13-06-2025 09:12:53 | ||
---|---|---|
mrmax
![]() |
Nog meer reizigertje pesten: Personeel niet bereid om aangepaste dienstregeling uit te voeren
Laatst bewerkt door mrmax op 13-06-2025 09:16 |
13-06-2025 09:28:36 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Dat zou wel om het beruchte "besmet werk" gaan. Een treinserie 500 bijvoorbeeld, zal regelmatig gereden worden door een NS'er uit een stakende standplaats. Met als gevolg dat een NS'er uit het westen die trein nu niet in het westen wil rijden. Ik vind het erg flauw hoor: noem het dan geen regionale, maar geef als vakbond toe dat je een semi-landelijke staking uitvoert. |
13-06-2025 10:15:12 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Simpel gezegd,zelfs personeel wat niet staakt,staakt toch. |
13-06-2025 10:36:55 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Vraagje, waarom niet in het weekeinde staken, je belast dan niet de afhankelijke treingebruikers maar de dagjesmensen, mogen die ook een keer gehinderd worden? |
![]() |
advertentie |
13-06-2025 10:39:38 1 | ||
---|---|---|
Kamehameha
![]() |
NS heeft een nieuw loonbod gedaan: Laatst bewerkt door Kamehameha op 13-06-2025 10:40 |
13-06-2025 10:43:25 | ||
---|---|---|
rob_ehv
![]() |
Ze weigeren niet om werk te doen maar wel om besmette treinen over te nemen van collega’s die staken. Er zijn complete lijsten verstuurd door de vakbond welke treinen besmet zijn. NS had ook makkelijk kunnen zien welke treinen gereden zouden worden door personeel uit een stakingsgebied. En weten ook dat besmet werk geweigerd mag worden door personeel. Maar naar mijn idee kan je met de mensen die niet staken behoorlijk wat treinen rijden. Alleen zal je het op een andere manier moeten plannen dan nu. |
13-06-2025 10:45:42 4 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
Sorry Phantom je begint nu echt een soort van toetsenbordridder te worden die een beetje irriant begint te worden, ja ik vind het irritant, maar wat loopt te raaskallen. Dan weet je ineens waarom je een trein die bijvoorbeeld in dienst Ehv02 zit mag weigeren als die in Asd08 voorkomt bijvoorbeeld. Zo werkt het stakingsrecht nou eenmaal, het werk van de stakers mag niet worden overgenomen, want dat is inbreuk op het stakinsgrecht. <werk niet voor NS oid, maar we leven in een rechtstaat en afspraken die op papier staan in een CAO zijn bindend>. De vakbonden kunnen NS voor de inspectie SZW voor de leeuwen gooien als NS aan het stakingsrecht tornt> |
13-06-2025 10:50:16 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Ik neem aan dat een uur werken in het weekend meer oplevert dan op werkdagen. De stakingsuitkering van de bonden zal waarschijnlijk een vast bedrag zijn per gestaakte dag. |
13-06-2025 10:50:54 1 | ||
---|---|---|
mdj
![]() |
Laten we dan ook eerlijk zijn, dan moet diezelfde vakbond niet doodleuk gaan verkondigen afgelopen dinsdag dat ze niet snappen dat er geen treinen in Noord Nederland konden rijden... |
13-06-2025 10:52:29 5 | ||
---|---|---|
mrmax
![]() |
Dat slaat nergens op natuurlijk, want de originele dienst van Asd08 ging eerder naar nu ‘stakingsgebied’. Dus werk is gewoon aangepast. M.i. is het pas problematisch als NS méér mensen inzet om de stakers te vervangen. Dat is niet zo, het werk is gewoon herverdeeld |
13-06-2025 10:52:51 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Een deel van de extra treinen naar Zvt rijdt wel, zelf gezien om 9.41 een Spaanse sprinter die vanaf spoor 1 in Zvt vertrok ri Hlm. |
13-06-2025 11:02:20 | ||
---|---|---|
rob_ehv
![]() |
dus vervangt een niet staker het werk van een staker , en dat is zoals eerder aangegeven niet toegestaan. ( oké inderdaad wel toegestaan vanuit personeel , maar ook grote kans dat personeel het weigert wat ze mogen ). Laatst bewerkt door rob_ehv op 13-06-2025 11:05 |
13-06-2025 11:03:36 | ||
---|---|---|
rick
![]() |
Volgens de FNV mag dat wel www.fnv.nl |
13-06-2025 11:05:23 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
Was even een voorbeeld, ja ik heb ook wel via insta gezien dat er werk herverdeeld is, maar blijkbaar toch veel stakende Zwolse, Leewardense of Groningse machinisten die ingedeeld stond op de 1700/500/600 en daardoor best nog wel veel extra uitval. |
13-06-2025 11:35:01 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Nee. We hebben het een paar jaar geleden al eens aangekaart in deze discussie. Het begrip 'besmet werk' is een poging van de vakbond om niet-leden alsnog te dwingen tot solidariteit. Het punt is: wie niet staakt, mag wel degelijk besmet werk doen, dus een staking breken. Het betekent alleen dat de werkgever, dus de NS, het niet mag vragen. Maar een werknemer mag wél vrijwillig dat werk doen. Ik lees in oude berichten (2022) ook dat dit onder collega's geen enkel punt is.
