28-01-2018 20:33:32 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Quote Ik geloof best best dat er reizigersvervoer is tussen West-Brabant en België, maar ik denk dat het potentieel tussen Midden-Brabant en België groter is. Immers Breda, Tilburg en Eindhoven zijn toch een maatje groter dan Roosendaal, Bergen op Zoom en Dordrecht en doordat in Eindhoven een hoop high-tech bedrijven gevestigd zijn is het gunstig om de reistijd tussen Antwerpen en Eindhoven te verkorten, zoals de NS en NMBS dat vanaf april ook doen. De sneltrein Essen-Antwerpen naar Roosendaal verlengen gaat helaas niet, doordat die sneltrein gekoppeld is aan de sneltrein Antwerpen-Brussel en die sneltrein heeft dubbeldekkers nodig. De sneltrein Essen-Brussel opknippen zou niet in goede aarde vallen bij de gebruikers van de stations boven Antwerpen. Een alternatief wat ik voorstelde was een bus Antwerpen-Bergen op Zoom via de A4. Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
28-01-2018 21:57:52 | ||
---|---|---|
moderator
Moderator ![]() |
Nutteloze reactie verwijderd. |
28-01-2018 23:13:46 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Quote Begrijp die reactie ook niet. Want als de reistijd van de Benelux via Roosendaal nu 27 minuten is en vanaf 9 april 33 minuten is.... En het had een grotere tijdswinst kunnen zijn vanaf Tilburg, Den Bosch, Nijmegen en Arnhem. Maar door die slechte aansluiting van serie 3600 op 9200 zal de tijdswinst niet optimaal zijn. |
29-01-2018 00:00:00 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Tja, men had ook een HSL halte naast Breda Prinsenbeek kunnen aanleggen, is ook (Gemeente) Breda en dan is iedereen blij![]() |
![]() |
advertentie |
29-01-2018 01:30:37 | ||
---|---|---|
scooter
![]() |
Quote Dan laat je de 5200 dus onderweg inhalen door de 1100 en loop je tegen de A2 corridor op.(denk ook aan de 9600 die dan bijna gelijk rijdt met de 5200) Kortom,je zou bijna de hele dienstregeling in regio Zuid moeten aanpassen voor de 3600 Laatst bewerkt door scooter op 29-01-2018 01:31 |
29-01-2018 05:56:08 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Niet alleen daar: schuiven tussen Ah en Nm geeft al een aardbeving voor je dienstregeling in de wijde omgeving. De 3000/3100 kent beperkingen te Nm qua perrons en overkruisingen en zorgt dan ook voor andere liggingen richting Ut e.v. En dus ook de rest van de A2... De 31100 zit vast aan Esta-Vrk en Ktr-Tl. |
29-01-2018 07:10:13 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Correct. Ik laat hiermee de 31100 kort keren in Ah en langer (dan nu) in Tl. Echter mijn uitgewerkte idee van hierboven klopt inprincipe niet met wat ik daadwerkelijk heb uitgewerkt, daar heb ik namelijk alles wat ik opgenoemd heb, een kwartier laten opschuiven (en alle andere treinseries die niks met de PHS te maken hebben). Dit idee was vooral om de knoop in Hoorn weer te kunnen verbeteren. |
29-01-2018 08:00:21 | ||
---|---|---|
SunKeeper
![]() |
In Hoorn iets aanpassen om in Breda de overstap tussen twee treinen mogelijk te maken. Ach ja.%02% |
29-01-2018 08:24:17 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Oow nee zeker niet. Het concept voor de gemaakte dienstregeling hiervoor was als uitgangspunt, echter klopt dat dus niet met de genoemde reden wat hierboven vermeld stond. |
29-01-2018 08:54:26 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Quote Ik heb het hier al vaker verkondigd maar het wil er nog steeds niet in: politieke belangen gaan ver boven reizigersbelangen. Qua infrastructuur is er weinig lastiger dan een HSL aanleggen. Waarom: de omwonenden hebben er alleen maar last van en geen enkel profijt. Dus gemeentes langs de route gaan dwarsliggen. Ze weigeren medewerking tenzij er ook een station in hun gemeente wordt geopend. Zo ging het op de hierboven al genoemde HSL Keulen-Frankfurt ook (wat heeft een ICE anders in Montabaur te zoeken?) en in Nederland in het verleden ook met de (weliswaar niet hogesnelheids)Schiphollijn, waar de gemeente Haarlemmermeer stations eiste in Nvp en Hfd. Het zou me niks verbazen als Bd en Noorderkempen op dezelfde manier aan hun HSL-stop zijn gekomen. |
29-01-2018 09:45:46 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Breda is inderdaad op die manier aan z'n stops gekomen. Station Noorderkempen is er gekomen omdat HSL 4 zo niet louter een internationale verbinding is maar ook nationale gebiedsontsluiting, waardoor NMBS aanspraak kon maken op één of andere subsidie voor de aanleg of exploitatie. |
