Derde spoor Emmerich - Oberhausen
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
17-05-2018 20:10:59
icened
icened
https://www.spoorpro.nl/goederenvervoer/2018/05/17/omleiding-goederentreinen-vanwege-werkzaamheden-derde-spoor/

Goederentreinen zullen worden omgeleid vanwege werkzaamheden. Zal de route via Dordrecht - Breda - Tilburg - Eindhoven het meest gebruikt met de omleiding? Wat zal het effect op de Intercity (Direct)?

Of rijden de goederentreinen meer via de Betuweroute tot Meteren? En daarna via de PHS route Den Bosch - Eindhoven?

Heb wat informatie opgezocht over het derde spoor Emmerich - Oberhausen:

http://r.search.yahoo.com/_ylt=AwrJS5dzxf1aPB0AxwZzKAx.;_ylu=X3oDMTByaW11dnNvBGNvbG8DaXIyBHBvcwMxBHZ0aWQDBHNlYwNzcg--/RV=2/RE=1526609395/RO=10/RU=http%3a%2f%2fwww.emmerich-oberhausen.de%2fdreigleisiger-ausbau.html/RK=2/RS=3vLe_HEwil18zwJXyz.UNKPaQ6g-
http://r.search.yahoo.com/_ylt=AwrJQ5vuwv1ahhQAzhJzKAx.;_ylu=X3oDMTByaW11dnNvBGNvbG8DaXIyBHBvcwMxBHZ0aWQDBHNlYwNzcg--/RV=2/RE=1526608751/RO=10/RU=https%3a%2f%2fwww.brabant.nl%2fdossiers%2fdossiers-op-thema%2fverkeer-en-vervoer%2fgoederenvervoer-en-logistiek%2fvervoer-via-weg-water-spoor-buis%2fgoederenvervoer-over-spoor.aspx/RK=2/RS=htw0_83PTFtX2pL18olAjYZ7QvA-
https://www.brabant.nl/-/media/8b1386455ce64d209a879b872d46cc6a.pdf

Citaat:

Blockverdichtung

Im Rahmen des dreigleisigen Ausbaus wird auch die vorgesehene Blockverdichtung realisiert. Diese trägt zu einer weiteren Steigerung der Streckenkapazität bei: Jede Bahntrasse ist in sogenannte Blockstrecken eingeteilt, innerhalb derer sich immer nur ein Zug befinden darf. Mithilfe zusätzlicher Signale wird die Länge der einzelnen Blockstrecken verkürzt, sodass insgesamt mehr Züge auf der Strecke verkehren können und diese optimal ausgelastet wird. Da die Blockverdichtung auf allen drei Gleisen gemeinsam mit dem dreigleisigen Ausbau vorgenommen wird, wird die planrechtliche Genehmigung daher auch im Rahmen der Planfeststellungsverfahren zum dreigleisigen Ausbau eingereicht

Als goed begrijp hebben ze over blokafstanden verkleinen. Gaat de ICE specifiek over het derde spoor rijden? Of rijden ook een aantal goederentreinen over het nieuwe derde spoor? En hoe zal de dienstregeling tussen Oberhausen - Emmerich na het gebruik van het derde spoor er uitzien?

Laatst bewerkt door moderator op 18-05-2018 04:20
 

17-05-2018 20:38:16
cuneo56
cuneo56
Cargo's van Kijfhoek en de havens zullen niet een stukje via de Betuwe route gaan, er wordt wel over een verbindingsboog naar het zuiden / Den Bosch gedacht/ getekent, maar dat duurt nog wel even.
En wat het derde spoor Zevenaar -Oberhausen betreft, dat zal niet specifiek verdeeld worden, denk eerder in termen als vliegend inhalen etc.
Ook de blokverdichting levert al flink wat extra capaciteit op, de seinen staan nu vaak nog op historisch gegroeide , wisselende afstanden.
 

17-05-2018 20:53:11
gvttreinen
gvttreinen
Bh krijgt ook nog wat te verduren.  

17-05-2018 21:11:36
DDZ7504
DDZ7504
Vermoedelijk zal bijna alles net zoals altijd de afgelopen 2 à 3 jaar via Venlo gaan (via Bentheim alleen Metrans en wat DBC treinen meestal, heel soms iets anders dan dat)

Was hier niet al een topic voor ergens?
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

17-05-2018 22:01:22
icened
icened
Quote
cuneo56 (do 17 mei 2018 20:38:16 https://www.somda.nl/forum/20792/p659216/): En wat het derde spoor Zevenaar -Oberhausen betreft, dat zal niet specifiek verdeeld worden, denk eerder in termen als vliegend inhalen etc.
Ook de blokverdichting levert al flink wat extra capaciteit op, de seinen staan nu vaak nog op historisch gegroeide , wisselende afstanden.


ICE (7 keer per dag), Abellio (1 keer p/u) en goederentreinen tussen Zevenaar - Wesel. Drie verschillende type treinen met verschillende snelheden. Zien hoe ze dat gaat plannen. ICE en goederentreinen hebben wel eens vertraging. En dan had NS ook eventueel plannen om een aanvullende IC te laten rijden tussen Amsterdam - Köln.
 

18-05-2018 11:37:27
NDS
NDS
Wat het belangrijkste is in het gebruik is dat de meeste haltes/stations slechts perrons krijgen aan de buitenste sporen. De RE19 zal dus tussen Zevenaar en Wesel via die sporen moeten rijden.

Als met de omvorming van het S-bahnnet Rhein Ruhr naar een 30min dienst met daarnaast RB's op enkele routes de RB41 Wesel-Oberhausen-Essen-Wuppertal v.v. gaat rijden vervallen voor de RE19 de stops in Friedrichsfeld, Voerde, Oberhausen Holten en Oberhausen Sterrkrade en kan die daarmee tussen Wesel en Oberhausen wel via het midden spoor gaan rijden. Dinslaken krijgt 4 sporen dus daar kan ook gekruist worden.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

18-05-2018 12:51:59
Trainplaza
Trainplaza
Quote
Of rijden de goederentreinen meer via de Betuweroute tot Meteren? En daarna via de PHS route Den Bosch - Eindhoven?