|
13-06-2025 11:38:12 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Het getuigt niet van respect naar de collega’s om dit werk te doen. Dat bedoel ik dus. De vakbond probeert niet-stakende medewerkers een schuldgevoel aan te praten. |
13-06-2025 12:01:56 1 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
|
13-06-2025 12:16:13 1 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Ben het ook helemaal eens met Thom. Maar ja, vakbonden moeten om de paar jaar hun bestaansrecht 'aantonen' en gebruiken kunnen dat eigenlijk alleen via zulke chaotische stakingen. Want alleen op die manier staan ze in de focus. Dat is in het buitenland niet anders, denk aan de Duitse GDL.
|
13-06-2025 12:25:20 | ||
---|---|---|
rick
![]() |
De NS mag het wel vragen maar niet verplichten, klein verschil. De werknemer kan dan nee zeggen. |
13-06-2025 12:41:43 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Maar dan is het de vraag of een bepaalde rit altijd op vrijdag door eenzelfde standplaats gereden wordt… En als ze zo gaan rekenen, moet een Mcn van Ut nu dan ook naar Gn rijden als dat normaal ook op vrijdag zo is. Met zoveel wisselende diensten is toch niet te zeggen wie normaal die trein hoort te rijden? |
13-06-2025 12:50:29 1 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Diensten wisselen weleens, maar dat wil niet zeggen dat er geen een basis plan is met personeelsdiensten natuurlijk. |
13-06-2025 13:09:33 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Het valt te zeggen, maar dan moet het wel duidelijk zijn of dat gaat om: - Het originele basisrooster; of - De x dagen vooraf geplande diensten om het dagplan passend te maken; of - De diensten (inclusief alle bijsturing) tot het moment dat de vakbonden de staking aankondigen (ca. 40 uur van tevoren) Vraag is dan ook als er bepaalde ritten uitvallen op een verbinding, de andere ritten versterkt zouden mogen worden (langere treinen) of enkel als er geen extra HC nodig is. Laatst bewerkt door treinfan op 13-06-2025 13:26 |
13-06-2025 13:19:34 | ||
---|---|---|
rob_ehv
![]() |
Goed om hier duidelijke afspraken over te maken in een volgende cao :) |
13-06-2025 14:03:07 | ||
---|---|---|
Jeroen1740
![]() |
Hoe kan een vakbond vooraf lijsten met treinen rondsturen die besmet zijn? Heeft de vakbond inzage in welke diensten door haar leden gereden worden en weet zij vooraf welke leden gaan staken? Of gaat de vakbond er gemakshalve maar van uit dat iedereen op een standplaats gaat staken? |
13-06-2025 14:08:44 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
De leden die willen staken moeten zich toch aanmelden bij de vakbond? |
13-06-2025 14:36:40 | ||
---|---|---|
Jeroen1740
![]() |
Ik begreep dat personeel dat staakt zich op de dag van de staking afmeldt bij NS en zich aanmeldt als staker bij de bond. Maar misschien heb ik dat verkeerd begrepen. |
13-06-2025 16:04:00 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
Ja, alleen hebben de bonden aangegeven dat dit niet onder besmet werk valt. Dus is er geen reden en kan/mag de NS de betreffende trein + diensten inplannen. Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
13-06-2025 16:41:55 | ||
---|---|---|
buutje
![]() |
Staking maandag 16 juni gaat niet door. Hopelijk ligt er snel een akkoord |
13-06-2025 20:08:40 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
Hoog tijd om het rondje rond de kerk dan maar eens opnieuw van stal te halen als basisrooster, waardoor diensten veel meer binnen de eigen standplaats en regio blijven. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
13-06-2025 20:34:06 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Heeft nooit in een basisrooster gezeten, kan dus ook niet van stal gehaald worden. |
13-06-2025 22:01:08 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Maar wie zegt dan dat Ehv02 ook echt staakt? Misschien is die geeneens lid van de vakbond en zit die al de hele dag in de kantine te wachten tot de dienst er officieel opzit en weer naar huis mag. |
