan een groot verschil maken hoe je een verzoek indient, persoonlijk langs gaan om te praten, rustig uitleggen wat je wilt en hoe, dat kan een groot verschil maken als je als NVBS wat wilt... Onbekend maakt onbemind.
 

26-09-2012 09:21:55
MDDM
MDDM
@Icened, Treinen voor de opleiding zijn veel belangrijker. Moeten heel veel mcn opgeleid worden (kleine 800 maar)

En daarbij komt ook nog, de stations zijn nog niet klaar. December, dan is het open voor reizigerstreinen, niet nu.

Wat betreft die rit in oktober.... Jammer voor de organisatie dat het niet door gaat.

Laatst bewerkt door MDDM op 26-09-2012 09:23


Gr Joop mcn Lls
 

26-09-2012 09:25:14
icened
icened
Had helemaal niet aan gedacht dat de stations Kampen Zuid en Dronten nog niet klaar zijn. En 800 treinmachinisten die opgeleid moeten worden. Ja dan is duidelijk dat de ruime voorbereiding er niet zomaar is.

Laatst bewerkt door icened op 26-09-2012 09:29
 

26-09-2012 14:36:28
gvttreinen
gvttreinen
Quote
rolandrail (wo 26 sep 2012 09:19:52 https://m.somda.nl/forum/4710/p410940/):
Quote
broek53 (wo 26 sep 2012 00:00:36 https://m.somda.nl/forum/4710/p410918/): Dat is absolute flagrante nonsens, verzonnen door super-angsthazen die zich verschuilen achter een zelf geconstrueerde "regel". Kafka in de Flevopolder!
Check maar het kan een groot verschil maken hoe je een verzoek indient, persoonlijk langs gaan om te praten, rustig uitleggen wat je wilt en hoe, dat kan een groot verschil maken als je als NVBS wat wilt... Onbekend maakt onbemind.
Beetje babbelen met de aannemer en mss kan er dan wat geregeld worden.
Die stoomritten e.d. zouden anders ook niet gereden mogen worden.
 

26-09-2012 14:41:27
broek53
broek53
Ja, toen kon er nog wat. Nu niet meer, want de lijn is opgeleverd en overgedragen, dus de aannemer is nu net zo goed een capaciteitsvrager geworden als ieder ander.  

26-09-2012 16:33:43
treinjoop
treinjoop
Maar na de overdracht aan NS is de lijn toch niet veel anders dan andere spoorlijnen in Nederland wat betreft toegestane museumtreinen. Het lijkt mij namelijk niet dat de lijn zo vaak bereden wordt door opleidings- en testritten dat er geen extra treintje op een zaterdag door heen kan. Plan U 114 en de Kameel zijn ook al in de ochtend van 14 september via de Hanzelijn naar Groningen geweest voor een STAR evenement.  

26-09-2012 16:37:09
rikbakker
rikbakker
De ritten met die Plan U en Kameel waren volgens mij LM-ritten. Met die excursie van de NVBS zouden er passagiers aan boord zijn, en dat mag officieel nog niet...  

26-09-2012 16:42:52
treinjoop
treinjoop
Wat ze wel zouden kunnen doen is rijden zonder passagiers dus als LM maar wel volgbussen inzetten. Ik wilde 'm alleen spotten in Almere C en Lelystad C. Maakt voor mij niet uit of er mensen inzitten of niet. Wel vervelend voor iedereen die al betaald heeft voor een paar ritten.  

26-09-2012 17:41:05
salieri
salieri
Die krijgen natuurlijk gewoon hun geld terug.  

26-09-2012 17:43:39
broek53
broek53
Jawel, en dan rijdt er dus geen trein, want niemand doet dat gratis.  

26-09-2012 17:58:11
dvdhoven
dvdhoven
Quote
treinjoop (wo 26 sep 2012 16:33:43 https://m.somda.nl/forum/4710/p411011/): Maar na de overdracht aan NS is de lijn toch niet veel anders dan andere spoorlijnen in Nederland wat betreft toegestane museumtreinen.
De lijn is aan ProRail overgedragen, niet aan NS.


Dick van den Hoven
 

26-09-2012 18:55:43
phantom
phantom
Wederom een geweldig voorbeeld van ongeloofelijke bureaucratie die hier tentoon wordt gesteld.
Zoals een club van mensen in de stichtingen wereld waaronder mijzelf al is hebben zitten bespreken/voorspellen,komt het dus nog uit ook.
De toekomst is niet straks als t aan de heren van PR,IVW,en weet ik veel welke instantie je dr nog bij wil plakken,we werken samen om oud materieel nog is een leuke betaalde rit te laten doen.
Nee de eerder genoemde instanties willen door het steeds strakker trekken van regels en vormgeving een rit van niet huidig mat op het NL net kapot maken.
Een andere reden kan er niet zijn om in zo'n laat stadium een ritje op een niet ingebruik zijnde lijn te dwarsbomen waardoor een hoop enthousiaste mensen teleurgesteld worden.
Als die regels er al enige tijd zijn dan had men bij indienen van het plan de stichting in spe moeten zeggen waar t op staat,en das niet gebeurd en die lijn is vast niet spontaan gisteren van eigenaar veranderd %03%
Trek de conclusies maar ieder voor zichzelf,ik vind deze uitkomst op zijn zachtst gezegd erg triest en nog wel meer %04%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

