29-11-2013 20:51:07
daniel81
daniel81
Quote
ZJ37 (vr 29 nov 2013 17:17:50 https://m.somda.nl/forum/1538/p477440/): Baanvaksnelheid verhogen op een enkelsporige lijn heeft alleen zin als je - uitgaande van een strakke halfuursdienst - een kruising kan verleggen naar een volgende station.

ook als je níet de kruising kunt verleggen zijn er nog twee andere voordelen:
1) frequentieverhoging mogelijk maken. Een kruising bij een station kost extra tijd, die je met een hoge baanvaksnelheid kunt terugwinnen
2) extra stations openen. Provincie Limburg heeft nog een wensenlijstje op dit gebied voor de Maaslijn
 

29-11-2013 20:52:49
daniel81
daniel81
Quote
jorgo (vr 29 nov 2013 10:13:59 https://m.somda.nl/forum/1538/p477373/): De nieuwe vervoerder zal overigens zijn treinen bestellen en inzetten alvorens de elektrificatie gereed is. Men mag er van uit gaan dat de elektrificatie ergens in de eerste vijf jaar van de concessie operationeel wordt.

Ik ben benieuwd hoe de concessieverlener dit gaat ondervangen. Als men slim is wordt er een regeling getroffen (of is het in ieder geval niet taboe in de inschrijving) om de bestaande dieselstellen nog als overbrugging in te zetten. GTW's gaan geen 35 jaar mee, maar wat langer dan tien jaar moet prima kunnen.

Maar ik ben bang dat er weinig beleidsintegraliteit gaat zijn in beide ontwikkelingen.


De provincie Overrijssel heeft laten zien dat het ook anders kan: tot het gereedkomen van de electrificatie op Zl - Wdn mogen er 'oude' diesels ingezet worden, het electriche materieel moet nieuw zijn
 

29-11-2013 21:53:29
charta
charta
Quote
daniel81 (vr 29 nov 2013 20:51:07 https://m.somda.nl/forum/1538/p477478/):
Quote
ZJ37 (vr 29 nov 2013 17:17:50 https://m.somda.nl/forum/1538/p477440/): Baanvaksnelheid verhogen op een enkelsporige lijn heeft alleen zin als je - uitgaande van een strakke halfuursdienst - een kruising kan verleggen naar een volgende station.

ook als je níet de kruising kunt verleggen zijn er nog twee andere voordelen:
1) frequentieverhoging mogelijk maken. Een kruising bij een station kost extra tijd, die je met een hoge baanvaksnelheid kunt terugwinnen
2) extra stations openen. Provincie Limburg heeft nog een wensenlijstje op dit gebied voor de Maaslijn

Als je de snelheidsverhoging wilt gebruiken om meer stations te kunnen openen, kun je je geld beter aan iets anders besteden. Hoe korter de stations op elkaar komen te liggen, hoe kleiner de kans om de topsnelheid te halen. Voor frequentieverhoging én meer stations zou je dan beter kunnen kiezen voor een wat lagere Vmax. Je kunt daarmee de afstand tussen de seinen omlaag brengen en de reisafstand met de lagere Vmax is niet groter dan die wanneer de Vmax gelijk was gebleven of zelfs hoger was geworden. Met enig rekenwerk kun je dan bepalen welke Vmax je kunt toepassen.
 

30-11-2013 09:19:40
broek53
broek53
In dat opzicht is elektrificatie vergelijkenderwijs vaak stukken effectiever. Door het veel snellere optrekken (althans: doortrekken naar hogere snelheden) verkort je rijtijden zonder verhoging van de baanvaksnelheid.  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

30-11-2013 17:09:34
charta
charta
Dat klopt uiteraard, maar het loont volgens mij de moeite om bij veel stations kort achter elkaar dan ook eens te kijken naar de Vmax die tussen die stations gehaald kan worden en daarop de Vmax af te stemmen. Even ervan uitgaande dat je je dan geen andere problemen op de hals haalt. Zit je op een baanvak met verschillende treinsoorten, dan gaat mijn redenering niet op. Dan blijft het zoeken naar de grootste gemene deler. Wel een leuk klusje lijkt me.  

30-11-2013 21:59:37
mren
mren
Het is dan m.i. effectiever om de Vmax in/rond te stations te verhogen dan de topsnelheid tussen de stations.  

30-11-2013 22:20:07
waalkade
waalkade
Volgens mij hebben ze dat deels al gedaan.
Ongeveer halfweg tussen het eind v/h perron en het wissel/uitrijdsein staat een vierkant snelheidsbord. Exacte snelheid weet ik zo gauw niet meer maar het is meer dan 40 km/h.
 

01-12-2013 16:39:45
charta
charta
Klopt. Rond de stations is per strekkende meter meer tijdwinst te behalen dan tussen de stations.  

01-12-2013 21:55:34
waalkade
waalkade
Zeker wanneer je op die stations niet stopt%08%.
Vraag me af of de streek tussen Rm en Vl niet beter af is met een busdienst die frequent rijdt en de kernen beter ontsluit.
Een winnaar heb je dan zeker, de doorgaande reiziger.
 

01-12-2013 22:33:36
wilcot
wilcot
Die is er al. Je zult echt weer meer dubbel spoor moeten aanleggen om de frequentie te verhogen.  

