Opvallende dingen 26 januari
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2025
25-01-2025 16:13:14 4
ToH
ToH

Volgens een TrainManager van de IC Berlijn komen de nieuwe NightJet-rijtuigen 26 januari aan in Nederland tbv opleiding van het personeel, welke gegeven zal worden op Zaanstraat. Verdere info heb ik niet, maar vond het het delen waard.



Laatst bewerkt door ToH op 25-01-2025 16:13
 

25-01-2025 19:32:22 1
Benniebus
Benniebus

Via via te weten gekomen dat de DANI stam rond 11:45 de grens overkomt bij Bad Bentheim/Oldenzaal. DEUVM

 

25-01-2025 20:49:43 1
tieske05
tieske05

Quote
Benniebus (25-01-2025 19:32:22):


Via via te weten gekomen dat de DANI stam rond 11:45 de grens overkomt bij Bad Bentheim/Oldenzaal. DEUVM



13410 is het ritnummer, 193+Dani+Luna

Hannover-Wülfel V 09.07

Bad Bentheim A 11:40 D 11:43

Via Oldenzaal, Deventer en Amersfoort naar Westhaven, geplande aankomst 14:43.

 

25-01-2025 21:23:08
cuneo56
cuneo56

Wat mag ik me bij het "Luna" treindeel voorstellen?

Het zullen wel niet de oude wagens van de vroegere DB trein zijn neem ik aan.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

25-01-2025 21:26:00
stefanvw14
stefanvw14

Luna zijn Comfort Couchettewagens. Bron www.bahnonline.ch

Eigenlijk dus de couchettewagens die qua look en feeling aansluiten bij de Dani stammen, deze couchette rijtuigen zijn van binnen helemaal gestript en opnieuw opgebouwd.

 

25-01-2025 21:44:48
cuneo56
cuneo56

Dat project ken ik , maar dat dit Luna zou heten is nieuw voor me .

N.B de firma Molinari die in dit oude artikel genoemd wordt is toch inmiddels failliet en de ombouw van de resterende rijtuigen pas recent weer opnieuw gegund.

 

25-01-2025 21:45:53
PeterB18
PeterB18

Stefan, half correct.

LuNa is rijtuig type Bbcmvz, dit is een ''Comfort Liegewagen'' dit rijtuig beschikt over een rolstoelcoupé voor 1 rolstoelgebruiker en begeleider en ee nafdeling voor ski's en fietsten.
Dit rijtuig bestaat verder uit 7 moderne couchettes met 4 bedden, welke NIET inklapbaar zijn, deze worden verkocht onder ''Comfort Couchette'' en 1 hokje voor de steward.
De rijtuigen van dit type, waren vroeger (voor de ombouw) 2e klas Bmz van de OBB.
Hopelijk verduidelijkt dit het voor iedereen over wat voor rijtuig het gaat.
(Ik ben meerdere keren met dit rijtuig geweest als rolstoelgebruiker, waarbij deze kennis opgedaan tijdens gesprekken met personeel.)

Indien dit niet hier toepasselijk is, kan het verplaatst worden naar nachttrein topic ;)

 

26-01-2025 07:53:17
stefanvw14
stefanvw14

In IC 143 zit in stam 7704 een 1e klas rijtuig van het type Avmz ipv het gebruikelijke Avmmz, ik zit er zelf in en dat ongemoderniseerde interieur zit heerlijk :).

Rijtuigcode: D-DB 61 80 19-71 709-4 Avmz 108.5



Laatst bewerkt door stefanvw14 op 26-01-2025 08:54
 

26-01-2025 09:09:07 1
DylansDepot
DylansDepot

De verhalen over de nieuwe Nightjet kloppen.

T/m 27 maart zal de trein gebruikt worden voor opleidingsdoeleinde.

Hieronder de tijden, uiteraard onder voorbehoud van wijzigingen;

Trein 13410
Hannover-Wülfel V 09:07
Bad Bentheim A 11:40
Bad Bentheim V 11:43
Bad Bentheim Grens D 11:47
Oldenzaal A 11:56
Oldenzaal V 12:06
Deventer A 12:50
Deventer V 12:56
Amersfoort Centraal A 13:34
Amersfoort Centraal V 13:47
Amsterdam Centraal A 14:25
Amsterdam Centraal V 14:35
Amsterdam Zaanstraat A 14:43

Veel plezier met spotten, en mocht je je tussendoor vervelen, kijk dan eens op www.youtube.com



Laatst bewerkt door DylansDepot op 26-01-2025 09:30, reden: Correcte eindbestemming toegevoegd


Trein filmen - trein uploaden - trein kijken. Dylan's Depot.
 

