Staking personeel NS
Forum: Algemeen - Algemeen
13-06-2025 09:12:53
mrmax
mrmax

Nog meer reizigertje pesten: Personeel niet bereid om aangepaste dienstregeling uit te voeren

Helaas hebben we te maken met veel uitval omdat een deel van de collega´s niet bereid is de treinen in de aangepaste dienstregeling te rijden. Dit leidt tot een zeer verstoorde dienstregeling.

www.ns.nl



Laatst bewerkt door mrmax op 13-06-2025 09:16
 

13-06-2025 09:28:36
Marco
Marco

Quote
mrmax (13-06-2025 09:12:53):


Nog meer reizigertje pesten: Personeel niet bereid om aangepaste dienstregeling uit te voeren

Helaas hebben we te maken met veel uitval omdat een deel van de collega´s niet bereid is de treinen in de aangepaste dienstregeling te rijden. Dit leidt tot een zeer verstoorde dienstregeling.

www.ns.nl


Dat zou wel om het beruchte "besmet werk" gaan. Een treinserie 500 bijvoorbeeld, zal regelmatig gereden worden door een NS'er uit een stakende standplaats. Met als gevolg dat een NS'er uit het westen die trein nu niet in het westen wil rijden. Ik vind het erg flauw hoor: noem het dan geen regionale, maar geef als vakbond toe dat je een semi-landelijke staking uitvoert.

 

13-06-2025 10:15:12
phantom
phantom

Simpel gezegd,zelfs personeel wat niet staakt,staakt toch.
En dus is het NS personeel net zo kinderachtig bezig als de bonden.
Als je zo bezig gaat,sodemieter dan gewoon alles maar dicht,al zou ik die werkweigeraars die zeggen niet aan de stakingen mee te doen,wel zonder betaald verlof naar huis sturen.
Je weigert immers aan het werk te gaan in jouw regio.
En zo is de reiziger weer de dupe.
Goedbezig daar..................

 

13-06-2025 10:36:55
gvttreinen
gvttreinen

Vraagje, waarom niet in het weekeinde staken, je belast dan niet de afhankelijke treingebruikers maar de dagjesmensen, mogen die ook een keer gehinderd worden?

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

13-06-2025 10:39:38 1
Kamehameha
Kamehameha

NS heeft een nieuw loonbod gedaan:

3,25% per 1 maart 2025
2,75% per 1 maart 2026

nieuws.ns.nl



Laatst bewerkt door Kamehameha op 13-06-2025 10:40
 

13-06-2025 10:43:25
rob_ehv
rob_ehv

Ze weigeren niet om werk te doen maar wel om besmette treinen over te nemen van collega’s die staken. Er zijn complete lijsten verstuurd door de vakbond welke treinen besmet zijn. NS had ook makkelijk kunnen zien welke treinen gereden zouden worden door personeel uit een stakingsgebied. En weten ook dat besmet werk geweigerd mag worden door personeel. Maar naar mijn idee kan je met de mensen die niet staken behoorlijk wat treinen rijden. Alleen zal je het op een andere manier moeten plannen dan nu.

 

13-06-2025 10:45:42 4
stefanvw14
stefanvw14

Quote
phantom (13-06-2025 10:15:12):


Simpel gezegd,zelfs personeel wat niet staakt,staakt toch.
En dus is het NS personeel net zo kinderachtig bezig als de bonden.
Als je zo bezig gaat,sodemieter dan gewoon alles maar dicht,al zou ik die werkweigeraars die zeggen niet aan de stakingen mee te doen,wel zonder betaald verlof naar huis sturen.
Je weigert immers aan het werk te gaan in jouw regio.
En zo is de reiziger weer de dupe.
Goedbezig daar..................


Sorry Phantom je begint nu echt een soort van toetsenbordridder te worden die een beetje irriant begint te worden, ja ik vind het irritant, maar wat loopt te raaskallen.
Ik zou deze brief eens lezen: vvmc.nl

Dan weet je ineens waarom je een trein die bijvoorbeeld in dienst Ehv02 zit mag weigeren als die in Asd08 voorkomt bijvoorbeeld. Zo werkt het stakingsrecht nou eenmaal, het werk van de stakers mag niet worden overgenomen, want dat is inbreuk op het stakinsgrecht.

<werk niet voor NS oid, maar we leven in een rechtstaat en afspraken die op papier staan in een CAO zijn bindend>. De vakbonden kunnen NS voor de inspectie SZW voor de leeuwen gooien als NS aan het stakingsrecht tornt>

 

13-06-2025 10:50:16
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Quote
gvttreinen (13-06-2025 10:36:55):


Vraagje, waarom niet in het weekeinde staken, je belast dan niet de afhankelijke treingebruikers maar de dagjesmensen, mogen die ook een keer gehinderd worden?


Ik neem aan dat een uur werken in het weekend meer oplevert dan op werkdagen.

De stakingsuitkering van de bonden zal waarschijnlijk een vast bedrag zijn per gestaakte dag.

 

13-06-2025 10:50:54 1
mdj
mdj

Laten we dan ook eerlijk zijn, dan moet diezelfde vakbond niet doodleuk gaan verkondigen afgelopen dinsdag dat ze niet snappen dat er geen treinen in Noord Nederland konden rijden...

 

13-06-2025 10:52:29 5
mrmax
mrmax

Dat slaat nergens op natuurlijk, want de originele dienst van Asd08 ging eerder naar nu ‘stakingsgebied’. Dus werk is gewoon aangepast. M.i. is het pas problematisch als NS méér mensen inzet om de stakers te vervangen. Dat is niet zo, het werk is gewoon herverdeeld

 

13-06-2025 10:52:51
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Een deel van de extra treinen naar Zvt rijdt wel, zelf gezien om 9.41 een Spaanse sprinter die vanaf spoor 1 in Zvt vertrok ri Hlm.

