Opvallende dingen 18 maart
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2025
18-03-2025 08:29:54
DylansDepot
DylansDepot

NJ 402 is betrokken bij een aanrijding tussen Dn en Br. Prognose is 11:30

 

18-03-2025 08:30:55
ToH
ToH

IC143 rijdt met witte Vectron 193.513 voorop. Volgens de digitale bronnen met de 193.934 achterop, maar dat heb ik zelf niet gezien.

 

18-03-2025 09:02:31
seinhuis
seinhuis

FLIRT TAG 2015

NS 80207 LM

12:44 Venlo 1a

13:22 Eindhoven 7 13:26

13:52 's-Hertogenbosch 4a D

14:08 Geldermalsen 3 14:22

14:39 Utrecht cs 11 15:05

15:26 Gouda 10 15:35

(Via Zoetermeer)

15:50 Ypenburg 181 15:53

Leidschendam 15:58

 

18-03-2025 09:08:12
Apda
Apda

Quote
ToH (18-03-2025 08:30:55):


IC143 rijdt met witte Vectron 193.513 voorop. Volgens de digitale bronnen met de 193.934 achterop, maar dat heb ik zelf niet gezien.


Inderdaad te Apd met witte Vectron voor en geel-blauwe Vectron achteraan.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

18-03-2025 10:16:41
woukaa
woukaa

ICNG 3105+3128: Utctw (10.15) Mrg Ut Amf Aml (12.00?) Ut



Laatst bewerkt door woukaa op 18-03-2025 11:05
 

18-03-2025 12:52:53
Terebo
Terebo

Rond 12:47 een NS Vectron met NightJetrijtuigen over spoor 7 te Ehv richting het noorden. Vermoedelijk het materieel van de in Keulen opgeheven 402

 

18-03-2025 12:57:32
Gydo
Gydo

Quote
seinhuis (18-03-2025 09:02:31):


FLIRT TAG 2015

NS 80207 LM

12:44 Venlo 1a

13:22 Eindhoven 7 13:26

13:52 's-Hertogenbosch 4a D

14:08 Geldermalsen 3 14:22

14:39 Utrecht cs 11 15:05

15:26 Gouda 10 15:35

(Via Zoetermeer)

15:50 Ypenburg 181 15:53

Leidschendam 15:58


Is met +10 om 12:55 uit Vl vertrokken aldus NFL.

 

18-03-2025 13:17:39
Jeroen1740
Jeroen1740

Wat is de reden dat de RNet TAG-Flirts allemaal een weekje naar Blerick gaan?

 

18-03-2025 13:18:03
marciekemp
marciekemp

Quote
Terebo (18-03-2025 12:52:53):


Rond 12:47 een NS Vectron met NightJetrijtuigen over spoor 7 te Ehv richting het noorden. Vermoedelijk het materieel van de in Keulen opgeheven 402



Zoals hierboven al genoemd heeft de 402 bij Br een aanrijding gehad, deze is dus niet opgeheven geweest in Keulen ;)

 

18-03-2025 14:23:00
AvVeen
AvVeen

14:21 Aankomst 402 op Asd

 

18-03-2025 14:44:13
tieske05
tieske05

Quote
AvVeen (18-03-2025 14:23:00):


14:21 Aankomst 402 op Asd


Br/Gkgf-Asd als 88700.

 

18-03-2025 15:47:33 1
mich
mich

Quote
Jeroen1740 (18-03-2025 13:17:39):


Wat is de reden dat de RNet TAG-Flirts allemaal een weekje naar Blerick gaan?



Zoals bij alle aanwezige flirts in Nl garantiewerk.

 

18-03-2025 19:13:42
stefanvw14
stefanvw14

Quote
AvVeen (18-03-2025 14:23:00):


14:21 Aankomst 402 op Asd


Blijkbaar is de reiniging niet meer gelukt. De 403 is uitgevallen vandaag, mogelijk natuurlijk ook doordat het personeel niet heeft kunnen rusten.

 

18-03-2025 19:47:10
Marco
Marco

Het noordelijke spoor Arnhem - Dieren was een uur versperd door een defecte treinm maar het leidde tot een volledige opheffing van de treindienst op dat traject. Weet iemand waarom er geen sprinters blijven rijden bij zo'n verstoring? Zo te zien liggen de vereiste wissels er (te Dieren en Velperbroek Aansluiting), er ligt dubbel enkelspoorbeveiliging, en de sprinters kruisen elkaar niet op dit traject. Mis ik dan nog iets?

Edit: oh, ze kruisen elkaar toch wel. Op Arnhem Presikhaaf kruisen zowel de IC's als Sprinters. Dan zou je dus iets uit moeten gaan buigen.



Laatst bewerkt door Marco op 18-03-2025 19:55
 

18-03-2025 19:47:50
michaben
michaben

Op dumpert zijn beelden verschenen van een VIRM die een rokende SLT sleept richting Hlm: www.dumpert.nl

 

18-03-2025 20:34:46
Dionysusnu
Dionysusnu

En in het Haarlems Dagblad is een artikel verschenen over brandweerinzet voor een gesleepte SLT op station Hlm 😉

www.haarlemsdagblad.nl

Op de foto is te zien dat het SLT 2404 betreft, die ging eerder vandaag defect op Halfweg-Zwanenburg.



