22-11-2015 01:20:58 | ||
---|---|---|
mvschoon
![]() |
QuoteEhmm, hebben jullie de bezetting van 909 (standaard gangpaden vol, incl. 1e klas) en 1011 (5 minuten voor vertrek zitvol) bij vertrek in Rtd weleens gezien? Volgens mij is er grote behoefte aan een 1009... Laatst bewerkt door mvschoon op 22-11-2015 01:22 |
22-11-2015 02:46:14 | ||
---|---|---|
gose91
![]() |
In de spits is de 1000 inderdaad echt nodig naast de 900. Daarbuiten niet echt. Dus mogelijk kan iemand een voorstel doen voor een mooie slag vanaf Asd of Rtd voor een sandwich stam tussen 10 en 15uur. Wie weet... |
22-11-2015 08:18:59 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
Je zou de AMRO door kunnen laten rijden naar Deventer. Dan stopt de trein uit Enkhuizen in Asd. Het materieel wat je bespaard, kan je elders inzetten. In Asd blijf je met een kerende trein zitten, dus dat verandert niet. Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
22-11-2015 08:52:23 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
QuoteDat lijkt me sterk of er is een heel dik boek met uitzonderingen. In de landen om ons heen doet men niet anders.... |
![]() |
advertentie |
22-11-2015 09:26:18 | ||
---|---|---|
DingeZ
![]() |
Quote Daar los je niets mee op, want het tekort aan materieel is juist in de spits. |
22-11-2015 10:46:36 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Quote De 1011 mag van mij ook gewoon blijven rijden want die reed met bestaande stammen, het ging mij erom dat het voorkomen van inkrimping prioriteit zou moeten hebben boven het uitbreiden van treinseries. En voor de drukte in de 900 serie zou je zodra beschikbaar tijdelijk de stammen voor Gvc-Ehv kunnen inzetten zonder deze in te korten tot 6 rijtuigen (dus met 9 rijtuigen). |
22-11-2015 10:46:52 | ||
---|---|---|
maurits
![]() |
Quote Dat is complete onzin, dan kun je in landen als Oostenrijk, Hongarije en Tsjechië het halve treinverkeer gaan platleggen. Het klinkt eerder als een interne NS-oekaze of iets van de inspectie. Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
22-11-2015 12:11:16 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
Het geldt uiteraard voor nieuwe treinen dan wel nieuwe samenstellingen. Laatst bewerkt door MasterE op 22-11-2015 12:12 |
22-11-2015 12:15:06 | ||
---|---|---|
ricohallo
![]() |
In België beginnen de Desiro's anders ook al te rijden terwijl de deuren van de HC nog niet gesloten zijn. Lijkt me sterk dat de groene lamp dan brandt. |
22-11-2015 12:16:43 | ||
---|---|---|
PimTH
![]() |
Ik citeer:QuoteBron: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2008:084:0001:0131:NL:PDF . Laatst bewerkt door PimTH op 22-11-2015 12:21 |
22-11-2015 12:17:16 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
Dat deden we hier ook, dan ging de lamp ook gewoon branden. |
22-11-2015 12:43:26 | ||
---|---|---|
Apda
![]() |
Quote 1. Dat document geldt alleen voor internationale hogesnelheidstreinen. 2. Europese beschikkingen zijn nooit automatisch overal geldig. Elk land zal zo'n beschikking zelf van toepassing moeten verklaren. (Zie bijv. artikel 4.) Er moet dus ook een Nederlands document zijn waarin dit is gebeurd (waarschijnlijk met termijnen, overgangsmaatregelen, enz.). |
22-11-2015 12:44:04 | ||
---|---|---|
maurits
![]() |
Quote Nieuwe treinen begrijp ik, maar wat verstaat men onder nieuwe samenstellingen? Ik kan me toch niet voorstellen dat bij iedere keer dat je een getrokken trein samenstelt opeens deze regels van toepassing zijn. Waarschijnlijk hangt het vooral van de interpretatie af... Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
22-11-2015 13:25:01 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Keer op keer als het over regeltjes gaat blijkt dat er juist bij de leidinggevenden en uitvoerenden zeer veel ruimte zit in wat nu eigenlijk is afgesproken. Zelfs als het over zaken gaat die toch echt te maken hebben met veiligheid is er veel verschil van opvatting. De afspraken leggen ondertussen de bewegingsvrijheid volkomen lam omdat er naar het meest beperkende scenario wordt gehandeld: het kan niet want het kan niet en het mag niet want het mag niet. Ik wil niemand beschuldigen, maar het is toch wel heel raar dat niemand echt weet hoe het zit en dat er ook totaal geen relatie is met slagvaardig handelen. Je zou bijna zeggen: zet een loc voor die rijtuigen, kijk of het gaat, en gaan met die banaan want de regeltjes slaan nergens op, of bestaan niet eens. Laatst bewerkt door sjoerd op 22-11-2015 13:25 |
