09-08-2025 13:35:59 2
thom
thom

Quote
mdeen (09-08-2025 08:16:50):


Quote
mren (08-08-2025 18:22:59):


Waar lees je dan dat Liempde een station heeft?


Welk nut heeft het om Liempde te schrijven. Ik zou zo niet weten waar dat ligt (noord of zuid van Eindhoven, zo ver ben ik wel) en er zullen echt geen treinen zijn die van ergens tot Liempde rijden om daar de reizigers op bussen naar Eindhoven te laten overstappen.

Dus in zoverre is het gewoon dom om Liempde te schrijven. De treinen zullen wel van Den Bosch naar Boxtel rijden (heb het even opgezocht) om daar de reizigers te laten overstappen. Zet dat dan ook zo neer.

Het is exact dat soort onnadenkende acties of communicaties die de laatste jaren steeds vaker voorkomen waardoor de reiziger zich steeds minder serieus genomen voelt. Alsof de medewerkers geen verstand meer hebben of dat ze intern alles al op AI hebben overgeschakeld. Als je twee keer nadenkt moet je toch inzien dat dit gewoon niet zo gecommuniceerd moet worden?



Nogmaals, die lijst is louter als een overzicht bedoeld en daarmee ook gericht op omwonende van het spoor en de werkzaamheden.

Als infrastructuur beheerder verwijst Prorail je onderaan deze lijst sowieso door voor reisadvies naar de websites van de vervoerders,

want daar is die lijst niet voor bedoeld en heeft Prorail ook niet direct mee van doen.

Je kunt jezelf als reiziger wel steeds overal in het middelpunt zetten en denken dat het alleen om reiziger gaat en moet gaan, maar er is meer dan dat.

 

16-08-2025 11:11:59
abbm
abbm

Quote
R1-2010 (08-08-2025 17:42:12):


Beter zoeken: Lijst met werkzaamheden | ProRail



Geheel volledig is die lijst niet. En verder gaand op de Maaslijn: de weekendstremming 27-28 september Cuijk-Nijmegen staat er niet tussen.

 

16-08-2025 11:40:31
rick
rick

Is dat langer dan drie dagen? ;)

 

20-08-2025 11:44:04
mdeen
mdeen

Ik kan het nergens vinden in berichten of bij Prorail, wat voor wissels worden er neergelegd en worden bestaande wissels vervangen door snellere varianten? Ik zie op sporenplan.nl dat eigenlijk alle wissels die regelmatig afbuigend bereden worden voor 60 km/h zijn, behalve het symmetrisch wissel bij Mook.

Als dubbelsporige stukken langer worden en er met sneller optrekkend materieel gereden wordt lijkt het handig om alle wissels minstes voor 80 km/h te hebben. Straks ga je alle winst weer weggooien door met 60 door een wissel te moeten om dan 500 meter lang met 60 door te moeten rijden omdat je toch weer stopt.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

20-08-2025 12:20:00
AlbertP
AlbertP

Zie deze spoorkaart van Nederland en zoom in op het blokje "Project Maaslijn, noordelijk deel (2024)". Daar staat een "14" voor 140 km/h in het wissel van Mook-Molenhoek, en aan alle stukken verlengd dubbelspoor (noordzijde Boxmeer en Cuijk, zuidzijde Venray).

 

20-08-2025 12:45:31
henri1972
henri1972

Alleen waarom er nou een stuk spoor van een meter of 10 uit spoor 3 op Vry is weggehaald is mij een raadsel.

In het kader van eventuele toekomstige spoorverdubbeling had ik spoor 3 doorgaand gehouden en van spoor 2 een kopspoor gemaakt.

Dan hoeven in Vry eindigende treinen geen doorgaand spoor te kruisen. Regeren is vooruit zien hè ? 😉

 

20-08-2025 13:41:38
martijn
martijn

Neem dan gelijk de nieuwe kopsporen in Boxmeer en Cuijk mee in je advies ;)

 

20-08-2025 14:30:17
henri1972
henri1972

Geen idee? Heb niet gezien dat t daar ook is aangepast. Zat ri Nm in de rijrichting rechts...

Maar als t daar ook zo is had ik t kopspoor als middelste spoor gemaakt.

