Eurocity Direct & Eurocity
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
05-03-2024 12:31:03
icened200
icened200

Het schijnt dat NS en NMBS al een naam hebben voor de snelle rechtstreekse IC Brussel - Amsterdam Zuid/Lelystad (serie 9500) en de IC Brussel - Breda/Rotterdam (serie 9200).

Dit gelezen op HGBTF:

de naamgeving betreft hebben NS Int en NMBS Int gekozen voor EuroCity Direct (voor IC-snel naar Lelystad) en EuroCity (voor IC-traag naar Rotterdam).

Ook op Wikipedia Beneluxtrein is de term Eurocity Direct aangegeven.

 

05-03-2024 12:43:36 1
mren
mren

Dat wordt nog interessant want voor het treintype EuroCity gelden diverse eisen waaronder een hoge gemiddelde snelheid, catering aan boord en een bepaalde punctualiteit.

Voor het nostalgisch gevoel: de EC-treinparen hebben wel altijd een naam.

 

05-03-2024 12:51:45
martijn
martijn

Gokje: De Eurocity Beneluxen staan vast los van de 'klassieke' EuroCity die al jaren geleden uit Nederland en België zijn verdwenen.

 

05-03-2024 14:05:33
wouterder
wouterder

Quote
icened200 (05-03-2024 12:31:03):


Ook op Wikipedia Beneluxtrein is de term Eurocity Direct aangegeven.


Dat is geen deugdelijke bron. Dat kan iedereen wijzigen.
Overigens ondersteunt de gegeven bron bij dat stukje niet de naamgeving.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

05-03-2024 14:20:39
icened200
icened200

Quote
wouterder (05-03-2024 14:05:33):


Quote
icened200 (05-03-2024 12:31:03):


Ook op Wikipedia Beneluxtrein is de term Eurocity Direct aangegeven.


Dat is geen deugdelijke bron. Dat kan iedereen wijzigen.
Overigens ondersteunt de gegeven bron bij dat stukje niet de naamgeving.



Klopt. Wikipedia kan iedereen zelf wijzigen.

Maar de zuiderburen is een andere bron. Maar ze zijn daar niet zeker van. Het is nog afwachten.

 

05-03-2024 14:29:22
Dionysusnu
Dionysusnu

Quote
martijn (05-03-2024 12:51:45):


Gokje: De Eurocity Beneluxen staan vast los van de 'klassieke' EuroCity die al jaren geleden uit Nederland en België zijn verdwenen.



Mag/kan het wel los staan, of is EuroCity een beschermde merknaam?

 

05-03-2024 15:22:38 1
dennistd
dennistd

Quote
Dionysusnu (05-03-2024 14:29:22):


Quote
martijn (05-03-2024 12:51:45):


Gokje: De Eurocity Beneluxen staan vast los van de 'klassieke' EuroCity die al jaren geleden uit Nederland en België zijn verdwenen.



Mag/kan het wel los staan, of is EuroCity een beschermde merknaam?



Eurocity is een merknaam geregistreerd door Deutsche Bahn: euipo.europa.eu
Maar daarnaast heeft TrenItalia ook twee logo's met EuroCity geregistreerd.

 

05-03-2024 16:09:46
MennoSBB
MennoSBB

De vraag is natuurlijk hoe hard de oude 'regels' en de beschermde merknaam nog worden nageleefd. Als het echt een probleem zou zijn dan zou Leo Express ook geen treinen tussen Slowakije en Tsjechië als EC mogen rijden.

 

05-03-2024 17:17:30
icened200
icened200

Quote
MennoSBB (05-03-2024 16:09:46):


De vraag is natuurlijk hoe hard de oude 'regels' en de beschermde merknaam nog worden nageleefd. Als het echt een probleem zou zijn dan zou Leo Express ook geen treinen tussen Slowakije en Tsjechië als EC mogen rijden.


Aan welke "oude" regels zou de Eurocity Direct Brussel Zuid - Amsterdam Zuid/Lelystad (serie 9500) en Eurocity Brussel - Breda/Rotterdam (serie 9200) moeten voldoen?

 

05-03-2024 17:18:20
robert5591
robert5591

ik zie bij EUIPO [de Europese merkenregistratie] twee woordmerken [= naam] met Eurocity van Deutsche Bahn en een beeldmerk [logo met naam] van Trenitalia. Die laatste wordt ook geclaimd voor modelspoor, dus u bent gewaarschuwd. Maar hoe hard dit soort zaken gespeeld wordt?

 

05-03-2024 17:20:17 1
martijn
martijn

Quote
icened200 (05-03-2024 17:17:30):


Quote
MennoSBB (05-03-2024 16:09:46):


De vraag is natuurlijk hoe hard de oude 'regels' en de beschermde merknaam nog worden nageleefd. Als het echt een probleem zou zijn dan zou Leo Express ook geen treinen tussen Slowakije en Tsjechië als EC mogen rijden.


Aan welke 'oude' regels zou de Eurocity Direct Brussel Zuid - Amsterdam Zuid/Lelystad (serie 9500) en Eurocity Brussel - Breda/Rotterdam (serie 9200) moeten voldoen?


Het eerste de beste resultaat in Google levert al op:

Het moet gaan om een dagverbinding (vertrek na 6:00, aankomst voor 24:00), deze eis geldt sinds 23 mei 1993, de nachttreinen zijn toen verder als EuroNight geëxploiteerd.
De verbinding moet grensoverschrijdend zijn.
De trein stopt alleen in belangrijke steden.
De trein heeft een gemiddelde snelheid van minimaal 90 km/h.
De trein voldoet aan bepaalde punctualiteitseisen.
Het oponthoud bij een station bedraagt maximaal 5 minuten (of maximaal 15 minuten als bijvoorbeeld van locomotief gewisseld moet worden).
Grenscontroles vinden plaats tijdens het rijden, zodat daarvoor geen oponthoud nodig is.
Eten en drinken is verkrijgbaar aan boord.
De rijtuigen moeten airconditioning hebben.

 

05-03-2024 17:30:16
Klaas88
Klaas88

Wat is er mis met "IC Brussel" & "IC Brussel Direct"? Die trein naar België noemde men eerst de Benelux en daarna ic België/of Brussel. Volgens mij dat dat een vrij duidelijke naam voor reizigers. Bij een Eurocity en eurocity direct, denk ik nou niet meteen aan een trein tussen België en Nederland, maar meer aan een trein door /naar andere Europese landen rijd, dan enkel Nederland - België.

 

05-03-2024 17:43:27 1
mren
mren

Neemt u in Antwerpen de "IC Brussel" naar Amersfoort om in Amsterdam te komen.

 

05-03-2024 17:45:59 1
martijn
martijn

Haha en het ligt er natuurlijk aan wat je perspectief is. Als je pakweg in Tsjechië woont, zijn Nederland en België juist 'andere Europese landen'...

 

05-03-2024 17:53:03
treinhobby
treinhobby

Quote
martijn (05-03-2024 17:20:17):


Het eerste de beste resultaat in Google levert al op:

Het moet gaan om een dagverbinding (vertrek na 6:00, aankomst voor 24:00), deze eis geldt sinds 23 mei 1993, de nachttreinen zijn toen verder als EuroNight geëxploiteerd.
De verbinding moet grensoverschrijdend zijn.
De trein stopt alleen in belangrijke steden.
De trein heeft een gemiddelde snelheid van minimaal 90 km/h.
De trein voldoet aan bepaalde punctualiteitseisen.
Het oponthoud bij een station bedraagt maximaal 5 minuten (of maximaal 15 minuten als bijvoorbeeld van locomotief gewisseld moet worden).
Grenscontroles vinden plaats tijdens het rijden, zodat daarvoor geen oponthoud nodig is.
Eten en drinken is verkrijgbaar aan boord.
De rijtuigen moeten airconditioning hebben.



Heel bijzonder dit lijstje met voorwaardes. Aanmerkelijk door de DB opgesteld, aangezien die ook de merknaam hebben geregistreerd.

Maar DB EuroCity Hamburg-Kopenhagen moet 288km afleggen en doet daar ongeveer 4:45 uur over (afhankelijk welke rit en richting). Dat is ongeveer 60km/uur gemiddeld. Met de eis van 90km/uur gemiddeld zou dit 3:15 uur moeten zijn.

De stop in Padborg is 6 minuten richting Kopenhagen. Hier wordt wel personeel gewisseld, maar geen lok. Dus eigenlijk 1 minuut te lang.

Qua eten en drinken is het dezelfde mini-bar als op Amsterdam-Berlijn. Telt dat ook?

En in Denemarken stopt deze trein ook op kleinere stations.

Blijkbaar kan je de 'eisen' van een EuroCity redelijk ruim nemen.

