Ontwikkelingen "Kippenlijn"
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
17-11-2007 00:17:25
broek53
broek53
Omdat een een of andere, tamelijk oververhitte en overduidelijk onkundige provinciale bestuurder iets roept over 1 januari en eruit knikkeren, hoeven wij daar toch niet als kippen zonder kop achteraan te lopen. Humbug & grootspraak, meer zal het op 1 januari niet blijken te zijn.  

17-11-2007 00:25:59
lucky
lucky
+ is het makkelijk te roepen als je zelf nooit met die lijn reist. Als je zelf dagelijks de lijn gebruikt denk ik dat je liever een trein dan een bus hebt...  

17-11-2007 00:30:47
gkw1969
gkw1969
Quote
dh3201: Als NSR de dienst zou terug overnemen, gaat NSR gewoon hun oude dienst weer op pakken, dan rijdt er dus ook geen Bnn pendel en buiten de spitsen en op zondag een uurdienst tussen Amf en Ed, hoihoi en zo.


En dan ook nog eens een keer met plan V's die ze terug hebben gevraagd van cxx en niet, zoals cxx beloofd heeft, met rolstoeltoegankelijk materiaal.

Dus ja, het is maar waar je blij mee bent?
 

17-11-2007 10:23:54
andre_ede
andre_ede
Quote
arjan: 3 stellen zijn er nodig voor een dienst en de 840 blijft elke dag gebruikt worden, dus de andere 2 zijn protos.

tikfout?


Nee hoor er zijn 3 Protos beschikbaar voor de dienst, en 1 Plan V.
Dat er maar 2 gebruikt worden is weer wat anders.

Quote
broek53: Omdat een een of andere, tamelijk oververhitte en overduidelijk onkundige provinciale bestuurder iets roept over 1 januari en eruit knikkeren, hoeven wij daar toch niet als kippen zonder kop achteraan te lopen. Humbug & grootspraak, meer zal het op 1 januari niet blijken te zijn.


Is trouwens een dag later door de betreffend partij, alweer helemaal afgezwakt, als nou het moet op 01-01-08 wel goed zijn, anders moeten we eens gaan kijken wat we kunnen doen.

Laatst bewerkt door andre_ede op 17-11-2007 10:26
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

17-11-2007 13:09:02
keesje
keesje
Het is voor niemand te hopen dat CXX eruit geknikkerd wordt want daarmee heb je alleen maar verliezers. Het zou de provinciebestuurders misschien sieren als ze zelf eens in de spiegel kijken en zich hardop afvragen met wie ze in zee gegaan zijn. Een (verkeerde) ingeslagen weg van een aanbesteding draai je niet even in een dag terug.

In plaats van dat de provincie zakken loopt te vullen met boetes, zou dat geld beter besteed kunnen worden aan verbeteringen aan de infra of aan de reizigers die al een jaar hun geld besteden en er niet voor krijgen dan dat er beloofd is.

Wie ook een beetje nadenkt snapt ook wel dat je met 5 stellen een relatief dure exploitatie hebt, terwijl je 3 stellen nodig hebt in de rijdende dienst. Hoe groter het gebied, hoe efficienter je kan werken én bijsturen in het geval van defecten en/of calamiteiten. Aanbesteden ok, maar doe het goed en besteed dan ook een groot gebied in één keer aan (zoals bijvoorbeeld de hele Achterhoek en de Noordelijke lijnen). Dan is de kans van slagen ook wat groter.
 

17-11-2007 13:34:33
kbrandsma
kbrandsma
Correctie: 4 stellen voor de rijdende dienst. 3 voor Amf-Ed en 1 voor Amf-Bnn.  

17-11-2007 13:38:44
keesje
keesje
Dank voor de correctie, maarre... er zou toch een serie 5031-5035 komen? Of heb ik iets gemist?  

17-11-2007 13:42:18
arjan
arjan
dat klopt, de 5035 moet nog komen  

18-11-2007 12:32:27
floriss
floriss
Quote
keesje: Wie ook een beetje nadenkt snapt ook wel dat je met 5 stellen een relatief dure exploitatie hebt, terwijl je 3 stellen nodig hebt in de rijdende dienst. Hoe groter het gebied, hoe efficienter je kan werken én bijsturen in het geval van defecten en/of calamiteiten. Aanbesteden ok, maar doe het goed en besteed dan ook een groot gebied in één keer aan (zoals bijvoorbeeld de hele Achterhoek en de Noordelijke lijnen). Dan is de kans van slagen ook wat groter.