 

21-08-2025 08:15:44
mdeen
mdeen

Quote
AlbertP (20-08-2025 12:20:00):


Zie deze spoorkaart van Nederland en zoom in op het blokje 'Project Maaslijn, noordelijk deel (2024)'. Daar staat een '14' voor 140 km/h in het wissel van Mook-Molenhoek, en aan alle stukken verlengd dubbelspoor (noordzijde Boxmeer en Cuijk, zuidzijde Venray).


Zouden er echt 140 km/h-wissels komen op de Maaslijn? Dat zou ik zeer ambitieus vinden.
Hebben we dat al ergens anders in Nederland, uitgezonderd in combinatie met de HSL?

 

21-08-2025 08:18:09
geert
geert

Het land ligt er vol mee: Ama, Zlw, Gpda, Lpe enz.

 

21-08-2025 08:36:37
michaben
michaben

Er komen inderdaad enkele 1:29 wissels te liggen voor 140km/u.

 

21-08-2025 09:21:16
bart84
Moderator
bart84

Quote
martijn (20-08-2025 13:41:38):


Neem dan gelijk de nieuwe kopsporen in Boxmeer en Cuijk mee in je advies ;)


Ik kwam er gisteren ook nog langs:
Zoals al eerder aangegeven is het derde spoor in Ck en Bmr ook een kopspoor geworden. Ck nog bereikbaar vanuit het noorden (en loopt net iets langer door dan het perron) en in Bmr bereikbaar vanuit het zuiden en loopt net niet volledig langs het perron (zodat de overpad naar de parkeerplaats aan de zuid-west kant kan vervallen).
Door van alle '3e' sporen tussen Nm en Br kopsporen te maken (ongeacht van welke kant benaderbaar) is daarmee ook direct de mogelijkheid weggenomen om daar in de toekomst een (goederen)trein aan de kant te nemen. Mogelijk dat dat ook juist de bedoeling is van deze werk wijze.
Daarnaast viel met op dat rondom de sporen in station Bmr als betonnen voetjes waren geplaatst voor de portalen. Dan over een groot gedeelte naar het noorden (nog) niet en dan weer een groot gedeelte wel. Ook ten noorden van Ck is er ten westen van het huidige spoor al veel ruimte vrij gemaakt voor het nieuw spoor en liggen er ook al grote aantallen nieuwe en gebruikte dwarsliggers klaar bij overweg Potbeker/Galberg (of komen deze er juist uit?)

 

21-08-2025 11:01:13
phantom
phantom

Is er in de omgeving daar een bedrijf dat structureel gebruik maakt van het spoor ?
Hoevaak is het de afgelopen jaren voorgekomen dat er daar (structureel) een goederentrein te vinden was ?
Als antwoord 1 nee is en antwoord 2 zelden tot nooit,dan kan ik me voorstellen dat men geen rekening meer houd met een goederentrein die misschien 1x in de 2 jaar over die lijn zou rijden vanwege een speciale uitzondering,
Dan zal men waarschijnlijk de reizigers treinen even aan de kant houden,om die cargo in 1x door te laten rijden,dan is men er het snelste weer "vanaf"

 

21-08-2025 11:11:51
broek53
broek53

Quote
mdeen (21-08-2025 08:15:44):


Quote
AlbertP (20-08-2025 12:20:00):


Zie deze spoorkaart van Nederland en zoom in op het blokje 'Project Maaslijn, noordelijk deel (2024)'. Daar staat een '14' voor 140 km/h in het wissel van Mook-Molenhoek, en aan alle stukken verlengd dubbelspoor (noordzijde Boxmeer en Cuijk, zuidzijde Venray).


Zouden er echt 140 km/h-wissels komen op de Maaslijn? Dat zou ik zeer ambitieus vinden.
Hebben we dat al ergens anders in Nederland, uitgezonderd in combinatie met de HSL?


Ja, deels komt dat doordat ProRail vrijwel volledig aan het teruggaan is naar een zeer beperkte catalogus van standaard-wisels. Voor snelheden boven de 80 km/h (1:15) staat daar alleen de 1:29 in en die is standaard geschikt voor 140 km/h in de afbuigende stand.



Laatst bewerkt door broek53 op 21-08-2025 11:12
 

21-08-2025 12:04:20
AlbertP
AlbertP

Het schema suggereert overigens dat de baanvaksnelheid op delen van de route daadwerkelijk 140 km/h wordt.