Da's onmogelijk, aangezien je vanuit de Kijfhoek bij Meteren niet het normale spoor op kan. Dat kan vooralsnog alleen voor treinen uit Duitsland.
 

18-05-2018 14:29:07
treinfan
treinfan
Kopmaken (inclusief locomlopen) te Brmet is een optie, alleen niet heel aantrekkelijk als er ook via Ddr gereden kan worden. Een paar jaar terug is er bij een verstoring tussen Bd en Kfh nog wel eens dubbel kopgemaakt (Gdm en Brmet) om vervolgens via de Betuweroute richting Kfh te gaan  

18-05-2018 21:22:24
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
NDS (vr 18 mei 2018 11:37:27 https://www.somda.nl/forum/20792/p659329/): Dinslaken krijgt 4 sporen dus daar kan ook gekruist worden.
Kruisen kan op elk station als je meer dan één spoor beschikbaar hebt, neem aan dat je bedoeld dat daar een inhaling kan plaatsvinden


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

18-05-2018 23:06:22
NDS
NDS
Nee ik bedoel wat ik schrijf, er komen onderweg wel allerlei overloopwissels( met verschillende snelheden als ik de documentatie mag geloven) maar als je 2 treinen in tegengestelde richting op het midden spoor wilt houden omdat de buiten sporen met tragere treinen bezet zijn kan je zoals ik schrijf kruisen in Dinslaken.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

03-08-2019 20:00:36
samsam538
samsam538
Het derde spoor wordt in Duitsland op dit moment aangelegd. Alleen wordt hij aangelegd voor 160 km/h. Ik las wel dat er upgrademogelijkheden zijn naar 200 km/u, maar wat moet er dan allemaal voor gebeuren?  

03-08-2019 20:05:41
marvinkok
marvinkok
Sowieso LZB aanleggen...  

03-08-2019 20:13:49
R1-2010
R1-2010
Hoezo, er komt daar ERTMS...  

03-08-2019 20:14:52
cuneo56
cuneo56
ETCS zou toch handiger zijn dunkt me.  

04-08-2019 12:09:08
jordibont
jordibont
Quote
quote%samsam538 (za 03 aug 2019 20:00:36 https://www.somda.nl/forum/20792/p709149/): (...) maar wat moet er dan allemaal voor gebeuren?

Waarschijnlijk optimalisatie van de spoorgeometrie, bovenleiding en stroomvoorziening. ERTMS zal geen sta-in-de-weg voor de 200km/h zijn.
 

04-08-2019 13:01:34
sjoerd
sjoerd
Ik ken het traject niet goed, zeker niet in de toestand die ontstaat na de aanleg van het derde spoor. Maar voorheen kende het traject nogal wat overwegen. Ik kan me indenken dat die 160 km/h als max dan nodig is. Of zijn alle overwegen er straks bij het in dienst gaan van het derde spoor al uit?  

05-08-2019 15:26:28
NDS
NDS
Ja als het 3e spoor in dienst komt zijn alle overwegen eruit, groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

05-08-2019 15:30:55
sigma
sigma
Iets wat mij al een tijdje bezig houdt: waarom wordt er enkel een 3e spoor aangelegd en geen 3e én 4e spoor? Als er geen ruimte is voor een 4e spoor, dan ben ik wel benieuwd hoe met het spoorgebruik voorziet.

Immers, als er er wordt gekozen om goederentreinen bijv. te scheiden van personentreinen, dan kan dat maar in één richting. Of is hier iets geniaals voor bedacht?
 

05-08-2019 16:49:29
DDietzen
DDietzen
4e spoor past niet in de omgeving.

Ik vermoed dat één spoor wordt toebedeeld aan de ICE in beide richtingen. Kwestie van de dienstregeling zodanig indelen dat je met één spoor uitkomt (strakke tweeuursdienst rond .00 in Ah en Oberh, dus ongeveer het pad van de huidige 100) en klaar is kees.
De andere twee sporen zijn dan voor goederentreinen, RE/RB en een eventuele IC Asd - Koln (of iets in die geest).

Laatst bewerkt door DDietzen op 05-08-2019 16:50
 

05-08-2019 17:27:15
luytjes
luytjes
Zolang de dienstregeling niet afdwingt dat je op dezelfde plek in beide richtingen gelijktijdig een inhaling krijgt, kun je prima uit de voeten met drie sporen.  

05-08-2019 18:39:45
broek53
broek53
Ja, daar zeg je wat. Maar het omgekeerde is kwalijker. Een dienstregeling dwingt niks af, het gebrek aan infra dwingt de dienstregeling in een keurslijf.

Laatst bewerkt door broek53 op 05-08-2019 18:40
 

05-08-2019 20:05:29
samsam538
samsam538
Hoeveel overloopwissels (als je dat zo kan noemen) heb je wel nodig om op bepaalde plekken te kunnen inhalen. Het is dat Prorail dit traject niet beheert, want anders zouden ze koppijn krijgen van dit traject.  

05-08-2019 20:35:36
NDS
NDS
Er is informatie zat over te vinden, zie; https://www.emmerich-oberhausen.de/broschueren.html

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

04-09-2021 13:00:02
AlbertP
AlbertP

Komend weekend is de lijn geheel buiten dienst. De ICE's zijn omgeleid en er zijn snelbussen tussen Arnhem en Oberhausen met stop in Zevenaar, Elten, Emmerich en Wesel en stopbussen vanaf Emmerich voor de overige stations.

In de week erna zijn er nog steeds werkzaamheden waarbij de lijn deels enkelsporig bereden wordt. Op zuginfo.nrw is inmiddels meer informatie verschenen, waaruit is af te leiden op welk deel van de route er gewerkt wordt:


Anschließend kommt es aus dem gleichen Grund zu einer eingleisigen Sperrung zwischen Dinslaken und Voerde (Niederrhein) sowie zwischen Oberhausen Hbf und Oberhausen-Sterkrade von Montag, den 13.09.2021 (00:00) bis Freitag, den 17.09.2021 (21:00). Hier kommt es zu Verspätungen auf der RE 19 und ersatzlosen Ausfällen der Linie RE 49 zwischen Oberhausen Hbf und Wesel, sowie der Verstärkerfahrten der Linie RE 19 in der Hauptverkehrszeit. Für die ausfallenden Züge verweisen wir auf die weiteren Züge der RE 19.