26-01-2025 09:24:42
BVisser
BVisser

Gaat niet naar de Westhaven maar naar de Zaanstraat.

Asdm 9:20 Arriva GTW 10519 Jeroen Krabbé richting Asd.

 

26-01-2025 10:48:30
train85
train85

ICMm 4056 om 10.20 uur gezien te Arnhem Berg.

 

26-01-2025 10:59:34
martijn
martijn

Afgelopen vrijdag stond ie daar in ieder geval van 7:20 tot 16:00 ook al (gezien vanaf mn werkplek).

 

26-01-2025 11:08:49
Rolffiej19
Rolffiej19

Quote
tieske05 (25-01-2025 20:49:43):


Quote
Benniebus (25-01-2025 19:32:22):


Via via te weten gekomen dat de DANI stam rond 11:45 de grens overkomt bij Bad Bentheim/Oldenzaal. DEUVM



13410 is het ritnummer, 193+Dani+Luna

Hannover-Wülfel V 09.07

Bad Bentheim A 11:40 D 11:43

Via Oldenzaal, Deventer en Amersfoort naar Westhaven, geplande aankomst 14:43.



9:23 reed de trein met NS 193+Dani-stam langs de webcam in Hannover ri Bad Bentheim, stuurrijtuig zit aan de lok en er zitten geen andere extra rijtuigen aan vast.

 

26-01-2025 11:55:31
cuneo56
cuneo56

Oldebroek, 11:53 Vechdallijnen Gtw 2/-8 richting Zwplle

 

26-01-2025 12:16:17
DerClown
DerClown

NS 193-737 Door Hengelo 12.12 met de nightjet



Laatst bewerkt door DerClown op 26-01-2025 12:16
 

26-01-2025 12:29:19
Dionysusnu
Dionysusnu

Quote
cuneo56 (26-01-2025 11:55:31):


Oldebroek, 11:53 Vechdallijnen Gtw 2/-8 richting Zwplle


Met Oldebroek bedoel je Hde - Wz?



Laatst bewerkt door Dionysusnu op 26-01-2025 12:29
 

26-01-2025 13:03:30
cuneo56
cuneo56

Hattemerbroek, gemeente Oldebroek. ( was net op de wandeling bord met welkom inde gemeente gepasseerd 😏)

 

26-01-2025 13:05:59
Apda
Apda

Quote
Rolffiej19 (26-01-2025 11:08:49):


Quote
tieske05 (25-01-2025 20:49:43):


Quote
Benniebus (25-01-2025 19:32:22):


Via via te weten gekomen dat de DANI stam rond 11:45 de grens overkomt bij Bad Bentheim/Oldenzaal. DEUVM



13410 is het ritnummer, 193+Dani+Luna

Hannover-Wülfel V 09.07

Bad Bentheim A 11:40 D 11:43

Via Oldenzaal, Deventer en Amersfoort naar Westhaven, geplande aankomst 14:43.



9:23 reed de trein met NS 193+Dani-stam langs de webcam in Hannover ri Bad Bentheim, stuurrijtuig zit aan de lok en er zitten geen andere extra rijtuigen aan vast.



Om 13:03 door Apd richting Amf. 7 rijtuigen.

 

26-01-2025 13:31:04
Pattrein
Pattrein

Quote
Apda (26-01-2025 13:05:59):


Quote
Rolffiej19 (26-01-2025 11:08:49):


Quote
tieske05 (25-01-2025 20:49:43):


Quote
Benniebus (25-01-2025 19:32:22):


Via via te weten gekomen dat de DANI stam rond 11:45 de grens overkomt bij Bad Bentheim/Oldenzaal. DEUVM



13410 is het ritnummer, 193+Dani+Luna

Hannover-Wülfel V 09.07

Bad Bentheim A 11:40 D 11:43

Via Oldenzaal, Deventer en Amersfoort naar Westhaven, geplande aankomst 14:43.



9:23 reed de trein met NS 193+Dani-stam langs de webcam in Hannover ri Bad Bentheim, stuurrijtuig zit aan de lok en er zitten geen andere extra rijtuigen aan vast.



Om 13:03 door Apd richting Amf. 7 rijtuigen.



