Materieeltekorten bij NS
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
30-11-2015 17:11:21
ZJ37
ZJ37
Maakt dat nog wat uit dan? Het tekort is nu al nijpend... Het woordje "dreigt" kan ook wel uit de topictitel.  

30-11-2015 18:44:02
timtrein
timtrein
jack5812 (ma 30 nov 2015 17:05:09 https://m.somda.nl/forum/17207/p560529/): Het is echt te hopen dat er geen strenge winter komt...
Elke vorm van winter is het spoor tegenwoordig al fataal, of er nou veel of weinig materieel is

30-11-2015 19:57:20
Jack5812
Jack5812
Daar heb jij je punt😉  

30-11-2015 20:31:55
broek53
broek53
Daar gaat het hier niet over.  

Somda In de Wolken Weddings advertentie

30-11-2015 21:43:09
bnv
bnv
Het bericht in het AD, dat ook in de regionale kranten is opgenomen, zegt dat NS het in dienst houden van de V'tjes te duur vindt.
Ook hier weer gaat blijkbaar geld voor het belang van het reizend publiek dat met een tekort aan materieel geconfronteerd wordt en gaat worden.
Hoeveel geld dat dan betreft, is voor de buitenwacht natuurlijk onbekend.

Gezien het bericht zijn ze dus nog niet over de streep.
Er wordt gezocht naar oplossingen, welke dat dan zijn, zullen we zien als het uiteindelijk toch niet de V'tjes zijn. (???)

30-11-2015 21:56:17
sfj
sfj
Het woordje "dreigt" maar eens uit de titel gesloopt

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

30-11-2015 22:18:22
Lovers83
Lovers83
Vergeet ook niet het veiligheidsbelang. Denk toch dat NS ze eruit hebben voordat het winterse weer eraan komt. Om te voorkomen dat de technische storingen zullen opstapelen  

30-11-2015 23:02:17
marciekemp
marciekemp
Als er een type materieel is wat altijd rijd is het Mat'64 zelfs bij -20, dus dat is neem ik aan geen reden ze eruit te halen  

01-12-2015 07:39:59
ZJ37
ZJ37
sjoerd (ma 30 nov 2015 14:18:12 https://m.somda.nl/forum/17207/p560514/): Dat de heer van Boxtel denkt het probleem van zijn bedrijf af te wentelen op de onderwijsinstellingen die nu grond moeten kopen, dure ruimtes moeten bijbouwen en kantines moeten bijbouwen, omdat normaal gesproken alles zit volgepland, is inderdaad om je op de knieën te slaan van het lachen. Zeker nadat alle onderwijsinstellingen hem al eerder duidelijk hebben gemaakt dat dit niet mogelijk is, en nadat dit idee in het verleden ook al om die reden is getorpedeerd.
Als er iets TOCH moet gebeuren is het niet het in enkele weken bijbouwen van studiefaciliteiten, maar het relatief goedkoop en met eventueel licht uitstel in dienst houden van MAT.
Dan zal Van Boxtel ook ongetwijfeld de tijden gaan aanpassen van NS Opleidingen te Amf. Sommige treinen die rond 8.30 uur in Amf aankomen stromen helemaal leeg met NS-personeel...

01-12-2015 09:26:45
Klaasje
Klaasje
Ik denk dat als mat'64 tot maart zou blijven we al grotendeels uit de brand geholpen zijn. In de loop van het jaar wordt het namelijk altijd minder druk.  

01-12-2015 09:39:12
V64
V64
Dat zou helpen. Maar vergeet niet, dat we nu, met MAT64, ook al aardig in de problemen zitten qua materieel. Dus de narigheid zal niet ineens over zijn.  

01-12-2015 12:26:43
mdj
mdj
Herfst en Winter zijn altijd problematisch voor het materieel.

In het voorjaar zijn er a) minder reizigers en b) beter weer voor het materieel (beschikbaarheid hoger), dus meer materieel voor minder reizigers = minder vollere treinen.

Bij twijfel: gebruik beton.

01-12-2015 13:04:55
broek53
broek53
Dat is een vrij constante in de materieelbeschikbaarheid, ja. Daarom behoort er de laatste jaren ook in de herfst en winter een "seizoensreserve" te zijn, vanwege de hogere uitval. Die extra reserve is er, zoals men zal begrijpen, nu op papier vrijwel niet en de praktijk kennen we.  

01-12-2015 21:19:20
bnv
bnv
Het begint zo nog geen twee weken meer voor D-Day op 13 december spannend te worden wat er na de 13e gaat gebeuren.
Als ik de pers goed gelezen heb wordt het materieeltekort in de pers doorgaans breed uitgemeten en neemt de druk op NS min of meer toe.
NS, dat zeker beseffende, draait een beetje rond in het zoeken naar argumenten om het tekort te rechtvaardigen en het probleem niet te laten zijn. Een soort ontkenning van de realiteiten dat in de praktijk wellicht meevalt als je het maar smaakvol brengt.

1. Eerst was er het argument dat de V'tjes zouden worden vervangen door opgeknapt materieel. Het begon echter algemeen bekend te worden dat dit pas per september realiteit kon zijn, zodat het argument niet erg overtuigend was en niet meer op ging.

2. Het tweede argument was het verzoek aan de onderwijswereld de lestijden aan te passen en de oplossing dus te zoeken buiten NS. Dit argument werd direct door die onderwijswereld terzijde gelegd. Dus ook al niet meer.

3. Het derde argument kwam deze week langs met gebruikmaken van de factor geld. Het langer in dienst houden van de V'tjes was te duur. Een echte oplossing werd niet aangegeven. Er zouden extra bussen kunnen komen waar het tekort het meest nijpend is, zoals tussen Nm en Ht.

4. Het vierde argument lees ik vandaag (di.1.12) in de NRC:
"In de spits is op bepaalde trajecten de trein overvol. En het zal daar nog voller worden. De beste oplossing is het voorkomen van storingen, stelt NS vast", aldus de NRC.

Ik weet niet of men gedacht heeft dat dit laatste argument, het voorkomen van storingen, het Ei van Colombus is en dat de buitenwacht dit argument als reel zal accepteren. Ik verwacht daarom wellicht nog voor de 13e wel meer argumenten dan bovengenoemde vier.
De vraag is en blijft of die voldoende overtuigend zullen zijn.

01-12-2015 21:53:24
thom
thom
Die punten zijn inmiddels al meermaals genoemd hier in dit topic en het lijkt me danook wel duidelijk hoe het geheel er op het moment voorstaat en hoe dat komt.  

01-12-2015 23:48:49
treinfan
treinfan
Ik ben benieuwd hoeveel geld de NS in spooraannemers gaat steken  

02-12-2015 07:45:09
phantom
phantom
Als het klopt dan heeft NS nog zat poen op de plank liggen,als ik de nieuws berichten van afgelopen week mag geloven.
Maar wat ik me werkelijk afvraag is waar de druk op NS blijft van bepaalde ministers die iets riepen in de trend van de V'tjes op de baan houden tot het nieuwe mat er is,is een goed plan.
Iets roepen en niks doen om dat af te dwingen schiet ook niet echt op zeg maar.

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

02-12-2015 07:57:23
martijn
martijn
Je mag de nieuwsberichten van afgelopen week geloven, maar die over dat geld op de plank gingen over ProRail.  

