05-03-2024 12:31:03 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Het schijnt dat NS en NMBS al een naam hebben voor de snelle rechtstreekse IC Brussel - Amsterdam Zuid/Lelystad (serie 9500) en de IC Brussel - Breda/Rotterdam (serie 9200). Dit gelezen op HGBTF: de naamgeving betreft hebben NS Int en NMBS Int gekozen voor EuroCity Direct (voor IC-snel naar Lelystad) en EuroCity (voor IC-traag naar Rotterdam). Ook op Wikipedia Beneluxtrein is de term Eurocity Direct aangegeven. |
05-03-2024 12:43:36 1 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Dat wordt nog interessant want voor het treintype EuroCity gelden diverse eisen waaronder een hoge gemiddelde snelheid, catering aan boord en een bepaalde punctualiteit. Voor het nostalgisch gevoel: de EC-treinparen hebben wel altijd een naam. |
05-03-2024 12:51:45 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Gokje: De Eurocity Beneluxen staan vast los van de 'klassieke' EuroCity die al jaren geleden uit Nederland en België zijn verdwenen. |
05-03-2024 14:05:33 | ||
---|---|---|
wouterder
![]() |
Dat is geen deugdelijke bron. Dat kan iedereen wijzigen. |
![]() |
advertentie |
05-03-2024 14:20:39 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Maar de zuiderburen is een andere bron. Maar ze zijn daar niet zeker van. Het is nog afwachten.
|
05-03-2024 14:29:22 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
|
05-03-2024 15:22:38 1 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
|
05-03-2024 16:09:46 | ||
---|---|---|
MennoSBB
![]() |
De vraag is natuurlijk hoe hard de oude 'regels' en de beschermde merknaam nog worden nageleefd. Als het echt een probleem zou zijn dan zou Leo Express ook geen treinen tussen Slowakije en Tsjechië als EC mogen rijden. |
05-03-2024 17:17:30 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Aan welke "oude" regels zou de Eurocity Direct Brussel Zuid - Amsterdam Zuid/Lelystad (serie 9500) en Eurocity Brussel - Breda/Rotterdam (serie 9200) moeten voldoen? |
05-03-2024 17:18:20 | ||
---|---|---|
robert5591
![]() |
ik zie bij EUIPO [de Europese merkenregistratie] twee woordmerken [= naam] met Eurocity van Deutsche Bahn en een beeldmerk [logo met naam] van Trenitalia. Die laatste wordt ook geclaimd voor modelspoor, dus u bent gewaarschuwd. Maar hoe hard dit soort zaken gespeeld wordt? |
05-03-2024 17:20:17 1 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Het eerste de beste resultaat in Google levert al op: Het moet gaan om een dagverbinding (vertrek na 6:00, aankomst voor 24:00), deze eis geldt sinds 23 mei 1993, de nachttreinen zijn toen verder als EuroNight geëxploiteerd. |
05-03-2024 17:30:16 | ||
---|---|---|
Klaas88
![]() |
Wat is er mis met "IC Brussel" & "IC Brussel Direct"? Die trein naar België noemde men eerst de Benelux en daarna ic België/of Brussel. Volgens mij dat dat een vrij duidelijke naam voor reizigers. Bij een Eurocity en eurocity direct, denk ik nou niet meteen aan een trein tussen België en Nederland, maar meer aan een trein door /naar andere Europese landen rijd, dan enkel Nederland - België. |
05-03-2024 17:43:27 1 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Neemt u in Antwerpen de "IC Brussel" naar Amersfoort om in Amsterdam te komen. |
05-03-2024 17:45:59 1 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Haha en het ligt er natuurlijk aan wat je perspectief is. Als je pakweg in Tsjechië woont, zijn Nederland en België juist 'andere Europese landen'... |
05-03-2024 17:53:03 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Maar DB EuroCity Hamburg-Kopenhagen moet 288km afleggen en doet daar ongeveer 4:45 uur over (afhankelijk welke rit en richting). Dat is ongeveer 60km/uur gemiddeld. Met de eis van 90km/uur gemiddeld zou dit 3:15 uur moeten zijn. De stop in Padborg is 6 minuten richting Kopenhagen. Hier wordt wel personeel gewisseld, maar geen lok. Dus eigenlijk 1 minuut te lang. Qua eten en drinken is het dezelfde mini-bar als op Amsterdam-Berlijn. Telt dat ook? En in Denemarken stopt deze trein ook op kleinere stations. Blijkbaar kan je de 'eisen' van een EuroCity redelijk ruim nemen. |