Loc aan de Stuurstand gekoppeld. Jammergenoeg is de stuurstand nog niet Dienstvaardig

 

26-01-2025 13:55:20
RX7567
RX7567

13:51 bij de Peter van Den Breemerweg (Amfge - Brn) NS 193 + Dani ri Hvs.

 

26-01-2025 14:02:56
Kamehameha
Kamehameha

Trein 3643/3652 met de 8614 ipv DDZ te Rsd.

Verder zijn de 9559+9516 als LM vanuit On achter mijn 536 aan vertrokken en zag ik beide stellen zojuist om 14.30 uur aankomen te Rsd. Dus die hebben er een aardige LM rit op zitten 😉



Laatst bewerkt door Kamehameha op 26-01-2025 14:36
 

26-01-2025 14:41:26
treinhobby
treinhobby

Quote
Pattrein (26-01-2025 13:31:04):



Loc aan de Stuurstand gekoppeld. Jammergenoeg is de stuurstand nog niet Dienstvaardig


Wist überhaupt niet dat deze rijtuigen zelf al waren toegelaten in Nederland.

Of hoeven rijtuigen niet het complete toelatingscircus te doorlopen als ze in een ander Europees land al zijn toegelaten?

 

26-01-2025 14:56:58
Pattrein
Pattrein

Quote
treinhobby (26-01-2025 14:41:26):


Quote
Pattrein (26-01-2025 13:31:04):



Loc aan de Stuurstand gekoppeld. Jammergenoeg is de stuurstand nog niet Dienstvaardig


Wist überhaupt niet dat deze rijtuigen zelf al waren toegelaten in Nederland.

Of hoeven rijtuigen niet het complete toelatingscircus te doorlopen als ze in een ander Europees land al zijn toegelaten?



Deze zijn wel in Duitsland. Oostenrijk en Italië wel toegelaten. Binnenkort ook in Nederland



Laatst bewerkt door Pattrein op 26-01-2025 15:19
 

26-01-2025 15:01:31
T-Twente
T-Twente

Quote
treinhobby (26-01-2025 14:41:26):


Quote
Pattrein (26-01-2025 13:31:04):



Loc aan de Stuurstand gekoppeld. Jammergenoeg is de stuurstand nog niet Dienstvaardig


Wist überhaupt niet dat deze rijtuigen zelf al waren toegelaten in Nederland.

Of hoeven rijtuigen niet het complete toelatingscircus te doorlopen als ze in een ander Europees land al zijn toegelaten?


De rijtuigen vallen onder EuroFima, dus aparte toelating is niet nodig geweest voor de Vectrain (bediening vanuit stuurstand is een ander verhaal). Enige wat ze hebben getest is met 1,5kV op Bad Bentheim augustus vorig jaar.



Laatst bewerkt door T-Twente op 26-01-2025 15:02
 

26-01-2025 15:19:02
TNBN
TNBN

Quote
T-Twente (26-01-2025 15:01:31):


Quote
treinhobby (26-01-2025 14:41:26):


Quote
Pattrein (26-01-2025 13:31:04):



Loc aan de Stuurstand gekoppeld. Jammergenoeg is de stuurstand nog niet Dienstvaardig


Wist überhaupt niet dat deze rijtuigen zelf al waren toegelaten in Nederland.

Of hoeven rijtuigen niet het complete toelatingscircus te doorlopen als ze in een ander Europees land al zijn toegelaten?


De rijtuigen vallen onder EuroFima, dus aparte toelating is niet nodig geweest voor de Vectrain (bediening vanuit stuurstand is een ander verhaal). Enige wat ze hebben getest is met 1,5kV op Bad Bentheim augustus vorig jaar.


Het stuurstandrijtuig zal op Nederlands grondgebied sowieso nooit worden ingezet want er is geen ATB ingebouwd in het stuurstandrijtuig. Het is technisch dus niet mogelijk om met het stuurstandrijtuig in NL te rijden.

 

26-01-2025 15:43:13
ToH
ToH

13.12 door Aml ri Dv: 9902 + ICNG 3305.

 

26-01-2025 15:56:19
Dionysusnu
Dionysusnu

Quote
TNBN (26-01-2025 15:19:02):


Het stuurstandrijtuig zal op Nederlands grondgebied sowieso nooit worden ingezet want er is geen ATB ingebouwd in het stuurstandrijtuig. Het is technisch dus niet mogelijk om met het stuurstandrijtuig in NL te rijden.


Even pedantisch doen: Technisch is het wel mogelijk (andere technische redenen daargelaten), maar qua regelgeving niet. Overigens kan ik me voorstellen dat de stuurstanden, aangezien ze ETCS hebben, op (zeer) lange termijn nog best in NL gebruikt zullen worden.



