Ontsporing Den Haag 2 januari 2020
Forum: Algemeen - Algemeen
05-01-2020 16:07:24
PKP
PKP
Quote
mren (za 04 jan 2020 19:52:05 https://www.somda.nl/forum/23127/p718995/):
Blijft naar mijn bescheiden mening overigens een belachelijk capaciteitsvretend besluit.


Het voorkomen van rood sein naderingen is natuurlijk vanuit veiligheidsdenken een van de best denkbare middelen om ernstige incidenten te voorkomen, jammer dat je dat niet ziet.
 

05-01-2020 16:12:46
stefanvdw
stefanvdw
'Veiligheid' is relatief  

05-01-2020 16:51:28
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
flippylosa (do 02 jan 2020 17:40:11 https://www.somda.nl/forum/23127/p718890/):
Quote
dlm4yjp (do 02 jan 2020 17:22:51 https://www.somda.nl/forum/23123/p718889/): Op fb is er te lezen dat een van de monteurs(???) gister melding maakte van beschadiging aan de wielflensen bij de 7506. In hoeverre dit waar is, is natuurlijk maar afwachten...


Laten we deze "dat heeft op facebook" gestaan speculatie maar op facebook laten. Iedereen kan zich immers voordoen als monteur.


Quote
michaben (za 04 jan 2020 19:06:50 https://www.somda.nl/forum/23127/p718991/): NS meld dat er een ernstige beschadiging van de wielen geconstateerd is bij het ontspoorde treinstel: https://nieuws.ns.nl/ontsporing-bij-den-haag-wat-weten-we-nu/


I rest my case...


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

05-01-2020 17:17:53
broek53
broek53
Quote
PKP (zo 05 jan 2020 16:07:24 https://www.somda.nl/forum/23127/p719038/):
Quote
mren (za 04 jan 2020 19:52:05 https://www.somda.nl/forum/23127/p718995/):
Blijft naar mijn bescheiden mening overigens een belachelijk capaciteitsvretend besluit.


Het voorkomen van rood sein naderingen is natuurlijk vanuit veiligheidsdenken een van de best denkbare middelen om ernstige incidenten te voorkomen, jammer dat je dat niet ziet.
De essentie van de opmerking is dat het vanuit capaciteitsdenken een van de slechtst denkbare middelen is om de aanwezige capaciteit meer te benutten. Zeker als dat parallel loopt met/leidt tot het toevoegen van meerdere minuten speling achter elkaar, want dat is de vertaling die van het voorkomen van roodseinnaderingen gemaakt is.

Laatst bewerkt door broek53 op 05-01-2020 17:18
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

05-01-2020 17:27:37
sjoerd
sjoerd
Wie het klassieke blokstelsel met armseinen nog ten volle heeft meegemaakt, weet dat de capaciteit door deze roodsein-maatregel minder is geworden dan in de klassieke periode. Terwijl de meeste automatische seinen na rood, al na anderhalve minuut geel tonen. En terwijl anderzijds er nog steeds vele treinen door wat voor oorzaak ook, toch wel roodsein-naderingen meemaken.
De gedachtengang laten afschaffen levert dus veel extra capaciteit op.
 

05-01-2020 17:34:12
VIRMm1
VIRMm1
Quote
dlm4yjp (zo 05 jan 2020 16:51:28 https://www.somda.nl/forum/23127/p719043/):
Quote
flippylosa (do 02 jan 2020 17:40:11 https://www.somda.nl/forum/23127/p718890/):
Quote
dlm4yjp (do 02 jan 2020 17:22:51 https://www.somda.nl/forum/23123/p718889/): Op fb is er te lezen dat een van de monteurs(???) gister melding maakte van beschadiging aan de wielflensen bij de 7506. In hoeverre dit waar is, is natuurlijk maar afwachten...


Laten we deze "dat heeft op facebook" gestaan speculatie maar op facebook laten. Iedereen kan zich immers voordoen als monteur.


