21-12-2010 14:57:28
mren
mren
Dat klopt, Veoliabus van/naar Veoliatrein gaat zonder extra opstaptarief. Veoliatrein van/naar NS-trein is wel kassa.

Laatst bewerkt door mren op 21-12-2010 14:57
 

21-12-2010 15:39:22
mdewidt
mdewidt
SleutelMan: Somda is geen klaagbaak voor de OV-chipkaart. Bovendien is dit het topic over Veolia, niet de OVC. Ontopic graag!

Laatst bewerkt door SleutelMan op 22-12-2010 11:22


Groeten uit Haspengouw
 

24-12-2010 19:31:30
john2
john2
Het artikel wat onder de link zit vond ik op de Veolia website. Het gaat over treinstel 651 dat na reperatie in Zwiterland weer terug in Limburg is. http://www.veolia-transport.nl/company/news/2010-12-14,15191.htm

Laatst bewerkt door john2 op 24-12-2010 19:32, reden: type fout hersteld.
 

01-01-2011 16:51:25
wilcot
wilcot
Veolia stel 3447 staat GDST te Vl. Is al een tijd niet meer zo geweest.
Blijft dit nu weer zo net zo toen de 3446 er alleen was?
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

02-01-2011 22:29:22
mich
mich
Ik denk dat die weer in de 32318 omloop zit ja  

26-01-2011 09:30:18
sik214
sik214
Quote
mich: Het is andersom, de 3447 blijft en de 3446 vertrekt nog deze week. De 3447 blijft voor de slag in de ochtendspits, 32321/32322.

Is dit nog steeds actueel, of rijdt die met de slag 32318 (zie bericht hieronder).
Dus de DM90 is voor feitelijk 2 slagen per dag?

Sorry, kan het even niet volgen.%03%

Laatst bewerkt door sik214 op 26-01-2011 09:31
 

26-01-2011 09:38:26
mich
mich
Hij rijdt 32318, 32323, 32324, 32353, 32354, 32359, 32360, 32365. Dit sinds begin dit jaar.

Laatst bewerkt door mich op 26-01-2011 09:40
 

26-01-2011 09:50:52
sik214
sik214
Dank je wel!%02%  

31-01-2011 09:31:24
jorgo
jorgo
De informatiedisplay in de D-GTW meldt:

"Vanwege de overvolle treinen rijdt een extra treinstel* op de Maaslijn.

*Het betreft een DM90 ingehuurd bij NS."


Zulke technische details krijgt den leek zelden. Wel attent.
 

31-01-2011 09:43:57
ZJ37
ZJ37
Al zullen veel mensen niet begrijpen wat 'een DM90' dan zal moeten wezen.  

31-01-2011 10:09:50
Pim530
Pim530
Er wordt een foto van de DM'90 getoond  

31-01-2011 10:46:23
ZJ37
ZJ37
Dat meldde het bericht van jorgo niet, maar dan is het inderdaad wel een stuk duidelijker.  

31-01-2011 10:49:37
jorgo
jorgo
En het is ook niet zo. Althans, niet in het stel waar ik gister in zat.  

31-01-2011 11:25:57
wilcot
wilcot
Bericht wordt in elke trein getoond maar zonder foto. Nu het stel rijdt zonder stikcer van Veolia de 3446 had dat namelijk wel is het voor sommige reizigers misschien wel makkelijk dat ze weten dat het een NS stel is.%02% (al denk ik dat de meeste mensen dagelijks de spitstrein neemt en vaker in de DM'90 zitten)

Laatst bewerkt door spiketrain op 31-01-2011 12:47, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

05-03-2011 00:29:53
Pim530
Pim530
Quote
Bericht wordt in elke trein getoond maar zonder foto. Nu het stel rijdt zonder stikcer van Veolia de 3446 had dat namelijk wel is het voor sommige reizigers misschien wel makkelijk dat ze weten dat het een NS stel is. (al denk ik dat de meeste mensen dagelijks de spitstrein neemt en vaker in de DM'90 zitten)


Toen ik twee maanden geleden in een D-GTW zat werd er toch echt een foto getoond.