 

13-06-2025 11:02:20
rob_ehv
rob_ehv

Quote
mrmax (13-06-2025 10:52:29):


Dat slaat nergens op natuurlijk, want de originele dienst van Asd08 ging eerder naar nu ‘stakingsgebied’. Dus werk is gewoon aangepast. M.i. is het pas problematisch als NS méér mensen inzet om de stakers te vervangen. Dat is niet zo, het werk is gewoon herverdeeld


dus vervangt een niet staker het werk van een staker , en dat is zoals eerder aangegeven niet toegestaan. ( oké inderdaad wel toegestaan vanuit personeel , maar ook grote kans dat personeel het weigert wat ze mogen ).



Laatst bewerkt door rob_ehv op 13-06-2025 11:05
 

13-06-2025 11:03:36
rick
rick

Quote
stefanvw14 (13-06-2025 10:45:42):


Dan weet je ineens waarom je een trein die bijvoorbeeld in dienst Ehv02 zit mag weigeren als die in Asd08 voorkomt bijvoorbeeld. Zo werkt het stakingsrecht nou eenmaal, het werk van de stakers mag niet worden overgenomen, want dat is inbreuk op het stakinsgrecht.


Volgens de FNV mag dat wel www.fnv.nl

 

13-06-2025 11:05:23
stefanvw14
stefanvw14

Quote
mrmax (13-06-2025 10:52:29):


Dat slaat nergens op natuurlijk, want de originele dienst van Asd08 ging eerder naar nu ‘stakingsgebied’. Dus werk is gewoon aangepast. M.i. is het pas problematisch als NS méér mensen inzet om de stakers te vervangen. Dat is niet zo, het werk is gewoon herverdeeld


Was even een voorbeeld, ja ik heb ook wel via insta gezien dat er werk herverdeeld is, maar blijkbaar toch veel stakende Zwolse, Leewardense of Groningse machinisten die ingedeeld stond op de 1700/500/600 en daardoor best nog wel veel extra uitval.

 

13-06-2025 11:35:01
brun
brun

Quote
stefanvw14 (13-06-2025 10:45:42):


Sorry Phantom je begint nu echt een soort van toetsenbordridder te worden die een beetje irriant begint te worden, ja ik vind het irritant, maar wat loopt te raaskallen.
Ik zou deze brief eens lezen: vvmc.nl

Dan weet je ineens waarom je een trein die bijvoorbeeld in dienst Ehv02 zit mag weigeren als die in Asd08 voorkomt bijvoorbeeld. Zo werkt het stakingsrecht nou eenmaal, het werk van de stakers mag niet worden overgenomen, want dat is inbreuk op het stakinsgrecht.

<werk niet voor NS oid, maar we leven in een rechtstaat en afspraken die op papier staan in een CAO zijn bindend>. De vakbonden kunnen NS voor de inspectie SZW voor de leeuwen gooien als NS aan het stakingsrecht tornt>


Nee. We hebben het een paar jaar geleden al eens aangekaart in deze discussie. Het begrip 'besmet werk' is een poging van de vakbond om niet-leden alsnog te dwingen tot solidariteit.

Het punt is: wie niet staakt, mag wel degelijk besmet werk doen, dus een staking breken.

Het betekent alleen dat de werkgever, dus de NS, het niet mag vragen.

Maar een werknemer mag wél vrijwillig dat werk doen. Ik lees in oude berichten (2022) ook dat dit onder collega's geen enkel punt is.

 

13-06-2025 11:38:12
brun
brun

Quote
rick (13-06-2025 11:03:36):


Volgens de FNV mag dat wel www.fnv.nl



Quote daaruit:

Het getuigt niet van respect naar de collega’s om dit werk te doen.

Dat bedoel ik dus. De vakbond probeert niet-stakende medewerkers een schuldgevoel aan te praten.

 

13-06-2025 12:01:56 1
john2
john2

Quote
thom (12-06-2025 22:28:03):


Of de bonden gaan gewoon eens stoppen met proberen nog meer nodeloze chaos te creëren voor de reiziger dan wanneer ze een staking normaal op tijd aan kondigen en NS gewoon met werk willende mensen een uitgedunde dienst op zet.

Het punt van de bonden is dan net zo duidelijk en het levert de reiziger, die niets met het conflict te maken heeft, niet nog meer ongemak op dan nodig is.

De bonden noemen het geen doel maar een middel, maar het lijkt er steeds meer op wel degelijk dat het wel het doel is.



Heb Thom nog nooit gelijk gegeven, maar moet nu Thom toch gelijk geven. Tegen nodeloze chaos creëren, zeg ik opruien tegen.

 

13-06-2025 12:16:13 1
brun
brun

Ben het ook helemaal eens met Thom. Maar ja, vakbonden moeten om de paar jaar hun bestaansrecht 'aantonen' en gebruiken kunnen dat eigenlijk alleen via zulke chaotische stakingen. Want alleen op die manier staan ze in de focus.

Dat is in het buitenland niet anders, denk aan de Duitse GDL.

 

13-06-2025 12:25:20
rick
rick

Quote
brun (13-06-2025 11:35:01):


Quote
stefanvw14 (13-06-2025 10:45:42):


Sorry Phantom je begint nu echt een soort van toetsenbordridder te worden die een beetje irriant begint te worden, ja ik vind het irritant, maar wat loopt te raaskallen.
Ik zou deze brief eens lezen: vvmc.nl

Dan weet je ineens waarom je een trein die bijvoorbeeld in dienst Ehv02 zit mag weigeren als die in Asd08 voorkomt bijvoorbeeld. Zo werkt het stakingsrecht nou eenmaal, het werk van de stakers mag niet worden overgenomen, want dat is inbreuk op het stakinsgrecht.

