Opvallende dingen 7 juni
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2025
07-06-2025 07:22:39
martijn
martijn

Dit weekend rijdt de 2000 elk halfuur vanuit Rotterdam via Schiedam naar Deventer. Zo rijden weer reizigerstreinen over de verbindingsboog tussen Schiedam Centrum en Rotterdam Noord en hebben we een kwartierdienst tussen Amersfoort en Deventer. De complete treinserie wordt (volgens ns.nl) uitgevoerd met SLT en SNG.

 

07-06-2025 07:57:07 1
j.jager
j.jager

Zo te zien lijkt er eerder via de Binckhorstboog gereden te worden.

 

07-06-2025 08:02:39
martijn
martijn

Oh ja, ik was iets te enthousiast vanwege die tussenstop in Schiedam ;)



Laatst bewerkt door martijn op 07-06-2025 08:07
 

07-06-2025 08:48:53
henri1972
henri1972

Een aanrijding tussen Ut en Db legt tot 11.15 uur het treinverkeer stil. Alleen de 3000 rijdt tussen Nm en Db, ri Db wacht ie in Ed 8 minuten. Is dit ter voorkoming van een stoptonend sein langs de vrije baan?

Advies op Klp is trouwens om via Ed en Amf naar Ut te reizen, had ik nog niet eerder gezien, extra reistijd ongeveer 70 minuten.

De 7300 rijdt tussen Rhn en Db.

ICE wordt omgeleid via de Betuweroute en krijgt ongeveer +30.

Na 9.15 uur stopt er vooralsnog geen vervangende trein op Klp omdat vanaf dat moment de 3100 zou moeten stoppen die uitvalt. Ben benieuwd of dat nog hersteld gaat worden.



Laatst bewerkt door henri1972 op 07-06-2025 08:53
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

07-06-2025 09:06:31
Mat'54
Mat'54

Quote
henri1972 (07-06-2025 08:48:53):


Een aanrijding tussen Ut en Db legt tot 11.15 uur het treinverkeer stil. Alleen de 3000 rijdt tussen Nm en Db, ri Db wacht ie in Ed 8 minuten. Is dit ter voorkoming van een stoptonend sein langs de vrije baan?

Advies op Klp is trouwens om via Ed en Amf naar Ut te reizen, had ik nog niet eerder gezien, extra reistijd ongeveer 70 minuten.

De 7300 rijdt tussen Rhn en Db.

ICE wordt omgeleid via de Betuweroute en krijgt ongeveer +30.

Na 9.15 uur stopt er vooralsnog geen vervangende trein op Klp omdat vanaf dat moment de 3100 zou moeten stoppen die uitvalt. Ben benieuwd of dat nog hersteld gaat worden.



Uiteraard.....is inmiddels wel heel gebruikelijk om Klp te vergeten zodra er een verstoring van welke aard is dus benieuwd of het tijdig wordt opgepakt.

Of maar weer hopen dat de bijsturing (of het alom bekende SOMDA lid, tevens werkend bij de bijsturing hier vaak met posts) het op tijd leest ......



Laatst bewerkt door Mat'54 op 07-06-2025 09:12
 

07-06-2025 09:19:20
henri1972
henri1972

Ik heb een hele aardige hc op de 303027 de situatie uitgelegd en die gaat proberen de bijsturing te bereiken en kijken wat mogelijk is. Dus hopen dat de reizigers na mij ook op Klp kunnen vertrekken/aankomen.



Laatst bewerkt door henri1972 op 07-06-2025 09:20
 

07-06-2025 09:25:57
MasterE
MasterE

Volgens de reisplanner stopt de 3000 als extra trein.

 

07-06-2025 09:33:59
henri1972
henri1972

Klopt, nu wel 😉

NJ420 staat nu (9.33 uur) in Ah. Vertrokken om 9.47 uur



Laatst bewerkt door henri1972 op 07-06-2025 09:48
 

07-06-2025 10:49:27
john2
john2

Quote
henri1972 (07-06-2025 08:48:53):


Een aanrijding tussen Ut en Db legt tot 11.15 uur het treinverkeer stil. Alleen de 3000 rijdt tussen Nm en Db, ri Db wacht ie in Ed 8 minuten. Is dit ter voorkoming van een stoptonend sein langs de vrije baan?

Advies op Klp is trouwens om via Ed en Amf naar Ut te reizen, had ik nog niet eerder gezien, extra reistijd ongeveer 70 minuten.

De 7300 rijdt tussen Rhn en Db.

ICE wordt omgeleid via de Betuweroute en krijgt ongeveer +30.

Na 9.15 uur stopt er vooralsnog geen vervangende trein op Klp omdat vanaf dat moment de 3100 zou moeten stoppen die uitvalt. Ben benieuwd of dat nog hersteld gaat worden.



Dacht dat de Betuweroute allen voor goederen treinen gebruik werd.

Zo te merken mogen ook passagierstreinen over goederen sporen.

 

07-06-2025 10:52:43
anton_
anton_

Quote
martijn (07-06-2025 07:22:39):


Dit weekend rijdt de 2000 elk halfuur vanuit Rotterdam via Schiedam naar Deventer. Zo rijden weer reizigerstreinen over de verbindingsboog tussen Schiedam Centrum en Rotterdam Noord en hebben we een kwartierdienst tussen Amersfoort en Deventer. De complete treinserie wordt (volgens ns.nl) uitgevoerd met SLT en SNG.



