13-04-2018 18:02:34 | ||
---|---|---|
roja
![]() |
Ik ben het met het laatste bericht van icened volkomen eens en kijk daar ook naar uit.Zelf heb ik al meerdere keren met Coradia treinen bij de SNCF gereisd en het is klasse materieel en rijd uitstekend. vr.gr. J.S. |
13-04-2018 20:26:14 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
QuoteQuote Daar is onderzoek naar gedaan en wordt veel te duur geacht en gaat dus niet gebeuren. |
13-04-2018 21:08:24 | ||
---|---|---|
SunKeeper
![]() |
Quote Waar wil je dan met die goederentreinen naartoe? |
13-04-2018 21:10:29 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Die gaan dan over de nieuwe verbindingsboog bij Meteren (BR - Ht) |
![]() |
advertentie |
13-04-2018 21:51:05 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Quote Excuus voor mijn slechte onderbouwing. Bedoelde te zeggen dat vanaf 2022 (volgens planning) het derde spoor tussen Emmerich - Oberhausen is aangelegd. En dat de Brabantroute als goed is meer ontlast wordt omdat goederentreinen nog meer vanaf Maasvlakte/Kijfhoek dan meer via Meteren en Zevenaar/Emmerich gaan rijden. Waardoor de Brabantroute ontlast wordt. Zelf in een IC Direct gezeten die vlak achter een goederentrein reed. Dit leverde een kleine vertraging al op het spoor tot de aansluiting bij de verbindingsspoorlijn. Waarna met lage snelheid geboemeld wordt tot de HSL brug. Scheelt toch weer een aantal minuten. Zeker als de HSL Breda - Rotterdam toch al drukker wordt en de (vertraagde) Thalys & Eurostar tot minstens 2021 het spoor moet delen met de 160 km p/u treinmaterieel. In omgekeerde richting vanaf de HSL brug gaat de snelheid omlaag van 160 km p/u naar ongeveer 140 - 120 km p/u. Toch relatief sneller op dat kleine stukje. Als de HSL Intercity en Thalys & Eurostar precies volgens planning rijden is er niet veel aan de hand. Maar deze treinen moeten ook het spoor delen met andere langzamere treinen met andere stoppatronen. In Duitsland is de ICE ook niet altijd punctueel. Ook die deelt het spoor met vele andere treinen. Zelfs op de Neubaustrecke. |
14-04-2018 09:41:37 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Quote Markt en terugverdienen gaan tot op zekere hoogte nog over rationeel gedrag. En volgens die redenatie zou Breda nog in geen duizend jaar een internationale verbinding krijgen want daar zou de exploitant wel heel erg snel aan failliet gaan. Als je het hebt over stemmen dan doel je waarschijnlijk op de politiek en daar is niets rationeel of logisch aan, puur emotioneel gedrag. Daardoor heeft Breda nu een aansluiting op de HSL (wat geen wel denkend mens ooit zou verzinnen). Voor zover ik weet is er in 2000 geen referendum geweest over de Benelux via Breda of Roosendaal dus hebben we er in ieder geval niet over mogen stemmen. |
14-04-2018 09:55:39 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Quote Als de klanten gebruikersgemak, milieu, duurzaamheid, keuzemogelijkheden, reistijd echt belangrijk vinden dan hebben ze daar ook wel geld voor over. Als er iets een schoolvoorbeeld van marktwerking zou moeten zijn dan is dit het wel. |
14-04-2018 10:35:04 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Quote Goed dat je zelf ook al door hebt dat dit een slechte onderbouwing is. De Brabantroute wordt helemaal niet gebruikt omdat er geen derde spoor ligt tussen Emmerich en Oberhausen. Op dat traject is er vooralsnog voldoende capaciteit. Dat derde spoor moet er voor gaan zorgen dat toekomstige groei kan worden opgevangen. De Betuweroute is voor een deel van de treinen die er nu rijden juist een omweg die geen tijdswinst oplevert maar wel een hoop kosten toevoegt. Ga er dus maar vanuit dat de markt zichzelf op langere termijn corrigeert en er dus treinen van de Betuweroute naar de Brabantroute worden verlegd. Quote Pfff, gaan we weer met die totale nonsens. Cargo doet er op het traject Breda-Zevenbergschenhoek aansluiting exact 1 minuut langer over dan de IC (Direct). Waar je waarschijnlijk last van hebt gehad is de ultraslak die NSR onder de misleidende naam "sprinter" aanbiedt. Die moet alle zeilen bijzetten om de IC Direct voor te blijven dus tussen die twee treinen past uberhaupt niets. Al stop je er een Thalys tussen dan loopt de IC Direct vertraging op. Het goederenpad ligt trouwens na de IC Direct (IC .15 en .45, Cargo .18 en .48) dus de overlast is normaal gesproken juist omgekeerd. Voor een betere doorstroming kun je beter eens wat gaan snoeien in de NSR dienstregeling. |
14-04-2018 10:42:06 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Quote Waarvoor je dan ineens een dure meerspanningsloc met een incourant beveiligingssysteem nodig hebt. Kost meer en levert niets op, dat klinkt wel als iets waar je als vervoerder geld in gaat steken. Wellicht dat NSR de IC naar Ehv via die route kan sturen... |
14-04-2018 10:58:25 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Volgens mij rijden er genoeg goederentreinen via Ddr-Ehv met een 186 of 189 om een deel daarvan via Meteren te laten rijden, dus zoveel investeringen zijn er niet nodig voor die locs. |
14-04-2018 11:48:26 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
