23-12-2009 22:49:15 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Ik ben vrij dus aan mij kan het niet liggen.![]() |
24-12-2009 00:56:49 | ||
---|---|---|
cuijk
![]() |
vertragingen Nm - Vl???? Nope. (naja heeeel soms < 5 min maar n kniesoor die daarover valt gezien de omstandigheden) Laatst bewerkt door cuijk op 24-12-2009 00:57 |
06-01-2010 08:39:45 | ||
---|---|---|
mvd
![]() |
Verplaatst bericht:QuoteVolgens een bericht in de regionale krant zou het treinstel in vier delen worden vervoerd naar Zwitserland voor hetstel. Dit zou ergens vorige week gaan plaatsvinden, maar het stel staat er op dit moment nog steeds. Iech kom gelökkig oet Mestreech! |
06-01-2010 12:59:12 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
2 D-GTW gaan naar zuid limburg om het daar ontstane materieeltekort te verhelpen. Stel 203 staat al daar en de machinisten krijgen daar nu instructie op. Op de Maaslijn is nu een nog groter materieeltekort ontstaan wat als het meezit opgelost gaat worden door 2 stuks DM'90. |
![]() |
advertentie |
06-01-2010 13:30:45 | ||
---|---|---|
treintim
![]() |
Als dat zo zou zijn, zie je maar weer hoe relatief alles is. Het komt en het gaat weer en het komt weer terug.![]() Laatst bewerkt door treintim op 06-01-2010 13:31 |
06-01-2010 15:22:35 | ||
---|---|---|
Rienketje
![]() |
Als DM'90 terugkomt naar de Maaslijn is dat natuurlijk fantastisch nieuws! Mij lijkt alleen wel dat als 2 D-GTW's naar het zuiden gestuurd worden, die 2 Buffels wel snel geregeld moeten worden. |
06-01-2010 18:12:42 | ||
---|---|---|
Railprutse
![]() |
Die 204 voor Heerlen Maastricht gaat eerst naar Heerlen als de 3446 en 3447 bij Veolia zijn. Dat is noch niet definitif! Laatst bewerkt door Railprutse op 06-01-2010 18:13 |
07-01-2010 17:31:44 | ||
---|---|---|
ruud.h
![]() |
@mich gaan de Buffels dan in de doorgaande dienst rijden of alleen de spits slagen weer Gr Ruud.h ruud.h |
07-01-2010 17:41:49 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Een bericht erboven staat dat het nog niet eens definitief is dat DM'90 komt... |
07-01-2010 17:44:41 | ||
---|---|---|
WesselE
![]() |
En ik durf er best wel op te gokken dat ze, als ze komen, weer de spitsslagen gaan verzorgen. 'Okeh' |
07-01-2010 17:54:10 | ||
---|---|---|
rambons
![]() |
Quote Er is nog steeds maar een bepaalde ploeg treinbestuurders van Veolia die bevoegd is om met DM90 te rijden, het is dus al voor de hand liggend dat als het word doorgezet ze in de spitsdienst worden ingezet. Daarbij moeten ook nog eens de spitstrein diensten voor de machinisten worden omgegooid zodat er niet een machinist op komt die er niet mee mag rijden. |
07-01-2010 19:49:18 | ||
---|---|---|
cuijk
![]() |
Alle Veolia GTW's hebben namen. Misschien een idee, om langzamerhand de Buffels ook namen te geven. EEN suggestie heb ik al: Noem een treinstel 'Heintje Davids' %02% Zie http://nltaal.blog.nl/taal-actueel/2006/03/09/hans_en_heintje |
07-01-2010 19:51:32 | ||
---|---|---|
gertjan
![]() |
Dan zou Veolia eerst een DM'90 in eigen beheer moeten hebben, en dat hebben ze niet. Het materieel blijft eigendom van NSFS ![]() |
07-01-2010 21:39:17 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Eigendom van NSR, denk ik, omdat NSR bij mijn beste weten geen geleast materieel mag doorverhuren. Maar het resultaat is hetzelfde![]() |
07-01-2010 22:24:41 | ||
---|---|---|
nielske90
![]() |
QuoteNee, het moeten bekende Limburgers zijn geloof ik. Noem hem dan Camiel Eurlings.%08% Laatst bewerkt door nielske90 op 07-01-2010 22:25 |
07-01-2010 22:53:49 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Als je dan zo graag de media wil halen moet je 'm Geert Wilders noemen... |
07-01-2010 23:08:47 | ||
---|---|---|
Rienketje
![]() |
