Materieeltekorten bij NS
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
29-08-2016 18:36:36
michaben
michaben
Het is lastig te vergelijken gezien de enorme chaos destijds qua materieel, materieel werd meerdere keren terzijde en weer opnieuw in dienst gesteld. Ik kan niet zo snel achterhalen in welk jaar al het ICK en ICL daadwerkelijk tegelijkertijd in dienst is geweest, als dat ooit überhaupt is voorgekomen. Er waren dan misschien net wat meer zitplaatsen aanwezig zo rond 2009, maar zonder te weten hoeveel er terzijde stonden kun je het niet vergelijken.  

29-08-2016 20:03:49
SunKeeper
SunKeeper
Heeft het ook niet te maken met spoorcapaciteit op de drukste trajecten?
Nu kunnen daar vaak twee treinen gelijktijdig per richting rijden, op spoor wat er 6 jaar geleden (en daarvoor) nog niet lag. Dat geldt ook voor verlengde perrons en verbouwde stations die groter geworden zijn.

Je kunt namelijk wel veel materieel hebben staan, maar als je er niet de ruimte voor hebt juist op die plaatsen waar je het nodig hebt..

Laatst bewerkt door SunKeeper op 29-08-2016 20:04
 

29-08-2016 20:50:00
thom
thom
Quote
broek53 (ma 29 aug 2016 17:13:56 https://m.somda.nl/forum/17207/p589247/): Allemaal interessant voor het eerder genoemde DDM1 topic, denk ik.
Overigens verbaast de uitspraak over meer zitplaatsen/capaciteit dan ooit tevoren mij wel. Ik heb altijd gedacht dat het hoogtepunt gelegen heeft toen NS de rijtuigen ICK en ICL had, het (bijna) volledige park mat '64, DDM-1 compleet, DDAR met veel meer zitplaatsen dan DDZ en uiteraard de hele vloot ICR. SLT was daarna toch niet genoeg om dat allemaal te vervangen cq het verlies goed te maken?

Ik was even in de veronderstelling dat we daar ook zaten
 

29-08-2016 21:14:23
bart84
Moderator
bart84
Quote
michaben (ma 29 aug 2016 18:36:36 https://m.somda.nl/forum/17207/p589264/):Ik kan niet zo snel achterhalen in welk jaar al het ICK en ICL daadwerkelijk tegelijkertijd in dienst is geweest, als dat ooit überhaupt is voorgekomen.
In 2007 en 2008 reed er zowel ICL en ICK rond aldus de RailWiki

Laatst bewerkt door bart84 op 29-08-2016 21:14


Mvg. Bart
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

29-08-2016 22:06:10
broek53
broek53
Ja, op 1 januari 2008 waren 150 ICK en 66 ICL in dienst, alsmede 206 plan V's en 29 plan T's (plus het complete park DDM-1 en DDAR). Nog niet aanwezig waren SLT en VIRM-4.  

29-08-2016 22:33:43
michaben
michaben
Dus dat is dan als ik het goed heb zo'n (aantal zitplaatsen):
14.000 ICK + ICL
37.000 Plan V + T
11.500 DDM1
39.000 DDAR
-------
101.500 totaal

Daar is nu van over:
7.000 DDM1
7.500 DDAR
23.250 DDZ
-------
37.750

En daar is bijgekomen:
35.000 SLT
20.000 VIRM
-------
55.000

Bij elkaar 92.750, toch wat minder dan in 2007. Op zich zijn ICK en ICL goed opgevangen door VIRM, de capaciteit is zelfs iets uitgebreid. SLT is net iets minder dan wat er toen nog aan Mat '64 was maar scheelt niet veel. DDM1 is een verlies doordat niet alle bakken nu terugkeren, maar dat wordt nog opgevangen door VIRM. DDAR maakt het verschil, naast de bijna 2000 zitplaatsen in bakken die niet teruggekeerd zijn, heeft de verbouwing tot DDZ zitplaatsen gekost.

Dan neem ik ICR niet mee, in 2007 reden er nog zo'n 200 rijtuigen mee in de binnenlandse dienst, goed voor zo'n 17.500 zitplaatsen. Momenteel is dat amper de helft daarvan, de andere helft wordt nog aan gesleuteld voor de nieuwe dienstregeling en zijn in wijzigingsblad september dus nog niet beschikbaar. Nog eens 10.000 zitplaatsen in de min dus.

Laatst bewerkt door michaben op 29-08-2016 22:34
 

29-08-2016 22:41:06
Klaasje
Klaasje
Hoeveel zitplaatsen heeft het afmaken van de revisie van ICM nog opgeleverd? Dat is niet heel veel maar dat zal allicht ook nog wel duizend kunnen zijn. Verder speelt NS nu wel een beetje vals door het te hebben over zitplaatsen+staplaatsen en dan is SLT alleen al genoeg om mat'64 te vervangen schat ik zo in.  

29-08-2016 22:46:54
treinfan
treinfan
Het hele park SLT biedt ruim 36000 staanplaatsen, dat is ruim meer dan het aantal staanplaatsen in het park mat '64. Met het gebruik 'vervoersplaatsen' klopt het dus  

29-08-2016 22:52:23
michaben
michaben
Tja, op die manier maakt de NS het vrijwel onmogelijk de boel te vergelijken, want in het verleden was er materieel dat nu als sprinter rijdt nog sneltrein of zelfs intercity (DDAR is voor alles gebruikt volgens mij), waarvoor dus andere plannormen van toepassing waren.

De revisie van ICM heeft ook nog wat opgeleverd ja, volgens mij hebben de viertjes er 21 zitplaatsen bijgekregen en de drietjes er zo rond de 14 (weet niet exact hoeveel klapzittingen ICM had). Dus dat zijn er nog zo'n 2250 zitplaatsen bij.

Laatst bewerkt door michaben op 29-08-2016 22:53
 

29-08-2016 23:09:00
timtrein
timtrein
En dan zou je nog moeten corrigeren naar de hoeveelheid treinen die dagelijks rijden...  

30-08-2016 07:40:41
b2py
b2py
Nou ben ik geen expert in concessies maar is NS niet sinds 2007 een groot deel van zijn operatiegebied verloren?  

30-08-2016 07:44:21
martijn
martijn
Groot deel is wat overdreven, alleen Zwolle - Emmen en Zutphen - Apeldoorn. En komende december dan de Zuidlimburgse sprinterlijnen (en Gouda - Alphen a/d Rijn als je dat meetelt)  

30-08-2016 07:50:54
b2py
b2py
Limburg en Noord-Nederland waren ze al kwijt toen?  

30-08-2016 07:58:33
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
de regionale lijnen in het noorden (minus Zl - Emn) zijn al jaren het domein van Arriva, in Limburg ging het uiteraard alleen om de Maaslijn (Nm - Rm) en de Heuvellandlijn (Mt - Hrl - Krd) die door Veolia worden gereden. Daar komt in december dan Mtr - Rm bij en Std - Hrl (uit mijn hoofd gezegd). Dat scheelt je nog wel wat composities SGM denk ik zo (al is het ook weer niet wereldschokkend...)

Laatst bewerkt door SleutelMan op 31-08-2016 13:39, reden: foutje gecorrigeerd...
 

