Reserveren internationale treinen
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
03-06-2024 20:28:14
mhlvdijk
mhlvdijk

Op dit moment probeer ik voor zaterdag as zitplaatsen te reserveren in de IC 143 tussen Hilversum en Hannover. Dat lukt echter niet via CD, OBB en ook niet via de DB zelf. Daar staat de melding: 'Zug aktuell nicht reservierbar'. Die melding stond er afgelopen zaterdag ook (al). Iemand enig idee wat hier de reden van kan zijn? Dank vast!



Laatst bewerkt door moderator op 04-06-2024 16:33
 

03-06-2024 20:39:42
Xander140
Xander140

Dat ligt er aan dat de trein volgeboekt is! 10:22 vanaf Hvs is gewoon boekbaar voor zaterdag as via ÖBB

 

03-06-2024 20:52:47
mhlvdijk
mhlvdijk

Via de OBB lijkt de trein inderdaad boekbaar,. Gaat ook prima totdat je betaald hebt en dan blijkt het toch onmogelijk. Het geld wordt dus netjes terug gestord.

Maar als je bij DB kijkt staat ook daar die melding... en ook de IC 147 is niet te boeken.

(Dan zouden in ieder geval deze drie treinen helemaal vol zijn. Ook de eerste klas... Dat lijkt mij toch wat sterk)



Laatst bewerkt door mhlvdijk op 03-06-2024 20:53
 

03-06-2024 21:19:02
treinhobby
treinhobby

Via de DB Navigator App kan je wel een zitplaats reserveren in de 143 in combinatie met een treinkaartje.

Dan zijn er nog 14 eerste klas plaatsen beschikbaar en ruim voldoende tweede klas.

Misschien dat alleen een reservering niet lukt, aangezien een reservering gratis is bij aanschaf van een kaartje?

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

03-06-2024 21:21:49
treinhobby
treinhobby

Quote
mhlvdijk (03-06-2024 20:52:47):


ook de IC 147 is niet te boeken.

(Dan zouden in ieder geval deze drie treinen helemaal vol zijn. Ook de eerste klas... Dat lijkt mij toch wat sterk)



Eerste klas nog 19 plek beschikbaar volgens de DB app in combinatie met een kaartje.

 

03-06-2024 21:46:40
mhlvdijk
mhlvdijk

Quote
treinhobby (03-06-2024 21:19:02):


Via de DB Navigator App kan je wel een zitplaats reserveren in de 143 in combinatie met een treinkaartje.

Dan zijn er nog 14 eerste klas plaatsen beschikbaar en ruim voldoende tweede klas.

Misschien dat alleen een reservering niet lukt, aangezien een reservering gratis is bij aanschaf van een kaartje?


Dank!
Het ding is dat ik het kaartje (Interrail) al heb. Ik heb dus echt alleen een zitplaats nodig en dat blijkt dus een hele opgave :-( Het reserveren is verplicht dus anders zou ik nog een poging doen gewoon zonder reservering mee te kunnen gaan. Lastig zeg.

 

03-06-2024 21:56:37
treinhobby
treinhobby

Lukt het ook niet via www.nsinternational.com ?

Daar kan ik gewoon een reservering beginnen.

 

03-06-2024 22:02:42
Xander140
Xander140

Quote
mhlvdijk (03-06-2024 21:46:40):


Quote
treinhobby (03-06-2024 21:19:02):


Via de DB Navigator App kan je wel een zitplaats reserveren in de 143 in combinatie met een treinkaartje.

Dan zijn er nog 14 eerste klas plaatsen beschikbaar en ruim voldoende tweede klas.

Misschien dat alleen een reservering niet lukt, aangezien een reservering gratis is bij aanschaf van een kaartje?


Dank!
Het ding is dat ik het kaartje (Interrail) al heb. Ik heb dus echt alleen een zitplaats nodig en dat blijkt dus een hele opgave :-( Het reserveren is verplicht dus anders zou ik nog een poging doen gewoon zonder reservering mee te kunnen gaan. Lastig zeg.


Even bellen met de NSI Klantenservice. Zij kunnen je daar ook telefonisch bij assisteren. Die reservering laat ook vandaag goed zien, kom uit Frankfurt dat het een gedrocht is. Velen die door de problemen in Bayern hun trein hebben gemist toch mee wilde en dat kon ook gewoon. Bij het missen is het gewoon niet te doen mensen te weigeren. Je kunt mensen niet laten staan. Het is gewoon geen oplossing voor het probleem. Lijkt leuk maar is het niet.

 

04-06-2024 00:54:10
scooter
scooter

Ik heb hetzelfde probleem in Juli,op 15 juli wil ik naar Berlijn.Via de DB site zijn alle Berlijn treinen uit Amsterdam en ook terug op 18 juli aktueel niet reserveerbaar.

Boek ik echter de reservering vanaf Bad Bentheim dan is er volop plek en kan ik gewoon reserveren.

Het lijkt wel of het reserveringssysteem geen losse reserveringen accepteert vanuit en naar Nederland zonder er een ticket bij te kopen.

1 juni is de verplichte reservering ingegaan,voor de zomermaanden.Zou het wellicht daar aan liggen?Dat alleen tickets plus reservering mogelijk zijn

 

04-06-2024 08:02:14
mdeen
mdeen

Dat zou kunnen, maar dat moet dan een foute configuratie zijn. Ik kan me niet indenken dat dat gewenst is.

 

04-06-2024 08:02:58
brun
brun

Quote
scooter (04-06-2024 00:54:10):


Ik heb hetzelfde probleem in Juli,op 15 juli wil ik naar Berlijn.Via de DB site zijn alle Berlijn treinen uit Amsterdam en ook terug op 18 juli aktueel niet reserveerbaar.

Boek ik echter de reservering vanaf Bad Bentheim dan is er volop plek en kan ik gewoon reserveren.

Het lijkt wel of het reserveringssysteem geen losse reserveringen accepteert vanuit en naar Nederland zonder er een ticket bij te kopen.

1 juni is de verplichte reservering ingegaan,voor de zomermaanden.Zou het wellicht daar aan liggen?Dat alleen tickets plus reservering mogelijk zijn


Dat zou heel goed kunnen - dat ze op die manier Interrailers buiten de deur willen houden. Ik zie dat je ook vandaag voor geen enkele ICB vanaf Amsterdam een losse reservering kunt kopen. Maar wel vanaf Bad Bentheim... Precies hetzelfde als jij op 15 juli ziet, dus.

 

04-06-2024 08:10:52
mtlx
mtlx

Net als vorig jaar: losse reserveringen kunnen via NS Int gekocht worden:

www.nsinternational.com

 

04-06-2024 09:23:51
mhlvdijk
mhlvdijk

Via NS is het ondertussen gelukt, dank! Blijft toch vreemd, maar ik kan zitten ;-)

 

04-06-2024 12:33:15
Xander140
Xander140

Quote
brun (04-06-2024 08:02:58):


Quote
scooter (04-06-2024 00:54:10):


Ik heb hetzelfde probleem in Juli,op 15 juli wil ik naar Berlijn.Via de DB site zijn alle Berlijn treinen uit Amsterdam en ook terug op 18 juli aktueel niet reserveerbaar.

Boek ik echter de reservering vanaf Bad Bentheim dan is er volop plek en kan ik gewoon reserveren.

Het lijkt wel of het reserveringssysteem geen losse reserveringen accepteert vanuit en naar Nederland zonder er een ticket bij te kopen.

1 juni is de verplichte reservering ingegaan,voor de zomermaanden.Zou het wellicht daar aan liggen?Dat alleen tickets plus reservering mogelijk zijn


Dat zou heel goed kunnen - dat ze op die manier Interrailers buiten de deur willen houden. Ik zie dat je ook vandaag voor geen enkele ICB vanaf Amsterdam een losse reservering kunt kopen. Maar wel vanaf Bad Bentheim... Precies hetzelfde als jij op 15 juli ziet, dus.


