Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Dienstregeling 2017
RailWiki.nl
Dienstregeling 2017, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
07-12-2016 11:18:34
ZJ37
ZJ37
Quote
mren (wo 07 dec 2016 09:22:41 https://m.somda.nl/forum/15804/p600503/): Ik denk dat er geen HC mee zal gaan op dat lange stuk, al zullen die er vast genoeg zijn wegens standplaatsgarantie in Zuid-Limburg.

Voor de sprinter Ht-Tb was dit klantonvriendelijke gedoe (Sprinter Ut-Ht, dan alle klanten op het perron gooien en met mcn+HC leeg naar Tb rijden om daar Sprinter Tb-Bd te rijden) ook na enige weken opgelost.
Die HC's zullen dan wel mee passagieren om de boel recht te breien.

Probleem is vaak dat commercie alleen kijkt naar wat noodzakelijk gereden moet worden en veel minder naar de logistieke / financiële consequenties om het materieel weer rechtgezet te krijgen in de nacht. Daar valt mijn in ziens wel wat winst te behalen.
 

07-12-2016 11:24:10
mren
mren
Ik kan me ook zomaar voorstellen dat er handige software is die bedenkt dat materieel+personeel van Ht naar Tb moest omdat dat omloop materieel+personeel goed uitkwam en dat pas later werd beseft dat je dan net zo goed reizigers mee kan nemen.  

07-12-2016 11:33:57
ZJ37
ZJ37
Dat was in 2007 toen de 13600 ging rijden. Oorspronkelijk bedoeld alleen tussen Bd en Tb, maar reed aansluitend leeg naar Ht en v.v. Dat is toen in de loop van dag 1 al omgezet in voor reizigers toegankelijke treinen.  

07-12-2016 13:46:17
Berk24
Berk24
Quote
ZJ37 (wo 07 dec 2016 11:33:57 https://m.somda.nl/forum/15804/p600522/): En op Bkl - Asd gaat men dat toch weer doen in 2017 met de 7400 aan het einde van de avondspits, compleet met HC. Gaat vanaf Asd dan weer door als 4700 na dit stukje LM.

Ik ben benieuwd of de HC reizigers meeneemt tussen Breukelen en Amsterdam in de desbetreffende treinen als het blijkt dat er reizigers zijn die naar Amsterdam willen. Het zou erg kinderachtig zijn om te zeggen, je moet maar met de volgende trein, maar regels zijn regels dus kan mij wel iets bij voorstellen dat dat niet gaat gebeuren.
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

07-12-2016 14:28:27
ZJ37
ZJ37
Je quote een bericht dat helemaal niet van mij is.  

07-12-2016 14:30:00
Pim530
Pim530
Quote
Daan! (wo 07 dec 2016 07:49:58 https://m.somda.nl/forum/15804/p600498/): Vorige week maandag in de 1544 gezeten van Af naar Asd met een enkele ICM4. Ging prima. NS wil niet meer capaciteit inzetten dan nodig vanwege allerlei redenen. Dat lijken een aantal hier nog wel eens te vergeten.


Tussen Zwolle en Utrecht is het aanbod zeker te groot voor een los stel.
 

07-12-2016 16:52:53
michaben
michaben
Quote
mren (wo 07 dec 2016 09:22:41 https://m.somda.nl/forum/15804/p600503/): Ik denk dat er geen HC mee zal gaan op dat lange stuk, al zullen die er vast genoeg zijn wegens standplaatsgarantie in Zuid-Limburg.

Op donderdag rijden zowel op de 80331 als 80333 een HC mee (soms zelfs twee), op andere dagen wordt zonder HC gereden, of gaat de HC slechts tot Std mee om daar over te stappen op de 23500.
 

07-12-2016 17:16:39
thom
thom
Quote
Berk24 (wo 07 dec 2016 13:46:17 https://m.somda.nl/forum/15804/p600535/):
Quote
ZJ37 (wo 07 dec 2016 11:33:57 https://m.somda.nl/forum/15804/p600522/): En op Bkl - Asd gaat men dat toch weer doen in 2017 met de 7400 aan het einde van de avondspits, compleet met HC. Gaat vanaf Asd dan weer door als 4700 na dit stukje LM.

Ik ben benieuwd of de HC reizigers meeneemt tussen Breukelen en Amsterdam in de desbetreffende treinen als het blijkt dat er reizigers zijn die naar Amsterdam willen. Het zou erg kinderachtig zijn om te zeggen, je moet maar met de volgende trein, maar regels zijn regels dus kan mij wel iets bij voorstellen dat dat niet gaat gebeuren.

Nouja, kinderachtig kun je het noemen maar bij volgens mij zijn reizigers pas verzekerd als de trein onder een beladen treinnummer rijdt.

Daarnaast rekent bij een calamiteit niemand op reizigers in een trein met een LM nummer.
 

07-12-2016 18:08:34
Mat75
Mat75
Los daarvan, gedurende de LM rit kan het personeel nog een wijziging van de opdracht krijgen neem ik aan?
Dan wil je geen reizigers in je cabine hebben neem ik aan.
 

07-12-2016 18:26:43
raoul
raoul
Quote
Berk24 (wo 07 dec 2016 13:46:17 https://m.somda.nl/forum/15804/p600535/):
Quote
ZJ37 (wo 07 dec 2016 11:33:57 https://m.somda.nl/forum/15804/p600522/): En op Bkl - Asd gaat men dat toch weer doen in 2017 met de 7400 aan het einde van de avondspits, compleet met HC. Gaat vanaf Asd dan weer door als 4700 na dit stukje LM.

Ik ben benieuwd of de HC reizigers meeneemt tussen Breukelen en Amsterdam in de desbetreffende treinen als het blijkt dat er reizigers zijn die naar Amsterdam willen. Het zou erg kinderachtig zijn om te zeggen, je moet maar met de volgende trein, maar regels zijn regels dus kan mij wel iets bij voorstellen dat dat niet gaat gebeuren.