De ICE is nog steeds omgeleid in deze periode en de RRX5 is t/m donderdag 16 september vervangen door bussen - de RE19 is dus de enige reizigersdienst op de lijn tijdens de enkelsporige buitendienststelling.

 

13-09-2021 09:53:41
AlbertP
AlbertP

Op dit moment zit ik in de 20015. Bij Empel-Rees is de trein al naar het linkerspoor gegaan, omdat op station Haldern aan het zuidelijke perron wordt gewerkt - het lijkt opgehoogd te worden. Bij Mehrhoog ging de trein weer naar rechts.

Tussen Voerde en Dinslaken wordt er langs de noordkant gewerkt; mijn trein rijdt rechts, de trein in de tegenrichting zal hier wel linkerspoor rijden.

Edit: tussen Oberhausen Hbf en Sterkrade reed de trein ook rechts; ik heb niet gezien wat er aan de oostkant gebeurde omdat ik in een vergadering zat.



Laatst bewerkt door AlbertP op 13-09-2021 10:27
 

13-09-2021 17:15:53 1
icened200
icened200
Quote
AlbertP (13-09-2021 09:53:41):

Op dit moment zit ik in de 20015. Bij Empel-Rees is de trein al naar het linkerspoor gegaan, omdat op station Haldern aan het zuidelijke perron wordt gewerkt - het lijkt opgehoogd te worden. Bij Mehrhoog ging de trein weer naar rechts.

Tussen Voerde en Dinslaken wordt er langs de noordkant gewerkt; mijn trein rijdt rechts, de trein in de tegenrichting zal hier wel linkerspoor rijden.

Edit: tussen Oberhausen Hbf en Sterkrade reed de trein ook rechts; ik heb niet gezien wat er aan de oostkant gebeurde omdat ik in een vergadering zat.


Lees op site dat ze Voerde en Dinslaken werken aan de bouw van een 750 meter lange inhaalspoor:

newsletter.emmerich-oberhausen.de

Quote:

Van de 14 stations en haltes langs de lijn worden elf transportstations herbouwd. De perrons worden aangepast aan de nieuwe driesporige route en de verkeersstations worden in het kader van de bouwwerkzaamheden barrièrevrij gemaakt. In de stations Oberhausen-Sterkrade, Dinslaken, Wesel, Mehrhoog en Empel-Rees zijn extra inhaalsporen voor 750 meter lange goederentreinen gepland.

(Via vertaaltoets)



Laatst bewerkt door icened200 op 13-09-2021 17:19
 

13-09-2021 17:46:19
Muizeneus
Muizeneus
Quote
icened200 (13-09-2021 17:15:53):

Lees op site dat ze Voerde en Dinslaken werken aan de bouw van een 750 meter lange inhaalspoor


Waar lees je dat? Ik kan dat nergens op die site vinden

Voor de helderheid: de héle lijn wordt driesporig gemaakt, deels door er simpelweg een spoor naast te leggen, deels door hertracering. Daarbovenop komen dan nog die inhaalsporen.

 

13-09-2021 18:15:03
icened200
icened200
Quote
Muizeneus (13-09-2021 17:46:19):
Quote
icened200 (13-09-2021 17:15:53):

Lees op site dat ze Voerde en Dinslaken werken aan de bouw van een 750 meter lange inhaalspoor


Waar lees je dat? Ik kan dat nergens op die site vinden

Voor de helderheid: de héle lijn wordt driesporig gemaakt, deels door er simpelweg een spoor naast te leggen, deels door hertracering. Daarbovenop komen dan nog die inhaalsporen.


Onder die tekening waarop werkzaamheden tussen Emmerich - Oberhausen staat aangegeven. Onder die tekening en haltes heb ik die quote gelinkt:

Von den 14 Bahnhöfen und Haltepunkten entlang der Strecke werden elf Verkehrsstationen umgebaut. Dabei werden die Bahnsteige an die neue dreigleisige Streckenführung angepasst und die Verkehrsstationen im Rahmen der Baumaßnahmen barrierefrei ausgebaut. In den Bahnhöfen Oberhausen-Sterkrade, Dinslaken, Wesel, Mehrhoog und Empel-Rees sind zusätzlich Überholgleise für 750 Meter lange Güterzüge vorgesehen.

Maar bij mij staat het in het Nederlands aangegeven omdat altijd standaard laat vertalen.



Laatst bewerkt door icened200 op 13-09-2021 18:17
 

14-09-2021 20:43:31
Muizeneus
Muizeneus

Maar dan nog lees ik daar niet dat ze daar nu werken aan de aanleg van dat inhaalspoor... 🤨

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


14-09-2021 21:26:05
NIJMEGEN
NIJMEGEN

https://emmerich-oberhausen.de/

Dit is de projectpagina over het project, die is aardig informatief.

 

14-09-2021 21:37:33
AlexNL
AlexNL

Op die website zijn ook kaarten te vinden waarop precies is ingetekend waar een vierde spoor komt te liggen.

 

14-09-2021 22:03:49
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Een directe link:

https://emmerich-oberhausen.de/PDF/Lage%20des%20dritten%20Gleises%20und%20Ma%C3%9Fnahmen%20in%20den%20PFA.pdf

 

14-09-2021 22:16:50
cuneo56
cuneo56
Quote
AlbertP (13-09-2021 09:53:41):

Tussen Voerde en Dinslaken wordt er langs de noordkant gewerkt; mijn trein rijdt rechts, de trein in de tegenrichting zal hier wel linkerspoor rijden.


Dat hoop ik toch niet, want dan zouden die twee treinen elkaar tegemoet komen op hetzelfde spoor!