02-12-2015 14:58:38
sjoerd
sjoerd
phantom (wo 02 dec 2015 07:45:09 https://m.somda.nl/forum/17207/p560726/): Als het klopt dan heeft NS nog zat poen op de plank liggen,als ik de nieuws berichten van afgelopen week mag geloven.
Maar wat ik me werkelijk afvraag is waar de druk op NS blijft van bepaalde ministers die iets riepen in de trend van de V'tjes op de baan houden tot het nieuwe mat er is,is een goed plan.
Iets roepen en niks doen om dat af te dwingen schiet ook niet echt op zeg maar.

Het is zeer de vraag of de dames en heren politici wel iets te roepen hebben. Het is hier al zo vaak langs gekomen dat zij zich niet op detailniveau met de bedrijfsvoering zouden moeten bezighouden, maar op hoofdzaken. Dat zou ook prettig zijn om te voorkomen dat zij zoals gewoonlijk maar weer iets roeptoeteren, niet gehinderd door enige kennis van zaken.
Een verbindende opmerking van de de Prorailchef gaat meer de kant op van: laten we weer eens gaan samenwerken. Nu kijken of dat meer is dan roeptoeteren. Nu nog een terzakekundig iemand op de stoel bij NS en de andere vervoerders en we hebben misschien weer een team.

06-12-2015 11:14:30
R-Espace
R-Espace
Dijksma wil dat NS snel duidelijkheid geeft over tekort treinen
(nu.nl 6 dec 2015)

De NS moet voor de kerst aangeven hoe het spoorbedrijf een dreigend tekort aan treinen volgend jaar gaat voorkomen. 
Dat zei staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur zondag in het tv-programma WNL op Zondag.
Het tekort aan treinen op bepaalde trajecten ontstaat doordat de NS verouderd materieel afdankt, terwijl vervangende treinen pas eind volgend jaar worden geleverd. Het gaat om ongeveer 5.000 zitplaatsen.
"De NS moet dit oplossen, het is hún probleem", zei Dijksma zondag. Er moet daarbij "voorkomen worden dat groepen mensen in de knel komen", aldus de staatssecretaris.

06-12-2015 11:21:58
michaben
michaben
Voor de kerst? Heeft de staatssecretaris door dat de nieuwe dienstregeling waar dit over gaat twee weken voor de kerst ingaat?  

06-12-2015 11:57:40
mren
mren
Is dat relevant dan?  

06-12-2015 12:07:29
nohab
nohab
michaben (zo 06 dec 2015 11:21:58 https://m.somda.nl/forum/17207/p561235/): Voor de kerst? Heeft de staatssecretaris door dat de nieuwe dienstregeling waar dit over gaat twee weken voor de kerst ingaat?
Had die dan moeten denken: "die nieuwe dienstregelingen en omlopen zijn al klaar en kunnen op zo korte termijn niet gewijzigd worden dus dan zeg ik het maar niet"? Er staat niet voor niets "het is hun probleem". Anders gezegd: hoe ze het oplossen zoeken ze zelf maar uit.

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

06-12-2015 12:19:28
michaben
michaben
Die woordenbrij volg ik even niet. Ik reageerde omdat dat kalenderjaar en dienstregelingsjaar wel eens vaker verward werden met elkaar. In het artikel wordt gesproken over het materieeltekort van volgend jaar, maar dat tekort speelt dus al in de spitsuren in de week van 14 t/m 18 december indien Plan V daadwerkelijk uit dienst gaat per 13 december. Met kerst pas een oplossing aanbieden is dus een beetje te laat.  

06-12-2015 12:27:22
nohab
nohab
Goed, dan had ze moeten zeggen "in de nieuwe dienstregeling" i.p.v. "volgend jaar". Maar dat wordt ook bedoeld, hoor. Niet alles zo letterlijk nemen.

06-12-2015 12:37:08
michaben
michaben
Je negeert opnieuw waar het echt over gaat, namelijk dat een oplossing in de week voor kerst te laat is, want als de plannen doorgaan zit je op 14 december in de ochtendspits voor het eerst met volgepropte treinen. De NS moet komende week met een tijdelijke oplossing komen om het materieeltekort af te wenden.

Laatst bewerkt door michaben op 06-12-2015 12:38

06-12-2015 14:04:39
broek53
broek53
Tsja, alsof dat enige schijn van realisme heeft.
Waarom zitten we elkaar hier nu eigenlijk vliegen af te vangen?

06-12-2015 14:21:45
michaben
michaben
Het is niet dat de NS nu pas voor het eerst hier van hoort. Het lijkt me toch het minste wat je van de NS kan verwachten dat men uiterlijk aanstaande vrijdag laat weten of de resterende Plan V stellen waarvan de revisiedatum nog niet verlopen is nog in dienst blijven tot er een permanente oplossing is. En als dat om wat voor reden niet kan dat men dat beargumenteerd en toezeggingen doet voor een oplossing. Ik weet niet in wat voor wereld sommige mensen hier leven, maar in een wereld waar je je verantwoordelijk voelt voor je werk is het echt niet zo gek dat je van je verwacht wordt je binnen enkele dagen met een antwoord komt op een acuut probleem.  

06-12-2015 14:55:56
broek53
broek53
NS heeft al meerdere jaren vanaf het begin van de dienstregeling tot begin januari met een aangepaste materieelinzet gereden, zij het op dagplan en dan nu op jaarplan. Verder denk ik dat de staats het niet heeft over de revisietermijn van wat treintjes, maar over het grotere plaatje.
En ik wens hier niet weggezet te worden als de eerste de beste minkukel, overigens.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

06-12-2015 15:09:35
yappa
yappa
Volgens mij zit het antwoord gewoon in de tekst verscholen: de stas wenst voor de Kerst te horen hoe NS volgend jaar het materieeltekort denkt op de lossen.

Dat spoorliefhebbers als wij hier op Somda "volgend jaar" dan koppelen aan de nieuwe dienstregeling, wil niet zeggen dat de staatssecretaris dat ook heeft bedoeld. NS moet voor Kerst een plan leveren, klaar. En als er voor Kerst al een probleem ontstaat is dat ernstig, maar dat staat los van deze opdracht van de stas.

Overigens heeft een bekende NS-dochter in Ierland nog 13x Lint en 31x DM'90 in de aanbieding (http://www.nsfinancialservices.ie/available_rolling_stock/default.asp?NCID=199), dus ik verwacht dat elk plan waarin die treinen niet voorkomen tot kritisch vragen zal leiden, los van de Mat'64 discussie.

Laatst bewerkt door yappa op 06-12-2015 15:12

06-12-2015 15:15:49
broek53
broek53
Die zijn eenvoudig te beantwoorden: die rijvaardig maken = revisie en duurt langer dan het rijvaardig maken van DDM-1, dat al gaande is.  

06-12-2015 15:17:51
mren
mren
yappa (zo 06 dec 2015 15:09:35 https://m.somda.nl/forum/17207/p561285/):
Overigens heeft een bekende NS-dochter in Ierland nog 13x Lint en 31x DM'90 in de aanbieding (http://www.nsfinancialservices.ie/available_rolling_stock/default.asp?NCID=199), dus ik verwacht dat elk plan waarin die treinen niet voorkomen tot kritisch vragen zal leiden, los van de Mat'64 discussie.

Dat is eigenlijk ook irrelevant. De stas eist een oplossing en hoe de vervoerder dat praktisch uitvoert zou (in theorie) weinig uit moeten maken.

06-12-2015 15:19:29
michaben
michaben
@yappa: dat was dus de vraag, waarom wil de staatssecretaris pas een week nadat het tekort ingaat een antwoord hebben Als je reizigers op één stelt verlang je die maatregelen voordat het tekort zich aandient, en leg je de verantwoordelijkheid bij de NS om uitleg te geven waarom het echt niet anders zou kunnen.