29-01-2018 10:15:21 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Wilden ze ook niet graag het voorstad net in Antwerpen in noordelijke richting uitbreiden? Noorderkempen is dan het noordelijkste deel van het voorstad net van Antwerpen. https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=6&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiViLWE7PzYAhVkIMAKHcMeBgsQFghNMAU&url=https%3A%2F%2Fdocs.vlaamsparlement.be%2Fwebsite%2Fhtm-vrg%2F258836.html&usg=AOvVaw2V98EkCY_auHCz3xLbgoKa Om deze reden en omwille van het feit dat het voor de HST gewijzigde gewestplan nog in geen specifieke locatie voor het station Noorderkempen voorziet, werd het station Brecht nog niet opgenomen in de huidige bouwaanvraag van de HST voor het traject Antwerpen-Meer. Brecht staat alleen vermeld als stopplaats met de bijbehorende perroninfrastructuur. Een beslissing hierover moet worden genomen bij de behandeling van de HSL-bouwvergunning door de Vlaamse regering. Intussen heeft de NMBS in december 1998 een rapport ingediend waarin, na vergelijking van de verschillende mogelijke inplantingsplaatsen, de voorkeur voor Brecht blijft gehandhaafd. Zowel uit bovenvermelde studie als uit andere contacten met de NMBS blijken de intenties om het treinaanbod in de Antwerpse regio verder te verbeteren. Het Vlaams Gewest zal uiteraard nauwgezet toezien dat dit ook concreet wordt gerealiseerd zodra de omstandigheden, met name de uitbouw van de noodzakelijke infrastructuur, dit toelaten. In afwachting lijkt het mij belangrijker vooral te werken aan de stiptheid van het bestaande aanbod Laatst bewerkt door icened op 29-01-2018 10:27 |
29-01-2018 10:52:55 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Quote Breda is voor reizigersbelang, want direct van Rotterdam naar Antwerpen wordt trouwens al aangeboden door een mooie snelle, rode trein en Breda heeft een heel mooi achterland (Tilburg, Eindhoven, 's Hertogenbosch). De stop in Noorderkempen is er gekomen op verzoek van de NMBS om zo de pendel Antwerpen-Noorderkempen te elimineren. Voor Nederlanders is de stop in Noorderkempen niet zo belangrijk, maar voor Belgen wel. Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
29-01-2018 11:19:06 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
T.o.v. de oorspronkelijke plannen zijn Breda en Brecht (station Noorderkempen) zelfs op vooruit gegaan. Want het was de bedoeling dat er een aparte pendel Fyra Antwerpen - Breda 8 keer per dag zou gaan rijden. Pendeltreinen zijn meestal onrendabel. Zie Bad Bentheim - Hengelo en Arnhem - Emmerich. Twee relatief kleine gemeentes (met alle respect voor Breda) moeten geïntegreerd zijn tussen een aantal grote gemeentes met veel vervoerswaarde. En die achterland die je noemt gaat qua reistijd er op vooruit. Nu alleen een betere aansluiting van 3600 op 9200 nog. En goed treinmaterieel. Langzaam aan wordt het allemaal beter. |
29-01-2018 11:55:47 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote Wat is dan het politieke belang om een paar grote hoeken zols hierboven genoemd, te verstoten van een rechtstreekse verbinding met Belgie met weinig tot niks aan winst in reistijd ? En wat is het politiek belang(behalve de verplichting ri Bd en B die ze domweg zijn aangegaan met de aanleg van de HSL)om dan door te gaan met die rechtstreekse verbinding Bd-B met een halte in Noorderkempen ? Wat is het politiek belang om de rest buiten die hoeken 2 of meer directe aansluitingen op Belgie te laten hebben ? Welke politicus in den haag heeft hierbij "belang" extra geld in zn portemonnee,ander financieel gewin ? Als politiek de drijfveer is dan zou je zeggen probeer zoveel mogelijk eerlijk te verdelen,dus ook treinverbindingen. Maar als het klopt wat je zegt,dan word een deel van de Nederlanders nu dus ook op andere vlakken achtergesteld,bij deze regering worden rijker,rijker en arme armer en nu dus ook extra achtergesteld in reisgemak/treinverbindingen %03% Frapant is overigens trouwen dat blijkt dat de omgeving van Dordrecht door Belgie is ondekt en het qua toerisme steeds meer mensen uit Belgie trekt. Is zien hoe leuk de Belgen die nog rechtsreeks richting Ddr konden reizen per trein,het nu gaan vinden dat ze dr voor om mogen reizen in het vervolg. Laatst bewerkt door phantom op 29-01-2018 11:59 Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
29-01-2018 12:00:45 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Het politieke verhaal is nogal simpel: Nederland moest en zou aangehaakt worden op het Europese hogesnelheidsnetwerk omdat het anders het Jutland van Europa zou worden. Om dat te bereiken had men de medewerking van gemeentes nodig, o.a. van de gemeente Breda aangezien men de kortste route door Nederland wilde. En die gemeente wilde alleen meewerken als het een stop aan de verbinding naar Amsterdam en naar Brussel zou krijgen. Daarom moes er dus een trein gaan rijden tussen Breda en Antwerpen, en die wil NMBS alleen maar rijden als de IC naar Roosendaal vervalt. |
29-01-2018 14:29:53 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Klopt. Neelie Smit Kroes had het over Jutland van Europa. In programma "De prijs van de vooruitgang" van Zembla kun je zien hoe de ex-burgermeester van Breda een stop van Breda naar Amsterdam/Brussel eiste. 2 IC van Antwerpen C naar Roosendaal (1 keer p/u) en Breda (1 keer p/u) is voor NMBS blijkbaar te veel. NS & Pro Rail hebben een andere werkwijze waardoor een hogere frequentie mogelijk is dan in België. En we hebben ook niet echt te klagen over de frequentie met Thalys & Eurostar, Benelux + en L trein Roosendaal - Puurs. Alleen is de treinmaterieel nog te onbetrouwbaar (Traxx + ICR), weinig comfortabel (Varkensneus en enigszins Benelux) en niet punctueel. Tevens moet de prestaties van de HSL verbeterd worden. Daar moet nog aan gewerkt worden. |