Namen als Huub Stapel en Chantal Janzen zijn er bij Veolia GTW's ook niet te vinden, iniedergeval beter als compleet onbekende namen zoals Jan van Kuyk, Pater Karel of Willem Nijholt. |
07-01-2010 23:31:16 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Vergeet Mat Vestjens niet. Wie??? Ja inderdaad... Als ik de trein zie rijden met die man erop moet ik steeds denken aan de verantwoordelijke die ervoor zorgde dat het de eerste weken/maanden zo'n takkebende was. En hup, je krijgt als dank je gezicht op de trein. Nee, geef dan maar een paar hiervoor genoemde namen! ![]() |
08-01-2010 00:26:17 | ||
---|---|---|
treintim
![]() |
Enige die ik ken en met z'n hoofd op de trein staat is André Rieu, de rest ken ik niet en ik wil toch niet zeggen dat ik zo wereldvreemd ben hoor. Maarja, het zullen provincialen blijven. Als wij in Overijssel straks al onze Zwolle-Emmen stelletjes gaan beplakken zullen al die hoofden voor anderen weer onherkenbaar zijn.![]() Laatst bewerkt door treintim op 08-01-2010 00:27 |
08-01-2010 01:04:56 | ||
---|---|---|
cuijk
![]() |
mijn suggestie 'Heintje Davids' is als grap bedoeld. Heintje Davids was een artieste die in de jaren 50 en 60 wereldberoemd was in heel NL en die comeback na comeback na comeback maakte. Naar haar is het 'Heintje Davids effect' genoemd; dat staat zelfs in de Dikke van Dale vermeld. Vanwege die vele come-backs (net zoals DM90 op de Maaslijn) stelde ik die naam voor; en natuurlijk kan dat niet in t eggie doordat ze gehuurd worden dat snap ik ook wel Laatst bewerkt door cuijk op 08-01-2010 01:05 |
08-01-2010 07:46:38 | ||
---|---|---|
bjornl
![]() |
Quote Zonder je nu direct wereldvreemd te willen noemen: er staan er toch meer met algemene landelijke bekendheid op. Connie Palmen, Jac. P. Thijsse en Chriet Titulaer zijn zeker landeleijk bekend (geweest) en Sint Servaas (al is het maar via de naar hem genoemde kerken), Pierre Cuypers en Titus Brandsma in mindere mate. En wie heeft er niet van Wilhelm Tell gehoord? |
08-01-2010 08:44:27 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Wacht nou maar eerst eens even af of het feest echt doorgaat![]() Als het dan doorgaat gaan ze natuurlijk de spitstreinen gaan rijden, omdat inderdaad niet alle machinisten ervoor zijn opgeleid maar ook omdat ze niet alle voorzieningen hebben die de GTW heeft en ietsje langzamer zijn. Het is de vorige keer overigens 1x bij uitzondering voorgekomen dat er eentje tot Roermond heeft gereden. Laatst bewerkt door mich op 08-01-2010 08:45 |
08-01-2010 09:05:03 | ||
---|---|---|
jbt
![]() |
Quote Voor zover ik weet zit Chantal Janzen in een soort van 'reservepool'. Wellicht dat zij alsnog een plaat(s)je krijgt als het materieelpark nog eens echt wordt uitgebreid. |
08-01-2010 11:12:39 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Heb regelmatig E - mail contact met iemand van de klantenservice van Veolia, die de mails van de klantenservice beantwoord die bij Veolia binnen komen. Heb aan deze persoon gevraagd, of hij wat wist over de DM90 op de maaslijn. Heb van hem een mail terug gekregen dat hij voor mij hierover navraag zou doen. Zo gauw ik dit antwoord binnen heb, dan zet ik dit antwoord hier in dit topic wel neer. |
08-01-2010 13:18:55 | ||
---|---|---|
edje
![]() |
Quote Willem Nijholt is best wel een bekende nederlander, sterker nog hij stond laatst voor mij in de rij voor de koffie bij de restauratie in Hengelo. |
08-01-2010 20:35:49 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Quote Vriendelijk verzoek ze hier niet mee lastig te vallen. Die weten niet meer dan ik over dit soort zaken. |
08-01-2010 23:07:59 | ||
---|---|---|
Railprutse
![]() |
3446 en 3447 in de Treinen naar Venray. Meer is het niet. |
09-01-2010 03:47:29 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