22-11-2015 14:15:05 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Hear hear uiteraard. Het is hier al net als in het hele spoorwegwezen van dit moment: hele volksstammen zitten kennelijk alleen maar te zoeken waarom iets niet zou kunnen of mogen. EU en ILT als de gedroomde boemannen en preventief maar dingen niet doen omdat we niet weten of ze het misschien wel niet goed zouden vinden. Het is bijna stuitend. Enfin: nog een ideetje om wat materieel te besparen? Keer de 2600 in Almere ipv Lelystad; dat is men toch al van plan vanaf deze zomer of het voorjaar. Of zet een tweede loc tegen twee ICB-stammen aan en rijdt daar 14523 en 14525 mee. Hef 14527 op Ekz - Hn en stuur het stel van 14521 terug naar Hn voor 14527. Kortom: doe iets en ga niet als een konijn verlamd in de lamp van de jager zitten kijken. Dit dus had men een half jaar geleden moeten bedenken. |
22-11-2015 14:23:08 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
QuoteGeldt ook voor 907, tussen Rtd en Shl red je het niet met die 6 bakjes ICR. |
22-11-2015 15:33:05 | ||
---|---|---|
bnv
![]() |
Quote De vraag is dan in hoeverre die verbouwingen het verder onderhoud aan de V'tjes onmogelijk maken. (kan ik hier niet beoordelen). Die verbouwingen zouden dan in mei klaar moeten zijn als de eerste Flirts in aantocht zijn? Die eerste stellen zijn immers aangekondigd voor mei. Mocht men met de V'tjes alsnog doorgaan, ook al is het gedeeltelijk en geen 25 stuks, fysiek staan de V'tjes en de Flirts elkaar niet in de weg mocht men met de V'tjes doorgaan tot bijvoorbeeld het wijzigingsblad van april. En de winter is dan ook nog eens voorbij. |
22-11-2015 17:37:26 | ||
---|---|---|
maurits
![]() |
Quote Mij lijkt de slag 1569 Asd-Hgl en 's ochtends de 1524 Dv-Asd wel een mooie kandidaat om met materieel van de Berlijn-IC (loc voor en achter) te rijden. Sowieso zijn de in Dv uitlopende en startende 1500-en wel een geschikte kandidaat om met getrokken mat te rijden, de rijtijden van de 1500 zijn er geschikt voor en in Dv en Zp is er zat opstelruimte voorhanden. En in 2007 ging het ook prima ![]() Laatst bewerkt door maurits op 22-11-2015 17:37 Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
22-11-2015 20:41:14 | ||
---|---|---|
M-BASS
![]() |
Misschien een gek idee, maar wat zouden de v-tjes die over hun revisietermijn heen zijn en nu aan de kant staan nodig hebben om nog een half tot een heel jaar te mogen rijden? |
22-11-2015 21:32:12 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Quote Tegenwoordig zijn de diplomatieke betrekkingen tussen DB en NS al geruime tijd verre van optimaal, denk maar niet dat de oosterburen er zelfs maar over zullen peinzen om aan zulke plannen mee te gaan werken. ![]() Neen, dan kun je maar beter eigen rijtuigen van de Dgr halen en daarmee in trek-trek gaan rijden. Quote Om te beginnen een hoop goede wil van NSR, en dat ontbreekt helaas al. 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
22-11-2015 21:54:45 | ||
---|---|---|
PimTH
![]() |
Die rijtuigen van de 165**-stammen die uit de stammen gaan, zijn rijtuig 2, 5 en 8 (alleen staat er niet bij in welke volgorde, wat eigenlijk ook niet uitmaakt omdat bij beide manieren dezelfde soort zijn), welke twee B-rijtuigen en één Bf-rijtuig zijn. Daar kan je weinig stammen echt goede stammen mee maken. |
22-11-2015 21:56:23 | ||
---|---|---|
maurits
![]() |
Quote Waarop baseer je dat de betrekkingen tussen DB en NS niet goed zijn? Volgens mij werken ze voor wat betreft het internationale verkeer goed samen, anders was de hele gewijzigde opzet rondom de CNL/nacht-IC's ook niet tot stand gekomen. NS zal DB natuurlijk wel moeten betalen voor de extra kilometers die de Duitse rijtuigen in Nederland maken, maar dat kun je in een overeenkomst regelen. In het buitenland is het overigens heel normaal dat buitenlands materieel na aankomst nog een rit als binnenlandse trein maakt. Zo rijden ICE's na aankomst in Zürich/Interlaken weer als binnenlandse ICE terug naar Basel en rijden in Hongarije binnenlandse treinen met rijtuigen van de Tsjechische spoorwegen. Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
22-11-2015 22:04:29 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Quote Nee inderdaad, dan maar liever geen trein dan een trein zonder eerste klas..... |
