22-09-2012 18:25:22
koosmat64
koosmat64
Morgen zouden er volgens de site van Veolia extra treinen tussen Hrl en Mt gaan rijden wegens wielrennen in Vk.
Weet iemand wat die extra treinen inhouden? Neem aan dat het D-GTW's gaan worden maar weet iemand hoe lang ze bijvoorbeeld zijn en tussen welke tijdstippen ze rijden?
 

22-09-2012 21:56:12
waalkade
waalkade
Quote
ZJ37 (wo 29 aug 2012 14:36:00 https://m.somda.nl/forum/1538/p406468/): Moet je wel het materieel ervoor hebben, dat was mijn punt.
Het bestaansrecht van Veolia is dat ze zo weinig materieel hebben.
Ze komen nu al niet uit de kosten, ondanks dat een Veolia enkeltje Nm - Vl 24% duurder is dan het NS tarief.
 

22-09-2012 23:44:27
ZJ37
ZJ37
Ze schrijven toch zelf in tegen een bepaald bedrag waarbij ze een bepaalde kwaliteit beloven? Lekker goodkoop(st) voor de provincie, maar de reizigers zitten er maar mee...  

23-09-2012 07:41:52
phantom
phantom
Daar heeft men toch dit gezegde voor: Goedkoop=Duurkoop
Voor een dubbeltje op de 1ste rang zitten heeft nog nooit gewerkt,en dat zal ook niet veranderen.
Jammer genoeg dat concessies nog steeds worden weg gedaan naar de goedkoopste ipv de meest betrouwbare %03%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

23-09-2012 09:27:26
waalkade
waalkade
Ik zou Veolia zeker niet een minder betrouwbare willen noemen.
Binnen het gegeven budget doen ze het mijns inziens goed.
 

23-09-2012 11:05:03
kleine_man
kleine_man
Quote
phantom (zo 23 sep 2012 07:41:52 https://m.somda.nl/forum/1538/p410452/): Daar heeft men toch dit gezegde voor: Goedkoop=Duurkoop
Voor een dubbeltje op de 1ste rang zitten heeft nog nooit gewerkt,en dat zal ook niet veranderen.
Jammer genoeg dat concessies nog steeds worden weg gedaan naar de goedkoopste ipv de meest betrouwbare %03%


Het toont maar weer eens aan dat overheden totaal geen kaas gegeten hebben van concessie verlenen. Een goede concessie begint met een goed pakket van eisen en inhoudelijke kennis van het gebied waarin de concessie uitgeschreven wordt, of dit nu zorg of OV is.

De provincie Limburg geloofde dat Veolia in 3 maanden een nieuw materieelpark uit de grond kon stampen. Terwijl je met een beetje kennis van zaken kon aanvoelen dat dat onmogelijk is.

Betrouwbaar of goedkoop. Veolia haalt er redelijk uit wat er voor het beschikbare geld in zit. De treinen van Veolia hebben tenminste nog een toilet. Als zeikerd toch een belangrijke randvoorwaarde%08%. Ik ben te lang niet in hoge noorden geweest, maar andere concessiehouders hebben geen toilet in de trein.

Ook de opmerking van Waalkade slaat kant nog wal. Je weet nooit wat de prijsstijging bij de NS geworden was. De prijs voor een treinkaartje zal de landelijke trend moeten volgen. Is een Veoliakaartje duurder, koop je toch een NS kaartje. Als voor dat geld langer meer treinen blijven rijden is het goed besteed. Als de NS er nog gereden had waren er misschien minder treinen in de late uren zou laten rijden.
 

23-09-2012 11:06:11
thom
thom
Binnen budget ? Vandaar dat ze al een keer bij de provincie aan moesten kloppen omdat de diesel ze te duur geworden was....

En ns had ongetwijfeld ook late treinen kunnen rijden, mits je die maar subsidieerd zoals ze dat
Verder zijn die gtw's van Veolia gewoon toiletloos volgens mij...

Laatst bewerkt door thom op 23-09-2012 11:09
 

23-09-2012 11:18:59
sfj
sfj
Zitten toiletten in! Zit nu toevallig in de trein Nm-Rm heb het even gechecked voor je

Laatst bewerkt door sfj op 23-09-2012 11:19


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

23-09-2012 11:23:31
sjoerd
sjoerd
Als mijn geheugen mij niet bedriegt, reden er in de NS-tijd ooit drie treinen per uur, waarvan een sneltrein doorgaand Nijmegen - Venlo en twee stoppers Nijmegen - Venray. Venlo - Roermond was veelal een uurdienst, maar op het drukste deel van de Maaslijn was de service vergelijkbaar met die van nu.  

23-09-2012 11:30:27
sfj
sfj
Doet Veolia niet meer mee met WeekendVrij & abonnementen ? Er ging net 17 euro van m'n kaart af bij uitchecken ....


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

23-09-2012 11:31:27
john2
john2
Quote
sfj (zo 23 sep 2012 11:18:59 https://m.somda.nl/forum/1538/p410477/): Zitten toiletten in! Zit nu toevallig in de trein Nm-Rm heb het even gechecked voor je

En in de GTW van Veolia die tussen Kerkrade Centrum en Maastricht Randwyck rijden zitten toiletten in.
 

23-09-2012 11:41:19
daniel_ddr
daniel_ddr
@sjoerd: Vanaf dienstregeling 1996/1997 t/m dienstregeling 2005 reden er inderdaad drie treinen per uur op het noordelijke deel.
Bediening was toen:
- 1x/uur stoptrein Nm - Bmr
- 1x/uur stoptrein Nm - Vry
- 1x/uur stoptrein Br - Rm
- 1x/uur sneltrein Nm - Rm

In 2006 is dat verandert in:
- 1x/uur stoptrein Nm - Rm
- 1x/uur sneltrein Nm - Rm

En in 2007 bij Veolia in:
- 2x/uur stoptrein Nm - Rm
- 2x/uur spitsstoptrein Nm - Vry

Eigenlijk is er in de bedieningen dus wezenlijk niet veel verandert: Nmh en Ck zijn altijd 2x/uur bediend geweest, in 1996 - 2005 door de twee stoptreinen, in 2006 door stoptrein en sneltrein.
Grootste vooruitgang was er voor Vlb wat in de NS-tijd slechts 1x/uur bediend werd en nu bij Veolia 2x/uur overdag en zelfs 4x/uur in de spits. Voor Br kwam de verdubbeling van de frequentie via de Maaslijn al in 2006 bij NS, voor Tg en Sm pas in 2007 met de komst van Veolia.