 

14-09-2021 22:27:44
Muizeneus
Muizeneus

Er staat dan ook niet dat die tegentrein er op hetzelfde moment was 😉

 

14-09-2021 22:54:40
anton_
anton_
Quote
NIJMEGEN (14-09-2021 22:03:49):

Een directe link:

https://emmerich-oberhausen.de/PDF/Lage%20des%20dritten%20Gleises%20und%20Ma%C3%9Fnahmen%20in%20den%20PFA.pdf


en nu als link

 

15-09-2021 09:18:03
AlbertP
AlbertP
Quote
cuneo56 (14-09-2021 22:16:50):

Dat hoop ik toch niet, want dan zouden die twee treinen elkaar tegemoet komen op hetzelfde spoor!


Ik refereerde aan het aangekondigde enkelspoor in mijn bericht van 4 september in dit draadje. Ze komen elkaar niet gepland tegen op de paar kilometer tussen die twee stations, en al het andere verkeer was opgeheven of omgeleid.



Laatst bewerkt door AlbertP op 15-09-2021 09:19
 

11-02-2022 21:00:42
NDS
NDS

Op lok-report staat een overzicht van de werkzaamheden de komende 2 maanden tussen Emmerich en Oberhausen.

Groetjes Michiel

 

12-02-2022 01:08:26
AlbertP
AlbertP

Bedankt, dat ziet er iets beperkter uit dan dit overzicht dat een aantal maanden geleden werd gepubliceerd. In week 12-14 rijdt de ICE doordeweeks dus de normale dienstregeling.

 

12-02-2022 11:19:16
phantom
phantom

KAn ook in pdf : werkzaamheden 3e spoor 2022

 

12-02-2022 16:03:28
icened200
icened200
Quote
AlbertP (12-02-2022 01:08:26):

Bedankt, dat ziet er iets beperkter uit dan dit overzicht dat een aantal maanden geleden werd gepubliceerd. In week 12-14 rijdt de ICE doordeweeks dus de normale dienstregeling.


DB geeft al dat er enkelsporige afsluitingen of totale afsluitingen zijn.

Rijden bij enkelsporige afsluitingen minder ICE?

 

12-02-2022 23:45:59
AlbertP
AlbertP

Bij de vorige enkelsporige afsluitingen reed de ICE om over Venlo, maar in die drie genoemde weken is die dus niet over Venlo gepland - mogelijk is dan maar een kort stuk van de lijn enkelsporig.

 

13-02-2022 19:23:33
icened200
icened200
Quote
AlbertP (12-02-2022 23:45:59):

Bij de vorige enkelsporige afsluitingen reed de ICE om over Venlo, maar in die drie genoemde weken is die dus niet over Venlo gepland - mogelijk is dan maar een kort stuk van de lijn enkelsporig.


Geen idee hoe hoog de frequentie is. Weet niet hoeveel goederentreinen van/naar Betuweroute rijden richting Emmerich - Oberhausen v.v.

Maar de ICE zal in combinatie met overig treinverkeer op een klein stukje enkelsporig kunnen rijden. Mogelijk zonder vertraging.

 

13-02-2022 22:48:40
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Dat doet men ook, of links een goederentrein voorbij rijden.

Als een van de eerste klussen heeft men een blok verdichting gemaakt, ook op het tegenspoor.

En er zijn veel overloop wissels, daarop heeft men niet bespaard.



Laatst bewerkt door NIJMEGEN op 13-02-2022 22:49
 

14-02-2022 08:15:48
martijn
martijn

Misschien is dat ook wel iets voor het Nederlandse spoorwegnet! 😉

 

14-02-2022 10:12:24
AlbertP
AlbertP

Op dit moment is er rond station Haldern een groot bouwterrein, waarschijnlijk voor de onderdoorgang die daar gebouwd wordt als vervanging van de overwegen in het dorp. Verder wordt er in Elten met een graafmachine gewerkt net ten zuiden van de overweg - maar dit kan ook gaan om kabels voor de OV-chipkaartpaaltjes aldaar.



Laatst bewerkt door AlbertP op 14-02-2022 10:16
 

15-02-2022 01:13:26
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Voor zover ik weet heeft men in Elten nog geen "Baurecht".

Voor het derde spoor zal het niet echt zijn.

 

15-02-2022 13:07:48
phantom
phantom

Wel lekker op tijd als men dat soort bureaucratie nu nog niet is gepasseerd.
Het project loopt al even,zou dus raar wezen als men zulk soort dingen pas "te" laat gaat regelen,dat werkt vertragingen goed in de hand 🤨

 

15-02-2022 13:26:46
Muizeneus
Muizeneus

Tsja in NL valt het al niet mee, maar zeker in Duitsland zijn dat soort trajecten langslepende kwesties, bij de NBS Mannheim - Stuttgart duurde het ook iets van 15 jaar voordat alle procedures en bijbehorende rechtszaken waren afgehandeld....

 

15-02-2022 14:02:41
thom
thom
Quote
phantom (15-02-2022 13:07:48):

Wel lekker op tijd als men dat soort bureaucratie nu nog niet is gepasseerd.
Het project loopt al even,zou dus raar wezen als men zulk soort dingen pas "te" laat gaat regelen,dat werkt vertragingen goed in de hand 🤨


Er zit een verschil in dingen te laat gaan regelen, en zaken die gewoon een ellenlange doorloop tijd hebben.

 

15-02-2022 14:24:23
AlbertP
AlbertP

Deze procedures verlopen voor ieder "Planfeststellungsabschnitt" apart, zodat bezwaren van omwonenden in 1 dorp niet het proces kilometers verderop verstoren. In Elten is de route nog heel controversieel omdat de weg B8 die het spoor nu 2x kruist naar de noordkant verschoven zou moeten worden - en dan een hap uit de Eltenberg zou nemen.

In deze presentatie voor omwonenden uit oktober staat een kaartje op pagina 2 met de toenmalige stand. Op 5 van de 12 delen, voornamelijk op de zuidelijke helft van het traject, kon toen gebouwd worden, op nog 2 delen liggen de nodige papieren al bij het EBA.

