Dienstregeling 2015, wat is waar?
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
02-04-2014 20:17:24
BGM104
BGM104
Quote
himym (wo 02 apr 2014 19:57:41 https://m.somda.nl/forum/14351/p490450/): Goed nieuws: Ik lees ook dat de 7400 weer structureel wordt doorgetrokken naar Asd. Zeer aan te bevelen voor een volwaardige Randstadhalte als Ac dat deze dan weer 4x per uur een sprinter krijgt in de daluren. Scheelt ook weer 10 min wortel schieten beide kanten op te Bkl voor reizigers Ac-Ut v.v.

Staat nergens in de NS documenten, zie http://www.locov.nl/actueel/publicaties/ en is dan ook niet waar. NS weet nog niet eens of de 17400 in de dal ook blijft rijden tussen Ut en Bkl, want er is nog geen contract met de provincie Utrecht over de bijdrage die NS daar voor wenst te ontvangen.
 

03-04-2014 00:03:04
zoek34
zoek34
Het staat ook alleen in het bericht van nu.nl (tenminste nergens anders te vinden)

Quote
nu.nl (wo 02 apr 18:21 http://www.nu.nl/binnenland/3742391/ns-schrapt-treinen-noord-holland-toch-niet.html): Verder worden er meer intercity's ingezet tussen Amersfoort en Deventer, meer sprinters tussen Nijmegen en Wijchen en is het de bedoeling dat de sprinter tussen Utrecht en Breukelen gaat doorrijden naar Amsterdam

 

03-04-2014 07:51:24
anton_
anton_
ik lees hier toch niets over toezeggingen van het doortrekken naar Amsterdam (behalve dat Locov dit een goed idee zou vinden)

http://www.locov.nl/Images/Locov%202014-83973%20besluit%20dienstregeling%202015_tcm311-350129.pdf

Laatst bewerkt door anton_ op 03-04-2014 07:52
 

03-04-2014 09:39:59
yappa
yappa
Quote
muhle (wo 02 apr 2014 19:26:06 https://m.somda.nl/forum/14351/p490445/): Dat is mooi, eerder op pad naar Duitsland. Maar gaat er terug een latere trein komen of kunnen de oosterburen niet meer na 17 uur weg uit NL? Kortom, hoe zit het materieel technisch?


De enige Oosterburen die in de huidige dienstregeling nog na 17 uur weg komen uit Amsterdam zij diegenen die toevallig in Bad Bentheim moeten zijn. Daar eindigt de 243 6 dagen per week, zonder nog verdere aansluiting te bieden. Er zijn dagen dat die trein meer bakken dan reizigers heeft.

Die 243 wordt dus in drgl 2015 'ingeruild' tegen een nieuwe trein in de ochtend die WEL naar Berlijn doorrijdt en die WEL aansluitingen biedt.

Laatst bewerkt door yappa op 03-04-2014 09:42, reden: quote toegevoegd en e-accent gecorrigeerd
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

04-04-2014 06:59:07
mdeen
mdeen
Quote
yappa (do 03 apr 2014 09:39:59 https://m.somda.nl/forum/14351/p490478/):
Quote
muhle (wo 02 apr 2014 19:26:06 https://m.somda.nl/forum/14351/p490445/): Dat is mooi, eerder op pad naar Duitsland. Maar gaat er terug een latere trein komen of kunnen de oosterburen niet meer na 17 uur weg uit NL? Kortom, hoe zit het materieel technisch?


De enige Oosterburen die in de huidige dienstregeling nog na 17 uur weg komen uit Amsterdam zij diegenen die toevallig in Bad Bentheim moeten zijn. Daar eindigt de 243 6 dagen per week, zonder nog verdere aansluiting te bieden. Er zijn dagen dat die trein meer bakken dan reizigers heeft.

Die 243 wordt dus in drgl 2015 'ingeruild' tegen een nieuwe trein in de ochtend die WEL naar Berlijn doorrijdt en die WEL aansluitingen biedt.

Die trein rijdt (net als de 241 van 2 uur eerder) door naar Hannover. Waar je dan om 23:37 aankomt, dus doorrijden naar Berlijn is dan weer niet echt interessant meer.
Maar als die trein echt zo leeg is dan is het niet zo erg dat die verdwijnt. Zakenreizigers die graag nog laat terug naar Berlijn willen pakken wel het vliegtuig om 6 uur of half 10.
 

04-04-2014 10:02:33
daniel81
daniel81
Alleen op zondag rijdt de 243 door tot Hannover, en dat blijft ook zo.
De verandering betreft dan ook de situatie ma-vr, als de 243 tot Bh rijdt en tussen Hgl en Bh nagenoeg leeg is. Overigens komt er gelukkig wel een binnenlands alternatief, aannemelijk in de vorm van een doorgetrokken 1500.
Hoe zit het trouwens met de zaterdagse 241 die in Bh eindigt? Wordt die ook ingeruild tegen een vroege zondagse rit?
 

04-04-2014 10:07:10
yappa
yappa
Quote
daniel81 (vr 04 apr 2014 10:02:33 https://m.somda.nl/forum/14351/p490593/): Hoe zit het trouwens met de zaterdagse 241 die in Bh eindigt? Wordt die ook ingeruild tegen een vroege zondagse rit?


Die wordt in de "zomerdienstregeling" (april t/m oktober) zaterdags ook doorgetrokken naar Hannover, in de "winter" blijft die op zaterdag zoals huidig exclusief rijden voor reizigers met als eindbestemming het vakantiepark Roompot Bad Bentheim.
 

04-04-2014 13:28:40
IC140
IC140
En hetzelfde geldt dus ook voor de 240 op zondagmorgen. Die begint van April t/m Oktober in Hannover (8:40) in plaats van Bad Bentheim. 243 (zaterdag) en 242 (zondag) vervallen en worden binnen Nederland opgevangen door een extra 1500.  

08-04-2014 15:42:15
ZJ37
ZJ37
Wellicht voer voor 2015: http://www.dichtbij.nl//west-friesland/regionaal-nieuws/artikel/3464881/staatssecretaris-indien-mogelijk-stopt-intercity-weer-op-kersenboorgerd.aspx

Geloof het of niet: Hks-Hnk wordt bestudeerd om deze op te krikken van 100 naar 130 of 140 km/u. Dit lijkt me voor nu nogal een kip en het ei verhaal (het lost nu het probleem van die 14500 niet op) en in toekomstige dienstregelingen heb je die snelheidsinjectie wellicht helemaal niet nodig om alle treinen te kunnen laten rijden op de wijze waarop dat de laatste jaren al gaat daar.