Dat is inderdaad een correcte conclusie. Of het speciaal gaat om Interrail weet ik niet (zou geen andere reden kunnen bedenken) maar het is al weken zo, zeker sinds midden april toen ik probeerde te reserveren en ook heb ik het gevraagd aan NSI personeel en zij bevestigen dat het apart reserveren bewust is uitgezet.

 

04-06-2024 13:38:43 1
TtC
TtC

Maar met deze manier van koppelverkoop (ticket + reservering) worden niet alleen reizigers met Interrail/Eurail getroffen (financieel gezien gewenst), maar juist ook de reizigers met een flex ticket die om wat voor reden dan ook een trein eerder of later wil/moet nemen (als gevolg van vertraging van een eerdere trein, uitlopen van een vergadering) of die een afgekocht reisproduct hebben in zowel Duitsland als Nederland. Deze laatste groepen zijn zo ongeveer de kurk waarop NS International draait.

Wat dat betreft doet de SNCF, Eurostar en de RENFE het beter door slechts een beperkt aantal reserveringen (met toeslag) te verkopen voor reizigers met een Interrail/Eurail pas.

Het verschil tussen de DB enerzijds en SNCF, Eurostar en RENFE anderzijds is dat de tweede groep voornamelijk point-to-point verbindingen aanbiedt, terwijl de DB een hub-spoke-model hanteert met aansluitende treinen. Als de punctualiteit en de hoeveelheid uitgevallen treinen ook nog eens van een bedroevend niveau is, dan ben je aangewezen op een complex reserveringssysteem (zoals in de luchtvaart) die reizigers bij het missen van aansluitingen automatisch omboekt.



Laatst bewerkt door TtC op 04-06-2024 13:51
 

04-06-2024 13:54:04
vrijgezel
vrijgezel

Quote
mhlvdijk (03-06-2024 20:28:14):


Op dit moment probeer ik voor zaterdag as zitplaatsen te reserveren in de IC 143 tussen Hilversum en Hannover. Dat lukt echter niet via CD, OBB en ook niet via de DB zelf. Daar staat de melding: 'Zug aktuell nicht reservierbar'. Die melding stond er afgelopen zaterdag ook (al). Iemand enig idee wat hier de reden van kan zijn? Dank vast!



Daar liep ik ook tegenaan bij mijn poging een (verplichte) reserving te maken voor mijn reis. Ook ik zag de melding staan dat alleen de dienstregeling werd weergegeven (DB site). Heb de proef op de som genomen door bij NSI [NS International, red.] te kijken en zo waar lukte het daar wel om een reservering te maken voor mijn beoogde trein.

 

04-06-2024 14:25:14
brun
brun

Tja, we hebben dit probleem natuurlijk elke zomer weer: er zijn, vooral vanwege Interrail en EUrail, veel meer reizigers dan treinen. Ik vind 't best bizar hoe die reizigers worden bedonderd. Ze kopen een duur ticket om onbeperkt door Europa te reizen. Vervolgens ontdekken ze dat een trein tussen twee populaire Europese steden voor hen zo onaantrekkelijk mogelijk wordt gemaakt.

Reserveringen kun je via een omweg op EUrail.com of Interrail.eu boeken (daar kosten ze trouwens € 8,- in plaats van € 4,90...) Die sites verwijzen daarnaast naar Bahn.com - maar daar zijn reserveringen dus geblokkeerd.

 

04-06-2024 14:57:29
mdeen
mdeen

Quote
TtC (04-06-2024 13:38:43):


(financieel gezien gewenst),


Gaan we verschil maken in de prijs die je voor een kaartje hebt betaald? Mensen die flexprijs betalen mogen wel de trein in en mensen met een sparpreis niet meer?

Ik vind het een brisante stelling. Voor elke interrailer die wel die trein in wil zijn er 1000 met een interrailkaart die die trein niet in willen en waar je ook geld van krijgt. Dus een financieel argument gebruiken om interrailers buiten de deur te houden vind ik persoonlijk heel erg dubieus.

 

04-06-2024 16:44:13
Xander140
Xander140

Quote
brun (04-06-2024 14:25:14):


Tja, we hebben dit probleem natuurlijk elke zomer weer: er zijn, vooral vanwege Interrail en EUrail, veel meer reizigers dan treinen. Ik vind 't best bizar hoe die reizigers worden bedonderd. Ze kopen een duur ticket om onbeperkt door Europa te reizen. Vervolgens ontdekken ze dat een trein tussen twee populaire Europese steden voor hen zo onaantrekkelijk mogelijk wordt gemaakt.

Reserveringen kun je via een omweg op EUrail.com of Interrail.eu boeken (daar kosten ze trouwens € 8,- in plaats van € 4,90...) Die sites verwijzen daarnaast naar Bahn.com - maar daar zijn reserveringen dus geblokkeerd.


Dat is wel erg zwart wit... Het probleem ligt helemaal niet aan de Interrail reizigers. Het probleem ligt bij het vervoer zelf. Ik reis al jaren in Europa en nooit problemen alleen in het grensverkeer tussen Duitsland en Nederland vv. Het probleem is gewoon het aanbod. 2/3x per uur maar een enkel stel inzetten en het raar vinden dat het druk is?! Toch wel een beetje logisch gevolg van het spoor dat zich vooral richt op het eigen land en al veel te lang te weinig richt op grens verkeer. Geld kwestie en slechte eisen aan de vervoerders wil ik als oorzaak neer leggen.

Als je dan toch vind dat interrail een aandeel heeft is bijvoorbeeld het idee om interrail in de zomermaanden duurder te maken een optie, die ik niet heel eerlijk vind maar wel begrijpelijk. Andersom kan ook door meer aanbiedingen te gooien op de tickets buiten het seizoen wat een prikkel zou kunnen geven om mensen over te halen in een andere periode te gaan. En al helemaal geen aanbiedingen op een pas zoals laatst in maart met zoveel % korting wat ik dus niet erg slim vind zo vlak voor het seizoen. Of beperk de periode van de reisdata voor die prijs op zijn minst. Dus alleen geldig bij een vertrek voor 1 juni.



Laatst bewerkt door Xander140 op 04-06-2024 16:51
 

04-06-2024 17:07:13
Marco
Marco

Qua binnenlands verkeer is de zomer juist relatief rustig. Daar is september traditioneel de drukste maand.

De Interrail-kaartjes duurder maken in de zomer zou een beetje flauw vinden. Dan jaag je uiteindelijk mensen toch weer het vliegtuig in.

 

04-06-2024 19:26:18
TtC
TtC

Quote
mdeen (04-06-2024 14:57:29):


Quote
TtC (04-06-2024 13:38:43):


(financieel gezien gewenst),


Gaan we verschil maken in de prijs die je voor een kaartje hebt betaald? Mensen die flexprijs betalen mogen wel de trein in en mensen met een sparpreis niet meer?

Ik vind het een brisante stelling. Voor elke interrailer die wel die trein in wil zijn er 1000 met een interrailkaart die die trein niet in willen en waar je ook geld van krijgt. Dus een financieel argument gebruiken om interrailers buiten de deur te houden vind ik persoonlijk heel erg dubieus.


NS International is een commercieel bedrijf en heeft als.doel zo veel mogelijk inkomsten genereren tegen zo laag mogelijke kosten.

Door het aanbod niet af te stemmen op de vraag wordt er een schaarste gecreëerd. Bovendien bespaart men op de kosten van de inzet van extra materieel en personeel.