14-06-2025 10:14:49 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Ben ik toch blij dat ik nog wel iets van iets snap,dank brun (en anderen )voor die uitleg :-)
|
14-06-2025 10:18:32 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Er zullen bij de regionale vervoerders ook wel ritten zijn die buiten het rondje om de kerk vallen. |
14-06-2025 10:20:17 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
|
14-06-2025 12:02:49 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Er zullen ook wel NS personeel zijn die wel willen staken, maar uit financieel oogpunt niet kunnen. Mensen die een gezin hebben en hypotheek of huur en hun vaste lasten moeten betalen en wellicht ook nog schulden hebben. De financiële uitbetaling uit het staking potje van de bonden is dan te weinig voor rond te kunnen komen. Dan blijft de mogelijkheid om zich als werkwillige te melden om toch voldoende aan geldmiddelen te komen! |
14-06-2025 17:57:31 | ||
---|---|---|
chris24
![]() |
Treinreiziger en topeconoom Arnout Boot pleit voor structurele oplossingen: minder machtsconcentratie bij NS (lees minder vakbond), meer concurrentie op het spoor en beleid dat economische veerkracht bevordert. https://www.youtube.com/watch?v=f5DWP53CQ_w&t=52s Laatst bewerkt door chris24 op 14-06-2025 17:57 |
14-06-2025 18:18:46 | ||
---|---|---|
bert
![]() |
Hè ja, heerlijk, lekker alles opdelen. Heeft al zo goed geholpen in het ov. |
14-06-2025 20:48:52 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
Inzichten kunnen veranderen. En ja ik begrijp best dat de hele dag op de 5500 niet echt een uitdaging is. Een voorbeeld dat dan wel flinke impact kan hebben en prima anders ingericht zou kunnen worden. Starten in bijvoorbeeld Rsd en een LM rijden naar Vs. Aldaar de 2100 starten tot Rsd en vanaf daar passagieren tot Tb met de 3600. Daar een 1100 overnemen naar Ehv, daar na een pauze nog even een slagje in de 6400 te doen naar Wrt en te Ehv weer een 2900 overnemen naar Ut. Aldaar dan weer een 2000 naar Gd en dan passagieren naar Rtd om daar na de pauze weer een 2100 naar Rsd te rijden om je dienst te eindigen. Dit voorbeeld geeft zeker de nodige afwisseling, echter zou je het dienstenaanbod natuurlijk kunnen beperken tot series die rijden van en naar deze standplaats. Daarin kan je nog steeds voldoende variëren, maar is de impact bij verstoringen en stakingen op de dienstuitvoering een heel stuk minder. |
14-06-2025 21:29:31 1 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Het blijft een raadsel waarom zó veel metrobestuurders, buschauffeurs, S-Bahn-machinisten, trambestuurders, Arriva-medewerkers, ja zelfs de mensen van NS International dag in dag uit op dezelfde lijnen kunnen werken. Want als je de vakbonden hoort, gaan NS'ers hélemaal kapot als ze zo vaak hetzelfde traject moeten rijden. Laatst bewerkt door brun op 14-06-2025 21:29 |
14-06-2025 21:34:18 | ||
---|---|---|
ToH
![]() |
Natuurlijk kunnen NSR-machinisten dat ook. Zij hebben wellicht gekozen om te werken bij NSR ipv Arriva vanwege een uitgebreider weg- en materieelpakket. |
14-06-2025 22:43:44 1 | ||
---|---|---|
rick
![]() |
En daar hoeft niks aan te veranderen. |
15-06-2025 00:43:43 | ||
---|---|---|
anlern
![]() |
|
15-06-2025 08:48:24 2 | ||
---|---|---|
hubertus1
![]() |
Gedurfde uitspraak. Heb je ook een betrouwbare bron waar dat uit blijkt? Laatst bewerkt door hubertus1 op 15-06-2025 08:49 |
15-06-2025 09:54:13 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
De 2100 rijdt al heel wat jaartjes niet meer naar Vs. |
15-06-2025 11:03:46 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Dit zal ook wel voor de andere regionale vervoerders gelden. |
15-06-2025 13:01:41 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Nieuwe staking voor dinsdag aangekondigd door de vvmc.