Laatst bewerkt door Dionysusnu op 18-03-2025 20:45
 

18-03-2025 21:23:17
mren
mren

Quote
Marco (18-03-2025 19:47:10):


Het noordelijke spoor Arnhem - Dieren was een uur versperd



Niet dat het veel uitmaakt voor je vraag, maar als die spoorlijn noord-zuid ligt, heb je eerder een oostelijk en een westelijk spoor.

 

18-03-2025 21:39:10
michaben
michaben

Maar dat ligt die spoorlijn dus niet, tot Dieren ga je meer richting het oosten dan richting het noorden, pas bij Dieren komt de koers van de spoorlijn onder de 45 graden en ga je dus noordelijk.



Laatst bewerkt door michaben op 18-03-2025 21:40
 

18-03-2025 22:13:51 1
Dionysusnu
Dionysusnu

Quote
Marco (18-03-2025 19:47:10):


Het noordelijke spoor Arnhem - Dieren was een uur versperd door een defecte treinm maar het leidde tot een volledige opheffing van de treindienst op dat traject. Weet iemand waarom er geen sprinters blijven rijden bij zo'n verstoring? Zo te zien liggen de vereiste wissels er (te Dieren en Velperbroek Aansluiting), er ligt dubbel enkelspoorbeveiliging, en de sprinters kruisen elkaar niet op dit traject. Mis ik dan nog iets?

Edit: oh, ze kruisen elkaar toch wel. Op Arnhem Presikhaaf kruisen zowel de IC's als Sprinters. Dan zou je dus iets uit moeten gaan buigen.


Tip: In Nederland kruisen bijna alle treinseries zichzelf ongeveer om :00 en :30, en in een halfuursdienst ook nog eens om :15 en :45.

 

18-03-2025 23:04:15 1
5431
5431

Quote
stefanvw14 (18-03-2025 19:13:42):


Quote
AvVeen (18-03-2025 14:23:00):


14:21 Aankomst 402 op Asd


Blijkbaar is de reiniging niet meer gelukt. De 403 is uitgevallen vandaag, mogelijk natuurlijk ook doordat het personeel niet heeft kunnen rusten.


Compleet opheffen van een nachttrein verdient bepaald niet de schoonheidsprijs en vind ik eigenlijk onacceptabel afgezien van extreem weer, maar komt in de laatste jaren vaker voor. Tegentrein 402 rijdt vannacht ook niet om te voorkomen dat 2 garnituren aan dezelfde kant staan.



Laatst bewerkt door 5431 op 18-03-2025 23:11
 

18-03-2025 23:23:41
thom
thom

Nee maarja, wat moet men anders, als het materieel schade heeft opgelopen bij de aanrijding of het simpelweg niet gelukt is om de trein optijd te kunnen reinigen?

Waarbij dat laatste kan slaan op het reinigen van de aanrijding of wat er allemaal aan boord moet gebeuren na een rit. Dat is ook geen klusje wat je even in een half uur kunt doen, en ander materieel heeft men hier ook niet voorhanden.

 

19-03-2025 06:14:39
stefanvw14
stefanvw14

Quote
5431 (18-03-2025 23:04:15):


Quote
stefanvw14 (18-03-2025 19:13:42):


Quote
AvVeen (18-03-2025 14:23:00):


14:21 Aankomst 402 op Asd


Blijkbaar is de reiniging niet meer gelukt. De 403 is uitgevallen vandaag, mogelijk natuurlijk ook doordat het personeel niet heeft kunnen rusten.


Compleet opheffen van een nachttrein verdient bepaald niet de schoonheidsprijs en vind ik eigenlijk onacceptabel afgezien van extreem weer, maar komt in de laatste jaren vaker voor. Tegentrein 402 rijdt vannacht ook niet om te voorkomen dat 2 garnituren aan dezelfde kant staan.


Tja naast dat een trein een aanrijding vaak een calamiteiten reiniging nodig heeft is het personeel van NewRest(die de NightJet namens de ÖBB uitbaat) in Amsterdam niet zomaar even uit de boom te plukken. De trein was pas om 14:30 in Asd ipv 09:32. Zij hebben niet hun gewenste rust kunnen hebben en daarnaast zal de trein ook gereinigd etc moeten worden. Dat is ook niet zomaar even gedaan. Naja en dat met 402 is idd logistiek. Als je namelijk de 402 zou laten rijden dan zou je een ongelofelijk moeilijke logistieke puzzel krijgen. Vervangende trein naar Frankfurt schijnt ook iets moeilijks te zijn vanwege NightJet wordt uitgebaat door ÖBB en ICE door DB. Dat het is NL beide gereden wordt door NS Int komt doordat zij alleen de partner zijn, maar geen zeggenschap hebben over materieel.



