Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

FLIRT 3 (R-net)
RailWiki.nl
Ontwikkelingen R-NET Flirt3-treinstellen
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
13-12-2016 13:34:10
umbusko
umbusko
Ik ben het wel met aarclay eens. Er zijn inderdaad veel veiligheidsregeltjes waarover regelmatig geklaagd wordt dat ze zijn doorgeschoten, maar die leiden dan vaak ook tot allerlei soorten beperkingen. Meestal is de vraag dan ook: is de regel effectief en wegen de voordelen op tegen de nadelen?
Hier is die tweede vraag niet in zo'n grote mate relevant. We hebben het maar over een sticker. Zo'n sticker plakken heeft verder nul gevolgen en zeker geen nadelen, ja, de printkosten van de sticker misschien. Maar we zien toch duidelijk wel voordelen. Gewoon doen dus.

En dat "dramatiseren" valt volgens mij ook wel mee: als ik de berichten van aarclay lees, zie ik alleen verwondering over het ontbreken van zo'n sticker, maar niet een omroep om maar onmiddellijk alle R-NET-stellen van de baan te halen of iets dergelijks. Dat is pas dramatiseren en daar zijn ze bij het spoor soms erg goed in.
 

13-12-2016 16:48:21
Amazonous
Amazonous
Om het onderwerp veiligheid meteen tevoorschijn te halen vind ik overdreven, maar het plaatsen van stickers met treinstelnummers zou erg praktisch zijn. Het is uiteindelijk de enige manier om goed te kunnen communiceren over welk treinstel je praat, ook in bijvoorbeeld de informatievoorziening naar reizigers toe.  

13-12-2016 19:10:35
henri1972
henri1972
In getrokken rijtuigen (bv IC Berlin) weinig nummers aan de binnenzijde.......  

13-12-2016 19:13:57
Jan-Mark
Jan-Mark
Jazeker wel, kijk maar eens op het balkon Rijtuignummer staat er gewoon keurig vermeld.  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

13-12-2016 19:16:18
henri1972
henri1972
Ik sprak ook over "weinig" .....;)  

24-12-2016 18:59:52
mcn-NS
mcn-NS
hallo allemaal,

Ik wil effe zeggen dat als je op stickers met treinstel nummers zit te wachten dat je dan lang kan wachten. Er zijn geen plannen om stickers in de trein te doen. ze zijn ook niet echt nodig. En over dat het onveilig is zonder is een hoop onzin. mocht er wat gebeuren in de trein dan krijgen de machinisten dat zeker wel te horen. Via de SOS knop en als mensen die niet gebruiken dan wordt er wel aan de noodrem getrokken. Wij kunnen dan op de camera's meteen zien waar het is en wat er gebeurd. Elke machinist op de R-Net treinen hebben EHBO en mogen reanimeren. Als er wat gebeurd dan hebben wij contact met de veiligheid centrale.

Ik hoop dat dit voor wat duidelijkheid zorgt.

(mcn op de Flirt)
 

24-12-2016 19:20:45
mambo
mambo
Hoe wilt men dan duidelijk maken welk stelnummer er op een station achter blijft als een gecombineerde trein gesplitst word? Normaliter word daar wel het stelnummer voor omgeroepen namelijk..  

24-12-2016 19:26:59
cuneo56
cuneo56
Het lijkt me dat op het traject Gouda - Alphen Ad Rijn( zo zegt de automatische omroep tenminste) slechts zelden onderweg gesplitst zal worden, ook als er nog spitstreinen naar leiden bijkomen.  

24-12-2016 19:41:05
MCN-GVC
MCN-GVC
Daarnaast gaat dit hele verhaal over combineren/splitsen straks niet meer op, omdat er elk kwartier met 1 treinstel gereden zou moeten gaan worden. Spitstreinen naar Ledn komen er zeker niet.

@ mcn-NS
Terugkomend op dat feit, mogen de stellen nu al zelfstandig rijden?
Laatst werd het wegens vele (blijkbare) defecten aan meerdere stellen even geprobeerd, en daarna is het treinverkeer stilgelegd. (zo lijkt het volgens uitleesbare data te zijn gegaan)

Laatst bewerkt door MCN-GVC op 24-12-2016 19:42
 

24-12-2016 19:48:46
Wellie
Wellie
Onze "servicemachinisten" rijden nu een aantal weken, maar van dimmen hebben ze nog nooit gehoord of gelezen ... sterker nog rijden gewoon standaard zelf met de verstralers aan 😏

Las een paar berichten terug dat ze gewoon in een NS uniform lopen, dit is niet correct. Hebben een eigen kledinglijn wat te bestellen is blij de kledingleverancier van NS.


Machinist NSR
 

24-12-2016 20:35:56
jochem
jochem
Op Gouda-Alphen mogen de stellen solo rijden, daarbuiten niet.  

24-12-2016 21:49:22
Jan-Mark
Jan-Mark
Quote
Wellie (za 24 dec 2016 19:48:46 https://m.somda.nl/forum/17884/p602944/): Onze "servicemachinisten" rijden nu een aantal weken, maar van dimmen hebben ze nog nooit gehoord of gelezen ... sterker nog rijden gewoon standaard zelf met de verstralers aan 😏

Las een paar berichten terug dat ze gewoon in een NS uniform lopen, dit is niet correct. Hebben een eigen kledinglijn wat te bestellen is blij de kledingleverancier van NS.