SNG, wat jammer.

Is er nu echt geen ICM / VIRM of DDZ te vinden in het weekend.

Wel fijn dat er 4 keer per uur Dv - Amf gereden wordt ( ook voor de reizgers Zl - Amf )

Stop in Gv ipv Sdm was ook aardig geweest, voor reizigers naar Rijswijk en Delft.

Geen stop in Apd voor de 2000, ik ben benieuwd hoeveel reizigers naar Apd dat niet door zullen hebben 😀



Laatst bewerkt door anton_ op 07-06-2025 10:54
 

07-06-2025 10:54:08
bart84
Moderator
bart84

Quote
john2 (07-06-2025 10:49:27):


Quote
henri1972 (07-06-2025 08:48:53):


Een aanrijding tussen Ut en Db legt tot 11.15 uur het treinverkeer stil. Alleen de 3000 rijdt tussen Nm en Db, ri Db wacht ie in Ed 8 minuten. Is dit ter voorkoming van een stoptonend sein langs de vrije baan?

Advies op Klp is trouwens om via Ed en Amf naar Ut te reizen, had ik nog niet eerder gezien, extra reistijd ongeveer 70 minuten.

De 7300 rijdt tussen Rhn en Db.

ICE wordt omgeleid via de Betuweroute en krijgt ongeveer +30.

Na 9.15 uur stopt er vooralsnog geen vervangende trein op Klp omdat vanaf dat moment de 3100 zou moeten stoppen die uitvalt. Ben benieuwd of dat nog hersteld gaat worden.



Dacht dat de Betuweroute allen voor goederen treinen gebruik werd.

Zo te merken mogen ook passagierstreinen over goederen sporen.



Dat is al jaren zo voor geplande en niet geplande omleidingen. Gaat enkel om het stuk tussen Meteren en Valburg. Op de rest van de BR mogen geen reizigerstreinen komen.



Laatst bewerkt door bart84 op 07-06-2025 10:54
 

07-06-2025 11:01:28
robbertc
robbertc

Quote
anton_ (07-06-2025 10:52:43):


Quote
martijn (07-06-2025 07:22:39):


Dit weekend rijdt de 2000 elk halfuur vanuit Rotterdam via Schiedam naar Deventer. Zo rijden weer reizigerstreinen over de verbindingsboog tussen Schiedam Centrum en Rotterdam Noord en hebben we een kwartierdienst tussen Amersfoort en Deventer. De complete treinserie wordt (volgens ns.nl) uitgevoerd met SLT en SNG.



SNG, wat jammer.

Is er nu echt geen ICM / VIRM of DDZ te vinden in het weekend.

Wel fijn dat er 4 keer per uur Dv - Amf gereden wordt ( ook voor de reizgers Zl - Amf )

Stop in Gv ipv Sdm was ook aardig geweest, voor reizigers naar Rijswijk en Delft.

Geen stop in Apd voor de 2000, ik ben benieuwd hoeveel reizigers naar Apd dat niet door zullen hebben 😀


Reizigers voor Rsw/Dt hebben nauwelijks hinder van de werkzaamheden Rtd-Gd. Reiziger voor Rta wel, op Sdm kun je alsnog op het metronetwerk van Rotterdam overstappen.

Overslaan van Apd zorgt voor een beter haalbare overstap in Dv op de 3600. Normaal rijdt de 1500 daar ook niet in het weekend, alleen het ontbreken van de stop op de momenten dat de 140 reed is anders dan normaal.

 

07-06-2025 11:12:00
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Quote
bart84 (07-06-2025 10:54:08):


Quote
john2 (07-06-2025 10:49:27):


Quote
henri1972 (07-06-2025 08:48:53):


Een aanrijding tussen Ut en Db legt tot 11.15 uur het treinverkeer stil. Alleen de 3000 rijdt tussen Nm en Db, ri Db wacht ie in Ed 8 minuten. Is dit ter voorkoming van een stoptonend sein langs de vrije baan?

Advies op Klp is trouwens om via Ed en Amf naar Ut te reizen, had ik nog niet eerder gezien, extra reistijd ongeveer 70 minuten.

De 7300 rijdt tussen Rhn en Db.

ICE wordt omgeleid via de Betuweroute en krijgt ongeveer +30.

Na 9.15 uur stopt er vooralsnog geen vervangende trein op Klp omdat vanaf dat moment de 3100 zou moeten stoppen die uitvalt. Ben benieuwd of dat nog hersteld gaat worden.



Dacht dat de Betuweroute allen voor goederen treinen gebruik werd.

Zo te merken mogen ook passagierstreinen over goederen sporen.



Dat is al jaren zo voor geplande en niet geplande omleidingen. Gaat enkel om het stuk tussen Meteren en Valburg. Op de rest van de BR mogen geen reizigerstreinen komen.



Iets met tunnels en vluchtwegen, de BR moest vrij sober aangelegd worden om niet te duur te worden.

 

07-06-2025 11:14:37
treinhobby
treinhobby

Quote
martijn (07-06-2025 07:22:39):


Dit weekend rijdt de 2000 elk halfuur vanuit Rotterdam via Schiedam naar Deventer. Zo rijden weer reizigerstreinen over de verbindingsboog tussen Schiedam Centrum en Rotterdam Noord en hebben we een kwartierdienst tussen Amersfoort en Deventer. De complete treinserie wordt (volgens ns.nl) uitgevoerd met SLT en SNG.