Laatst bewerkt door Pim530 op 05-03-2011 08:16
 

05-03-2011 08:16:41
Pim530
Pim530
Sorry, ik was de quote vergeten aan te klikken  

05-03-2011 22:13:17
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
SleutelMan: De discussie over marktwerking is afgesplitst:https://m.somda.nl/forum/10016/Marktwerking++aanbesteding+OV/

tevens nog een bericht dat onbedoeld mee is gegaan:
Quote
john2 (vr 04 mrt 2011 17:39:58 https://m.somda.nl/forum/10016/p321958/): Fusie tussen Veolia en Connexxion is rond. http://www.l1.nl/L1NWS/_pid/links4/_rp_links4_firstElementId/1_5148023/_rp_links4_hasclickpage/1_1013
 

22-03-2011 18:57:41
john2
john2
Een bericht over de mooie Heuvellandlijn in Limburg. Dat de Heuvellandlijn goed scoort onder de reizigers. http://www.l1.nl/L1NWS/_pid/links4/_rp_links4_firstElementId/1_5172013/_rp_links4_hasclickpage/1_1013 En nog een Televisie reportage hierover. http://www.l1.nl/popups/mediaplayerpopup/_rp_comm_lsvideoId/1_5172269

Laatst bewerkt door john2 op 22-03-2011 19:02, reden: Meer informatie er bij gezet.
 

29-03-2011 10:32:03
john2
john2
Een proef van Veolia om te kijken of de aansluitingen tussen Veolia treinen op de maaslijn beter aan kunnen sluiten op de Veolia bussen. Deze proef zal vier dagen in beslag nemen. http://www.l1.nl/L1NWS/_pid/links4/_rp_links4_firstElementId/1_5179975/_rp_links4_hasclickpage/1_1013  

29-03-2011 11:07:09
daniel81
daniel81
Klinkt goed
Je vraagt je alleen af waarom zoiets nú pas komt, ze rijden daar al een paar jaar trein én bus dus je zou mogen verwachten dat de dynamische afstemming ook aanmerkelijk beter zou zijn dan in het geval van verschillende vervoerders.
 

29-03-2011 12:11:56
motje
motje
Ik lees in het bericht dat het vooral om de stations Reuver en Venray gaat. Dat zijn volgens mij ook de enige twee stations aan de Maaslijn waar de vertrek- en aankomsttijden van trein en bus bijna gelijk lopen: een vertraging van 1 à 2 minuten van de trein of de bus leidt daar vaak al snel tot een gemiste aansluiting. Goede zaak dus.  

29-03-2011 12:51:12
peter023
peter023
Volgens mij telt Venlo ook mee als aansluiting op de bussen, maar dan vooral de stadsdiensten en lijn 83.
Maar 100% zeker weet ik dit niet maar denk dat Mich er wel duidelijkheid over kan geven.
 

29-03-2011 13:01:29
nielske90
nielske90
Voor de stadsdienst te Vl gold volgens mij een relatief ruime aansluiting. En verder is er nog station Bmr, waar Hermes-lijn 23 ri.Hm erg krap aansluit. Zeker in de spits is de trein daar zo vaak net iets later dat het fifty-fifty is of je hem haalt. Dat is natuurlijk een andere vervoerder maar dat interesseert de reiziger niets, die wil evengoed de aansluiting halen...

En in Ck is er overigens nog een andere vervoerder, Arriva, maar die is geloof ik minder riskant.
 

29-03-2011 13:19:04
mich
mich
Het gaat specifiek om Vry en Rv. Indien de trein vertraging heeft krijgt de buschauffeur een berichtje.

De 3447 zou eind deze week weer weggaan.
 

30-03-2011 13:33:08
john2
john2
Hier nog een radio reportage van L1 van de proef van Veolia, voor trein en bus van Veolia op elkaar af testemmen. Proef loopt nog tot aanstaande vrijdag 1 april! http://www.l1.nl/popups/mediaplayerpopup/_rp_comm_lsvideoId/1_5181628  

30-03-2011 15:45:07
wilcot
wilcot
Quote
mich (di 29 mrt 2011 13:19:04 https://m.somda.nl/forum/1538/p326194/): De 3447 zou eind deze week weer weggaan.


Is de 3447 dan nu weer overbodig? Hij was toch juist extra gekomen om de drukte in de spits op te vangen? De 3446 was ter vervanging van de gtw-d die naar de heuvellandlijn gegaan was
 

30-03-2011 18:56:37
mich
mich
Daar kan ik geen antwoord op geven.  

30-03-2011 18:57:53
mdj
mdj
Omdat het niet mag van "Hogerhand" of omdat je het niet weet?


Bij twijfel: gebruik beton.
 

30-03-2011 18:59:58
broek53
broek53
Quote
wilcot (wo 30 mrt 2011 15:45:07 https://m.somda.nl/forum/1538/p326456/):
Quote
mich (di 29 mrt 2011 13:19:04 https://m.somda.nl/forum/1538/p326194/): De 3447 zou eind deze week weer weggaan.
Is de 3447 dan nu weer overbodig? Hij was toch juist extra gekomen om de drukte in de spits op te vangen? De 3446 was ter vervanging van de gtw-d die naar de heuvellandlijn gegaan was
Yep, maar inmiddels zitten ze dus beide op de Maaslijn en zal - in de theorie die je hier schetst - er dus eigenlijk eentje "teveel" zijn.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


30-03-2011 19:00:36
daniel81
daniel81
Kennelijk vindt men dat men zonder 3447 ook iedereen kan meenemen binnen de volnorm. Misschien zijn er intussen weer voldoende studenten met hun studie gestopt waardoor het nu weer past.  

