Materieeltekorten bij NS
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
10-12-2015 12:33:04
daniel81
daniel81
Quote
Spoorzaken (do 10 dec 2015 12:18:53 https://m.somda.nl/forum/17207/p561739/): (.......) Vergelijk dit met wat er WEL geregeld is in de luchtvaart t.a.v. te water raken.

Ik ben er dan ook een fervente voorstander van dat de HC na elk sprinterstationnetje een demonstratie geeft hoe de diverse hulpmiddelen werken, waar zich de nooduitgangen / hamers ed bevinden en dat 'fasten your seatbelts' oplicht bij het naderen van een wisselstraat. Onbegrijpelijk dat dat tot dusverre niet van de grond gekomen is en dat nog geen enkele veioligheidsgoeroe of letselschade-advocaat daarmee aan de slag is geweest
%08%
 

10-12-2015 12:49:07
michaben
michaben
Vergeet de opblaasbare glijbanen niet voor als er brand uitbreekt op een viaduct. Ook handig om het uitruimen van een gestrande ICD aantrekkelijker te maken.

Laatst bewerkt door michaben op 10-12-2015 12:49
 

10-12-2015 12:49:35
jordy94
jordy94
Misschien moeten ze ook de opties van de eerste klas maar eens gaan bekijken. In treinen van 6 of meer bakken zit naar mijn mening teveel eerste klas.. Maar daar zal men met een eerste klas abonnement wel anders overdenken.. En het ligt natuurlijk ook aan het traject. Ik noem maar Vlissingen - Roosendaal, daar is de eerste klas vaak zo goed als leeg terwijl het in de tweede klas goed vol kan zijn.. Ik ken zo snel geen ander traject, maar er zullen er vast wel meer zijn waar dit speelt.

Laatst bewerkt door jordy94 op 10-12-2015 12:50
 

10-12-2015 12:52:15
michaben
michaben
Vs-Rsd is dan ook zo'n traject waar veel VIRM-VI te vinden is, die treinstellen hebben belachelijk veel eerste klas. VIRM-IV heeft verhoudingsgewijs flink minder eerste klas zitplaatsen. Er is daarom ook een fiks verschil in capaciteit tussen VIRM4+4+4 en VIRM6+6, terwijl het even lang is.

Laatst bewerkt door michaben op 10-12-2015 12:53
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

10-12-2015 12:56:31
jordy94
jordy94
Over het algemeen is er meer VIRM6 te vinden in Zeeland. Juist na Rsd komt er vaak een VIRM4 bij. Maar zelfs in VIRM6 zit (naar mijn mening) teveel eerste klas. Als elke IC alleen maar tweede klasse had, kon iedereen vast wel zitten ICM4 is ook al zo overkill met een hele bak eerste klas. Ik snap niet goed waarom ze de eerste klas zo 'groot' hebben gemaakt in de treinen.

Laatst bewerkt door jordy94 op 10-12-2015 13:01
 

10-12-2015 13:06:10
Spoorzaken
Spoorzaken
Misschien woont er veel NS-personeel in die contreien ! %08%

Laatst bewerkt door moderator op 10-12-2015 14:03, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten!
 

10-12-2015 13:11:37
R1-2010
R1-2010
Quote
jordy94 (do 10 dec 2015 12:49:35 https://m.somda.nl/forum/17207/p561745/): Misschien moeten ze ook de opties van de eerste klas maar eens gaan bekijken. In treinen van 6 of meer bakken zit naar mijn mening teveel eerste klas.. Maar daar zal men met een eerste klas abonnement wel anders overdenken.. En het ligt natuurlijk ook aan het traject. Ik noem maar Vlissingen - Roosendaal, daar is de eerste klas vaak zo goed als leeg terwijl het in de tweede klas goed vol kan zijn.. Ik ken zo snel geen ander traject, maar er zullen er vast wel meer zijn waar dit speelt.
Doe dat VIRM dan maar naar Ehv-Shl, daar is een chronisch tekort aan 1e klas zitplaatsen.
 

10-12-2015 13:13:49
VIRMm1
VIRMm1
Het grote voordeel van een 1e klas vervoersbewijs is dat je nagenoeg altijd kunt zitten. Dat maakt het (persoonlijk voor mij) de moeite om er een te nemen.
Die grotere stoelen zijn leuk, maar geen pré. En die beenruimte is in de 1e klas soms ook beroerd (zie DDZ)

Verhoudingsgewijs is er misschien teveel 1e klas (en dat ziet er voor 2e klas reizigers niet leuk uit) maar dat extra geld wat je betaald moet wel wat te bieden hebben.
 

10-12-2015 14:02:24
Spoorzaken
Spoorzaken
Zojuist in de landelijke pers:

ConsumentenClaim met 7500 klachten naar NS

AMSTERDAM -
Bij de Nederlandse Spoorwegen is donderdag een brief van ConsumentenClaim op de mat gevallen. Met deze brief wil de claimorganisatie namens reizigers aangeven dat er een oplossing moet komen voor de overvolle treinen van de NS. Inmiddels hebben ruim 7500 reizigers een klacht ingediend.
In de brief wordt uiteengezet welke klachten ConsumentenClaim heeft gekregen van reizigers. Zo maken ze zich zorgen over veiligheid tijdens drukte in de trein en zijn ze het zat om vaak te moeten staan tijdens de spits.
De NS heeft volgens ConsumentenClaim een zogeheten inspanningsverplichting om zo veel mogelijk reizigers een zitplaats aan te bieden.
Om een oplossing te vinden voor de overvolle treinen zou ConsumentenClaim graag met de NS om de tafel willen gaan zitten. Mocht het spoorbedrijf dat niet willen, dan stapt de organisatie naar de rechter voor een schadeclaim.
Reizigersorganisatie Rover denkt dat de brief weinig kans heeft op succes. ,,We denken dat er niks uitkomt. Het is even afwachten met welke plannen de NS komt voor de kerst, maar als de rechter moet beslissen heeft massaal claimen weinig kans. Dat moet toch persoonlijk.´´

De NS heeft de brief ontvangen en gaat ernaar kijken. ,,We zetten alles op alles om de drukte in treinen waar mogelijk te verminderen. We gaan een gesprek met ConsumentenClaim ook zeker niet uit de weg. Hun signaal is begrijpelijk.´´

Laatst bewerkt door Spoorzaken op 10-12-2015 14:03
 

10-12-2015 14:36:17
maurits
maurits
Bijzonder, NS geeft direct antwoord op de analyse van OV-Magazine: http://nieuws.ns.nl/ov-magazine-denkt-met-ons-mee/

Boeiende vraag, kunnen RIC-rijtuigen uitgeschreven zijn qua toelating?


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

10-12-2015 14:36:22
daniel81
daniel81
Quote
jordy94 (do 10 dec 2015 12:56:31 https://m.somda.nl/forum/17207/p561747/): Over het algemeen is er meer VIRM6 te vinden in Zeeland. Juist na Rsd komt er vaak een VIRM4 bij. Maar zelfs in VIRM6 zit (naar mijn mening) teveel eerste klas. Als elke IC alleen maar tweede klasse had, kon iedereen vast wel zitten ICM4 is ook al zo overkill met een hele bak eerste klas. Ik snap niet goed waarom ze de eerste klas zo 'groot' hebben gemaakt in de treinen.


De allereerste posts in het 'Ontwikkelingen VIRM'-topic gaan over dit fenomeen. Als ik het me goed herinner was er ooit het plan om de verhouding wat realistischer te maken maar is dit nooit uitgevoerd. Voor de planning maakt het overigens geen verschil omdat daarin alleen naar het totaal aantal beschikbare zitplaatsen wordt gekeken (dus 1e en 2e klas bij elkaar opgeteld).
 

10-12-2015 14:38:55
daniel81
daniel81
Quote
maurits (do 10 dec 2015 14:36:17 https://m.somda.nl/forum/17207/p561775/): Bijzonder, NS geeft direct antwoord op de analyse van OV-Magazine: http://nieuws.ns.nl/ov-magazine-denkt-met-ons-mee/

Boeiende vraag, kunnen RIC-rijtuigen uitgeschreven zijn qua toelating?