Waarbij opvallend dat die niet stopt in Apeldoorn, Den Haag HS en Delft.

 

07-06-2025 11:17:38
Apda
Apda

Quote
robbertc (07-06-2025 11:01:28):


Quote
martijn (07-06-2025 07:22:39):


Dit weekend rijdt de 2000 elk halfuur vanuit Rotterdam via Schiedam naar Deventer. Zo ... hebben we een kwartierdienst tussen Amersfoort en Deventer. De complete treinserie wordt (volgens ns.nl) uitgevoerd met SLT en SNG.


...

Overslaan van Apd zorgt voor een beter haalbare overstap in Dv op de 3600. ...


Goed bedacht, die ic 2000. Maar bijzonder is het wel: een non-stop rit Amf - Dv van bijna 60 km met Sprinter-materieel, waarbij een ic-station wordt overgeslagen.

 

07-06-2025 11:23:41
noof
noof

Quote
Mat'54 (07-06-2025 09:06:31):


Quote
henri1972 (07-06-2025 08:48:53):


Een aanrijding tussen Ut en Db legt tot 11.15 uur het treinverkeer stil. Alleen de 3000 rijdt tussen Nm en Db, ri Db wacht ie in Ed 8 minuten. Is dit ter voorkoming van een stoptonend sein langs de vrije baan?

Advies op Klp is trouwens om via Ed en Amf naar Ut te reizen, had ik nog niet eerder gezien, extra reistijd ongeveer 70 minuten.

De 7300 rijdt tussen Rhn en Db.

ICE wordt omgeleid via de Betuweroute en krijgt ongeveer +30.

Na 9.15 uur stopt er vooralsnog geen vervangende trein op Klp omdat vanaf dat moment de 3100 zou moeten stoppen die uitvalt. Ben benieuwd of dat nog hersteld gaat worden.



Uiteraard.....is inmiddels wel heel gebruikelijk om Klp te vergeten zodra er een verstoring van welke aard is dus benieuwd of het tijdig wordt opgepakt.

Of maar weer hopen dat de bijsturing (of het alom bekende SOMDA lid, tevens werkend bij de bijsturing hier vaak met posts) het op tijd leest ......


Die heeft weekend.. ;-) Maar het is weer niet echt netjes..
Ook niet richting einde versperring, komende anderhalf uur nog niets richting Nm, omdat de 3100 een langer traject behelst, zijn die relatief gezien verder vooruit opgeheven ..

 

07-06-2025 11:57:12
henri1972
henri1972

T/m trein 3043 stopt nu op Klp volgens ns.nl.

Er is dus iemand wakker 😉

 

07-06-2025 12:33:57 7
MetroRET
MetroRET

En Klp is wéér hét belangrijkste station van dit topic 🙄

 

07-06-2025 12:51:30
Anoniem9
Anoniem9

Quote
martijn (07-06-2025 07:22:39):


Dit weekend rijdt de 2000 elk halfuur vanuit Rotterdam via Schiedam naar Deventer. Zo rijden weer reizigerstreinen over de verbindingsboog tussen Schiedam Centrum en Rotterdam Noord en hebben we een kwartierdienst tussen Amersfoort en Deventer. De complete treinserie wordt (volgens ns.nl) uitgevoerd met SLT en SNG.


Op de 2038 en de 2043 worden aldus treinposities nog een derde SLT bijgeplaatst waardoor er straks twee setjes van 14 bakken SLT als intercity rijden ipv 12 bakken SNG.

 

07-06-2025 13:37:20 1
sjoerd
sjoerd

Quote
MetroRET (07-06-2025 12:33:57):


En Klp is wéér hét belangrijkste station van dit topic 🙄


Daar lijkt het wel op. Maar het is wel zeer opvallend dat het zo vaak nodig is om de bedenkers van alternatieve dienstregelingen er op te wijzen dat daar nog een halte ligt. Een jongetje dat vaak door dezelfde ruit schopt, heeft het moeilijker.

 

07-06-2025 14:05:14 1
Rsb
Rsb

Dit soort zaken kan je prima voorkomen door dat op te nemen in automatisering. Dat kan straffeloos eerst voor lijnen met wisselend stoppatroon en later ook voor andere lijnen. Scheel het nodige handwerk en correcties.

 

07-06-2025 15:27:22
geert
geert

Quote
NIJMEGEN (07-06-2025 11:12:00):


Quote
bart84 (07-06-2025 10:54:08):


Quote
john2 (07-06-2025 10:49:27):


Quote
henri1972 (07-06-2025 08:48:53):


Een aanrijding tussen Ut en Db legt tot 11.15 uur het treinverkeer stil. Alleen de 3000 rijdt tussen Nm en Db, ri Db wacht ie in Ed 8 minuten. Is dit ter voorkoming van een stoptonend sein langs de vrije baan?

Advies op Klp is trouwens om via Ed en Amf naar Ut te reizen, had ik nog niet eerder gezien, extra reistijd ongeveer 70 minuten.

De 7300 rijdt tussen Rhn en Db.

ICE wordt omgeleid via de Betuweroute en krijgt ongeveer +30.