Wordt vervolgd.
 

08-04-2014 15:44:06
broek53
broek53
Over het algemeen verwacht men sowieso veek te veel van verhoging van de baanvaksnelheid - daar verdien je echt geen 2 minuten mee.
Bovendien is men voor 2015 allang te laat om het uit eventueel uit te voeren.
 

08-04-2014 16:23:04
FourRoses
FourRoses
Kunnen ze beter Bkf sluiten. Die 800 meter naar Bkg is ook niets. Bovendien lijkt me zo'n 2e station voor een dorp op zo'n korte afstand redelijk onzinnig, maar corrigeer me als ik het fout heb..

Laatst bewerkt door FourRoses op 08-04-2014 16:23
 

08-04-2014 16:29:20
sfj
sfj
In de spits best druk, maar spitshaltes anders dan Adh hebben we al jaren niet meer. Lopend is het een kwartiertje schat ik, van de Flora naar Grootebroek. Maar dat creert speling waar je 'm kan missen en ook niet veel. 1500 kruist op Bkg, met de 14500 op Hks. Stuk dubbelspoor zou wellicht helpen van Hnk tot Hks, of Hks-Bkg.

In mijn optiek zou het wel eens genoemde opstelterrein bij Hwd en 14500 tot Hnk laten rijden ook een oplossing zijn. Als er virm8 rijdt in de 1500 zou dat voldoende moeten zijn voor Hks-Ekz.

Laatst bewerkt door sfj op 08-04-2014 16:31


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

08-04-2014 16:59:06
broek53
broek53
Quote
FourRoses (di 08 apr 2014 16:23:04 https://m.somda.nl/forum/14351/p490994/): Kunnen ze beter Bkf sluiten. Die 800 meter naar Bkg is ook niets. Bovendien lijkt me zo'n 2e station voor een dorp op zo'n korte afstand redelijk onzinnig, maar corrigeer me als ik het fout heb..
Met plezier . Op een enkelsporig baanvak heb je daar niets aan. Het probleem voor de 14500 zit 'm niet in de rijtijd in totaal, maar in de noodzakelijke kruising in Hoogkarspel met de 1500.
0verigens hebben we voor dit zelfgeschapen probleem hier al de nodige oplossingen bedacht, die een ding gemeen hebben: je kunt ze overmorgen invoeren en je hoeft nix aan infra te doen. Namelijk een asymmetrische drgl voor de 3300: richting Hoorn inwachten op de Hemboog en vanaf daar in het oude drglpad, vanuit Hnk sowieso in de oude drgl.
 

08-04-2014 17:46:15
fred67nl
fred67nl
Quote
FourRoses (di 08 apr 2014 16:23:04 https://m.somda.nl/forum/14351/p490994/): Kunnen ze beter Bkf sluiten. Die 800 meter naar Bkg is ook niets. Bovendien lijkt me zo'n 2e station voor een dorp op zo'n korte afstand redelijk onzinnig, maar corrigeer me als ik het fout heb..


Niet doen want mijn broertje woont vlak bij dat station.

Ik moet wel toegeven dat ik in die enkele keer in die 8 jaar dat ik van uit Hld naar Bkf reis, er in Bkf niet veel instappers/uitstappers zijn.

Groeten,
Fred
 

08-04-2014 18:31:16
Nelis
Nelis
Voor het 1500 en 14500 probleem is eigenlijk het main issue dat het stuk Hks en Bkg eigenlijk op ongunstige plekken liggen. een strakke kwartiersdienst is mogelijk als er tussen Hks en Bkg dubbelspoor komt. Dit is relatief gemakkelijk omdat het op een vrije spoordijk ligt waar ruimte genoeg is (Zeker het stuk achter lutjebroek ligt vrij). Door deze maatregel kan de 3300 ook meer vrijheid krijgen tegen een relatief lage kostprijs. Op zich is de oplossing van Broek53 ook niet slecht alleen dan is er wel een grote kans op vertragingsstapeling in de spits als er ergens op de weg iets fout gaat bij de 3300/1500/14500.  

08-04-2014 20:51:44
FourRoses
FourRoses
Quote
fred67nl (di 08 apr 2014 17:46:15 https://m.somda.nl/forum/14351/p491010/):
Quote
FourRoses (di 08 apr 2014 16:23:04 https://m.somda.nl/forum/14351/p490994/): Kunnen ze beter Bkf sluiten. Die 800 meter naar Bkg is ook niets. Bovendien lijkt me zo'n 2e station voor een dorp op zo'n korte afstand redelijk onzinnig, maar corrigeer me als ik het fout heb..


Niet doen want mijn broertje woont vlak bij dat station.

Ik moet wel toegeven dat ik in die enkele keer in die 8 jaar dat ik van uit Hld naar Bkf reis, er in Bkf niet veel instappers/uitstappers zijn.

Groeten,
Fred


Komop, alsof men geen 800 meter extra zou kunnen lopen/fietsen. Treinstations hebben een bereikbaarheidsstraal van rond de 3km. HOV-haltes 1km en normale bushaltes 200 meter. In dit geval overlappen Bkf en Bkg elkaar dus enorm. Theoretisch als je tussen Ekz en Bkg woont, liggen beide treinstations binnen de bereikbaarheidsmeters.
 

08-04-2014 20:59:13
Bert13
Bert13
Aan de andere kant maakt het dus voor de dienstregeling niet uit, omdat je toch in Bkg en Hks zult moeten kruisen. Daarnaast is de baanvaksnelheid op Bkg-Ekz nu ook weer niet zo overweldigend groot dat je er veel tijdwinst mee zult maken door niet te stoppen.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

08-04-2014 23:25:51
broek53
broek53
Quote
Nelis (di 08 apr 2014 18:31:16 https://m.somda.nl/forum/14351/p491025/): Voor het 1500 en 14500 probleem is eigenlijk het main issue dat het stuk Hks en Bkg eigenlijk op ongunstige plekken liggen. een strakke kwartiersdienst is mogelijk als er tussen Hks en Bkg dubbelspoor komt. Dit is relatief gemakkelijk omdat het op een vrije spoordijk ligt waar ruimte genoeg is (Zeker het stuk achter lutjebroek ligt vrij). Door deze maatregel kan de 3300 ook meer vrijheid krijgen tegen een relatief lage kostprijs. Op zich is de oplossing van Broek53 ook niet slecht alleen dan is er wel een grote kans op vertragingsstapeling in de spits als er ergens op de weg iets fout gaat bij de 3300/1500/14500.
Het is niet meer of minder dan het dienstregelingmodel dat jaren tot tevredenheid gedraaid heeft, dus ik zou niet weten waarom dat nu niet meer het geval zou zijn.

