24-09-2015 16:38:58 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
In de politiek heet dat voor een deel 'spinnen' van een boodschap. 'De treinen zijn te oud om nog te worden ingezet' en 'het komt door de studentenkaart'. Laatst bewerkt door broek53 op 24-09-2015 16:40 |
24-09-2015 18:13:29 | ||
---|---|---|
M-BASS
![]() |
De 441-482 mogen in 2016 nog gewoon rijden qua revisietermijn, alleen wordt er gezeurd dat ze zo oud zijn. In 2016 zijn ze net wat ouder dan nu, en nu brengen ze ook mensen van a naar b. Ik moet het nog maar zien, maar het gaat mij niet verbazen als ze ook volgend jaar nog rijden (tot de afgelopen revisietermijn), omdat je beter in een oude trein kan zitten dan in een propvolle trein of moet wachten op de volgende omdat je er niet meer bij past. NS belooft nu wel braaf dat ze de stellen niet meer in gaat zetten, maar als nood de wet breekt, dan blijft er van een belofte ook niets meer over. Laatst bewerkt door M-BASS op 24-09-2015 18:14 |
24-09-2015 18:17:18 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Het is in dit geval wel een belofte aan de staatssecretaris nav het ongeval in Teuge |
24-09-2015 18:36:28 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
En die staats secretaris is nu door andere spoorse zaken nog als geloofwaardig te zien ? ![]() Als mensen steen en been klagen over te volle treinen en achterblijvers op stations,dan rijd elk treinstel wat nog mag rijden tot het "uit mekaar valt" of het spul uit revisie termijn is geraak. Dus ook met de nog "goed gekeurde" mat64 stellen,zolang het kan en noodzakelijk is. Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
![]() |
advertentie |
24-09-2015 19:28:32 | ||
---|---|---|
mv
![]() |
Er staan nog wel wat DM'90 aan de kant, pakken ze die maar![]() MV |
24-09-2015 19:42:16 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Even lezen, je bent al de derde met exact dezelfde opmerking hier ![]() |
24-09-2015 19:43:31 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Voor de stopdienst Meppel - Leeuwarden zeker? Als je een paar berichten terugleest, weet je waarom het bewaren van die geplukte stellen eigenlijk al geen zin had. |
24-09-2015 20:03:14 | ||
---|---|---|
gose91
![]() |
Quote Alles is al strak gepland rond ICR. Uitregelingsbeurt, de capaciteit voor de opknapbeurt, de onderdelenstroom, de opstart van het onderhoudsschema. ICD kan niet worden uitgesteld, die móet zsm naar revisie, want die rijdt rond met enkele tijdelijke goedkeuringen en aanpassingen die rechtgetrokken moeten worden. Benelux kan vanzelfsprekend niet gebruikt worden, want er kan niks anders naar het buitenland. Het ICR dat is opgeknapt moet het ICR dat wordt opgeknapt vervangen om het hele project zo snel mogelijk af te krijgen. Het ICR dat nog niet is opgeknapt is niet inzetbaar, omdat de omzetters weg zijn voor revisie. Kortom: vergeet ICR om het "probleem" op te lossen |
24-09-2015 20:41:01 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Blijft het feit dat het een probleem is van geheel eigen fabrikaat. |
24-09-2015 20:52:05 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Bedoel je dat NS zelf de veroorzaker is van het 'materieeltekort'? |
24-09-2015 21:02:06 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Nou je creëert je eigen materieeltekort door luchtvervoer te gaan plannen met 12 ICM (zoals vanmorgen 1921) en andere spitstreinen die vele malen drukker zijn structureel veel te krap te plannen (ter contrast: 3518 7ICM, 3526 10ICM en 3528 8ICM). |
24-09-2015 21:21:43 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Die ICM12 in de 1921 kan dan wel luchtvervoer zijn, als dit stel op een ander tijdstip van de dag wel nodig is in de 1900 kan je deze niet zomaar ergens anders indelen. Wat je natuurlijk wel kunt doen is standaard kort gaan keren in Vl in de spits, wat je ook met de 3000 in Hdr kan gaan doen. Afhankelijk van de spoorinfrastructuur in Ut zou je in de 2000/2800/8800 nog wat korter kunnen keren. Op zich klinkt 23 diensten MAT minder veel, maar als je 8 DDZ4tjes weet vrij te maken ben je er al, en met een beetje kaasschaaf heb je al zo de helft van die stellen bij elkaar. |
24-09-2015 21:28:06 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Dit is natuurlijk wel een mooi voorproefje voor kamervragen of de stellen nog nog een jaar kunnen doorrijden. Mooi compromis voor iedereen... we wachten vrolijk af, iemand die zich het gat van '83 nog herinnert?![]() |
24-09-2015 21:32:59 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Jawel, heel goed. Het gat van '83 was iets volkomen anders: dat dreigde alleen maar en werd daarom (!) door de NS zeer adequaat voorkomen. Buiten NS en de kring van spoorliefhebbers was het begrip dan ook geheel onbekend. |