Gebeurd momenteel ook al regelmatig met de sprinter geloof ik 18.17 uur uit Utrecht naar Breukelen, gaat dan LM door naar Amsterdam. Zelf deze dienst regelmatig voor Lelystad gehad. En nee, er gaan echt geen reizigers mee. Ook al had ik ze op het perron staan in Breukelen.


Werkzaam bij de NS International ICE / ICB
 

07-12-2016 18:28:11
cuneo56
cuneo56
Quote
michaben (wo 07 dec 2016 09:48:48 https://m.somda.nl/forum/15804/p600505/): En op Bkl - Asd gaat men dat toch weer doen in 2017 met de 7400 aan het einde van de avondspits, compleet met HC. Gaat vanaf Asd dan weer door als 4700 na dit stukje LM.

Ik wordt oud gloof ik; heb als jochie nog wel eens met een MRV trein meegereden, B.v. :Een spitsstopper Es- Rsn die officieel leeg doorging naar Dv, maar daar keurig gepland aan het perron kwam.

MRV= Mag Reizigers Vervoeren
 

07-12-2016 18:40:01
sfj
sfj
Da's nou net het verschil. Dat MRV hangt er tegenwoordig niet meer aan...


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

07-12-2016 19:52:06
umbusko
umbusko
Maar waarom eigenlijk niet? Ik begrijp best dat je niet tot in het oneindige treinen kunt laten rijden, als er op een gegeven moment nog maar weinig reizigers zijn. Maar met HC en al leeg doorrijden?
Waarom zou zo'n 80331 niet op donderdag reizigers mee kunnen nemen tot Hrl, op andere dagen tot Std en soms niet? Gewoon een kwestie van niet in de reisplanner zetten, duidelijk maken dat het om een extraatje gaat en per dag kijken of het kan of niet.

Quote
thom (wo 07 dec 2016 17:16:39 https://m.somda.nl/forum/15804/p600550/):
Daarnaast rekent bij een calamiteit niemand op reizigers in een trein met een LM nummer.

Daar valt ongetwijfeld iets op te verzinnen. Desnoods leg je (potentiële) MRV-treinen met een apart MRV-nummer in zodat je weet dat er reizigers in zóúden kunnen zitten en ze toch niet zomaar in de reisplanner verschijnen.
 

07-12-2016 21:38:54
thom
thom
Treinen die LM rijden hoeven natuurlijk ook niet per definitie langs het perron te komen en dat is ook niet altijd mogelijk voor die treinen.

Daarnaast zit er volgens mij verschil in de infra heffing voor een volle of lege trein, maar dat zal op het totaal aantal treinen het verschil ook niet uitmaken.
 

07-12-2016 23:18:43
Roy
Roy
Gelukkig gebeurt het zo af en toe stiekem toch. Mijn zus heeft een keer Apeldoorn-Almelo op deze manier meegereden. Ze hadden de laatste trein gemist omdat de bus vertraging had. Trein moest toch nog naar Hengelo, scheelde weer een taxi/hotelovernachting.

Haar werd wel heel duidelijk medegedeeld dat ze absoluut niet verzekerd was als er iets mocht gebeuren.
 

08-12-2016 06:58:37
b2py
b2py
Best grappig om te zien, de aanname dat een HC laten passagieren echt zonde van het geld is. Waarschijnlijk is het wel gewoon de goedkoopste manier, zeker op landelijk niveau  

08-12-2016 09:50:00
SchuurB
SchuurB
Wie doet die aanname dan? Ik kan het niet terugvinden.  

08-12-2016 11:00:59
Dead_Devil
Dead_Devil
Ik heb zojuist ook even men oog gewerpt op de materieel inzet vanaf komende maandag.

Opvallend dat NS Flirt meteen volledig integraal de 44/9600 en 7500 gaat rijden (mits alles qua toelating etc rond is) kan nog wel is een tegenvaller worden als de NS Flirtjes toch nog de nodige kuren hebben. (geen proefbedrijf op zondag op twitter meld @NS_Online) dat ze op 12-12 de dienst ingaan op de eerste werkdag van de nieuwe drgl) denk dat ze er slim aan hadden gedaan de Flirt op zondag in te zetten gezien het dan een stuk rustiger is en in mijn ogen veroorloofd

Verder snap ik in de 3600 de aanduiding niet erstaat DDZ en DDZ-6 wat is DDZ dan? of is dit gevalletje trein lengte onbekend?
 

08-12-2016 11:02:07
jelmerrr
jelmerrr
Idd onbekend of het een 4tje is of een 6je


https://www.youtube.com/channel/UCSNSnRMXN_O70O0R111kjAg. Noem de treinen! https://www.sporcle.com/games/jelmerrr/call-the-dutch-trains
 

08-12-2016 16:43:37
spotter
spotter
Flirt tot de kerst alleen nog maar in de 7500, ook aanstaande zondag al een omloop. Na de kerst pas in de 44/9600.

Laatst bewerkt door spotter op 08-12-2016 16:46
 

08-12-2016 17:57:18
maxje
maxje
En wat is daar de achterliggende reden van? Wil NSR alsnog een praktijk test uitvoeren in een kleine serie?  

08-12-2016 18:05:55
robbertc
robbertc
Er is nog geen meter met reizigers gereden, me dunkt dat je dan niet direct volle bak gaat.  

08-12-2016 20:07:50
jordy94
jordy94
Mwah, de NS heeft ondertussen wel wat kennis met treinen zou je denken... Blijkbaar heeft de Fyra ze nogal laten schrikken?  

08-12-2016 20:12:34
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Reizigers zullen zich altijd anders gedragen dan de modellen voorspellen (en dat geldt ook voor de trein). Dat geldt overigens voor wel meer dingen (ICT).  

08-12-2016 22:44:00
broek53
broek53
Gelukkig zijn Arriva en R-Net een pietsje minder angsthazerig. Anders zou er links en rechts een tijdje niets rijden of zo.  

09-12-2016 09:06:13
koekje
koekje
Er wordt idd begonnen met 4 treinstellen. Twee op de 7500, twee op de 6700.  

09-12-2016 09:28:10
Berk24
Berk24
En de 4400/9600 wordt met DD-AR gereden?  

