Opvallende dingen 10 december
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2025
10-12-2025 06:20:34
ToH
ToH

Vandaag de hele dag amper treinen tussen Gn en Zl door een defect spoor. Volgens de storingspagina duurt dit tot donderdagmiddag.

 

10-12-2025 08:28:21
garco01
garco01

Quote
ToH (10-12-2025 06:20:34):


Vandaag de hele dag amper treinen tussen Gn en Zl door een defect spoor. Volgens de storingspagina duurt dit tot donderdagmiddag.



Website NS meldt tussen 11.30 en 14.30 helemaal geen treinen tussen Beilen en Hoogeveen.




https://www.flickr.com/photos/192132982@N05/
 

10-12-2025 09:45:59
erwin_6610
erwin_6610

Rtd 9.20 TCS-LINEAS Traxx 186291 met ES 452 > Rsd/Brusz. 11 rijtuigen, Wlab30 als 9e



Laatst bewerkt door erwin_6610 op 10-12-2025 09:46
 

10-12-2025 10:45:37
Yourikente
Yourikente

Quote
ToH (10-12-2025 06:20:34):


Vandaag de hele dag amper treinen tussen Gn en Zl door een defect spoor. Volgens de storingspagina duurt dit tot donderdagmiddag.


gisteravond werd gemeld dat dit tot donderdagmiddag zou duren, maar aan het begin van ochtend is dit gecorrigeerd naar woensdagmiddag. Ging dus om een foutje.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

10-12-2025 11:48:27
martijn
martijn

Om 11:47u reed een Strukton 1700/1800 met een sleep ICR door Ah richting Ahp.

 

10-12-2025 11:53:43
edward
edward

Amf 11.45 spoor 9 Arriva 10316 en 10317 ri. Br?



Laatst bewerkt door edward op 10-12-2025 11:54
 

10-12-2025 13:23:23 1
broek53
broek53

Quote
martijn (10-12-2025 11:48:27):


Om 11:47u reed een Strukton 1700/1800 met een sleep ICR door Ah richting Ahp.


De laatste twee stammen die nog op de Wgm stonden.

 

10-12-2025 13:25:37 1
erwin_6610
erwin_6610

Defect spoor tussen Ut & Ht, daardoor tot 16u veel minder/geen treinen op dat traject

 

10-12-2025 13:31:58
gvttreinen
gvttreinen

Wederom bij Lek, tot 16 uur geen tvk Htnc - Gdm, stopbussen Htn - Gdm

 

10-12-2025 13:45:29
anton_
anton_

Vandaag weer eens de ice 123 naar Frankfurt. Ik blijf het toch bizar vinden dat deze kopmaakt op Keulen Hbf. Net alsof je alle IC's Rotterdam - Leiden via Den Haag Centraal stuurt.

 

10-12-2025 14:06:06
jacokran
jacokran

Hmm, je wilt vanwege de vraag Keulen niet overslaan en ik vraag me af of Köln Messe/Deutz veel tijd scheelt?

 

10-12-2025 14:53:24
treinfan
treinfan

Of is het hetzelfde als alle intercities Amersfoort - Den Haag/Rotterdam die kopmaken in Utrecht Centraal? ;-)

 

10-12-2025 16:20:12
Muizeneus
Muizeneus

Nee want daar is geen sneller alternatief voorhanden

 

10-12-2025 16:34:00 1
Muizeneus
Muizeneus

Quote
jacokran (10-12-2025 14:06:06):


Hmm, je wilt vanwege de vraag Keulen niet overslaan en ik vraag me af of Köln Messe/Deutz veel tijd scheelt?


Het scheelt een minuut of 4 -5 rijtijd en een kortere haltering omdat je geen kop hoeft te maken. Dus in totaal win je 7-8 minuten. Maar dat is niet het voornaamste punt. De Rijnbrug is een enorme flessenhals die je in 1 rit 2x gebruikt, en ook Köln Hbf barst uit z'n voegen. Nu krijgen -ook vertraagde- ICE's over het algemeen overal voorrang op, maar ze laten daardoor vaak wel een spoor van vernieling achter. Terwijl de keerlus van Messe Deutz maar een paar keer per uur gebruikt wordt dus daar is meer dan genoeg capaciteit over. Het zou vooral een hoop schelen als vertraagde treinen via Messe Deutz geleid zouden worden, dan lopen ze zelf deels hun vertraging in en verdringen ze geen andere treinen die wel op tijd zijn.