Na 9.15 uur stopt er vooralsnog geen vervangende trein op Klp omdat vanaf dat moment de 3100 zou moeten stoppen die uitvalt. Ben benieuwd of dat nog hersteld gaat worden.



Dacht dat de Betuweroute allen voor goederen treinen gebruik werd.

Zo te merken mogen ook passagierstreinen over goederen sporen.



Dat is al jaren zo voor geplande en niet geplande omleidingen. Gaat enkel om het stuk tussen Meteren en Valburg. Op de rest van de BR mogen geen reizigerstreinen komen.



Iets met tunnels en vluchtwegen, de BR moest vrij sober aangelegd worden om niet te duur te worden.


Dat is geschiedvervalsing: de lijn is aangelegd als goederenspoorlijn. Pas veel later is vanwege de grote werkzaamheden rond Db vanaf 2016en later rond Ed bedacht dat dit een omleidingsroute kon zijn en is dat gerealiseerd. De tunnels komen inderdaad niet in aanmerking, maar die zijn er niet op dit stuk tussen Meteren en Valburg.

Het ontwerp van de lijn is al uit de jaren 90 en dus veel ouder



Laatst bewerkt door geert op 07-06-2025 15:27
 

07-06-2025 15:50:12
anton_
anton_

Quote
bart84 (07-06-2025 10:54:08):


Quote
john2 (07-06-2025 10:49:27):


Quote
henri1972 (07-06-2025 08:48:53):


Een aanrijding tussen Ut en Db legt tot 11.15 uur het treinverkeer stil. Alleen de 3000 rijdt tussen Nm en Db, ri Db wacht ie in Ed 8 minuten. Is dit ter voorkoming van een stoptonend sein langs de vrije baan?

Advies op Klp is trouwens om via Ed en Amf naar Ut te reizen, had ik nog niet eerder gezien, extra reistijd ongeveer 70 minuten.

De 7300 rijdt tussen Rhn en Db.

ICE wordt omgeleid via de Betuweroute en krijgt ongeveer +30.

Na 9.15 uur stopt er vooralsnog geen vervangende trein op Klp omdat vanaf dat moment de 3100 zou moeten stoppen die uitvalt. Ben benieuwd of dat nog hersteld gaat worden.



Dacht dat de Betuweroute allen voor goederen treinen gebruik werd.

Zo te merken mogen ook passagierstreinen over goederen sporen.



Dat is al jaren zo voor geplande en niet geplande omleidingen. Gaat enkel om het stuk tussen Meteren en Valburg. Op de rest van de BR mogen geen reizigerstreinen komen.


Rijdt niet niet af en toe een ( besloten ) trein met reizigers van Rotterdam richting Maasvlakte ?

 

07-06-2025 15:53:08
anton_
anton_

Quote
sjoerd (07-06-2025 13:37:20):


Quote
MetroRET (07-06-2025 12:33:57):


En Klp is wéér hét belangrijkste station van dit topic 🙄


Daar lijkt het wel op. Maar het is wel zeer opvallend dat het zo vaak nodig is om de bedenkers van alternatieve dienstregelingen er op te wijzen dat daar nog een halte ligt. Een jongetje dat vaak door dezelfde ruit schopt, heeft het moeilijker.



Is het niet mogelijk om de 3000 altijd in de Klp te laten stoppen ( en niet in Db ). Zowel Db als Klp hebben dan altijd een trein naar Ut, ook bij verstoringen.

 

07-06-2025 16:02:00
anton_
anton_

Quote
robbertc (07-06-2025 11:01:28):


Quote
anton_ (07-06-2025 10:52:43):


Quote
martijn (07-06-2025 07:22:39):


Dit weekend rijdt de 2000 elk halfuur vanuit Rotterdam via Schiedam naar Deventer. Zo rijden weer reizigerstreinen over de verbindingsboog tussen Schiedam Centrum en Rotterdam Noord en hebben we een kwartierdienst tussen Amersfoort en Deventer. De complete treinserie wordt (volgens ns.nl) uitgevoerd met SLT en SNG.



SNG, wat jammer.

Is er nu echt geen ICM / VIRM of DDZ te vinden in het weekend.

Wel fijn dat er 4 keer per uur Dv - Amf gereden wordt ( ook voor de reizgers Zl - Amf )

Stop in Gv ipv Sdm was ook aardig geweest, voor reizigers naar Rijswijk en Delft.

Geen stop in Apd voor de 2000, ik ben benieuwd hoeveel reizigers naar Apd dat niet door zullen hebben 😀


Reizigers voor Rsw/Dt hebben nauwelijks hinder van de werkzaamheden Rtd-Gd. Reiziger voor Rta wel, op Sdm kun je alsnog op het metronetwerk van Rotterdam overstappen.

Overslaan van Apd zorgt voor een beter haalbare overstap in Dv op de 3600. Normaal rijdt de 1500 daar ook niet in het weekend, alleen het ontbreken van de stop op de momenten dat de 140 reed is anders dan normaal.


Zo zou je er naar kunnen kijken. Je kunt ook zeggen. Rsw en Dt hebben meestal een matige verbinding naar Ut ( omdat je altijd via Gvc moet ). We rijden vandaag een trein via Gv naar Ut en hebben dus vandaag de kans om voor een dag de reizigers uit Rsw en Dt ( en Gv ) een betere verbindig te geven.

