15-08-2011 19:19:40
mich
mich
Ja, oke 1 overweg verder.  

15-08-2011 19:42:32
kleine_man
kleine_man
Quote
maurits

Dus technisch zal het niet heel ingewikkeld zijn (buiten de kosten), ik denk dat toelatingsprocedure en allerlei vakbondsgedoe in België nog lastiger zijn.


Ook dit is makkelijker te omzeilen. Als materieel in een ander land toegelaten volgens de daar geldende procedure, dan hoeven overeenkomstige testen niet opnieuw uitgevoerd te worden als het materieel ook in een ander land voor een typegoedkeuring gaat.
 

16-08-2011 15:45:14
wilcot
wilcot
de schade van de GTW-D lijkt op het oog mee te vallen. Maar ik ben geen exper. De schade word nu niet meer afgedekt. Vl 15.40  

16-08-2011 22:03:19
luukvenlo
luukvenlo
De koppeling lijkt een beetje scheef te zitten, en er ontbreekt wat plaatwerk. zeil werd om 11.15 verwijderd door twee mcn's van veolia

Laatst bewerkt door spiketrain op 16-08-2011 22:50, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

17-08-2011 19:45:07
mdj
mdj
Van 29 augustus tot 23 december (!) zullen er 7 treinen per uur rijden op Ck-Nm.
Naast de bekende Rm-Nm en Vry-Nm, zal er een serie Ck-Nm gereden worden.

32420 - 32422 - 32424
Ck 7.56 - 8.12 - 8.26
Mk 8.01 - 8.17 - 8.31
Nmh 8.06 - 8.22 - 8.36
Nm 8.12 - 8.27 - 8.42

Het materieel zal als LM naar Ck gereden worden, ze staan niet in de reisplanner iig.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

17-08-2011 21:54:27
Geerrritt
Geerrritt
Neem aan dat er dan weer een aantal DM'90s gehuurd worden?%02%  

17-08-2011 22:10:27
WesselE
WesselE
Ik gok eerder dat Veolia extra treinen rijdt om de drukte beter te spreiden over de beschikbare stellen.


'Okeh'
 

17-08-2011 22:31:43
jeanpierre
jeanpierre
Quote
Geerrritt (wo 17 aug 2011 21:54:27 https://m.somda.nl/forum/1538/p350952/): Neem aan dat er dan weer een aantal DM'90s gehuurd worden?%02%
Nee, gaat gewoon met bestaand materieel gebeuren (althans, volgens de theorie )
 

18-08-2011 00:43:59
lw-o
lw-o
hmm dan maar hopen dat het schadestelletje snel gefixt is.

maar LM Nm-Ck? why..
als je dan toch een stel, een machinist en een pad hebt kun je net zogoed reizigers meenemen... wordt heijendaal ook weer iets beter bediend vanuit Nm
 

18-08-2011 01:00:32
bloober
bloober
Misschien dat de rijtijden niet gehaald worden met stop in Heyendaal en Mook? En een rechtstreekse trein Nm-Ck lijkt me erg verwarrend voor reizigers, want op dat traject rijdt al jaren geen sneltrein meer.


Groetjes, Bloober
 

18-08-2011 01:15:18
ruud.h
ruud.h
Sneltreinen hebben nooit in Ck gestopt altijd in Bmr.


ruud.h
 

18-08-2011 01:27:31
ruud.h
ruud.h
Quote
john2 (vr 15 jul 2011 19:27:15 https://m.somda.nl/forum/1538/p345985/): Vandaag met Veolia gereisd op de Heuvellandlijn. Op een informatie scherm, ik weet niet hoe de krengen precies heten, stond duidelijk te lezen dat het voordeeluren abonnement van de NS niet geldig is bij Veolia. Als men bij Veolia met korting reist dat men dan het dalurenprodukt van Veolia op de OV chipkaart geladen moet hebben. In een topic, als ik het goed heb, heb ik eens gelezen dat de controlleurs van Veolia met hun apperatuur het voordeeluren abonnement niet kunnen uitlezen. Dus bij een papieren treinkaartje en op saldo reizen bij Veolia, als men met korting reis een dalurenprodukt van Veolia op de OV chipkaart hebben.


Laatst een keer met de Ov-chipkaart gereisd en ik had controle gehad en ze zeiden er niets van dat hij niet geldig is ik heb gewoon op de voordeelurenkaart van NS Gereisd toen en ik heb de Veolia daluren er ook op zitten hoor.


ruud.h
 

18-08-2011 06:48:06
ZJ37
ZJ37
Als ik die dienstregeling zo eens bekijk van die drie treinen Ck-Nm (wat overigens een prima idee is), kan het niet anders zijn dat je hiervoor drie extra stellen nodig hebt. Of het moet zijn dat er gekeerd wordt op en van treinen die naar en uit Rm gaan en komen. Maar dan nog heb je extra mat nodig.  

18-08-2011 07:17:38
sik214
sik214
Waren er vorig seizoen (sep-dec) ook geen extra treinen van Ck naar Nm? Waar toen de 3446 en 3447 voor gehuurd zijn?  

18-08-2011 08:09:51
wilcot
wilcot
dat zijn bussen geweest. De DM'90 waren voor de GTW-D die naar de heuvellandlijn was en reden de spitstreinen.  