@broek53: Volgens mij loop je nu een beetje spijkers op laag water zoeken, niemand heeft hier iemand als minkukel weggezet. En welk grotere plaatje bedoel je? Het gaat expliciet over de uitstroom van de laatste 31 stellen Plan V, dat is een probleem dat van 14 december 2015 tot grofweg begin juli 2016 zal spelen in de spits. Voor de periode na de zomer zijn al maatregelen in gang gezet, daar maakt de staatssecretaris zich ook niet druk over volgens het artikel.

06-12-2015 15:23:30
dh3201
dh3201
En wat als NS niet aan haar wens voldoet? Gaat ze dan de concessie intrekken?

Shqiperise-lopers?

06-12-2015 15:25:56
reisthijs
reisthijs
@michaben, ze wil gewoon zo snel mogelijk antwoord maar het is vooral belangrijk dat er duidelijkheid is voor het kerstreces begint.  

06-12-2015 16:16:48
broek53
broek53
Het gaat helemaal niet over de uitstroom van plan V, het gaat om het materieeltekort dat al sinds september voelbaar en merkbaar is. Dat die wordt verergerd door de afvoer van plan V, is maar een onderdeel van het probleem zoals dat althans door de politiek ervaren wordt.
En terecht overigens: ook met plan V blijft het tekort-in-de-praktijk bestaan, wees daar maar zeker van.

06-12-2015 16:47:38
michaben
michaben
Heb je de uitzending wel gezien eigenlijk? Men heeft het toch echt over uitstroom van oud materieel terwijl men 'vergeten' zou zijn nieuw materieel te kopen. Die uitstroom van Plan V is natuurlijk al langer aan de gang, dat we vanaf september een tekort ervaren komt indirect hierdoor (directe oorzaak is natuurlijk SGM dat niet tegen blaadjes kan en DDZ dat continu verrot gaat). Het naderende einde van Plan V is echter wel de genadeslag, in een klap 4000+ zitplaatsen minder in de spits.

Ik neem aan dat de staatssecretaris ook wel door heeft de drukte in de treinen niet in één klap op te kunnen lossen, maar als die genadeklap van 4000 zitplaatsen tegengehouden kan worden scheelt dat al een hoop. SGM begint de laatste dagen ook weer langzaam terug te komen qua beschikbaarheid nu de blaadjes op zijn, als de tweetjes weer los mogen rijden scheelt dat ook weer, dus blijven de Vjes nog even dan overleven we de winter nog wel. Alleen DDZ blijft dan een zorgenkindje, daar staat nog een flink deel van defect.

06-12-2015 18:13:13
gvttreinen
gvttreinen
Ik denk dat Broek53 beter geïnformeerd is dan de Staatssecretaris.  

06-12-2015 18:33:01
Pim530
Pim530
broek53 (zo 06 dec 2015 14:55:56 https://m.somda.nl/forum/17207/p561283/):
En ik wens hier niet weggezet te worden als de eerste de beste minkukel, overigens.

Wat knap dat we er hier binnen tien berichten in kunnen slagen om dat alsnog te doen %04%

06-12-2015 19:51:50
DingeZ
DingeZ
Toen ik dit las:
Het tijdelijk inzetten van de ongebruikte Fyra-treinen, die in Italië staan, is volgens de staatssecretaris geen optie. "Dat leek mij een logische oplossing, maar dat blijkt relatief ingewikkeld. Er zullen andere voorstellen op tafel moeten komen", aldus Dijksma.

werd ik een beetje verdrietig. Als de staatssecretaris bij mij was aangekomen met zulke voorstellen had ik haar direct weggehoond.
Daarnaast is het een beetje wrang dat ze het "hun probleem" noemt. In zekere zin is dat zo, maar veel van de oorzaken van het huidige tekort (en die zijn er legio) zijn toch echt de schuld van de politiek.

06-12-2015 19:56:59
michaben
michaben
Gelukkig heeft de staatssecretaris dat ook nooit gezegd, die opmerking over de Fyra treinen kwam van de presentator van het programma. Maar in de media worden citaten wel vaker uit het verband gehaald, en vervolgens wordt dit weer overgenomen (zoals hier nu) en krijgt zoiets een eigen leven.

En wat betreft de politiek die de schuld heeft, heeft de politiek dan besloten DDM1 terzijde te stellen? Heeft de politiek de ongelukkige planning van de revisie van ICR bepaald? Als al het materieel dat de NS heeft dienstvaardig zou zijn (minus een normaal percentage dat in revisie is) zou het tekort niet spelen.

Laatst bewerkt door michaben op 06-12-2015 20:13

06-12-2015 20:31:19
Daan!
Daan!
De politiek is wel verantwoordelijk voor het verplichten van een toilet in de trein waardoor de optie voor meer SLT's niet doorging. Ze zijn ook verantwoordelijk voor het verplicht stellen van een gelijkvloerse instap (per 2025?), waardoor DD-AR naar de intercitydiensten moest en een deel dus niet verbouwd werd. NS is er toen vanuit gegaan dat DDZ nog wel wat sprinterdiensten kon oppakken, maar dat pakte verkeerd uit door het uitvallen van de V250. Voor diezelfde V250 heeft de politiek ook een klimaat geschept door de eisen die werden gesteld aan het materieel.

Bovendien moet een overheidsinstelling of bedrijf wat in handen daarvan is, een aanbesteding doorlopen om materieel te bestellen. Andere bedrijven hoeven dat niet en zijn dus in staat veel flexibeler te reageren op de vervoersvraag.

Ze zijn dus niet direct verantwoordelijk, maar ze hebben zeker een bijdrage geleverd aan het creëren van een situatie waarin dit kon ontstaan.

Laatst bewerkt door Daan! op 06-12-2015 20:32

06-12-2015 21:04:48
broek53
broek53
michaben (zo 06 dec 2015 19:56:59 https://m.somda.nl/forum/17207/p561331/): Gelukkig heeft de staatssecretaris dat ook nooit gezegd, die opmerking over de Fyra treinen kwam van de presentator van het programma. Maar in de media worden citaten wel vaker uit het verband gehaald, en vervolgens wordt dit weer overgenomen (zoals hier nu) en krijgt zoiets een eigen leven.

En wat betreft de politiek die de schuld heeft, heeft de politiek dan besloten DDM1 terzijde te stellen? Heeft de politiek de ongelukkige planning van de revisie van ICR bepaald? Als al het materieel dat de NS heeft dienstvaardig zou zijn (minus een normaal percentage dat in revisie is) zou het tekort niet spelen.
Helemaal mee eens. Het huidige tekort is een risico dat NS met open ogen en bij haar volle verstand heeft gelopen. Hoewel: volle verstand...;-)? Mijn persoonlijke inschatting is overigens dat men zich op voorhand heel erg verkeken heeft op de doorlooptijd voor de herindienststelling van DDM-1. Als die dit jaar zou zijn begonnen, had je waarschijnlijk nauwelijks iets van een (extra) materieeltekort gemerkt.

06-12-2015 21:42:01
ZJ37
ZJ37
dh3201 (zo 06 dec 2015 15:23:30 https://m.somda.nl/forum/17207/p561291/): En wat als NS niet aan haar wens voldoet? Gaat ze dan de concessie intrekken?
Wat schieten de reizigers daar dan eigenlijk mee op, in dat geval?

06-12-2015 21:52:45
Frontier
Frontier
Op korte termijn niets, op lange termijn zou het een interessant vraagstuk worden.