@ Henk 1619: Je snapt het niet. Ik stel niet dat marktwerking geen rol speelt. Ik stel wel dat je als beleidsmakers niet achter die marktwerking moet aanhollen en dat je moet sturen. Sturen doe je met alle argumenten die ik noemde: milieu, duurzaamheid, ruimtelijk beleid, gebruikersgemak, vermijden van congestie op andere plekken. Als we de marktwerking lieten lopen, zou het land volledig naar de vaantjes gaan en er nu al heel raar uitzien. Daarmee stel ik niet dat er naar mijn idee al voldoende gestuurd wordt op deze aspecten. Ze laten lopen zou een ramp betekenen. Laatst bewerkt door sjoerd op 14-04-2018 11:48 |
14-04-2018 12:09:04 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Alsof er nog zoveel cargo rijd op de Brabantroute %03% De Betuweroute ging open en het aantal cargo's op die lijn zakte in als een mislukte pudding. Wat er nu nog rijd (normaal gesproken)is spul wat ri Mdk,B moet, of wat de kortste weg heeft via Vl. En waarom zou je iemand die nu de snelste weg heeft via brabant laten kiezen om om te rijden ? Enig idee wat dat gaat kosten ? Er is nog een reden dat die trein over de brabant route rijd, buiten een ICD pesten om,dat noemt men planning op basis van de voordeligste reistijd,en de laagste kosten. Wat weer als voordeel heeft,dat als de retour trein optijd en binnen budget terug keert hier in NL dat dat o.a. zorgt voor spullen in de winkel. Het gaat niet enkel om een heilig ICD'tje pesten zodat die vertraagd word. (die gaat trouwens anders zelf wel stuk en zal dus toch wel vertraging oplopen) %08% Laatst bewerkt door phantom op 14-04-2018 12:10 Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
14-04-2018 12:17:15 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
QuoteEn hoe frommelen ze die cargo's dan tussen PHS door? |
14-04-2018 12:28:25 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
beetje verbouwen: http://www.platformparticipatie.nl/Images/2%2E%20Ontwerptrac%C3%A9besluit%20PHS%20Meteren-Boxtel_web_tcm318-398184.pdf |
14-04-2018 12:58:11 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Quote Met de huidige drgl verziekt NSR twee goederenpaden per half uur, de eerste met de ultraslak Ut-Ht en de tweede via de ultraslak Ht-Dn die 20 minuten verschoven ligt. Conclusie, de goederenvervoerders krijgen een sigaar uit eigen doos aangezien Amf-Ut-Gdm-Ht-Tb, Asd-Ut-Gdm-Ht-Ehv, Asd-Ut-Gdm-BR, Ah-BR-Ht-Ehv, Ah-BR-Ht-Tb, Em-BR-Ht-Ehv, Em-BR-Ht-Ehv en Kfh-BR-Ht-Ehv allemaal in hetzelfde pad vallen... |
14-04-2018 13:09:00 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Quote Correct, er zijn ook treinen die zonder investeringen dat zouden kunnen doen. Maar dat wil niet zeggen dat die blijven rijden met een dergelijke tractie. De volgende exploitant van de Blerick-shuttle zou wel eens gedwongen kunnen worden door de markt om niet met dergelijke geldverslindende productiemiddelen te werken. En bij voldoende volume met voldoende spreiding over de dag zullen vervoerders al snel teruggrijpen op een goedkopere 1600. Vervoerders zullen ook wel in die richting moeten gaan denken aangezien de zwaar gesubsidieerde binnenvaart steeds meer klanten wegkaapt van het spoor. En als rijden via de BR zorgt voor minder paden op de Brabantroute dan komt met een groeiend volume Esn-Bh/Vl en uit Sloe vanzelf de bedrijfszekerheid in gevaar aangezien die paden ook nodig zijn bij stremmingen op de normale as Kfh-Gd-Amf-Bh. |
14-04-2018 13:47:16 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Quote Kansloos zwaktebod om te gaan roepen dat een ander het niet snapt als die een andere mening heeft. Zodra de politiek gaat sturen wordt het een chaos. En van marktwerking hebben ze eveneens kaas gegeten. Politici denken nog steeds dat het creëren van een monopolie en dat dan vervolgens aanbesteden marktwerking is. Evenzo dromen er nog allerlei zwakbegaafde types in Den Haag van "rekening rijden" als marktwerking. Hetzelfde idee, de overheid drijft de prijzen op door zijn monopolie waardoor kunstmatig schaarste wordt gecreëerd. Bij echte marktwerking staat er een concurrerende aanbieder op die wel voldoende asfalt neerlegt en geen winstmarge van 500% in rekening brengt zoals van onze huidige staatsmonopolist. Woningmarkt idem. De overheid drijft de prijzen op doordat met bestemmingsplannen een kunstmatige schaarste wordt veroorzaakt zodat de grond in handen van gemeenten voor woekerprijzen kan worden verkocht. De grote zwakte van de vrije markt is dat deze een natuurlijke neiging heeft om zichzelf om zeep te helpen door machtsmisbruik en monopolievorming. Juist daarvoor heb je een overheid nodig die dat met regels kan voorkomen. Maar dat is nu precies wat politici verzuimen te doen en in plaats daarvan voegen ze hun eigen machtsmisbruik en monopolievorming toe. Als mensen milieu echt belangrijk vinden dan kopen ze wel milieuvriendelijke producten en is er op den duur geen markt meer voor vervuilende producten. Als je het aan de overheid over laat krijg je het tegenovergestelde, dan breken marktpartijen windmolens af omdat je voor een nieuwe subsidie krijgt en een bestaande niet... Conclusie: zolang de politiek zich bemoeit met de uitvoering in plaats van het faciliteren van marktpartijen blijft dit land een grote rokende puinhoop. |
