Ontwikkelingen Programma Hoogfrequent Spoor (PHS)
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
09-10-2024 10:48:52
robert5591
robert5591

De Maas is de Rijn niet. De brug voldoet aan de huidige eisen: doorvaart breedte passend voor tweebaksduwvaart, doorvaart hoogte vanaf Born 9m (stroom op 2m lager). Op wegenwiki zag ik voor de nabij gelegen verkeersbrug wel een vrij recente MIRT voor een verbreding maar niet voor een hogerlegging.
Dat maakt een vernieuwing met dubbelspoor toch een stuk minder complex. Nog wel veel geld natuurlijk.

09-10-2024 11:41:58
bnv
bnv

sjoerd (07-10-2024 14:15:12):

De Maasbrug bij Ravenstein is al jaren een knelpunt. Zolang je de treindienst er nog omheen weet te plooien, met dat lange enkelsporige stuk aan de zijde van Wychen, kun je natuurlijk zeggen: het gaat toch? Zelfs met een cargo ertussendoor heeft men er pas nog een stoomdienst tussendoor gekregen, weliswaar met vertraging voor de 6600, maar met een doortastende machinist erop worden er nog minuten uitgereden.

En toch is de Maasbrug een flinke klus. Zomaar vier boogjes naast de bestaande leggen is technisch wel mogelijk (de pijlers zijn nog altijd geschikt voor een tweede spoor aan de zuidzijde). Maar: de brug houdt nu al iedereen in de buurt wakker, en is nog niet aan het einde van de levensduur. Een van de pijlers staat midden in de Maas, wat voor de scheepvaart een belemmering is. Vervanging door een stille, dubbelsporige (betonnen?) brug met betonnen aanbruggen, het vervangen door onderdoorgangen van de twee overwegen aan weerszijden, en het verbreden van de oostelijke oprit (niet geschikt voor een tweede spoor) en de aankoop van grond ten oosten van de brug (want niet behorend tot spoors eigendom) vormen nog een heel karwei. Dat is dus voorlopig nog geen positief punt voor het versnellen van treindiensten.

• Nog niet aan het einde van de levensduur..... vervanging gaat dan blijkbaar plaatsvinden als het zover is. Zijn de problemen omtrent de dienstregeling ondergeschikt aan het tijdstip van vervanging? Kan het wellicht nog wel even duren. Geen idee hoe lang

09-10-2024 13:46:16 1
Rsb
Rsb

Er zijn geen problemen door de brug, maar door andere dwangpunten in de dienstregeling. Denk aan aansluiting van de HSL bij Bd (is dat ook nog Bda?), Tba, Vga, flessenhals Nm - Ah, Va, rondom Zp, Spa, Dv-Ost, zuidkant Zl.

Natuurlijk is het 'makkelijk' als het dubbelsporig is, maar zoals je ziet meer dan genoeg andere en minder dure projecten.

10-10-2024 09:37:10
SpoortNiet
SpoortNiet

Er kan natuurlijk ook gekozen worden om de brug bij Ravenstein toch nu al te vervangen door een dubbelsporige, geluidsarme en minder-doorvaart-belemmerde brug, en dan de nog niet afgeschreven huidige brug stroomopwaarts bij Mook weer te monteren om ook daar een spoorverdubbeling te realiseren.

Somda In de Wolken Weddings advertentie

10-10-2024 11:17:30
b2py
b2py

Ik kan je op een briefje geven en durf mijn hand er wel voor in het vuur te steken dat de brug niet voldoet aan moderne rekeneisen die van toepassing zijn bij vernieuwbouw of hergebruik. Dit betekent dat eenvoudig een brug er naast leggen niet kan en nieuwe landhoofden en pijlers gerealiseerd moeten worden om een tweede brug op neer te kunnen leggen.

19-12-2024 01:19:31
JOver
JOver

ProRail schrijft dat de bouw van de stations Rijswijk Buiten, Schiedam Kethel*, Rotterdam Van Nelle en Dordrecht Leerpark verder onderzocht gaat worden na besluit van de provincie (uitgebreider dan wat ProRail schrijft), alsmede de bouw van twee extra sporen tussen Rtd en Dtcp. Verder ook onderzoeken naar aanpassingen aan Ddr, Laa, Ledn en Sdm.

* Uitspraak ke-TEL of KEE-tel? Bij verkeersinformatie op de radio zo'n 15 jaar geleden die eerste uitspraak gehoord ('Knooppunt keTHELplein') en sindsdien altijd zo uitgesproken indien het betrekking heeft op dat plaatsje. Onlangs ben ik ook de tweede uitspraak tegengekomen, dus vandaar de vraag.

Laatst bewerkt door JOver op 19-12-2024 14:50

19-12-2024 07:41:46
mdeen
mdeen

Ik heb juist in mijn herinnering dat bij verkeersinformatie de klemtoon altijd op de eerste lettergreep lag. Maar ik laat me graag door dr. Galesloot corrigeren.