27-12-2013 18:03:33
john2
john2
Veolia past tarieven bus en trein aan. Als ik het artikel zo lees dan word het verschil met op saldo reizen en een papieren treinkaartje gekocht bij de NS nog groter. Ondanks een overstap binnen de 35 minuten tussen NS en Veolia of omgekeerd. Bron de Gelderlander. Veolia is afhankelijk wat een provincie doet aan tarief bepaling, in dit geval de provincie Limburg. http://www.gelderlander.nl/regio/maasland/veolia-past-tarieven-bus-en-trein-aan-1.4153954

Laatst bewerkt door john2 op 27-12-2013 18:04
 

28-12-2013 13:52:21
jorgo
jorgo
GTW 2/6 "Beppie Kraft" rijdt al een aantal weken met tenminste 1 vierkant wiel op de Heuvellandlijn op en neer. Met de dag neemt het geluid toe. Het lijkt inmiddels wel een diesel als ie mijn huis passeert. Ik vraag me af waar de tolerantiegrens van Veolia ligt in dezen.  

28-12-2013 14:09:48
Wellie
Wellie
Quote
jorgo (za 28 dec 2013 13:52:21 https://m.somda.nl/forum/1538/p480981/): GTW 2/6 "Beppie Kraft" rijdt al een aantal weken met tenminste 1 vierkant wiel op de Heuvellandlijn op en neer. Met de dag neemt het geluid toe. Het lijkt inmiddels wel een diesel als ie mijn huis passeert. Ik vraag me af waar de tolerantiegrens van Veolia ligt in dezen.


Lijkt me geen tolerantiegrens, maar een centen kwestie. Een stel ben je toch al snel een dag kwijt en weet niet of ze dit kunnen opvangen zonder dat treinen echt te kort worden.
 

28-12-2013 14:11:06
marciekemp
marciekemp
Blijkbaar is bij veolia de veigheid minder belangrijk dan de centen of een treintje minder...  

28-12-2013 15:07:43
broek53
broek53
Quote
Wellie (za 28 dec 2013 14:09:48 https://m.somda.nl/forum/1538/p480982/):
Quote
jorgo (za 28 dec 2013 13:52:21 https://m.somda.nl/forum/1538/p480981/): GTW 2/6 "Beppie Kraft" rijdt al een aantal weken met tenminste 1 vierkant wiel op de Heuvellandlijn op en neer. Met de dag neemt het geluid toe. Het lijkt inmiddels wel een diesel als ie mijn huis passeert. Ik vraag me af waar de tolerantiegrens van Veolia ligt in dezen.


Lijkt me geen tolerantiegrens, maar een centen kwestie. Een stel ben je toch al snel een dag kwijt en weet niet of ze dit kunnen opvangen zonder dat treinen echt te kort worden.
In het weekend en in de kerstvakantie? Gunstiger voor een materieelonttrekking kun je het nauwelijks bedenken.
 

28-12-2013 15:52:01
Wellie
Wellie
Quote
broek53 (za 28 dec 2013 15:07:43 https://m.somda.nl/forum/1538/p480991/):
Quote
Wellie (za 28 dec 2013 14:09:48 https://m.somda.nl/forum/1538/p480982/):
Quote
jorgo (za 28 dec 2013 13:52:21 https://m.somda.nl/forum/1538/p480981/): GTW 2/6 "Beppie Kraft" rijdt al een aantal weken met tenminste 1 vierkant wiel op de Heuvellandlijn op en neer. Met de dag neemt het geluid toe. Het lijkt inmiddels wel een diesel als ie mijn huis passeert. Ik vraag me af waar de tolerantiegrens van Veolia ligt in dezen.


Lijkt me geen tolerantiegrens, maar een centen kwestie. Een stel ben je toch al snel een dag kwijt en weet niet of ze dit kunnen opvangen zonder dat treinen echt te kort worden.
In het weekend en in de kerstvakantie? Gunstiger voor een materieelonttrekking kun je het nauwelijks bedenken.


Is de werkplaats het weekend open? Heeft Veolia zoveel reserve stellen?
Ook zijn er in het zuiden nog altijd veel kerstmarkten open waardoor treinen (erg) druk zijn.
 

28-12-2013 16:15:44
jorgo
jorgo
Op de H´landlijn rijdt vandaag alles solo hoor.  

28-12-2013 17:33:49
broek53
broek53
Quote
Wellie (za 28 dec 2013 15:52:01 https://m.somda.nl/forum/1538/p480999/): %
Is de werkplaats het weekend open? Heeft Veolia zoveel reserve stellen?
Ook zijn er in het zuiden nog altijd veel kerstmarkten open waardoor treinen (erg) druk zijn.
Ja joh, je hebt gelijk. Dergelijke vermoeiende non-discussies ga ik niet voeren.
 

28-12-2013 18:47:39
Wellie
Wellie
Quote
broek53 (za 28 dec 2013 17:33:49 https://m.somda.nl/forum/1538/p481016/):
Quote
Wellie (za 28 dec 2013 15:52:01 https://m.somda.nl/forum/1538/p480999/): %
Is de werkplaats het weekend open? Heeft Veolia zoveel reserve stellen?
Ook zijn er in het zuiden nog altijd veel kerstmarkten open waardoor treinen (erg) druk zijn.
Ja joh, je hebt gelijk. Dergelijke vermoeiende non-discussies ga ik niet voeren.


Dank u! Heerlijk, net zo'n onvolwassen antwoord als dat van u.

Vervoerders zullen dit soort beschadigen zo lang mogelijk uitstellen. Blijft het allemaal binnen de tolerantie dan blijft zo'n stel lang door hobbelen.

