Werkzaamheden Tilburg en omgeving
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Werkzaamheden
13-08-2023 20:33:21
Rsb
Rsb

Komende maandag wordt er gewerkt op station Tilburg, bij Rijen en Oisterwijk.

Deze 4 dagen staat onder meer het afbouwen van het 4e perron (noordelijke zijperron op voormalig spoor 907) in de planning. Het emplacement wordt nog niet aanpast. Wordt er wellicht ook een andere verdeling gemaakt van het verkeer tussen Tb en Tba?

Zijn hier inmiddels wel plannen en tekeningen van?

Voor nu lijkt het extra perron namelijk niet veel meerwaarde te hebben tot wijziging van het emplacement en is het voor reizigers niet bereikbaar. Hoe staan jullie hier in?

Website van Prorail



Laatst bewerkt door Rsb op 13-08-2023 20:37
 

13-08-2023 21:05:27
michaben
michaben

Oorspronkelijk zou de ombouw ook deze zomer plaatsvinden maar dat loopt dus vertraging op waardoor je er nu nog niet veel aan zal hebben. Maar het extra perron is ook pas echt nodig zodra er 4 intercity's per uur tussen Bd en Ehv gaan rijden en dat is pas op zijn vroegst in 2025. Voornaamste doel van het extra perron is een kortere opvolgtijd, om die extra treinen mogelijk te maken moeten de treinen elkaar korter kunnen opvolgen en dat kan alleen als twee opeenvolgende treinen van een ander perron vertrekken.

 

13-08-2023 21:22:43
Rsb
Rsb

Die opvolging was in het verleden 4 minuten op hetzelfde perron richting Tba (toenmalige 1900/2500 en 3600). Tegemoetkomend verkeer minder planmatig met 5.5 tot 6 minuten langs hetzelfde perron bij vertraging van de 1900/2500. Dat lijkt me al erg strak. Hoeveel extra wil je nog inkorten?

 

13-08-2023 21:37:45
Dionysusnu
Dionysusnu

Opvolging tussen 2 ICs kan 3 minuten zijn bij vertrek: Zie de 1100 en 3500 vanuit Ehv.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

14-08-2023 01:25:47
scooter
scooter

Zijn alleen wel 2 verschillende vertrekperrons,Rsb noemt vanaf hetzelfde perron in Tb

 

14-08-2023 01:33:06
Dionysusnu
Dionysusnu

En vraagt daarbij hoeveel het nog verder ingekort kan worden met meerdere perrons. Dat beantwoord ik.

 

14-08-2023 11:13:13 1
phantom
phantom

Is in deze periode het hele station gesloten voor alle treinverkeer ??
Of is er bv voor cargo nog ruimte om te rijden en is het "enkel" reizigersvervoer wat er dan niet mogelijk is ?

 

14-08-2023 11:18:04
martijn
martijn

Aangezien ze een tunnel gaan inschuiven in Rijen, heeft het openhouden van het station voor cargo ook geen zin... Bovendien zag ik aan Tba-zijde ook wat nieuwe bovenleidingsportalen liggen. Alle werkzaamheden staan trouwens netjes omschreven in de link...



Laatst bewerkt door martijn op 14-08-2023 11:20
 

14-08-2023 15:19:47
DDZ7504
DDZ7504

Cargo rijdt om. Binnenlandse treinen (en een enkele internationale) via Rtd-Ut-Ht, meeste internationale verkeer gaat via BR-Em.

 

15-08-2023 01:59:40
scooter
scooter
Quote
martijn (14-08-2023 11:18:04):

Aangezien ze een tunnel gaan inschuiven in Rijen, heeft het openhouden van het station voor cargo ook geen zin... Bovendien zag ik aan Tba-zijde ook wat nieuwe bovenleidingsportalen liggen. Alle werkzaamheden staan trouwens netjes omschreven in de link...


Ook tussen Tb en Tbu worden portalen vervangen,ongeveer al vanaf de overweg zwartvenseweg,dus nog voor Tbu

 

15-08-2023 02:06:39
scooter
scooter
Quote
Rsb (13-08-2023 20:33:21):

Komende maandag wordt er gewerkt op station Tilburg, bij Rijen en Oisterwijk.

Deze 4 dagen staat onder meer het afbouwen van het 4e perron (noordelijke zijperron op voormalig spoor 907) in de planning. Het emplacement wordt nog niet aanpast. Wordt er wellicht ook een andere verdeling gemaakt van het verkeer tussen Tb en Tba?

Zijn hier inmiddels wel plannen en tekeningen van?

Voor nu lijkt het extra perron namelijk niet veel meerwaarde te hebben tot wijziging van het emplacement en is het voor reizigers niet bereikbaar. Hoe staan jullie hier in?