Klopt helemaal. Maar de Valleilijn ligt nou eenmaal tamelijk geisoleerd als concessielijn. Groningen/Friesland en Achterhoek/Twente zijn veel meer aaneengesloten gebieden. Als je het in een groter geheel wil aanbesteden, zal je al het regionale treinvervoer in een regio of provincie moeten aanbesteden. Inclusief treinen op het hoofdrailnet. Discussie daarover is al een keer aangezwengeld op Somda. Zie onderstaande link
https://m.somda.nl/www/forum/2988/

Laatst bewerkt door floriss op 18-11-2007 12:33
 

18-11-2007 12:48:29
lamote_ban
lamote_ban
Quote
floriss: Maar de Valleilijn ligt nou eenmaal tamelijk geisoleerd als concessielijn. Groningen/Friesland en Achterhoek/Twente zijn veel meer aaneengesloten gebieden.

De provincie kan in principe best al zijn regionale spoorlijnen samen aanbesteden, dus achterhoek, betuwelijn en valleilijn, etc. Een probleem is dat de valleilijn als enige geelektrificeerd is, maar ook dat is eenvoudig op te lossen door de lijn te verdieselen ter wille van de uniformiteit.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 18-11-2007 12:48
 

18-11-2007 12:57:38
broek53
broek53
Als aparte concessielijn in de Kippenlijn sowieso een erg buitenbeentje. Elektrisch, midden in het hoofdrailnet, een grote samenloop met het hoofdrailnet --> concurrentie om de ruimte op het spoor, kortom: van alles zoals men dat niet bedoeld had toen de aanbestedingstoestanden begonnen. Om dit dort redenen zijn expliciet en impliciet baanvakken als de Flevolijn en Noord-Holland in tweede en derde instantie bij het hoofdrailnet gevoegd en een lijn als Baarn - Den Dolder - Utrecht al helemaal geruisloos.  

18-11-2007 13:05:58
fabrierban
fabrierban
In Duitsland zijn er tientallen lijntjes die los zijn aanbesteed. En daar heb je niet van de Valleilijn toestanden, het blijkt dus wel degelijk te kunnen. Ik heb de indruk dat de janboel die CXX er op de Valleilijn van heeft gemaakt vooral wordt gebruikt om actie te voeren tegen het principe van aanbestedingen.  

18-11-2007 13:06:19
floriss
floriss
Ik vind het een creatieve oplossing. Hoewel de Valleilijn dan nog vrij geisoleerd blijft. Er is geen directe verbinding met de overige lijnen in Gelderland. Materieel verplaatsen van bijvoorbeeld Arnhem of Zutphen naar Amersfoort zal evengoed via het hoofdrailnet moeten gebeuren, waar er treinpaden vrijgemaakt moeten worden. Uniformering wat betreft materieel is alleen mogelijk door bij de eerstvolgende aanbesteding voor alle spoorlijnen nieuw materieel in het bestek op te nemen.
Het inzetten van dieselmaterieel op een elektrisch baanvak is meer een noodgreep voor een paar jaar ten tijden van materieeltekorten.
 

18-11-2007 13:09:25
fabrierban
fabrierban
@floriss:
Elektrificatie had dertig jaar geleden grote voordelen omdat dieseltreinen toendertijd vies, oncomfortabel en onbetrouwbaar waren. Anno 2007 geldt dat allemaal niet meer en ook milieutechnisch heeft elektrisch geen voordelen meer boven diesel.

Laatst bewerkt door fabrierban op 18-11-2007 13:10
 

18-11-2007 13:45:49
timtrein
timtrein
Financieel wel, gok ik zo...  

18-11-2007 13:47:20
timtrein
timtrein
Quote
kbrandsma: Ik neem aan dat de 840 weer "fris" van start moet gaan bij NS. Gezien de gebruikssporen op de CXX-Vee's geen overbodige luxe. De 3446 en 3449 zijn nu ook al terug, terwijl NS ze pas vanaf 10-12 nodig heeft (voor Lw - Wv).
Arriva heeft zélf afspraken gemaakt over de teruggave van de Buffels, het was echt geen NSR-eis dat dat vier weken van tevoren moest...
 

18-11-2007 14:00:30
floriss
floriss
Ik ben nog even aan het denken over een inhoudelijk tegenargument.

Laatst bewerkt door floriss op 18-11-2007 17:21
 

18-11-2007 14:04:53
Somda
Somda
Dan heeft Arriva het beter voor elkaar met de lijn GdmDdr.
Vanaf halverwege 2008 hoeven ze daar pas te rijden met de Spurt.
Kwestie van goede afspraken maken denk ik.

http://www.zuid-holland.nl/index/overzicht_alle_themas/thema_verkeer_vervoer/content_openbaar_vervoer/content_merwedelingelijn.htm
 

18-11-2007 14:33:05
seinhuis
seinhuis
Er is eerder deze tobic gezecht dat CXX per 2008 pas met Protos moeten rijden, maar ze hebben zelf gezecht dat ze eerder net die treinen gaan rijden  

18-11-2007 14:43:37
Somda
Somda
Te ambitieus dus.Hebben ze zich dus met die uitspraak zelf in de vingers gesneden.Maar er zal ook wel wat druk van de provincie zijn geweest.