14-04-2018 14:09:32 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Quote2 Cargopaden per uur Kfhz-Vl v.v. was bij regelmaat onvoldoende, daarom is het aantal paden 2 jaar terug opgeschroefd. QuoteDeze logica ontgaat mij. Ik denk dat er weinig vervoerders zijn die doorgaand vanuit Whz/Mvtw naar Duitsland rijden en snel zullen wisselen naar een 1600. Dito voor een Br-shuttle, ondanks dat die Duitsland niet in hoeft. QuoteGelukkig groeit het containervervoer per spoor in Nederland nog gestaag. QuoteEen afname van 3 à 4 naar 2 paden per uur op Kfhz-Ddr-Bd-Ehv kan in combinatie met paden Kfhz-Brgro-Ht-Ehv genoeg bedrijfszekerheid bieden. Esn/Sloe-Bh/Vl en Esn/Sloe-Kfhz zijn andere cargopaden die allemaal niet via Zha lopen en hoeven dus geen capaciteit te kosten op Kfhz-Ddr-Bd-Ehv. QuoteElke 10 minuten een intercity en elk half uur een sprinter (Mbtwaz-Ehv), biedt volgens mij ruimte aan 4 goederentreinen per uur. Laatst bewerkt door treinfan op 14-04-2018 14:10 |
14-04-2018 14:28:57 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Tussen Ht en Vga is het wel een tikkie drukker en over een poosje ook tweesporig... |
14-04-2018 15:41:47 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Quote Henk1619 heeft net opgemerkt dat de 6600 verschoven ligt t.o.v. de 6900 waardoor dat niet lukt. Of de cargo zou 10 minuten stil moeten staan in Ht en door de 800 ingehaald worden, maar dat beperkt de lengte denk ik. |
14-04-2018 16:20:08 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Quote Dat is een tijdelijke situatie want een paar jaar later is het wel viersporig. Dan komt een enorme bak capaciteit beschikbaar als Nm-Ht en Ut-Ehv volledig los van elkaar liggen op Ht-Vga. |
15-04-2018 11:51:15 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote Dat moet allemaal wel passen,met de huidige vernielzucht van Prorail,is al veel aan inhaalspoor en wachtsporen weg gewerkt. Er is zoveel ruimte niet meer om een goederentrein even aan de kant te zetten %03% Quote Ja natuurlijk,iemand is dan 2 dingen vergeten: 1)zoveel 1600en zijn er niet meer,en degene die rijden,zijn dus bezet,er zijn geen 1600 vrij verder. 2)Zelf al heb je een 1600 gevonden dan kan je daar als het goed is binnenkort toch niet veel meer mee,want Kfh willen ze omgooien op 25Kv ik wens je veel suc6 met je 1600 om dan nog je blerick shuttle te rijden. en dus zit je dan toch weer vast aan een "geldverslindende" 189/186 %08% Laatst bewerkt door moderator op 18-04-2018 04:46, reden: Pr*tsrail -> Prorail. Officiële benamingen! Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
15-04-2018 12:37:12 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
In Ht zijn er anders nog gewoon sporen 2, 5 en 8 en die zijn bij mijn weten niet veel langer of korter geworden en NS heeft ze in deze drgl niet nodig (in de vorige werd 5 wel in twee richtingen gebruikt). Ik denk niet dat er 740 meter cargo op past. Wachtsporen buiten Ht zijn inderdaad gesaneerd maar die voegen niets toe met de huidige ligging van de sprinterdiensten. Maar we dwalen af van het onderwerp. Die goederenpaden zijn er nu niet dus de Benelux moet rekening te houden met de Brabantroute te Bd. |
15-04-2018 14:37:11 | ||
---|---|---|
nohab
![]() |
QuoteDe Kijfhoek zelf komt zover ik weet niet onder 25 kV, alleen de doorgaande route Betuweroute-Havenlijn. Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
15-04-2018 14:51:48 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
![]() |
Daarnaast klopt het ook niet dat er geen 1600 meer te krijgen is. |
15-04-2018 14:59:18 | ||
---|---|---|
TSNL250
![]() |
Er staan genoeg ex locon 1600'en in Amf weg te rotten. |
15-04-2018 16:11:17 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
3 in dienst bij RFO, 1 in dienst bij RXP, 1 bij CT en overige 3 niet inzetbaar i.v.m. grote defecten. Laatst bewerkt door DDZ7504 op 16-04-2018 12:55 |
15-04-2018 16:39:23 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
QuoteIk dacht 670 meter, en daar is nog 25 meter op te winnen door een perronspoor (deels) te gebruiken. Volgens mij zijn de zuidwestboog bij Meteren en de viersporigheid bij Vught ongeveer gelijktijdig klaar. Zodra dat zover is, is er dus meer flexibiliteit in de paden om en rond Ht. |
15-04-2018 20:50:29 | ||
---|---|---|
bnv
![]() |
Marc Reynebeau in de Standaard, dS weekblad: 14 april 2018. ------------------------------------------------------------------- Zo slaat de versuffing toe, tot in het taalgebruik toe. Toen een vzw donderdag met vreemde graffiti de publieke aandacht trok, was dat om zodoende ‘12 april in de markt te zetten als de internationale dag voor de straatkinderen’ (VRT.be 12/4). Jakkes, straatkinderen ‘in de markt zetten’, alsof het om een nieuwe soort chocolade ging. Waar komt dat taaltje vandaan? Wel, bijvoorbeeld van bij de spoorwegen: een weekendretour Brussel-Amsterdam is voortaan tot 70 procent duurder. Er zijn te veel reizigers, zeggen de NMBS en haar Nederlandse evenknie NS, en ze willen ‘door de nieuwe tarieven de drukte meer spreiden’ (ns.nl 9/4). Versta: reizigers wegjagen met hoge prijzen. Het aanbod aanpassen aan de vraag, nee, dat komt bij hen niet op. Vroeger deed de publieke dienstverlening dat wel. Maar een openbare dienst, dat zal iets van vroeger zijn, toen ook alle kinderen nog mochten leren zwemmen. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
15-04-2018 20:56:41 | ||
---|---|---|
jordy94
![]() |
Is de Benelux nu nog wel goed gevuld in het weekend? Dat was namelijk wel wat altijd het geval %08% |
15-04-2018 23:47:26 | ||
---|---|---|
SunKeeper
![]() |