18-08-2011 11:38:36
daniel81
daniel81
Quote
ZJ37 (do 18 aug 2011 06:48:06 https://m.somda.nl/forum/1538/p350980/): Als ik die dienstregeling zo eens bekijk van die drie treinen Ck-Nm (wat overigens een prima idee is), kan het niet anders zijn dat je hiervoor drie extra stellen nodig hebt. Of het moet zijn dat er gekeerd wordt op en van treinen die naar en uit Rm gaan en komen. Maar dan nog heb je extra mat nodig.

De logica lijkt mij dat de maximale capaciteit nodig alleen nodig is op Ck-Nm en dus voortaan ook alleen dáár geboden wordt. Dus op Vl-Ck kun je met kortere treinen af dan nu.
 

18-08-2011 12:00:39
ZJ37
ZJ37
Het is alleen de vraag of iedereen met die extra treinen mee zal gaan. Ze zijn namelijk 4 minuten achter de reguliere trein ingelegd. Ik vermoed dat er twee stellen leeg van Nm naar Ck komen t.b.v. de eerste twee extra treinen.

De derde trein 32424 zal wel mat krijgen uit 32225 dat in Ck een stel aftrapt. Hopelijk maken ze dan niet de fout om dit op spoor 1 en 2 te doen (ivm de ligging van het bewaakte overpad en de erachter staande seinen). Dus zal op spoor 3 moeten.
 

18-08-2011 13:47:46
roosendaal
roosendaal
Het volgende is bedacht:

Trein 84020 (vertrek 7.33 uur) Nijmegen-Cuijk (aankomst spoor 3), daar splitsen in de 32420 en de 32422.

Omtrent de 32424 is je conclusie juist. De 32225 krijgt een extra stel mee en splitst in Cuijk in de 32225 (v) en de 32424 (a).
 

18-08-2011 13:52:08
ZJ37
ZJ37
Gaat 32225 dan wel naar spoor 3 in Ck?  

18-08-2011 14:34:48
roosendaal
roosendaal
Mag ik hopen, bij binnenkomst op spoor 2 zit je met het overpad welke je niet kan aanrijden tijdens het keren naar Nijmegen. Het kan natuurlijk wel, maar dan door een seintechnische aanpassing in het plan door de treindienstleider. Alleen in zo'n druk dienstregelingmoment zit je er niet op te wachten.

Overigens in de reisplanner kan ik 32225 niet vinden, of ik doe kennelijk iets fout!

Laatst bewerkt door roosendaal op 18-08-2011 14:35
 

18-08-2011 14:59:13
reisthijs
reisthijs
Je doet niets fout, er zit kennelijk een foutje in de reisplanner waardoor de 32225 niet getoond wordt... (misschien is dat splitsen te ingewikkeld?)

Trein 32424 vertrekt in ieder geval wel van 3 in Ck.
 

18-08-2011 17:35:09
mich
mich
Quote
sik214 (do 18 aug 2011 07:17:38 https://m.somda.nl/forum/1538/p350981/): Waren er vorig seizoen (sep-dec) ook geen extra treinen van Ck naar Nm? Waar toen de 3446 en 3447 voor gehuurd zijn?


Ja, is ook vorig jaar een tijdje geweest.
 

19-08-2011 10:59:58
klaass16
klaass16
Het zelfde had stel 10318 van Arriva,, qua schade dan enzo..

Stel 7206 (veolia) en 10318(arriva) zijn op de zelfde manier beschadigt geraakt,, de 10318 had ook het hele front eraf, net zoals de 7206

Laatst bewerkt door klaass16 op 31-08-2011 09:48


http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/
 

19-08-2011 11:08:01
ZJ37
ZJ37
 

19-08-2011 14:27:27
WesselE
WesselE
Klaas verwijst vast naar het schadestel. Of dat hier relevant is blijft voor mij een raadsel.


'Okeh'
 

30-08-2011 00:05:25
j.jager
j.jager
Het betreffende stel n.l. de 7206 heb ik gister weer zien rijden.  

30-08-2011 21:09:47
mich
mich
Ja, stel heeft een nieuw neusje. Nog zonder Veolia logo erop.  

30-08-2011 22:07:49
j.jager
j.jager
Idd. De botsneuzen zagen er ook vrij schoon uit waarvan ik me afvraag of die ook nieuw zijn, en er zal ook iets met de koppeling gedaan zijn aangezien die ook beschadigd was.  

31-08-2011 17:06:37
edje
edje
denk dat de koppeling vervangen is voor een mooi nieuw fris exemplaar.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


05-09-2011 12:33:11
john2
john2
Vamorgen weer problemen met overvolle treinen bij Veolia op de Maaslijn richting Nijmegen. http://www.l1.nl/L1NWS/_pid/links4/_rp_links4_firstElementId/1_5377276/_rp_links4_hasclickpage/1_1013 En een link van een radiointerview met Charles Hermans namens Veolia aan het woord. Veolia spreekt van overmacht. http://www.l1.nl/popups/mediaplayerpopup/_rp_comm_lsvideoId/1_5378446

Laatst bewerkt door john2 op 05-09-2011 14:58, reden: Meer informatie er bij gezet.
 

05-09-2011 16:44:18
edje
edje
oorzaak een vertraagde trein.... vertraagd of niet het aantal reizigers wat mee moet op een dag zal daardoor echt niet veranderen.  

05-09-2011 16:48:03
john2
john2
En die vertraagde trein had weer temaken met het hoeveelheid reizigers aanbod.  