30-08-2016 08:23:35
martijn
martijn
Limburg heb ik niet genoemd omdat dat december 2006 was en de noordelijke lijnen zijn inderdaad al in 1999 en 2000 overgegaan naar NoordNed, later Arriva.  

31-08-2016 07:13:42
mdeen
mdeen
Quote
b2py (di 30 aug 2016 07:50:54 https://m.somda.nl/forum/17207/p589329/): Limburg en Noord-Nederland waren ze al kwijt toen?

Noord-Nederland al in 1999, Limburg in 2007, maar de bulk daarvan zijn dieseltreinen wat dus niets toevoegt. Veolia heeft nog zeker een half jaar met Plan-V doorgereden.
Ook de valleilijn was in 2007, maar ook daar werd eerst nog met Plan-V gereden.
Zwolle-Emmen was pas in 2012.

En veel stellen waren dit allemaal niet. En ook in een tijd dat er nog niet echt materieeltekort heerste.
 

31-08-2016 07:56:16
daniel_ddr
daniel_ddr
Dordrecht - Geldermalsen was ook nog per drgl 2007, daar bleven het eerste jaar nog 10 Plan V´s rijden (9 nadat er eentje het NK jukspringen won%08% )


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

27-09-2016 22:48:29
wouter15
wouter15
Medewerkers van de NS mogen niet meer in de spits met de trein reizen: http://www.telegraaf.nl/binnenland/26686136/__NS_ers_moeten_de_spits_mijden__.html  

28-09-2016 07:03:11
Daan!
Daan!
Als Flirt straks ingestroomd is, betekent dat het einde voor DD-AR?  

28-09-2016 07:30:03
bacr
bacr
Zou denken DDM1?  

28-09-2016 07:31:51
martijn
martijn
DD-AR gaat er het eerst uit. DDM1 is nog enigszins opgeknapt.  

28-09-2016 07:58:42
VIRMm1
VIRMm1
Flirt komt voor mat64, DDAR en DDM1, SNG komt voor SGMm  

28-09-2016 08:22:03
nathanvos2
nathanvos2
Het lijkt mij eerder dat de DDAR en DDM er nog wel een paar jaar er in blijft. De NS zit nu al te kloten met te weinig materieel. Wacht eerst maar eens af als de SNG ingestroomd is.  

28-09-2016 08:44:22
jelmerrr
jelmerrr
Maar er blijft toch ook iets extra SGM over gezien het feit dat de NS Limburg en de lijn daar bij Ms weggaat?  

28-09-2016 10:00:31
Klaasje
Klaasje
NS heeft de grootschalige revisie van VIRM uitgesteld in verband met het materieeltekort en Nedtrain is heel hard haar best aan het doen om materieel zo min mogelijk aan de kant te houden. Als er straks wat meer ruimte is zijn dat zomaar zaken die weer heel anders kunnen worden. Daaroverheen krijgen we straks nog de inbouw/activatie van ERTMS in VIRM, DDZ, SLT en FLIRT. Ga er maar rustig vanuit dat er eerst niets aan de kant gaat.

Als er straks wat aan de kant gaat dan zal dat materieel zijn waar het snelste iets aan moet gebeuren. Dan zie ik in DDAR en SGM2 de grootste kanshebbers. DDAR is maar heel minimaal opgelapt om weer in dienst te komen en SGM2 heeft nog steeds geen magneetremmen.
 

28-09-2016 12:29:33
ZJ37
ZJ37
Quote
jelmerrr (wo 28 sep 2016 08:44:22 https://m.somda.nl/forum/17207/p592797/): Maar er blijft toch ook iets extra SGM over gezien het feit dat de NS Limburg en de lijn daar bij Ms weggaat?
Materieel Hoekse Lijn komt vanaf april 2017 vrij, dat zijn ook weer een bak of 22.
 

28-09-2016 16:54:02
michaben
michaben
De NS gaf als reden voor de spoedbestelling van de FLIRTs aan dat ze met spoed materieel nodig hadden, niet dat men met spoed bestaande dubbeldekkers wilde afvoeren.  

28-09-2016 17:44:38
Daan!
Daan!
Maar wie zegt dat die reden daadwerkelijk aan alle kanten getoetst is en dat die ook valide was?  

28-09-2016 17:53:13
R1-2010
R1-2010
Nou, vertel, jij hebt blijkbaar keiharde bewijzen dat de reden die NS geeft niet klopt?  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


28-09-2016 19:17:01
b2py
b2py
Zij moeten het ook positief framen hè...  

28-09-2016 20:14:28
mren
mren
Aanbestedingsregels kunnen omzeild worden door beroep te doen op het spoedeisende karakter van een opdracht.  

29-09-2016 00:28:33
thom
thom
Maar NS ligt knap onder een vergrootglas, dus het risico nemen de zaak anders voor te stellen dan dat het is is natuurlijk vragen om problemen met de grote kans dat zulks wel aan het licht komt...
Daarnaast is die gedachte ookwel wat naïef ingesteld, en zouden de Flirts nu weleens duurder aangeschaft kunnen zijn dan dat een alternatief gekost zou hebben zijn in geval van een openbare aanbesteding.

Daarnaast verschilt de opknapbeurt van DDAR en DDM1 niet zo bar veel en is de kans dat die de SGM's gaan overleven wel reeël. SGM gaat immers nu langzaam richting het einde van de revisie termijnen terwijl DDAR en DDM1 die nu juist net gehad hebben en dus langer mee kunnen...

Laatst bewerkt door thom op 29-09-2016 00:30
 

29-09-2016 00:38:49
Frontier
Frontier
Je moet wel goed gek zijn om het van oudsher meest onbetrouwbare (en daardoor duurste) materieel, en dan in het bijzonder de tweetjes met de steeds uitgebreidere inzetbeperkingen, langer in dienst te houden dan DDAR (en DDM1).


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

29-09-2016 00:47:00
thom
thom
Met het aantal SGM'en wat op een juk geklapt is door hun fantastische remsysteem is SGM zéker duurder %08%

Plus dat DDAR en DDM1 natuurlijk van een heel ander segment is dan SGM, er kunnen bijvoorbeeld íets meer reizigers in dus het is maar net wat het benodigde inzetgebied is en welke stellen je dus meer aan hebt.

Laatst bewerkt door thom op 29-09-2016 00:50
 

29-09-2016 00:54:14
Frontier
Frontier
Ik denk dat alle reizigers het er unaniem over eens zijn dat hoe meer zitplaatsen de trein heeft hoe beter de trein is.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

29-09-2016 01:00:21
thom
thom
Ongetwijfeld, evenals dat ze voor SGM's zouden kiezen omwille van het comfort %08%  

29-09-2016 09:02:45
VIRMm1
VIRMm1
Buiten dat begint SGMm gewoon echt op te raken. Van buiten ziet het er misschien allemaal nog netjes uit (over het algemeen goed in de verf) en van binnen ziet het er niet ouder uit dan ander materieel, maar technisch is het gewoon niet veel meer. Heel veel vreemde storingen (zoals een poos terug met het groene lamp DD probleem) en tractie installaties die niet meer betrouwbaar zijn.
Tel daarbij op dat de tweetjes niet solo mogen na oktober en dat de Vmax maar 120 is, dat maakt het gewoon materieel wat geen lang leven meer beschonken is.
 