Die schaarse zitplaatsen wil je tegen een zo hoog mogelijk tarief in de markt zetten. Reizigers met een (Super) Spar Preis of een Interrail- of Eurail ticket nemen een zitplaats in voor een reiziger die wel bereid is om de hoofdprijs te betalen en worden dus bij voorkeur verbannen in de zomer als de vraag hoog is. In een rustige periode kun je met Interrail- of Eurail-tickets en (Super) Spar Preis tickets de anders lege stoelen opvullen. Eurostar doet hier precies hetzelfde, echter bij Eurostar kiest men om het aantal reizigers met een Interrail of Eurail-ticket te beperken er voor om een maximaal aantal zitplaatsen beschikbaar te stellen voor deze groep reizigers. Bij NS International is het aantal beschikbare zitplaatsen in principe beperkt tot het maximum aantal zitplaatsen per trein en zijn er geen verdere beperkingen; echter probeert men door allerlei beperkingen op te leggen op de verkrijgbaarheid reizigers af te schrikken. Hierbij is men echter vergeten dat ook reizigers met een afgekocht reisrecht door de combinatie van een NS en een DB abonnement (en die dus honderden euro’s per maand uitgeven) eveneens een losse reservering moeten kunnen maken.

 

05-06-2024 02:38:54
thom
thom

Quote
Xander140 (04-06-2024 16:44:13):


Quote
brun (04-06-2024 14:25:14):


Tja, we hebben dit probleem natuurlijk elke zomer weer: er zijn, vooral vanwege Interrail en EUrail, veel meer reizigers dan treinen. Ik vind 't best bizar hoe die reizigers worden bedonderd. Ze kopen een duur ticket om onbeperkt door Europa te reizen. Vervolgens ontdekken ze dat een trein tussen twee populaire Europese steden voor hen zo onaantrekkelijk mogelijk wordt gemaakt.

Reserveringen kun je via een omweg op EUrail.com of Interrail.eu boeken (daar kosten ze trouwens € 8,- in plaats van € 4,90...) Die sites verwijzen daarnaast naar Bahn.com - maar daar zijn reserveringen dus geblokkeerd.


Dat is wel erg zwart wit... Het probleem ligt helemaal niet aan de Interrail reizigers. Het probleem ligt bij het vervoer zelf. Ik reis al jaren in Europa en nooit problemen alleen in het grensverkeer tussen Duitsland en Nederland vv. Het probleem is gewoon het aanbod. 2/3x per uur maar een enkel stel inzetten en het raar vinden dat het druk is?! Toch wel een beetje logisch gevolg van het spoor dat zich vooral richt op het eigen land en al veel te lang te weinig richt op grens verkeer. Geld kwestie en slechte eisen aan de vervoerders wil ik als oorzaak neer leggen.

Als je dan toch vind dat interrail een aandeel heeft is bijvoorbeeld het idee om interrail in de zomermaanden duurder te maken een optie, die ik niet heel eerlijk vind maar wel begrijpelijk. Andersom kan ook door meer aanbiedingen te gooien op de tickets buiten het seizoen wat een prikkel zou kunnen geven om mensen over te halen in een andere periode te gaan. En al helemaal geen aanbiedingen op een pas zoals laatst in maart met zoveel % korting wat ik dus niet erg slim vind zo vlak voor het seizoen. Of beperk de periode van de reisdata voor die prijs op zijn minst. Dus alleen geldig bij een vertrek voor 1 juni.


Heel simpel, of elke 2 uur een volle trein, of elk uur een halflege, en dan kan het voor een commercieel vervoerder al snel niet meer uit omdat dezelfde inkomsten heeft staan tegen over de dubbele kosten.

 

05-06-2024 07:10:01
mdeen
mdeen

Quote
TtC (04-06-2024 19:26:18):


een afgekocht reisrecht door de combinatie van een NS en een DB abonnement (en die dus honderden euro’s per maand uitgeven) eveneens een losse reservering moeten kunnen maken.


En mijn interrail is geen afgekocht reisrecht? Ik betaal daar ook honderden euro's per maand voor hoor. Dus ondanks dat je zeer duidelijk uitlegt hoe een commercieel bedrijf zijn klanten geld probeert af te troggelen en probeert te schofferen blijf ik bij mijn stelling.


 

05-06-2024 09:48:21 1
treinhobby
treinhobby

Quote
TtC (04-06-2024 19:26:18):



Die schaarse zitplaatsen wil je tegen een zo hoog mogelijk tarief in de markt zetten. Reizigers met een (Super) Spar Preis of een Interrail- of Eurail ticket nemen een zitplaats in voor een reiziger die wel bereid is om de hoofdprijs te betalen en worden dus bij voorkeur verbannen in de zomer als de vraag hoog is. In een rustige periode kun je met Interrail- of Eurail-tickets en (Super) Spar Preis tickets de anders lege stoelen opvullen...... Bij NS International is het aantal beschikbare zitplaatsen in principe beperkt tot het maximum aantal zitplaatsen per trein en zijn er geen verdere beperkingen; echter probeert men door allerlei beperkingen op te leggen op de verkrijgbaarheid reizigers af te schrikken. Hierbij is men echter vergeten dat ook reizigers met een afgekocht reisrecht door de combinatie van een NS en een DB abonnement (en die dus honderden euro’s per maand uitgeven) eveneens een losse reservering moeten kunnen maken.


En daarbij zit bij super-sparpreis de gratis reservering en treinbinding er bij in en merken die (goedkope) reizigers er niets van.

Juist de veel duurdere Flexpreis-Europa reiziger dupeer je door de vrije treinkeus te beperken door deze verplichte reservering.



Laatst bewerkt door treinhobby op 05-06-2024 09:51
 

05-06-2024 12:34:26
henri1972
henri1972

Zeg t maar: verplicht reserveren of niet mee kunnen door een overvolle trein?

 

05-06-2024 13:46:14 1
mdeen
mdeen

Het probleem is niet het verplichte reserveren (ook al is dat natuurlijk een paardenmiddel, wat de reiziger wil is voldoende capaciteit), het probleem is het niet mogelijk maken om te reserveren voor mensen die al een kaartje hebben.



Laatst bewerkt door mdeen op 05-06-2024 13:46
 

05-06-2024 13:55:36
TtC
TtC

Bovendien kan het reserveringssysteem niet omgaan met wijzigingen van de reservering indien de omstandigheden of de reiziger met een Flex Tiicket daarom vraagt. In het geval van bijvoorbeeld vertraging van een voorafgaande trein waardoor de ICE naar Nederland gemist wordt, zal een reiziger niet automatisch worden omgeboekt naar de eerst volgende beschikbare trein of iemand met een Flex Ticket kan ook niet makkelijk een trein eerder of later nemen.

 

05-06-2024 14:01:43
Xander140
Xander140

Quote
thom (05-06-2024 02:38:54):


Quote
Xander140 (04-06-2024 16:44:13):


Quote
brun (04-06-2024 14:25:14):


Tja, we hebben dit probleem natuurlijk elke zomer weer: er zijn, vooral vanwege Interrail en EUrail, veel meer reizigers dan treinen. Ik vind 't best bizar hoe die reizigers worden bedonderd. Ze kopen een duur ticket om onbeperkt door Europa te reizen. Vervolgens ontdekken ze dat een trein tussen twee populaire Europese steden voor hen zo onaantrekkelijk mogelijk wordt gemaakt.

Reserveringen kun je via een omweg op EUrail.com of Interrail.eu boeken (daar kosten ze trouwens € 8,- in plaats van € 4,90...) Die sites verwijzen daarnaast naar Bahn.com - maar daar zijn reserveringen dus geblokkeerd.


Dat is wel erg zwart wit... Het probleem ligt helemaal niet aan de Interrail reizigers. Het probleem ligt bij het vervoer zelf. Ik reis al jaren in Europa en nooit problemen alleen in het grensverkeer tussen Duitsland en Nederland vv. Het probleem is gewoon het aanbod. 2/3x per uur maar een enkel stel inzetten en het raar vinden dat het druk is?! Toch wel een beetje logisch gevolg van het spoor dat zich vooral richt op het eigen land en al veel te lang te weinig richt op grens verkeer. Geld kwestie en slechte eisen aan de vervoerders wil ik als oorzaak neer leggen.