Laatst bewerkt door stefanvw14 op 19-03-2025 06:15
 

19-03-2025 07:20:56 2
geert
geert

Een andere optie is bijvoorbeeld om de 402 op de 403 te laten keren in Frankfurt (zoals wel vaker gebeurt) en een vervangende ICE te laten rijden tussen Asd en Frankfurt. Of desnoods een deel van de rit bussen regelen.
Het percentage ritten van de NJ’s wat Nederland niet haalt of niet in Nederland vertrekt is heel hoog, dat maakt het gebruik van deze trein niet aantrekkelijk

 

19-03-2025 07:24:05
stefanvw14
stefanvw14

Die vervangende ICE kan dus niet, vanwege de formulescheiding van DB en ÖBB.

 

19-03-2025 07:44:08 1
treinhobby
treinhobby

Kan niet of willen ze niet?

 

19-03-2025 08:01:04
sik214
sik214

Als de defecte trein in de buurt van Velp staat, zouden flink wat overwegen in de storing liggen, misschien vind men dat te gevaarlijk om dan op het andere spoor te blijven rijden?

 

19-03-2025 08:31:50
henri1972
henri1972

Quote
geert (19-03-2025 07:20:56):


Een andere optie is bijvoorbeeld om de 402 op de 403 te laten keren in Frankfurt (zoals wel vaker gebeurt) en een vervangende ICE te laten rijden tussen Asd en Frankfurt. Of desnoods een deel van de rit bussen regelen.
Het percentage ritten van de NJ’s wat Nederland niet haalt of niet in Nederland vertrekt is heel hoog, dat maakt het gebruik van deze trein niet aantrekkelijk


Een vervangende ICE kan helaas (bijna) niet. Buiten het feit dat het DB/ÖBB is kom je qua stellen niet (goed) uit.

De aankomende 122 zou in Asd kunnen keren op de 403. In Frankfurt keert deze dan op de 402 maar die komt rond half 10 pas in Asd aan terwijl ie om half 9 al nodig is voor de 225.

Of je zou de 120 met 2 stellen moeten rijden.

Je zou miss, als de binnenreiniging niet klaar is en Newrest personeel niet is uitgeslapen, alleen met de SBB zitrijtuigen kunnen rijden?



Laatst bewerkt door henri1972 op 19-03-2025 08:33
 

19-03-2025 09:09:51 1
treinfan
treinfan

Quote
stefanvw14 (19-03-2025 07:24:05):


Die vervangende ICE kan dus niet, vanwege de formulescheiding van DB en ÖBB.


Als reizigers van de European Sleeper met een Railjet alsnog Venetië konden en mochten bereiken, blijkt dat het overbruggen van formulescheidingen best mogelijk is.

 

19-03-2025 09:25:42
henri1972
henri1972

Ik gok dat reizigers van een Railjet van de normale dienstregeling gebruik hebben gemaakt? Dat is iets makkelijker dan een ICE inleggen lijkt mij.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


19-03-2025 09:33:38
Marco
Marco

Quote
sik214 (19-03-2025 08:01:04):


Als de defecte trein in de buurt van Velp staat, zouden flink wat overwegen in de storing liggen, misschien vind men dat te gevaarlijk om dan op het andere spoor te blijven rijden?


Goeie, dat zou inderdaad een reden kunnen zijn.

Kan je hier in theorie iets aan doen? Rijrichting van een stuk vrije baan op 0 zetten o.i.d.? (ik heb geen idee, niet schieten als dit onzin is 🤪)

 

19-03-2025 10:17:50
thom
thom

Die overwegen zullen in storing liggen omdat er treinen stilstaan in de aankondiging secties daarvan.

 

19-03-2025 10:41:38
michaben
michaben

Overwergaankondigingen uitschakeling op de vrije baan kan volgens mij alleen ter plaatse door de overweg te sleutelen voor het betreffende spoor.

 

19-03-2025 11:08:56
Muizeneus
Muizeneus

Quote
henri1972 (19-03-2025 08:31:50):


Quote
geert (19-03-2025 07:20:56):


Een andere optie is bijvoorbeeld om de 402 op de 403 te laten keren in Frankfurt (zoals wel vaker gebeurt) en een vervangende ICE te laten rijden tussen Asd en Frankfurt. Of desnoods een deel van de rit bussen regelen.
Het percentage ritten van de NJ’s wat Nederland niet haalt of niet in Nederland vertrekt is heel hoog, dat maakt het gebruik van deze trein niet aantrekkelijk


Een vervangende ICE kan helaas (bijna) niet. Buiten het feit dat het DB/ÖBB is kom je qua stellen niet (goed) uit.

De aankomende 122 zou in Asd kunnen keren op de 403. In Frankfurt keert deze dan op de 402 maar die komt rond half 10 pas in Asd aan terwijl ie om half 9 al nodig is voor de 225.

Of je zou de 120 met 2 stellen moeten rijden.

Je zou miss, als de binnenreiniging niet klaar is en Newrest personeel niet is uitgeslapen, alleen met de SBB zitrijtuigen kunnen rijden?