30-03-2011 19:01:10
daniel81
daniel81
Voor zover ik weet rijdt de 3446 alweer een paar maandjes bij Syntus  

30-03-2011 19:44:41
dh3201
dh3201
Of het wordt weer warmer weer, waar door er meer studentjes met de fiets gaan ipv met de trein?


Shqiperise-lopers?
 

30-03-2011 19:45:42
superboer
superboer
Quote
daniel81 (wo 30 mrt 2011 19:01:10 https://m.somda.nl/forum/1538/p326521/): Voor zover ik weet rijdt de 3446 alweer een paar maandjes bij Syntus
Klopt, die is momenteel onderweg als trein 30970.

Laatst bewerkt door superboer op 30-03-2011 19:45


Garantie tot aan de voordeur.
 

30-03-2011 19:56:33
wilcot
wilcot
Quote
wilcot (wo 30 mrt 2011 15:45:07 De 3446 was ter vervanging van de gtw-d die naar de heuvellandlijn gegaan was


Ik schrijf niet voor niks WAS. Ik wist al lang dat de 3446 er niet meer was. Maar wat wel opvalt is dat al het materiaal van Veolia ingezet word nu en er geen reserve te Vl meer staat op de dag. Dus is het in sommige treinen denk ik wel weer schuifelen en lang staan.
 

31-03-2011 15:43:33
motje
motje
Ongetwijfeld is het aantal reizigers weer tijdelijk gedaald (als gevolg van studenten die gestopt zijn met hun studie, een kamer hebben gevonden of een andersoortige, wellicht hierboven genoemde reden) en kan Veolia het voorlopig weer af met haar eigen materieel. Ik vermoed dat deze hele cyclus (materieel tijdelijk huren) zich vanaf september weer zal herhalen.  

31-03-2011 19:45:10
kbrandsma
kbrandsma
Of eerder (bij een aanrijding met grote schade).

Gelukkig is er nog steeds genoeg DM'90 te huur. En waarom zou je 12 maanden per jaar huur betalen, terwijl je maar 8 maanden per jaar een stel nodig hebt én (waarschijnlijk) voordeliger uit bent?

Laatst bewerkt door kbrandsma op 31-03-2011 19:45
 

31-03-2011 21:12:55
daniel81
daniel81
Als ze van vorig jaar maar wel de les leren dat ze materieel bijhuren vóórdat de collegezalen weer volstromen, in plaats van achter de feiten aanhollen

Laatst bewerkt door daniel81 op 31-03-2011 21:13
 

16-05-2011 22:57:23
Coryza
Coryza
Waarom staat Station MookMolenhoek niet op de spoorkaart van de NS. Of zie ik die nu helemaal over het hoofd?  

17-05-2011 02:35:41
ruud.h
ruud.h
Staat volgens mij nog wel op de NS kaart hoor
hier in cuijk wel hoor


ruud.h
 

17-05-2011 08:35:06
Coryza
Coryza
Ik bedoelde de online versie, www.ns.nl - sorry  

23-05-2011 14:46:37
john2
john2
Een radio verslag van L1. Aan het woord is Veolia directeur Rene de Beer. Het onderwerp is de OV chippalen op de Veolia stations geschikt maken voor slechtziende. http://www.l1.nl/popups/mediaplayerpopup/_rp_comm_lsvideoId/1_5253397  

23-05-2011 16:04:26
rob46
rob46
Om eenzijdige slijtage aan de wielbanden van de GTW's te voorkomen laat Veolia op gezette tijden haar treinstellen vanuit Nm via Ahg en Zv driehoeken. Vandaag was het de beurt aan de GTW's 354+202, plaatje op Ahg zie:http://www.flickr.com/photos/rob46/5750477159/


57 jaar OV-fotografie.
 

23-05-2011 16:58:36
john2
john2
Dan neem ik aan dat dit ook in zuid Limburg gebeurt met de treinen van Veolia die op de Heuvellandlijn rijden. Dan kan er via Sittard gedriehoek worden. Dan komt bij mij de vraag omhoog van, of dit ook met de treinstellen van andere regio vervoerders en de treinstellen van NS moet gebeuren. Kan me voorstellen dan de treinstellen van NS door hun inzet al gedriehoekt worden.  