Als je dan toch vind dat interrail een aandeel heeft is bijvoorbeeld het idee om interrail in de zomermaanden duurder te maken een optie, die ik niet heel eerlijk vind maar wel begrijpelijk. Andersom kan ook door meer aanbiedingen te gooien op de tickets buiten het seizoen wat een prikkel zou kunnen geven om mensen over te halen in een andere periode te gaan. En al helemaal geen aanbiedingen op een pas zoals laatst in maart met zoveel % korting wat ik dus niet erg slim vind zo vlak voor het seizoen. Of beperk de periode van de reisdata voor die prijs op zijn minst. Dus alleen geldig bij een vertrek voor 1 juni.


Heel simpel, of elke 2 uur een volle trein, of elk uur een halflege, en dan kan het voor een commercieel vervoerder al snel niet meer uit omdat dezelfde inkomsten heeft staan tegen over de dubbele kosten.


Dat is dus niet het probleem want de vraag is gewoon veel te hoog ten aanzien van het aanbod.

 

05-06-2024 14:37:09
brun
brun

Quote
Xander140 (05-06-2024 14:01:43):


Dat is dus niet het probleem want de vraag is gewoon veel te hoog ten aanzien van het aanbod.


Ik beweer ook helemaal niet dat het de *schuld* van Interrailers en EUrailers is. Ik beweer eigenlijk hetzelfde als jij - het aanbod aan treinen is gewoon te gering. En dat is een bewuste keuze van DB en NSI, want we hebben elke zomer dit probleem weer. Vóór corona zaten ICB en ICE in de zomer ook al regelmatig stampvol. Iedereen die in die periode regelmatig met die treinen reist en eventjes luistert, hoort aan de gesprekken dat het reizigers van overal ter wereld zijn. Vooral Amerikanen, Australiërs en Aziaten - mensen die zo te zien (rugzak!) door heel Europa reizen en dus meestal een EUrail-ticket hebben. Ik hoorde trouwens ook vaak Spaans en Italiaans.

Ze kunnen 't elke zomer weer zien aankomen en ze doen er elke zomer helemaal niets aan. Ja, schouders ophalen: sorry, de treinen zitten nu eenmaal vol. Creatief en klantvriendelijk meedenken? Bijvoorbeeld met een extra rijtuig aan de ICB of een extra trein laten rijden? Dat doen beide maatschappijen niet, want dat is te duur.

Terwijl 't best zou kunnen. Laat van half juni t/m half september één keer per dag een speciale Interrail-express rijden met materieel waarvan nog vaak reserve beschikbaar is: met ICM een slag Amsterdam-Bad Bentheim, met een ICE1 een aansluitende slag Bad Bentheim-Berlijn. De laatste heeft ook een groot restauratie/bistrorijtuig, de DB kan met zulke reizigers massa's bier en currywursten verkopen (zo was elke zomer in de ICB zichtbaar). Die treinen hoeven alleen maar in Amsterdam, Bad Bentheim, Osnabrück en Berlijn te stoppen, want dat zijn in de praktijk de stations waar de grote massa aan rugzaktoeristen in- of uitstapt.



Laatst bewerkt door brun op 05-06-2024 14:40
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


05-06-2024 16:20:24
AlexNL
AlexNL

In het verleden (zeg maar, tot vandaag de dag) was het ook nog eens zo dat er maar zeer beperkt internationaal materieel beschikbaar is. Van de Baureihe 406 zijn er maar 16, en ook lang niet al het IC1-materieel werkt onder de Nederlandse gelijkspanning. Dat gaat veranderen: er komen veel meer treinstellen van het type Baureihe 408, en ook van de ICE L zullen veel meer exemplaren worden afgeleverd. Daarmee zou het in de toekomst wél mogelijk moeten zijn om extra treinen te rijden bovenop het standaardaanbod.

Dat gaat sowieso al gebeuren vanwege de komst van Qbuzz op de relaties Amsterdam - Berlijn en Amsterdam - Frankfurt.

 

05-06-2024 16:37:11
henri1972
henri1972

Je hebt ook nog "even" extra personeel nodig voor extra treinen he?

 

05-06-2024 17:09:39
bacr
bacr

En met grote evenementen als EK's en WK's weet je dat als vervoerder ver van tevoren en kun je je daar in je personeelsplanning ook al ruim op voorbereiden.

 

05-06-2024 17:20:38
Xander140
Xander140

Quote
brun (05-06-2024 14:37:09):


Quote
Xander140 (05-06-2024 14:01:43):


Dat is dus niet het probleem want de vraag is gewoon veel te hoog ten aanzien van het aanbod.


Ik beweer ook helemaal niet dat het de *schuld* van Interrailers en EUrailers is. Ik beweer eigenlijk hetzelfde als jij - het aanbod aan treinen is gewoon te gering. En dat is een bewuste keuze van DB en NSI, want we hebben elke zomer dit probleem weer. Vóór corona zaten ICB en ICE in de zomer ook al regelmatig stampvol. Iedereen die in die periode regelmatig met die treinen reist en eventjes luistert, hoort aan de gesprekken dat het reizigers van overal ter wereld zijn. Vooral Amerikanen, Australiërs en Aziaten - mensen die zo te zien (rugzak!) door heel Europa reizen en dus meestal een EUrail-ticket hebben. Ik hoorde trouwens ook vaak Spaans en Italiaans.

Ze kunnen 't elke zomer weer zien aankomen en ze doen er elke zomer helemaal niets aan. Ja, schouders ophalen: sorry, de treinen zitten nu eenmaal vol. Creatief en klantvriendelijk meedenken? Bijvoorbeeld met een extra rijtuig aan de ICB of een extra trein laten rijden? Dat doen beide maatschappijen niet, want dat is te duur.

Terwijl 't best zou kunnen. Laat van half juni t/m half september één keer per dag een speciale Interrail-express rijden met materieel waarvan nog vaak reserve beschikbaar is: met ICM een slag Amsterdam-Bad Bentheim, met een ICE1 een aansluitende slag Bad Bentheim-Berlijn. De laatste heeft ook een groot restauratie/bistrorijtuig, de DB kan met zulke reizigers massa's bier en currywursten verkopen (zo was elke zomer in de ICB zichtbaar). Die treinen hoeven alleen maar in Amsterdam, Bad Bentheim, Osnabrück en Berlijn te stoppen, want dat zijn in de praktijk de stations waar de grote massa aan rugzaktoeristen in- of uitstapt.


sorry dan had ik je verkeerd begrepen! :)

En inderdaad het wat hier boven wordt geschreven..... Het heeft niks met personeel te maken. Het is ook gewoon een bewuste keuze zo lijkt het er geen extra geld in te steken dit aan te pakken. En wat ik al schreef een reservering is geen middel om dit te voorkomen. Ook dit jaar zul je gewoon het zelfde gezeik houden en de NS zien vooral de Interrail gebruikers als probleem.

Het mooie is wel wat we hier van kunnen leren is dat de trein een erg populair middel is en dat er gelukkig velen zijn die het milieu bewust willen steunen. De trein is nog nooit zo populair geweest bij ons en de landen om ons heen. Dus het is gelukkig niet allemaal kommer en kwel :)

 

05-06-2024 20:14:30
AlexNL
AlexNL

Quote
henri1972 (05-06-2024 16:37:11):


Je hebt ook nog 'even' extra personeel nodig voor extra treinen he?


Natuurlijk, maar daar kun je op plannen of extern inhuren, zoals Arriva doet voor de nachttreinen.

Materieel is veel lastiger te regelen: de kosten zijn hoog, en levertijden zijn lang.

 

05-06-2024 23:11:47
thom
thom

Quote
Xander140 (05-06-2024 14:01:43):


Quote
thom (05-06-2024 02:38:54):


Heel simpel, of elke 2 uur een volle trein, of elk uur een halflege, en dan kan het voor een commercieel vervoerder al snel niet meer uit omdat dezelfde inkomsten heeft staan tegen over de dubbele kosten.