Laatst bewerkt door Wellie op 28-12-2013 19:26
 

28-12-2013 19:19:00
timtrein
timtrein
Tolerantiegrens ligt (normaliter) bij 30 mm lengte van de vlakke plek bij reizigersmaterieel, voor wie het graag wil weten  

28-12-2013 20:26:57
wilcot
wilcot
Quote
Wellie (za 28 dec 2013 15:52:01 https://m.somda.nl/forum/1538/p480999/):
Quote
broek53 (za 28 dec 2013 15:07:43 https://m.somda.nl/forum/1538/p480991/):
Quote
Wellie (za 28 dec 2013 14:09:48 https://m.somda.nl/forum/1538/p480982/):
Quote
jorgo (za 28 dec 2013 13:52:21 https://m.somda.nl/forum/1538/p480981/): GTW 2/6 "Beppie Kraft" rijdt al een aantal weken met tenminste 1 vierkant wiel op de Heuvellandlijn op en neer. Met de dag neemt het geluid toe. Het lijkt inmiddels wel een diesel als ie mijn huis passeert. Ik vraag me af waar de tolerantiegrens van Veolia ligt in dezen.


Lijkt me geen tolerantiegrens, maar een centen kwestie. Een stel ben je toch al snel een dag kwijt en weet niet of ze dit kunnen opvangen zonder dat treinen echt te kort worden.
In het weekend en in de kerstvakantie? Gunstiger voor een materieelonttrekking kun je het nauwelijks bedenken.


Is de werkplaats het weekend open? Heeft Veolia zoveel reserve stellen?
Ook zijn er in het zuiden nog altijd veel kerstmarkten open waardoor treinen (erg) druk zijn.


De werkplaats in Br is zeker open op zaterdag dus dat zal het probleem niet wezen.
 

28-12-2013 20:44:51
marciekemp
marciekemp
Maar voor het weer rondmaken van de wielen op de kuilwielenbank moeten ook de stellen van Veolia naar Nedtrain in Ehv  

28-12-2013 23:32:15
thom
thom
Misschien nogwel meer voor de hand liggend dan alle 'zogenaamd te duur' theorieën, eerst moet iemand het door hebben én het melden. Als dat niet gebeurd zal er ook weinog gebeuren.

In de werkplaatsen werkt men gewoon volgens onderhoudsvoorschrift en denk men echt niet snel aan het financiële plaatje (behalve dat de werkplaats ook zijn geld moet verdienen %06%) En ermee doorrijden kan het zelfs nog een stuk duurder maken...

Laatst bewerkt door thom op 28-12-2013 23:32
 

28-12-2013 23:36:32
salieri
salieri
Mja, het betreft een 2/6. 2 van de 3 draaistellen bevinden zich achter de cabine. Een vlakke plaats moet dan toch wel te horen zijn als hij echt zo erg is als wordt beschreven?  

20-01-2014 14:32:05
sik214
sik214
Ik heb even een vraag over de NVR-nummers van het Veolia-materieel in Nederland.

De diesel-GTW's (351 t/m 360) zijn volgens mij zo genummerd:

(voorbeeld stel 351)
95 84 5 03 1 001 (2e klas kopbak)
95 84 5 03 2 001 (motorbak)
95 84 5 03 3 001 (2e klas tussenbak)
95 84 5 03 1 001 (1/2e klas kopbak)

Nu zijn de stellen 356-360 ontstaan uit de 206-210, hebben van die stellen alle bakken nieuwe nummers gekregen, of heeft alleen de nieuwe bak een 95 84 5 03-nummer? De 201 t/m 206 zijn volgens mij genummerd met 95 84 5 02 x 00x.

Voor de invoer in somda wordt een 'voorloop' 7 gebruikt, zoals bijvoorbeeld 7351. Waar komt die 7 vandaan?
 

20-01-2014 19:16:37
kleine_man
kleine_man
De bakken zijn door genummerd en passen in de reeks als dat ze nog 206-210 waren. De extra tussen is ook gewoon doorgenummerd en passen als 356-360.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

21-01-2014 08:15:55
sik214
sik214
Dat zou dus dan betekenen dat de stellen 351 t/m 355 geen identieke nummering hebben als de stellen 356 t/m 360, klopt dat?

voorbeeld stel 351:
95 84 5 03 1 001 (2e klas kopbak)
95 84 5 03 2 001 (motorbak)
95 84 5 03 3 001 (2e klas tussenbak)
95 84 5 03 1 001 (1/2e klas kopbak)

voorbeeld stel 356 (voorheen 206):
95 84 5 02 1 006 (2e klas kopbak)
95 84 5 02 2 006 (motorbak)
95 84 5 0 3 3 006 (2e klas tussenbak, later tussengeplaatst)
95 84 5 02 1 006 (1/2e klas kopbak)

Of heeft (bijvoorbeeld de 356) de tussenbak zo genummerd: 95 84 5 02 3 006 waarbij de vette 2 voor alle bakken eigenlijk ten onrechte aangeeft dat het om een 2-bakken stel gaat.

Laatst bewerkt door sik214 op 21-01-2014 08:17
 

21-01-2014 08:48:41
daniel81
daniel81
Quote
sik214 (ma 20 jan 2014 14:32:05 https://m.somda.nl/forum/1538/p483485/):
Voor de invoer in somda wordt een 'voorloop' 7 gebruikt, zoals bijvoorbeeld 7351. Waar komt die 7 vandaan?


Even terugscrollen %08%
Quote
fastguy84 (do 25 okt 2007 23:02:56 https://m.somda.nl/forum/1538/p99049/): Op 't Drehscheibe-online forum wordt gemeld dat de 201 en de 351 vanavond in Konstanz stonden, en rond 20:20 door station Singen Landesgartenschau (vlakbij zwitsers/duitse grens) kwamen, richting NL. Ze zouden op eigen kracht rijden! Of ze morgenvroeg in Vl zijn, wordt nog even afwachten, het is nog hemelsbreed zo'n 450 km...