Website van Prorail


Om hier nog even op terug te komen:

De plannen die ik ken betekenen dat spoor 4 het directe spoor voor treinen uit Ht wordt,spoor 3 voor treinen uit Ehv,spoor 1 zoals nu voor beide richtingen en dat spoor 2 een zijspoor van spoor 1 wordt(en dus geen doorgaand spoor meer).Dit zou in de praktijk kunnen betekenen dat de treinen van/naar Ht en Ehv ieder zijn eigen perronspoor krijgt

-spoor 1 naar Ehv

-spoor 2 naar Ht

-spoor 3 uit Ehv

-spoor 4 uit Ht

treinen naar Ht moeten tussen Tb en Tba dan hetzelfde als nu rijden.

Dit zou dan volgend voorjaar gerealiseerd moeten zijn

 

16-08-2023 23:09:11
Rsb
Rsb

Dank voor deze info. Het levert wat meer bijsturingsmogelijlheden op mits de bestaande mogelijke rijwegen blijven bestaan. Is daar, naast gebruik van het meest noordelijke spoor over het NS Plein zicht op?

 

16-08-2023 23:28:14
sjoerd
sjoerd

@scooter: Spoor 2 te Tilburg wordt wel een doorgaand spoor, maar hangt als het ware aan weerszijden aan spoor 1. Er verdwijnen veel wissels.

Op langere termijn kan het traject Tilburg - Tilburg Aansluiting viersporig worden. Dit is ten dele ook ooit zo geweest, al was de situatie niet als zodanig bruikbaar, en sinds de Tweede Wereldoorlog zijn er maar drie bruggen over het Wilhelminakanaal en is viersporigheid dus niet zinvol. Bovendien vraagt dat in de toekomst een vrije kruising ten westen van Tilburg en aanpassing van zowat alle viaducten ten westen en ten oosten van het station, en opnieuw aanpassing van de portalen.

Ten oosten van het station zitten ook nog twee te lage viaducten waaronder veel vrachtwagens zich ooit klemreden. Daaraan zal men dan ook iets willen doen.

 

17-08-2023 21:50:37
scooter
scooter

Ja,zijspoor was wat ongelukkig gekozen,maar bedoelde inderdaad een spoor dat van spoor 1 aftakt voor het station en daarna weer terugtakt.Dat bedoelde ik met geen doorgaand spoor

 

17-08-2023 21:52:32
michaben
michaben

Er is inderdaad geen gelijktijdig vertrek vanaf spoor 1 richting Ehv en vanaf spoor 2 richting Ht meer mogelijk in de nieuwe situatie.

 

17-08-2023 21:54:47
scooter
scooter
Quote
Rsb (16-08-2023 23:09:11):

Dank voor deze info. Het levert wat meer bijsturingsmogelijlheden op mits de bestaande mogelijke rijwegen blijven bestaan. Is daar, naast gebruik van het meest noordelijke spoor over het NS Plein zicht op?


De rijwegen blijven verder gelijk,aangezien bij calamiteiten het station ook als keerpunt moet dienen

 

17-08-2023 22:04:39
Rsb
Rsb

Bij de vervanging van de stalen bruggen over het kanaal is e.e.a gelukkig voorbereid op een 4e spoor.

De spoordijk is grotendeels geschikt voor 3 sporen, dus dat wordt verbreden. Met name bij de Ringbaan Oost wordt dat een uitdaging. Als het viaduct meteen wordt verhoogd zou dat zeker winst zijn ( nu slechts 3m80)



Laatst bewerkt door Rsb op 17-08-2023 22:07, reden: Reactie op het bericht van Sjoerd 16-08-2023 23:28
 

17-08-2023 22:10:18
Rsb
Rsb
Quote
michaben (17-08-2023 21:52:32):

Er is inderdaad geen gelijktijdig vertrek vanaf spoor 1 richting Ehv en vanaf spoor 2 richting Ht meer mogelijk in de nieuwe situatie.


Dat is wel een stukje achteruitgang dan, want dat kan nu wel en werd in het verleden regelmatig gedaan. Met een overloop van 2 naar 3, die er oorspronkelijk was en nog is, kan dat hopelijk snel worden opgelost.



Laatst bewerkt door Rsb op 17-08-2023 22:11
 

17-08-2023 22:12:03
michaben
michaben
Quote
scooter (17-08-2023 21:54:47):

De rijwegen blijven verder gelijk,aangezien bij calamiteiten het station ook als keerpunt moet dienen


De rijwegen blijven zeker niet gelijk, je kunt weliswaar vanaf alle kanten keren maar niet op elk spoor. Komende vanuit Ht kopmaken richting Ehv kan straks niet meer bijvoorbeeld zonder een flink stuk linkerspoor te rijden of omrijden via Tbge.

 

17-08-2023 22:19:00
R1-2010
R1-2010
Quote
michaben (17-08-2023 22:12:03):
Quote
scooter (17-08-2023 21:54:47):

De rijwegen blijven verder gelijk,aangezien bij calamiteiten het station ook als keerpunt moet dienen


De rijwegen blijven zeker niet gelijk, je kunt weliswaar vanaf alle kanten keren maar niet op elk spoor. Komende vanuit Ht kopmaken richting Ehv kan straks niet meer bijvoorbeeld zonder een flink stuk linkerspoor te rijden of omrijden via Tbge.