Correct, alle 14 servicemachinisten hebben grijze fleecevesten met rode strepen, verder voorzien van R-Net-logo.
 

25-12-2016 00:45:00
AlexNL
AlexNL
Ik vind het uniform van de R-Net-machinisten best mooi.

Wat is eigenlijk zo speciaal aan die rol dat het "servicemachinisten" zijn?
 

25-12-2016 11:28:55
rolandrail
rolandrail
Deze servicemachinisten sluiten zelf de deuren vanuit de cabine, de op de trein aanwezige conducteur neemt dus niet deel aan het vertrekproces. Voor NS is dat na verliezen van de Zoetermeerstadslijn weer nieuw (maar daar toen zonder conducteur).  

26-12-2016 08:17:39
mcn-NS
mcn-NS
Service machinisten zijn machinisten met extra opleiding voor het info gegeven aan reizigers. Dit heeft niks te maken met het zelf sluiten van de deuren.

En over dat wij nog nooit van dimmen hebben gehoord: wij hebben geen dim stand wij hebben normaal, groter en grootst. De verstralers die je aan ziet staan zullen in de meeste gevallen de gedimde verstralers zijn en niet op zijn felst.

En omroepen welk stel er wel gaat rijden bij splitsen is niet nodig aangezien dit op Gouda gebeurd. We keren dan toch dus gaat iedereen er uit.

Wij hebben een gewoon ns uniform alleen hebben we een extra stropdas gekregen en een extra jas.

(En wij zijn met 17machinisten)
 

26-12-2016 08:19:03
mcn-NS
mcn-NS
En we mogen gewoon met enkele stellen rijden. Is zelf zo geplant in de dienstregeling  

26-12-2016 08:26:26
broek53
broek53
Dat is opmerkelijk, omdat slecht detecteren door 'licht' materieel het snelst optreedt op baanvakken waar geen ander materieel komt. Je zou dan eerder verwachten dat je op Gd - Apn niet solo mag rijden en elders wel. Tenzij er inmiddels detectiemaatregelen op de lijn genomen zijn tegen ' loss of shunt ' zoals in Zuid-Limburg en op de Vechtdallijn, maar daar heb ik (nog) niets van gelezen.  

26-12-2016 09:26:49
dlm4yjp
dlm4yjp
Was er niet op dat traject een jaar 3-4 geleden het spoor onder een scherpere hoek geslepen t.b.v. betere detectie?


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

26-12-2016 09:57:41
broek53
broek53
Dat is op die andere lijnen in ieder geval wel gebeurd, ja. Maar ik doelde meer op maatregelen die daar ook genomen zijn, zoals extra pedalen om sommige overwegen vast te houden en een soort verlengde vasthouden van secties met wissels. Dat is bij mijn weten op de jongste vooroorlogse lijn van Nederland nog niet gebeurd - dat zal wel meegenomen worden als ze Boskoop en Alphen gaan versnellen, denk ik.
De ironie van het verhaal is natuurlijk dat de hele lijn voorzien is geweest van assentellers (en ATB NG) en dat dat allemaal een maar of wat geleden is weggesloopt. Maar dat terzijde.
 

26-12-2016 10:11:25
roja
roja
Compliment aan de Service machinisten voor het werk dat zij verrichte op het R-NET. vr. gr. J.S.  

26-12-2016 14:42:35
VIRMm1
VIRMm1
Quote
mcn-NS (ma 26 dec 2016 08:17:39 https://m.somda.nl/forum/17884/p603056/):

En over dat wij nog nooit van dimmen hebben gehoord: wij hebben geen dim stand wij hebben normaal, groter en grootst. De verstralers die je aan ziet staan zullen in de meeste gevallen de gedimde verstralers zijn en niet op zijn felst.


Zijn de RNET stellen anders dan?
NS stellen hebben Dim, normaal, groot en verstralers...
 

26-12-2016 15:58:00
dlm4yjp
dlm4yjp
Ja.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

26-12-2016 16:40:24
ToH
ToH
NS heeft de standen: uit, normaal, dim, rangeer-, gevaarsein. Met een drukknop kan je de verstralers activeren. Wat bedoel je met 'groot', VIRMm1?  

26-12-2016 20:24:12
mcn-NS
mcn-NS
dit zijn de standen: uit, normaal, verstralers gedimd, rangeer-, gevaarsein en een losse knop volle verstralers.  

27-12-2016 11:50:55
VIRMm1
VIRMm1
Bij NS zit links op de stuurtafel nog een knop om te dimmen.
Je hebt normaal en verstralers gedimd dus, maar normaal kun je ook nog dimmen.
Zodoende heb je 4 standen waarbij 3 pitten branden.
 

27-12-2016 16:15:21
mcn-NS
mcn-NS
wij hebben links vier knoppen: verstralers(vol), overname noodrem, brandmelding en zandstrooiers  

27-12-2016 21:29:22
IC2000
IC2000
Quote
mcn-NS (za 24 dec 2016 18:59:52 https://m.somda.nl/forum/17884/p602940/): ''Elke machinist op de R-Net treinen hebben EHBO en mogen reanimeren.''

