| 27-10-2025 22:22:41 2 | ||
|---|---|---|
|
treinfan
|
Met ICM tussen Rtd en Ut (en nog meer met ICM tussen Gvc en Ut) kwam het in de spits geregeld voor dat in de eerste klasse alle stoelen bezet waren, maar er (in de bak het verst richting Ut) nog zitplaatsen tweede klas waren. Helaas zijn er in de afgelopen jaren lange periodes met veel SLT/SNG geweest. Na deze zomer was er opvallend veel VIRM, maar nu zijn de sprintercities helaas weer terug. Doe mij maar bij voorkeur een trein met normaal intercitycomfort in de tweede klas tussen Ut en Rtd (lees: normale beenruimte en klaptafels), dus zeker niet SLT. Ik probeer SLT steevast te mijden (indien mogelijk), en ik heb ook wel gemerkt dat ik lang niet de enige spitsreiziger ben die dat doet op dit traject: een solo SLT-6 blijkt op opvallende momenten toch nog zitplaatsen vrij te hebben als de trein een kwartier later ICM, VIRM of DDZ is. |
|
| 28-10-2025 06:30:41 2 | ||
|---|---|---|
|
gvttreinen
|
Ah, de aloude 4600 keert terug, nu de plan E's nog (mijmer) 😀 |
|
| 28-10-2025 09:18:47 | ||
|---|---|---|
|
Berk24
|
|
|
| 28-10-2025 09:23:24 | ||
|---|---|---|
|
Muizeneus
|
Het probleem is volgens mij vooral het overschot aan Sprintermaterieel doordat NS extra SNG heeft bijbesteld voor Sprinterdiensten die door terugval van de vervoersvraag nooit van start zijn gegaan. Daardoor is qua modern materieel er een scheve verhouding tussen Sprinters en IC-materieel |
|
|
advertentie |
| 28-10-2025 09:48:17 | ||
|---|---|---|
|
henri1972
|
Om en om mrt mat '46 ? 😉 |
|
| 28-10-2025 10:40:14 | ||
|---|---|---|
|
dvdhoven
|
Begin jaren 70 reed de 4600, Zl - Vs, standaard met Hondekop IV en de 4300 Zl - Rsd standaard met mat '46 IV Dick van den Hoven |
|
| 28-10-2025 10:42:50 1 | ||
|---|---|---|
|
Muizeneus
|
... en werd er op de voorlopers van Somda waarschijnlijk steen en been geklaagd over de lange reizen in het waggelende Mat'46.... |
|
| 28-10-2025 11:45:45 | ||
|---|---|---|
|
Klaas88
|
Is er eigenlijk al bekend vanaf wanneer ICNG ingezet gaat worden richting de noordelijke provincies? |
|
| 28-10-2025 12:00:33 | ||
|---|---|---|
|
Muizeneus
|
Uit het ICNG-topic van een maandje geleden:
Laatst bewerkt door Muizeneus op 28-10-2025 12:00 |
|
| 28-10-2025 12:41:44 | ||
|---|---|---|
|
geert
|
En dat levert niet meer IC materieel op want parallel gaat de afvoer van ICM gewoon door |
|
| 28-10-2025 13:57:29 | ||
|---|---|---|
|
NIJMEGEN
|
Wanneer men zo door gaat met de vele werkzaamheden en storingen zullen de reizigers aantallen zeker niet groeien. Eerder dalen, wat minder materieel komt dan goed uit. |
|
| 28-10-2025 14:00:33 | ||
|---|---|---|
|
Anoniem9
|
Werkzaamheden zijn juist nodig om ervoor te zorgen dat het spoor betrouwbaarder blijft/wordt.. |
|
| 28-10-2025 16:31:21 | ||
|---|---|---|
|
phantom
|
Als je dan ook zorgt voor een goed service niveau bij werkzaamheden,en goede informatie voorziening,dus genoeg trein vervangend vervoer en mensen die het goed en correct aan rezigers uitleggen,dan is er ook bij reizigers niet zo heel veel op tegen dat men alweer werkzaamheden tegenkomt tijdens hun reis. Laatst bewerkt door phantom op 28-10-2025 16:33 |
|
| 28-10-2025 16:55:12 | ||
|---|---|---|
|
michaben
|
Het eens per uur overslaan van Weert op vrijdag t/m zondag gaat overigens niet door, er is blijkbaar toch elders op de route wat ruimte gevonden om de extra rijtijd van het tijdelijk spoor in Vught te verwerken. |
|
| 28-10-2025 20:40:47 | ||
|---|---|---|
|
stefanvw14
|
Kan de NS niet misschien eens het persbericht de deur uit doen? |
|
| 28-10-2025 21:01:11 | ||