09-12-2016 10:30:05
koekje
koekje
Staat gepland als FLIRT, dus gewoon materieel dat 'over' is. Kan van alles zijn.  

09-12-2016 12:15:14
yappa
yappa
En natuurlijk gaan ze bij 'dat andere NS-onderdeel' net over de grens ook gewoon komende zondag in dienst, na een proefbedrijf met reizigers sinds augustus.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


09-12-2016 14:13:18
Dead_Devil
Dead_Devil
En juist het proefbedrijf met reizigers heeft de ns niet gedaan dus ik kan begrijpen dat je dan voorzichtig wil starten ipv meteen masaal alles wat je hebt in de geplande series stoppen want als je dan achter problemen komt die niet waren voorzien heb je ook boze/zeikende reizigers...

Echter waarom dat proefbedrijf met reizigers er niet is geweest geen idee maar ik denk een les uit de SLT instroom tijd waarom ze nu voorzichtig willen zijn.

Laatst bewerkt door moderator op 09-12-2016 22:14, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

09-12-2016 14:19:18
SGMm2137
SGMm2137
Proefbedrijf met reizigers is er niet geweest omdat de toelating van de trein er nog niet was.  

09-12-2016 20:02:56
phantom
phantom
En omdat dat dan zo is,is t dan natuurlijk veiliger en handiger om niet alsnog een korte proef periode met reizigers te houden.
Alle klimaat systemen en de deuren enz enz werken uiteraard en zonder haperingen omdat het nieuw is,dus kan t geen mankementen vertonen%03%
(bovenstaande in geheel sarcastische stijl geschreven,even voor de duidelijkheid )
Ik denk dat men hiermee niet handig bezig is,nu is getest dat het kan rijden en dat de storingen die er waren(voorlopig) weg zijn,maar dagelijks bedrijf testen waarin echt alles moet werken,dat slaat men over,lijkt mij vragen om problemen.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

09-12-2016 20:20:32
jelmerrr
jelmerrr
Hoe wil je dat doen? Je kon nog niet met reizigers testen ivm toelating volgens mij


https://www.youtube.com/channel/UCSNSnRMXN_O70O0R111kjAg. Noem de treinen! https://www.sporcle.com/games/jelmerrr/call-the-dutch-trains
 

09-12-2016 21:34:48
waalkade
waalkade
Quote
yappa (vr 09 dec 2016 12:15:14 https://m.somda.nl/forum/15804/p600755/): En natuurlijk gaan ze bij 'dat andere NS-onderdeel' net over de grens ook gewoon komende zondag in dienst, na een proefbedrijf met reizigers sinds augustus.
Men was vanmorgen kennelijk bezig de Duitse Abellio stellen in Emmerich te verzamelen.
Niet alleen op het reizigersmaterieel opstel terrein stond het vol, ook op de goederensporen stonden de nodige stellen.
In Düsseldorf kon men nog niet terecht, daar was men nog druk bezig met de werkplaats.
 

10-12-2016 00:40:42
waalkade
waalkade
De dienstregeling vanaf Ah naar Em is nu online, het papieren boekje duurt nog minstens een week heb ik me laten vertellen.
https://www.vrsinfo.de/fileadmin/Dateien/downloadcenter/NRWFahrplanbuch_2017.pdf
Bladzijde 250 en verder.
 

10-12-2016 08:31:37
yappa
yappa
Quote
waalkade (vr 09 dec 2016 21:34:48 https://m.somda.nl/forum/15804/p600800/):
Quote
yappa (vr 09 dec 2016 12:15:14 https://m.somda.nl/forum/15804/p600755/): En natuurlijk gaan ze bij 'dat andere NS-onderdeel' net over de grens ook gewoon komende zondag in dienst, na een proefbedrijf met reizigers sinds augustus.
Men was vanmorgen kennelijk bezig de Duitse Abellio stellen in Emmerich te verzamelen.
Niet alleen op het reizigersmaterieel opstel terrein stond het vol, ook op de goederensporen stonden de nodige stellen.
In Düsseldorf kon men nog niet terecht, daar was men nog druk bezig met de werkplaats.


Klopt, en men vertelde dat de overdracht van de ene op de andere vervoerder ook "op z'n Duits" secuur gaat: Abellio heeft de concessie vanaf 11 December, dus de eerste trein die Abellio in de reguliere dienst gaat rijden is zondag om 00:10. De laatste trein van DB Regio aldaar vertrekt van zijn eindpunt op zaterdagavond laat. Niet praktisch, wel zuiver, volgens mij gaat dat in Nederland (Apn-Gd, Limburg) toch anders?
 

10-12-2016 10:31:04
Berk24
Berk24
In Nederland loopt een dag van 4:00 tot 3:59 bij de spoorwegen, maar blijkbaar loopt een dag in Duitsland van 0:00 tot 23:59. Best vreemd als je een avondje uit gaat en eerst met een trein van DB reist en terugweg met een trein van Abellio.  

10-12-2016 11:10:27
Apda
Apda
In Duitsland wisselt de dienstregelingdag om 3.00 uur.
("Betriebstag: Der Betriebstag wechselt im Gegensatz zum Kalendertag um 3.00 Uhr. Deshalb zählen Fahrplanfahrten zwischen 0.00 Uhr und vor 3.00 Uhr noch zum Fahrplan des vorherigen Kalendertages. Beispiel: Die Fahrt um 0.57 Uhr in der Nacht von Samstag auf Sonntag finden Sie also im Samstagsfahrplan.")
 

10-12-2016 16:00:25
NDS
NDS
Quote
waalkade (za 10 dec 2016 00:40:42 https://m.somda.nl/forum/15804/p600807/): De dienstregeling vanaf Ah naar Em is nu online, het papieren boekje duurt nog minstens een week heb ik me laten vertellen.
https://www.vrsinfo.de/fileadmin/Dateien/downloadcenter/NRWFahrplanbuch_2017.pdf
Bladzijde 250 en verder.

Maak daar maar bladzijde 126 en verder, bladzijde 250 is de RB91.