De zuidelijke helft tot Wesel lijkt het eerst te komen, maar dat is dan ook het drukste deel van de lijn.

 

15-02-2022 14:28:51
BVisser
BVisser
Quote
phantom (15-02-2022 13:07:48):

Wel lekker op tijd als men dat soort bureaucratie nu nog niet is gepasseerd.
Het project loopt al even, zou dus raar wezen als men zulk soort dingen pas "te" laat gaat regelen, dat werkt vertragingen goed in de hand 🤨.


Het project van het realiseren van zo'n derde spoor is niet 1 groot project 'leg een derde spoor aan', maar bestaat uit duizenden kleinere projecten die niet allemaal tegelijkertijd kunnen worden uitgevoerd. Daar zijn en worden planningen voor opgesteld. Je kunt geen vergunningen aanvragen en afgeven voor projecten die pas jaren later in beeld komen.



Laatst bewerkt door BVisser op 15-02-2022 14:29
 

21-03-2022 10:04:46
AlbertP
AlbertP

Op dit moment lijkt er weer enkelspoor gereden te worden op een deel van de route - de 20015 heeft door Voerde en Dinslaken linkerspoor gereden.

 

21-03-2022 10:14:42
henri1972
henri1972

Dat kan best kloppen. De komende 4 weken is van ma t/m don 1 spoor beschikbaar.

 

21-03-2022 11:39:35
Edb3
Edb3
Quote
BVisser (15-02-2022 14:28:51):
Quote
phantom (15-02-2022 13:07:48):

Wel lekker op tijd als men dat soort bureaucratie nu nog niet is gepasseerd.
Het project loopt al even, zou dus raar wezen als men zulk soort dingen pas "te" laat gaat regelen, dat werkt vertragingen goed in de hand 🤨.


Het project van het realiseren van zo'n derde spoor is niet 1 groot project 'leg een derde spoor aan', maar bestaat uit duizenden kleinere projecten die niet allemaal tegelijkertijd kunnen worden uitgevoerd. Daar zijn en worden planningen voor opgesteld. Je kunt geen vergunningen aanvragen en afgeven voor projecten die pas jaren later in beeld komen.


... klopt en voor iedere boom die geveld moet worden voor dit project, moet een vergunning voor worden aangevraagd. Let wel: het gaat om ruim 80 kilometer spoor en kunstwerken.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

21-03-2022 15:17:48
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Tegen de tijd dat het in Duitsland het klaar is met de BR, dan is het tijd voor een jaren lange revisie van het Nederlandse deel 🙂.

 

21-03-2022 22:13:35
DDZ7504
DDZ7504

Dat gaat toch komend jaar al daadwerkelijk gebeuren?

 

22-03-2022 01:25:34
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Je wilt niet weten hoeveel puntstukken er al vervangen zijn.

En er liggen al weer stukken rails klaar om te vervangen.

 

24-03-2022 14:07:34
AlbertP
AlbertP
Quote
henri1972 (21-03-2022 10:14:42):

Dat kan best kloppen. De komende 4 weken is van ma t/m don 1 spoor beschikbaar.


Ja, dat klopt, maar daaraan zie je nog niet op welk deel van de route er enkelspoor wordt gereden. Ik ben net in de 126 van Mehrhoog tot Empel-Rees over het linkerspoor geleid, dus daar is nu juist het noordelijke spoor afgesloten.

 

24-03-2022 15:37:04
sjoerd
sjoerd

Dat kan te maken hebben met de kwestie of het derde spoor over de gehele lengte aan de zuidzijde wordt aangelegd (wat me zou verbazen) dan wel hier en daar ook aan de noordzijde van de huidige spoorweg.

En wat een gedrocht eigenlijk, zo'n derde spoor, als je er eigenlijk vier nodig hebt voor soepel treinverkeer...

 

24-03-2022 23:58:37
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Gekopieerd uit een voorlichtingsbrochure voor Elten e.o.:

ABS 46/2 Emmerich — Oberhausen: Daten & Fakten zum PFA 3.5
Streckenlänge rund 7,6 km
Lage der neuen Gleise (in
Blickrichtung Emmerich)
Das neue Gleis verläuft nahezu im gesamten PFA südwestlich
der Gleise, lediglich kurz vor der Grenze zu den Niederlanden
wird es nordöstlich gebaut.
Anzahl der zu beseitigenden
Bahnübergänge
7
Neue Brückenbauwerke 2 Eisenbahnüberführungen
1 Straßenüberführung

 

25-03-2022 00:10:06
sjoerd
sjoerd

Ah, interessant, en zo ongeveer wat ik dacht...

 

25-03-2022 09:03:52
AlbertP
AlbertP

Hier is de locatie van het extra spoor te zien voor alle delen: emmerich-oberhausen.de

Het spoor wisselt een aantal keer tussen de noord- en zuidzijde (n.b. alle kaarten hebben het zuiden/westen boven.) Voorbij station Emmerich gaat het al weer naar het noorden, en blijft daar dan grotendeels, op een paar korte stukken na.

 

25-03-2022 10:43:35
sjoerd
sjoerd

Interessant! Dank voor de bijdrage. (Ik ben nu eenmaal een railzoeker...)😉

 

25-03-2022 11:08:07
NDS
NDS

Wat mij opvalt is dat ik steeds( vorige week vrijdag, maandag avond en gister avond) zowel de RE19 als het trein vervangend vervoer op de zelfde avonden zie rijden, dat komt nogal vaag over.

Groetjes Michiel

 

02-09-2024 09:53:46
AlbertP
AlbertP

Het derde spoor wordt inmiddels heel tastbaar. Tussen Wesel en Friedrichsfeld en tussen Voerde en Dinslaken is de onderbouw van het derde spoor nu over een lengte van meerdere kilometers te zien. De brug over de Lippe wordt op de zuidoever opgebouwd en een aantal bovenleidingmasten staat al.