Voor wie de precieze bedieningen door de jaren heen wil bekijken: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Maaslijn/Bediening

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 23-09-2012 11:42


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

23-09-2012 11:54:04
ZJ37
ZJ37
Op papier betere bediening door Veolia inderdaad. Maar daar hebben mensen in Ck tamelijk weinig aan als er in de spits elk kwartier een te volle trein langskomt waar ze niet meer inpassen.  

23-09-2012 12:07:11
AgentX
AgentX
Quote
sfj (zo 23 sep 2012 11:30:27 https://m.somda.nl/forum/1538/p410479/): Doet Veolia niet meer mee met WeekendVrij & abonnementen ? Er ging net 17 euro van m'n kaart af bij uitchecken ....


Welk abonnement heb je, welk traject heb je gereden, hoe laat was dat etc...
 

23-09-2012 14:14:00
mren
mren
Quote
sfj (zo 23 sep 2012 11:30:27 https://m.somda.nl/forum/1538/p410479/): Doet Veolia niet meer mee met WeekendVrij & abonnementen ? Er ging net 17 euro van m'n kaart af bij uitchecken ....

Jawel, maar bij overstap Veolia-Veolia (binnen een half uur) gaat het mis.
 

23-09-2012 14:18:53
sfj
sfj
Vreemd. Ik heb nu al in de trein van 10.08 Nm-Rm 17 euro afgetikt gezien, net voor Hrl-Mt ook weer 5 euro om 12.00. Tussendoor met NS gereisd, dat kostte niks. Weekend vrij ... Volgens mij klopt het niet.

Gisteren met Syntus ook geen kosten gerekend bedenk ik me nu, toch maandag de klantenservice maar eens bellen.

Laatst bewerkt door sfj op 23-09-2012 14:21


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

23-09-2012 14:41:52
phantom
phantom
*is die veolia meuk wel milleniumproof eigenlijk ? * %08%
Als dat wat ik nu lees over die bedragen werkelijk klopt dan snap ik niet dat veolia het zo slecht doet met materieel,voor dat geld(bij redelijke bezetting met reizigers elk weekend) moet t toch een leuke vloot materieel opleveren
Dan kan het nooit slecht gaan met je bedrijf lijkt me zo
Ben benieuwd wat de uitkomst gaat worden van dat ritje icm dat gesprek met klantenservice,lijkt me zeker handig zelfs voor mensen die vaak met dat soort ritten vandoen hebben en erg vlot van hun saldo afkomen.
*blijf dit draadje wel even volgen*


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

23-09-2012 16:06:30
j.jager
j.jager
Quote
kleine_man (zo 23 sep 2012 11:05:03 https://m.somda.nl/forum/1538/p410471/):Betrouwbaar of goedkoop. Veolia haalt er redelijk uit wat er voor het beschikbare geld in zit. De treinen van Veolia hebben tenminste nog een toilet. Als zeikerd toch een belangrijke randvoorwaarde%08%. Ik ben te lang niet in hoge noorden geweest, maar andere concessiehouders hebben geen toilet in de trein.
In dit geval is veolia niet de enige met toilet in hun treinen, ook heeft arriva in de 51 tellende treinen die in het noorden rijden ook een toilet.
 

23-09-2012 17:13:50
salieri
salieri
Ze denken tenminste in Groningen en Friesland wel na en hebben ook oog voor de klanten. Er wordt regelmatig gebruik van gemaakt.

Laatst bewerkt door salieri op 23-09-2012 17:14
 

23-09-2012 19:04:29
Masjinist
Masjinist
Als iemand geen oog voor de klanten heeft is het Arriva wel.
Geen servicemedewerkers en geen conducteurs, en iedere cent meer inkomsten gaat linea recta naar de aandeelhouders. Dat er wel of geen toilet aanwezig is zal Arriva een zorg zijn. De klanten in het noorden hebben een WC alleen te danken aan de provincie die dit opneemt in de bestekeisen van concessie.

Laatst bewerkt door Masjinist op 23-09-2012 19:05, reden: Spellingsfout hersteld
 

23-09-2012 19:13:02
salieri
salieri
Ja, maar ze hebben ze tenminste wel. Ik had moeten zeggen: gelukkig heeft de provincie oog voor zijn klanten

Laatst bewerkt door salieri op 23-09-2012 19:13
 

23-09-2012 19:19:46
Masjinist
Masjinist
Oke, ik had je dan verkeerd begrepen

Laatst bewerkt door Masjinist op 23-09-2012 19:28
 

23-09-2012 19:34:22
mich
mich
Een van de problemen is dat meer materieel inzetten geen cent meer inkomsten opleverd. Tel daarbij op dat juist het busvervoer erg verliesgevend is en je kunt geen kant op. Overigens had NS 21 Dm'90 staan voor de maaslijn, tegen 16 GTW's.  

23-09-2012 20:13:45
salieri
salieri
Quote
Masjinist (zo 23 sep 2012 19:19:46 https://m.somda.nl/forum/1538/p410536/): Oke, ik had je dan verkeerd begrepen
Nee, ik had het verkeerd neergezet. Maar ik bedoelde de provincie. Was onduidelijkheid van mijn kant
 

23-09-2012 22:18:04
ruud.h
ruud.h
Quote
ZJ37 (zo 23 sep 2012 11:54:04 https://m.somda.nl/forum/1538/p410487/): Op papier betere bediening door Veolia inderdaad. Maar daar hebben mensen in Ck tamelijk weinig aan als er in de spits elk kwartier een te volle trein langskomt waar ze niet meer inpassen.