Nog een andere manier om het te zeggen - toch jammer dat ze in de 19e eeuw de trein naar Ut niet lieten vertrekken naast het station Gv. Heeft de gemeente ff niet opgelet, zitten we 150 jaar later met de problemen.

 

07-06-2025 18:56:52 1
Jeroen1740
Jeroen1740

Het is een IC niet waardig dat hele Klp. NS moeten stoppen IC's te laten stoppen waar het commercieel al niet interessant is om een Kiosk, Stationshuiskamer of AH-to-go te openen. Het heeft zelfs geen OV-fietsen volgens de NS Reisplanner. Volgens google maps is het minder dan een kwartier fietsen naar het dichtsbijzijnde Veenendaal Centrum. En maar 8km naar het volgende IC-station voor de mensen die naar Ah willen.

Dat heeft natuurlijk verder allemaal weinig met het topic van vandaag te maken, maar vooral met de talloze keren dat het in de Opvallende dingen langsgekomen is. Maar kennelijk vinden gedupeerden dit stationnetje ook weer geen eigen topic op Somda waard waar men helemaal los kan gaan over alle drama's die de reizigers daar dag-in, dag-uit te verduren krijgen en die ongetwijfeld binnenkort zullen leiden tot de roep om een Haagse hersteloperatie ;--).

 

07-06-2025 19:01:20 4
martijn
martijn

Er zijn momenteel volgens de reisplanner weer 22 OV-fietsen beschikbaar. Mogen er nu weer IC's stoppen?

 

07-06-2025 19:26:29
jor[D]1
jor[D]1

Quote
Jeroen1740 (07-06-2025 18:56:52):


Het is een IC niet waardig dat hele Klp. NS moeten stoppen IC's te laten stoppen waar het commercieel al niet interessant is om een Kiosk, Stationshuiskamer of AH-to-go te openen. Het heeft zelfs geen OV-fietsen volgens de NS Reisplanner. Volgens google maps is het minder dan een kwartier fietsen naar het dichtsbijzijnde Veenendaal Centrum. En maar 8km naar het volgende IC-station voor de mensen die naar Ah willen.

Dat heeft natuurlijk verder allemaal weinig met het topic van vandaag te maken, maar vooral met de talloze keren dat het in de Opvallende dingen langsgekomen is. Maar kennelijk vinden gedupeerden dit stationnetje ook weer geen eigen topic op Somda waard waar men helemaal los kan gaan over alle drama's die de reizigers daar dag-in, dag-uit te verduren krijgen en die ongetwijfeld binnenkort zullen leiden tot de roep om een Haagse hersteloperatie ;--).


Gelukig is somda geen bussen forum, want dat schijnt helemaal komer en kwel te zijn bij dit stationnetje. Ben het wel eens opheffen dat stationnetje, maakt het maar een bus transferium naar de andere stationnetjes in de buurt. 🤣

 

07-06-2025 19:52:47 1
geert
geert

Quote
Jeroen1740 (07-06-2025 18:56:52):


Het is een IC niet waardig dat hele Klp. NS moeten stoppen IC's te laten stoppen waar het commercieel al niet interessant is om een Kiosk, Stationshuiskamer of AH-to-go te openen. Het heeft zelfs geen OV-fietsen volgens de NS Reisplanner. Volgens google maps is het minder dan een kwartier fietsen naar het dichtsbijzijnde Veenendaal Centrum. En maar 8km naar het volgende IC-station voor de mensen die naar Ah willen.

Dat heeft natuurlijk verder allemaal weinig met het topic van vandaag te maken, maar vooral met de talloze keren dat het in de Opvallende dingen langsgekomen is. Maar kennelijk vinden gedupeerden dit stationnetje ook weer geen eigen topic op Somda waard waar men helemaal los kan gaan over alle drama's die de reizigers daar dag-in, dag-uit te verduren krijgen en die ongetwijfeld binnenkort zullen leiden tot de roep om een Haagse hersteloperatie ;--).


Ik weet niet wat je allemaal loopt te raaskallen, maar ik zou zeggen ga eens kijken. OV fietsen zijn er, Kiosk is er, diverse bushaltes en een zeer groot P en R terrein.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


07-06-2025 19:59:44 3
ToH
ToH

youtu.be

In de categorie "hoe het niet moet", een sterk staaltje overweg-aanrijden.

 

07-06-2025 20:36:55
train85
train85

Quote
Jeroen1740 (07-06-2025 18:56:52):


Het is een IC niet waardig dat hele Klp. NS moeten stoppen IC's te laten stoppen waar het commercieel al niet interessant is om een Kiosk, Stationshuiskamer of AH-to-go te openen. Het heeft zelfs geen OV-fietsen volgens de NS Reisplanner. Volgens google maps is het minder dan een kwartier fietsen naar het dichtsbijzijnde Veenendaal Centrum. En maar 8km naar het volgende IC-station voor de mensen die naar Ah willen.

Dat heeft natuurlijk verder allemaal weinig met het topic van vandaag te maken, maar vooral met de talloze keren dat het in de Opvallende dingen langsgekomen is. Maar kennelijk vinden gedupeerden dit stationnetje ook weer geen eigen topic op Somda waard waar men helemaal los kan gaan over alle drama's die de reizigers daar dag-in, dag-uit te verduren krijgen en die ongetwijfeld binnenkort zullen leiden tot de roep om een Haagse hersteloperatie ;--).