Ze rijden het liefst zeven dagen in de week met een trein die krap aan voor 70% vol zit.%02% Laatst bewerkt door SunKeeper op 15-04-2018 23:47 |
16-04-2018 08:51:46 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Quote Van de 8 ex locon loccen zijn er 5 in dienst: 9901 RXP 9903 1837 bij captrain 9904 1831 bij RFO 9906 1828 reserve bij RFO, kan gehuurd worden 9909 1929 bij RFO Terzijde staan: 9902 plukloc 9905 plukloc 9908 reserve, kan in dienst gezet worden na het nodige werk. van wegrotten is geen sprake. |
16-04-2018 19:09:27 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Dus als je 1600'n bij elkaar wilt sprokkelen, keuze genoeg... naast genoemde waar je het een en ander van kan huren, rijden er nog drie bij Captrain, twee bij Railfeeding, eentje bij de Bentheimer, dan is er nog de 1832 die volgens mij vrij eenvoudig weer op de baan kan komen en als je dan écht nog meer wil kun je nog proberen of je een paar van de betere terzijdelocs van DB Cargo kan scoren en daar iets van maken![]() |
16-04-2018 21:33:37 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Vandaag de Beneluxtrein (totaal 523 zitplaatsen) in de spits gezien bij Schiphol. Veel te vol. Zelfs de extra ICR vanaf mei kan dat nog niet eens aan. |
16-04-2018 21:46:36 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Dat is niet zo raar, de Benelux rijdt in plaats van een ICd. Daar zitten dus zowel forenzen in van/naar Rotterdam als mensen die naar België willen. Tot vorige week waren dat nog twee losse treinen. |
16-04-2018 21:59:27 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
De komende maanden zal het aantal toeristen toenemen. Een doelgroep die vaak de Beneluxtrein neemt. Zien hoe dat met de forenzen gaat in de komende maanden. Laatst bewerkt door icened op 17-04-2018 06:50 |
16-04-2018 22:28:41 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Quote DBC, RRF, CT, RFO en in het verleden LC en HSL gebruiken 1600-en voor treinen die de haven in moeten op het traject Bh-IJsm/Kfh dus wat is er raar aan deze logica? Je hebt toch al een dieselloc nodig om de trein ergens binnen te zetten dus of je wisselt op Kfh of elders is vooral een rekensom van wat haalbaar is qua materieel, bedienvensters, personeelsdiensten en hoe je het hele model kunt inrichten. De grootste bottleneck is dat een 1 systeemloc in Vl niet zelfstandig terug komt in zijn eigen gebied. Quote Ik help het je hopen maar laten we de eerste kwartaalcijfers van het CBS afwachten. Quote Als je alleen naar het totaal aantal paden Kfh-Ehv kijkt zonder stremmingen en vertragingen dan zou je zoiets nog een beetje kunnen rechtvaardigen. Bij verstoringen loop je gelijk vast. Bij omrijden via Ut zoals nu kom je in de zelfde paden als die via de BR lopen dus dan halveert het aantal paden dus gewoon. Esn/Sloe-Bh ligt tussen Bd en Tb gecombineerd met Kfh-Bh dus dat is een bedrijfsrisico, zeker in combinatie met groei op alle assen. Er is ook geen probleem via Zha en als er al een probleem zou zijn dan is het een overschot aan NSR treinen. Er lopen hier ook mensen rond met natte dromen van het doortrekken van de 900 naar Ehv en 5200 naar Bd dus vanuit een congestierisico oogpunt schiet je niks op met minder cargopaden. Niet dat zoiets realistisch is maar er gebeuren wel idiotere zaken zoals 6 IC's per uur op Ut-Ehv op zondag. |
17-04-2018 11:24:48 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
- DBC rijdt voor zover ik weet geen doorgaande treinen Bh/Em-Kfhn/IJsm v.v. meer met een 1600 - RRF rijdt inderdaad regelmatig treinen IJsm-Bh v.v. met een 1600 - CT en RFO gebruiken de 1600'en grotendeels voor treinen die de havens niet in hoeven. - Eén cargopad per uur minder via Zha, geeft meer ruimte in het vastleggen van alle paden in Ddr en Bd en daarmee (meer/genoeg) ruimte op de andere assen dan Ddr-Bd zelf. - De zuidwestboog bij Meteren in combinatie met de vrije kruising bij Vught, biedt ook de mogelijkheid om in noordelijke richting gelijktijdig treinen Bd-Nm-Bh en Ehv-Mbtwaz-Kfhn te laten rijden. Nu kan dat enkel in zuidelijke richting. Laatst bewerkt door treinfan op 17-04-2018 11:27 |
18-04-2018 00:01:12 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
- DBC rijdt niet voor de lol treinen om de discussie hier te voeden. Als de klant met zijn Styreen-trein naar de Botlek wil dan rijdt dat en als er een andere bestemming of vervoerder wordt gekozen niet. De afgelopen jaren was Bh-Kfh-Bot vaste prik, nu inderdaad even minder. Vanuit Em met 1600 is vakkundig om zeep geholpen door een totaal onnodige verbouwing van de infra. - CT reed afgelopen weekend schuifwandwagens uit de haven met vanaf Kfh een 1600 en RFO deed hetzelfde met ketels en dat waren bepaald geen uitzonderingen. - Eén IC-pad per uur minder via Zha, geeft meer ruimte in het vastleggen van alle paden in Ddr en Bd en daarmee (meer/genoeg) ruimte op de andere assen dan Ddr-Bd zelf. Lijkt me een stuk goedkoper te realiseren... - De paden Bd-Bh liggen via Ut aangezien dat een keer kopmaken bespaard. Bovendien levert de route via Nm een absurde stop van 50 min in Nm op aangezien er iemand te beroerd is om dat mooie kopspoortje in Est te gebruiken waarvoor het is aangelegd... |
18-04-2018 04:50:29 | ||
---|---|---|
moderator
Moderator ![]() |
En nu weer terug naar de Beneluxtrein s.v.p.. Met vriendelijke groet, Het moderator team |