Met een strakke kwartierdienst schiet je in dit geval al helemaal niets op, omdat de 14500 dan volledig met de 3300 in de knoop zou komen.
 

09-04-2014 05:54:53
ZJ37
ZJ37
Quote
Bert13 (di 08 apr 2014 20:59:13 https://m.somda.nl/forum/14351/p491044/): Aan de andere kant maakt het dus voor de dienstregeling niet uit, omdat je toch in Bkg en Hks zult moeten kruisen. Daarnaast is de baanvaksnelheid op Bkg-Ekz nu ook weer niet zo overweldigend groot dat je er veel tijdwinst mee zult maken door niet te stoppen.
Hks-Hnk van 100 naar 140 km/u scheelt zo'n anderhalve minuut, dus aardig wat voor een relatief kort stukje.
 

09-04-2014 05:56:44
sfj
sfj
Zullen dan ook wel hoge(re)snelheidswissels bij moeten, anders moet je ruim voor Hnk terug naar 80, en voor Hks naar 60. Die remming uitstellen zal wel wat schelen lijkt me, maar echt anderhalve minuut, wow.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

09-04-2014 07:50:20
ZJ37
ZJ37
Als de kruising in de dal in Bkg ligt en bij Hn dan zou je alle treinen te Hks via spoor 2 moeten sturen. Via spoor 1 is sowieso aankomen en vertrekken met 40 km/u en dan haal je die anderhalve minuut niet.  

09-04-2014 08:48:30
gvttreinen
gvttreinen
Quote
FourRoses (di 08 apr 2014 16:23:04 https://m.somda.nl/forum/14351/p490994/): Kunnen ze beter Bkf sluiten. Die 800 meter naar Bkg is ook niets. Bovendien lijkt me zo'n 2e station voor een dorp op zo'n korte afstand redelijk onzinnig, maar corrigeer me als ik het fout heb..
Die halte was toch grealiseerd t.b.v. de nabij gelegen evenementenhal waar de bekende Westfriese Flora wordt gehouden?
 

09-04-2014 08:49:51
broek53
broek53
Ja, het was vroeger ook alleen een halte tijdens diezelfde Westfriese Flora.  

09-04-2014 09:34:10
Klaasje
Klaasje
Als je op de route 302-EF-101 1,5 minuut wint door 140 km/h te gaan rijden dan vreet ik mn sokken op. Dat je vrij veel kunt winnen door de route 302-EF-102 te rijden en de inrijsnelheid van Hnk te verhogen snap ik dan weer wel.  

09-04-2014 09:47:43
Klaasje
Klaasje
Ik heb het even nagerekend.. Als je die 8 kilometer 140 km/h ipv 100 km/h rijdt waarbij ik aanzet- en afremverliezen verwaarloos (alleen doorrijden dus) dan win je 80 seconden. Dat wordt onder de streep altijd lager als de aanzet en het afremmen wordt meegerekend.  

15-06-2014 10:37:36
MarcelHdt
MarcelHdt
Heeft iemand voor mij de treinnummerlijst van ProRail (pdf-bestand)?
Deze was tot voor kort gewoon te vinden op internet, kan hem echter nu nergens meer vinden.
Bij voorbaat dank.
 

15-06-2014 11:48:08
treinfan
treinfan
De ProRail-treinnummerlijst is tegenwoordig niet meer openbaar  

15-06-2014 11:50:05
charta
charta
Die lijst zal - net zoals veel andere documenten - wel het stempel "streng geheim" hebben gekregen. Stel je voor dat zulke gegevens in handen vallen van onbevoegden!  

15-06-2014 12:03:16
IC140
IC140
Aangezien de ProRail burelen tegenwoordig beter beveiligd zijn dan een gevangenis kun je natuurlijk geen documenten op een website hebben.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


15-06-2014 12:07:45
gvttreinen
gvttreinen
De documenten worden via een afgeschermde site beschikbaar gesteld aan vervoerders, andere dan vervoerders hebben volgens Prorail geen belang bij treinnummers en BSO/TWD's, zelfs intern bij Prorail zijn deze documenten niet rechtstreeks beschikbaar.
RTL had geprobeerd op grond van WOB telgegevens van Prorail te krijgen maar de rechter willigde dit niet in omdat Prorail geen overheidsinstelling is.

Aangezien Prorail geen echte overheidsoorgaan is kan je ook geen beroep doen op openbaarheid van gegevens.
 

15-06-2014 18:37:59
MarcelHdt
MarcelHdt
Heldere uitleg, dankjewel.  

15-06-2014 20:28:40
charta
charta
Tja, tijdens de periode van de Koude Oorlog reisde je gemakkelijker zonder papieren naar of van de DDR dan dat je vandaag de dag simpele info over spoorse zaken krijgt.  

15-06-2014 21:42:25
michaben
michaben
Wat zou daar bedrijfsgevoelig zijn aan die gegevens. Dat men personeelsdiensten niet publiekelijk wil kan ik me nog wel voorstellen, dat is bij een eventuele aanbesteding gevoelige informatie omdat dergelijke efficiëntie een van de gebieden is waarop bij een aanbesteding geconcurreerd kan worden. Maar informatie die puur en alleen betrekking hebben op de dienstregeling (spooropstelling, rijpaden, treinnummers, materieelinzet) is uiteindelijk sowieso op te maken uit de openbaar beschikbare (actuele) reisinformatie. Maar ook informatie als telcijfers voor reizigersaantallen zullen uiteindelijk bij een aanbesteding toch aan de concurrent overhandigd moeten worden, anders kan deze geen bod doen en heb je een oneerlijk voordeel voor de huidige vervoerder.  

15-06-2014 21:57:02
kniesoor
kniesoor
Quote
charta (zo 15 jun 2014 20:28:40 https://m.somda.nl/forum/14351/p497692/): Tja, tijdens de periode van de Koude Oorlog reisde je gemakkelijker zonder papieren naar of van de DDR dan dat je vandaag de dag simpele info over spoorse zaken krijgt.
Leuk he, van die populistische praat. 't Lost ook zoveel op he, om zo te blijven praten.
 

15-06-2014 22:35:15
gvttreinen
gvttreinen
Welk belang zou Prorail hebben om deze gegevens openbaar te maken, alleen hobbyisten?
Maar aan de andere kant publiceren bijvoorbeeld de Zweedse infrabeheerder wel de complete grafische dienstregeling (inclusief goederentreinen) op het internet en kan zelfs de grafische dienstregeling bij de RhB kopen.
En tja, zo'n TWD van de BUP lijkt mij net zo onschuldig als het spoorboekje.
 

