Opvallende dingen 4 februari
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2025
04-02-2025 08:28:08
anton_
anton_

Seinstoring Hengelo- Enschede. In Deventer werd o het digitale bord in de hal geadviseerd niet de korte trein richting Den haag te nemen, maar een andere trein.



Laatst bewerkt door anton_ op 04-02-2025 08:32
 

04-02-2025 14:29:28
coolezuge
coolezuge

VIAS heeft te weinig 1.5kV stellen. Voorbeeld: 20022 kan niet verder dan EEM.

 

04-02-2025 14:34:00
dvdhoven
dvdhoven

EEM is - neem ik aan - de Duitse verkorting voor Em oftewel Emmerich




Dick van den Hoven
 

04-02-2025 15:09:57
coolezuge
coolezuge

Quote
dvdhoven (04-02-2025 14:34:00):


EEM is - neem ik aan - de Duitse verkorting voor Em oftewel Emmerich



Ik zal volgende maal het volledig uitschrijven. Excuus voor de verwarring. Inderdaad Emmerich am Rhein.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

04-02-2025 15:32:10
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Quote
dvdhoven (04-02-2025 14:34:00):


EEM is - neem ik aan - de Duitse verkorting voor Em oftewel Emmerich


Waarbij de eerste E waarschijnlijk het gebied (aannemelijk Essen) aangeeft.

Zie ook: https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Duitse_stationsafkortingen



Laatst bewerkt door NIJMEGEN op 04-02-2025 15:34
 

04-02-2025 15:33:26
DingeZ
DingeZ

Sinds 14:00 rijdt alles van Mrn naar Mrg met max 40km/h. ATB-storing?

 

04-02-2025 15:53:30
coolezuge
coolezuge

Quote
NIJMEGEN (04-02-2025 15:32:10):


Quote
dvdhoven (04-02-2025 14:34:00):


EEM is - neem ik aan - de Duitse verkorting voor Em oftewel Emmerich


Waarbij de eerste E waarschijnlijk het gebied (aannemelijk Essen) aangeeft.

Zie ook: https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Duitse_stationsafkortingen



E staat voor de (voormalige) Bahndirektion Essen, correct.

Wat 20022 betreft: is in Emmerich am Rhein onder gelijke treinnummer gewisseld voor een 1.5kV stel. Volgens KiN zijn er stellen die wachten op het schuren van de assen (hopelijk is dat in het Nederlands het juiste vakjargon) en vandaar dit soort provisoriums

 

04-02-2025 16:10:18 1
coolezuge
coolezuge

Er staat nu een lichtblauwe Arriva GTW met 3 wagens op station Nijmegen. Bestemmingsaanwijzer Venray. Dat is toch normaal alleen zo in West-Friesland?

 

04-02-2025 16:12:03
coolezuge
coolezuge

Quote
coolezuge (04-02-2025 16:10:18):


Er staat nu een lichtblauwe Arriva GTW met 3 wagens op station Nijmegen. Bestemmingsaanwijzer Venray. Dat is toch normaal alleen zo in West-Friesland?


Of 4 wagens. Telt de dieselmotor als een wagen?

 

04-02-2025 16:15:58
cuneo56
cuneo56

Dat is inderdaad een stel afkomstig uit het Noorden. Sinds dat Arriva de Lintjes van deze lijn heeft doorgeschoven naar de vorig jaar verkregen lijn Zutphen = Oldenzaal, helpen enkele Noordelijke GTW's de daardoor ontstane gaten opvullen tussen Nijmegen en Roermand

N.b. in West Friesland rijdt enkel NS en natuurlijk de SHM 😄



Laatst bewerkt door cuneo56 op 04-02-2025 16:18
 

04-02-2025 16:35:54
coolezuge
coolezuge

Quote
cuneo56 (04-02-2025 16:15:58):


Dat is inderdaad een stel afkomstig uit het Noorden. Sinds dat Arriva de Lintjes van deze lijn heeft doorgeschoven naar de vorig jaar verkregen lijn Zutphen = Oldenzaal, helpen enkele Noordelijke GTW's de daardoor ontstane gaten opvullen tussen Nijmegen en Roermand

N.b. in West Friesland rijdt enkel NS en natuurlijk de SHM 😄



Was het niet zo dat Westfriesland Hoorn enzo is en West-Friesland Franeker en Starum is?

Nederlands is niet mijn moedertaal dus neem het mij niet kwalijk aub :)

 

04-02-2025 16:38:41
rf
rf

Quote
coolezuge (04-02-2025 16:12:03):


Quote
coolezuge (04-02-2025 16:10:18):


Er staat nu een lichtblauwe Arriva GTW met 3 wagens op station Nijmegen. Bestemmingsaanwijzer Venray. Dat is toch normaal alleen zo in West-Friesland?


Of 4 wagens. Telt de dieselmotor als een wagen?



De motorbak wordt normalerwijze niet meegeteld bij het GTW materieel.

 

04-02-2025 16:50:33
cuneo56
cuneo56

Quote
coolezuge (04-02-2025 16:35:54):



Was het niet zo dat Westfriesland Hoorn enzo is en West-Friesland Franeker en Starum is?

Nederlands is niet mijn moedertaal dus neem het mij niet kwalijk aub :)


Het was ook niet al te serieus bedoeld, een streepje meer of minder al helemaal niet.

 

04-02-2025 18:26:32
noof
noof

Quote
DingeZ (04-02-2025 15:33:26):


Sinds 14:00 rijdt alles van Mrn naar Mrg met max 40km/h. ATB-storing?


