| 27-10-2025 13:10:22 | ||
|---|---|---|
|
Dionysusnu
|
Het is blijkbaar net veranderd. Er staat bij de totaalprijs onder het reisadvies nu ook 'Exclusief €3,00 toeslag', dat stond er gisteren nog niet. Laatst bewerkt door moderator op 27-10-2025 17:44, reden: Quote verwijderd |
|
| 27-10-2025 17:45:30 18 | ||
|---|---|---|
|
admin
Moderator |
Discussie is flink opgeschoond. Zoals velen van jullie zullen hebben gemerkt was ik er even flink klaar mee. Somda is nu weer bruikbaar, ik zou zeggen: wees er zuinig op. Met vriendelijke groet, Peter van der Leek |
|
| 02-11-2025 12:18:45 | ||
|---|---|---|
|
Pattrein
|
Ik zag net op Fb dat ICE L aan het testen is het Reizigers tussen Berlin en Köln. Welke rit rijdt hij op dit moment? |
|
| 02-11-2025 12:39:01 | ||
|---|---|---|
|
Xander140
|
Zoals ik na even zoeken op 1 noveber kan vinden zijn dat ICE1148/1149 en die zijn niet bedoeld voor reizigers. Alleen voor mensen die daarvoor gevraagd zijn. Eigenlijk puur personeel. Laatst bewerkt door Xander140 op 02-11-2025 12:42 |
|
|
advertentie |
| 02-11-2025 12:40:46 | ||
|---|---|---|
|
geert
|
Dat was een eenmalige testrit met personeel en familie van personeel. Volgend weekend is er ook zo’n rit maar dan tussen Berlijn en Hamburg v.v |
|
| 03-11-2025 00:07:21 | ||
|---|---|---|
|
ICM4013
|
Niet eenmalig, tussen 1 november en 15 november zullen op meerdere dagen testritten plaatsvinden met de ICE L binnen Duitsland over verschillende routes. Afgelopen zaterdag was de eerste. |
|
| 03-11-2025 11:05:10 | ||
|---|---|---|
|
Muizeneus
|
Even tussendoor, kan een beheerder de topictitel aanpassen naar 'Ontwikkelingen ICE Berlijn'? |
|
| 03-11-2025 11:17:46 | ||
|---|---|---|
|
seinhuis
|
Wat gaat DB doen met de IC rijtuigen welke in de IC Berlijn reden? Wordt het sloop, verkoop of worden deze elders ingezet? |
|
| 03-11-2025 11:21:36 | ||
|---|---|---|
|
Muizeneus
|
Hoogstwaarschijnlijk worden ze toegevoegd aan Showroom |
|
| 03-11-2025 11:27:22 | ||
|---|---|---|
|
sik214
|
Ik meen ergens gelezen te hebben dat ze daar inderdaad op (hebben) gestaan en inmiddels verkocht zijn. Daardoor is de IC Berlijn nu voor half december al overgegaan op ICE. |
|
| 03-11-2025 16:20:19 | ||
|---|---|---|
|
phantom
|
Dan zijn ze wellicht verkocht aan 1 van de nieuwe maatschappijen die proberen van de grond te komen en riepen over internationale verbindingen met o.a. NL ? |
|
| 03-11-2025 17:45:20 | ||
|---|---|---|
|
geert
|
Nou voorlopig maak je de meeste kans in Bulgarije en Tsjechië geloof ik. In West Europa kom je ze vooralsnog niet tegen |
|
| 03-11-2025 18:50:04 | ||
|---|---|---|
|
Rolffiej19
|
ÖBB en Flixtrain hebben ook IC-1 rijtuigen van de DB |
|
| 03-11-2025 19:18:32 | ||
|---|---|---|
|
cuneo56
|
Waarbij de OBB ze recent niet meer inzet( veel eerder dan met de verhuurder overeengekomen) tot opluchting van reizigers en technici
|
|
| 03-11-2025 19:25:44 1 | ||
|---|---|---|
|
AlexNL
|
De Bulgaren schijnen ook niet heel blij te zijn met de rijtuigen, ik had iets gelezen over veel mankementen met o.a. de airco.