05-09-2011 17:12:44
salieri
salieri
Ach, we kunnen het wel blijven melden. Maar bij veolia is het toch een blijvend probleem, vooral na de zomervakantie...  

05-09-2011 17:32:44
kevinevers
kevinevers
Overmacht vind ik wel heel gemakkelijk gezegd.. Ze moeten gewoon voor voldoende materieel zorgen.  

05-09-2011 18:37:33
mich
mich
Regelmatig terugkerende overmacht. Kan Veolia ook niks aan doen, dat er reizigers zijn voor 25 treinstellen en ze er maar 16 hebben.  

05-09-2011 18:44:24
salieri
salieri
Ze hebben gewoon veel te krap gekocht. Arriva heeft namelijk wel genoeg treinstellen.  

05-09-2011 19:00:05
j.jager
j.jager
Maar in de spits word dan we zo goed als alles ingezet. Als alles op de goede locatie is ingepland dan hoort er 1 a 2 op reserve te staan en in het ergste geval staat er geen stel op reserve.  

05-09-2011 19:05:11
edje
edje
Volgens mij als je 4 extra stellen neemt, je dan een veel betrouwbaarder dienstuitvoering krijgt. In de spits een goede aanvulling, en buiten de spits genoeg reserve om het onderhoud ook fatsoenlijk op peil te houden.
Want de treinstellen, die niet voor 30 jaar lang gebouwd zijn, worden er ook niet jonger op. En de eerste revisietermijnen zullen ook wel een keer komen.
 

05-09-2011 19:07:42
broek53
broek53
Dat je met meer materieel meer plezier hebt en een hoop betrouwbaarheid in je dienstuitvoering, is een waarheid als een koe.
Het bedrag dat vier extra stellen kosten in aanschaf en onderhoud staat echter ook als een huis. En met datzelfde gegeven tobt elk zichzelf respecterend vervoerbedrijf, tot NS aan toe...
 

10-11-2011 13:33:17
john2
john2
In de link zit een audiofragment over dat Veolia weer de dagkaart bij hun wilt invoeren. Veolia was door de afschaffing van de dagkaart klanten kwijt geraakt die niet aan de OV chipkaart wilde. En die klanten wilt Veolia weer terug zien tekrijgen. http://www.l1.nl/popups/mediaplayerpopup/_rp_comm_lsvideoId/1_5459428
In de volgende link een uitgebreider TV verslag van L1 over de herinvoering van de dagkaart bij Veolia. http://www.l1.nl/popups/mediaplayerpopup/_rp_comm_lsvideoId/1_5459470

Laatst bewerkt door john2 op 10-11-2011 13:39, reden: Meer informatie er bij gezet.
 

10-11-2011 14:16:23
kevinevers
kevinevers
Daarbij aanvullend dat de dagkaarten natuurlijk weer een stukje duurder worden...  

11-11-2011 15:35:03
john2
john2
Veolia directeur Rene de Beer bij TV Limburg in het programma Limburg vandaag. In dit programma wordt hij geinterviewd door Joes Boonen. Over het tijdelijke herintroductie dagkaarten in Limburg. http://www.tvl.nl/nl/programmas/limburg-vandaag/rubrieken/gasten/tijdelijke-herintroductie-dagkaarten-in-limburg/
Onder het video gedeelte staat ook nog een tekst over het onderwerp wat in het interview besproken wordt.

Laatst bewerkt door john2 op 11-11-2011 15:44, reden: type fout hersteld.
 

15-11-2011 22:32:46
waalkade
waalkade
Weer een klein bugje ontdekt op de OV-Chip.
NS automaat geeft aan bij uitlezen producten:
Veolia Transport Nederland product.
Bij het Veolia loket laten uitlezen, geldig tot 28-10-2011.
Niet geldig dus. Meteen maar even bij het loket voor niks de kortingspropositie erop laten zetten zodat mijn VDU bij Veolia geldig is.
 

17-11-2011 10:13:03
jorgo
jorgo
Hier zie je de uitleg van de Veoliakaartjes die (weer) zijn ingevoerd nu blijkt dat de chipkaart klanten kost.
http://www.veolia-transport.nl/vervoerbewijzen/vervoerbewijzenLimburg/veoliakaartsoorten/

Het zijn er meer dan voorheen en in totaal precies 20 varianten. Op zich lovenswaardig, maar het 1 kaart idee wordt weer verder afgebroken. Met als gevolg:

- klanten moeten wel heel goed weten wat aan te schaffen om zo goedkoop mogelijk uit te zijn.
- het zijn voor zover ik weet geen chipkaartjes met verplicht in- en uitchecken, waardoor het reizigers tellen weer onnauwkeuriger wordt.
- chauffeurs moeten weer een stapel drukwerk en een grotere hoeveelheid cachgeld meenemen.

O, had men toch beter over die chipkaart nagedacht.
 

17-11-2011 11:39:15
berkel73
berkel73
Hm, logisch: als je in de daluren een retourtje Maastricht-Aachen wil maken kun je een "Veolia Retour lijn 50" à 8 euro kopen, maar ook een daldagkaart Zuid-Limburg bus/trein voor 7 euro. Die laatste heeft als één van de eigenschappen "geldig als retour op een grensoverschrijdende rit".  

17-11-2011 11:58:42
timtrein
timtrein
Twintig varianten?? Ze zijn gek... in noordoost (GD) hebben we er drie, buurtbuskaartjes even niet meegerekend.  