En dat zeg jij nu terwijl het Veolia personeel dat zelf dus nog nieteens weet ? En dan weet jij ook meteen dat NSR dezelfde stellen afstuurt als de vorige keer ? Ipv de stellen die ze toevallig voor handen hebben ? Of is het simpelweg maar een vermoeden wat je hier nu neerzet ? Laatst bewerkt door thom op 09-01-2010 03:48 |
09-01-2010 12:40:02 | ||
---|---|---|
Railprutse
![]() |
Waarom zou de machinisten van Veolia weten wat er in de huur contract van de NS staat? Maar dan wachten jullie toch af in plaats van geloven. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
09-01-2010 12:43:09 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
He ja, laten we weer eens fijn gaan kijven. |
09-01-2010 14:30:55 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Mijn post eindigde danook met een vraagteken... ![]() |
09-01-2010 14:49:46 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
C'est le ton qui fait la musique. En achter een retorische vraag staat ook een vraagteken, maar een vraag is het niet. |
10-01-2010 14:59:33 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Mijn Frans is niet al te best Michiel, kun je het even vertalen? Veolia kan dan wel het hoofdkantoor in Frankrijk hebben staan, maar snappen doe ik het even niet meer. %08% |
10-01-2010 15:03:16 | ||
---|---|---|
kevinevers
![]() |
Het is de toon die de muziek maakt. Ik spreek ook geen woord frans (wel 3 jaar frans op school gehad) maar even vertaald met google ![]() |
14-01-2010 10:26:40 | ||
---|---|---|
fastguy84
![]() |
Uit Dagblad de Limburger / Limburgs Dagblad van vandaag:Quote Dus definitief 2 Buffeltjes en de reparatie zou dan toch sneller plaatsvinden dan verwacht (eerst werd oktober genoemd). Voor de goede orde: de Buffels kúnnen toch best op de Heuvellandlijn rijden? Dit doorschuiven heeft toch alleen een koppel- en daarmee omlooptechnische reden of niet? |
14-01-2010 12:01:43 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
In Zuid-Limburg hebben ze geen materieelbekendheid op DM'90, dus dat maakt het wat ingewikkeld. Of DM'90 daar is toegelaten weet ik niet, maar ik verwacht het wel, want in de Heerlen-Aachen-tijd was het toch ook in Mt in onderhoud? |
14-01-2010 12:13:54 | ||
---|---|---|
jorgo
![]() |
Zijn er geen profielissues? Ik wist niet dat DM'90 in Mt in onderhoud was (Plan X wel). |
14-01-2010 12:56:52 | ||
---|---|---|
edje
![]() |
DM'90 heeft een tijdje tussen Heerlen en Aken gereden, en waren inderdaad in onderhoud op Maastricht (3431 tot en met de 3433 dacht ik.) Met het profiel moet het dus geen problemen opleveren. |
14-01-2010 15:57:19 | ||
---|---|---|
raymond16
![]() |
Hoe gaat het eigenlijk met de bezetting van de extra spitstreinen die sinds deze drgl van/naar Vl rijden? Rijden die in de praktijk gewoon leeg of is er toch wel een verschuiving geweest vanuit de treinen die daaromheen in Vl komen? |
14-01-2010 16:46:24 | ||
---|---|---|
Waaldrecht
![]() |
QuoteIk denk dat ze de DM´90 naar de Maaslijn sturen omdat de D-GTW gecombineert kan rijden met de E-GTW ![]() Laatst bewerkt door Waaldrecht op 14-01-2010 16:47 |
14-01-2010 17:31:08 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Dat speelt natuurlijk ook mee. |
14-01-2010 20:12:35 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Quote Van deze mogelijkheid maken nog niet veel mensen gebruik. Bij de meesten is de mogelijkheid nog niet bekend. Vandaag heb ik het omgeroepen, toen gingen er een stuk of 8 mee vanaf Vry. |
14-01-2010 20:38:28 | ||
---|---|---|
Waaldrecht
![]() |
ach ja, het is beter dan niet hé![]() Laatst bewerkt door Waaldrecht op 14-01-2010 20:39 |
15-01-2010 17:49:10 | ||
---|---|---|
jorgo
![]() |