 

21-08-2025 12:20:26
broek53
broek53

Quote
phantom (21-08-2025 11:01:13):


Is er in de omgeving daar een bedrijf dat structureel gebruik maakt van het spoor ?
Hoevaak is het de afgelopen jaren voorgekomen dat er daar (structureel) een goederentrein te vinden was ?
Als antwoord 1 nee is en antwoord 2 zelden tot nooit,dan kan ik me voorstellen dat men geen rekening meer houd met een goederentrein die misschien 1x in de 2 jaar over die lijn zou rijden vanwege een speciale uitzondering,
Dan zal men waarschijnlijk de reizigers treinen even aan de kant houden,om die cargo in 1x door te laten rijden,dan is men er het snelste weer 'vanaf'



Als ProRail echt enigszins rekening had willen houden met goederentreinen, dan zouden niet de zijsporen van Kruispunt Beugen en Meerlo-Tienray opgebroken worden. Juist het feit dat ze weg kunnen, betekent dat de reizigersdienst ze niet nodig heeft (en dat ze voor de bijsturing niet nodig geacht worden) en dat je er dus een goederentrein zou kunnen laten kruisen.

 

21-08-2025 12:39:30
AlbertP
AlbertP

Meerlo-Tienray ligt op een paar honderd meter afstand van het toekomstige dubbelspoor, daar is weinig verloren.

De dienstregeling ligt met de nieuwe infra overigens vast aan de kruising Vierlingsbeek. Als er een kwartierdienst tot Venray rijdt, krijg je er ook met Beugen geen cargo's door. Daarvoor zou nog veel meer extra spoor nodig zijn.

 

21-08-2025 13:11:56
broek53
broek53

Dat is zeker, maar ik zeg alleen dat het opbreken vn Kruispunt Beugen op het omgejeerde wijst: er wordt op geen enkele manier rekening gehouden met goederenverker (overdag althans). Dat snap ik wel, want ook Nijmegen kom je straks niet meer fatsoenlijk door bijvoorbeeld.

 

21-08-2025 13:54:38
Marco
Marco

Quote
AlbertP (21-08-2025 12:04:20):


Het schema suggereert overigens dat de baanvaksnelheid op delen van de route daadwerkelijk 140 km/h wordt.


Wordt het ook!

Overigens heb ik me nog afgevraagd waarom het 140 wordt, en niet "gewoon" 160. Het materieel kan het inmiddels, en ATB-NG laat dat ook toe. De bodemsoort is grotendeels zand, op Cuijk na, dus de baanstabiliteit zal vast geen ramp zijn. Ik denk dat het antwoord te vinden is in de wissels: met 160 op de vrije baan moet je zorgen voor (extra) seinen met lichtbakken enzo. Ook de bovenleiding zal wel weer het B1-systeem worden, dus max. 140 km/h. Of het qua bogen zou kunnen weet ik niet.

 

21-08-2025 14:17:39
AlbertP
AlbertP

Quote
broek53 (21-08-2025 13:11:56):


Dat is zeker, maar ik zeg alleen dat het opbreken vn Kruispunt Beugen op het omgejeerde wijst: er wordt op geen enkele manier rekening gehouden met goederenverker (overdag althans). Dat snap ik wel, want ook Nijmegen kom je straks niet meer fatsoenlijk door bijvoorbeeld.



Wat zou het nut zijn van een zijspoor in Beugen, als het niet mogelijk is om overdag van Beugen naar Venray te komen sinds de kwartierdienst daar de hele dag rijdt? Een trein 's ochtends opstellen en de volgende avond verder rijden?

 

21-08-2025 15:14:20
SchuurB
SchuurB

Quote
Marco (21-08-2025 13:54:38):


Quote
AlbertP (21-08-2025 12:04:20):


Het schema suggereert overigens dat de baanvaksnelheid op delen van de route daadwerkelijk 140 km/h wordt.


Wordt het ook!

Overigens heb ik me nog afgevraagd waarom het 140 wordt, en niet 'gewoon' 160. Het materieel kan het inmiddels, en ATB-NG laat dat ook toe. De bodemsoort is grotendeels zand, op Cuijk na, dus de baanstabiliteit zal vast geen ramp zijn. Ik denk dat het antwoord te vinden is in de wissels: met 160 op de vrije baan moet je zorgen voor (extra) seinen met lichtbakken enzo. Ook de bovenleiding zal wel weer het B1-systeem worden, dus max. 140 km/h. Of het qua bogen zou kunnen weet ik niet.