23-05-2011 17:06:24
edje
edje
Syntus deed het altijd ook, vanwege de scherpe boog bij Winterswijk.
Ook de vaste stellen voor Almelo - Marienberg werden om de x-aantal weken gedraaid, vanwege de scherpe boog bij Marienberg.
 

23-05-2011 17:09:42
broek53
broek53
Connexxion klaagt wel over de slijtage, maar ik denk dat die in de boog van Barneveld Noord en die in de boog voor Ede-Wageningen er samen voor zorgen dat de slijtage wel heftig is, maar niet erg eenzijdig.  

25-05-2011 12:50:41
john2
john2
Bij de volgende aanbesteding is er de mogelijkheid dat Veolia de stoptreindiensten Roermond - Maastricht Randwyck en Sittard - Heerlen krijg toegewezen. Veolia zou hierover in overleg zijn. De IC verbinding zou dan nog onder beheer van de NS vallen.

Laatst bewerkt door john2 op 25-05-2011 12:51, reden: type fout hersteld.
 

25-05-2011 13:13:13
ZJ37
ZJ37
Veolia overlegt toch niet over overname van treindiensten? Althans, zo werkt het aanbesteden niet.  

25-05-2011 13:44:16
oudeaap
oudeaap
Toch wel n mooi signaal dit. OV bedrijven realiseren zich dat een groter netwerk aantrekkelijker is. Provincies ook, dit toch in tegenstelling dat er kleinschalig, per lijn aanbesteed werd. Zou men doorhebben dat kleine eilandbedrijven toch niet zo ideaal zijn;)..  

25-05-2011 13:57:40
ZJ37
ZJ37
Daar is in de Achterhoek nog weinig van te merken, daar wordt het op dat gebied zelfs een graadje erger.

Maar inderdaad: als Veolia een compleet netwerk stoptreindiensten zou kunnen rijden ten zuiden van Rm dan kan dat uiteraard wel op een efficiente wijze met zo'n relatief groot gebied.
 

25-05-2011 15:36:23
jorgo
jorgo
Het zou wel uniek zijn op het hoofdrailnet. Ik meen dat het uitgangspunt was daar geen concurrentie toe te laten (en die zou er wel komen zo, denk aan de Veolia dagkaart die bij de NS niet geldig is en mensen uit de IC zou lokken).

Overigens zou het niet kwaad kunnen als een station als Beek-Elsloo op zondagmiddag 4x per uur per richting werd bediend in plaats van 1x... En dan meteen station Maastricht Beatrixhaven ook perrons aan de lijn naar Std geven, waren we meteen van die discussie af.

john2, heb je een bron hierbij?
 

25-05-2011 17:35:48
john2
john2
De betreffende bron is een Veolia medewerker die me vandaag dit zei.  

25-05-2011 20:23:44
abbm
abbm
Dan zal zeker ook Std - Hrl omhoog gaan qua frequentie, of dat er een stoptrein Std - Krd ontstaat, zoals vroeger.

Laatst bewerkt door abbm op 25-05-2011 20:23
 

25-05-2011 20:53:38
eix
eix
In Februari zijn de private vervoerders met het nieuwe spoorplan op de proppen gekomen. Zie hier: http://www.alternatiefovplan.nl/

Laatst bewerkt door eix op 25-05-2011 21:04
 

26-05-2011 00:00:09
ZJ37
ZJ37
Ja, dat is een heel mooi verkooppraatje met een nogal lage realiteitszin. Zeker als het IC-netwerk wordt verdeeld over verschillende vervoerders en iedereen zijn eigen (danwel gezamelijke en/of tegenstrijdige) problemen moet gaan oplossen. Het is nu al lastiger geworden om de boel af en toe in het gareel te houden door recente opsplisingen (NS/Prorail om maar eens iets te noemen). Dat het beter zou moeten worden met nog meer partijen? Tja, ik geloof daar niet in.

Hoe dan ook: ben niet tegen aanbesteden, maar doe het op een logische wijze. Een afgezonderde regio (zoals zuid Limburg of Achterhoek) kun je heel mooi door een vervoerder laten exploiteren. Dus een Veolia die de huidige 6900/6800 erbij zou nemen: waarom niet?

Nadeel is alleen dat je voor het overgebleven IC-werk in Mt en Hrl voor het rijdend personeel de diensten wellicht minder efficient worden (na een IC-slag zit een aanvullend slagje stopperen er dus niet meer bij).
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

26-05-2011 11:30:47
john2
john2
Quote
abbm (wo 25 mei 2011 20:23:44 https://m.somda.nl/forum/1538/p336752/): Dan zal zeker ook Std - Hrl omhoog gaan qua frequentie, of dat er een stoptrein Std - Krd ontstaat, zoals vroeger.