Kun je dit uitleggen? Waarom zou iemand niet mogen reanimeren?
 

27-12-2016 21:44:32
rolandrail
rolandrail
Omdat die geen instructie heeft gehad en geoefend (op een pop). Reanimeren is niet iets wat je zo maar even doet, je kunt lelijke (beoordelings)fouten maken waardoor je degene die je wilt helpen juist niet helpt. Bepaalde procedures en handelswijzen moet je weten om goed te reanimeren en ondertussen ook nog eens zorgen dat er professionele hulpt komt.  

28-12-2016 02:44:45
Wellie
Wellie
Quote
mcn-NS (ma 26 dec 2016 08:17:39 https://m.somda.nl/forum/17884/p603056/): Service machinisten zijn machinisten met extra opleiding voor het info gegeven aan reizigers. Dit heeft niks te maken met het zelf sluiten van de deuren.

En over dat wij nog nooit van dimmen hebben gehoord: wij hebben geen dim stand wij hebben normaal, groter en grootst. De verstralers die je aan ziet staan zullen in de meeste gevallen de gedimde verstralers zijn en niet op zijn felst.

En omroepen welk stel er wel gaat rijden bij splitsen is niet nodig aangezien dit op Gouda gebeurd. We keren dan toch dus gaat iedereen er uit.

Wij hebben een gewoon ns uniform alleen hebben we een extra stropdas gekregen en een extra jas.

(En wij zijn met 17machinisten)


Volgens mij horen de verstralers uit te staan wanneer je een tegenligger tegen komt. Normale seinverlichting is niet storend, wel icm de verstralers.

Uit nieuwgierigheid ... zijn jullie in dienst van NSR of Abellio?


Machinist NSR
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


28-12-2016 22:41:49
mcn-NS
mcn-NS
mij is verteld dat gedimde verstralers altijd aan mogen staan. ik zelf rij zelden met de verstralers aan.

wij zijn in dienst van NS. Abellio heeft niks met deze concessie te maken. de treinstellen zijn alleen via ABellio besteld omdat ze nog een optie in een contract hadden met stadler om extra treinen te bestellen.
 

28-12-2016 22:44:20
mcn-NS
mcn-NS
Quote
IC2000 (di 27 dec 2016 21:29:22 https://m.somda.nl/forum/17884/p603196/):
Quote
mcn-NS (za 24 dec 2016 18:59:52 https://m.somda.nl/forum/17884/p602940/): ''Elke machinist op de R-Net treinen hebben EHBO en mogen reanimeren.''

Kun je dit uitleggen? Waarom zou iemand niet mogen reanimeren?


ik had het misschien wat anders kunnen formuleren maar ik bedoelde dat we een opleiding reanimeren hebben gehad. maar wat rolandrail vertelde klopt ook.
 

29-12-2016 01:53:32
Wellie
Wellie
Quote
mcn-NS (wo 28 dec 2016 22:41:49 https://m.somda.nl/forum/17884/p603342/): mij is verteld dat gedimde verstralers altijd aan mogen staan. ik zelf rij zelden met de verstralers aan.

wij zijn in dienst van NS. Abellio heeft niks met deze concessie te maken. de treinstellen zijn alleen via ABellio besteld omdat ze nog een optie in een contract hadden met stadler om extra treinen te bestellen.


Gewoon rijden met de normale seinverlichting en die dimmen bij een tegenligger. P

Helder verhaal, belangrijkste is dat je taakgroep 57 wordt 😬


Machinist NSR
 

29-12-2016 07:12:12
gvttreinen
gvttreinen
Is dat een lokkertje om je zo iedere dag rond de kerkjes van Bsk, Wad, Apn en Gd te rijden?  

29-12-2016 07:35:30
b2py
b2py
Hoop toch niet dat 57 een lokkertje is  

29-12-2016 10:20:29
Oldskool
Oldskool
Quote
gvttreinen (do 29 dec 2016 07:12:12 https://m.somda.nl/forum/17884/p603354/): Is dat een lokkertje om je zo iedere dag rond de kerkjes van Bsk, Wad, Apn en Gd te rijden?
Welnee. Is gewoon loopbaanpad van de machinisten. Uiteindelijk loopt die uit op TK57-E-trede.
 

29-12-2016 10:26:01
Jan-Mark
Jan-Mark
Kan je misschien toelichten wat TK57-E-trede betekent?  

29-12-2016 10:29:58
Wellie
Wellie
Quote
gvttreinen (do 29 dec 2016 07:12:12 https://m.somda.nl/forum/17884/p603354/): Is dat een lokkertje om je zo iedere dag rond de kerkjes van Bsk, Wad, Apn en Gd te rijden?


Haha, het lokkertje lijkt mij dat ze straks ook verder het land in mogen komen, maar nu ervaring kunnen opdoen op dit lijntje. Ik had wel verwacht dat ze een andere loopbaanpad hadden dan "normale" machinisten, dus ook niet eindigen in taakgroep 57.


Machinist NSR
 

29-12-2016 10:32:35
VIRMm1
VIRMm1
Quote
Jan-Mark (do 29 dec 2016 10:26:01 https://m.somda.nl/forum/17884/p603374/): Kan je misschien toelichten wat TK57-E-trede betekent?