D-GTW 2/6 7203 Bart Brentjens de afgelopen dagen op de Heuvellandlijn. Vandaag bijv. in 32059 samen met een E-GTW 2/8. |
17-01-2010 13:50:13 | ||
---|---|---|
kritische
![]() |
Gisterenmorgen zag ik de 201,203 en 204 op het spoor direct naast het busstation in Heerlen staan. |
17-01-2010 14:13:58 | ||
---|---|---|
jorgo
![]() |
De 201 en 204 hebben idd gekoppeld een sneltreinomloop gedaan op de Heuvellandlijn zaterdag. Dat betekent dat er zowel elektrisch, diesel+elektrisch als diesel wordt gereden. |
17-01-2010 17:07:21 | ||
---|---|---|
lifeis
![]() |
De 201 en 204 gaan die dan weer terug naar de maaslijn of blijven ze samen met de 203 op de heuvellandlijn rondrijden? |
18-01-2010 10:43:03 | ||
---|---|---|
eppo
![]() |
Quote Zo'n DM90 werd destijds op sleeptouw genomen door 2 Plan V's als íe naar Mt moest. Laatst bewerkt door eppo op 18-01-2010 11:02 |
20-01-2010 11:44:55 | ||
---|---|---|
fastguy84
![]() |
Quote Even mezelf quoten, de 7651 is onderweg richting Zwitserland, zie: http://www.l1.nl/L1NWS/_pid/links4/_rp_links4_firstElementId/1_4338333/_rp_links4_hasclickpage/1_1013 |
20-01-2010 17:03:50 | ||
---|---|---|
mvd
![]() |
Rond 14:30 zijn ze begonnen met takelen. Als eerste werd de kopbak met schade op een dieplader gezet: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/01/20/1263997065-840.jpg Iech kom gelökkig oet Mestreech! |
20-01-2010 20:45:13 | ||
---|---|---|
kevinevers
![]() |
Ook ik was terplaatse. Als je even op de link klikt zie je een klein fotoverslagje: http://www.kevinevers.nl/651terug.htm |
21-01-2010 11:17:26 | ||
---|---|---|
Rienketje
![]() |
De 201 en 202 reden vandaag trein 32221, de 201 is dus iniedergeval weer terug op de Maaslijn. Edit: Vamiddag stond de de 204 te Vl. Laatst bewerkt door Rienketje op 21-01-2010 16:13 |
21-01-2010 14:38:20 | ||
---|---|---|
Railprutse
![]() |
Ja de 201 en de 204 zijn alleen de zaterdag en de zondag gebruikt voor Maastricht Heerlen. |
21-01-2010 15:07:22 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Voor mijn goede begrip (en de berichtgeving in De Bladen![]() |
![]() |
advertentie |
21-01-2010 16:12:09 | ||
---|---|---|
Rienketje
![]() |
Ja, de 201 reed vamorgen in de 32221 en de 204 stond vamiddag GDST te Vl, dus is alleen de 203 nog in het zuiden![]() Laatst bewerkt door admin op 21-01-2010 16:28, reden: Het laatste bericht hoef je niet te quoten |
26-01-2010 12:41:50 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
live vanuit stel 355: sinds enkele minuten werkt het gratis draadloos internet met bereik door het hele stel. Aldus mich online via de 355 |
26-01-2010 13:59:16 | ||
---|---|---|
mvd
![]() |
Ik hoop dat je wel af en toe naar buiten kijkt als je voorop zit ![]() Iech kom gelökkig oet Mestreech! |
26-01-2010 22:32:23 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Wie zegt dat het stel uberhaupt rijdt ... ![]() |
27-01-2010 23:04:39 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
stond stil op sp 53 dus ![]() |
02-02-2010 20:51:01 | ||
---|---|---|
abbm
![]() |
Quote Even hier op terugkomen. Ik heb uit een betrouwbare bron van Veolia begrepen dat er toch paaltjes komen op het perron en als alles goed is vanaf 1 juni de invoering zou moeten beginnen. Laatst bewerkt door abbm op 02-02-2010 20:51 |
02-02-2010 21:28:57 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Nou, dan kan het grote bedriegfeest echt beginnen: In plaats van 1 enkeltje Krd-Dtc, mag je dan in 5 delen gaan betalen (als je er al erg in hebt): O.b.v. enkele reis 2e klas: Krd-Dtc: € 24,50 Krd-Hrl: € 2,20 Hrl-Rm: € 7,60 Rm-Nm: € 13,40 Nm-Ah: € 3,80 Ah-Dtc: € 5,50 Totaal: € 32,50 Een verschil van € 8,00 !!! Ideaal zo'n kaart, alleen niet voor je bankrekening. |
02-02-2010 21:41:42 | ||
---|---|---|
salieri
![]() |
Ik denk dat het wel algemeen bekend is, dat de OVkaart gewoon geldklopperij is. |