Lokale spotters meldden ook alvast de steldata:
Veolia 201:
Eenheden 7201A, 7201C, 7201B * UIC (een enkel nummer) 95 84 5 20 7201-9 * Rev 16.10.07
Veolia 351:
Eenheden 7351A, 7351D, 7351C, 7351B * UIC (een enkel nummer) 95 84 5 30 7351-1 * Rev 22.10.07
 

21-01-2014 10:00:00
kleine_man
kleine_man
Sik214

Ik kom hier nog op terug. Ik zie dat er in mijn administratie iets niet helemaal goed gaat . Hen nog enkele dagen geduld.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


21-01-2014 10:41:31
sik214
sik214
Geen probleem! Alvast bedankt.  

21-01-2014 12:10:03
rene-rail
rene-rail
Het ziet er als volgt uit:

DMU 351: A bak (kopbak 1e en 2e klas): 95 84 5 03 0 011-5 NL-VTN
B bak (kopbak 2e klas) : 95 84 5 03 1 011-4 NL-VTN
C bak (motorbak) : 95 84 5 03 2 011-3 NL-VTN
D bak (tussenbak 2 klas) : 95 84 5 03 3 001-3 NL-VTN

DMU 356: A bak : 95 84 5 03 0 016-4 NL-VTN
B bak : 95 84 5 03 1 016-3 NL-VTN
C bak : 95 84 5 03 2 016-2 NL-VTN
D bak : 95 84 5 03 3 006-2 NL-VTN

DMU 360: A bak : 95 84 5 03 0 010-7 NL-VTN
B bak : 95 84 5 03 1 010-6 NL-VTN
C bak : 95 84 5 03 2 010-5 NL-VTN
D bak : 95 84 5 03 3 010-4 NL-VTN
De 360 is de verlengde 210, de D bak is later in het treinstel geplaatst.
 

24-01-2014 09:33:09
kleine_man
kleine_man
Quote
kleine_man (di 21 jan 2014 10:00:00 https://m.somda.nl/forum/1538/p483590/): Sik214

Ik kom hier nog op terug. Ik zie dat er in mijn administratie iets niet helemaal goed gaat . Hen nog enkele dagen geduld.


Het was niet mijn administratie die niet goed was, het was mijn hoofd. %03%

De stellen als volgt genummerd:

201-206
9584 5030 001-6 t/m 006-5 ABk
9584 5032 001-4 t/m 006-3 mW
9584 5031 001-5 t/m 006-4 Bk

357-360 (ex 207-210)
9584 5030 007-3 t/m 010-7 ABk
9584 5033 007-0 t/m 010-4 B
9584 5032 007-1 t/m 010-5 mW
9584 5031 007-2 t/m 010-6 Bk

351-356
9584 5030 011-5 t/m 016-4 ABk
9584 5033 001-3 t/m 006-2 B
9584 5032 011-3 t/m 016-2 mW
9584 5031 011-4 t/m 016-3 Bk

De ABk, mW en Bk van de 357-360 zijn doorgenummerd analoog de 201-206. De B's die later toegevoegd zijn, zijn doorgenummerd analoog de 351-356.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

25-01-2014 15:25:33
Wellie
Wellie
Weet iemand hoe het staat met de verkoop van Veolia Nederland?  

25-01-2014 16:01:27
dvdhoven
dvdhoven
Ik ben laatst een berichtje tegen gekomen dat het slecht gaat. Het lukt niet om Veolia Nederland te verkopen. Het hoofdconcern beraadt zich nu op vervolgstappen.


Dick van den Hoven
 

31-01-2014 18:09:15
john2
john2
Veolia biedt topbestuurders rechtbank Limburg treinabonnement. Bron L1 http://www.l1.nl/nieuws/241989-veolia-biedt-topbestuurders-rechtbank-limburg-treinabonnement

Laatst bewerkt door john2 op 31-01-2014 18:13, reden: Meer info er bij gezet
 

31-01-2014 18:38:39
tochjo
tochjo
Ik ben een groot voorstander van het openbaar vervoer, maar in sommige gevallen is het niet praktisch. Met de auto van Arnhem naar Maastricht is zo'n 30 minuten sneller, en dan is voor- en natransport met het ov nog niet meegerekend. Bovendien mag je dan twee keer in zes minuten overstappen en 79 minuten in een Veolia-GTW doorbrengen. Een reëel alternatief is de trein hier natuurlijk niet.  

14-02-2014 15:04:36
mren
mren
Klein off-topicberichtje: op zaterdag 26 april zal Veolia op de Miljoenenlijn en de Beatrixhaven te zien zijn.  

14-02-2014 23:45:46
sfj
sfj
Check! Geinteresseerden kunnen op de facebookpagina van Op de Rails meer info vinden. Ik heb me al opgegeven


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

22-05-2014 14:16:25
john2
john2
Provincie Limburg steekt 54 miljoen in bovenleiding Maaslijn. Dit zal dan wel te totale lengte van de Maaslijn zijn van Roermond tot Nijmegen. Dit zal dan wel ongeacht het stukje dat door Noord Brabant en Gelderland loopt. Dan zou je kunnen zeggen dat de provincie Noord Brabant en de provincie Gelderland ook een financiële bijdrage kunnen en mogen leveren. Bron Treinenweb.nl http://www.treinenweb.nl/news/4105?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Treinenweb+%28Treinenweb.nl+-+Nieuws%29

Laatst bewerkt door john2 op 22-05-2014 14:17, reden: typ fouet herstelt
 

22-05-2014 16:36:53
jorgo
jorgo
Het idee dat Veolia er dan wellicht niet meer rijdt, ontgaat de pers weer. Binnen de huidige concessie zal er geen elektrisch materieel meer rijden, denk ik zo.