 

10-12-2025 20:45:50
sjoerd
sjoerd

Helemaal mee eens: de Rijnbrug is niet alleen een flessenhals, maar ook staat de ICE vaak minuten te wachten op een vrij spoor. De laatste keer reden we na Köln Hbf over de zuidelijke ringbaan terug naar het tracé richting Frankfurt omdat terugkeren over de brug niet paste. Hierdoor behoorlijk wat vertraging want de ringbaan is traag en kent veel goederenverkeer. Daardoor natuurlijk weer de aansluiting in Frankfurt gemist. Ook aansluitende treinen zijn vaak te laat in Hbf, waardoor de ICE naar/van Frankfurt vertraagd raakt.

De laatste keer op de terugweg naar Arnhem had men een bijzonder snelle afhandeling op Hbf waardoor het keren in drie minuten gebeurde. Het kan dus wel, al kost het enkele extra pushers op het perron. Daardoor liep de trein 5 minuten vertraging in.

 

10-12-2025 22:31:29
henri1972
henri1972

Die route in Köln via de zuidbrug was de eerste jaren standaard. Geen idee waarom ze daar vanaf gestapt zijn.

 

10-12-2025 23:28:56
stefanvw14
stefanvw14

Nou ik denk dat dit de simpele reden is het duurt zeker een kwartier langer.
Hoe korter de rijtijden hoe aantrekkelijker de trein tov andere vervoersmiddelen.

 

11-12-2025 16:55:04
phantom
phantom

Die reden is dan ook een drogreden als ik het zo lees.
Als je enerzijds korte rijtijden print op een stuk papier/dat adverteerd naar potentiele klanten/reizigers,net hoe je t wil noemen.
En vervolgens rijd je die treinen structureel met vertraging na vertraging omdat er ergens een serieuze bottleneck is,dan lopen je klanten op een bepaald punt ook weg.
Iedereen gaat er namelijk vanuit,dat wat geadverteerd/gepubliceerd word.ook waar gemaakt word,en doe of kun je dat niet,dan zijn mensen er al snel klaar mee en gebruiken ze je product niet meer.
Je kan beter iets gebruiken/publiceren om klanten te trekken waarvan je 100% zeker weet dat je het waar kan maken dan dat je fata morgana's verkoopt.
(ongelukken etc uitgezonderd natuurlijk)



Laatst bewerkt door phantom op 11-12-2025 16:55
 

11-12-2025 17:00:24 3
mren
mren

Ja, de hele dienstregeling van DB is allemaal misleiding van de klant om reizigers geld afhandig te maken. En dan ook nog eens bedacht door managers op kantoren die nooit buiten komen en dus nergens verstand van hebben.

 

11-12-2025 19:26:56
geert
geert

Aha de populistische gesel doet ook in dit topic zijn intrede? Dus ook DB heeft uitsluitend incompetente en geldvretende kantoorklerken in dienst?



Laatst bewerkt door geert op 11-12-2025 19:28
 

11-12-2025 20:20:19
thom
thom

Welk spoorbedrijf niet zou ik haast zeggen... ;)

 

11-12-2025 20:58:35
sjoerd
sjoerd

Kijk naar je eigen huishouden: is de doorlooptijd tussen je plannen en de uitvoering en gereedmelding altijd in uren of dagen uit te drukken? Nee? Oow...

 

12-12-2025 08:34:51
jacokran
jacokran

Quote
phantom (11-12-2025 16:55:04):


Die reden is dan ook een drogreden als ik het zo lees.
Als je enerzijds korte rijtijden print op een stuk papier/dat adverteerd naar potentiele klanten/reizigers,net hoe je t wil noemen.
En vervolgens rijd je die treinen structureel met vertraging na vertraging omdat er ergens een serieuze bottleneck is,dan lopen je klanten op een bepaald punt ook weg.
Iedereen gaat er namelijk vanuit,dat wat geadverteerd/gepubliceerd word.ook waar gemaakt word,en doe of kun je dat niet,dan zijn mensen er al snel klaar mee en gebruiken ze je product niet meer.
Je kan beter iets gebruiken/publiceren om klanten te trekken waarvan je 100% zeker weet dat je het waar kan maken dan dat je fata morgana's verkoopt.
(ongelukken etc uitgezonderd natuurlijk)



Overigens moet het beeld dat èlke trein in Keulen structureel vertraagd is ook een beetje bijgesteld worden. Dit jaar twee keer met de ICE in Keulen geweest: 1 keer al bij Frankfurt vertraging opgelopen. In Keulen liep de vertraging niet verder op. Een andere keer gewoon op tijd weg.

 

12-12-2025 10:34:34
Muizeneus
Muizeneus

Quote
jacokran (12-12-2025 08:34:51):



Overigens moet het beeld dat èlke trein in Keulen structureel vertraagd is ook een beetje bijgesteld worden. Dit jaar twee keer met de ICE in Keulen geweest: 1 keer al bij Frankfurt vertraging opgelopen. In Keulen liep de vertraging niet verder op. Een andere keer gewoon op tijd weg.