Quote
michaben (za 04 jan 2020 19:06:50 https://www.somda.nl/forum/23127/p718991/): NS meld dat er een ernstige beschadiging van de wielen geconstateerd is bij het ontspoorde treinstel: https://nieuws.ns.nl/ontsporing-bij-den-haag-wat-weten-we-nu/


I rest my case...


Over het algemeen zijn de berichten op FB niet erg betrouwbaar te noemen.

Daarnaast speelt die monteur (al weet ik niet wie het waar heeft gepost) wel met zijn baan door zulke dingen op internet te slingeren.
 

05-01-2020 17:58:12
DDZ7504
DDZ7504
Titel klopt niet, het ongeluk vond tussen Vb en Gvc plaats.

Laatst bewerkt door DDZ7504 op 05-01-2020 17:59
 

05-01-2020 19:42:09
gvttreinen
gvttreinen
Thv Bkh  

06-01-2020 19:21:28
PeterJ
PeterJ
Quote
broek53 (zo 05 jan 2020 17:17:53 https://www.somda.nl/forum/23127/p719048/):
Quote
PKP (zo 05 jan 2020 16:07:24 https://www.somda.nl/forum/23127/p719038/):
Quote
mren (za 04 jan 2020 19:52:05 https://www.somda.nl/forum/23127/p718995/):
Blijft naar mijn bescheiden mening overigens een belachelijk capaciteitsvretend besluit.


Het voorkomen van rood sein naderingen is natuurlijk vanuit veiligheidsdenken een van de best denkbare middelen om ernstige incidenten te voorkomen, jammer dat je dat niet ziet.
De essentie van de opmerking is dat het vanuit capaciteitsdenken een van de slechtst denkbare middelen is om de aanwezige capaciteit meer te benutten. Zeker als dat parallel loopt met/leidt tot het toevoegen van meerdere minuten speling achter elkaar, want dat is de vertaling die van het voorkomen van roodseinnaderingen gemaakt is.
Dan wordt het hoog tijd om de stopdoorschakelingen ook maar op te heffen.
 

06-01-2020 22:54:59
thom
thom
Ja, en die liggen nou juist op plekken waar treinen doorgaans tochal tot stilstand moeten komen, op stations.

Het voorkomen van roodsein naderingen is danook bedoeld voor de vrijebaan, daarnaast rij je wel vaker stations binnen waar de uitrijder niet veilig staat...
 

07-01-2020 08:36:09
PeterJ
PeterJ
Maar die seinen zijn toch net zo rood als andere seinen? Wat maakt dat dan ongewenst?  

07-01-2020 09:12:50
sjoerd
sjoerd
Het verschil zit hem in het verwachtingspatroon van de machinist: deze verwacht niet dat hij/zij onderweg moet stoppen en wel dat hij/zij op een station moet stoppen. Natuurlijk mag de machinist niet blindvaren op het verwachtingspatroon; hij/zij mag het op dit punt in wezen niet hebben, maar moet alert zijn op elk sein.  

07-01-2020 10:43:25
PKP
PKP
Beter, een machinist mag helemaal geen verwachtingspatroon hebben, op geen enkel punt.

Maar goed,vlakke plaatsen, stopdoors en verwachtingspatronen hebben niets met het incident te maken.
 

07-01-2020 17:07:23
sjoerd
sjoerd
Nee, maar ik antwoordde op een serieuze vraag, en wie dat doet krijgt van mij vriendelijk antwoord, als ik er iets van weet.%02%  

07-01-2020 22:30:26
rolandrail
rolandrail
Quote
PKP (di 07 jan 2020 10:43:25 https://www.somda.nl/forum/23127/p719167/): Maar goed,vlakke plaatsen, stopdoors en verwachtingspatronen hebben niets met het incident te maken.
Vlakke plaatsen hebben wel met het incident te maken.