Meer context dan ook hier: https://m.somda.nl/forum/14676/Concessie+Limburg+2016-2031/
 

22-05-2014 18:20:33
john2
john2
Dan heb ik wellicht de link van Treinenweb.nl in het verkeerde topic gezet. Als administratie vind dat de link in het verkeerde topic staat, dan mag het van mij verhuisd worden. Ik heb zelf niet aan het het concessie topic gedacht.  

04-07-2014 13:26:28
spotter
spotter
Gisteren uit betrouwbare bron vernomen dat Veolia vanaf september drie Lintjes van Syntus huurt en deze in gaat zetten op de Maaslijn om de grote hoop studenten weer van en naar Nijmegen te kunnen vervoeren.  

04-07-2014 13:44:31
broek53
broek53
Het lijkt mij nogal sterk dat Syntus in die periode ineens met 3 Linten minder toe kan, op hun al zeer beperkte bestand. Zouden ze niet van NSFS gehuurd/geleased worden?  

04-07-2014 14:28:57
marciekemp
marciekemp
Bij Syntus zullen deze stellen idd niet gehiurd worden daarvoor heeft Syntus te weinig staan, maar of ze bij NSFSC gehuurd worden betwijfel ik ook aangezien die eigenlijk nooit voor een korte periode treinstellen verhuren  

04-07-2014 14:34:15
Nelis
Nelis
Syntus heeft daar in ieder geval niet genoeg reserve voor om een normale dienst uit te kunnen voeren met 3 linten minder. Het lijkt mij waarschijnlijker dat het 3 ex-syntus linten zijn. Wat ik mij meer afvraag is of de lintjes de rijtijden halen , zeker in de ochtend is er eigenlijk geen ruimte voor het uitbuigen van rijtijden. Maar ik mag er vanuit gaan dat syntus hier over nagedacht heeft voor ze serieuze huur overwegen.  

04-07-2014 14:42:33
mich
mich
rijtijden geen probleem.  

04-07-2014 15:12:51
spotter
spotter
Mij is verteld van Syntus, maar als jullie zeggen dat dit niet mogelijk is kunnen inderdaad ook ex-Syntus stellen bedoeld worden. Er komen er in ieder geval wel drie.  

04-07-2014 17:12:53
dennistd
dennistd
Quote
mich (vr 04 jul 2014 14:42:33 https://m.somda.nl/forum/1538/p500119/): rijtijden geen probleem.
De baanvaksnelheid is dan ook maar 125km/h, dus een Lintje moet het makkelijk kunnen halen met 120km/h. En ook de weinige deuren hoeven geen probleem te zijn: een GTW heeft er immers niet meer (alleen de 2/8-en hebben iets meer deuren per meter)
 

04-07-2014 17:35:28
john2
john2
Quote
spotter (vr 04 jul 2014 15:12:51 https://m.somda.nl/forum/1538/p500127/): Mij is verteld van Syntus, maar als jullie zeggen dat dit niet mogelijk is kunnen inderdaad ook ex-Syntus stellen bedoeld worden. Er komen er in ieder geval wel drie.

Worden deze 3 (ex) Syntus stellen dan herkenbaar gemaakt voor de reiziger dat deze stellen voor Veolia rijden? Mat64 had ook Veolia stickers op de stellen geplakt toen er Mat64 stellen voor Veolia reden.
 

04-07-2014 18:52:43
spotter
spotter
Dat durf ik niet te zeggen. De tijd zal het leren.  

04-07-2014 23:15:44
bnv
bnv
Waarom eigenlijk geen DM 90? Eerder heeft Veolia die toch ook gehad. Vanaf september 2010 waren dat bijvoorbeeld de 3446 en de 3447 die dat extra deden. Zijn er nog andere redelijk snel beschikbaar dan de 24 stellen die nu voor Zl-Es rijden? Kan natuurlijk zijn dat dit bestand geheel is dichtgetimmerd: 3426-3440 en 3443-3449 voor Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede en de rest terzijde die daarvoor niet (meer) uit de mottenballenvloot worden gehaald.  

05-07-2014 12:36:54
dennistd
dennistd
Volgens mij zijn de lage nummers geplukt tbv de hoge nummers, dus wellicht zijn die niet rijvaardig?  

05-07-2014 22:30:50
timtrein
timtrein
Ik neem aan dat de resterende DM'90 stellen (voor zover compleet) eerst een vorm van revisie moeten hebben.  

21-07-2014 14:10:03
john2
john2
Treinkaartjes bij Veolia goedkoper dan NS. http://www.l1.nl/nieuws/262547-treinkaartjes-bij-veolia-goedkoper-dan-ns Bron website L1.  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

22-07-2014 11:42:50
thom
thom
Levert Veolia dan eigenlijk ook een wegwerp chip of ?  

22-07-2014 14:50:14
reisthijs
reisthijs
Veolia hoeft geen wegwerp chip te leveren, er zijn toch geen poortjes op Veolia-stations?

In Kerkrade zag ik vorige week dat er een poster met beslissingsschema bij de automaat hangt (om te zien bij welke automaat je het beste je vervoerbewijs kunt kopen.)
 

22-07-2014 15:06:09
dvdhoven
dvdhoven
Niet op de Veolia stations, maar ze leveren ook eigen kaartjes naar bijv. Roermond, Nijmegen en Venlo. En die stations hebben nog geen poortjes, maar wat niet is, kan nog komen.