Wat geen verrassing is voor de enigszins reguliere reiziger op de IC Amsterdam - Berlijn... :-) |
|
| 03-11-2025 20:37:54 | ||
|---|---|---|
|
Berk24
|
Toch wel verrassend dat Bulgaren klagen over de relatief moderne IC-rijtuigen van Deutsche Bahn, terwijl BDZ verder allerlei oude meuk inzet dat vol onder de graffati zit. |
|
| 03-11-2025 22:11:37 2 | ||
|---|---|---|
|
Muizeneus
|
Maar oude meuk heeft doorgaans ARKO (Alle Ramen Kunnen Open) en dat is bij de Zuideuropese hitte stukken beter dan zitten in een rijtuig waar dat niet kan terwijl de airco defect is.... |
|
| 03-11-2025 23:11:47 | ||
|---|---|---|
|
MennoSBB
|
Snälltåget uit Sweden had er ook nog 11 (plus 4 restauratierijtuigen) gekocht van de DB die ze willen gaan gebruiken voor hun Malmö–Oslo treinen die vanaf komend voorjaar moeten gaan rijden. Al hoeven dat natuurlijk geen meerspanningsrijtuigen te zijn. Er komen natuurlijk nog veel meer rijtuigen beschikbaar nu de DSB de van de DB gehuurde rijtuigen aan het vervangen is door hun eigen Talgo stammen.
|
|
| 04-11-2025 08:14:49 | ||
|---|---|---|
|
mdeen
|
De Bulgaren maken de domme fout om rijtuigen die geschikt zijn voor 15 kV 16,7 Hz (hoogspanning 1000V) onder 25 kV 50 Hz (met hoogspanning 1500V) te rijden. Ja, dat gaat gewoon stuk dan.
Ik heb gehoord dat er ook een aantal naar Roemenië gaan. |
|
| 04-11-2025 08:37:03 | ||
|---|---|---|
|
gvttreinen
|
ook daar 25 kV....., Maar het zijn toch RIC rijtuigen, internationaal inzetbaar dus ook Frankrijk en Denenmarken met z`n 25 kV! |
|
| 04-11-2025 09:36:11 | ||
|---|---|---|
|
koekje
|
De wagens zijn gewoon geschikt om onder 25 Kv 50hz te rijden:
|
|
| 04-11-2025 09:45:40 | ||
|---|---|---|
|
Muizeneus
|
Niet allemaal, hangt ervanaf welke deelserie je hebt:
" The types R187.0, R187.6 and R187.8 are single-voltage capable, whereas R187.3 is multi-voltage capable."
(van de " showroom" - DB Gebrauchtzug link die ik gisteren postte) |
|
| 04-11-2025 10:15:12 | ||
|---|---|---|
|
thom
|
DB rijtuigen zijn geschikt voor 1000 volt, 16 2/3 Hz als het één spanningswagens zijn, en als het meer spanningswagens zijn kunnen ze overweg met de 4 gangbare UIC spanningen. Dan komt daar 1000 volt 50 Hz, 1500 Volt DC en 50 Hz, en 3000 volt DC bij.
Doorgaans is een rijtuig gewoon beveiligd, dat als ie een spanningen buiten waarvoor je geschikt is aangeboden krijgt die gewoon niet inschakelt. |
|
| 04-11-2025 14:49:56 2 | ||
|---|---|---|
|
mdeen
|
Dat zeg ik toch ook? Maak jij er van dat er 15 kV naar de rijtuigen zou gaan, ik zeg toch wat de hoogspanning van de rijtuigen is.
|
|
| 12-12-2025 11:48:00 | ||
|---|---|---|
|
MennoSBB
|
Nieuwe indirecte ICE L ontwikkeling. Flixtrain heeft een nieuw persbericht de wereld in geslingerd over hun order voor de Talgo treinen die technisch grotendeels hetzelfde zullen zijn als de DB ICE L.
Waar bij de eerdere berichten werd gesproken over een uitbreiding in Europa is het nieuws nu expliciet gemeld dat de nieuwe treinen exclusief in Duitsland gebruikt gaan worden. Met andere woorden, voor Flixtrain is de goedkeuring van de Talgo stammen in Nederland dus niet meer nodig. Het ziet er dus steeds meer naar uit dat de ICE L nooit naar Nederland zal komen. |
|
| 12-12-2025 11:53:00 1 | ||
|---|---|---|
|
thom
|
Dat laatste is wel kort door de bocht, |
|
| 12-12-2025 12:21:09 | ||
|---|---|---|
|
BVisser
|
Dat Flixtrain er schijnbaar vanaf ziet om die dingen naar Nederland in te zetten (zijn ze überhaupt nog wel van plan om naar Nederland te komen?) wil helemaal nog niet zeggen dat DB er net zo over denkt. Het lijkt mij meer dat Flixtrain heeft besloten om niet meer naar Nederland te komen, ze zetten immers vol in op Duitsland. En dus komen ze ook niet met ICE-L. |
|
| 12-12-2025 13:45:54 | ||
|---|---|---|
|
MennoSBB
|
Het is een optelsom van alles, het feit dat NL niet direct is meegegaan met goedkeuring, dat de aslast van de stammen een realistisch probleem is. Maar vooral dat de DB die de ICE Berlijn ook helemaal niet meer had vermeld in alle communicaties de afgelopen rondom de introductie van de ICE L. Eerder was de beredenering dat als de DB er niet meer achteraan gaat dat Talgo er nog steeds mee doorgaat voor Flix, daar is nu dus geen sprake meer van. Zo blijven we elke keer heen en weer redeneren maar gebeurt er uiteindelijk toch niks. Ik ga er niet meer vanuit dat er goedkeuring komt. Maar als iemand met directe kennis mij kan tegenspreken dat het toelatingsproces toch nog dood is dan hoor ik het natuurlijk graag.
