Opvallende dingen 23 mei
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2025
22-05-2025 17:54:45
michaben
michaben

Morgen staan een aantal ritten van de Eurocity Direct (9523, 9532, 9547 en 9556) gepland om met 13 bakken ICNG te gaan rijden tussen Lelystad en Rotterdam, ik vermoed als proef voor wijzigingsblad juni want dan gaan deze treinen op werkdagen standaard met deze lengte rijden. Deze ritten zijn deels met 200km/u ingelegd om de haltering te Rotterdam te verruimen zodat er afgetrapt en bijgeplaatst kan worden.

 

22-05-2025 21:10:37
Rsb
Rsb

Nu maar hopen dat ze dan het vijfje achterop sturen en er niet een rangeerder 2 binnenlandse stellen voorrijd 😅

 

22-05-2025 22:23:35
tieske05
tieske05

Quote
Rsb (22-05-2025 21:10:37):


Nu maar hopen dat ze dan het vijfje achterop sturen en er niet een rangeerder 2 binnenlandse stellen voorrijd 😅



Zal wel loslopen. ICNG 3133 schijnt het slachtoffer te worden aldus de digitale bronnen, onder voorbehoud van bijsturingen. Om 8.18 mag er gecombineerd worden op Rtd, waarna deze samen met (momenteel gepland) de 3312 de 9523 gaat rijden.

 

23-05-2025 09:58:08
sik214
sik214

Op de Kfh zag ik vanochtend rond 8 uur een rood-gele 6400, volgens mij de 6479, dan zou dat om een heuvelloc gaan.

Op de cabine zit nog wel rood, maar het lijkt of de bestickering eraf getrokken is en er weer veel geel doorheen komt. Ook op de lange huif, net achter de cabine zit weer een stuk heel vers rood t.o.v. de rest van de loc. Kan misschien ook om een LTE-6400 gaan die teruggegeven is?!

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

23-05-2025 10:06:16
treinhobby
treinhobby

Om 10:03 uur een blauwe 1600/1700 met Partytrein (donkerrode rijtuigen) langs de railcam in Twello richting Apeldoorn.

 

23-05-2025 10:12:06
woukaa
woukaa

NS 3205: Ut (11:27) - Amf - Zl - Lls (13:31-14:29 14:45) - Zl - Swk (15:29-15:36) - Zl - Lls - Hvs - Ut



Laatst bewerkt door woukaa op 23-05-2025 15:27
 

23-05-2025 10:12:12
BVisser
BVisser

Quote
treinhobby (23-05-2025 10:06:16):


Om 10:03 uur een blauwe 1600/1700 met Partytrein (donkerrode rijtuigen) langs de railcam in Twello richting Apeldoorn.


Een TCS 10x00x die met die trein van EuroExpressrijtuigen volgens bericht elders naar Zvt gaat.



Laatst bewerkt door BVisser op 23-05-2025 10:13
 

23-05-2025 10:16:27 1
Korte_Naam
Korte_Naam

Check: bahn.expert
En voor de terugrit vanavond: bahn.expert

 

23-05-2025 10:28:42 2
martijn
martijn

Ik kon zo snel geen locomotorentopic vinden, maar weet iemand welk exemplaar dit is? Ik kan het niet achterhalen.

 

23-05-2025 10:46:38 3
sik214
sik214

Quote
martijn (23-05-2025 10:28:42):


Ik kon zo snel geen locomotorentopic vinden, maar weet iemand welk exemplaar dit is? Ik kan het niet achterhalen.



De 317. Ex Hoechst/Termopos Vlissingen, daarna SGB (of op de locatie in Goes).

 

23-05-2025 10:51:02
martijn
martijn

Merci!

 

23-05-2025 16:47:59
TreinspotterDeventer
TreinspotterDeventer

16:45 station Dv: DDZ 7645 (trein 3663) rijdt met beide pantografen omhoog i.p.v. 1.



Laatst bewerkt door TreinspotterDeventer op 23-05-2025 16:48
 

23-05-2025 17:20:11
sjoerd
sjoerd

Voor het bedrijf in kwestie: dat heet Thermophos; ze verwerken daar in het Zeeuwse onder andere fosfor.