29-09-2016 09:49:26
Chrisdb
Chrisdb
Quote
Klaasje (wo 28 sep 2016 10:00:31 https://m.somda.nl/forum/17207/p592804/): NS heeft de grootschalige revisie van VIRM uitgesteld in verband met het materieeltekort en Nedtrain is heel hard haar best aan het doen om materieel zo min mogelijk aan de kant te houden. Als er straks wat meer ruimte is zijn dat zomaar zaken die weer heel anders kunnen worden. Daaroverheen krijgen we straks nog de inbouw/activatie van ERTMS in VIRM, DDZ, SLT en FLIRT. Ga er maar rustig vanuit dat er eerst niets aan de kant gaat.


Kunnen ze die revisie niet gewoon afblazen tot in ieder geval de volgende concessie? ICNG is dan ingestroomd; er is dan genoeg spul om VIRM in zeer kleine aantallen aan de kant te zetten. Onze reizigersstroom is gewoon niet gemaakt voor revisies. Moet je alleen doen als er een (goed functionerend) materieeloverschot is.

Plus dat er een voordeel is om de kosten nog eens goed tegen het licht te houden, zet liever geld in voor meer sociale veiligheid ofzo, wat overblijft kan dan eventueel naar groot onderhoud van welke trein dan ook...

Laatst bewerkt door Chrisdb op 29-09-2016 09:52
 

29-09-2016 10:00:18
maarten83
maarten83
Quote
Chrisdb (do 29 sep 2016 09:49:26 https://m.somda.nl/forum/17207/p592977/):
Quote
Klaasje (wo 28 sep 2016 10:00:31 https://m.somda.nl/forum/17207/p592804/): NS heeft de grootschalige revisie van VIRM uitgesteld in verband met het materieeltekort en Nedtrain is heel hard haar best aan het doen om materieel zo min mogelijk aan de kant te houden. Als er straks wat meer ruimte is zijn dat zomaar zaken die weer heel anders kunnen worden. Daaroverheen krijgen we straks nog de inbouw/activatie van ERTMS in VIRM, DDZ, SLT en FLIRT. Ga er maar rustig vanuit dat er eerst niets aan de kant gaat.


Kunnen ze die revisie niet gewoon afblazen tot in ieder geval de volgende concessie? ICNG is dan ingestroomd; er is dan genoeg spul om VIRM in zeer kleine aantallen aan de kant te zetten. Onze reizigersstroom is gewoon niet gemaakt voor revisies. Moet je alleen doen als er een (goed functionerend) materieeloverschot is.

Plus dat er een voordeel is om de kosten nog eens goed tegen het licht te houden, zet liever geld in voor meer sociale veiligheid ofzo, wat overblijft kan dan eventueel naar groot onderhoud van welke trein dan ook...


Door die revisie niet uit te voeren of uit te stellen zullen stellen aan de kant gezet moeten worden vanwege verlopen revisietermijnen en zullen defecten toe nemen. Lijkt me niet wenselijk.
 

29-09-2016 10:59:45
Klaasje
Klaasje
Het gaat er nu ook om dat de revisie reden is dat er niet spul aan de kant gaat als er nieuw spul is. Als er geen revisie nodig zou zijn zou dat betekenen dat het DDAR meteen aan de kant zou gaan naar alle waarschijnlijkheid.  

29-09-2016 11:13:14
VIRMm1
VIRMm1
De eerste generatie virm is echt aan een revisie toe. De staat van de treinen is ver ondermaats, en ze beginnen ook steeds onbetrouwbaarder te worden. Laat je ze zo nog een paar jaar doorrijden dan is het geen betrouwbaar product meer. (Los van revisietermijnen die wel of niet behaald worden)  

29-09-2016 12:20:43
broek53
broek53
Even terug op aarde en in de realiteit: Ik hoop niet dat er enigszins serieus gedacht wordt dat er nu even tegen Haarlem gezegd wordt dat ze de ruim twee jaar voorbereide renovatie van VIRM verder wel op hun buik kunnen schrijven, de materialen kunnen afbestellen en terugsturen en de werknemers voorlopig maar naar huis. Kortom: als je wilt sturen vanaf de wal, moet je het schip niet laten zinken.  

29-09-2016 15:50:53
VIRMm1
VIRMm1
Ook dat speelt inderdaad mee ja.

Straks als de Flirt er helemaal is en alle oude dubbeldekkers nog in dienst zijn kan DDZ helemaal naar de intercity diensten en dat geeft weer ruimte voor de Virm revisie.
 

30-09-2016 00:25:18
thom
thom
Volgens mij vergeet men hier weleens wat het doel van een revisie is, voornamelijk het opknappen of wisselen van componenten om juist vóór te zijn dat deze in verval beginnen te raken.

Van een component is aardig te berekenen wat de standtijd waarin uitval minimaal is, en door ze preventief aan te pakken hou je de beschikbaarheid op een hoog niveau.

Je kunt ook defect afhankelijk onderhoud gaan doen en wachten met vervangen tot het stuk gaat, maar dan gaan er morgen héél wat meer treinen uitvallen...
 

30-09-2016 09:32:13
mich
mich
Klopt, echter hoef je bij revisie niet persee iets te vervangen, je moet alles nakijken of het nog aan de eisen voldoet. Zo nee kun je zowel repareren als vervangen. Zo ja mag het gewoon blijven zitten. Dat dat niet gebeurd is een keuze voor betrouwbaarheid en geen verplichting.  

30-09-2016 10:29:40
sjoerd
sjoerd
Dat zegt Thom ook. Daarnaast uit hij zorg voor betrouwbaar treinverkeer door preventief vervangen in sommige gevallen de voorkeur te geven.  

30-09-2016 12:50:42
thom
thom
Of hoe en wat je dat precies doet leg je vast in je onderhoudsvoorschriften.

Heb je daarin vastgelegd dat je een component na een x-aantal tijd of afgelegde km's een volledige revisie geeft dan ben je daar ook toe verplicht.
 

01-11-2016 17:10:35
michaben
michaben
De spitsbussen hebben niet geholpen tegen het materieeltekort, de bussen rondom Ut zijn al sinds week 42 uit de reisplanner verwijderd, de bussen rondom Asd zijn per week 47 verwijderd....  

01-11-2016 17:21:37
Frontier
Frontier
Goh, verrassend. %08%


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

01-11-2016 17:22:27
train85
train85
Klopt de meeste van jullie wisten al dat dit succes werd. Daarom hebben ze nu de trajecten spitsmijden en kortingreizen uitgebreid met 6 trajecten.

Meer info:

NS breidt de proef voor spitsmijden met MyOV uit van twee naar zes trajecten. Vanaf 1 november kunnen reizigers ook meedoen op de lijnen Den Bosch-Utrecht, Arnhem-Utrecht, Veenendaal-Utrecht en Hilversum-Utrecht. Eerder kon dit al vanuit Geldermalsen en Amersfoort naar Utrecht. De proef - waarbij reizigers punten sparen als ze in minder drukke treinen reizen - vervangt de tijdelijke inzet van spitsbussen die sinds augustus op een deel van deze trajecten rijden. Deze trekken slechts enkele reizigers en worden na 18 november 2016 stopgezet. Het aantal NS-reizigers dat sinds 15 augustus meedoet aan MyOV is boven verwachting: 6.000 NS-reizigers hebben de app inmiddels gedownload.