|
|
| 12-12-2025 14:01:21 | ||
|---|---|---|
|
thom
|
Laatst bewerkt door thom op 12-12-2025 14:04 |
|
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
| 12-12-2025 14:30:52 | ||
|---|---|---|
|
MennoSBB
|
We weten dat de DB en Talgo nog aan het onderhandelen zijn over onder andere de grote van de order. In deze gesprekken komt natuurlijk alles wat nu speelt, dus ook de status van de internationale goedkeuringen, maar ook de vertraagde levering aan de orde. Uiteindelijk zal er waarschijnlijk wel een aanpassing van het contract komen. Het hangt dan weer af van wat ze hebben afgesproken hoeveel specifieke informatie over het aangepaste contract naar buiten zal komen. Er zijn vaak genoeg contracten zonder enige communicatie naar buiten toe aangepast. De kans is erg groot dat de goedkeuringsprocedure is stilgezet zonder dat we er ooit nog een officiële bevestiging van krijgen.
|
|
| 13-12-2025 10:40:52 | ||
|---|---|---|
|
mdeen
|
NMBS wilde dat MR08 ook in Nederland onder 1500V kon rijden, iig tot Roosendaal en Maastricht. Daar is ook nooit wat van gekomen en de stellen schakelen zelfs uit als de spanning te laag wordt (maar nog altijd hoger dan 1800V). Daarvan heeft de NMBS ook gezegd 'ach, laat ook maar". Consequenties weet ik niet, maar het is absoluut niet ondenkbaar of zonder precedent dat iets dat aangeboden is niet wordt geleverd. |
|
| 13-12-2025 10:53:50 | ||
|---|---|---|
|
thom
|
Da's wel een ander verhaal, materieel gebouwd voor 3kV wat 'toevallig' ook zou moeten functioneren onder 1,5kV.
Dat is wel wat anders dan een trein die aangeboden, ontworpen is en besteld is om echt op Duitse en Nederlandse spanningen te functioneren. Laatst bewerkt door thom op 13-12-2025 10:54 |
|
| 13-12-2025 10:56:34 2 | ||
|---|---|---|
|
mdeen
|
Niets "toevallig" aan. Het was een eis van de NMBS. |
|
| 13-12-2025 11:18:25 | ||
|---|---|---|
|
Klaas88
|
Dat laatste is natuurlijk ook kort door de bocht. Als Flixtrain de keuze maakt om de Talgo treinen toch niet naar Nederland in te zetten om allerlei redenen, wil dat niet zeggen dat ze meteen helemaal geen intresse hebben om naar Nederland te komen. Als blijkt dat die Talgo treinen daar toch niet voor geschikt zijn, of men de investering daarvoor voor nu toch te groot vinden. Zou het zo maar kunnen zijn dat Flixtrain die Talgo treinen enkel in Duitsland gaat inzetten, en de huidige treinen die ze daar nu inzetten welicht na eventuele aanpassingen richting Nederland in te zetten. Ik kan mij voorstellen dat ze dat overwegen als dat goedkoper is dan de Talgo treinen te laten aanpassen voor Nederland. En dat mocht Flixtrain naar Nederland een succes blijkt te zijn ze alsnog op termijn naar nieuwe treinen gaan kijken. Ik zeg dus niet dat Ftloixtrain dat doet, maar concluderen dat Flixtrain niet meer naar Nederland komt omdat ze de Taglgo treinen enkel in Duitsland gaan inzetten is wel een klein beetje kort door de bocht. Het is één van de mogelijkheden in deze
|
|