29-01-2018 15:35:26 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
Ja, en nu wordt Zeeland het Jutland van Europa door de Benelux via Breda te sturen. Shqiperise-lopers? |
29-01-2018 15:40:38 | ||
---|---|---|
reisthijs
![]() |
QuoteNMBS zou best vaker naar Roosendaal willen rijden, maar alleen als dat kan met een van de treinen die nu in Essen keren - wat zoals hier al uitgebreid besproken helaas op praktische of bureaucratische bezwaren stuit. |
29-01-2018 16:42:21 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Het kan zijn dat ik het in de stortvloed van postings over het hoofd heb gezien, maar volgens mij wordt de idee hier meer dan gewekt dat Breda op de HSL is aangesloten om die gemeente tot medewerking te bewegen. Dat is hoe dan ook niet waar, althans niet zoals NS lang geleden primair de HSL heeft ingestoken. Als een stop te Breda ooit de bedoeling was geweest, was er een Breda Prinsenbeek TGV gekomen of iets van die strekking. De aftakkingen (meervoud) zijn primair bedacht om doorgaand verkeer van en naar de richting Brabant mogelijk te maken en min of meer toevallig lag daar Breda. Paste geheel in de gedachten rond de IC Max. Dat verklaart ook de gang van zaken later: primair was het helemaal niet de bedoeling om treinen in Breda te laten eindigen of te laten kopmaken en daarom was er primair geen enkele belangrijke aanpassing van het station Breda voorzien. Het is pas de waanzin die daarna is losgebroken met idiote aanbestedingen van diensten die in Breda moesten eindigen, die Breda ineens opstootte in de Vaart der Volkeren. Met alle gevolgen voor gehinderde reizen met overstappen en voor 's Rijks portemonnee ten gevolge. |
29-01-2018 16:55:41 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Op oude kaartjes was inderdaad te zien dat men 16x per dag Asd-Shl-Rtd-Atw-Brusz wilde en 8x per dag Gvc-Rtd-Bd-Ndkp-Atw-Mech-Brusc-Brusz. Het plan was overigens nog gesneuveld voor de eerste V250 uit elkaar viel, het 20e stel dat nodig was voor die verbinding is volgens mij ook nooit gebouwd. |
29-01-2018 17:00:43 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Dat zijn al plannen van ver na het aanlegbesluit van de HSL en ook van na IC-max. |
29-01-2018 19:53:50 | ||
---|---|---|
nohab
![]() |
Dat die lijn er nu ligt zoals hij er ligt is allereerst een gevolg van de (Nederlandse) wens om die lijn zoveel mogelijk te bundelen met de A16/E19. Breda had het 'geluk' daar vlak langs te liggen. Laatst bewerkt door nohab op 29-01-2018 19:57 Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
29-01-2018 23:33:20 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Quote Deventer het achterland van Breda? Daar zullen ze daar van opkijken. Wat hebben die mensen dan te zoeken in de metropool Breda? Om in de trein naar Belgie te stappen zal het niet zijn want zelfs met een omweg via Shl ben je met de Thalys een half uur sneller in Antwerpen. Met een Benelux die vanaf Rtd non-stop de grens over gaat moet het dus ook sneller kunnen. Quote Met een dobbelsteen kan ik ook schattingen maken van ongeveer dezelfde kwaliteit. Zullen we het gewoon maar eens houden bij de feiten? In Rsd stappen minder dan 4 keer zoveel mensen in de Benelux als in Ddr. En dan heb je het dus over alle klanten uit Bd, Tb, Ehv, Ht, Rsd, Bgn, Etn en dat gigantische achterland dat reikt tot aan Dv bij elkaar. Zelfs als er in Rsd uitsluitend klanten uit Ehv zouden instappen dan heb je het over ruim 10% van de inhoud van een Benelux. Leg me eens uit welke gedachten kronkel ik moet maken om het volstrekt logisch te vinden dat dit een grotere groep is dan de 87% die vanaf Rtd al in de trein zit? Quote Als ik op de kaart kijk dan zie ik een mooie rechtstreekse snelweg tussen Eindhoven en Antwerpen. De omweg via Breda met de trein is bij voorbaat kansloos tenzij je een rechtstreekse verbinding introduceert en je de baanvak snelheid fors weet op te waarderen, ik zou het maar eens zoeken in een bus op de relatie Ehv-Atw. |
29-01-2018 23:41:13 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Quote Je hebt het over gemiddeld minder dan 30 klanten per trein die nu in Rsd de Benelux nemen. Reken eens uit wat de prijs van een treinkaartje dan ongeveer zou moeten worden als dat ook nog wilt gaan spreiden over twee IC's. |
30-01-2018 00:00:00 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
Ik lees een stukje terug dat alle Noord-Zuidtreinen in Brussel dubbeldeks zouden moeten zijn, maar daar rijden nu ook de nodige Desiro's (?!) en combinaties van varkensneuzen met klassiekjes. Wat wellicht nog aardig kan zijn, maar niet elk uur, is een verbinding Roosendaal - Mechelen - Namen - Luxemburg. Leent zich overigens ook uitermate goed voor een 28'er met I6/I10. Netwerktechnisch althans, of dat op de rustige uren naast de IC Brussel - Luxemburg zo'n goed idee is is uiteraard de vraag. Wel kun je met I6/I10/I11 (met altijd een loc voorop) wellicht iets met die IC Essen, zeker als je die om kunt buigen naar Binche ipv Charleroi moet dat misschien wel lukken met enkeldeksmaterieel. Uiteraard moet er dan wel voldoende van beschikbaar zijn... |