Bedoel je met flink stuk enkelspoor vanaf de overloop wissels bij Tbi? Dat valt toch nog wel mee?

 

17-08-2023 22:49:58
sjoerd
sjoerd
Quote
Rsb (17-08-2023 22:04:39):

Bij de vervanging van de stalen bruggen over het kanaal is e.e.a gelukkig voorbereid op een 4e spoor.

De spoordijk is grotendeels geschikt voor 3 sporen, dus dat wordt verbreden. Met name bij de Ringbaan Oost wordt dat een uitdaging. Als het viaduct meteen wordt verhoogd zou dat zeker winst zijn ( nu slechts 3m80)


De bruggenhoofden over het Wilhelminakanaal zijn na WO II hersteld. Er lagen voor WO II vier bruggen, omdat Tilburg Aansluiting ten westen ervan lag. Na de oorlog zijn er met kunst- en vliegwerk drie bruggen uit samengesteld. Voor een vierde was (en is) dus wel plek, maar er was toen geen staal. De 3 stalen bruggen zijn nog niet zo lang geleden vervangen voor 3 geluidsarme exemplaren. Er is plaats voor een vierde brug aan de noordzijde; de landhoofden en toeritten zijn geschikt. Maar viersporig van het station naar de brug lukt voorlopig niet; dan moet de aarden baan bij de ringbaan eerst verhoogd en verbreed worden. In de bebouwde kom is baanverbreding geluidstechnisch niet zo gemakkelijk.

 

17-08-2023 23:01:45 1
Ysbergsla
Ysbergsla
Quote
michaben (17-08-2023 22:12:03):
Quote
scooter (17-08-2023 21:54:47):

De rijwegen blijven verder gelijk,aangezien bij calamiteiten het station ook als keerpunt moet dienen


De rijwegen blijven zeker niet gelijk, je kunt weliswaar vanaf alle kanten keren maar niet op elk spoor. Komende vanuit Ht kopmaken richting Ehv kan straks niet meer bijvoorbeeld zonder een flink stuk linkerspoor te rijden of omrijden via Tbge.


Ergo: de dassenburchten hadden geen jaar later ontdekt mogen worden? Bij een stremming Vught-Boxtel en langdurige werkzaamheden Emmerich kan de ICE niet meer worden omgeleid? Hemeltjelief wat een kortzichtigheid wederom.

 

18-08-2023 02:23:16
scooter
scooter
Quote
michaben (17-08-2023 22:12:03):
Quote
scooter (17-08-2023 21:54:47):

De rijwegen blijven verder gelijk,aangezien bij calamiteiten het station ook als keerpunt moet dienen


De rijwegen blijven zeker niet gelijk, je kunt weliswaar vanaf alle kanten keren maar niet op elk spoor. Komende vanuit Ht kopmaken richting Ehv kan straks niet meer bijvoorbeeld zonder een flink stuk linkerspoor te rijden of omrijden via Tbge.


Bedoel je dat je vanaf spoor 4 niet naar 3 kunt?

Spoor 3 zit als het goed is wel met een wissel aan spoor 1

 

19-08-2023 11:15:54
phantom
phantom

Ik heb zelf al heel wat zitten zoeken,maar niks gevonden.
Heeft iemand anders wellicht ergens een afbeelding gezien van hoe de nieuwe situatie eruit ziet ??
(dan kan je door vergelijk met een afbeelding van de oude situatie exact zien wat ze nou hebben gedaan en wat mogelijk blijft)

 

19-08-2023 12:54:31
stijngeluk
stijngeluk

als niks is aangepast: www.treinreiziger.nl

Staat de situatie van toen, en van wat het moet gaan worden/is.

 

19-08-2023 13:26:40
103 220-0
103 220-0

Aan de sporenlayout in Tilburg is afgelopen week niks gedaan. Wel zijn al nieuwe seinen geplaatst.

 

19-08-2023 16:38:59
treinhobby
treinhobby

Opvallend dat daar het nieuwe type zijn is geplaatst.

Het eerste station wat ze krijgt? En tevens de eerste na de proefplaatsing nabij Geldermalsen?



Laatst bewerkt door treinhobby op 19-08-2023 16:39
 

19-08-2023 16:56:12
AlexNL
AlexNL

Nee, het onlangs geopende opstelterrein Amsterdam Westhaven heeft ook seinen van de nieuwe generatie.

 

19-08-2023 18:03:56
Rsb
Rsb
Quote
scooter (18-08-2023 02:23:16):
Quote
michaben (17-08-2023 22:12:03):
Quote
scooter (17-08-2023 21:54:47):

De rijwegen blijven verder gelijk,aangezien bij calamiteiten het station ook als keerpunt moet dienen


De rijwegen blijven zeker niet gelijk, je kunt weliswaar vanaf alle kanten keren maar niet op elk spoor. Komende vanuit Ht kopmaken richting Ehv kan straks niet meer bijvoorbeeld zonder een flink stuk linkerspoor te rijden of omrijden via Tbge.


Bedoel je dat je vanaf spoor 4 niet naar 3 kunt?

