04-02-2025 08:28:08 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Seinstoring Hengelo- Enschede. In Deventer werd o het digitale bord in de hal geadviseerd niet de korte trein richting Den haag te nemen, maar een andere trein. Laatst bewerkt door anton_ op 04-02-2025 08:32 |
04-02-2025 14:29:28 | ||
---|---|---|
coolezuge
![]() |
VIAS heeft te weinig 1.5kV stellen. Voorbeeld: 20022 kan niet verder dan EEM. |
04-02-2025 14:34:00 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
EEM is - neem ik aan - de Duitse verkorting voor Em oftewel Emmerich Dick van den Hoven |
04-02-2025 15:09:57 | ||
---|---|---|
coolezuge
![]() |
|
![]() |
advertentie |
04-02-2025 15:32:10 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Waarbij de eerste E waarschijnlijk het gebied (aannemelijk Essen) aangeeft. Zie ook: https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Duitse_stationsafkortingen Laatst bewerkt door NIJMEGEN op 04-02-2025 15:34 |
04-02-2025 15:33:26 | ||
---|---|---|
DingeZ
![]() |
Sinds 14:00 rijdt alles van Mrn naar Mrg met max 40km/h. ATB-storing? |
04-02-2025 15:53:30 | ||
---|---|---|
coolezuge
![]() |
Wat 20022 betreft: is in Emmerich am Rhein onder gelijke treinnummer gewisseld voor een 1.5kV stel. Volgens KiN zijn er stellen die wachten op het schuren van de assen (hopelijk is dat in het Nederlands het juiste vakjargon) en vandaar dit soort provisoriums |
04-02-2025 16:10:18 1 | ||
---|---|---|
coolezuge
![]() |
Er staat nu een lichtblauwe Arriva GTW met 3 wagens op station Nijmegen. Bestemmingsaanwijzer Venray. Dat is toch normaal alleen zo in West-Friesland? |
04-02-2025 16:12:03 | ||
---|---|---|
coolezuge
![]() |
Of 4 wagens. Telt de dieselmotor als een wagen? |
04-02-2025 16:15:58 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Dat is inderdaad een stel afkomstig uit het Noorden. Sinds dat Arriva de Lintjes van deze lijn heeft doorgeschoven naar de vorig jaar verkregen lijn Zutphen = Oldenzaal, helpen enkele Noordelijke GTW's de daardoor ontstane gaten opvullen tussen Nijmegen en Roermand
N.b. in West Friesland rijdt enkel NS en natuurlijk de SHM 😄 Laatst bewerkt door cuneo56 op 04-02-2025 16:18 |
04-02-2025 16:35:54 | ||
---|---|---|
coolezuge
![]() |
Nederlands is niet mijn moedertaal dus neem het mij niet kwalijk aub :) |
04-02-2025 16:38:41 | ||
---|---|---|
rf
![]() |
|
04-02-2025 16:50:33 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Het was ook niet al te serieus bedoeld, een streepje meer of minder al helemaal niet. |
04-02-2025 18:26:32 | ||
---|---|---|
noof
![]() |
Knipperende t.o.b.s. |
04-02-2025 18:49:07 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Wat houdt knipperende in bij een TOBS? |
04-02-2025 19:28:00 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Wat is de Duitse term van het probleem dat je bedoelt? Dan kunnen we de vertaling checken ;) |
04-02-2025 19:37:53 1 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
Geen probleem! In Nederland is er zover na te gaan geen onderscheid tussen West-Friesland of West Friesland als benaming. De lokale overheid gebruikt beiden door elkaar. Friesland is de gelijknamige provincie met, om het nog verwarrender te maken, onder meer gemeente Zuidwest-Friesland in de gelijknamige streek en Noordoost-Friesland in de gelijknamige streek. Om het dan nog helemaal rond te maken is er nog het Duitse Oost-Friesland rondom Leer en Emden. Ook voor Nederlanders zal dit een mooie casus zijn voor bijvoorbeeld De Slimste Mens ofeen soortgelijke kennisquiz. |
04-02-2025 19:56:54 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Het Nederlandse woord is 'afdraaien'. |
04-02-2025 20:52:07 | ||
---|---|---|
ICMIV
![]() |
En tegen de Deense grens (omgeving Husum, Sylt) heb je nog Nordfriesland, om het plaatje dan helemaal compleet te maken. |
04-02-2025 22:21:28 1 | ||
---|---|---|
noof
![]() |
Dat hij er soms wel in zit en soms niet. Vaak wordt dan met een Europese Instructie gereden of wordt het voorliggende sein met geel knipper bediend om een technische STS-passage te voorkomen mocht deze er plots weer inschieten net als er een trein aan komt. |
04-02-2025 22:59:49 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Als het een bediend sein is dan toch, want P-seinen kunnen geen geel knipper tonen. TOBS-en die knipperen kunnen worden veroorzaakt door een plotselinge doorverbinding tussen twee van elkaar geïsoleerde spoorstaven. Dat gebeurt soms als een isolerende plaat tussen die twee spoorstaven versleten is, en het metaal van de spoorsteven aan weerszijden door het stoten van de wielen is dichtgereden. Een goede las is dat niet, want het volgende wiel kan de verbinding ongedaan maken. Isolerende lasplaatjes zijn ongeveer 6 mm dik, en toch worden die wel eens overbrugd. Ook vervuiling met geleidende smurrie kan de las overbruggen. Ooit werden de oorzaken exact geregistreerd toen toenmalig Railinfrabeheer. Er wordt werkelijk van alles gevonden tussen het spoor. Het opmerkelijkste was de opmerking "zwaan tussen de tongen"; dit betrof een wisselstoring. Ik weet niet of de statistieken nog zo exact worden bijgehouden, maar ze waren toen wel leerzaam en konden leiden tot adviezen. |