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

06-12-2015 22:05:28
timtrein
timtrein
Wat betreft het herindienststellen van DDM-1, zo langzamerhand zou NS toch moeten weten dat materieel dat al een tijdje terzijde staat best een hoop tijd en geld kost, al genoeg voorbeelden van geweest. Althans: als ze iemand hebben die van dat soort dingen verstand heeft, en er ook naar hem/haar geluisterd wordt...  

06-12-2015 22:13:49
broek53
broek53
Zeker, maar ik weet dat in de hoofden van niet-kenners, helaas werkzaam bij NSR Materieel, de herindienststelling van DDM-1 ongeveer net zolang zou duren als DDAR. Vandaar.  

07-12-2015 03:22:41
R-Espace
R-Espace
Veel elementen die er toe geleid hebben dat er -de komende tijd- een materieel tekort ontstaat zijn hier wel zo'n beetje de revue gepasseerd. Zeker als je bedenkt dat materieelplanning een lange termijn zaak is (járen) en er slechts beperkt op korte termijn (bij)gestuurd kan worden. Ook als je een strategische reserve hebt (bijv. revisie DDM/DD-AR) is er een lange doorlooptijd. Oud materieel wordt al jaren geleidelijk uitgefaseerd (1700 geplukt/gekannibaliseerd; planV: idem: die lopen niet voor niks via Asdwplz naar HKS: tractiemotoren, wielassen, en nog meer kritische niet/slecht verkrijgbare onderdelen) en kun je niet met een vingerknip weer inzetten.

De eigenlijke -elkaar opgevolgde- oorzaken zijn:
- SLT opties niet gelicht ivm ontbrekende toiletten (dus SNG)
- ICR naar HSL - ICdirect (oorzaak: Fyra; gat in capaciteit, verschuiving tussen sprinter en ic segment)
- grotere behoefte door OV studenten kaart: relatief laat besluit
Alle drie deze oorzaken hebben hun basis in de politiek: daar kun je als bedrijf niet op plannen. Dat wordt echter wel verwacht. Er wordt bij dergelijke politieke besluitvorming geen rekening gehouden met de gevolgen... Wellicht door ontbrekende kennis aldaar.

Verder valt op te merken:
- NS heeft best snel Flirts besteld. Onderhand gegund zelfs, inclusief bijbehorende dreiging met kort geding door de concurrentie.
- NS zal toch echt wel alternatieven uit het buitenland bekeken hebben: makkelijker gezegd dan gedaan, al was het maar dat elk beschikbare materieeltype (veelal ouder) volgens ILT aan de huidige wet/regelgeving moet voldoen: dat betekent grote wijzigingen/kosten/toelatingsrisico's (itt tot Flirt)
Rijtuigen? Dan toch loks 1700 nodig: zie hiervoor: die zijn niet meer compleet/gesloopt.
- Plan V: zie hiervoor: Een revisie zou een veel te lange voorbereidingstijd hebben. Het meest pragmatische wat NS nu kan doen is er mee doorrijden. De vraag is echter of dat voldoende zoden aan de dijk zet. Het risico ontstaat dat dit restparkje langzaam uitsterft door ontbrekende onderdelen. Het is het proberen waard en zal tonen of Nedtrain dezelfde flexibiliteit en materieelkennis/technische kunde heeft als destijds Materieel & Werkplaatsen.

Ben erg benieuwd hoe NS "voor de kerst" gaat reageren: gaan ze het hele (ingewikkelde) verhaal over materieelplanning uitleggen (waartoe behoort dat er nu eigenlijk nog geen probleem is, maar eigenlijk pas ingaande herfst 2016; Flirts stromen pas eind 2016 in) of komt er (weer) een voor de politiek acceptabel verhaal door communicatie/reputatie-consultants opgesteld? We zullen het zien.

07-12-2015 06:50:28
nohab
nohab
Daan! (zo 06 dec 2015 20:31:19 https://m.somda.nl/forum/17207/p561337/): De politiek is wel verantwoordelijk voor het verplichten van een toilet in de trein waardoor de optie voor meer SLT's niet doorging.
Dat zou ik toch iets anders willen formuleren. De politiek verplichtte inderdaad een toilet maar het is wel NSR geweest die daarop besloot vervolgopties niet te lichten in plaats van die te laten uitrusten met een toilet. Wat daarvan precies de beweegreden is geweest weten we niet. Maar het was NSR die dacht een flinke besparing te doen door geen toiletten te laten inbouwen en hoopte en misschien ook wel verwachtte dat reizigers dat zouden accepteren. Die deden dat niet en de rest weten we.

07-12-2015 07:20:04
Daan!
Daan!
Voor een vervolgoptie met toilet was naar mijn weten een nieuwe aanbesteding nodig omdat het een flinke constructiewijziging is. Ook een regeltje dat door de overheid is ingevoerd.
Dat NS treinen bestelde zonder toilet vond ik niet zo gek. NS moest opereren als commercieel bedrijf en een toilet levert geen geld op. Immers hadden er ook zitplekken kunnen staan. Bovendien hadden regionale vervoerders al treinen zonder toiletten en beschikt de SGM II daar ook niet over. Dus zo raar was die keuze nog niet.

07-12-2015 08:32:00
thom
thom
En het is zo makkelijk om achteraf te zeggen;
"NS had niet moeten besluiten toiletten in Sprinters achterwege te laten..."
"NS had niet moeten rekenen op het stoppen van de OV-studentenkaart en gewoon materieel moeten bestellen..."
"NS had niet met AnsaldoBreda in zee moeten gaan..." etc...

Maar dat zijn wel allemaal beslissingen waarbij het gaat om miljoenen, en we wilde toch zo graag dat NS zich commercieel opstelde...? En nogmaals, achteraf is het makkelijk om te zeggen dat ze zo niet hadden moeten denken, vooral als het ook nogeens jou portemonee niet is...

Laatst bewerkt door thom op 07-12-2015 08:33

07-12-2015 08:50:55
michaben
michaben
Kritiek wegwuiven met een dooddoener dat achteraf praten makkelijk is is ook zo gemakkelijk. Als je aangesproken wordt op je verantwoordelijkheid kom je echt niet weg met 'achteraf gezien'

R-Espace (ma 07 dec 2015 03:22:41 https://m.somda.nl/forum/17207/p561357/): - ICR naar HSL - ICdirect (oorzaak: Fyra; gat in capaciteit, verschuiving tussen sprinter en ic segment)

Niet echt een oorzaak, want ICR zou terzijde gesteld zijn als alle plannen waren doorgegaan. Natuurlijk had men het dan kunnen reactiveren bij een tekort, maar dan had je hetzelfde probleem als nu gehad, dat de revisie te lang duurt.

07-12-2015 09:30:46
Daan!
Daan!
michaben (ma 07 dec 2015 08:50:55 https://m.somda.nl/forum/17207/p561371/): Kritiek wegwuiven met een dooddoener dat achteraf praten makkelijk is is ook zo gemakkelijk. Als je aangesproken wordt op je verantwoordelijkheid kom je echt niet weg met 'achteraf gezien'

Een probleem heeft altijd meerdere oorzaken. Eén van die (indirecte) redenen is de politiek. De andere dat NS een enorme klont boter op z'n hoofd heeft gehad en door is gegaan met de V250 toen iedereen wist dat het nooit wat zou worden met die dingen.

Niet echt een oorzaak, want ICR zou terzijde gesteld zijn als alle plannen waren doorgegaan. Natuurlijk had men het dan kunnen reactiveren bij een tekort, maar dan had je hetzelfde probleem als nu gehad, dat de revisie te lang duurt.