 

05-03-2024 18:06:05
martijn
martijn

Volgens mij is dit de originele lijst met eisen uit 1987 toen de EC (met 1e en 2e klasse) de vervanger van de TEE (met alleen 1e klasse) werd. Zoals je kan lezen zijn die normen inmiddels aardig vervaagd en gaan diverse vervoerders met de naam aan de haal.

 

05-03-2024 19:00:55
icened200
icened200

Quote
treinhobby (05-03-2024 17:53:03):


Quote
martijn (05-03-2024 17:20:17):


Het eerste de beste resultaat in Google levert al op:

Het moet gaan om een dagverbinding (vertrek na 6:00, aankomst voor 24:00), deze eis geldt sinds 23 mei 1993, de nachttreinen zijn toen verder als EuroNight geëxploiteerd.
De verbinding moet grensoverschrijdend zijn.
De trein stopt alleen in belangrijke steden.
De trein heeft een gemiddelde snelheid van minimaal 90 km/h.
De trein voldoet aan bepaalde punctualiteitseisen.
Het oponthoud bij een station bedraagt maximaal 5 minuten (of maximaal 15 minuten als bijvoorbeeld van locomotief gewisseld moet worden).
Grenscontroles vinden plaats tijdens het rijden, zodat daarvoor geen oponthoud nodig is.
Eten en drinken is verkrijgbaar aan boord.
De rijtuigen moeten airconditioning hebben.



Heel bijzonder dit lijstje met voorwaardes. Aanmerkelijk door de DB opgesteld, aangezien die ook de merknaam hebben geregistreerd.

Maar DB EuroCity Hamburg-Kopenhagen moet 288km afleggen en doet daar ongeveer 4:45 uur over (afhankelijk welke rit en richting). Dat is ongeveer 60km/uur gemiddeld. Met de eis van 90km/uur gemiddeld zou dit 3:15 uur moeten zijn.

De stop in Padborg is 6 minuten richting Kopenhagen. Hier wordt wel personeel gewisseld, maar geen lok. Dus eigenlijk 1 minuut te lang.

Qua eten en drinken is het dezelfde mini-bar als op Amsterdam-Berlijn. Telt dat ook?

En in Denemarken stopt deze trein ook op kleinere stations.

Blijkbaar kan je de 'eisen' van een EuroCity redelijk ruim nemen.



De Fehmarnbelttunnel ligt er nog niet. Want Hamburg - Fehmarnbelttunnel - Kopenhagen is zelfs meer dan 288 km. En dat is de rechtstreekse route vanaf 2029/2030.

De trein Hamburg - Copenhagen gaat via Padborg, Kolding, Odense en Ringsted. En omweg van 160 kilometer. Via de autowegen wordt aangegeven dat het ongeveer 480 - 500 km is.

Deel dat door 4:45 uur. En dan heb je ongeveer 100 km p/u.

 

05-03-2024 19:49:39
henri1972
henri1972

Toevallig gisteren de EC Hamburg - Kopenhagen gehad en eerlijk gezegd rijdt ie behoorlijk door. Er wordt weinig gestopt onderweg, eerst non-stop tot Sleswig en dan om de (ongeveer) 40 minuten.

 

05-03-2024 19:53:13
bacr
bacr

Quote
martijn (05-03-2024 18:06:05):


Volgens mij is dit de originele lijst met eisen uit 1987 toen de EC (met 1e en 2e klasse) de vervanger van de TEE (met alleen 1e klasse) werd. Zoals je kan lezen zijn die normen inmiddels aardig vervaagd en gaan diverse vervoerders met de naam aan de haal.


Op de duitse Eurocity-wikipagina staat de lezen dat de UIC de eisen aan EC's bewaakt(e?). Mogelijk had de UIC een te ingewikkelde internationale-organisatie-status om zelf de merknaam te kunnen registeren en liet men dat aan de DB over?

 

05-03-2024 21:49:59
mdeen
mdeen

Quote
treinhobby (05-03-2024 17:53:03):


Quote
martijn (05-03-2024 17:20:17):


De trein heeft een gemiddelde snelheid van minimaal 90 km/h.


Heel bijzonder dit lijstje met voorwaardes. Aanmerkelijk door de DB opgesteld, aangezien die ook de merknaam hebben geregistreerd.

Maar DB EuroCity Hamburg-Kopenhagen moet 288km afleggen en doet daar ongeveer 4:45 uur over (afhankelijk welke rit en richting). Dat is ongeveer 60km/uur gemiddeld. Met de eis van 90km/uur gemiddeld zou dit 3:15 uur moeten zijn.

De stop in Padborg is 6 minuten richting Kopenhagen. Hier wordt wel personeel gewisseld, maar geen lok. Dus eigenlijk 1 minuut te lang.

Qua eten en drinken is het dezelfde mini-bar als op Amsterdam-Berlijn. Telt dat ook?

En in Denemarken stopt deze trein ook op kleinere stations.

Blijkbaar kan je de 'eisen' van een EuroCity redelijk ruim nemen.


Er wordt uiteraard niet in rechte lijn gemeten maar de werkelijke afstand die afgelegd wordt en dat is goed 500 km, dus haal je de 90 km/h gemiddeld wel.

 

05-03-2024 22:15:03
treinhobby
treinhobby

Die 288km had ik van Google (zoekterm 'EuroCity Hamburg Kopenhagen).

Maar die afstand is blijkbaar via de oude verbinding over Puttgarden gerekend.

Met de huidige 'omweg' is het inderdaad bijna 200 kilometer meer en kom je wel rond de 90 km/uur gemiddeld uit.

 

05-03-2024 22:37:40
5431
5431

Quote
mren (05-03-2024 17:43:27):


Neemt u in Antwerpen de 'IC Brussel' naar Amersfoort om in Amsterdam te komen.


Het zijn allemaal merknamen die vanuit Nederland de wereld in geslingerd worden, maar die in het buitenland niet bekend en ook niet zinnig zijn. In Duitsland heeft (natuurlijk) ook nog nooit iemand van de "IC Berlijn" gehoord en het is gewoon een IC met een treinnummer.

 

05-03-2024 22:58:31
AlexNL
AlexNL

De trein Hamburg - Kopenhagen via Fredericia is pas sinds dit dienstregelingsjaar, nu deze geheel met Vectrons en IC1-rijtuigen wordt gereden, weer een EuroCity. In voorgaande jaren reed deze met DSB IC3-dieseltreinstellen en was dit een InterCity.

Toen deze trein nog via Puttgarden ging reed deze wél als een EC, waarschijnlijk omdat het restaurant aan boord van de boot meetelde.

 

05-03-2024 23:26:15
icened200
icened200

Quote
AlexNL (05-03-2024 22:58:31):


De trein Hamburg - Kopenhagen via Fredericia is pas sinds dit dienstregelingsjaar, nu deze geheel met Vectrons en IC1-rijtuigen wordt gereden, weer een EuroCity. In voorgaande jaren reed deze met DSB IC3-dieseltreinstellen en was dit een InterCity.

Toen deze trein nog via Puttgarden ging reed deze wél als een EC, waarschijnlijk omdat het restaurant aan boord van de boot meetelde.



Zal in series 9500 en 9200 wel hapjes en drankjes verkrijgbaar zijn?

Heb daar bij I - 11 geen herinnering aan. Ondanks dat daar mee gereisd hebt tussen Maastricht - Brussel.

 

05-03-2024 23:27:22 1
bert
bert

Ter info:

stortenbeker.eu

 

06-03-2024 00:02:44
jeanne
jeanne

Het kwaliteitsmanagement van het EC programma werd voor de UIC door NS uitgevoerd. De vroegere chef van Wph Haarlem, de heer Nico van Omme, gaf daar leiding aan.

 

06-03-2024 05:25:37
BVisser
BVisser

Quote
5431 (05-03-2024 22:37:40):


Quote
mren (05-03-2024 17:43:27):


Neemt u in Antwerpen de 'IC Brussel' naar Amersfoort om in Amsterdam te komen.


Het zijn allemaal merknamen die vanuit Nederland de wereld in geslingerd worden, maar die in het buitenland niet bekend en ook niet zinnig zijn. In Duitsland heeft (natuurlijk) ook nog nooit iemand van de 'IC Berlijn' gehoord en het is gewoon een IC met een treinnummer.



Ook daarvoor hanteert DB lijnnummers, wat wij IC Berlijn noemen heet daar IC77.

 

06-03-2024 07:34:05
mdeen
mdeen

Quote
treinhobby (05-03-2024 22:15:03):


Die 288km had ik van Google (zoekterm 'EuroCity Hamburg Kopenhagen).

Maar die afstand is blijkbaar via de oude verbinding over Puttgarden gerekend.

Met de huidige 'omweg' is het inderdaad bijna 200 kilometer meer en kom je wel rond de 90 km/uur gemiddeld uit.