30-01-2018 00:02:26 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Quote DB rijdt op Ehv-Atw. Overigens maar 4x/dag, dus bepaald geen optie voor de reguliere reiziger. Tarief van €9,90 is niet overdreven duur. Helaas staat er vanaf Ranst van 06:30-18:30 file. Ik weet eigenlijk niet of DB ook over de vluchtstrook mag rijden, daar heb ik tot nu toe enkel bussen van De Lijn voorbij zien rijden. |
30-01-2018 02:06:30 | ||
---|---|---|
scooter
![]() |
De dubbeldekkers rijden vooral in de IC05(Essen-Charleroi) en IC07(Antwerpen-Charleroi),de overige IC's zijn de IC22 en IC31(beiden Antwerpen-Brussel).Deze laatste 2 stoppen vaker(oude IR)en rijden vooral met Desiro's.In de avonduren rijden op de IC's naar Charleroi varkensneuzen,eventueel met klassieke stellen gecombineerd.Dit lijkt veel op bij NS jaren geleden toen de laatste IC's in de serie 800 en 1900 met plan V werden gereden. Overigens zie je ook Desiro's in de IC naar Charleroi. Detail is dat in de vorige dienstregeling de IC naar Essen 1 van de huidige IC's Antwerpen-Brussel(IC 22 en 31)was. |
30-01-2018 07:03:56 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
In Roosendaal is men geschokt door het wegvallen van de Beneluxtrein: https://t.co/3XWTy5nkiA Kon ze toch al lang zien aankomen? Ze zullen waarschijnlijk bij moeten neerleggen dat NMBS geen moeite gaat doen om een IC te laten rijden tussen Roosendaal - Antwerpen. Laatst bewerkt door icened op 30-01-2018 23:03 |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
01-02-2018 20:18:05 | ||
---|---|---|
abcde
![]() |
Er is momenteel de nodige commotie over het mogelijke verdwijnen van de IC Ddr - Bd per einde dit jaar. Zou de NS diep in zijn hart de Benelux niet via Ddr willen rijden naar Bd, ter compensatie van de IC 2300 ? |
01-02-2018 21:38:17 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Nee |
02-02-2018 00:00:00 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Gaat men de stammen dan weer inkorten tot 6 rijtuigen? Of gaat die hele verlenging niet door? Want extra materieel is er nog niet in 2019. |
02-02-2018 08:53:52 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Quote Ja natuurlijk. Maar a) daar zijn veel mensen niet zo goed in en b) de gemeenteraadsverkiezingen staan voor de deur (de kop begint niet toevallig met de naam van een politieke partij). Voor gemeenteraadsleden zijn er geen dankbaardere manieren om kiezers te trekken: ze hoeven alleen maar te roepen, er zijn lokaal alleen maar voorstanders en het kost geen tot weinig geld. |
02-02-2018 09:04:08 | ||
---|---|---|
DDietzen
![]() |
Misschien ten overvloede, maar NS wil per drgl 2019 de 9200 weer losmaken van de 1000. Er komen dan 5 IC's over de HSL Asd - Rtd te rijden: 2x 900, 2x 1000, 1x 9200 (plus nog 1x 9300 en 3x(!) per dag een 9100). Bron: http://nieuws.ns.nl/eerste-doorkijkje-dienstregeling-2019-voor-98-verandert-niets/ Laatst bewerkt door DDietzen op 02-02-2018 09:04, reden: Bron toegevoegd |
02-02-2018 10:49:54 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Er is geen extra Materieel nodig. Als per 08/04 de Benelux over de Hsl gaat rijden, maakt die ten noorden van Rtd weliswaar een compositie vrij, behalve als er naar Gv wordt gereden.In de Drgl 2019 vervalt dat dan. De verlenging van Benelux stammen waarover ik hoor zal eerder komen doordat je met de Benelux over de HSl minimaal een stam minder nodig hebt en die rijtuigen over de rest kan verdelen. |
02-02-2018 11:39:11 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
QuoteAls dat door de verschillende dwangpunten in de dienstregeling gewoon zou passen tussen Rtd en Bd, dan lijkt dat heel logisch. Zeker omdat de Benelux 7 tot 12 minuten staat de niksen in Rtd, in die tijd kan je makkelijk via Ddr aandoen. Iets met zuidwest Nederland dat profiteert, toch? |
02-02-2018 11:52:48 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
QuoteAls is het plaatje daarbij bekijk gaat de 900 ook aan het perron keren in Asd. Daarmee wordt ook een compositie vrijgespeeld volgens mij. |
02-02-2018 16:50:18 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Quote Ah, ik was inderdaad even in de war met de 16x via de HSL variant, dan bespaar je namelijk wel een stam in de 1000, maar dat wilde Den Haag natuurlijk niet. Vraag me wel af of die 7 rijtuigen nog wel nodig zijn als de Benelux in beide richtingen 3 minuten achter de 1000 aan gaat rijden. Vanuit Bd zit deze ook al 3 minuten achter de 1100, dus slechts van Rtd naar Bd wanneer deze 3 minuten voor de 1100 zit zal de Benelux nog vol met binnenlandse reizigers kunnen zitten. |
02-02-2018 17:53:37 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
3 treinen in 11 minuten, kan ETMET nog een puntje aan zuigen %08% |