Je kunt je zelfs afvragen of er wel een vervangende ICE moet rijden. De eerstvolgende reguliere treinen naar Asd resp Zürich vertrekken binnen 2-3 uur vanaf Frankfurt en hebben een 'geringe' bis 'mittlere' Auslastung dus daar past nog wel wat bij.

 

19-03-2025 12:09:03
Jeroen1740
Jeroen1740

Je zou zo langzamerhand toch mogen verwachten dat na ruim 3 jaar die trein te rijden er een fatsoenlijk plan B uitgewerkt is bij verstoringen dat verder gaat dan de NJ402 op dag 1 is ergens gestruikeld dus die op dag 2 wordt opgeheven omdat de retourrit al dan niet leeg niet binnen 24 uur kan terugrijden ofzoiets. Van mijn part zorg je dat mcn wegbekendheid krijgen op Brussel - Luxemburg - Straatsburg om dat ding de volgende avond in Basel te hebben. Stofzuigen en bedden opmaken kan je ook rijdend doen als je wilt. Of een van de andere suggesties eerder in dit draadje om minder mensen te duperen.

Misschien kan de NVBS eens de operationele mensen van ÖBB/NJ en NSInt uitnodigen om de onderzochte varianten te presenteren naar analogie van de sessie over wisselsaneringen door ProRail. En niet alleen met argumenten komen als te weinig materieel, personeel moet slapen, schoonmaken moet langs een reinigingsperron, geen paden overdag door Rijndal, ICE is van DBAG, etc.



Laatst bewerkt door Jeroen1740 op 19-03-2025 13:32
 

19-03-2025 12:38:59
sik214
sik214

Quote
michaben (19-03-2025 10:41:38):


Overwergaankondigingen uitschakeling op de vrije baan kan volgens mij alleen ter plaatse door de overweg te sleutelen voor het betreffende spoor.



Ik begreep dat een overweg alleen in een buitendienststelling gesleuteld mag worden, waarbij dat dan voor alle sporen geldt.

 

19-03-2025 13:46:49
Marco
Marco

Mijn gedachtengang was: stel, je hebt een overweg in een spoorlijn die oost-west ligt, met dubbel enkelspoorbeveiliging:

De middensectie van een overweg is altijd "actief".
Als de rijrichting van het baanvak richting het oosten is gezet, is dee aankondigingssectie ten westen van de overweg geactiveerd.
Andersom; als de rijrichting richting het westen staat, is de aankondiging ten oosten van de overweg geactiveerd.

Nu dacht ik: zou er misschien een "nulstand" van de rijrichting zijn, waarbij geen enkele aankondigingssectie geactiveerd wordt? (en alle seinen op rood staan?). Maar goed, volgens mij is het überhaupt niet makkelijk om de rijrichting te veranderen terwijl er een trein op het baanvak aanwezig is.

 

19-03-2025 14:09:31 1
michaben
michaben

Bij (dubbel) enkelspoor krijgen overwegen geen rijrichting vanuit de beveiliging maar bepalen ze zelf de richting aan de hand van welke aankondigingssectie als eerste bezet raakt.



Laatst bewerkt door michaben op 19-03-2025 14:10
 

19-03-2025 15:08:18
Marco
Marco

Quote
michaben (19-03-2025 14:09:31):


Bij (dubbel) enkelspoor krijgen overwegen geen rijrichting vanuit de beveiliging maar bepalen ze zelf de richting aan de hand van welke aankondigingssectie als eerste bezet raakt.


Ah, duidelijk.

Ik had dus wel klokken horen luiden, maar nog geen klepel zien hangen ;P Vandaar de vraag. Maar nee, dan is er dus geen makkelijke oplossing voor dit probleem.

Als er straks ERTMS ligt, kan je denk ik simpelweg de rijweg herroepen, waarna eventuele overwegen weer open gaan? Da's dan wel weer handig.

 

19-03-2025 15:23:51
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Bij mijn weten nu ook.

Achter het blok komt het spoor weer vrij, zolang er geen nieuwe trein achter de rijdende trein gestart is.

 

19-03-2025 15:50:24
michaben
michaben

Onder ERTMS krijg je geen vrije banen meer en zal elke overweg dus in een rijweg vallen. Ik geloof dat de overweg zelfs vanzelf zou moeten openen als de machinist een zogenaamde end-of-mission uitvoert.

 

19-03-2025 16:29:04
thom
thom

Quote
Jeroen1740 (19-03-2025 12:09:03):


Je zou zo langzamerhand toch mogen verwachten dat na ruim 3 jaar die trein te rijden er een fatsoenlijk plan B uitgewerkt is bij verstoringen dat verder gaat dan de NJ402 op dag 1 is ergens gestruikeld dus die op dag 2 wordt opgeheven omdat de retourrit al dan niet leeg niet binnen 24 uur kan terugrijden ofzoiets. Van mijn part zorg je dat mcn wegbekendheid krijgen op Brussel - Luxemburg - Straatsburg om dat ding de volgende avond in Basel te hebben. Stofzuigen en bedden opmaken kan je ook rijdend doen als je wilt.