Van trainline "het vooraanstaande platform voor trein- en buskaartjes"? Waarschijnlijk gebruiken die ChatGPT, want hun informatie mag technisch ergens wel kloppen, in de praktijk is het totaal nutteloos.

Want dan nog is 288 km de afstand hemelsbreed. Als je via Puttgarden de werkelijke weg rekent kom je op 340 km uit (incluisief de overvaart).

En met de EC (die er niet "gemiddeld 5 uur en 21 minuten" er over doet) kom je eerder op 105 km/h uit.

 

06-03-2024 19:02:25
martijn
martijn

Quote
wouterder (05-03-2024 14:05:33):


Quote
icened200 (05-03-2024 12:31:03):


Ook op Wikipedia Beneluxtrein is de term Eurocity Direct aangegeven.


Dat is geen deugdelijke bron. Dat kan iedereen wijzigen.
Overigens ondersteunt de gegeven bron bij dat stukje niet de naamgeving.



Het is alweer teruggedraaid. Paniek om niets :P

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


06-03-2024 20:07:13
icened200
icened200

Quote
martijn (06-03-2024 19:02:25):


Quote
wouterder (05-03-2024 14:05:33):


Quote
icened200 (05-03-2024 12:31:03):


Ook op Wikipedia Beneluxtrein is de term Eurocity Direct aangegeven.


Dat is geen deugdelijke bron. Dat kan iedereen wijzigen.
Overigens ondersteunt de gegeven bron bij dat stukje niet de naamgeving.



Het is alweer teruggedraaid. Paniek om niets :P


Het gaat niet door? Lijk me erg verwarrend voor treinreizigers. Eurocity Direct, Eurocity, Intercity Direct, Intercity.


Je zal maar conducteur zijn bij NS (International)/NMBS.

 

06-03-2024 20:17:31 1
michaben
michaben

Voor conducteurs en reizigers is er niets verwarrend aan, die halen hun informatie niet van Wikipedia en hobbysites. En dat het op Wikipedia weggehaald is zegt niets over het wel of niet door gaan, dat is simpelweg het beleid van Wikipedia dat alleen verifieerbare feiten vermeld worden.



Laatst bewerkt door michaben op 06-03-2024 20:18
 

06-03-2024 20:57:55
icened200
icened200

Quote
michaben (06-03-2024 20:17:31):


Voor conducteurs en reizigers is er niets verwarrend aan, die halen hun informatie niet van Wikipedia en hobbysites. En dat het op Wikipedia weggehaald is zegt niets over het wel of niet door gaan, dat is simpelweg het beleid van Wikipedia dat alleen verifieerbare feiten vermeld worden.


Baseerde me bepaald niet op Wikipedia. Wel op Het Groot Belgisch Treinen Forum.

Dat is geen hobbysite. Eerder de Belgische tegenhanger van Somda.

We zullen het zien hoe het verder gaat. Het zijn interessante ontwikkelingen.

 

06-03-2024 21:26:02 1
AlexNL
AlexNL

Het spoor draait op roddels, dat weet je toch? 😉

 

06-03-2024 21:27:49 6
DDZ7504
DDZ7504

Quote
icened200 (06-03-2024 20:57:55):


Quote
michaben (06-03-2024 20:17:31):


Voor conducteurs en reizigers is er niets verwarrend aan, die halen hun informatie niet van Wikipedia en hobbysites. En dat het op Wikipedia weggehaald is zegt niets over het wel of niet door gaan, dat is simpelweg het beleid van Wikipedia dat alleen verifieerbare feiten vermeld worden.


Baseerde me bepaald niet op Wikipedia. Wel op Het Groot Belgisch Treinen Forum.

Dat is geen hobbysite. Eerder de Belgische tegenhanger van Somda.


HGBTF is wel degelijk een hobbysite, net als Somda.

 

06-03-2024 21:32:58
sjoerd
sjoerd

Ik neem aan dat icened200 hier juist een compliment uitdeelde aan zowel Somda als aan HGBTF, en dat een "hobbysite" dan lager op de ladder staat...

 

06-03-2024 21:56:45
icened200
icened200

Quote
sjoerd (06-03-2024 21:32:58):


Ik neem aan dat icened200 hier juist een compliment uitdeelde aan zowel Somda als aan HGBTF, en dat een 'hobbysite' dan lager op de ladder staat...


Klopt. Dat bedoelde ik. Daarom kijk ik op Somda en HGBTF.

 

08-03-2024 08:53:45 3
seinhuis
seinhuis

Het is bijna 1 april.....

 

04-10-2024 18:06:17
DovaModaal
DovaModaal
  • De naam Eurocity Direct staat nu toch wel degelijk in een persbericht van NMBS, die de vervoerder is van deze snelle ICNG-Beneluxtrein op Belgisch grondgebied. (De reden dat de NMBS daar nu mee naar buiten komt is omdat er een grote politieke ruzie is met de afscheidnemende minister, die niet akkoord is dat de NMBS de afgesproken uitbreiding van het treinaanbod teruggeschroeft):
  • Sneller tussen Brussel en Amsterdam met de Eurocity Direct

Samen met de Nederlandse Spoorwegen (NS) zet NMBS vanaf december 2024 16 keer per dag (heen-en-terug) een nieuwe, snelle internationale treinverbinding in tussen de stations Brussel-Zuid en Amsterdam-Zuid. De verbinding wordt ingelegd met nieuwe ICNG-treinstellen die toebehoren aan NS.

De nieuwe verbinding komt bovenop de klassieke IC-trein (eveneens 16 keer per dag heen-en-terug) tussen de stations Brussel-Zuid en Rotterdam-Centraal, via Brussels Airport, en met stops in Brussel-Centraal, Brussel-Noord, Brussels Airport, Mechelen, Antwerpen-Berchem, Antwerpen-Centraal, Noorderkempen, Breda en Rotterdam. Het treinaanbod van en naar Nederland wordt daardoor verdubbeld. De klassieke IC-trein zal net zoals vandaag kunnen worden gebruikt voor binnenlandse treinreizen. Dat is niet zo voor de internationale verbinding tussen Brussel en Amsterdam.

press.nmbs.be



Laatst bewerkt door DovaModaal op 04-10-2024 18:07
 

04-10-2024 19:52:34
MennoSBB
MennoSBB

Ze hebben deze naam ook direct weer weggehaald, er staat nu alleen nog maar "Sneller tussen Brussel en Amsterdam" in het bericht.

 

10-10-2024 12:09:12 1
broek53
broek53

De naam Eurocity Direct is door NS bevestigd tegenover Treinreiziger.nl. lees ik. Met het oog op het verleden is het gebruik van de naam Eurocity natuurlijk een aanfluiting nu deze door een ietwat ogevoerde kale bus zal worden gereden (maar wel met leuke interieurverlichting ;-)), maar gelukkig voor NS en NMBS hebben de mensen in het algemeen niet zo'n lang lopend historisch besef. Gelukkig hebben ze het geen Trans Europ Express genoemnd, zullen we maar denken.

 

10-10-2024 12:27:07
bacr
bacr

Breng ze niet op gedachten @broek53....

 

10-10-2024 18:05:28
DovaModaal
DovaModaal

Er is nog wat meer online gelost:

EuroCity Direct: de meest praktische optie om naar Amsterdam te reizen

  • Hoge frequentiegraad: 16 EuroCity Direct treinen verbinden dagelijks Brussel met Rotterdam, Schiphol en Amsterdam
  • Snelle verbinding dankzij beperkt aantal haltes
  • Interessant tarievengamma: of je nu flexibiliteit of de laagste prijs verkiest
  • Gratis voor kinderen jonger dan 12 jaar onder begeleiding van een volwassene (max. 4 kinderen per reiziger)

Ik koop mijn ticket

De voornaamste rechtstreekse Eurocity Direct verbindingen


Brussel - Amsterdam
Rechtstreeks 2u00
vanaf
€ 25


*

Brussel - Rotterdam
Rechtstreeks 1u30
vanaf
€ 20


*

Brussel - Schiphol
Rechtstreeks 1u54
vanaf
€ 25


*

Antwerpen - Amsterdam
Rechtstreeks 1u20
vanaf
€ 21


*

Antwerpen - Rotterdam
Rechtstreeks 0u50
vanaf
€ 16


*

Antwerpen - Schiphol
Rechtstreeks 1u14
vanaf
€ 21



https://www.b-europe.com/NL/Treinen/EuroCity-Direct


[AANVULLING] er staat ook al een vanaf-prijs voor de "trage" EuroCity, de ingekorte versie van de huidige Beneluxtrein:

Brussel - Rotterdam vanaf € 13,40*



Laatst bewerkt door DovaModaal op 10-10-2024 19:51
 

11-10-2024 13:55:14
DovaModaal
DovaModaal

Ook over de EuroCity Brussel - Rotterdam, vanaf 15/12/2024 de ingekorte versie van de 'trage' Benelux, is al wat informatie te vinden:

EuroCity: goedkope treinreizen van België naar Nederland
De EuroCity-treinen verzekeren een flexibele, dagelijkse verbinding tussen België en Nederland. Ze brengen je meermaals per dag van Brussel naar Rotterdam (en omgekeerd) met onderweg haltes in (middel)grote steden zoals Antwerpen, Mechelen, Breda en Rotterdam.

