| 10-12-2025 06:20:34 | ||
|---|---|---|
|
ToH
|
Vandaag de hele dag amper treinen tussen Gn en Zl door een defect spoor. Volgens de storingspagina duurt dit tot donderdagmiddag. |
|
| 10-12-2025 08:28:21 | ||
|---|---|---|
|
garco01
|
https://www.flickr.com/photos/192132982@N05/ |
|
| 10-12-2025 09:45:59 | ||
|---|---|---|
|
erwin_6610
|
Rtd 9.20 TCS-LINEAS Traxx 186291 met ES 452 > Rsd/Brusz. 11 rijtuigen, Wlab30 als 9e Laatst bewerkt door erwin_6610 op 10-12-2025 09:46 |
|
| 10-12-2025 10:45:37 | ||
|---|---|---|
|
Yourikente
|
gisteravond werd gemeld dat dit tot donderdagmiddag zou duren, maar aan het begin van ochtend is dit gecorrigeerd naar woensdagmiddag. Ging dus om een foutje. |
|
|
advertentie |
| 10-12-2025 11:48:27 | ||
|---|---|---|
|
martijn
|
Om 11:47u reed een Strukton 1700/1800 met een sleep ICR door Ah richting Ahp. |
|
| 10-12-2025 11:53:43 | ||
|---|---|---|
|
edward
|
Amf 11.45 spoor 9 Arriva 10316 en 10317 ri. Br? Laatst bewerkt door edward op 10-12-2025 11:54 |
|
| 10-12-2025 13:23:23 1 | ||
|---|---|---|
|
broek53
|
De laatste twee stammen die nog op de Wgm stonden. |
|
| 10-12-2025 13:25:37 1 | ||
|---|---|---|
|
erwin_6610
|
Defect spoor tussen Ut & Ht, daardoor tot 16u veel minder/geen treinen op dat traject |
|
| 10-12-2025 13:31:58 | ||
|---|---|---|
|
gvttreinen
|
Wederom bij Lek, tot 16 uur geen tvk Htnc - Gdm, stopbussen Htn - Gdm |
|
| 10-12-2025 13:45:29 | ||
|---|---|---|
|
anton_
|
Vandaag weer eens de ice 123 naar Frankfurt. Ik blijf het toch bizar vinden dat deze kopmaakt op Keulen Hbf. Net alsof je alle IC's Rotterdam - Leiden via Den Haag Centraal stuurt. |
|
| 10-12-2025 14:06:06 | ||
|---|---|---|
|
jacokran
|
Hmm, je wilt vanwege de vraag Keulen niet overslaan en ik vraag me af of Köln Messe/Deutz veel tijd scheelt? |
|
| 10-12-2025 14:53:24 | ||
|---|---|---|
|
treinfan
|
Of is het hetzelfde als alle intercities Amersfoort - Den Haag/Rotterdam die kopmaken in Utrecht Centraal? ;-) |
|
| 10-12-2025 16:20:12 | ||
|---|---|---|
|
Muizeneus
|
Nee want daar is geen sneller alternatief voorhanden |
|
| 10-12-2025 16:34:00 1 | ||
|---|---|---|
|
Muizeneus
|
Het scheelt een minuut of 4 -5 rijtijd en een kortere haltering omdat je geen kop hoeft te maken. Dus in totaal win je 7-8 minuten. Maar dat is niet het voornaamste punt. De Rijnbrug is een enorme flessenhals die je in 1 rit 2x gebruikt, en ook Köln Hbf barst uit z'n voegen. Nu krijgen -ook vertraagde- ICE's over het algemeen overal voorrang op, maar ze laten daardoor vaak wel een spoor van vernieling achter. Terwijl de keerlus van Messe Deutz maar een paar keer per uur gebruikt wordt dus daar is meer dan genoeg capaciteit over. Het zou vooral een hoop schelen als vertraagde treinen via Messe Deutz geleid zouden worden, dan lopen ze zelf deels hun vertraging in en verdringen ze geen andere treinen die wel op tijd zijn. |
|
| 10-12-2025 20:45:50 | ||
|---|---|---|
|
sjoerd
|
Helemaal mee eens: de Rijnbrug is niet alleen een flessenhals, maar ook staat de ICE vaak minuten te wachten op een vrij spoor. De laatste keer reden we na Köln Hbf over de zuidelijke ringbaan terug naar het tracé richting Frankfurt omdat terugkeren over de brug niet paste. Hierdoor behoorlijk wat vertraging want de ringbaan is traag en kent veel goederenverkeer. Daardoor natuurlijk weer de aansluiting in Frankfurt gemist. Ook aansluitende treinen zijn vaak te laat in Hbf, waardoor de ICE naar/van Frankfurt vertraagd raakt. De laatste keer op de terugweg naar Arnhem had men een bijzonder snelle afhandeling op Hbf waardoor het keren in drie minuten gebeurde. Het kan dus wel, al kost het enkele extra pushers op het perron. Daardoor liep de trein 5 minuten vertraging in. |
|
| 10-12-2025 22:31:29 | ||
|---|---|---|
|
henri1972
|
Die route in Köln via de zuidbrug was de eerste jaren standaard. Geen idee waarom ze daar vanaf gestapt zijn. |
|
| 10-12-2025 23:28:56 | ||
|---|---|---|
|
stefanvw14
|
Nou ik denk dat dit de simpele reden is het duurt zeker een kwartier langer. |
|
| 11-12-2025 16:55:04 | ||
|---|---|---|
|
phantom
|
Die reden is dan ook een drogreden als ik het zo lees. Laatst bewerkt door phantom op 11-12-2025 16:55 |
|
| 11-12-2025 17:00:24 3 | ||
|---|---|---|
|
mren
|
Ja, de hele dienstregeling van DB is allemaal misleiding van de klant om reizigers geld afhandig te maken. En dan ook nog eens bedacht door managers op kantoren die nooit buiten komen en dus nergens verstand van hebben. |
|
| 11-12-2025 19:26:56 | ||
|---|---|---|
|
geert
|