05-03-2024 18:06:05 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Volgens mij is dit de originele lijst met eisen uit 1987 toen de EC (met 1e en 2e klasse) de vervanger van de TEE (met alleen 1e klasse) werd. Zoals je kan lezen zijn die normen inmiddels aardig vervaagd en gaan diverse vervoerders met de naam aan de haal. |
05-03-2024 19:00:55 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
De trein Hamburg - Copenhagen gaat via Padborg, Kolding, Odense en Ringsted. En omweg van 160 kilometer. Via de autowegen wordt aangegeven dat het ongeveer 480 - 500 km is. Deel dat door 4:45 uur. En dan heb je ongeveer 100 km p/u. |
05-03-2024 19:49:39 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Toevallig gisteren de EC Hamburg - Kopenhagen gehad en eerlijk gezegd rijdt ie behoorlijk door. Er wordt weinig gestopt onderweg, eerst non-stop tot Sleswig en dan om de (ongeveer) 40 minuten. |
05-03-2024 19:53:13 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Op de duitse Eurocity-wikipagina staat de lezen dat de UIC de eisen aan EC's bewaakt(e?). Mogelijk had de UIC een te ingewikkelde internationale-organisatie-status om zelf de merknaam te kunnen registeren en liet men dat aan de DB over? |
05-03-2024 21:49:59 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Er wordt uiteraard niet in rechte lijn gemeten maar de werkelijke afstand die afgelegd wordt en dat is goed 500 km, dus haal je de 90 km/h gemiddeld wel. |
05-03-2024 22:15:03 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Die 288km had ik van Google (zoekterm 'EuroCity Hamburg Kopenhagen). Maar die afstand is blijkbaar via de oude verbinding over Puttgarden gerekend. Met de huidige 'omweg' is het inderdaad bijna 200 kilometer meer en kom je wel rond de 90 km/uur gemiddeld uit. |
05-03-2024 22:37:40 | ||
---|---|---|
5431
![]() |
Het zijn allemaal merknamen die vanuit Nederland de wereld in geslingerd worden, maar die in het buitenland niet bekend en ook niet zinnig zijn. In Duitsland heeft (natuurlijk) ook nog nooit iemand van de "IC Berlijn" gehoord en het is gewoon een IC met een treinnummer. |
05-03-2024 22:58:31 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
De trein Hamburg - Kopenhagen via Fredericia is pas sinds dit dienstregelingsjaar, nu deze geheel met Vectrons en IC1-rijtuigen wordt gereden, weer een EuroCity. In voorgaande jaren reed deze met DSB IC3-dieseltreinstellen en was dit een InterCity.
Toen deze trein nog via Puttgarden ging reed deze wél als een EC, waarschijnlijk omdat het restaurant aan boord van de boot meetelde. |
05-03-2024 23:26:15 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Heb daar bij I - 11 geen herinnering aan. Ondanks dat daar mee gereisd hebt tussen Maastricht - Brussel. |
05-03-2024 23:27:22 1 | ||
---|---|---|
bert
![]() |
Ter info: |
06-03-2024 00:02:44 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
Het kwaliteitsmanagement van het EC programma werd voor de UIC door NS uitgevoerd. De vroegere chef van Wph Haarlem, de heer Nico van Omme, gaf daar leiding aan. |
06-03-2024 05:25:37 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
|
06-03-2024 07:34:05 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Van trainline "het vooraanstaande platform voor trein- en buskaartjes"? Waarschijnlijk gebruiken die ChatGPT, want hun informatie mag technisch ergens wel kloppen, in de praktijk is het totaal nutteloos. Want dan nog is 288 km de afstand hemelsbreed. Als je via Puttgarden de werkelijke weg rekent kom je op 340 km uit (incluisief de overvaart). En met de EC (die er niet "gemiddeld 5 uur en 21 minuten" er over doet) kom je eerder op 105 km/h uit. |
06-03-2024 19:02:25 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
|
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
06-03-2024 20:07:13 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Het gaat niet door? Lijk me erg verwarrend voor treinreizigers. Eurocity Direct, Eurocity, Intercity Direct, Intercity.