Vanuit de stations Breda en Rotterdam reis je makkelijk door naar andere bestemmingen in Nederland, ideaal dus als je onze Noorderburen wat beter wilt leren kennen.

InterCity Brussel - Amsterdam verdwijnt
Vanaf 15 december 2024 rijdt de InterCity Brussel - Amsterdam niet meer, EuroCity Direct en EuroCity zullen vanaf dan de verbinding tussen België en Nederland voorzien.

EuroCity: de voordeligste manier om Rotterdam te bereiken

Hoge frequentiegraad: 16 EuroCity-treinen verbinden dagelijks Brussel/Antwerpen met Rotterdam
Aantrekkelijke tarieven variëren naargelang flexibiliteit van het ticket en bezettingsgraad. Combineerbaar met nationale kortingen (bijv. voor grote gezinnen) voor het Belgische deel van de reis.
Talrijke aansluitingen in Breda, Rotterdam en Amsterdam naar heel Nederland
Kinderen jonger dan 12 jaar reizen gratis onder begeleiding van een volwassenen (max. 4 kinderen per volwassene)

De voornaamste rechtstreekse EuroCity-verbindingen

Brussel - Rotterdam
Rechtstreeks 2u07
vanaf
€ 13.40 *

Brussel - Breda
Rechtstreeks 1u23
vanaf
€ 15 *

Antwerpen - Rotterdam
Rechtstreeks 0u42
vanaf
€ 10.10 *

Antwerpen - Breda
Rechtstreeks 0u33
vanaf
€ 10 *

EuroCity
De flexibele en meest betaalbare manier om Breda en Rotterdam te bereiken.

Tussen Brussel-Zuid en Rotterdam-Centraal
Tussenstops in Brussel-Centraal, Brussel-Noord, Brussels-Airport Zaventem, Mechelen, Antwerpen-Berchem, Antwerpen-Centraal, Noorderkempen en Breda
16 treinen per dag in elke richting
Tussen Brussel en Antwerpen: via klassieke spoorlijn - tussen Antwerpen en Rotterdam via hogesnelheidslijn
Brussel-Zuid - Rotterdam-Centraal in 2u07
Brussel - Rotterdam vanaf € 13,40*
Prijzen variëren naargelang flexibiliteit van het ticket en bezettingsgraad. Combineerbaar met nationale kortingen (bijv. voor grote gezinnen) voor het Belgische deel van de reis.
www.b-europe.com

[AANVULLING] De website is ondertussen weer weg, maar ik heb hem op tijd laten archiveren: 😉

archive.ph

Voor mij meest opvallend is dat ook voor de 'trage' EuroCity er blijkbaar een vorm van prijsvariatie/yield management zal gelden, toch voor het internationaal ticket dat nodig is om de grens over te steken: Prijzen variëren naargelang flexibiliteit van het ticket en bezettingsgraad.

Betekent dat dat waar eerder al mee geëxperimenteerd werd in de zomer, nu blijvend wordt, zelfs al is de kans op overbezetting kleiner gezien het ingekorte traject en het alternatief dat er komt van de 16 nieuwe EuroCity Direct-treinen die de directe verbinding zullen maken tussen de Randstad, Antwerpen en Brussel?

2023


Reserveringen naar Duitsland en treinbinding naar België
https://www.treinreiziger.nl/ns-neemt-maatregelen-tegen-drukte-reserveringen-naar-duitsland-en-treinbinding-naar-belgie/



Laatst bewerkt door DovaModaal op 11-10-2024 19:50
 

11-10-2024 18:28:35
scooter
scooter

"Talrijke aansluitingen in Breda,Rotterdam en Amsterdam naar heel Nederland".

Eh,deze trein rijdt dus niet naar Amsterdam

 

11-10-2024 19:04:03
5431
5431

Quote
DovaModaal (11-10-2024 13:55:14):


Ook over de EuroCity Brussel - Rotterdam, vanaf 15/12/2024 de ingekorte versie van de 'trage' Benelux, is al wat informatie te vinden:

EuroCity: goedkope treinreizen van België naar Nederland
De EuroCity-treinen verzekeren een flexibele, dagelijkse verbinding tussen België en Nederland. Ze brengen je meermaals per dag van Brussel naar Rotterdam (en omgekeerd) met onderweg haltes in (middel)grote steden zoals Antwerpen, Mechelen, Breda en Rotterdam.

Vanuit de stations Breda en Rotterdam reis je makkelijk door naar andere bestemmingen in Nederland, ideaal dus als je onze Noorderburen wat beter wilt leren kennen.

InterCity Brussel - Amsterdam verdwijnt
Vanaf 15 december 2024 rijdt de InterCity Brussel - Amsterdam niet meer, EuroCity Direct en EuroCity zullen vanaf dan de verbinding tussen België en Nederland voorzien.

EuroCity: de voordeligste manier om Rotterdam te bereiken

Hoge frequentiegraad: 16 EuroCity-treinen verbinden dagelijks Brussel/Antwerpen met Rotterdam
Aantrekkelijke tarieven variëren naargelang flexibiliteit van het ticket en bezettingsgraad. Combineerbaar met nationale kortingen (bijv. voor grote gezinnen) voor het Belgische deel van de reis.


Deze passage doet vermoeden dat nationale kortingen in NL niet gelden. Zou bijzonder zijn.



Laatst bewerkt door 5431 op 11-10-2024 19:04
 

11-10-2024 19:07:57
martijn
martijn

Nationaal is in dit geval België he. Het zijn allemaal stukken tekst van een Belgische website. Dus het is vanuit Belgisch perspectief geschreven. Daarom staat er ook 'noorderburen'. Nederland en België zijn al bijna 200 jaar niet meer 1 land, dus Belgische nationale kortingen gelden inderdaad niet in Nederland.

Misschien kan iemand de link daar naartoe plaatsen? Want met stukken tekst in Google plakken kom ik wel op b-europe.com, maar dan staat daar dat de pagina niet bestaat... En dan hoeven die lappen tekst hier ook niet steeds aangevuld te worden.



Laatst bewerkt door martijn op 11-10-2024 19:15
 

11-10-2024 19:08:46
Terebo
Terebo

Het lijkt alsof die pagina nog niet helemaal af was, hij bestaat nu ook niet meer.
Er klopte wel meer niet, het kaartje van de "Eurocity Direct" is dezelfde als nu op de pagina van de huidige IC Brussel (dus met stop in bd en ndk etc.) en onder Eurocity stond exact dezelfde foto van een ICNG-B als onder Eurocity Direct.

 

11-10-2024 19:11:52
geert
geert

Quote
5431 (11-10-2024 19:04:03):


Quote
DovaModaal (11-10-2024 13:55:14):


Ook over de EuroCity Brussel - Rotterdam, vanaf 15/12/2024 de ingekorte versie van de 'trage' Benelux, is al wat informatie te vinden:

EuroCity: goedkope treinreizen van België naar Nederland
De EuroCity-treinen verzekeren een flexibele, dagelijkse verbinding tussen België en Nederland. Ze brengen je meermaals per dag van Brussel naar Rotterdam (en omgekeerd) met onderweg haltes in (middel)grote steden zoals Antwerpen, Mechelen, Breda en Rotterdam.

Vanuit de stations Breda en Rotterdam reis je makkelijk door naar andere bestemmingen in Nederland, ideaal dus als je onze Noorderburen wat beter wilt leren kennen.

InterCity Brussel - Amsterdam verdwijnt
Vanaf 15 december 2024 rijdt de InterCity Brussel - Amsterdam niet meer, EuroCity Direct en EuroCity zullen vanaf dan de verbinding tussen België en Nederland voorzien.

EuroCity: de voordeligste manier om Rotterdam te bereiken

Hoge frequentiegraad: 16 EuroCity-treinen verbinden dagelijks Brussel/Antwerpen met Rotterdam
Aantrekkelijke tarieven variëren naargelang flexibiliteit van het ticket en bezettingsgraad. Combineerbaar met nationale kortingen (bijv. voor grote gezinnen) voor het Belgische deel van de reis.


Deze passage doet vermoeden dat nationale kortingen in NL niet gelden. Zou bijzonder zijn.