26-09-2012 19:07:04
salieri
salieri
Quote
broek53 (wo 26 sep 2012 17:43:39 https://m.somda.nl/forum/4710/p411026/): Jawel, en dan rijdt er dus geen trein, want niemand doet dat gratis.
Waarschijnlijk begrijp ik het van het begin al verkeerd, maar er rijdt toch sowieso al geen trein als Prorail geen 'toestemming' geeft? Dus krijgen de mensen gewoon hun geld terug.

Laatst bewerkt door salieri op 26-09-2012 19:07
 

26-09-2012 19:26:34
thom
thom
Het spijt mij, maar ik vind het toch opmerkelijk dat men eerst de rit publiekelijk maakt en mensen laat deelnemen, terwijl de haalbaarheid dus nog niet zeker was...

Ik weet dus niet of ProRail en ivw hiervoor "beschuldigd" moeten worden...
 

26-09-2012 19:35:50
MDDM
MDDM
Quote
phantom (wo 26 sep 2012 18:55:43 https://m.somda.nl/forum/4710/p411043/):
Punt van je betoog is?


Gr Joop mcn Lls
 

26-09-2012 19:41:41
sik214
sik214
Hetzelfde als altijd. Overheid/ProRail/ILT zijn (ongenuanceerd) de foute boze mensen. Wordt vervelend....  

26-09-2012 20:00:13
b2py
b2py
Quote
gvttreinen (wo 26 sep 2012 14:36:28 https://m.somda.nl/forum/4710/p410986/):
Quote
rolandrail (wo 26 sep 2012 09:19:52 https://m.somda.nl/forum/4710/p410940/):
Quote
broek53 (wo 26 sep 2012 00:00:36 https://m.somda.nl/forum/4710/p410918/): Dat is absolute flagrante nonsens, verzonnen door super-angsthazen die zich verschuilen achter een zelf geconstrueerde "regel". Kafka in de Flevopolder!
Check maar het kan een groot verschil maken hoe je een verzoek indient, persoonlijk langs gaan om te praten, rustig uitleggen wat je wilt en hoe, dat kan een groot verschil maken als je als NVBS wat wilt... Onbekend maakt onbemind.
Beetje babbelen met de aannemer en mss kan er dan wat geregeld worden.
Die stoomritten e.d. zouden anders ook niet gereden mogen worden.

De aannemer regelt dat niet, dat regelt ProRail.
 

26-09-2012 20:07:07
mren
mren
Quote
thom (wo 26 sep 2012 19:26:34 https://m.somda.nl/forum/4710/p411048/): Het spijt mij, maar ik vind het toch opmerkelijk dat men eerst de rit publiekelijk maakt en mensen laat deelnemen, terwijl de haalbaarheid dus nog niet zeker was...

Ik weet dus niet of ProRail en ivw hiervoor "beschuldigd" moeten worden...

De organisatoren ken ik juist als (soms) te extreem zeker voor een aankondiging überhaupt geplaatst wordt.
 

26-09-2012 20:24:10
broek53
broek53
Quote
sik214 (wo 26 sep 2012 19:41:41 https://m.somda.nl/forum/4710/p411051/): Hetzelfde als altijd. Overheid/ProRail/ILT zijn (ongenuanceerd) de foute boze mensen. Wordt vervelend....
Ja, ik wil wel niet zeggen dat het zo is, als dat je gemoedsrust verhoogt.
 

26-09-2012 21:02:57
sik214
sik214
Wordt ik hier nu misschien niet begrepen? Ik reageerde juist op de reactie van MDDM op die van phantom. Het verhaal is daar uiteindelijk altijd dat de spoorse instanties als ProRail het gedaan hebben. Al dan niet met complottheoriën van hem. Dát stoort me.  

27-09-2012 08:54:17
phantom
phantom
Complot theorie m'n hol.
Dat slaat nergens op.
Maar als ik het goed begrijp vind jij de gang van zaken normaal gaan ?
Een club waar ik van weet(zoals als ook door anderen al verteld)dat ze erg voorzichtig zijn met iets naar buiten brengen over een rit,maakt een plan legt het voor (wordt blijkbaar goedgekeurd) anders dan breng je de rit niet onder de aandacht van media en hoop je niet op betalende reizigers.
En dan van t ene moment op de andere is die lijn dus(blijkbaar) van eigenaar veranderd en mag t ineens niet meer.
Bovenstaande vind jij niet raar ?
Als ik het goed begrijp dan is prorail in elk geval toch 1 van de "schuldige",of is dat niet uiteindelijk degene die beslist wat er over die staven ijzer mag rijden ?
(Laatst dat ik zat op te letten wel)
Het spijt me dan dat jij er een Sik van krijgt,maar ik heb met vele anderen op deze aardbol nog altijd het recht om mijn mening te laten horen.
Vind je dat niet leuk of passend,reageer dan niet en lees eroverheen.
Dat roepen we hier allemaal naar elkaar,dus dat moet ook jij best kunnen

Laatst bewerkt door phantom op 27-09-2012 10:17


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

27-09-2012 09:14:11
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
SleutelMan: Houden we het hier wel gezellig?  