Station Klp heeft al jaren OV-fietsen. Sinds een paar maanden zit er weer een shop in het gebouw bij Klp. Het is altijd een druk station. Daarnaast vele buslijn die veel worden gebruikt. Een groot P&R terrein die vaak goed vol staat. Dus Jeroen ga er is even heen voordat je van alles zegt wat niet waar is.



Laatst bewerkt door train85 op 07-06-2025 20:38
 

07-06-2025 20:41:33 2
Jeroen1740
Jeroen1740

Quote
geert (07-06-2025 19:52:47):


Quote
Jeroen1740 (07-06-2025 18:56:52):


Het is een IC niet waardig dat hele Klp.


Ik weet niet wat je allemaal loopt te raaskallen, maar ik zou zeggen ga eens kijken. OV fietsen zijn er, Kiosk is er, diverse bushaltes en een zeer groot P en R terrein.


Ach, misschien ben ik wat kort door de bocht geweest over de voorzieningen op dit station o.b.v. het bescheiden lijstje daarvan in de NS-reisplanner en heb ik gemist dat de OV-fietsen alleen zichtbaar op de kaart staan.

Ik bliijf van mening dat IC's niet op dergelijke station horen te stoppen, hoe minder ze stoppen hoe meer ze bij het oorspronkelijke concept van een IC blijven. En zo te lezen genoeg buslijnen zodat doorrijdende IC's nog steeds niet voor OV-armoede zorgen.

Dus nee, ik ga daar niet kijken, ik rijd daar liever door. Niet iedereen op Somda is Klp-fan, maar dat was dus al duidelijk.



Laatst bewerkt door Jeroen1740 op 07-06-2025 20:42
 

07-06-2025 20:44:22 1
sjoerd
sjoerd

Jeroen heeft gelijk, in die zin dat in De Klomp eigenlijk Sprinters behoren te stoppen. Maar die rijden daar al tientallen jaren niet. Dus zal er toch een Intercity-stop moeten zijn, gezien de beschreven klandizie van de halte. En dat dit regelmatig over het hoofd wordt gezien, leidt begrijpelijkerwijze tot ergernis. Er zijn trouwens wel meer haltes waar geen Sprinters komen.

 

07-06-2025 21:30:31
geert
geert

Quote
ToH (07-06-2025 19:59:44):


youtu.be

In de categorie 'hoe het niet moet', een sterk staaltje overweg-aanrijden.



De EI8 is duidelijk, passeren mag met 10 km/h. Stoppen hoeft niet meer, dat moest met de oude instructies wel. Of dat een handige instructie is, kun je het over hebben. Maar de machinist doet hier weinig verkeerd

 

07-06-2025 21:49:10
selivio
selivio

Volgens de EI8 misschien niet(die gaat uit van een overweg die gestoord is (cq, 99 van de 100 keer al dicht ligt)), maar bij het aanrijden van een overweg dient de machinist de overweginstallatie in werking te stellen (iets wat deze machinist duidelijk niet doet)...



Laatst bewerkt door selivio op 07-06-2025 21:49
 

07-06-2025 22:10:52
ToH
ToH

En om dat maar weer te specificeren, overweg activeren en stoppen. Pas verder rijden wanneer de bomen compleet gesloten zijn (of de AKI 20 seconden geactiveerd is).

 

07-06-2025 22:11:27
MasterE
MasterE

Quote
geert (07-06-2025 21:30:31):


Quote
ToH (07-06-2025 19:59:44):


youtu.be

In de categorie 'hoe het niet moet', een sterk staaltje overweg-aanrijden.



De EI8 is duidelijk, passeren mag met 10 km/h. Stoppen hoeft niet meer, dat moest met de oude instructies wel. Of dat een handige instructie is, kun je het over hebben. Maar de machinist doet hier weinig verkeerd


Je haalt nu het e.e.a. door elkaar. Het moeten aanrijden van een niet functionerende overweg is gewoon regelgeving.

 

07-06-2025 22:16:20
mich
mich

Precies. En het is naderen met 10km/h. Dat is net wat anders dan passeren.

 

07-06-2025 23:28:20 2
thom
thom

Sowieso bijzonder dat je als machinist het verantwoord vind om op deze wijze en met deze snelheid denkt een best wel drukke overweg te kunnen kruisen.

Weggebruikers rekenen er duidelijk niet op dat je met de trein oversteekt terwijl de overweg nog open is en als ie niet sluit of functioneert dan hoor je met een rode vlag of lamp volgens mij nog steeds het weg verkeer te waarschuwen toch?

Één automobilist die het niet of pas laat door heeft en je staat met je koppeling in een auto met alle gevolgen van dien...



Laatst bewerkt door thom op 07-06-2025 23:29
 

08-06-2025 07:07:50 4
noof
noof

Quote
Jeroen1740 (07-06-2025 20:41:33):


Quote
geert (07-06-2025 19:52:47):


Quote
Jeroen1740 (07-06-2025 18:56:52):


Het is een IC niet waardig dat hele Klp.


Ik weet niet wat je allemaal loopt te raaskallen, maar ik zou zeggen ga eens kijken. OV fietsen zijn er, Kiosk is er, diverse bushaltes en een zeer groot P en R terrein.


