X55 trein ontspoord bij Hudiksvall
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
08-08-2023 00:12:08
dedominee
dedominee

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/tag-sparade-ur-utanfor-hudiksvall-banvallen-rasade-av-regnet--n3o3kp

Er zijn 3 gewonden gevallen bij de ontsporing van een X2000-trein in de buurt van Hudiksvall in Zweden. Als gevolg van zware regenval is de fundering onder de spoorbaan weggespoeld. De snelheid op het baanvak was al teruggebracht naar 40 km/h, maar dat heeft het ongeval niet kunnen voorkomen.

Het treinverkeer ligt in iedergeval de rest van de week stil tussen Iggesund en Hundiksvall. Gezien de enorme schade aan het spoor en de fundering daarvan, kan het herstel wel eens maanden gaan duren. Dat is slecht nieuws voor het drukst bereden stuk spoor in Zweden; en met name voor mensen die willen reizen van Stockholm naar steden in het noorden van Zweden, zoals Umeå, Luleå, Abisko en de nachttrein naar het Noorse Narvik.

Er is een omleiding mogelijk via de 'Norra Stambanan', alleen zijn grote gedeeltes van die route enkelsporig. Spoorbeheerder Trafikverket gaat in overleg met de verschillende spoorbedrijven over een tijdelijke aanpassing van de dienstregelingen, maar nu al is duidelijk dat reizigers rekening moet houden met forse vertragingen en vervoer per bus.

Laatst bewerkt door moderator op 09-08-2023 11:11, reden: Titel aangepast

08-08-2023 02:08:40
Duplex07
Duplex07

Gelukkig nog maar 3 gewonden gevallen, maar op de foto's is in iedergeval een X55 (SJ 3000) te zien geen X2000.

08-08-2023 09:38:46
Muizeneus
Muizeneus

Triest ongeval inderdaad. Hoewel het gelinkte artikel het over "slechts" twee gewonden heeft maar dan nog...

Ik ben wel benieuwd waar je op baseert dat dit het drukst bereden spoor van Zweden zou zijn. Dat lijkt me namelijk erg sterk, in de wetenschap dat 75 % van de Zweden in of ten zuiden van Stockholm woont en de frequenties aldaar vele malen hoger zijn....

08-08-2023 15:51:07
john2
john2

Een aanklikbare link van dedominee.

www.svt.se

Somda In de Wolken Weddings advertentie

08-08-2023 16:59:18
Trainplaza
Trainplaza
dedominee (08-08-2023 00:12:08)

Het treinverkeer ligt in iedergeval de rest van de week stil tussen Iggesund en Hundiksvall. Gezien de enorme schade aan het spoor en de fundering daarvan, kan het herstel wel eens maanden gaan duren. Dat is slecht nieuws voor het drukst bereden stuk spoor in Zweden; en met name voor mensen die willen reizen van Stockholm naar steden in het noorden van Zweden, zoals Umeå, Luleå, Abisko en de nachttrein naar het Noorse Narvik.

Er is een omleiding mogelijk via de 'Norra Stambanan', alleen zijn grote gedeeltes van die route enkelsporig. Spoorbeheerder Trafikverket gaat in overleg met de verschillende spoorbedrijven over een tijdelijke aanpassing van de dienstregelingen, maar nu al is duidelijk dat reizigers rekening moet houden met forse vertragingen en vervoer per bus.

Er zijn twee belangrijke enkelsporige spoorlijnen die het noorden en het zuiden van Zweden met elkaar verbinden. De spoorlijn tussen Gävle en Sundsvall wordt voornamelijk gebruikt door reizigerstreinen zoals de nachttreinen die je benoemt. Deze lijn is nu dus gesloten. Om deze lijn echt druk te noemen lijkt me niet helemaal terecht. Ik heb het even opgezocht en de afgelopen dagen kent Iggesund per dag gemiddeld rond de 50 treinpassages (ongeveer twee per uur). Een deel hiervan zijn regionale treinen (plusminus 20 per dag) en deze worden op dit gedeelte dan ook vervangen door bussen. Langeafstandstreinen en een enkele goederentrein kunnen omrijden via de spoorlijn tussen Ånge en Storvik, die voornamelijk door goederentreinen gebruikt wordt. Deze omleidingen zijn niet bepaald ongebruikelijk, want bij geplande buitendienststellingen wordt het treinverkeer ook vaak via een van de twee corridors afgehandeld. Door het enkelspoor is de capaciteit niet optimaal, en zal het dus wel gaan voorkomen dat treinen vertraging oplopen door tegentreinen. Vervelend, maar geen onoverkomelijk probleem.

08-08-2023 22:32:33
dedominee
dedominee

@Beheer:

Graag titel aanpassen naar: X55 trein ontspoord bij Hudiksvall

@Muizeneus en @Trainplaza:

Beroepsmatig weet ik dat tijdens piektijden met houtaanvoer/houtafvoer het tussen de 90 en 100 treinen per dag betreft. Ook in de winter is de frequentie duidelijk hoger doordat er meer vracht per rail dan per weg wordt vervoerd. Ik woon en werk ongeveer 7 maanden per jaar in Zweden.

Sinds de ingebruikname van de Botniabanan in 2010 is het aantal treinen dat tussen Gävle en Umeå rijdt meer dan verdubbeld. Een deel kan dus inderdaad opgevangen worden door de Norra Stambanan, maar niet alles.

Bij grote werkzaamheden vertrekken de nachttreinen 3 tot 4 uur eerder van het oorspronkelijke vertrekstation om de 'omreistijd' (en hier en daar wachten op een tegentrein) in te halen. Dat geldt ook voor de meeste 'reguliere' goederentreinen. Vaak worden deze treinen dan ook 'gecombineerd' en 'gesplitst' op bepaalde punten, zodat er (als voorbeeld) maar één nachttrein rijdt in elke richting tijdens zo'n omleiding.

Het lijkt op de kaarten misschien mee te vallen. Maar doe mij maar een omleiding vanuit Zwolle via Deventer naar Schiphol, is maar één uur langer onderweg. In Zweden heb je vaak maar 3 treinverbindingen per dag over dit soort afstanden. En aankomsttijden heel laat in de avond of vertrektijden heel vroeg in de ochtend zijn dan geen uitzonderingen.

Laatst bewerkt door dedominee op 08-08-2023 22:33