31-12-2023 15:43:35
ToH
ToH

Hallo,

Ik ben mij wat meer aan het verdiepen in de GSM-R apparatuur in de trein. Het valt mij op dat het materieel van NSR en NS INT een andere GSM-R kast in de cabine hebben. Daar heeft de NS Flirt wéér een andere versie...
De versie die het INT-materieel heeft zie ik ook in treinen van Arriva, Keolis etc.

Weet iemand de reden waarom er zoveel verschil in de GSM-R's zit? Zit er verschil in qua functionaliteit of iets dergelijks?

 

31-12-2023 15:54:07
AlexNL
AlexNL

Er zijn meerdere leveranciers van GSM-R-apparatuur, dus het zal er maar net van afhangen met welke leverancier een contract is gesloten.

 

31-12-2023 17:13:53
ToH
ToH

Dat NS Traxx en Vectron een andere hebben dan het reguliere materieel is begrijpelijk, deze locs zijn niet van NS zelf.

NS lijkt met Funkwerk apparaten te rijden. Welke leveranciers zijn er nog meer?

 

31-12-2023 19:41:43
thom
thom

Wat bedoel je precies met materieel van NS Int, want feitelijk hebben die helemaal geen eigen materieel :) ?

NS heeft sowieso een eigen variant van Funkwerk die speciaal voor NS ontwikkeld is.



Laatst bewerkt door thom op 31-12-2023 19:53
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

31-12-2023 20:10:19
ToH
ToH

ICE, Traxx en Vectron dus, die zijn idd geleased of DB ;)

Ah, een speciaal voor NS ontwikkeld apparaat, toe maar! Maar... Waarom heeft de flirt das weer een nét ander uitziende versie?

 

31-12-2023 21:15:08 1
Kopspoor
Kopspoor

Dat heeft er ongetwijfeld mee te maken dat de Flirt door NS "van de plank" is gekocht bij Stadler zonder veel NS specificaties. Verschil daarbij is ook dat bij (volgens mij) alle overige NS treinstellen er in elke cabine een volledige GSM-R unit zit, en bij de Flirt is er één centrale unit met twee bedien units in de cabines (net zoals bij de meeste loks). Maar dat weten de NS techniekers hier vast beter uit te leggen.

 

01-01-2024 11:03:30
VIRMm1
VIRMm1
Quote
Kopspoor (31-12-2023 21:15:08):

Dat heeft er ongetwijfeld mee te maken dat de Flirt door NS "van de plank" is gekocht bij Stadler zonder veel NS specificaties. Verschil daarbij is ook dat bij (volgens mij) alle overige NS treinstellen er in elke cabine een volledige GSM-R unit zit, en bij de Flirt is er één centrale unit met twee bedien units in de cabines (net zoals bij de meeste loks). Maar dat weten de NS techniekers hier vast beter uit te leggen.


Klopt! Niets aan toe te voegen 😉

 

01-01-2024 11:43:11
aarclay
aarclay
Quote
thom (31-12-2023 19:41:43):

NS heeft sowieso een eigen variant van Funkwerk die speciaal voor NS ontwikkeld is.


Interessant! Wat zijn de verschillen zoal?

 

01-01-2024 16:06:04
koekje
koekje

Qua formaat en misschien ook aansluitstekers gelijk aan de vorige GSM-R die gelijkenis had met Telerail.

Ombouw plug & pray :-)

 

01-01-2024 16:26:40
thom
thom

Enige gelijkenis die de vorige set had (en die was van Siemens, ook voor NS ontwikkeld) was dat die op de zelfde plek paste als eerder de Telerail.

Één van de vereisten aan de huidige set van Funkwerk was dat die 1:1 moest verwisselbaar moest zijn binnen de sledes van de eerdere Siemens set

 

01-01-2024 18:41:21
ToH
ToH

Het model is CRC26-N, staat op de site van Funkwerk. Lijkt me dus dat deze voor een ieder aan te schaffen is

 

01-01-2024 18:52:49
thom
thom

Er is ook niemand die beweert heeft dat dat niet zo zou zijn ;)

In het datasheet staat bij het type ook de toevoeging NSR en hoe de set ontworpen is als vervanger.

Datasheet