|
06-03-2024 20:17:31 1 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Voor conducteurs en reizigers is er niets verwarrend aan, die halen hun informatie niet van Wikipedia en hobbysites. En dat het op Wikipedia weggehaald is zegt niets over het wel of niet door gaan, dat is simpelweg het beleid van Wikipedia dat alleen verifieerbare feiten vermeld worden. Laatst bewerkt door michaben op 06-03-2024 20:18 |
06-03-2024 20:57:55 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Baseerde me bepaald niet op Wikipedia. Wel op Het Groot Belgisch Treinen Forum. Dat is geen hobbysite. Eerder de Belgische tegenhanger van Somda. We zullen het zien hoe het verder gaat. Het zijn interessante ontwikkelingen.
|
06-03-2024 21:26:02 1 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Het spoor draait op roddels, dat weet je toch? 😉 |
06-03-2024 21:27:49 6 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
HGBTF is wel degelijk een hobbysite, net als Somda. |
06-03-2024 21:32:58 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Ik neem aan dat icened200 hier juist een compliment uitdeelde aan zowel Somda als aan HGBTF, en dat een "hobbysite" dan lager op de ladder staat... |
06-03-2024 21:56:45 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Klopt. Dat bedoelde ik. Daarom kijk ik op Somda en HGBTF.
|
08-03-2024 08:53:45 3 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Het is bijna 1 april..... |
04-10-2024 18:06:17 | ||
---|---|---|
DovaModaal
![]() |
Laatst bewerkt door DovaModaal op 04-10-2024 18:07 |
04-10-2024 19:52:34 | ||
---|---|---|
MennoSBB
![]() |
Ze hebben deze naam ook direct weer weggehaald, er staat nu alleen nog maar "Sneller tussen Brussel en Amsterdam" in het bericht. |
10-10-2024 12:09:12 1 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
De naam Eurocity Direct is door NS bevestigd tegenover Treinreiziger.nl. lees ik. Met het oog op het verleden is het gebruik van de naam Eurocity natuurlijk een aanfluiting nu deze door een ietwat ogevoerde kale bus zal worden gereden (maar wel met leuke interieurverlichting ;-)), maar gelukkig voor NS en NMBS hebben de mensen in het algemeen niet zo'n lang lopend historisch besef. Gelukkig hebben ze het geen Trans Europ Express genoemnd, zullen we maar denken. |
10-10-2024 12:27:07 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Breng ze niet op gedachten @broek53.... |
10-10-2024 18:05:28 | ||
---|---|---|
DovaModaal
![]() |
Er is nog wat meer online gelost:
Laatst bewerkt door DovaModaal op 10-10-2024 19:51 |
11-10-2024 13:55:14 | ||
---|---|---|
DovaModaal
![]() |
Ook over de EuroCity Brussel - Rotterdam, vanaf 15/12/2024 de ingekorte versie van de 'trage' Benelux, is al wat informatie te vinden:
[AANVULLING] De website is ondertussen weer weg, maar ik heb hem op tijd laten archiveren: 😉 Voor mij meest opvallend is dat ook voor de 'trage' EuroCity er blijkbaar een vorm van prijsvariatie/yield management zal gelden, toch voor het internationaal ticket dat nodig is om de grens over te steken: Prijzen variëren naargelang flexibiliteit van het ticket en bezettingsgraad. Betekent dat dat waar eerder al mee geëxperimenteerd werd in de zomer, nu blijvend wordt, zelfs al is de kans op overbezetting kleiner gezien het ingekorte traject en het alternatief dat er komt van de 16 nieuwe EuroCity Direct-treinen die de directe verbinding zullen maken tussen de Randstad, Antwerpen en Brussel?