<werk niet voor NS oid, maar we leven in een rechtstaat en afspraken die op papier staan in een CAO zijn bindend>. De vakbonden kunnen NS voor de inspectie SZW voor de leeuwen gooien als NS aan het stakingsrecht tornt>


Nee. We hebben het een paar jaar geleden al eens aangekaart in deze discussie. Het begrip 'besmet werk' is een poging van de vakbond om niet-leden alsnog te dwingen tot solidariteit.

Het punt is: wie niet staakt, mag wel degelijk besmet werk doen, dus een staking breken.

Het betekent alleen dat de werkgever, dus de NS, het niet mag vragen.

Maar een werknemer mag wél vrijwillig dat werk doen. Ik lees in oude berichten (2022) ook dat dit onder collega's geen enkel punt is.


De NS mag het wel vragen maar niet verplichten, klein verschil. De werknemer kan dan nee zeggen.

 

13-06-2025 12:41:43
treinhobby
treinhobby

Maar dan is het de vraag of een bepaalde rit altijd op vrijdag door eenzelfde standplaats gereden wordt…

En als ze zo gaan rekenen, moet een Mcn van Ut nu dan ook naar Gn rijden als dat normaal ook op vrijdag zo is.

Met zoveel wisselende diensten is toch niet te zeggen wie normaal die trein hoort te rijden?

 

13-06-2025 12:50:29 1
thom
thom

Diensten wisselen weleens, maar dat wil niet zeggen dat er geen een basis plan is met personeelsdiensten natuurlijk.

 

13-06-2025 13:09:33
treinfan
treinfan

Quote
treinhobby (13-06-2025 12:41:43):


Maar dan is het de vraag of een bepaalde rit altijd op vrijdag door eenzelfde standplaats gereden wordt…

En als ze zo gaan rekenen, moet een Mcn van Ut nu dan ook naar Gn rijden als dat normaal ook op vrijdag zo is.

Met zoveel wisselende diensten is toch niet te zeggen wie normaal die trein hoort te rijden?


Het valt te zeggen, maar dan moet het wel duidelijk zijn of dat gaat om:

- Het originele basisrooster; of

- De x dagen vooraf geplande diensten om het dagplan passend te maken; of

- De diensten (inclusief alle bijsturing) tot het moment dat de vakbonden de staking aankondigen (ca. 40 uur van tevoren)

Vraag is dan ook als er bepaalde ritten uitvallen op een verbinding, de andere ritten versterkt zouden mogen worden (langere treinen) of enkel als er geen extra HC nodig is.



Laatst bewerkt door treinfan op 13-06-2025 13:26
 

13-06-2025 13:19:34
rob_ehv
rob_ehv

Goed om hier duidelijke afspraken over te maken in een volgende cao :)

 

13-06-2025 14:03:07
Jeroen1740
Jeroen1740

Quote
rob_ehv (13-06-2025 10:43:25):


Ze weigeren niet om werk te doen maar wel om besmette treinen over te nemen van collega’s die staken. Er zijn complete lijsten verstuurd door de vakbond welke treinen besmet zijn. NS had ook makkelijk kunnen zien welke treinen gereden zouden worden door personeel uit een stakingsgebied. En weten ook dat besmet werk geweigerd mag worden door personeel. Maar naar mijn idee kan je met de mensen die niet staken behoorlijk wat treinen rijden. Alleen zal je het op een andere manier moeten plannen dan nu.


Hoe kan een vakbond vooraf lijsten met treinen rondsturen die besmet zijn? Heeft de vakbond inzage in welke diensten door haar leden gereden worden en weet zij vooraf welke leden gaan staken? Of gaat de vakbond er gemakshalve maar van uit dat iedereen op een standplaats gaat staken?

 

13-06-2025 14:08:44
thom
thom

De leden die willen staken moeten zich toch aanmelden bij de vakbond?

 

13-06-2025 14:36:40
Jeroen1740
Jeroen1740

Ik begreep dat personeel dat staakt zich op de dag van de staking afmeldt bij NS en zich aanmeldt als staker bij de bond. Maar misschien heb ik dat verkeerd begrepen.

 

13-06-2025 16:04:00
kleine_man
kleine_man

Quote
rob_ehv (13-06-2025 10:43:25):


Ze weigeren niet om werk te doen maar wel om besmette treinen over te nemen van collega’s die staken. Er zijn complete lijsten verstuurd door de vakbond welke treinen besmet zijn. NS had ook makkelijk kunnen zien welke treinen gereden zouden worden door personeel uit een stakingsgebied. En weten ook dat besmet werk geweigerd mag worden door personeel. Maar naar mijn idee kan je met de mensen die niet staken behoorlijk wat treinen rijden. Alleen zal je het op een andere manier moeten plannen dan nu.


Ja, alleen hebben de bonden aangegeven dat dit niet onder besmet werk valt. Dus is er geen reden en kan/mag de NS de betreffende trein + diensten inplannen.




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

13-06-2025 16:41:55
buutje
buutje

Staking maandag 16 juni gaat niet door. Hopelijk ligt er snel een akkoord

nieuws.ns.nl

 

13-06-2025 20:08:40
Rsb
Rsb

Quote
treinfan (13-06-2025 13:09:33):


Quote
treinhobby (13-06-2025 12:41:43):


Maar dan is het de vraag of een bepaalde rit altijd op vrijdag door eenzelfde standplaats gereden wordt…

En als ze zo gaan rekenen, moet een Mcn van Ut nu dan ook naar Gn rijden als dat normaal ook op vrijdag zo is.

Met zoveel wisselende diensten is toch niet te zeggen wie normaal die trein hoort te rijden?