22-11-2015 22:14:50 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Quote Want? Het enige wat ontbreekt is een eerste klas, nou ja, jammer dan, het is immers maar een tijdelijke noodmaatregel. Als je de stammen dagelijks in vaste treinen laat rijden kun je dat ook prima communiceren naar reizigers dat er helaas in treinen XXXX en XXXX tot en met augustus geen eerste klas beschikbaar is. Eventuele restitutie netjes uitbetalen en daarmee is de kous af. Quote Dat baseer ik op meerdere interne bronnen binnen NSI waar ik verder geen uitspraken over doe. Maar je kunt het 'kapotte wielen'-verhaal van de ICB van afgelopen voorjaar als voorbeeld nemen, dat begon namelijk als een relatief onschuldig meningsverschil maar resulteerde uiteindelijk, door slechte communicatie vanwege toch al verstoorde verhoudingen, in slaande ruzie en ruim een week geen rechtstreeks treinverkeer tussen Amsterdam en Hannover/Berlijn. De gewijzigde opzet van de CNL is ook maar slechts een compromis, DB had het namelijk nog aanzienlijk anders willen hebben wat betreft materieel en personeel, en idem bij sommige ICB's. ![]() 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
23-11-2015 08:39:22 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Alles goed en wel, maar of we het nu hebben over nationaal of internationaal vervoer, je gaat je onenigheid toch niet afwentelen op de reiziger? Een week lang geen Amsterdam - Berlijn is daarnaast maar een kleine stap: de DB zelf krijgt het stellen van benodigde rijtuigen hoe dan ook niet voor elkaar; dat is dagelijks een probleem met verscheidene ICB-s en CNL-s. Hier te lande kunnen we er ook wat van; ik kan me herinneren dat er ooit bij diverse perioden van materieeltekort iets aan gedaan werd. Het materieel werd overal vandaan geplukt; dat lukt ook best als je een enkel bedrijf hebt met alleen maar verschillende afdelingen die elkaar nog willen begrijpen. Nu hebben ze inderdaad alleen maar - logistieke problemen - en durven ze niet te zeggen waaraan het werkelijk schort. Of ze weten het niet eens. |
23-11-2015 10:44:16 | ||
---|---|---|
yappa
![]() |
Quote Volgens mij is een kenmerk van een goede samenwerking juist dat je niet klakkeloos doet wat één van de partijen wil, maar dat afstemt zodat beide er blij van worden. Ik weet niet wie jouw interne bronnen binnen NSI zijn, maar heel accurate info geven ze m.i. niet. |
23-11-2015 10:46:36 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Het was niet mijn bedoeling de stammenoorlog van het spoor te verplaatsen naar hiero. Ik gaf alleen de onbenutte en tanelijk voor de hand liggende mogelijkheden aan om het materieeltekort in mn de ochtendspits te verminderen. Zoals ik in hetzelfde bericht al aangaf, weten ook wij hier wel weer van alles te construeren waarom het misschien mogelijk wel niet zou kunnen en vooral Mogen, en dat is het 'm nou net (-: |
23-11-2015 11:19:59 | ||
---|---|---|
yappa
![]() |
Inderdaad, om terug te keren naar het topic: het verder gebruiken van vroeg uitlopende stammen (ICd of ICB) zou best iets kunnen helpen, met name de laatste stam ICB vertrekt bij mijn weten pas om 11 uur 's ochtends uit Asd, riant na de spits dus. Qua materieel en logistiek lijkt het wel haalbaar om daarmee de spits aan te vullen, maar personeel is de beperkende factor: zowel in aantal (die voor dit mat bevoegd zijn) als qua standplaats (Amsterdam is onhandig als je in Dv wilt opstarten). In een alles-uit-de-kast studie zou ik me daarop focussen (en dat red je niet in 3 weken). Laatst bewerkt door yappa op 23-11-2015 11:20 |
23-11-2015 13:58:20 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
Je kunt je natuurlijk ook afvragen of al die 900'en en 1000'en écht twee A's nodig hebben. Zo niet, dan rangeer je er her en der eentje uit, vervang je ze door een voorlopig aan de kant staande B of Bf (meer tweede klas capaciteit, helemaal feest!) en formeer je van de overgebleven rijtuigen stammen waar gewoon keurig een A in zit. Klaar is Kees, of is dat ook onmogelijk? |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
23-11-2015 14:30:26 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Technisch prima mogelijk, het enige dat je moet regelen is de toelating van de stammen op zichzelf (die zijn op de HSL toegelaten op de vaste sms met de vaste rijtuigen), maar dat is een kwestie van ILT achter de vodden zitten. Laatst bewerkt door broek53 op 23-11-2015 14:30 |
23-11-2015 14:43:27 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
Veranderen de rij-eigenschappen dan wezenlijk wanneer je stammen in een andere samenstelling de HSL opstuurt? ![]() |