Dat is dus niet het probleem want de vraag is gewoon veel te hoog ten aanzien van het aanbod.



Nou, wel degelijk, want stel dat er 15% meer reizigersaanbod is dan dat men nu zou kunnen vervoeren met de huidige treindienst.
Als je voor die 15% reizigers extra treinen zou gaan inzetten zijn de onkosten daarvan veel groter dan dat de uiteindelijke opbrengsten zijn.
Zeker gezien de treinen ook nogeens niet het hele jaar rond vol zijn, zou dat ook nogeens betekenen dat het materieel wat je nodig hebt voor die extra treinen in de drukke periode dus de rest van het jaar overbodig is en daarmee nog veel meer kost.

En NS/DB exploiteert die verbindingen in eerste instantie gewoon omdat ze geld in het laatje moeten brengen, zo simpel is het helaas.



Laatst bewerkt door thom op 05-06-2024 23:12
 

06-06-2024 00:24:52
aaron2
aaron2

Ik denk dat het vrij simpel is. Voor binnenlandse reizen zijn de ICB en ICE gewoon toegankelijk voor reizigers met een geldig binnenlands vervoerbewijs dit jaar. Immers beide treinen vallen gewoon onder de HRN-concessie, dus er is geen enkele rechtsgrond om een reiziger alleen op basis van het niet hebben van een reservering te weigeren. Hoe hard NS Internationaal ook z'n best doet op basis van misleidende informatie dit te doen geloven aan de reiziger. Voor de grensoverschrijdende reserveringsplicht is wel een rechtsgrond. Toch kan ik het me moeilijk voorstellen dat een conducteur een reiziger eruit zet omdat deze geen reservering heeft.

 

06-06-2024 07:40:09 1
treinfan
treinfan

@thom in Nederland zijn de treinen het volst in september. Veel treinen zijn in de zomermaanden het rustigst, dus is er juist dan genoeg materieel voor eventuele seizoenstreinen tot aan de grens.

 

06-06-2024 13:28:24
TtC
TtC

Quote
aaron2 (06-06-2024 00:24:52):


Ik denk dat het vrij simpel is. Voor binnenlandse reizen zijn de ICB en ICE gewoon toegankelijk voor reizigers met een geldig binnenlands vervoerbewijs dit jaar. Immers beide treinen vallen gewoon onder de HRN-concessie, dus er is geen enkele rechtsgrond om een reiziger alleen op basis van het niet hebben van een reservering te weigeren. Hoe hard NS Internationaal ook z'n best doet op basis van misleidende informatie dit te doen geloven aan de reiziger. Voor de grensoverschrijdende reserveringsplicht is wel een rechtsgrond. Toch kan ik het me moeilijk voorstellen dat een conducteur een reiziger eruit zet omdat deze geen reservering heeft.


@aaron2
Het onder het HRN vallen betekent niet automatisch dat NS vervoersbewijzen en abonnementen geldig zijn. De Eurostar naar Londen valt in de huidige concessie namelijk ook onder het HRN, daar zijn NS vervoersbewijzen en abonnementen ook niet geldig.

Of NS International zonder het Locov te consulteren de vervoersvoorwaarden kan aanpassen is mij niet bekend. Op het moment de Eurostar naar Londen niet meer toegankelijk is geworden voor reizigers naar Brussel is dit wel voorgelegd aan het Locov.

In mijn ogen dient er wel onderscheid gemaakt te worden tussen de ICE, de extra rijdt naast de reguliere intercity-treinen en de IC Berlijn die een reguliere Intercity vervangt.


NS International kan zeker reizigers beboeten of uit de trein zetten die geen reservering hebben.



Laatst bewerkt door TtC op 06-06-2024 13:28
 

06-06-2024 13:39:57
FLIRT2525
FLIRT2525

Inmiddels staat op de CTA-bakken bij de Intercity Berlijn dat alleen internationaal reserveren verplicht is. Lijkt mij dat binnenlandse reizigers dan weer gewoon zonder reservering deze trein mogen gebruiken.

 

06-06-2024 14:09:05
aaron2
aaron2

Quote
TtC (06-06-2024 13:28:24):


Quote
aaron2 (06-06-2024 00:24:52):


Ik denk dat het vrij simpel is. Voor binnenlandse reizen zijn de ICB en ICE gewoon toegankelijk voor reizigers met een geldig binnenlands vervoerbewijs dit jaar. Immers beide treinen vallen gewoon onder de HRN-concessie, dus er is geen enkele rechtsgrond om een reiziger alleen op basis van het niet hebben van een reservering te weigeren. Hoe hard NS Internationaal ook z'n best doet op basis van misleidende informatie dit te doen geloven aan de reiziger. Voor de grensoverschrijdende reserveringsplicht is wel een rechtsgrond. Toch kan ik het me moeilijk voorstellen dat een conducteur een reiziger eruit zet omdat deze geen reservering heeft.


@aaron2
Het onder het HRN vallen betekent niet automatisch dat NS vervoersbewijzen en abonnementen geldig zijn. De Eurostar naar Londen valt in de huidige concessie namelijk ook onder het HRN, daar zijn NS vervoersbewijzen en abonnementen ook niet geldig.

Of NS International zonder het Locov te consulteren de vervoersvoorwaarden kan aanpassen is mij niet bekend. Op het moment de Eurostar naar Londen niet meer toegankelijk is geworden voor reizigers naar Brussel is dit wel voorgelegd aan het Locov.

In mijn ogen dient er wel onderscheid gemaakt te worden tussen de ICE, de extra rijdt naast de reguliere intercity-treinen en de IC Berlijn die een reguliere Intercity vervangt.


NS International kan zeker reizigers beboeten of uit de trein zetten die geen reservering hebben.



Ja, het kan. Maar of het standhoudt na een eventuele geschillen of gerechtelijke procedure lijkt mij dubieus.

 

06-06-2024 14:10:32
aaron2
aaron2

Quote
FLIRT2525 (06-06-2024 13:39:57):


Inmiddels staat op de CTA-bakken bij de Intercity Berlijn dat alleen internationaal reserveren verplicht is. Lijkt mij dat binnenlandse reizigers dan weer gewoon zonder reservering deze trein mogen gebruiken.


Kijk aan, zo lijkt hij me ook gewoon helder. Verplicht reserveren alleen voor grensoverschrijdend vervoer. Wat ook in de basis het hele idee is van deze maatregel.

 

06-06-2024 14:17:12
DDietzen
DDietzen

Nu de NS-reisplanner nog, die spreekt binnenlands immers nog altijd over reserveringsplicht.

En hopen dat het personeel aan boord ook naar deze boodschap handelt.

 

06-06-2024 14:39:36
mren
mren

Quote
treinfan (06-06-2024 07:40:09):


@thom in Nederland zijn de treinen het volst in september. Veel treinen zijn in de zomermaanden het rustigst, dus is er juist dan genoeg materieel voor eventuele seizoenstreinen tot aan de grens.


Dat is in het algemeen natuurlijk waar maar ik vermoed dat het voor de ICE en IC Berlijn in de vakantieperiode juist aanzienlijk drukker is.

 

06-06-2024 15:42:07 1
Muizeneus
Muizeneus

Precies. Vandaar dus de suggestie om in de zomermaanden met binnenlands NS-materieel extra Asd-Bh te rijden en met binnenlands DB-matrieel extra Bh-Berlijn

De Belgen begrijpen het wel: die hebben jarenlang in de zomermaanden stadstrams uit Gent / Antwerpen naar de kustlijn overgebracht, aangezien het dan in de steden rustiger is en aan de kust de vraag heel groot is



Laatst bewerkt door Muizeneus op 06-06-2024 15:44
 

07-06-2024 07:19:28
wattman
wattman

Bij de Kustlijn is er een extreem verschil tussen strandseizoen en 'winter'. En ongetwijfeld zijn er nog heel veel andere vergelijkingen te maken om je punt te maken. En zo dalen we af tot het niveau 'Nederland doet het bij sneeuw enorm slecht want in Zwitserland nooit problemen'.