|---|---|---|
|
treinhobby
|
Misschien dat ze nog even wachten totdat de nieuwe dienstregeling definitief is? Zie ook het antwoordt op jouw vraag precies 2 weken geleden. 😉 |
|
| 28-10-2025 21:04:42 1 | ||
|---|---|---|
|
Rsb
|
Er is erg veel gebouwd, uitgebreid en hersteld na de oorlog. Dat moet allemaal onderhoud krijgen, naast de projecten. Beter was het natuurlijk geweest als dat onderhoud meer gespreid was over de afgelopen jaren, dan had je een wat minder grote opgave doe je nu hebt. Overigens speelt dat niet alleen op het spoor, ook op de weg zijn er erg veel werkzaamheden, al dan niet met calamiteiten. |
|
| 28-10-2025 23:32:41 | ||
|---|---|---|
|
Klaas88
|
Helder. Conclusie icng vanaf zomer '26 Schiphol- Noorden. Vanaf '29 koppeling HSL. Blijft bizar hoe traag dingen gaan in Nederland. Laatst bewerkt door Klaas88 op 29-10-2025 12:43 |
|
| 29-10-2025 06:36:11 2 | ||
|---|---|---|
|
broek53
|
Schiphol - Groningen vanaf juni 2026. |
|
| 29-10-2025 07:49:02 | ||
|---|---|---|
|
geert
|
Koppeling HSL gebeurt zodra de problemen met de viaducten over zijn en er weer op volle snelheid gereden kan worden op de HSL. Dan vervalt de koppeling met de trein naar Amfs die niet gewenst is maar waar voor nu geen andere oplossing is. De trein Amfs-Rtd via de HSL keert terug zodra er 6 treinen per uur op de HSL gaan rijden. Maar dat lijkt mij met de huidige passagiers aantallen nog ver weg. |
|
| 29-10-2025 08:07:10 | ||
|---|---|---|
|
mdeen
|
Als we het daar over hebben dan heb je ook geen IC materieel te noorden van Amsterdam nodig, en zeker niet tot Den Helder. IC materieel tot Enschede is ook dubieus, waarom zou je dat willen. Roosendaal - Zwolle kan sowieso met SLT want dat is eigenlijk de verwachting op die lijn. Maar goed. Om VIRM nu IC materieel te noemen gaat me ook een beetje ver. Dus VIRM is goed genoeg voor die lijnen die je noemt. |
|
| 29-10-2025 09:39:17 3 | ||
|---|---|---|
|
henri1972
|
Ach, zijn er in NL nog echte IC's ? Treinen die IC worden genoemd stoppen ook bij elke koe die onderweg langs de baan staat.
|
|
| 29-10-2025 12:46:08 | ||
|---|---|---|
|
Klaas88
|
IC Den Haag CS - Groningen kun je bijvoorbeeld zeker nog een echte IC verbinding noemen. |
|
| 29-10-2025 13:12:27 | ||
|---|---|---|
|
henri1972
|
Dat is waar. En daar hoort dan m.i. ook ICM op te rijden. Of, zoals vroeger in trein 500(2)/1 een stam ICR. |
|
| 29-10-2025 13:23:07 1 | ||
|---|---|---|
|
martijn
|
Ja of Mat.'54-treinstel 1970... als het toch niet meer over Dienstregeling 2026 gaat... |
|
| 29-10-2025 13:51:42 1 | ||
|---|---|---|
|
Muizeneus
|
Euuh bij hoe meer koeien je stopt, des te langer wordt de reis dus des te belangrijker het zitcomfort 💡 |
|
| 29-10-2025 19:26:33 | ||
|---|---|---|
|
Rsb
|
Een stammetje Corail rijtuigen dan toch? |
|
| 30-10-2025 07:21:35 | ||
|---|---|---|
|
geert
|
Daar staan er ook genoeg van terzijde in Frankrijk en bij de sloper in Baroncourt |
|
| 30-10-2025 13:35:56 | ||
|---|---|---|
|
vrijgezel
|
Het praktisch vervallen van het verschil tussen IC's en stoptreinen {Sprinters} en van die IC's die steeds vaker op kleinere stations en haltes stoppen is zo goed als het tegenovergestelde van de in dienstregeling 1992/1993 bedachte strikte scheiding en aangescherpte normen. Laatst bewerkt door vrijgezel op 30-10-2025 13:36 |
|
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
| 30-10-2025 13:52:04 | ||
|---|---|---|
|
broek53
|
Waar komt dat waanidee vandaan ,IC's "steeds meer" op kleinere stations en haltes stoppen,? |
|
| 30-10-2025 14:35:45 | ||
|---|---|---|
|
vrijgezel
|