15-06-2014 22:43:19
sjoerd
sjoerd
Op zich klopt dat en kan je het zien als informatie. Maar allerlei roeptoeters, actiegroepers en politici raken, niet gehinderd door enige kennis van zaken, hierdoor volkomen over hun thee en beginnen dan onzin uit te kramen over allerlei -zoals zij dat noemen- OVERLAST. Aan de andere kant kun je hun fantasie hierdoor juist met feiten bestrijden.  

15-06-2014 22:43:43
rogier
rogier
Ook Network Rail heeft de complete WTT gewoon op internet staan.

Laatst bewerkt door rogier op 15-06-2014 22:44


Reiziger met hoofdletter R......
 

16-06-2014 08:36:14
ToH
ToH
In 2015 zal de 7900-serie veel hinder ondervinden tussen Zl en Wdn. Het spoor wordt in 2015 dubbelsporig en geëlektrificeerd.  

16-06-2014 08:57:22
broek53
broek53
Geëlektrificeerd wel, dubbelsporig zeker (nog) niet.  

20-07-2014 21:58:57
mren
mren
Even een kleine spoorse check ivm aanstaande koop van een nieuw huis ergens in het zuiden des lands. Niet op een station, maar waarschijnlijk wel dicht er bij.

Wat ik in mn hoofd heb zitten:
- alle sprinters op het HRN krijgen een 30'-interval. Gaat dit dan ook voor de avonduren gelden? Dit in het bijzonder voor het stukje Ehv-Wt. En is er dan ook zicht op een iets minder vroege laatste trein?

- iemand zicht op de lijn Ehv-Vl indien de huidige serie 1900 over de HSL gaat en Ehv-Gvc gaan rijden? Zal er toch niet bekaaid van af komen met een halfuurs sprinterdienstje? Voor een IC Ehv-Düsseldorf lijkt het me nog wat vroeg?

Andere dingen om in gedachten te houden in de regio Ehv?
 

20-07-2014 22:05:18
AgentX
AgentX
Wat bedoel je precies met een 30' interval?  

20-07-2014 22:10:36
ZJ37
ZJ37
De 1900 gaat op zijn vroegst in 2016 over de HSL, maar het zou me niet verbazen als het pas 2017 wordt. Ehv-Vl gaat ook pas dan een verbinding krijgen met Ut en verder als onderdeel van PHS.  

20-07-2014 22:23:43
Frontier
Frontier
Quote
AgentX (zo 20 jul 2014 22:05:18 https://m.somda.nl/forum/14351/p502009/): Wat bedoel je precies met een 30' interval?

Elk halfuur een trein.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

20-07-2014 23:25:13
reisthijs
reisthijs
Quote
mren (zo 20 jul 2014 21:58:57 https://m.somda.nl/forum/14351/p502005/): - alle sprinters op het HRN krijgen een 30'-interval. Gaat dit dan ook voor de avonduren gelden?
Dat is alleen op werkdagen tot 20:00, voor die paar trajecten waar dat nu nog niet het geval is. Op Ehv-Wt verandert er dus niets.
 

21-07-2014 15:45:48
waalkade
waalkade
En de zondag(morgen)?  

21-07-2014 18:29:11
Pim530
Pim530
Zondag wordt nog altijd niet als werkdag gezien.  

25-08-2014 12:39:45
mvboetzela
mvboetzela
ProRail is eruit!
https://www.prorail.nl/vervoerders/nieuws/puzzelen-met-treinritten
 

25-08-2014 15:00:33
maxje
maxje
Wordt te Ehv alles opnieuw ingericht? Of alleen vervangen?  

25-08-2014 15:14:13
Bert13
Bert13
"In 2015 verwelkomen we ook twee nieuwe stations in de dienstregeling: Nijmegen Goffert en vanaf februari 2015 Barneveld Zuid."
Zijn ze in Barneveld al begonnen aan de bouw van het station?


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

25-08-2014 15:27:08
martijnmet
Moderator
martijnmet
Ja, het stationsgebouw staat er al bijna helemaal. Maar aan met de perrons en verdere aankleding moeten ze nog beginnen.  

25-08-2014 17:55:28
Erikvd12
Erikvd12
Hoe zit het dan met de spoorlijn Zl-Wdn? Wordt deze al in 2015 van bovenleiding voorzien? Zullen er nog weer grote buitendienststellingen zijn in Zl?  

25-08-2014 22:30:38
ZJ37
ZJ37
Quote
mvboetzela (ma 25 aug 2014 12:39:45 https://m.somda.nl/forum/14351/p505834/): ProRail is eruit!
https://www.prorail.nl/vervoerders/nieuws/puzzelen-met-treinritten
"Er zijn 3,3 miljoen treinritten verdeeld" en "voor de reizigers verandert er niet veel". Het staat als een hele prestatie met weinig effecten. %08%
 

25-08-2014 22:44:25
michaben
michaben
Als die 3,3 miljoen per stuk verdeeld zijn is het best indrukwekkend. Maar aangezien er voor de reizigers weinig veranderd zal het huidige basisuurpatroon als basis gebruikt zijn, en daarmee het overgrote deel van de 3,3 miljoen ritten waren dus puzzelstukjes die in één keer goed vielen. Het maken van een compleet nieuw landelijk basisuurpatroon is wel een stuk indrukwekkender, maar gezien de tijd die hier in zit doet men dat terecht niet elk jaar.  

26-08-2014 07:14:33
sik214
sik214
Er veranderd weinig voor de reiziger, geldt dat ook rond Asd-Shl? Waarom kan nu ineens de benenlux er wel doorheen tov de huidige dienstregeling?  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

26-08-2014 10:46:48
reisthijs
reisthijs
De benelux past in 2015 net zo slecht in de dienstregeling als nu. Het wordt dan ook een erg traag pad tussen Asd en Rtd.

Quote
Erikvd12 (ma 25 aug 2014 17:55:28 https://m.somda.nl/forum/14351/p505874/): Hoe zit het dan met de spoorlijn Zl-Wdn? Wordt deze al in 2015 van bovenleiding voorzien?
Dat gaat nog wel even duren, de start van de elektrische dienst is gepland voor dienstregeling 2018.
 

15-09-2014 21:22:19
nougo
nougo
Zit te kijken naar dienstregeling 2015:

- de Benelux slaat station Leiden gewoon als vanouds over maar wint daar geen enkele minuut mee ten opzichte van de reguliere IC's.
- Er is iets gedaan aan de tijdligging van de 3600 serie. Althans... Op papier ! In de richting oost is het vertrek in 's-Hertogenbosch van .11 naar .14 gegaan (haltering 3 minuten langer) en de aankomst in Nijmegen van .44 naar .42. (Vertrek blijft .48, dus zeer lange Haltering).