Bijzonder dat er niets staat over Plan V
 

10-12-2015 14:48:57
martijn
martijn
En dit dan?

3: Ga creatiever om met bestaand materieel

OV Magazine: zeer haalbaar.

NS: zeker! Nemen we ook op in het plan. Misschien verrassen we je nog
 

10-12-2015 14:49:21
bacr
bacr
Er staat iets in over 'Ga creatiever om met betaand materieel'. Mat'64 is natuurlijk wel bestaand materieel dus wie weet is dat de verrassing....

Edit: Martijn was me net voor...

Laatst bewerkt door bacr op 10-12-2015 14:49
 

10-12-2015 14:51:04
michaben
michaben
Quote
daniel81 (do 10 dec 2015 14:36:22 https://m.somda.nl/forum/17207/p561776/): Voor de planning maakt het overigens geen verschil omdat daarin alleen naar het totaal aantal beschikbare zitplaatsen wordt gekeken (dus 1e en 2e klas bij elkaar opgeteld).

En daar gaat er dus al iets mis. VIRM6+6 en VIRM4+4+4 hebben in totaal ongeveer evenveel zitplaatsen, maar de laatste combinatie heeft circa 9% meer 2e klas zitplaatsen, toch niet verwaarloosbaar.
 

10-12-2015 15:12:51
daniel81
daniel81
Quote
martijn (do 10 dec 2015 14:48:57 https://m.somda.nl/forum/17207/p561782/): En dit dan?

3: Ga creatiever om met bestaand materieel

OV Magazine: zeer haalbaar.

NS: zeker! Nemen we ook op in het plan. Misschien verrassen we je nog

Ik vatte de kreet 'bestaand materieel' vooral op als 'materieel dat sowieso al inzetbaar zou zijn' en dan zou het dus gaan om bv het onderhoud anders in te plannen (meer 's nachts?), meer combineren en splitsen onderweg zodat niet met lange slierten tot aan de eindbestemming wordt gereden enz.
Maar het zou inderdaad ook over plan V kunnen gaan
 

10-12-2015 15:19:29
cuneo56
cuneo56
Quote
maurits (do 10 dec 2015 14:36:17
Boeiende vraag, kunnen RIC-rijtuigen uitgeschreven zijn qua toelating?

Zonder het precieze naadje van de kous te weten ( wie doet dat nog wel?) maar alle inzetcertificaten worden zover ik ze ken enkel nog maar voor een beperkte tijd verstrekt.
Dus als je iets niet meer bezit of huurt zal het aflopen.
Verder zou het hier dan gaan om enkel binnelandse inzet van RIC rijtuigen en kan dus ILT zich op het punt stellen dat dan ook de binnenlandse eisen gelden.
Voor mogelijk bedoelde rijtuigen zullen de bekende draai-vouwdeuren dan b.v. een struikelblok zijn. ILT ziet die b.v. ook liever niet in de IC-Berlijn, maar omdat dat dus internationaal rijdt kunnen ze er niet zoveel op tegen hebben.
 

10-12-2015 15:22:41
dh3201
dh3201
Plus dat voordat die rijtuigen ingezet mogen worden, eerst het nodige personeel moet zijn opgeleid.


Shqiperise-lopers?
 

10-12-2015 15:36:41
dvdhoven
dvdhoven
Plus dat die deuren afschuwelijke ondingen zijn. Niet iedereen heeft flink handkracht en het heeft me vaker de nodige moeite gekost om ze open te krijgen.


Dick van den Hoven
 

10-12-2015 15:41:13
mich
mich
Het inzetverhaal wordt nogal bijzonder. Het is Europees geregeld dat materieel wat in een land toegelaten is in dat land toegelaten blijft. Dus een inzetcertificaat mag geen einddatum meer hebben. sterker nog er worden geen inzetcertificaten meer afgegeven.
Aan de andere kant zou een internationaal toegelaten loc of rijtuig zonder tussenkomst van ILENT naar Nl mogen rijden. Dat gebeurd ook bij een aantal vervoerders. Echter, vraag je als vervoerder aan ILENT of je met je internationaal toegelaten loc of rijtuig naar NL mag rijden is het antwoord alleen als deze aan de Nederlandse eisen voldoet. En dat betekend opnieuw de toelating aanvragen. Dat is een lastig traject. Wat hierin nu precies wel en niet mag en wel en niet moet is mij niet helemaal duidelijk.
 

10-12-2015 16:07:39
maarten83
maarten83
RIC rijtuigen zijn gewoon in Nederland toegelaten echter ILenT maakt graag hun eigen regels m.b.t RIC rijtuigen die geen enkele grondslag hebben in de geldende wet- en regelgeving.  

10-12-2015 16:22:29
dh3201
dh3201
Tsja, als de overheid (ILenT valt toch onder de overheid?) NS blijft tegenwerken, dan houdt het op, toch? %08%


Shqiperise-lopers?
 

10-12-2015 16:24:43
daniel81
daniel81
Hoezo? Ik lees nog nergens dat NS ook maar enige moeite heeft gedaan om rijtuigen te huren. Sterker nog uit 1 van de links hierboven blijkt dat in elk geval Hektor Rail nog geen verzoek heeft gehad.
Als NS alles uit de kast heeft gehaald kunnen ze inderdaad de bal terugleggen.
 

10-12-2015 16:30:14
cuneo56
cuneo56
Quote
maarten83 (do 10 dec 2015 16:07:39 https://m.somda.nl/forum/17207/p561807/): RIC rijtuigen zijn gewoon in Nederland toegelaten echter ILenT maakt graag hun eigen regels m.b.t RIC rijtuigen die geen enkele grondslag hebben in de geldende wet- en regelgeving.

En niet enkel in Nederland. Zie de vage reden van afgelasting van de Diner rit Antwerpen -Weert op last van DViS.
 

10-12-2015 16:32:19
cuneo56
cuneo56
Quote
daniel81 (do 10 dec 2015 16:24:43 https://m.somda.nl/forum/17207/p561812/): Hoezo? Ik lees nog nergens dat NS ook maar enige moeite heeft gedaan om rijtuigen te huren. Sterker nog uit 1 van de links hierboven blijkt dat in elk geval Hektor Rail nog geen verzoek heeft gehad.
Als NS alles uit de kast heeft gehaald kunnen ze inderdaad de bal terugleggen.

Tsja, als ik bij voorbaat al weet dat een accoord van IL&T moeilijk/onmogelijk wordt zou ik me de moeite besparen.
 

10-12-2015 16:38:22
mich
mich
Het is voorgekomen dat een vervoerder nietsvermoedend 5 jaar lang met een bepaald loctype naar Venlo rijdt, zonder daarom door iemand aangesproken te worden. Vervolgens huurt een volgende vervoerder in datzelfde jaar die loc, vraagt aan ILENT en krijgt te horen dat deze niet in Venlo mag komen. (voorgekomen bij SBB 482 en baureihe 151). Rijtuigen hetzelfde verhaal. Wat is hier nu wel en niet wettelijk in toegestaan?  

10-12-2015 17:10:42
Lovers83
Lovers83
Hoe technisch is het haalbaar om ICL dan uit Duitsland te krijgen? Daar moet je eerst revisie op plegen net als DDAR, toch. Die dingen staan ook al een tijdje stil. inmiddels ook msschn vastgeroest  

10-12-2015 18:00:44
treinfan
treinfan
Quote
bacr (do 10 dec 2015 14:49:21 https://m.somda.nl/forum/17207/p561783/): Er staat iets in over 'Ga creatiever om met betaand materieel'. Mat'64 is natuurlijk wel bestaand materieel dus wie weet is dat de verrassing....
In deze zin denk ik eerder dat de opmerking verstopt zit dat de NS niet met midden in de spits met 10 bakken VIRM naar Gn moet rijden als die trein het ook makkelijk met VIRM4 af kan.
 