19-12-2024 12:02:41
Muizeneus
Muizeneus

JOver (19-12-2024 01:19:31):

ProRail schrijft dat de bouw van de stations Rijswijk Buiten, Schiedam Kethel*, Rotterdam Van Nelle en Dordrecht Leerpark verder onderzocht gaat worden na besluit van de provincie (uitgebreider dan wat ProRail schrijft), alsmede de bouw van twee extra sporen tussen Rtd en Dtcp. Interessant bij die laatste is dat een van de onderzoeksrichtingen een dubbeldeksspoor is. Weer 'ns wat anders dan een dubbeldekker :).

Waar haal je dat laatste vandaan? Ik zie alleen dat er gesproken wordt over deels verhoogd en/of deels verdiept, dat kan ook betekenen 4 nieuwe sporen op een verhoogde of in een verdiepte ligging.

Dubbeldeksspoor bestaat overigens al wel, bijvoorbeeld in de Amsterdamse Noordzuidlijn

19-12-2024 12:36:11
kleine_man
kleine_man

Muizeneus (07-10-2024 09:30:53):

De 3600 nog langzamer inleggen? 😢

De 3600 is al enorm langzaam ingelegd, de rit is maar 2 minuten sneller dan 20 jaar geleden toen ook in Est, (toen nog) Tbw en Gz gestopt werd, en ook toen was de drgl al ruim en stond de trein 6 minuten stil in Bd.

Ik had juist gehoopt dat men uitbreiding van de infra zou gaan gebruiken om de 3600 te versnellen. De voordelen daarvan zijn duidelijk, kortere reistijd voor doorgaande reizigers en ruimere overstappen in Bd op de Benelux en in Rsd op de treinen naar Zeeland. Je komt alleen in de knoop met de 6600 dus daar zal dan een andere oplossing voor moeten komen. Maar met viersporigheid Ht-Vga en minder cargo's op de Brabantroute moet daarin toch ook meer mogelijk zijn.

Een beetje late reactie.

Het probleem van de 3600 is dat deze zowel in de knoop van Zwolle als in de knoop van Roosendaal moet vallen. In Zwolle is de knoop om .01/.31 en in Roosendaal is deze om .16/.46, dus de 3600 moet tijdens zijn rit ongeveer een kwartier verliezen. In het verleden is dit geprobeerd op te lossen door de 3600 te knippen in Nijmegen. Van Nijmegen werd het de 3700 die als stoptrein uit Arnhem kwam. Dus zolang dat kwartier erin zit heeft versnellen van de 3600 geen zin, of er moet geaccepteerd worden dat deze buiten de knopen gaat vallen.....

Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.

19-12-2024 13:45:56
Muizeneus
Muizeneus

Eeuh de knopen in Zl en Rsd zijn precies andersom en juist de huidige aansluitingen daarop zijn niet lekker, aan beide zijden gaan de overstappen regelmatig de mist in omdat het net allemaal te krap is en in Rsd staan de IC's naar Zeeland wortel te schieten om op de 3600 te wachten. 5 minuten later vertrekken uit Zl en 10 minuten eerder aankomen in Rsd zou veel beter zijn wat de knopen Zl en Rsd betreft alleen dat levert onderweg heel veel conflicten op, want dan komt de 3600 zichzelf tegen op spoor 3 in Zp, en op de brug van Rvs, om nog maar te zwijgen van de conflicten met andere treinseries.

19-12-2024 14:50:37
JOver
JOver

Muizeneus (19-12-2024 12:02:41):

JOver (19-12-2024 01:19:31):

ProRail schrijft dat de bouw van de stations Rijswijk Buiten, Schiedam Kethel*, Rotterdam Van Nelle en Dordrecht Leerpark verder onderzocht gaat worden na besluit van de provincie (uitgebreider dan wat ProRail schrijft), alsmede de bouw van twee extra sporen tussen Rtd en Dtcp. Interessant bij die laatste is dat een van de onderzoeksrichtingen een dubbeldeksspoor is. Weer 'ns wat anders dan een dubbeldekker :).

Waar haal je dat laatste vandaan? Ik zie alleen dat er gesproken wordt over deels verhoogd en/of deels verdiept, dat kan ook betekenen 4 nieuwe sporen op een verhoogde of in een verdiepte ligging.

Dubbeldeksspoor bestaat overigens al wel, bijvoorbeeld in de Amsterdamse Noordzuidlijn

Goeie vraag. Zou best kunnen dat ik het gewoon glad verkeerd heb gelezen, of dat het sindsdien aangepast is. In ieder geval verwijderd uit het origineel, bedankt.

19-12-2024 18:04:53
Marco
Marco

kleine_man (19-12-2024 12:36:11):

Dus zolang dat kwartier erin zit heeft versnellen van de 3600 geen zin, of er moet geaccepteerd worden dat deze buiten de knopen gaat vallen.....

In Zwitserland besparen ze in zulke gevallen kosten noch moeite om het traject een kwartier te versnellen, ipv de trein een kwartier te vertragen 😛

19-12-2024 18:24:15
michaben
michaben

Dat valt wel mee, vrijwel alle doorgaande intercity's via Bern of Zürich hebben daar lange stops variërend van 6 tot 13 minuten.