17-11-2011 18:07:56
eix
eix
Hoe tel je 20 varianten?

Ik tel een:

- Streekritkaartje
- Stadsritkaartje; 2 varianten (spits en dal)
- Dagkaart Zuid-Limburg bus; 2 varianten (spits en dal)
- Dagkaart Zuid-Limburg bus/trein; 2 varianten (spits en dal)
- Dagkaart Noord-Limburg bus, 2 varianten (spits en dal)

Dat zijn in feite vijf kaartsoorten en in totaal negen varianten.

Laatst bewerkt door eix op 17-11-2011 18:08
 

17-11-2011 23:33:13
mich
mich
Het is dus blijkbaar zo ingewikkeld dat jij niet eens alle varianten gevonden hebt

Laatst bewerkt door mich op 17-11-2011 23:33
 

25-11-2011 11:20:28
john2
john2
De Pvda in het Limburgs Parlement wil een extra spoorbaan (lees verdubbeling) tussen Venlo en Nijmegen. De partij maakt zich zorgen over overvolle treinen op de Maaslijn. Volgens Statenlid Lia Roefs is een extra spoorbaan nodig om het probleem op telossen. Vervoerder Veolia heeft op de Maaslijn al extra treinen ingezet, maar volgend Roefs is de capaciteit nog steeds onvoldoende. De PvdA heeft vragen gesteld aan het college van Gedupeerde Staten. http://www.l1.nl/L1NWS/mediaplayerpopup/_rp_comm_lsvideoId/1_5475181
Bron L1

Laatst bewerkt door john2 op 25-11-2011 11:41, reden: Meer informatie er bij gezet.
 

25-11-2011 12:12:18
jorgo
jorgo
@ eix een week na dato: klap ook eens alle menu's eronder open! Dat zijn ook allemaal tickets die niet met het standaardtarief/de chipkaart van doen hebben. Als je alle prijsvarianten optelt, kom je op 20.  

25-11-2011 12:25:34
stockcarf1
stockcarf1
En dan heb je ook nog zoiets als het EUREGIO-TICKET  

25-11-2011 13:57:27
sjoerd
sjoerd
Lia Roefs, de gedeputeerde die de vragen heeft gesteld over de eventuele verdubbeling van het spoor tussen Nijmegen en Venlo, is niet geheel juist ingelicht. Ze stelt dat Nijmegen - Venlo ooit al dubbelsporig is geweest. Dat is onjuist; alleen het gedeelte Nijmegen - Mook is dubbelsporig, de rest is altijd enkelsporig geweest, met inhaalsporen bij de stations. Het bovenstaande geldt ook voor Roermond - Venlo.
Maar zoals vele enkelsporige lijnen in ons land is de lijn wel aangelegd als hoofdspoorweg op een voor dubbelspoor geschikt trace en zijn alle duikers, bruggenhoofden en onderdoorgangen geschikt voor dubbelspoor. Ook de pijlers van de Maasbrug bij Mook zijn geschikt voor dubbelspoor. Men heeft er wel eens een fietspad naast willen leggen en naar ik meen loopt dat project nog.
Het verdubbelen van het spoor zal een aantal wissels gaan kosten en een aantal haltes aan de vrije baan opleveren. Wellicht blijven er, gezien het huidige beleid, alleen te Boxmeer en Venray overloopwissels over en blijft de Maasbrug enkelsporig, zodat hier aan weerszijden ook nog wissels blijven. Het baanlichaam is nog zo goed en onaangetast dat er zo een tweede spoor op kan worden aangelegd.
 

25-11-2011 15:07:47
ZJ37
ZJ37
Ik begrijp werkelijk niet het verband tussen het verdubbelen van de spoorlijn en de overvolle treinen. Maar ik denk dat de politiek die zelf ook niet helemaal doorheeft...  

25-11-2011 15:19:08
sjoerd
sjoerd
Op zich, ben ik met je eens, is dat er niet meteen: met perronverlengingen en enkele bakken meer kunnen we voorlopig een beetje uit de voeten. Als je sneltreinen wilt gaan rijden, en dat wil men omdat er kennelijk veel reizigers het gehele stuk Nijmegen - Venlo (of nog verder) reizen, dan wordt het anders. Ook op Zwolle - Emmen en Leeuwarden - Groningen was het zelfs voor de spitssneltreinen nodig het enkelspoor te verdubbelen.
Een kwartierdienst op enkelspoor kan alleen (maar blijft kwetsbaar, zeker bij te lange stationnementen omdat er teveel reizigers zijn) met meer wisselplaatsen en dan nog blijft de dienst relatief traag en daardoor alleen geschikt voor kortere afstanden (Gorinchem - Dordrecht, en straks Zevenaar - Doetinchem).
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

25-11-2011 15:36:13
mich
mich
In de spits rijden de doorgaande treinen met 5-6 bakken. Dat kan nog verlengd worden naar 8/9 met alleen extra materieel.  

25-11-2011 15:37:49
ZJ37
ZJ37
En volgens mij zijn daar geen extra sporen voor nodig, zoals men bij de politiek betoogt.  