18-04-2018 08:12:37 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote Die zullen deels wel omreizen gezien een aantal werkzaamheden komende tijd,waardoor er uitval in treinen is ![]() Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
20-04-2018 16:16:37 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Defecte Traxx op station Antwerpen Centraal: https://www.gva.be/cnt/dmf20180420_03473243/even-paniek-in-centraal-station-door-luide-knal Al een paar keer technische problemen met de Traxx locomotief. Op andere Europese trajecten heeft de Traxx 186 niet veel problemen. Daar hoeft het na lange ritten even om te schakelen op de grens. Maar rijden op de HSL Antwerpen - Schiphol is teveel gevraagd voor de Traxx 186. Zelfs de Vectron locomotief is niet toegelaten voor het rijden op de HSL Zuid: https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjRm9q_jcnaAhVEC-wKHUABAyUQFgguMAE&url=http%3A%2F%2Fwww.railwiki.nl%2Findex.php%2FBaureihe_193&usg=AOvVaw1VaMKy-bMp9n-pIrtu89dE Die rijdt in vele Europese landen. Geeft aan hoe specifiek het treinmaterieel moet zijn wat op de HSL Schiphol - Antwerpen rijdt. Zien welke oplossing(en) Alstom heeft met de nieuwe ICNG. Laatst bewerkt door icened op 20-04-2018 16:56 |
20-04-2018 16:21:28 | ||
---|---|---|
pjkleton
![]() |
Concurentie voor de Benelux. OV Magazine bericht vandaag over de Flixbus: https://www.ovmagazine.nl/2018/04/flixbus-wil-verdubbelen-in-benelux-1322/ Groeten ,Peter |
20-04-2018 16:58:05 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Zal niet raar van opkijken als de Benelux verbinding opgeheven wordt vanaf 2025. |
20-04-2018 17:10:03 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Mooi, dan zijn we ten minste van het eindeloze geleuter over deze verbinding af. |
20-04-2018 20:57:04 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Quote Ik snap even niet hoe je opgrond van dit kranten bericht en het recent stilstaan rond de grens deze conclusie kan trekken. En de Opmerking over de Vectron slaat evenmin ergens op. Simpelweg heeft de leverancier , voor de huidige gebruikers, geen toelating voor HSL aangevraagd , net zo min als dat kennelijk voor reizigers treinen is gebeurd. Je had dan ook wel kunnen schrijven dat de ICE niet toegelaten is op de HSL of de Thalys niet op een stukje Betuwe route. Beide waar maar voegt ook niets toe. |
20-04-2018 21:55:57 | ||
---|---|---|
SunKeeper
![]() |
Quote Feitelijk was ie al opgeheven toen de V250 stellen gingen rijden. Toen die uit elkaar vielen is er met een soort deur-in-huis-vallen-contructie de Benelux maar weer ingepast. |
20-04-2018 22:04:49 | ||
---|---|---|
roja
![]() |
Ik blijf positief als reiziger, echter van de vele verstoringen momenteel wat Traxx locomotieven betreft op de HSL is voor mij onbegrijpelijk. |
20-04-2018 22:22:07 | ||
---|---|---|
jordy94
![]() |
Precies en als simpele ziel zal je denken, 2 locs dus als de ene defect is kan de ander het eenvoudig overnemen, maar zo werkt het dus blijkbaar niet.. Duur geintje allemaal. |
20-04-2018 23:04:25 | ||
---|---|---|
pjkleton
![]() |
Ik heb onlangs nog gehoord ,dat de frontruit van de stuurstand rijtuigen niet bestand zou zijn tegen een ontmoeting met een 300km/h tegemoet komende Thalys. Dit van een mcn gehoord ,maar mij lijkt het een beetje "een broodje aap" verhaal. Peter |
20-04-2018 23:20:06 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Quote En dat na maanden van proefrijden tussen Breda en Antwerpen, en over de hele route... |
21-04-2018 09:22:25 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Ik vrees dat de bijna de gehele Benelux, evenals alle andere voertuigen, een ontmoeting met een 300 km/h rijdende Thalys niet zal overleven.![]() |
21-04-2018 09:43:15 | ||
---|---|---|
SunKeeper
![]() |
Maar dat is toch het geval ook helemaal niet, er zit nog zo'n Traxx voor die ruit. Zolang die ruiten van die 'gaming' cabine er maar tegen kunnen.%08% |
21-04-2018 13:37:18 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote Ondanks dat we allemaal weten dat dat niet bedoelt word,is dit aapje al zo vaak hier uit de mouw gekropen en even zo vaak terug gestopt na een toespraak,dat je dr onderhand moe van word dat dat aapje telkens terug komt %03%%08% Wat wel werkelijk ongeloofelijk is,dat het er i.d.d. op lijkt dat zelfs na zoveel knutselen aan die beneluxstammen,het schijnbaar nog steeds niet mogelijk is om bij een defecte loc,de 2e in te schakelen voor tractie om zo de dienst uit te rijden. En dan zijn de vervolg vragen,hoe defect was deze traxx en wat heeft men dan aan die stammen gedaan om er 2 locs aan te hangen ? Schijnbaar geen kabels e.d. aangelegd om het mogelijk te maken vanuit traxx 1,traxx 2 aan te kunnen spreken en te kunnen gebruiken als opdrukloc. En dat is dan(als dat klopt) wel vreemd,vind ik tenminste. Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
![]() |
advertentie |
21-04-2018 13:40:28 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
![]() |
Het klopt namelijk ook niet. |
21-04-2018 13:44:06 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
Die 2e lok als opdruk lok gebruiken kan gewoon hoor ook bij de Benelux, maar als je ETCS installatie ermee ophoud of weigert om te schakelen bij de grens dan kan je leuk een 2e lok hebben maar dan kom je geen meter meer verder.![]() MCN ASD |