Onderweg doen is wel wat makkelijk bedacht, maar het beddengoed moet ook gewisseld worden (treinen zijn doorgaans niet zo ruim dat je meerdere sets beddegoed mee aan boord kunt hebben), dat schoonmaken gebeurd door de lokale schoonmaak partij die zijn benodigdheden en mensen ook op de reinigingslokatie heeft, en rijtuigen voorzien van nieuw water en de toiletten afzuigd.

 

19-03-2025 17:59:00
cuneo56
cuneo56

Quote
Marco (19-03-2025 15:08:18):


.

Als er straks ERTMS ligt, kan je denk ik simpelweg de rijweg herroepen, waarna eventuele overwegen weer open gaan? Da's dan wel weer handig.

Eigenlijk heeft ( hoeft) ETCS niets met overwegen en hun werking van doen.

ETCS is strikt genomen enkel een sijsteem dat de toestemming om te rijden vanuit de beveiliging ( lees het seinhuis) naar de trein/ machinist overbrengt en de uitvoering daarvan bewaakt.

Prorail gaat echter een paar stappen verder bij de landelijke uitrol hiervan dan b.v België ( vandaar ook dat het langer duurt en men graag naast NSR een proefbaanvak wil hebben) omdat men de mogelijkheden die ETCS biedt ook wil gebruiken om b.v. de overwegen aan te sturen, mede met terugmeldingen van de trein zelf.

 

19-03-2025 20:45:16 1
Jeroen1740
Jeroen1740

Quote
thom (19-03-2025 16:29:04):


Quote
Jeroen1740 (19-03-2025 12:09:03):



Onderweg doen is wel wat makkelijk bedacht, maar het beddengoed moet ook gewisseld worden (treinen zijn doorgaans niet zo ruim dat je meerdere sets beddegoed mee aan boord kunt hebben), dat schoonmaken gebeurd door de lokale schoonmaak partij die zijn benodigdheden en mensen ook op de reinigingslokatie heeft, en rijtuigen voorzien van nieuw water en de toiletten afzuigd.


Het lijkt mij geen rocket-science om een plan B uit te denken dat verder gaat dan "wat er ook gebeurt we doen dezelfde processtappen en als die te laat klaar zijn dan boeken de 2x 600 reizigers maar een vliegtuig of pakken ze maar de auto". Dat watervullen niet onderweg kan, geloof ik wel. Maar alle andere stappen moeten met een beetje creativiteit toch echt anders kunnen.

Wel mooi trouwens dat we nu afwisselend archaïsch beddengoed en WC-vullen afwisselen met digitalisering van het spoor in dit topic. Misschien drijven we wat af van de 18e maart anno 2024 :-).

 

19-03-2025 21:16:42
Rsb
Rsb

Wat is er gebeurd met de reserve stam die op Wgm stond? Primair voor inval op een ICE maar die zou bij dit soort zaken ook prima een vervangende slag kunnen maken tot Frankfurt of Keulen.

 

19-03-2025 22:06:26
rolandrail
rolandrail

Quote
sik214 (19-03-2025 08:01:04):


Als de defecte trein in de buurt van Velp staat, zouden flink wat overwegen in de storing liggen, misschien vind men dat te gevaarlijk om dan op het andere spoor te blijven rijden?


Als de machinist wat aan de trein wil doen of bekijken en dat is bij de koppeling dan moet het nevenspoor al buiten dienst. Uiteraard ook als die aan de andere zijde dan die van het schouwpad iets moet doen.

 

20-03-2025 06:19:41
henri1972
henri1972

Quote
Rsb (19-03-2025 21:16:42):


Wat is er gebeurd met de reserve stam die op Wgm stond? Primair voor inval op een ICE maar die zou bij dit soort zaken ook prima een vervangende slag kunnen maken tot Frankfurt of Keulen.


Welke reserve stam bedoel je? Wat voor mat zou dat zijn?

 

20-03-2025 06:24:19
stefanvw14
stefanvw14

Die reserve stam is al een hele tijd niet meer in Nederland aanwezig. Dat was twee zomers geleden een maatregel om uitval van de BR 406 op te kunnen vangen, maar werd zelden of nooit gebruikt en daarnaast heeft DB heel veel van zijn IC1 materieelpark terzijde gesteld inmiddels. Dat er vanaf de zomer BR 408 op de IC Berlijn ingezet gaat worden is ook gekomen doordat de IC1 vanwege de hoge leeftijd vervangen MOET worden.

 

20-03-2025 07:00:18
BVisser
BVisser

En voor de duidelijkheid: dat was een stam rijtuigen met loc er voor die in Amsterdam achter de hand werd gehouden. Zover ik weet maar 1 keer ingezet.



Laatst bewerkt door BVisser op 20-03-2025 07:01
 

20-03-2025 08:22:56
Svh
Svh

Het lijkt mij dan overigens geen slecht idee om toch een reserve BR408 achter te gaan houden in Amsterdam. zal behoorlijk geregeld ingezet kunnen worden en daarmee zal de naam van internationaal treinreizen toch een beetje schoongewassen kunnen worden door de betrouwbaarheid flink omhoog te stuwen.