25-11-2011 15:38:58
mich
mich
Hoogstens een opstelspoor  

25-11-2011 15:39:49
eix
eix
Quote
jorgo (vr 25 nov 2011 12:12:18 https://m.somda.nl/forum/1538/p366896/): @ eix een week na dato: klap ook eens alle menu's eronder open! Dat zijn ook allemaal tickets die niet met het standaardtarief/de chipkaart van doen hebben. Als je alle prijsvarianten optelt, kom je op 20.

Het lijkt mij niet meer dan logisch dat de Veolia ritkaartjes vervallen. Dat zijn immers juist de tickets die in combinatie met de OV-Chipkaart leiden tot verlies. Het Veolia retour Lijn 50 is eveneens ingevoerd vanwege de OVC perikelen. Een Daldagkaart Zuidlimburg Bus/Trein zal met €7,- goedkoper zijn dan dit ticket.

Op de website is inderdaad niet duidelijk aangegeven of en zo ja welke tickets op 27-11 vervallen. Dat schept verwarring.

Laatst bewerkt door eix op 25-11-2011 15:41
 

25-11-2011 18:33:13
john2
john2
Sjoerd even een reactie op je bericht van vandaag om 13:57:27 over gedeputeerde Lia Roefs, zonder je bericht te quoten vanwege de omvang hiervan, voor plaats tebesparen. Op 24 november was er ook bij L1 een TV reportage over de verdubbeling van de Maaslijn tussen Venlo en Roermond. Deze reportage niet op de website van L1 terug kunnen vinden, anders had ik wel een link geplaats. Heb L1 wel gemaild of hun mij een link willen doen toekomen. Of ze het doen is een vraag. In deze reportage hadden ze het ook erover wat in het radiointerview werd aangehaald, dat de Maaslijn tussen Venlo en Roermond voor de oorlog dubbel sporig is geweest. In de oorlog zou de bezetter van de Maaslijn enkelspoor hebben gemaakt. In de TV reportage haalde ze nog aan, door dat de Maaslijn dubbelsporig is geweest, de grond voor de Maaslijn weer dubbelsporig temaken reeds aanwezig is. En hierdoor geen dure en langdurige grondonteigeningen hoefde tegebeuren.  

25-11-2011 19:40:59
mich
mich
De maaslijn heeft lange inhaalsporen gekent, geen echt dubbelspoor.  

06-12-2011 20:04:12
peter023
peter023
Op L1 wordt gemeld dat veolia het hele openbaar vervoer van Limburg inclusief de heuvellandlijn en de maaslijn in de verkoop. dit vanwege de schulden bij veolia.
http://www.l1.nl/L1NWS/_pid/links4/_rp_links4_firstElementId/1_5491317/_rp_links4_hasclickpage/1_1013
 

06-12-2011 20:07:41
woepje
woepje
Nou NSR, biedt u maar

Maar even serieus, ze gaan de boel dus verkopen. Fraai%03% Zou Arriva hier willen rijden misschien? Die is dan hard op weg om zijn positie dan te versterken in het trein/bus wereldje. Alhoewel Arriva elders in het land ook al meer aan de slag gaat met andere concessies, dus het sowieso al drukker krijgt.
 

06-12-2011 20:26:11
koosmat64
koosmat64
Ik ben hartstikke verbaasd dat Veolia hier weg gaat

Maar het is wel te hopen dat als er een nieuwe vervoerder komt de boel erop vooruit gaat.
 

06-12-2011 20:31:08
oudeaap
oudeaap
Vraag ik me af of ze concessie alleen verkopen voor geld of dat ze ook al het materieel kwijt willen. Voor het spul dat enkel in Nederland kan rijden zal dat wel het geval zijn zoals de bussen, maar misschien zijn die GTWs nog wel ergens te slijten.  

06-12-2011 20:33:45
woepje
woepje
En als bijvoorbeeld Arriva de boel zou overnemen, kunnen zie die GTW's dan ook niet overnemen. Arriva houdt van GTW's. Dus gewoon opnieuw laten overspuiten of bestickeren en gaan met die meuk? Ik denk vast te simpel  

06-12-2011 20:34:54
daniel81
daniel81
Ik mag toch aannemen dat niet alle concessies los verkocht gaan worden %06%
Ze zullen het bij voorkeur aan een grote partij willen verkopen, misschien niet eens een vervoerder.
De kans dat het Arriva wordt, lijkt mij vrij klein, daar gaan de Europese en lokale kartelwaakhonden ongetwijfeld een stokje voor steken.
 

06-12-2011 20:46:50
ZJ37
ZJ37
Quote
peter023 (di 06 dec 2011 20:04:12 https://m.somda.nl/forum/1538/p368466/): Op L1 wordt gemeld dat veolia het hele openbaar vervoer van Limburg inclusief de heuvellandlijn en de maaslijn in de verkoop. dit vanwege de schulden bij veolia.
http://www.l1.nl/L1NWS/_pid/links4/_rp_links4_firstElementId/1_5491317/_rp_links4_hasclickpage/1_1013
Schulden? Hoe kan dat nou... Misschien te scherp ingeschreven om de concessie binnen te halen? Leuk dat je over de ruggen van werknemers de boel te koop gaat zetten. Het blijft toch wat geweldigs, dat OV slijten op de markt en je ziet weer wat ervan komt... /zeurmodus uit/
 

06-12-2011 21:04:40
jeanne
jeanne
Natuurlijk kan ik het bij het verkeerde eind hebben en dan hoor ik het graag, maar volgens mij zijn de GTWs van Veolia vanwege die financiële problemen al een tijdje terug verkocht aan een leasebedrijf en huurt zij deze nu terug.  