21-04-2018 13:46:30 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Bedankt voor de opheldering ![]() En i.d.d. als er zoiets defect gaat,dan helpt er niet veel meer,praten met die 2e loc is in elk geval geen optie meer %08% Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
21-04-2018 14:35:06 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Er komen zoveel aapjes telkens terug dat ik er toch wat cynisch van word, zoals ook nu weer over de tractie van de tweede loc. Dat is al heel vaak gevraagd en uitgelegd. |
21-04-2018 16:05:07 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Denk dat men over het hoofd heeft gezien dat bij twee ipv een loc de kans op een defect ook tweemaal zo groot is geworden. %08% |
21-04-2018 17:13:08 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Quote Problemen met ECTS hebben ze op meer spoortrajecten of locomotieven/treinen. Maar hoe komt het dat na een zeer intensieve testperiode er nog steeds problemen zijn? Zijn problemen met ERTMS toch iets wat meer bij Bombardier speelt? En minder bij Alstom met de Thalys? En wat kan Alstom met de kennis over de HSL problemen anders doen dan de huidige Traxx + ICR als ze de ICNG gaan ontwikkelen? |
21-04-2018 17:31:21 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Quote Alstom heeft niks te maken met ETCS op de Thalys, de hardware aan boord van de Thalys-stellen is geleverd door Ansaldo STS. Quote Alstom kan net zo veel problemen verwachten als Bombardier: de ETCS-versie die op de HSL ligt is niet standaard 2.3.0d, maar is een eerdere ETCS-versie waar nog een paar patches op zijn toegepast. Daarnaast heeft Alstom nog geen enkele ervaring met het leveren van ETCS-hardware en -software voor gebruik op HSL-Zuid. De HSL upgraden naar ETCS 2.3.0d is iets waar Infraspeed een hoog prijskaartje op plakt. |
21-04-2018 20:48:22 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
QuoteIk schat eerder 4 x zo groot %08% . |
21-04-2018 21:40:24 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Quote Dat is waar. Maar er zijn statistisch minder problemen met ETCS met de Thalys. En Alstom heeft een goede reputatie met Atlas ERTMS die o.a. ook geïnstalleerd is in de ICE 3 International en vele DB serie 189 tussen Nederland - Duitsland v.v. En is het gedeelte tussen Emmerich - aansluiting Betuweroute - Zevenaar ook niet ingewikkeld met omschakelen? Quote Bombardier kampt al jaren met problemen met ECTS. Niet alleen met de NS en NMBS Traxx. De Traxx waren ook een tijd niet toegestaan voor het rijden op de Gotthard route. Zien hoe Alstom met de problemen met de ETCS versie van de HSL omgaat. Is de versie van de HSL ETCS t.o.v. ECTS 2.3.0d te vergelijken van upgraden van TVM 300 naar TVM 430 op de Franse HSL? Of kun je dat niet met elkaar vergelijken? Quote En waarom? Extra investering(en) in de HSL Zuid zullen ze wel niet prettig vinden. Laatst bewerkt door icened op 21-04-2018 21:52 |
21-04-2018 21:56:18 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Quote Als hij stilstaat zal een Thalys inderdaad weinig problemen hebben met ETCS. Je bedoelt statistisch. ![]() Quote Dat zal best, maar die treinen rijden niet over de HSL-Zuid en krijgen ook niet meerdere keren per uur transities tussen ATB en ERTMS voor hun kiezen. Quote Dat klopt, daarom was het nodig om de ICE aan te passen aan de nieuwe situatie. https://www.spoorpro.nl/materieel/2017/01/26/ices-geschikt-gemaakt-voor-nieuwe-spoorinfra-bij-zevenaar/ Quote TVM-430 biedt meer functionaliteit ten opzichte van TVM-300. Het verschil tussen 2.3.0c en 2.3.0d is veel kleiner, het zijn bugfixes. Dat Infraspeed niet happig is op het aanpassen van de infrastructuur is begrijpelijk: de infra is gebouwd volgens een bepaalde specificatie en functioneert inmiddels naar behoren. Infraspeed ontvangt jaarlijks geld voor onderhoud van de infrastructuur, afhankelijk van beschikbaarheid. Als er grote storingen zijn waardoor de HSL onbeschikbaar is, krijgt Infraspeed een boete. Aanpassingen aan de infrastructuur brengen een risico met zich mee. Dat risico berekent Infraspeed gewoon door in het prijskaartje. Laatst bewerkt door AlexNL op 21-04-2018 22:01 |
22-04-2018 09:19:21 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Werkzaamheden HSL Noorderkempen - Breda: https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=6&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjUjK2Rq83aAhWGaFAKHVvKDXgQFjAFegQIABBy&url=https%3A%2F%2Fnl-nl.facebook.com%2Fredtdenoorderkempen%2F&usg=AOvVaw1RammXv2GBwWYOGlVnIOHV Bij Noorderkempen zijn ze wel blij met de Beneluxtrein. Noorderkempen en Breda zijn de grote winnaars met de Beneluxtrein via de HSL. Nu nog betere betrouwbaarheid van de Beneluxtrein. |
22-04-2018 12:09:07 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote Als er een nieuwe versie bestaat die wellicht beter op de HSL werkt,dan moeten ze die dr maar opgooien dan,de prijs ervoor word toch naar de klant door geschoven. Dus waar wacht men nog op,voor t zelfde geld zit in de nieuwste versie wel een deel oplossing voor t crashen van zoveel locs. Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
22-04-2018 12:38:50 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
![]() |
De uitdrukking "voor hetzelfde geld" is ietwat ongelukkig gekozen...![]() |
23-04-2018 08:21:32 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