24-09-2015 22:13:44 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote En eveneens een belofte aan ILenT voor de tweede keer, nadat de eerdere belofte de stellen aan de kant te zetten al een keer opzij geschoven is om er toch nog een tijdje mee door te rijden... Als je dat nu nog een keer gaat doen, word je er niet geloofwaardiger op en gaat er vanzelf weer iemand roepen dat NS de veiligheid van de reiziger niet interesseert. Goed is het toch nooit... |
24-09-2015 22:58:59 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Met de belofte dat je ze nog driekwart jaar nodig hebt om materieeltekorten te voorkomen ga je daar nog wel mee wegkomen. |
25-09-2015 08:55:44 | ||
---|---|---|
yappa
![]() |
(Oeps, m'n browser had sinds gisteravond niet ververst, dus een inmiddels overbodige reactie op een post van een pagina eerder) Laatst bewerkt door yappa op 25-09-2015 09:04 |
25-09-2015 09:13:48 | ||
---|---|---|
spurt2244
![]() |
Heb aan de NS laten weten dat ze kunnen kijken of er treinen te huur zijn in een buitenland bijvoorbeeld in België of Duitsland. Mensen pas nu soms al niet in de trein met 5000 zitplaatsen minder zal dat nog erger worden. Als ervoor december geen vervang treinen zijn of een andere oplossing die het aantal zitplaatsen op peil houden zal politiek Den Haag gaan stuiteren. Toen de laatste SLT werd geleverd zat het niet in pen om nieuwe treinen aan te schaffen, Juiste toen hadden ze nieuwe treinen moeten aanschaffen. Het aankoop beleid van de NS is ronduit slecht. Dit is de zoveelste keer dat ze treinen tekort gaan hebben. |
25-09-2015 09:42:18 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Als je nu even de voorgaande posts leest voordat je reageert, scheelt dat uitleggen dat dat niet echt een goede optie is. |
25-09-2015 10:26:39 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Quote Daar zullen ze vast van (wakker)geschrokken zijn %03% Laatst bewerkt door bacr op 25-09-2015 10:27 |
25-09-2015 10:51:30 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
'Ze' lezen hier ook mee ![]() |
25-09-2015 11:08:48 | ||
---|---|---|
nathanvos2
![]() |
Ik sprak laatst iemand die had het erover dat de NS om de 7,5 jaar een materieeltekort heeft. Om de 7,5 jaar schuift de NS met materieel. Dan gaat er materieel er uit of in revisie. |
25-09-2015 11:16:00 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Ik snap wel wat je bedoelt, maar er is (uiteraard) voortdurend materieel in revisie. |
25-09-2015 12:14:07 | ||
---|---|---|
nathanvos2
![]() |
Het klopt op zich wel. Als je kijkt naar Waneer de NS rijtuigen heeft gehuurd. Half jaren 90 heeft de NS Belgische rijtuigen gehuurd, begin 2000 heeft de NS Belgische en Duitse rijtuigen gehuurd, rond 2006 2007 weer Duitse rijtuigen (ICL). Dit zegt wel iets lijkt mij. |
25-09-2015 12:36:35 | ||
---|---|---|
lex_t
![]() |
Maar veruit het simpelst is natuurlijk MAT64 nog even op de baan houden. Nu nog de juiste personen overtuigen. |
25-09-2015 12:39:11 | ||
---|---|---|
nathanvos2
![]() |
Wat ik er ook nog even erbij wil zeggen is dat ik vind dat de NS het niet goed aanpakt met materieel. Laten we begin bij de v250. Dit materieel is bij de verkeerde fabrikant bestelt. Als ze hiervoor goed materieel hadden bestelt dan hadden ze niks uit de normale dienst hoeven te omtrekken. In het verleden heeft de NS ook plannen gehad om een grote revisie aan de DDM 1 te doen. Dit had men door moeten zetten en de DM90 elders onder de draad laten rijden. DM90 en DDM 1 is materieel waarvan ik twijfel of het echt nodig was geweest om het er uit te gooien. |
25-09-2015 12:48:40 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Achteraf regeren is zoooooooooo gemakkelijk %03% Laatst bewerkt door daniel81 op 25-09-2015 12:48 |
25-09-2015 12:51:25 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Dat de V250 een miskoop was, kan niet worden ontkend. DDM-1 zou destijds gereviseerd zijn als er geen afspraken waren om stoptreinmaterieel van een gelijkvloerse instap te voorzien - dezelfde reden waarom DDAR niet gewoon gereviseerd is, maar gerenoveerd als IC-materieel. DDM-1 was toen getalsmatig niet nodig - er is eerder teveel dan te weinig intercitymaterieel. Laatst bewerkt door broek53 op 25-09-2015 12:54 |
25-09-2015 12:54:09 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Die laatste vat ik even niet, want door de ombouw van DDAR tot DDZ is er toch juist een overschot aan IC en een tekort aan sprintermaterieel ontstaan? (waarbij dat overschot aan IC dankbaar gebruikt is om de Fyra-alternatieven op te zetten) |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
25-09-2015 12:55:32 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
My bad. Ik heb het ff gecorrigeerd. |
26-09-2015 09:50:10 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Quote Haast net zo gemakkelijk als alle kritiek wegwuiven met dooddoeners als 'achteraf praten is gemakkelijk' en 'de beste stuurlui staan aan wal'. Ik krijg zelf toch het idee dat de NS willens en wetens een risico heeft genomen door materieel terzijde te stellen zonder de zekerheid dat het nieuwe materieel op tijd beschikbaar zou zijn. In 2010 had men al afgezien van de levering van de laatste 64 SLTs, toen was ook al bekend dat Mat '64 niet het eeuwige leven had, en de V250 had ook al meermaals vertraging opgelopen. Toch heeft men toen besloten DDM1 terzijde te stellen, waardoor deze nu een langdurig reactivatieproject moet doorlopen en niet op tijd klaar is voor als Mat '64 eruit moet. |