Ik vermoed dat je redenatie bij overwegveiligheid moet beginnen. Wetgeving staat weliswaar 160 km/u toe op overwegen, maar ProRail-regelgeving niet. Ik neem aan dat men eerst snelheidsverhoging naar 160 km/u als kansloos beoordeeld heeft voordat de rest van de door jou genoemde details ingevuld zijn.

 

21-08-2025 17:00:00
BVisser
BVisser

Quote
broek53 (21-08-2025 13:11:56):


Dat is zeker, maar ik zeg alleen dat het opbreken van Kruispunt Beugen op het omgekeerde wijst: er wordt op geen enkele manier rekening gehouden met goederenverkeer (overdag althans). Dat snap ik wel, want ook Nijmegen kom je straks niet meer fatsoenlijk door bijvoorbeeld.


Dan kan die verbindingsboog van de Betuweroute richting Nm ook wel opgebroken worden want die zal dan nooit gebruikt worden.



Laatst bewerkt door BVisser op 21-08-2025 17:02
 

21-08-2025 19:32:40
AlbertP
AlbertP

Het gaat hier om overdag door de week, natuurlijk kan 's nachts en in het weekend (bijna) overal gereden worden met goederentreinen (hoewel die boog v.z.i.w. niet in dienst is.)



Laatst bewerkt door AlbertP op 21-08-2025 19:33
 

22-08-2025 02:23:07
scooter
scooter

Nee,klopt,die is buiten dienst.Er staat ook een bord in het spoor

 

22-08-2025 13:14:37
john2
john2

Quote
AlbertP (21-08-2025 19:32:40):


Het gaat hier om overdag door de week, natuurlijk kan 's nachts en in het weekend (bijna) overal gereden worden met goederentreinen (hoewel die boog v.z.i.w. niet in dienst is.)



Kan op Google niet vinden wat v.z.i.w. betekent.

 

22-08-2025 13:18:02
BVisser
BVisser

Voor Zover Ik Weet.

 

22-08-2025 13:18:55
john2
john2

BVisser, dank je wel.

 

22-08-2025 13:31:57
sik214
sik214

Quote
SchuurB (21-08-2025 15:14:20):


Quote
Marco (21-08-2025 13:54:38):


Quote
AlbertP (21-08-2025 12:04:20):


Het schema suggereert overigens dat de baanvaksnelheid op delen van de route daadwerkelijk 140 km/h wordt.


Wordt het ook!

Overigens heb ik me nog afgevraagd waarom het 140 wordt, en niet 'gewoon' 160. Het materieel kan het inmiddels, en ATB-NG laat dat ook toe. De bodemsoort is grotendeels zand, op Cuijk na, dus de baanstabiliteit zal vast geen ramp zijn. Ik denk dat het antwoord te vinden is in de wissels: met 160 op de vrije baan moet je zorgen voor (extra) seinen met lichtbakken enzo. Ook de bovenleiding zal wel weer het B1-systeem worden, dus max. 140 km/h. Of het qua bogen zou kunnen weet ik niet.



Ik vermoed dat je redenatie bij overwegveiligheid moet beginnen. Wetgeving staat weliswaar 160 km/u toe op overwegen, maar ProRail-regelgeving niet. Ik neem aan dat men eerst snelheidsverhoging naar 160 km/u als kansloos beoordeeld heeft voordat de rest van de door jou genoemde details ingevuld zijn.


Of bij de standaard catalogus-wissels. Volgens mij is de 1:29 de kleinste hoekverhouding zonder beweegbaar puntstuk en als dat niet gewenst is, zit je dus ook aan de max van 140 km. Voor iig de wissels.

 

22-08-2025 14:22:52
michaben
michaben

Zolang de wissels nabij stations liggen zul je daar amper de 140 halen, laat staan 160. En als je sneltreinen wilt laten rijden heb je waarschijnlijk meer aan dubbelspoor dan aan snellere wissels.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


22-08-2025 15:28:53
AlbertP
AlbertP

Het zijn dan ook de wissels aan het verlengde dubbelspoor, dus weg van de stations, die voor 140 km/h aangelegd worden. Alleen bij Mook-Molenhoek ligt er straks een direct aan het perron, als vervanging van een symmetrisch 120 km/h-wissel, dat blijkbaar niet meer in de catalogus opgenomen is.