Veenendaal de Klomp; Meppel (600 en 800); Zeeuwse kleinere stations... |
|
| 30-10-2025 14:49:16 | ||
|---|---|---|
|
Muizeneus
|
Sowieso was er in 1992/1993 nog sprake van een drietreinensysteem, niet voor niets kwam in 1994 het Interregiomaterieel ten tonele, bedoeld voor de Interregiodiensten Overigens had het IC-concept ook de eis van een gemiddelde snelheid van 90 km/h, waaraan naar mijn weten maar 2 treinseries voldaan hebben, namelijk de 500 en de 3800 (!) |
|
| 30-10-2025 14:53:45 | ||
|---|---|---|
|
martijn
|
Laatst bewerkt door martijn op 30-10-2025 14:55 |
|
| 30-10-2025 16:03:20 | ||
|---|---|---|
|
Rsb
|
De 3600 was toen nog sneltrein en is deze, behoudens verstoringen, bij de upgrade naar IC in 2007 gaan overslaan (en was ingekort tot Ah) |
|
| 30-10-2025 16:40:15 | ||
|---|---|---|
|
Mat'54
|
|
|
| 30-10-2025 17:04:28 | ||
|---|---|---|
|
Muizeneus
|
...waarbij tussen Ah en Nm juist gestopt, werd dus 2 extra stops erbij. De 3700 reed Zl-Nm en reed non-stop Ah-Nm. Enkele jaren later is het weer 1 serie 3600 geworden waarbij Ah-Nm non-stop gereden werd. Echter wel met lange haltering te Ah dus qua reistijd werd het niet sneller dan voorheen. De huidige IC 3600 is dan ook, ondanks 3 stops minder, praktisch net zo snel als de oude sneltrein... |
|
| 31-10-2025 08:55:10 | ||
|---|---|---|
|
mdeen
|
Een beetje vreemd wel dat in het qua afmetingen vergelijkbare Zwitserland wel een drietreinensysteem gereden kan worden. |
|
| 31-10-2025 09:07:20 | ||
|---|---|---|
|
Oldskool
|
Dat is een keuze van de Zwitsers. In Nederland heeft men anders besloten. Laatst bewerkt door Oldskool op 31-10-2025 09:07 |
|
| 31-10-2025 09:17:48 | ||
|---|---|---|
|
mren
|
In Nederland hebben we in feite drie typen: sprinter, IC en hogesnelheidstrein. |
|
| 31-10-2025 09:41:20 | ||
|---|---|---|
|
henri1972
|
Waarbij de ICE naar Berlin zich dan weer gedraagd als veel stoppende IC, weinig hoge snelheid. |
|
| 31-10-2025 09:56:54 | ||
|---|---|---|
|
treinhobby
|
En dan ook nog een niet overal stoppende sprinter 4900, wat dus meer de oude sneltrein is. |
|
| 31-10-2025 13:17:06 | ||
|---|---|---|
|
Rsb
|
En dan hebben we ook nog overal stoppende intercity’s op delen van het traject zoals de 700(dagdelen),800(dagdelen), 2200,2900,3000,3500,3600,3700,3900 |
|
| 31-10-2025 15:14:34 | ||
|---|---|---|
|
kiekkiek
|
|
|
| 31-10-2025 15:42:03 2 | ||
|---|---|---|
|
Jorn
|
Ja want dit is de enige factor die daarvoor uitmaakt. |
|
| 31-10-2025 16:12:12 | ||
|---|---|---|
|
phantom
|
Het enigste wat er dus is bereikt door de keus te maken dat dat gescheiden systeem van sprinters en IC's er moest komen,is dat het her en der onnodig geld gekost kan hebben. |
|
| 31-10-2025 16:29:45 | ||
|---|---|---|
|
Muizeneus
|
Dat valt gelukkig mee. Als ik het mij goed herinner ging het concept ging uit van 3 treinsoorten: Intercity (max), Interregio en Agglo-regio. Nav dat concept is er alleen materieel ontwikkeld voor de treintypen Interregio (DD-IRM) en Agglo-regio (DD-AR, SM'90). Vervolgens zijn de Interregiodiensten gepromoveerd tot Intercity, en is het 'hoogste segment' eigenlijk vervallen en zijn het IC- en IRM materieel op 1 hoop gegooid. Het doet een beetje denken aan het opheffen van de 1e klasse in de jaren '60 waarbij de 2e klasse de 1e klasse werd .... |
|
| 31-10-2025 17:12:46 3 | ||
|---|---|---|
|
stefanvw14
|
Goed kunnen we het nu gewoon weer over Dienstregeling 2026 hebben. @beheer kan dit afgesplitst worden of opgeruimd, dit gaat over definitie van een IC, stoptrein of wat dan ook, maar niet over de dienstregelingsplannen van 2026. |
|