In België zijn ze nog niet tevreden over de prestaties van de Benelux: https://www.gva.be/cnt/dmf20180422_03476301/beneluxtrein-is-niet-stipt-of-wordt-zelfs-afgeschaft https://www.gva.be/cnt/dmf20180422_03476598/standpunt-beneluxtrein-is-niet-betrouwbaar-genoeg Varianten voor de Beneluxtrein kan bijvoorbeeld Charleroi - Antwerpen (1 keer p/u) - Breda/Essen (1 keer p/u) zijn. Twee gekoppelde M 7 treinstellen tussen Charleroi - Antwerpen. Vanaf Antwerpen op niveau - 2 ontkoppelen. En dan elk na hun eindbestemming rijden. Voor NMBS voordeliger want zetten ze efficiënter kortere treinmaterieel in tussen Antwerpen - Breda/Essen. Vanaf Breda kun je ook naar Antwerpen/Brussel reizen. Omweg via luchthaven Brussel wordt overgeslagen. IC Essen - Charleroi wordt op NS International Planner altijd als alternatief aangegeven. |
23-04-2018 11:49:02 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote Of vanuit sarcasme oogpunt wellicht juist niet ![]() Blijft wel de vraag,dat als er een betere versie is,waarom dat die dan niet word toegepast. Het is net als met je pc ,de updates voor windows download en installeer je toch ook gewoon om te zorgen dat je up to date bent ![]() En ik ben er van overtuigd dat je de software voor treinbeveiliging minder vaak hoeft te updaten als je pc %08% Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
23-04-2018 11:58:45 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
![]() |
Omdat het niet zomaar updates voor je computer zijn waarvan je weet dat het je computer beter maakt. Een upgrade is meer van toepassing. |
23-04-2018 12:43:36 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Quote Artikel is niet te lezen. Je bericht heeft daardoor 0 waarde. Snap ook niet waarom je direct zelf een dienstmodel gaat maken. Dat is helemaal niet aan de orde. |
23-04-2018 21:51:08 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Hier de goede versie: https://www.ovpro.nl/trein/2018/04/23/belgische-politicus-hekelt-betrouwbaarheid-beneluxtrein/ Benelux 9256 kon eventjes niet rijden tussen Rotterdam - Breda vanwege seinstoring. Daarom reed de serie 9200 vanaf Rotterdam C rechtstreeks naar Noorderkempen. Op dit moment rijdt er drie keer per dag tijdens de spitsuren al een extra trein op dit traject. “Dat is een goed alternatief, maar reizigers zitten de rest van de dag op de Benelux-trein te wachten die te laat of zelfs niet komt.” Hopelijk gaat de komende maanden beter. Als de trein nu al "last heeft van hitte". |
23-04-2018 23:12:04 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Doet de "nieuwe Benelux" het aantoonbaar slechter dan de "oude Benelux" via Roosendaal? De lijn ligt nu onder een vergrootglas, logisch gezien wat er met de Fyra is gebeurd. |
24-04-2018 06:34:52 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Niks mee dat het onder een vergrootglas ligt. Dat houdt de betrokken partijen scherp. |
24-04-2018 12:51:42 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Dan niet vergeten de volgende toevoeging eraan te doen: Als men onder het vergrootglas dan problemen tegenkomt,doe er dan wat aan ipv het onder t kleed te schuiven. Wat het prestaties betreft denk ik dat het toch wel duidelijk is dat nu alles over de HSL rijd en veel meer uitval is bij gekomen. Ik snap daarom nog steeds niet,dat men niet een deel van BNL over de oude lijn laat rijden. Dan valt er tenminste een trein is niet uit en kunnen mensen die nu moet omreizen voor een BNL net als vroeger gewoon weer ermee reizen. De problemen op de HSL zijn niet nieuw,iedereen heeft kunnen zien dat de combi ICD+traxx op HSL zorgt voor dagelijkse uitval van treinen of vertragingen. Waarom men dan toch doordrukt om alles op de HSL te proppen ipv 1st een oplossing te vinden voor al t ongemak blijft voor mij een raadsel%03% Alsof,meer van t zelfde materieel maar met een andere etiket,het dan wel vlekkeloos zal doen, %08% Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
24-04-2018 12:57:29 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Quote Nouja, alles moet en zal over die HSL gaan. Toegeven dat het een groot mislukt project is is geen optie meer. Dit deels onder druk van de politiek uiteraard. Want tja, wat moet de reiziger nou weer met 5 treinen per uur van Bd rechtstreeks naar Rtd, terwijl Ddr lastig bereikbaar is geworden (extra overstappen en bij de minste verstoring wordt de 2300 eruit geknikkerd). Ik geloof ook niet dat er iemand blij is met de 1100 die het stokje over heeft genomen van de 1900. De dagelijkse reis wordt zeer onzeker, zitplaatsen zijn er in de spits te weinig en ook hier weer; bij een (kleine) verstoring bestaat de hele lijn ineens niet meer, evenals vervangende treinen. Ik kan me heel goed voorstellen dat er genoeg reizigers zijn die door deze flauwekul voortaan de trein overslaan en lekker in de auto stappen. Je staat dan wellicht in de file, je weet in ieder geval wel zeker dat je op je bestemming aan gaat komen... |
24-04-2018 13:15:35 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
De eerste IC Brussel-stammen zijn inmiddels verlengd naar 7 rijtuigen. |
24-04-2018 13:21:04 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