Laatst bewerkt door Svh op 20-03-2025 09:01
 

20-03-2025 08:54:42
mattie2
mattie2

Zou een (setje) ICNG-D daar niet uitermate geschikt voor zijn?



Laatst bewerkt door mattie2 op 20-03-2025 08:54
 

20-03-2025 10:20:49
henri1972
henri1972

Nee, want dan moet je eerst heel veel Duitse mcn gaan opleiden voor die ICNG. Of je moet reizigers ergens onderweg laten overstappen maar dat lijkt me ook niet ideaal.

 

20-03-2025 10:53:15 1
Gydo
Gydo

Quote
henri1972 (20-03-2025 10:20:49):


Nee, want dan moet je eerst heel veel Duitse mcn gaan opleiden voor die ICNG. Of je moet reizigers ergens onderweg laten overstappen maar dat lijkt me ook niet ideaal.


Personeel voor Duitsland of Duitse personeel komt er toch, beter om te veel personeel op te leiden, en als reserve in te kunnen zetten toch? Die kunnen dan naast ICNG-D diensten ook binnenlandse diensten draaien.



Laatst bewerkt door Gydo op 20-03-2025 10:53
 

20-03-2025 11:41:59
thom
thom

Het gaat over Duitse machinisten, alsin, die normaliter in Duitsland wonen en werken.

En je kunt wel ontzettend veel personeel op leiden (dat kort al een bak geld) maar als ze vervolgens amper daadwerkelijk met het materieel rijden dan doen ze er ook amper ervaring op met alle gevolgen van dien als ze er wel mee op pad moeten.


Daarnaast denk ik dat alle aangedragen oplossingen en alternatieven hier vaak simpelweg niet uitgevoerd worden omdat ze vaak van zichzelf al veel te duur zijn, en de winstmarge op die nachttreinen al niet bijster hoog is.

 

20-03-2025 14:18:44 2
Jeroen1740
Jeroen1740

Quote
thom (20-03-2025 11:41:59):



Daarnaast denk ik dat alle aangedragen oplossingen en alternatieven hier vaak simpelweg niet uitgevoerd worden omdat ze vaak van zichzelf al veel te duur zijn, en de winstmarge op die nachttreinen al niet bijster hoog is.


De business case wordt vanzelf ook negatief als je uitval op uitval gaat stapelen...

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

20-03-2025 22:41:11
thom
thom

Neu, eens, maar dan nog kun je als bedrijf geen miljoenen in gaan stoppen aan alternatieven waardoor je sowieso nooit meer een cent gaat kunnen verdienen natuurlijk.

 

21-03-2025 07:55:39
treinhobby
treinhobby

Het is op zich een ‘simpele’ berekening.

Wat kost het om een reserve stel op de Watergraafsmeer te hebben om in te zetten richting Frankfurt/München en Berlijn en eventueel zelfs verhuren als Nightjet. En anderzijds wat kost het om alle reizigers geld terug te moeten geven vanwege de vertraging (incl. administratiekosten)?

 

21-03-2025 08:13:08
Svh
Svh

Nouja, simpel… Als je de berekening goed wilt maken moet je de klanttevredenheid, merkwaarde en eventueel alternatieve inzet natuurlijk ook meerekenen. Of het uitkan is dan natuurlijk de volgende vraag.

 

21-03-2025 08:21:24
mattie2
mattie2

Quote
henri1972 (20-03-2025 10:20:49):


Nee, want dan moet je eerst heel veel Duitse mcn gaan opleiden voor die ICNG. Of je moet reizigers ergens onderweg laten overstappen maar dat lijkt me ook niet ideaal.


Mijn idee was dat de ICNG dan tot Frankfurt rijdt als 403 en terug als 402, de Nightjet uit Zürich kan hetzelfde doen maar dan andersom. Zo komen alle reizigers uiteindelijk met geringe vertraging en een halve nacht slaap op de plaats van bestemming en de volgende avond heb je op allebei de startpunten weer een Nightjet klaarstaan.

Voor zover ik weet wordt Asd-Frankfurt volledig door een Nederlands (bevoegde) mcn gereden dus qua opleiding lijkt me dat niet onredelijk.

 

21-03-2025 08:29:42
stefanvw14
stefanvw14

Moet de ICNG-D wel op de HSL toegelaten worden en ik weet niet of DB een trein met een Vmax van 200 km/h over HSL willen hebben. Er zijn dacht ik wel enkele NS Int met wegbekendheid via de Linker Rheinstrecke, maar dat is in rijtijd een te lang traject om met de machinist vanuit Nederland te rijden.

 

21-03-2025 08:35:43
mattie2
mattie2

De NJ Zürich heeft normaal dus een machinistwissel bij Köln? In dat geval is de uitwerking van mijn idee inderdaad een stuk onpraktischer.

 

21-03-2025 08:55:00
stefanvw14
stefanvw14

Klopt NS Int rijdt de 403 tot Keulen en geeft hem daarna over aan de DB. In omgekeerde richting gebeurt hetzelfde.