Voor een ieder die de minuten wil aanschouwen (korte overstappen kloppen nog niet allemaal)

http://hafas.bene-system.com

Laatst bewerkt door nougo op 15-09-2014 21:22
 

15-09-2014 22:14:13
ZJ37
ZJ37
Een treindienst wordt per definitie niet beter als je deze door een bestaande dienstregelingscontructie heen probeert te frommelen. Dat is met de Benelux voor 2015 ook gebeurd.

De mogelijkheden worden altijd beter benut bij een (gedeeltelijk) integraal herontwerp, echter is daar nu niet voor gekozen.
 

15-09-2014 22:56:36
Frontier
Frontier
IC Berlijn richting Duitsland:
-nieuwe 245, vertrek Asd 05.04, enige trein met afwijkende tijden.
-tijden van 141, 143, 145, 147, 149 en 241 blijven gelijk aan de tijden volgens DRGL 2014, met uitzondering van Apd, aankomst verschuift daar van xx.01 naar xx.02, vertrek blijft ongewijzigd en zodoende wordt de haltering ingekort van twee minuten naar één minuut.
-geen 243 meer op maandag tot en met zaterdag, op zondag blijft deze wel rijden.

IC Berlijn richting Nederland:
-nieuwe 244 op maandag, vertrek Hgl 08.03
-aankomst in Dv verschuift van xx.40 naar xx.42, vertrek verschuift van xx.43 naar xx.48, haltering wordt dus verlengd van drie minuten naar zes minuten.
-aankomst in Apd verschuift van xx.54 naar xx.59, vertrek blijft ongewijzigd en zodoende wordt de haltering ingekort van zes minuten naar één minuut.
-alle overige tijden blijven gelijk aan de tijden volgens DRGL 2014.

Aangezien de tijden van de 3600 te Dv niet of nauwelijks wijzigen denk ik dat we mogen aannemen dat voortaan alle ICB's te Dv op spoor 1 afgehandeld worden. Verder is het in de huidige dienstregeling niet ongebruikelijk om, wanneer de trein op tijd uit Duitsland komt, ruim voor schema in Dv binnen te komen. Aangezien de tijden verder niet wijzigen sluit ik halteringen in Dv tot zo'n 12-13 minuten niet uit. %08%

Laatst bewerkt door Frontier op 15-09-2014 23:00


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

15-09-2014 23:13:35
daniel81
daniel81
Het goede nieuws van de lange stop in Dv in westelijke richting is dat de aansluiting vanuit Zl richting Apd hiermee weer een formele aansluiting wordt. In de praktijk haal je'm nu meestal ook wel, maar nu wordt het dus officieel. Wel jammer dat je niet meer cross platform kan overstappen. Aangezien veel HC's van de ICB de gewoonte hebben om de deuren veel te vroeg dicht te gooien is succes nog niet helemaal verzekerd.
Veel te vroeg Dv binnenkomen vanuit Aml kan trouwens niet, want dan moet-ie dwars door de 7000 heen. Dat zal dan ook de reden zijn dat de aankomst in Dv twee minuten later wordt. Op papier zal het daardoor allemaal keurig aan de plannormen voldoen, maar de mcn kan gewoon ouderwets doorjakkeren en komt dan toch voor de rooie (levensgevaarlijk!%08%) maar op papier is hij er dan nog niet dus is er niks aan de hand .
 

15-09-2014 23:17:35
Frontier
Frontier
Quote
nougo (ma 15 sep 2014 21:22:19 https://m.somda.nl/forum/14351/p508273/): - de Benelux slaat station Leiden gewoon als vanouds over maar wint daar geen enkele minuut mee ten opzichte van de reguliere IC's.

Sterker nog:
Asd-Rsd
2600: 1u51m
9200: 1u53m

Rsd-Asd
2600: 1u51m
9200: 1u52m

Diep triest op z'n zachtst gezegd, en tegenstanders van een (gedeeltelijk) integraal herontwerp van de dienstregeling zouden zich diep moeten schamen.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

16-09-2014 00:06:52
treinfan
treinfan
Quote
Frontier (ma 15 sep 2014 22:56:36 https://m.somda.nl/forum/14351/p508287/): -nieuwe 245, vertrek Asd 05.04, enige trein met afwijkende tijden.
Alleen jammer dat een overstap vanuit de 1418 (aankomst 05.14) niet mogelijk is en de overstap vanuit de 1414 'slechts' 50 minuten bedraagt

Laatst bewerkt door treinfan op 16-09-2014 00:07
 

16-09-2014 07:27:03
dvdhoven
dvdhoven
Als de ICB naar Nederland in Dv naar spoor 1 moet, wordt het nog een krap geheel. Hij moet nl al bij Dvgea afslaan naar Dvge. Dat kan dan direct nadat de 7000 langs is gekomen en dan op tijd de staart intrekken anders heeft de 3600 daar weer last van.


Dick van den Hoven
 

16-09-2014 09:35:47
daniel81
daniel81
Quote
Frontier (ma 15 sep 2014 23:17:35 https://m.somda.nl/forum/14351/p508290/): Diep triest op z'n zachtst gezegd, en tegenstanders van een (gedeeltelijk) integraal herontwerp van de dienstregeling zouden zich diep moeten schamen.

Nu ben ik zelf ook geen ingewijde, maar ik kan je wel vertellen dat een integraal herontwerp van de drgl niet iets is wat je 'zomaar even doet'. In de wetenschap dat volgend jaar alles nog rigoureuzer aangepast moet worden vanwege de integratie van de HSL in de binnenlandse dienst, heb ik er alle begrip voor dat ze het dan in één keer goed doen.
Bedenk daarbij ook dat je echt niet elk jaar op een integraal nieuwe drgl zit te wachten; ook de reizigers zelf worden daar niet blij van (de meeste reizen in vaste patronen en zijn gewend dat de trein al jaren lang om.xx vertrekt) en bovendien hebben we ook nog regionale vervoerders en busmaatschappijen die graag willen aansluiten op NS, en die willen ook niet elk jaar hun complete huiswerk overdoen. Kortom, laat maar even zo.
 

16-09-2014 09:39:31
daniel81
daniel81
Quote
dvdhoven (di 16 sep 2014 07:27:03 https://m.somda.nl/forum/14351/p508311/): Als de ICB naar Nederland in Dv naar spoor 1 moet, wordt het nog een krap geheel. Hij moet nl al bij Dvgea afslaan naar Dvge. Dat kan dan direct nadat de 7000 langs is gekomen en dan op tijd de staart intrekken anders heeft de 3600 daar weer last van.