Laat ik er ook zo'n eentje ingooien. In India moet je voor de exprestrein reserveren, maar je hebt ook een general second, zonder reservering waar de passagier zich in mag vechten. Overdruk, met wat geluk kun je in een bagagerek liggen. Prima oplossing voor de IC Berlijn, toch?

 

07-06-2024 07:49:03
phantom
phantom

In dat soort landen zitten mensen ook gewoon op het dak van de trein,lijkt me nou niet echt wenselijk om zulke dingen toe te gaan staan hier.
Dan kan je bijvoorbaat al wat ambulances bestellen en een begrafenis ondernemer bellen.

Capaciteit afstemmen op het aantal reizigers ipv andersom lijkt me een beter plan ;-)

 

07-06-2024 09:13:49 1
sjoerd
sjoerd

Ja, allicht is dat beter. Maar toch dank ik Wattman voor de licht ironische vergelijkingen. We zeuren heel wat af voor in feite een klein probleem. Want je kunt wel een vaste favoriete verbinding hebben, maar is altijd een keuze.

Voor de verbinding met Bazel (Basel) hebben we van ons vaste Nederlandse vertrekpunt daarheen al wel zes of zeven verschillende opties bereisd. Kies je trein.

 

07-06-2024 11:03:53
henri1972
henri1972

Tsja, kies je trein.....

Of kies Swiss. Voorlopig bevalt me dat prima, geen gestress of de overstap op Frankfurt wel wordt gehaald of dat de 105 überhaupt Basel wel haalt.

Jammer dat het duurder is dan de DB maar je kan niet alles hebben .

Als alle vakanties, EK-voetbal en de meeste werkzaamheden voorbij zijn ga ik in oktober de DB wel weer proberen.

 

07-06-2024 11:15:43 3
sjoerd
sjoerd

Tsja, ook wij plannen even geen bezoek aan Zwitserland. Geen goede doorgaande trein meer (ICE problemen), gemiste aansluitingen, werken rondom Emmerich, voetbalperikelen, nu maar even niet. En de familie Basel zit in de USA... Ook teleurstellend: geen spoorverdubbeling Kaldenkirchen - Mönchen-Gladbach waardoor altijd gedoe; in plaats daarvan plaatsen ze daarlangs nu (anti-)geluidschermen precies op de plek in de spoorberm waar het tweede spoor straks moet komen. Kortom: een vooruitziende blik! :.(

 

07-06-2024 17:24:57
brun
brun

Hier dezelfde ervaring. Mijn stamtraject naar het oosten van Duitsland duurde tot eind vorig jaar 6 1/2 uur. Dit jaar is dat volgens dienstregeling 7 1/2 tot 8 uur, door werkzaamheden en gewijzigde aansluitingen. Maar vanwege de vele vertragingen mis ik in de helft van de gevallen een aansluiting en dan wordt het bijna 9, soms zelfs 10 uur.

Vliegen kan helaas niet. Auto kan wel. Zonder files is het 5 1/2, met files 6 uur rijden. Lang, maar het scheelt me dus in de praktijk een hele ochtend of hele middag. De keus valt dus steeds vaker op de auto.

 

07-06-2024 21:37:17
Draaistel
Draaistel

Heel triest allemaal! Als treinliefhebber wordt je weleens om advies gevraagd- steeds vaker moet je (zeker bij onervaren reizigers) zeggen: het is te ingewikkeld, te kwetsbaar geworden een lange internationale reis te maken.

 

07-06-2024 22:01:51
train85
train85

Ik had het vandaag ook met de IC146 van Hannover naar Nederland. Gisterenavond en vanochtend kon ik op geen enkele manier via de DB een losse zitplaats reservering boeken naar Nederland. Een losse zitplaats en ook combinatie met een ticket kon ook niet. Telkens een error.
Toen had ik een ingeving van laat ik is een losse zitplaatsreservering doen van Hannover naar Bad Bentheim en warempel dat lukte ineens wel.

 

07-06-2024 22:05:56
stefanvw14
stefanvw14

Quote
train85 (07-06-2024 22:01:51):


Ik had het vandaag ook met de IC146 van Hannover naar Nederland. Gisterenavond en vanochtend kon ik op geen enkele manier via de DB een losse zitplaats reservering boeken naar Nederland. Een losse zitplaats en ook combinatie met een ticket kon ook niet. Telkens een error.
Toen had ik een ingeving van laat ik is een losse zitplaatsreservering doen van Hannover naar Bad Bentheim en warempel dat lukte ineens wel.


Dat is herkenbaar, ik wou volgend weekend even kijken welke ICE’s voor het laatst een 406 of voor het eerst een 408 kregen, maar kreeg zowel op een losse reservering als een los ticket(incl reservering) bij de DB de ene na de andere error in de app. Vanuit het Buitenland naar Duitsland lijkt een bugje in zijn geslopen :(.

 

07-06-2024 22:23:50
train85
train85

Klopt is een vervelende bug.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

08-06-2024 07:36:46
brun
brun

Nog een voorbeeld?

ICE 255 vandaag. Ik heb een zitplaats in rijtuig 27 gereserveerd. Dat bestaat niet, waarschijnlijk omdat de trein maar met één treinstel rijdt. Geldt overigens ook voor vele andere reizigers die heen en weer rennen op het perron, op zoek naar hun plek.

Edit, de displays waren verkeerd ingesteld, is nu gecorrigeerd.



Laatst bewerkt door brun op 08-06-2024 07:58
 

08-06-2024 10:50:41
anton_
anton_

Quote
DDietzen (06-06-2024 14:17:12):


Nu de NS-reisplanner nog, die spreekt binnenlands immers nog altijd over reserveringsplicht.

En hopen dat het personeel aan boord ook naar deze boodschap handelt.


Plicht is nu verdwenen. Op het perron in Dv staat nu: "int. Reserveren verplicht"

 

08-06-2024 12:19:51 1
aaron2
aaron2

De plicht heeft nooit bestaan dus. Gelukkig toont men nu de correcte informatie.

 

08-06-2024 13:15:17
john2
john2

Quote
train85 (07-06-2024 22:01:51):


Ik had het vandaag ook met de IC146 van Hannover naar Nederland. Gisterenavond en vanochtend kon ik op geen enkele manier via de DB een losse zitplaats reservering boeken naar Nederland. Een losse zitplaats en ook combinatie met een ticket kon ook niet. Telkens een error.
Toen had ik een ingeving van laat ik is een losse zitplaatsreservering doen van Hannover naar Bad Bentheim en warempel dat lukte ineens wel.



Neem aan dat je vanaf Bad Bentheim, Nederland in op je stoel kon blijven zitten.



Laatst bewerkt door john2 op 08-06-2024 13:15, reden: typfout herstelt
 

08-06-2024 19:40:25
train85
train85

Ja dat kon ik.

 

09-06-2024 18:24:47 2
kleine_man
kleine_man

Quote
thom (05-06-2024 23:11:47):


Quote
Xander140 (05-06-2024 14:01:43):


Quote
thom (05-06-2024 02:38:54):


Heel simpel, of elke 2 uur een volle trein, of elk uur een halflege, en dan kan het voor een commercieel vervoerder al snel niet meer uit omdat dezelfde inkomsten heeft staan tegen over de dubbele kosten.


Dat is dus niet het probleem want de vraag is gewoon veel te hoog ten aanzien van het aanbod.



Nou, wel degelijk, want stel dat er 15% meer reizigersaanbod is dan dat men nu zou kunnen vervoeren met de huidige treindienst.
Als je voor die 15% reizigers extra treinen zou gaan inzetten zijn de onkosten daarvan veel groter dan dat de uiteindelijke opbrengsten zijn.
Zeker gezien de treinen ook nogeens niet het hele jaar rond vol zijn, zou dat ook nogeens betekenen dat het materieel wat je nodig hebt voor die extra treinen in de drukke periode dus de rest van het jaar overbodig is en daarmee nog veel meer kost.