Ach, misschien ben ik wat kort door de bocht geweest over de voorzieningen op dit station o.b.v. het bescheiden lijstje daarvan in de NS-reisplanner en heb ik gemist dat de OV-fietsen alleen zichtbaar op de kaart staan.

Ik bliijf van mening dat IC's niet op dergelijke station horen te stoppen, hoe minder ze stoppen hoe meer ze bij het oorspronkelijke concept van een IC blijven. En zo te lezen genoeg buslijnen zodat doorrijdende IC's nog steeds niet voor OV-armoede zorgen.

Dus nee, ik ga daar niet kijken, ik rijd daar liever door. Niet iedereen op Somda is Klp-fan, maar dat was dus al duidelijk.



Het hoeft ook zeker niet zo te zijn dat een ieder Klp-fan is. Toevallig wonen er nu eenmaal enkele gebruikers (waaronder dus ondergetekende) daar in de buurt en dus valt het wellicht wat sneller op dat er met behoorlijke regelmaat een en ander mankeert aan de dienstregeling voor Klp rondom storingen en/of werkzaamheden.

Gezien ik zelf voor Verkeersleiding werk (en een verleden bij NS heb) ben ik wél blij met al deze signalen, want ik sta (gelukkig) ook niet 24/7 aan. Al deze signalen neem ik echter wel mee in de hoop in de toekomst meer robuustheid te bieden voor Klp (en ja, de beste opleiding is hier gewoon standaard de 3000 te laten stoppen, maar dat is helaas het verleden).

En of Klp IC-waardig is.. misschien wel, misschien niet. Voor de pandemie stapten er per dag een kleine 5.000 reizigers per dag op en nu nog een kleine 4.000 (bron dashboards.nsjaarverslag.nl). Maar wat ook al eerder wordt aangegeven; er is geen sprinter op het baanvak dus heb je weinig keuze. Beetje hetzelfde idee als dat Wh en Ost IC-stations zijn en die scoren maar rond de 1.000 reizigers per dag.

(beetje off-topic gegaan maar goed, hopelijk duidt het wel een en ander).



Laatst bewerkt door noof op 08-06-2025 07:10
 

08-06-2025 09:31:54
anton_
anton_

Quote
Jeroen1740 (07-06-2025 18:56:52):


Het is een IC niet waardig dat hele Klp. NS moeten stoppen IC's te laten stoppen waar het commercieel al niet interessant is om een Kiosk, Stationshuiskamer of AH-to-go te openen. Het heeft zelfs geen OV-fietsen volgens de NS Reisplanner. Volgens google maps is het minder dan een kwartier fietsen naar het dichtsbijzijnde Veenendaal Centrum. En maar 8km naar het volgende IC-station voor de mensen die naar Ah willen.

Dat heeft natuurlijk verder allemaal weinig met het topic van vandaag te maken, maar vooral met de talloze keren dat het in de Opvallende dingen langsgekomen is. Maar kennelijk vinden gedupeerden dit stationnetje ook weer geen eigen topic op Somda waard waar men helemaal los kan gaan over alle drama's die de reizigers daar dag-in, dag-uit te verduren krijgen en die ongetwijfeld binnenkort zullen leiden tot de roep om een Haagse hersteloperatie ;--).


Tja, dat Klp veel in de opvallende topics voorkomt is toch, volgens mij, vooral te maken het feit dat de Klp het enige station in NL is waar geen sprinters stoppen en een deel van de reguliere IC's het station overslaat.



Laatst bewerkt door anton_ op 08-06-2025 09:33
 

08-06-2025 12:04:02
phantom
phantom

Quote
anton_ (07-06-2025 15:50:12):


Quote
bart84 (07-06-2025 10:54:08):


Dat is al jaren zo voor geplande en niet geplande omleidingen. Gaat enkel om het stuk tussen Meteren en Valburg. Op de rest van de BR mogen geen reizigerstreinen komen.


Rijdt niet niet af en toe een ( besloten ) trein met reizigers van Rotterdam richting Maasvlakte ?



Een besloten trein met reizigers al dan niet echt bestaand tussen Rtd en Mvt,heeft al niks meer met de Betuweroute te maken.
Ondanks off topic,wat zou dat dan moeten zijn voor trein,wie zouden daar dan in moeten zitten ?
Zover ik weet is reizigersvervoer niet toegestaan op de havenspoorlijn,met uitzondering van besloten vervoer,vroeger, bij b.v. de havendagen,toen reed de SSN er stoomritten,maar dat is ook al verboden geloof ik.
Ik ken ook geen recente gevallen van zo'n trein,omdat het volgens mij geheel verboden is geworden ,zelfs voor besloten vervoer.
Maar ik laat me graag corrigeren ;-)

 

08-06-2025 12:14:07
MetroRET
MetroRET

27 mei jl. nog een besloten rit Rtng-Mvtw v.v.

 

08-06-2025 13:30:59
Jeroen1740
Jeroen1740

Quote
noof (08-06-2025 07:07:50):



Het hoeft ook zeker niet zo te zijn dat een ieder Klp-fan is. Toevallig wonen er nu eenmaal enkele gebruikers (waaronder dus ondergetekende) daar in de buurt en dus valt het wellicht wat sneller op dat er met behoorlijke regelmaat een en ander mankeert aan de dienstregeling voor Klp rondom storingen en/of werkzaamheden.