Laatst bewerkt door DovaModaal op 11-10-2024 19:50 |
11-10-2024 18:28:35 | ||
---|---|---|
scooter
![]() |
"Talrijke aansluitingen in Breda,Rotterdam en Amsterdam naar heel Nederland". Eh,deze trein rijdt dus niet naar Amsterdam |
11-10-2024 19:04:03 | ||
---|---|---|
5431
![]() |
Deze passage doet vermoeden dat nationale kortingen in NL niet gelden. Zou bijzonder zijn. Laatst bewerkt door 5431 op 11-10-2024 19:04 |
11-10-2024 19:07:57 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Nationaal is in dit geval België he. Het zijn allemaal stukken tekst van een Belgische website. Dus het is vanuit Belgisch perspectief geschreven. Daarom staat er ook 'noorderburen'. Nederland en België zijn al bijna 200 jaar niet meer 1 land, dus Belgische nationale kortingen gelden inderdaad niet in Nederland. Misschien kan iemand de link daar naartoe plaatsen? Want met stukken tekst in Google plakken kom ik wel op b-europe.com, maar dan staat daar dat de pagina niet bestaat... En dan hoeven die lappen tekst hier ook niet steeds aangevuld te worden. Laatst bewerkt door martijn op 11-10-2024 19:15 |
11-10-2024 19:08:46 | ||
---|---|---|
Terebo
![]() |
Het lijkt alsof die pagina nog niet helemaal af was, hij bestaat nu ook niet meer. |
11-10-2024 19:11:52 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Nee dat is heel logisch. De internationale verbindingen vallen in de nieuwe concessie die ingaat in december niet meer onder de concessie en zijn dus open-access. Daarbij mag de vervoerder zelf de tarieven bepalen. De kortingskaart is alleen geldig in de concessie niet er buiten |
11-10-2024 19:16:17 | ||
---|---|---|
DovaModaal
![]() |
Nee hoor, dat is alleen maar een (voorlopige versie) van een pagina die in de eerste plaats bedoeld is voor Belgische-klanten van de NMBS. Wellicht zullen Nederlandse kortingen (blijven) gelden zoals op het huidig internationaal tarief, toch voor de "trage" EuroCity Rotterdam-Brussel. Daarnaast zal je voor beide treinen wellicht gewoon binnenlands tussen de Nederlandse stations met een Nederlandse OV-chipkaart met binnenlandse tarieven kunnen rijden (met eventuele HSL-toeslag). Daarop blijven de Nederlandse kortingen ook gewoon gelden. |
11-10-2024 19:17:21 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Heb je ook een link naar deze informatie? |
11-10-2024 19:20:00 1 | ||
---|---|---|
DovaModaal
![]() |
Ik heb de pagina op tijd laten archiveren 😉 Laatst bewerkt door DovaModaal op 11-10-2024 19:20 |
11-10-2024 19:29:44 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
De IC Brussel (incl de nieuwe snelle variant) blijft wel degelijk in de concessie Hoofdrailnet vanaf 2025, onder artikel 5. En in lid 4 daarvan staat: 'Voor binnenlandse reizen in die treinen gelden de reguliere Reisproducten en tarieven van NS'. Laatst bewerkt door Dionysusnu op 11-10-2024 19:30 |
11-10-2024 19:47:22 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Dat is wel zeker, staat in de consessie-eis:
Bron: open.overheid.nl artikel 5.4 op pagina 10. |
11-10-2024 20:11:53 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Dat zeg ik net.. |
![]() |
advertentie |
11-10-2024 20:47:13 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Jouw bericht stond er ook nog niet toen ik begon te typen, maar het citaten en linkjes op je telefoon gaat het niet zo snel... Helaas krijg je bij Somda geen melding dat er inmiddels een nieuw bericht is geplaatst, en kan je een eenmaal geplaatst bericht ook niet meer verwijderen. Als ik jouw bericht had gezien voor het plaatsen, had ik dat uiteraard niet gedaan. |
11-10-2024 20:58:50 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Sorry, ik had niet zo snel moeten oordelen. Dank voor je uitleg. |
12-10-2024 11:34:36 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
|
16-10-2024 14:16:38 | ||
---|---|---|
DovaModaal
![]() |
NS en NMBS hebben hun gezamenlijke EuroCity Direct en EuroCity gelanceerd met persberichten, en je kunt vanaf vandaag kaartjes kopen: Eerste reizigers met de snelle trein naar Brussel Treinaanbod tussen België en Nederland verdubbelt vanaf december, met forse reistijdwinst
Laatst bewerkt door DovaModaal op 16-10-2024 14:18 |
16-10-2024 14:32:02 | ||
---|---|---|
Trein_Reiz
![]() |