Fijn dat jouw trein geen vertraging opliep, maar hoeveel treinen kwamen er in de file om 'jouw' ICE vrije doorgang te verlenen ?

 

12-12-2025 10:59:16 3
jacokran
jacokran

Als jij ervan overtuigd bent dat het allemaal k*t is, ga ik je niet tegenspreken.

 

15-12-2025 22:47:28
Muizeneus
Muizeneus

Oh ik heb genoeg positieve ervaringen in Duitsland hoor, bij mijn laatste rondreis daar 2 weken geleden reden de meeste treinen die ik had keurig op tijd. Maar op de hoofdassen is het helaas schering en inslag dat je met een regionale trein aan de kant gezet wordt om ingehaald te worden door een vertraagde ICE. En zeker in het overbelaste Köln Hbf is de kans groot dat als een vertraagde ICE direct doorgelaten wordt, dit ten koste is gegaan van andere treinen.

 

16-12-2025 09:22:24
sjoerd
sjoerd

Ja, irritant als je aan de kant moet voor een snellere vertraagde trein. Maar als je in de vertraagde ICE zit, wil je wel graag je volgende uursverbinding halen en met de ICE achter een regionale trein of cargo aanhangen is dan geen prettige ervaring. En dan kent het Duitse net tenminste nog talloze plekken waar een tragere trein ook echt even aan de kant kan. Bij ons zijn die inhaalsporen inmiddels zeer schaars. Kortom: de wet van behoud van ellende is weer eens van toepassing.

 

16-12-2025 11:45:42
Muizeneus
Muizeneus

Ik snap dat je het per definitie niet goed kan doen op een net waar de snelheidsverschillen zo groot zijn.

Toch vraag ik me af of men in Duitsland niet z'n eigen ellende aan het creëren is door steeds regionale treinen aan de kant te zetten. Want vervolgens rijdt die trein dan natuurlijk ook weer in een pad dat voor een andere trein bedoeld was, of moet-ie ook daar nog op wachten.

Ik heb een tijdje de prestaties van RE 7 in NRW (Rheine - Hagen - Keulen - Krefeld) gevolgd.

Grofweg haalde minimaal 1 op de 4 treinen z'n eindbestemming niet, maar wordt er voortijdig gekeerd.
Ook 1 op de 4 haalde weliswaar de eindbestemming maar met forse vertraging (20-30 minuten) zodat de kerende trein al startte met een behoorlijke vertraging. De keertijden op de eindpunten zijn namelijk erg kort, slechts zo'n 10 minuten.

Van de helft van de treinen die dan nog over is, rijdt alsnog bijna iedere trein met kleine plusjes.

Het aan de kant gezet worden voor IC(E)'s was zeker niet de enige oorzaak maar het kwam wel regelmatig voor. En dan stapelt het zich op, dan sta je bv in Solingen aan de kant, kom je in Keulen in de file, loopt de vertraging daardoor verder op waardoor je in Krefeld negatief keert en dan kun je het scenario voor de terugweg ook al wel bedenken. Over zo'n treinserie kun je niet anders dan ontevreden zijn...



Laatst bewerkt door Muizeneus op 16-12-2025 11:59
 

16-12-2025 12:23:50
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Is dat ook niet een beetje het gevolg van het uitbesteden.

Wil je goedkoop rijden ga je beknibbelen, zoals korte keertijden waardoor je wellicht met een stel minder uitkomt.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


16-12-2025 19:47:35
sjoerd
sjoerd

Over Duitsland kan ik niet oordelen. In Nederland is de klokvastheid over zowat het gehele spoorwegnet per half uur van toepassing. Wil je dan een klokvaste dienstregeling, dan geldt die vaak over het gehele netwerk en als het kan zelfs over de interlokale busdiensten, want anders heb je nog steeds ergens slechte aansluitingen. Dat minder frequente internationale treinen ook de klokvastheid zouden moeten halen, is vaak wel lastig. Niet alle landen hebben dezelfde symmetrietijden. Niet alle landen zijn zo klokvast qua regelmaat. En enkelsporige baanvakken zijn altijd een struikelblok in verband met de kruisingen die niet allemaal precies op het kwartier vallen. En dan zijn er ook nog een soort van 20-minutendiensten...

Klokvastheid heeft ook nadelen: soms moet een treindienst inwachten of tijdrekken om in patroon te passen bij overstapstations. Sommige diensten zijn dus onnodig traag, maar andere zitten altijd tegen de seconden van speling aan.



Laatst bewerkt door sjoerd op 16-12-2025 21:02