Ik dacht dat dit ook eens Roermond - Kerkrade is geweest. In een ver verleden.
 

30-05-2011 11:02:52
ehbk2006
ehbk2006
Op DSO wordt gemeld dat er vandaag een GTW vanuit Zwitserland naar Venlo gaat komen. Al zal de aankomst in Vl waarschijnlijk pas in de vroege ochtend van dinsdag worden. http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?2,5402213

Laatst bewerkt door ehbk2006 op 30-05-2011 11:05
 

30-05-2011 11:08:20
jeanne
jeanne
Ik denk niet dat iets voor Veolia is. Het zal wel een nieuwe GTW voor Arriva zijn, ten miste daar waren ze begin maart in Bussnang mee bezig.

Laatst bewerkt door jeanne op 30-05-2011 11:12
 

30-05-2011 11:12:26
nielsie600
nielsie600
Waarschijnlijk voor de kwatier verbinding Ddr-Gdm.  

30-05-2011 11:13:48
john2
john2
Quote
ehbk2006 (ma 30 mei 2011 11:02:52 https://m.somda.nl/forum/1538/p337531/): Op DSO wordt gemeld dat er vandaag een GTW vanuit Zwitserland naar Venlo gaat komen. Al zal de aankomst in Vl waarschijnlijk pas in de vroege ochtend van dinsdag worden. http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?2,5402213

Komen nieuwe GTW's op eigen kracht naar Nederland. Of worden ze tot en met op plaats van bestemming in Nederland gesleept?
 

30-05-2011 11:20:34
ehbk2006
ehbk2006
Quote
jeanne (ma 30 mei 2011 11:08:20 https://m.somda.nl/forum/1538/p337533/): Ik denk niet dat iets voor Veolia is. Het zal wel een nieuwe GTW voor Arriva zijn, ten miste daar waren ze begin maart in Bussnang mee bezig.

Achja natuurlijk, die moeten ook nog komen.

Laatst bewerkt door ehbk2006 op 30-05-2011 11:23
 

30-05-2011 12:08:54
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
john2 (ma 30 mei 2011 11:13:48 https://m.somda.nl/forum/1538/p337535/):
Quote
ehbk2006 (ma 30 mei 2011 11:02:52 https://m.somda.nl/forum/1538/p337531/): Op DSO wordt gemeld dat er vandaag een GTW vanuit Zwitserland naar Venlo gaat komen. Al zal de aankomst in Vl waarschijnlijk pas in de vroege ochtend van dinsdag worden. http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?2,5402213

Komen nieuwe GTW's op eigen kracht naar Nederland. Of worden ze tot en met op plaats van bestemming in Nederland gesleept?


Zeer grootswaarschijnlijk gesleept (i.v.m. beveiliging en als het een E-GTW is, de spanning ).


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

30-05-2011 19:02:38
j.jager
j.jager
Zal meer om de spanning zijn dan om de beveileging. De dieselversie van Arriva zijn n.l. wel op eigen kracht naar Nederland gekomen.

Laatst bewerkt door j.jager op 30-05-2011 19:02
 

31-05-2011 00:11:11
dlm4yjp
dlm4yjp
Daar hadden enkele stellen al indusi, deze liepen toen voorop.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

31-05-2011 08:47:09
salieri
salieri
Dat was waarschijnlijk met een paar stellen het geval geweest. De rest is gewoon zonder Indusi hierheen gekomen.  

31-05-2011 09:00:50
nielske90
nielske90
Gaat dit over Veolia?  

31-05-2011 12:50:08
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: en nu weer on-topic verder a.u.b..


Groet, Spiketrain
 

01-06-2011 18:02:17
john2
john2
Om bij on-topic te blijven. Veolia wil de treinlijn Kerkrade centrum - Heerlen - Valkenburg - Maastricht - Maastricht Randwyck, heuvellandlijn, door trekken naar Luik. Link is een radioreportage van L1. Aan het woord is namens Veolia Frank van Zetten. http://www.l1.nl/popups/mediaplayerpopup/_rp_comm_lsvideoId/1_5263124

Laatst bewerkt door john2 op 01-06-2011 18:19
 

01-06-2011 18:02:42
wilcot
wilcot
Zo juist op het L1 nieuws veolia wil mogelijk doorrijden met de heuvellandlijn naar luik en tevens stoppen te eijsden. Volgens berichtword hierove overlegd met de belgische autoriteiten. Zou dan gaan over een half uurs dienst

en de link naar de tekst http://www.l1.nl/L1NWS/_pid/links4/_rp_links4_firstElementId/1_5263116/_rp_links4_hasclickpage/1_1013

Heb wel een vraag erbij. Met welk materiaal gaan ze dit dan doen?