Laatst bewerkt door treinhobby op 15-06-2025 13:07 |
15-06-2025 14:17:56 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Zal me dan niet verbazen als ze voor dinsdag geen aangepaste dienstregeling gaan maken, maar het hele land platgooien. Ze zijn nu nog bezig om voor morgen alles te herstellen en aangezien er vrijdag veel niet reed vanwege ‘besmet werk’, vraag ik me af of er tijd is en het zinvol is met zo’n groot aangekondigd stakingsgebied. |
15-06-2025 14:32:46 | ||
---|---|---|
zigzag
![]() |
Dat NS nauwelijks moeite doet hoeft geen verbazing te zijn. Zowel de stakers als NS gedragen zich alle stakingen al om alleen te doen wat het beste voor zichzelf is. Ze hebben geen enkele boodschap aan de reizigers en hoeveel miljarden ze in Nederland aan schade verrichten. Ze gebruiken de schade die ze kunnen veroorzaken als excuus om over een paar procent loon te vechten met de laagst mogelijke vorm van prestatie. NS en het stakende personeel is allang niet meer bezig met reisvervoer. Dat is bijzaak. Kijk naar het gebrek aan motivatie om prestaties te meten. Kijk hoe veel klachten er zijn die men negeert. Kijk naar hoe laag de eisen liggen om de reizigers op kosten te jagen. Laatst bewerkt door zigzag op 15-06-2025 19:45 |
15-06-2025 14:49:03 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Wat had je dan in gedachte, dat het NS personeel omwille van het belang van de reiziger het maar op geeft om te strijden voor werkomstandigheden en beloningen ? Laatst bewerkt door thom op 15-06-2025 14:49 |
15-06-2025 14:53:50 1 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Meestal wordt er niet gestaakt tijdens onderhandelingen. Daarom nu zeer uitzonderlijk om voor dinsdag een staking aan te kondigen terwijl er maandag weer gesprekken zijn. |
15-06-2025 15:30:51 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Morgen is dan ook geen onderhandeling maar een oriënterend gesprek welke door CNV is omarmt. En laat dat nou net de vakbond zijn met de minste leden. Laatst bewerkt door Oldskool op 15-06-2025 15:31 |
15-06-2025 16:06:38 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Dat de reiziger zich ergert, is logisch. Maar wie er ook staakt, de leerkracht, de bakker, de conducteur, de buschauffeur, het personeel in de zorg, de politie, het is altijd hinderlijk. Gelukkig leven we in een land waar (bijna) iedereen rechten heeft, zoals staken. Staken is een recht en een drukmiddel. Je kunt iets vinden van de eisen van stakers, maar je kunt in Nederland niet iets vinden van het recht op staken. |
15-06-2025 16:41:21 1 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
|
15-06-2025 19:08:06 | ||
---|---|---|
chris24
![]() |
ik zie het huidige NS (en in de toekomst) in een nieuwe stijl van onderhandelingen doen dat je niet verbaasd moet zijn als NS er alleen uit komt met CNV, en dat FNV en VVMC buitenspel worden gezet. Vakbond bashing zal op deze site vaker gaan gebeuren in de toekomst. |
![]() |
advertentie |
15-06-2025 20:27:24 | ||
---|---|---|
selivio
![]() |
Om een CAO af te spreken hoef je niet eens langs de rechter als niet alle partijen het ermee eens is. Áls NS eruit zou komen met de oa. de CNV en de andere kleine bond (waar ik de naam van kwijt ben), dan is deze algemeen bindend, of de VVMC en FNV dat nou leuk vinden of niet. Dit is een paar jaar geleden gebeurt bij CAO-OV. CNV was het ermee eens, FNV niet. FNV bleef wel staken, maar er was een algemeen bindende CAO... NS zou in theorie ook afspraken kunnen maken met de medezeggenschapsraad (een Arbeidsvoorwaardenregeling AVR), dan kan de NS de CAO opzeggen en is er helemaal geen CAO meer, en staan de bonden compleet buiten spel (distributiecentra van Jumbo is daar een voorbeeld van), alleen gaat de medezeggenschap daar bij NS waarschijnlijk niet in mee (ook moet dan ieder individu bij NS kiezen voor de AVR óf de CAO, ook wel een dingetje). |
15-06-2025 20:59:41 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
In dat laatste geval kan je ook de huidige CAO laten bevriezen en aan je arbeidscontract vast nieten. Dan blijft voor jou de CAO geldig, maar wordt dan niet meer periodiek aangepast. Als je vervolgens alle nieuwe mensen in de AVR aanneemt en iedereen die van functie wil veranderen verplicht voor de AVR laat tekenen, wordt de CAO steeds minder belangrijk. |
15-06-2025 21:53:57 | ||
---|---|---|
zigzag
![]() |
De mogelijkheid om een mening te hebben over bestaande wetgeving van plichten een vrijheden is een belangrijk onderdeel van onze rechtsstaat. Er valt dus zeker door personeel, reizigers en wie men als stakers en vakbonden ook dupeert iets te vinden van het huidige recht van staken. Een ruim recht van vrijheid bestaat door er verantwoordelijk mee om te gaan. Als vakbonden en stakers miljoenen mensen waar ze geen onderhandelingen mee voeren tot slachtoffers maken is er dus inhoudelijke verantwoordelijkheid richting die slachtoffers nodig. Nemen vakbonden en stakers te vaak geen verantwoordelijkheid naar die slachtoffers? De grenzen opzoeken alsof je slachtoffer weerloos maar de zwaarste gevolgen moeten ondergaan helpt vaak niet om de vrijheden die dat mogelijk maken in stand te houden.