26-09-2015 12:56:32 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Als je dat al eens eerder beloofd hebt, wordt je daar natuurlijk niet geloofwaardiger van. |
26-09-2015 21:25:40 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Het gaat om een paar stellen. Wie niet waagt, moet zijn klanten laten staan, zoiets![]() |
02-10-2015 10:38:17 | ||
---|---|---|
SchuurB
![]() |
De oplossing voor 'het gat van 2016': studenten graag buiten de spits reizen, dank u! http://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2060759-ns-topman-wil-lestijden-wijzigen-vanwege-treinentekort.html Even voor de duidelijkheid: spitsmijden geldt al jaren als een manier om met dezelfde hoeveelheid infrastructuur (en in het geval van OV: materieel) meer mensen te kunnen transporteren. Maar om onderwijsinstellingen er nou mee op te zadelen dat NS rijvaardig materieel vroeger dan nodig (/wenselijk) aan de kant zet... |
02-10-2015 10:58:11 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
De manier van communiceren is natuurlijk idioot ("beste onderwijsinstellingen, wij hebben een probleem veroorzaakt maar het is jullie schuld als andere reizigers straks moeten staan") maar het principe erachter is volkomen logisch. Wat nu dreigt bij NS is bij de regionalen al jarenlang schering en inslag (met de Maaslijn als meest beruchte voorbeeld). Wel is dit het verkeerde moment: dit had uitgangspunt moeten zijn bij de onderhandelingen over de OV-studentenkaart. (hoewel het me niet zou verbazen als het daar vanuit de vervoerders wel ingebracht is) |
02-10-2015 11:26:20 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Vreemd. Deze vraag ligt al jaren bij de universiteiten en hogescholen, maar daar wordt ook al jaren negatief of in het geheel niet op gereageerd. Ook beloningen aan automobilisten om de spits te mijden helpen maar heel tijdelijk. Ooit zal thuiswerken en -studeren indien dit in ruime mate mogelijk wordt,daar wellicht een beter antwoord op geven. |
02-10-2015 11:29:04 | ||
---|---|---|
mv
![]() |
Tja.... Doe uw oude schoenen ook niet weg eer gij nieuwe heeft. MV |
02-10-2015 11:30:36 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Het personeel intern NS heeft ook een lijst onder de neus gedrukt gekregen met treinen die zij moeten mijden. Opmerkelijk genoeg zitten daar de schaars geplande 3500-en tussen Ht en Ut dan weer niet bij. Laatst bewerkt door ZJ37 op 02-10-2015 11:30 |
02-10-2015 11:36:33 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
Je zou nu hopen dat Den Haag de NS oproept om mat'64 in dienst te houden (desnoods op overwegvrije trajecten), gezien de wanhopige oproepen die doen denken dat de situatie toch wel redelijk uit de hand gaat lopen. |
02-10-2015 11:49:55 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Quote Het is ook logisch dat daar niet echt op wordt gereageerd.. De HBO-instelling waar ik een aantal jaar geleden studeerde had vrijwel alle ruimtes van 8:30 tot 's avonds 20:00 in gebruik. Studenten die niet een les hadden maar wel samen afspraken kwamen vaak niet voor 10 uur aan en die zaten dus al achter de grootste spitsdrukte aan. Universitair werkt het iets anders. Die studenten wonen vaak dichter bij de instelling en die hebben vaak minder contacturen met als gevolg dat die al redelijk vaak buiten de spits kunnen reizen als ze al van verder weg komen. Voorts kunnen vrijwel alle individuele opdrachten al sinds jaar en dag prima thuis worden uitgevoerd. Dus vertel eens wat het onderwijs kan betekenen..? Laatst bewerkt door Klaasje op 02-10-2015 11:50 |
02-10-2015 11:55:16 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
Middelbare scholen zouden nog hun steentje kunnen bijdragen door hun lestijden zo te spreiden dat niet meer iedereen om 8:30 of 9:15 moet beginnen en vanaf 12:00 uur gefaseerd uitloopt, maar door zowel gefaseerd te starten als te eindigen, hoewel dat vooral effect heeft op het regionale vervoer en minder op dat van NS. Mijn hogeschool sluit de deuren overigens na 16:30 uur: er zijn dus ook hbo-instellingen die wél iets zouden kunnen betekenen. |
02-10-2015 12:30:52 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Ik las laatst een onderzoek waaruit bleek dat de biologische klok van tieners zodanig is dat je vóór pakweg 9:00 niet te veel van ze moet vragen.... lijkt me een mooi aanknopingspunt![]() |
02-10-2015 12:44:01 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
Mooi, dan kan je voor 9 uur vervoeren, dan zijn ze nog rustig en slaperig.%02% |
02-10-2015 12:58:32 | ||
---|---|---|
nathanvos2
![]() |