Laatst bewerkt door Somda op 18-11-2007 14:43
 

18-11-2007 15:34:50
dumpy_dump
dumpy_dump
Quote
fabrier: In Duitsland zijn er tientallen lijntjes die los zijn aanbesteed.
Die lijnen zijn daar alleen wel in zo goed als alle gevallen een stuk langer dan de Valleilijn. Ook worden lijnen daar meestal als lijnennet aanbesteed, in een tender met een stuk of 3 lijnen.
 

18-11-2007 15:41:21
fabrierban
fabrierban
Quote
timtrein: Financieel wel, gok ik zo...

Als je de kosten van afschrijving en onderhoud van de elektrificatie niet meetelt is elektrisch inderdaad voordeliger dan dieselexploitatie. Omdat die kosten voor rekening van Prorail (cq. de overheid) komen, verkiezen exploitanten elektrisch boven diesel. Als je die kosten echter zou doorberekenen zou de voorkeur voor elektrisch snel over zijn.
 

18-11-2007 16:03:05
lamote_ban
lamote_ban
Quote
dumpy_dump: Die lijnen zijn daar alleen wel in zo goed als alle gevallen een stuk langer dan de Valleilijn. Ook worden lijnen daar meestal als lijnennet aanbesteed, in een tender met een stuk of 3 lijnen.

Er zijn genoeg voorbeelden van losse, korte lijnen, zeker als je wat meer in het zuiden komt. Zo maar wat losse voorbeelden: Kaiserlautern-Kusel, Meckesheim-Aglasterhausen, Schorndorf-Rudesberg Nord, Nuertingen-Neuffen, Boblingen-Dettenhausen en Andernach-Kaiseresch.
 

18-11-2007 17:17:20
floriss
floriss
Het heeft natuurlijk ook te maken met hoeveel treinverkeer er over zo'n lijn heen gaat. Ik denk naarmate het treinverkeer intensiever wordt, de elektrische exploitatie beter werkt dan de niet elektrische variant.
Als de kosten voor onderhoud aan de bovenleiding inderdaad voor rekening van de overheid zouden zijn en de overheid zou dit willen doorberekenen aan de vervoerders, wat volgens jou zou leiden tot een voorkeur voor dieselmaterieel.
Waarom heeft dezelfde overheid er dan voor gekozen om de HSL Zuid en de Betuweroute te voorzien van bovenleiding en in het bijzonder 25kv?
Waarschijnlijk toch uit oogpunt van vermogen en snelheid. Afgezien van Duitsland ken ik geen landen waar ze rijden met diesel hogesnelheidstreinen. En zelfs daar is het geen onverdeeld succes.
Dan nog even een tegenargument wat betreft dieseltreinen. De uitstoot van roet blijft, hoe zuinig je treinen ook maakt. De dieseloc's die in het goederenvervoer worden gebruikt zijn een sprekend voorbeeld. (letterlijk) Daarnaast blijkt maar weer dat de GTW's van Arriva ook nog een behoorlijke geluidsvolume meegeven. Iets waar bijvoorbeeld de Protos beduidend minder last van heeft. Ook qua rijeigenschappen haalt een diesel het niet bij een elektrisch trein. Optrekken en afremmen gaat elektrisch veel eenvoudiger en sneller. Iets wat gezien de korte halte afstanden wel zo gewenst is.
Kortom wat mij betreft elektrische lijnen niet verdieselen, maar diesellijnen elektrificeren.
 

18-11-2007 17:59:00
kwilke
kwilke
@floriss: Helemaal mee eens. Ik wil nog even toevoegen dat de meeste moderne treinstellen bij het remmen de motor als generator gebruiken en stroom terugvoeren in de bovenleiding. Dit levert een lager energieverbruk op. Daarnaast kan stroom ook via duurzame manieren worden opgewekt, diesel niet. Dit is belangrij voor de toekomst.
Over de Valleilijn: De vervuiling (electriciteitscentrale!) vindt niet plaats op het punt waar de trein rijdt. Dit heeft een gunstig effect op het leefklimaat in (bijvoorbeeld) het centrum van Ede. Electriciteitscentrales hebben meestal hoge schoorstenen zodat mensen niet direct die lucht inademen.
 

18-11-2007 18:03:53
lamote_ban
lamote_ban
@floriss
Wat betreft de uitstuit van roet: elektriciteit in Nederland komt bijna allemaal uit steenkoolcentrales. Dat is even belabberd voor het millieu. Een nadeel van elektrische exploitatie is dat er nogal veel stremmingen en storingen zijn door defecten aan de bovenleiding. Qua rijeigenschappen zie ik weinig verschil meer tussen elektrisch en diesel. De duitse Talent is bijv. niet oncomfortabler dan de 423.