De RE19 gaat van 5.44u tot 22.44u vertrekken vanaf Ah en daar van 7.15u tot 0.15u aankomen 7 dagen per week, daar kan je wat mee.

groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

10-12-2016 17:28:07
BGM104
BGM104
Dan is het verdeelbesluit van ProRail niet verwerkt, slordig! Door onderhoud aan het spoor vervallen er een aantal treinen.  

11-12-2016 21:06:52
yappa
yappa
Ik meen dat Abellio niet zo happig was op het preventief laten uitvallen van treinen, en middels linkerspoor rijden toch nog de nodige ritten heeft weten te behouden die in eerste instantie inderdaad geschrapt waren.  

12-12-2016 08:19:08
Dennis1977
Dennis1977
Nu op Qmusic een van de personen achter de nieuwe dienstregeling. Luisteraars kunnen vragen stellen. Interessante materie, ben ff luisteren  

12-12-2016 16:04:23
Berk24
Berk24
Ik vraag mij af waarom de stops in Driebergen-Zeist en Veenendaal-De Klomp door de IC's Arnhem-Utrecht niet zijn omgewisseld, m.a.w. dat de 3000 stopt in Db en de 3100 stopt in Klp? Nu de 7400 een kwartier is omgedraaid zijn de aansluitingen in Db enorm slecht geworden (behalve als de 3000 er stopt). Tevens verwerkt Db meer reizigers dan Klp en dan is het rechtvaardiger om Db de hele dag dezelfde dienstregeling te geven dan Klp.  

12-12-2016 16:23:53
waalkade
waalkade
Een reiziger die in de Klp opstapt levert meer op dan een in Db, de Klp reizigers met je koesteren.  

12-12-2016 17:19:57
henri1972
henri1972
Volgens mij heeft db in de spits ook nog een soppende 7300, 6 treinen per uur dus. Lijkt me dat er dan toch best eentje bij zit die aansluit op je bus?  

13-12-2016 06:43:00
Dead_Devil
Dead_Devil
Op dit moment zit ik in trein 7414 die om 6:33u netjes op utrecht arriveerd. Weet iemand hier toevallig wat de reden van het 9 minuten stationement van deze trein serie voor goed doel heeft? Hier door ontstaat er een zeer scheven 8/22 verhouding.  

13-12-2016 07:28:45
mambo
mambo
Wellicht voor de punctualiteit richting Breukelen? Voor de rest staat 't spul vooral ontzettend in de weg op Utrecht als je een verstoring gaat krijgen op de ic-sporen, maar dat zien we tzt wel weer.  

13-12-2016 07:33:18
tochjo
tochjo
Quote
Dead_Devil (di 13 dec 2016 06:43:00 https://m.somda.nl/forum/15804/p601178/): Weet iemand hier toevallig wat de reden van het 9 minuten stationement van deze trein serie voor goed doel heeft?

Quote
Tussen Amsterdam en Breukelen rijden de Sprinters elk kwartier, net zoals tussen Utrecht en Veenendaal. Voor NS is deze frequentieverhoging in combinatie met snelle Sprinters die elk kwartier rijden, erg gewenst.

De combinatie van extra Sprinters, gewenste kwartierliggingen en goederentreinen leidde echter tot een inpassingsvraagstuk rondom Breukelen. Ergens op het traject moest een langere stilstand worden ingepast. NS heeft verschillende opties voor deze langere wachttijd bekeken (zoals in Maarssen, Breukelen of Utrecht) en getoetst op doorgaande reizigersaantallen. NS kiest ervoor om de extra Sprinters Amsterdam – Breukelen wel te rijden, de reistijd Maarssen – Amsterdam zo snel mogelijk te houden en tussen Amsterdam en Breukelen en tussen Utrecht en Veenendaal elk kwartier te rijden. De Sprinter Uitgeest – Rhenen krijgt een langere wachttijd in Utrecht Centraal van zeven minuten (in zuidelijke richting) tot dertien minuten (in noordelijke richting).

In totaal profiteren hiervan de meeste reizigers, mede gezien het lage aantal doorgaande reizigers van gemiddeld vijf per trein. Overigens heeft de Spits-Sprinter Breukelen – Utrecht – Veenendaal Centrum wel een kort stationnement in Utrecht Centraal.
Bron: http://locov.nl/Images/Locov%202017-20534%2E01%20Bijlage%201%20adviesaanvraag%20dienstregeling%202017_tcm311-372113.pdf
 

13-12-2016 10:09:55
martijn
martijn
Arriva heeft de nieuwe dienstregeling tussen Maastricht en Maastricht Randwyck in ieder geval t/m vrijdag maar vast preventief aangepast: https://www.arriva.nl/limburg/acties-nieuws/nieuws/extra-maatregelen-rond-station-maastricht.htm  

13-12-2016 10:14:28
ZJ37
ZJ37
Gisteren en eergisteren werd er steeds gecommuniceerd dat de vertragingen te wijten waren aan drukte en CTA's die niet goed functioneerden. Niks over dat de dienstregeling gewoon onhaalbaar is, mocht dat (ook) de reden zijn.  

13-12-2016 11:17:52
AlbertP
AlbertP
Quote
Berk24 (ma 12 dec 2016 16:04:23 https://m.somda.nl/forum/15804/p601129/): Ik vraag mij af waarom de stops in Driebergen-Zeist en Veenendaal-De Klomp door de IC's Arnhem-Utrecht niet zijn omgewisseld, m.a.w. dat de 3000 stopt in Db en de 3100 stopt in Klp? Nu de 7400 een kwartier is omgedraaid zijn de aansluitingen in Db enorm slecht geworden (behalve als de 3000 er stopt). Tevens verwerkt Db meer reizigers dan Klp en dan is het rechtvaardiger om Db de hele dag dezelfde dienstregeling te geven dan Klp.


Dit systeem bestaat sinds drgl 2007, toen nog met de 2000 naar Gvc in plaats van de 3100 naar Shl, de stops in Db en Klp zijn destijds door de NS omgewisseld onder druk van de busvervoerders.