27-09-2012 11:21:16
treinjoop
treinjoop
Wat ook kan is:

Plan U 121 route: Amersfoort - Almere - Lelystad - Zwolle - Amersfoort. bij aankomst in Lelystad moeten alle passagiers overstappen op de volgbussen die dan naar Zwolle rijden met enkele tussenstops voor wat foto's. In Zwolle gaan ze weer in de 121 naar Amersfoort.

Niet op, maar langs de Hanzelijn. Niet gratis.

Fantasie of oplossing?
 

27-09-2012 11:47:02
broek53
broek53
Lijkt mij een heel fraaie.  

27-09-2012 11:57:35
MDDM
MDDM
Phantom, de Hanzelijn is in het geheel niet stiekem van het ene op het andere moment overgegaan van aannemer naar Prorail. Het baanvak is per 01-07-12 overgedragen.

Verder heb je inderdaad vrijheid van meningsuiting, maar de toon begint een beetje eentonig te worden. Veel blabla, weinig concrete, inhoudelijke feiten en meteen met vingertjes klaar om te wijzen naar diverse instanties.

Nogmaals. Voor de organisatie en de liefhebbers is het jammer, maar Prorail (en IVW) bepalen nu eenmaal de toelating op hun spoor.

Treinjoop: mooie oplossing, maar ben je niet bang dat de kosten, die toch al aardig hoog zijn voor de deelnemers, niet nog hoger worden door de inzet van die bussen?

Laatst bewerkt door MDDM op 27-09-2012 11:59


Gr Joop mcn Lls
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


27-09-2012 12:02:02
smarkie
smarkie
Quote
MDDM (do 27 sep 2012 11:57:35 https://m.somda.nl/forum/4710/p411112/):
Nogmaals. Voor de organisatie en de liefhebbers is het jammer, maar Prorail (en IVW) bepalen nu eenmaal de toelating op hun spoor.


en dat niet alleen, ze zullen vast wel een goede reden hebben om het niet door te laten gaan, en ga er maar van uit dat het geen "hebben we geen zin in"
het is altijd makkelijk om ergens tegen aan te trappen als je niet van de achterliggende gedachten weet.
het meeste is hier ik denk, het lijkt, en misschien.... blijft dus allemaal speculaties


Mcn NS International Rtd
 

27-09-2012 12:04:57
treinjoop
treinjoop
Quote
MDDM (do 27 sep 2012 11:57:35 https://m.somda.nl/forum/4710/p411112/):

Treinjoop: mooie oplossing, maar ben je niet bang dat de kosten, die toch al aardig hoog zijn voor de deelnemers, niet nog hoger worden door de inzet van die bussen?


Er zouden in de plannen van de NVBS ook al volgbussen rijden (zie website). Dus daar worden de kosten niet hoger van. Verder rijdt de Plan U in mijn constructie maar éénmaal over de Hanzelijn. Dat scheelt ook weer tijd/geld/gedoe. De 114 en de Kameel ginger er ook 1 keer over heen (erg laat aangekondigd) voor de STAR.

Laatst bewerkt door treinjoop op 27-09-2012 12:08
 

27-09-2012 14:35:03
phantom
phantom
Quote
MDDM (do 27 sep 2012 11:57:35 https://m.somda.nl/forum/4710/p411112/): Phantom, de Hanzelijn is in het geheel niet stiekem van het ene op het andere moment overgegaan van aannemer naar Prorail. Het baanvak is per 01-07-12 overgedragen.


Het kwam uitermate vaag over,de situatie zoals geschetst deed anders vermoeden,mijn fout in dit geval dus

Quote
MDDM (do 27 sep 2012 11:57:35 https://m.somda.nl/forum/4710/p411112/):
Nogmaals. Voor de organisatie en de liefhebbers is het jammer, maar Prorail (en IVW) bepalen nu eenmaal de toelating op hun spoor.

Dat is ook logisch,enkel kwam door bovenstaande commentaar en omschreven onduidelijk verhaal ,het wel over als zijnde:men laat een stichting een plan maken en die maken het openbaar en op het laatste moment trekt men de stekker eruit omdat iemand anders(niet dus,zo blijkt)daar ineens de scepter zwaait over een lijn die nog (niet in dienst is toch ? )

Quote
smarkie (do 27 sep 2012 12:02:02 https://m.somda.nl/forum/4710/p411113/): ze zullen vast wel een goede reden hebben om het niet door te laten gaan.
het is altijd makkelijk om ergens tegen aan te trappen als je niet van de achterliggende gedachten weet.