Nee dat is heel logisch. De internationale verbindingen vallen in de nieuwe concessie die ingaat in december niet meer onder de concessie en zijn dus open-access. Daarbij mag de vervoerder zelf de tarieven bepalen. De kortingskaart is alleen geldig in de concessie niet er buiten

 

11-10-2024 19:16:17
DovaModaal
DovaModaal

Quote
5431 (11-10-2024 19:04:03):

Deze passage doet vermoeden dat nationale kortingen in NL niet gelden.

Nee hoor, dat is alleen maar een (voorlopige versie) van een pagina die in de eerste plaats bedoeld is voor Belgische-klanten van de NMBS. Wellicht zullen Nederlandse kortingen (blijven) gelden zoals op het huidig internationaal tarief, toch voor de "trage" EuroCity Rotterdam-Brussel.

Daarnaast zal je voor beide treinen wellicht gewoon binnenlands tussen de Nederlandse stations met een Nederlandse OV-chipkaart met binnenlandse tarieven kunnen rijden (met eventuele HSL-toeslag). Daarop blijven de Nederlandse kortingen ook gewoon gelden.

 

11-10-2024 19:17:21
martijn
martijn

Heb je ook een link naar deze informatie?

 

11-10-2024 19:20:00 1
DovaModaal
DovaModaal

Quote
martijn (11-10-2024 19:07:57):

Misschien kan iemand de link daar naartoe plaatsen? Want met stukken tekst in Google plakken kom ik wel op b-europe.com, maar dan staat daar dat de pagina niet bestaat... En dan hoeven die lappen tekst hier ook niet steeds aangevuld te worden.

Ik heb de pagina op tijd laten archiveren 😉

archive.ph



Laatst bewerkt door DovaModaal op 11-10-2024 19:20
 

11-10-2024 19:29:44
Dionysusnu
Dionysusnu

Quote
geert (11-10-2024 19:11:52):


[]. De internationale verbindingen vallen in de nieuwe concessie die ingaat in december niet meer onder de concessie en zijn dus open-access. Daarbij mag de vervoerder zelf de tarieven bepalen.


De IC Brussel (incl de nieuwe snelle variant) blijft wel degelijk in de concessie Hoofdrailnet vanaf 2025, onder artikel 5. En in lid 4 daarvan staat: 'Voor binnenlandse reizen in die treinen gelden de reguliere Reisproducten en tarieven van NS'.



Laatst bewerkt door Dionysusnu op 11-10-2024 19:30
 

11-10-2024 19:47:22
treinhobby
treinhobby

Quote
DovaModaal (11-10-2024 19:16:17):

Daarnaast zal je voor beide treinen wellicht gewoon binnenlands tussen de Nederlandse stations met een Nederlandse OV-chipkaart met binnenlandse tarieven kunnen rijden (met eventuele HSL-toeslag). Daarop blijven de Nederlandse kortingen ook gewoon gelden.


Dat is wel zeker, staat in de consessie-eis:


Voor internationale reizen met de treinen, bedoeld in het eerste lid, geldt de tariefstructuur voor Non-Integrated Reservation Tickets, als vastgesteld in de Internationale Spoorwegunie. Voor binnenlandse reizen in die treinen gelden de reguliere Reisproducten en tarieven van NS. NS treft zover redelijkerwijs mogelijk maatregelen om reizigers uit het buitenland te faciliteren bij het gebruik van het OV-betaalsysteem.

Bron: open.overheid.nl artikel 5.4 op pagina 10.

 

11-10-2024 20:11:53
Dionysusnu
Dionysusnu

Dat zeg ik net..

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

11-10-2024 20:47:13
treinhobby
treinhobby

Jouw bericht stond er ook nog niet toen ik begon te typen, maar het citaten en linkjes op je telefoon gaat het niet zo snel...

Helaas krijg je bij Somda geen melding dat er inmiddels een nieuw bericht is geplaatst, en kan je een eenmaal geplaatst bericht ook niet meer verwijderen.

Als ik jouw bericht had gezien voor het plaatsen, had ik dat uiteraard niet gedaan.

 

11-10-2024 20:58:50
Dionysusnu
Dionysusnu

Sorry, ik had niet zo snel moeten oordelen. Dank voor je uitleg.

 

12-10-2024 11:34:36
john2
john2

Quote
treinhobby (11-10-2024 20:47:13):


Jouw bericht stond er ook nog niet toen ik begon te typen, maar het citaten en linkjes op je telefoon gaat het niet zo snel...

Helaas krijg je bij Somda geen melding dat er inmiddels een nieuw bericht is geplaatst, en kan je een eenmaal geplaatst bericht ook niet meer verwijderen.

Als ik jouw bericht had gezien voor het plaatsen, had ik dat uiteraard niet gedaan.



Met de bewerk knop kan je de geplaatste tekst verwijderen, het beheer verwijderd dan het lege veld.

 

16-10-2024 14:16:38
DovaModaal
DovaModaal

NS en NMBS hebben hun gezamenlijke EuroCity Direct en EuroCity gelanceerd met persberichten, en je kunt vanaf vandaag kaartjes kopen:

Eerste reizigers met de snelle trein naar Brussel

Treinaanbod tussen België en Nederland verdubbelt vanaf december, met forse reistijdwinst



Laatst bewerkt door DovaModaal op 16-10-2024 14:18
 

16-10-2024 14:32:02
Trein_Reiz
Trein_Reiz

Quote
DovaModaal (16-10-2024 14:16:38):


NS en NMBS hebben hun gezamenlijke EuroCity Direct en EuroCity gelanceerd met persberichten, en je kunt vanaf vandaag kaartjes kopen:

Eerste reizigers met de snelle trein naar Brussel

Treinaanbod tussen België en Nederland verdubbelt vanaf december, met forse reistijdwinst



Gratis reisrecht is niet geldig in de Eurocity Direct en bij het "Mid-Flex Tarief" is er sprake van zugbindung...

"Voor de Eurocity Direct tussen Nederland en België bent u gebonden aan de gekozen trein en datum. De andere treinen in de gekozen reis kunt u vrij kiezen. Niet geldig in Eurocity, Eurostar en ICE Brussel - Luik. Geldig zonder toeslag in IC direct. Tot en met de dag voor vertrek kunt u uw ticket zonder kosten wijzigen, daarna is dit niet meer mogelijk. Als uw nieuwe ticket duurder is, betaalt u het verschil. Als het goedkoper is, wordt het verschil niet terugbetaald. Tot en met de dag voor vertrek kunt u uw ticket tegen € 5 kosten annuleren. NS korting 100% geldt niet tussen Rotterdam en Hazeldonk grens."

Gevolg is dat de Eurocity Direct (voor de houders van een abonnement met vrij reisrecht) ruim 4 keer duurder is dan de "reguliere" Eurocity.

 

21-12-2024 10:48:42
mdeen
mdeen

Het is volgens mij ergens genoemd, maar waarom worden nog niet alle ECD met ICNG gereden? Gisteren 3 van de 7 omlopen met ICR, vandaag zelfs 5 van de 7. Er zijn 10 ICNG-B stellen afgenomen (3313 is nog niet ingezet), waarom worden die niet elke dag ingezet? De 3312, 3316 en 3318 zijn na maandag niet meer gebruikt.

 

21-12-2024 11:33:33
michaben
michaben

De overige ICNGB's worden ingezet in de ICD tussen Lls en Rtd, waarschijnlijk vanwege materieelbekendheid kan/wil men geen TRAXX+ICR inzetten op de 1800 en 2400.

 

21-12-2024 12:08:25
ToH
ToH

Klopt, 2400'en worden afgerangeerd naar Llso als 809xx, Lelystads personeel kent geen Traxx.

 

21-12-2024 19:59:43
mdeen
mdeen

Maar moet het personeel dan eerst nog instructie krijgen? Want zoals gezegd, de 3312, 3316 en 3318 (en ook 3311) zijn niet meer ingezet, ook niet in de binnenlandse dienst.

 

21-12-2024 20:16:21 1
sander14
sander14

3311 (zou binnenkort wel weer gaan rijden), 3312, 3316 en 3317 zijn niet inzetbaar door diverse defecten. Waarom de 3318 niet is ingezet weet ik niet.

 

21-12-2024 21:00:02
Oldskool
Oldskool

Quote
mdeen (21-12-2024 19:59:43):


Maar moet het personeel dan eerst nog instructie krijgen? Want zoals gezegd, de 3312, 3316 en 3318 (en ook 3311) zijn niet meer ingezet, ook niet in de binnenlandse dienst.



Als het goed is zijn de machinisten van standplaats Lelystad compleet ICNG-bevoegd.

 

21-12-2024 21:00:27
Oldskool
Oldskool

Quote
ToH (21-12-2024 12:08:25):


Klopt, 2400'en worden afgerangeerd naar Llso als 809xx, Lelystads personeel kent geen Traxx.