Gevolg is dat de Eurocity Direct (voor de houders van een abonnement met vrij reisrecht) ruim 4 keer duurder is dan de "reguliere" Eurocity. |
21-12-2024 10:48:42 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Het is volgens mij ergens genoemd, maar waarom worden nog niet alle ECD met ICNG gereden? Gisteren 3 van de 7 omlopen met ICR, vandaag zelfs 5 van de 7. Er zijn 10 ICNG-B stellen afgenomen (3313 is nog niet ingezet), waarom worden die niet elke dag ingezet? De 3312, 3316 en 3318 zijn na maandag niet meer gebruikt. |
21-12-2024 11:33:33 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
De overige ICNGB's worden ingezet in de ICD tussen Lls en Rtd, waarschijnlijk vanwege materieelbekendheid kan/wil men geen TRAXX+ICR inzetten op de 1800 en 2400. |
21-12-2024 12:08:25 | ||
---|---|---|
ToH
![]() |
Klopt, 2400'en worden afgerangeerd naar Llso als 809xx, Lelystads personeel kent geen Traxx. |
21-12-2024 19:59:43 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Maar moet het personeel dan eerst nog instructie krijgen? Want zoals gezegd, de 3312, 3316 en 3318 (en ook 3311) zijn niet meer ingezet, ook niet in de binnenlandse dienst. |
21-12-2024 20:16:21 1 | ||
---|---|---|
sander14
![]() |
3311 (zou binnenkort wel weer gaan rijden), 3312, 3316 en 3317 zijn niet inzetbaar door diverse defecten. Waarom de 3318 niet is ingezet weet ik niet. |
21-12-2024 21:00:02 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
|
21-12-2024 21:00:27 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
|
21-12-2024 23:19:26 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Ik hoorde dat de 3313 ook defect is. Die heeft oveigens nog geen meter in de dienstregeling gereden. Laatst bewerkt door aarclay op 21-12-2024 23:19 |
24-12-2024 16:01:34 | ||
---|---|---|
treinjoop
![]() |
Door al die defecten is de 9500 nog alles behalve betrouwbaar. Diverse treinen vallen al sinds de start uit zonder uitleg aan de reizigers. Vandaag rijdt de omloop 9516-9535-9544-9563 in zijn geheel niet. 9563 is overigens de laatste die Lls als eindpunt heeft, alles daarna rijdt tot Asdz. |
26-12-2024 10:40:16 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Het kan aan mij ligen,maar ik vind dat je dit eigenlijk niet meer onder het kopje 'kinderziektes' kan wegschuiven onder het tapijt. Laatst bewerkt door phantom op 26-12-2024 10:41 |
26-12-2024 11:59:11 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
De tijden dat men elkaar over de tafel sleurt zijn wel zo'n beetje voorbij. Het machtigste wapen zal waarschijnlijk de bankrekening zijn. En als tweede elkaar professioneel behandelen. |
26-12-2024 14:03:26 2 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Eerst stel je dat de treinen 'uit elkaar sodemieteren' en in je volgende alinea ga je vragen wat er eigenlijk mee aan de hand is, hoe kun je dan dat oordeel maken ? 🧐 En die producent loopt gewoon dagelijks rond bij die stellen, dus daar loopt echt wel wat. |
26-12-2024 15:15:55 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Feit blijft dat de eerste stellen van dit treintype al jaren geleden geleverd zijn en dat er nog steeds veel problemen mee zijn. |
26-12-2024 15:48:36 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Feit blijft ook zijn, dat er wereldwijd gigantische problemen zijn gekomen door een pandemie. En daar ondervinden we tot op de dag van vandaag problemen van. |
26-12-2024 15:58:27 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Dus de slechte kwaliteit en huidige uitval heeft nog steeds last van Corona?? |
26-12-2024 16:11:15 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Ik reageer op een feit die Henri1972 aanhaalt, dat de stellen jaren geleden geleverd hadden moeten worden. Wat jij er nu allemaal aan populair gewauwel bij haalt is voor jouw rekening. |
26-12-2024 16:27:37 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Henri heeft het toch echt over de stellen die nu een aantal jaar geleverd zijn. |
26-12-2024 16:59:11 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Correct. Mijn fout 🤦♂️
|
26-12-2024 17:07:55 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Blijft een feit dat er al meer stellen hadden moeten zijn (wat dus door die redenen begrijpbaar niet gehaald is), en dus de beschikbaarheid dus ook groter had moeten zijn.