Ongetwijfeld zal er een reden geweest zijn.
Echter is een deel van speculaties hier en op andere fora iets wat je hier zelf zo mooi neerzet,men verteld vaak maar een half verhaal wat je op vele manieren kan interpreteren(vaak foute overigens )
En daar gaat het dan ook vaak fout.
Ik geef makkelijk toe dat ik me aan reageren op halve verhalen ook schuldig maak,maar miss is het een idee om te zorgen dat dingen helemaal verteld worden of gewoon niet.
Dat scheelt op vele vlakken een hoop,al was t alleen maar dat er geen kans is om bepaalde zaken/instanties weg te zetten als zijnde schuldig terwijl ze dit miss niet zijn.
En het dus automatisch scheelt in dit soort berichten die niet hadden hoeven te worden getypt %08%

On topic ben ik dan benieuwd of men idd bussen in zet en of die rit nou wel of niet doorgaat %02%
(deze reis dan maar afwachten of men halve waarheden of werkelijkheden plaatst)


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

27-09-2012 14:40:40
MDDM
MDDM
De commotie omtrent deze rit had voorkomen kunnen worden als de organisator pas een oproep had geplaatst als men het groene sein had gekregen. Nu is dat wel een beetje lastig en misschien wat laat, maar dan had men het eerder moeten organiseren.


Gr Joop mcn Lls
 

27-09-2012 14:47:55
timtrein
timtrein
Ik schat een gevalletje miscommunicatie, aanvraag van een rit voor een Plan U waarbij ProRail nooit heeft vermoed dat het om reizigers ging (danwel dat dat ergens in de organisatie is blijven hangen) en NVBS nooit heeft vermoed dat het niet zou kunnen (want dat zal vermoedelijk hangen op details, formele goedkeuring van een veiligheidsplan door de brandweer dat er reizigerstreinen gaan rijden ofzoiets). Ik kan me niet voorstellen dat het bewust dwarsliggen is.  

27-09-2012 14:51:47
ZJ37
ZJ37
Toen de Kameel en Plan U via de Hanzelijn naar Veendam gingen zijn er op de Hanzelijn ook fotostops gepland en uitgevoerd. Ook te Dronten dat blijkbaar niet af is. Het verschil zal het er wel in zitten dat het toen een veel kleiner gezelschap was en er met een groter gezelschap ineens allerlei redenen zijn om er niet mogen rijden. Overigens reed toen die trein ook als beladen trein over de Hanzelijn, ze stonden zelfs op de CTA te Hvs en Lls!  

27-09-2012 16:08:21
timtrein
timtrein
Volgens mij was dat gewoon ledig mat, wel met begeleidend personeel uiteraard.  

27-09-2012 16:42:12
ZJ37
ZJ37
Het was een nummer uit de reeks 28100-28199, volgens de treinnummerlijst 'NSR Dagplan Besloten reizigersvervoer NSR'. Denk dat een excursietrein van de NVBS een nummer uit dezelfde reeks krijgt, maar blijkbaar zijn er redenen dat dit niet mag van Prorail.  

27-09-2012 19:50:52
timtrein
timtrein
Oja de Kameel wel inderdaad, wat daar de reden van was is inderdaad een ? maar ik sluit niet uit dat iets dergelijks standaard is bij de Kameel.  

27-09-2012 20:00:58
dh3201
dh3201
De Kameel is natuurlijk een directierijtuig van NS, en de directie mag alles.
(Toch? )


Shqiperise-lopers?
 

27-09-2012 20:32:15
ZJ37
ZJ37
Zo ver ik weet was er toen geen directie aan boord. Wel zijn de ritten vooraf bij Prorail aangemeld om over de Hanzelijn te gaan rijden en dat was akkoord.  

28-09-2012 09:07:56
jbt
jbt
Ik weet het niet zeker, maar het zou alles te maken kunnen hebben met vergunningen en of verzekeringen. Wellicht is het vervoer van reizigers over de Hanzelijn nog niet vergund, althans nog niet verzekerd. Met name dat laatste aspect kan een vervoerder er van weerhouden reizigers te vervoeren. Vervoer van personeel kan zowel vergunningtechnisch als verzekeringstechnisch heel anders liggen.

Laatst bewerkt door jbt op 28-09-2012 09:09
 

28-09-2012 09:15:40
broek53
broek53
Alles om iets buitengewoon simpels zo extreem ingewikkeld te maken, dat neen zeggen nog het makkelijkst is.
Zie hier waartoe de spoorsector verworden is.

Laatst bewerkt door broek53 op 28-09-2012 09:16
 

28-09-2012 10:41:09
waalkade
waalkade
Is het niet al bijna 2 eeuwen protocol dat de eerste rit voorbehouden is aan ZKH of HKH?  