Het valt te zeggen, maar dan moet het wel duidelijk zijn of dat gaat om:

- Het originele basisrooster; of

- De x dagen vooraf geplande diensten om het dagplan passend te maken; of

- De diensten (inclusief alle bijsturing) tot het moment dat de vakbonden de staking aankondigen (ca. 40 uur van tevoren)

Vraag is dan ook als er bepaalde ritten uitvallen op een verbinding, de andere ritten versterkt zouden mogen worden (langere treinen) of enkel als er geen extra HC nodig is.


Hoog tijd om het rondje rond de kerk dan maar eens opnieuw van stal te halen als basisrooster, waardoor diensten veel meer binnen de eigen standplaats en regio blijven.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


13-06-2025 20:34:06
Oldskool
Oldskool

Heeft nooit in een basisrooster gezeten, kan dus ook niet van stal gehaald worden.

 

13-06-2025 22:01:08
treinhobby
treinhobby

Quote
stefanvw14 (13-06-2025 10:45:42):


Dan weet je ineens waarom je een trein die bijvoorbeeld in dienst Ehv02 zit mag weigeren als die in Asd08 voorkomt bijvoorbeeld. Zo werkt het stakingsrecht nou eenmaal, het werk van de stakers mag niet worden overgenomen, want dat is inbreuk op het stakinsgrecht.


Maar wie zegt dan dat Ehv02 ook echt staakt?

Misschien is die geeneens lid van de vakbond en zit die al de hele dag in de kantine te wachten tot de dienst er officieel opzit en weer naar huis mag.

 

14-06-2025 10:14:49
phantom
phantom

Quote
brun (13-06-2025 11:35:01):


Quote
stefanvw14 (13-06-2025 10:45:42):


Sorry Phantom je begint nu echt een soort van toetsenbordridder te worden ,etc etc etc.


Nee. We hebben het een paar jaar geleden al eens aangekaart in deze discussie. Het begrip 'besmet werk' is een poging van de vakbond om niet-leden alsnog te dwingen tot solidariteit.

Het punt is: wie niet staakt, mag wel degelijk besmet werk doen, dus een staking breken.

Het betekent alleen dat de werkgever, dus de NS, het niet mag vragen.

Maar een werknemer mag wél vrijwillig dat werk doen. Ik lees in oude berichten (2022) ook dat dit onder collega's geen enkel punt is.


Ben ik toch blij dat ik nog wel iets van iets snap,dank brun (en anderen )voor die uitleg :-)

Quote
Rsb (13-06-2025 20:08:40):


Hoog tijd om het rondje rond de kerk dan maar eens opnieuw van stal te halen als basisrooster, waardoor diensten veel meer binnen de eigen standplaats en regio blijven.



In de basis kan je zoals terug te lezen valt,best zien wie staakt en op welke diensten deze gepland is/word/was.
Of er iemand aan te wijzen valt die dit wellicht moet doen en zo nieuwe roosters maakt,dat is een lastige denk ik,zeker als je niet vergenoeg van te voren weet of de bonden op het laatste moment weer besluiten te staken.

Dat rondje rond de kerk,dat is in een vorige stakingsgolf van de balie afgeveegd door het NS personeel,want die vreesde dat hun werk veels te monotoon zou worden als ze elke dag,de hele dag het zelfde stukje zouden rijden.
En ik denk niet dat dat zelfde personeel nu geneigd zou zijn om er wel aan te beginnen ;-)

 

14-06-2025 10:18:32
john2
john2

Quote
Rsb (13-06-2025 20:08:40):


Quote
treinfan (13-06-2025 13:09:33):


Quote
treinhobby (13-06-2025 12:41:43):


Maar dan is het de vraag of een bepaalde rit altijd op vrijdag door eenzelfde standplaats gereden wordt…

En als ze zo gaan rekenen, moet een Mcn van Ut nu dan ook naar Gn rijden als dat normaal ook op vrijdag zo is.

Met zoveel wisselende diensten is toch niet te zeggen wie normaal die trein hoort te rijden?


Het valt te zeggen, maar dan moet het wel duidelijk zijn of dat gaat om:

- Het originele basisrooster; of

- De x dagen vooraf geplande diensten om het dagplan passend te maken; of

- De diensten (inclusief alle bijsturing) tot het moment dat de vakbonden de staking aankondigen (ca. 40 uur van tevoren)

Vraag is dan ook als er bepaalde ritten uitvallen op een verbinding, de andere ritten versterkt zouden mogen worden (langere treinen) of enkel als er geen extra HC nodig is.


Hoog tijd om het rondje rond de kerk dan maar eens opnieuw van stal te halen als basisrooster, waardoor diensten veel meer binnen de eigen standplaats en regio blijven.



De machinisten van de regionale vervoerders draaien in principe ook een rondje om de kerk.

Er zullen bij de regionale vervoerders ook wel ritten zijn die buiten het rondje om de kerk vallen.

 

14-06-2025 10:20:17
john2
john2

Quote
treinhobby (13-06-2025 22:01:08):


Quote
stefanvw14 (13-06-2025 10:45:42):


Dan weet je ineens waarom je een trein die bijvoorbeeld in dienst Ehv02 zit mag weigeren als die in Asd08 voorkomt bijvoorbeeld. Zo werkt het stakingsrecht nou eenmaal, het werk van de stakers mag niet worden overgenomen, want dat is inbreuk op het stakinsgrecht.


Maar wie zegt dan dat Ehv02 ook echt staakt?

Misschien is die geeneens lid van de vakbond en zit die al de hele dag in de kantine te wachten tot de dienst er officieel opzit en weer naar huis mag.



Of de directe leidinggevende moet zeggen dat er naar huis gegaan mag worden.

 

14-06-2025 12:02:49
john2
john2

Er zullen ook wel NS personeel zijn die wel willen staken, maar uit financieel oogpunt niet kunnen.