|
15-06-2025 22:03:13 | ||
---|---|---|
zigzag
![]() |
Reacties over vakbonden of stakers die je niet bevallen bashing noemen is waardeloos. Helemaal door dat te doen naar door vakbonden en stakers bewust gemaakte slachtoffers zoals collega's en reizigers en ondernemers die niet mee mogen onderhandelen. Laatst bewerkt door zigzag op 15-06-2025 22:06 |
15-06-2025 22:40:18 1 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
@zigzag: Zeker mag een ooit verworven recht ter discussie staan. In vele landen is welk recht dan ook voortdurend aan verandering onderhevig, zelfs naar gelang de politieke kleur van bijvoorbeeld de leider, zo zien we om ons heen gebeuren. Een andere insteek van het stakingsrecht is zeker denkbaar en zeer wel mogelijk, maar dan moet je precies daar beginnen. En in een fatsoenlijke rechtstaat wordt dat democratisch vormgegeven, zoals ook het huidige stakingsrecht met veel minnen en plussen tot stand is gekomen. |
16-06-2025 10:20:40 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Net als met de vrijheid van meningsuiting. Ook daarop heeft iedereen een recht. Dat wil niet zeggen dat iedereen het met die mening eens moet zijn. Deze beide feiten zijn bij diverse vakbonden trouwens volledig onbekend. Dat mogen we rustig eens zo stellen. |
16-06-2025 10:59:44 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Net als in het buitenland al voorkomt,zou men het ook hier verplicht moeten stellen dat bij zulk soort stakingen er een basis dienstregeling zowiezo word uitgevoerd. |
16-06-2025 11:36:24 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
@brun: Of iets, bijvoorbeeld een staking, fair en acceptabel is, zou moeten worden beoordeeld door ... een evenwichtig samengestelde commissie ... Het al of niet eens zijn met wat dan ook, in dit geval 'de vrijheid van meningsuiting' is ieders recht. Maar of er iets zou moeten veranderen aan dat recht, valt onder een democratisch genomen besluit. En daarvan zijn er veel, waar we ons bij neer moeten leggen. Af en toe verandert er iets aan, als er een meerderheid voor is. En dan is er logischerwijze een minderheid tegen. Dat is dan jammer. Zoals in elke organisatie, elk bedrijf of elke instelling, en zoals bij elk individu, zijn er onderwerpen waarop we het niet eens zijn met de meerderheid. Dat is onvermijdelijk een deel van een toch overwegend prettig bestaan. Het idee van een basisdienstregeling is aardig maar zal leiden tot het overlopen van die ene trein per uur die wel rijdt. Dat leidt dan weer tot heftige taferelen. Laatst bewerkt door sjoerd op 16-06-2025 12:55 |
16-06-2025 14:46:21 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Of een rechter natuurlijk |
16-06-2025 14:46:21 | ||
---|---|---|
Ysbergsla
![]() |
De stakingen van morgen, dinsdag 17 juni, gaan definitief door in eerder genoemde standplaatsen in Noord-Holland en het oosten des lands. Uit naam van VVMC en FNV. CNV en VHS zijn niet akkoord met de stakingen en willen graag onderhandelen. |