Er rijden nu extra stoptreinen in de ochtend spits tussen Ck en Nm
deze komen leeg uit Nijmegen en gaan weer vol terug er rijden tussen 7:00 en 9:00 uur 7 treinen extra

Laatst bewerkt door ruud.h op 24-09-2012 01:23


ruud.h
 

24-09-2012 09:18:26
sik214
sik214
Quote
mich (zo 23 sep 2012 19:34:22 https://m.somda.nl/forum/1538/p410537/): Een van de problemen is dat meer materieel inzetten geen cent meer inkomsten opleverd. Tel daarbij op dat juist het busvervoer erg verliesgevend is en je kunt geen kant op. Overigens had NS 21 Dm'90 staan voor de maaslijn, tegen 16 GTW's.
21 DM90's zijn 42 bakken. 10 GTW2/8 en 6 GTW 2/6 zijn.... 42 bakken...
 

24-09-2012 10:36:46
jorgo
jorgo
Nou ja, ik zou de motorwagens ook meerekenen, worden het er 58.

Een bak van een GTW is toch niet vergelijkbaar met een bak DM'90. %03%
 

24-09-2012 10:42:02
dennistd
dennistd
10x193+6x124=2674
21*135=2835
2835-2674= 161 zitplaatsen minder bij Veolia dan bij NS op de Maaslijn
 

24-09-2012 10:42:51
mich
mich
Een bak Dm'90 passen ongeveer 2 keer zoveel reizigers, doordat je ook 2 balkons hebt en een langere bak. Zitplaatsen berekenen heeft niet zo heel veel zin, omdat het probleem zich voordoet bij grote drukte en dan doen juist de staanplaatsen er toe. Door kopjes te tellen kom je bij GTW op ongeveer 100 man per bak: http://www.flickr.com/photos/77593728@N08/8018963994/in/photostream/ lekker gezellig

Laatst bewerkt door mich op 24-09-2012 10:49
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


24-09-2012 10:48:45
dennistd
dennistd
Het lijkt me ook logisch dat er minder staanplaatsen zijn: er is minder ruimte in de gangpaden door de 2-3 opstelling, en je mist het grote sta-gedeelte met klapzitjes die een DM'90 heeft.  

24-09-2012 11:21:03
thom
thom
Quote
jorgo (ma 24 sep 2012 10:36:46 https://m.somda.nl/forum/1538/p410602/): Nou ja, ik zou de motorwagens ook meerekenen, worden het er 58.

Een bak van een GTW is toch niet vergelijkbaar met een bak DM'90. %03%

Waarom de motorwagen meetellen als deze toch geen reizigers plaats bied.. ?
 

24-09-2012 11:27:07
sfj
sfj
Er was dit weekend toch een storing, volgens de klantenservice van ns moet veolia benaderd worden ondanks het weekend-vrij contract.

Volgens de veolia klantenservice moet op mijnveolia.com een klacht ingediend worden, het regende daar meldingen. Ingevuld en afwachten hoe snel hetgeld teruggeboekt wordt ...


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

24-09-2012 11:38:52
AlbertP
AlbertP
Quote
thom (ma 24 sep 2012 11:21:03 https://m.somda.nl/forum/1538/p410613/):
Waarom de motorwagen meetellen als deze toch geen reizigers plaats bied.. ?

Omdat deze ook drie of vier staanplaatsen kan bieden blijkbaar.

Laatst bewerkt door AlbertP op 24-09-2012 11:39
 

24-09-2012 12:45:36
mvschoon
mvschoon
Quote
mich (zo 23 sep 2012 19:34:22 https://m.somda.nl/forum/1538/p410537/): Een van de problemen is dat meer materieel inzetten geen cent meer inkomsten opleverd. Tel daarbij op dat juist het busvervoer erg verliesgevend is en je kunt geen kant op. Overigens had NS 21 Dm'90 staan voor de maaslijn, tegen 16 GTW's.
Op korte termijn levert het geen extra inkomsten op, nee, maar op langere termijn zorgt de helft van de staande passagiers voor zijn eigen extra materieel (lees: de auto) en verlies je dus inkomsten....
 

24-09-2012 13:39:09
jorgo
jorgo
Quote
AlbertP (ma 24 sep 2012 11:38:52 https://m.somda.nl/forum/1538/p410620/):
Quote
thom (ma 24 sep 2012 11:21:03 https://m.somda.nl/forum/1538/p410613/):
Waarom de motorwagen meetellen als deze toch geen reizigers plaats bied.. ?

Omdat deze ook drie of vier staanplaatsen kan bieden blijkbaar.


Ironisch bedoeld. (Omdat sik214 bakken 1:1 omrekende. De motorwagens ook meerekenen zou even weinig zin hebben als ze niet meerekenen. Een kopbak lijkt net zo weinig op een DM'90-bak als een motorcaravan.)
 

24-09-2012 13:44:50
sik214
sik214
Ik gaf alleen even de nuance aan tussen aantal bakken omdat in eerste instantie de vergelijking getrokken werd in treinstellen (wat nóg verder van 'eerlijk vergelijken' af stond).  

30-10-2012 13:04:25
john2
john2
Een bericht op L1. Het spoor op de Maaslijn Nijmegen - Roermond moet in 2020 verdubbeld zijn, volgens gedeputeerde Patrick van den Broek. http://www.l1.nl/nieuws/194915-spoor-nijmegen-roermond-voor-2020-verdubbelen
Hier de video link van de TV reportage van L1. http://www.l1.nl/video/gedeputeerde-pakt-trein-29-okt-2012
Kan de administratie even naar de eerste link kijken? Want hier is iets mis meegegaan met plaatsen.

Laatst bewerkt door john2 op 30-10-2012 13:09, reden: Meer informatie er bij gezet.
 

30-10-2012 14:04:02
jbt
jbt
Is verdubbelen en elektrificeren wel de oplossing? Zou Veolia niet meer materieel (langere treinen) moeten inzetten (waarover ze - volgens mij - niet of zeer bezwaarlijk kan beschikken)? Vroeger reed hier met gemak 150 meter plan U in de spits.  

30-10-2012 14:09:25
koosmat64
koosmat64
Volgens mij heeft Veolia in de spits alle treinen in dienst en rijden alle doorgaande treinen Nm-Rm v.v tot aan Vl met dubbele stellen.  