 

02-09-2024 10:49:29
vrijgezel
vrijgezel

Wellicht ten overvloede omdat het voor een aantal al bekend is; op www.lok-report.de staat uitgebreid wat er gaat gebeuren. Voor de lezers die minder goed de Duitse taal onder de knie hebben: gooi het door Google Translate of www.deepl.com

 

02-09-2024 11:21:08
john2
john2

Als ik een andere taal op mijn scherm krijg, dan komt er bij mij rechtsboven een mogelijkheid voor te vertalen.

Hoef ik maar op vertalen te klikken en krijg dan de Nederlandse tekst ven het betreffende stuk.

 

02-09-2024 11:49:13 2
qj7141
qj7141

Voor lezers die minder goed de Duitse taal machtig zijn is er ook nog Op de Rails: in het septembernummer 2023 staat een uitgebreid artikel over de werkzaamheden.

 

08-09-2024 15:49:43
AlbertP
AlbertP

Misschien was het al langer zo, maar het is me net opgevallen dat ten zuidoosten van Haldern al een stuk spoor ligt - de eerste daadwerkelijke rails voor het derde spoor. Dit ligt kort nadat het nieuwe baanlichaam van de zuidkant naar de noordkant wisselt, en leidt voorlopig nergens naartoe omdat in Mehrhoog nog niet gebouwd mag worden.

 

09-09-2024 01:07:49
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Tussen Dinslaken en Oberhausen ligt al heel lang een stukje derde spoor.

Lijkt me meer een symbolisch stukje.

Hoe zit het trouwens met het "bouwrecht" van het 3e spoor rond Elten?

Bij mijn weten is dat er nog steeds niet.

 

09-09-2024 07:53:10
AlbertP
AlbertP

Nee, dat bestaat nog steeds alleen van Oberhausen tot Wesel en in Haldern.

 

09-09-2024 16:26:34
phantom
phantom

Is er ergens ook een datum/tijdsbestek bekend wanneer men op de genoemde locaties mag gaan beginnen met slopen/opbouwen van het 3e spoor ??
In het gelinkte stuk op lok report staat namelijk niks daarover vermeld,alleen dat men in mei 2026 een 80 weken durende bouwperiode afsluit enz enz.

 

09-09-2024 17:26:56
treinhobby
treinhobby

Zal vooral aan alle procedures liggen hoelang dat nog gaat duren.

Vooral Elten was lastig vanwege de naastgelegen weg en mogelijk afgraven van de berg.

 

09-09-2024 18:16:30
Muizeneus
Muizeneus

Quote
AlbertP (25-03-2022 09:03:52):


Hier is de locatie van het extra spoor te zien voor alle delen: emmerich-oberhausen.de

Het spoor wisselt een aantal keer tussen de noord- en zuidzijde (n.b. alle kaarten hebben het zuiden/westen boven.) Voorbij station Emmerich gaat het al weer naar het noorden, en blijft daar dan grotendeels, op een paar korte stukken na.


Dank voor de link! Ik heb de tekeningen zitten bekijken maar het resultaat is echt om te huilen😢

Alle stations ingekapseld in geluidsschermen wat de sociale veiligheid en beleving niet ten goede komt.

Het spoor wordt veel meer dan nu een barriere, zowel letterlijk vanwege de vele overwegen die verdwijnen en lang niet allemaal vervangen worden door een brug/tunnel, en figuurlijk door diezelfde geluidsschermen die elk visueel contact met de andere helft van het dorp onmogelijk maakt.

Verder komen de voetgangers en fietsers er erg bekaaid van af: niet alleen verdwijnen er dus veel mogelijkheden om het spoor te kruisen, de nieuwe tunnels zijn ook dramatisch met krappe zigzaghellingen die voor fietsers niet te nemen zijn en ook ontbreekt daardoor elk doorzicht en daarmee dus ook potentieel sociaal onveilige punten (en Duitsland kennende wordt dat potentieel erg snel benut...)

Dan ben ik blij met de Nederlandse oplossing voor een compleet nieuwe lijn langs de snelweg en snap ik niet dat men dat in Duitsland niet heeft gedaan, dat had waarschijnlijk veel minder impact gehad.

 

09-09-2024 18:54:46
Earl-Grey
Earl-Grey

Het plaatsen van geluidsschermen is helaas geen keuze. Bestaande spoorlijnen binnen bestaand profiel hebben bestaansrecht, alleen als je ook maar iets gaat afwijken/uitbreiden dient men te voldoen aan de meest recente geluidsnormen. En die zijn streng. In Duitsland zie je op meerdere plekken dezelfde type schermen verschijnen. Mijn ervaring met de Duitsers is dat het eenvoudig en functioneel moet zijn, dus verwacht geen architectonische hoogstandjes.

 

16-09-2024 16:21:10
Jasper-N
Jasper-N

Weetje het zeker, ik zie alleen die uitleg van prorail, maar niet van het Derde spoor bij Emmerich, zou die niet in een ander nummer kunnen zitten?

Als reactie op qj7141



Laatst bewerkt door Jasper-N op 16-09-2024 16:22
 

16-09-2024 16:23:46
Jasper-N
Jasper-N

Hoe zou eigenlijk geen vierde spoor? Als ik de boven af filmpjes van DB zie lijkt er best wel veel ruimte. was mensen een paar mensen uitkopen dan niet beter geweest?

 

16-09-2024 18:02:17
NDS
NDS

Waarom zou je?, voor die paar reizigerstreinen die daar per uur rijden( 1,5 op Zevenaar-Wesel en 3,5 op Wesel-Oberhausen). Daarnaast word er juist op ingezet voor reizigersvervoer de lijn Oberhausen-Duisburg Walsum-Wesel uit te bouwen en deels te herbouwen waarmee de situatie van voor 1944 min of meer word hersteld.