23-11-2015 14:47:28 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
In het geheel niet, |
23-11-2015 16:46:11 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Een nieuw hoofdstuk in de materieelperikelen: NS zet bussen in http://www.bd.nl/regio/den-bosch-e-o/s-hertogenbosch/traject-oss-den-bosch-blijft-te-druk-treinreizigers-moeten-met-de-bus-1.5470216 En maar blijven blaten dat de treinen niet langer kunnen vanwege de perronlengtes in plaats van domweg toegeven dat je te weinig materieel hebt%07% |
23-11-2015 16:49:59 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Voor de 4400 geldt nou juist wel die lengtebeperking. Als ze met een bak of 5 rijden en mensen kunnen nog niet mee, houdt het op. Dan of bussen of extra treinen. |
23-11-2015 16:53:32 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Je kunt 6 bakken inzetten, en er rijdt de laatste tijd vaak een trein van 3 bakken. Puur materieeltekort. Laatst bewerkt door mich op 23-11-2015 16:55 |
23-11-2015 17:00:00 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Wel 3 bakken DDAR met loc. Veel groter gaat niet. |
23-11-2015 17:04:02 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Ooit reden er treinen met 8 bakken Mat'64. Of kan dat alleen de andere kant op? |
23-11-2015 17:05:27 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Wanneer worden de betrokken perrons verlengd n.a.v. de overbelastverklaring die NS ongetwijfeld heeft ingediend? |
23-11-2015 17:08:20 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Ook losse sgm-3 zie ik veel de laatste tijd. Voorheen had je nog wel sgm-5.6 en 6 bakken mat 64. |
23-11-2015 17:22:22 | ||
---|---|---|
kiekkiek
![]() |
Quote De gehele route is toch geschikt voor 8 bakken? Materieel tekort is dus de enige reden dat er volk achter blijft lijkt mij. |
23-11-2015 17:27:23 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
4b in Nm is de bottleneck. Ben je ook wel zeker van die 8 bakken op de tussenstations? Meen dat het kortste perron daar 6 was. |
23-11-2015 17:34:35 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Volgens het overzicht van ProRail zijn alle perrons van de tussenstations geschikt voor 8 bakken: https://www.prorail.nl/vervoerders/infrastructuur |
23-11-2015 17:43:03 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
QuoteJazeker, 15 jaar geleden reed er tenminste 1 stoprit Ht-Nm met 8 bakken mat'64 4b in Nm had ik niet aan gedacht. Is dat niet anders op te lossen? |
23-11-2015 17:47:44 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Ja, voortaan op 3b of 4a, zul je echter tussendoor wel even aan de kant moeten voor de 3600. Laatst bewerkt door Frontier op 23-11-2015 17:49 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
23-11-2015 18:01:19 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Inderdaad, dus het probleem om eventueel groter te rijden is spoor 4b in Nm. Laatst bewerkt door robbertc op 23-11-2015 18:02 |
23-11-2015 18:03:51 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
De 3600en kunnen eigenlijk niet anders dan via 3b/4a, dus snel afrangeren en na de 3600 terugbrengen is de enige optie. Op zich nog wel acceptabel als het om 1 á 2 spitsritten per dag gaat. |
23-11-2015 19:11:20 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
QuoteEen revisie. |
23-11-2015 19:13:16 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
QuoteDan kom je uit bij risicoberekeningen: hoe vaker het voor komt, hoe groter het risico dat er wat gebeurt. Dus elk half uur is wat erger dan zes keer per dag. Of rijden in UIC-modus werkelijk zo "gevaarlijk" is mag eenieder zelf bepalen... |
23-11-2015 21:37:05 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
QuoteIn Asd hebben ze daar speciale seintjes voor om tot op het kruiswissel te kunnen rijden. |
23-11-2015 22:03:15 | ||
---|---|---|
marciekemp
![]() |
Correct op Asd, Nm is een totaal ander station![]() |
23-11-2015 22:28:45 | ||
---|---|---|
kiekkiek
![]() |
Quote Zo is dat! Waar een wil is................... |
23-11-2015 23:15:44 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Waar wil je die trein dan eigenlijk naartoe afrangeren? Laatst bewerkt door moderator op 24-11-2015 05:24, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten. |
23-11-2015 23:18:12 | ||
---|---|---|
marciekemp
![]() |
En de 3600 naar 4b en de 4400 naar 4a? Moet ook makkelijk kunnen, de 3600 rijd normaal met max 6 bakken wat prima op 4b past |