Aha de populistische gesel doet ook in dit topic zijn intrede? Dus ook DB heeft uitsluitend incompetente en geldvretende kantoorklerken in dienst? Laatst bewerkt door geert op 11-12-2025 19:28 |
|
| 11-12-2025 20:20:19 | ||
|---|---|---|
|
thom
|
Welk spoorbedrijf niet zou ik haast zeggen... ;)
|
|
| 11-12-2025 20:58:35 | ||
|---|---|---|
|
sjoerd
|
Kijk naar je eigen huishouden: is de doorlooptijd tussen je plannen en de uitvoering en gereedmelding altijd in uren of dagen uit te drukken? Nee? Oow... |
|
| 12-12-2025 08:34:51 | ||
|---|---|---|
|
jacokran
|
|
|
| 12-12-2025 10:34:34 | ||
|---|---|---|
|
Muizeneus
|
Fijn dat jouw trein geen vertraging opliep, maar hoeveel treinen kwamen er in de file om 'jouw' ICE vrije doorgang te verlenen ? |
|
| 12-12-2025 10:59:16 3 | ||
|---|---|---|
|
jacokran
|
Als jij ervan overtuigd bent dat het allemaal k*t is, ga ik je niet tegenspreken. |
|
| 15-12-2025 22:47:28 | ||
|---|---|---|
|
Muizeneus
|
Oh ik heb genoeg positieve ervaringen in Duitsland hoor, bij mijn laatste rondreis daar 2 weken geleden reden de meeste treinen die ik had keurig op tijd. Maar op de hoofdassen is het helaas schering en inslag dat je met een regionale trein aan de kant gezet wordt om ingehaald te worden door een vertraagde ICE. En zeker in het overbelaste Köln Hbf is de kans groot dat als een vertraagde ICE direct doorgelaten wordt, dit ten koste is gegaan van andere treinen. |
|
| 16-12-2025 09:22:24 | ||
|---|---|---|
|
sjoerd
|
Ja, irritant als je aan de kant moet voor een snellere vertraagde trein. Maar als je in de vertraagde ICE zit, wil je wel graag je volgende uursverbinding halen en met de ICE achter een regionale trein of cargo aanhangen is dan geen prettige ervaring. En dan kent het Duitse net tenminste nog talloze plekken waar een tragere trein ook echt even aan de kant kan. Bij ons zijn die inhaalsporen inmiddels zeer schaars. Kortom: de wet van behoud van ellende is weer eens van toepassing. |
|
| 16-12-2025 11:45:42 | ||
|---|---|---|
|
Muizeneus
|
Ik snap dat je het per definitie niet goed kan doen op een net waar de snelheidsverschillen zo groot zijn. Toch vraag ik me af of men in Duitsland niet z'n eigen ellende aan het creëren is door steeds regionale treinen aan de kant te zetten. Want vervolgens rijdt die trein dan natuurlijk ook weer in een pad dat voor een andere trein bedoeld was, of moet-ie ook daar nog op wachten. Ik heb een tijdje de prestaties van RE 7 in NRW (Rheine - Hagen - Keulen - Krefeld) gevolgd. Grofweg haalde minimaal 1 op de 4 treinen z'n eindbestemming niet, maar wordt er voortijdig gekeerd. Van de helft van de treinen die dan nog over is, rijdt alsnog bijna iedere trein met kleine plusjes. Het aan de kant gezet worden voor IC(E)'s was zeker niet de enige oorzaak maar het kwam wel regelmatig voor. En dan stapelt het zich op, dan sta je bv in Solingen aan de kant, kom je in Keulen in de file, loopt de vertraging daardoor verder op waardoor je in Krefeld negatief keert en dan kun je het scenario voor de terugweg ook al wel bedenken. Over zo'n treinserie kun je niet anders dan ontevreden zijn... Laatst bewerkt door Muizeneus op 16-12-2025 11:59 |
|
| 16-12-2025 12:23:50 | ||
|---|---|---|
|
NIJMEGEN
|
Is dat ook niet een beetje het gevolg van het uitbesteden. Wil je goedkoop rijden ga je beknibbelen, zoals korte keertijden waardoor je wellicht met een stel minder uitkomt. |
|
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
| 16-12-2025 19:47:35 | ||
|---|---|---|
|
sjoerd
|
Over Duitsland kan ik niet oordelen. In Nederland is de klokvastheid over zowat het gehele spoorwegnet per half uur van toepassing. Wil je dan een klokvaste dienstregeling, dan geldt die vaak over het gehele netwerk en als het kan zelfs over de interlokale busdiensten, want anders heb je nog steeds ergens slechte aansluitingen. Dat minder frequente internationale treinen ook de klokvastheid zouden moeten halen, is vaak wel lastig. Niet alle landen hebben dezelfde symmetrietijden. Niet alle landen zijn zo klokvast qua regelmaat. En enkelsporige baanvakken zijn altijd een struikelblok in verband met de kruisingen die niet allemaal precies op het kwartier vallen. En dan zijn er ook nog een soort van 20-minutendiensten... Klokvastheid heeft ook nadelen: soms moet een treindienst inwachten of tijdrekken om in patroon te passen bij overstapstations. Sommige diensten zijn dus onnodig traag, maar andere zitten altijd tegen de seconden van speling aan. Laatst bewerkt door sjoerd op 16-12-2025 21:02 |
|