ICR zou pas terzijde zijn gegaan als DDZ uit de sprinterdiensten kon.

Waar ik me overigens irriteert is de kortzichtige berichtgeving van sommige media. Gisteravond 18 uur werd door RTL gemeld dat er sprake was van wanbeleid bij NS en dat NS vergeten was treinen te bestellen.
Dat er sprake is geweest van wanbeleid is altijd subjectief en die woorden hoort RTL helemaal niet in haar mond te nemen.
En het is natuurlijk niet zo dat NS puur vergeten is treinen te bestellen. Bovenstaande discussie heeft aangetoond dat er meerdere en andere oorzaken zijn, maar dat is teveel werk voor RTL.

07-12-2015 09:39:36
broek53
broek53
ICR zou fungeren als de regekraan van het materieelpark en de laatste zouden afgevoerd worden als SNG het DDZ vervangt dat nog in de sprinterdiensten zit. Met andere woorden: het plaatje was rond na het besluit de laatste opties SLT niet te lichten. En in dat plan was mat 64 ook al in 2013 weg geweest.
De toilettenkwestie SLT heeft daarom dus niets te maken met het huidige tekort.

Somda In de Wolken Weddings advertentie

07-12-2015 09:58:49
michaben
michaben
Daan! (ma 07 dec 2015 09:30:46 https://m.somda.nl/forum/17207/p561375/): Een probleem heeft altijd meerdere oorzaken.

Nog zo'n dooddoener, zodra je met dat soort argumenten gaat beginnen sluit je bepaalde conclusies bij voorbaat uit, wat niet echt bevorderlijk is voor de discussie.

Daan! (ma 07 dec 2015 09:30:46 https://m.somda.nl/forum/17207/p561375/): ICR zou pas terzijde zijn gegaan als DDZ uit de sprinterdiensten kon.

En dat zou ergens rond de zomer van 2014 geweest moeten zijn indien men de laatste opties SLT had afgenomen, afgaande op het aflevertempo van toen. Het was namelijk best wel een flinke hoeveelheid stellen dat men heeft laten varen, qua capaciteit kwam het overeen met circa 125 stellen Plan V of 46 stellen DDZ4. Men had dus 23 ICR9 stammen moeten laten rijden in de binnenlandse dienst om dit op te vangen, of 19xDDAR3 en 14 ICR9 stammen. Op zich verschilt dat laatste niet veel van de huidige plannen om de 1900 met TRAXX+ICR te laten rijden, alleen zijn die stellen dus niet op tijd af....

SLT afbestellen blijft naar mijn idee de hoofdoorzaak, maar de NS had op zich nog wel een backup achter de hand, echter dat is te laat in gang gezet. Vreemd genoeg hoor je hier helemaal niets over in de media, men heeft het constant over huren in het buitenland en de stellen uit de spoedaanbesteding, maar dat de NS op papier voldoende materieel heeft en er alleen een tekort is doordat dit materieel eerst een flinke revisie nodig heeft of (in geval van SGM en DDZ) veel defecten vertoond hoor je nergens.

07-12-2015 10:41:14
Daan!
Daan!
michaben
Nog zo'n dooddoener, zodra je met dat soort argumenten gaat beginnen sluit je bepaalde conclusies bij voorbaat uit, wat niet echt bevorderlijk is voor de discussie.

Nee, want ik zorg ervoor dat ik een breed zichtveld houd en kan kijken naar meerdere oorzaken, die tegen elkaar afweeg en daaruit een conclusie trek.
Daarentegen blijf jij je focussen op het afbestellen van een optie SLT en zie je daardoor een deel van het probleem niet.

Het klopt wel dat dat een van de oorzaken is van het het huidig materieeltekort, maar het afbestellen van SLT heeft ook zijn redenen. Ik heb het idee dat je daar niet naar wilt kijken.
Nog een optie SLT afnemen was namelijk geen optie, omdat men zo graag ineens een toilet in de trein wilde.

07-12-2015 11:04:33
michaben
michaben
Je verdraait de boel mooi, maar dat verandert niets aan het feit dat het een dooddoener is. En ik ben zeker niet blind voor andere zaken, want ik reageer er nota bene op, alleen ben jij het niet eens met mijn conclusie. Alleen zou het fijn zijn dat je dan met tegenargumenten komt, in plaats van mij met dooddoeners weg te zetten als iemand die niet het hele probleem zou zien.

En was het echt onmogelijk geen SLT te bestellen vanwege het gebrek aan toiletten? Ze gaan tenslotte achteraf alsnog ingebouwd worden. Was de politiek echt niet akkoord gegaan met de laatste opties SLT afnemen en vervolgens alsnog toiletten inbouwen?

Laatst bewerkt door michaben op 07-12-2015 11:05

07-12-2015 11:44:12
Daan!
Daan!
Ik verdraai helemaal niets. Zoals gezegd probeer ik de zaak van meerdere kanten te bekijken. Zeggen dat iets een dooddoener is, daarmee sla je een discussie dood en laat notabene jij degene zijn die daarmee op Thom reageerde, omdat hij als argument aandroeg dat het makkelijk is beslissen te nemen over iemand anders zijn portemonnee.
Je reageert wel, maar je blijft in je eigen cirkelredenering denken. Dat is het laatste wat ik hierover zeg.

Kijk, als je persé een bestelling SLT had willen doen, had dat zeker gekund. Ze worden nu inderdaad achteraf ingebouwd. Of de politiek ermee akkoord was gegaan zullen we nooit weten, maar wat we wel zouden kunnen weten is hoeveel het gekost zou hebben.
Je bestelt treinen om ze vervolgens weer aan te gaan passen. Dat is per definitie duurder dan van fabriek af aan inbouwen.
NS is er toen ook vanuit gegaan dat met DDZ in sprinterdiensten het tekort te overbruggen was tot de SNG. Dat moest dus, zeker op korte termijn, goedkoper zijn geweest dan SLT bestellen, laat staan er dan ook nog een wc in te moeten bouwen.
Dit scenario is echter niet doorgegaan door het wegvallen van de V250.

07-12-2015 12:05:04
michaben
michaben
Nu verdraai je de boel weer, ik verwijt niet dat je de zaak van een andere kant bekijkt, alleen dat je opmerking dat er altijd meerdere oorzaken zijn een dooddoener is, want daarmee sluit je bij voorbaat uit dat er een eenduidige oorzaak zou kunnen zijn, wat evengoed kan. Niets meer, niets minder, je moet er geen zaken gaan bij verzinnen die er niet staan.

En met die laatste opmerking val je weer in de herhaling, nu krijgt V250 de schuld, echter ook het alternatieve plan na het wegvallen van de V250 omvat in de overgangsfase DDZ als sprinter. Het probleem is dat ICR niet op tijd klaar is om de 1900 in te gaan, waardoor DDZ nu nog hier nodig is. Eigenlijk had de 1900 al per a.s. zondag met ICR moeten gaan rijden, maar dit is een jaar uitgesteld en de AMRO is naar voren gehaald als alternatief.

07-12-2015 15:21:14
DingeZ
DingeZ
Jongens, houd het een beetje rustig, volgens mij bedoelen jullie grotendeels hetzelfde.
Het hele tekort had zeker voorkomen kunnen worden door vroeger andere beslissingen te maken, maar die waren toen allicht (te) moeilijk om politiek te verdedigen. De bestelling van de FLIRTs was al moeilijk te verdedigen, veel vermoedden toen dat het stiekem al voor Limburg was, maar nu blijkt het hard nodig.