 

22-08-2025 15:36:50
michaben
michaben

Die verlengingen zijn echter niet meerdere kilometers dus de discussie over 160km/u blijft zinloos op die korte stukjes.

 

29-09-2025 21:38:46
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Ik weet niet of het dit weekend gebeurt is of wellicht al eerder.

Station Ck heeft een seinbrug over de sporen 1 t/m 3.

Er zit alleen een sein (640) op voor spoor 1 ri Vl die het overpad beveiligt.

Daarmee is het bruikbare spoor 1 ri Vl nog maar heel kort.

 

18-10-2025 09:13:58
john2
john2

Nieuwe treinen Maaslijn worden ingezet in het noorden van het land.

www.rover.nl

 

18-10-2025 10:08:25
BVisser
BVisser

Zoals in het artikel staat is dat helemaal nog niet zeker.



Laatst bewerkt door BVisser op 18-10-2025 10:08
 

18-10-2025 10:14:16
bart84
Moderator
bart84

Quote
john2 (18-10-2025 09:13:58):


Nieuwe treinen Maaslijn worden ingezet in het noorden van het land.

www.rover.nl


Dit artikel is dan ook al een maand oud. Iets vergelijkbaar heeft ookal in t Arriva topic gestaan.

 

18-10-2025 10:22:06
john2
john2

Sorry, hier niet op gelet.

En ik onthou me niet alles wat er op Somda is gezet.

Lees ook niet alles uit te treuren na of er al een bepaald onderwerp al aan bod is geweest.



Laatst bewerkt door john2 op 18-10-2025 18:11, reden: meer tekst er bij gezet.
 

18-10-2025 12:01:55
phantom
phantom

Kan iemand hier iets meer licht op schijnen,dit stukje uit het artikel is apart en verwarrend te noemen:
Door die vertraging moet Arriva zeven jaar langer met oude dieseltreinen rijden dan gedacht. Deze treinen staan in een Poolse loods
Arriva moet langer met diesels blijven rijden maar die staan in een poolse loods ?
Kan (en zal vast,volgens sommige) aan mij liggen,maar waar Arriva mee rijd met die diesels,dat zijn toch hopelijk andere diesels als die ergens in polen in een loods staan ?
Waarop hint men dan als het gaat over die 'dieseltreinen die in polen staan' zijn dat dan de voormalige stellen die o.a. Arriva heeft gebruikt tot ze hun eigen treinen kregen,en die bijna allemaal verkocht zijn aan polen en Tsjechië ?



Laatst bewerkt door phantom op 18-10-2025 12:02
 

18-10-2025 12:12:44
Marco
Marco

Ik denk dat de schrijvers van het artikel het per ongeluk verkeerd hebben opgeschreven. Ze zullen bedoelen dat de elektrische Flirts voor de Maaslijn in de opslag staan.

 

18-10-2025 12:50:59
bart84
Moderator
bart84

In het Arriva-topic stond deze link: www.treinreiziger.nl

 

19-10-2025 11:29:20
phantom
phantom

De stellen staan dus ergens in het buitenland,en dan is het de vraag,welke locatie kan zo lang nieuwe treinstellen stallen zonder dat er (schijnbaar)vernielingen aan worden gepleegd en toch een grote rekening genereren.
(Want in het gelinkte artikel van bart,spreekt men over een pittige rekening voor de stalling voor de stellen die in het buitenland staan te niksen.)

Wat is overigens het probleem om die stellen elders in te zetten,al is dat maar tijdelijk,Arriva heeft toch genoeg spoorlijnen om ze op in te zetten.
Voor mijn part zetten ze er een stel in op de betuwelijn,daar moeten toch nieuwe treinen komen,dus waarom zolang dan niet een paar van die treinen daar brengen om te rijden ?

 

19-10-2025 11:31:46
mren
mren

Waarom zou betalen om bijvoorbeeld 5 of 10 extra treinen in te zetten die je niet nodig hebt?

 

19-10-2025 11:40:59
bart84
Moderator
bart84

Quote
phantom (19-10-2025 11:29:20):


Wat is overigens het probleem om die stellen elders in te zetten,al is dat maar tijdelijk,Arriva heeft toch genoeg spoorlijnen om ze op in te zetten.
Voor mijn part zetten ze er een stel in op de betuwelijn,daar moeten toch nieuwe treinen komen,dus waarom zolang dan niet een paar van die treinen daar brengen om te rijden ?