En NS/DB exploiteert die verbindingen in eerste instantie gewoon omdat ze geld in het laatje moeten brengen, zo simpel is het helaas.


Een echt commercieel bedrijf zou in die periode dus extra capaciteit inzetten ook al neemt de rendabelheid af. Zolang de trein winstgevend blijft is er geen probleem. Een groter probleem is een klant die met veel moeite je product wil gaan kopen en dan teleurgesteld wordt.

Ik heb collega's die best met de trein willen gaan voor werk of vakantie. Ik geef ze adviezen en vervolgens haken ze toch af op bijv prijs of reistijd of omdat ze de verbinding niet kunnen vinden. Die zullen voorlopig de trein niet meer als optie nemen.




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

09-06-2024 19:18:36 2
treinhobby
treinhobby

En meer aanbod genereert natuurlijk ook reizigers.

Als door meer capaciteit de reservering eraf kan, is dat weer een drempel minder voor mensen om de trein te pakken.

 

15-07-2024 16:01:19
brun
brun

Opmerkelijk. Geen van de ICE's die vanochtend en in de middag van Düsseldorf naar Amsterdam rijden, was reserveerbaar. Heb het sinds vorige week geprobeerd, via NSI en DB. Telkens de melding dat de treinen vol zijn. Zowel de 2e als de 1e klas trouwens.

Er werd óók telkenseen voordelige Sparpreis getoond, maar die kon je dus niet krijgen omdat je zonder reservering niets kunt boeken. Alleen later op de dag kon je nog een plekje vinden, maar dan wel met een dure Flexpreis. Die heb ik dus maar gekocht, inclusief reservering, maar ik ben op de bonnefooi toch maar eens in de ICE 124 gestapt - vier uur eerder dan ik had geboekt.

Welnu. Zat genoeg plekken beschikbaar. Ik schat dat de rein driekwart vol is. Er wordt ook niet op reserveringen gecontroleerd.

Dus, afhankelijk van hoe je erin staat, kun je de volgende conclusies trekken:

  • Je wordt bedonderd, want je moet de hoofdprijs betalen terwijl er genoeg plek is in een eerdere, voordelige trein.
  • Het systeem werkt, want het is heel prettig en rustig reizen zo.

Zeg het maar. :-)



Laatst bewerkt door brun op 15-07-2024 16:02
 

15-07-2024 16:10:44
henri1972
henri1972

Heb jij geen bahn bonus status? Dan heb je in principe al een reservering.

Ik heb trouwens gekeken bij de 122, Düss - NL is inderdaad niet mogelijk, Oberhausen - NL nog wel. In de 1e klasse was nog 1 stoel voor Flexpreis Europa beschikbaar.

Dus best mogelijk dat de trein vol zit met binnenlandse reserveringen tot Duisburg of Oberhausen.



Laatst bewerkt door henri1972 op 15-07-2024 16:58
 

15-07-2024 16:29:23
brun
brun

Ja, ik heb Bahnbonus, zit er ook vaak.

Ik had voor de eerdere treinen ook vanaf Oberhausen gekeken, maar die waren toch zogenaamd helemaal volgeboekt.

 

15-07-2024 19:00:22
aaron2
aaron2

Ook met BahnBonus dien je te reserveren Arnhem-Oberhausen v.v.

 

15-07-2024 19:18:36
henri1972
henri1972

Dit zegt de DB- site er van:

Im ICE/IC speziell gekennzeichneter Bereich, der ohne Reservierung nach Verfügbarkeit spontan genutzt werden kann.

Er staan verder geen uitzonderingen bij.

 

15-07-2024 19:25:54
brun
brun

Quote
henri1972 (15-07-2024 19:18:36):


Dit zegt de DB- site er van:

Im ICE/IC speziell gekennzeichneter Bereich, der ohne Reservierung nach Verfügbarkeit spontan genutzt werden kann.

Er staan verder geen uitzonderingen bij.


Volgens mij hadden we 't er hier al eens over. BahnBonus geldt niet op het Nederlandse deel van het traject, meen ik (wat ik overigens raar vind).

En sowieso zijn die zitplaatsen vaak bezet. Ze zijn eigenlijk nutteloos, want als reiziger met BahnBonus sta je een tikje voor l*l als je bij het instappen aan die andere reizigers vraagt om hun Bahncard te laten zien. Ik doe 't in elk geval niet. Omgekeerd laat ik mijn Bahncard ook niet aan andere reizigers zien. Het treinpersoneel in Duitsland controleert er ook nooit op.



Laatst bewerkt door brun op 15-07-2024 19:34
 

15-07-2024 20:03:06
aaron2
aaron2

Wat zou daar raar aan zijn? Bijzondere NS-kaartjes gelden toch ook niet in Duitsland bijvoorbeeld?



Laatst bewerkt door aaron2 op 15-07-2024 20:03
 

15-07-2024 22:08:58
AlbertP
AlbertP

Tussen Arnhem en Oberhausen heb je geen binnenlandse reizigers, alsnog geldt bijv. het inchecken op een zitplaats nog niet als tickets kort na vertrek uit Arnhem gecontroleerd worden.

 

16-07-2024 12:42:25
TtC
TtC

Quote
henri1972 (15-07-2024 19:18:36):


Dit zegt de DB- site er van:

Im ICE/IC speziell gekennzeichneter Bereich, der ohne Reservierung nach Verfügbarkeit spontan genutzt werden kann.

Er staan verder geen uitzonderingen bij.


Vanzelfsprekend zijn treinen met een verplichte reservering (zoals t/m 1 september de ICE naar Nederland) daarop een uitzondering.

 

16-07-2024 19:14:56
treinhobby
treinhobby

Quote
henri1972 (15-07-2024 19:18:36):


Dit zegt de DB- site er van:

Im ICE/IC speziell gekennzeichneter Bereich, der ohne Reservierung nach Verfügbarkeit spontan genutzt werden kann.

Er staan verder geen uitzonderingen bij.


Op de sticker bij de stoel staat dat het alleen binnen Duitsland telt. Foto van internet.

 

16-07-2024 19:50:21
brun
brun

Quote
aaron2 (15-07-2024 20:03:06):


Wat zou daar raar aan zijn? Bijzondere NS-kaartjes gelden toch ook niet in Duitsland bijvoorbeeld?



BahnBonus geeft je geen recht op een zitplaats. Bezet is nog altijd bezet.

Bovendien heb je met BahnBonus een overeenkomst met de DB, maar meer ook niet. Het geeft je geen enkel recht om andere reizigers naar hun Bahncard te vragen. Sterker nog, als je in Duitsland als gewone burger iemand anders om identificatie vraagt, ben je in beginsel strafbaar.

Kortom, als alle BahnBonus-plekken bezet zijn, kun je hooguit naar een conducteur stappen en haar/hem vragen om de reizigers op die plekken te controleren.

Dat laatste heb ik nog nooit gedaan, ik zou me aanmatigend/arrogant voelen. Vooral als al die reizigers dan ook terecht daar blijken te zitten.

 

16-07-2024 20:05:48
brun
brun

Quote
TtC (16-07-2024 12:42:25):


Quote
henri1972 (15-07-2024 19:18:36):


Dit zegt de DB- site er van:

Im ICE/IC speziell gekennzeichneter Bereich, der ohne Reservierung nach Verfügbarkeit spontan genutzt werden kann.

Er staan verder geen uitzonderingen bij.


Vanzelfsprekend zijn treinen met een verplichte reservering (zoals t/m 1 september de ICE naar Nederland) daarop een uitzondering.



Niet helemaal. Die BahnBonus-plaatsen kun je niet reserveren. Dus zijn ze in principe altijd onbezet tussen Arnhem en Oberhausen - een reserveringsplicht verandert daar niets aan.