Laatst bewerkt door AlbertP op 13-12-2016 11:43
 

13-12-2016 11:46:20
jordy94
jordy94
Waarom is het volgende: Treinen te Vs met vertrektijd .52 komen in Rsd aan op spoor 4B, de treinen met vertrektijd .22 komen in Rsd aan op spoor 4A. Waarom wisselt dit per halfuur? Heeft dit met de IC Brussel te maken? Altijd op 4A aankomen zou het prettigst zijn voor de overstap op de 3600.  

13-12-2016 12:17:46
Michael98
Michael98
Dit is ook niet de gehele dag, het is slechts op 7 momenten per dag. Ik heb dit op het NS-forum reeds aangekaart. Maar de NS zwijgt in alle talen. https://forum.ns.nl/dienstregeling-2017-55/arnemuiden-breda-korte-overstap-roosendaal-29997  

13-12-2016 12:50:10
train85
train85
Quote
jordy94 (di 13 dec 2016 11:46:20 https://m.somda.nl/forum/15804/p601222/): Waarom is het volgende: Treinen te Vs met vertrektijd .52 komen in Rsd aan op spoor 4B, de treinen met vertrektijd .22 komen in Rsd aan op spoor 4A. Waarom wisselt dit per halfuur? Heeft dit met de IC Brussel te maken? Altijd op 4A aankomen zou het prettigst zijn voor de overstap op de 3600.
Als je dit in een PB naar mij kan sturen ga ik het voor je uitzoeken.
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

13-12-2016 16:52:56
Mat75
Mat75
Sinds drgl 2017 vertrekken de 2400 & 3500 beide om .18 & .48 vanaf Shl.
Ik heb daar de afgelopen 9 jaar nog nooit twee treinen tegelijkertijd via de 2 buizen binnen zien rijden,altijd met separatie.
Dan zou ik dus denken dat een van de 2 een langer stationnement zou moeten hebben om beide om .48 te kunnen vertrekken.
In praktijk ben ik dan ook zeer benieuwd hoe zich dit de komende weken zal uiten,vooralsnog heb ik nog niet ervaren dat er gelijktijdig wordt gearriveerd/vertrokken.
 

13-12-2016 16:58:41
train85
train85
De 2400 loopt via de buitensporen.
De 3500 loopt via de binnensporen.
Zoals je weet heb je daar 4 sporen tussen Hfd-Asra v.v.
 

13-12-2016 16:59:34
michaben
michaben
Ik krijg de indruk dat men weer sterk op bakkilometers aan het bezuinigen is gegaan de nieuwe dienstregeling, juist iets waar men enkele wijzigingsbladen terug mee is gestopt omdat de treinen aan de randen van de spits overvol werden. Het emplacement van Rtd stond overdag vol met ICM dat na de ochtendspits afgetrapt werd, en pas laat in de middag weer bijgeplaatst werd.

De reisplanner lijkt het ook door te hebben en toont 'Druk' bij o.a. de 614, 650 en 552 op Ut - Rtd, terwijl de kerende treinen 625, 661 en 563 waar te Rtd een of twee stellen bijgeplaatst werden, hebben de indicatie 'gemiddeld' of zelfs 'rustig' gekregen. Oftewel we hebben nu de situatie waarbij de spitstreinen rustiger zijn dan de daltreinen, juist een van de redenen dat men enkele wijzigingsbladen terug de 12514, 12550 en 552 verlengd had tot drie stellen ICM. Is men dat nu alweer vergeten?
 

13-12-2016 17:01:21
Mat75
Mat75
@train85,bedankt voor info maar dat betekent viersporigheid ook meteen dat de treinen tegelijkertijd vanuit Hfd door de buizen Shl binnen rijden? Er zit altijd separatie tussen,zoals reeds gemeld.
Wel eens een poosje gepost ter plekke? .....
 

13-12-2016 17:10:47
michaben
michaben
Het is hier niet Japan he waar de treinen op de seconde nauwkeurig rijden. En een afwijking van 10 seconden is op snelheid al goed voor een treinlengte verschil.  

13-12-2016 17:24:38
stefanvdw
stefanvdw
Weet iemand waarom de 4400 in Ah vanaf spoor 6a vertrekt? Zie dat de treinen van Breng en Arriva richting Dtc/Ww allemaal vanaf spoor 9 vertrekken, daarmee zou spoor 6b gewoon vrij zijn. 6a is de perronfase van spoor 6 in Otb zo'n beetje.  

13-12-2016 17:27:56
Klaasje
Klaasje
Quote
Mat75 (di 13 dec 2016 17:01:21 https://m.somda.nl/forum/15804/p601298/): @train85,bedankt voor info maar dat betekent viersporigheid ook meteen dat de treinen tegelijkertijd vanuit Hfd door de buizen Shl binnen rijden? Er zit altijd separatie tussen,zoals reeds gemeld.
Wel eens een poosje gepost ter plekke? .....

Ze zullen allicht niet perfect op dezelfde tijd door de tunnel rijden maar je zal ze zeker wel gelijktijdig langs het perron kunnen zien staan.
 

13-12-2016 17:31:07
albertjan9
albertjan9
Het valt me op dat er vandaag de hele dag al kleine vertragingen ontstaan tussen Arnhem en Nijmegen, zonder eenduidige oorzaak. Zijn vooral de treinen die op Elst stoppen (31100, 4400 en 7600). Ik begin te vermoeden dat de dienstregeling daar nu té strak is.
Het is de bedoeling dat de 31100 op Elst kruist, maar wat ik nu vooral zie gebeuren is dat de trein uit Tiel op Vork wacht op de vertraagde 31100 uit Arnhem. Hierdoor loopt deze ook weer vertraging op.
https://i.imgur.com/Rnbm8Lm.png

Laatst bewerkt door albertjan9 op 13-12-2016 17:46
 

13-12-2016 17:52:22
b2py
b2py
Ontzettend krappe dienstregeling is daar de oorzaak van  

13-12-2016 18:15:21
Berk24
Berk24
Quote
stefanvdw (di 13 dec 2016 17:24:38 https://m.somda.nl/forum/15804/p601308/): Weet iemand waarom de 4400 in Ah vanaf spoor 6a vertrekt? Zie dat de treinen van Breng en Arriva richting Dtc/Ww allemaal vanaf spoor 9 vertrekken, daarmee zou spoor 6b gewoon vrij zijn. 6a is de perronfase van spoor 6 in Otb zo'n beetje.

