Werkzaamheden Schiphol
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Werkzaamheden
24-12-2024 21:35:27
michaben
michaben

In het nieuwe jaar gaat men van 10 t/m 13 januari weer verder met de werkzaamheden te Schiphol. Dit maal in de nieuwe dienstregeling dus met nieuwe aanpassingen in de dienstregeling, zo snel gezien zijn dit de nieuwe maatregelen:
- 700/800 ingekort tot Asdz
- 1100 opgeheven (Rtd - Ehv overgenomen door de 2400)
- 1800 ingekort tot Amfs - Rtd
- 2400 verlengd van Rtd naar Ehv in pad 1100, rijdt 2x per uur Lls - Rtd ter vervanging 9500
- 3200 opgeheven (Ah - Db op maandag overgenomen door de 7400)
- 3500 rijdt in kwartierpatroon
- 4100 opgeheven Hfd - Ass
- 5000 rijdt in kwartierpatroon
- 5200 opgeheven
- 5700 opgeheven Ledn - Hvs
- 7400 op maandag verlengd van Db naar Ah in pad 3200
- 8100/8200 opgeheven
- 8300/8400 vernummerd in 18300/18400 en op andere tijden
- 9500 opgeheven Lls - Rtd (vervangen door 2400)

 

24-12-2024 21:50:02
Kamehameha
Kamehameha

Wordt de 2400 geheel ICNG zoals normaal of ook ICR aangezien de 1100 normaal ook ICR omlopen heeft?

Verder is ook interessant dat op ma-do 20 tot en met 23 januari en ma en di 27-28 januari de 700/800 zijn doorgetrokken naar Ledn en Rtd in het pad van de 3200 volgens mij, ook extra stop in Dvd. ICM over die route?



Laatst bewerkt door Kamehameha op 24-12-2024 21:50


Ik noem VIRM gewoon IRM, of je nu wilt of niet.
 

24-12-2024 23:25:49
MetroRET
MetroRET

Hoezo zijn de 8300 en 8400 hiervoor vernummerd, dat is ook wel wat vreemd.

Eveneens de inkorting van de 1800 tot Rtd; wat weinig met de werkzaamheden op Shl vandoen zou moeten hebben.

 

25-12-2024 08:54:04
stefanvw14
stefanvw14

Omdat beide series met de andere tijden zullen rijden en ander spoorgebruik dan normaal en zoals je leest is de 2400 doorgelegd naar Bd(en verder als 1100).
Dit om denk een kwartier overstand te Rtd te voorkomen. 2400 heeft aankomst te Rtd 08/38 en gaat dan om 14/44 door als 1100.
De 1800 heeft als aankomst 19/49 en zou dus 25 minuten een perron op Rtd bezet houden en geeft reizigers dus veel extra reistijd naar Brabant.
Snap dat je de logica misschien niet ziet, maar logisch is het wel tav perrongebruik te Rtd.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

25-12-2024 09:13:27
JothamvW
JothamvW

Een kering van 22 minuten lijkt me lastiger voor spoorgebruik dan een haltering van 4 minuten en dan gewoon door naar Bd zoals altijd

 

25-12-2024 11:00:05
mtlx
mtlx

Quote
MetroRET (24-12-2024 23:25:49):


Hoezo zijn de 8300 en 8400 hiervoor vernummerd, dat is ook wel wat vreemd.

.



Als ze vernummerd zijn dan is het Technisch Geleid Vertrekproces niet actief en hebben ze dus aangepaste halteertijden voor het reguliere vertrekproces.

 

25-12-2024 11:24:05
sneltram
sneltram

Plus dat je met dat vertrekproces maximaal SNG7 kan rijden. Rijd je 'normaal' dan kun je tot SNG12, wat wenselijk is doordat de frequentie teruggaat van 8 naar 4 per uur. De nummers 18300 en 18400 zijn gemaakt om aan te geven dat er dus ook geen lengtebeperking is, geen personeelsbeperking, enzovoorts. En de rij- en halteertijden zijn er op aangepast, alhoewel die soweiso anders zouden zijn door de werkzaamheden.