30-10-2012 14:20:56
bnv
bnv
Leuke dingen allemaal maar wel voor de langere termijn. Zeggen de persberichten ook. (2020 of nog later). Op korte termijn zal er wat anders op gevonden moeten worden. Boxmeer-Cuijk-Nijmegen is nu overbezet en niet pas in 2020.
Resteert het probleem van de prijs. Meer materieel kost meer geld dat in de overeenkomst met de opdrachtgever(s) opgenomen zal moeten worden. De vraag is of men daartoe bereid is, of de Provincie bereid is bij te betalen en al dat soort zaken.
Iets voor DM90 dat toch de komende jaren voldoende beschikbaar is terwijl men intussen kan werken aan een langere termijnplanning met electrificatie, dubbel spoor en wat al niet meer. Als het er al van komt.
 

30-10-2012 15:09:45
mdeen
mdeen
Quote
jbt (di 30 okt 2012 14:04:02 https://m.somda.nl/forum/1538/p416945/): Is verdubbelen en elektrificeren wel de oplossing? Zou Veolia niet meer materieel (langere treinen) moeten inzetten (waarover ze - volgens mij - niet of zeer bezwaarlijk kan beschikken)? Vroeger reed hier met gemak 150 meter plan U in de spits.

3x GTW 2/8 is ook 168 meter, dus dat is het probleem niet. Maar meer dan 200 meter past er niet langs de perrons, en de meeste perrons zijn korter, zodat 3x GTW 2/8 ook het maximum is.
Dan zul je dus al een paar perrons moeten verlengen. En je kunt er gif op innemen dat de reizigersgroei zal doorzetten, dus het zal ooit spaak lopen.
Wat dat betreft zou het best interessant zijn om vanaf de Maasbrug bij Mook richting het zuiden te gaan verdubbelen. Daar is ook het grootste reizigersaanbod (met kwartiersdienst, en zelfs meer).
Dan kun je ook sneller rijden omdat je niet meer beperkt wordt door de kruisingen. En uiteraard de lijn op 140 km/h brengen.
 

30-10-2012 15:15:15
broek53
broek53
ik denk dat het nu de vierde keer is in de recente geschiedenis dat elektrificatie en (gedeeltelijke) verdubbeling van de Maaslijn in de picture komt. De laatste keer bij NS was ten tijde van de strijd om de aanleg van de A73. Toen mocht het niet (de elektrificatie) en aan dat feit dankt DM '90 voor een groot deel zijn bestaan.  

30-10-2012 19:38:37
sjoerd
sjoerd
De aanleg van een tweede spoor leidt ook tot een zeer gewilde besparing. Als er te Mook en Cuijk elk één wissel blijft liggen, kunnen vrijwel alle andere tot Blerick vervallen, met wellicht Venray als uitzondering.  

30-10-2012 19:53:02
mich
mich
Quote
mdeen 3x GTW 2/8 is ook 168 meter, dus dat is het probleem niet. Maar meer dan 200 meter past er niet langs de perrons, en de meeste perrons zijn korter, zodat 3x GTW 2/8 ook het maximum is.


3x3 bakken GTW is inderdaad het maximum, maar dat wordt nooit ingezet. De meeste treinen in de spits rijden met 5 of 6 bakken. Er is dus nog voldoende ruimte om hier wat aan te doen.
 

30-10-2012 20:04:04
admin
Moderator
admin
Quote
john2 (di 30 okt 2012 13:04:25 https://m.somda.nl/forum/1538/p416931/): Kan de administratie even naar de eerste link kijken? Want hier is iets mis meegegaan met plaatsen.
Is gefixt.


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

30-10-2012 20:19:50
Masjinist
Masjinist
2020 Provincie: We hebben toch besloten om de A73 2x3 baans te maken%08%

Laatst bewerkt door Masjinist op 30-10-2012 20:22
 

31-10-2012 01:32:04
ruud.h
ruud.h
Quote
jbt (di 30 okt 2012 14:04:02 https://m.somda.nl/forum/1538/p416945/): Is verdubbelen en elektrificeren wel de oplossing? Zou Veolia niet meer materieel (langere treinen) moeten inzetten (waarover ze - volgens mij - niet of zeer bezwaarlijk kan beschikken)? Vroeger reed hier met gemak 150 meter plan U in de spits.


Veolia heeft op de maaslijn maar 16 treinstellen tot haar beschikking
weet niet hoe dat in het zuiden is


ruud.h
 

31-10-2012 09:25:09
jbt
jbt
Het probleem lijkt dus simpelweg materieeltekort (zonder overigens hierover - voor dit moment - een waardeoordel richting Veolia of de provincie te willen geven). 3 keer GTW 2/8 in de spits is dus eigenlijk wenselijk, maar wordt in de praktijk kennelijk niet toegepast. Je kunt dan volgens mij elektrificeren en verdubbelen wat je wil, de treinen blijven vol. Misschien zou de provincie meer de focus op dit materieeltekort moeten richten.  

31-10-2012 10:20:19
john2
john2
Quote
admin (di 30 okt 2012 20:04:04 https://m.somda.nl/forum/1538/p417020/):
Quote
john2 (di 30 okt 2012 13:04:25 https://m.somda.nl/forum/1538/p416931/): Kan de administratie even naar de eerste link kijken? Want hier is iets mis meegegaan met plaatsen.
Is gefixt.

Dank.
 

31-10-2012 17:28:54
ruud.h
ruud.h
Quote
jbt (wo 31 okt 2012 09:25:09 https://m.somda.nl/forum/1538/p417087/): Het probleem lijkt dus simpelweg materieeltekort (zonder overigens hierover - voor dit moment - een waardeoordel richting Veolia of de provincie te willen geven). 3 keer GTW 2/8 in de spits is dus eigenlijk wenselijk, maar wordt in de praktijk kennelijk niet toegepast. Je kunt dan volgens mij elektrificeren en verdubbelen wat je wil, de treinen blijven vol. Misschien zou de provincie meer de focus op dit materieeltekort moeten richten.