07-12-2015 19:18:09
timtrein
timtrein
Natuurlijk zijn de Flirts hard nodig voor het binnenland, dat heeft NS ook altijd gezegd. Alleen zijn er mensen die dat per sé nooit wilden geloven. Dat mag, we leven in een vrij land, maar vermoeiend is het wel.  

07-12-2015 20:00:33
michaben
michaben
Een bericht boven je staat het verzoek rustig te doen, en toch vind je het nodig even onder de riem te trappen met je onvrede over dat mensen het niet met je eens zijn. Dat is pas echt vermoeiend...

Overigens was Limburg slechts een van de theorieën die overigens slechts door een beperkt aantal mensen gesteund werd. Een ander punt was dat FLIRT niet noodzakelijk was als uitbreiding, maar ter vervanging van oud materieel dat te duur in onderhoud was, zoals Plan V en DDAR. Economisch begrijpelijk, maar twijfelachtig of het een geldige reden is voor een spoedaanbesteding. Pas als DDAR en DDM1 tot minstens 2019 in dienst blijft kunnen we concluderen dat het inderdaad echt nodig was. Met FLIRT, ICR (12 Gvc-Ehv stammen) en DDM komen er namelijk zo'n 25.000 zitplaatsen bij, tegen iets meer dan 5000 zitplaatsen Plan V minder (inclusief wat sinds deze zomer al is weggegaan). Toch niet zo vreemd dat er mensen sceptisch zijn of er niet een economische reden achter zit ipv de capaciteit.

07-12-2015 20:21:33
Daan!
Daan!
Na de grote revisies gaat er ook materieel uit om ERTMS ingebouwd te krijgen. Bovendien wil NS op een aantal trajecten de frequentie verhogen en zal er dus meer materieel nodig zijn.  

07-12-2015 21:06:12
timtrein
timtrein
De analyse welk materieel wat gaat vervangen wordt wel een ingewikkelde, want SNG gaat (direct of indirect) het laatste mat'64 en DD-AR vervangen (en daarna SGM) en Flirt is voor de uitbreiding, maar ze stromen zowat gelijktijdig in.
Tel daarbij op dat SLT ook nog de toiletten ingebouwd krijgt, en wellicht op nog wat grotere schaal er stellen onttrokken gaan worden voor revisie? De conclusie mag wel duidelijk zijn, er wordt voorlopig nog genoeg geschoven op materieelgebied. De schrijver van het omloopartikel voor Op de Rails hoeft zich voorlopig niet te vervelen

07-12-2015 21:34:50
Pim530
Pim530
timtrein (ma 07 dec 2015 21:06:12 https://m.somda.nl/forum/17207/p561448/): De analyse welk materieel wat gaat vervangen wordt wel een ingewikkelde, want SNG gaat (direct of indirect) het laatste mat'64 en DD-AR vervangen (en daarna SGM) en Flirt is voor de uitbreiding, maar ze stromen zowat gelijktijdig in.
Tel daarbij op dat SLT ook nog de toiletten ingebouwd krijgt, en wellicht op nog wat grotere schaal er stellen onttrokken gaan worden voor revisie? De conclusie mag wel duidelijk zijn, er wordt voorlopig nog genoeg geschoven op materieelgebied. De schrijver van het omloopartikel voor Op de Rails hoeft zich voorlopig niet te vervelen

Je zegt het al, het is een ingewikkelde, want het zou mij niet verbazen als de SGM tweetjes er uiteindelijk nog eerder aan gaan geloven dan het DDAR.

07-12-2015 22:56:47
timtrein
timtrein
Sja, zou kunnen. Niemand die het weet vermoed ik beide zijn in de exploitatie niet ideaal, dus het zal sterk afhangen van de toekomst en vooral dan de preciese hoeveelheid reizigers in combinatie met de kosten om het materieel in dienst te houden. En de toekomst staat in de sterren geschreven...  

08-12-2015 13:11:49
DingeZ
DingeZ
Een journalist bij HP de Tijd probeert Dijksma te berispen: http://www.hpdetijd.nl/2015-12-08/waarom-staatssecretaris-dijksma-zich-moet-schamen-ns-ultimatum/ maar ook hij maakt de fout het achter één oorzaak te zoeken (en waarschijnlijk kent hij de gebeurtenissen van de afgelopen 10 jaar niet goed genoeg om zover terug te kijken).  

08-12-2015 13:45:22
broek53
broek53
En ook hij slaat de herindienststelling van DDM-1 over, of verwart dat met de reeds voltooide herindienststelling van DDAR.

Laatst bewerkt door broek53 op 08-12-2015 13:45

08-12-2015 13:58:46
michaben
michaben
Met één oorzaak zoeken is niets mis, alleen het slechts genoegen nemen met slechts één oorzaak is fout, net zo fout als het slechts genoegen nemen met twee of meerdere oorzaken. Die opmerking over 'vergeten te bestellen' kwam overigens ook van de presentator van het programma, niet van de staatssecretaris. Die ging echter wel mee in de bewoording van de presentator, wat achteraf niet handig was want nu wordt zij er op aangekeken terwijl het niet haar woorden waren.

Ik ben het wel met je eens dat het plan tot afschaffen van de studentenkaart niet als hoofdoorzaak genoemd mag worden, dat plan is namelijk veel te recent (eind 2012) terwijl het proces dat tot het huidige materieeltekort heeft geleid al sinds minstens 2011 in gang is. De doorlooptijd van een aanbesteding en bouw van nieuwe treinen is gewoon te lang om, indien dit plan niet op tafel kwam eind 2012, nu al nieuwe treinen dienstvaardig gehad te hebben.

Eigenlijk zie ik het als twee aparte zaken. Had men in 2016 met nieuw materieel willen rijden, dan had men het aanbestedingscircus direct na het afblazen van de laatste SLT opties in gang moeten zetten. Dat heeft men niet gedaan, men heeft dus de bewuste keuze gemaakt om in 2016 met de mottenballenvloot te gaan rijden, andere opties waren er niet (plan afschaffen studentenkaart en verwachte reizigersdaling moest nog komen toen). Wel apart dat men DDM, welke ten tijde van nog in de 14500 reed, terzijde heeft gesteld, wetende dat er krapte aan komt en wetende dat V250 nog geen kilometer in reizigersdienst had gereden en een onzekere factor was.

Het huidige probleem is dat die mottenballenvloot niet op tijd af is, alleen DDAR rijdt weer, DDM en ICR (voor in de 1900) nog niet. Hier zou je eventueel wel de politiek de schuld van kunnen geven, indien de NS op basis van het plan over de studentenkaart heeft besloten deze mottenballenvloot niet te onderhouden. Of dat daadwerkelijk heeft meegespeeld laat ik aan de onderzoeksjournalisten over om uit te zoeken (als die nog bestaan). De V250 speelt ook mee, er zijn immers wel voldoende ICR stammen af, alleen die rijden nu in de 900, 1000 en 9200 en niet in de 1900. Al had zoals gezegd die V250 toen men dit bedacht ook al een onzekere factor.

Laatst bewerkt door michaben op 08-12-2015 14:00

08-12-2015 14:30:51
bacr
bacr
Hoewel echte deskundigen ongetwijfeld van oordeel waren dat de V250 een onzekere factor was, kun je er zonder meer van uit gaan dat de beleidsbepalers van die onzekerheid niet wilden weten.
De V250 moest en zou gaan rijden en zou in ieder geval niet dusdanig onzeker zijn dat je met die onzekerheid rekening zou gaan houden bij de bepaling van je materieelbehoefte.