02-02-2010 21:48:15 | ||
---|---|---|
gertjan
![]() |
En als je vergeet om bij een overstap van een vervoerder om te checken riskeer je er nog 35 euro bij. Wat een mooi systeem is het weer! |
02-02-2010 21:54:53 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteHet is het hooguit aan het worden. De OVC dateert qua idee uit de tijd dat de wereld nog gewoon in orde was en er 1 spoorvervoerder was, c.q van voordat elke vervoerder er zijn eigen slaatje uit wenst te slaan (en niet meer genoegen neemt met een deel uit de grote pot). Laatst bewerkt door broek53 op 02-02-2010 21:55 |
02-02-2010 22:18:52 | ||
---|---|---|
Apda
![]() |
QuoteIk vermoed dat dit alleen geldt bij "reizen op saldo". Maar: "U kunt ervoor kiezen om uw OV-chipkaart op te laden met een reisproduct: bijvoorbeeld een enkele reis naar een bepaalde bestemming, een retourtje, of een abonnement voor een bepaald traject." |
03-02-2010 09:17:23 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator ![]() |
ja maar volgens mij was dat afhankelijk per vervoerder, en niet overkoepelend... ![]() |
03-02-2010 09:36:44 | ||
---|---|---|
jorgo
![]() |
Vernomen van een vaste reiziger op de Heuvellandlijn dat de ritten waar een D-GTW meedraait moeilijker meekomen met de dienstregeling. Nou ja lof voor de vooraf bedachte materieelflexibiliteit, zou ik dan zeggen, de capaciteit kán iig bijgestuurd worden. |
03-02-2010 10:36:59 | ||
---|---|---|
Railprutse
![]() |
QuoteDat is Quatsch. Er zijn Testen gemaakt waarbij de DMU de Rijtijd zeer goed gehaald heeft. |
03-02-2010 11:17:24 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Ongetwijfeld, maar ze blijven altijd trager dan de elektrische stellen - dat zal wel zijn wat er opvalt. |
03-02-2010 11:20:44 | ||
---|---|---|
gerard4653
![]() |
Quote Ik begreep dat ze ook gekoppeld rijden. Als dat zo is, wat ik technisch knap vind, heb ik als leek wel een vraag: als de een trager is dan de andere, wordt dan dan electronisch aangepast aan elkaar, want anders lijkt me dat niet fijn voor het materieel? Laatst bewerkt door gerard4653 op 03-02-2010 11:26 |
03-02-2010 11:32:19 | ||
---|---|---|
gertjan
![]() |
Zelfde heb je ook met E-GTW onderling. Een 2/6 is sneller dan een 2/8. De 2/6 duwt/trekt dan de 2/8 mee. En dat zal hier ook wel zo gaan. |
03-02-2010 12:09:32 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
http://www.l1.nl/L1NWS/archief/_pid/links2/_rp_links2_expandElementId/1_4351147#article Overstap Maaslijn - NS. |
03-02-2010 14:36:44 | ||
---|---|---|
jacokran
![]() |
QuoteZoals al meerdere malen naar voren gekomen op dit forum. De Diesel GTW's van Veolia kunnen gecombineerd rijden met een elektrische GTW van Veolia. UIteraard verzorgen beide stellen hun eigen tractie. Een diesel GTW heeft ook een knop om de stroomafnemer te bedienen. |
03-02-2010 14:53:05 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
QuoteDaar hoefde oorspronkelijk geen draadje aan te pas te komen, dat kon volledig mechanisch. Google eens op droop = statiek of bijvoorbeeld op de firma Woodward. |
03-02-2010 18:22:19 | ||
---|---|---|
edje
![]() |
Geen enkel treinstel heeft dezelfde rijeigenschappen, dus er zal altijd een kracht worden uitgeoefend op de koppeling het eene treinstel duwt, of het andere trekt het andere stel wel mee. Vaak is dat verschil wel te verwaarlozen. het is immers geen plastic waar mee gewerkt maar dikke stalen koppelingen. |