10-12-2015 18:24:32
gose91
gose91
Dan hoop ik dat de NS zich niet voor elke overbrengingsrit naar een VIRM/ICM OB moet verantwoorden  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


10-12-2015 18:59:35
timtrein
timtrein
Quote
Spoorzaken (do 10 dec 2015 12:18:53 https://m.somda.nl/forum/17207/p561739/): Ik ben altijd erg benieuwd wat er gebeurd als er (bijvoorbeeld) 1 of 2 volle bakken te water raken en de pax zichzelf moeten zien te redden, wetende dat deuren en ramen niet open en niet geforceerd kunnen worden !

Er zitten toch altijd noodruiten en/of noodhamertjes in elk rijtuig?

Laatst bewerkt door timtrein op 10-12-2015 19:03
 

10-12-2015 19:52:25
treinfan
treinfan
Quote
gose91 (do 10 dec 2015 18:24:32 https://m.somda.nl/forum/17207/p561832/): Dan hoop ik dat de NS zich niet voor elke overbrengingsrit naar een VIRM/ICM OB moet verantwoorden
Dat hoeft ook zeker niet, maar bij voorkeur mag zo'n overbrengingsrit wel zo dat het materieel nog ingezet kan worden in het spitsuur. Overigens keert IC 555 altijd volledig op de 568 te Gn en dat gebeurt dus onnodig met 10 bakken op maandag, dinsdag en donderdag (woensdags met 6 bakken, vrijdags is het materieel waarschijnlijk wel nodig voor de 568).

Laatst bewerkt door treinfan op 10-12-2015 19:54
 

10-12-2015 19:55:45
phantom
phantom
Quote
Lovers83 (do 10 dec 2015 17:10:42 https://m.somda.nl/forum/17207/p561824/): Hoe technisch is het haalbaar om ICL dan uit Duitsland te krijgen? Daar moet je eerst revisie op plegen net als DDAR, toch. Die dingen staan ook al een tijdje stil. inmiddels ook msschn vastgeroest


Als je het artikel van de eigenaar van een berg ICL rijtuigen mag geloven,dan zou een door hun ?
gedane onderhoudsbeurt dat al weg werken,plus dat de rijtuigen al kunnen werken met de NL stroom versie en hier al eerder hebben rondgereden.
Dus zou je aan nemen,dat als het RIC spul is,hier al toegelaten was en nog altijd kan werken (omdat men na afvoer niks meer heeft verbouwd aan ICL)dat je dit spul zeer vlot terug in dienst kan hebben.
Die beste man in dat artikel spreekt over hooguit 8 weken voor de 1ste rijtuigen klaar voor gebruik zouden kunnen zijn.
Tenzij voorgenoemde instanties nu de poot stijf houden en roepen dat eenmaal weg ook weg is van het nederlandse spoor.
(kan je daar natuurlijk als NS tegen in gaan door tegen de regering te roepen dat bepaalde instanties je plan dwarsbomen om zo snel mogelijk genoeg vervoers capaciteit op de baan te krijgen)
In dat scenario ben ik dan wel benieuwd wat de regering zou doen,of NS op de vingers tikken en zeggen verzin maar wat anders of een toko zoals IL&T aanspreken en zeggen dat ze de regels tijdelijk maar moeten versoepelen,waarbij in het laatste geval ik dan benieuwd ben of die toko dat mag/kan weigeren


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

10-12-2015 20:03:30
maarten83
maarten83
Voor ric rijtuigen hoeft men de regels niet te versoepelen die zijn namelijk gewoon toegelaten alleen wil ilent dat niet snappen.  

10-12-2015 20:10:28
MasterE
MasterE
Dat gaat hem niet worden, geen groene lamp!  

10-12-2015 20:22:56
broek53
broek53
Ik weet wel dat het zo werkt, maar eerstens: nou en? En tweedens: NS heeft niet eens het begin van een poging gedaan.  

10-12-2015 20:47:37
kleine_man
kleine_man
Waarmee de NS aangeeft zijn knopen geteld te hebben en alle sh*t voor lief neemt. Gelukkig STAAT de reiziger weer op 1,2 & 3


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

10-12-2015 20:50:17
gose91
gose91
Quote
MasterE (do 10 dec 2015 20:10:28 https://m.somda.nl/forum/17207/p561843/): Dat gaat hem niet worden, geen groene lamp!
Hebben de Benelux, ICB en CNL ook niet en die mogen nog steeds!
 

10-12-2015 21:17:57
Spoorzaken
Spoorzaken
Quote
timtrein (do 10 dec 2015 18:59:35 https://m.somda.nl/forum/17207/p561835/):
Quote
Spoorzaken (do 10 dec 2015 12:18:53 https://m.somda.nl/forum/17207/p561739/): Ik ben altijd erg benieuwd wat er gebeurd als er (bijvoorbeeld) 1 of 2 volle bakken te water raken en de pax zichzelf moeten zien te redden, wetende dat deuren en ramen niet open en niet geforceerd kunnen worden !

Er zitten toch altijd noodruiten en/of noodhamertjes in elk rijtuig?

Dat wist ik bij oud materieel zeker (en daar konden ramen open) maar nu (met IRM en DD) niet meer. Als dit er al is, dan is het niet goed zichtbaar, veel te weinig en DUS in de hectiek van een ernstig ongeval onvind- en onbruikbaar.
 

10-12-2015 21:40:35
timtrein
timtrein
Quote
gose91 (do 10 dec 2015 20:50:17 https://m.somda.nl/forum/17207/p561852/):
Quote
MasterE (do 10 dec 2015 20:10:28 https://m.somda.nl/forum/17207/p561843/): Dat gaat hem niet worden, geen groene lamp!
Hebben de Benelux, ICB en CNL ook niet en die mogen nog steeds!
Klopt, maar dat is internationaal vervoer. Voor binnenlands vervoer schijnt ILT het niet meer te willen, maar ik heb geen schriftelijke bron dus "voor wat het waard is". Vermoedelijk omdat de rijtuigen zijn uitgeschreven uit het NVR en dus de toelating vervallen is (volgens ILT dan...)
 

10-12-2015 21:50:54
Mat75
Mat75
Quote
R1-2010 (do 10 dec 2015 13:11:37 https://m.somda.nl/forum/17207/p561753/):
Quote
jordy94 (do 10 dec 2015 12:49:35 https://m.somda.nl/forum/17207/p561745/): Misschien moeten ze ook de opties van de eerste klas maar eens gaan bekijken. In treinen van 6 of meer bakken zit naar mijn mening teveel eerste klas.. Maar daar zal men met een eerste klas abonnement wel anders overdenken.. En het ligt natuurlijk ook aan het traject. Ik noem maar Vlissingen - Roosendaal, daar is de eerste klas vaak zo goed als leeg terwijl het in de tweede klas goed vol kan zijn.. Ik ken zo snel geen ander traject, maar er zullen er vast wel meer zijn waar dit speelt.
Doe dat VIRM dan maar naar Ehv-Shl, daar is een chronisch tekort aan 1e klas zitplaatsen.


Probleem is dat daar mn in de spits oa tr.3520 / 22 24 /3557/59/61/63/65 ook te kort is aan zitplaatsen in 2e EN aan staanplaatsen kortom aan alles.
VIRM 10 of 12 inzetten zoals tot vorig jaar december zou eea idd wel oplossen.