08-12-2015 16:09:41
daniel81
daniel81
bacr (di 08 dec 2015 14:30:51 https://m.somda.nl/forum/17207/p561530/): Hoewel echte deskundigen ongetwijfeld van oordeel waren dat de V250 een onzekere factor was, kun je er zonder meer van uit gaan dat de beleidsbepalers van die onzekerheid niet wilden weten.

Of het de 'beleidsbepalers' waren die hierin doorslaggevend waren weet ik niet, maar het feit dat er na het Belgische inzetverbod van de V250 geen enkel alternatief voor de grijp lag geeft wel aan dat er aan dat de betrouwbaarheid van de V250 niet als onzekere factor werd beschouwd.

08-12-2015 16:28:00
broek53
broek53
Uiteraard. Als er een ding als wijsheid achteraf bestempeld mag worden, is het wel het feit dat de V250 helemaal nooit zou gaan rijden.  

08-12-2015 19:51:56
ajb42
ajb42
Eigenlijk is er niets nieuws onder de zon.
NS heeft structureel te weinig (reserve) materieel
Kijk eens naar de afgelopen pakweg 30 jaar:
Wat hebben we al niet mee gemaakt als "noodmaatregelen";
* Belgische M2 en K4 rijtuigen
* afgevoerd plan N en K teruggehaald.
* Corail rijtuigen in de Gv-Vl diensten,
* Plan U terug in dienst na een kostbare opknapbeurt
* .... vul maar aan...
m.a.w. de plan V problemen is gewoon de volgende in de rij.

Laatst bewerkt door ajb42 op 08-12-2015 19:52

08-12-2015 21:24:08
daniel81
daniel81
Dat verschijnsel is wat economen de 'varkenscyclus' noemen: je reageert altijd te traag op ontwikkelingen. Overigens is het wel positief dat de laatste jaren er een veel grotere mottenballenvloot aanwezig is; alleen het is wel spijtig dat het ook weer te lang duurt om die op te lappen.
Verder waren/zijn getrokken rijtuigen natuurlijk altijd ideaal voor dit soort gevallen; altijd wel ergens in een buitenland te huur. Maar de steeds verdergaande regeldrift van ILT schakelt ook deze optie uit%03%

08-12-2015 21:26:30
timtrein
timtrein
De enige reden dat er zo'n grote mottenballenvloot is, is omdat die dingen uit dienst zijn gehaald als bezuiniging...  

09-12-2015 08:23:56
broek53
broek53
Ja, je moet natuurlijk altijd een honderd bakken maar laten rijden en onderhouden en reviseren omdat ze misschien ooit wel eens van pas zouden kunnen komen...  

09-12-2015 09:46:48
Pim530
Pim530
broek53 (wo 09 dec 2015 08:23:56 https://m.somda.nl/forum/17207/p561603/): Ja, je moet natuurlijk altijd een honderd bakken maar laten rijden en onderhouden en reviseren omdat ze misschien ooit wel eens van pas zouden kunnen komen...

Dat is natuurlijk ook overdreven, maar ik kan mij geen gunstigere recente tijden herinneren ten aanzien van het materieelpark, dan de tijd waarin men PROBEERDE de sprinters op de comfortabelnorm te plannen en enkele IC's nog altijd structureel te kort reden...

09-12-2015 09:52:39
Klaasje
Klaasje
Sprinters op comfortabelnorm.. Jaren 80?... Reken maar dat dat op de Zaanlijn en Oude lijn met veel reizigers op korte stukjes al heel lang niet meer gebeurt.  

09-12-2015 10:04:58
broek53
broek53
Stoptreinen in de spits zijn nimmer op comfortabel gepland, nooit gweest ook. I  

09-12-2015 10:09:06
Pim530
Pim530
Excuses, ik bedoelde natuurlijk 'acceptabel'.  

09-12-2015 10:10:59
Klaasje
Klaasje
Wat ik afgelopen week richting Flevoland zag rijden vanuit Amsterdam zag er aardig acceptabel uit anders.. Dat het wat anders is op het moment dat er materieel uitvalt doet daar niets aan af. Dat is nu net weer niet de planning namelijk.  

09-12-2015 10:52:22
michaben
michaben
Uiteraard zijn er voldoende spitstreinen die om omlooptechnische redenen wel comfortabel gepland zijn. In de 9700 kan ik ook vaak languit gaan liggen, maar datzelfde stel zit een uur later wel vol bijvoorbeeld.  

09-12-2015 11:11:47
Pim530
Pim530
Wat er overigens allemaal nog niks aan afdoet dat we niet in een gunstigere materieelsituatie zijn geweest dan gedeeltelijk acceptabel in plaats van vol gevulde sprinters, waarbij er nog steeds enkele IC's te kort waren. Dat geeft mij niet de indruk dat er in de afgelopen paar jaar echt sprake is geweest van een overschot; als je ook in 'ruime' tijden aan de krappe kant wilt plannen, kun je natuurlijk verwachten dat het misgaat als het ineens toch iets drukker wordt (of je 'ineens' materieel kwijtraakt).  

09-12-2015 12:01:00
Daan!
Daan!
Behalve het feitelijke materieeltekort is er ook een, zo noem ik het gemakshalve, subjectief materieeltekort. Dat zijn namelijk de mensen die klagen dat ze moeten staan. Als ik naar school ga pak zo goed als altijd de 4800 vanaf Drh. Vorige week, en het is vaker voorgekomen, zat er een SLT-6 in de omloop ipv DDZ-4. Daarom ben ik eens gaan kijken naar de capaciteit van deze stellen.

SLT 6:
Zitplaatsen tweede klas: 208
Klapzittingen: 68
staanplaatsen: 348
Totaal: 624

DDZ 4:
Zitplaatsen tweede klas: 319

De lengte van deze twee treinen is ongeveer gelijk, 100m. Wat mij opviel toen er een SLT-6 dienst deed in de 4812/14, was dat in alle gevallen de gangpaden overval waren van de SLT, terwijl een DDZ-4 zitvol zou zijn.
To the point: het lijkt mij dat SLT een veel te hoge capaciteit op papier heeft ten opzichte van wat deze trein in de praktijk hebben kan. Volgens wikipedia zou met 348 staanplaatsen er 4 mensen per vierkante meter moeten staan. Het lijkt mij op basis van praktijkervaring allemaal te krap gepland. Hoe kijken jullie hier tegenaan?

09-12-2015 12:16:47
maarten83
maarten83
Wat mijn ervaring is als ik op Gvc in een 5000 of 5100 stap dat achterin iedereen staat en het daardoor erg druk lijkt terwijl er voorin nog gewoon zitplaatsen zijn.  

09-12-2015 12:21:49
umbusko
umbusko
Tsja, 4 mensen per vierkante meter, dat past misschien wel als je het alleen over mensen hebt, maar als je je dan bedenkt dat zo goed als iedereen nog een rugzak of laptoptas of koffer, etc. bij zich heeft, dan is je planning "mensen" realistisch voor "mensen + bagage". Ja, dat is dus altijd zo, nee, dat is dus niet handig als je het getal echt op "mensen" laat slaan en zo krap plant dat het net zou moeten passen.
Bovendien, 4 per vierkante meter en 100 meter lengte, dat zou dus zo'n 3,5 meter breedte betekenen over de hele trein waar men kan staan. Ik vraag me af of dat wel realistisch is.