Gezien ik zelf voor Verkeersleiding werk (en een verleden bij NS heb) ben ik wél blij met al deze signalen, want ik sta (gelukkig) ook niet 24/7 aan. Al deze signalen neem ik echter wel mee in de hoop in de toekomst meer robuustheid te bieden voor Klp (en ja, de beste opleiding is hier gewoon standaard de 3000 te laten stoppen, maar dat is helaas het verleden).

En of Klp IC-waardig is.. misschien wel, misschien niet. Voor de pandemie stapten er per dag een kleine 5.000 reizigers per dag op en nu nog een kleine 4.000 (bron dashboards.nsjaarverslag.nl). Maar wat ook al eerder wordt aangegeven; er is geen sprinter op het baanvak dus heb je weinig keuze. Beetje hetzelfde idee als dat Wh en Ost IC-stations zijn en die scoren maar rond de 1.000 reizigers per dag.

(beetje off-topic gegaan maar goed, hopelijk duidt het wel een en ander).


Natuurlijk moet NS cf concessie daar stoppen. En het is natuurlijk mooi dat jij en anderen fouten in planning en bijsturing aan de kaak kunnen stellen zodat de reizigers niet gedupeerd worden. Gelukkig zijn er nog zulke mensen binnen de sector!

Het IC-onwaardige stoppatroon blijft natuurlijk zolang men niet in staat is een fatsoenlijke sprinterverbinding tussen Ut en Ah te (her-)introduceren. Ik zal hier maar niet pleiten voor het schrappen van alle sprinters op het traject Ut - Ah en vervangen door een BRT-oplossing via de A12 om meer internationale treinen op Ut - Ah mogelijk te maken :-).

 

08-06-2025 13:34:04
Jeroen1740
Jeroen1740

Quote
anton_ (08-06-2025 09:31:54):


Tja, dat Klp veel in de opvallende topics voorkomt is toch, volgens mij, vooral te maken het feit dat de Klp het enige station in NL is waar geen sprinters stoppen en een deel van de reguliere IC's het station overslaat.


Kennelijk bevalt het zo goed dat het vanaf dienstregeling 2026 op een aantal dagen in de week ook geïntroduceerd wordt tussen Roermond en Weert... Wonen daar ook in de sector werkzame Somdaleden die kunnen "bijsturen"?

 

08-06-2025 14:40:51
mren
mren

Welke stations tussen Roermond en Weert zullen dan overgeslagen gaan worden?

 

08-06-2025 14:51:03
bart84
Moderator
bart84

Dat was Weert zelf.

 

08-06-2025 20:37:26
ronald
ronald

Quote
phantom (08-06-2025 12:04:02):


Quote
anton_ (07-06-2025 15:50:12):


Quote
bart84 (07-06-2025 10:54:08):


Dat is al jaren zo voor geplande en niet geplande omleidingen. Gaat enkel om het stuk tussen Meteren en Valburg. Op de rest van de BR mogen geen reizigerstreinen komen.


Rijdt niet niet af en toe een ( besloten ) trein met reizigers van Rotterdam richting Maasvlakte ?



Een besloten trein met reizigers al dan niet echt bestaand tussen Rtd en Mvt,heeft al niks meer met de Betuweroute te maken.
Ondanks off topic,wat zou dat dan moeten zijn voor trein,wie zouden daar dan in moeten zitten ?
Zover ik weet is reizigersvervoer niet toegestaan op de havenspoorlijn,met uitzondering van besloten vervoer,vroeger, bij b.v. de havendagen,toen reed de SSN er stoomritten,maar dat is ook al verboden geloof ik.
Ik ken ook geen recente gevallen van zo'n trein,omdat het volgens mij geheel verboden is geworden ,zelfs voor besloten vervoer.
Maar ik laat me graag corrigeren ;-)



De stoomtreinritten van de SSN worden op de havenlijn zijn niet meer toegestaan, omdat de stoomloc's niet over het goede treinbeveiliging beschikken.

Of dat er voor de ritten van de SSN op de havenlijn nog andere beperkingen zijn weet ik niet.

 

08-06-2025 21:12:33
michaben
michaben

De stoomloc hing al jaren achter een dieselloc die wel ETCS had dus beveiliging zal het probleem niet zijn. Ik had destijds begrepen dat de ritten gestopt waren omdat de Botlekbrug vervangen werd en er dus enkele jaren geen bovengrondse verbinding met de haven was. Waarom deze excursie toen de brug eindelijk weer in dienst was niet teruggekeerd is weet ik niet.

 

09-06-2025 01:00:31
Dionysusnu
Dionysusnu

Nabrander: Sinds opstart dienst op 7 juni rijdt de 5900 niet tussen Rsd en Zlw, oftewel geen sprinters op dat traject. De 2200 stopt extra op Zvb en Odb richting Zeeland, en op Zlw in beide richtingen. Dit duurt nog tot einde dienst op 10 juni, naar verwachting. Weet iemand waar dit door komt?

 

09-06-2025 01:28:42
scooter
scooter

Prorail heeft het over een wisselstoring.Maar waar weet ik niet.

 

09-06-2025 11:05:54 4
noof
noof

Wissel 79B/81A te Rsd mag niet meer bereden worden. Herstel dinsdag- op woensdagnacht.