Laatst bewerkt door wilcot op 01-06-2011 18:30
 

01-06-2011 19:14:33
koosmat64
koosmat64
Ik zelf denk gewoon met GTW's niet?
Dat is immers het materieel waar Veolia mee rijdt.
Ik vindt het overigens wel een goed idee van Veolia om er 2x per uur een stopper te laten rijden en als Eijsden weer ingebruik genomen wordt krijg Veolia denk ik veel positieve reactie's.
 

01-06-2011 20:04:14
wilcot
wilcot
Dat is nou juist de vraag de gtw-e kan er niet rijden en er zijn op de maaslijn geen gtw-d over nu de dm'90 weer terug zijn. In Belgie hebben ze namelijk een andere bovenleidingsspanning.  

01-06-2011 22:35:57
waalkade
waalkade
Er zal in België wel meer anders zijn dan alleen de bovenleidingsspanning.
Er is in ieder geval een uitbreiding van het aantal stellen nodig.
Die kan men voor België geschikt bestellen, dan een periode dat een aantal NL stellen omgebouwd worden voor meerlanden bedrijf.
Daarna kan de dienst starten.
Anderszijds, men zoekt aandacht i.v.m. de concessie verlening aan NSR per 2015.
Mogelijk pikt men zo een graantje mee.
 

01-06-2011 22:42:30
broek53
broek53
Het is een heel slimme zet, omdat grensoverschrijdend verkeer sowieso vrij is volgens de Europese wetgeving. Niemand mag Veolia tegenhouden op basis van een concessieverlening of zo, ook al zouden NS en NMBS óók op Luik - Maastricht blijven rijden.
Blijft anderzijds de vraag nog even hangen of Veolia dat op eigen kosten zou willen gaan doen.
 

01-06-2011 22:59:15
wilcot
wilcot
?
Quote
waalkade (wo 01 jun 2011 22:35:57 https://m.somda.nl/forum/1538/p338069/): Er zal in België wel meer anders zijn dan alleen de bovenleidingsspanning.
Er is in ieder geval een uitbreiding van het aantal stellen nodig.
Die kan men voor België geschikt bestellen, dan een periode dat een aantal NL stellen omgebouwd worden voor meerlanden bedrijf.
Daarna kan de dienst starten.
Anderszijds, men zoekt aandacht i.v.m. de concessie verlening aan NSR per 2015.
Mogelijk pikt men zo een graantje mee.

In de tekst staat dat Veolia hoopt al in de zomer toestemming te krijgen om in Belgie te mogen rijden. Dan wordt bestellen lastig. Op de site van stadler trouwens niks kunnen vinden of er een mogelijkheid is om de GTW-E uit te laten voeren in de Belgische specificaties. Zijn daar ook niet aan verkocht. Toelating?

Laatst bewerkt door wilcot op 01-06-2011 23:00
 

02-06-2011 00:02:15
ehbk2006
ehbk2006
De vraag is natuurlijk of die toestemming direct geldt voor deze zomer of dat er nog een termijn vooraf gaat voor deze toestemming in gaat.

Laatst bewerkt door ehbk2006 op 02-06-2011 00:02
 

02-06-2011 00:26:36
wilcot
wilcot
als je dit artikel leest http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20110526_004 is de kans aanwezig dat het toch al er snel moet. Maar alles hangt af van de NMBS  

02-06-2011 10:10:03
edje
edje
Hmmm ik vind het grootste plannen, maar denk dat voor een snelle inzet, dit onmogelijk is.
Bovenleidingspanning is geen probleem, je zet gewoon een paar dieselstellen.
Op de Maaslijn, zet je dan een paar DM'90 stellen extra in.
Tenzij je alle treinen vanuit Heerlen wil laten doorrijden naar Luik, dan is de inzet van een gecombineerd bedrijf niet handig zo niet onmogelijk.

Je moet ook alle stellen voorzien van Memor. Op zich is dat ook nog wel een keer te doen. Maar ongetwijfeld zit daar ook een levertijd op waardoor het niet voor de zomer geregeld kan worden.

Toelating: Aangezien de treinstellen voor België weer compleet nieuw zijn, zal er een toelating moeten komen en iedereen weet dat duurt een België wat langer dan bij andere landen.

Ook zal je je treinpersoneel moeten opleiden voor België.
Dat is ook iets wat wel een tijdje duurt.

En dan heb ik nog wel een aantal dingen.
Mag je in België wel met eenmansbediening rijden, zoals Veolia doet.
Hoe willen ze dit oplossen met de Belgische vakbonden, ongetwijfeld zullen die ook fel tegengas geven.
 