Wat dat betreft zou er veel voor te zeggen zijn om de 7000>Es en de 3600>Zp standaard op spoor 1 af te handelen en de ICB in beide richtingen op spoor 2. Dat betekent minder conflicten.

Wat ik me met dit nieuwe patroon nog wel afvraag is waar ze in Dv de arriverende 1500 willen laten op het moment dat er een ICB uit Duitsland staat, aangezien de beide andere perronsporen tegelijk bezet worden door de 3600.
 

16-09-2014 10:18:12
Bert13
Bert13
Die laten ze gewoon om .49 binnenkomen, na 7 minuten in Apd stilstaan. Volgens mij werkt dat nog steeds niet met een Berlijner die om .48 van spoor 1 vertrekt, maar goed


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

16-09-2014 10:38:56
daniel81
daniel81
Dat zou er dan inderdaad op wijzen dat de ICB op spoor 2 afgehandeld wordt en de 3600 op 1, dan kan de 1500 op spoor 1 binnenkomen zodra de 3600 naar Zp weg is.
Dankzij deze constructie wordt het voordeel dat ik gisteren beschreef dus de andere kant op weer om zeep geholpen, daar gaat de aansluiting naar Zl de mist in%03%
 

16-09-2014 14:49:59
sjoerd
sjoerd
Hoog tijd dus voor een derde perron naast spoor 5 te Deventer. Dan moet je ergens een nieuw opstelspoor 6 maken, maar daar is plaats genoeg voor. Of spoor 6 doorgaand maken. Tja, veel gebruik van trappen en weinig cross-platform, helaas. Of de Berlijner niet laten stoppen en door over spoor 2 of 5.  

16-09-2014 15:00:26
maxim
maxim
Volgens mij hebben we in Deventer nog het geluk van perronfases, dus ik zou me kunnen voorstellen dat je de 3600 prima op 3a kunt laten binnenkomen en de 1500 via 2a naar 3b. Of dat past qua meters perron weet ik niet 100% zeker, maar volgens mij halen ze bij verstoringen aldaar deze trucs wel vaker uit.  

16-09-2014 18:53:07
mdj
mdj
De 140 gaat de 7000 niet meer inhalen te Rijssen. In plaats daarvan rijdt de 7000 (alleen de desbetreffende treinen) zo snel mogelijk (Dv .06, Hgl .51-.52, Esd A.56) naar Esd waar een lange stop gepland is van 9 minuten. Aankomst te Es .10.

De overige 7000'den blijven wel in het huidige pad rijden.
Althans: dat is de dgrl die nu in hafas staat.

Laatst bewerkt door mdj op 16-09-2014 18:54


Bij twijfel: gebruik beton.
 

16-09-2014 20:50:09
daniel81
daniel81
Dat geldt alleen voor de 7037, de rest staat er nog steeds in met inhaling te Rsn. Je vraagt je overigens wel af waarom de 7000 niet altíjd een stuk sneller ingelegd wordt als dat kennelijk wel mogelijk is. Is puur het spoorgebruik te Es de beperking?  

19-09-2014 19:42:32
sigma
sigma
Quote
dvdhoven (di 16 sep 2014 07:27:03 https://m.somda.nl/forum/14351/p508311/): Als de ICB naar Nederland in Dv naar spoor 1 moet, wordt het nog een krap geheel. Hij moet nl al bij Dvgea afslaan naar Dvge. Dat kan dan direct nadat de 7000 langs is gekomen en dan op tijd de staart intrekken anders heeft de 3600 daar weer last van.

Zucht. Het is heel simpel, BSO te Dv als 140 rijdt:
- De ICB naar Asd op spoor 3
- de 3600 naar Zl op spoor 4
- de 3690 naar Rsd op spoor 1
 

20-09-2014 23:23:06
mren
mren
Dan vergeet je even de 7000 richting Dvc die van spoor 3 vertrekt. Weet niet of die paar minuutjes wel past volgens de normen die men wenst te hanteren. Om nog maar te zwijgen over de vertraging van de 7000 oostwaarts omdat die -m.i. terecht- in Apd wordt vastgehouden bij vertraging van de IC's uit Amf.  

21-09-2014 01:05:59
scooter
scooter
Quote
nougo (ma 15 sep 2014 21:22:19 https://m.somda.nl/forum/14351/p508273/): Zit te kijken naar dienstregeling 2015:

- de Benelux slaat station Leiden gewoon als vanouds over maar wint daar geen enkele minuut mee ten opzichte van de reguliere IC's.
- Er is iets gedaan aan de tijdligging van de 3600 serie. Althans... Op papier ! In de richting oost is het vertrek in 's-Hertogenbosch van .11 naar .14 gegaan (haltering 3 minuten langer) en de aankomst in Nijmegen van .44 naar .42. (Vertrek blijft .48, dus zeer lange Haltering).

Voor een ieder die de minuten wil aanschouwen (korte overstappen kloppen nog niet allemaal)

http://hafas.bene-system.com

De 3600 uit Zl gaat in Nm -1,in Oss -2,om vervolgens 5 min in Ht stil te staan.
Ook de 1900 krijgt een kleine aanpassing,1 min vroeger weg uit Gvc,en 1 min later uit Tb.Samen met een 800 die in Ht 1 min vroeger gaat moet dit voor minder conflicten in Liempde zorgen.
Op de terugweg gaat de 1900 1 minuut eerder uit Vl en Ehv.
De 5200 gaat 1 minuut eerder uit Tbu,zodat deze nu 5 min heeft om Tb te bereiken.
De 13600 1 min later uit Gz,Tbr en Tbu,1 min eerder in Ht aankomst(r. Utrecht)

De 9600 krijgt maar liefst 9 min de tijd tussen Best en Boxtel,vertrek in Ehv is 1 min eerder(r Ht)

De nieuwe treinen tussen Nm en Wc wordt de 17600,vanuit Nm in een 17/13 ligging met de 4400 en vanuit Wc in een 16/14 ligging.De 17600 rijdt alleen op ma-vr

Laatst bewerkt door scooter op 21-09-2014 01:15
 

21-09-2014 01:13:21
Frontier
Frontier
Quote
mren (za 20 sep 2014 23:23:06 https://m.somda.nl/forum/14351/p508999/): Dan vergeet je even de 7000 richting Dvc die van spoor 3 vertrekt. Weet niet of die paar minuutjes wel past volgens de normen die men wenst te hanteren. Om nog maar te zwijgen over de vertraging van de 7000 oostwaarts omdat die -m.i. terecht- in Apd wordt vastgehouden bij vertraging van de IC's uit Amf.

