Ontwikkelingen MerwedeLingeLijn
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
15-03-2024 14:02:31
michaben
michaben

Quote
mdeen (15-03-2024 13:50:49):


Als je uitgaat van de zitplaatsaantallen bij NS niet.


Aantal zitplaatsen is vrijwel gelijk, verschil zit in aantal klapzittingen. En een verklaring voor dat verschil is naast het toilet ook dat de SNG 2 deuren per bak heeft en de GTW slechts 1.

 

15-03-2024 14:33:32
AlexNL
AlexNL

Het aantal zitplaatsen neemt wat af, de extra balkons zorgen voor wat meer staanplaatsen en voor betere doorstroming?

 

15-03-2024 18:01:38
martijn
martijn

De 2 middengedeeltes van de koprijtuigen (dus tussen beide deurpartijen) krijgen bij Qbuzz klapzittingen/fietsplekken. Dat hebben de NS-stellen uiteraard ook niet.




Mijn verzameling treinen, stations en lijnen en het nodige spoorzoekwerk is te vinden op https://martijnvanvulpen.nl/
 

15-03-2024 22:22:54
Ontspoord
Ontspoord

Quote
AlexNL (15-03-2024 13:17:51):


De huidige vloot bestaat uit 2 GTW 2/6 (2 rijtuigen) en 8 GTW 2/8 (3 rijtuigen). De nieuwe vloot bestaat uit 10 drietjes. Er is dus een kleine capaciteitswinst.


Maar geen winst in het aantal treinstellen. Als er 1 defect is merk je dat gelijk in de dienstuitvoering.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

15-03-2024 22:26:55
Ontspoord
Ontspoord

Zou het wel leuk vinden als de nieuwe treinen weer namen krijgen. De huidige GTW's hadden die ook in het Arriva-tijdperk. De treinen waren toen vernoemd naar lokaal bekende personen. Die namen zijn verdwenen met het aanbrengen van de R-net huisstijl. Mogelijk dat de R-net formule - wat een soort uniform kwaliteitsgehalte moet uitstralen - namen niet toestaat, maar het maakt de binding met de regio toch groter. Misschien een leuke geste van Qbuzz aan de plaatselijke bevolking? Ten slotte mag Qbuzz nog een aantal jaren langer te gast blijven.



Laatst bewerkt door Ontspoord op 15-03-2024 22:34
 

15-03-2024 22:44:59
DDZ7504
DDZ7504

Treinstel 2014 van Gouda-Alphen heeft ook een naam, dus er is geen regel daartegen in de R-net formule.

 

15-03-2024 22:54:46
Edb3
Edb3

www.caf.net

capaciteit van ongeveer 350 mensen per (driewagen) stel.

 

15-03-2024 23:11:35
Marco
Marco

Quote
Edb3 (15-03-2024 22:54:46):


www.caf.net

capaciteit van ongeveer 350 mensen per (driewagen) stel.



Dat zal dan inclusief staanplaatsen zijn. 60m is net zo lang als een GTW 3tje of een SNG-3. Lijkt me toch sterk dat ze nu ineens 2x zo veel zitplaatsen in kunnen bouwen 😁

 

16-03-2024 10:42:24
phantom
phantom

Het is jammer dat nergens word vernoemd welk caf stel er voor is uitgekozen en wat men aan gaat passen om er ongeveer 350 mensen per stel in te vervoeren.
duidelijk is dat het ertms heeft,max 160 km/h kan,en plek heeft voor zowel fietsen als ook voor mensen met een handicap zoals b.v. mensen in rolstoel.
Maar dat is dan ook alles wat er word verteld over de nieuwe stellen zelf die voor Qbuzz/Arriva gemaakt gaan worden.

 

16-03-2024 12:10:52
treinhobby
treinhobby

Quote
AlexNL (15-03-2024 09:29:28):


Vandaag is er wel nieuws: CAF gaat de nieuwe treinen leveren.

www.zuid-holland.nl


Volgens de afbeelding in het eerder gelinkte artikel zijn het dezelfde als de NS heeft.

Ook wel logisch qua toelating.

 

16-03-2024 17:34:06
rolandrail
rolandrail

Quote
DDZ7504 (15-03-2024 22:44:59):


Treinstel 2014 van Gouda-Alphen heeft ook een naam, dus er is geen regel daartegen in de R-net formule.


Dan ga je er van uit dat die naam formeel gegeven is.

 

23-12-2024 22:08:56
Ontspoord
Ontspoord

www.treinenweb.nl

Snap ik dit? Er reden vroeger twee gekoppelde DEIII-en op dit baanvak. Die zijn volgens mij langer dan twee gekoppelde Civity's. Hoezo dan perrons te kort? Heeft ProRail er niet bij stil gestaan dat het huidige materieel wel eens vervangen kon worden?

 

23-12-2024 22:34:40
stefanvw14
stefanvw14

SNG-IV is 75,5 meter, Plan U is 74,43 meter. Dat is een klein verschil, maar volgens mij is het probleem voornamelijk met stations die niet in NS tijd bestonden of daarna zijn verbouwd naar lengtes die onder het bedrijf met de GTW voldoende was. Ten slotte zijn twee GTW 2/8 bij elkaar net aan 110 meter en dus twee keer een Plan U of SNG-IV ongeveer 150 meter.