28-09-2012 10:55:27
broek53
broek53
Niet dat ik weet, en als dat zo is of als men dat vindt, moet men dat zeggen. Dat is heel eendimensionaal en te begrijpen. Geleuter over de berg eigen verzonnen regelgeving waar jezelf niet vanaf wenst te wijken (en die ook niet controleerbaar is) kun je dan vermijden.

Laatst bewerkt door broek53 op 28-09-2012 12:13
 

28-09-2012 12:52:05
maigoda
maigoda
Quote
waalkade (vr 28 sep 2012 10:41:09 https://m.somda.nl/forum/4710/p411308/): Is het niet al bijna 2 eeuwen protocol dat de eerste rit voorbehouden is aan ZKH of HKH?

Dat wordt dan wel lastig, want er is al een rit met genodigden gehouden op de Hanzelijn. Dus de eerste rit is al geweest.
Groetjes,
Emiel
 

28-09-2012 13:00:07
maigoda
maigoda
Quote
jbt (vr 28 sep 2012 09:07:56 https://m.somda.nl/forum/4710/p411282/): Ik weet het niet zeker, maar het zou alles te maken kunnen hebben met vergunningen en of verzekeringen. Wellicht is het vervoer van reizigers over de Hanzelijn nog niet vergund, althans nog niet verzekerd. Met name dat laatste aspect kan een vervoerder er van weerhouden reizigers te vervoeren. Vervoer van personeel kan zowel vergunningtechnisch als verzekeringstechnisch heel anders liggen.

Met zowel vergunning als verzekering heeft de weigering van de rit niets te maken. Qua verzekering ten aanzien van reizigers (ongeacht openbaar vervoer of besloten vervoer) ligt die verplichting bij de vervoerder. Qua vergunning is het simpel: ben je vervoerder die besloten vervoer mag doen: dan heb je vergunning. Verder kun je ook simpel constateren dat de Hanzelijn niet valt onder buitendienst gesteld spoor: de kameel en de 114 hebben er gereden op een 28300-nummer onder het NSR-attest. Het NSR-attest voorzien niet in het rijden op buitendienst gesteld spoor. Vooralsnog zie ik geen enkele reden om de NVBS-rit niet toe te staan.
Groetjes,
Emiel
 

03-10-2012 19:24:12
Pim530
Pim530
Het is ongetwijfeld al voorbijgekomen, het staat me zelfs bij, maar ik kan het even niet terugvinden. Heeft iemand enig idee wat de patroontijden op de Hanze/Flevolijn worden?  

05-10-2012 17:52:16
abcde
abcde
De IC to Zl komt om .14 en .44 aan in Zl, en vertrekt om .16 en .46 uit zl to Lls.  

05-10-2012 18:55:38
Klaasje
Klaasje
Quote
Pim530 (wo 03 okt 2012 19:24:12 https://m.somda.nl/forum/4710/p412176/): Het is ongetwijfeld al voorbijgekomen, het staat me zelfs bij, maar ik kan het even niet terugvinden. Heeft iemand enig idee wat de patroontijden op de Hanze/Flevolijn worden?

Een paar pagina's terug kan je een linkje vinden. Inmiddels is er daar wel iets aan gewijzigd maar in grote lijnen klopt het vast nog wel aardig.

Edit: Het staat op pagina 7 van het DRGL 2013 topic. Hier een linkje: http://www.arthurkamminga.nl/extern/Bijlage%20C1%20Ontwerp%20Patroontijden%20trein.pdf

Laatst bewerkt door Klaasje op 05-10-2012 19:04
 

05-10-2012 21:07:20
thom
thom
Quote
treinjoop (do 27 sep 2012 12:04:57 https://m.somda.nl/forum/4710/p411114/): De 114 en de Kameel ginger er ook 1 keer over heen (erg laat aangekondigd) voor de STAR.

Even rechtgezet, aan die ritten is niets laat aangekondigd of last-minute aan geweest maar gewoon op normale manier manier van aanvragen gegaan zoals altijd.

Dat somda laat op de hoogte is geweest is iets heel anders en en heeft gelukkig niets met een rit ansich te maken.

Laatst bewerkt door thom op 05-10-2012 21:10
 

06-10-2012 09:40:07
icened
icened
De Fyra V 250 heeft donderdag 4 oktober testritten gereden op de Hanzelijn.

Laatst bewerkt door icened op 06-10-2012 09:49
 

06-10-2012 10:52:25
MDDM
MDDM
En vrijdag idem dito.


Gr Joop mcn Lls
 

06-10-2012 11:38:46
snowie
snowie
Dat klopt, stel 4804 was van de partij, de testritten waren trouwens om het stel de nodige storingsvrije kilometers te geven en niet zozeer om de Hanzelijn te testen, daar is het nog niet officieel toegelaten - stel reed wel onder ETCS maar niet harder dan 140 km/h vanwege het nog niet toegelaten zijn onder ETCS op de Hanzelijn. Kleine impressie op station Lelystad http://www.flickr.com/photos/cees_1251/sets/72157631700168255/  

06-10-2012 11:57:20
treintim
treintim
Quote
MDDM (za 06 okt 2012 10:52:25 https://m.somda.nl/forum/4710/p412655/): En vrijdag idem dito.