Spoor 3 zit als het goed is wel met een wissel aan spoor 1


Op de tekening op treinreiziger zie ik wel een flinke achteruitgang qua flexibiliteit in ieder geval 🙁.

Van 1 en 2 kan je niet meer naar 3 en 4 aan de oostkant. Spoor 1 en 2 worden onbruikbaar bij een verstoring tussen Tb en Tba.

Wel komt er, opvallend genoeg, een kruiswissel tussen 3 en 4 aan de oostkant. Dacht dat prorail daar vanaf wilde?

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


19-08-2023 18:32:20
sjoerd
sjoerd

Met kruiswissels is in de vorige bijdrage bedoeld: vier wissels 1;15 met een kruispunt ertussen, zoals gepland in Tilburg sporen 3 en 4, wat niet hetzelfde is als een Engels wissel. ProRail wil van Engelse wissels in snel bereden hoofdsporen af.

 

19-08-2023 18:36:35
michaben
michaben

Kruiswissels zijn nog gewoon toegestaan maar de normen zijn wel aangescherpt. Zo moet de spoorafstand groter zijn en wil men ze ook liever niet meer op sporen waar harder dan 80km/u gereden wordt. Ook wil men geen 1:9 kruiswissels meer op zwaar belaste baanvakken.

 

19-08-2023 20:35:05
sjoerd
sjoerd

Dat klinkt tegenstrijdig maar dat is niet zo bedoeld. Alleen: wat het het verschil tussen een (heel of half) Engels wissel en een kruiswissel.... 😉

 

19-08-2023 20:52:01
treinhobby
treinhobby

kruiswissel uitleg op Wikipedia

engelswissel uitleg op Wikipedia

Was binnen 10 seconden te vinden via google...

 

19-08-2023 22:13:25
sjoerd
sjoerd

Dat was mij wel duidelijk.😉 Niettemin bedankt.

 

19-08-2023 22:32:02
Astraea
Astraea

Heeft iemand toevallig de beschikking over een (ontwerp) tracebesluit voor de aanpassingen aan Tilburg? Of valt dit project buiten die procedures? Ik zoek mij wezenloos naar iets van gedetailleerde kaarten van de aanpassingen die gedaan (worden) maar Google laat mij vooralsnog in de steek...

 

19-08-2023 22:33:30
michaben
michaben

Maar dan snap ik jouw opmerking niet meer, want het ging helemaal niet over Engelse wissels.

 

20-08-2023 09:09:41
sjoerd
sjoerd

In de bijdrage van Rsb stond iets over kruiswissels tussen spoor 3 en 4, waarbij hij stelde dat ProRail geen kruiswissels meer wilde. Ik wees er daarna op dat ProRail geen hekel had aan kruiswissels maar aan Engelse wissels. En dat een kruiswissel(-complex) bestond uit vier wissels en een kruising. En dat een Engels wissel iets anders is. Misschien ontstond er daardoor verwarring in plaatsvan duidelijkheid. Als we elkaar maar goed begrijpen...

 

20-08-2023 09:32:57
michaben
michaben

Dan ontstond daar de verwarring, want ProRail heeft dus wel degelijk een afkeer tegen kruiswissels maar dan in het bijzonder de 1:9 variant. Eigenlijk heeft ProRail het liefst helemaal geen 1:9 wissels meer op snelle hoofdsporen, vandaar je bij Ed nu ook een 1:15 wissel hebt liggen richting spoor 1 terwijl de vMax daar 40km/u is.

De 1:12 en 1:15 kruiswissels accepteert men echter nog wel, mits de spoorafstand groter is. Bij de verbouwing van Rtd is er daarom ook een slinger in spoor 7 gelegd zodat het nieuwe kruiswissel ingepast kon worden want de spoorafstand van het oude kruiswissel volstond niet meer.

 

20-08-2023 11:16:09
phantom
phantom

Station Tilburg gaat zoals ik nu kan zien niet uitblinken in flexibiliteit.
Van spoor 1 naar 2 en vice versa kan wel.
Van spoor 3 naar 4 en vice versa kan wel.
Van spoor 3 naar 2 gaat pas buiten de kap aan de westzijde en aan de oostzijde,maar wat apart is,is dat dat spoor 3 schijnbaar een knik gaat krijgen aan de oostzijde evenals spoor 4 waarbij er aan de oostzijde een verbinding zit tussen spoor 3 en 4 thv begin perrons in de vorm van die kruiswissel constructie.
Ik mag overigens hopen dat men enkel wat zwarte lijntjes is vergeten voor spoor 2,anders word dat wel een erg kort spoortje ;-)

Ik geloof overigens wel dat Tb het 1ste station is,wat die nieuwe seinen gaat krijgen/heeft.
In elk geval op grote schaal.
Dan is er genoeg cursus geweest zodat alle mcnén weten wat wat is aangaande die nieuwe seinen,dat zal dan verdere uitrol van die nieuwe seinen wel gaan bevorderen.

 

20-08-2023 12:26:24
thom
thom

Hierboven is eerder al genoemd waar die seinen op het moment al toegepast zijn en staan.