23-11-2015 23:52:09 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Daar gaat het al mis: 4b is 139 meter lang, dat past dus niet met 6 bakken. |
![]() |
advertentie |
24-11-2015 00:20:23 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Wel, wellicht valt er wat te schuiven met de tijden van de 3600 tussen Ah en Nm? Met als doel dat ze elkaar niet meer kruisen in Nm en zodoende beiden op hetzelfde spoor afgehandeld kunnen worden. richting Rsd nu - zou worden Ah .50/.52 - .50/.52 Ahz .58/.58 - .58/.59 Est .02/.02 - .03/.04 Nml .07/.07 - .09./10 Nm .12/.17 - .15/.17 richting Zl nu - zou worden Nm .12/.18 - .12/.14 Nml .22/.22 - .18/.19 Est .27/.27 - .24/.25 Ahz .31/.31 - .29/.30 Ah .37/.40 - .36/.40 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
24-11-2015 07:31:04 | ||
---|---|---|
marciekemp
![]() |
4b past niet met 6 bakken?, stond er laatst met 6 bakken toch netjes binnen hoor maar kan natuurlijk aan mij liggen![]() |
24-11-2015 07:43:53 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Wellicht met de achterzijde voorbij het sein bij het kruiswissel.![]() |
24-11-2015 08:29:09 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Of met een SLT-6je![]() |
24-11-2015 08:36:49 | ||
---|---|---|
marciekemp
![]() |
Nee gewoon een VIRM 6, trdl belde al bij Est hoeveel bakken ik mee had, met daarna de mededeling dat ik dan in Nm naar 4b zou gaan, en als ik het zo bereken is sooor 4b 154 meter lang van sein tot sein |
24-11-2015 09:22:29 | ||
---|---|---|
M-BASS
![]() |
Quote Dus echt allleen revisie en geen veiligheidsbeurten e.d.? Dan is dat zeker geen optie. |
24-11-2015 09:23:04 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteDan is het knap dat een VIRM6 van 162 meter lang daartussen past. |
24-11-2015 09:29:48 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteHier speelt nog weer eens de gedachtefout dat revisie iets is dat wettelijk wordt opgelegd en dat bijvoorbeeld mat '64 niet verder zou mogen, met de nadruk op mogen. Dat is onjuist: al die termijnen zijn afspraken tussen NSR en NedTrain, c.q. is datgene wat Nedtrain, in doorsnee over een park van een paar honderd stellen, verantwoord vindt. Met iets wettelijks of zo heeft het allemaal niets te maken. In de praktijk gaat het natuurlijk niet, omdat Nedtrain allang de macht over het materieelpark weer gegrepen heeft en dingen botweg weigert te doen. Overigens: ook hier geldt dat het veeeel te laat is om nog iets te regelen, als NT al zou willen meewerken aan een speciaal samengestelde beurt. |
24-11-2015 10:44:10 | ||
---|---|---|
marciekemp
![]() |
@broek53 waarschijnlijk dus voorbij het sein aan de achterkant zoals eerder geopperd, stond iig mooi langs het perron en niet meer in het wissel, anders had ik dat toen wel gehoord![]() |
24-11-2015 10:55:36 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
@Fronier: .14 vertrekken en .15 aankomen op hetzelfde perron? |
24-11-2015 10:58:04 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Wat heeft dit nog met een materieeltekort te maken?![]() |
24-11-2015 10:59:40 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Volgens NS dus niks![]() |
24-11-2015 11:04:41 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Quote En wat is de afstand van voorste as tot achterste as bij een VIRM 6...? |
24-11-2015 11:09:15 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Een metertje of zes minder... |
24-11-2015 11:38:53 | ||
---|---|---|
Spoorzaken
![]() |
Quote Dit is precies wat ik bedoel: NS / NedTrain / ProRail werken te weinig oplossingsgericht en zien geen korte termijn-kansen. Doordat het een politiek bedrijf is, waar bovendien ambtelijk wordt gewerkt; worden hun werknemers ook niet gemotiveerd en afgerekend op oplossingsgericht werken. Was dit wel zo geweest, dan had al lang een gemotiveerd projectteampje een prima oplossing bedacht ! Vergelijk het met Staatsmoloch KLM: wordt ook links en rechts ingehaald door andere bedrijven, die echt niet vaker neerstorten met hun jets ! Helaas is er bij NS weer een stokoude linkse politicus aan het roer gekomen die alweer deze cultuur 'even' gaat veranderen. Die cultuurverandering duurt minstens 10 jr en tegen die tijd hebben zijn politieke vriendjes de Hoofdrail-concessie voor alweer tig jaar aan Staatsbedrijf NS (+ NedTrain + ProRail) cadeau gegeven......... Zo komen er helaas nooit echt creatieve en disruptieve oplossingen voor Materieeltekort ! Laatst bewerkt door Spoorzaken op 24-11-2015 11:41 |