NS onderzoekt of met MyOV de spits beter gespreid kan worden om zo de overlast van te drukke treinen in de spits te beperken. De eerste resultaten zijn bemoedigend maar het is nog te vroeg om te zien of het leidt tot minder drukke treinen.

De gekozen trajecten zijn spoorlijnen waarin het in de spits druk kan zijn. De MyOV-app laat zien welke treinen doorgaans rustiger zijn en zo punten opleveren. Reis je met deze treinen, dan spaar je punten die je kunt inwisselen voor een cadeau: van gevulde koek met koffie tot bioscoopkaartjes of spoordeelwinkeluitjes. 25 keer met de trein naar Utrecht? Dat kan straks zomaar een gratis bioscoopkaartje opleveren, mits je de juiste trein neemt. NS is het derde spoorbedrijf dat deelneemt aan MyOV. Eerder startten vervoerders Arriva en Connexxion een proef met MyOV om de drukke spits op hun treindienst te spreiden.

Drukke treinen

Door de aanhoudende groei van de economie en de dalende werkloosheid, reizen steeds meer mensen met de trein. In de spits kan het daardoor soms erg druk zijn. De afgelopen maanden nam NS diverse maatregelen. Naast een proef met spitsmijden, bracht NS in september 11 oude dubbeldekkers terug op het spoor. Dit leverde 8.700 extra vervoersplaatsen. Vanaf de nieuwe dienstregeling stromen de nieuwe sprinters in die NS met spoed bestelde. Dit levert uiteindelijk 16.700 extra vervoersplaatsen op.

Nieuwe proef: Alkmaar – Amsterdam Sloterdijk

Reizigers die in de buurt van Alkmaar wonen, kregen afgelopen weekend van NS een brief waarin ze uitgenodigd werden mee te doen aan een nieuwe proef: indetrein.spitsmijden.nl . Uiteindelijk worden 1000 deelnemers geselecteerd. Zij worden gevraagd om in de periode van 6 november 2016 t/m 17 februari 2017 vaker dan nu buiten de (piek)spits te reizen. Voor reizen buiten de piekspits, krijgen reizigers een beloning in de vorm van waardepunten. De waarde hiervan kan oplopen tot 5 euro per reis. Reizigers kunnen de punten inwisselen bij de webshop van indetrein.spitsmijden.nl. Denk daarbij aan powerbanks, headphones, OV-tegoed, e-readers of een tegoedbon voor bol.com. De proef wordt uitgevoerd door het bedrijf ARS T&TT. Deelnemers kunnen zich aanmelden op www.indetrein.spitsmijden.nl.
 

01-11-2016 21:28:29
daniel_ddr
daniel_ddr
Die proef op Amr-Ass lijkt wel verdacht veel op het principe van MyOV, al is de webshop wellicht handiger dan een app waar MyOV mee werkt. Bij die laatste lag de server er vanavond al even uit en moet je sowieso erg veel geduld hebben (app openen duurt al lang en als je punten inwisselt bij NS duurt het een week voordat je je couponcode krijgt)

Spitsmijden is trouwens een beetje een verkeerd woord: in MyOV krijg je meer punten voor een minder drukke spitstrein dan voor een trein in de daluren. (In mijn geval nu gedurende de hele proefperiode op Ut-Amf 15.490 punten voor zoveel mogelijk de 1718 en 1759 gebruiken). Da's toch weer een overgangskaartje en binnenkort maar eens een 1e klas weekenddagkaart gratis en dan heb ik nog punten over


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

21-02-2017 09:45:56
maarten83
maarten83
Op nu.nl staat dit bericht http://www.nu.nl/politiek/4484025/dijksma-mistig-richting-kamer-oplossen-spoorproblemen.html

Worden hier niet de eerder gesloopte mat 64 stellen verward met de nog niet gesloopte? En dus een verkeerde rekensom gemaakt?
 

21-02-2017 09:48:43
Astraea
Astraea
Dat is een gevoel dat ik ook kreeg na het lezen van het nogal vage artikel. En buiten dat, het sloopprogramma van de Mat '64 loopt al jaren, dat mag toch niet als een verrassing heten, dus wat is nu precies het probleem?  

21-02-2017 10:47:45
VIRMm1
VIRMm1
"Je moet geen oude schoenen weggooien voordat je de nieuwe binnen hebt."

Waren de nieuwe schoenen niet de SLT en zijn de oude schoenen (Mat64) gewoon nog langer gebruikt dan oorspronkelijk gepland? %08%

Wat een gezeur om niks.

Een hoop mat64 stellen stonden al lang terzijde en waren verre van dienstvaardig.
Dat die gesloopt worden maakt toch helemaal niks uit.
De treinen die uiteindelijk nog dienst hebben gedaan tot april stonden juist genomineerd om gesloopt te worden maar zijn uiteindelijk langer in dienst gebleven dan oorspronkelijk gepland.

Politiek en het spoor gaat gewoon niet samen...
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

21-02-2017 11:37:20
moderator
Moderator
moderator
Ongenuanceerd bericht (en reacties daarop) verwijderd. Discussie is altijd mogelijk op dit forum (graag zelfs!) maar laten we het wel gezellig houden.

Laatst bewerkt door moderator op 21-02-2017 11:45
 

21-02-2017 11:53:17
broek53
broek53
Quote
VIRMm1 (di 21 feb 2017 10:47:45 https://m.somda.nl/forum/17207/p608453/): "Je moet geen oude schoenen weggooien voordat je de nieuwe binnen hebt."

Waren de nieuwe schoenen niet de SLT en zijn de oude schoenen (Mat64) gewoon nog langer gebruikt dan oorspronkelijk gepland? %08%

Wat een gezeur om niks.

Een hoop mat64 stellen stonden al lang terzijde en waren verre van dienstvaardig.
Dat die gesloopt worden maakt toch helemaal niks uit.
De treinen die uiteindelijk nog dienst hebben gedaan tot april stonden juist genomineerd om gesloopt te worden maar zijn uiteindelijk langer in dienst gebleven dan oorspronkelijk gepland.
Politiek en het spoor gaat gewoon niet samen...

Uit het artikel blijkt, met althans onze kennis van de gang van zaken, dat het kamerlid Helvert ten onrechte de staatssecretaris beschuldigd van onjuiste berichtgeving eind 2015. Het kamerlid doet dit door een onjuiste aftreksom te maken: hij veronderstelt dat van de 43 plan V's waar Dijksma over sprak er tegelijkertijd 38 gesloopt zijn en er dus maar vijf over waren ter versterking van de gelederen. Dat komt omdat hij blijkbaar veronderstelt dat het om dezelfde stellen gaat en uiteraard is dat niet juist. I&M heeft alleen in een heel ander verband de sloop van veel langer geleden afgevoerde stellen genoemd en dat waren er over een bepaalde periode gemeten blijkbaar 38. Maar heel andere stellen dus. De inzet van de toen nog 43 rijvaardige stellen is gewoon gebeurd zoals door de staats medegedeeld: per drgl 2016 zijn ze reserve geworden en tegen 1 april 2016 alsnog afgevoerd. Kortom: foutje van het kamerlid.
De oude-schoenen-discussie in het algemeen is eind 2015 uitgebreid gevoerd, ook in de kamer. En dat is dus een oude koeiendiscussie (wel leuk in een tijd dat NS bijna niet meer weet waar het het overschot aan materieel moet laten)
 

21-02-2017 12:37:25
jeanne
jeanne
Opmerkelijk. %05% Waar gaat dit in hemels naam om. Lieve mensen het is verkiezingstijd dus gebruik je alles om een opponent te beschadigen. %04% Schijnt trouwens geoorloofd te zijn. Des te opmerkelijker dat men daar nu juist het Mat'64 voor gebruikt, daar deze mensen stellig van menig waren dat dit materieel toch echt te gevaarlijk was om nog langer dienst te mogen doen. Kortom kilo's boter en een hoop gekrakeel om niets! En ja, dit is nu echt de retoriek die in verkiezingstijd thuis hoort, weet u. %08% Oef..........