Dat vindt ik ook al een tijd zo
want dit probleem verhelp je denk ik niet met spoorverdubbeling lijkt mij
Dus meer treinstellen zou beter zijn denk ik


ruud.h
 

31-10-2012 19:53:25
koosmat64
koosmat64
Als je dubbelspoor hebt kun je meer treinen laten rijden. Oke, er moet natuurlijk wel extra materieel worden besteld.
Nu is een kwartiersdienst niet eens mogelijk wat op de Maaslijn ideaal zou zijn.
Als je het spoor tussen Vry en Br verdubbelt is een kwartiersdienst tussen Nm en Vl al mogelijk, en een hele verbetering voor de stations Nmh, Ck en Bmr.

In een later stadium kun je je vervolgens richten om de lijn geheel dubbelsporig te maken.
Als je de lijn geheel dubbelsporig maakt kun je de gewenste sneltrein tussen Rm en Nm ook laten rijden en ben je van alle problemen af.
 

31-10-2012 21:11:17
MDDM
MDDM
Er wordt al 20-25 jaar over verdubbeling gesproken, en elke keer wordt het hem niet. Zal wel iets met kosten-baten plaatje te maken hebben.


Gr Joop mcn Lls
 

31-10-2012 21:14:48
mren
mren
Stomme discussie is dat, want bij de verbreding van de A27 heeft ook geen mens het over kosten en baten....  

31-10-2012 21:35:41
mdj
mdj
Zeker niet; files worden uitgerekend met vertragingsminuten. En aan vertragingsminuten hangt een geldbedrag. Een kilometer file op de A27 kost meer dan op de A35 bijvoorbeeld, waardoor een stookje asfalt op de A27 meer oplevert dan een strookje asfalt op de A32.

Feit blijft dat als je Mierlo=Tienray het passeerspoor een stuk langer maakt in de richting Blerick, kun je elk kwartier een trein Vl-Nm rijden. (Gebeurd nu al met de 32365/67, maar die staan stil bij Mlo)

Laatst bewerkt door spiketrain op 31-10-2012 21:43, reden: Quoot laatste bericht verwijderd.


Bij twijfel: gebruik beton.
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

01-11-2012 00:12:55
waalkade
waalkade
Voor de liefhebbers, aan station Mierlo=Tienray hangt al een poosje een te koop bord.
Feitelijk is het alleen maar druk tussen Nijmegen en Boxmeer.
Toevallig beide geen provincie Limburg.
 

01-11-2012 07:20:48
mdeen
mdeen
Quote
koosmat64 (wo 31 okt 2012 19:53:25 https://m.somda.nl/forum/1538/p417162/): Als je dubbelspoor hebt kun je meer treinen laten rijden. Oke, er moet natuurlijk wel extra materieel worden besteld.
Nu is een kwartiersdienst niet eens mogelijk wat op de Maaslijn ideaal zou zijn.
Als je het spoor tussen Vry en Br verdubbelt is een kwartiersdienst tussen Nm en Vl al mogelijk, en een hele verbetering voor de stations Nmh, Ck en Bmr.


Maar ten noorden van Venray kun je al een kwartiersdienst rijden, en dat gebeurt ook.
 

01-11-2012 08:33:45
mich
mich
Eigenlijk kun je met de huidige infra prima weg door de hele dag een kwartiersdienst uit te voeren tussen Vry en Nm. Eventueel sla je Vlb en Mook-Molenhoek dan over, dat is beide mogelijk en daarmee heb je een soort sneltrein.

Laatst bewerkt door mich op 01-11-2012 08:34
 

01-11-2012 10:08:54
dennistd
dennistd
Maar dan sta je in Venray alsnog te wachten op de volgende trein uit Nijmegen om in Venlo te komen. En volgens mij is het idee van een sneltrein juist om sneller in Venlo (en evt. ook Roermond) te zijn.  

01-11-2012 11:31:28
broek53
broek53
Zeker, maar zulks komt in de beste families voor Ik bedoel: als de maaslijn op zichzelf een kwartierdienst waard zou zijn, zou hij allang geëlektrificeerd en partieel verdubbeld zijn.  

01-11-2012 13:48:36
koosmat64
koosmat64
Quote
mdeen (do 01 nov 2012 07:20:48 https://m.somda.nl/forum/1538/p417203/):
Maar ten noorden van Venray kun je al een kwartiersdienst rijden, en dat gebeurt ook.

Klopt maar ik bedoelde een kwartiersdienst die de hele dag tot aan Vl rijdt en niet alleen in de spits tot aan Vry.
 

12-11-2012 12:44:36
john2
john2
NS en Veolia willen energie besparen. De energie die door remmen van een trein vrijkomt weer opnieuw gebruiken. Hoe dit technisch in elkaar steek weet ik ook niet. Het zou om een proef gaan. Als deze proef slaagt dan zou het systeem landelijk ingevoerd worden. Het tijdsbestek van deze proef is mij niet bekend. http://www.l1.nl/nieuws/196378-ns-en-veolia-willen-energie-besparen En nog een radiofragment. http://www.l1.nl/audio/energie-treinen-rene-beer-van-veolia-12-nov-2012 Bron L1.

Laatst bewerkt door john2 op 12-11-2012 12:48, reden: type fout hersteld.
 

12-11-2012 17:19:46
salieri
salieri
Ik weet het fijne niet van de techniek, maar gebeurt dit niet al langer bij de GTW (het terugleveren van energie aan het net)?

Ik weet wel dat de diesel GTW ook iets met de energie doet die vrijkomt bij het remmen. De overige energie (die de trein niet gebruiken kan) wordt omgezet in warmte en dat wordt via het dak (in speciale kasten) afgegeven.

Laatst bewerkt door salieri op 12-11-2012 17:20
 

12-11-2012 17:26:34
john2
john2
Die warmte zal wel in de winter voor verwarming gebruik kunnen worden. Zomers zal men die warmte wel in de buitenlucht weg laten vloeien.  

12-11-2012 18:52:24
edje
edje
Ik denk dat ze bedoelen dat bij een elektrisch treinstel de energie wordt opgeslagen in een soort grote condensator, om bij vertrek extra bij te springen, immers wordt daar nu het grootste vermogen gevraagd.  