Dus machnisten zijn allang op de hoogte, en voor een wijziging in het seinenboek heeft men geen complete cursus nodig hoor :p

Trouwens, zo'n tekening is schematisch, dus daar kun je helemaal niets aan afleiden over hoe lang een spoor is.



Laatst bewerkt door thom op 20-08-2023 12:28
 

20-08-2023 13:23:37
Rsb
Rsb
Quote
sjoerd (20-08-2023 09:09:41):

In de bijdrage van Rsb stond iets over kruiswissels tussen spoor 3 en 4, waarbij hij stelde dat ProRail geen kruiswissels meer wilde. Ik wees er daarna op dat ProRail geen hekel had aan kruiswissels maar aan Engelse wissels. En dat een kruiswissel(-complex) bestond uit vier wissels en een kruising. En dat een Engels wissel iets anders is. Misschien ontstond er daardoor verwarring in plaatsvan duidelijkheid. Als we elkaar maar goed begrijpen...


Ik stelde het niet. Ik gaf aan in mijn post dat ik dacht dat Prorail dat niet meer wilde hebben.

Gezien de voorwaarden die worden geschetst is het enigszins opmerkelijk dat de constructie is opgenomen in het ontwerp

 

20-08-2023 13:44:55
michaben
michaben

Het probleem is dat de wisselstraten aan beide kanten van Tb in een boog liggen. ProRail wil het liefst alleen wissels in een recht stuk spoor, maar daarvoor is onvoldoende ruimte aanwezig. Een kruiswissel spaart ruimte uit en zal hier de voorkeur gekregen hebben boven meegebogen wissels. Op spoor 1 blijven overigens wel meegebogen wissels liggen omdat hier geen recht stuk spoor te creëren is met een plaatselijke snelheid van 120km/u, de overige sporen worden 80km/u en dan was er wel net genoeg ruimte voor een 1:15 kruis. Had Tb niet in een boog gelegen dan had men ongetwijfeld voor twee normale 1:15 wissels gekozen.

 

20-08-2023 14:59:26
R1-2010
R1-2010

Een overloopje van spoor 3 naar spoor 1 aan de oostzijde zou heel veel flexibiliteit toevoegen...

 

20-08-2023 15:19:44
michaben
michaben

Wat bedoel je daarmee? Van spoor 3 naar spoor 1 overlopen kan uiteraard niet want die liggen naast elkaar, je kunt alleen overlopen naar sporen die in elkaars verlengde liggen. Bedoel je het spoor wat in het verlengde van spoor 1 ligt, dus het rechterspoor richting Btl?

 

20-08-2023 19:11:21
R1-2010
R1-2010
Quote
michaben (20-08-2023 15:19:44):

Wat bedoel je daarmee? Van spoor 3 naar spoor 1 overlopen kan uiteraard niet want die liggen naast elkaar, je kunt alleen overlopen naar sporen die in elkaars verlengde liggen. Bedoel je het spoor wat in het verlengde van spoor 1 ligt, dus het rechterspoor richting Btl?


Ja, dat bedoel ik. Zeg maar tussen de twee 12-en op de eerder gelinkte tekening. Dus aan de linkerkant van de wissels waarmee je vanaf het spoor naar Btl afbuigt in de richting Tbi/Ht.

 

21-08-2023 00:46:08
scooter
scooter

Zoals opgemerkt wordt de flexibiliteit stukken minder:

Als er een trein op spoor 3 zou staan en er is verderop richting Bd een verstoring,dan kan deze trein niet eenvoudig terug richting Ehv,hij zou dan tot Btl linkerspoor moeten rijden of kop moeten gaan maken op Tbge.

Geldt ook voor een trein op spoor 1 of 2 die terug richting Bd zou willen:Linkerspoor tot Tbu

 

21-08-2023 12:27:28
103 220-0
103 220-0

Vorig jaar keerden treinen die terug moesten ri Ehv vanaf spoor 3 ook op Tbge. Een trein op spoor 1 die (terug) richting Bd moet, rijdt nu ook vaak via Tbge. Gisteren gebeurde dat bijvoorbeeld met een op spoor 1 gestrande INCG die een behoorlijke chaos veroorzaakte. Nadat men het treinstel eindelijk weer aan de praat had, werd het daarna via Tbge in westelijke richting afgevoerd.



Laatst bewerkt door 103 220-0 op 21-08-2023 12:27
 

22-08-2023 00:58:38
scooter
scooter

Klopt,maar een IC die verder gewoon in orde is,maar toch moet keren op spoor 1 omdat verderop een stremming is ,gaat nu meestal aan het eind van spoor 1 westzijde via een wissel gelijk het hoofdspoor 2 richting Breda op.Dat kan straks dus niet meer

 

22-08-2023 14:54:18
broek53
broek53

Wat je hier ziet, is de standaard voor zo'n beetje elk project waarin ProRail wissels weghaalt. Iedereen gaat zitten kijken wat er dan niet meer kan, als ProRail vraagt hoe vaak dat voorkomt, wordt dat in verreweg de meeste gevallen te weinig bevonden in vergelijking met de ge-wel-dig-e voordelen die het saneren oplevert en vervolgens gebeurt het gewoon, omdat ProRail beslist.
Je kunt er van alles van zeggen, maar duidelijk is het wel ;-).