 

25-12-2024 11:52:13
MetroRET
MetroRET

Quote
stefanvw14 (25-12-2024 08:54:04):


Omdat beide series met de andere tijden zullen rijden en ander spoorgebruik dan normaal en zoals je leest is de 2400 doorgelegd naar Bd(en verder als 1100).
Dit om denk een kwartier overstand te Rtd te voorkomen. 2400 heeft aankomst te Rtd 08/38 en gaat dan om 14/44 door als 1100.
De 1800 heeft als aankomst 19/49 en zou dus 25 minuten een perron op Rtd bezet houden en geeft reizigers dus veel extra reistijd naar Brabant.
Snap dat je de logica misschien niet ziet, maar logisch is het wel tav perrongebruik te Rtd.



Ik doel niet op de doorkoppeling 2400/1100 maar waarom daarnaast de 1800 niet doorrijdt naar Breda zoals gewoonlijk.

 

25-12-2024 12:41:13
michaben
michaben

Waarbij er op maandag in de spits 5 ritten wel van/naar Breda rijden

 

07-01-2025 09:16:13
Kamehameha
Kamehameha

Quote
Kamehameha (24-12-2024 21:50:02):


Wordt de 2400 geheel ICNG zoals normaal of ook ICR aangezien de 1100 normaal ook ICR omlopen heeft?

Verder is ook interessant dat op ma-do 20 tot en met 23 januari en ma en di 27-28 januari de 700/800 zijn doorgetrokken naar Ledn en Rtd in het pad van de 3200 volgens mij, ook extra stop in Dvd. ICM over die route?


Door deze werkzaamheden en het doorrijden van de 2400 naar Ehv lijkt de geplande ICR inzet beperkt te blijven tot maximaal 6 omlopen (alleen de 9200/9500). Bij nader inzien ook wel logisch aangezien de 2400 gepland is op 200 km/u en ook stopt in Dvd.

Verder keert de 700 en 800 in 15 min op Asdz. Zo te zien komt de trein aan op spoor 3 en vertrekt van spoor 2 dus wordt het zaakje gerangeerd. Men mag hopen dat de aankomende trein niet laat is dan. Wordt er aan de westzijde of oostzijde van Asdz gekeerd?




Ik noem VIRM gewoon IRM, of je nu wilt of niet.
 

07-01-2025 09:52:43
Ysbergsla
Ysbergsla

Indien de machinist driemaal naar de andere cabine zou moeten lopen is 15 minuten tamelijk krap, inderdaad. Gelukkig ligt er aan de westzijde een keerspoor richting de Schinkelbrug met telegrafische afkorting Asdzo.

 

07-01-2025 12:49:36
broek53
broek53

Is keren met meerdere stellen daar dus inmiddels mogelijk volgens de NS-norm voor in- en uitstappen van machinisten?

 

07-01-2025 13:40:02
Oldskool
Oldskool

Er is een keurig schouwpad aangelegd. Er kan zonder je poten te breken van voor naar achter gewandeld worden.

 

07-01-2025 14:39:18
broek53
broek53

Gelukkig maar, anders zou je wel erg weinig aan dat spoor hebben.

 

07-01-2025 20:55:34
bacr
bacr

Een schouwpad is wat anders als zo'n stellage bij Bkl en oost van Gdg. Een NS-mcn mocht toch niet meer via het trapje uit de cabine de ballast in (het schouwpad op)? Of is dat een broodje aap?

 

07-01-2025 23:08:01
Oldskool
Oldskool

Op Ledn wordt ook omgereden op de kopsporen. En daar is ook geen trappetje o.i.d 😉 Het zal wel ergens gestaan hebben in een voorschrift of zo. Maar persoonlijk vind ik het maar b*llsh*t.