Je kunt het materieeltekort wel bij de scholen op bord schuiven maar uit eindelijk hoort de NS het materieel op orde te brengen. Uit eindelijk komen we hier weer op de V'tjes in dienst houden. |
02-10-2015 13:05:27 | ||
---|---|---|
SchuurB
![]() |
@ Daniel81: Klopt! ![]() Het is al jaren en jaren bekend dat de biologische klok van tieners (en begin twintigers) heel anders loopt dan de rest van de bevolking; 'vroege' adolescenten zijn avondmensen, de rest nachtmensen. (Elk jaar verschijnt dat weer als 'nieuws!' in een krant) Je kunt dus helemaal niet verwachten dat ze überhaupt voor 9 uur uit hun bed komen zonder over te komen als een zombie. Dat geldt sowieso voor tieners, maar ook studenten zijn gewoon geen vroege vogels. Als men daar eens een keer serieus mee aan de slag gaat krijg je niet alleen een betere spreiding van reizigers over de dag, je krijgt hopelijk ook betere schoolresultaten. Alleen, terugkerend tot het hoofdonderwerp: het kan natuurlijk niet zo zijn dat een dienstverlener zijn klanten maar tot een bepaald gedrag dwingt omdat hij zelf wanbeleid voert. Off-topic anekdote: In de hele onderwijsvernieuwingsdiscussie is dit ook een issue, en een middelbare school in (volgens mij) Hardenberg wilde late start- en eindtijden uitproberen. Probleemdenkende ouders wilden er niet aan, want: hoe moet het met sport/muziekles en hoe kunnen ouders controleren dat kinderen zich niet verslapen als zij al naar hun werk zijn? Laatst bewerkt door SchuurB op 02-10-2015 13:05 |
02-10-2015 13:15:25 | ||
---|---|---|
Sietse
![]() |
Het zal wellicht een verspreking zijn geweest, maar in het interview met Nieuwsuur zegt Van Boxtel dat Mat '64 er in het voorjaar uitgaat. (http://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2060759-ns-topman-wil-lestijden-wijzigen-vanwege-treinentekort.html , om 00.25) |
02-10-2015 13:28:03 | ||
---|---|---|
bnv
![]() |
Als dat laatste waar is, zou dat soms een teken zijn dat voortschrijdend inzicht geleid heeft tot bijvoorbeeld de Plan V's toch maar tot in het voorjaar door te laten lopen? Gezien de revisietermijnen van de 400'en zou dat toch moeten kunnen. Maar ik heb er een hard hoofd in, eenmaal genomen beslissingen doen wel incidenteel, maar zelden een keer. |
02-10-2015 14:08:20 | ||
---|---|---|
plant
![]() |
Quote NS communiceert op dit moment geloof ik dat dat geen optie is ('de oude treinen moeten worden afgeschreven'), dus ik vermoed dat Den Haag daar niet zo snel om zal vragen. Neemt niet weg dat het gros de 400'en dus nog wel moet kunnen blijven rijden tot de FLIRT's instromen. Maar ja, we zullen het zien. |
02-10-2015 14:23:15 | ||
---|---|---|
bnv
![]() |
"Den Haag" zal zich niet gaan bemoeien met de dagelijkse bedrijfsvoering van NS. Hooguit kan men zich zorgen maken over de situatie na half december gezien de oproep van NS aan de onderwijswereld. Die Flirts komen pas vanaf december 2016 in de omloop. Reeel zou kunnen zijn de V'tjes in dienst te houden totdat de beloofde DDM 1 garnituren in dienst weer terug gekomen zijn. Dat zal toch wel eerder dan december 2016 het geval zijn mogen we aannemen. |
02-10-2015 14:57:12 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Den Haag kennende zullen de diverse partijen zich volop gaan bezighouden met de bedrijfsvoering van NS, waarop het antwoord van Mansveld zal zijn dat zij zich daar niet mee bezig wil en mag houden![]() Het enige wat Mansveld kan (en moet) doen is NS houden aan wat er in de concessie HRN afgesproken is tav zitplaatskans en reizigerstevredenheid. Maar Den Haag kennende zal Mansveld wel weer gaan optreden als spreekbuis van NS en hoeven we ook daar niet veel van te verwachten%03% |
02-10-2015 16:45:26 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Als men gepromoot wordt buiten de spits te reizen dan mag ik hopen dat men ook de vroege treinen langer maakt. Als ik nu 's ochtends de 4021 pak rijdt deze met solo SGM-III omdat het tweede stel er pas in Rtd wordt bijgeplaatst. Pak ik de 516 dan zit je in een ICM6 omdat het derde stel er pas in Rtd bijkomt. Materieeltekort los je er niet mee want het extra stel staat dan namelijk gewoon GDST te wachten op het begin van de spits, maar je maakt het wel onaantrekkelijk om vroeger te reizen. |
02-10-2015 16:50:04 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteSeptember 2016 is de bedoeling dat ze er allemaal zijn (al zal dat vast wel later worden). Kan mij niet schelen eigenlijk wie het doet, maar iemand moet een paar NS-ers met de koppen tegen elkaar slaan en ze duidelijk maken dat er geen enkele basis is waarop mat '64 na 13 december 2015 ineens niet meer zou kunnen rijden. Het is een beleidsbeslissing en het prettige daarvan is dat die terug te draaien is. Technische noodzaak is echt heus werkelijk waar kletspraat. |
02-10-2015 17:21:02 | ||
---|---|---|
SchuurB
![]() |
Kan Somda dat niet als collectief? Het enige wat we nodig hebben is een lijstje van de verloop-data van de revisie-termijnen van mat'64, die stuur je naar Nieuwsuur, RTL-nogwat en alle grote kranten met een half A4-tje aan uitleg om de leken/journalisten duidelijk te maken waar het over gaat en voor je het weet heb je een flinke rel. NS bindt dan wel in. |