Een aantal wel.

 

21-12-2024 23:19:26
aarclay
aarclay

Quote
sander14 (21-12-2024 20:16:21):


3311 (zou binnenkort wel weer gaan rijden), 3312, 3316 en 3317 zijn niet inzetbaar door diverse defecten. Waarom de 3318 niet is ingezet weet ik niet.


Ik hoorde dat de 3313 ook defect is. Die heeft oveigens nog geen meter in de dienstregeling gereden.



Laatst bewerkt door aarclay op 21-12-2024 23:19
 

24-12-2024 16:01:34
treinjoop
treinjoop

Door al die defecten is de 9500 nog alles behalve betrouwbaar. Diverse treinen vallen al sinds de start uit zonder uitleg aan de reizigers. Vandaag rijdt de omloop 9516-9535-9544-9563 in zijn geheel niet. 9563 is overigens de laatste die Lls als eindpunt heeft, alles daarna rijdt tot Asdz.

 

26-12-2024 10:40:16
phantom
phantom

Het kan aan mij ligen,maar ik vind dat je dit eigenlijk niet meer onder het kopje 'kinderziektes' kan wegschuiven onder het tapijt.
Het introduceren van de 1ste stellen voor testen en beproeven zijn nou niet bepaald pas net aangekomen in het land,en toch sodemietert het ene na het andere stel in elkaar zodat er gerepareerd moet worden.
Natuurlijk kan er altijd wel iets met een stel misgaan,waardoor een bezoekje naar de 'garage'vereist is,maar het in groepjes uitvallen/onbruikbaar worden voor dienst is voor mij toch wel een te vaak en al te lang zichtbaar probleem.
Wat zorgt er voor dat ze met bosjes aan de kant staan ?
Zijn dat overal dezelfde onderdelen,of allemaal andere,is/word dat incidenteel of structureel ??
Naar dat laatste neigt het voor de buitenwereld in elk geval.
(als dat ook idd het geval is,wordt het dan geen tijd om is met de producent om tafel te gaan zitten en te zorgen dat dit of stopt,of dat er iets anders verzonnen word ?? )



Laatst bewerkt door phantom op 26-12-2024 10:41
 

26-12-2024 11:59:11
NIJMEGEN
NIJMEGEN

De tijden dat men elkaar over de tafel sleurt zijn wel zo'n beetje voorbij.

Het machtigste wapen zal waarschijnlijk de bankrekening zijn.

En als tweede elkaar professioneel behandelen.

 

26-12-2024 14:03:26 2
thom
thom

Quote
phantom (26-12-2024 10:40:16):


Het kan aan mij ligen,maar ik vind dat je dit eigenlijk niet meer onder het kopje 'kinderziektes' kan wegschuiven onder het tapijt.
Het introduceren van de 1ste stellen voor testen en beproeven zijn nou niet bepaald pas net aangekomen in het land,en toch sodemietert het ene na het andere stel in elkaar zodat er gerepareerd moet worden.
Natuurlijk kan er altijd wel iets met een stel misgaan,waardoor een bezoekje naar de 'garage'vereist is,maar het in groepjes uitvallen/onbruikbaar worden voor dienst is voor mij toch wel een te vaak en al te lang zichtbaar probleem.
Wat zorgt er voor dat ze met bosjes aan de kant staan ?
Zijn dat overal dezelfde onderdelen,of allemaal andere,is/word dat incidenteel of structureel ??
Naar dat laatste neigt het voor de buitenwereld in elk geval.
(als dat ook idd het geval is,wordt het dan geen tijd om is met de producent om tafel te gaan zitten en te zorgen dat dit of stopt,of dat er iets anders verzonnen word ?? )


Eerst stel je dat de treinen 'uit elkaar sodemieteren' en in je volgende alinea ga je vragen wat er eigenlijk mee aan de hand is, hoe kun je dan dat oordeel maken ? 🧐

En die producent loopt gewoon dagelijks rond bij die stellen, dus daar loopt echt wel wat.

 

26-12-2024 15:15:55
henri1972
henri1972

Feit blijft dat de eerste stellen van dit treintype al jaren geleden geleverd zijn en dat er nog steeds veel problemen mee zijn.

 

26-12-2024 15:48:36
Oldskool
Oldskool

Feit blijft ook zijn, dat er wereldwijd gigantische problemen zijn gekomen door een pandemie. En daar ondervinden we tot op de dag van vandaag problemen van.

 

26-12-2024 15:58:27
treinhobby
treinhobby

Dus de slechte kwaliteit en huidige uitval heeft nog steeds last van Corona??

 

26-12-2024 16:11:15
Oldskool
Oldskool

Quote
treinhobby (26-12-2024 15:58:27):


Dus de slechte kwaliteit en huidige uitval heeft nog steeds last van Corona??


Ik reageer op een feit die Henri1972 aanhaalt, dat de stellen jaren geleden geleverd hadden moeten worden. Wat jij er nu allemaal aan populair gewauwel bij haalt is voor jouw rekening.

 

26-12-2024 16:27:37
Dionysusnu
Dionysusnu

Henri heeft het toch echt over de stellen die nu een aantal jaar geleverd zijn.

 

26-12-2024 16:59:11
Oldskool
Oldskool

Correct. Mijn fout 🤦‍♂️

 

26-12-2024 17:07:55
thom
thom

Blijft een feit dat er al meer stellen hadden moeten zijn (wat dus door die redenen begrijpbaar niet gehaald is), en dus de beschikbaarheid dus ook groter had moeten zijn.

Daarnaast heeft de pandemie ook de ontwikkeling van de stellen afgeremd omdat er niets mogelijk was en de wereld een tijd stil gestaan heeft.

En de vraag is, zijn er daadwerkelijk zoveel technische problemen die uitval veroorzaken of zit dat hem ook bv in nieuw personeel wat nu op de stellen is komen te rijden en dat wat ongemakken met zich mee brengt.



Laatst bewerkt door thom op 26-12-2024 17:10
 

26-12-2024 18:49:55 3
geert
geert

Feit is dat ondanks het eeuwige proefrijden de normale dienst in de 9200 en 9500 niet wil vlotten. Van de 11 geplande omlopen vallen er vandaag 5 uit, 2 in de 9500 en 3 in de 9200. Dat vind ik best veel

 

26-12-2024 20:33:35
anton_
anton_

eeuwige proefrijden? Wanneer is dat dan gestart? In 1835 in Mechelen of bij de geboorte van Julius Ceasar?

 

26-12-2024 21:19:05
avdkooij
avdkooij

er speelt toch ook mee, dat er nog nauwelijks i11 stammen beschikbaar zijn voor de 9200? Vandaag heeft allleen die 19882 meegedaan.
als er voldoende i11 had geweest, hadden er ook meer ICRm stammen (als reserve) beschikbaar geweest voor de 9500 en was die dus betrouwbaarder.

of zit men niet knel qua rijtuigen, maar in loks? dus maakt het niet uit wat er tussen de traxxen zit (i11/ICRm) maar zijn er simpelweg te weinig loks om -bij wijze van spreken- alles met traxx stamen te rijden als ICNG(-B) in andere series nodig is?



Laatst bewerkt door avdkooij op 26-12-2024 21:24
 

26-12-2024 21:25:57
geert
geert

Quote
anton_ (26-12-2024 20:33:35):


eeuwige proefrijden? Wanneer is dat dan gestart? In 1835 in Mechelen of bij de geboorte van Julius Ceasar?


Nee een maand of 9, das toch best lang, zeker voor materieel wat inmiddels al 4 jaar rijdt inclusief proefritten in Nederland

 

26-12-2024 21:41:17
stefanvw14
stefanvw14

Quote
avdkooij (26-12-2024 21:19:05):


er speelt toch ook mee, dat er nog nauwelijks i11 stammen beschikbaar zijn voor de 9200? Vandaag heeft allleen die 19882 meegedaan.
als er voldoende i11 had geweest, hadden er ook meer ICRm stammen (als reserve) beschikbaar geweest voor de 9500 en was die dus betrouwbaarder.

of zit men niet knel qua rijtuigen, maar in loks? dus maakt het niet uit wat er tussen de traxxen zit (i11/ICRm) maar zijn er simpelweg te weinig loks om -bij wijze van spreken- alles met traxx stamen te rijden als ICNG(-B) in andere series nodig is?