Laatst bewerkt door Dionysusnu op 26-01-2025 15:58
 

26-01-2025 16:08:35
BR120Trihn
BR120Trihn

Gaat natuurlijk niet gebeuren, maar ze kunnen technisch gezien al op de HSL testen.

 

26-01-2025 16:18:50 4
martijnham
martijnham

Voor de liefhebbers de samenstelling van trein 13410 met de DANI-stam:
193 737 / 91 80 6193 737-4 D-ELOC
A-ÖBB 73 81 80-91 714-3 Bfmpz (seat car)
A-ÖBB 73 81 38-91 614-8 ABbmpvz (seat car)
A-ÖBB 73 81 52-91 514-1 Bcmz (couchette)
A-ÖBB 73 81 52-91 414-4 Bcmz (couchette)
A-ÖBB 73 81 52-91 314-6 Bcmz (couchette)
A-ÖBB 73 81 70-91 214-6 WLAmz (sleeping car)
A-ÖBB 73 81 70-91 114-8 WLAmz (sleeping car)

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


26-01-2025 17:14:57 1
Jeroen1740
Jeroen1740

Quote
Pattrein (26-01-2025 14:56:58):


Quote
treinhobby (26-01-2025 14:41:26):


Wist überhaupt niet dat deze rijtuigen zelf al waren toegelaten in Nederland.

Of hoeven rijtuigen niet het complete toelatingscircus te doorlopen als ze in een ander Europees land al zijn toegelaten?


Deze zijn wel in Duitsland. Oostenrijk en Italië wel toegelaten. Binnenkort ook in Nederland


De rijtuigen zijn al in Nederland toegelaten, zie hier. Viaggio N en Nederland als lidstaat intypen, en je komt bij de registratie uit die kennelijk net na afgelopen zomer al rond was.



Laatst bewerkt door Jeroen1740 op 26-01-2025 18:33, reden: Typefout Viaggo hersteld.
 

26-01-2025 18:53:45
TCSFan
TCSFan

Quote
T-Twente (26-01-2025 15:01:31):


Quote
treinhobby (26-01-2025 14:41:26):


Quote
Pattrein (26-01-2025 13:31:04):



Loc aan de Stuurstand gekoppeld. Jammergenoeg is de stuurstand nog niet Dienstvaardig


Wist überhaupt niet dat deze rijtuigen zelf al waren toegelaten in Nederland.

Of hoeven rijtuigen niet het complete toelatingscircus te doorlopen als ze in een ander Europees land al zijn toegelaten?


De rijtuigen vallen onder EuroFima, dus aparte toelating is niet nodig geweest voor de Vectrain (bediening vanuit stuurstand is een ander verhaal). Enige wat ze hebben getest is met 1,5kV op Bad Bentheim augustus vorig jaar.


Eurofima is een non-profit financieringsinstituut binnen de spoorsector en heeft geen enkel raakvlak met toelating. Het materieel is wel degelijk op voertuigtype toegelaten, zie ERATV.

 

26-01-2025 18:55:29
stefanvw14
stefanvw14

Quote
TCSFan (26-01-2025 18:53:45):


Quote
T-Twente (26-01-2025 15:01:31):


Quote
treinhobby (26-01-2025 14:41:26):


Quote
Pattrein (26-01-2025 13:31:04):



Loc aan de Stuurstand gekoppeld. Jammergenoeg is de stuurstand nog niet Dienstvaardig


Wist überhaupt niet dat deze rijtuigen zelf al waren toegelaten in Nederland.

Of hoeven rijtuigen niet het complete toelatingscircus te doorlopen als ze in een ander Europees land al zijn toegelaten?


De rijtuigen vallen onder EuroFima, dus aparte toelating is niet nodig geweest voor de Vectrain (bediening vanuit stuurstand is een ander verhaal). Enige wat ze hebben getest is met 1,5kV op Bad Bentheim augustus vorig jaar.


Eurofima is een non-profit financieringsinstituut binnen de spoorsector en heeft geen enkel raakvlak met toelating. Het materieel is wel degelijk op voertuigtype toegelaten, zie ERATV.


Wordt er niet gewoon bedoeld dat deze rijtuigen volgens RIC/UIC standaarden zijn gebouwd en dus qua toelating vrij makkelijk toegelaten kunnen worden per land?