Rolandrail is verhuist van .net naar .nl
 

07-01-2020 23:05:38
pjkleton
pjkleton
Hoe vlakke plaatsen een ontsporing zoals deze zouden kunnen veroorzaken lijkt mij moeilijk voor te stellen.
Een losgeraakt wiel (of een deel van het wiel als het geen volwiel is) , lijkt mij mogelijker .
Peter
 

07-01-2020 23:12:15
mich
mich
Inmiddels staat er een filmpje op Fb van het betreffende wiel waarop te zien is dat het loopvlak zeer ernstig beschadigd is. Het lijkt erop dat de wielas een tijd gereden heeft met een vaste rem. https://www.facebook.com/manuel.vanderwal/videos/2999564783411247/  

07-01-2020 23:52:24
broek53
broek53
Hebben die draaistellen niet van die poets-remblokken? Zou mij niet verbazen als die vastgelopen zijn en het wiel hebben geblokkeerd.  

08-01-2020 00:04:57
PKP
PKP
U mag niet meer raden.  

08-01-2020 08:44:06
VIRMm1
VIRMm1
De zogenoemde blokkenrem inderdaad  

08-01-2020 10:34:39
thom
thom
Quote
broek53 (di 07 jan 2020 23:52:24 https://www.somda.nl/forum/23127/p719238/): Hebben die draaistellen niet van die poets-remblokken? Zou mij niet verbazen als die vastgelopen zijn en het wiel hebben geblokkeerd.

Elk wiel heeft één binnenliggend K-remblok bij DDM2/3

DDM1 had die constructie ook, maar met 3 multiremblokken in de houder.
 

08-01-2020 11:56:06
broek53
broek53
Als ik als amateur naar die wielen kijk, heeft de remblokhouder zich ingevreten in het loopvlak. Remblok weg en rem wel aangeslagen, dus. Zou het niet?  

08-01-2020 12:29:59
mich
mich
Gezien de diepte van de invreting is eerst het remblok volledig weggevreten waarna de remblokhouder het afgemaakt heeft.  

08-01-2020 13:01:42
slifor2
slifor2
Quote
mich (wo 08 jan 2020 12:29:59 https://www.somda.nl/forum/23127/p719279/): Gezien de diepte van de invreting is eerst het remblok volledig weggevreten waarna de remblokhouder het afgemaakt heeft.


correct.
 

08-01-2020 13:07:29
ToH
ToH
Sorry voor mijn onwetendheid, maar hoe komt een remblokhouder op het loopvlak terecht? Dacht dat er een aparte remschijf op de assen zat, los van de wielen.  

08-01-2020 13:21:09
thom
thom
DDM1/2/3 heeft inderdaad schijfremmen en een toegevoegde (kleine) blokkenrem als poets functie van de wielbanden.  

08-01-2020 13:21:50
sjoerd
sjoerd
Het gaat hier om een blokkenrem die werkt op het loopvlak van de wielen. Niet over de schijfrem die op de as tussen de wielen zit.  

08-01-2020 14:36:56
ToH
ToH
Nooit geweten dat die er ook op zat. Thx!  

08-01-2020 15:44:11
MasterE
MasterE
Quote
thom (wo 08 jan 2020 13:21:09 https://www.somda.nl/forum/23127/p719284/): DDM1/2/3 heeft inderdaad schijfremmen en een toegevoegde (kleine) blokkenrem als poets functie van de wielbanden.


Alleen de draaistellen zonder magneetrem zijn voorzien van een blokkenrem, deze is normaal gesproken alleen actief boven de 60 km/h. Als de blokkenrem actief is zal de remcilinderdruk verlaagd worden, zodat de remvertraging gelijk blijft.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


08-01-2020 17:23:18
broek53
broek53
Het ziet er dus zeer naar uit dat deze blokkenrem een hele tijd actief is geweest (ten onrechte natuurlijk) zonder dat dat is opgevallen of gemeld in de systemen van de trein zelf.  

08-01-2020 23:00:21
VIRMm1
VIRMm1
De trein had kort daarvoor onderhoud gehad. Vermoedelijk is deze verkeerd gemonteerd (tegen de flens aan).

