05-01-2020 16:07:24 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Quote Het voorkomen van rood sein naderingen is natuurlijk vanuit veiligheidsdenken een van de best denkbare middelen om ernstige incidenten te voorkomen, jammer dat je dat niet ziet. |
05-01-2020 16:12:46 | ||
---|---|---|
stefanvdw
![]() |
'Veiligheid' is relatief |
05-01-2020 16:51:28 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
![]() |
Quote Quote I rest my case... ![]() Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
05-01-2020 17:17:53 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteDe essentie van de opmerking is dat het vanuit capaciteitsdenken een van de slechtst denkbare middelen is om de aanwezige capaciteit meer te benutten. Zeker als dat parallel loopt met/leidt tot het toevoegen van meerdere minuten speling achter elkaar, want dat is de vertaling die van het voorkomen van roodseinnaderingen gemaakt is. Laatst bewerkt door broek53 op 05-01-2020 17:18 |
![]() |
advertentie |
05-01-2020 17:27:37 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Wie het klassieke blokstelsel met armseinen nog ten volle heeft meegemaakt, weet dat de capaciteit door deze roodsein-maatregel minder is geworden dan in de klassieke periode. Terwijl de meeste automatische seinen na rood, al na anderhalve minuut geel tonen. En terwijl anderzijds er nog steeds vele treinen door wat voor oorzaak ook, toch wel roodsein-naderingen meemaken. De gedachtengang laten afschaffen levert dus veel extra capaciteit op. |
05-01-2020 17:34:12 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Quote Over het algemeen zijn de berichten op FB niet erg betrouwbaar te noemen. Daarnaast speelt die monteur (al weet ik niet wie het waar heeft gepost) wel met zijn baan door zulke dingen op internet te slingeren. |
05-01-2020 17:58:12 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Titel klopt niet, het ongeluk vond tussen Vb en Gvc plaats. Laatst bewerkt door DDZ7504 op 05-01-2020 17:59 |
05-01-2020 19:42:09 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Thv Bkh |
06-01-2020 19:21:28 | ||
---|---|---|
PeterJ
![]() |
QuoteDan wordt het hoog tijd om de stopdoorschakelingen ook maar op te heffen. |
06-01-2020 22:54:59 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Ja, en die liggen nou juist op plekken waar treinen doorgaans tochal tot stilstand moeten komen, op stations. Het voorkomen van roodsein naderingen is danook bedoeld voor de vrijebaan, daarnaast rij je wel vaker stations binnen waar de uitrijder niet veilig staat... |
07-01-2020 08:36:09 | ||
---|---|---|
PeterJ
![]() |
Maar die seinen zijn toch net zo rood als andere seinen? Wat maakt dat dan ongewenst? |
07-01-2020 09:12:50 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Het verschil zit hem in het verwachtingspatroon van de machinist: deze verwacht niet dat hij/zij onderweg moet stoppen en wel dat hij/zij op een station moet stoppen. Natuurlijk mag de machinist niet blindvaren op het verwachtingspatroon; hij/zij mag het op dit punt in wezen niet hebben, maar moet alert zijn op elk sein. |
07-01-2020 10:43:25 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
Beter, een machinist mag helemaal geen verwachtingspatroon hebben, op geen enkel punt. Maar goed,vlakke plaatsen, stopdoors en verwachtingspatronen hebben niets met het incident te maken. |
07-01-2020 17:07:23 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Nee, maar ik antwoordde op een serieuze vraag, en wie dat doet krijgt van mij vriendelijk antwoord, als ik er iets van weet.%02% |
07-01-2020 22:30:26 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
QuoteVlakke plaatsen hebben wel met het incident te maken. Rolandrail is verhuist van .net naar .nl |
07-01-2020 23:05:38 | ||
---|---|---|
pjkleton
![]() |
Hoe vlakke plaatsen een ontsporing zoals deze zouden kunnen veroorzaken lijkt mij moeilijk voor te stellen. Een losgeraakt wiel (of een deel van het wiel als het geen volwiel is) , lijkt mij mogelijker . Peter |
07-01-2020 23:12:15 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Inmiddels staat er een filmpje op Fb van het betreffende wiel waarop te zien is dat het loopvlak zeer ernstig beschadigd is. Het lijkt erop dat de wielas een tijd gereden heeft met een vaste rem. https://www.facebook.com/manuel.vanderwal/videos/2999564783411247/ |
07-01-2020 23:52:24 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Hebben die draaistellen niet van die poets-remblokken? Zou mij niet verbazen als die vastgelopen zijn en het wiel hebben geblokkeerd. |
08-01-2020 00:04:57 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
U mag niet meer raden. |
08-01-2020 08:44:06 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
De zogenoemde blokkenrem inderdaad |
08-01-2020 10:34:39 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Elk wiel heeft één binnenliggend K-remblok bij DDM2/3 DDM1 had die constructie ook, maar met 3 multiremblokken in de houder. |