02-10-2015 17:29:24 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Ik zou best willen hoor,die koppen tegen mekaar aan meppen,maar ik werk niet bij NS (gelukkig) en het zou me nog een straf opleveren ook. Overigens sta ik van de beslissing over het plan V en hun "tenminste houdbaar tot" datum,niet te kijken. Ook bij NS zijn de hogere heren altijd van mening dat als personeel en de rest van de wereld links roepen,dat hun kiezen om rechts te gaan%03% Zo gaat dat in iedere beroepsgroep tenslotte %08% @ SchuurB, NS bind niet in want de verantwoordelijke voor het "gedrag" van de NS in den haag doet liever de kop in t zand steken,en komt er mee weg ook. Dus als die er mee weg komt,dan komt het beslissende en beleidsvoerende deel van NS dat ook. Dat is in t verleden al vaak getoond dat ze overal mee weg komen,en dus blijft men er vrolijk mee doorgaan met hun beleid%09% Laatst bewerkt door phantom op 02-10-2015 17:32 Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
![]() |
advertentie |
02-10-2015 21:01:39 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
Vanavond komt het nieuwe directielid naar NieuwsuuR, misschien kan deze wat tekst en uitleg geven. |
02-10-2015 22:29:38 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
Misschien wat meer Polen en zo aannemen? Die zijn gewend om om 4:00 al naar hun werk te gaan, maar ja, dan rijdt NS nog niet (nachtnet uitgezonderd)... En is de baas nog niet op kantoor om de voordeur open te doen.... Shqiperise-lopers? |
03-10-2015 04:47:54 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Quote Als dat nog steeds zo is, dan is dat wel wat ouderwets. Meeste bedrijven zijn tegenwoordig open vanaf 6:30 of 7:00. Zo spreid je de werknemers. Niet als je pas vanaf 8:30 start. Wat is op tegen om HBO instellingen om 7:30 te laten beginnen? Waarbij de helft van de studenten de eerste twee uur vrij heeft. Zo spreid je de toestroom in 2 groepen, ivm 90% die allemaal om 8:30 proberen te beginnnen. Laatst bewerkt door anton_ op 03-10-2015 05:14 |
03-10-2015 09:55:04 | ||
---|---|---|
nielsie600
![]() |
Wellicht omdat mensen bij die instellingen soms wat verder weg wonen. Bij 7.30 moest ik al om half 4 van huis! Dan is er nog geen enkel ov actief. |
03-10-2015 09:57:05 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Bovendien zal 50% van de studenten (zelf invullen welk deel) compleet ontevreden zijn over de lestijden. (Zie het hierboven aangehaalde onderzoek) |
03-10-2015 18:31:15 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Ik geloof dat het rookgordijn dat NS op deze manier optrekt, aardig werkt. Pleidooien voor spreiden van de spits hoorde ik al 20 jaar geleden, leuk komkommer-item. NS leidt er nu de aandacht mee af en dat doet men knap. Maar het is nogal vals dus, en komt neer op een poging het eigen falen als een van buiten komend onheil voor te stellen. De bekende retoriek van de spoorsector. |
03-10-2015 19:28:26 | ||
---|---|---|
umbusko
![]() |
Quote Vergeet daarbij niet dat Polen wel dezelfde tijdszone heeft, maar een stuk verder naar het oosten ligt, waardoor het daar dus ook een stuk eerder licht is ![]() |
03-10-2015 22:42:19 | ||
---|---|---|
mvboetzela
![]() |
Quote En in de bijdrage in de Volkskrant van vandaag over het Materieeltekort bevestigt een NS-woordvoerder:"...en de bijna vijftig jaar oude Mat64-treinstellen('Apekoppen') worden eind dit jaar uit bedrijf gehaald. 'Opknappen nu de nood zo hoog is? De inspectie staat inzet niet meer toe' ". En er is met het Fyra-gedoe natuurlijk geen kamerlid dat de StaS gaat verzoeken om treinen te laten rijden die dat van de Inspectie niet meer mogen. Gevaarlijk enzo. |
04-10-2015 07:54:44 | ||
---|---|---|
nohab
![]() |
Zeker niet, en ik denk dat een Fyra daar niet eens voor nodig is. Laatst bewerkt door nohab op 04-10-2015 07:55 Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
04-10-2015 09:37:02 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Als het al waar zou zijn dat de inspectie inzet niet meer toelaat, gaat de inspectie zijn boekje te buiten. Recent is vastgesteld (zaak van HSL over de inzet van locs 600) dat toelating van materieel niet eindig is. |
04-10-2015 09:41:35 | ||
---|---|---|
PimTH
![]() |
Die zaak was toch van Locon? |
04-10-2015 10:28:54 | ||
---|---|---|
nathanvos2
![]() |
Ja met de locjes serie 600 was inderdaad van LOCON. Het is wat oftopic maar dit was een erg kromme zaak. Ze hebben toen een zaak aan gewonnen tegen de inspectie leefomgeving en transport. Het ging er om dat de serie 600 te oud zou zijn. |
04-10-2015 13:05:15 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Het zat wat complexer, maar het kwam er op neer dat de inspectie bij materieel dat al toegelaten is, niet zonder een gegronde reden de toelating mag intrekken of laten vervallen per datum x of y. Daarbij zal wel gelden dat de reden in verhouding moet zijn tot het belang. In dat opzicht zou ik nog wel mogelijkheden zien om de resterende '64-jes nog negen maanden door te laten hobbelen... |