Wellicht gaat de 7000 dan ook van spoor 1 op tijden dat er een ICB naar Asd in aantocht is?


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

21-09-2014 13:33:31
sigma
sigma
Quote
mren (za 20 sep 2014 23:23:06 https://m.somda.nl/forum/14351/p508999/): Dan vergeet je even de 7000 richting Dvc die van spoor 3 vertrekt. Weet niet of die paar minuutjes wel past volgens de normen die men wenst te hanteren. Om nog maar te zwijgen over de vertraging van de 7000 oostwaarts omdat die -m.i. terecht- in Apd wordt vastgehouden bij vertraging van de IC's uit Amf.
Daarom verrekt in de nieuwe BSO de 7000 naar Es vanaf spoor 1.
 

27-09-2014 10:25:00
IC140
IC140
Quote
daniel81 (di 16 sep 2014 10:38:56 https://m.somda.nl/forum/14351/p508338/): Dat zou er dan inderdaad op wijzen dat de ICB op spoor 2 afgehandeld wordt en de 3600 op 1, dan kan de 1500 op spoor 1 binnenkomen zodra de 3600 naar Zp weg is.
Dankzij deze constructie wordt het voordeel dat ik gisteren beschreef dus de andere kant op weer om zeep geholpen, daar gaat de aansluiting naar Zl de mist in%03%


De afweging was ofwel 49 keer per week geen aansluiting Zl - Apd ofwel 6 keer per week geen aansluiting Apd - Zl. De combinatie spits-1500 plus inkomende IC Berlijn treedt namelijk alleen 1 keer in de avondspits en 1 keer op maandagmorgen op. Nu de 1500 samen met de 140 een uurdienst Asd - Dv vormt is geprobeerd een zo consequent mogelijke dienstregeling te maken.
 

13-10-2014 08:51:45
gvttreinen
gvttreinen
Een collega van mij heeft vernomen dat per 1 januari 2015 de 17400 niet meer rijdt, contract met BRU niet verlengd?  

13-10-2014 09:03:49
daniel_ddr
daniel_ddr
Het nieuwe contract is anders dan het huidige vanwege de slechte bezetting in de daluren: in de nieuwe dienstregeling rijdt de 17400 alleen nog in de spits.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 13-10-2014 09:06


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

13-10-2014 12:18:08
daniel81
daniel81
Quote
IC140 (za 27 sep 2014 10:25:00 https://m.somda.nl/forum/14351/p509774/):
Quote
daniel81 (di 16 sep 2014 10:38:56 https://m.somda.nl/forum/14351/p508338/): Dat zou er dan inderdaad op wijzen dat de ICB op spoor 2 afgehandeld wordt en de 3600 op 1, dan kan de 1500 op spoor 1 binnenkomen zodra de 3600 naar Zp weg is.
Dankzij deze constructie wordt het voordeel dat ik gisteren beschreef dus de andere kant op weer om zeep geholpen, daar gaat de aansluiting naar Zl de mist in%03%


De afweging was ofwel 49 keer per week geen aansluiting Zl - Apd ofwel 6 keer per week geen aansluiting Apd - Zl. De combinatie spits-1500 plus inkomende IC Berlijn treedt namelijk alleen 1 keer in de avondspits en 1 keer op maandagmorgen op. Nu de 1500 samen met de 140 een uurdienst Asd - Dv vormt is geprobeerd een zo consequent mogelijke dienstregeling te maken.


Tot zover de theorie. De praktijk is echter dat die 49 zogenaamde niet-aansluitingen in de praktijk bijna altijd wel gehaald worden (140 wacht tot 3600 binnen is), en dat ik me ten zeerste afvraag of dat straks beter zal gaan. Één minuut cross-platform is beter haalbaar dan 4 minuten waarin je door te tunnel moet en weer omhoog, zeker als je in Dv niet dicht bij de trap uitstapt.
 

13-10-2014 16:52:31
kleine_man
kleine_man
Je vergeet dat er nog ingecheckt moet worden door de reiziger uit het buitenland.  

13-10-2014 17:07:45
anton_
anton_
dit ging toch over de verbinding Zwolle - Apeldoorn vv.
Dit heeft toch niets met buitenland te maken ?
 

16-10-2014 19:11:21
michaben
michaben
De dienstregeling van 2015 lijkt inmiddels in de databestanden te zitten die gebruikt worden door diverse apps en de NS reisplanner. Ik zie in ieder geval de 17600 erin zitten, en de elf half uur rijdende 5000. En inderdaad zit er een gat tussen de 17429 en 17453, dus de 17400 er eruit gesloopt in het dal.

Laatst bewerkt door michaben op 16-10-2014 19:13
 

16-10-2014 19:20:35
sfj
sfj
De 14500 lijkt nog steeds niet op Hnk te stoppen, dat valt me eigenlijk wel tegen.  

16-10-2014 19:49:01
PepsiMax
PepsiMax
Ik weet niet of het al genoemd is (zijn maar kleine wijzigingen)

De (1)1700 zal vanaf Ut richting Amf een minuut later vertrekken (dus om :06 en :36 i.p.v. :05 en :35). Verder zal de 1700 een minuut later vertrekken uit Es (:46 ipv :45)
 

16-10-2014 22:00:46
daniel_ddr
daniel_ddr
Die wijziging kan goed verband houden met de plannen om te gaan combineren op Ut zoals in het materieelinzettopic over wbl december besproken. Dat lijkt me althans wat krap in de huidige korte stoptijd dus die minuut is dan best wel welkom.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

17-10-2014 08:29:32
AgentX
AgentX
Zijn dat eventueel ook niet nog extra minuutjes aan wintermaatregelen?  

17-10-2014 10:19:30
daniel_ddr
daniel_ddr
Dat zou dan nieuw zijn want in de winter gingen voorheen de extra minuutjes uit de herfst er weer uit. Je zou dan trouwens tevens verwachten dat een minuut eerder vertrokken wordt (analoog aan de (12)500 in de herfst) i.p.v. een minuut later.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

17-10-2014 10:32:30
mren
mren
Quote
AgentX (vr 17 okt 2014 08:29:32 https://m.somda.nl/forum/14351/p512212/): Zijn dat eventueel ook niet nog extra minuutjes aan wintermaatregelen?

Enschede kampt met een irritante overkruis van vertrekkende en inkomende IC die idealiter aan het perron moeten kruisen. Maar dat loopt bij de minste vertraging natuurlijk al in de soep.
 