Dick van den Hoven
 

22-07-2014 16:05:51
mren
mren
Ik geloof niet dat NS zomaar op eigen houtje poortjes mag plaatsen op 'Veoliasporen'.  

22-07-2014 16:09:19
daniel81
daniel81
Maar stel ik ga van Bmr naar Ah, moet ik dan eerst een wegwerpkaartje kopen bij Veolia en dan in Nm een nieuwe voor NS?  

22-07-2014 16:11:57
mren
mren
Niet als je bij een NS-automaat je kaartje haalt (weet niet of die in Bmr staan). Volgens mij geven Veolia-automaten alleen kaartjes voor Veolia-stations.  

22-07-2014 16:17:43
reisthijs
reisthijs
Ja, als je verder wilt met NS wordt je dus geadviseerd bij de NS-automaat een kaartje te kopen. Op de meeste Veolia-stations staat gewoon nog een NS-automaat.

Quote
mren (di 22 jul 2014 16:05:51 https://m.somda.nl/forum/1538/p502200/): Ik geloof niet dat NS zomaar op eigen houtje poortjes mag plaatsen op 'Veoliasporen'.
Nijmegen is het enige NS/Veolia-station waar NS poortjes gaat plaatsen. Dat kan misschien wel net zo als in Es, alleen NS-sporen binnen de poortjes.
 

22-07-2014 16:27:14
wilcot
wilcot
Quote
daniel81 (di 22 jul 2014 16:09:19 https://m.somda.nl/forum/1538/p502202/): Maar stel ik ga van Bmr naar Ah, moet ik dan eerst een wegwerpkaartje kopen bij Veolia en dan in Nm een nieuwe voor NS?


Als je het artikel leest zie je ook dat het alleen maar geld voor reizen op Maaslijn of Heuvellandlijn. In Tegelen staan 2 automaten en zoals eerder adviseerd de beslisboom waar je het kaartje het beste kunt kopen. Voor reizigers die alleen met Veolia rijden is het kaartje daar dus in de automaat van Veolia goedkoper.
 

22-07-2014 16:51:07
mren
mren
Quote
reisthijs (di 22 jul 2014 16:17:43 https://m.somda.nl/forum/1538/p502205/): Ja, als je verder wilt met NS wordt je dus geadviseerd bij de NS-automaat een kaartje te kopen. Op de meeste Veolia-stations staat gewoon nog een NS-automaat.

Quote
mren (di 22 jul 2014 16:05:51 https://m.somda.nl/forum/1538/p502200/): Ik geloof niet dat NS zomaar op eigen houtje poortjes mag plaatsen op 'Veoliasporen'.
Nijmegen is het enige NS/Veolia-station waar NS poortjes gaat plaatsen. Dat kan misschien wel net zo als in Es, alleen NS-sporen binnen de poortjes.

Waarbij het is Es fysiek onmogelijk is dat DB elders binnenkomt op een ander spoor, dus dat is 'gemakkelijk'. In Amf staan bijvoorbeeld ook niet voor niet CXX-palen op perronsporen 6/7.
 

22-07-2014 19:08:18
john2
john2
Een reisvoorbeeld. Als men van een station tussen Kerkrade centrum en Heerlen naar Arnhem wil reizen dan heeft men 2 stukken met Veolia en 2 stukken met NS. Te beginnen met Veolia en eindigen met NS. Dan zou men zoals ik het lees in topic dit niet lukken met een gekocht Veolia kaartje tussen Kerkrade centrum en Heerlen. Dit zou wel kunnen met een gekocht NS kaartje in een NS automaat, indien aanwezig op een van de Veolia stations. Dit is dan wel een heel gedoe!  

02-09-2014 12:49:57
ns1300
ns1300
Zoals elk jaar in september is het 's ochtends erg druk op de Maaslijn naar Nijmegen. Veolia zet nu directe bussen in tussen Boxmeer / Cuijk en de Nijmeegse campus. In het nieuwsbericht van De Gelderlander staat verder de volgende interessante passage:

"De bussen worden tijdelijk ingezet. Er worden extra treinen gehuurd; zodra die ingezet kunnen worden, wordt de busdienst weer afgeschaft."

Edit: hier het artikel. http://www.gelderlander.nl/regio/maasland/extra-bussen-tussen-boxmeer-en-cuijk-naar-de-campus-nijmegen-1.4513004

Laatst bewerkt door ns1300 op 02-09-2014 12:51, reden: link vergeten
 

02-09-2014 13:32:22
john2
john2
In het artikel staat niet van wie er gehuurd word. Ik neem aan dat het NS wordt.  

02-09-2014 13:50:03
daniel81
daniel81
Even naarboven scrollen in dit topic (posts van begin juli) en je ziet dat het hoogstwaarschijnlijk om NSFS Linten gaat  

05-09-2014 09:24:44
dvdhoven
dvdhoven
In Deventer heeft jarenlang een soortgelijke brug gestaan met bovenleiding erin.


Dick van den Hoven
 

05-09-2014 15:46:32
sjoerd
sjoerd
Ja, de noodbrug te Deventer heeft zelfs dienst gedaan tot 7-5-1982. Maar de drie rivieroverspanningen daar waren geen Callender Hamilton Bridges. Voor de zogenaamde Catherine Miller Bridge, genoemd naar de dochter van de Britse Luitenant-Kolonel der Genie die met de montage was belast, gebruikte men een drietal EST-bruggen (Everall Sectional Truss Bridges).
In Nederland waren acht Callender Hamilton Bridges voorzien; ze waren beter en vooral stijver en dat verklaart waarom ze het lang volhielden. Je kunt ze van verre herkennen door de wybertjes in het windverband. Ze waren moeilijker leverbaar dan de andere typen noodbruggen. Drie kwamen in de Moerdijkbrug, een in elk van de bruggen te Westervoort, Dordrecht en Zaltbommel en twee in de brug te Mook. Uit het feit dat op de brug te Dordrecht al bovenleiding hing, kunnen we afleiden dat dit mogelijk was. Die te Zaltbommel ging overigens niet door omdat de levertijd uitliep.
 