 

23-05-2025 17:50:19
Sanderbin
Sanderbin

Zvt
17.27 Vertrek TCS 101001 + 6 rijtuigen Euroexpress naar Hlm
17.32 Aankomst TCS 101003 + 5 rijtuigen Euroexpress + TCS 101002 (opz)
17.42 vertrek TCS 101002 + 5 rijtugen Euroexpress + 101003 (opz) naar Hlm

In Haarlem zullen beide treinen samengevoegd worden

 

23-05-2025 17:53:22 1
ov_wijzer
ov_wijzer

Quote
sik214 (23-05-2025 09:58:08):


Op de Kfh zag ik vanochtend rond 8 uur een rood-gele 6400, volgens mij de 6479, dan zou dat om een heuvelloc gaan.

Op de cabine zit nog wel rood, maar het lijkt of de bestickering eraf getrokken is en er weer veel geel doorheen komt. Ook op de lange huif, net achter de cabine zit weer een stuk heel vers rood t.o.v. de rest van de loc. Kan misschien ook om een LTE-6400 gaan die teruggegeven is?!



Inderdaad de 6479, na schadeherstel. Volgens mij is de cabine van een andere 6400 hiervoor gebruikt, weet even niet zo 123 welke.

 

23-05-2025 20:27:53
treinhobby
treinhobby

Quote
Sanderbin (23-05-2025 17:50:19):


Zvt
17.27 Vertrek TCS 101001 + 6 rijtuigen Euroexpress naar Hlm
17.32 Aankomst TCS 101003 + 5 rijtuigen Euroexpress + TCS 101002 (opz)
17.42 vertrek TCS 101002 + 5 rijtugen Euroexpress + 101003 (opz) naar Hlm

In Haarlem zullen beide treinen samengevoegd worden



En om 20:06 uur weer langs de railcam Twello richting Deventer.

 

23-05-2025 22:38:24
Michael98
Michael98

Quote
sjoerd (23-05-2025 17:20:11):


Voor het bedrijf in kwestie: dat heet Thermophos; ze verwerken daar in het Zeeuwse onder andere fosfor.



Kleine correctie: het bedrijf heette Thermphos en is reeds in 2012 failliet gegaan. Sanering kostte € 170miljoen en op het terrein komen misschien de nieuwe kerncentrales.

 

23-05-2025 22:53:34
DingeZ
DingeZ

22:51 Witte vectron + ICE-L door Amf over spoor 9a ri Ama.

 

23-05-2025 23:33:21
sjoerd
sjoerd

De kwestie is nog niet opgehelderd. Ik vind zowel Thermphos als Thermophos. Die laatste staat op www.industriespoor en op verschillende emplacementstekeningen. En inderdaad, ook Thermphos komt voor op internet...

Citaat over wagens op www.industriespoor.nl : De Jünkerather Gewerkschaft (in 1960 overgenomen door Demag) bouwde voor diverse klanten vele van deze wagens, waaronder in 1923-1927 de 11221 t/m 11230 voor Hoogovens. Hoogovens verkocht omstreeks 1970 vier van deze wagens aan Hoechst (nu Thermophos) in Vlissingen-Oost. De overige zes bejaarde wagens waren in 1982 nog in bedrijf.

 

23-05-2025 23:39:32
rolandrail
rolandrail

Thermpos is de correcte bedrijfsnaam, niet te verwarren met Thermopos, een productnaam voor een waterontharder die Hoechst en later Thermpos produceerden.



Laatst bewerkt door rolandrail op 23-05-2025 23:40
 

24-05-2025 05:29:36
BVisser
BVisser

Nee, het is (of beter gezegd: was) echt Thermphos.

 

24-05-2025 09:45:39 1
sjoerd
sjoerd

Je zou bijna zeggen: dat bedrijf was door die verwarringen over de spelling volkomen onvindbaar geworden en ging hopeloos failliet. Terwijl bijvoorbeeld Grolsch, of was het Grols of Grolsh.. ;.)

 

24-05-2025 12:42:24 1
treinhobby
treinhobby

Volgens mij was het Gols.

 

29-05-2025 12:15:40
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Quote
treinhobby (23-05-2025 20:27:53):


Quote
Sanderbin (23-05-2025 17:50:19):


Zvt
17.27 Vertrek TCS 101001 + 6 rijtuigen Euroexpress naar Hlm
17.32 Aankomst TCS 101003 + 5 rijtuigen Euroexpress + TCS 101002 (opz)
17.42 vertrek TCS 101002 + 5 rijtugen Euroexpress + 101003 (opz) naar Hlm

In Haarlem zullen beide treinen samengevoegd worden



En om 20:06 uur weer langs de railcam Twello richting Deventer.


Beetje laat!