Laatst bewerkt door Oldskool op 07-01-2025 23:08
 

08-01-2025 07:25:17
geert
geert

Dat gebeurt dan bij twee stellen met twee machinisten neem ik aan? Net als in Wdmv?

 

08-01-2025 08:12:49
DingeZ
DingeZ

Een RET-machinist mag zeker wel op het schouwpad in- en uitstappen, dat gebeurt bijvoorbeeld ook bij Db. Sterker nog, een RET-machinist mag zonder verdere instructie zomaar sporen oversteken (mits het aantal en de snelheid niet te hoog zijn en zicht voldoende), daar moet je als alleengaande langs het spoor vaak een hele procedure voor aanmaken die zo een week kan duren, als die überhaupt al gegeven wordt.

 

17-01-2025 08:41:48
Kamehameha
Kamehameha

Maandag 20/1 t/m donderdag 23/1 en maandag 27/1 t/m dinsdag 28/1 rijdt de 700 en 800 vanaf Shl in het pad van de 3200 door naar Rtd (dus via o.a. Ledn/Dt). Inmiddels druppelt de materieelplanning van maandag 20/1 binnen en men gaat zowel ICM als DDZ inzetten, dus eens wat anders op die route. Ik zie ook een enkele rit met een losse ICM, of dat handig is gaan we zien.

Verder valt op dat de twee IRM omlopen in de 500 - ook tbv van uitwisseling onderhoud in On - geschrapt zijn.

 

17-01-2025 13:15:30 1
henri1972
henri1972

En de 3200 wordt deze dagen nog nutteloze dan ie al is. Vanuit Ah komende keert deze op Amsterdam RAI in 6 minuten op spoor 3.

 

17-01-2025 13:16:19 2
sigma
sigma

De 3200 is helemaal geen nutteloze trein dus dat slaat nergens op.

 

17-01-2025 13:24:34
henri1972
henri1972

De 3200 voegt m.i. niets toe. Toen ie niet reed konden alle reizigers met de wel rijdende treinen mee. Als er ergens op het traject een verstoring is wordt de 3200 als eerste opgeheven. Op Klp stopt ie als enige van ma t/m don maar dit is funest voor de busaansluitingingen. Op Ah rijdt ie tot groot verdriet van de HAN leerlingen niet door naar Nm en moeten ze in Ah overstappen (kost zo'n kwartier per dag extra reistijd). Tussen Dt en Rtd stopt ie itt de andere series op die route niet op Schiedam.

Serie rijdt over het algemeen ook met losse VIRM IV stellen , dat geeft m.i. de populariteit wel aan.

Heb trouwens sinds december een paar keer deze 3200 genomen (in de spits) en nergens is dat ding in normale omstandigheden volledig bezet, tenminste diegene die ik had.

Dis vandaar mijn opmerking, en komende week rijdt ie dus tot RAI terwijl veel mensen naar Asdz of Shl willen, die nemen dan dus de 3100 of 3500 .

 

17-01-2025 18:01:58
michaben
michaben

Quote
henri1972 (17-01-2025 13:24:34):


Serie rijdt over het algemeen ook met losse VIRM IV stellen , dat geeft m.i. de populariteit wel aan.


In de spits rijdt de 3200 zeker niet hoofdzakelijk met solo viertjes. De drukste treinen rijden gewoon met 8 of 10 bakken VIRM.

 

17-01-2025 19:43:54
train85
train85

Quote
henri1972 (17-01-2025 13:24:34):


De 3200 voegt m.i. niets toe. Toen ie niet reed konden alle reizigers met de wel rijdende treinen mee. Als er ergens op het traject een verstoring is wordt de 3200 als eerste opgeheven. Op Klp stopt ie als enige van ma t/m don maar dit is funest voor de busaansluitingingen. Op Ah rijdt ie tot groot verdriet van de HAN leerlingen niet door naar Nm en moeten ze in Ah overstappen (kost zo'n kwartier per dag extra reistijd). Tussen Dt en Rtd stopt ie itt de andere series op die route niet op Schiedam.

