Toekomst opstelterreinen omgeving Amsterdam
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
22-05-2023 17:02:59
mat64Hidde
mat64Hidde

Ik heb al lopen zoeken op het internet maar tot nu toe nog geen goed antwoord kunnen vinden. Misschien weet iemand hier op Somda wat meer over de toekomstplannen over de opstelsporen bij Aswpln.
Zijn ze overbodig geworden nu Awhvo in gebruik is genomen?

Wat ik wel heb kunnen vinden is dat in de omgeving van het emplacement een nieuwe woonwijk komt: www.amsterdam.nl
Gaat dit ten kosten van de opstelsporen?

Laatst bewerkt door moderator op 22-05-2023 21:25, reden: op verzoek aangepast, bredere discussie mogelijk

22-05-2023 17:09:41
VIRMm1
VIRMm1

Volgens mij is al jaren het idee dat alles daar verdwijnt (werkplaats en opstel) maar na tig jaren is het volgens mij nog steeds niet concreet.

22-05-2023 17:12:21
Daan!
Daan!

Volgens mij pas als in Haarlem de nieuwe hal klaar is.

22-05-2023 18:08:40 1
broek53
broek53

De hele Zaanstraat staat inderdaad op de nominatie om naar de gemeente over te gaan. Als je het specifiek over Aswpln hebt: dat zijn geen opstelsporen, maar de "achteringang' van de werkplaats, bedoeld voor treinen die over het zuidviaduct Singelgracht van en naar Asd moeten. Het waren er drie (van oorsprong sporen van de oorspronkelijke Zaanlijn) en nu nog twee, omdat eentje deel is geworden van de toegang tot Awhvo. De andere twee zullen waarschijnlijk wel vetrdwijnen als de Zaanstraat verdwijnt, want aan twee geisoleerde spoortjes daar heeft niemand dan meer wat.

Overigens is Awhvo geen compensatie voor Zstr, maar een uitbreiding van opstellen in het Amsterdamse ihkv PHS. Ter compensatie van een deel van de Zstr kan Awhvo nog uitgebreid worden richting de Hembrug ๐Ÿ˜‰. Verder wordt Hoofddorp Opstel wat uitgebreid (zit al in de pen) en kan de Wgm eventueel nog wat uitgebreid worden, c.q. beter ingedeeld en benut.

Somda In de Wolken Weddings advertentie

22-05-2023 21:21:47
yappa
yappa

Interessant topic, de ontwikkelingen op de Zaanstraat staan natuurlijk in nauwe verbinding met de andere opstelterreinen rond Asd. Misschien kan de topictitel iets breder worden gemaakt door beheer?

Re: de uitbreiding van Hfdo, hoe is dat voorzien en nodig? Mij verbaasde het juist dat de twee opstelsporen aan de andere zijde van het HSL-talud (dus tussen de sporen van/naar Ledn) recent zijn opgedoekt. En nu aan de andere kant van het talud er weer bij bouwen?

22-05-2023 21:25:28 1
moderator
Moderator
moderator

Bij deze is de topictitel aangepast ๐Ÿ™‚.

22-05-2023 22:16:22 1
broek53
broek53

Hfdo bestaat uit een grote ruit van opstelsporen-met-reinigingspaden en die wordt verder uitgebreid met vier sporen met twee reinigingspaden. Er wordt nog wat gerommeld met wissels (er moet en zal toch op zijn minst iets gesaneerd moeten worden ๐Ÿคจ) en de dienstgebouwen gaan plat - er komt een nieuwe uiteraard, ik geloof het vierde in het bestaan van Hfdo.

De sporen die tussen de hoofdsporen recent zijn weggehaald, waren ooit zelf hoofdsporen (de oude Schiphollijnsporen, nota bene) en al een jaar of tien buiten exploitatie. Op zich niet geschikt als opstelsporen, nog afgezien van het feit dat je er niet kon komen. Die hele knoop hing samen met het creeeren van Hoofddorp Midden en dat is nu kort geleden definitief gemaakt: twee keersporen tussen de in- en de uitgangsporen van Hfdo in.

Laatst bewerkt door broek53 op 23-05-2023 10:44

22-05-2023 22:20:23
Rolffiej19
Rolffiej19
yappa (22-05-2023 21:21:47):

Re: de uitbreiding van Hfdo, hoe is dat voorzien en nodig? Mij verbaasde het juist dat de twee opstelsporen aan de andere zijde van het HSL-talud (dus tussen de sporen van/naar Ledn) recent zijn opgedoekt. En nu aan de andere kant van het talud er weer bij bouwen?

Het 'Hoofdgebouw' gaat plat en daar komen meerdere sporen te liggen.
Zie pagina 19