Mensen die een gezin hebben en hypotheek of huur en hun vaste lasten moeten betalen en wellicht ook nog schulden hebben.

De financiële uitbetaling uit het staking potje van de bonden is dan te weinig voor rond te kunnen komen.

Dan blijft de mogelijkheid om zich als werkwillige te melden om toch voldoende aan geldmiddelen te komen!

 

14-06-2025 17:57:31
chris24
chris24

Quote
john2 (14-06-2025 12:02:49):


Er zullen ook wel NS personeel zijn die wel willen staken, maar uit financieel oogpunt niet kunnen.

Mensen die een gezin hebben en hypotheek of huur en hun vaste lasten moeten betalen en wellicht ook nog schulden hebben.

De financiële uitbetaling uit het staking potje van de bonden is dan te weinig voor rond te kunnen komen.

Dan blijft de mogelijkheid om zich als werkwillige te melden om toch voldoende aan geldmiddelen te komen!


Treinreiziger en topeconoom Arnout Boot pleit voor structurele oplossingen: minder machtsconcentratie bij NS (lees minder vakbond), meer concurrentie op het spoor en beleid dat economische veerkracht bevordert.

https://www.youtube.com/watch?v=f5DWP53CQ_w&t=52s



Laatst bewerkt door chris24 op 14-06-2025 17:57
 

14-06-2025 18:18:46
bert
bert

Hè ja, heerlijk, lekker alles opdelen. Heeft al zo goed geholpen in het ov.

 

14-06-2025 20:48:52
Rsb
Rsb

Quote
phantom (14-06-2025 10:14:49):


Quote
Rsb (13-06-2025 20:08:40):


Hoog tijd om het rondje rond de kerk dan maar eens opnieuw van stal te halen als basisrooster, waardoor diensten veel meer binnen de eigen standplaats en regio blijven.



In de basis kan je zoals terug te lezen valt,best zien wie staakt en op welke diensten deze gepland is/word/was.
Of er iemand aan te wijzen valt die dit wellicht moet doen en zo nieuwe roosters maakt,dat is een lastige denk ik,zeker als je niet vergenoeg van te voren weet of de bonden op het laatste moment weer besluiten te staken.

Dat rondje rond de kerk,dat is in een vorige stakingsgolf van de balie afgeveegd door het NS personeel,want die vreesde dat hun werk veels te monotoon zou worden als ze elke dag,de hele dag het zelfde stukje zouden rijden.
En ik denk niet dat dat zelfde personeel nu geneigd zou zijn om er wel aan te beginnen ;-)


Inzichten kunnen veranderen. En ja ik begrijp best dat de hele dag op de 5500 niet echt een uitdaging is.

Een voorbeeld dat dan wel flinke impact kan hebben en prima anders ingericht zou kunnen worden. Starten in bijvoorbeeld Rsd en een LM rijden naar Vs. Aldaar de 2100 starten tot Rsd en vanaf daar passagieren tot Tb met de 3600. Daar een 1100 overnemen naar Ehv, daar na een pauze nog even een slagje in de 6400 te doen naar Wrt en te Ehv weer een 2900 overnemen naar Ut. Aldaar dan weer een 2000 naar Gd en dan passagieren naar Rtd om daar na de pauze weer een 2100 naar Rsd te rijden om je dienst te eindigen. Dit voorbeeld geeft zeker de nodige afwisseling, echter zou je het dienstenaanbod natuurlijk kunnen beperken tot series die rijden van en naar deze standplaats. Daarin kan je nog steeds voldoende variëren, maar is de impact bij verstoringen en stakingen op de dienstuitvoering een heel stuk minder.

 

14-06-2025 21:29:31 1
brun
brun

Het blijft een raadsel waarom zó veel metrobestuurders, buschauffeurs, S-Bahn-machinisten, trambestuurders, Arriva-medewerkers, ja zelfs de mensen van NS International dag in dag uit op dezelfde lijnen kunnen werken.

Want als je de vakbonden hoort, gaan NS'ers hélemaal kapot als ze zo vaak hetzelfde traject moeten rijden.



Laatst bewerkt door brun op 14-06-2025 21:29
 

14-06-2025 21:34:18
ToH
ToH

Natuurlijk kunnen NSR-machinisten dat ook. Zij hebben wellicht gekozen om te werken bij NSR ipv Arriva vanwege een uitgebreider weg- en materieelpakket.

 

14-06-2025 22:43:44 1
rick
rick

En daar hoeft niks aan te veranderen.

 

15-06-2025 00:43:43
anlern
anlern

Quote
brun (14-06-2025 21:29:31):


Het blijft een raadsel waarom zó veel metrobestuurders, buschauffeurs, S-Bahn-machinisten, trambestuurders, Arriva-medewerkers, ja zelfs de mensen van NS International dag in dag uit op dezelfde lijnen kunnen werken.

Want als je de vakbonden hoort, gaan NS'ers hélemaal kapot als ze zo vaak hetzelfde traject moeten rijden.



En daarom zijn er bij die groepen die je benoemt in verhouding meer STS passages.
Verveling door herhaling leidt tot verwachtingspatronen

 

15-06-2025 08:48:24 2
hubertus1
hubertus1

Gedurfde uitspraak. Heb je ook een betrouwbare bron waar dat uit blijkt?
En dan met name dat er een causale relatie zou zijn tussen de STS-passages en het werken op dezelfde lijn.



Laatst bewerkt door hubertus1 op 15-06-2025 08:49
 

15-06-2025 09:54:13
MetroRET
MetroRET

Quote
Rsb (14-06-2025 20:48:52):


Quote
phantom (14-06-2025 10:14:49):


Quote
Rsb (13-06-2025 20:08:40):


Hoog tijd om het rondje rond de kerk dan maar eens opnieuw van stal te halen als basisrooster, waardoor diensten veel meer binnen de eigen standplaats en regio blijven.