08-09-2014 07:01:54
mdeen
mdeen
Ik ben ook benieuwd hoe het bij Venlo opgelost gaat worden. Het oostdeel van het emplacement is uitsluitend 15 kV en de lijn uit Tegelen takt aan het 15 kV gedeelte aan. Het verlengde van spoor 4 zal op 1,5 kV gebracht moeten worden, maar dan moet je het 1,5 kV gedeelte kruisen als je van het goederenemplacement af komt. Dus het zal omschakelbaar gemaakt moeten worden.  

08-09-2014 08:42:26
nougo
nougo
Men zou..... natuurlijk 2 of 3 systeemstellen kunnen aanschaffen en inzetten.... In de aanbesteding wordt al zo'n deelserie gevraagd dus daarmee veranderen dan de verhoudingen. Dat maakt het aan de infrazijde wat minder complex. Maar dit punt lijkt mij zowel in het hele elektrificatieproces (engineering) als tijdens de dienstregeling wel het meest uitdagende van de Maaslijn.

Grtz, Noud

Laatst bewerkt door nougo op 08-09-2014 08:43
 

08-09-2014 10:37:21
plubru
plubru
De gemeente Venlo wil het goederenemplacement verplaatst zien uit het centrum naar de westkant van de maas, mocht dat gebeuren dan zijn geen omschakelbare secties of 2/3 systeemstellen nodig

Laatst bewerkt door plubru op 08-09-2014 10:38


Groeten, Peter (I've got a ticket to ride)
 

08-09-2014 12:27:41
daniel_ddr
daniel_ddr
Want? Die omschakelbare secties heb je juist nodig om elektrische treinen uit Duitsland op het goederenemplacement te krijgen waar ze van loc kunnen wisselen.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

08-09-2014 12:47:40
john2
john2
Op station Venlo weleens een goederentrein gezien vanuit Duitsland met Duitse loc op het goederenemplacement zich liet uitdrijven met de panto's omlaag tot aan het rode sein. Maar dit is al menig jaartje geleden.

Laatst bewerkt door john2 op 08-09-2014 12:48, reden: typ fout herstelt
 

08-09-2014 12:52:05
sfj
sfj
Op de goederenbundel (sp 7, 8, 10 t/m 20) is dat ook de enige manier om binnen te komen, nog steeds. Halverwege die sporen is de sluis.

Alleen spoor 1a, 2a/b, 3a, 56 en 62 zijn omschakelbaar op dit moment.

Maar als het goederenemplacement verplaatst zou worden kan je de boel anders opzetten en zijn die multicourante treinen en omschakelbare sporen niet meer nodig lijkt me.

Maar wat heeft dat verder eigenlijk allemaal met Veolia te maken? Veolia heeft een concessie en vziw is nog helemaal niet gezegd dat ze die houden tot in de periode waarin de boel onder de draad komt. Apart topic?


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

08-09-2014 13:21:14
daniel81
daniel81
Dat is er al
https://m.somda.nl/forum/14676/Concessie+Limburg+2016-2031/

Alle berichten vanaf deze kunnen daarheen verplaatst worden
Quote
cuijk (vr 05 sep 2014 09:03:41 https://m.somda.nl/forum/1538/p507056/): Het heeft er nu alle schijn van dat de Maaslijn deels verdubbeld wordt en onder draad komt. Hebben de huidige brugdelen van de Mookse Maasbrug voldoende hoogte om er rijdraad in aan te brengen? De Calender-Hamilton brugdelen lijken vrij laag. Zijn er mensen die daarover iets zinnigs kunnen zeggen?


Laatst bewerkt door daniel81 op 08-09-2014 13:22
 

08-09-2014 14:09:37
mdj
mdj
Het huidige plan schijnt te zijn dat Veolia gaat Freewheelen thv de 15kV-sporen: Vanuit Vl naar Rm: Opschakelen tot 40, stroomafnemer naar beneden, de 15kV sporen kruisen en dan weer verder.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

08-09-2014 15:33:40
Klaasje
Klaasje
Wordt dat niet een soort IC-direct-in-de-spanningssluis-verhaal?  

08-09-2014 16:58:14
daniel81
daniel81
Tsja we hebben ook al decennialang het fenomeen bovenleidingloze brug.
En ik herinner mij zeer oude foto's van station Db waar ook een kruispunt van bovenleidingen met verschillende spanningen was, dus nieuw is het niet.
Maar misschien wel de combi freewheelen met alle ETCS/ERTMS enz
 

08-09-2014 16:58:40
marciekemp
marciekemp
En dan een aanwijzing krijgen voor de overweg net na het station en daar sta je dan...  

08-09-2014 17:39:55
edje
edje
Vind het een beetje een houtje touwtje oplossing. Als je toch een station hebt, met omschakelbare bovenleiding spanning, dan moet een omschakelbare kruising toch wel vrij makkelijk te realiseren zijn.  

08-09-2014 19:23:00
rogier
rogier
Lijkt me ook een potentiële safety issue. Je bent toch afhankelijk van de oplettendheid van de mcn om de stroomafnemer omlaag te doen.
De 1735 overleefde een kennismaking met de Duitse bovenleidingspanning ook niet.