Taakgroep 57, trede E (eindtrede)

Salarisschaal.
Mocht je heel nieuwsgierig zijn, pak dan de CAO van NS erbij en je weet hoeveel je dan bruto verdient.
 

29-12-2016 16:44:57
mcn-NS
mcn-NS
Quote
Wellie (do 29 dec 2016 01:53:32 https://m.somda.nl/forum/17884/p603351/):
Quote
mcn-NS (wo 28 dec 2016 22:41:49 https://m.somda.nl/forum/17884/p603342/): mij is verteld dat gedimde verstralers altijd aan mogen staan. ik zelf rij zelden met de verstralers aan.

wij zijn in dienst van NS. Abellio heeft niks met deze concessie te maken. de treinstellen zijn alleen via ABellio besteld omdat ze nog een optie in een contract hadden met stadler om extra treinen te bestellen.


Gewoon rijden met de normale seinverlichting en die dimmen bij een tegenligger. P

Helder verhaal, belangrijkste is dat je taakgroep 57 wordt 😬


wij kunnen onze normale sein verlichting niet dimmen
 

29-12-2016 16:51:00
mcn-NS
mcn-NS
Quote
Haha, het lokkertje lijkt mij dat ze straks ook verder het land in mogen komen, maar nu ervaring kunnen opdoen op dit lijntje. Ik had wel verwacht dat ze een andere loopbaanpad hadden dan "normale" machinisten, dus ook niet eindigen in taakgroep 57.
Quote
Wellie (do 29 dec 2016 10:29:58 https://m.somda.nl/forum/17884/p603375/):
Quote
gvttreinen (do 29 dec 2016 07:12:12 https://m.somda.nl/forum/17884/p603354/): Is dat een lokkertje om je zo iedere dag rond de kerkjes van Bsk, Wad, Apn en Gd te rijden?


Haha, het lokkertje lijkt mij dat ze straks ook verder het land in mogen komen, maar nu ervaring kunnen opdoen op dit lijntje. Ik had wel verwacht dat ze een andere loopbaanpad hadden dan "normale" machinisten, dus ook niet eindigen in taakgroep 57.


de groep machinisten die er nu rijden gaan over een jaar door naar een andere standplaats en dan gewoon door het hele land rijden en er komt dan weer een nieuwe groep pas afgestudeerde machinisten die er voor een jaar gaan rijden.
 

29-12-2016 17:11:54
gvttreinen
gvttreinen
Soort 'ervaring opdoen traject' dus.  

31-12-2016 16:25:48
Wellie
Wellie
Quote
mcn-NS (wo 28 dec 2016 22:41:49 https://m.somda.nl/forum/17884/p603342/): mij is verteld dat gedimde verstralers altijd aan mogen staan. ik zelf rij zelden met de verstralers aan.


Nog een kleine aanvulling: volgens de Nederlandse wetgeving is het ook niet toegestaan om onder normale omstandigheden met meer dan drie frontseinen te rijden. Dus rij je continu met de verstralers aan ben je ook nog in overtreding.


Machinist NSR
 

31-12-2016 16:47:29
mtlx
mtlx
Dan is er een uitdaging, aangezien de Flirt het al heeft en de SNG en ook de ICNG de uitrusting van marker lights (de 3 standaard frontseinen) met extra schijnwerpers/verstralers krijgen.
Feitelijk hebben alle moderne treinen de frontseinverlichting lichten op die manier en ik denk niet dat Flirt toegelaten zou zijn als daar niet een mouw aan gepast is.
Overigens is het rijden met (of het aanleren van) foutieve frontseinverlichting niet iets nieuws. Veel NS machinisten op bijvoorbeeld Traxx hebben er ook last van, en rijden standaard met de onderste schijnwerpers aan, in plaats van de normale frontseinen te gebruiken en kunnen schijnbaar het knopje om die stand aan te passen zelfs in het donker niet vinden %08%

Laatst bewerkt door mtlx op 01-01-2017 16:57
 

01-01-2017 14:39:48
kiekkiek
kiekkiek
Heeft weinig met UIC te maken maar met EU TSI materieel. Daar wordt gesproken over koplampen en frontseinen. Koplampen om te zien, frontseinen om gezien en herkend te worden.

http://saferail.nl/IO/IODOCS/TSI-CR/TSI_14-1302_NL_L&P+REC.pdf
 

01-01-2017 17:06:07
mtlx
mtlx
Interessante extra info, dank daarvoor. Ik noemde het inderdaad verkeerd. Dat inmiddels ook in de eisen voor materieel specifiek dat onderscheid werd gemaakt wist ik niet. Dan lijkt mij er ook verder geen enkel probleem te zijn om ook bij de R-Net Flirts gewoon met enkel de frontseinverlichting te rijden bij tegenliggers.
Mijn bericht heb ik in ieder geval aangepast
 

02-01-2017 10:40:20
kbrandsma
kbrandsma
Is het niet zo dat bij de Flirt de frontseinen branden of de verstralers?
Dan kunnen er nooit meer dan 3 frontseinen branden en wordt voldaan aan de Nederlandse wetgeving.

Bij de Arriva GTW's hier in het Noorden werkt het namelijk ook op deze manier.
 