Jeanne Kok
 

21-02-2017 18:38:24
roja
roja
Bedankt, !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! maar dat was wel de werkelijkheid.
En in verkiezingstijd moet je ook met duidelijke argumenten komen en niet zo om alles heen draaien.

Laatst bewerkt door roja op 21-02-2017 18:40
 

21-02-2017 18:55:09
b2py
b2py
Dat laatste is toch juist waar het anno 2017 om gaat of niet? Anyway, wat wordt er eigenlijk gezegd over het spoor in de verkiezingsprogramma's?  

21-02-2017 19:04:39
ZJ37
ZJ37
Voorbeterov heeft in elk geval ook weer voer gevonden om tegen de NS te schoppen. Stoute NS ook altijd! http://voorbeterov.nl/

Laatst bewerkt door ZJ37 op 21-02-2017 19:05
 

21-02-2017 19:18:11
umbusko
umbusko
Het meest verbazingwekkende in dezen vind ik nog wel dat de staatssecretaris en het ministerie het zelf ook niet meer weten. Uit het artikel van nu.nl:
Quote
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu laat in een reactie weten dat deze vijf treinstellen zijn 'opgeknipt' waardoor er uiteindelijk meerdere treinen hebben kunnen rijden.

Terwijl eigenlijk iemand stellig moet zeggen: luister eens meneer Van Helvert, u haalt hier de dingen door elkaar, die 38 zijn geen onderdeel van die 43 want het was zo en zo en zo.
 

21-02-2017 19:39:01
broek53
broek53
Ja, dat antwoord, als het zo gegeven is, is van een trumpiaanse waanzin. In de zin dat het inhoudelijke nonsens is ook, wat daar staat.  

21-02-2017 19:40:21
ZJ37
ZJ37
Als iemand beweert dat NS iets verkeerd doet of liegt dan is dat natuurlijk per definitie De Waarheid. En alle instanties hobbelen er direct achteraan om hun afschuw uit te spreken.  

21-02-2017 19:53:56
jeanne
jeanne
Het is van Helvert die zelf de onduidelijkheid veroorzaakt en graag vist in troebel water even als in het verleden zijn partij voorganger op dit dossier. Zoals gebruikelijk wordt dit weer door de pers groter gemaakt met het optekenen van andere opmerkingen van collegakamerleden. Zie daar de sneeuwbal die steeds groter wordt. Misschien is 't flauw, maar 't blijft verkiezings retoriek van de bovenste plank, echt meer is 't niet


Jeanne Kok
 

21-02-2017 19:55:48
Daan!
Daan!
"NS herkent de cijfers van NU.nl niet, zegt de spoorbeheerder tegenover OVpro.nl. “We hadden nog 16 rijvaardige Mat ’64-treinen met 2 bakken, dus in totaal 32 bakken. Dit zorgde voor 3200 vervoersplaatsen. Dat is ook precies zoals het in alle stukken staat” legt NS woordvoerder Erik Kroeze uit. Ook bij de redactie van Treinreiziger.nl is bekend dat NS begin 2016 meer dan 5 treinstellen heeft ingezet. NS bestrijd verder dat de sloop van de treinstellen het materieeltekort had kunnen voorkomen."
Bron: Treinreiziger

3200 vervoersplaatsen in 32 bakken = 16 stellen Plan V. #goedbezigNS

Laatst bewerkt door Daan! op 21-02-2017 19:56
 

21-02-2017 20:14:59
cuneo56
cuneo56
Quote
"NS herkent de cijfers van NU.nl niet, zegt de spoorbeheerder tegenover OVpro.nl

Als men al het verschil tussen een spoorvervoerder en de spoorbeheerder niet weet dan heeft elke verder opmerking over te veel of te weinig materieel ook al geen waarde,

Laatst bewerkt door cuneo56 op 21-02-2017 20:15
 

21-02-2017 23:54:33
umbusko
umbusko
Quote
jeanne (di 21 feb 2017 19:53:56 https://m.somda.nl/forum/17207/p608501/): Het is van Helvert die zelf de onduidelijkheid veroorzaakt en graag vist in troebel water even als in het verleden zijn partij voorganger op dit dossier. Zoals gebruikelijk wordt dit weer door de pers groter gemaakt met het optekenen van andere opmerkingen van collegakamerleden. Zie daar de sneeuwbal die steeds groter wordt. Misschien is 't flauw, maar 't blijft verkiezings retoriek van de bovenste plank, echt meer is 't niet

Helemaal mee eens. En het is dus des te treuriger dat er dan allemaal nonsensreacties komen in plaats van dat onmiddellijk duidelijk wordt gemaakt dat het grote onzin is wat daar beweerd wordt, zodat die sneeuwbal überhaupt niet aan het rollen komt.
Nu wordt het een welles-nietes-spelletje en daar wordt helemaal niemand beter van: de politiek niet, NS niet en de mening van het volk over zowel de politiek als over de NS ook niet.
 

22-02-2017 00:14:57
thom
thom
Quote
Daan! (di 21 feb 2017 19:55:48 https://m.somda.nl/forum/17207/p608502/): 3200 vervoersplaatsen in 32 bakken = 16 stellen Plan V. #goedbezigNS

Euh, als je dat opmerkelijk vind; er kunnen er zelfs nog meer in.

Plan V telt max 144 zitplaatsen en dan heb je maar 56 staanplaatsen nodig om aan de 200 genoemde plekken en ik denk dat er wel meer ruimte is dan voor 56 personen...
 

25-02-2017 17:42:41
icened
icened
NS Directeur Rogier van Boxtel maakte via media bekend dat vele nieuwe treinen zullen instromen:

http://www.nu.nl/binnenland/4495818/ns-verhoogt-aantal-inzetbare-treinen-in-vijf-jaar-met-37-procent.html

58 Flirt, 118 CAF en 79 Alstom IC zullen voor 21% extra zitplaatsen zorgen. Zit hier bij inbegrepen dat de SGM, DD-AR en ICR zijn vervangen? Of staat die 21% extra zitplaatsen alleen na de instroom van nieuwe treinmaterieel?

Ze hebben na de instroom van de eerste nieuwe treinmaterieel tijdelijk meer mogelijkheden. De SGM & DD-AR kan dan eventueel nog een aantal jaren op Sprinterverbindingen in (Zuid) Oost Nederland worden ingezet. De ICR + Traxx kan deels op de HSL en deels op het hoofdrailnet worden ingezet nadat de Coradia IC het hebben overgenomen op de HSL. Eventueel kan de NS Traxx tijdelijk worden ingezet tussen Amsterdam - Bad Bentheim t.b.v. ICB.
 