Gezien ik daar verder geen melding(en) van zie, weet jij of die ritten op dezelfde tijden waren als donderdag? Medewerkers van NSH vertelden mij donderdag nog dat er vrijdag niet zou worden getest. Blijkbaar heeft ook niemand die ritten van vrijdag gezien/geplaat.
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

06-10-2012 11:59:43
MDDM
MDDM
Ik heb geen tijden. Ik weet alleen dat er donderdag en vrijdag testritten waren. En de bedoeling was, en navraag net bevestigde dat, dat er ff lekker 200 km/h geknalt zou worden op de Hanzelijn.


Gr Joop mcn Lls
 

06-10-2012 12:16:53
treintim
treintim
Aha, vandaar! Die 200 km/u mocht toch niet, als ik de vorige post van Snowie lees?  

06-10-2012 12:31:49
MDDM
MDDM
Hou je daar dan maar aan vast.


Gr Joop mcn Lls
 

06-10-2012 12:58:42
snowie
snowie
Ach, bedoeling en werkelijkheid liggen nog wel eens ver van elkaar %08%  

06-10-2012 13:35:54
MDDM
MDDM
Laat ik het zo zeggen. De 200km/h is op z'n sloffen gehaald


Gr Joop mcn Lls
 

09-10-2012 16:54:33
mren
mren
Trix zal de lijn komen open met haar trein: http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/beatrix_opent_6_december_hanzelijn_met_koninklijke_trein-144670  

09-10-2012 23:42:58
MDDM
MDDM
Miniatuurtreintjes of bedoel je Koningin Beatrix? Sorry, maar en klein beetje meer respect voor de majesteit is toch nog wel op te brengen hoop ik? Kleine moeite even haar naam voluit te schrijven lijkt mij.


Gr Joop mcn Lls
 

10-10-2012 00:06:44
maurits
maurits
OK, als je volledig wilt zijn, dan zijn we ook volledig:

Onze Koninklijke Hoogheid, Beatrix Wilhelmina Armgard van Oranje Nassau, Koningin der Nederlanden, Prinses van Lippe-Biesterfeld, Markiezin van Veere en Vlissingen, Gravin van Katzenelnbogen, Vianden, Dietz, Spiegelberg, Buren, Leerdam en Culemborg, Burggravin van Antwerpen, Barones van Breda, Diest, Beilstein, de stad Grave, het Land van Cuijk, IJsselstein, Cranendonck, Eindhoven, Liesveld, Herstal, Waasten, Arlay en Nozeroy, Erf- en Vrijvrouwe van Ameland, Vrouwe van Baarn, Besançon, Borculo, Bredevoort, Bütgenbach, Daasburg, Geertruidenberg, Hooge en Lage Zwaluwe, Klundert, Lichtenvoorde, Loo, Montfort, Naaldwijk, Niervaart, Polanen, Steenbergen, Sint-Maartensdijk, Sint Vith, Soest, Ter Eem, Turnhout, Willemstad, Zevenbergen zal op 6 december de Hanzelijn openen met haar eigen rijtuig SR10 (UIC-nummer 61 84 89-70 003-8, in 1992 bij Talbot Aachen verbouwd uit ICR-A 50 84 10-70 647-9).

Kijk, dat is volledig %08%

(De titels komen hier vandaan: http://nl.wikipedia.org/wiki/Beatrix_der_Nederlanden#Persoonlijke_titels, de gegevens over de SR10 hier: http://www.martijnhaman.nl/)


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

10-10-2012 00:15:57
mren
mren
Quote
MDDM (di 09 okt 2012 23:42:58 https://m.somda.nl/forum/4710/p413221/): Miniatuurtreintjes of bedoel je Koningin Beatrix?


Ja, de moeder van Prins Pils, die
 

10-10-2012 00:19:32
MDDM
MDDM
@Maurtis. Je kan het natuurlijk ook in overtreffende trap overdrijven hè
@mren. En zo kan je nog wel wat meer verzinnen.


Gr Joop mcn Lls
 

10-10-2012 00:34:44
Pim530
Pim530
Quote
Klaasje (vr 05 okt 2012 18:55:38 https://m.somda.nl/forum/4710/p412558/):
Quote
Pim530 (wo 03 okt 2012 19:24:12 https://m.somda.nl/forum/4710/p412176/): Het is ongetwijfeld al voorbijgekomen, het staat me zelfs bij, maar ik kan het even niet terugvinden. Heeft iemand enig idee wat de patroontijden op de Hanze/Flevolijn worden?

Een paar pagina's terug kan je een linkje vinden. Inmiddels is er daar wel iets aan gewijzigd maar in grote lijnen klopt het vast nog wel aardig.

Edit: Het staat op pagina 7 van het DRGL 2013 topic. Hier een linkje: http://www.arthurkamminga.nl/extern/Bijlage%20C1%20Ontwerp%20Patroontijden%20trein.pdf


Hartelijk dank!
 