02-01-2017 11:06:06
reisthijs
reisthijs
Dat is bij de Flirt blijkbaar niet zo. Frontseinen en verstralers kunnen tegelijk branden.  

05-01-2017 00:02:12
mcn-NS
mcn-NS
een normaal frontsein licht + een verstraler wordt als 1 lichtunit gezien dus dan heb je drie lichtunits die branden en dus een juist seinbeeld.  

18-06-2017 11:54:06
ToH
ToH
Ik heb gehoord dat de RNET FLIRT nieuwe software krijgt. Is dit toevallig een reden dat de 2015 al een aantal dagen op Zwolle RGS staat?  

18-06-2017 12:01:20
aarclay
aarclay
Dat lijkt mij wel aannemelijk voor proefritten buiten zijn gebied. Mij is niet bekend wat de nieuwe software allemaal inhoudt, ik hoop dat het ook meteen een fatsoenlijke omroep in zal houden.

Laatst bewerkt door aarclay op 18-06-2017 12:01


Choo choo.....
 

05-09-2017 14:25:02
mcn-NS
mcn-NS
Stel 2013 gaat zo een test rit maken vanuit Leidschendam en dan naar Gouda en dan via schiedam weer naar Leidschendam  

05-09-2017 14:30:28
Daan!
Daan!
Dat is een testrit om de nieuwe software te testen?  

05-09-2017 14:38:26
IJsbergsla
IJsbergsla
Stel 2013 heeft lang defect gestaan en kampt überhaupt al een tijd met defecten.  

05-09-2017 14:50:48
mcn-NS
mcn-NS
Klopt en de defecten zijn nu gerepareerd door stadler. (Hopen ze😂)  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

05-09-2017 14:52:11
aarclay
aarclay
Misschien hadden ze hem beter 2016 moeten noemen, haha
Net als dat ze in Amerika ook wel eens verdieping 13 overslaan.

Laatst bewerkt door aarclay op 05-09-2017 14:53


Choo choo.....
 

11-11-2017 01:24:47
Xander140
Xander140
Na aanleiding van misstanden op de RNet treinen komt er op korte termijn waarschijnlijk vast toezicht op deze treinen. Personeel klaagt steen en been en ook ik erger me mateloos aan het gedrag van jonge reizigers. Ik zat vanavond ook weer in de 2011 trein 8681 en stoelen vervuild allerlei gas dingen die van slagroomspuiten komen waar jongeren een kick van krijgen. Als klap op de vuurpijl een ruit flink beschadigd dat er waarschijnlijk een vervangende ruit in moet omdat een onverlaat het nodig vind met zijn ring zo hard op de ruit te slaan dat hier blijvende schade aan ontstaat. Verder had ik bij me overstap een jongen aangesproken op zijn asociale gedrag door met zijn poten op de stoelen te gaan zitten 1e klas. Na mijn preek vertrok meneer wijselijk naar zijn vriendjes die wel 2e klas gingen zitten. Ik kon vanavond in ieder geval vast stellen dat de 1e klas viezer was dan de 2e klas. Ik ben er door heen gelopen. Dit is absoluut geen incident en ik juich extra toezicht toe. Liever vandaag dan morgen. Dit tuig mag gewoon geen vrijspel hebben. Ik vind de keuze voor 1 mans bediening ook volledig mislukt. Ik denk dat je dit ook wel kan zeggen nu we een jaar verder zijn bijna. Het is het zelfde als je in Amsterdam een fiets niet op slot zet en dan zeggen niemand mag hem stelen! De verwachting van dit soort systemen liggen leuk bij promotie en geeft een beeld van zelfstandigheid en professionele keuzes maar de mensen die het uitvoeren merken veelal dat de praktijk weerbarstig is.

Laatst bewerkt door Xander140 op 11-11-2017 01:27
 

11-11-2017 01:43:49
IJsbergsla
IJsbergsla
In theorie dient op x procent van de trein Veiligheid & Service present te zijn, dat zou zelfs onderdeel van de concessie zijn. In de praktijk wordt dit echter bij lange na niet gehaald. Dat weten de vaste - al dan niet jonge - reizigers uiteraard helaas ook, met alle gevolgen voor de reizigers en machinisten van dien...  

11-11-2017 08:43:36
MCN-GVC
MCN-GVC
Het hoog aantal zwartrijders was ook al in de tijd dat NS er normaal reed. Een HC vermelde me dat hij ooit een trein halverwege heeft laten staan tot V&S erbij kwam omdat de helft gewoon niet had betaald. Kwam toen voor dat een van de eerste treinen vaak voir de helft met zwart rijdend oost europese zat.  

11-11-2017 09:27:07
DDZ7504
DDZ7504
Persoonlijk snap ik de keuze om op geen enkel (huidig) station tússen Gd en Apn poortjes te plaatsen ook niet. Iemand enig idee waarom dat niet gedaan wordt?  

11-11-2017 10:22:13
train85
train85
Past dat wel daar dan?  