03-02-2010 19:09:29 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Bij GTW e+d is het zo geregeld dat ze wanneer ze aan elkaar zitten ze zich aanpassen. Dat wil zeggen, de diesel neemt het electrische stel waar, en je kunt hem volledig bedienen vanuit de diesel. (de daarvoor aanwezige knoppen lichten dan op.) Dit gebeurd electrisch via een CAN-bussysteem. Andersom werkt het ook zo. Met tractie geven is het iets anders, bij gecombineerd rijden neemt bij hogere snelheden het electrische stel het grotendeels over, omdat deze bij hogere snelheden genoeg power heeft voor allebei. (als ik mij niet vergis is de aanzetkracht van beide wel gelijk: 80kN) |
03-02-2010 19:14:09 | ||
---|---|---|
frits_wil
![]() |
Quote Valt best mee. Ik heb er vorige week ook mee gereden en had op alle tussenstations niet meer dan 2 min. vertraging. Iets dat in Hrl of Mt weer weg is. De 2 min. rijden we ook met een E-GTW, aangezien de rijtijden vrij krap op de tussenstations zijn. |
03-02-2010 21:14:44 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Quote Ik neem aan dat hier de overstap in Rm bedoeld wordt? Beetje vergelijkbaar verhaal als de overstap NO 17800 in Apd, zie het 'aansluitingen' topic |
04-02-2010 08:44:02 | ||
---|---|---|
jbt
![]() |
Overstappen in Rm van Veolia op de 800 richting Ehv komt relatief weinig voor. Een enkeling uit Sm of Rv. De grote stroom stapt over op de 800 richting Mt en Hrl en daar zijn de tijden op zich ruim genoeg voor. |
06-02-2010 17:38:54 | ||
---|---|---|
floriss
![]() |
Quote Nee, het artikel verwijst naar de overstap in Nijmegen tussen Maaslijn en de IC's richting Utrecht en Amsterdam. |
06-02-2010 17:43:23 | ||
---|---|---|
kevinevers
![]() |
Denk eerder rm want daar heb je maar een overstap van 2 minuten (op papier) richting ehv. |
06-02-2010 18:00:15 | ||
---|---|---|
kbrandsma
![]() |
Quote De aanzetkracht is wellicht wel gelijk, de aanzetversnelling (in m/s²) misschien niet. Hierdoor moet de EMU harder trekken om ook de DMU vooruit te trekken. Andersom heeft de DMU het makkelijk omdat de EMU hem helpt met versnellen. Kortweg, past een EMU zich bij koppeling aan aan de aanzetversnelling van een DMU of geeft 'ie gewoon de volle 100%? Deze vraag gaat ook op bij koppeling tussen een 2/6 en een 2/8. Dat de EMU de aandrijving op hogere snelheid grotendeels overneemt is vrij logisch. Versnellen kost meer kracht (vermogen) dan op constante snelheid doorrijden. Dit hoeft overigens niet allen op hoge snelheid. Bij 80 km/u is dit ook logisch. En hoe zit dit met afremmen bij gekoppelde stellen? Kan een EMU überhaupt spanning afgeven aan de bovenleiding? Zo ja, is het mogelijk/gebruikelijk dat de EMU meer met de ED-rem afremt dan gewoonlijk en zo meer spanning aan de bovenleiding afgeeft, voordat de remmen van de DMU beginnen te ankeren? Dit natuurlijk alleen als de ED-rem van een EMU dit toelaat. Laatst bewerkt door kbrandsma op 06-02-2010 18:01 |
06-02-2010 20:55:30 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator ![]() |
over de E-GTW weet ik het niet zeker, maar materieel wat recuperatief remt heeft in Nederland weinig nut, omdat de onderstations er niet voor zijn ingericht kan de energie alleen worden losgelaten in de sectie waarin de trein rijdt. Alleen andere treinen in deze sectie die extra energie nodig hebben (bijv. bij optrekken) profiteren hiervan. Als er niet recuperatief geremd kan worden dan wordt de energie bij het ED-remmen d.m.v. weerstanden omgezet in warmte... |
08-02-2010 09:35:54 | ||
---|---|---|
cuijk
![]() |
Quote Dan heb je in Nm 4 minuten om van perron 1b naar 1a te komen. Krap, maar haalbaar. Lastiger is de verbinding richting Ht. Op het mom dat de trein uit Rm in Nm aankomt dan rijdt de intercity naar Ht en verder, NET weg. Hetzelfde geldt in Nm voor de aansluiting tussen de intercity uit Roosendaal en Veolia. Laatst bewerkt door cuijk op 08-02-2010 09:40 |