24-11-2015 11:58:57 | ||
---|---|---|
jorgo
![]() |
Aha, dus het staatsbedrijfskarakter van NS zorgt voor materieeltekort? Ik zou dan inderdaad snel het hoofdrailnet aanbesteden, dan is dat materieeltekort snel opgelost. Vooral omdat je weet dat degene die de aanbesteding dan wint, wint omdat hij een enorme reservematerieelpositie heeft geoffreerd. Je hebt gelijk: in de tijd dat NS nog letterlijk een door-en-door staatsbedrijf was, was men allesbehalve in staat om met creatieve oplossingen voor materieeltekorten te komen... %03% |
24-11-2015 12:01:10 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Destijds juist meer dan nu.. En de Arriva's en Connexxions zijn daar nu ook creatiever mee dan NS nu.. Dus kennelijk is er tussen vroeger en nu iets misgegaan dat potentie niet wordt benut. Wat overigens weer niets te maken hoeft te hebben met hoe de sector is georganiseerd. |
24-11-2015 12:11:35 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
@Spoorzaken je tirade slaat werkelijk helemaal nergens op. Even een korte opfrissing van het geheugen: Veolia rijdt al jarenlang met overvolle treinen op de Maaslijn. Pas nu wordt er eindelijk iets aan gedaan dmv Lintjes en Breng-GTW's, maar dat had al jaren geleden gemoeten. Arriva rijdt met overvolle treinen op Zl-Emn en laat de overheid 100% betalen aan de aanschaf van extra materieel. En ik heb ook nog niets gehoord over kortetermijnoplossingen van CXX om iets te doen aan enkele overvolle Valleilijntreinen. Kortom de commerciëlen doen het echt niet beter. Sterker nog: het enige wat je de NS kunt/moet verwijten is dat ze juist te commercieel redeneren in plaats van 'het algemeen belang dienend' zoals dat in de staatsbedrijftijd was. Het kost NS kennelijk minder geld om te korte treinen te laten rijden en dan maar het risico te lopen op achterblijvers of boetes, dan om te zorgen voor voldoende materieel. |
24-11-2015 12:48:37 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteJa, dat kan ook best. Het sein bij de kruiswissels staat bovendien een aantal meter voor de ES-las, zodat je wel uit de wissels zult zijn ook. Complicatie is wellicht dat NSR (of wie dan ook) daar niet meer op mag plannen (dit in het kader van alles steeds onmogelijker maken). |
24-11-2015 12:54:17 | ||
---|---|---|
maurits
![]() |
Het verschil tussen NS en de regionale vervoerders is dat de regionale vervoerders worden afgerekend op hun prestaties. Arriva, Veolia en Connexxion zijn zeker niet heilig, maar hun verantwoordelijkheden en prestaties zijn duidelijker afgebakend. De controle van NS vindt op dit moment plaats middels Kamervragen in de Tweede Kamer en daardoor wordt het probleem politiek gemaakt. Eigenlijk zou het Ministerie als concessiebeheerder veel duidelijker moeten optreden en NS moeten controleren, wat dat betreft waren de uitlatingen van Dijksma over het materieeltekort vorige week een verademing. Wat mij betreft worden de voorwaarden waaraan NS moet voldoen duidelijk en reizigersvriendelijk vastgelegd in de concessie en wordt het bedrijf hierop afgerekend door het Ministerie (eventueel door een Autoriteit Spoormarkt). Als men niet aan de concessie voldoet kan de boel alsnog aanbesteed worden. Bij de RET en (iets mindere mate) het GVB zijn daar prima resultaten mee bereikt. Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
24-11-2015 12:56:30 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
QuoteIn Hengelo staat de 7900 ri. Zwolle (op 2b) ook met de staart op de wissels (als deze met 6 bakken rijdt), dus het kan wel. |
24-11-2015 16:44:27 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Quote Goh, ik leer steeds weer wat van Somda. Dat D'66 een linkse partij is bijvoorbeeld. |
24-11-2015 17:14:38 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Inderdaad; kan dus weg. Laatst bewerkt door sjoerd op 24-11-2015 18:13 |
24-11-2015 17:45:57 | ||
---|---|---|
MCNAlkmaar
|
Het gaat hier over materieeltekort bij de NS. Destijds is er overleg geweest tussen het ministerie en de NS over de OV studentenkaart. Deze zou worden afgeschaft. Toen dit aan de orde was, heeft de NS besloten om op basis van het verlies van het aantal reizigers door het afschaffen van de OV studentenkaart om voorlopig geen nieuwe treinen te bestellen. Echter: het ministerie heeft o een gegeven moment besloten om de Studentenkaart te handhaven. Toen dit bekend werd heeft de NS pas besloten om nieuwe treinen te bestellen. Treinen hebben een levertijd en daar zit je aan vast. Het materieeltekort wat nu dreigt, is dus voor het grootste deel de schuld van het ministerie, maar ja: daar hoor je Den Haag niet meer over. Overigens vind ik het ook onzin om Mat'64 per 12-12 van de baan te halen. Je kan toch gewoon doorrijden ook als er geen reserveonderdelen meer zijn. Hou ze zo lang mogelijk op de baan! De groeten uit Schagen |