Knipperende t.o.b.s.

 

04-02-2025 18:49:07
Dionysusnu
Dionysusnu

Wat houdt knipperende in bij een TOBS?

 

04-02-2025 19:28:00
timtrein
timtrein

Quote
coolezuge (04-02-2025 15:53:30):


E staat voor de (voormalige) Bahndirektion Essen, correct.

Wat 20022 betreft: is in Emmerich am Rhein onder gelijke treinnummer gewisseld voor een 1.5kV stel. Volgens KiN zijn er stellen die wachten op het schuren van de assen (hopelijk is dat in het Nederlands het juiste vakjargon) en vandaar dit soort provisoriums


Wat is de Duitse term van het probleem dat je bedoelt? Dan kunnen we de vertaling checken ;)

 

04-02-2025 19:37:53 1
Rsb
Rsb

Quote
coolezuge (04-02-2025 16:35:54):


Quote
cuneo56 (04-02-2025 16:15:58):


Dat is inderdaad een stel afkomstig uit het Noorden. Sinds dat Arriva de Lintjes van deze lijn heeft doorgeschoven naar de vorig jaar verkregen lijn Zutphen = Oldenzaal, helpen enkele Noordelijke GTW's de daardoor ontstane gaten opvullen tussen Nijmegen en Roermand

N.b. in West Friesland rijdt enkel NS en natuurlijk de SHM 😄



Was het niet zo dat Westfriesland Hoorn enzo is en West-Friesland Franeker en Starum is?

Nederlands is niet mijn moedertaal dus neem het mij niet kwalijk aub :)


Geen probleem! In Nederland is er zover na te gaan geen onderscheid tussen West-Friesland of West Friesland als benaming. De lokale overheid gebruikt beiden door elkaar.

Friesland is de gelijknamige provincie met, om het nog verwarrender te maken, onder meer gemeente Zuidwest-Friesland in de gelijknamige streek en Noordoost-Friesland in de gelijknamige streek. Om het dan nog helemaal rond te maken is er nog het Duitse Oost-Friesland rondom Leer en Emden.

Ook voor Nederlanders zal dit een mooie casus zijn voor bijvoorbeeld De Slimste Mens ofeen soortgelijke kennisquiz.

 

04-02-2025 19:56:54
BVisser
BVisser

Quote
timtrein (04-02-2025 19:28:00):


Quote
coolezuge (04-02-2025 15:53:30):


E staat voor de (voormalige) Bahndirektion Essen, correct.

Wat 20022 betreft: is in Emmerich am Rhein onder gelijke treinnummer gewisseld voor een 1.5kV stel. Volgens KiN zijn er stellen die wachten op het schuren van de assen (hopelijk is dat in het Nederlands het juiste vakjargon) en vandaar dit soort provisoriums


Wat is de Duitse term van het probleem dat je bedoelt? Dan kunnen we de vertaling checken ;)


Het Nederlandse woord is 'afdraaien'.

 

04-02-2025 20:52:07
ICMIV
ICMIV

[...]

Geen probleem! In Nederland is er zover na te gaan geen onderscheid tussen West-Friesland of West Friesland als benaming. De lokale overheid gebruikt beiden door elkaar.

Friesland is de gelijknamige provincie met, om het nog verwarrender te maken, onder meer gemeente Zuidwest-Friesland in de gelijknamige streek en Noordoost-Friesland in de gelijknamige streek. Om het dan nog helemaal rond te maken is er nog het Duitse Oost-Friesland rondom Leer en Emden.

Ook voor Nederlanders zal dit een mooie casus zijn voor bijvoorbeeld De Slimste Mens ofeen soortgelijke kennisquiz.

En tegen de Deense grens (omgeving Husum, Sylt) heb je nog Nordfriesland, om het plaatje dan helemaal compleet te maken.

 

04-02-2025 22:21:28 1
noof
noof

Quote
Dionysusnu (04-02-2025 18:49:07):


Wat houdt knipperende in bij een TOBS?


Dat hij er soms wel in zit en soms niet. Vaak wordt dan met een Europese Instructie gereden of wordt het voorliggende sein met geel knipper bediend om een technische STS-passage te voorkomen mocht deze er plots weer inschieten net als er een trein aan komt.

 

04-02-2025 22:59:49
sjoerd
sjoerd

Als het een bediend sein is dan toch, want P-seinen kunnen geen geel knipper tonen.

TOBS-en die knipperen kunnen worden veroorzaakt door een plotselinge doorverbinding tussen twee van elkaar geïsoleerde spoorstaven. Dat gebeurt soms als een isolerende plaat tussen die twee spoorstaven versleten is, en het metaal van de spoorsteven aan weerszijden door het stoten van de wielen is dichtgereden. Een goede las is dat niet, want het volgende wiel kan de verbinding ongedaan maken. Isolerende lasplaatjes zijn ongeveer 6 mm dik, en toch worden die wel eens overbrugd. Ook vervuiling met geleidende smurrie kan de las overbruggen.

Ooit werden de oorzaken exact geregistreerd toen toenmalig Railinfrabeheer. Er wordt werkelijk van alles gevonden tussen het spoor. Het opmerkelijkste was de opmerking "zwaan tussen de tongen"; dit betrof een wisselstoring. Ik weet niet of de statistieken nog zo exact worden bijgehouden, maar ze waren toen wel leerzaam en konden leiden tot adviezen.