13-02-2018 12:58:17 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Tijden test/instructieritten van de Belgische stammen (HLE28) tussen Asd en Antwerpen via de HSL deze week (dagelijks): Atw 09.45 - Asd 11.37 / 13.22 - Atw 15.15 Atw 11.45 - Asd 13.37 / 15.22 - Atw 17.15 Atw 17.45 - Asd 19.45 / 21.22 - Atw 23.15 Via Instagram @hogesnelheidslijn |
13-02-2018 23:36:54 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Quote De andere set blijft Breda - Schijnpoort pendelen op de oneven uren in Bd. Bovengenoemde ritten rijden trouwens niet Asd-HSL-Atw maar Wgm-Asd-HSL-Bd-FNZCH. |
14-02-2018 11:37:56 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Waar ligt FNZCH? |
14-02-2018 11:40:05 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Ome Google zegt "Antwerpen-Schijnpoort-Carwash" http://users.telenet.be/pk/codes.htm |
14-02-2018 13:30:12 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
https://www.youtube.com/watch?v=lYxmZsCXVls https://www.youtube.com/watch?v=7QYnFzXi9-c&t=14s https://www.youtube.com/watch?v=Nmolq0tTcKM&t=10s Laatst bewerkt door icened op 14-02-2018 14:01 |
14-02-2018 18:25:05 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Lekker informatief zo, zet er eens even bij wat voor linkjes nou eigenlijk plaatst... |
14-02-2018 19:38:24 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Lijk me duidelijk toch. Wordt aangegeven op welke delen de Benelux + de testrit rijdt. Je ziet ook een ander Benelux + rijden net ten zuiden van station Noorderkempen. Je ziet bij de verbindingsspoorlijn tussen HSL en Roosendaal - Breda veel aanwijzingen. Op dit deel gebeurt behoorlijk veel. |
14-02-2018 19:54:53 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
![]() |
Echter vergaan linkjes in de loop der tijd, soms doordat ze hernoemd worden. Hierom is het wel zo prettig om te vertellen wat er te bekijken valt en/of waarom je ze plaatst. |
14-02-2018 20:06:28 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Ik vind het sowieso wel prettig om te weten wat ik kan verwachten voor ik op een linkje klik. Iets meer ontopic: het is goed om te zien dat het testprogramma steeds verder wordt uitgebreid. Het begint er steeds meer op te lijken dat we over twee maanden vanuit Breda rechtstreeks naar België kunnen sporen ![]() |
14-02-2018 20:26:30 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Nou, als iemand niet eens ff de moeite kan nemen om er een stukje tekst bij te zetten, klik ik er niet eens meer op... |
14-02-2018 21:23:16 | ||
---|---|---|
Gertion58
![]() |
Alledrie filmpjes gezien, geabonneerd op dat kanaal en geliked. Leuk en leerzam, dank daarvoor. Geen moeite met de links. |
14-02-2018 21:43:48 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Quote Wees voorzichtig. ![]() |
16-02-2018 12:31:07 | ||
---|---|---|
serial
![]() |
Quote Nee, dat zou betekenen dat de reizigers in Dordrecht nergens op achteruit gaan, en dat kan natuurlijk niet. Dus ze schrappen nog maar een paar IC verbindingen weg. |
16-02-2018 16:52:53 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
En dat is hier(ik woon zelf in Ddr) en in de omstreken nou juist 1 van de knelpunten. We raken hier niet alleen een verbinding ri Belgie kwijt,maar die 2300 ook. En het enigste wat we dan "terug krijgen" is het antwoord,dan neem je toch de stoptrein ri Roosendaal en dan stap je daar toch gewoon over %03% Mocht t helemaal fout gaan in de nabije toekomst en word er geen nieuw belgisch mat in Rsd toegelaten en is t huidige mat na verjongingskuur ook niet meer toegelaten daar,dan is ook die keus weg. Ben je dus verplicht om vanuit deze contreien naar Rotterdam te reizen om daar langs huis te rijden om in Belgie te komen. Waar dan nog bij komt dat als t slecht uitvalt en je haast hebt je nog toeslag moet betalen om dat te doen vanuit Rotterdam. Erg klantvriendelijk allemaal %03% Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
16-02-2018 17:09:21 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
Dat hoeft niet, met de stopper naar Bd. |
![]() |
advertentie |
16-02-2018 20:19:30 | ||
---|---|---|
SunKeeper
![]() |
Quote %08%Yes. Men neme de IC naar een hoofdstation (Rtd) om daar de stopper te nemen naar het andere internationale hoofdstation. (Bd) Neem gerust de tijd. Laatst bewerkt door SunKeeper op 16-02-2018 20:28, reden: Quote toegevoegd waarop ik reageerde. |
17-02-2018 00:00:00 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
@phantom lekker overdreven en niet-steekhoudend allemaal. Kan je proberen je mening met feiten te onderbouwen in plaats van met onjuistheden? |
---|---|---|
bacr
![]() |
Een afwijkende mening hebben mag best, maar als je die niet kunt onderbouwen met iets anders dan "dat vind ik nou eenmaal", komt dat niet bijster intelligent over. Discussies voer je op basis van argumenten, vandaar. |
---|---|---|
treinfan
![]() |
@phantom vanuit Ddr gaan er toch nog gewoon treinen naar zowel Rsd als Bd? Het kost dus enkel een extra overstap. Er is geen enkele reden om via Rtd te reizen. |