 

22-08-2023 15:16:07 1
cuneo56
cuneo56

Wat ook jammer is dat kennlijk niet gewacht wordt/ verband gelegd met het project Vught verdiept. Hoewel dat ook impact heeft op het baanavak Den Bosch - Tilburg , zou de huidige layout in de bouwperiode toch mogelijkheden bieden voor omgeleide treinen en niet enkel omgeleide Reizigers.

 

22-08-2023 18:53:58
Dionysusnu
Dionysusnu
Quote
broek53 (22-08-2023 14:54:18):

Wat je hier ziet, is de standaard voor zo'n beetje elk project waarin ProRail wissels weghaalt. Iedereen gaat zitten kijken wat er dan niet meer kan, als ProRail vraagt hoe vaak dat voorkomt, wordt dat in verreweg de meeste gevallen te weinig bevonden in vergelijking met de ge-wel-dig-e voordelen die het saneren oplevert en vervolgens gebeurt het gewoon, omdat ProRail beslist.
Je kunt er van alles van zeggen, maar duidelijk is het wel ;-).


Zoals eerder door iemand in het "Ontwikkelingen ProRail" aangedragen zou dat dan deels ook zijn omdat die vergelijking helemaal geen rekening houdt met uitvallende treinen.

 

22-08-2023 19:33:00
Klaasje
Klaasje

Nou, zo heel flitsend is een wissel om van 1/2 snel naar het rechterspoor richting Breda te rijden nu ook weer niet. Fase 2 bijsturing kan uitstekend zonder de andere corridor te hinderen met keringen op spoor 3 of 4. In de fase 1 bijsturing is het eigenlijk wel fijn dat een trein die op 1 of 2 binnenkomt niet in de weg staat zolang er nog geen alternatief plan is. Bovendien kan die alsnog op het rechterspoor komen als het echt moet via Tbge. Kortom, het levert geen deadlock-achtige situaties op.

 

22-08-2023 20:20:32
broek53
broek53
Quote
Dionysusnu (22-08-2023 18:53:58):
Quote
broek53 (22-08-2023 14:54:18):

Wat je hier ziet, is de standaard voor zo'n beetje elk project waarin ProRail wissels weghaalt. Iedereen gaat zitten kijken wat er dan niet meer kan, als ProRail vraagt hoe vaak dat voorkomt, wordt dat in verreweg de meeste gevallen te weinig bevonden in vergelijking met de ge-wel-dig-e voordelen die het saneren oplevert en vervolgens gebeurt het gewoon, omdat ProRail beslist.
Je kunt er van alles van zeggen, maar duidelijk is het wel ;-).


Zoals eerder door iemand in het "Ontwikkelingen ProRail" aangedragen zou dat dan deels ook zijn omdat die vergelijking helemaal geen rekening houdt met uitvallende treinen.


Krek, daarom is dit ook zo'n kenmerkend voorbeeld.

 

22-08-2023 21:21:48 1
Rsb
Rsb
Quote
broek53 (22-08-2023 14:54:18):

Wat je hier ziet, is de standaard voor zo'n beetje elk project waarin ProRail wissels weghaalt. Iedereen gaat zitten kijken wat er dan niet meer kan, als ProRail vraagt hoe vaak dat voorkomt, wordt dat in verreweg de meeste gevallen te weinig bevonden in vergelijking met de ge-wel-dig-e voordelen die het saneren oplevert en vervolgens gebeurt het gewoon, omdat ProRail beslist.
Je kunt er van alles van zeggen, maar duidelijk is het wel ;-).

Ben zo'n 15 jaar in Tb opgestapt. Richting Tba kwam het wekelijks voor dat de 3600 bij vertraging van de 1900 naar 902 ging. Bij omleidingen van de Benelux en Thalys werden deze richting Ht standaard via 902 gestuurd.

Het kwam meermaals per dag voor dat er een cargo aan de kant ging op spoor 906 en 907. Regelmatig stonden er 2. Incidenteel dat een 5200 richting Tbu via spoor 901 ging bij kruisend verkeer omdat dat beter uit kwam.

In de huidige dienstregeling met +10 van de 1100 kan de 3600 naar 902 om korter op te volgen. Bij verstoringen of werkzaamheden kan je alles gewoon laten keren in plaats van te moeten uitsnijden of exotische bewegingen via Tbge. Daar is naar ik weet geen looppad, dus mag je daar met 2 stellen wel kop maken?

Ander voorbeeld is de dassenburcht. Bij een wat grotere verstoring op Ht - Ehv is het wel handig als je wat extra verkeer kwijt kan voor omreizers.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

23-08-2023 10:49:14 1
phantom
phantom
Quote
Klaasje (22-08-2023 19:33:00):

Bovendien kan die alsnog op het rechterspoor komen als het echt moet via Tbge. Kortom, het levert geen deadlock-achtige situaties op.