 

23-12-2024 22:38:37
rick
rick

De stations Sliedrecht Baanhoek en Hardinxveld Blauwe Zoom bestonden niet in de plan U-tijd, deze hebben perrons van 120 meter. Volgens de berichten gaan er driedelige Civity's rijden en die zijn 60 meter. Dat past dus net niet, in Arkel en Gorinchem zijn de perrons 169 meter of langer dus daar zou het moeten passen tenzij er plannen zijn om met drie gekoppelde stellen te rijden.

 

23-12-2024 22:52:54
michaben
michaben

Arkel en Gorinchem (spoor 2) zijn ook 120 meter.

 

07-06-2025 11:34:39
phantom
phantom

Prorail is weer opgedoken met "nieuw" nieuws omtrent Qbuzz en de MerwedeLingelijn.
Er is een bijeenkomst geweest waarin e.e.a. is besproken,linkje vind je hier: www.prorail.nl
Wat ik zelf opvallend vind is dat men o.a. kijkt naar het emplacement naast de zwijndrechtse brug voor nieuw te maken opstel locatie van qbuzz treinstellen waarbij deze ook gereinigd kunnen worden.
Dit omdat de gemeente Dordrecht een groot plan is gestart en al deels uitvoerd,waarbij eigenlijk heel dat emplacement weg zou moeten ivm bouw van huizen en parken/openbaar groen.
De grond van het emplacement is wel van prorail/ns vastgoed.
Ben benieuwd hoe dit verder gaat.

 

07-06-2025 13:33:18
selivio
selivio

Nee, dat verwijderen van het emplacement was ooit in een gebiedsvisie van Dordrecht terechtgekomen (waar heel veel commentaar op gekomen is toen), en dat is in de huidige plannen niet meer het idee. De nieuwe plannen eindigen waar het emplacement begint.

 

08-06-2025 11:18:56
phantom
phantom

Dat was ook in meerdere tekeningen te zien die online verschenen.
Dat de gemeente van dat plan is afgestapt,dat was me echter niet bekend.
*na wat rondsnuffelen is i.d.d. zichtbaar dat het geheel ophoud aan de rand van het emplacement en dat ook de stamlijn richting o.a. Volker rail blijft liggen.
Zal me benieuwen of men op dat emplacement dan toch zou kunnen kijken om wat sporen om te bouwen tot service sporen voor Qbuzz.
Want dat zou gezien de andere alternatieven,wel de goedkoopste versie zijn geloof ik.

 

08-06-2025 12:41:55
Rsb
Rsb

Nu te hopen dat niet over bijvoorbeeld 10 jaar de omgevingsvergunning geweigerd wordt vanwege de voor omwonenden "overlastgevende activiteiten"....

 

09-06-2025 11:50:42
phantom
phantom

In de 1ste instantie is het belangrijk,dat de huidige omgevingsvergunning het niet zou verbieden dat er sporen verbouwd gaan worden tot schoonmaak sporen met allerlei faciliteiten erbij.
Op deze site:cms.dordrecht.nl
kan je zien/de info vinden, dat de huidige huizen langs het emplacement vervangen worden door groen,een geluidswal en hoogbouw nieuwbouw,de huidige huisjes op de weeskinderendijk gaan dus plat.
Kans op geluidsoverlast zou dus moeten verminderen/niet aanwezig moeten zijn,mocht men daar de schoonmaak faciliteiten gaan plaatsen voor Qbuzz.
(overigens kan het voor NS wellicht ook handig zijn als er treinstellen langere tijd geparkeerd staan/worden rondom het station)



Laatst bewerkt door phantom op 09-06-2025 11:51
 

09-06-2025 12:41:22
thom
thom

Verwacht je niet teveel van wat dat allemaal inhoudt?

Schoonmaak faciliteiten stelt niet veel meer voor dan een degelijk looppad met wat bordessen en lantaarn palen en een schoonmaker die af en toe met zijn emmer voorbij loopt...

 

09-06-2025 16:49:49
sjoerd
sjoerd

De huizen aan de Weeskinderendijk in Dordrecht zijn inderdaad grotendeels wel aan vervanging toe. Vroeger lag daarachter de houthaven waarin groepen boomstammen lagen; waar eventueel een opstel- en reinigingsterrein komt, ligt nu een aantal sporen voor het opstellen van werkmaterieel en voor het rangeren met goederenwagens voor de stamlijn naar Zeehaven, en een groot parkeerterrein voor bezoekers van de binnenstad. Daar lag vroeger de spoorweghaven, die is gedempt met huisvuil en puin. Niet spitten dus. Meer naar de spoordijk naar de brug ligt een eenvoudige losplaats en een geëlektrificeerd uithaalspoor.

Door de ligging aan de Weeskinderendijk, vanouds een waterkering, zijn de huizen erlangs vrijwel allemaal aan de achterzijde naar de houthaven verzakt. In sommige panden ligt de vloer aan de achterzijde 40 cm lager dan aan de voorzijde. Nieuwbouw daar is te verwachten.