10-10-2012 06:55:52
ZJ37
ZJ37
Oei, een rit met reizigers voor de officiele opening, mocht dat wel van Prorail?  

10-10-2012 10:15:33
phantom
phantom
Zal een gevalletje overmacht zijn denk ik,laten ze die trein niet toe dan vinden ze miss erg snel een vervelende brief op de mat.
(iets in de trend van:u bent de zwakste schakel,tot ziens) %08%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

11-10-2012 08:39:02
ZJ37
ZJ37
Voor wie wilt weten wat er op de openingsdag gaat gebeuren kan terecht bij Prorail, die zelfs het programma voor Hare Majesteit van minuut tot minuut online heeft gezet. http://www.prorailpersberichten.nl/bericht/506/  

11-10-2012 08:55:41
icened
icened
Ze nemen er wel de tijd voor. Maar liefst 60 minuten tussen Lelystad - Zwolle. De koninklijke trein zal als ik het goed heb bestaan uit 2 locomotieven serie 1700 aan beide uiteinden met daartussen 3 1 ste klas ICR.  

11-10-2012 09:01:13
thom
thom
Het koninklijk rijtuig in het midden ipv een ICR 1e klas zul je bedoelen...  

11-10-2012 09:04:01
smarkie
smarkie
Als ze met 140 langs de stations stuiven die ook geopend moeten worden is het ook niet goed. Dus ja daar nemen ze dus even de tijd voor.


Mcn NS International Rtd
 

11-10-2012 10:29:55
daniel81
daniel81
Quote
ZJ37 (do 11 okt 2012 08:39:02 https://m.somda.nl/forum/4710/p413437/): Voor wie wilt weten wat er op de openingsdag gaat gebeuren kan terecht bij Prorail, die zelfs het programma voor Hare Majesteit van minuut tot minuut online heeft gezet. http://www.prorailpersberichten.nl/bericht/506/
Dat was kennelijk niet helemaal de bedoeling dus het is inmiddels verdwenen
 

11-10-2012 10:37:31
dennistd
dennistd
Overigens is het via Google Cache nog wel te achterhalen...  

11-10-2012 11:43:00
103 220-0
103 220-0
En ook hier http://www.facebook.com/OpdeRails is het nog te vinden:

10.37 uur Aankomst van de Koningin met de Koninklijke trein op station Lelystad.

10.45 uur Korte toespraak door de minister van Infrastructuur en Milieu.

10.50 uur Korte toespraak door mevrouw Gout van ProRail en de heer Meerstadt van NS.




Aansluitend verricht de Koningin de openingshandeling.

11.00 uur Vertrek van het gezelschap per Koninklijke trein (+ 2 wagons voor de gasten)

11.25 uur Aankomst station Dronten.

11.40 uur Aankomst station Kampen Zuid.

12.00 uur Aankomst op station Zwolle.

12.05 uur Vier kinderen van basisscholen (groep 8) uit Lelystad, Dronten, Kampen en Zwolle die de gedichtenwedstrijd hebben gewonnen, dragen hun gedicht voor.

12.15 uur Koningin loopt naar Nieuwe Buitensociëteit voor een informeel samenzijn met betrokkenen.

12.45 uur Afscheid en vertrek van de Koningin.
 

11-10-2012 12:15:44
snowie
snowie
Het stond ook in onderste deel Persbericht ProRail , maar daar stond toch echt boven : onderstaande (programma rit) niet voor publicatie ... tja als je het dan toch rondstuurt ... Op die berichten kun je trouwens gewoon abonneren ...

Laatst bewerkt door snowie op 11-10-2012 12:17
 

11-10-2012 12:30:48
abcde
abcde
Staan er ook nog activiteiten gepland op zaterdag 8 dec. ? De dag voordat de drgl ingaat ?  

11-10-2012 12:34:37
mren
mren
ja  

11-10-2012 12:39:00
abcde
abcde
en waffer (wat voor) ?  

11-10-2012 12:43:40
snowie
snowie
Google ff op : 8 december activiteiten Hanzelijn ..... meer info dan je wilt hebben  

11-10-2012 12:44:35
ZJ37
ZJ37
Quote
snowie (do 11 okt 2012 12:15:44 https://m.somda.nl/forum/4710/p413480/): Het stond ook in onderste deel Persbericht ProRail , maar daar stond toch echt boven : onderstaande (programma rit) niet voor publicatie ... tja als je het dan toch rondstuurt ... Op die berichten kun je trouwens gewoon abonneren ...
Stond gisteravond en vanmorgen gewoon online op de website. Lijkt me een verantwoordelijkheid van Prorail zelf (en die zijn gisteren per mail al gewaarschuwd, dus dat is hun eigen keus om dat zo lang online te laten staan).
 

11-10-2012 12:49:10
AgentX
AgentX
Quote
snowie (do 11 okt 2012 12:15:44 https://m.somda.nl/forum/4710/p413480/): Het stond ook in onderste deel Persbericht ProRail , maar daar stond toch echt boven : onderstaande (programma rit) niet voor publicatie ... tja als je het dan toch rondstuurt ... Op die berichten kun je trouwens gewoon abonneren ...