17-02-2018 10:19:00 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
Niet dat je met de 2300 veel sneller in Breda bent, het enige verschil is dat die nergens stopt maar echt sneller is 'ie niet. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
17-02-2018 12:59:15 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Feit is gewoon we hadden grensoverschrijdende treinen,die zijn foetsie. Dan worden er nog wat andere treinen in die "richting" weggehaalt. En er komt geen alternatief voor terug. Was het er niet,dan kan je het niet missen ook,maar dat is niet het geval. Je had een pakket treinen dat eerlijk verdeelt alle kanten frequent opging,en daar is in 1 richting straks niet veel zinnigs meer van over. Er wordt niks gecompenseerd,alleen maar geschrapt. Wat die 2300 wel toevoegd is dat je "richting" Rsd en verder niet 1st verder van je doel vandaan hoeft te reizen om dan langs je startpunt naar een nog heel ander station hoeft te reizen om daar dan de goeie kant op te gaan. Buiten dat om word je er niet veel wijzer van. Sinds wanneer is het overigens een verplichting om een persoonlijke mening te onderbouwen,het is toch mijn mening ? %03% Of is het zo dat ik moet proberen mijn mening ook door jouw keelgat te proppen tot je doorslikt ? Dat ben ik niet van plan namelijk,daarom is t ook mijn persoonlijke mening en als jij of iemand er anders over denkt ,mij prima we leven in een vrije wereld ![]() Laatst bewerkt door phantom op 17-02-2018 12:59 Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
23-02-2018 21:30:57 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Eerste filmpje Benelux + vanaf Breda: https://www.youtube.com/watch?v=6jyQmpV8S_0 https://www.youtube.com/watch?v=FxQ-Zp9ceIc Je kunt zien dat tussen station Breda - aansluiting HSL veel handelingen gebeuren. Weet niet welke handelingen automatisch gebeuren. En het moet in een kortere stuk gebeuren dan bijvoorbeeld tussen Breda - HSL brug waar je ook de fasescheiding hebt. En waar het relatief langer duurt. De Benelux + rijdt heel eventjes op tegenspoor Roosendaal - Breda. Je ziet in tweede filmpje ook aangegeven dat er een RAS sein is. En vervolgens een ECTS level 1 signaal. Krijgt de Benelux + voorrang op de serie 3600 als die ter hoogte onder de snelweg/IKEA naar Breda rijdt? Hoe is dat geregeld met die seinen bij Breda m.b.t. de serie 3600 en serie 9200 nabij de verbindingsboog? Laatst bewerkt door icened op 23-02-2018 22:02 |
23-02-2018 21:56:00 | ||
---|---|---|
SunKeeper
![]() |
Ligt het aan mij of is 80 km/h een best behoorlijk snelheid voor de overloopwissels net na de fly-over? (al is het wel nodig i.v.m. uitschakelen tractie bij het oprijden HSL) Het lijkt op het filmpje in ieder geval wel dat je dit wel goed zal merken in de trein zelf. |
23-02-2018 22:06:21 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
De filmpjes bevatten een fout. De wissels aan de westzijde van het station Breda worden abusievelijk Breda Aansluiting (Bda) genoemd. Die naam is gegeven aan de wissels ten westen van de Fly-over ter plaatse van de aansluitwissels van de HSL. Hier lagen vroeger de wissels van Breda Aansluiting toen daar nog de splitsing was van de lijn van Roosendaal en die van de lijn naar Dordrecht. En dat voor filmpjes van de wegkennisbank van ProRail...![]() |
24-02-2018 15:06:31 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Filmpje is van NS Internationaal... |
24-02-2018 15:55:03 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Ook mis dan, want als je niet weet waar je bent, ontbreekt er iets aan je wegkennis.![]() Laatst bewerkt door sjoerd op 24-02-2018 15:56 |
24-02-2018 16:13:08 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Volgens mij is dat iets van NS en levert Prorail alleen de WVK tekeningen, correct me if I'am wrong. Ff gecheckt op WVK tekening; Bda is t.h.v. Flyover km 1.705 (Bd - Zlw) |
24-02-2018 16:51:45 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Klopt. Zou raar zijn; daarvoor ken ik mijn omgeving en de spoorinfra te goed.![]() |
24-02-2018 16:54:22 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Over railinfra in en rond Bd kan ik je in ieder geval niets nieuws vertellen![]() |
24-02-2018 21:26:35 | ||
---|---|---|
jordy94
![]() |
Dus straks, mocht de 9200 vertraging hebben (let maar op dat dit vaak gaat gebeuren), dan zijn de reizigers van de 3600 de pineut omdat de 9200 voorrang krijgt? Of maak ik me al zorgen om niets? %08% Laatst bewerkt door jordy94 op 24-02-2018 21:28 |
24-02-2018 23:54:44 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Nog niemand heeft het hier gehad over een regeling waarbij de 9200 voorrang zou krijgen op de 3600 bij de nadering of het verlaten van Breda. Overigens stond op deze plek (Bda) in de eerste ontwerpen een tweede fly-over ingetekend ten noorden van de huidige, die het mogelijk maakte naar Antwerpen te vertrekken en ter plaatse van de overloopwissels de sporen naar en van Roosendaal/Antwerpen ongelijkvloers te kruisen. Als je goed kijkt, kun je zien dat de baan ter plaatse van die overloopwissels om die reden in een kuil ligt. |