06-12-2011 21:14:19
jeanpierre
jeanpierre
Quote
daniel81 (di 06 dec 2011 20:34:54 https://m.somda.nl/forum/1538/p368473/): Ik mag toch aannemen dat niet alle concessies los verkocht gaan worden %06%
Ze zullen het bij voorkeur aan een grote partij willen verkopen, misschien niet eens een vervoerder.
De kans dat het Arriva wordt, lijkt mij vrij klein, daar gaan de Europese en lokale kartelwaakhonden ongetwijfeld een stokje voor steken.
Een concessie mag niet zomaar verkocht worden. In (bijna) elke concessie staat wel een artikel dat verkoop aan een andere partij niet zomaar mag zonder instemming van de concessieverlener. Europees gezien zal verkoop aan Arriva niet zo'n probleem zijn, maar in Nederland wordt Arriva dan inderdaad wel erg dominant. Er kan ook een constructie uitkomen zoals bij overname van Arriva door de DB. In Duitsland mocht dat niet, dus daar hebben de Italiaanse spoorwegen Arriva overgenomen.
 

06-12-2011 21:29:27
thom
thom
Volgens mij gaat het ook helemaal niet over verkoop van de consessie, maar gaat gewoon het hele bedrijf Veolia NL in de verkoop...  

06-12-2011 21:35:56
ZJ37
ZJ37
Komt dat dan uiteindelijk niet op hetzelfde neer?  

06-12-2011 21:47:23
raymond16
raymond16
Het is niet puur Veolia NL wat hier gesuggereerd wordt. Het gaat om de gehele Transporttak van Veolia die wereldwijd actief is. Heeft dus niet zozeer met een slecht lopende concessie hier in NL te maken. De link in het L1 artikel richting het Limburgse vervoer vind ik dan ook wat voorbarig.

Laatst bewerkt door raymond16 op 06-12-2011 21:47
 

06-12-2011 22:26:17
reisthijs
reisthijs
Ik lees niets raars in dat artikeltje van L1, het zijn vooral de reacties hier die nogal voorbarig zijn.
Het Franse Veolia Transport krijgt mogelijke dus een nieuwe eigenaar daar zullen we hier in Nederland zeker op korte termijn niets van merken. Zoals de verkoop van het Britse Arriva vrij weinig invloed heeft gehad op de Nederlandse activiteiten van dat bedrijf.
 

07-12-2011 07:32:40
maxime
maxime
Zie ook het artikel op nieuwsbladtransport.nl: http://www.nieuwsbladtransport.nl/Modaliteiten/Spoorvervoer/ArticleSpoorvervoer/tabid/145/ArticleID/21752/ArticleName/Veoliawiltransporttakafstoten/Default.aspx  

07-12-2011 10:01:45
mich
mich
Quote
ZJ37 (di 06 dec 2011 20:46:50 https://m.somda.nl/forum/1538/p368476/):
Quote
peter023 (di 06 dec 2011 20:04:12 https://m.somda.nl/forum/1538/p368466/): Op L1 wordt gemeld dat veolia het hele openbaar vervoer van Limburg inclusief de heuvellandlijn en de maaslijn in de verkoop. dit vanwege de schulden bij veolia.
http://www.l1.nl/L1NWS/_pid/links4/_rp_links4_firstElementId/1_5491317/_rp_links4_hasclickpage/1_1013
Schulden? Hoe kan dat nou... Misschien te scherp ingeschreven om de concessie binnen te halen? Leuk dat je over de ruggen van werknemers de boel te koop gaat zetten. Het blijft toch wat geweldigs, dat OV slijten op de markt en je ziet weer wat ervan komt... /zeurmodus uit/


staat het personeel nou niet echt van te kijken hoor.
 

07-12-2011 10:05:47
john2
john2
Als Veolia de hele handel nu in de verkoop doet, dan snap ik de berichtgeving niet dat Veolia consessie wil doen op Limburgse spoorlijnen die NS nou nog exploteerd. Ik weet nu of de verkoop ook voor de lijnbussen geld die Veolia nu exploteerd.  

07-12-2011 10:07:19
mich
mich
Dat komt omdat Veolia transport nederland ambities heeft, en Veolia Frankrijk blijkens de berichten dus van de transporttak af wil.  

07-12-2011 12:34:19
waalkade
waalkade
Het wachten is op de berichten over CXX.
Vooral in de dalperioden zij de vervoersontwikkelingen dermate dramatisch dat afstoten voor de hand ligt.
 

07-12-2011 13:10:41
eix
eix
Connexxion is een onderdeel van VeoliaTransdev.

Verder heb ik niet de indruk dat dit soort beslissingen worden genomen enkel omdat een bepaalde concessie iets minder loopt. Veolia is actief in heel veel landen en de Veolia Holding is nog groter. Dit is een verandering in bedrijfsstrategie op een niveau waar Nederland een druppel op een gloeiende plaat is.