In de basis kan je zoals terug te lezen valt,best zien wie staakt en op welke diensten deze gepland is/word/was.
Of er iemand aan te wijzen valt die dit wellicht moet doen en zo nieuwe roosters maakt,dat is een lastige denk ik,zeker als je niet vergenoeg van te voren weet of de bonden op het laatste moment weer besluiten te staken.

Dat rondje rond de kerk,dat is in een vorige stakingsgolf van de balie afgeveegd door het NS personeel,want die vreesde dat hun werk veels te monotoon zou worden als ze elke dag,de hele dag het zelfde stukje zouden rijden.
En ik denk niet dat dat zelfde personeel nu geneigd zou zijn om er wel aan te beginnen ;-)


Inzichten kunnen veranderen. En ja ik begrijp best dat de hele dag op de 5500 niet echt een uitdaging is.

Een voorbeeld dat dan wel flinke impact kan hebben en prima anders ingericht zou kunnen worden. Starten in bijvoorbeeld Rsd en een LM rijden naar Vs. Aldaar de 2100 starten tot Rsd en vanaf daar passagieren tot Tb met de 3600. Daar een 1100 overnemen naar Ehv, daar na een pauze nog even een slagje in de 6400 te doen naar Wrt en te Ehv weer een 2900 overnemen naar Ut. Aldaar dan weer een 2000 naar Gd en dan passagieren naar Rtd om daar na de pauze weer een 2100 naar Rsd te rijden om je dienst te eindigen. Dit voorbeeld geeft zeker de nodige afwisseling, echter zou je het dienstenaanbod natuurlijk kunnen beperken tot series die rijden van en naar deze standplaats. Daarin kan je nog steeds voldoende variëren, maar is de impact bij verstoringen en stakingen op de dienstuitvoering een heel stuk minder.



De 2100 rijdt al heel wat jaartjes niet meer naar Vs.

 

15-06-2025 11:03:46
john2
john2

Quote
brun (14-06-2025 21:29:31):


Het blijft een raadsel waarom zó veel metrobestuurders, buschauffeurs, S-Bahn-machinisten, trambestuurders, Arriva-medewerkers, ja zelfs de mensen van NS International dag in dag uit op dezelfde lijnen kunnen werken.

Want als je de vakbonden hoort, gaan NS'ers hélemaal kapot als ze zo vaak hetzelfde traject moeten rijden.



Arriva medewerkers, hebben ook weleens materieel overbrenging dat buiten het rondje om de kerk gaat.

Dit zal ook wel voor de andere regionale vervoerders gelden.

 

15-06-2025 13:01:41
treinhobby
treinhobby

Nieuwe staking voor dinsdag aangekondigd door de vvmc.

Dinsdag 17 juni 2025 standplaatsen van Instandhouding:


Arnhem( inclusief BERG), Nijmegen (inclusief REP), Hengelo, Enschede, Zutphen, Haarlem, Alkmaar, Amsterdam (inclusief Westhaven, Watergraafsmeer, Zaanstraat).



Dinsdag 17 juni 2025, standplaatsen:

Arnhem (inclusief BERG), Deventer, Ede-Wageningen, Enschede, Hengelo, Nijmegen (REP), Zutphen, Alkmaar, Almere, Amsterdam (inclusief Westhaven, Watergraafsmeer, Zaanstraat), Den Helder, Haarlem, Hoorn, Enkhuizen, Schiphol (inclusief de Ringlijn) Zaandam;


dit geldt ook voor de medewerkers van Internationaal met deze standplaatsen.



Laatst bewerkt door treinhobby op 15-06-2025 13:07
 

15-06-2025 14:17:56
treinhobby
treinhobby

nos.nl

Het gesprek dat morgen gepland staat tussen de NS en de vakbonden gaat overigens wel door, dus het is niet uitgesloten dat de staking alsnog van de baan is als daar een voor de vakbonden positieve uitkomst uit komt.

Zal me dan niet verbazen als ze voor dinsdag geen aangepaste dienstregeling gaan maken, maar het hele land platgooien.

Ze zijn nu nog bezig om voor morgen alles te herstellen en aangezien er vrijdag veel niet reed vanwege ‘besmet werk’, vraag ik me af of er tijd is en het zinvol is met zo’n groot aangekondigd stakingsgebied.

 

15-06-2025 14:32:46
zigzag
zigzag

Quote
treinhobby (15-06-2025 14:17:56):


nos.nl

Het gesprek dat morgen gepland staat tussen de NS en de vakbonden gaat overigens wel door, dus het is niet uitgesloten dat de staking alsnog van de baan is als daar een voor de vakbonden positieve uitkomst uit komt.

Zal me dan niet verbazen als ze voor dinsdag geen aangepaste dienstregeling gaan maken, maar het hele land platgooien.

Ze zijn nu nog bezig om voor morgen alles te herstellen en aangezien er vrijdag veel niet reed vanwege ‘besmet werk’, vraag ik me af of er tijd is en het zinvol is met zo’n groot aangekondigd stakingsgebied.


Dat NS nauwelijks moeite doet hoeft geen verbazing te zijn. Zowel de stakers als NS gedragen zich alle stakingen al om alleen te doen wat het beste voor zichzelf is. Ze hebben geen enkele boodschap aan de reizigers en hoeveel miljarden ze in Nederland aan schade verrichten. Ze gebruiken de schade die ze kunnen veroorzaken als excuus om over een paar procent loon te vechten met de laagst mogelijke vorm van prestatie. NS en het stakende personeel is allang niet meer bezig met reisvervoer. Dat is bijzaak. Kijk naar het gebrek aan motivatie om prestaties te meten. Kijk hoe veel klachten er zijn die men negeert. Kijk naar hoe laag de eisen liggen om de reizigers op kosten te jagen.