08-01-2020 11:56:06 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Als ik als amateur naar die wielen kijk, heeft de remblokhouder zich ingevreten in het loopvlak. Remblok weg en rem wel aangeslagen, dus. Zou het niet? |
08-01-2020 12:29:59 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Gezien de diepte van de invreting is eerst het remblok volledig weggevreten waarna de remblokhouder het afgemaakt heeft. |
08-01-2020 13:01:42 | ||
---|---|---|
slifor2
![]() |
Quote correct. |
08-01-2020 13:07:29 | ||
---|---|---|
ToH
![]() |
Sorry voor mijn onwetendheid, maar hoe komt een remblokhouder op het loopvlak terecht? Dacht dat er een aparte remschijf op de assen zat, los van de wielen. |
08-01-2020 13:21:09 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
DDM1/2/3 heeft inderdaad schijfremmen en een toegevoegde (kleine) blokkenrem als poets functie van de wielbanden. |
08-01-2020 13:21:50 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Het gaat hier om een blokkenrem die werkt op het loopvlak van de wielen. Niet over de schijfrem die op de as tussen de wielen zit. |
08-01-2020 14:36:56 | ||
---|---|---|
ToH
![]() |
Nooit geweten dat die er ook op zat. Thx! |
08-01-2020 15:44:11 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
Quote Alleen de draaistellen zonder magneetrem zijn voorzien van een blokkenrem, deze is normaal gesproken alleen actief boven de 60 km/h. Als de blokkenrem actief is zal de remcilinderdruk verlaagd worden, zodat de remvertraging gelijk blijft. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
08-01-2020 17:23:18 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Het ziet er dus zeer naar uit dat deze blokkenrem een hele tijd actief is geweest (ten onrechte natuurlijk) zonder dat dat is opgevallen of gemeld in de systemen van de trein zelf. |
08-01-2020 23:00:21 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
De trein had kort daarvoor onderhoud gehad. Vermoedelijk is deze verkeerd gemonteerd (tegen de flens aan). Alle DDZs worden nu tijdelijk extra gecontroleerd, dagelijks. Alle andere DDZs zijn wel in orde bevonden tot op heden. Het gaat hier dus echt om een zeldzaam geval. |
09-01-2020 00:28:08 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Quote Wordt zoiets na montage niet door een tweede monteur gecontroleerd? 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
09-01-2020 02:10:47 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Het zou mij ook een beetje verbazen, een remblok past zomaar niet als ie verkeerdom zit. Normaal zit er een afgeronde kant aan een remblok zodat deze aansluit aan voet van de flens. Draai je het blok om met de rechte kant tegen de voet van de flens aan raakt het remblok in eerste instantie alleen daar het wiel en zit er een aardige ruimte tussen de rest van het remblok in het wiel. Het lijkt mij dat je dat wel doorhebt en dus een beetje onwaarschijnlijk zou zijn, maar dat zal een rapport later wel duidelijk maken. Ik vraag mij ook al even af nou niemand dat gehoord of geroken heeft of dat een tegentrein wat opgevallen zou zijn, deze schade ia niet van de laatste 100 meter immers. Laatst bewerkt door thom op 09-01-2020 02:13 |
09-01-2020 07:15:56 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Hoe het precies heeft kunnen gebeuren wordt nog onderzocht maar dit zijn de eerste bevindingen en worden ook als zodanig naar buiten gecommuniceerd. |
09-01-2020 10:58:03 | ||
---|---|---|
pjkleton
![]() |
# Thom, Is het niet zo, dat een verkeerd gemonteerd remblok dan eerst de flens zal raken en mss zijdelings wordt weggedrukt en gaat vreten aan die flens ? Peter |
09-01-2020 15:46:03 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Quote https://www.spoorpro.nl/materieel/2020/01/06/ns-ontsporing-den-haag-vermoedelijk-veroorzaakt-door-defecte-wielen/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=Nieuwsbrief%20week%202020-02 |
09-01-2020 20:05:46 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Een remblok dat verkeerd gemonteerd is gaat toch alleen ernstig slijten en dan is 'ie versleten en remt dus ook niet meer? Hier lijkt me meer aan de hand. Benieuwd naar het onderzoek. |
10-01-2020 06:37:34 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Quote Er is geen "niet mer remmen als hij versleten is". De remdruk zal de houder van het remblok richting het wiel brengen en al daar geen remblok tussen zit dan wordt de houder opgevreten. Net zoals met schijfremmen: als je remblokjes op zijn zul je op de houder van je remblokjes gaan remmen. Niet erg effectief maar wel erg destructief. |
11-01-2020 23:11:23 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Mja inderdaad, het zal wel (te) lang duren tot de remversteller op z'n eind is. |
09-07-2020 09:22:03 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
NOS: NS-dubbeldekker ontspoorde door problemen met remsysteem. |
09-07-2020 12:21:39 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Dat werd al uitgebreid besproken in het DDZ topic ;) |