Op spoor 6b wordt vanaf april de trein naar Duitsland afgehandeld. Daar is dus vanaf de start van de dienstregeling rekening mee gehouden.
 

13-12-2016 18:18:05
Klaasje
Klaasje
Afgezien van de goederenpaden valt dat op zich nog best wel mee.. Maar als je daar te laat bent met een trein uit Tiel dan levert dat best wat effecten op waar je niet op zit te wachten.  

13-12-2016 18:24:41
Berk24
Berk24
De trein Roosendaal->Zwolle vertrek 17:54 uit Nijmegen moest bij Elst achter een vertraagde sprinter rijden, waardoor hij 10 minuten vertraging op liep. De aansluitende Breng-trein van 18:17 naar Doetinchem moest ook 5 minuten wachten, waardoor dus dienstregeling op Arnhem-Doetinchem als een kaartenhuis in elkaar valt, vanwege de zeer onbetrouwbare dienstregeling. Nee, geef mij maar de oude dienstregeling.  

13-12-2016 18:53:44
ZJ37
ZJ37
Ah-Nm zit gewoon veel te vol met daarbij heel kritische overkruisliggingen in Nm en opvolging die allemaal met de minimum normen zijn gepland. Ook het verleggen van de kruising van de dienst Ah-Tl naar Est kan theoretisch maar net, maar heeft meteen negatieve effecten bij enige vertraging.  

13-12-2016 18:57:34
Klaasje
Klaasje
Nijmegen is ook wel een krap station natuurlijk.  

13-12-2016 18:59:01
henri1972
henri1972
3100 opheffen tussen Ah en Nm muv enkele drukke spitstreinen? Overstap op/van 3600 levert 3 a 4 minuten extra rrustig op dus lijkt me niet zo'n groot probleem?  

13-12-2016 19:08:44
ZJ37
ZJ37
Volgens mij is ooit ook overwogen om de 3600 de functie van de 3100 tussen Nm en Ah over te laten nemen en de 3100 Ah-Shl te rijden. Oorspronkelijk was het ook niet de bedoeling dat de 31100 niet zou doorrijden naar Ah, maar keren te Est. Scheelt ook 2 treinen per uur per richting...  

13-12-2016 19:20:48
jorgo
jorgo
NS en Arriva hebben in Sittard eigen vertrekstaten waarop alleen hun eigen treinen staan. Als je alle treinen naar bijv. Heerlen wil zien, mag je de info van twee borden combineren. Gelukkig hangen ze naast elkaar.
Jaja, mensen.
 

13-12-2016 19:31:49
Berk24
Berk24
Quote
ZJ37 (di 13 dec 2016 18:53:44 https://m.somda.nl/forum/15804/p601344/): Ah-Nm zit gewoon veel te vol met daarbij heel kritische overkruisliggingen in Nm en opvolging die allemaal met de minimum normen zijn gepland. Ook het verleggen van de kruising van de dienst Ah-Tl naar Est kan theoretisch maar net, maar heeft meteen negatieve effecten bij enige vertraging.

Kijk, als je Hemmen-Dodewaard maar 1x/uur laat bedienen, bespaar je 2 minuten waardoor een iets ruimere kering in Tiel mogelijk is. Maar ja, dat vindt de provincie en reizigersorganisaties niet leuk.
 

13-12-2016 19:37:53
ZJ37
ZJ37
Quote
jorgo (di 13 dec 2016 19:20:48 https://m.somda.nl/forum/15804/p601359/): NS en Arriva hebben in Sittard eigen vertrekstaten waarop alleen hun eigen treinen staan. Als je alle treinen naar bijv. Heerlen wil zien, mag je de info van twee borden combineren. Gelukkig hangen ze naast elkaar.
Jaja, mensen.
Dat zie je helemaal verkeerd. Verschillende vervoerders geeft louter voordelen!
 

13-12-2016 19:42:23
henri1972
henri1972
Is ook aardig wat tijd tussen Elst en Tiel verdwenen: heen 28 nu, dat was 33 en terug 28 en dat was 31 (trein die tot Elst rijdt doet er gek genoeg 30 minuten over)  

13-12-2016 19:46:38
treinfan
treinfan
Quote
Mat75 (di 13 dec 2016 17:01:21 https://m.somda.nl/forum/15804/p601298/): @train85,bedankt voor info maar dat betekent viersporigheid ook meteen dat de treinen tegelijkertijd vanuit Hfd door de buizen Shl binnen rijden? Er zit altijd separatie tussen,zoals reeds gemeld..
Ik heb treinen wel vaker naast elkaar zien rijden in de Schipholtunnel.
 

13-12-2016 20:08:36
Berk24
Berk24
Quote
henri1972 (di 13 dec 2016 19:42:23 https://m.somda.nl/forum/15804/p601365/): Is ook aardig wat tijd tussen Elst en Tiel verdwenen: heen 28 nu, dat was 33 en terug 28 en dat was 31 (trein die tot Elst rijdt doet er gek genoeg 30 minuten over)

Arriva heeft op alle trajecten de dienstregeling strakker gespannen (ook op bijv. Zp-Ww en Zl-Emm die al erg strak liggen), maar deze is toch wel extreem. Dacht ook niet dat de baanvaksnelheid op Valburg-Kesteren werd verhoogd van 100 naar 120 km/h.
 

13-12-2016 20:10:48
stefanvdw
stefanvdw
Het zal allemaal wel voldoen aan de planningsnormen, toch?  

