Grote problemen in Oberstdorf (Allgau))
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
17-10-2024 22:33:43
pjkleton
pjkleton

Hallo,

J.l.Mandag of Dinsdag is er brand geweest in de bedienpost van Oberstdorf.

Dit station is het eindpunt van de DB spoorlijn in Zuid Duitsland.

Het is een zeer bekend wintersportdorp aan de rand van de Alphen en heeft veel toeristisch verkeer in zomer en winter.

Behalve de Regionalbahn (RE 75) rijden er dagelijks twee IC's uit andere delen van Duitsland daar heen. De twee getrokken treinen overnachten daar en vertrekken 's morgens rond 10 uur weer naar andere lands delen.Die hebben verzorging nodig zoals verwarming tegen bevriezen van water voorraden. in de winter enz.

Door de brand zijn seinen en wissels niet meer te bedienen en kan er maar een trein tegelijk binnen genomen worden ( op Spoor 5 )

Het grootste probleem zijn die twee IC's .Er is voedingsspanning nodig voor de verwarming en de treinen kunnen daar niet meer komen om te overnachten.

Hoe het opgelost moet worden weet men nog niet,de IC's zijn opgeheven en alleen de regional bahn neemt het vervoer voor zijn rekening.

Op Drehscheibe is e.e.a. te volgen ,men leest daar de meest rare oplossingen en ook mogelijke goede oplossingen.

Het herstel van de bedienpost zou heel lang duren ,maanden ,jaren?

Peter

Laatst bewerkt door pjkleton op 17-10-2024 23:11, reden: verduidelijking

17-10-2024 23:57:27
henri1972
henri1972

Volgens de DB app alleen SEV van/naar Oberstdorf. Vanaf Sonthofen rijden er weer treinen.

18-10-2024 07:25:06
cuneo56
cuneo56

De beide IC's reden momenteel toch al niet door de vele werkzaamheden in Duitsland, Maar vanaf de komende Dienstregeling wel een uitdaging.

18-10-2024 09:17:09
mdeen
mdeen

Welke uitdaging? Ze rijden niet en DB meldt trots dat je met de regionalbahn naar Ulm en München kunt waar je meerdere reismogelijkheden per dag hebt. Dus de reiziger gaat er in feite helemaal niet op achteruit! (pas op, sarcasme)

Persoonlijk denk ik dat DB dit helemaal niet slecht uit komt. Twee lastige IC's weg die in de toekomst met ICL gereden moesten worden met lokwissel. Ik denk dat Fernverkehr niet terugkomt totdat de lijn elektrisch is.

Somda In de Wolken Weddings advertentie

18-10-2024 09:59:28
AlexNL
AlexNL

Wat ik lees op Drehscheibe is dat men tijdens onderhoud in de relaiszaal tot de ontdekking kwam dat de kwaliteit van alle bekabeling (door verbrozing) dermate was verslechterd dat men het niet meer verantwoord vond om de kabels zelfs maar aan te raken, en dat alles buiten dienst moest. Alle wissels zijn nu geklemd en men gaat het seinhuis compleet vervangen.

19-10-2024 09:43:35
pjkleton
pjkleton

Vandaag lees ik op Drehscheibe dat de DB pas in Dec. 2027 (Over 3 jaar !!) een nieuwe bedienpost in gebruik kan stellen.

Er wordt zelfs al aan gewerkt sinds April van dit jaar . !! ?

Iemand schrijft terecht dat de Zwitsers wel vlugger een oplossing zouden vinden als zoiets in Zermatt of Arosa zou gebeuren .

Peter

19-10-2024 09:55:31
cuneo56
cuneo56

mdeen (18-10-2024 09:17:09):

Persoonlijk denk ik dat DB dit helemaal niet slecht uit komt. Twee lastige IC's weg die in de toekomst met ICL gereden moesten worden met lokwissel. Ik denk dat Fernverkehr niet terugkomt totdat de lijn elektrisch is.

Afgezien van dat seinhuis / opstel probleem heeft de DB nu de serie 248.5 in bestelling en zouden juist die beide IC's als eerste vanaf dienstregeling 2026 op het hele traject zonder lokwissel gereden moeten worden. ( daarna volgen de Westerland IC's)

Laatst bewerkt door cuneo56 op 19-10-2024 09:56

19-10-2024 18:53:53
pjkleton
pjkleton

Hier een link naar een filmpje van 6 min uit de stoomtijd in Oberstdorf, dit zal het bedieningstoestel zijn , wat toen nieuw was

Lijkt sterk op NX bedien tableau uit die tijd. www.ardmediathek.de

Peter

Laatst bewerkt door moderator op 19-10-2024 18:56

20-10-2024 12:16:19
hubertus1
hubertus1

Het bedientableau uit het filmpje is in 1983 vervangen door een van het type Sp Lr L60

20-10-2024 16:43:39
vrijgezel
vrijgezel

Op www.lok-report.de staat een korte samenvatting (gooi zo nodig door een vertaler als je het Duist minder machtig bent).
Dat de treinen van Fernverkehr niet reden kwam ik ook achter toen ik daar in september was...

Laatst bewerkt door vrijgezel op 20-10-2024 16:44

21-02-2025 13:29:09
vrijgezel
vrijgezel

Een update: de prognose is dat per 1 maart de dienst in Oberstdorf weer terug is op het oude normale niveau incl. de langeafstandstreinen.
Bron: www.lok-report.de
Echter even afwachten of hoog gespannen verwachting kan worden waar gemaakt.