12-11-2012 19:46:55
snowie
snowie
Remenergie terugwinnen op het spoor is niet voorbehouden aan Veolia en is al jaren actief .... zoek ff in Google op de keywords "remenergie trein terugwinnen" en je zult vele artikelen vinden  

12-11-2012 21:04:38
mich
mich
-GTW diesel doet op het moment de remenergie gebruiken voor de op dat moment draaiende electrische apperatuur, het overschot gaat naar de remweerstanden. Verwarming geschied door middel van koelwater.
-GTW electrisch kan daarnaast ook stroom terugleveren bij het remmen indien er in de buurt een ander stel optrekt.
-Eloc 189 doet bijvoorbeeld precies hetzelfde. Zo kan een remmende 189 een even verderop optrekkende sprinter van energie voorzien.
-Nu zullen ze wel gaan kijken of het mogelijk is meer met deze energie te doen, zoals opslag of teruglevering aan het net zoals bij 25kV.
 

17-11-2012 10:34:29
john2
john2
Voor de dalurenkorting moet men bij Veolia vanaf 1 januari 2013 gaan betalen. 17.50 euro per jaar. Begrijp alleen niet of Veolia een kalanderjaar bedoelt of het systeem gaat gebruiken zoals de NS het doet bij de kortingsabonnementen dat met men willekeurig in een jaar, 1 jaar korting kan kopen voor 17.50 euro. http://www.limburger.nl/article/20121117/REGIONIEUWS01/121119026/1055#Veolia_schrapt_in_2013_kortingstarief  

20-11-2012 13:16:22
waalkade
waalkade
http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ienm/documenten-en-publicaties/rapporten/2011/10/10/actieplan-groei-op-het-spoor-en-programma-hoogfrequent-spoorvevoer.html
Op bladzijde 10 staat hier dat de regionale vervoerders de kortingen van de nationale vervoerder gaan erkennen.
Wanneer ik een VDU van de NS heb, krijg ik dan die korting van Veolia voor niks op mijn 2e chipkaart?
(Saman op een chipkaart werkt niet)
 

20-11-2012 14:36:23
mren
mren
De NS VDU is ook nu toch al toch -ook verchipt- gewoon geldig bij de andere vervoerders?

Laatst bewerkt door mren op 20-11-2012 14:36
 

20-11-2012 14:52:05
AlbertP
AlbertP
Een aparte Veolia chipkaart heb je alleen nodig als je voor Veolia een apart abonnement hebt. Als je een abonnement hebt van NS, dat je bij een andere vervoerder wilt gebruiken, dan doe je dat gewoon met je NS chipkaart.

Laatst bewerkt door AlbertP op 21-11-2012 12:11
 

20-11-2012 15:13:42
jorgo
jorgo
Dat is dan nieuw, want dat heeft bij mijn weten nooit gewerkt, zoals waalkade schetst.  

20-11-2012 15:46:11
mvd
mvd
Het probleem was toch dat het VDU-abonnement van NS niet kan worden gelezen bij Veolia...  

20-11-2012 15:48:28
abbm
abbm
Waarom kan het dan wel bij Arriva?

Laatst bewerkt door abbm op 20-11-2012 15:48
 

20-11-2012 15:51:29
waalkade
waalkade
Aannemelijk omdat iedere vervoerder zijn eigen software leverancier heeft.  

20-11-2012 18:45:32
nohab
nohab
Nee, omdat de minister zo dom is geweest om de vervoerders toestemming te geven hun eigen tarieven te bepalen binnen hun concessiegebieden. En zo besluit Veolia nu om de NS-kortingkaarten niet meer geldig te verklaren in hun treinen en een eigen systeem in het leven te roepen. Scheelt de minster een hoop politieke verantwoordelijkheid ("we brengen de politiek dichter bij de burger") maar de reiziger moet het maar weer betalen.

Laatst bewerkt door nohab op 20-11-2012 18:47


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

20-11-2012 18:58:34
tochjo
tochjo
Quote
mvd (di 20 nov 2012 15:46:11 https://m.somda.nl/forum/1538/p420376/): Het probleem was toch dat het VDU-abonnement van NS niet kan worden gelezen bij Veolia...

Op 10 juli en 9 augustus reisde ik met VDU op saldo met Veolia van Nijmegen naar Nijmegen Heyendaal. Daar werd 77 cent voor afgerekend, een bedrag dat ik niet heb kunnen verklaren maar wat wel zo weinig is dat ik aanneem dat mijn Voordeelurenabonnement wel herkend is.
 

20-11-2012 20:20:16
AgentX
AgentX
Op 13 oktober reisde ik van Hrl naar Vdl en met mijn Weekend Vrij en werd er 92 ct ingehouden... Werkt dus niet overal!  

20-11-2012 20:24:22
tochjo
tochjo
Er was een tijdje terug wel een storing waardoor abonnementen niet herkend werden, maar dat zou inmiddels moeten zijn opgelost.  

20-11-2012 21:04:50
AgentX
AgentX
Ja, dat heb ik geweten! Ik hoop dat het opgelost is, want zodra ik mijn nieuwe OVC heb en het dan weer probeer en het gaat mis, begint het hele probleem weer van voor af aan...  

20-11-2012 21:05:53
mren
mren
Quote
tochjo (di 20 nov 2012 20:24:22 https://m.somda.nl/forum/1538/p420433/): Er was een tijdje terug wel een storing waardoor abonnementen niet herkend werden, maar dat zou inmiddels moeten zijn opgelost.

Volgens mij werkt overstap Veolia-Veolia binnen 35 minuten nog steeds niet goed met nieuwe abonnementen.
 

20-11-2012 21:12:05
abbm
abbm
Quote
tochjo (di 20 nov 2012 18:58:34 https://m.somda.nl/forum/1538/p420418/):
Quote
mvd (di 20 nov 2012 15:46:11 https://m.somda.nl/forum/1538/p420376/): Het probleem was toch dat het VDU-abonnement van NS niet kan worden gelezen bij Veolia...

Op 10 juli en 9 augustus reisde ik met VDU op saldo met Veolia van Nijmegen naar Nijmegen Heyendaal. Daar werd 77 cent voor afgerekend, een bedrag dat ik niet heb kunnen verklaren maar wat wel zo weinig is dat ik aanneem dat mijn Voordeelurenabonnement wel herkend is.


VDU wordt bij veolia niet herkend.