11-11-2017 10:32:01
Xander140
Xander140
Quote
MCN-GVC (za 11 nov 2017 08:43:36 https://www.somda.nl/forum/17884/p631427/): Het hoog aantal zwartrijders was ook al in de tijd dat NS er normaal reed. Een HC vermelde me dat hij ooit een trein halverwege heeft laten staan tot V&S erbij kwam omdat de helft gewoon niet had betaald. Kwam toen voor dat een van de eerste treinen vaak voir de helft met zwart rijdend oost europese zat.
Tja of de kaartjes zijn gewoon te goedkoop..... Een daldagkaart kost op dit moment 2€ voor reizigers in de 2e klasse. En zou poortjes inderdaad ook een logische stap vinden ja!
 

11-11-2017 10:52:06
Oldskool
Oldskool
Tja.... Die overlast is er al jaren. Ten tijde van die A32 tram geregeld mogen ervaren dat het gros zeer vervelend gedrag vertoonde. En niet alleen de jongeren overigens.  

11-11-2017 11:29:19
DDZ7504
DDZ7504
In Wad kost het je aan beide kanten van het spoor alleen een paar extra hekken o.i.d. om het gedeelte binnen eventuele poortjea af te sluiten, mensen die gebruik maken van de overweg zonder OV-kaart kunnen dan omlopen via de grote overweg (200 meter extra of zoiets). Ik weet alleen niet tot hoever de ProRail grond reikt en of de poortjes per sé daarop geplaatst moeten worden.

Bsk geldt eigenlijk hetzelfde voor, alleen is er dan geen sprake van een stationsoverweg die beide sporen overgaat, maar alleen 1 spoor om tot het eilandperron te komen.
 

11-11-2017 13:05:34
thom
thom
Quote
Xander140 (za 11 nov 2017 10:32:01 https://www.somda.nl/forum/17884/p631434/):
Quote
MCN-GVC (za 11 nov 2017 08:43:36 https://www.somda.nl/forum/17884/p631427/): Het hoog aantal zwartrijders was ook al in de tijd dat NS er normaal reed. Een HC vermelde me dat hij ooit een trein halverwege heeft laten staan tot V&S erbij kwam omdat de helft gewoon niet had betaald. Kwam toen voor dat een van de eerste treinen vaak voir de helft met zwart rijdend oost europese zat.
Tja of de kaartjes zijn gewoon te goedkoop..... Een daldagkaart kost op dit moment 2€ voor reizigers in de 2e klasse. En zou poortjes inderdaad ook een logische stap vinden ja!

Wat probeer je nu te zeggen, dat de kaartjes duurder moeten worden zodat er minder zwart gereden zal worden ?
 

11-11-2017 16:48:32
Jan-Mark
Jan-Mark
Quote
DDZ7504 (za 11 nov 2017 11:29:19 https://www.somda.nl/forum/17884/p631437/): In Wad kost het je aan beide kanten van het spoor alleen een paar extra hekken o.i.d. om het gedeelte binnen eventuele poortjea af te sluiten, mensen die gebruik maken van de overweg zonder OV-kaart kunnen dan omlopen via de grote overweg (200 meter extra of zoiets). Ik weet alleen niet tot hoever de ProRail grond reikt en of de poortjes per s� daarop geplaatst moeten worden.

Bsk geldt eigenlijk hetzelfde voor, alleen is er dan geen sprake van een stationsoverweg die beide sporen overgaat, maar alleen 1 spoor om tot het eilandperron te komen.


Wat dacht je van poortjes bij de perronopgang, zoals in Hr bijvoorbeeld?
 

11-11-2017 17:20:17
DDZ7504
DDZ7504
Perron is zowel in Wad als in Bsk lang niet breed genoeg daarvoor bij de ingang. Ik denk dat je dan alleen een breed invalidepoortje kwijt kunt...  

11-11-2017 19:35:11
koekje
koekje
Poortjes houden personen die moedwillig zwartrijden niet tegen. Gewoon tailgaten en hoppa...  

11-11-2017 19:50:14
daniel_ddr
daniel_ddr
Tailgaten is al teveel gevraagd voor sommige zwartrijders, heb ze wel gezien die gewoon even de poortjes open trappen. Dan gaan ze wel piepen, maarja, op kleinere stations staat verder niemand die daar tegen op kan treden.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

11-11-2017 20:23:19
DDZ7504
DDZ7504
Het haalt bij sommige personen de wil om zwart te rijden wel weg volgens mij. Mensen denken minder snel "ach, er wordt toch niet gecontroleerd, ik hoef niet in te checken". Natuurlijk zitten er altijd mensen bij die alsnog erdoorheen gaan zonder in te checken, maar als het in zijn geheel niet zou helpen, had men niet nu al zoveel poortjesstations.

Maar even geen gekkigheid, toezicht op de treinen zelf is gewoon de grootste bepalende factor, althans het gebrek hieraan, en daar moet gewoon verandering in komen...
 

11-11-2017 20:37:06
jeanne
jeanne
Mensen met permissie, het gaat nu over ongewenst klanten gedrag en niet zo zeer over ontwikkeling van de Flirt TAG.


Jeanne Kok
 

11-11-2017 23:01:04
TSNL250
TSNL250
Op Rotterdam Blaak trappen ze ook gewoon de poortjes open, ze hebben overal schijt aan die zwartrijders  

11-11-2017 23:50:32
dennistd
dennistd
Quote
daniel_ddr (za 11 nov 2017 19:50:14 https://www.somda.nl/forum/17884/p631450/): Tailgaten is al teveel gevraagd voor sommige zwartrijders, heb ze wel gezien die gewoon even de poortjes open trappen. Dan gaan ze wel piepen, maarja, op kleinere stations staat verder niemand die daar tegen op kan treden.
Ook op grotere stations niet: vanmorgen nog op Amf op de loopbrug.
 