Laatst bewerkt door Mat75 op 10-12-2015 21:53
 

10-12-2015 21:56:43
Frontier
Frontier
Tussen wat ILT het liefst wel en vooral het liefst niet wil en wat ze vanuit (Europese) regelgeving vervolgens ook kunnen bepalen zit gelukkig een verschil. Dat NS op alles wat ILT bekokstooft ja en amen zegt en al die irreële waangedachten als terechte angsten ziet (en dat vervolgens ook bij het eigen personeel zo uitlegt) helpt natuurlijk niet mee. Het zou bijzonder interessant kunnen zijn als NS nu gewoon besluit om buitenlandse rijtuigen te huren en deze in te zetten in de binnenlandse dienst. Als tijd geen rol speelde zou je het kunnen uitvechten tot in het Europese Hof, alwaar je als NS zijnde dan nog best een goede kans zou maken denk ik zo.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

10-12-2015 22:12:49
ZJ37
ZJ37
Zoals ik ook al in het topic van de dienstregeling 2016 opmerkte zijn bepaalde spitstreinen juist aanzienlijk kleiner gepland in plaats van groter. Ook de 3520 en 3522 met ICM waar mensen standaard elke dag massaal in moeten staan, wordt ook in december niet aangepast om met bijvoorbeeld VIRM te gaan rijden. Allerlei treinen in de 1900 die in spits gehalveerd of aanzienlijk korter worden. Onwil? Kan het echt niet anders? Ik kan er met mijn pet in elk geval niet meer bij.  

10-12-2015 22:15:35
b2py
b2py
Ik neem aan dat mensen beseffen dat de 3500 niet rijdt vanwege onwil maar omdat het praktisch niet kan in verband met de ombouw van Utrecht?  

10-12-2015 22:18:48
reisthijs
reisthijs
Quote
cuneo56 (do 10 dec 2015 15:19:29 https://m.somda.nl/forum/17207/p561793/): Verder zou het hier dan gaan om enkel binnelandse inzet van RIC rijtuigen en kan dus ILT zich op het punt stellen dat dan ook de binnenlandse eisen gelden.
Waarom zou het hier per se moeten gaan over binnenlandse inzet? Je zou ook weer gehuurde rijtuigen in de Benelux in kunnen zetten.
 

10-12-2015 22:24:33
ZJ37
ZJ37
Quote
b2py (do 10 dec 2015 22:15:35 https://m.somda.nl/forum/17207/p561865/): Ik neem aan dat mensen beseffen dat de 3500 niet rijdt vanwege onwil maar omdat het praktisch niet kan in verband met de ombouw van Utrecht?
Ik heb het over het plannen van ICM in de 3500 dat al een heel jaar heel slecht is voor de reizigers in de spits. Dan verwondert het mij nogal dat we hier het jaar erop vrolijk mee verder gaan.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 10-12-2015 22:24
 

10-12-2015 22:32:54
cuneo56
cuneo56
Quote
reisthijs (do 10 dec 2015 22:18:48 https://m.somda.nl/forum/17207/p561866/):
Quote
cuneo56 (do 10 dec 2015 15:19:29 https://m.somda.nl/forum/17207/p561793/): Verder zou het hier dan gaan om enkel binnelandse inzet van RIC rijtuigen en kan dus ILT zich op het punt stellen dat dan ook de binnenlandse eisen gelden.
Waarom zou het hier per se moeten gaan over binnenlandse inzet? Je zou ook weer gehuurde rijtuigen in de Benelux in kunnen zetten.

Tuurlijk, Nog twee onzekere factoren erbij, die overleg met fluwelen handschoenen noodzakelijk maken.
 

10-12-2015 22:43:51
jordy94
jordy94
Quote
ZJ37 (do 10 dec 2015 22:24:33 https://m.somda.nl/forum/17207/p561867/):
Quote
b2py (do 10 dec 2015 22:15:35 https://m.somda.nl/forum/17207/p561865/): Ik neem aan dat mensen beseffen dat de 3500 niet rijdt vanwege onwil maar omdat het praktisch niet kan in verband met de ombouw van Utrecht?
Ik heb het over het plannen van ICM in de 3500 dat al een heel jaar heel slecht is voor de reizigers in de spits. Dan verwondert het mij nogal dat we hier het jaar erop vrolijk mee verder gaan.


ik heb nooit begrepen waarom ICM rijdt opdat traject.. Naar mijn gevoel een van de drukste trajecten van Nederland, met name tussen Utrecht en Eindhoven.. Toch verschrikkelijk om daar elke ochtend in te moeten zitten %09% Volgens mij zit je met VIRM 6 + 4 zelfs nog krap daar..
 

10-12-2015 23:04:53
daniel81
daniel81
Het enige wat door de ombouw van Utrecht praktisch niet kan is het inzetten van meer capaciteit richting Den Haag en Rotterdam; er is geen enkele infrastructurele beperking in Ut waarom de 3500 met enkeldeks materieel zou moeten rijden. Ergens is besloten dat de hele 3500 en 1(1)700 dan maar moeten ruilen qua materieel ondanks dat dat zelfs volgens de telcijfers bij lange na niet kan.
Er zijn genoeg suggesties gedaan hier om het op een andere manier op te lossen, zoals inzet van ICM in de 14500 of in de 3600 en het aldaar vrijkomende dubbeldeks materieel in die 2 omlopen van de 3500 inzetten. Maar dan stuit je al gauw op het probleem waarom die topic bestaat: een algeheel tekort aan materieel waardoor niet alle ritten op voldoende capaciteit kunnen worden geboden.
 

10-12-2015 23:10:05
ZJ37
ZJ37
Je zou je dus kunnen afvragen of voor de ombouw van Utrecht voldoende stil is gestaan bij de gevolgen voor de inzet in o.a. de 2800/(1)1700 en dus ook voor andere series om VIRM vrij te spelen. Een ding had je dan wel al kunnen constateren en dat is dat de hele dag met lellen van 12 bakken VIRM over de Veluwe gereden wordt en je daarmee dus ook een deel van je materieeltekort creëert.  

11-12-2015 00:58:18
bnv
bnv
Het zou nog maar zo eens kunnen dat men voor ICL opteert.
Die blijken binnen redelijke tijd beschikbaar te zijn.
Tractie? De 1700'en die voor DDM 1 bestemd zijn als die nu al beschikbaar zijn of anders binnen dezelfde tijd als ICL.

Geloof niet meer in voortzetting van inzet van de V'tjes. Je gelooft toch niet dat men bij NS daar voor opteert nu dit vooral uit kringen als hier op Somda voortkomt naast anderen. Het is immers hun eer te na om toe te geven dat wij hier bijvoorbeeld op Somda en anderen gelijk hebben. Daar valt niet mee te pronken. Het is eervoller om met oplossingen te komen die ze zelf bedacht hebben en niet anderen. Stukje psychologie waar het reizend publiek maar weer eens last van heeft.

Pluskant van dit alles: de laatste weken is er zoveel druk uitgeoefend dat men wel met een oplossing moet komen.
En die oplossing, hoe die dan ook luidt, zal niet as. maandag ingevoerd (kunnen) worden.
 

11-12-2015 08:09:57
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
ZJ37 (do 10 dec 2015 23:10:05 https://m.somda.nl/forum/17207/p561873/): Je zou je dus kunnen afvragen of voor de ombouw van Utrecht voldoende stil is gestaan bij de gevolgen voor de inzet in o.a. de 2800/(1)1700 en dus ook voor andere series om VIRM vrij te spelen. Een ding had je dan wel al kunnen constateren en dat is dat de hele dag met lellen van 12 bakken VIRM over de Veluwe gereden wordt en je daarmee dus ook een deel van je materieeltekort creëert.
Zelfs al kon het niet anders dan met combineren/splitsen in Ut dan nog had het anders opgelost kunnen worden. In de 11700 valt de overcapaciteit nog mee en die stellen ben je relatief kort kwijt, maar de 1700 hoeft (op een enkele trein na misschien) ten oosten van Amf echt niet met VIRM12 te rijden. Die komt in de spits zelfs nog met een zo goed als leeg stel voorop in Amf binnen.
Nadeel is wel dat je dan zou moeten gaan combineren/splitsen in Amf, want in Ut zou dat immers niet kunnen, maar het scheelt je desondanks wel een berg IRM dat je weer elders kunt gebruiken.
Maar op zich moet een stel om .50 achterlaten wat je vervolgens om .10 weer bij een andere trein bijplaatst wel kunnen. Al blijft ´t natuurlijk vertragingsgevoelig en is de vraag of je het in die 20 minuten ergens tussendoor kunt omrijden via de Bkd of dat je de cross-platform overstaps moet verbreken (dan zou je ´n stel op 5 kunnen achterlaten en daar de volgende trein ook laten combineren)


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

11-12-2015 09:09:32
Spoorzaken
Spoorzaken
Quote
bnv (vr 11 dec 2015 00:58:18 https://m.somda.nl/forum/17207/p561876/): Het zou nog maar zo eens kunnen dat men voor ICL opteert.
Die blijken binnen redelijke tijd beschikbaar te zijn.
Tractie? De 1700'en die voor DDM 1 bestemd zijn als die nu al beschikbaar zijn of anders binnen dezelfde tijd als ICL.