En als je iets beter zoekt staat het ook gewoon op de website van Prorail: http://www.prorail.nl/Publiek/Infraprojecten/Overijssel/Hanzelijn/activiteiten/Pages/Opening.aspx
 

11-10-2012 12:54:56
MDDM
MDDM
Nu het e.e.a bekend is gemaakt, kan iedereen zich vast van een goed plekkie toewijzen voor een schitterende foto reportage Hoe zeggen ze dat hier ook al weer? Ow ja DEUVM


Gr Joop mcn Lls
 

11-10-2012 12:57:45
snowie
snowie
At agentx : ik wil helemaal niet beter zoeken als de mail al in mn Inbox staat %08%  

11-10-2012 14:04:56
AgentX
AgentX
Ik ook niet, maar voor de mensen die niet geabbonneerd zijn etc. etc.
Maar goed, ik zie jullie allemaal 6 december begrijp ik?

Laatst bewerkt door AgentX op 11-10-2012 14:05
 

12-10-2012 18:32:16
abcde
abcde
Is er zaterdag 8 dec. nog iets als bv. gratis vervoer tussen Zl en Lls ? i.v.m. de opening Hanzelijn ?  

12-10-2012 18:36:47
Klaasje
Klaasje
Je zegt het. Staat hier ook ergens in het topic geloof ik.  

12-10-2012 19:07:42
aarclay
aarclay
En waarom nou twee wagons voor de gasten? Hoeveel gasten nemen ze dan wel niet mee? In de SR10 passen er in een gezelschap zo'n 6 gasten (in de salonruimte).


Choo choo.....
 

12-10-2012 19:15:12
mren
mren
pers, burgemeesters, een nest CdK's, wat lakeien, hofdames en ze hoge dames en heren van ProRail en NS zullen ook wel mee willen.  

12-10-2012 20:14:36
dennistd
dennistd
En voor zover ik weet rijdt de Sr10 altijd met twee rijtuigen aan weerszijden (ICR(m)-A's, Avmz's of Prio-A's zijn het al geweest).  

12-10-2012 22:13:23
broek53
broek53
Of een plan K, ja. Garderobe en begeleiding, dat soort dingen.  

13-10-2012 09:24:00
nohab
nohab
Vergeet de Koninklijke marechaussee niet. Dat zijn er op zo'n dag ook aardig wat.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

13-10-2012 10:47:00
MDDM
MDDM
Vandaag is er weer een grote brandoefening, met als materieel inzet 12 bakken VIRM. De locatie zou Swifterbant zijn.

Laatst bewerkt door MDDM op 13-10-2012 10:47


Gr Joop mcn Lls
 

13-10-2012 10:51:55
b2py
b2py
Ik had begrepen dat het er 24 zouden zijn  

13-10-2012 11:01:28
MDDM
MDDM
Dat verklaard die 12 bakken VIRM die om 23:15 leeg langs Llso kwam scheuren gisteren. De andere 12 kwamen van Llso.

Laatst bewerkt door MDDM op 13-10-2012 11:02


Gr Joop mcn Lls
 

13-10-2012 17:04:25
treintim
treintim
Om 16:45 vandaag geen enkele VIRM te Stb, en maar 10 bakken te Llso.

Volgens spoorforum.com zouden de 24 bakken overnachten te Stb en zou er morgen ook nog oefening zijn..

Edit 17:30: er staan op station Kpnz 12 bakken VIRM.

Laatst bewerkt door treintim op 13-10-2012 17:30
 

13-10-2012 20:22:40
MDDM
MDDM
Om 20:00 stonden ze er, in 1lange trein, met alle verlichting aan.


Gr Joop mcn Lls
 

14-10-2012 19:35:49
Jon-0
Jon-0
Zojuist over de A-28 richting Amf gereden vanuit Zl. Passeerde het viaduct van de Hanzelijn en daar stond een tweetal VIRM-6 op het linkerspoor stil voor een rood sein. Kon niet zien of dit een kering was, geen voor of achterlichten. Voor zover ik weet heeft ook rangeer nog geen spanning omdat men daar gisteren ook ng met de bovenleiding bezig was. Misschien een kering en dan weer terug naar LLS?  

14-10-2012 19:55:33
icened
icened
RTVwes heeft een you tube filmpje gemaakt van twee 2 gekoppelde V-IRM (totaal 24 bakken) die gelijktijdig op beide sporen naast mekaar reden. Onder de filmpje staat aangegeven: even testen of het onderstation het houdt.

Laatst bewerkt door icened op 14-10-2012 19:56
 

14-10-2012 20:29:46
AgentX
AgentX
En waar vinden we dat filmpje?  

14-10-2012 20:42:32
icened
icened
Het filmpje heet: testritje op de hanzelijn. Voerde gewoon testrit v-irm op de hanzelijn bij Google in.