Conclusie: ik heb liever goed functionerende diesels op de Valleilijn dan matig functionerende Protos.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 18-11-2007 18:05
 

18-11-2007 21:44:19
lucky
lucky
Hoevaak is de bovenleiding al kapot gegaan sinds connexxion daar rijdt dan?  

19-11-2007 09:56:53
timtrein
timtrein
Quote
lamotep:Wat betreft de uitstuit van roet: elektriciteit in Nederland komt bijna allemaal uit steenkoolcentrales.

Ahem... even zoeken doet wonderen.
Bijvoorbeeld http://www.ecn.nl/docs/library/report/2005/c05090.pdf en dan p.15, daar is te zien dat bijna de helft van de elektriciteit met aardgas wordt opgewekt, en dat kolen maar ergens rond de 35% is!
En no way dat een dieseltrein het ooit van aardgas kan winnen...

Of deze: http://www.milieucentraal.nl/pagina?onderwerp=Energiebronnen
Daarin is al het energieverbruik meegerekend, ook van bedrijven en vervoer zo te zien. Dan blijft er nog maar 10% steenkolen over. Is ook een leuke.
 

19-11-2007 11:03:10
rudolfph
rudolfph
Rudolfph: Even voor de duidelijkheid: hier https://m.somda.nl/www/forum/3865/ mag men verder over energie en dergelijke, hier gaan we verder met Connexxion.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


24-11-2007 12:31:19
awhv-mcn
awhv-mcn
5035 is als het goed is onderweg, komt zometeen aan in Vl en morgen in het donker door naar Amf.  

24-11-2007 15:16:11
mat64
mat64
morgen maar even kijken of ik hem in Vl zie dan  

24-11-2007 18:59:11
awhv-mcn
awhv-mcn
Vanochtend met acht uren vervroeging al in Venlo binnengelopen. Lamotep: feestartikelen ter verwelkoming van het stel al opgesteld?  

24-11-2007 19:30:47
wouderobva
wouderobva
Gezien vanmiddag op het rangeerterrein Venlo een Protos in Valleikleuren geklemd tussen twee naar ik aanneem remwagens.

Laatst bewerkt door wouderobva op 24-11-2007 19:31
 

24-11-2007 19:32:36
mat64
mat64
welk spoor stond die ongeveer dichter bij perron of achteraan?  

24-11-2007 21:37:31
wouderobva
wouderobva
Was alleen vanaf de zuidzijde van het emplacement waarneembaar (dus overkant vanaf het perron).  

24-11-2007 21:42:58
WesselE
WesselE
We hebben het nu over de 5035. Maar volgens de spots is de 5034 nog niet eens in dienst geweest, hopelijk is hij dat al wel geweest?


'Okeh'
 

24-11-2007 22:58:39
awhv-mcn
awhv-mcn
Quote
mat64: welk spoor stond die ongeveer dichter bij perron of achteraan?
Staat een RE-stam voor, dus vanaf 't perron goed verstopt.
 

25-11-2007 21:09:55
wouderobva
wouderobva
Hier dan mijn opname van de CXX ? in Venlo. http://robvanderwoude654.fotopic.net/p46872035.html  

25-11-2007 21:26:39
micky
micky
Is dit niet de 5035??

micky
 

25-11-2007 21:56:49
wouderobva
wouderobva
Voor jou en mij een vraag. Ik kon het niet lezen  

25-11-2007 23:31:12
dumpy_dump
dumpy_dump
Hmmm... Zowel op TT 753 als op connexxion.nl kan ik het bericht over minder treinen op de Valleilijn niet meer vinden. Voor vandaag (zondag) zijn ze in ieder geval nog opgeheven. Maar ik zie ook nergens een juichend bericht dat alle treinen weer gaan rijden... Maar zou het dan toch?
We wachten af...
 

26-11-2007 08:14:11
idolaat
idolaat
Op de ns site staat bij actuele vertrektijden dat de BNN-pendel nog niet rijdt in ieder geval.  

26-11-2007 09:52:11
WesselE
WesselE
Nu de 5035 er is, moet de 840 dan niet terug naar NSR?


'Okeh'
 

26-11-2007 10:03:37
micky
micky
Misschien is deze er nog voor reserve.
En is de grijze PROTOS hier nog.
Trouwens hebbenze echt wel gfenoeg aan 5 stellen.
Mijn opa zij dat hij erg schommelde.

micky
 

26-11-2007 11:58:46
awhv-mcn
awhv-mcn
De 5035 rijdt natuurlijk nog niet, die moet eerst nog in dienst gesteld worden. Dynamische testen kunnen immers in Duitsland niet worden uitgevoerd.  

26-11-2007 16:04:35
andre_ede
andre_ede
Ook op http://www.valleilijn.nl/ staat gewoon dat er minder treinen rijden.