Dat hangt er vanaf.
Als men dat beveiligingstechnisch heeft ingebouwd,dan zou dat kunnen.Ik weet echter niet of dat dat ook gedaan is/word.
(het zou me niks verbazen als men de spullen voor die optie niet hebben ingebouwd,en het dus geen optie is)

Quote
Rsb (22-08-2023 21:21:48):

Bij een wat grotere verstoring op Ht - Ehv is het wel handig als je wat extra verkeer kwijt kan voor omreizers.


Daar zit dan ook de punchline.
Persoonlijk heb ik het idee,dat men nu dingen verbouwd/herinricht en enkel uitgaat van de perfecte/ideale situatie waarin zich geen problemen of ongelukken voor doen.
En vanuit die visie de boel zodanig maakt dat er nog geen ballast steen verkeerd mag liggen,omdat dat anders grootschalige gevolgen heeft.
Dat men enkel die visie nastreeft/oogkleppen op wil hebben,dat vind ik onbegrijpelijk,het perfecte plaatje bestaat niet,er is altijd wel iets en daarvoor zou je dingen moeten hebben om daarmee om te gaan zodat de impact zo klein mogelijk blijft voor de de doelgroepen die je dient.
Ofwel reizigers en goederen vervoerders.

 

24-08-2023 00:43:27
scooter
scooter

Het viel mij vandaag wel op dat 1 van de nieuwe seinen(nog buiten dienst) tussen spoor 3 en 4 staat,daar waar het perron van spoor 4 nog niet ophoudt.Ervan uitgaande tenminste,dat dat perron ophoudt bij het begin van de fietsenstalling(richting oostkant)want daar liggen ook nog perronranden

 

08-04-2024 21:55:51
Rsb
Rsb

Prorail meldt op haar site dat er in de meivakantie ( 28 april tot en met 12 mei) geen treinen rondom Tilburg rijden wegens werkzaamheden aan stations Tb, Tbu en Gz en ook meteen wat overige werkzaamheden tussen Bd en Vga.

www.prorail.nl



Laatst bewerkt door Rsb op 09-04-2024 19:35, reden: Link gefixed
 

09-04-2024 09:44:11
john2
john2

Quote
Rsb (08-04-2024 21:55:51):


Prorail meldt op haar site dat er in de meivakantie ( 28 april tot en met 12 mei) geen treinen rondom Tilburg rijden wegens werkzaamheden aan stations Tb, Tbu en Gz en ook meteen wat overige werkzaamheden tussen Bd en Vga.

www.prorail.nl



Link werk niet, krijg onder andere 404 not found te lezen.

 

09-04-2024 10:16:12
wouterder
wouterder

Link van Rsb verwijst naar dit Somda topic?

Juiste link: www.prorail.nl

 

09-04-2024 19:35:53
Rsb
Rsb

Fixed, dank voor de aanvulling

 

23-04-2024 09:32:46 1
R1-2010
R1-2010

ProRail heeft een nieuw bericht geplaatst over de werkzaamheden bij Tilburg. Interessant:

Goederenvervoer

Door de geplande werkzaamheden is er geen goederenvervoer via Tilburg mogelijk. De meeste goederentreinen zullen via de Betuweroute omrijden. Toch zal een deel van het goederenvervoer dat normaal via de Brabantroute rijdt, worden omgeleid via de Merwede-Lingelijn en de A2-corridor. Dit levert een behoorlijke toename op van het aantal goederentreinen dat Den Bosch zal passeren.

Bron: ProRail werkt in en rondom Tilburg aan het spoor | ProRail

 

23-04-2024 11:11:26
bacr
bacr

Wordt dat een uitdunning van de drgl op de MLL, of pas goederen erover wanneer de dienst Gr-Ddr niet rijdt?

 

23-04-2024 11:58:49
treinfan
treinfan

Ik vermoed dat het merendeel "gewoon" omgeleid wordt via Rtd-Ut-Ht.

 

23-04-2024 12:12:32
AlexNL
AlexNL

Of omleiding via de MLL gedurende de nacht, wanneer Qbuzz niet rijdt?

 

23-04-2024 17:13:09
michaben
michaben

Overdag is goederenvervoer Gdm -> Ddr zeer onwaarschijnlijk omdat je dan 9 kilometer linkerspoor moet rijden om bij Gdm linksaf te kunnen slaan. Andersom zal ook niet de voorkeursroute zijn maar misschien dat men het als optie open wil houden in geval van een verstoring?

 

23-04-2024 20:16:18
mdj
mdj

Er wordt inderdaad geen enkele goederentreinen gepland via Ddr-Gr-Gdm omgeleid.

 

26-04-2024 22:18:07
AlexNL
AlexNL

Ik heb eens gekeken naar het vervangend busvervoer en het lijkt erop dat men het volgende in elkaar heeft geknutseld:

  • Snelbussen Breda - Tilburg - 's-Hertogenbosch, elke 5 minuten.
  • Stopbussen Breda - Tilburg, elk kwartier.
  • Stopbussen Tilburg Universiteit - Tilburg - Oisterwijk, elk kwartier.
  • Stopbussen Oisterwijk - Boxtel, elk kwartier.