Serie rijdt over het algemeen ook met losse VIRM IV stellen , dat geeft m.i. de populariteit wel aan.

Heb trouwens sinds december een paar keer deze 3200 genomen (in de spits) en nergens is dat ding in normale omstandigheden volledig bezet, tenminste diegene die ik had.

Dis vandaar mijn opmerking, en komende week rijdt ie dus tot RAI terwijl veel mensen naar Asdz of Shl willen, die nemen dan dus de 3100 of 3500 .



Ga de 3200 maar is nemen tussen Utrecht en Arnhem, bijna elke dag zit die goed vol met mensen.

 

17-01-2025 22:10:33
henri1972
henri1972

Ik had vorige week maandag in de 3225 een coupé voor mezelf tussen Klp en Ah. Reed overigens met een VIRM VI. Wat ik in de spits wel zie is dat er 's ochtends een redelijk lege trein op Klp binnen rijdt uit Ut en dat ie daarna redelijk bezet is. In de middag vanuit Ah andersom.



Laatst bewerkt door henri1972 op 17-01-2025 22:17
 

17-01-2025 22:13:37
henri1972
henri1972

Quote
michaben (17-01-2025 18:01:58):


Quote
henri1972 (17-01-2025 13:24:34):


Serie rijdt over het algemeen ook met losse VIRM IV stellen , dat geeft m.i. de populariteit wel aan.


In de spits rijdt de 3200 zeker niet hoofdzakelijk met solo viertjes. De drukste treinen rijden gewoon met 8 of 10 bakken VIRM.



Dit is voor zover ik weet alleen op dinsdag en donderdag bij max 2 treinen per spits per richting.

Maandag en woensdag alleen losse stellen. Maar het heeft inmiddels weinig meer met de werkzaamheden rond Schiphol te maken dus ik stel voor om de 3200 verder te laten wat ie is behalve dan dat ie volgende week niet op Shl komt vanwege de werkzaamheden 😉



Laatst bewerkt door henri1972 op 17-01-2025 22:20
 

17-01-2025 22:19:26
broek53
broek53

Welles! Nietes! Gelukkig heeft het niks te maken met de werkzaamheden bij Schiphol cq Amsterdam Zuid.

 

17-01-2025 22:21:34 1
henri1972
henri1972

Je was me net voor, ik was mijn vorige bericht nog aan t bijwerken 😉

 

18-01-2025 09:35:46
AlbertP
AlbertP

Quote
henri1972 (17-01-2025 22:10:33):


Ik had vorige week maandag in de 3225 een coupé voor mezelf tussen Klp en Ah. Reed overigens met een VIRM VI. Wat ik in de spits wel zie is dat er 's ochtends een redelijk lege trein op Klp binnen rijdt uit Ut en dat ie daarna redelijk bezet is. In de middag vanuit Ah andersom.



Dat is de tegenspitsrichting, het meeste verkeer op die lijn gaat 's ochtends naar Utrecht/Amsterdam en 's middags terug.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


18-01-2025 14:56:28
pjkleton
pjkleton

Om op de werkzaamheden zelf terug te keren.... Waar wordt het nieuwe perron gebouwd Noord- of Zuidkant?

Komt er toch nog wel een spoortje of twee bij? Ik kom niet zo veel in Zuid.

Peter

 

18-01-2025 15:04:37
broek53
broek53

Er komen geen perron of sporen bij. Het gaat om het herbouwen van de bestaande perrons na de aanleg van nieuwe passages, waarbij ze ook wat verbreed worden.

 

18-01-2025 15:41:55
michaben
michaben

Zie hier hoe het uiteindelijk moet worden: zuidas.nl

Er komt een nieuwe passage onder de sporen en de bestaande passage wordt verbreed. Uiteindelijk zouden er twee sporen bij moeten komen, maar dat kan men pas mee beginnen zodra de zuidelijke A10-tunnel gereed is in 2034.