25-02-2018 10:09:21 | ||
---|---|---|
R1-2010
![]() |
Ik probeer me voor te stellen hoe dat zou moeten lopen. Bedoel je de overloopwissels bovenop het viaduct over de Westerparklaan? |
25-02-2018 10:48:15 | ||
---|---|---|
SunKeeper
![]() |
Ja, als ik het zo zie een tweede viaduct boven het wegviaduct, vervolgens komt dat uit op de plaats van het oprijdspoor van de HSL. Het begint op de plaats net naast waar je nu de huidige fly-over oprijdt. Dan kruis je namelijk zowel Bd - Zlw als Bd - Rsd en het spoor uit Antwerpen ongelijkvloers. |
25-02-2018 11:18:52 | ||
---|---|---|
pjkleton
![]() |
Ik wist niets van de geplande maar niet gebouwde fly-over,maar zelf had ik al bedacht dat je,(bij het bekijken van Google-Earth foto's) langs een wissel precies bovenop de huidige fly-over ri Zuidwest de lijn naar Rsd zou kunnen oversteken om zo op de Hsl,li spoor te komen. Het ziet er nu een beetje knullig en goedkoop uit .De ruimte voor verbeteringen is er nog wel voor ,zo te zien. Peter |
25-02-2018 12:20:44 | ||
---|---|---|
SunKeeper
![]() |
De ruimte is er zeker, dus als ze nog eens een gek idee krijgen in de toekomst komt de twee fly-over er misschien nog wel. Het kan op zich namelijk bijgebouwd worden zonder veel hinder voor het treinverkeer. |
25-02-2018 12:50:34 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Dan mogen ze wel rap zijn,want er liggen blijkbaar plannen klaar om het nu nog onbebouwde en braakliggende terrein vol te gaan bouwen. Zo blijkt als je wat linkjes bezoekt zoals bv deze:http://www.vestigingslocaties.nl/nieuws/viabreda-station-gebiedsontwikkeling-breda/ Als ze geen strook grond reserveren voor die extra fly over,dan is er later geen ruimte meer voor. Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
25-02-2018 13:17:22 | ||
---|---|---|
Jrodenhuis
![]() |
Quote Is een ongelijkvloerse kruising plannen voor 1x per uur niet een beetje erg luxe? Kan me voorstellen dat er conflicten zijn waar zo'n miljoeneninvestering beter tot z'n recht komt. |
25-02-2018 13:46:13 | ||
---|---|---|
SunKeeper
![]() |
Quote Aan de zuidkant? Volgens mij past het nog keurig op de strook grond aangrenzend aan het spoor, dus ten noorden van de sloot. Hooguit wat bossages die je moet kappen. Zoals gezegd is het ook ooit zo bedacht, als je nauwkeurig de satelliet bekijkt is dat vrij duidelijk te zien. Uit welk jaar is trouwens de huidige fly-over? Ik kan dat zo snel nergens vinden. |
25-02-2018 14:23:54 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Als de Benelux vanuit Rtd aankomt en keert op spoor 3, via linkerspoor naar Bda en Atw rijdt, heb je helemaal geen kruisende bewegingen. Alleen rijd je een klein stukje linkerspoor tegen de richting in van treinverkeer uit Rsd. Idem de andere kant op: vanaf Bda via linkerspoor en de flyover naar Bd, keren op spoor 7 of 8 en je voegt na het keren in op het rechterspoor richting Bdpb. Laatst bewerkt door ZJ37 op 25-02-2018 14:24 |
25-02-2018 14:33:02 | ||
---|---|---|
Jorrit
![]() |
Quote Dat zal de reden zijn dat het plan niet is uitgevoerd, maar er wel al rekening mee is gehouden voor het onwaarschijnlijke geval dat er elke tien minuten een trein naar Antwerpen gaat. |
25-02-2018 16:10:45 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Quote Met de aanleg van de HSL-Zuid worden de sporen naar Roosendaal in Breda vrij gelegd van de sporen naar Lage Zwaluwe. De sporen naar Antwerpen via de HSL-Zuid zijn gelijkvloers aangelegd met de spoorlijn naar Roosendaal. Het is mogelijk om in de toekomst een fly-over te maken voor de treinen naar Antwerpen. Op 18 oktober 2004 komt de vrije kruising in dienst. http://www.open.ou.nl/hon/hslafl31.htm https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiOiqSxscHZAhWpJcAKHUK8BbgQFggoMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.railwiki.nl%2Findex.php%2FSpoorlijn_Roosendaal_-_Breda&usg=AOvVaw2E6LUG7fw6pTXOc6fs080O Laatst bewerkt door icened op 25-02-2018 16:34 |
25-02-2018 16:11:04 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Quote En dat kan dus niet, want dan komt de 3600 onderweg voor rood te staan en dat mag niet volgens de plannormen. De 9200 vertrekt om :42 uit Breda, de 3600 komt om :45 binnen. Quote En dat kan ook niet, wederom vanwege de 3600. Die vertrekt om :15 uit Breda, terwijl de Benelux om :18 binnenkomt. Volgens jouw plan zouden die treinen elkaar dan óp de fly-over moeten tegenkomen. Dat kan natuurlijk niet. |
25-02-2018 20:15:13 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
QuoteLigt gewoon ruimte voor gereserveerd in de bestemmingsplannen.. |
25-02-2018 21:03:14 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Quote Ja, want dat is exact het laagste punt in de sporen naar en van Roosendaal. De ruimte is gereserveerd, maar zoals JRodenhuis al stelt, ga je geen fly-over extra aanleggen A. op het moment dat je niet eens zeker weet of er treinen gebruik van gaan maken, B. zolang er sprake is van een mogelijkheid om conflictvrij te plannen met een gelijkvloerse oplossing in een uurdienst en C. als de ruimte om alsnog een fly-over extra te maken gereserveerd kan blijven. |