Dat er geen directe bussen Tbu - Btl rijden, en dat deze bussen volgens de reisinformatie in Oisterwijk nét niet op elkaar aansluiten, geeft mij het vermoeden dat men de reizigersstromen Eindhoven - Boxtel - Tilburg zoveel mogelijk via 's-Hertogenbosch probeert te sturen. Waarschijnlijk omwille van capaciteit en verkeersdrukte.

 

27-04-2024 21:32:07
scooter
scooter

Dat werd afgelopen jaar ook al eens gedaan,idd om geen doorgaande stroom Tb-Btl-Ehv te krijgen.

De busdienst is eigenlijk ook dezelfde als afgelopen jaar,alleen had je toen ook nog snelbussen Bd-Ehv ieder half uur,die rijden nu niet

Ook geen directe snelbus Bd-Ht,die had ik ergens wel gezien,maar schijnbaar is die gesneuveld



Laatst bewerkt door scooter op 27-04-2024 21:37
 

28-04-2024 16:59:07
AlexNL
AlexNL

Ook interessant is wat men heeft gedaan met de bediening ten westen van Breda:

In plaats van de 3600 rijdt de 6100 een halfuursdienst Breda - Roosendaal v.v., en op werkdagen 1x/u door naar Vlissingen.

Het materieel van de 6100 rijdt ook in de (70)6600 en 5900, afgaande op treinposities.nl zal dat vanaf morgen alleen maar SNG zijn.

 

28-04-2024 22:06:35
scooter
scooter

Lijkt me op zich vrij logisch,het is ook maar een klein gebied rondom Rsd

 

28-04-2024 22:43:36
VIRMm1
VIRMm1

In het verleden pendelde er dan 'gewoon' een 3600 Rsd-Bd met IC materieel

 

29-04-2024 09:18:50
Muizeneus
Muizeneus

Voor de reiziger vind ik deze oplossing beter, er is veel vraag naar de verbinding Bd - Zeeland en als je die nu overstapvrij kunt bieden zullen de meesten dat als prettiger ervaren dan een overstap en dan nog even een kwartiertje op een betere stoel kunnen zitten.

 

29-04-2024 10:28:30
VIRMm1
VIRMm1

Zeker. Naar mijn mening is het sowieso niet overbodig om (op zn minst in de spits) de 6100 uit Zeeland door te laten rijden naar Etn en Bd (en misschien in de toekomst naar Tb/Ehv)

 

29-04-2024 10:31:12
jordy94
jordy94

Quote
VIRMm1 (28-04-2024 22:43:36):


In het verleden pendelde er dan 'gewoon' een 3600 Rsd-Bd met IC materieel


Klopt inderdaad, tegenwoordig wordt er met name SNG ingezet als de 3600 niet verder rijdt dan Rsd-Bd.

De laatste keer was dit ook het geval in het weekend van 9 en 10 maart 2024.

 

29-04-2024 10:32:34
jordy94
jordy94

Quote
VIRMm1 (29-04-2024 10:28:30):


Zeker. Naar mijn mening is het sowieso niet overbodig om (op zn minst in de spits) de 6100 uit Zeeland door te laten rijden naar Etn en Bd (en misschien in de toekomst naar Tb/Ehv)


Dat zou inderdaad zeer prettig zijn als dat kan, maar helaas rijdt die trein dan wel één keer per uur in het pad van de 3600. Dus ik denk dat de reizigers rond Rsd, Etn en Bd daar minder blij mee zullen zijn..



Laatst bewerkt door jordy94 op 29-04-2024 10:34
 

14-05-2024 02:18:23
AlexNL
AlexNL

Station Tilburg is sinds maandagochtend weer bereikbaar. Breda - Tilburg was tot maandagavond 23:00 gestremd vanwege wat afrondende werkzaamheden, die op tijd klaar waren. Na 23:00 reden de treinen weer, en de borden die de tijdelijke bushalte aangaven in Breda werden al heel snel weggehaald.



Laatst bewerkt door AlexNL op 14-05-2024 02:19
 

14-05-2024 12:59:59
R1-2010
R1-2010

Ik ben toch een beetje 'teleurgesteld' over de werkzaamheden op Tbu. Ik had verwacht dat de oude bovenleidingportalen (die deels midden in het perron staan) zouden zijn weggehaald en de rijdraad boven de sporen DH en AH opgehangen zou zijn aan de reeds geplaatste portalen die alle sporen overspannen. Helaas staan de oude portalen er nog steeds (weliswaar met nieuwe rijdraad). Misschien dat dit bij een volgende buitendienststelling nog wordt aangepakt?

 

14-05-2024 16:54:56
DingeZ
DingeZ

Deze TVP was voor het vernieuwen van de spoorconstructie (over bijna het gehele stuk van Bd tot Tbu). De vervanging van de BVL zal in een heel ander project zitten, maar ik durf niet te zeggen in welke fase die zit, dat zou zo maar nog jaren kunnen duren.