Geloof niet meer in voortzetting van inzet van de V'tjes. Je gelooft toch niet dat men bij NS daar voor opteert nu dit vooral uit kringen als hier op Somda voortkomt naast anderen. Het is immers hun eer te na om toe te geven dat wij hier bijvoorbeeld op Somda en anderen gelijk hebben. Daar valt niet mee te pronken. Het is eervoller om met oplossingen te komen die ze zelf bedacht hebben en niet anderen. Stukje psychologie waar het reizend publiek maar weer eens last van heeft.

Spijtig en triest om dit te moeten constateren..... Mijn indruk is dat dit aan de verkrampte cultuur binnen NS (en NedTrain / ProRail) ligt in combinatie met de verstikkende bemoeizucht van allerlei politieke en overheidsorganisaties (m.n. IL&M). Ik gun en wens Sharon D. heel veel sterkte, maar ze zal wel, zeer snel, met grote en impopulaire ingrepen moeten komen ! Waarom kunnen bedrijven als ING en Rabo wel succesvol reorganiseren en hun cultuur veranderen maar een NS niet ? (Luxe overheidsCAO's ??)
Alleen cultuurverandering kan ons ooit verlossen van dit kleutergedrag (scoren met nieuwe glimmende treintjes i.p.v. voldoende materieel).
"Klant op 1, 2 en 3", loog Timo Huges terwijl hij de broodnodige concurrentie (Syntus, Arriva etc.) vals buitenspel zette.................
Kom op Sharon !
 

11-12-2015 09:12:17
NSR-fan
NSR-fan
Quote
bnv (vr 11 dec 2015 00:58:18 https://m.somda.nl/forum/17207/p561876/): Het zou nog maar zo eens kunnen dat men voor ICL opteert.
Die blijken binnen redelijke tijd beschikbaar te zijn.


Laten we dit verhaaltje even omdraaien. De huidige eigenaar zit al 5 jaren in zijn maag met een investering in tamelijk prehistorische rijtuigen welke niets opleveren.
Vanzelfsprekend dat hij nu roeptoetert dat NS maar even moet langskomen en indienststellingstermijnen noemt die verre van realistisch zijn.
Revisie, herinstructie (veel jonge machinisten hebben nog nooit met een luchtgeremde trein gereden), inbouw groene lamp en het werven van rangeerder lijkt me al een hele toer.
De opmerking van BNV over Somda is grappig.
Denk je nu echt dat de beleidmakers bij NS ooit van Somda gehoord hebben.
Denk zomaar van niet. Misschien helaas, maar wel de waarheid.
 

11-12-2015 09:17:56
dh3201
dh3201
Quote
timtrein (do 10 dec 2015 21:40:35 https://m.somda.nl/forum/17207/p561856/):
Quote
gose91 (do 10 dec 2015 20:50:17 https://m.somda.nl/forum/17207/p561852/):
Quote
MasterE (do 10 dec 2015 20:10:28 https://m.somda.nl/forum/17207/p561843/): Dat gaat hem niet worden, geen groene lamp!
Hebben de Benelux, ICB en CNL ook niet en die mogen nog steeds!
Klopt, maar dat is internationaal vervoer. Voor binnenlands vervoer schijnt ILT het niet meer te willen, maar ik heb geen schriftelijke bron dus "voor wat het waard is". Vermoedelijk omdat de rijtuigen zijn uitgeschreven uit het NVR en dus de toelating vervallen is (volgens ILT dan...)

Valt me nog mee dat IL&T het vervoeren van binnenlandse reizigers in deze treinen nog niet verboden heeft....


Shqiperise-lopers?
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

11-12-2015 09:33:58
Spoorzaken
Spoorzaken
Daar heb je een punt: het is immers veiliger om GEEN reizigers te vervoeren %08%  

11-12-2015 09:34:49
moderator
Moderator
moderator
Houden we het hier wel even serieus, dit soort opmerkingen voegt niks toe.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

11-12-2015 09:43:03
Spoorzaken
Spoorzaken
Quote
NSR-fan (vr 11 dec 2015 09:12:17 https://m.somda.nl/forum/17207/p561883/):
Quote
bnv (vr 11 dec 2015 00:58:18 https://m.somda.nl/forum/17207/p561876/): Het zou nog maar zo eens kunnen dat men voor ICL opteert.
Die blijken binnen redelijke tijd beschikbaar te zijn.


Laten we dit verhaaltje even omdraaien. De huidige eigenaar zit al 5 jaren in zijn maag met een investering in tamelijk prehistorische rijtuigen welke niets opleveren.
Vanzelfsprekend dat hij nu roeptoetert dat NS maar even moet langskomen en indienststellingstermijnen noemt die verre van realistisch zijn.
Revisie, herinstructie (veel jonge machinisten hebben nog nooit met een luchtgeremde trein gereden), inbouw groene lamp en het werven van rangeerder lijkt me al een hele toer.
De opmerking van BNV over Somda is grappig.
Denk je nu echt dat de beleidmakers bij NS ooit van Somda gehoord hebben.
Denk zomaar van niet. Misschien helaas, maar wel de waarheid.

Daar kon je nog wel eens ongelijk in hebben ! Wat misschien belangrijker is: mediaplatforms als Somda, OV, Metro Nieuws en De Telegraaf geven goed aan wat er in de samenleving speelt. Reken maar dat deze media goed gelezen worden door beleidsmakers binnen de politiek: fractiemedewerkers, kamerleden etc. Uiteindelijk gaan zij er voor zorgen dat er op het juiste niveau kritische vragen worden gesteld !
Vooral dus doorgaan met goed beargumenteerd discussiëren.
 

11-12-2015 09:58:06
michaben
michaben
Quote
reisthijs (do 10 dec 2015 22:18:48 https://m.somda.nl/forum/17207/p561866/): Waarom zou het hier per se moeten gaan over binnenlandse inzet? Je zou ook weer gehuurde rijtuigen in de Benelux in kunnen zetten.

Over de Benelux gesproken, de eerste trein vanuit Brussel is pas om 9:22 op de Wgm, welke daar ook nog eens lang keert. De stammen voor de 9224 en 9228 staan dus in de ochtendspits te niksen. Men zou dus zonder extra materieel een 9203 en 9207 kunnen inleggen vanaf bijvoorbeeld Rsd of Rtd als versterking op de Oude Lijn zodat daar enkele bakken afgesnoept kunnen worden. Of maximale creativiteit en zoals eerder gesuggereerd de 14500 ermee rijden in de ochtend.
 

11-12-2015 10:21:21
sjoerd
sjoerd
@NSR-fan: De beleidsmakers hebben hoe dan ook nog nooit gehoord van luisteren; zij prediken alleen maar en gaan in hun redenering in de regel op financieel-economische argumenten af. Ik wil niet telkens nostalgisch zijn maar ooit was er Dienstorder NS 888 en die hield in dat elke werknemer verbeteringsvoorstellen kon indienen. Wekelijks stond er in De Koppeling wie nu weer een beloning had gekregen voor een doelmatig en vaak ook geld- of materiaalbesparend voorstel. Dat was in een andere tijd en een andere cultuur, maar de wijsheid ligt voor het oprapen. Elke organisatie in elke tak van sport raakt immers in zichzelf gekeerd en luistert niet meer. Daar kun je echter wat aan doen. Het verhoogt betrokkenheid en tevredenheid en maakt allerlei overbodige keuringsinstanties en regelneven finaal overbodig. De overheid en politici zonder verstand van zaken komen er dan niet meer aan te pas. Heerlijk lijkt me dat.  