Daarnaast heeft de pandemie ook de ontwikkeling van de stellen afgeremd omdat er niets mogelijk was en de wereld een tijd stil gestaan heeft.
En de vraag is, zijn er daadwerkelijk zoveel technische problemen die uitval veroorzaken of zit dat hem ook bv in nieuw personeel wat nu op de stellen is komen te rijden en dat wat ongemakken met zich mee brengt. Laatst bewerkt door thom op 26-12-2024 17:10 |
26-12-2024 18:49:55 3 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Feit is dat ondanks het eeuwige proefrijden de normale dienst in de 9200 en 9500 niet wil vlotten. Van de 11 geplande omlopen vallen er vandaag 5 uit, 2 in de 9500 en 3 in de 9200. Dat vind ik best veel |
26-12-2024 20:33:35 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
eeuwige proefrijden? Wanneer is dat dan gestart? In 1835 in Mechelen of bij de geboorte van Julius Ceasar? |
26-12-2024 21:19:05 | ||
---|---|---|
avdkooij
![]() |
er speelt toch ook mee, dat er nog nauwelijks i11 stammen beschikbaar zijn voor de 9200? Vandaag heeft allleen die 19882 meegedaan. of zit men niet knel qua rijtuigen, maar in loks? dus maakt het niet uit wat er tussen de traxxen zit (i11/ICRm) maar zijn er simpelweg te weinig loks om -bij wijze van spreken- alles met traxx stamen te rijden als ICNG(-B) in andere series nodig is? Laatst bewerkt door avdkooij op 26-12-2024 21:24 |
26-12-2024 21:25:57 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Nee een maand of 9, das toch best lang, zeker voor materieel wat inmiddels al 4 jaar rijdt inclusief proefritten in Nederland |
26-12-2024 21:41:17 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
Dan vraag ik mij af hoe de afspraken tussen NS en de NMBS zijn, want de 9200 zou toch een verbinding worden gereden met Belgisch materieel en de 9500 met materieel van NS(ICNGB/TRAXX+ICR). Waar ontbreekt het de NMBS aan locomotieven of rijtuigen, want volgens mij zijn de i11 rijtuigen bijna uit de IC1(Oostende-Eupen) weg en worden ze nu ingezet in de luikse S41(Luik-Aachen, hier rijden de treinen bestaand uit 4 rijtuigen weet alleen niet hoeveel omlopen/rijtuigen je nodig hebt), die Ouigo Classic tussen Brussel en Parijs(3 slagen, waar volgens mij 3 setjes van 4/5 rijtuigen voor nodig zijn) en enkele IC-treinen tussen Brussel en Luxemburg zijn voorzien van i11 en veelal ook een Bx. |
26-12-2024 22:21:29 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Ouigo rijdt met stammen van 8 rijtuigen waaronder een stuurstandrijtuig (net zoals bij de EC niet in gebruik). Er zullen minimaal 3 stammen zijn, ik vermoed 4 of 5 met onderhoud |
27-12-2024 10:12:25 1 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Moet ik je nou echt als een kind van 14 op de letter,gaan voorkauwen,wat ik bedoel/wil weten/vraag ?? |
27-12-2024 10:29:55 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
De heren lopen er maar een beetje verloren bij, handjes in de zakken, en onderling gezellig kletsen over voetbal of Formule1 (bij wijze van spreken) Maar dat is natuurlijk niet zo, ze analyseren wat er loos is en proberen meteen oplossingen aan te dragen.