 

26-01-2025 19:35:59
2801
2801

Quote
stefanvw14 (26-01-2025 18:55:29):


Quote
TCSFan (26-01-2025 18:53:45):


Quote
T-Twente (26-01-2025 15:01:31):


Quote
treinhobby (26-01-2025 14:41:26):


Quote
Pattrein (26-01-2025 13:31:04):



Loc aan de Stuurstand gekoppeld. Jammergenoeg is de stuurstand nog niet Dienstvaardig


Wist überhaupt niet dat deze rijtuigen zelf al waren toegelaten in Nederland.

Of hoeven rijtuigen niet het complete toelatingscircus te doorlopen als ze in een ander Europees land al zijn toegelaten?


De rijtuigen vallen onder EuroFima, dus aparte toelating is niet nodig geweest voor de Vectrain (bediening vanuit stuurstand is een ander verhaal). Enige wat ze hebben getest is met 1,5kV op Bad Bentheim augustus vorig jaar.


Eurofima is een non-profit financieringsinstituut binnen de spoorsector en heeft geen enkel raakvlak met toelating. Het materieel is wel degelijk op voertuigtype toegelaten, zie ERATV.


Wordt er niet gewoon bedoeld dat deze rijtuigen volgens RIC/UIC standaarden zijn gebouwd en dus qua toelating vrij makkelijk toegelaten kunnen worden per land?



RIC/UIC standaarden zijn al ruim 20 jaar niet meer van toepassing bij nieuwe toelatingen. De DANI rijtuigen zijn gewoon conform TSI LOC&PAS toegelaten voor Nederland, ook dat kan redelijk eenvoudig in 1x voor meerdere landen. In de toekomst komt er eens soort van nieuwe RIC toelating via de TSI LOC&PAS, maar dat is nog niet helemaal rond.

 

26-01-2025 19:38:55
BVisser
BVisser

Dan weten we nu waarvoor ze hier niet zijn, weten we ook waarvoor ze hier nu wel zijn?

 

26-01-2025 19:42:19
michaben
michaben

In het eerste bericht staat opleiding personeel.

 

26-01-2025 20:44:10
BR120Trihn
BR120Trihn

Is het dan zo dat er helemaal geen testritten zullen plaatsvinden en dat de trein in de Zaanstraat blijft, of heb ik het mis.

 

26-01-2025 20:58:56
stefanvw14
stefanvw14

Quote
BR120Trihn (26-01-2025 20:44:10):


Is het dan zo dat er helemaal geen testritten zullen plaatsvinden en dat de trein in de Zaanstraat blijft, of heb ik het mis.


Welke testritten zou je nog nodig achten. De Vectron heeft dagelijk van Nürnberg tot München een Dani-stam aan de haak en dat gaat overwegend goed. Dus dat hoeft niet meer getest te worden, het enige wat nog getest zou kunnen worden is hoe alles onder 1,5kV functioneert, maar de rest is nogmaal al dagelijkse praktijk.

Qua opleiden personeel moet ook gedacht worden aan ProRail Incident Bestrijding, want de hersporingsinstructie voor hun moet worden geschreven.



Laatst bewerkt door stefanvw14 op 26-01-2025 21:02
 

26-01-2025 21:01:55
T-Twente
T-Twente

Testen onder 1,5kV zijn vorig jaar augustus al gebeurd. DaNi is in principe klaar om in dienst te gaan.



Laatst bewerkt door T-Twente op 26-01-2025 21:02
 

26-01-2025 21:23:25
2801
2801

Quote
stefanvw14 (26-01-2025 20:58:56):


Quote
BR120Trihn (26-01-2025 20:44:10):


Is het dan zo dat er helemaal geen testritten zullen plaatsvinden en dat de trein in de Zaanstraat blijft, of heb ik het mis.


Welke testritten zou je nog nodig achten. De Vectron heeft dagelijk van Nürnberg tot München een Dani-stam aan de haak en dat gaat overwegend goed. Dus dat hoeft niet meer getest te worden, het enige wat nog getest zou kunnen worden is hoe alles onder 1,5kV functioneert, maar de rest is nogmaal al dagelijkse praktijk.

Qua opleiden personeel moet ook gedacht worden aan ProRail Incident Bestrijding, want de hersporingsinstructie voor hun moet worden geschreven.



ProRail Incident Bestrijding heeft in November 2023 al met de DANI rijtuigen getest in Wegberg Wildenrath in Duitsland voor de hersporingsinstructie.
De stam is er nu alleen voor personeelsopleiding en NS testritten.