11-12-2015 10:39:40
broek53
broek53
Quote
michaben (vr 11 dec 2015 09:58:06 https://m.somda.nl/forum/17207/p561898/):
Quote
reisthijs (do 10 dec 2015 22:18:48 https://m.somda.nl/forum/17207/p561866/): Waarom zou het hier per se moeten gaan over binnenlandse inzet? Je zou ook weer gehuurde rijtuigen in de Benelux in kunnen zetten.

Over de Benelux gesproken, de eerste trein vanuit Brussel is pas om 9:22 op de Wgm, welke daar ook nog eens lang keert. De stammen voor de 9224 en 9228 staan dus in de ochtendspits te niksen. Men zou dus zonder extra materieel een 9203 en 9207 kunnen inleggen vanaf bijvoorbeeld Rsd of Rtd als versterking op de Oude Lijn zodat daar enkele bakken afgesnoept kunnen worden. Of maximale creativiteit en zoals eerder gesuggereerd de 14500 ermee rijden in de ochtend.
Klopt. Het is net als met de inzet van ICB-stamen allemaal ook al eerder vertoond: al begin jaren 80 maakte een Benelux-trekduw een ochtendspitsrit als stoptrein Utg - Asd (!) en in later jaren reed er eentje een alsg op de Flevolijn, bijvoorbeeld.
 

11-12-2015 10:52:35
sik214
sik214
Als "buitenlandse" rijtuigen TB0 hebben, zou ILT dan ook dwars liggen?
Ik meen dat bij ICL het probleem was dat die in UIC-modus reden en deuren vanaf 5km/uur opengemaakt konden worden aan beide zijden. Of ligt het meer aan de open deur bij de Hc op moment van vertrek?

Laatst bewerkt door sik214 op 11-12-2015 10:52
 

11-12-2015 10:53:54
thom
thom
Quote
bnv (vr 11 dec 2015 00:58:18 https://m.somda.nl/forum/17207/p561876/):
Geloof niet meer in voortzetting van inzet van de V'tjes. Je gelooft toch niet dat men bij NS daar voor opteert nu dit vooral uit kringen als hier op Somda voortkomt naast anderen. Het is immers hun eer te na om toe te geven dat wij hier bijvoorbeeld op Somda en anderen gelijk hebben. Daar valt niet mee te pronken. Het is eervoller om met oplossingen te komen die ze zelf bedacht hebben en niet anderen. Stukje psychologie waar het reizend publiek maar weer eens last van heeft.

Je denkt werkelijk dat we alleen op Somda het aanhouden van plan V zouden kunnen bedenken, en dat binnen NSR niemand is die dat roept? %03%
 

11-12-2015 11:06:00
maarten83
maarten83
Quote
sik214 (vr 11 dec 2015 10:52:35 https://m.somda.nl/forum/17207/p561906/): Als "buitenlandse" rijtuigen TB0 hebben, zou ILT dan ook dwars liggen?
Ik meen dat bij ICL het probleem was dat die in UIC-modus reden en deuren vanaf 5km/uur opengemaakt konden worden aan beide zijden. Of ligt het meer aan de open deur bij de Hc op moment van vertrek?


Als ICL TB0 heeft dan werkt dat prima met een Br186 ervoor. Met een 1700 werkt TB0 niet en rijdt de stam in UIC modus oftewel TB5.
 

11-12-2015 11:17:39
cuneo56
cuneo56
Op een 1700 kun je met de noksleutel ook de deuren vergrendelen.En dus ook onder de 5 Km/h de deuren vergrendeld houden.  

11-12-2015 11:43:36
Spoorzaken
Spoorzaken
Quote
sjoerd (vr 11 dec 2015 10:21:21 https://m.somda.nl/forum/17207/p561900/): @NSR-fan: De beleidsmakers hebben hoe dan ook nog nooit gehoord van luisteren; zij prediken alleen maar en gaan in hun redenering in de regel op financieel-economische argumenten af. Ik wil niet telkens nostalgisch zijn maar ooit was er Dienstorder NS 888 en die hield in dat elke werknemer verbeteringsvoorstellen kon indienen. Wekelijks stond er in De Koppeling wie nu weer een beloning had gekregen voor een doelmatig en vaak ook geld- of materiaalbesparend voorstel. Dat was in een andere tijd en een andere cultuur, maar de wijsheid ligt voor het oprapen. Elke organisatie in elke tak van sport raakt immers in zichzelf gekeerd en luistert niet meer. Daar kun je echter wat aan doen. Het verhoogt betrokkenheid en tevredenheid en maakt allerlei overbodige keuringsinstanties en regelneven finaal overbodig. De overheid en politici zonder verstand van zaken komen er dan niet meer aan te pas. Heerlijk lijkt me dat.

Klopt !
Tegenwoordig geven in zichzelf gekeerde organisaties eerst minimaal EUR 800.000,- uit aan een dure consultant. Die consultant adviseert dan iets als 'kaizen' en 'lean six sigma' en daarmee en daarna wordt de ouderwetsche ideeënbus geherintroduceerd !!%09%
 

11-12-2015 11:51:24
b2py
b2py
Lean six sigma, net het vak wat ik ga volgen in het laatste kwartaal  

11-12-2015 12:18:13
Daan!
Daan!
Quote
Spoorzaken (vr 11 dec 2015 11:43:36 https://m.somda.nl/forum/17207/p561913/):
Tegenwoordig geven in zichzelf gekeerde organisaties eerst minimaal EUR 800.000,- uit aan een dure consultant. Die consultant adviseert dan iets als 'kaizen' en 'lean six sigma' en daarmee en daarna wordt de ouderwetsche ideeënbus geherintroduceerd !!%09%


Zeg je dit op basis van eigen ervaring of doe je een aanname?
 

11-12-2015 12:38:47
Spoorzaken
Spoorzaken
Eigen ervaring (maar niet binnen NS) !
Voorbeeld: 'Kaizen' is een zogenaamd vernieuwend concept (deels uit Japan, waar by-the-way de economie al 10 jaar stilstaat, en deels uit de VS) dat beoogt om voortdurend een bedrijfsproces te verbeteren. Heel nieuw zogenaamd, maar vroeger (anno mat '46 en '54) stapte je gewoon met een verbeteridee naar je chef (of ideeënbus). Oude wijn in nieuwe dure zakken !

Laatst bewerkt door Spoorzaken op 11-12-2015 12:39
 

11-12-2015 19:21:29
Daan!
Daan!
Ik snap wat je bedoelt, maar als iedereen allerlei verbeterpunten gaat sturen, kan het een zooitje worden. Een theoretisch kader moet als houvast dienen, maar je moet er ook vanaf kunnen wijken.

Op Beneluxspoor gaat het gerucht dat de NS 15 stellen in dienst houdt als strategische reserve. De bron zou NS zelf zijn. Er zou namelijk een bericht naar de werkvloer zijn gestuurd en er krijgen machinisten herinstructie.

Laatst bewerkt door Daan! op 11-12-2015 19:38
 

11-12-2015 20:35:57
sjoerd
sjoerd
Het wordt, zoals dagelijks aan de orde is, een zooitje als er helemaal niets gedaan wordt met goede ideeën. Als je kunt kiezen uit ideeën en degenen die ze aanleveren beloont, (en dat doe je al als je ze serieus neemt), motiveer je je personeel. Het is nooit een chaos als er veel ideeën komen; dat is een teken dat je bedrijf leeft.  

11-12-2015 20:46:35
gose91
gose91
Er zijn mensen in vaste dienst om alle ideeën van van alles en iedereen te toetsen. Hoe groter de besparing of het gemak dat je idee oplevert, des te groter de beloning. Dus betrokkenheid is er zeker van alle kanten  

11-12-2015 21:32:56
sjoerd
sjoerd
Prachtig. Dan gaan we binnenkort merken hoe goed de ideeën doorsijpelen naar de werkelijkheid, want als het goed is zijn er dan heel erg veel aangeleverd over het tekort aan materieel en kunnen we straks bijna allemaal weer mee, staand of zelfs zittend.  