02-06-2011 13:12:37
waalkade
waalkade
Zoals ik het lees, besteed de NMBS het rijden van de verbinding uit aan Veolia.
Mogelijk lenen zij Belgisch mat uit aan Veolia.
De grootste hindernis lijkt me het ouderwetse beleid van de vakbonden.
Gedeeltelijk omzeilt men dat hier door NL personeel in te zetten.
 

02-06-2011 18:12:27
daniel81
daniel81
Maar dat was vroeger toch ook zo?
Heb Luik-Mt wel 'ns gereden met een NL mcn op een klassiekje
 

02-06-2011 20:25:19
wilcot
wilcot
Ik hoop dat er een rechtstreekse verbinding komt zonder dat je moet overstappen. Maar met huidige materieel niet mogelijk.

Even een ander vraagje de gtw-e is geleased en geen eigendom van veolia dit in tegenstelling tot de gtw-d. Dus veolia hoeft hier na afloop lease mogelijk niet mee te blijven rijden. Dit zou een mogelijkheid zijn om dan toch met eigen materiaal wat ook in belgie kan rijden te gaan rijden.
Wanneer loopt de limburgse concessie af?
 

02-06-2011 21:30:20
timtrein
timtrein
09-12-2016  

02-06-2011 23:47:11
wilcot
wilcot
bedankt  

03-06-2011 07:53:28
mdeen
mdeen
Quote
waalkade (do 02 jun 2011 13:12:37 https://m.somda.nl/forum/1538/p338124/): Zoals ik het lees, besteed de NMBS het rijden van de verbinding uit aan Veolia.
Mogelijk lenen zij Belgisch mat uit aan Veolia.
De grootste hindernis lijkt me het ouderwetse beleid van de vakbonden.
Gedeeltelijk omzeilt men dat hier door NL personeel in te zetten.

De inzet van Nederlands personeel betekent natuurlijk niet dat je volgens Nederlandse regels kunt rijden. Ook in de tijd dat er Nederlands personeel reed was er een conducteur Belgische conducteur aanwezig.

Het zou natuurlijk een leuke oplossing zijn. Droom-mode aan: hybride stellen inzetten en vanuit Heerlen doorkoppelen naar Aken.
Maar goed, zoals wel duidelijk is zal met GTW's de komende jaren niet naar België gereden gaan worden.
 

04-06-2011 15:48:49
dennistd
dennistd
Wat bovenleidingsspanning betreft lijkt het me toch geen gigantisch probleem: de Houtense tram had immers ook apparatuur aan boord om de spanning van 1500V om te zetten in 600V. Zoiets zal er vast ook wel te krijgen voor 3000V -> 1500V.  

04-06-2011 18:23:13
maurits
maurits
Een aantal jaren geleden heb ik een rondleiding gehad in de Stadler-fabrieken in Bussnang. Volgens de rondleider (een gepensioneerd ingenieur) was het relatief makkelijk om de E-GTW's om te bouwen voor meerdere spanningen.

Dus technisch zal het niet heel ingewikkeld zijn (buiten de kosten), ik denk dat toelatingsprocedure en allerlei vakbondsgedoe in België nog lastiger zijn.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

04-06-2011 20:26:30
maxime
maxime
Het is ook niet lastig om ze om te bouwen voor 3kV vanwege de hoge modulariteit, daar zijn ze immers voor ontworpen. Maar zoals je al zegt, er is een kostenplaatje aan verbonden, evenals een bepaalde tijdsduur wat betreft ombouwen en toelating.

Ik ben wel van mening dat je het beste even kunt afwachten met speculeren tot het moment dat er ook iets tastbaars uit die onderhandelingen komt. En let op mijn woorden, het verhaal Luik-Maastricht (en dat gaat niet alleen over Veolia, maar ook over MB-Express) is nog lang niet uit. Dus het devies is laat u verrassen.

Laatst bewerkt door maxime op 04-06-2011 20:28
 

25-06-2011 16:12:35
john2
john2
Controlle gehad in een Veolia trein. Controleur alleen NS papieren treinkaartjes nagekeken en geknip. Om de OV chipkaart werd helemaal niet om gevraagd voor te kijken of daar het daluren produkt van Veolia op stond. Ondanks het NS kaartje met 40% korting was. Had de OV chipkaart wel in de hand.  

09-07-2011 01:43:05
waalkade
waalkade
Vandaag rijdt men wat langzamer tussen Mmlh en Ck.
Er worden testen gedaan om de voortdurend terugkerende storing te vinden en op te lossen.
 