12-11-2017 01:04:41
moderator
Moderator
moderator
Quote
jeanne (za 11 nov 2017 20:37:06 https://www.somda.nl/forum/17884/p631457/): Mensen met permissie, het gaat nu over ongewenst klanten gedrag en niet zo zeer over ontwikkeling van de Flirt TAG.


Dat dus. Graag weer terug ontopic.
 

08-01-2018 00:00:00
IJsbergsla
IJsbergsla
De teammanager die alles heeft opgezet en leidt.  

08-01-2018 00:00:00
ToH
ToH
Heeft VIRMm een naam?  

08-01-2018 14:04:09
mcn-NS
mcn-NS
Treinstel 2014 heeft de naam Klaas gekregen  

08-01-2018 14:06:02
Jan-Mark
Jan-Mark
En dat is voor een of andere machinist of zoiets die daar werkt?  

08-01-2018 14:38:10
aarclay
aarclay
Is dit nou een eenmalige ludieke actie, net als bij de eerste VIRMm-1? Of gaan ze alle stelletjes van een naam voorzien?


Choo choo.....
 

08-01-2018 14:48:56
aarclay
aarclay
De 9411 had na aflevering voor eventjes een naam op de kop, maar die is er allang weer afgehaald.
Geen idee meer welke naam dat was.

Laatst bewerkt door aarclay op 08-01-2018 14:49


Choo choo.....
 

08-01-2018 14:49:51
BasSNG2001
BasSNG2001
Rini Maas (Express).


#DiscoverEU
 

08-01-2018 15:33:51
BusNL
BusNL
Foto: https://www.google.nl/search?q=rini+maas+express&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjpysHvysjYAhVGYVAKHUIKCHoQ_AUICigB&biw=1280&bih=893#imgrc=N-BUEWQVjDyK2M:  

08-01-2018 15:34:17
mcn-NS
mcn-NS
De stickers zijn van de zelfde kwaliteit als de andere stickers op de trein  

06-05-2018 19:05:07
aarclay
aarclay
Het valt mij op dat het beeldscherm in de toilet verwijderd is. Voor zover ik weet is deze nooit gebruikt. Was dit oorspronkelijk bedoeld voor reklames misschien, gezien het gekanteld opgehangen was?


Choo choo.....
 

07-05-2018 15:39:40
phantom
phantom
Quote
BusNL (ma 08 jan 2018 15:33:51 https://www.somda.nl/forum/17884/p637152/): Foto: https://www.google.nl/search?q=rini+maas+express&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjpysHvysjYAhVGYVAKHUIKCHoQ_AUICigB&biw=1280&bih=893#imgrc=N-BUEWQVjDyK2M:

Wat ik nog veel opvallender vind is dat als ik de link volg,dat ik dan een foto zie van een VIRMm
Das toch iets anders als een Flirt %08%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

07-05-2018 15:43:37
IJsbergsla
IJsbergsla
Lees eens waar het bericht erboven over ging...  

07-05-2018 15:58:06
phantom
phantom
OW zo,wacht effe,ja kwartje valt,last van een zonnesteek denk ik


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

25-06-2018 16:03:42
mcn-NS
mcn-NS
De optie van een scherm in het toilet hadden ze per ongeluk gekozen. Toen ik samen met me collega’s als eerste machinisten de trein te zien kregen werd er zelfs gevraagd of we een idee voor het scherm hadden. En er is niks mee gebreurd, meestal was het scherm uit of er stond reis info op alleen moest je wel even je hoofd 90 graden draaien omdat het scherm een kwart slag gedraaid gemonteerd was en de dia gemaakt was voor de schermen op de balkons  

25-06-2018 17:28:59
aarclay
aarclay
Haha, bijzonder!
Toen ik het voor het eerst zag zat ik al te denken aan regionale reklameberichten ofzo, zoals je vaak in openbare voorzieningen ziet. Maar handig op het toilet is het ook niet geplaatst... nee

Laatst bewerkt door aarclay op 25-06-2018 17:30


Choo choo.....
 

29-07-2019 22:07:08
DDZ7504
DDZ7504
Interessant nieuwsbericht dat zojuist is verschenen; https://www.ad.nl/alphen/andere-treinen-op-r-net-lijn-alphen-gouda~a90f6d34/

Vervoerder NS zet in het komende najaar ruim een maand andere treinstellen in op de lijn Alphen-Gouda. Daarvoor heeft de provincie Zuid-Holland toestemming gegeven. Op de lijn Alphen-Gouda rijden uitsluitend de rood-met-grijze R-Nettreinstellen. Met dat ‘etiket’ garandeert de provincie hoogwaardig openbaar vervoer met bepaalde kwaliteitseisen.

De R-Nettreinstellen zijn echter aan groot onderhoud toe. NS heeft vervangende treinstellen beschikbaar. Die zijn weliswaar technisch gelijkwaardig, zegt NS, maar ze hebben geen R-Net-uitstraling. De provincie vindt dat goed, op voorwaarde dat ze goed toegankelijk zijn. Ook moeten ze een toilet aan boord hebben.