26-02-2018 18:45:41 | ||
---|---|---|
Jan-Mark
![]() |
https://www.youtube.com/watch?v=5wkL1hT-gow Mooi om te horen, 32 treinen per dag van Amsterdam naar Brussel volgens mevrouw%08% |
26-02-2018 18:48:07 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Dat klopt toch ook? 16x Benelux + 14x Thalys + 2x Eurostar = 32 treinen. |
26-02-2018 18:52:23 | ||
---|---|---|
Jan-Mark
![]() |
Hm, ja, zo had ik het niet bekeken, ik ging van een slordigheidsfoutje uit waarbij men 32 treinen zowel Asd - Brusz als Brusz - Asd bedoelde![]() |
26-02-2018 19:26:31 | ||
---|---|---|
DDietzen
![]() |
Toch zal 32 treinen Asd - Brusz per dag volgens de huidige inzichten niet bereikt worden. Nu is het 2 BNL + 14 THA = 16 treinen. Vanaf 4 april is het 2 BNL + 14 THA + 2 EUR = 18 treinen. Vanaf 9 april is het 13 BNL + 14 THA + 2 EUR = 29 treinen. Dit vanwege de 12/4-opzet van de Benelux-plus (en de eerste Haagse Beneluxtrein start in Asd). Vanaf 9 december is het 13 BNL + 14 THA + 3 EUR = 30 treinen. Voorlopig is dat het maximum, tenzij de 12/4-opzet de vuilnisbak ingaat. En gezien de Haagse lobby zie ik dat nog niet gebeuren. Laatst bewerkt door DDietzen op 26-02-2018 19:27 |
26-02-2018 19:37:08 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Nouja, vanaf Rotterdam klopt het. Alles daarboven is minder relevant![]() |
26-02-2018 20:03:20 | ||
---|---|---|
DDietzen
![]() |
Dus er rijden toch 32 treinen van Amsterdam naar Brussel, maar het klopt alleen vanaf Rotterdam? Dan zijn het toch géén 32 treinen van Amsterdam naar Brussel, of ben ik nou gek? %03% "Dit jaar hebben wij een punctualiteit van 100%! Nou ja, voor de treinen die op tijd reden klopt het. Alles daarbuiten is minder relevant" %02% Laatst bewerkt door DDietzen op 26-02-2018 20:05 |
26-02-2018 20:38:49 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Scherp DDietzen, daar houd ik wel van.%02% Stop fop! |
26-02-2018 22:56:22 | ||
---|---|---|
SunKeeper
![]() |
Quote Off-topic, maar nog even een bedankje vooral voor de eerste link, enorm interessante reportage met mooie foto's daarin. ![]() |
27-02-2018 09:15:21 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
QuoteDergelijke hosanna is de NS niet vreemd. Doet me even denken aan een winterdag op de A2-corridor en hoe geweldig de IC's het deden. Geen woord over het grotendeels opheffen van de Sprinters. |
27-02-2018 09:34:28 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
Jullie moeten het ook niet groter maken dan dat het is, de enige fout die gemaakt is is dat alle 16 ritten BNL worden meegerekend, alleen vertrekken er 3 vanuit Gv, die overigens wel een aansluiting hebben in Rtd met de 1000. |
28-02-2018 07:38:16 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Opzich is het wellicht niet een wereld ramp. Het probleem zit m meer in,dat het hier een kruimel is die niet klopt,daar een kruimel,iets verderop weer een kruimel,dan is t een half brood enz enz. Het lijkt structureel en dat schaad mijn inziens je vertrouwen als (in dit geval)grootste nationaal vervoerder van NL. Het werkt in de hand dat mensen je op bepaalde dingen straks gewoon niet meer geloven. Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
28-02-2018 09:55:22 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Juist, kletskoek maakt de spreker onbetrouwbaar en dat geldt ook voor vage, nietszeggende excuses bij verstoringen. Zeg gewoon wat er aan de hand is. Dan zal een weldenkend mens je dat niet kwalijk nemen. En beschrijf de werkelijkheid. |
10-03-2018 14:58:51 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Mogelijke naamsverandering van station Noorderkempen: https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwja1vOC8-HZAhWFJsAKHcMeCdkQFggoMAA&url=https%3A%2F%2Fwww.nieuwsblad.be%2Fcnt%2Fdmf20180309_03401101&usg=AOvVaw0FLF4oIYH8J3pQNafJWgDk |
13-03-2018 20:40:01 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Het is definitief: https://www.gva.be/cnt/dmf20180313_03406888/nieuwe-beneluxtrein-wordt-definitief-hogesnelheidslijn Tot december 2018 7 ICR. 6 tweede klas en 1 ICR? |
13-03-2018 21:05:41 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Ik ben benieuwd naar de gevolgen voor de tarieven van bijvoorbeeld Breda - Antwerpen, en ook of er een Go Pass 1 komt die geldig is vanaf Breda. |
13-03-2018 21:13:10 | ||
---|---|---|
JoepDDZ
![]() |
Volgens NMBS' Twitter account is daar nog geen duidelijkheid over: https://twitter.com/NMBS/status/973122174893641728 |
13-03-2018 21:39:32 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Quote Zal er dezelfde werkwijze zijn als bij station Roosendaal? En moet je er toeslag betalen voor het reizen op de HSL Breda - Noorderkempen - Antwerpen? Heb een keertje gereisd tussen Antwerpen C - Noorderkempen met de locomotief reeks 13 in het midden tussen de 2 M 6 stuurstandrijtuigen en 1 M 6 rijtuig. Moest toen toeslag voor betalen. Maar weet niet of nog zo is. |