09-02-2010 09:00:32 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Quote Het verhaal staat op L1 en verwijst naar "het provinciebestuur". Je kunt er gevoeglijk vanuit gaan dat dat bij een Limburgse omroep verwijst naar de provincie Limburg. Daarbij geeft de Maaslijn in Nijmegen geen aansluiting naar Amsterdam maar naar Schiphol. Alleen de spitsdiensten hebben een zeer hypothetische aansluiting van 2 minuten naar Amsterdam van spoor 35 naar spoor 3. Dat is zeker niet regulier, wordt niet in de dienstregeling aangegeven en is alleen haalbaar voor studenten met goede conditie. De 2 minuten overstap in Roermond is daarentegen wel een officiële (cross-platform) aansluiting die de reisplanner geeft, en zelfs van Tegelen naar Amsterdam is via Roermond een kwartier sneller dan via Venlo. |
09-02-2010 11:31:01 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Echter twijfel ik ook, want de aansluiting in Rm haal ik bijna altijd en die in Nijmegen niet. |
09-02-2010 22:02:04 | ||
---|---|---|
fastguy84
![]() |
Om aan deze oeverloze discussie een eind te maken: de vragen (en antwoorden) gingen over de overstap in Roermond. Zie de officiële antwoorden op http://www.limburg.nl/upload/artikel38/A%20Overstappen%20treinen%20%20SP.pdf |
03-03-2010 11:06:48 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Hoe is eigenlijk de benutting van de 5 extra 32300 spitstreinen die doorrijden van/naar Venlo, tussen Venray en Venlo? Komt dat een beetje aan bij de reizigers? |
03-03-2010 20:36:39 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
tussen de 5 en 20 reizigers per spitstrein tussen vry en vl. Zoiets moet minstens een jaar duren, wil de gemiddelde reiziger het in de gaten krijgen. Er zijn serieus nog steeds mensen die op spoor 2 in vry wachten op de doorgaande trein naar Nm als de spitstrein vertrekt... |
04-03-2010 11:37:06 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Quote Zo te zien staat het betreffende bericht niet meer op de website van L1. Dan is de link in principe overbodig geworden. |
04-03-2010 13:39:47 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator ![]() |
hoe zit het nu eigenlijk met de materieelkrapte bij Veolia? Als ik me het goed herinner is er wat D-GTW richting het zuiden gegaan om het tekort op de Heuvellandlijn op te vullen, maar de bedoeling was geloof ik om DM'90 te huren van de NS om het gat op de Maaslijn mee te dichten, maar ik hoor hier nog verder geen verhalen over of dat is gelukt? |
04-03-2010 14:46:43 | ||
---|---|---|
klaass16
![]() |
dan bestellen ze toch meer GTW 2/8? dan is het materieeltekort opgelost? |
04-03-2010 14:54:43 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator ![]() |
erhm, nee![]() ![]() |
04-03-2010 19:13:36 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
In ieder geval kunnen trein 32220(6 bakken ipv 8 doordat de 203 naar het zuiden is) en opvolgende spitstrein 32320(3 bakken) het reizigersaanbod niet aan. |
04-03-2010 19:19:44 | ||
---|---|---|
salieri
![]() |
Maar die DM'90? Waar blijven die eigenlijk?![]() |
04-03-2010 19:56:05 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Denk dat die niet meer komen. |
04-03-2010 20:17:33 | ||
---|---|---|
motje
![]() |
Wordt er in de ochtendspits dan met al het materieel gereden? Is het anders niet mogelijk om een 2-delige GTW van een andere trein te halen om de 32220 te versterken? |
04-03-2010 20:38:41 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Of misschien een Plan V te huren? |
04-03-2010 20:44:06 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Alles is mogelijk en voor de goede orde: aan NS is geen verzoek gedaan om materieel te verhuren, bij mijn beste weten. |
04-03-2010 21:52:35 | ||
---|---|---|
raymond16
![]() |
Quote De 32220 rijdt al met 8 bakken en dat is ook de maximale lengte op dit moment die de perrons aankunnen als ik me niet vergis. Verder versterken gaat dus niet meer. |