Opvallende dingen 10 maart
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2025
10-03-2025 13:50:14 2
mattie2
mattie2

Een tweetal opvallende zaken op de Bokkeduinen om 13:40:

Op TCS-spoor 202 staat de Crew 151 met drie wagens (dacht Usjes en Stalen D).

Op een van de Keolis-sporen staan de twee DDAR-stuurrijtuigen die voorheen bij Strukton stonden, met Keolis-logo’s!

 

10-03-2025 14:51:28
mdj
mdj

Minden (Westfalen), 14:49: Een -voor mij onbekende- GTW 2/8 in Arriva-Arriva-Noord kleurstelling stilstaand. Een zijraam van een cabine was afgeplakt met een vuilniszak.

 

10-03-2025 14:58:15
T-Twente
T-Twente

Die GTW doet al enige tijd testritten rondom Minden.

 

10-03-2025 14:59:57
mattie2
mattie2

Dat is de 303.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

10-03-2025 18:50:36
Gydo
Gydo

Quote
mattie2 (10-03-2025 13:50:14):


Een tweetal opvallende zaken op de Bokkeduinen om 13:40:

Op TCS-spoor 202 staat de Crew 151 met drie wagens (dacht Usjes en Stalen D).

Op een van de Keolis-sporen staan de twee DDAR-stuurrijtuigen die voorheen bij Strukton stonden, met Keolis-logo’s!


De 7314 en 7339 zijn aan Keolis verkocht, ben benieuwd wat ze er mee gaan doen. Heb foto's van de cabine gezien en daar is alles nog in tact. Dus inzet met bijvoorbeeld een TCS 1700 in trek-duw formatie is denk ik wel mogelijk.

 

11-03-2025 08:52:38
Rolffiej19
Rolffiej19

Voor trek-duw zul je de 1700'en van TCS eerst weer om moeten bouwen voor gebruik met DDAR, ze zijn namelijk allen geschikt voor DDM-1.

 

11-03-2025 09:08:35
stefanvw14
stefanvw14

En een samenstelling bvk-1700-bvk is dat makkelijker te realiseren? Echt geen idee wat Keolis met die twee rijtuigen zou moeten.

 

11-03-2025 09:26:47
aarclay
aarclay

Zou het niet ECM-dingetje zijn, en dat deze worden doorgeleased aan iemand anders? Ik kan bovendien moeilijk geloven dat dit in de reizigersdienst van bijv. de Valleilijn kan worden ingezet. Aan de andere kant zou een DDAR-1 wel een leuk gezicht zijn.

 

11-03-2025 09:29:59
aarclay
aarclay

Quote
Rolffiej19 (11-03-2025 08:52:38):


Voor trek-duw zul je de 1700'en van TCS eerst weer om moeten bouwen voor gebruik met DDAR, ze zijn namelijk allen geschikt voor DDM-1.


Hoeveel technisch werk is dat eigenlijk?

 

11-03-2025 09:54:02
103 220-0
103 220-0

En waarom zou het een TCS-loc moeten zijn? Er zijn nog andere clubs met 1700'en.

 

11-03-2025 12:03:08
bnv
bnv

Leuk bedacht maar daar gelooft toch niemand in dat ze zoiets gaan doen. Redelijk alternatief lijkt mij een rijdende opslag voor spullen en materiaal.

 

11-03-2025 12:43:04
selivio
selivio

Tja, dezelfde reactie was er met het plan met de inzet van de plan V, maar ook dat bleek vrij concreet te zijn toen (eens zien wat er eerder rijdt, de plan V of de DDar :p ).

 

11-03-2025 14:31:06
Gydo
Gydo

Quote
103 220-0 (11-03-2025 09:54:02):


En waarom zou het een TCS-loc moeten zijn? Er zijn nog andere clubs met 1700'en.


Keolis en TCS werken in veel opzichten samen, kijk maar naar de Lint-transporten naar Zwolle en Utrecht Cartesiusweg.

 

11-03-2025 14:34:18
Gydo
Gydo

Quote
103 220-0 (11-03-2025 09:54:02):


En waarom zou het een TCS-loc moeten zijn? Er zijn nog andere clubs met 1700'en.


Naast TCS heeft NSM de rijvaardige 1768 en hebben de spooraannemers Strukton en VolkerRail ook een aantal rijvaardige locs, als de DD-AR rijtuigen worden ingezet in reizigersdienst bij Keolis, dan is de meest aannemelijke vervoerder met een 1700 TCS, en daar hebben ze afgelopen jaar mee samengewerkt voor de Lint-transporten. Maar niets is zo veranderlijk als de treinenwereld dus we zullen afwachten.

 

11-03-2025 17:04:36
Rsb
Rsb

.



Laatst bewerkt door Rsb op 12-03-2025 18:08
 

11-03-2025 17:08:40
103 220-0
103 220-0

Met een 1600 kun je helemaal niks in combinatie met DD-AR.