Laatst bewerkt door andre_ede op 26-11-2007 16:04
 

27-11-2007 10:56:57
bjornl
bjornl
Tot 9 december, volgens http://www.gelderlander.nl/devallei/2225535/Connexxion-geeft-gratis-kaartjes-weg.ece
Vanaf 9 december "hoopt" Connexxion alle vijf de treinen inzetbaar te hebben en ook weer de pendels te rijden.
 

27-11-2007 13:26:23
timtrein
timtrein
Dan zal de 840 ook wel teruggaan, die was er immers tot (maximaal) het begin van de nieuwe drgl.  

27-11-2007 21:35:54
broek53
broek53
Ja, dat is het idee. Al is het niet zo dat NS nu direct staat te trappelen om de 840 terug te hebben, aangezien de inzet van plan V niet wijzigt per 9/12 (getalsmatig dan).  

27-11-2007 22:56:18
taigagaai
Moderator
taigagaai
[cynische modus] Gezien de huidige stand van zaken, rondom de afvoer van het Plan T/V, kan de 840 na het ontstickeren direct het spoorwegmuseum inrijden, als laatst gebouwde treinstel bij Werkspoor Zuilen. [/cynische modus]  

28-11-2007 10:20:21
timtrein
timtrein
De RandstadRail-vervangende ritten zijn natuurlijk ook voorbij...

Nouja, dan is de terugkeer van de 840 toch een mooie aanleiding de 523 niet meer op te knappen? (hm, volgens mij moet ik dit in een ander topic zetten)

@topic dan maar, rijdt de 5034 al? En gaat het met de 31-33 al wat beter?
 

28-11-2007 10:43:54
andre_ede
andre_ede
Nog niet perfect, van de week viel er weer 1 stil in Lunteren, maar naar een reset (?) verlichting e.d begon te knipperen, trein werd stil, en werd weer opgestart en toen reed die weg, andere zeiden gelukkig hij doet het weer ihihi  

28-11-2007 11:34:25
seinhuis
seinhuis
Connexxion geeft gratis kaartjes weg

27 nov 2007, 02:59 - EDE - Vlak voor sinterklaas komt Connexxion met een cadeautje. Op zaterdag 1 december kunnen mensen gratis reizen met de trein op de Valleilijn tussen Ede en Amersfoort.

Op het traject rijden van 11.00 uur tot 15.30 uur ook zwarte pieten mee. De actie heeft niets te maken met de problemen die Connexxion kende bij de invoering van de nieuwe Protostreinen. Vorig jaar werd een dergelijke actie ook al gehouden. Toen was het vlak voor kerst.

Tijdens de ritten deelt personeel van het bedrijf ook folders uit over de nieuwe dienstregeling die ingaat vanaf 9 december. Vanaf die dag hoopt Connexxion alle vijf haar nieuwe treinen in te kunnen zetten. Ook de korte ritten tussen Barneveld-Noord en Amersfoort moeten dan met treinen in plaats van bussen worden gereden.

Bron: http://www.gelderlander.nl/devallei/2225535/Connexxion-geeft-gratis-kaartjes-weg.ece (via http://opeenshadikhetforum.nl/viewtopic.php?p=178789#178789 )

Laatst bewerkt door seinhuis op 28-11-2007 16:13
 

28-11-2007 15:15:48
daan1714
daan1714
Ah, in dat geval ga ik even de kant van Amf op om de 41+Pec te spotten.  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

01-12-2007 14:01:14
kritische
kritische
In www.edestad.nl stond op 29 november 2007 het volgende
overzicht van de treinen die in de nieuwe dienstregeling
niet rijden:

maandag t/m vrijdag
De volgende ritten rijden uitsluitend nog op maandag:

Amersfoort 6.16 6.31 Barneveld Noord 6.46
Barneveld Noord 6.29 6.42 Amersfoort 6.57
Barneveld Centrum 6.33 -----
Lunteren 6.42 -----
Ede Centrum 6.49 -----
Ede Wageningen 6.53 -----

De volgende rit rijdt niet meer op vrijdag:

Ede-Wageningen 5.32
Ede Centrum 5.35
Lunteren 5.43
Barneveld Centrum 5.50
Barneveld Noord 5.54
Amersfoort 6.05

donderdag
Op de volgende ritten rijdt er op donderdag een bus in plaats van een trein:

Amersfoort 23.16 23.46 0.01 0.16 0.31 0.46 1.01
Barneveld Noord 23.29 23.59 0.12 0.29 0.42 0.59 1.12
Barneveld Centrum 23.33 0.03 ----- 0.33 ----- 1.03 -----
Lunteren 23.42 0.12 ----- 0.42 ----- 1.12 -----
Ede Centrum 23.49 0.19 ----- 0.49 ----- 1.19 -----
Ede Wageningen 23.53 0.23 ----- 0.53 ----- 1.23 -----