25-02-2017 18:40:17
AgentX
AgentX
Dit is toch oud nieuws?  

25-02-2017 18:50:30
pjkleton
pjkleton
Ja ,volgens mij ook. Al die bestellingen zijn inmiddels definitief ,maar in Augustus j.l. was de grootte van de bestellingen al bekend.
Er is ook nog een optie voor meer Coradio stellen in 2030.
Of komt er nog meer nieuw materieel ?
Peter
 

25-02-2017 19:43:20
broek53
broek53
Volgens mij is het opgebakken oude lucht. En is het niet per se waar: behalve de Flirts zijn alle bestellingen primair bedoeld als vervanging en niet als uitbreiding. Daar kun je mee spelen natuurlijk, door het oude spul niet te vervangen, maar in dienst te houden. Maar dat is dus niet waarom het nieuwe mat besteld is.  

25-02-2017 19:51:24
bert
bert
Wat heb je aan extra materieel als je het in het weekend stil zet en er daardoor links en rechts overvolle treinen rijden terwijl dat nu al helemaal niet nodig is...?  

25-02-2017 20:23:21
broek53
broek53
Daar heb je geen nieuw materieel voor nodig 😣.  

25-02-2017 20:39:24
b2py
b2py
@broek, als je het spul wat je in eerste zou gaan vervangen niet aan de kant zet mag je derhalve spreken van een uitbreiding, toch?  

25-02-2017 20:49:15
broek53
broek53
Dat is wat ik zeg.
Het is ook niet onwaar, maar wel onoprecht.
 

25-02-2017 20:51:00
b2py
b2py
Ik moet beter lezen  

25-02-2017 21:03:29
BusNL
BusNL
Ook het ICMm wordt vervangen door de ICNG (Alstom)  

26-02-2017 09:12:53
icened
icened
Eerst maar even zien hoe de overheid gaat beslissen over de HSL & Hoofdrailnet vanaf 2025. De eerste order van 49 vijfdelige en 30 achtdelige IC-NG zal waarschijnlijk bedoeld zijn om alle NS Traxx + ICR op de verbindingen Amsterdam - Rotterdam - Breda en Den Haag - Eindhoven te vervangen.

De tweede order voor de IC-NG zal bedoeld zijn om de ICM-M te vervangen. Maar hoe groot die order zal worden zal waarschijnlijk afhangen hoeveel IC verbindingen NS daarna mag exploiteren. De nieuwe IC-NG zal vooral bedoeld zijn om oude treinmaterieel te vervangen. En indien nodig deels als uitbreiding.

De 94 driedelige en 50 vierdelige ICM-M kunnen eventueel ook door V-IRM-M vervangen worden. Dankzij de IC-NG die zowel op de HRN & HSL kunnen rijden zijn er meer mogelijkheden. De treinverbindingen op het Nederlandse spoornet kan vanaf 2025 heel anders uitzien dan nu als de HSL veel beter geïntegreerd wordt in het hoofdrailnet.

De IC Amsterdam - Vlissingen kan via de HSL gaan. De huidige serie 22000 kan dan worden ingekort tot Rotterdam/Dordrecht. Het is slechts een voorbeeld wat mogelijk dankzij de instroom van nieuwe (ERTMS) treinen.
 

26-02-2017 09:39:55
broek53
broek53
JaWel, deze beschouwing houden we in diverse topics wel vaker. Een paar decennia na de IC Max waarmee NS de HSL had willen exploiteren, kom hij er alsnog 😆. Maar de grap van dit topic is nu juist dat v. Btl beweert dat het nieuwe materieel allemaal pure uitbreiding is. Daar zal zijn bedrijf van opkijken 😊. Maar laten we niet over het hoofd zien dat het blijkbaar het begin is van een nieuw publiciteitsoffensief. Het Deltaplan Spoor of zoiets, kortom: als mijn water mij niet bedriegt, komt het volgende Rail 21 eraan. In die zin is de mededeling over grootse capaciteitsuitbreiding bij het materieel niet meer dan een opkontje voor dat Deltaplan voor de infra.

Laatst bewerkt door broek53 op 26-02-2017 09:41
 

26-02-2017 10:05:34
michaben
michaben
Quote
icened (zo 26 feb 2017 09:12:53 https://m.somda.nl/forum/19110/p609038/): Eerst maar even zien hoe de overheid gaat beslissen over de HSL & Hoofdrailnet vanaf 2025. De eerste order van 49 vijfdelige en 30 achtdelige IC-NG zal waarschijnlijk bedoeld zijn om alle NS Traxx + ICR op de verbindingen Amsterdam - Rotterdam - Breda en Den Haag - Eindhoven te vervangen.

De 79 bestelde ICNG stellen zijn er natuurlijk wel flink meer dan men nodig heeft om ICR te vervangen in de 900/1000/1100. In zitplaatsen weten we nog niet hoeveel de uitbreiding is, maar in lengte zijn de 79 ICNG stellen 50% langer dan de 29 ICR stammen (inclusief de locomotieven) voor de binnenlandse dienst. Nu zal het tegen die tijd wel hard nodig zijn enkele treinen in de ICD te verlengen, maar als je 400 oude zitplaatsen vervangt door 600 nieuwe heb je nog altijd een positieve balans natuurlijk, het is geen 1 op 1 vervanging.
 

26-02-2017 10:55:23
icened
icened
Quote
michaben (zo 26 feb 2017 10:05:34 https://m.somda.nl/forum/19110/p609042/): De 79 bestelde ICNG stellen zijn er natuurlijk wel flink meer dan men nodig heeft om ICR te vervangen in de 900/1000/1100. In zitplaatsen weten we nog niet hoeveel de uitbreiding is, maar in lengte zijn de 79 ICNG stellen 50% langer dan de 29 ICR stammen (inclusief de locomotieven) voor de binnenlandse dienst. Nu zal het tegen die tijd wel hard nodig zijn enkele treinen in de ICD te verlengen, maar als je 400 oude zitplaatsen vervangt door 600 nieuwe heb je nog altijd een positieve balans natuurlijk, het is geen 1 op 1 vervanging.


Mee eens. Want ondanks de belabberde prestaties van de ICD zijn er zeker in de spits toch behoorlijk wat treinreizigers. Als NS de toeslag niet teveel verhoogt wordt op de serie 900 en 1000 en daarentegen de punctualiteit, hedendaagse comfort en reistijd verbeterd wordt kan het alleen maar (veel) beter gaan.

Dat geeft aan dat er wel degelijk behoefte is aan een snelle directe verbinding tussen (Amsterdam C/Amsterdam Zuid) Schiphol - Rotterdam - Breda/Brussel. Er ontbreken nu 2 essentiële factoren: Betrouwbare HSL materieel en betrouwbare HSL baan.

Daarom wordt de ICD nog niet massaal gebruikt. En uit onderzoeken van ROVER is gebleken dat verdere integratie van HSL in het hoofdrailnet voor veel meer reizigers gaan zorgen op de HSL. Houdt wel in dat op bepaalde trajecten andere treinverbindingen ingekort kan worden ten gunste van de HSL IC. Zie je natuurlijk ook in Duitsland waar vele EC/IC zijn vervangen door een ICE zoals de vroegere EC Amsterdam - Köln - Basel - Interlaken/Chur.