 

11-03-2025 17:55:20
treinhobby
treinhobby

Of een lok voor en achter plaatsen en de beide stuurstanden aan elkaar koppelen?



Laatst bewerkt door treinhobby op 11-03-2025 17:55
 

11-03-2025 20:06:20
thom
thom

Voor de volledigheid, DDAR'en werken alléén met 1700'en die niet omgebouwd zijn voor DDM1 bedrijf :)

 

12-03-2025 12:04:46
Muizeneus
Muizeneus

Zijn er überhaupt nog DDAR-geschikte 1700-en?

 

12-03-2025 12:16:24
sik214
sik214

Zeker, de 1736, 1740 en 1756 van Strukton Rail en de 7143 van Volker Rail. Mogelijk ook de 1766 van RXP, al is die destijds met schade (aanrijding boom bij Zp) bij NS aan de kant gegaan.



Laatst bewerkt door sik214 op 12-03-2025 12:17, reden: aanpassing nummers
 

12-03-2025 12:49:43
thom
thom

En volgens mij alle opgeborgen ex-NS-Int lokken ook, al hebben die geen AK's meer maar dat hebben de hierboven genoemde lokken ook niet meer.

 

12-03-2025 13:20:26
Dionysusnu
Dionysusnu

AK = Automatische koppeling?

 

12-03-2025 14:41:46
treinnetco
treinnetco

Ja, AK staat voor Automatische Koppeling. Natuurlijk betreft dat wel de BSI-koppeling, die slechts op het DDAR (en DDZ) te vinden is. Nu is gewoon trek-en-stootwerk voldoende om met DDAR te rijden, de haak is gewoon aanwezig op de rijtuigen.




Groeten uit Amersfoort. Ik herhaal: Groeten uit Amersfoort.
 

12-03-2025 15:50:58
phantom
phantom

Quote
sik214 (12-03-2025 12:16:24):


Zeker, de 1736, 1740 en 1756 van Strukton Rail en de 7143 van Volker Rail. Mogelijk ook de 1766 van RXP, al is die destijds met schade (aanrijding boom bij Zp) bij NS aan de kant gegaan.



Zijn de locs van strukton en VR niet geheel ontdaan van alle niet noodzakelijke items omdat ze nooit meer in normaal reizigers verkeer zouden terugkeren ??
Ik meen ergens een tijd terug gelezen te hebben,dat die ,niet noodzakelijke componenten, zijn verwijderd om die ruimte voor andere zaken te gebruiken.
Maar ik kan me natuurlijk vergissen.

 

12-03-2025 18:19:25
thom
thom

Dat levert je geen ruimte op, het is louter bedrading zodat het stuurrijtuig kan 'praten' met de elektronica van de lok.

En dan heeft zoiets uitbouwen als zijnde functionaliteit die je niet gebruikt, maar ook geen last van hebt dat het aanwezig is geen enkel nut.

Het ombouwen van een lok met DDAR functionaliteit naar DDM1, was technisch gezien ook niet meer dan een bedradingswijziging en het toevoegen van wat relais omdat de deurbediening van DDAR en DDM1 van elkaar verschilt. Kwa tractiebesturing zorgde de bedradingswijziging ervoor dat de 1700'en gelijk bedraad waren aan de eerdere 1800 en de Bvk van de DDM1 dus nieteens doorhad dat er een 1700 aanhing ipv een 1800.

 

13-03-2025 00:18:41
selivio
selivio

Ik weet niet of het zo is, maar het zou mij niets verbazen dat er bij Strukton wel geknutseld is aan de bedrading bij de Charlotte (1756) vanwege die accuwagen. De rest is voor zover ik weet idd nog origineel en zou zo weer met reizigerstreinen op pad moeten kunnen.

 

13-03-2025 21:31:53
timtrein
timtrein

Quote
thom (12-03-2025 12:49:43):


En volgens mij alle opgeborgen ex-NS-Int lokken ook, al hebben die geen AK's meer maar dat hebben de hierboven genoemde lokken ook niet meer.


Die zijn inmiddels ook merendeels verkocht om weer te gaan rijden, dus keuze te over voor als ze iets met die twee DDAR-bakken zouden willen.

 

14-03-2025 23:41:51
thom
thom

Quote
selivio (13-03-2025 00:18:41):


Ik weet niet of het zo is, maar het zou mij niets verbazen dat er bij Strukton wel geknutseld is aan de bedrading bij de Charlotte (1756) vanwege die accuwagen. De rest is voor zover ik weet idd nog origineel en zou zo weer met reizigerstreinen op pad moeten kunnen.



Daar is het eea gewijzigd aan de Treinverwarmingsinstallatie van de lok, maar wel danig dat er volgens mij ook nog steeds een normale trein mee gevoed kan worden.