Laatst bewerkt door zigzag op 15-06-2025 19:45
 

15-06-2025 14:49:03
thom
thom

Wat had je dan in gedachte, dat het NS personeel omwille van het belang van de reiziger het maar op geeft om te strijden voor werkomstandigheden en beloningen ?



Laatst bewerkt door thom op 15-06-2025 14:49
 

15-06-2025 14:53:50 1
treinhobby
treinhobby

Meestal wordt er niet gestaakt tijdens onderhandelingen.

Daarom nu zeer uitzonderlijk om voor dinsdag een staking aan te kondigen terwijl er maandag weer gesprekken zijn.

 

15-06-2025 15:30:51
Oldskool
Oldskool

Morgen is dan ook geen onderhandeling maar een oriënterend gesprek welke door CNV is omarmt. En laat dat nou net de vakbond zijn met de minste leden.

En nog even voor het hele plaatje. Niet alleen rijdend personeel staakt. Ook alle andere onderdelen, welke het zelfde cao genieten, staken mee. Dat rijdend personeel voor de meeste overlast zorgt is een bijkomende zaak.



Laatst bewerkt door Oldskool op 15-06-2025 15:31
 

15-06-2025 16:06:38
sjoerd
sjoerd

Dat de reiziger zich ergert, is logisch. Maar wie er ook staakt, de leerkracht, de bakker, de conducteur, de buschauffeur, het personeel in de zorg, de politie, het is altijd hinderlijk. Gelukkig leven we in een land waar (bijna) iedereen rechten heeft, zoals staken. Staken is een recht en een drukmiddel. Je kunt iets vinden van de eisen van stakers, maar je kunt in Nederland niet iets vinden van het recht op staken.

 

15-06-2025 16:41:21 1
MasterE
MasterE

Quote
Oldskool (15-06-2025 15:30:51):


Morgen is dan ook geen onderhandeling maar een oriënterend gesprek welke door CNV is omarmt. En laat dat nou net de vakbond zijn met de minste leden.

En nog even voor het hele plaatje. Niet alleen rijdend personeel staakt. Ook alle andere onderdelen, welke het zelfde cao genieten, staken mee. Dat rijdend personeel voor de meeste overlast zorgt is een bijkomende zaak.



De vakbonden willen morgen juist een oriënterend gesprek. NS heeft een nieuw bod neergelegd en wilde dinsdag weer om tafel om te onderhandelen. Als het oriënterende gesprek voldoende basis geeft verwacht ik dat men weer aan tafel gaat.

 

15-06-2025 19:08:06
chris24
chris24

Quote
Oldskool (15-06-2025 15:30:51):


Morgen is dan ook geen onderhandeling maar een oriënterend gesprek welke door CNV is omarmt. En laat dat nou net de vakbond zijn met de minste leden.

En nog even voor het hele plaatje. Niet alleen rijdend personeel staakt. Ook alle andere onderdelen, welke het zelfde cao genieten, staken mee. Dat rijdend personeel voor de meeste overlast zorgt is een bijkomende zaak.


ik zie het huidige NS (en in de toekomst) in een nieuwe stijl van onderhandelingen doen dat je niet verbaasd moet zijn als NS er alleen uit komt met CNV, en dat FNV en VVMC buitenspel worden gezet.
Bij deze scenario gaat NS naar de rechter om hem algemeen bindend te laten verklaren.

Vakbond bashing zal op deze site vaker gaan gebeuren in de toekomst.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

15-06-2025 20:27:24
selivio
selivio

Om een CAO af te spreken hoef je niet eens langs de rechter als niet alle partijen het ermee eens is. Áls NS eruit zou komen met de oa. de CNV en de andere kleine bond (waar ik de naam van kwijt ben), dan is deze algemeen bindend, of de VVMC en FNV dat nou leuk vinden of niet. Dit is een paar jaar geleden gebeurt bij CAO-OV. CNV was het ermee eens, FNV niet. FNV bleef wel staken, maar er was een algemeen bindende CAO... NS zou in theorie ook afspraken kunnen maken met de medezeggenschapsraad (een Arbeidsvoorwaardenregeling AVR), dan kan de NS de CAO opzeggen en is er helemaal geen CAO meer, en staan de bonden compleet buiten spel (distributiecentra van Jumbo is daar een voorbeeld van), alleen gaat de medezeggenschap daar bij NS waarschijnlijk niet in mee (ook moet dan ieder individu bij NS kiezen voor de AVR óf de CAO, ook wel een dingetje).

 

15-06-2025 20:59:41
treinhobby
treinhobby

In dat laatste geval kan je ook de huidige CAO laten bevriezen en aan je arbeidscontract vast nieten. Dan blijft voor jou de CAO geldig, maar wordt dan niet meer periodiek aangepast.

Als je vervolgens alle nieuwe mensen in de AVR aanneemt en iedereen die van functie wil veranderen verplicht voor de AVR laat tekenen, wordt de CAO steeds minder belangrijk.

 

15-06-2025 21:53:57
zigzag
zigzag

Quote sjoerd (15-06-2025 16:06:38):

Dat de reiziger zich ergert, is logisch. Maar wie er ook staakt, de leerkracht, de bakker, de conducteur, de buschauffeur, het personeel in de zorg, de politie, het is altijd hinderlijk. Gelukkig leven we in een land waar (bijna) iedereen rechten heeft, zoals staken. Staken is een recht en een drukmiddel. Je kunt iets vinden van de eisen van stakers, maar je kunt in Nederland niet iets vinden van het recht op staken.