Laatst bewerkt door eix op 07-12-2011 13:14
 

07-12-2011 13:20:27
sjoerd
sjoerd
@John, om plaats te besparen, geen quote.
John heeft het over het hardnekkig misverstand in de politiek dat de Maaslijn dubbelsporig zou zijn geweest. Nu komt er zelfs een verhaal bij, namelijk dat op last van de bezetter in WO II het tweede spoor zou zijn opgebroken. Dit is ook onjuist.
De baan is aangelegd als dubbelsporige hoofdspoorweg, dat wil zeggen dat de ondergrond geschikt is voor dubbelspoor. Daarom is er ook plaats voor, zonder grond te onteigenen (even afgezien van slordig geplaatste geluidsschermen en ten ondergegane grenspalen).
Als tekenaar en co-auteur van het standaardwerk De Spoorwegen in Oorlogstijd van wijlen Cees Huurman kan ik zeggen dat elke opgebroken meter spoor, elk wissel en elk sein exact met naam en toenaam bekend zijn. Op de enkelsporige Maaslijn konden geen meter spoor en geen wissel worden gemist.
Overigens: er zijn in de jaren 70 en 80 en zelfs onlangs (Mook) wel inhaalsporen opgebroken maar de overgeblevene zijn niet korter gemaakt. Zo hadden alle stations op Kruispunt Beugen Hoog na, drie doorgaande sporen. Nu hebben alleen Cuijk, Boxmeer en Venray er nog drie. Ooit hadden (Mook,) Vierlingsbeek, Meerlo-Tienray en Lottum er ook drie, maar ze waren niet meer nodig door het wegvallen van het goederenverkeer. Een emplacement is al voor 1960 vervallen: Beugen Aansluiting. Daar bleef toen alleen het wissel en het enkele verbindingsspoor in de richting van Beugen Kruispunt Laag over.
 

07-12-2011 13:29:51
mich
mich
Er hebben wel meer sporen gelegen. (Bron o.a. oud collega's die er nog op gereden hebben). In Mook lagen er een heel aantal (7?) incl 2 aansluitingen, alle haltes zoals smakt, oirlo enz hadden op een geveven moment dubbelspoor en een kopspoor(foto van gezien), Venray heeft zeker 10 sporen gehad(ook foto van gezien, sporen lagen tot waar nu de huizen staan jaren 70 opgebroken), er is een aftakking naar een spoorhaven geweest in grubbenvorst-Blerick, Beugen had in totaal ook een stuk of 10 sporen(2 beugen hoog, 3 beugen laag, 3 in de boog en 2 op de laad/losplaats) en heeft ook een boog noord-west gehad.  

07-12-2011 13:35:18
sjoerd
sjoerd
Beste Mich: ik had het over doorgaande sporen (die in de beveiliging zitten) waarop je treinen kunt binnennemen en laten vertrekken. Ik had het niet over zijsporen. Je kunt gerust zijn: ook elke meter spoor die er in dit land ligt (en sinds rond 1900 lag) is me uit hoofde van mijn werk bekend.
Een boog noord-west is er te Beugen zeker niet geweest.

Laatst bewerkt door sjoerd op 07-12-2011 13:36
 

07-12-2011 13:36:31
mich
mich
Interessant dat je dat allemaal weet dan
http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=beugenlaag&num=14

Laatst bewerkt door mich op 07-12-2011 13:57
 

07-12-2011 20:27:40
cuijk
cuijk
Maaslijn is nooit dubbelsporig geweest.
Dubbelspoor Mook Nijmegen is aangelegd rond 1908 zo uit mn hoofd; in ieder geval niet tijdens de 1e aanleg in 1882/83.
De haltes w.o. Beugen-Rijkevoort, Oirlo-Castenray waren aangelegd als 1 enkel kopspoortje met losplaats. Ik heb de originele tekeningen in mijn bezit. Missch zijn ze later nog iets uitgebreid, zou kunnen, maar dat lijkt erg onwaarschijnlijk, ook omdat de reden v bestaan v deze haltes vnl de losplaats was; personenvervoer naar de haltes betrof (uit mn hoofd) 2 treinen p dag.
Dat Smakt doorgaand dubbelspoor gehad zou hebben is moeilijk voorstelbaar, daar deze halte voornamelijk in gebruik was als pelgrimshalte omdat Smakt bedevaartsoord was/is. Die pelgrims kwamen alleen in grote groepen op 8 dagen in maart. Lijkt me stug dat daarvoor dubbelspoor werd aangelegd.
Wat wel is gebeurd rond 1920 is dat de wissels naar het hoofdspoor op kruisingsstations zijn verlegd, zodat op die stations een langer spoor 2 ontstond. Dat was nodig ivm het kruisen van de steeds langere en steeds frequentere kolentreinen. Ook enkele emplacementen zijn in die tijd iets vergroot ivm vestiging van industrie (oa Exportslagerij Lion, Boxmeer).
Het enige dat de Duitsers id oorlog hebben gevorderd op de Maaslijn, dat waren n aantal sporen en wissels bij Beugen aansluiting (min of meer een vereenvoudiging). Verder waren zij voornemens om bij de 2e vordering, het dubbelspoor tussen Mook en Nijmegen af te breken, maar zover mij bekend is dat er niet meer van gekomen. Bron: Spoorwegen in Oorlogstijd.