Daarnaast maakt Veolia gebruik van kilometertarieven en niet van de NS tarieven.

Op korte afstanden valt dit goedkoper uit, maar op grotere afstanden wordt het duurder.
 

20-11-2012 21:21:09
AgentX
AgentX
Quote
mren (di 20 nov 2012 21:05:53 https://m.somda.nl/forum/1538/p420441/):
Quote
tochjo (di 20 nov 2012 20:24:22 https://m.somda.nl/forum/1538/p420433/): Er was een tijdje terug wel een storing waardoor abonnementen niet herkend werden, maar dat zou inmiddels moeten zijn opgelost.

Volgens mij werkt overstap Veolia-Veolia binnen 35 minuten nog steeds niet goed met nieuwe abonnementen.


Klopt. "Free rit expired" staat er dan, en dan wordt het instaptarief afgerekend. 83 ct als ik me het goed heb herinnerd.
 

20-11-2012 21:25:46
tochjo
tochjo
Quote
mren (di 20 nov 2012 21:05:53 https://m.somda.nl/forum/1538/p420441/):
Quote
tochjo (di 20 nov 2012 20:24:22 https://m.somda.nl/forum/1538/p420433/): Er was een tijdje terug wel een storing waardoor abonnementen niet herkend werden, maar dat zou inmiddels moeten zijn opgelost.

Volgens mij werkt overstap Veolia-Veolia binnen 35 minuten nog steeds niet goed met nieuwe abonnementen.

Dat was ook niet het probleem dat ik bedoelde. Een tijdje geleden werd saldo afgeschreven bij reizigers met (bijvoorbeeld) een Dal Vrij of Weekend Vrij-abonnement in hun vrij-reizenperiode.

Quote
abbm (di 20 nov 2012 21:12:05 https://m.somda.nl/forum/1538/p420442/):
VDU wordt bij veolia niet herkend.

Daarnaast maakt Veolia gebruik van kilometertarieven en niet van de NS tarieven.

Op korte afstanden valt dit goedkoper uit, maar op grotere afstanden wordt het duurder.

Ik weet hoe de prijzen zijn opgebouwd, maar het basistarief alleen al is met 83 cent hoger dan de door mij betaalde ritprijs. Ergens moet dus wel korting verrekend zijn, lijkt me. En ik neem aan dat het niet mijn Dalkorting Oost-Nederland is dat me die korting gaf, dus dan blijft het Voordeelurenabonnement over.
 

21-11-2012 08:13:01
daniel_ddr
daniel_ddr
Tenzij je vanuit een bus kwam, dan betaal je bij Veolia (en ook bij Arriva op de MLL trouwens) niet opnieuw de 83 cent instaptarief.

@AgentX: "Free exit expired" is het, maar bij de Veolia en Arriva apparatuur (die is vrijwel gelijk) krijg je die juist als er te lang tussen een checkin en checkout op hetzelfde punt zit. Dan betaal je idd het basistarief. (Had deze situatie zelf ooit op de Qliner Gr-Ut waarbij de apparatuur op station Gr was blijven hangen... voor 83 cent naar Ut toen dus)

De overstap Veolia-Veolia die mis gaat betreft een overstap vanuit de bus op de trein waar door het gebruik van de bus-manier van betalen voor je rit het product niet herkend wordt. Als je puur op saldo met de bus naar het station reist dan blijf je na de overstap op saldo reizen en wordt niet een product aangesproken. Anders mis gaat het bv. als je met Daluren-oost naar het station reist (op product dus) en dan overstapt op de trein (waar DO niet geldig is): dan betaal je opnieuw het instaptarief.
Dat laatste is overal het geval waar je overstapt van reizen op een product op reizen op een ander product of zonder product. Bv. dus ook als je gewoon van een bus van vervoerder A met hun kortingsproduct overstapt op een bus van vervoerder B.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

21-11-2012 09:33:10
AgentX
AgentX
Quote
daniël_ddr (wo 21 nov 2012 08:13:01 https://m.somda.nl/forum/1538/p420479/): @AgentX: "Free exit expired" is het, maar bij de Veolia en Arriva apparatuur (die is vrijwel gelijk) krijg je die juist als er te lang tussen een checkin en checkout op hetzelfde punt zit. Dan betaal je idd het basistarief. (Had deze situatie zelf ooit op de Qliner Gr-Ut waarbij de apparatuur op station Gr was blijven hangen... voor 83 cent naar Ut toen dus)


Zoiets was het ja. Maar dat ging dus fout, na twee minuten uitchecken leverde mij op 14 oktober jl. dus kosten op.
 

23-11-2012 14:10:56
mdeen
mdeen
Ik zie op een foto bij Prorail dat er op het dubbelspoor stuk van de Maaslijn tussen Mo en Nm er een bord 314 met 12,5 staat (voor sein 614?).
Betekent dat dat er ook een bord 316 staat met een hogere snelheid?

Zie http://blog.prorail.nl/wp-content/uploads/2012/11/herfst-625-x-417.png
 

23-11-2012 14:24:24
MDDM
MDDM
Hoeft niet meer perse.


Gr Joop mcn Lls
 

23-11-2012 14:31:53
broek53
broek53
Quote
mdeen (vr 23 nov 2012 14:10:56 https://m.somda.nl/forum/1538/p420921/): Ik zie op een foto bij Prorail dat er op het dubbelspoor stuk van de Maaslijn tussen Mo en Nm er een bord 314 met 12,5 staat (voor sein 614?).
Betekent dat dat er ook een bord 316 staat met een hogere snelheid?
Zie http://blog.prorail.nl/wp-content/uploads/2012/11/herfst-625-x-417.png
Sein 316 ("baanvaksnelheid") is aan het uitsterven. Bij nieuwbouw en wijziging worden ze niet meer toegepast. In concreto is het bord op de foto de vervanger van een vroegere 316.