Technisch gelijkwaardig, met toilet en goed toegankelijk. Dan lijken mij SNG en de gewone FLIRT de enige opties, toch? SLT heeft geen wifi dus dat zal minder aantrekkelijk zijn.
 

29-07-2019 22:45:37
VIRMm1
VIRMm1
Ik gok op reguliere Flirts omdat de machinisten op die lijn vaak geen bevoegdheden hebben voor ander materieel.

Ik neem aan dat ze met een kleine instructie ook met gewone Flirts overweg kunnen?
 

29-07-2019 23:10:38
Steen
Steen
Ligt het aan mij, of is het wel vreemd dat dit nodig is? Planningsfout in de onderhoudsschema's van afgelopen tijd?  

30-07-2019 00:39:50
broek53
broek53
Het gaat niet om gewoon onderhoud, maar om garantiewerk door Stadler.  

30-07-2019 00:47:04
thom
thom
Quote
Steen (ma 29 jul 2019 23:10:38 https://www.somda.nl/forum/17884/p708910/): Ligt het aan mij, of is het wel vreemd dat dit nodig is? Planningsfout in de onderhoudsschema's van afgelopen tijd?

De onderhoudsschema's van de fabriek uit zijn tegenwoordig vaak zo opgesteld dat ze de hele gebruiksduur omvatten.

Als daar in staat dat ze toe zijn aan groot onderhoud van een aantal zaken of componenten dan zullen al die stellen daar rond dezelfde tijd aan toe zijn aangezien ze allemaal kort na elkaar geleverd zijn, of wat Michiel al aangeeft, garantie werk om iets op te lossen.

Feitelijk is de ontwikkeling van een trein iets wat op de tekentafel begint en pas stopt bij buitendienst stelling.
 

30-07-2019 00:57:05
aarclay
aarclay
Ik zet ook in op de NS-FLIRT, is zo goed als gelijkwaardig, gelijke instap, en instructie vergeleken met de R-NET variant zal ook weinig schelen.

Maar kan de NS dit missen? Hoe groot is de overstand FLIRT vaak?


Choo choo.....
 

30-07-2019 01:19:12
thom
thom
Die NS Flirts kan men op diens beurt wel vervangen met ander materieel natuurlijk.  

30-07-2019 09:06:25
mambo
mambo
Zouden ze in dat geval ook HC's gaan stellen op deze treinen of zijn de "reguliere" Flirts ook geschikt voor eenmansbediening?  

30-07-2019 09:12:45
DDietzen
DDietzen
Geschiktheid voor eenmansbediening verwacht ik niet. Laatst reed ik mee met een 9600 zonder HC en daar kwam de mcn bij elke stop uit z'n cabine om bij de passagiersdeuren te gaan sleutelen.  

30-07-2019 09:17:52
Trainplaza
Trainplaza
Quote
DDietzen (di 30 jul 2019 09:12:45 https://www.somda.nl/forum/17884/p708922/): Geschiktheid voor eenmansbediening verwacht ik niet. Laatst reed ik mee met een 9600 zonder HC en daar kwam de mcn bij elke stop uit z'n cabine om bij de passagiersdeuren te gaan sleutelen.


Zou dat op de RijnGouweLijn ook kunnen zonder de nu al strakke dienstregeling in het honderd te laten lopen?

En nog een heel ander, wild idee. Heeft NS wellicht niet met een andere vervoerder geregeld om daar een aantal treinstellen te huren? Ik denk even aan Arriva, waarbij ze wel een aantal FLIRT's kunnen missen uit Limburg. Deze zijn ook geschikt voor eenmansbediening. En in Limburg hebben ze met de komst van de FLIRT's voor de drielandentrein een vrij ruim materieelpark. Vooral de E-GTW's staan vaak opgesteld in Heerlen.

Laatst bewerkt door Trainplaza op 30-07-2019 09:20
 

30-07-2019 09:22:00
VIRMm1
VIRMm1
Quote
DDietzen (di 30 jul 2019 09:12:45 https://www.somda.nl/forum/17884/p708922/): Geschiktheid voor eenmansbediening verwacht ik niet. Laatst reed ik mee met een 9600 zonder HC en daar kwam de mcn bij elke stop uit z'n cabine om bij de passagiersdeuren te gaan sleutelen.

Zijn ze in principe al. Sleutelen kan vanuit de cabine en ipv een spiegel heb je een cabineraam (of deur) welke geopend kan worden.
 

30-07-2019 11:26:37
edje
edje
Reken er maar op dat er gewoon een normale NS flirt op die lijn komt te rijden.

Dat kennen die nieuwe treinbestuurders daar allemaal wel, of er komt een kleine aanvullende cursus daarvoor.

1 vervangend stelletje zal wel voldoende zijn. Je hoeft immers niet het hele flirt park in 1x naar de werkplaats te sturen.

Elke treinstel op ICM na, is vanuit de cabine prima te gebruiken als eensmans bediening.

Laatst bewerkt door edje op 30-07-2019 11:33
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

FLIRT 3 (R-net)
RailWiki.nl