Dan vraag ik mij af hoe de afspraken tussen NS en de NMBS zijn, want de 9200 zou toch een verbinding worden gereden met Belgisch materieel en de 9500 met materieel van NS(ICNGB/TRAXX+ICR). Waar ontbreekt het de NMBS aan locomotieven of rijtuigen, want volgens mij zijn de i11 rijtuigen bijna uit de IC1(Oostende-Eupen) weg en worden ze nu ingezet in de luikse S41(Luik-Aachen, hier rijden de treinen bestaand uit 4 rijtuigen weet alleen niet hoeveel omlopen/rijtuigen je nodig hebt), die Ouigo Classic tussen Brussel en Parijs(3 slagen, waar volgens mij 3 setjes van 4/5 rijtuigen voor nodig zijn) en enkele IC-treinen tussen Brussel en Luxemburg zijn voorzien van i11 en veelal ook een Bx.
Er zijn in totaal 163 i11 rijtuigen. Daar heeft de NMBS dan iets verkeerd mee gedaan met beschikbaar te maken voor de 9200.

 

26-12-2024 22:21:29
geert
geert

Ouigo rijdt met stammen van 8 rijtuigen waaronder een stuurstandrijtuig (net zoals bij de EC niet in gebruik). Er zullen minimaal 3 stammen zijn, ik vermoed 4 of 5 met onderhoud

 

27-12-2024 10:12:25 1
phantom
phantom

Quote
thom (26-12-2024 14:03:26):



Eerst stel je dat de treinen 'uit elkaar sodemieteren' en in je volgende alinea ga je vragen wat er eigenlijk mee aan de hand is, hoe kun je dan dat oordeel maken ? 🧐

En die producent loopt gewoon dagelijks rond bij die stellen, dus daar loopt echt wel wat.


Moet ik je nou echt als een kind van 14 op de letter,gaan voorkauwen,wat ik bedoel/wil weten/vraag ??
Als ik zeg uit elkaar sodemieter en je leest erboven dat veel stellen vaak stil staan door DIVERSE DEFECTEN en daar reageer ik op,dan kan jij de link niet zelf leggen dat mijn in elkaar sodemieteren refereert naar genoemde diverse defecten ??
Dat ik vervolgens vraag of het dan telkens dezelfde defecten zijn,omdat ik niet weet of er een cluster van defecten is wat telkens terugkeert,of dat t telkens andere defecten zijn,dat vind je dan vervolgens ook een vreemde vraag ??
Het spijt me ,maar als je elders/bij andere ,wel verbindingen kan leggen tussen dingen die er soms niet eens zijn en je wil t bij mij telkens voorgekauwd op een bordje voorgeschoven krijgen,het liefst nog gevoerd worden,dan ben je bij mij aan het verkeerde adres,daar hebben ze kleuterscholen e.d. voor.

Overigens dat er een producent schijnbaar dagelijks bij die stellen rondloopt en dat dat echt het best verkrijgbare is,dan zou ik juist verwachten dat er problemen opgelost werden,maar dat is schijnbaar dus niet het verhaal,of in elk geval niet dusdanig dat er zoveel uitval van deze stellen zou worden voorkomen.
Sterker nog,voor mij is het feit dat er een producent bij loopt hier in NL een teken dat er serieuze problemen zijn en dat t een beetje op fyra praktijken aan het lijken is,want als producten betrouwbaar zouden zijn en goed in elkaar staken dan hoef je er geen producent bij te halen om grote aantallen problemen op te lossen.
Maar goed dat is mijn persoonlijke kijk erop/mijn mening.

 

27-12-2024 10:29:55
Oldskool
Oldskool

Quote
phantom (27-12-2024 10:12:25):


Quote
thom (26-12-2024 14:03:26):



Eerst stel je dat de treinen 'uit elkaar sodemieteren' en in je volgende alinea ga je vragen wat er eigenlijk mee aan de hand is, hoe kun je dan dat oordeel maken ? 🧐

En die producent loopt gewoon dagelijks rond bij die stellen, dus daar loopt echt wel wat.



Overigens dat er een producent schijnbaar dagelijks bij die stellen rondloopt en dat dat echt het best verkrijgbare is,dan zou ik juist verwachten dat er problemen opgelost werden,maar dat is schijnbaar dus niet het verhaal,of in elk geval niet dusdanig dat er zoveel uitval van deze stellen zou worden voorkomen.

De heren lopen er maar een beetje verloren bij, handjes in de zakken, en onderling gezellig kletsen over voetbal of Formule1 (bij wijze van spreken) Maar dat is natuurlijk niet zo, ze analyseren wat er loos is en proberen meteen oplossingen aan te dragen.

Sterker nog,voor mij is het feit dat er een producent bij loopt hier in NL een teken dat er serieuze problemen zijn en dat t een beetje op fyra praktijken aan het lijken is,want als producten betrouwbaar zouden zijn en goed in elkaar staken dan hoef je er geen producent bij te halen om grote aantallen problemen op te lossen.

Dat heet na-controle en garantie werk. Toen de SLT werden afgeleverd liepen er ook medewerkers rond voor na-werk en garantie werk. Daar is niets raars aan.
Er lopen ook nog steeds mensen van CAF rond, omdat er nog steeds wel zaken zijn, welke onder garantie vallen, die voor verbetering vatbaar zijn. Om het nu als Fyra praktijken af te gaan doen als het om de ICNG gaat, is wel zwaar overdreven.

Overigens, de meeste 'problemen' komen voort uit bedieningsfouten. Dat was bij SLT zo, dat was bij SNG zo en nu ook bij ICNG. Na mate men meer vlieguren op het materieel krijgt komen er ook minder problemen voor.



Laatst bewerkt door Oldskool op 27-12-2024 10:31
 

27-12-2024 10:30:18
martijn
martijn

Kan weg



Laatst bewerkt door martijn op 27-12-2024 10:30
 

27-12-2024 10:54:17
geert
geert

Quote
Oldskool (27-12-2024 10:29:55):


Quote
phantom (27-12-2024 10:12:25):


Quote
thom (26-12-2024 14:03:26):



Eerst stel je dat de treinen 'uit elkaar sodemieteren' en in je volgende alinea ga je vragen wat er eigenlijk mee aan de hand is, hoe kun je dan dat oordeel maken ? 🧐

En die producent loopt gewoon dagelijks rond bij die stellen, dus daar loopt echt wel wat.



Overigens dat er een producent schijnbaar dagelijks bij die stellen rondloopt en dat dat echt het best verkrijgbare is,dan zou ik juist verwachten dat er problemen opgelost werden,maar dat is schijnbaar dus niet het verhaal,of in elk geval niet dusdanig dat er zoveel uitval van deze stellen zou worden voorkomen.

De heren lopen er maar een beetje verloren bij, handjes in de zakken, en onderling gezellig kletsen over voetbal of Formule1 (bij wijze van spreken) Maar dat is natuurlijk niet zo, ze analyseren wat er loos is en proberen meteen oplossingen aan te dragen.

Sterker nog,voor mij is het feit dat er een producent bij loopt hier in NL een teken dat er serieuze problemen zijn en dat t een beetje op fyra praktijken aan het lijken is,want als producten betrouwbaar zouden zijn en goed in elkaar staken dan hoef je er geen producent bij te halen om grote aantallen problemen op te lossen.

Dat heet na-controle en garantie werk. Toen de SLT werden afgeleverd liepen er ook medewerkers rond voor na-werk en garantie werk. Daar is niets raars aan.
Er lopen ook nog steeds mensen van CAF rond, omdat er nog steeds wel zaken zijn, welke onder garantie vallen, die voor verbetering vatbaar zijn. Om het nu als Fyra praktijken af te gaan doen als het om de ICNG gaat, is wel zwaar overdreven.

Overigens, de meeste 'problemen' komen voort uit bedieningsfouten. Dat was bij SLT zo, dat was bij SNG zo en nu ook bij ICNG. Na mate men meer vlieguren op het materieel krijgt komen er ook minder problemen voor.


Als dat allemaal zo is, zorg dan in ieder geval voor een fatsoenlijke reservevloot die ook inzetbaar en bij te sturen is. Er vallen nu steeds hele slagen uit, dus een reserve stam in Rtd, Bd en Antwerpen lijkt me dan het minste wat je kunt organiseren. De problemen met SLT waren destijds, na een pak sneeuw, ook reden om veel meer plan V langer in bedrijf te houden.

 

27-12-2024 11:44:12
Dionysusnu
Dionysusnu

Nog steeds bedieningsfouten.. hoeveel langer moet het personeel dan nog ervaring opdoen? Zoals gezegd zijn ze nu toch al een aardige tijd in dienst. Dat klinkt voor mij dan vooral alsof de bediening te ingewikkeld, onlogisch of onvoorspelbaar is.

 

27-12-2024 11:49:46
Oldskool
Oldskool

Quote
Dionysusnu (27-12-2024 11:44:12):


Nog steeds bedieningsfouten.. hoeveel langer moet het personeel dan nog ervaring opdoen? Zoals gezegd zijn ze nu toch al een aardige tijd in dienst. Dat klinkt voor mij dan vooral alsof de bediening te ingewikkeld, onlogisch of onvoorspelbaar is.