Ede-Wageningen ----- 0.02 ----- 0.32 1.02
Ede Centrum ----- 0.05 ----- 0.35 1.05
Lunteren ----- 0.13 ----- 0.43 1.13
Barneveld Centrum ----- 0.20 ----- 0.50 1.20
Barneveld Noord 0.15 0.24 ----- 0.54 1.24
Amersfoort 0.26 0.35 ----- 1.05 1.35

zaterdag
De volgende ritten rijden niet meer op zaterdag:

Amersfoort 6.16 6.31 Barneveld Noord 6.46
Barneveld Noord 6.29 6.42 Amersfoort 6.57
Barneveld Centrum 6.33 -----
Lunteren 6.42 -----
Ede Centrum 6.49 -----
Ede Wageningen 6.53 -----

dagelijks
De volgende ritten vervallen dagelijks:

Amersfoort 19.16 19.31 Barneveld Noord 19.45
Barneveld Noord 19.29 19.42 Amersfoort 19.56
Barneveld Centrum 19.33 -----
Lunteren 19.42 -----
Ede Centrum 19.49 -----
Ede Wageningen 19.53 -----
 

01-12-2007 14:47:45
lamote_ban
lamote_ban
Quote
andre_ede: Nog niet perfect, van de week viel er weer 1 stil in Lunteren, maar naar een reset (?) verlichting e.d begon te knipperen, trein werd stil, en werd weer opgestart en toen reed die weg, andere zeiden gelukkig hij doet het weer ihihi

Kennelijk nog steeds half gare software.

Overigens nog steeds geen uitzicht meer op herstel van de echte dienstregeling?

Laatst bewerkt door lamote_ban op 01-12-2007 14:49
 

01-12-2007 14:54:14
WesselE
WesselE
Dan heeft Cxx dus een probleem, vanaf 1 januari moet alles toch weer in orde zijn?


'Okeh'
 

01-12-2007 14:55:12
nielske90
nielske90
Gisteren reden de FTD-01 en de 5034 om en om testritten tussen Helmond en Horst-Sevenum.
Heb beide stellen zien staan bij de pauze in Hm. (Hadden aan beide kanten sluitseinen, en geen personen te zien binnen).

Naar het schijnt rijden ze er vandaag weer...
 

01-12-2007 14:57:43
andre_ede
andre_ede
Hoi,

volgens mij ging dit bericht over de nieuw dienst regeling die volgende week in gaat.
Als ik het artikel goed begrepen heb rijden vanaf 9-12 alle Protos.

Staat ook in het eerdere bericht.

Laatst bewerkt door andre_ede op 01-12-2007 14:59
 

01-12-2007 18:39:58
awhv-mcn
awhv-mcn
Quote
WesselE: Dan heeft Cxx dus een probleem, vanaf 1 januari moet alles toch weer in orde zijn?
De uitval per 9-12 zoals hierboven beschreven heeft te maken met de door Railion geclaimde capaciteit en de capaciteit die ProRail ten behoeve van onderhoud zelf nodig heeft.

Laatst bewerkt door awhv-mcn op 04-12-2007 22:53
 

01-12-2007 18:47:40
lamote_ban
lamote_ban
Quote
WesselE: Dan heeft Cxx dus een probleem, vanaf 1 januari moet alles toch weer in orde zijn?

Dat klopt, de tijd begint te dringen.
 

01-12-2007 19:11:00
bottelaar
bottelaar
Zondag wederom testritten tussen Hm en Hrt. Naar zeggen wordt er ter hoogte van Deurne (km 26) aan de Griendtveenseweg bij de overweg gemeten.  

05-12-2007 09:43:45
admin
Moderator
admin
Hele discussie over internet in treinen afgesplitst, dat werd namelijk veel algemener dan alleen Connexxion, zie https://m.somda.nl/www/forum/3951/


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

05-12-2007 23:09:42
geugie
geugie
Het stilvallen gebeurt (helaas) regelmatig. Vaak start na het ombouwen de computer niet op (en die zit in de rijvoorwaarden...), dus voor vertrek moet er dan gereset worden. Verder vallen er nog al eens tractiemotoren uit of raken deze oververhit waardoor ook gereset moet worden...%07%  

06-12-2007 13:58:53
timtrein
timtrein
Oververhit raken getuigt wel van serieuze technische problemen... (zit er geen geforceerde koeling op??)  

06-12-2007 14:38:11
kbrandsma
kbrandsma
Oververhitting reset je niet even. De warmte is niet even met een reset verdwenen namelijk. Lijkt mij dan eerder reset van de temperatuursensoren die oververhitting weergeven (en een foutieve temperatuur doorgeven dus).  

07-12-2007 00:32:58
arjan
arjan
de 840 is ondertussen weer gestript en rijdt weer zonder de valleilijn-stickers...  

07-12-2007 00:36:14
broek53
broek53
Ja, die is uiterlijk 9 december weer bij NS aan de slag.  