Groetjes Michiel

 

16-09-2024 18:18:15
Muizeneus
Muizeneus

Die laatste is daarbij niet in plaats van reizigerstreinen op de huidige lijn Oberhausen - Wesel maar extra. De S3 wordt dan doorgetrokken van Oberhausen via deze lijn naar Wesel, en de RB vanuit Xanten rijdt een tussendienst tot Overbruch. Tussen Wesel en Oberhausen blijven dan RE 5, 19 en 49 doen wat ze nu ook doen

 

17-09-2024 09:31:10 1
Jasper-N
Jasper-N

Quote
NDS (16-09-2024 18:02:17):


Waarom zou je?, voor die paar reizigerstreinen die daar per uur rijden( 1,5 op Zevenaar-Wesel en 3,5 op Wesel-Oberhausen). Daarnaast word er juist op ingezet voor reizigersvervoer de lijn Oberhausen-Duisburg Walsum-Wesel uit te bouwen en deels te herbouwen waarmee de situatie van voor 1944 min of meer word hersteld.

Groetjes Michiel



Zodat je lekker hard kan rijden met de ICE, zorg dat je Ah goed voorbij kan rijden. net als Ede-Wageningen. Dus dat het spoor vrij ligt van een perron. Maak je het tussen Ut en Ah ook nog viersporig. Dan kun je een stuk met 200km/h rijden en zo zorgen dat ze niet achter goederen treinen vastzitten. Dan kun je internationaal vervoer wel echt een betere positie geven, lijkt mij

 

17-09-2024 09:41:52
martijn
martijn

In Ede ligt geen enkel spoor vrij van het perron hoor. En ten oosten van Utrecht wonen ook gewoon mensen die met de ICE willen ;)

 

17-09-2024 09:45:34
sjoerd
sjoerd

De viersporigheid Utrecht - Arnhem was wel voorzien, maar dat plan is al even geleden afgeblazen wegens te duur. En bij later uitgevoerde plannen wordt er zelfs geen rekening mee gehouden bij de bouw van viaducten en onderdoorgangen, zoals binnenkort bij Wolfheze.

 

17-09-2024 16:14:43
henri1972
henri1972

Quote
Jasper-N (17-09-2024 09:31:10):


Quote
NDS (16-09-2024 18:02:17):


Waarom zou je?, voor die paar reizigerstreinen die daar per uur rijden( 1,5 op Zevenaar-Wesel en 3,5 op Wesel-Oberhausen). Daarnaast word er juist op ingezet voor reizigersvervoer de lijn Oberhausen-Duisburg Walsum-Wesel uit te bouwen en deels te herbouwen waarmee de situatie van voor 1944 min of meer word hersteld.

Groetjes Michiel



Zodat je lekker hard kan rijden met de ICE, zorg dat je Ah goed voorbij kan rijden. net als Ede-Wageningen. Dus dat het spoor vrij ligt van een perron. Maak je het tussen Ut en Ah ook nog viersporig. Dan kun je een stuk met 200km/h rijden en zo zorgen dat ze niet achter goederen treinen vastzitten. Dan kun je internationaal vervoer wel echt een betere positie geven, lijkt mij


Je kan Ah voorbij rijden maar wat levert dat op?

Volgens mij heel weinig tijdwinst want Ah - Va is 100 km/u, Va - Ah is zelfs 60 km/u. Volgens mij heeft de oostzijde van Ah ook geen 80km/ wissels. Dus afremmen moet die ICE daar hoe dan ook. De boog na Ah ri Ahp lijkt me ook niet echt geschikt voor hogere snelheden.

En als reizigers in Ah niet kunnen instappen wat gebeurd er dan met die internationale reiziger? Gaat ie per trage RE 19 naar Duisburg om daar een ICE te pakken? Of naar Ut en dan weer terug per ICE?

Of pakt die reiziger de auto of het vliegtuig?


 

17-09-2024 17:14:44
sjoerd
sjoerd

Klopt: Arnhem Oostzijde is grotendeels 1 : 12 wissels en dat betekent: 60 km/h. Daarnaast is heel snel rijden op het traject Arnhem - Zevenaar niet goed mogelijk. Als je net voor de stopper naar Doetinchem kan vertrekken, bijt je voor Zevenaar de vorige stopper al bijna in zijn staart. En dan moet de stopper naar Wesel ook nog ergens aan de kant kunnen.

 

17-09-2024 18:42:44
Jasper-N
Jasper-N

Quote
Jasper-N (17-09-2024 09:31:10):


Quote
NDS (16-09-2024 18:02:17):


Waarom zou je?, voor die paar reizigerstreinen die daar per uur rijden( 1,5 op Zevenaar-Wesel en 3,5 op Wesel-Oberhausen). Daarnaast word er juist op ingezet voor reizigersvervoer de lijn Oberhausen-Duisburg Walsum-Wesel uit te bouwen en deels te herbouwen waarmee de situatie van voor 1944 min of meer word hersteld.

Groetjes Michiel



Zodat je lekker hard kan rijden met de ICE, zorg dat je Ah goed voorbij kan rijden. net als Ede-Wageningen. Dus dat het spoor vrij ligt van een perron. Maak je het tussen Ut en Ah ook nog viersporig. Dan kun je een stuk met 200km/h rijden en zo zorgen dat ze niet achter goederen treinen vastzitten. Dan kun je internationaal vervoer wel echt een betere positie geven, lijkt mij


Ik bedoelde dat die daar ook vrij gemaakt moet worden, mijn fout

 

17-09-2024 18:46:05
Jasper-N
Jasper-N

Het betekent niet dat niks meer daar mag stoppen aan snelle treinen, maar er moet wel gewoon een goede voorbij rij mogelijkheid komen. Misschien ook maar kijken of daar ook goede inhaal mogelijkheden gecreerd kunnen worden, misschien ook 4 sporen daar. Ik snap dat dat niet zomaar gaat. Maar soms heb ik het idee dat mensen gewoon weigeren te doen aan visie, dat is overigens geen verwijt aan jullie. Het stoort mij soms wel in NL



Laatst bewerkt door Jasper-N op 17-09-2024 18:47
 

17-09-2024 19:13:11
martijn
martijn

Tja, als de randen van de spoorlijnen worden volgebouwd, zoals het bekende voorbeeld in Elst, maar ook nu in Ede, is de kans dat er nog een spoortje bijkomt daar natuurlijk erg klein. Inderdaad een gebrek aan visie, maar ik zou nu niet meer fantaseren dat er een spoor bijkomt, maar naar andere oplossingen kijken.