04-10-2015 21:34:02 | ||
---|---|---|
bnv
![]() |
Negen maanden hoeft nog niet eens. De winter door tot ergens in het voorjaar is al heel wat. Tegen die tijd zullen de eerste opgeknapte DDM 1 zich wel aandienen, mag ik aannemen. (wanneer komen die eigenlijk?). En kan vervanging plaatsvinden zonder dat dit in principe tot zitplaatsverlies leidt. Als het zo mocht zijn dat de toelating per 13 december vervallen is, waarom zou dat dan kunnen zijn? Ontsporingsrisico's a la wat we met de 958 hebben zien gebeuren? Of anders. Of men wil de werkplaats in Mt vrijmaken in verband met de komst van de Flirts hoewel de eerste stellen pas voor mei zijn aangekondigd. We vernemen het mogelijk ooit wel een keer. |
04-10-2015 22:04:41 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Zes maanden is ook goed (na juni begint immers de zomerdip). DDM-1 staat volgens mij pas voor september (!) op de rol, net als de Flirts (indienststelling, daarvoor dus nog proefbedrijf). De ontsporingsgevoeligheid wegens het ontbreken van een baanruimer is inderdaad het punt; (mede?) daarom heeft NS aangegeven dat drgl 2015 de laatste zou zijn, en snijdt zichzelf daarmee dus keihard in de eigen vingers... waarbij ik me ook afvraag waarom DDM-1 zolang moet duren, cq waarom NS zo stom is geweest het spul überhaupt aan de kant te zetten. Moraal van het verhaal is dat NS, zoals zo vaak, liever aan korte-termijn-zuinigheid doet dan wat verder vooruit te kijken en wat royaler plant. En dat is voor de reiziger op plek 1, 2 en 3 jammer. |
04-10-2015 22:08:52 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Toelating intrekken is iets wat niet kan, dus dat is het niet. ILeT heeft destijds een rapport opgemaakt over ontsporingsgevoeligheid van materieel en daaruit is gebleken dat materieel wat geen baanruimer had een veel grotere kans had om het spoor te verlaten. Daarop heeft ILeT NSR verzocht om daar wat mee te doen, echter kwam NSR met het tegenargument dat mat'64 toen binnen afzienbare tijd buiten dienst zou gaan en daarin investeren niet economisch verantwoord meer zou zijn. Echter bleef mat'64 na die afspraak toch langer in dienst, werd het rapport weer actueel na een ontsporing met mat'64, en heeft NSR opnieuw een einddatum voor mat'64 geroepen en is blijkbaar voornemens om zich daar nu stellig aan te houden... |
04-10-2015 22:17:29 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Ja, hoe stom kun je zijn..? |
04-10-2015 22:29:41 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Begrijp ik het nu goed dat, omdat er gestoorde mensen met hun auto zelfmoord plegen betalende reizigers mogen staan in de trein? Verder ben je in een trein die een aanrijding krijgt ( snelremming of erger)veel beter af als je op de stoel zittend( liefst tegen rijrichting in)ondergaat dan dat je dat staande in de trein overkomt. Vraag me sterk af of er op dat vlak wel doorgedacht is. |
05-10-2015 09:45:09 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Zo ken ik er nog wel één: door slechtere service jaag je mensen de trein uit, gaan ze die reis per auto maken en is de kans op ongevallen vele malen groter. Er zitten twee grote haken en ogen aan het veiligheidsdenken: 1) het is niet integraal 2) het gaat uiteindelijk niet om het nobele argument van veiligheid (dat altijd het hadrste wordt geroepen), maar om het ordinaire punt van aansprakelijkheid. Als iemand zich aan de regeltjes houdt en er gebeurt iets, dan is-ie gedekt en als ie zich niet aan de regeltjes houdt, is-ie niet gedekt. |
05-10-2015 13:33:49 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Ik snap niet helemaal waarom je nu een groep mensen bij haalt die in een dusdanige situatie terecht gekomen zijn dat ze, al dan niet bewust, die keuze maken. Er zijn natuurlijk wel meer redenen waarom een voertuig, of ander object onder een trein terecht kan komen. |
05-10-2015 15:49:55 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
@ Thom, heel simpel omdat de laatste paar aanrijdingen waarbij een auto onder een trein veel schade heeft aangericht ( o.a. Teuge en Willemsdorp en twee in Limburg) dat het geval was. Het klinkt hard maar dat is wel de realiteit. Maar het gaat me meer, zoals ook al aangeven hier boven, dat er in het veiligheids denken slechts één aspect wordt uitgelicht en daar actie op wordt ondernomen zonder te bedenken wat dat voor gevolgen op andere gebieden heeft. |
05-10-2015 16:50:39 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Als plan V zo gevaarlijk is waarom worden die stellen niet acuut uit dienst genomen want iedere dag dat ze rijden zijn reizigers blootgesteld aan een ernstige ontsporing? En als de stellen pas per december BD gaan kunnen ze ook in april 2016 of september 2016 BD gaan, het gevaar blijft even groot en de kans op ontsporing is net zo groot als een meteoriet precies midden op mijn auto valt. |