Op de betuwelijn (oost) kunnen deze stellen niet rijden, daar is geen bovenleiding.

 

19-10-2025 11:49:07 1
rick
rick

Quote
phantom (19-10-2025 11:29:20):


De stellen staan dus ergens in het buitenland,en dan is het de vraag,welke locatie kan zo lang nieuwe treinstellen stallen zonder dat er (schijnbaar)vernielingen aan worden gepleegd en toch een grote rekening genereren.


Een loods in Polen waar je het gisteren zelf over had.

 

19-10-2025 15:09:52
Muizeneus
Muizeneus

Quote
bart84 (19-10-2025 11:40:59):


Quote
phantom (19-10-2025 11:29:20):


Wat is overigens het probleem om die stellen elders in te zetten,al is dat maar tijdelijk,Arriva heeft toch genoeg spoorlijnen om ze op in te zetten.
Voor mijn part zetten ze er een stel in op de betuwelijn,daar moeten toch nieuwe treinen komen,dus waarom zolang dan niet een paar van die treinen daar brengen om te rijden ?


Op de betuwelijn (oost) kunnen deze stellen niet rijden, daar is geen bovenleiding.


En op de westelijke Betuwelijn, waarvoor inderdaad nieuw materieel besteld is, rijdt Qbuzz en dat zijn geen vriendjes van Arriva....

 

20-10-2025 07:55:09
mdeen
mdeen

Quote
phantom (19-10-2025 11:29:20):


Wat is overigens het probleem om die stellen elders in te zetten,al is dat maar tijdelijk,Arriva heeft toch genoeg spoorlijnen om ze op in te zetten.


Omdat er geen eind is aan de eisen die een opdrachtgever kan stellen. Die kan gewoon zeggen 'nee, wil ik niet' zonder daar enige reden voor te hebben anders dan dat ze dat niet willen.
En "elders" is dus niet in Limburg waar ze in opdracht van de provincie voor besteld zijn.



Laatst bewerkt door mdeen op 20-10-2025 07:55
 

20-10-2025 08:03:27
treinhobby
treinhobby

Maar in dit geval staat de provincie Limburg er helemaal achter dat deze stellen tussen Zl en Gn worden ingezet, omdat ze dan hun aandeel in de stallingskosten niet meer hoeven te betalen.


www.l1nieuws.nl



Laatst bewerkt door treinhobby op 20-10-2025 08:05
 

20-10-2025 13:38:49
hw1969
hw1969

Quote
broek53 (21-08-2025 13:11:56):


Dat is zeker, maar ik zeg alleen dat het opbreken vn Kruispunt Beugen op het omgejeerde wijst: er wordt op geen enkele manier rekening gehouden met goederenverker (overdag althans). Dat snap ik wel, want ook Nijmegen kom je straks niet meer fatsoenlijk door bijvoorbeeld.



Het tweede spoor van Beugen is alleen afbuigend toegankelijk met 40 km/u. Dat vreet capaciteit. Een investering om snellere wissels te bouwen en bovenleiding aan te brengen is uit oogpunt van het investeringsbedrag afgevallen. Zowel Cuijk als het (nieuwe) dubbelspoor in Boxmeer liggen maar vier kilometer verderop.



Laatst bewerkt door hw1969 op 20-10-2025 13:41
 

20-10-2025 13:53:50 2
broek53
broek53

Merkwaardige vermenging van totaal verschillende argumenten. Snelheid is niet per se van belang voor een kruisingsspoor, aan Boxmeer of Cuijk heb je alleen wat als je daar qua drgl kunt kruisen met een goederentrein en qua geld wordt met het opruimen van Beugen een geweldige desinvestering gedaan: een paar jaar geleden is het vernieuwde Kruispunt Beugen voorzien van een nieuwe elektronische beveiliging, inclusief airconditioned relaishuis. Zo jammer dit.

 

20-10-2025 13:58:13 1
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Vroeger was Beugen ook echt een station.

Daar kon je overstappen op de lijn van Vlissingen naar Gennep en verder Duitsland in.

 

20-10-2025 14:07:56 1
broek53
broek53

Zeker, en alleen voor dat doel. Het lag met recht in the middle of nowhere.

 

20-10-2025 14:46:59
hw1969
hw1969

Snelheid is wel van belang. Je moet enkelspoor vrijmaken en als je een lange trein met 40km/u moet laten aankomen en vertrekken van dat spoor dan vreet dat capaciteit. Dan zou je dus kunnen investeren in het sneller bereikbaar maken van dat spoor , maar daar wilde niemand de portemonnee voor trekken.