07-12-2007 10:44:41
arjan
arjan
ja, dat is al eerder hier geroepen. maar is de 5034 overigens al in dienst geweest?  

07-12-2007 19:53:25
andre_ede
andre_ede
Dat zal snel gaan gebeuren:

Valleilijn rijdt weer volledige dienstregeling

EDE - Connexxion rijdt vanaf zondag 9 december op de Valleilijn weer de volledige dienstregeling met haar treinen. Dat betekent dat ook de ritten Amersfoort-Barneveld Noord en vice versa weer rijden. Reizigers kunnen dan vanaf Amersfoort vier keer per uur naar Barneveld Noord en vanaf Barneveld Noord vier keer per uur naar Amersfoort.

Incidenteel kan er nog wel een rit uitvallen. De aanpassing aan de Protos treinen om op het hoofdspoor Apeldoorn-Amersfoort de maximum snelheid te kunnen rijden is medio februari gereed.

Bron: www.edestad.nl
 

08-12-2007 20:20:31
bjornl
bjornl
Quote
broek53: Ja, die is uiterlijk 9 december weer bij NS aan de slag.

Dan mogen ze wel opschieten, vanmiddag om 16:32 vertrok de 840 nog met reizigers uit Ed...

Hoeveel tijd heeft men nodig om zo'n stel weer "NS-waardig" te maken?
 

08-12-2007 21:06:29
timtrein
timtrein
Uh, de stickers zijn er al vanaf, dus volgens mij volstaat het om een schoonmaker door het stel te sturen...  

08-12-2007 21:18:45
duffelsm
duffelsm
Nee, zo eenvoudig is het niet. De koersrollen moeten worden vervangen, en het toilet moet weer in gebruik worden gesteld. Of dat veel werk is, weet ik overigens niet.  

08-12-2007 23:13:06
lucky
lucky
Koersrollen vervangen? Waarom zouden ze die hebben vervangen toen die naar connexxion ging?  

08-12-2007 23:20:41
daniel_ddr
daniel_ddr
Allicht omdat Barneveld Noord er nog niet op zat%06%


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

08-12-2007 23:56:31
mark
mark
Maar is Barneveld Noord dan niet gewoon toegevoegd aan de oude rol?
Of zitten er nu rollen in waar alleen Amersfoort, Barneveld Noord en Ede-Wageningen op kan?
 

09-12-2007 00:07:41
webguy
webguy
Volgens mij stond er overigens Amersfoort - Barneveld Noord op de Bnn Koersrollen... (netzoiets als de Zoetermeerlijn enzo..)


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

09-12-2007 02:45:36
u932178
u932178
Toen de stellen naar Cxx gingen zijn er aparte koersrollen in geplaatst met de bestemmingen Amersfoort, Barneveld Noord, Ede Wageningen.
Deze rolllen hadden ook een apart bestelnumer bij NedTrain speciaal voor Cxx.
 

09-12-2007 05:06:59
geugie
geugie
Oververhitting schijnt slechts een softwarematig probleem te zijn. Om 21.05 reed de 840 voor het laatst Amersfoort binnen in dienst van Connexxion, om 21.16 mocht de 5035 zijn eerste kunsten vertonen in de reizigersdienst.  

10-12-2007 19:04:30
lucky
lucky
Connexxion en Prorail alsnog eens over spoorboekje
Uitgegeven: 10 december 2007 18:09
Laatst gewijzigd: 10 december 2007 18:10

DEN HAAG - Connexxion heeft met spoorbeheerder ProRail een akkoord bereikt over de dienstregeling voor 2008. De vervoerder had bezwaar gemaakt tegen onderhoudsplannen van ProRail, omdat daardoor treinen in de vroege en late uren van de dag soms niet zouden kunnen rijden.
ANP

Na bemiddeling van de Vervoerkamer van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) zijn beide partijen alsnog tot overeenstemming gekomen.

ProRail heeft een oplossing aangedragen waarin Connexxion de gevraagde spoorcapaciteit krijgt. Dat heeft de NMa maandag bekendgemaakt.

Interessant nieuws.

Bron is trouwens nu.nl

Laatst bewerkt door lucky op 10-12-2007 19:05
 

10-12-2007 20:02:50
dumpy_dump
dumpy_dump
De radio (Q Music) meldt nu dit:

"Connexxion is met ProRail tot een akkoord gekomen over het nieuwe spoorboekje van de NS."

In ieder geval vallen er alleen op donderdagavond nog ritten uit voor onderhoud, deze worden verbust.
 

10-12-2007 20:16:29
lucky
lucky
Ik hoorde hetzelfde.. ze hebben het weer eens goed gesnapt..  

10-12-2007 20:42:38
WesselE
WesselE
Iemand enig idee of de bnn pendels ook weer daadwerkelijk rijden?


'Okeh'
 

10-12-2007 21:55:34
idolaat
idolaat
heb vandaag niet gekeken. Maar gisteren reden ze!  