09-07-2011 01:48:04
Pim530
Pim530
Quote
john2 (za 25 jun 2011 16:12:35 https://m.somda.nl/forum/1538/p341970/): Controlle gehad in een Veolia trein. Controleur alleen NS papieren treinkaartjes nagekeken en geknip. Om de OV chipkaart werd helemaal niet om gevraagd voor te kijken of daar het daluren produkt van Veolia op stond. Ondanks het NS kaartje met 40% korting was. Had de OV chipkaart wel in de hand.


Je hebt ook helemaal geen dalurenproduct voor Veolia nodig...
 

09-07-2011 02:32:37
thom
thom
Quote
waalkade (za 09 jul 2011 01:43:05 https://m.somda.nl/forum/1538/p344886/): Vandaag rijdt men wat langzamer tussen Mmlh en Ck.
Er worden testen gedaan om de voortdurend terugkerende storing te vinden en op te lossen.

Storing in Infra ATB of materieel ?
 

09-07-2011 08:26:59
daniel_ddr
daniel_ddr
Storing in de bekabeling, zie ook hier voor het persbericht van ProRail daarover: http://portal.ovinnederland.nl/toon_artikel.php?artikel_id=2750


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

09-07-2011 10:16:24
john2
john2
Quote
Pim530 (za 09 jul 2011 01:48:04 https://m.somda.nl/forum/1538/p344887/):
Quote
john2 (za 25 jun 2011 16:12:35 https://m.somda.nl/forum/1538/p341970/): Controlle gehad in een Veolia trein. Controleur alleen NS papieren treinkaartjes nagekeken en geknip. Om de OV chipkaart werd helemaal niet om gevraagd voor te kijken of daar het daluren produkt van Veolia op stond. Ondanks het NS kaartje met 40% korting was. Had de OV chipkaart wel in de hand.


Je hebt ook helemaal geen dalurenproduct voor Veolia nodig...

Het voordeeluren abonnement van de NS is op de Veolia lijnen niet geldig en daarvoor heb je het daluren korting nodig op je OV chipkaart om toch met een geldige korting op de Veolia treinen te kunnen reizen. Tevens is de daluren korting van toepassing op de Veoliabussen. In de daluren reis je dan met 20% korting met de Veoliabussen.

Laatst bewerkt door john2 op 09-07-2011 11:04, reden: type fout hersteld.
 

09-07-2011 11:01:41
daniel_ddr
daniel_ddr
Het voordeelurenabonnement is alleen niet geldig als je op saldo reist, als je op een papieren kaartje reist is het gewoon geldig


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

15-07-2011 19:27:15
john2
john2
Vandaag met Veolia gereisd op de Heuvellandlijn. Op een informatie scherm, ik weet niet hoe de krengen precies heten, stond duidelijk te lezen dat het voordeeluren abonnement van de NS niet geldig is bij Veolia. Als men bij Veolia met korting reist dat men dan het dalurenprodukt van Veolia op de OV chipkaart geladen moet hebben. In een topic, als ik het goed heb, heb ik eens gelezen dat de controlleurs van Veolia met hun apperatuur het voordeeluren abonnement niet kunnen uitlezen. Dus bij een papieren treinkaartje en op saldo reizen bij Veolia, als men met korting reis een dalurenprodukt van Veolia op de OV chipkaart hebben.  

14-08-2011 12:48:47
wilcot
wilcot
de GTW-d die deze week het ongeluk had op de maaslijn is de ' Jan Linders' hij staat met een doek pver de schade heen te Vl  

15-08-2011 00:03:10
ruud.h
ruud.h
Wanneer is dit gebeurd dan heb ik iets gemist


ruud.h
 

15-08-2011 00:26:11
wadloper
wadloper
Afgelopen donderdagavond laat, het was gebeurd bij Oostrum tussen Venray en Vierlingsbeek. Helaas had de bestuurster er zelf voor gekozen.

Laatst bewerkt door wadloper op 15-08-2011 00:28
 

15-08-2011 06:08:13
dvdhoven
dvdhoven
Die plaatsaanduiding klopt niet. Station Venraij ligt in Oostrum. De plaats Venraij ligt niet aan het spoor.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 15-08-2011 06:10


Dick van den Hoven
 

15-08-2011 07:16:59
sik214
sik214
Als de schade fors is, in combinatie met de nieuwe lichting (reizende) studenten komt er misschien ook dit jaar weer een DM90 in huur bij Veolia?  

15-08-2011 17:31:03
mich
mich
plaats was smakt, tussen vlb en vry.  

15-08-2011 18:29:01
rcamps
rcamps
Smakt? De aanrijding was toch ter hoogte van de Rosmolenweg in Oostrum? http://www.l1.nl/L1NWS/_rp_links4_elementId/1_5352995