Dat heet na-controle en garantie werk. Toen de SLT werden afgeleverd liepen er ook medewerkers rond voor na-werk en garantie werk. Daar is niets raars aan. Overigens, de meeste 'problemen' komen voort uit bedieningsfouten. Dat was bij SLT zo, dat was bij SNG zo en nu ook bij ICNG. Na mate men meer vlieguren op het materieel krijgt komen er ook minder problemen voor.
Laatst bewerkt door Oldskool op 27-12-2024 10:31 |
27-12-2024 10:30:18 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Kan weg Laatst bewerkt door martijn op 27-12-2024 10:30 |
27-12-2024 10:54:17 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Als dat allemaal zo is, zorg dan in ieder geval voor een fatsoenlijke reservevloot die ook inzetbaar en bij te sturen is. Er vallen nu steeds hele slagen uit, dus een reserve stam in Rtd, Bd en Antwerpen lijkt me dan het minste wat je kunt organiseren. De problemen met SLT waren destijds, na een pak sneeuw, ook reden om veel meer plan V langer in bedrijf te houden. |
27-12-2024 11:44:12 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Nog steeds bedieningsfouten.. hoeveel langer moet het personeel dan nog ervaring opdoen? Zoals gezegd zijn ze nu toch al een aardige tijd in dienst. Dat klinkt voor mij dan vooral alsof de bediening te ingewikkeld, onlogisch of onvoorspelbaar is. |
27-12-2024 11:49:46 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Nog steeds kan dat voorkomen ja. En zo gek is dat niet hoor. Na je opleiding van 3 dagen en een klein stukje rijden, dan heb je nog niet echt de feeling met het spul. Laatst bewerkt door Oldskool op 27-12-2024 11:53 |
27-12-2024 13:33:19 2 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Je kunt je betoog wel eindigen met "Maar goed dat is mijn persoonlijke kijk erop/mijn mening" maar zolang je alles als feiten blijft schrijven moet je het ook niet gek vinden dat er mensen tegen jouw verhaal in gaan.
Verder blijkt wel dat je niet echt op de hoogte bent hoe dergelijke zaken in de spoorwereld in elkaar steken. Vanuit de fabrikant zijn er altijd medewerkers die tijdens de garantieperiode in Nederland aan de trein werken. Bij SLT maakte men destijds de fout dat toen de garantie verlopen was en alle medewerkers van Siemens/Bombardier weg waren, bij NS niemand wist hoe die trein nu eigenlijk werkte (overdreven gezegd). Sinds de introductie van Flirt (dus SNG en ICNG ook) wordt er vanuit NS ook een groep monteurs opgezet vanaf het begin zodat ook bij NS de kennis nu en straks aanwezig is.
Het grootste probleem bij ICNG is dat bijna alle belangrijke systemen (tractie, omvormers, klimaat etc) op het dak geplaatst zijn en wanneer daar iets aan defect is de trein dus enkel hersteld kan worden in WGM OB (en TC Bkh en TC Utctw in sommigen gevallen). Probleem is alleen dat er daar maar 2 bordes sporen zijn en 2 sporen met wat beperkter daktoegang. Daarnaast zijn er ook nog Traxx/ICR en ICE stellen in onderhoud daar. En ook de ICNG krijgt daar regulier onderhoud.
Bij defecten aan een van de systemen op het dak staan de treinen figuurlijk in de rij om naar binnen te kunnen en daarom staan sommigen lang defect. Nog vervelender is als een stel eindelijk naar binnen kan en dan blijkt dat het niet meteen hersteld kan worden (er is aanvullend onderzoek nodig, er wordt geen oorzaak gevonden of er zijn geen materialen/onderdelen aanwezig). Kan die trein weer naar buiten en moet ie bij wijze van spreken weer achteraan sluiten.