11-12-2015 21:52:59
gose91
gose91
Ah ideeën van buiten NS zelf, dat zei je er niet bij. Je denkt toch hopelijk niet dat de hoge heren van NS bij een kwestie als dit gaan wachten tot er iemand van binnen het bedrijf eens een voorstel doet? Daar zijn natuurlijk al complete projectgroepen op losgelaten met enorme cijfertjesanalyses.
De ideeën die ik bedoelde zijn voor wat kleinschaliger leed.
 

11-12-2015 22:31:11
timtrein
timtrein
Quote
bnv (vr 11 dec 2015 00:58:18 https://m.somda.nl/forum/17207/p561876/):
Geloof niet meer in voortzetting van inzet van de V'tjes.

De mededelingen zijn 15 tot 21 stellen als warme reserve. Hetgeen zoveel betekent als dat ze ze best kunnen gebruiken om het materieeltekort op te vangen. Nog ruim twee dagen en we weten het...
 

11-12-2015 22:42:13
sjoerd
sjoerd
Quote
gose91 (vr 11 dec 2015 21:52:59 https://m.somda.nl/forum/17207/p561978/): Ah ideeën van buiten NS zelf, dat zei je er niet bij. Je denkt toch hopelijk niet dat de hoge heren van NS bij een kwestie als dit gaan wachten tot er iemand van binnen het bedrijf eens een voorstel doet? Daar zijn natuurlijk al complete projectgroepen op losgelaten met enorme cijfertjesanalyses.
De ideeën die ik bedoelde zijn voor wat kleinschaliger leed.

Nee, hoor, ik bedoel alsmaar dat ideeën van binnen een bedrijf uiterst waardevol zijn. En dan heb ik in projectgroepen en cijferanalyses altijd veel minder vertrouwen dan in nuchterheid en doortastendheid en vooral niet in Het kan niet want het kan niet. In dit geval leidt een slagvaardige oplossing gegarandeerd niet tot gezichtsverlies maar tot algemene waardering.
 

11-12-2015 23:58:14
279
279
Quote
timtrein (vr 11 dec 2015 22:31:11 https://m.somda.nl/forum/17207/p561982/):
Quote
bnv (vr 11 dec 2015 00:58:18 https://m.somda.nl/forum/17207/p561876/):
Geloof niet meer in voortzetting van inzet van de V'tjes.

De mededelingen zijn 15 tot 21 stellen als warme reserve. Hetgeen zoveel betekent als dat ze ze best kunnen gebruiken om het materieeltekort op te vangen. Nog ruim twee dagen en we weten het...


van een nfl hoor ik dat ook in "de Koppeling" (het bedrijfsblad )het gebruik van plan V ontkend wordt... met dezelfde redenen als de afgelopen weken.
 

12-12-2015 23:27:06
Spoorzaken
Spoorzaken
Quote
timtrein (vr 11 dec 2015 22:31:11 https://m.somda.nl/forum/17207/p561982/):
Quote
bnv (vr 11 dec 2015 00:58:18 https://m.somda.nl/forum/17207/p561876/):
Geloof niet meer in voortzetting van inzet van de V'tjes.

De mededelingen zijn 15 tot 21 stellen als warme reserve. Hetgeen zoveel betekent als dat ze ze best kunnen gebruiken om het materieeltekort op te vangen. Nog ruim twee dagen en we weten het...

Sharon eist van NS 'alles uit de kast' te halen. Nou, dan zullen dus absoluut helemaal zeker 20 warme reservestellen V de baan opkomen, 20x een Quick Win !
Sharon wil toch niet Anouschka van Miltenburg en Wilma Mansveld achterna ?
 

13-12-2015 00:10:24
broek53
broek53
Waar slaat dat nou weer op?  

13-12-2015 02:46:37
thom
thom
Makkelijk roepen en lukraak scoren?  

22-12-2015 17:01:03
albertjan9
albertjan9
Het hoge woord is eruit:
Quote
NS houdt oude treinen langer in dienst tegen drukte http://nos.nl/artikel/2076778-ns-houdt-oude-treinen-langer-in-dienst-tegen-drukte.html
 

22-12-2015 17:04:54
nathanvos2
nathanvos2
Het is wel eens waar wat oud nieuws dat de V'tjes in dienst blijven en de oude dubbeldekkers (DDM 1) word opgeknapt. Wat wel weer vrij nieuw is dat de verdeling tussen 1 en 2 klas anders word.

Laatst bewerkt door moderator op 22-12-2015 17:20, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

22-12-2015 17:05:57
michaben
michaben
Nu nog even uitleggen waarom er solo SGM door dubbeldekkers en dubbeldekkers door solo SGM vervangen is en we zijn er. Overigens heb ik het idee dat qua sprinters er helemaal niet minder capaciteit is in 2016 vergeleken met de herfst van 2015, doordat er diverse DDZ4 stellen zijn doorgeschove van intercity naar sprinterdienst. Intercity's, en dan vooral de 1900, zijn er het meest op achteruit gegaan qua capaciteit. Bij sprinters is vooral de verdeling wat scheef.  

22-12-2015 17:10:52
maurits
maurits
Het hele verhaal inclusief bijlages en een infographic: http://nieuws.ns.nl/ns-neemt-extra-maatregelen-tegen-te-drukke-treinen

Buiten het verbouwen van SLT6-jes en een busplan waarvoor nog toestemming van het ministerie moet komen lees ik eigenlijk weinig nieuws. Het verdere verhaal staat nogal vol met analyses van open deuren en maatregelen die pas half/eind 2016 effect hebben.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

22-12-2015 17:13:27
aarclay
aarclay
Verbouwen van SLT-6? Ik denk eerder dat ze gewoon wat stickertjes plakken zodat je een 'rode' tweede klas zal hebben. Materieel onttrekken uit de dienst voor een volledige (tijdelijke?) de-klassering lijkt me nu al funest. Vooral een zesje....


Choo choo.....
 

22-12-2015 17:16:00
nathanvos2
nathanvos2
Quote
nathanvos2 (di 22 dec 2015 17:04:54 https://m.somda.nl/forum/17207/p563299/): Het is wel eens waar wat oud nieuws dat de V'tjes in dienst blijven en de oude dubbeldekkers (DDM 1) word opgeknapt. Wat wel weer vrij nieuw is dat de verdeling tussen 1 en 2 klas anders word.
RTL Nieuws meld al wat meer. http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/ns-houdt-oude-treinen-de-running-en-stelt-onderhoud-uit

Laatst bewerkt door moderator op 22-12-2015 17:21, reden: Ingreep quoot vorig bericht
 

22-12-2015 17:16:52
michaben
michaben
Niet-noodzakelijk onderhoud en revisies worden ook over een langere periode gespreid, dus dan zal men ook wel niet in de spits stellen gaan onttrekken aan de dienst om 1e klas te declasseren. Dus dat zal in de daluren of het weekend moeten, en dan zal er inderdaad niet veel meer in zitten dan stickers plakken en misschien de glazen deur tijdelijk weghalen voor een betere doorstroom.

Update: ik lees in de brief van de NS dat deze aanpassing pas voor de zomer voorzien is. Geen korte termijn oplossing dus waar we nu al iets aan hebben, maar voor de herfst 2016 als DDM ook al terugkomt. Vraag me af hoe nuttig dit nog is dan.