De mogelijkheid om een mening te hebben over bestaande wetgeving van plichten een vrijheden is een belangrijk onderdeel van onze rechtsstaat. Er valt dus zeker door personeel, reizigers en wie men als stakers en vakbonden ook dupeert iets te vinden van het huidige recht van staken.

Een ruim recht van vrijheid bestaat door er verantwoordelijk mee om te gaan. Als vakbonden en stakers miljoenen mensen waar ze geen onderhandelingen mee voeren tot slachtoffers maken is er dus inhoudelijke verantwoordelijkheid richting die slachtoffers nodig. Nemen vakbonden en stakers te vaak geen verantwoordelijkheid naar die slachtoffers? De grenzen opzoeken alsof je slachtoffer weerloos maar de zwaarste gevolgen moeten ondergaan helpt vaak niet om de vrijheden die dat mogelijk maken in stand te houden.

 

15-06-2025 22:03:13
zigzag
zigzag

Quote
chris24 (15-06-2025 19:08:06):

Vakbond bashing zal op deze site vaker gaan gebeuren in de toekomst.

Reacties over vakbonden of stakers die je niet bevallen bashing noemen is waardeloos. Helemaal door dat te doen naar door vakbonden en stakers bewust gemaakte slachtoffers zoals collega's en reizigers en ondernemers die niet mee mogen onderhandelen.



Laatst bewerkt door zigzag op 15-06-2025 22:06
 

15-06-2025 22:40:18 1
sjoerd
sjoerd

@zigzag: Zeker mag een ooit verworven recht ter discussie staan. In vele landen is welk recht dan ook voortdurend aan verandering onderhevig, zelfs naar gelang de politieke kleur van bijvoorbeeld de leider, zo zien we om ons heen gebeuren. Een andere insteek van het stakingsrecht is zeker denkbaar en zeer wel mogelijk, maar dan moet je precies daar beginnen. En in een fatsoenlijke rechtstaat wordt dat democratisch vormgegeven, zoals ook het huidige stakingsrecht met veel minnen en plussen tot stand is gekomen.

 

16-06-2025 10:20:40
brun
brun

Quote
sjoerd (15-06-2025 22:40:18):


@zigzag: Zeker mag een ooit verworven recht ter discussie staan. In vele landen is welk recht dan ook voortdurend aan verandering onderhevig, zelfs naar gelang de politieke kleur van bijvoorbeeld de leider, zo zien we om ons heen gebeuren. Een andere insteek van het stakingsrecht is zeker denkbaar en zeer wel mogelijk, maar dan moet je precies daar beginnen. En in een fatsoenlijke rechtstaat wordt dat democratisch vormgegeven, zoals ook het huidige stakingsrecht met veel minnen en plussen tot stand is gekomen.



Dat mensen het recht hebben om te staken, betekent niet automatisch dat hun staking fair en acceptabel is.

Net als met de vrijheid van meningsuiting. Ook daarop heeft iedereen een recht. Dat wil niet zeggen dat iedereen het met die mening eens moet zijn.

Deze beide feiten zijn bij diverse vakbonden trouwens volledig onbekend. Dat mogen we rustig eens zo stellen.

 

16-06-2025 10:59:44
phantom
phantom

Net als in het buitenland al voorkomt,zou men het ook hier verplicht moeten stellen dat bij zulk soort stakingen er een basis dienstregeling zowiezo word uitgevoerd.
Die is dan wel "uitgekleed" maar afdoende om mensen die echt afhankelijk zijn van de trein voor b.v. werk,dat die de kans hebben om op plek van bestemming te komen.
JE kan het mijn inziens nog steeds niet maken om een heel land de dupe te maken vanwege jouw wil om te staken over wat poen en andere zaken,je hebt immers wel een hele grote dienstVERLENENDE functie gekozen en ervoor getekend onderaan de stippenlijn.
Bij zo'n functie is het dus de bedoeling dat je diensten verleend en niet een land lam legt met allerlei nare zaken voor je doelgroep als gevolg.
*bovenstaande is mijn mening/kijk op de zaak*

 

16-06-2025 11:36:24
sjoerd
sjoerd

@brun: Of iets, bijvoorbeeld een staking, fair en acceptabel is, zou moeten worden beoordeeld door ... een evenwichtig samengestelde commissie ...

Het al of niet eens zijn met wat dan ook, in dit geval 'de vrijheid van meningsuiting' is ieders recht. Maar of er iets zou moeten veranderen aan dat recht, valt onder een democratisch genomen besluit. En daarvan zijn er veel, waar we ons bij neer moeten leggen. Af en toe verandert er iets aan, als er een meerderheid voor is. En dan is er logischerwijze een minderheid tegen. Dat is dan jammer.

Zoals in elke organisatie, elk bedrijf of elke instelling, en zoals bij elk individu, zijn er onderwerpen waarop we het niet eens zijn met de meerderheid. Dat is onvermijdelijk een deel van een toch overwegend prettig bestaan.

Het idee van een basisdienstregeling is aardig maar zal leiden tot het overlopen van die ene trein per uur die wel rijdt. Dat leidt dan weer tot heftige taferelen.



Laatst bewerkt door sjoerd op 16-06-2025 12:55
 

16-06-2025 14:46:21
mren
mren

Quote
sjoerd (16-06-2025 11:36:24):


@brun: Of iets, bijvoorbeeld een staking, fair en acceptabel is, zou moeten worden beoordeeld door ... een evenwichtig samengestelde commissie ...


Of een rechter natuurlijk

 

16-06-2025 14:46:21
Ysbergsla
Ysbergsla

De stakingen van morgen, dinsdag 17 juni, gaan definitief door in eerder genoemde standplaatsen in Noord-Holland en het oosten des lands. Uit naam van VVMC en FNV. CNV en VHS zijn niet akkoord met de stakingen en willen graag onderhandelen.