05-10-2015 17:24:23 | ||
---|---|---|
bnv
![]() |
Quote Tsja..........zo gaat dat in de managementwereld. Bij NS is dat niet anders. Natuurlijk kunnen de stellen nog wel een paar maanden mee, zo'n 25 stellen zouden toch tot de zomer beschikbaar kunnen zijn. Ondanks gedoe over ontsporingsgevoeligheid enz. Dat laat zich voor die paar maanden toch wel oplossen. Anders hadden ze die stellen beter gelijk aan de kant kunnen zetten. Maar ja..........wij hebben Mansveld beloofd dat........wij hebben de 2e kamer beloofd dat......we hebben ILT beloofd dat..........we hebben nog vele anderen beloofd dat er in de dienstregeling 2016 geen V'tjes meer zullen zijn. En je moet van hele goede huize komen om daarin überhaupt verandering te krijgen. Eenmaal genomen besluiten nemen zelden een keer zoals we hier blijkbaar weer eens tegen komen. Een bedrijf als NS staat vol met regelgeving, procedures en protocollen en geen hond die het waagt om dergelijke processen te doorbreken. Angstcultuur noemen we dat. (niet gezegd dat die bij NS heerst, kan ik niet over oordelen). En regelgeving en protocollen zijn er om bijgesteld te worden en om ervan te kunnen afwijken indien de omstandigheden dat noodzakelijk maken. Het typeert de bedrijfscultuur van een onderneming in hoeverre een bedrijf als NS de flexibiliteit opbrengt om af te wijken van eenmaal genomen beslissingen. Eenmaal genomen dendert een besluit als dit als een TGV voort met 300 km/h. en je hebt slechts een V'tje als remstel om hem te temperen. Reken maar, de TGV gaat winnen. |
05-10-2015 17:59:36 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Quote Neen; Regelgeving en protocollen dienen altijd letterlijk nageleefd te worden. Je kunt ze natuurlijk wel veranderen, maar je mag er nooit van afwijken. Van een richtlijn mag je gemotiveerd afwijken. Hier is echter sprake van geen van beide: het is gewoon een eigen beslissing, eventueel zou je het een belofte kunnen noemen. Met dezelfde zeggingskracht als dat ik mijn vrouw per 15 december een nieuwe auto zou beloven omdat ik de huidige te oud vind. Laatst bewerkt door daniel81 op 05-10-2015 18:00 |
05-10-2015 18:09:50 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Mits ze realistisch zijn, op waarschijnlijkheden gebaseerde regels en protocollen mogen wat mij betreft best aangepast worden. |
05-10-2015 18:18:32 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
En dat is nu juist het probleem, vaak zijn ze louter op waarschijnlijkheden gebaseerd en zodoende onrealistisch, zo lang de opsteller er van maar ingedekt is, dat lijkt doorgaans het voornaamste doel te zijn. 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
05-10-2015 19:44:16 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Maar dat kan net zo goed een auto zijn die afgeslagen is op een overweg, je presenteert nu of alleen zelfdodingen debet zijn aan dit soort ongevallen... (Buiten het feit dat het waardeoordeel over die mensen hier niets aan de discussie toevoegd.) @BNV, Angstcultuur zal niet alleen de reden zijn, werknemers genoeg die zich regelmatig tegen zulks verzet hebben maar op een gegeven moment ben je als dat steeds tot niets leidt dat ook wel beu... |
05-10-2015 20:10:49 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Quote Helaas; z'n 20 jaar praktijk ervaring ![]() Maar nogmaals , het gaat me meer om het helaas eenzijdige reageren op incidenten. En het motto lijkt vaak te zijn " jouw probleem is opgelost als het iemand anders z'n probleem is geworden". Iets wat mij"leuk" ( niet letterlijk nemen s.v.p.) lijkt is uitzoeken met hoeveel procent het aantal ongevallen op de autowegen toeneemt als er op het spoorweg netwerk weer eens een weekend is met zeer veel gestremde baanvakken , omdat dit voor baanwerkers veel veiliger is. |
05-10-2015 20:24:09 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Tijdens de brand in de Utrechtse post zijn wij voor de brug bij Cl gestrand, de trein mocht om veiligheidsredenen niet verder (Kon wel want gewoon spanning op bovenleiding), wij (de reizigers dus) mocht de trein verlaten en te voet over donkere buitenwegen naar de veerpont wandelen. Achteraf gezien zeer onveilig want grote aanrijkansen maar ja....was geen probleem meer voor NSR. |
05-10-2015 20:30:37 | ||
---|---|---|
nougo
![]() |
Dat laatste ( onderzoek Cuneo) moet niet heel moeilijk zijn. De cijfers zijn per reizigerskilometer bekend voor zowel auto tren als vliegtuig. Voorts geeft de opmerking dat het niet gaat om veiligheid maar aansprakelijkheid de realiteit goed weer. |
05-10-2015 21:45:19 | ||
---|---|---|
greyhound
![]() |
Zijn er geen omlopen te bedenken die op trajecten rijden zonder overwegen?(ZL-ASD?) |
05-10-2015 21:46:35 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
Op Zl-Asd bevindt zich helaas ook een overweg (bij Dmn)![]() Laatst bewerkt door daniel_ddr op 05-10-2015 21:46 Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