@ VIRM: Ik neem toch aan dat je niet bedoelt dat de HSL een mislukt project is. Die prima infra wordt gelukkig goed gebruikt door de succesvolle Thalys. Het is inderdaad behelpen met de TRAXX-ICR-TRAXX combinaties, maar we weten onderhand dat er geen andere keuze is. Als het bedrijf daarnaast de Benelux duurder maakt om klanten af te schrikken, zit er nog spek genoeg op de botten van de TRAXX-ICR-TRAXX-Benelux, en bovendien: de ICd treinen Amsterdam - Breda doen het op dit moment helemaal niet slecht. De vervoerders hebben helaas al jaren veel last van de plannetjes van de overheid als het op treintjes rijden aankomt. Ze proberen daar zo goed mogelijk op te reageren, vaak met de moed der twijfel. Laatst bewerkt door sjoerd op 24-04-2018 13:21 |
24-04-2018 13:24:49 | ||
---|---|---|
jordy94
![]() |
Asd - Rtd gaat over het algemeen goed ja. Rtd - Bd absoluut niet en dan met de name de 1100.. |
24-04-2018 13:28:15 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Ja, dat zien we helaas dagelijks. Er spelen meer storende zaken een rol bij de 1100, zowel door benauwde infra tussen Eindhoven en Breda, als door andere treindiensten die even kwetsbaar zijn op dat stuk, alsook door het gewennen van het treinpersoneel aan de route over de HSL. De TRAXX-ICR-TRAXX is een blijvend kwetsbaar geheel, maar het blijkt dat je daaraan kunt wennen. |
25-04-2018 11:02:06 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Quote https://www.youtube.com/watch?v=LwTl_74ZYOQ 11 stammen zijn er nodig. Eerder werd vermeld dat er 12 stammen nodig waren. Of is er 1 reservestam? Laatst bewerkt door icened op 25-04-2018 11:04 |
25-04-2018 11:33:49 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
Filmpje was gisteren in Opvallende dingen al gemeld! Jeanne Kok |
25-04-2018 13:20:17 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Zie het. Oud nieuws dus. |
25-04-2018 13:28:14 | ||
---|---|---|
hellfire
![]() |
Niet iedereen volgt dagelijks de topics voor opvallende dingen. ![]() |
25-04-2018 13:49:57 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
Quote Mooi toch, dan kan NS goedkoper met kortere treinen gaan rijden...%08% Shqiperise-lopers? |
28-04-2018 10:54:05 | ||
---|---|---|
martijnham
![]() |
Aan stam 16476 is Bpmz-rijtuig 20-70 422 (ex-16282) toegevoegd. |
28-04-2018 11:36:58 | ||
---|---|---|
martijnham
![]() |
Rijtuig 10-70 368 Apmz10 is toegevoegd aan stam 16477. Geen stamnummer op de kop van het rijtuig aangenracht. |
28-04-2018 12:15:24 | ||
---|---|---|
martijnham
![]() |
Rijtuig 10-70 374 Apmz10 (ex-16282) is toegevoegd aan stam 16234. |
28-04-2018 12:17:17 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Weet je ook welke plek? |
28-04-2018 12:38:14 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
![]() |
En tevens voor de reiziger interessant: is het Apmz-rijtuig gedeklasseerd? |
28-04-2018 12:46:47 | ||
---|---|---|
martijnham
![]() |
Apmz is niet gedeclasseerd. Antwoord op vraag positie kom ik later op terug. |
28-04-2018 13:00:02 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Zag een stam rijden in de samenstelling B-B-A-B-A-B-B. Quizvraag: welke B zal de meeste opstoppingen krijgen bij de deuren? |
28-04-2018 15:19:10 | ||
---|---|---|
martijnham
![]() |
Antwoord over samenstelling diverse stammen en positie extra rijuig: 16234: 20-70 229 / 20-70 217 / 10-70 367 / 20-70 211 / 10-70 374 (16282) / 20-70 271 / 82-70 434 16438: 6 rijtuigen 16476: 82-70 976 / 20-70 571 / 20-70 422 (16282) / 29-70 450 / 10-70 491 / 20-70 264 / 20-70 542 16477: 82-70 977 / 20-70 544 / 10-70 368 (-) / 29-70 497 / 10-70 370 / 20-70 259 / 20-70 573 16478: 6 rijtuigen 16481: 6 rijtuigen |
05-05-2018 12:42:03 | ||
---|---|---|
DDietzen
![]() |
Wellicht ten overvloede, maar NS meldt inmiddels via social media dat alle Beneluxstammen nu zijn voorzien van een zevende rijtuig. |
05-05-2018 15:36:45 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Filmpje Benelux stam met 6 tweede klas en 1 eerste klas ICR: https://www.youtube.com/watch?v=i5xGc8rnxjY Goede zaak! In de meeste uren is 1 eerste klas ICR voldoende. |
12-05-2018 19:01:03 | ||
---|---|---|
Jelmer
![]() |
vanmiddag de 16271 op Amsterdam Centraal gezien, deze heeft rijtuig 20-242-4, uit de 16282, toegevoegd gekregen samenstelling: 82-971-3 20-220-0 20-242-4 29-449-6 10-377-0 20-581-5 20-401-6 |
12-05-2018 20:34:58 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Zou een mooie aanvulling op https://www.somda.nl/matsms/ (materieelsamenstellingen) zijn![]() Laatst bewerkt door aarclay op 12-05-2018 20:35 Choo choo..... |
12-05-2018 22:19:59 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Ik ben voorstander van 2 A-bakken in de benelux (IC Brussel). Op langere afstand vaak meer 1e klasse reizigers die meer willen betalen voor meer comfort. |
13-05-2018 17:20:59 | ||
---|---|---|
bdk766
![]() |
Gespot 11-5: de 20.422, afkomstig uit 16282, is in 16476 terecht gekomen . Was hierboven al gemeld, maar bij de materieelsamenstellingen nog niet verwerkt (dus daar even ingediend). Laatst bewerkt door bdk766 op 13-05-2018 17:25 Groeten uit Floradorp |
16-05-2018 20:30:18 | ||
---|---|---|
martijnham
![]() |
Via een Britse collegaspotter ontving ik de rijtuignummers die zijn toegevoegd aan de 4 nog niet gemelde verlengde Benelux-stammen: Bpmz10 20-70 408 in stam 16472 (afkomstig uit 16274) Apmz10 10-70 486 in stam 16481 (afkomstig uit 16274) Apmz10 10-70 351 in stam 16438 (afkomstig uit 16130) Apmz10 10-70 358 in stam 16478 (afkomstig uit 16130) |