10-12-2007 23:21:50
arjan
arjan
Pendels reden ook vandaag weer... ik dacht dat de 5031 aan de beurt was. Ook de 5034 was vandaag actief in de reizigersdienst  

11-12-2007 07:26:45
achterdoel
achterdoel
Zondag reden zowel de 5034 als de 5035 al in de reizigersdienst. Ze zijn dus allemaal in dienst  

11-12-2007 11:43:41
keesje
keesje
Overigens is Plan V 840 bij de NS nog niet in de actieve dienst aan de gang  

11-12-2007 18:00:50
dumpy_dump
dumpy_dump
Connexxion is echt briljant qua reisinformatie: http://www.reiziger.connexxion.nl/web/show/provincie=10?systeemlijnnummer=E325&richting=1&haltenummer=40760600&periode=0&type=haltevertrekstaat hier vindt u de haltevertrekstaat van Barneveld, Aansluiting!  

11-12-2007 18:17:18
maxime
maxime
En die reisinformatie is héél duidelijk, idd%08%

Laatst bewerkt door maxime op 11-12-2007 18:18
 

11-12-2007 19:14:32
kbrandsma
kbrandsma
Quote
dumpy_dump: Connexxion is echt briljant qua reisinformatie: http://www.reiziger.connexxion.nl/web/show/provincie=10?systeemlijnnummer=E325&richting=1&haltenummer=40760600&periode=0&type=haltevertrekstaat hier vindt u de haltevertrekstaat van Barneveld, Aansluiting!

Zal wel simpel gekopiëerd zijn van de aangeleverde dienstregeling van ProRail. Die administratief medewerkers ontdekken dan dat bnva Barneveld aansluiting is, en zetten het gewoon bij op de site.
 

11-12-2007 19:14:54
fastguy84
fastguy84
Ach, hebben we ten minste alvast de officiële doorkomsttijden, scheelt aestudent weer wat rekenwerk.  

14-12-2007 15:37:33
bloober
bloober
Ook Amersfoort Aansluiting is te vinden op de site van Connexxion. %08%


Groetjes, Bloober
 

14-12-2007 16:05:34
seinhuis
seinhuis
Verder raar dat ze over de stations Banerveld Centrum, Lunteren en Ede Centrum staat dat dat een NS-station is  

14-12-2007 17:54:31
sik214
sik214
Dat zijn ze ook (als eigendom), officieel van NS Poort tegenwoordig.  

18-12-2007 15:09:51
spurt2244
spurt2244
binnen kort kom ik en mijn foto toestel een bezoek brengen aan Amersfoort want ik vind die blauwe treinen daar op de Valleilijn best wel leuke treintjes. op een zondag middag.%02%  

21-12-2007 12:05:02
train85
train85
Het wil al een paar dagen niet lukken om de pendel Bnn-Amf v.v. goed te rijden, al een paar dagen in deze week zijn er veel uitgevallen. Ook vandaag vallen ze tot nader order uit.  

21-12-2007 12:17:58
geert
geert
Hmmm, gister in de middag vielen ze eerst uit, maar vanaf 14.31 uur vanuit Amf ging men opeens weer rijden met de 5034. Stapte in Bnn niemand in of uit...
Overigens ben ik niet kapot van het comfort van de Protos. Als je recht op zit, zit het prima, maar de trein is wel stoterig en schommelig, vooral als je door de wissels bij Amf gaat.

Groetjes,
Geert.
 

21-12-2007 13:20:35
spurt2244
spurt2244
waarom is het dan dat de treinen naar Barneveld noord niet rijden hebben ze of zo treinen tekort  

21-12-2007 16:12:06
train85
train85
Dit vindt ik ervan op www.valleilijn.nl : De treinen Barneveld-Noord - Amersfoort v.v., Barneveld-Noord vertrek -.16 en -.46 en Amersfoort vertrek -.01 en -.31 rijden vanaf 9 december weer volgens dienstregeling.
Incidenteel kan er een rit uitvallen. Dit heeft te maken met de aanpassing aan de Protos treinen om op het hoofdspoor Apeldoorn-Amersfoort de maximum snelheid te kunnen rijden. De verwachting is dat dit medio februari gereed is.

Daarom zal er dus weleens een pendel uitvallen.

Laatst bewerkt door train85 op 21-12-2007 16:12
 

21-12-2007 16:22:30
mren
mren
Quote
spurt2244: waarom is het dan dat de treinen naar Barneveld noord niet rijden hebben ze of zo treinen tekort

Soms, en als er dan iets uit moet vallen, gaat die pendel er het eerst uit omdat die rustiger is dan de doorgaande lijn. Hoewel een man of 10 er overdag wel inzetten naar mijn mening.
Bovendien zit het ding op de terugweg toch maar 10 minuten voor de doorgaande trein, dus als die uitvalt is dat geen enorme ramp.