Om 12.35 stond op spoor 7 in Haarlem de 101003 + bar rijtuig + 8 rijtuigen + de 101002 (opz).

Met in de trein en het bar rijtuig reizigers.

Achter het raam een sticker met: Landkreis Osnabrück - Sonderzug - Osnabrück-Zandvoort-Osnabrück.

In mijn beleving waren de rijtuigen meer paars dan donkerrood.

De volgende dag vroeg in de avond zag ik in de "driehoek" in Haarlem een blauwe loc en een aantal van dit soort rijtuigen staan.

 

29-05-2025 12:33:20
BVisser
BVisser

Zoals ook in de spots staat zijn dat rijtuigen van de Duitse firma EuroExpress. Of dat ex-DB-rijtuigen zijn is mij niet bekend.



Laatst bewerkt door BVisser op 29-05-2025 12:34
 

29-05-2025 15:01:25
thom
thom

Doorgaans is dat wel het geval.

 

30-05-2025 09:07:21
gvttreinen
gvttreinen

En ex US-Army.

 

30-05-2025 09:28:14
geert
geert

Ja ex NAVO in dat geval. Of nog steeds NAVO, of binnenkort weer NAVO :-)

 

30-05-2025 11:49:22
john2
john2

Heeft verplaatsing van defensie materieel per spoor, voorrang op het andere trein verkeer?

Ben dit aan het overdenken vanwege de dreiging in oost Europa op dit moment.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


30-05-2025 11:53:11
thom
thom

Om wat voor rijtuigtype ging dat :)?

 

30-05-2025 12:02:55
michaben
michaben

Quote
john2 (30-05-2025 11:49:22):


Heeft verplaatsing van defensie materieel per spoor, voorrang op het andere trein verkeer?


In de voorgenomen herziening van het besluit capaciteitsverdeling (ingaande per 1 januari 2026) is de volgende passage toegevoegd:

De beheerder bepaalt in de netverklaring welk deel van de voorbehouden capaciteit bestemd is voor goederenvervoer in opdracht van Onze Minister van Defensie en neemt in de netverklaring de procedure voor deze aanvragen op.

ProRail moet vanaf dienstregeling 2027 dus een deel van de goederenpaden voorbehouden voor defensie.

 

30-05-2025 12:18:32
phantom
phantom

Dan krijg je dus waarschijnlijk problemen op het spoor.
Aangezien men op veel lijnen de frquenties heeft opgehoogd/gaat ophogen voor reizigers treinen,werd er al gesneden in het aantal paden dat beschikbaar is voor cargo/bijzondere treinen.
Als daar geen tot weinig ademruimte ingebouwd in is/was,en er worden nu nog een aantal paden op voorhand weg gehaald uit die aantallen ivm defensie vervoer,dan lijkt het me dat er een tekort aan cargo paden zal gaan ontstaan.
OF vergis ik me daarin ?

 

30-05-2025 12:47:53
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Lijkt me eerder een voordeel voor de goederentreinen.

Vaak zal defensie helemaal geen behoefte hebben aan die paden en komen deze paden ad hoc vrij voor andere partijen.



Laatst bewerkt door NIJMEGEN op 30-05-2025 12:48
 

30-05-2025 13:32:14
john2
john2

Met andere woorden, als defensie geen goederen paden claimt, dan gaan deze paden naar andere goederen vervoerders.

 

30-05-2025 14:28:34
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Quote
michaben (30-05-2025 12:02:55):


ProRail moet vanaf dienstregeling 2027 dus een deel van de goederenpaden voorbehouden voor defensie.


Kijkt men dan ook naar paden die er nu fysiek niet meer zijn?

We hebben nog al wat bruggen en plekken in Nederland die heden aan hun maximale capaciteit zitten.

 

30-05-2025 16:27:53
michaben
michaben

Het besluit capaciteitsverdeling denkt niet in goederenpaden maar in minimale frequenties. Als het aantal aanvragen plus het aantal voorbehouden paden voor ad-hoc en militair vervoer hoger is dan het aantal beschikbare paden en er geen vervoerder vrijwillig een pad afstaat zal de boel overbelast verklaard worden en krijgen goederentreinen tot deze minimale frequentie prioriteit boven overtollige reizigerstreinen. Dat zie je nu bijvoorbeeld terug bij de 3200 die tweemaal per dag ingekort is tot Gv of de 18900 die soms wat stations moet overslaan.



Laatst bewerkt door michaben op 30-05-2025 16:29