Laatst bewerkt door broek53 op 23-11-2012 14:32
 

29-11-2012 23:18:40
sjoerd
sjoerd
Met dit verschil dat het baanvaksnelheidsbord na de wisselverbinding was geplaatst, wat ook een meer correcte plek was. Als het sein namelijk groen flikkerlicht toont, voor krom berijden van de wissels en dan links naar Nijmegen, mag je dat natuurlijk niet met 125 km/h. En ja, seinbeelden overrulen borden, maar de regeltjes hieromtrent lijken met de veranderende borden mee te veranderen.
Overigens is hier qua seingevingsprincipes nog wel meer over te zeggen maar dat valt op een spotterssite wat uit de toon.
 

30-11-2012 00:14:46
waalkade
waalkade
Naast spoor 35 in Nm zijn walvoedingskasten geplaatst.
Blijven straks de stellen hier 's nachts overstaan?
Of alleen overdag tussen de ochtend en avond spits?
 

30-11-2012 00:45:10
mich
mich
Was een langere wens voor tijdens de dag.  

05-12-2012 14:28:48
john2
john2
Vanmorgen bij het Veoliasevicepunt te Heerlen voor mijn vrouw en mij een dalurenkorting voor 2013 op onze OV chipkaarten laten zetten. Nu in december 2012 een actie voor 15.00 euro voor 2013, in januari 17.50 euro voor 2013. Gelijk ook maar nieuwe busboekjes gekocht voor zuid Limburg. Ben ik door een van die busboekjes aan het lezen, lees ik dat de NS abonnementen ook op de Veoliatreinen geldig zijn. Heb ik even een Onze Vader achterste voren gebid, doe ik niet gauw. Had die klojo op het Veoliaservicepunt ook wel iets van kunnen zeggen. Voor de klantvriendelijkheid had deze meneer wel iets kunnen zeggen over de geldigheid van de NS abonnementen bij Veolia. En het systeem zo maken dat er voor trein en bus bij Veolia met korting kan reizen en een apart systeem voor bus of trein. Volgend jaar om deze tijd maar geen korting meer kopen bij Veolia. Ben ik benieuwd hoe de checkpalen van Veolia mijn OV chipkaart lezen? Denkelijk wel het produkt van Veolia wat op mij OV kaart staat en niet het kortingprodukt van de NS. Bij de Veolia treinen geld tussen 16.00 uur en 18.30 uur ook spitsuren.  

05-12-2012 14:46:20
AgentX
AgentX
Ik zou er niet te veel op hopen. Mijn NS Weekend Vrij werd op 14 oktober jl. niet door de Veolia-paaltjes te Hrl en Vdl herkend. Sindsdien kan ik dat abonnement helemaal niet meer gebruiken.

Laatst bewerkt door AgentX op 05-12-2012 14:47, reden: typo
 

05-12-2012 14:54:13
SGMm2137
SGMm2137
Je kan het voor vertrek toch uitleggen bij de conducteur? Dan zal hij het probleem vast wel kennen en begrijpen.  

05-12-2012 18:02:26
john2
john2
Quote
AgentX (wo 05 dec 2012 14:46:20 https://m.somda.nl/forum/1538/p422858/): Ik zou er niet te veel op hopen. Mijn NS Weekend Vrij werd op 14 oktober jl. niet door de Veolia-paaltjes te Hrl en Vdl herkend. Sindsdien kan ik dat abonnement helemaal niet meer gebruiken.

Als de Veolia checkpalen je NS Weekend Vrij niet herkende en onbruikbaar hebben gemaakt. Dan is het waarschijnlijk toch wel goed geweest dat ik het betaalde korting abbonnement bij Veolia heb gekocht.
 

05-12-2012 18:05:00
john2
john2
Quote
SGMm2137 (wo 05 dec 2012 14:54:13 https://m.somda.nl/forum/1538/p422862/): Je kan het voor vertrek toch uitleggen bij de conducteur? Dan zal hij het probleem vast wel kennen en begrijpen.

Als je een Veolia conducteur bedoelt, dan zie je niet zovaak een Veolia conducteur. Heb zelf maar sporadisch op de Veoliatreinen controlle gehad. Misschien die treinen van Veolia gehad waar geen controlle op was.
 

05-12-2012 18:13:53
mren
mren
Quote
john2 (wo 05 dec 2012 18:02:26 https://m.somda.nl/forum/1538/p422901/):
Quote
AgentX (wo 05 dec 2012 14:46:20 https://m.somda.nl/forum/1538/p422858/): Ik zou er niet te veel op hopen. Mijn NS Weekend Vrij werd op 14 oktober jl. niet door de Veolia-paaltjes te Hrl en Vdl herkend. Sindsdien kan ik dat abonnement helemaal niet meer gebruiken.

Als de Veolia checkpalen je NS Weekend Vrij niet herkende en onbruikbaar hebben gemaakt. Dan is het waarschijnlijk toch wel goed geweest dat ik het betaalde korting abbonnement bij Veolia heb gekocht.

Ik vind het zonde van je geld als je iets koopt wat je al had...

Laatst bewerkt door mren op 05-12-2012 18:14
 

05-12-2012 18:21:50
john2
john2
mren, herkennen de Veolia checkpalen dan de NS produkten die op mijn OV chipkaart staan, zoals mijn Voordeeluren abonnement? Toen Veolia de mogelijkheid gaf om gratis het dalurenprodukt op mijn OV chipkaart tezetten heb ik dit gedaan omdat de Veolia controleurs geen mogelijkheid hadden om met hun apperatuur de NS produkten uit telezen op een OV chipkaart. Heb ik toendertijd ook in de Veoliatreinen op schermen gelezen dat men bij Veolia een kortingsprodukt van hun op de OV chipkaart moest hebben staan. Anders was de treinreis bij Veolia niet geldig met het NS papieren kortingskaartje. Maar ja de techniek staat voor niks.  

05-12-2012 18:26:29
mren
mren
VDU weet ik niet, ik denk het wel. Maar als ik op VDU reis, koop ik een papieren kaartje met korting want dat is goedkoper bij twee vervoerders.
Nieuwe NS-abonnementen (zoals mijn DalVrij) werken min of meer goed bij Veolia.
 

05-12-2012 18:36:04
sjoerd
sjoerd
Min of meer goed is naar mijn mening slecht.
En dat je nu handig een papieren kaartje kunt kopen weet iedereen, maar het gaat er juist over dat dat straks niet meer kan.
Echte info en echte tips blijven welkom.