Laatst bewerkt door michaben op 22-12-2015 17:22
 

22-12-2015 17:19:00
martijn
martijn
Quote
nathanvos2 (di 22 dec 2015 17:16:00 https://m.somda.nl/forum/17207/p563303/):
Quote
nathanvos2 (di 22 dec 2015 17:04:54 https://m.somda.nl/forum/17207/p563299/): Het is wel eens waar wat oud nieuws dat de V'tjes in dienst blijven en de oude dubbeldekkers (DDM 1) word opgeknapt. Wat wel weer vrij nieuw is dat de verdeling tussen 1 en 2 klas anders word.
RTL Nieuws meld al wat meer. http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/ns-houdt-oude-treinen-de-running-en-stelt-onderhoud-uit
Blijven interpretaties van hetzelfde persbericht + infographic van NS

Laatst bewerkt door moderator op 22-12-2015 17:22, reden: Ingreep quoot bericht Nathanvos2
 

22-12-2015 17:23:45
michaben
michaben
Of je leest het bericht van de RTL en ziet dat zij zich niet op het persbericht gebaseerd hebben maar op de veel uitgebreidere brief aan de staatssecretaris

Laatst bewerkt door michaben op 22-12-2015 17:24
 

22-12-2015 17:29:45
PimTH
PimTH
Mogen reizigers met een tweedeklaskaartje zich eigenlijk in de eerste klas ophouden (staan dus)?  

22-12-2015 17:37:38
broek53
broek53
Neen, officieel niet.  

22-12-2015 17:38:09
martijn
martijn
Quote
michaben (di 22 dec 2015 17:23:45 https://m.somda.nl/forum/17207/p563306/): Of je leest het bericht van de RTL en ziet dat zij zich niet op het persbericht gebaseerd hebben maar op de veel uitgebreidere brief aan de staatssecretaris
Oh ja, die brief was ik nog vergeten
 

22-12-2015 17:42:00
daniel81
daniel81
Quote
ZJ37 (di 01 dec 2015 07:39:59 https://m.somda.nl/forum/17207/p560589/):
Quote
sjoerd (ma 30 nov 2015 14:18:12 https://m.somda.nl/forum/17207/p560514/): Dat de heer van Boxtel denkt het probleem van zijn bedrijf af te wentelen op de onderwijsinstellingen die nu grond moeten kopen, dure ruimtes moeten bijbouwen en kantines moeten bijbouwen, omdat normaal gesproken alles zit volgepland, is inderdaad om je op de knieën te slaan van het lachen. Zeker nadat alle onderwijsinstellingen hem al eerder duidelijk hebben gemaakt dat dit niet mogelijk is, en nadat dit idee in het verleden ook al om die reden is getorpedeerd.
Als er iets TOCH moet gebeuren is het niet het in enkele weken bijbouwen van studiefaciliteiten, maar het relatief goedkoop en met eventueel licht uitstel in dienst houden van MAT.
Dan zal Van Boxtel ook ongetwijfeld de tijden gaan aanpassen van NS Opleidingen te Amf. Sommige treinen die rond 8.30 uur in Amf aankomen stromen helemaal leeg met NS-personeel...


Inderdaad%02%
"NS heeft per direct besloten om de begintijd van de (interne) opleidingen te
verschuiven na de spits. Het kantoorpersoneel in Utrecht wordt met klem verzocht om in de spits niet per trein te reizen. NS past in de komende tijd het werkritme en vergaderschema’s op kantoor hierop aan en stimuleert het nieuwe werken"
(citaat uit de brief van Van Boxtel aan Dijksma; te vinden via http://nieuws.ns.nl/ns-neemt-extra-maatregelen-tegen-te-drukke-treinen en dan onderaan klikken op de brief)
Verder:
- Andere leuke maatregel: de 3600 gaat vanaf 8 feb in de spits extra stoppen in Rosmalen om de 4400 te ontlasten
- Creatief boekhouden is ook een vak: NS biedt duizenden 'extra zitplaatsen' door de revisie van VIRM uit te stellen. De enige daadwerkelijke extra zitplaatsen zijn de paarhonderd van het prototype dat nu onder handen genoken wordt
- 'Onze' goede ideeën van de inzet van nietsende internationale rijtuigen in de spits zijn kennelijk niet tot in het HGB doorgedrongen want ze staan zelfs niet bij de onderzochte maatregelen (waar reactivering van DM'90 overigens wél tussenstond )

Laatst bewerkt door daniel81 op 22-12-2015 17:45
 

22-12-2015 17:54:58
maarten83
maarten83
Er staat wel iets in over ICL. En gelijk wordt vermeld dat er geen locomotieven zijn.

Laatst bewerkt door maarten83 op 22-12-2015 17:56
 

22-12-2015 17:56:19
broek53
broek53
Bericht met handig overzichtje. Dat moet je overigens wel met de nodige kennis lezen en interpreteren. Feitelijk staat er dat er niet meer gebeurt op de korte termijn dan dat mat '64 in dienst blijft als 'reservetrein', waarbij 16 stellen 3200 plaatsen opleveren - hetgeen ofwel een nieuw licht werpt op de planningnormen van NS, ofwel erop duidt dat het toch om 30 stellen gaat 😆. Overigens komt er dus geen zitplaats bij als je het reservematerieel noemt, c.q. niet planmatig inzet.

Ook niet vermeld wordt dat er in 2014 weliswaar besloten is om 29 oude dubbeldekkers weer in te zetten, maar dat dat voor 11 stuks nog niet geëffectueerd is (alle reden om te verklaren waarom je dan maar nog even mat '64 in dienst houdt).

Het enige nieuws is het declasseren van een stukje SLT6. Leuk voor hen die dat betreft, maar als je de inzet niet wijzigt, komt de helft van de stellen niet eens in te drukke treinen terecht. Hopelijk wordt daar dan wel wat aan gedaan, al heb ik daar een hard hoofd in - de weigering '64 gepland in te zetten indachtig, bijvoorbeeld.
 

22-12-2015 17:57:20
daniel81
daniel81
Quote
maarten83 (di 22 dec 2015 17:54:58 https://m.somda.nl/forum/17207/p563317/): Er staat wel iets in over ICL. En gelijk wordt vermeld dat er geen locomotieven zijn.
Ik doelde letterlijkk op 'nietsende internationale rijtuigen in de spits' maw rijtuigen die de rest van de dag wél ingezet worden (bijvoorbeeld het materieel van de 143 en 145)
 

22-12-2015 18:01:24
broek53
broek53
Quote
maarten83 (di 22 dec 2015 17:54:58 https://m.somda.nl/forum/17207/p563317/): Er staat wel iets in over ICL. En gelijk wordt vermeld dat er geen locomotieven zijn.
Hahaha, als NS nou ergens in omkomt, zijn het wel locomotieven natuurlijk. DDM-1 locs vrijwel per direct, en talrijke opknapbare 1700-en voor wat later. En Traxxen.
 

22-12-2015 18:06:14
R1-2010
R1-2010
Volgens mij is het ook geen kwestie van geen locs hebben, maar duurt het te lang om ze gereed te maken voor evt, inzet met ICL. Capaciteit is vol nodig voor andere projecten. Maargoed, die rijtuigen lijken niet te kunnen omdat ze niet meer toegelaten zijn. Laten we er dan uitgaan dat ze daar de waarheid spreken. Dan kun je nog zoveel locs hebben maarja, zonder rijtuigen... En volgens mij zijn er niet veel Traxxen 'over' op dit moment.  

22-12-2015 18:09:39
Frontier
Frontier
Inderdaad, met goede wil en goede financiële middelen zijn alle voormalige DD-AR locs zo weer te completeren en inzetbaar te maken, dan kun je vervolgens de huidige DD-AR locs weer terug configureren naar solitaire status en voor ICL of wat dan ook gebruiken.

DM90 zou nog best aardig zijn in de 7000, 7500 en 7600, en ook die stellen zijn met dezelfde goede wil en goede financiële middelen weer inzetbaar te maken.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

22-12-2015 18:12:17
mren
mren
7000 is veel te krap qua rijtijden  

22-12-2015 18:14:21
broek53
broek53
De ddm1 locs staan klaar en rijden overmorgen bij wijze van spreken. Dat er allerlei smoezen zijn omtrent inzet van gehuurde rijtuigen, weet ik, maar daar hoeft dan geen loccenleugen overheen.