Bij Veolia merk ik zoiets overigens ook (in 2+3-opstelling). Als er dunne mensen op die stoelen zitten, gaat het prima; als er een wat molligere vrouw met drie tassen van de Primark instapt (zonder te willen generaliseren: het gaat hier om een echt praktijkvoorbeeld) en de trein zit zitvol, dan voel ik me altijd alsof ik door een olifant in een hoekje word gedrukt.

09-12-2015 16:12:40
mdeen
mdeen
umbusko (wo 09 dec 2015 12:21:49 https://m.somda.nl/forum/17207/p561629/):

Bovendien, 4 per vierkante meter en 100 meter lengte, dat zou dus zo'n 3,5 meter breedte betekenen over de hele trein waar men kan staan. Ik vraag me af of dat wel realistisch is.

Je maakt ergens een rekenfout, of ik kan je niet volgen. 348 staanplaatsen met 4 mensen per vierkante meter zijn 87 vierkante meter.
Laten we zeggen dat het gangpad een halve meter breed is dan zijn dat 40 vierkante meter (cabines even uitgezonderd) en moet je nog 50 vierkante meter vinden. Bij 3 meter binnenbreedte zijn dat 17 strekkende meter en dat is met 10 instapruimtes en een multifunctionele ruimte wel te vinden.

Laatst bewerkt door mdeen op 09-12-2015 16:13

09-12-2015 16:23:49
Lovers83
Lovers83
De mate van (zit)vol is heel erg afhankelijk van het gedrag van de reizigers. Als je met je tas een stoel bezet houdt bijv, gaan het heel rap natuurlijk met de capaciteit. Daarnaast heb je nog te maken met allerlei variabelen wat je nooit vantevoren kan incalculeren als het om de bezetting in een trein, zoals hutkoffer bagage, invalide reizigers, kinderwagens, (vouw)fietsen, honden, S&V. Die 4 per vierkante meter is een theoretische maatstaf wat lang niet altijd strookt met de werkelijkheid.
Dan heb je t eig meer over capaciteitstekort ipv materieeltekort of zie ik dat verkeerd

09-12-2015 16:28:57
umbusko
umbusko
mdeen (wo 09 dec 2015 16:12:40 https://m.somda.nl/forum/17207/p561655/):
Je maakt ergens een rekenfout, of ik kan je niet volgen.

Die berekening, daar klopt inderdaad helemaal niks van, ik ben onderweg een factor 4 kwijtgeraakt. Mijn excuses, ik ben niet helemaal scherp vandaag.

10-12-2015 07:23:53
maurits
maurits
"NS kan 14.000 zitplaatsen extra bieden":http://www.ovmagazine.nl/2015/12/ns-kan-14000-extra-zitplaatsen-bieden-0800/

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

10-12-2015 09:04:50
bacr
bacr
@maurits: jij hebt vast met de auteur van dit artikel meegedacht

Laatst bewerkt door bacr op 10-12-2015 09:05

10-12-2015 09:39:53
b2py
b2py
Lovers83 (wo 09 dec 2015 16:23:49 https://m.somda.nl/forum/17207/p561657/): De mate van (zit)vol is heel erg afhankelijk van het gedrag van de reizigers. Als je met je tas een stoel bezet houdt bijv, gaan het heel rap natuurlijk met de capaciteit. Daarnaast heb je nog te maken met allerlei variabelen wat je nooit vantevoren kan incalculeren als het om de bezetting in een trein, zoals hutkoffer bagage, invalide reizigers, kinderwagens, (vouw)fietsen, honden, S&V. Die 4 per vierkante meter is een theoretische maatstaf wat lang niet altijd strookt met de werkelijkheid.
Dan heb je t eig meer over capaciteitstekort ipv materieeltekort of zie ik dat verkeerd
Aan dat eerste kan je heel simpel wat aan doen en dat is je mond opentrekken ..

10-12-2015 09:45:27
daniel81
daniel81
Dat is maar de vraag. Als ik ernaast sta kan ik dat doen. Maar als ik nog op het perron sta omdat ik er niet meer bij pas omdat ergens middenin het treinstel iemand z'n tas op een stoel heeft liggen, kan ik er niks aan doen.
De moraal van het verhaal van Lovers is dat het voor de capaciteitsberekeningen tbv de materieelplanning niet realistisch is om te doen alsof op élke stoel één reiziger zit en dat op élke 1m2 vier mensen kunnen staan.

10-12-2015 10:23:15
broek53
broek53
bacr (do 10 dec 2015 09:04:50 https://m.somda.nl/forum/17207/p561723/): @maurits: jij hebt vast met de auteur van dit artikel meegedacht
Des te opvallender dat het gebruik van de ICB-stammen in de ochtendspits er niet bij staat.

10-12-2015 10:24:28
michaben
michaben
daniel81 (do 10 dec 2015 09:45:27 https://m.somda.nl/forum/17207/p561728/): De moraal van het verhaal van Lovers is dat het voor de capaciteitsberekeningen tbv de materieelplanning niet realistisch is om te doen alsof op élke stoel één reiziger zit en dat op élke 1m2 vier mensen kunnen staan.

Maar wordt de planning daar daadwerkelijk op gebaseerd? Vanwege de enorme versplintering van concessie-eisen ben ik het overzicht verloren, maar ik weet dat er concessies zijn waarin de plannorm beschreven is als 50% van de staanplaatsen.

10-12-2015 10:43:18
robbertc
robbertc
NS plant niet (meer) met 4 mensen per m2. Dat is de vol-norm, die dus niet gepland wordt.

Laatst bewerkt door robbertc op 10-12-2015 11:59

10-12-2015 10:51:23
Daan!
Daan!
broek53 (do 10 dec 2015 10:23:15 https://m.somda.nl/forum/17207/p561729/):
bacr (do 10 dec 2015 09:04:50 https://m.somda.nl/forum/17207/p561723/): @maurits: jij hebt vast met de auteur van dit artikel meegedacht
Des te opvallender dat het gebruik van de ICB-stammen in de ochtendspits er niet bij staat.

''Daarnaast kunnen internationale treinstellen die pas later in de ochtend naar het buitenland rijden in de ochtendspits verlichting brengen.''

Citaat van OV-magazine.

10-12-2015 10:52:56
Daan!
Daan!
robbertc (do 10 dec 2015 10:43:18 https://m.somda.nl/forum/17207/p561731/): NS plant niet (meer) met 4 mensen per m2. Dat is de vol-norm, die dus niet geplant wordt.

Weet jij waarmee er dan wel gepland wordt?

Laatst bewerkt door Daan! op 10-12-2015 10:53

10-12-2015 12:18:53
Spoorzaken
Spoorzaken
Over mensen (plan vee..) per m2 gesproken:
Ik moet zelf te vaak als pax in te volle treinen (DD, VIRM) reizen waarbij er op 2 plaatsen langs het traject open en diep water wordt gepasseerd. Ik ben altijd erg benieuwd wat er gebeurd als er (bijvoorbeeld) 1 of 2 volle bakken te water raken en de pax zichzelf moeten zien te redden, wetende dat deuren en ramen niet open en niet geforceerd kunnen worden !
Ik vermoed dat Letselschade-advocaten staan te dringen om een helder briefje aan NSR in Utrecht te zenden (aangetekend) met een hint richting 'Zorgplicht' .............
Vergelijk dit met wat er WEL geregeld is in de luchtvaart t.a.v. te water raken.

Laatst bewerkt door Spoorzaken op 10-12-2015 12:20

10-12-2015 12:23:46
kiekkiek
kiekkiek
Risico = kans x gevaar. Dit lijkt me een gevalletje aanvaardbaar risico. En zeker geen maatschappelijk onverantwoord risico.