Overigens blijven er dromen over volledig dubbelspoor, dus de ruimte wordt niet weggegeven.

 

20-10-2025 15:00:25
broek53
broek53

Beugen bewijst dus, zoals ik zei, dat er niets gedaan wordt om het rijden van goederentreinen over de Maaslijn mogelijk te maken. Daar ging de opmerking destijds over. En ja, als dat het plan is, heb je aan Beugen vrijwel niets.

 

20-10-2025 15:28:15
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Ten noorden van Nm hoef je straks pas later af te remmen naar 40kmh voor goederentreinen zo maak ik op uit de stukken die bij PHS Nijmegen horen.

Iets doet men dus schijnbaar wel maar ......

 

20-10-2025 15:44:17
broek53
broek53

Op het noordelijke emplacement van Nijmegen gaat de snelheid omhoog naar 80 voor alle treinen, als je dat bedoelt. Maar dat heeft overigens niets met de Maaslijn te maken.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

20-10-2025 16:25:13
mich
mich

Goederentreinen overdag is nu over de Maaslijn niet meer mogelijk. De seinen zijn op diverse stations zoals Vry Bmr en Ck zo geplaatst dat daar geen goederentrein tussen de seinen past. Je kunt er dus ook niet meer mee kruisen. Goederen kan dus echt alleen nog s'nachts. Overigens geeft zoals voorspeld het opbreken van spoor 3 in Bmr nu extra vertraging en regelmatig compleet uitgevallen spitstreinen omdat deze bij vertraging niet daar aan de kant kunnen om te keren.

 

20-10-2025 18:31:40
martijn
martijn

Nou ja, opbreken... Om onbegrijpelijke redenen ligt het er nog deels, maar is het nu alleen vanuit het zuiden bereikbaar. Waardoor het inderdaad nutteloos is.

 

20-10-2025 21:12:39 2
Muizeneus
Muizeneus

Quote
mich (20-10-2025 16:25:13):


Goederentreinen overdag is nu over de Maaslijn niet meer mogelijk. De seinen zijn op diverse stations zoals Vry Bmr en Ck zo geplaatst dat daar geen goederentrein tussen de seinen past. Je kunt er dus ook niet meer mee kruisen.


Kruisen is toch pas onmogelijk als beide treinen niet tussen de seinen passen? Ok het zal vertraging opleveren maar als het moet kan het....

 

20-10-2025 22:15:15
Thijstrein
Thijstrein

Uiteindelijk zal spoor 3 te Boxmeer in z'n geheel verdwijnen. Het stuk wat er nu nog ligt is enkel om werkmaterieel op te stellen bij de nog komende werkzaamheden. Als de werkzaamheden afgerond zijn verdwijnt spoor 3

 

21-10-2025 11:06:07
Ysbergsla
Ysbergsla

Quote
Muizeneus (20-10-2025 21:12:39):


Quote
mich (20-10-2025 16:25:13):


Goederentreinen overdag is nu over de Maaslijn niet meer mogelijk. De seinen zijn op diverse stations zoals Vry Bmr en Ck zo geplaatst dat daar geen goederentrein tussen de seinen past. Je kunt er dus ook niet meer mee kruisen.


Kruisen is toch pas onmogelijk als beide treinen niet tussen de seinen passen? Ok het zal vertraging opleveren maar als het moet kan het....


Belangrijk onderscheid dient te worden gemaakt tussen fysiek onmogelijk dan wel praktisch onmogelijk. ProRail wil graag een conflictvrije dienstregeling en gaat voor iets dergelijks nimmer meer een pad afgeven overdag.



Laatst bewerkt door Ysbergsla op 21-10-2025 11:06
 

21-10-2025 15:41:45
AlbertP
AlbertP

Ik heb ook al eerder geargumenteerd - zie de discussie op 21 augustus hier - dat er geen mogelijkheid is om een goederentrein in de dienstregeling op de noordelijke Maaslijn in te passen, ongeacht of er in Beugen een extra spoor ligt. Voor een goederenpad overdag, ook voor een korte trein, is veel meer infra nodig of het schrappen van een reizigerstrein.



Laatst bewerkt door AlbertP op 21-10-2025 15:42