 

17-09-2024 20:15:21 1
sjoerd
sjoerd

Dat ben ik wel met je eens, maar...

Een gebrek aan visie kun je ook als verwijt gebruiken als er infra gemaakt is die nooit is gebruikt, of wanneer jarenlang grond ongebruikt lag omdat er misschien wel iets moest worden gebouwd of aangelegd. Daarvan zijn ook voorbeelden te noemen rond het spoortje.

Je kunt niet alles voorzien, en je kunt iets doen op het moment dat het nodig is. Je hoeft maar naar je eigen huishouden te kijken. De meeste grote dingen deed je toen dat nodig werd. En dat betekende soms ook dat je iets eerst moest opruimen.



Laatst bewerkt door sjoerd op 17-09-2024 20:15
 

17-09-2024 21:24:17
Jasper-N
Jasper-N

Quote
martijn (17-09-2024 19:13:11):


Tja, als de randen van de spoorlijnen worden volgebouwd, zoals het bekende voorbeeld in Elst, maar ook nu in Ede, is de kans dat er nog een spoortje bijkomt daar natuurlijk erg klein. Inderdaad een gebrek aan visie, maar ik zou nu niet meer fantaseren dat er een spoor bijkomt, maar naar andere oplossingen kijken.


Wat zou dan zo’n oplossing zijn? Ben iik best benieuwd naar

 

17-09-2024 22:24:11
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Heel simpel, een vliegtuig.

 

17-09-2024 22:51:23
Muizeneus
Muizeneus

Oplossingen kunnen zijn:

- schrappen van binnenlandse ritten om capaciteit vrij te maken

- schrappen van tussenstops van binnenlandse ritten waardoor rijtijdverschil kleiner wordt. De stopper Ah-Dtc kan best Westervoort en/of Duiven overslaan als de ICE erachter zit, die haltes worden met 3 treinen per uur dan nog steeds royaal bediend

- binnenlandse ritten aan de kant zetten op plekken waar dat wel kan tbv een inhaling (bv Mrg)

 

17-09-2024 23:16:27
Sietse
Sietse

Een jaar of 8 geleden is er al een wissel aangelegd in Zv dat met 130 km/u te bereiden is. Sindsdien vertrekt vanuit Ah de 30900 eerder om vervolgens 5-6 minuten stil te staan in Zv, waar de ICE passeert. Al heb je daar natuurlijk minder aan zodra de ICE vertraagd is.

 

17-09-2024 23:37:18
TtC
TtC

Oplossingen waarvoor? Deze maatregelen kennen meer verliezers (binnenlandse reizigers naar Westervoort en Duiven) als reizigers die er van profiteren (enkele internationale reizigers die een paar minuten eerder aankomen of minder vertraging hebben).

De HSL Oost is niet doorgegaan omdat de tijdwinst minimaal is (maximaal een kwartier) en de kosten hoog (4 tot 7 miljard gulden prijspeil 2001; anno 2024 zou dit een zelfde bedrag in euro’s zijn).

Movares heeft in 2021 een plan gepresenteerd voor een tunnel onder Arnhem (met een ondergronds station Arnhem Centraal) om de capaciteit uit te breiden in Arnhem. Een dergelijke tunnel (zonder station) kan vanzelfsprekend worden aangelegd om de ICE te versnellen; de vraag blijft wat de winst is tegen welke kosten.

Met een uitbreiding van het aantal treinen per dag naar een trein per uur i.p.v. elke twee uur zijn meer reizigers te winnen als met een verhoging van de gemiddelde snelheid (de reistijd tussen Amsterdam en Frankfurt am Main bedraagt reeds minder dan de kritische grens van vier uur waarboven veel reizigers de voorkeur zullen geven aan het vliegtuig).

 

18-09-2024 07:02:48
Marco
Marco

Quote
Jasper-N (17-09-2024 21:24:17):


Wat zou dan zo’n oplossing zijn? Ben iik best benieuwd naar


Nog een optie: de stoptreinen elektrisch laten rijden naar Zevenaar, waardoor hun rijtijd afneemt en er meer ruimte tussen de stoppers ontstaat.

Dat kan door hybride treinen in te zetten, maar je kan natuurlijk ook gewoon de lijn tot Doetinchem onder de draad brengen. Dat lijkt me wel de moeite waard met 4 treinen per uur.

 

18-09-2024 15:15:51
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Er zijn al plannen voor.

https://regioexpres.gelderland.nl/documenten

 

18-09-2024 15:52:18
john2
john2

Een aanklikbare link gemaakt.

regioexpres.gelderland.nl

 

18-09-2024 16:44:47
Marco
Marco

Quote
NIJMEGEN (18-09-2024 15:15:51):


Er zijn al plannen voor.

https://regioexpres.gelderland.nl/documenten


Was dat een reactie op mijn bericht? Zo ja: op die website staat:

Elektrificatie is geen onderdeel van het project en er komen op dit moment geen bovenleidingen. Aan de kant van het nieuwe (tweede) spoor reserveren we wel een ruimte voor bovenleiding portalen.

 

18-09-2024 20:45:59
bnv
bnv

Mn heeft met behulp van de Provincie Gelderland destijds geld gestopt in de aanschaf van de dieseltjes die er nu rijden. Die zijn nog (lang) niet afgeschreven. Verwacht niet eerder dan dat het geval is men voor de keuze wordt gesteld wel/niet elektrisch Zvn-Dtc. Krijg overigens de indruk dat men in Overijssel veel voortvarender is met elektrificatieprojecten dan in Gelderland, maar dat kan ik uiteraard mis hebben.

 

18-09-2024 22:11:41
broek53
broek53

Zeker zo. Overijssel wil zelfs het lijntje Almelo - Marienberg laten elektrificeren. Dan is Zevenaar - Doetinchem even van een andere orde.

 

19-09-2024 09:58:22
MaxBB
MaxBB

Vergeet niet dat de infrastructuur van het rijk is. De provincies gaan alleen over de treindienst die op de infra rijdt. Van wie mag je dan voortvarendheid verwachten? :)