Tuurlijk is dit bekend en lopen er verbeteracties maar dit is niet van de ene op de andere dag gerealiseerd. |
27-12-2024 17:23:39 | ||
---|---|---|
martijnham
![]() |
Ik meen ergens (Spoorwegjournaal?) gelezen te hebben dat er uiteindelijk 5 stammen van zes I11-rijtuigen ingezet gaan worden in de EC-dienst. Laatst bewerkt door martijnham op 27-12-2024 17:24 |
27-12-2024 18:15:30 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Op ma-do heeft de 9200 echter wel 6 omlopen, dus dat is dan met 5 stammen wat lastig. |
27-12-2024 23:40:00 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
Er zijn in totaal 163 bakken I11, waarvan 21 stuurstanden. Ze rijden verschillende diensten naar Aken 3 omlopen, Parijs 3 omlopen, Luxemburg 7 omlopen, enkele binnenlandse ritten en naar Rotterdam 6 omlopen. Het lijkt dat men de beschikbaarheid en betrouwbaarheid heeft overschat.
|
28-12-2024 07:30:55 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Volgens mij komen nu juist die 7 van de omlopen naar Luxemburg beschikbaar door de inzet van M7 en is er voor de overgang tijdelijk NS ICR geregeld voor de 9200. |
28-12-2024 07:47:36 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
Zijn de M7 rijtuigen dan inmiddels toegelaten tot Luxemburg? Laatst bewerkt door stefanvw14 op 28-12-2024 09:32 |
28-12-2024 09:09:10 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
M7 rijtuigen zijn in Luxemburg toegelaten, de M7x (stuurstanden, gemotoriseerd of niet) nog niet. I11 is inmiddels zeldzaam in de 2100 (dat is de IC naar Luxemburg), de meeste ritten worden door een 13 + M7 + M6x gereden met wat andere composities, zoals een 18/19 top-tail of wel eens een set MS08, |
28-12-2024 13:26:08 1 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
Ik lees ook, op wikipedia en ja dat ik betrouwbaar tot de voordeur, dat de i11 rijtuigen nog enkele aanpassingen moesten ondergaan. Te denken is de Noodremoverbrugging en het circuit voor de witte lamp van deuren dicht. Is dit nog een complicatie geweest dat dit niet snel genoeg is gegaan? De Belgische werkplaatsen zijn niet bepaald de snelste met reviseren/verbouwen. |
28-12-2024 21:06:15 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
Helaasnog niet volledig volgens mijn bronnen. |
29-12-2024 11:36:17 | ||
---|---|---|
wattman
![]() |
Na alle rampdagen met uitval van diverse treinen toch wel aardig om te constateren dat gisteren (28-12) zowel de 9200 als de 9500 zonder problemen werden gereden. Persoonlijk ook een geruststelling aanzien ik voor die dag een slagje Rotterdam - Brussel had gepland. Op deze in Nederland inmiddels vertrouwd mistige en grijze dag telde ik tenminste twee fotografen die de ICR-stam, waarvan we langzamerhand afscheid gaan nemen, nog op foto zetten (Rtd en Bd). Te Brussel aangekomen bleek daar de zon volop te schijnen, hetgeen de investering in een eerste klasse retourtje ten volle waard was na wekenlang lichtelijk deprimerend Hollands weer. Het feit dat er nog maar één eerste klasse rijtuig in de ICR / I11 stammen meerijdt, maakt de controle op passagiers die zonder bij te betalen uit de overvolle tweede klasse wegvluchten een stuk gemakkelijker, zo kon ik waarnemen. Overigens zitten de zetels in de I11 rampzalig. Een plusje voor 'ons' ICR. Ik zag nog even voorbij Antwerpern Berchem in de bundel een zwaar onder graffity zittende ICR stam tussen twee Traxxen (stamnummerje mij onbekend). |