 

21-03-2025 16:17:14
phantom
phantom

Quote
stefanvw14 (21-03-2025 08:29:42):


Moet de ICNG-D wel op de HSL toegelaten worden en ik weet niet of DB een trein met een Vmax van 200 km/h over HSL willen hebben.


ICNG-D zal 1st gebouwd moeten worden,en afhankelijk van de wensen zou de order dan wellicht moeten worden aangepast omdat men zulke inzet/reserve,niet in de oorspronkelijke order had berekend.
Vraag ik me verder af,wat heeft DB te zeggen over "onze HSL" ??
Of heb je het over een andere,buitenlandse HSL ?

 

21-03-2025 17:10:49
stefanvw14
stefanvw14

Quote
phantom (21-03-2025 16:17:14):


Quote
stefanvw14 (21-03-2025 08:29:42):


Moet de ICNG-D wel op de HSL toegelaten worden en ik weet niet of DB een trein met een Vmax van 200 km/h over HSL willen hebben.


ICNG-D zal 1st gebouwd moeten worden,en afhankelijk van de wensen zou de order dan wellicht moeten worden aangepast omdat men zulke inzet/reserve,niet in de oorspronkelijke order had berekend.
Vraag ik me verder af,wat heeft DB te zeggen over 'onze HSL' ??
Of heb je het over een andere,buitenlandse HSL ?


Ja Phantom de DB heeft ook een HSL liggen.
Je weet wel dat is SchnellFahrStrecke Köln - Frankfurt, waar tot dat de ICE-4 er werd toegelaten uitsluiten met ICE 3(BR 403, 406 en 407) werd gereden. Deze kunnen allemaal 300 km/h.
Nu rijden daar ook de langzamere BR 412(Vmax 265) en de nieuwe BR 408.
Als ik hem in de Duits omschrijf kent ook de helft hem niet gebruik een keer Nederlandse terminologie en dan nog steeds onbegrip…



Laatst bewerkt door stefanvw14 op 21-03-2025 17:11
 

21-03-2025 17:46:13
Muizeneus
Muizeneus

De reden dat ze voorheen alleen met ICE 3 reden was niet zozeer de snelheid van max 300 km/h, maar dat ICE 1 en ICE 2 te weinig vermogen hebben om de steile hellingen te bedwingen. Of het had te maken met de eis dat er geen stellen met losse motorwagens mochten rijden, ook vanwege de steile hellingen, maar ik meen dat het de eerstgenoemde reden is.

De BR412 voert ook boemeldiensten op de SFS uit (halteren bij elk station), sommige worden onderweg zelfs ingehaald door snelle ICE's (te Montabaur)

In zo'n pad zou een ICNG ook best passen, We hebben het hier over de nacht, dan zou dat toch geen probleem mogen zijn.



Laatst bewerkt door Muizeneus op 21-03-2025 17:46
 

21-03-2025 18:48:33
Dionysusnu
Dionysusnu

Sowieso zou die ICNG-D dan in het pad van de NJ rijden. Die gaat toch ook niet harder dan 200? (Of zelfs 160?)

 

21-03-2025 18:53:05
cuneo56
cuneo56

Quote
Muizeneus (21-03-2025 17:46:13):


In zo'n pad zou een ICNG ook best passen, We hebben het hier over de nacht, dan zou dat toch geen probleem mogen zijn.


Juist in de nacht is het wel een probleem omdat zoals de meeste HSL'en deze 's nachts dicht zijn.

 

21-03-2025 19:51:31
Muizeneus
Muizeneus

De 403 vertrekt om 23.42 uit Köln

Om 23.56 vertrekt ICE 619 nog uit Köln (messe)

Die heeft 1 stop, namelijk Siegburg. Het is dan de vraag of een ICNG die trein voor kan blijven of dat een inhaling nog mogelijk is voordat de lijn dichtgaat

 

21-03-2025 21:52:54
henri1972
henri1972

Ik snap de hele discussie even niet.

De 403 rijdt via Bonn en Koblenz. Langs de Rhein dus en niet over de SFS of HSL.

De de ICNG-D hoeft die laatste lijn niet op.

 

21-03-2025 22:14:36
thom
thom

Quote
treinhobby (21-03-2025 07:55:39):


Het is op zich een ‘simpele’ berekening.

Wat kost het om een reserve stel op de Watergraafsmeer te hebben om in te zetten richting Frankfurt/München en Berlijn en eventueel zelfs verhuren als Nightjet. En anderzijds wat kost het om alle reizigers geld terug te moeten geven vanwege de vertraging (incl. administratiekosten)?


Reken even dat je dan ook 200 meter aan schaarse opstel capaciteit nodig hebt daar, het reserve stel zal moeten rouleren vanwege het onderhoud en de periodieke controles die ie nodig heeft, dan nog de onkosten (of huurprijs zou je het kunnen noemen) voor het stel zelf en het personeel om op het moment dat het stel nodig is hem uit de tuin te kunnen halen.

Een grove schatting is dat zo'n reserve stel dan met gemak ergens 50k-70k in de maand gaat kosten.