Reiziger met hoofdletter R......
 

08-09-2014 19:42:49
rick
rick
Tussendoor: De 1735 maakte geen kennis met de Duitse spanning maar kreeg een technisch mankement.  

08-09-2014 20:59:56
V64
V64
Een dive-under of fly-over voor de Maaslijn.
Duur, maar dan heb je ook een solide oplossing.
 

08-09-2014 21:51:16
jorgo
jorgo
Zoals daniel81 al aangaf, is dit alles niet des Veolia's.  

09-09-2014 09:37:08
john2
john2
Quote
V64 (ma 08 sep 2014 20:59:56 https://m.somda.nl/forum/1538/p507508/): Een dive-under of fly-over voor de Maaslijn.
Duur, maar dan heb je ook een solide oplossing.

Dus in Nederlandse bewoordingen een tunnel of brug.
 

09-09-2014 09:57:16
thom
thom
Quote
daniel81 (ma 08 sep 2014 16:58:14 https://m.somda.nl/forum/1538/p507464/): Tsja we hebben ook al decennialang het fenomeen bovenleidingloze brug.
En ik herinner mij zeer oude foto's van station Db waar ook een kruispunt van bovenleidingen met verschillende spanningen was, dus nieuw is het niet.
Maar misschien wel de combi freewheelen met alle ETCS/ERTMS enz

Db had een draaibare installatie om de bovenleiding van de tram onder de bovenleiding van het spoor te draaien, zowel tram als trein hadden dan geen onderbroken bovenleiding.
 

10-09-2014 07:08:50
mdeen
mdeen
Quote
mdj (ma 08 sep 2014 14:09:37 https://m.somda.nl/forum/1538/p507446/): Het huidige plan schijnt te zijn dat Veolia gaat Freewheelen thv de 15kV-sporen: Vanuit Vl naar Rm: Opschakelen tot 40, stroomafnemer naar beneden, de 15kV sporen kruisen en dan weer verder.


Ik mag hopen dat dit alleen in de brainstorm genoemd is.
De afstand bij spoor 3 van wissel 91 tot voorbij het 15kV gedeelte bij wissel 41A/35B is 400 meter. Dat lijkt me te ver om verstandig en zonder problemen te verwachten te gaan freewheelen.
 

10-09-2014 07:47:00
broek53
broek53
Zeker als de stroomafnemers plat moeten en de trein uit meerdere stellen bestaat.  

10-09-2014 09:17:59
mdeen
mdeen
Nee joh, dat is zelfs beter. Dan laat je van het achterste stel de stroomafnemer langer op staan en zet je die van het voorste stel al op zo gauw die onder de (juiste) draad komt. Als je een hele lange trein hebt dan kun je zelfs zonder onderbreking doorrijden.
Want zo spelen we met onze modelbaantreintjes toch ook? %03%
 

10-09-2014 10:13:55
john2
john2
Ik heb altijd gemeend dat je de stroomafnemers van meerdere gekoppelde treinstellen niet apart kon bedienen. Dat dit altijd gelijktijdig gaat. Uit de reactie van mdeen blijkt dat apart bedienen toch mogelijk is.  

10-09-2014 10:23:48
NDS
NDS
Dan snap je zijn reactie toch echt niet, lees het nog eens goed en dan vooral de laatste regel incl. smiley


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

10-09-2014 11:43:51
john2
john2
Dan heb ik de reactie van mdeen te serieus opgepakt.  

22-10-2014 18:01:12
peter023
peter023
Vandaag stond voor de stadler werkplaats in blerick een lint in de veolia huiskleur. Zag er goed uit.  

22-10-2014 21:28:57
koosmat64
koosmat64
Voor zover ik weet zouden de Linten vanaf maandag 27-10 ingezet worden. Is toevallig bij iemand bekend welke treinen deze zullen gaan rijden?  

22-10-2014 21:42:39
j.jager
j.jager
Volgensmij de spitsslag tussen Nm en Ck(32400), of de slag naar Vry(32300).  

24-10-2014 13:12:48
sfj
sfj
Aantal berichten over koppelen GTW en Lint afgesplitst, hier gaarne ontwikkelingen Veolia.
https://m.somda.nl/forum/15607/Mogelijkheid+koppelen+Lint+en+GTW/


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

24-10-2014 22:17:16
rambons
rambons
Vanavond maakten de 2 vers bestickerde Veolia Linten een testrit Br-Vry-Br, ze hebben de nummers 235 en 237 gekregen.  

27-10-2014 22:19:25
icetha
icetha
Quote
koosmat64 (wo 22 okt 2014 21:28:57 https://m.somda.nl/forum/15616/p512895/): Voor zover ik weet zouden de Linten vanaf maandag 27-10 ingezet worden. Is toevallig bij iemand bekend welke treinen deze zullen gaan rijden?


Vanmiddag werden de twee Linten ingezet in: 32349, 32355 en in 32361.
Edit: vergat ook te melden de retourritten naar Nm: 32350 en 32356.
De Linten stonden om 13.30 in Nm geheel aan de zuidkant van spoor 35.
Twee andere GTW's (voor de spitstreinen)stonden tussen de Linten en einde kopspoor.
Deze maandag werden de Linten dus als eerste in de middag ingezet, vertrek 14.24 uit Nm.

Laatst bewerkt door icetha op 28-10-2014 07:38
 

27-01-2015 13:39:09
john2
john2
Een persverklaring van de website van Veolia gehaald. Het gaat over de concessie
in Limburg. https://www.veolia-transport.nl/limburg/nieuws/nieuwsarchief/corporate/persverklaring-art_-Volkskrant/index.html