13-12-2016 20:35:32
sjoerd
sjoerd
Elst is al heel lang een knelpunt. Maar dat ligt ook aan eerdere ingrepen zoals het wegnemen van het tweede spoor tussen Elst en Vork en het in afwijking van het gebruikelijke stramien niet inbouwen van 1 : 15 = 80 km/h wissels. Ook heeft ProRail zitten slapen toen de gemeente Elst (en omgeving) dat viaduct aan de zuidzijde bouwde, (waardoor een fly-over onmogelijk werd), het emplacement heeft uitverkocht (waardoor er hoegenaamd geen ruimte meer overbleef), te smalle tunnels liet aanleggen, waaroverheen geen extra sporen kunnen worden aangelegd. Kortom: kortzichtigheid troef terwijl de overbelastingsverklaring er al jaren ligt. Voor Elst is de term: HELAAS nog vele malen te zwak.  

13-12-2016 20:43:47
henri1972
henri1972
Heeft er ooit een 2e spoor tussen Elst en Vork gelegen? Wat ik wel weet is een boog van Vork ri Nijmegen...  

13-12-2016 20:47:47
train85
train85
Quote
Mat75 (di 13 dec 2016 17:01:21 https://m.somda.nl/forum/15804/p601298/): @train85,bedankt voor info maar dat betekent viersporigheid ook meteen dat de treinen tegelijkertijd vanuit Hfd door de buizen Shl binnen rijden? Er zit altijd separatie tussen,zoals reeds gemeld.
Wel eens een poosje gepost ter plekke? .....
Ze raken elkaar gepland nergens onderweg, ze rijden gewoon keurig langs elkaar heen van Hfd naar Asra.
 

13-12-2016 20:51:56
cuneo56
cuneo56
Quote
henri1972 (di 13 dec 2016 20:43:47 https://m.somda.nl/forum/15804/p601380/): Heeft er ooit een 2e spoor tussen Elst en Vork gelegen? Wat ik wel weet is een boog van Vork ri Nijmegen...

Ja , beide bogen waren dubbelsporig en in het voormalige station Vork takte het spoor naar Ah eerst naar rechts af om dan de beide sporen naar Nm te kruisen.

Laatst bewerkt door cuneo56 op 13-12-2016 20:52
 

13-12-2016 20:55:19
sfj
sfj
Maar da's toch al dik dertig jaar geleden? Ik kan me niet herinneren daar dubbelsporige bogen te hebben gezien


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

13-12-2016 21:01:51
train85
train85
Quote
train85 (di 13 dec 2016 12:50:10 https://m.somda.nl/forum/15804/p601232/):
Quote
jordy94 (di 13 dec 2016 11:46:20 https://m.somda.nl/forum/15804/p601222/): Waarom is het volgende: Treinen te Vs met vertrektijd .52 komen in Rsd aan op spoor 4B, de treinen met vertrektijd .22 komen in Rsd aan op spoor 4A. Waarom wisselt dit per halfuur? Heeft dit met de IC Brussel te maken? Altijd op 4A aankomen zou het prettigst zijn voor de overstap op de 3600.
Als je dit in een PB naar mij kan sturen ga ik het voor je uitzoeken.
Inmiddels heb je pb en antwoordt is te lezen op NS forum.
 

13-12-2016 21:09:53
sfj
sfj
Wat is dat antwoord dan? Voor de mensen hier minstens net zo interessant.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

13-12-2016 21:23:41
Jan-Mark
Jan-Mark
Met wat (voor hier) onnuttige info weggehaald en twee berichten samengevoegd:
Als de 2200 uit de richting Asd met dubbele stellen rijden, dan komt die aan op spoor 4B en wordt het achterste treinstel afgerangeerd. Spoor 4B is ook langer dan spoor 4A. (...) Er kan niet aangepast worden in de sporen. (...)De IC van Vlissingen naar Roosendaal is alleen 2 minuten te vervroegen bij aankomst te Roosendaal, in het halve uur als de IC Brussel naar Brussel niet rijdt.
5900 Dordrecht - Roosendaal is niet aan te passen naar spoor 1B, is zoiets van geclaimd door een vervoerder. En de IC Roosendaal - Zwolle is ook niet aan te passen, want dan gaan er weer aansluitingen verloren.
Er is dus bijna geen speelruimte meer op emplacement Roosendaal.

Link naar originele bericht: https://forum.ns.nl/dienstregeling-2017-55/arnemuiden-breda-korte-overstap-roosendaal-29997

Laatst bewerkt door Jan-Mark op 13-12-2016 21:24
 

13-12-2016 22:29:12
ZJ37
ZJ37
En vergeet daarbij niet de vracht aan goederenpaden in alle denkbare combinaties en windrichtingen te Rsd.  

13-12-2016 22:42:13
Pim530
Pim530
Quote
michaben (di 13 dec 2016 16:59:34 https://m.somda.nl/forum/15804/p601297/): Ik krijg de indruk dat men weer sterk op bakkilometers aan het bezuinigen is gegaan de nieuwe dienstregeling, juist iets waar men enkele wijzigingsbladen terug mee is gestopt omdat de treinen aan de randen van de spits overvol werden. Het emplacement van Rtd stond overdag vol met ICM dat na de ochtendspits afgetrapt werd, en pas laat in de middag weer bijgeplaatst werd.

De reisplanner lijkt het ook door te hebben en toont 'Druk' bij o.a. de 614, 650 en 552 op Ut - Rtd, terwijl de kerende treinen 625, 661 en 563 waar te Rtd een of twee stellen bijgeplaatst werden, hebben de indicatie 'gemiddeld' of zelfs 'rustig' gekregen. Oftewel we hebben nu de situatie waarbij de spitstreinen rustiger zijn dan de daltreinen, juist een van de redenen dat men enkele wijzigingsbladen terug de 12514, 12550 en 552 verlengd had tot drie stellen ICM. Is men dat nu alweer vergeten?


Dat valt inderdaad flink op ja. Zo kwam Rikus aldus zijn site zondag in Mt ook al in een los viertje terecht en is er na 19 uur in Assen ook vanalles ingekort: zelfs ICM viertjes zijn al uit den boze: zowel in de 500 als de 8100 eigenlijk louter drietjes. Gemiddeld past dat misschien van maandag tot en met woensdag, wel jammer dat die vervelende reizigers niet elke dag braaf hetzelfde reispatroon aanhouden.
 

13-12-2016 22:44:48
ZJ37
ZJ37
Die Rikus heeft ook altijd pech bij die grote boze NS. Bij de regionale vervoerders is alles koek en ei!  