Nog steeds kan dat voorkomen ja. En zo gek is dat niet hoor. Na je opleiding van 3 dagen en een klein stukje rijden, dan heb je nog niet echt de feeling met het spul.

En dat ze al een aardige tijd is dienst zijn is waar, maar kijk dan ook even terug welke standplaatsen er het meest op heeft gereden!! Die machinisten zijn nu gewoon ervaringsdeskundigen. En dat waren ze in het begin ook niet.



Laatst bewerkt door Oldskool op 27-12-2024 11:53
 

27-12-2024 13:33:19 2
VIRMm1
VIRMm1

Quote
phantom (27-12-2024 10:12:25):




Overigens dat er een producent schijnbaar dagelijks bij die stellen rondloopt en dat dat echt het best verkrijgbare is,dan zou ik juist verwachten dat er problemen opgelost werden,maar dat is schijnbaar dus niet het verhaal,of in elk geval niet dusdanig dat er zoveel uitval van deze stellen zou worden voorkomen.
Sterker nog,voor mij is het feit dat er een producent bij loopt hier in NL een teken dat er serieuze problemen zijn en dat t een beetje op fyra praktijken aan het lijken is,want als producten betrouwbaar zouden zijn en goed in elkaar staken dan hoef je er geen producent bij te halen om grote aantallen problemen op te lossen.
Maar goed dat is mijn persoonlijke kijk erop/mijn mening.


Je kunt je betoog wel eindigen met "Maar goed dat is mijn persoonlijke kijk erop/mijn mening" maar zolang je alles als feiten blijft schrijven moet je het ook niet gek vinden dat er mensen tegen jouw verhaal in gaan.

Verder blijkt wel dat je niet echt op de hoogte bent hoe dergelijke zaken in de spoorwereld in elkaar steken.

Vanuit de fabrikant zijn er altijd medewerkers die tijdens de garantieperiode in Nederland aan de trein werken. Bij SLT maakte men destijds de fout dat toen de garantie verlopen was en alle medewerkers van Siemens/Bombardier weg waren, bij NS niemand wist hoe die trein nu eigenlijk werkte (overdreven gezegd). Sinds de introductie van Flirt (dus SNG en ICNG ook) wordt er vanuit NS ook een groep monteurs opgezet vanaf het begin zodat ook bij NS de kennis nu en straks aanwezig is.

Het grootste probleem bij ICNG is dat bijna alle belangrijke systemen (tractie, omvormers, klimaat etc) op het dak geplaatst zijn en wanneer daar iets aan defect is de trein dus enkel hersteld kan worden in WGM OB (en TC Bkh en TC Utctw in sommigen gevallen). Probleem is alleen dat er daar maar 2 bordes sporen zijn en 2 sporen met wat beperkter daktoegang. Daarnaast zijn er ook nog Traxx/ICR en ICE stellen in onderhoud daar. En ook de ICNG krijgt daar regulier onderhoud.

Bij defecten aan een van de systemen op het dak staan de treinen figuurlijk in de rij om naar binnen te kunnen en daarom staan sommigen lang defect. Nog vervelender is als een stel eindelijk naar binnen kan en dan blijkt dat het niet meteen hersteld kan worden (er is aanvullend onderzoek nodig, er wordt geen oorzaak gevonden of er zijn geen materialen/onderdelen aanwezig). Kan die trein weer naar buiten en moet ie bij wijze van spreken weer achteraan sluiten.

Tuurlijk is dit bekend en lopen er verbeteracties maar dit is niet van de ene op de andere dag gerealiseerd.

 

27-12-2024 17:23:39
martijnham
martijnham

Quote
geert (26-12-2024 22:21:29):


Ouigo rijdt met stammen van 8 rijtuigen waaronder een stuurstandrijtuig (net zoals bij de EC niet in gebruik). Er zullen minimaal 3 stammen zijn, ik vermoed 4 of 5 met onderhoud


Ik meen ergens (Spoorwegjournaal?) gelezen te hebben dat er uiteindelijk 5 stammen van zes I11-rijtuigen ingezet gaan worden in de EC-dienst.
De inzet van het stuurstandrijtuig in de EuroCity (en de Ouigo-treinen) is mede noodzakelijk omdat dit rijtuig in tegenstelling tot de andere rijtuigen toegankelijk is voor en een plaats biedt aan rolstoelgebruikers en een afdeling voor de treinbegeleider heeft.



Laatst bewerkt door martijnham op 27-12-2024 17:24
 

27-12-2024 18:15:30
MetroRET
MetroRET

Op ma-do heeft de 9200 echter wel 6 omlopen, dus dat is dan met 5 stammen wat lastig.

 

27-12-2024 23:40:00
Rsb
Rsb

Er zijn in totaal 163 bakken I11, waarvan 21 stuurstanden. Ze rijden verschillende diensten naar Aken 3 omlopen, Parijs 3 omlopen, Luxemburg 7 omlopen, enkele binnenlandse ritten en naar Rotterdam 6 omlopen. Het lijkt dat men de beschikbaarheid en betrouwbaarheid heeft overschat.

 

28-12-2024 07:30:55
geert
geert

Volgens mij komen nu juist die 7 van de omlopen naar Luxemburg beschikbaar door de inzet van M7 en is er voor de overgang tijdelijk NS ICR geregeld voor de 9200.

 

28-12-2024 07:47:36
stefanvw14
stefanvw14

Zijn de M7 rijtuigen dan inmiddels toegelaten tot Luxemburg?
De hele reden dat sommige 2100(IC Brussel-Luxemburg) tot Arlon rijden is, omdat de omlopen met dubbeldekkers(M6) niet toegelaten zijn in Luxemburg en gelukkig de NMBS dan een Desiro inzet tussen Arlon en Luxemburg. Gelukkig rijdt deze Desiro niet door naar Brussel dan zou ik niemand kunnen aanbevelen.



Laatst bewerkt door stefanvw14 op 28-12-2024 09:32
 

28-12-2024 09:09:10
mdeen
mdeen

M7 rijtuigen zijn in Luxemburg toegelaten, de M7x (stuurstanden, gemotoriseerd of niet) nog niet. I11 is inmiddels zeldzaam in de 2100 (dat is de IC naar Luxemburg), de meeste ritten worden door een 13 + M7 + M6x gereden met wat andere composities, zoals een 18/19 top-tail of wel eens een set MS08,

 

28-12-2024 13:26:08 1
stefanvw14
stefanvw14

Quote
geert (28-12-2024 07:30:55):


Volgens mij komen nu juist die 7 van de omlopen naar Luxemburg beschikbaar door de inzet van M7 en is er voor de overgang tijdelijk NS ICR geregeld voor de 9200.


Ik lees ook, op wikipedia en ja dat ik betrouwbaar tot de voordeur, dat de i11 rijtuigen nog enkele aanpassingen moesten ondergaan. Te denken is de Noodremoverbrugging en het circuit voor de witte lamp van deuren dicht. Is dit nog een complicatie geweest dat dit niet snel genoeg is gegaan?

De Belgische werkplaatsen zijn niet bepaald de snelste met reviseren/verbouwen.

 

28-12-2024 21:06:15
Rsb
Rsb

Quote
geert (28-12-2024 07:30:55):


Volgens mij komen nu juist die 7 van de omlopen naar Luxemburg beschikbaar door de inzet van M7 en is er voor de overgang tijdelijk NS ICR geregeld voor de 9200.


Helaasnog niet volledig volgens mijn bronnen.

 

29-12-2024 11:36:17
wattman
wattman

Na alle rampdagen met uitval van diverse treinen toch wel aardig om te constateren dat gisteren (28-12) zowel de 9200 als de 9500 zonder problemen werden gereden. Persoonlijk ook een geruststelling aanzien ik voor die dag een slagje Rotterdam - Brussel had gepland. Op deze in Nederland inmiddels vertrouwd mistige en grijze dag telde ik tenminste twee fotografen die de ICR-stam, waarvan we langzamerhand afscheid gaan nemen, nog op foto zetten (Rtd en Bd). Te Brussel aangekomen bleek daar de zon volop te schijnen, hetgeen de investering in een eerste klasse retourtje ten volle waard was na wekenlang lichtelijk deprimerend Hollands weer. Het feit dat er nog maar één eerste klasse rijtuig in de ICR / I11 stammen meerijdt, maakt de controle op passagiers die zonder bij te betalen uit de overvolle tweede klasse wegvluchten een stuk gemakkelijker, zo kon ik waarnemen. Overigens zitten de zetels in de I11 rampzalig. Een plusje voor 'ons' ICR. Ik zag nog even voorbij Antwerpern Berchem in de bundel een zwaar onder graffity zittende ICR stam tussen twee Traxxen (stamnummerje mij onbekend).