Laatst bewerkt door cuijk op 08-12-2011 10:55
 

07-12-2011 23:12:46
sjoerd
sjoerd
Quote
mich (wo 07 dec 2011 13:36:31 https://m.somda.nl/forum/1538/p368572/): Interessant dat je dat allemaal weet dan
http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=beugenlaag&num=14

Tja, interessant of niet, er is gelukkig nog heel wat gered uit verloren archieven.
Het spoor dat op Beugen Kruispunt Laag voorbij het perron naar het noorden afboog, zoals op de gelinkte foto zichtbaar is, kwam even verderop uit in een van de sporen die van links kwamen, van het toenmalige emplacement Beugen Aansluiting aan de Maaslijn en kwam enkele honderden meters verder weer uit in het NBDS-hoofdspoor. Het spoor ging dus niet verder naar links. Verder sluit ik mij kortheidshalve aan bij wat uit Spoorwegen in Oorlogstijd geciteerd wordt.

Laatst bewerkt door sjoerd op 07-12-2011 23:41
 

08-12-2011 15:20:30
cuijk
cuijk
Klopt wat Sjoerd schrijft. Dat spoor naar links was een verbinding met de boog die van 'boven' (maaslijn) kwam, achter de nog bestaande NBDS-wachterswoning langs. Enkele tientaklen meters voorbij die woning eindigde dat spoor in een wissel vd verbindingsboog naar de Maaslijn.  

01-02-2012 20:54:31
koosmat64
koosmat64
Even twee vragen:

Rijdt Veolia tijdens Carnaval meer en langere treinen dan normaal?
Zijn er tijdens carnaval ook D-GTW's van de Maaslijn actief?
 

01-02-2012 23:27:24
ruud.h
ruud.h
Op carnavals dinsdag rijdt Veolia extra treinen van Nijmegen naar Cuijk v.v.
wegens het evenement 11 Kroegentocht wordt er veel mensen vervoerd dus heb je slagen tot aan Cuijk en dan nog de gewone dienstregelin Nijmegen Roermond
volgens mij gaan de ritten tot venray dan niet door

dit wordt door het normale D-GTW's gereden we hebben hier geen bovenleiding hoor dus geen E-GTW's

Laatst bewerkt door ruud.h op 01-02-2012 23:30, reden: was vergeten regels toe te voegen


ruud.h
 

01-02-2012 23:35:46
koosmat64
koosmat64
Heb mijn vraag een beetje onduidelijk gesteld
Ik bedoelde op de Heuvellandlijn. Krd-Mtr.
 

01-02-2012 23:39:02
ruud.h
ruud.h
daar weet ik het niet maar op de maaslijn is het wel druk en ik denk dat ze daar de treinstellen hard nodig hebben


ruud.h
 

02-02-2012 00:06:29
waalkade
waalkade
Ze hebben de treinstellen zo hard nodig dat de dienst in twee stukken gereden wordt.
In Vl rijden ze dan niet door, maar moet je overstappen.
De ene dag gaat iedereen naar Rm, de ander dag naar Vl.
Wat ze nog dieper in het zuiden doen weet ik niet.

Laatst bewerkt door waalkade op 02-02-2012 00:07
 

02-02-2012 11:06:59
john2
john2
Quote
ruud.h (wo 01 feb 2012 23:27:24 https://m.somda.nl/forum/1538/p376069/): Op carnavals dinsdag rijdt Veolia extra treinen van Nijmegen naar Cuijk v.v.
wegens het evenement 11 Kroegentocht wordt er veel mensen vervoerd dus heb je slagen tot aan Cuijk en dan nog de gewone dienstregelin Nijmegen Roermond
volgens mij gaan de ritten tot venray dan niet door

dit wordt door het normale D-GTW's gereden we hebben hier geen bovenleiding hoor dus geen E-GTW's

Een D-GTW kan toch ook een E-GTW meenemen in de reizigersdienst. Op de Heuvellandlijn heb hebben de E-GTW's ook een D-GTW mee gehad in de reizigersdienst. Maar op de Heuvellandlijn kunnen de E-GTW's en D-GTW's allebei tractie leveren. Dit kan op de Maaslijn niet.
 

02-02-2012 11:53:48
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
klopt, en daarom kan het daar dus niet. Je sleept dan het E-stel, maar daar zitten zoveel (beveilingstechnische) bezwaren aan dat het niet voor reizigersdienst te doen is.  

02-02-2012 12:17:10
waalkade
waalkade
En de ramen kunnen niet meer open.
Er moet altijd iets van ventilatie/airco aanwezig zijn.
Dat lukt je niet op batterijen.
 

02-02-2012 12:17:57
mich
mich
Meer praktisch, het E-stel is dan dood, waardoor deuren verlichting en verwarming het al niet doen. Laat staan dat je de dienstregeling op de maaslijn er mee haalt.  

02-02-2012 18:17:11
ruud.h
ruud.h
Cuijk heeft geen bovenleiding hoor dus heb je niets aan een E-GTW hoor hij is dan net als Mich zegt Dood


ruud.h
 

02-02-2012 22:47:03
limbotrein
limbotrein
a,s zaterdag worden er 8 d-gtw,s extra ingezet op de heuvellandlijn i.v.m

crasht ice te valkenburg
 

02-02-2012 23:10:22
ZJ37
ZJ37
Dan blijven er nog 8 D-GTW's over om de 6 omlopen op de Maaslijn te verzorgen. Mag er niet veel defect staan of gaan...  

03-02-2012 00:27:36
ruud.h
ruud.h
Zijn dit 2-tjes of ook nog 3-tjes weet iemand dit
zal wel druk worden wegens laatste dagen kruitvatkaartjes


ruud.h
 

03-02-2012 07:47:44
limbotrein
limbotrein
ik ga morgen kijken dan zal ik s.avonds het ff melden op somda