Tegelijkertijd staat 'verplichte reservering' weliswaar mooi op de websites en tickets vermeld, maar in de voorwaarden duikt het nergens op. Er wordt ook geen sanctie genoemd. Dus als je zonder reservering alsnog in de ICE stapt, kan het treinpersoneel er weinig tegen doen. Soms wordt er met een boete van € 30 gedreigd, maar die is nergens in voorwaarden vastgelegd en botst ook met de Duitse wetgeving (je hoeft alleen geldig vervoersbewijs te hebben).

De reserveringsplicht is net als in 2023 een trucje dat bij de boeking wordt toegepast, maar meer ook niet. En als je gereserveerde ICE uitvalt, is er geen conducteur ter wereld die je ervan kan weerhouden om zonder reservering in de eerstvolgende te stappen - tenzij die trein zó vol is, dat het onveilig wordt.

 

16-07-2024 20:43:37
treinhobby
treinhobby

Dan heb je de algemene voorwaarden niet goed gelezen:

§ 2 Bijzondere Vervoersvoorwaarden voor bepaalde treinen

Artikel 10 Treinsoortvoorwaarden ICE International

2. Reiziger is gerechtigd om vóór geplande aanvang van het door NS International te verrichten grensoverschrijdend vervoer een zitplaats te reserveren mits Reiziger tegelijkertijd met of voorafgaand aan de reservering voor het desbetreffende vervoer een vervoeroverkomst heeft gesloten en het hierbij behorende Vervoerbewijs kan overleggen of, in geval van reservering op afstand, het nummer van het Vervoerbewijs vermeldt.

Daarnaast behoudt NS International zich het recht voor om vóór geplande aanvang van het door NS International te verrichten grensoverschrijdend vervoer de Reiziger gedurende de maanden juni, juli en augustus te verplichten om voor aanvang van de reis een zitplaatsreservering te maken.



Laatst bewerkt door treinhobby op 16-07-2024 20:44
 

16-07-2024 21:33:31
evangoor
evangoor

Dat hoeft ook hiet als je zaken doet met Deutsche Bahn en niet met NS Internationaal. In mijn geval is dat een principiële keuze (en een praktische keuze omdat NS al zeven jaar niet kan omgaan met vaste NS-klanten in combinatie met 'gratis' meereeizende kinderen op een internationale treinreis).

(lid 1 van artikel 10 is in onderstaande citaat weggelaten, maar uiterst relevant voor vervoerovereenkomsten die door de reiziger die zijn afgesloten met een andere organisatie dan NS)



Laatst bewerkt door evangoor op 16-07-2024 21:34
 

17-07-2024 13:57:17
TtC
TtC

Quote
treinhobby (16-07-2024 20:43:37):


Dan heb je de algemene voorwaarden niet goed gelezen:

§ 2 Bijzondere Vervoersvoorwaarden voor bepaalde treinen

Artikel 10 Treinsoortvoorwaarden ICE International

2. Reiziger is gerechtigd om vóór geplande aanvang van het door NS International te verrichten grensoverschrijdend vervoer een zitplaats te reserveren mits Reiziger tegelijkertijd met of voorafgaand aan de reservering voor het desbetreffende vervoer een vervoeroverkomst heeft gesloten en het hierbij behorende Vervoerbewijs kan overleggen of, in geval van reservering op afstand, het nummer van het Vervoerbewijs vermeldt.

Daarnaast behoudt NS International zich het recht voor om vóór geplande aanvang van het door NS International te verrichten grensoverschrijdend vervoer de Reiziger gedurende de maanden juni, juli en augustus te verplichten om voor aanvang van de reis een zitplaatsreservering te maken.


Dan wijkt NS International af van zijn eigen algemene voorwaarden door een reserveringsplicht in te stellen voor niet grensoverschrijdend vervoer. Ook de reserveringsplicht op 1 september is niet opgenomen in de algemene voorwaarden van NS International.

Verder wordt in de algemene voorwaarden gesproken over binnenlands vervoer met ICE International wat in praktijk in zijn geheel niet meer toegestaan is tot tenminste 14 december 2024.

Wanneer gaat NS International de voorwaarden aanpassen aan de praktijk of andersom. Vanaf 1 januari 2025 (in praktijk vanaf 15 december 2024 met de ingang van dienstregeling 2025) zullen de voorwaarden sowieso aangepast moeten worden omdat de IC Berlijn en de ICE dan niet meer onder de HRN-concessie valt.



Laatst bewerkt door TtC op 19-07-2024 13:23
 

17-07-2024 14:10:26
aaron2
aaron2

Er geldt dan ook geen reserveringsplicht binnen Nederland en bij in ieder geval de ICB wordt dat ook niet (meer) gecommuniceerd.

 

17-07-2024 15:04:21
brun
brun

Quote
brun (16-07-2024 20:05:48):


Tegelijkertijd staat 'verplichte reservering' weliswaar mooi op de websites en tickets vermeld, maar in de voorwaarden duikt het nergens op. Er wordt ook geen sanctie genoemd. Dus als je zonder reservering alsnog in de ICE stapt, kan het treinpersoneel er weinig tegen doen. Soms wordt er met een boete van € 30 gedreigd, maar die is nergens in voorwaarden vastgelegd en botst ook met de Duitse wetgeving (je hoeft alleen geldig vervoersbewijs te hebben).



Ik moet mezelf hier corrigeren, heb na wat zoekwerk die voorwaarde en € 30 gevonden in de Duitse voorwaarden:

Internationale Beförderungsbedingungen

(in hoofdstuk 8 van dat document).

Opvallend - er is geen duidelijke regeling wat je kunt/mag/moet doen als je niet met je geboekte trein kunt reizen (bijvoorbeeld omdat je een aansluiting mist). Daarover werd in Duitse fora ook al geklaagd. Vooral omdat die situatie in Duitsland momenteel vaker wél dan niet optreedt. :-)

 

18-07-2024 21:32:31
TtC
TtC

Quote
aaron2 (17-07-2024 14:10:26):


Er geldt dan ook geen reserveringsplicht binnen Nederland en bij in ieder geval de ICB wordt dat ook niet (meer) gecommuniceerd.


Dat zal ook een van de redenen zijn waarom de maatregel van de verplichte reservering binnen Nederland is ingetrokken, omdat deze niet is opgenomen in de algemene voorwaarden.


Wie is eigenlijk de vervoerder voor binnenlandse reizen met de IC Berlijn (en de ICE)? Volgens sommige bronnen is dit NS International en volgens andere NS Reizigers. En welke algemene voorwaarden zijn er dan van toepassing?



Laatst bewerkt door TtC op 19-07-2024 13:58
 

19-07-2024 22:56:49
scooter
scooter

Volgens mij heeft NS Reizigers niets te maken met de IC Berlijn en de ICE en valt dat onder NS International.

Ook het personeel is bij NSI in dienst

 

21-07-2024 08:18:05
TtC
TtC

Quote
scooter (19-07-2024 22:56:49):


Volgens mij heeft NS Reizigers niets te maken met de IC Berlijn en de ICE en valt dat onder NS International.

Ook het personeel is bij NSI in dienst


De betreffende treinen worden gereden door NS International (in samenwerking met de DB). Het NS abonnement of treinkaartje dat voor een binnenlandse reis wordt gebruikt is uitgegeven door NS Reizigers en daarmee is er ook bij de aanschaf een vervoersoverkomst mee gesloten en niet met NS International. Vandaar de vraag wie de vervoerder is.

 

21-07-2024 09:33:41
henri1972
henri1972

Maar je koopt bij NS ook een vervoersbewijs dat geldig is bij Arriva of Keolis, maar dan is toch echt Arriva of Keolis de vervoerder als je daar instapt.

 

21-07-2024 10:48:37
john2
john2

En ook omgekeerd, een gekocht vervoersbewijs bij Arriva en Keolis is ook geldig bij NS.



Laatst bewerkt door john2 op 21-07-2024 10:48, reden: typfout herstelt