13-12-2016 22:46:22
sjoerd
sjoerd
Quote
sfj (di 13 dec 2016 21:09:53 https://m.somda.nl/forum/15804/p601394/): Wat is dat antwoord dan? Voor de mensen hier minstens net zo interessant.

In juni 1980 werd de bediening van de beveiliging van Elst die tot dan toe klassiek was, en ter plaatse bediend, overgebracht naar de CVL-post te Arnhem. Het rangeeremplacement van Elst verviel toen geheel. Tot dan toe waren beide bogen, die van Ressen-Bemmel en van Elst naar Vork, dubbelsporig. Voor de latere situatie werd dit niet nodig geacht en werden beide bogen verenkeld en de situatie bij Vork sterk vereenvoudigd. Nog later werd de overgebleven boog van Ressen-Bemmel naar Vork opgebroken voor de aanleg van de Betuweroute.
Overigens is de ruimte voor de heraanleg van het tweede spoor van Elst naar Vork er nog wel en is dit zelfs ook overwogen om de capaciteit ter plaatse te verruimen.
 

13-12-2016 22:52:58
ZJ37
ZJ37
In de weinige mogelijkheden in een dienstregelingsmodel tussen Ah en Tl is het kruisen te Esta of tussen Esta en Vrk zo ongeveer de meest gunstige plek. Maar daar lukt dat dus niet. Te Esta zelf zou het rond de symmetrietijd vooral gunstig zijn om te kruisen omdat je dan minimaal capaciteit verliest tussen Nm en Ah.  

13-12-2016 23:19:43
waalkade
waalkade
Dubbelsporig tussen Vrk en Esta betekend een dubbelsporige overweg.
Dat was niet meer toegestaan, er moest een brug komen voor ik meen 9 miljoen.
Daar trapte de provincie niet in.
 

13-12-2016 23:23:48
sjoerd
sjoerd
Snap ik, maar er had daar een onderdoorgang voor wegverkeer moeten komen. Nu kan er voor de lijn uit Tiel alleen een peperdure dive-under worden gebouwd om de intakking vrij te leggen.  

13-12-2016 23:44:21
Astraea
Astraea
Quote
waalkade (di 13 dec 2016 23:19:43 https://m.somda.nl/forum/15804/p601438/): Dubbelsporig tussen Vrk en Esta betekend een dubbelsporige overweg.
Dat was niet meer toegestaan, er moest een brug komen voor ik meen 9 miljoen.
Daar trapte de provincie niet in.


Waarom zou je daar geen dubbelsporige overweg willen hebben?

Laatst bewerkt door Astraea op 13-12-2016 23:44
 

14-12-2016 10:28:17
treinfan
treinfan
In de AD Delft las ik vandaag (krant van eerder deze week) dat er pas weer 4 sprinters per uur gaan stoppen te Dtz als de 1100 in 1 keer Gvc - Ehv v.v. doorrijdt, waarbij de NS aantekent dat dit 'op zijn vroegst in april 2017' zou gebeuren.
Waarom maakt de NS dit zo afhankelijk van de 1100? Vanaf 1 april rijdt de Hoekse Lijn niet meer met NS en zijn er op Sdm - Rtd 3 sporen beschikbaar voor treinen vanuit Dt (2 uit Dt / 2 naar Dt kan pas na ombouw wisselstraat). De kraptes zitten (zoals in dit topic te lezen) enkel in zuidelijke richting, wat dus opgelost kan worden met alternerend spoorgebruik te Sdm. 1 April lijkt mij dus een prima uiterlijke datum voor het weer invoeren van een normaal stoppatroon.

Laatst bewerkt door treinfan op 14-12-2016 10:28
 

14-12-2016 10:32:38
MetroRET
MetroRET
De 1100 heeft in zuidelijke richting een andere patroon dan eerder is voorzien, waarbij deze nu 3 minuten eerder rijdt.

Ditzelfde is bij de 11100 gaande in noordelijke richting.

Dit is om de overstap in Breda mogelijk te maken.

Als de 1100 dus doorgetrokken wordt naar Eindhoven, dan zal er ruimte ontstaan, doordat de deze 3 minuten later zal gaan rijden. Dan is de stop van de 5000 te Dtz en 2400 te Sdm weer in beide richtingen mogelijk.
 

14-12-2016 10:35:11
treinfan
treinfan
Ja, dat ontken ik niet. Ik claim alleen dat het ondanks de gewijzigde patroontijd wel mogelijk moet zijn te stoppen in Dtz en Sdm, omdat er dan meer spoorcapaciteit beschikbaar is te Sdm.  

14-12-2016 10:36:57
MetroRET
MetroRET
Leg mij de uitgebreidere spoorcapaciteit eens rond Sdm uit, tenopzichte van het mogelijk maken van een extra stop in Dtz ?  

14-12-2016 10:39:43
treinfan
treinfan
Als je de 5000 en 2400 te Sdm op het andere spoor afhandelt, zitten ze 1 station eerder (Sdm in plaats van Rtd) niet meer in de weg voor een vervroegde 1100. Dat betekent dus dat beide treinseries 1 keer extra kunnen stoppen tussen Gv en Rtd (Dtz respectivelijk Sdm dus) zonder de 1100 in de weg te zitten.  

14-12-2016 11:38:53
cuneo56
cuneo56
Dat kan pas echt goed als je dan ook "even"een wissel (liefst een 1:34 of zo) daar inbouwt waardoor je sneller kan binnen komen. Het afremmen naar de 40 voor het doorwisselen stroopt behoorlijk op!
Wat me doet bedenken of er al plannen zijn om na overgang van de hoekse lijn naar de metro de infra van Rtd- Sdm aan te passen naar een volwaardig 4 sporig traject?
 

14-12-2016 11:40:47
michaben
michaben
En wie zegt dat die sporen na 1 april beschikbaar zijn? Vergeet niet dat er nog het een en ander verbouwd gaat worden eerst voor het nieuwe wachtspoor.  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Dienstregeling 2017
RailWiki.nl