05-10-2015 21:56:23 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Ik wijs er nog maar eens op dat het argument van de ontsporingsgevoeligheid of zelfs maar van beloften die dienaangaande gedaan zijn (aan ILT of wie dan ook) helemaal niet gebruikt wordt door de zich in allerlei bochten wringende voorlichters en ook niet door Van Boxtel. Terwijl dat toch het helderste argument zou zijn. Ik geloof daarom ook eigenlijk niet dat dat echt aan de hand is. |
05-10-2015 21:58:52 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Buiten dat, een overweg vrije omloop kan simpelweg al niet omdat je anders bij geen enkele werkplaats meer terecht zou kunnen ![]() |
05-10-2015 22:03:45 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
Quote De Zaanstraat misschien? Op de overwegen bij de werkplaats zelf na, dan. |
05-10-2015 22:15:33 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
QuoteDe NS-woordvoerder in het Volkskrant-artikel van 3 oktober haalt dat wel degelijk aan. |
05-10-2015 22:15:39 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Dat is al een paar jaar geen reguliere onderhoudslocatie meer, en heeft daar de outillage nier meer voor. |
06-10-2015 10:10:54 | ||
---|---|---|
NSR-fan
![]() |
Quote "We" moesten erg lachen over de ideeën mbt. het huren van buitenlandse rijtuigen. En toen kwam ook nog de tip over inzet Plan U voorbij in dit topic. Denk je nou werkelijk dat iemand welke zich beroepsmatig bezighoud met materieel planning het geschrijf op hobbijforumpje zoals hier (en elders) serieus neemt ? |
06-10-2015 10:16:05 | ||
---|---|---|
NSR-fan
![]() |
Quote Laten rijden op Amsterdam - Zwolle vv. Onderhoud bij Nedtrain Leidschendam. Aan en afvoer via Schiphollijn. Ik ga het even doorgeven aan "ze".%02% |
06-10-2015 10:19:46 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Is altijd nog een stuk logischer dan een paar jaar geleden toen de V-tjes op Zl-Emn reden en in Mt in inderhoud waren![]() Nee serieus, dit slaat nergens meer op; als zelfs de onbereikbaarheid van werkplaatsen (waar een stel 1x per zoveel maanden komt) al als probleem wordt opgevoerd, kunnen we beter acuut al het treinverkeer in Nederland stilleggen (en lijdzaam toezien hoe het aantal verkeersdoden op de snelweg ernorm gaat toenemen). |
06-10-2015 12:03:28 | ||
---|---|---|
Spoorzaken
![]() |
Helaas komen NS en ProRail niet verder dan het zetten van vinkjes om politici (meisje Mansveld) te behagen ! Het zou beter zijn als ze weer eens als doelstelling hadden : 'het rijden van treinen', in dat geval was die idiote discussie over V-s die na ruim 40 jaar trouwe dienst 'opeeens' niet meer over een overweg kunnen, niet nodig. In dat geval had zelfs een FYRA kunnen rijden ! |
06-10-2015 12:12:39 | ||
---|---|---|
SchuurB
![]() |
Quote Ja. Ik snap best dat je bepaalde ideeën afserveert (omdat ze niet praktisch zijn) maar bij voorbaat ervan uitgaan dat er nooit een goed idee op een forum geschreven kan worden, vind ik wel erg arrogant. Ik bedoel: het hier geopperde idee dat plan V gewoon nog een jaartje moet doorrijden, vind ik bril-jant. Kost weinig en je lost gelijk het materieeltekort ermee op. ![]() Laatst bewerkt door SchuurB op 06-10-2015 12:13 |
06-10-2015 12:50:32 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
Quote Het lijkt me in zijn geheel geen slecht idee, als je de goede, serieuze ideeën kunt onderscheiden van alles wat per definitie niet mogelijk is (afgezien van of dat logisch is of niet) en fantasietjes. |
06-10-2015 12:59:02 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
@NSR-fan: in plaats van elkaar wederzijds niet serieus te nemen (er zitten hier vaklui uit verschillende vakgroepen, ook spoorlui maar ook goed ingevoerde liefhebbers) zouden we er beter aan doen goede ideeën niet bij voorbaat af te serveren. Aan arrogantie zijn in de loop van de historie veel organisaties ten onder gegaan. |
06-10-2015 16:37:00 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Quote Maar men sprak slechts over dat Mat '64 een verhoogd risico zou hebben. Als men ervoor zorgt dat het aantal overwegen dat gepasseerd wordt verminderd wordt met de factor dat het risico hoger is, dan is het risico feitelijk gelijk met het andere materieel. Dus inzet op trajecten met (veel) minder overwegen of inzet op spitsdiensten die maar enkele slagen per dagen maken verlaagd het risico net zo veel als baanschuivers zouden doen. Materieel met baanschuivers kan immers ook ontsporen bij een botsing, maar alleen de kans is kleiner. Echter dit materieel rijdt vele malen meer kilometers dan Mat '64 in deze situatie zou maken, dus de kans is even groot. Laatst bewerkt door michaben op 06-10-2015 16:37 |
06-10-2015 16:42:38 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Michaben, ik ben het niet altijd met je eens, maar dat hoeft ook niet. Je verhaal over de risico's op overwegen is goed statistisch onderbouwd. Of de profs het kunnen volgen is een andere kwestie. |