Alle DDZs worden nu tijdelijk extra gecontroleerd, dagelijks. Alle andere DDZs zijn wel in orde bevonden tot op heden.

Het gaat hier dus echt om een zeldzaam geval.
 

09-01-2020 00:28:08
Frontier
Frontier
Quote
VIRMm1 (wo 08 jan 2020 23:00:21 https://www.somda.nl/forum/23127/p719319/): De trein had kort daarvoor onderhoud gehad. Vermoedelijk is deze verkeerd gemonteerd (tegen de flens aan).

Wordt zoiets na montage niet door een tweede monteur gecontroleerd?


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

09-01-2020 02:10:47
thom
thom
Het zou mij ook een beetje verbazen, een remblok past zomaar niet als ie verkeerdom zit.

Normaal zit er een afgeronde kant aan een remblok zodat deze aansluit aan voet van de flens.
Draai je het blok om met de rechte kant tegen de voet van de flens aan raakt het remblok in eerste instantie alleen daar het wiel en zit er een aardige ruimte tussen de rest van het remblok in het wiel.

Het lijkt mij dat je dat wel doorhebt en dus een beetje onwaarschijnlijk zou zijn, maar dat zal een rapport later wel duidelijk maken.
Ik vraag mij ook al even af nou niemand dat gehoord of geroken heeft of dat een tegentrein wat opgevallen zou zijn, deze schade ia niet van de laatste 100 meter immers.

Laatst bewerkt door thom op 09-01-2020 02:13
 

09-01-2020 07:15:56
VIRMm1
VIRMm1
Hoe het precies heeft kunnen gebeuren wordt nog onderzocht maar dit zijn de eerste bevindingen en worden ook als zodanig naar buiten gecommuniceerd.  

09-01-2020 10:58:03
pjkleton
pjkleton
# Thom,
Is het niet zo, dat een verkeerd gemonteerd remblok dan eerst de flens zal raken en mss zijdelings wordt weggedrukt en gaat vreten aan die flens ?
Peter
 

09-01-2020 15:46:03
daniel81
daniel81
Quote
VIRMm1 (do 09 jan 2020 07:15:56 https://www.somda.nl/forum/23127/p719334/): Hoe het precies heeft kunnen gebeuren wordt nog onderzocht maar dit zijn de eerste bevindingen en worden ook als zodanig naar buiten gecommuniceerd.


https://www.spoorpro.nl/materieel/2020/01/06/ns-ontsporing-den-haag-vermoedelijk-veroorzaakt-door-defecte-wielen/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=Nieuwsbrief%20week%202020-02
 

09-01-2020 20:05:46
timtrein
timtrein
Een remblok dat verkeerd gemonteerd is gaat toch alleen ernstig slijten en dan is 'ie versleten en remt dus ook niet meer? Hier lijkt me meer aan de hand. Benieuwd naar het onderzoek.  

10-01-2020 06:37:34
mdeen
mdeen
Quote
timtrein (do 09 jan 2020 20:05:46 https://www.somda.nl/forum/23127/p719397/): Een remblok dat verkeerd gemonteerd is gaat toch alleen ernstig slijten en dan is 'ie versleten en remt dus ook niet meer? Hier lijkt me meer aan de hand. Benieuwd naar het onderzoek.

Er is geen "niet mer remmen als hij versleten is". De remdruk zal de houder van het remblok richting het wiel brengen en al daar geen remblok tussen zit dan wordt de houder opgevreten.
Net zoals met schijfremmen: als je remblokjes op zijn zul je op de houder van je remblokjes gaan remmen. Niet erg effectief maar wel erg destructief.
 

11-01-2020 23:11:23
timtrein
timtrein
Mja inderdaad, het zal wel (te) lang duren tot de remversteller op z'n eind is.  

09-07-2020 09:22:03
seinhuis
seinhuis

NOS: NS-dubbeldekker ontspoorde door problemen met remsysteem.
https://nos.nl/l/2339898

 

09-07-2020 12:21:39
thom
thom

Dat werd al uitgebreid besproken in het DDZ topic ;)