24-11-2015 18:00:03 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Dat over de studentenkaart is wat de NS ons wil laten geloven ja, maar in hoeverre moeten we dat voor waar aannemen? Het afschaffen van de studentenkaart is iets dat al sinds 1999 keer op keer ter discussie staat, en weer niet doorgaat. De laatste keer dat dit ter sprake kwam was eind 2012. Het besluit om de laatste opties van SLT niet af te nemen was toen echter al lang en breed gemaakt, en de tijd om ander materieel te bestellen ter vervanging van Mat '64 was ook al lang en breed verstreken. Het is achteraf dus een mooie zondebok, maar het besluit geen nieuw materieel aan te schaffen was al genomen voor het afschaffen van de studentenkaart ter sprake kwam. Ook DDM was al terzijde gesteld voor dit ter sprake kwam, terwijl het besluit DDM te reactiveren pas zeer lang na het bekend worden dat de ov-studentenkaart toch blijft genomen is. Laatst bewerkt door michaben op 24-11-2015 18:02 |
24-11-2015 18:48:09 | ||
---|---|---|
MCNAlkmaar
|
Prima, dan niet. Ik heb even gegoogled maar in mei 2014 is pas bekend geworden dat de Studentenkaart blijft zoals die is. Kijk je nog even verder dan is terug te vinden dat in december 2014 besloten is om 500 miljoen aan nieuwe treinen te bestellen. 1 en 1 = 2 in mijn optiek maar ja: ik zal het allemaal wel weer mis hebben. Laatst bewerkt door MCNAlkmaar op 24-11-2015 18:48 De groeten uit Schagen |
24-11-2015 19:01:28 | ||
---|---|---|
pjkleton
![]() |
Is de oorzaak van het mat. tekort niet de Fyra affaire,waardoor ICR mat . voor de HSL trajecten nodig was om het weggevallen V250 te vervangen? Vandaag lees ik trouwens, dat de Flix bussen NS gaan beconcurreren, b.v. op Enschede Eindhoven. Peter |
24-11-2015 19:07:15 | ||
---|---|---|
gose91
![]() |
Heb ik al ergens eerder geroepen, maar dat gaat er hier niet echt in. "Ze stellen de ombouw maar uit" |
24-11-2015 19:16:39 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Quote Lekker volwassen weer, ik stel een kritische vraag, en je begint gelijk te flippen, maar reageert vervolgens heel selectief. Het belangrijkste deel van mijn stelling was namelijk dat de NS al in 2010 had gesloten de vervolgserie SLT niet af te nemen, en het studentenkaartverhaal pas in 2012 begon na de verkiezingen in september. Dus ook als die hele discussie over de studentenkaart er niet was geweest, dan had men alsnog niet via een normale aanbesteding op tijd treinen gehad die per 13 december 2015 Plan V hadden kunnen vervangen. ICR twijfel ik ook over, want dit materieel kwam helemaal niet voor in de toekomstplannen van de NS (en ja, ook die plannen waren van voor de studentenkaartcrisis). De 64 stellen SLT die men niet heeft afgenomen hebben ongeveer evenveel capaciteit als de resterende Plan V, DDAR en de in sprinterdiensten rijdende DDZ4 stellen. Als deze bestelling in 2010 afgenomen zou zijn en V250 had gefunctioneerd dan waren zowel Plan V, DDAR als ICR momenteel overbodig geweest. De toilettenaffaire en winterproblemen van SLT lijken dus de hoofdoorzaak te zijn van de huidige materieelcrisis, in combinatie met dat de NS vervolgens geen nieuwe aanbesteding gestart is voor alternatief materieel. Laatst bewerkt door michaben op 24-11-2015 19:19 |
25-11-2015 10:17:48 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Waarschijnlijk heeft men na het schrappen van die SLT's de kaarten gezet op tijdelijke DDZ-inzet tot aan SNG om dan iets later dan oorspronkelijk bedoeld ICR aan de kant te zetten. Dan zou het ICR nog even in de 1900 en 3600 blijven rijden. Dit ook om de nieuwe concessie af te wachten en af te wachten voor hoeverre er gedecentraliseerd zou gaan worden. Dan zou ook rustig het mat'64 aan de kant kunnen gaan. Maar inderdaad heeft de V250 roet in het eten gegooid. Dat zou hét moment moeten zijn geweest om zowel DDAR als DDM-1 meteen uit de mottenballen te halen maar kennelijk vond men dat dat teveel geld zou gaan kosten. |
25-11-2015 12:29:02 | ||
---|---|---|
Spoorzaken
![]() |