17-10-2014 11:45:27
dennistd
dennistd
Maar de 1600 vertrekt al om .16, dus dit is gewoon het logischer maken van de vertrektijden. Dat om .16 vertrekken (vanaf spoor 1) is vanwege het voorlangs kruisen van de binnenkomende 1700 (op spoor 2).  

17-10-2014 22:19:56
abcde
abcde
Met de drgl 2015 rijdt er ieder uur een IC Asd - Dv. Om de 2 uur de IC Berlijn, het andere uur wordt de 1500 ook overdag doorgetrokken naar Dv.
Als ik het goed zie in de NS-reisplanner wordt in het weekend de 1500 niet doorgetrokken naar Dv.
 

17-10-2014 22:26:08
michaben
michaben
Op zaterdag worden de 1528 en 1569 doorgetrokken, waarbij de 1569 zelfs naar Hgl zal gaan. Op zondagochtend zal de 1532 in Hgl beginnen.  

17-10-2014 23:27:15
dennistd
dennistd
Waarbij de 1532 wel 2 minuten eerder uit Hgl vertrekt en zelfs 4 minuten vroeger uit Aml dan de 242 ma-za doet. Verder is er op maandag nog een 244, die om 8:03 uit Hgl vertrekt naar Asd (dus een uur voor de 242). Daarnaast nog de 245 op ma-za (twee uur voor de 141 dus rond 5u uit Asd), die tot Apd later rijdt dan het normale pad er daarna juist vroeger. De 243 vervalt van ma-za, en wordt dan vervangen door de al genoemde doorgetrokken 1569 tot Hgl in het normale pad.

Laatst bewerkt door dennistd op 17-10-2014 23:28
 

18-10-2014 11:44:15
michaben
michaben
Ik zie op vrijdag en zaterdagavond een extra 595 Rtd-Amf en 588 Ut-Rtd, terwijl de 591 verlengd is tot Zl. Het nachtnet Amf-Ut wordt hernummert in de 22400, en er komen drie nachtreinen in de 23400 Nm-Ut op vrijdag en zaterdagavond.  

18-10-2014 17:20:28
Pim530
Pim530
De overstap van de 584 op de 9884 in Gd gaat vervallen, waardoor de laatste reismogelijkheid van Ut naar Gvc straks al om 0:03 vertrekt (en dan moet je volledig per sprinter).

Laatst bewerkt door Pim530 op 18-10-2014 17:20
 

18-10-2014 18:45:39
AgentX
AgentX
Hoe kan die overstap vervallen? 9800/500 is gewoonlijk op enkele seconden na onhaalbaar, maar andersom dan toch wel?  

18-10-2014 20:30:08
michaben
michaben
De 9884 gaat vanaf spoor 11 vertrekken om een of andere reden, en zonder cross platform overstap is de overstap 500 > 9800 officieel geen overstap. Al zal je het in de praktijk wel halen.  

19-10-2014 17:11:42
henri1972
henri1972
Quote
michaben (za 18 okt 2014 11:44:15 https://m.somda.nl/forum/14351/p512365/): Ik zie op vrijdag en zaterdagavond een extra 595 Rtd-Amf en 588 Ut-Rtd, terwijl de 591 verlengd is tot Zl. Het nachtnet Amf-Ut wordt hernummert in de 22400, en er komen drie nachtreinen in de 23400 Nm-Ut op vrijdag en zaterdagavond.

Vreemd dat de nachttreinen nm-ut niet op klp stoppen. in de andere richting doen ze dat wel namelijk.
 

19-10-2014 17:37:28
Pim530
Pim530
De 9884 vertrekt nu ook van spoor 11.  

19-10-2014 18:42:46
michaben
michaben
De reisplanner maakt wel iets raars van de nachttreinen bij Ut trouwens. De 1400 komt op vrijdag aan op spoor 11, en de 21400 vertrekt vanaf apoor 15, maar volgens de reisplanner zijn deze doorgaand. De 1402 uit Asd en de 23403 naar Nm staan in Ut allebei op spoor 11a, met slechts 6 minuten tussen aankomst en vertrek, maar volgens de reisplanner is dit wel een overstap (alsof men in 6 minuten de trein kan afrangeren en een andere kan voorrijden). Op zaterdag komt 1406 zelfs op 4a aan gaat de 21463 4 minuten later vanaf 15, maar opnieuw zegt de reisplanner dat dit zonder overstap is.

Laatst bewerkt door michaben op 19-10-2014 18:43
 

19-10-2014 19:32:20
umbusko
umbusko
De boemel van Mt naar Luik lijkt nu ook eindelijk gekoppeld te worden aan de boemel Luik-Hasselt, doordeweeks tenminste, waardoor het pad van die trein doordeweeks een half uur opschuift. Vertrek uit Mt om .48, aankomst om .13 (nu nog V .19 / A .43). (Waarbij de eerste trein 's ochtends naar Mt in Luik begint en de laatste twee uit Mt in Luik eindigen.)

Daarmee laat men de laatste trein in beide richtingen dus ook vrolijk een half uur eerder vertrekken dan dat nu het geval is (22:48 i.p.v. 23:19 vanuit Mt naar Luik en - houd je hart vast - 21:40 %05% i.p.v. 22:10 uit Luik naar Mt). Als je uit Brussel komt, wordt het dus al helemaal dramatisch: niet om negen uur de laatste trein met een prima overstaptijd van 10 minuten, maar om acht uur %05% de laatste trein met een overstap van 40 minuten 's avonds laat in het eigenlijk alleen maar overdag met warm weer en zon prettige Liège-Guillemins.

's Ochtends is het helemaal vrolijk: waar nu nog om 06:19 een trein rijdt van Mt naar Luik (die eerst als LM uit België naar Nederland wordt gereden %03%), beweren de planners van NS en DB dat de eerste trein om 07:48 gaat vertrekken %05% NMBS meldt in de planner wel een trein om 06:48 %08%

In het weekend blijft het ongeveer rijden zoals nu (Mt-Luik v.v), waarbij de dienstregeling wel gelijkgetrokken wordt met de doordeweekse dienstregeling van nu (.18 uit Mt, .43 in Mt waar het nu doordeweeks .19 uit Mt, .43 in Mt en in het weekend .11 uit Mt, .50 in Mt is). En op zondag lijkt er zelfs een trein om 06:18 naar Luik bij te komen. Dat wil zeggen, volgens de planners van NS en DB, NMBS beweert van niet %08%

Maar wat nog wel het mooiste is van dit alles is dat dit trage ding in België gaat rijden als Intercity %08% (maar stiekem wel in ieder gehucht stopt)