Laatst bewerkt door thom op 21-03-2025 22:16
 

21-03-2025 23:06:20
treinfan
treinfan

Dan zijn er nog twee vragen om te beantwoorden in de bierviltjesberekening: Hoeveel kost uitval van een rit? Hoe vaak valt de Nightjet uit terwijl vervanging door een ICE had kunnen helpen?

 

22-03-2025 08:43:18
phantom
phantom

Quote
stefanvw14 (21-03-2025 17:10:49):


Ja Phantom de DB heeft ook een HSL liggen.
Je weet wel dat is SchnellFahrStrecke Köln - Frankfurt, waar tot dat de ICE-4 er werd toegelaten uitsluiten met ICE 3(BR 403, 406 en 407) werd gereden. Deze kunnen allemaal 300 km/h.
Nu rijden daar ook de langzamere BR 412(Vmax 265) en de nieuwe BR 408.
Als ik hem in de Duits omschrijf kent ook de helft hem niet gebruik een keer Nederlandse terminologie en dan nog steeds onbegrip…


Van die schnell fahr strecke,daar heeft DB er volgens mij wel meer van dan enkel die ene,toch ?
Mijn actuele kennis van HSL's in D is niet heel groot,dat komt dan weer omdat ik niet vaak kom in D (2x in de paar jaar zeg maar)
Terminologie op het punt als je spreekt over een SFS of HSL,is voor mij in elk geval begrijpelijk.
Maar als er idd meer zijn en ik weet als 'leek' niet wat de normale SFS/HSL is waarover men normaliter rijd met de treinen waarover we het nu hebben,omdat ik me niet bezig hou met drglén van treinen waar ik niet mee reis of ga reizen,dan stel ik dus een vraag.
Die had ik achteraf bekeken wellicht iets anders vorm moeten geven,maar dat is nu juist ,achteraf gezien ;-)
Onbegrip is van mijn kant in elk geval niet aanwezig,wat er wel speelt van mijn kant uit, dat hoop ik hiermee duidelijk gemaakt te hebben ;-)



Laatst bewerkt door phantom op 22-03-2025 08:43
 

22-03-2025 10:43:09
Rsb
Rsb

Quote
thom (21-03-2025 22:14:36):


Quote
treinhobby (21-03-2025 07:55:39):


Het is op zich een ‘simpele’ berekening.

Wat kost het om een reserve stel op de Watergraafsmeer te hebben om in te zetten richting Frankfurt/München en Berlijn en eventueel zelfs verhuren als Nightjet. En anderzijds wat kost het om alle reizigers geld terug te moeten geven vanwege de vertraging (incl. administratiekosten)?


Reken even dat je dan ook 200 meter aan schaarse opstel capaciteit nodig hebt daar, het reserve stel zal moeten rouleren vanwege het onderhoud en de periodieke controles die ie nodig heeft, dan nog de onkosten (of huurprijs zou je het kunnen noemen) voor het stel zelf en het personeel om op het moment dat het stel nodig is hem uit de tuin te kunnen halen.

Een grove schatting is dat zo'n reserve stel dan met gemak ergens 50k-70k in de maand gaat kosten.


Het kan gewoon een bestaand stel zijn dat op Wgm of wellicht op Hfdo staat en toevallig uitloopt rondom Asd of Shl. Bovendien staat er tegen de tijd dat de 403 gaat rijden meer dan genoeg over.

 

22-03-2025 10:57:08
thom
thom

Ik zie hier in de OD topics met schering en inslag dat er ergens een stel ontbreekt van een een ICE die met twee stellen hoort te rijden of ergens een ICE uitvalt omdat er een dag eerder een stel niet afgekomen is van Duitsland af, of defect geraakt is.

Dus ik heb niet echt het idee dat er zomaar ICE's over staan hier.



Laatst bewerkt door thom op 22-03-2025 10:57
 

22-03-2025 12:02:04
stefanvw14
stefanvw14

Alle ICE’s die hier over staan in de nacht hebben een functie. 122+120 vormen vaak de 225 van de volgende dag en de 224 vormt de 121 of iets in die geest. Er staan hier geen reserve stellen dus zomaar even een stel voor iets anders gebruiken maakt de omloop van de ICE’s ongelofelijk gecompliceerd.



Laatst bewerkt door stefanvw14 op 22-03-2025 12:02
 

22-03-2025 12:30:50
treinhobby
treinhobby

Vanaf de zomer (of december) wordt de dienst naar Berlijn ook met ICE’s gereden.

Dus tegen die tijd is een mogelijk reserve stel breder inzetbaar en verkleint dus de kans op volledige uitval, vertraging omdat de trein richting Nederland veel te laat is binnengekomen en op het ontbreken van een stel bij de 225.

Dat ze nu zo krap plannen dat alle stellen een functie hebben, is logisch. Sowieso omdat ze maar op 1 traject rijden vanaf Nederland en de aflevering van nieuwe stellen is nog steeds aan de gang is en momenteel nog niet de helft van de bestelde stellen geleverd zijn. Erg ruim zal de DB er nu nog niet in zitten.