Quote Daniel, ten dele heb je gelijk, de commerciëlen kunnen helaas nog onvoldoende schaalvoordelen benutten (wat NS wel zou moeten kunnen). Echter, commercieel denken en het alg. belang dienen kan wel degelijk samen gaan ! |
30-11-2015 10:30:21 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Gôh... http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/4198270/2015/11/30/Recordaantal-klachten-over-te-volle-treinen-NS.dhtml |
30-11-2015 10:43:22 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Klein 'lichtpuntje' "het toch langer in bedrijf houden van de afgeschreven treinen. Maar volgens NS is dat veel te duur." Oftewel NS geeft wel publiekelijk toe dat het niet onmogelijk is. Zijn we toch alweer een klein stapje verder ![]() |
30-11-2015 10:50:18 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Wat overigens echt irritant is, is dat de persvoorlichter niet gewoon zegt van.. "Ja, inderdaad, we zijn stom geweest. We hadden het kunnen weten maar dachten dat het wel mee zou vallen. Nu is het te laat en weten we dat anders hadden moeten kiezen." Al is dat wellicht ook wel het gevolg van de hoop dat men er op die manier nog mee wegkomt..... |
30-11-2015 10:59:15 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
''NS-topman Roger van Boxtel'' %08%%08%%08%%08%%08%%08%%08% |
30-11-2015 11:18:42 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Quote Helaas het zoveelste voorbeeld van de manier van communiceren door NS, met drie vaste uitgangspunten: 1) Alles wat wij doen is altijd in het belang van de reiziger 2) Wij doen nooit iets fout 3) En als er wel iets fout gaat is dat dus altijd de schuld van een ander. %03%%07% |
30-11-2015 11:32:12 | ||
---|---|---|
DingeZ
![]() |
Dat is ook de schuld van de publieke opinie. Fouten toegeven is gewoon not done, dan gaat de politiek helemaal over de rooie. |
30-11-2015 11:34:28 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Totdat het doorgeprikt wordt en dan is de afgang vele malen groter. |
30-11-2015 11:37:51 | ||
---|---|---|
maurits
![]() |
De moderne communicatiestrategie is er juist één van eerlijk zijn, fouten toegeven en verbeteringen aankondigen. Het dieselschandaal van VW is daar een mooi voorbeeld van. Eerst onwaarheden vertellen en daar achteraf op terug moeten komen is vele malen schadelijker. De communicatiestrategie van NS is wellicht een beetje in de tijd van Mat '64 blijven hangen %08%. Laatst bewerkt door maurits op 30-11-2015 11:39 Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
30-11-2015 13:37:20 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Quote Wat is daar zo opmerkenswaardig aan? |
30-11-2015 14:18:12 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Dat de heer van Boxtel denkt het probleem van zijn bedrijf af te wentelen op de onderwijsinstellingen die nu grond moeten kopen, dure ruimtes moeten bijbouwen en kantines moeten bijbouwen, omdat normaal gesproken alles zit volgepland, is inderdaad om je op de knieën te slaan van het lachen. Zeker nadat alle onderwijsinstellingen hem al eerder duidelijk hebben gemaakt dat dit niet mogelijk is, en nadat dit idee in het verleden ook al om die reden is getorpedeerd. Als er iets TOCH moet gebeuren is het niet het in enkele weken bijbouwen van studiefaciliteiten, maar het relatief goedkoop en met eventueel licht uitstel in dienst houden van MAT. |
30-11-2015 14:43:50 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Oh, hoe het er stond dacht ik dat de %08% sloegen op dat er stond "NS-topman Roger van Boxtel", niet op zijn uitspraak. |
30-11-2015 16:08:30 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/4198477/2015/11/30/Massaclaim-tegen-NS-in-de-maak-om-tekort-zitplaatsen.dhtml Langzamerhand word ik van de hele situatie wat lacherig. |
30-11-2015 16:15:56 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Quote Dat is naar eigen mening in te vullen. ![]() |
30-11-2015 16:49:28 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Quote Ja hoor en DDM-1 weer op de baan brengen kost zeker niks... sjonge jonge. Mat'64 rijdt al vijftig jaar op het spoor en een paar veiligheidsbeurten en wat onderhoud is ineens te duur. Het denken gaat ook alleen in onmogelijkheden. Of iemand zegt maar gewoon wat... |
30-11-2015 17:05:09 | ||
---|---|---|
Jack5812
![]() |
Gaat dan eindelijk het muntje vallen dat Mat 64 iig tot de zomer in dienst gehouden moet worden? Het is echt te hopen dat er geen strenge winter komt... |