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/dossier/33992/kst-22026-343.html

Laatst bewerkt door icened op 26-02-2017 11:11
 

26-02-2017 12:06:56
broek53
broek53
Ik snap dat het veel spannender is om over dit soort ontwikkelingen te speculeren en ze zijn zeker valide, maar het mist slechts één punt: IC-NG is niet besteld om het IC-park uit te breiden. Ik citeer uit de persberichten die NS erover vorig jaar verspreidde:
"De nieuw aan te schaffen intercity’s gaan op termijn een deel van de huidige Intercityvloot van NS vervangen (ICM en IC Direct) en moeten vanaf 2021 gaan rijden."
Dat het in de praktijk (en ook hopelijk) anders en beter zal uitpakken, is een realistische verwachting als je naar het vervoer over de HSL gaat (dat overiges voor een flink deel ten koste gaat van het klassieke net). Dat NS de materieelvloot met 37 % gaat vergroten, lijkt mij persoonlijk lariekoek. Het gaat bij al die (te) volle treinen nog altijd om niet meer dan een paar handjesvol spitstreinen en dan begin je met meer dan een derde uitbreiding van je park niets.
 

26-02-2017 12:10:05
michaben
michaben
Quote
broek53 (zo 26 feb 2017 12:06:56 https://m.somda.nl/forum/19110/p609054/): "De nieuw aan te schaffen intercity’s gaan op termijn een deel van de huidige Intercityvloot van NS vervangen (ICM en IC Direct) en moeten vanaf 2021 gaan rijden."

Zo'n citaat kun je ook alle kanten mee op, immers nergens in de definitie van het woord 'vervangen' is opgenomen dat het één op één qua aantal zitplaatsen moet plaatsvinden. Je kunt de zesdelige ICR stammen vervangen door 10 bakken ICNG en het nog altijd 'vervanging' noemen, maar ondertussen heb je wel een toename van het aantal zitplaatsen.
 

26-02-2017 12:24:49
broek53
broek53
Yes, maar een ding is zeker: dat bedoelen ze niet, althans dat bedoelden ze toen niet. Anders had die uitbreiding al van meet af aan in de persberichten gestaan.(Nu de grote baas dit geroepen heeft, mag je verwachten dat de volgende persberichten over nieuw materieel in het licht van uitbreiding van het park gezet zullen worden.)
Tweedens: als je niet 1:1 vervangt maar wel vervangt, groeit je materieelpark niet met 37 %.

Overigens: ik zit niet te drammen naar mijn gelijk, ik kan alleen niet zo goed tegen propagandistisch gedraai, c.q. ik mag dat soort dingen graag fileren. Inhoudelijk hoop ik dat v. Btl straks gelijk krijgt, maar de hoop is niet zo groot en ik geloof er weinig van.
 

26-02-2017 14:22:26
waalkade
waalkade
Quote
pjkleton (za 25 feb 2017 18:50:30 https://m.somda.nl/forum/19110/p608999/): Ja ,volgens mij ook. Al die bestellingen zijn inmiddels definitief ,maar in Augustus j.l. was de grootte van de bestellingen al bekend.
Er is ook nog een optie voor meer Coradio stellen in 2030.
Of komt er nog meer nieuw materieel ?
Peter
Het "onder andere" in de laatste alinea van het nu.nl artikel suggereert het wel.

Laatst bewerkt door waalkade op 26-02-2017 14:23
 

26-02-2017 15:22:50
icened
icened
Quote
broek53 (zo 26 feb 2017 12:24:49 https://m.somda.nl/forum/19110/p609057/): Yes, maar een ding is zeker: dat bedoelen ze niet, althans dat bedoelden ze toen niet. Anders had die uitbreiding al van meet af aan in de persberichten gestaan.(Nu de grote baas dit geroepen heeft, mag je verwachten dat de volgende persberichten over nieuw materieel in het licht van uitbreiding van het park gezet zullen worden.)
Tweedens: als je niet 1:1 vervangt maar wel vervangt, groeit je materieelpark niet met 37 %.

Overigens: ik zit niet te drammen naar mijn gelijk, ik kan alleen niet zo goed tegen propagandistisch gedraai, c.q. ik mag dat soort dingen graag fileren. Inhoudelijk hoop ik dat v. Btl straks gelijk krijgt, maar de hoop is niet zo groot en ik geloof er weinig van.


Het is wat HSL materieel toch niet alleen gebleven bij propagandistisch gedraai. De aanschaf van vele gekochte en gehuurde Traxx met ICR die allemaal gereviseerd zijn/worden geeft wel aan dat NS wel degelijk aan doet. En probeert de eisen op de HSL zoveel mogelijk uit te voeren. De prestaties zijn er niet helemaal naar maar met vele (toegezegde) maatregelen proberen ze de ICD/Benelux zo goed mogelijk te laten presteren.

In de HSL geschiedenis heeft NS wel laten zien dat ze graag het vervoer via de HSL willen uitvoeren. Het is alleen nog amateuristisch.
 

26-02-2017 18:37:47
broek53
broek53
Het lukt kennelijk maar niet om over het voetlicht te brengen wat ik bedoel. Ik heb het woord HSL niet genoemd, niet over de kwaliteit gehad en niet over wat het nieuwe materieel er zal doen, laat staan over propagandistisch gedraai daaromtrent.
Ik heb het uitsluitend gehad over het feit dat Van Boxtel uit het niets tovert dat de geplande materieelaankopen bedoeld zijn om het materieelpark uit te breiden, terwijl het vervangingsaankopen zijn en tot en met vorig jaar ook zo verkocht werd. Meer beweer ik niet.

Laatst bewerkt door broek53 op 26-02-2017 18:38
 

26-02-2017 19:04:30
roja
roja
Volkomen mee eens.  

26-02-2017 20:45:44
Daan!
Daan!
Citaat van nu.nl:
Quote
Het totaal aantal inzetbare treinen van de Nederlandse Spoorwegen (NS) moet in 2022 van 2966 naar 4077 gestegen zijn, een toename van 37 procent. Het aantal reizigerskilometers stijgt naar verwachting tussen 2017 en 2022 met 15 procent naar 22,5 miljard.


Toen ik dit las dacht ik in eerst instantie niet direct aan meer materieel, maar aan een hoger percentage inzetbaar materieel van het totale park. Ik rij regelmatig langs Nedtrain en het verbaast me hoe veel en hoe lang materieel (7524 baseer ik me dan op) daar staat. Ik heb me twee jaar terug laten vertellen door een medewerker van Nedtrain dat ze op zaterdag en zondag gesloten zijn. Het klinkt voor mij heel vreemd dat een bedrijf dat een ander bedrijf ondersteund dat 24/7 operationeel is, slechts vijf dagen in de week open is.
 

26-02-2017 20:48:33
jeanne
jeanne
Dat krijg je er van als class-politiek er alles van mag vinden en een van hen op de zetel van PDa plaatsen.


Jeanne Kok
 

26-02-2017 21:03:01
jeanne
jeanne
Quote
icened (zo 26 feb 2017 15:22:50 https://m.somda.nl/forum/17207/p609072/): .............
In de HSL geschiedenis heeft NS wel laten zien dat ze graag het vervoer via de HSL willen uitvoeren. Het is alleen nog amateuristisch.


Als er werkelijk iets amateuristisch is aan het HSL geschiedenis, is dit wel het amateurisme van de vaderlandse politiek zelf op dit dossier en dat al vele jaren lang!
Maar we dwalen nu van het topic af zo als broek al te recht aangaf.


Jeanne Kok
 

26-02-2017 21:06:43
thom
thom
Quote
Daan! (zo 26 feb 2017 20:45:44 https://m.somda.nl/forum/17207/p609086/): Citaat van nu.nl:
Quote
Het totaal aantal inzetbare treinen van de Nederlandse Spoorwegen (NS) moet in 2022 van 2966 naar 4077 gestegen zijn, een toename van 37 procent. Het aantal reizigerskilometers stijgt naar verwachting tussen 2017 en 2022 met 15 procent naar 22,5 miljard.


Toen ik dit las dacht ik in eerst instantie niet direct aan meer materieel, maar aan een hoger percentage inzetbaar materieel van het totale park. Ik rij regelmatig langs Nedtrain en het verbaast me hoe veel en hoe lang materieel (7524 baseer ik me dan op) daar staat. Ik heb me twee jaar terug laten vertellen door een medewerker van Nedtrain dat ze op zaterdag en zondag gesloten zijn. Het klinkt voor mij heel vreemd dat een bedrijf dat een ander bedrijf ondersteund dat 24/7 operationeel is, slechts vijf dagen in de week open is.

'Lang Nedtrain' is nogal een breed begrip met de tig vestigingen die ze hebben natuurlijk.

Alle SB's, OB's, service lokaties en controle locatie's zijn gewoon 24/7 bemand.
 

26-02-2017 21:16:11
Rolffiej19
Rolffiej19
Even voordat we nog verder afdwalen die 7524 wordt net als de Motorwagen van de 7620 voorzien van nieuwe bekabeling dat duurt ook nog wel even


MCN ASD
 

26-02-2017 21:22:36
broek53
broek53
Alleen het RB Hlm is in principe in het weekend dicht. De lijnwerkplaatsen van vroeger overigens ook - dat gaf nog een geweldig gedoe voor de Dienst van Exploitatie, die de uittocht op vrijdagmiddag moest faciliteren en op zondagavond geacht werd alle kapotte rommel weer stipt aan te leveren.
Maar dit geheel terzijde.

On topic: nee, met een beetje minder onttrekking voor (het overigens niet meer bestaande) Nedtrain krijg je een procentje of wat meer beschikbaarheid, geen 37 % of iets dat er zelfs maar in de buurt komt.
 

26-02-2017 22:31:48
Klaasje
Klaasje
Als de groei blijft doorzetten dan is het verhaal van van Boxtel zo gek nog niet. Maar iets zegt mij dat dat best wel eens mee kan vallen en dan gaan hele sloten ICM en ICR zo aan de kant.  

27-02-2017 06:42:38
broek53
broek53
En DDAR en SGM, ja.Voorspellingen en verwachtingen over groei van 10% en meer heb ik nog nooit zien uitkomen en ik zou ook niet weten wat er nu anders is dat er nu wel zo'n groei zal komen. Maar nogmaals: de uitspraken van de nieuwe PDa moet je vooral zien als het begin van een campagne "Deltaplan Spoor", vermoedelijk bedoeld om matschappij en politiek klaar te maken voor iets Rail 21-achtigs. Met concrete plannen voor het materieel heeft dat nog niet bijster veel te maken.  

27-02-2017 10:53:17
Klaasje
Klaasje
Op zich is de discussie of al dat materieel echt nodig zal zijn ook niet heel interessant.. De tijd zal het leren. Maar iedere vorm van extra materieel zal ingezet moeten worden en dat is nu juist een grote uitdaging want het spoor is de afgelopen jaren steeds voller geworden en je kunt aan de dienstregeling van een aantal treinseries zien dat ze van knelpunt naar knelpunt rijden. Om de capaciteit uit te kunnen breiden moet dat anders.

De grote uitdaging zit eigenlijk niet eens op de PHS-corridors en OV-SAAL, daar zijn al plannen voor, maar veel meer op de drukke trajecten daaromheen. Denk aan Apeldoorn/Zwolle-Utrecht, de Oude lijn en Utrecht-Gouda-Den Haag/Rotterdam. Op deze trajecten rijden veel treinen al op het maximum van de capaciteit die soms door de lengte van 340 meter wordt bepaald en soms door de spooropstelling in Amsterdam, Utrecht of Deventer. Het laat zich raden dat daar óf meer treinen moeten gaan rijden of dat de laatste treinen verlengt zouden moeten worden. Op de meeste trajecten gaat dat wel goed maar een aantal stations zoals Leiden, Utrecht Centraal, Apeldoorn/Deventer en de drie stations in Den Haag leidt dat tot serieuze problemen.

In dat kader is het verhaal van van Boxtel niet zo gek: Hoe groot de groei daadwerkelijk wordt, 10 % of 30 %, we lopen tegen grenzen aan. Welk moment is beter om dat aan te geven dan tijdens de verkiezingen zodat de partijen daar beloften aan kunnen koppelen die ze meenemen aan de onderhandelingstafel?

Of de oude treinen bij de komst van de nieuwe nou wel of niet aan de kant gaan is qua nieuwswaarde niet zo interessant. Daarnaast valt dat op dit moment ook erg lastig te voorspellen. Wel is het goed om het verhaal "Wij doen alles, nu zijn jullie aan de beurt" nu te vertellen.
 

27-02-2017 11:25:05
waalkade
waalkade
Ik denk toch eerder aan het splitsen van de vervoersstromen.
Extra (rail)netwerk(jes) los van het bestaande hoofdrailnet.
 

27-02-2017 11:27:51
icened
icened
Quote
Klaasje (ma 27 feb 2017 10:53:17 https://m.somda.nl/forum/17207/p609110/):

De grote uitdaging zit eigenlijk niet eens op de PHS-corridors en OV-SAAL, daar zijn al plannen voor, maar veel meer op de drukke trajecten daaromheen. Denk aan Apeldoorn/Zwolle-Utrecht, de Oude lijn en Utrecht-Gouda-Den Haag/Rotterdam. Op deze trajecten rijden veel treinen al op het maximum van de capaciteit die soms door de lengte van 340 meter wordt bepaald en soms door de spooropstelling in Amsterdam, Utrecht of Deventer. Het laat zich raden dat daar óf meer treinen moeten gaan rijden of dat de laatste treinen verlengt zouden moeten worden.


Door instroom van nieuw treinmaterieel op PHS - corridors en OV SAAL kunnen een deel van de oude(re) treinmaterieel doorgeschoven worden naar bovengenoemde spoortrajecten. Zo zou tussen Utrecht - Zwolle veel meer V-IRM-M kunnen rijden i.p.v. ICM-M. Wordt de Veluwelijn niet vaker gebruikt zodat de serie 5600 de IC van/naar Amersfoort niet hindert.

Ook tussen Rotterdam - Dordrecht - Roosendaal - Vlissingen kan een verschuiving plaatsvinden als hier de IC Direct/IC-NG Amsterdam - Vlissingen rijdt. De vrijgekomen V-IRM-M op de serie 2200 kan dan op zijn beurt weer doorgeschoven worden.