23-12-2009 22:49:15
mich
mich
Ik ben vrij dus aan mij kan het niet liggen.  

24-12-2009 00:56:49
cuijk
cuijk
vertragingen Nm - Vl???? Nope. (naja heeeel soms < 5 min maar n kniesoor die daarover valt gezien de omstandigheden)

Laatst bewerkt door cuijk op 24-12-2009 00:57
 

06-01-2010 08:39:45
mvd
mvd
Verplaatst bericht:
Quote
arge: De kapotte trein van Veolia de 7651 staat nog steeds op het rangeerterrein in mt.

Weet iemand of die uberhaupt nog gemaakt wordt ?
Volgens een bericht in de regionale krant zou het treinstel in vier delen worden vervoerd naar Zwitserland voor hetstel. Dit zou ergens vorige week gaan plaatsvinden, maar het stel staat er op dit moment nog steeds.


Iech kom gelökkig oet Mestreech!
 

06-01-2010 12:59:12
mich
mich
2 D-GTW gaan naar zuid limburg om het daar ontstane materieeltekort te verhelpen. Stel 203 staat al daar en de machinisten krijgen daar nu instructie op. Op de Maaslijn is nu een nog groter materieeltekort ontstaan wat als het meezit opgelost gaat worden door 2 stuks DM'90.  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

06-01-2010 13:30:45
treintim
treintim
Als dat zo zou zijn, zie je maar weer hoe relatief alles is. Het komt en het gaat weer en het komt weer terug. Zou het hele afscheid van DM'90 laatst dan voor niets zijn geweest?%08% We zullen het zien met de welbekende slag om de arm, interessant.

Laatst bewerkt door treintim op 06-01-2010 13:31
 

06-01-2010 15:22:35
Rienketje
Rienketje
Als DM'90 terugkomt naar de Maaslijn is dat natuurlijk fantastisch nieuws!
Mij lijkt alleen wel dat als 2 D-GTW's naar het zuiden gestuurd worden, die 2 Buffels wel snel geregeld moeten worden.
 

06-01-2010 18:12:42
Railprutse
Railprutse
Die 204 voor Heerlen Maastricht gaat eerst naar Heerlen als de 3446 en 3447 bij Veolia zijn. Dat is noch niet definitif!

Laatst bewerkt door Railprutse op 06-01-2010 18:13
 

07-01-2010 17:31:44
ruud.h
ruud.h
@mich gaan de Buffels dan in de doorgaande dienst rijden of alleen de spits slagen weer

Gr Ruud.h


ruud.h
 

07-01-2010 17:41:49
keesje
keesje
Een bericht erboven staat dat het nog niet eens definitief is dat DM'90 komt...  

07-01-2010 17:44:41
WesselE
WesselE
En ik durf er best wel op te gokken dat ze, als ze komen, weer de spitsslagen gaan verzorgen.


'Okeh'
 

07-01-2010 17:54:10
rambons
rambons
Quote
ruud.h: @mich gaan de Buffels dan in de doorgaande dienst rijden of alleen de spits slagen weer


Er is nog steeds maar een bepaalde ploeg treinbestuurders van Veolia die bevoegd is om met DM90 te rijden, het is dus al voor de hand liggend dat als het word doorgezet ze in de spitsdienst worden ingezet. Daarbij moeten ook nog eens de spitstrein diensten voor de machinisten worden omgegooid zodat er niet een machinist op komt die er niet mee mag rijden.
 

07-01-2010 19:49:18
cuijk
cuijk
Alle Veolia GTW's hebben namen. Misschien een idee, om langzamerhand de Buffels ook namen te geven. EEN suggestie heb ik al: Noem een treinstel 'Heintje Davids' %02% Zie http://nltaal.blog.nl/taal-actueel/2006/03/09/hans_en_heintje  

07-01-2010 19:51:32
gertjan
gertjan
Dan zou Veolia eerst een DM'90 in eigen beheer moeten hebben, en dat hebben ze niet. Het materieel blijft eigendom van NSFS  

07-01-2010 21:39:17
broek53
broek53
Eigendom van NSR, denk ik, omdat NSR bij mijn beste weten geen geleast materieel mag doorverhuren. Maar het resultaat is hetzelfde  

07-01-2010 22:24:41
nielske90
nielske90
Quote
cuijk: EEN suggestie heb ik al: Noem een treinstel 'Heintje Davids' %02%
Nee, het moeten bekende Limburgers zijn geloof ik. Noem hem dan Camiel Eurlings.%08%

Laatst bewerkt door nielske90 op 07-01-2010 22:25
 

07-01-2010 22:53:49
timtrein
timtrein
Als je dan zo graag de media wil halen moet je 'm Geert Wilders noemen...  

07-01-2010 23:08:47
Rienketje
Rienketje
Namen als Huub Stapel en Chantal Janzen zijn er bij Veolia GTW's ook niet te vinden, iniedergeval beter als compleet onbekende namen zoals Jan van Kuyk, Pater Karel of Willem Nijholt.  

07-01-2010 23:31:16
keesje
keesje
Vergeet Mat Vestjens niet. Wie??? Ja inderdaad... Als ik de trein zie rijden met die man erop moet ik steeds denken aan de verantwoordelijke die ervoor zorgde dat het de eerste weken/maanden zo'n takkebende was. En hup, je krijgt als dank je gezicht op de trein.

Nee, geef dan maar een paar hiervoor genoemde namen!
 

08-01-2010 00:26:17
treintim
treintim
Enige die ik ken en met z'n hoofd op de trein staat is André Rieu, de rest ken ik niet en ik wil toch niet zeggen dat ik zo wereldvreemd ben hoor. Maarja, het zullen provincialen blijven. Als wij in Overijssel straks al onze Zwolle-Emmen stelletjes gaan beplakken zullen al die hoofden voor anderen weer onherkenbaar zijn.

Laatst bewerkt door treintim op 08-01-2010 00:27
 

08-01-2010 01:04:56
cuijk
cuijk
mijn suggestie 'Heintje Davids' is als grap bedoeld. Heintje Davids was een artieste die in de jaren 50 en 60 wereldberoemd was in heel NL en die comeback na comeback na comeback maakte. Naar haar is het 'Heintje Davids effect' genoemd; dat staat zelfs in de Dikke van Dale vermeld.
Vanwege die vele come-backs (net zoals DM90 op de Maaslijn) stelde ik die naam voor; en natuurlijk kan dat niet in t eggie doordat ze gehuurd worden dat snap ik ook wel

Laatst bewerkt door cuijk op 08-01-2010 01:05
 

08-01-2010 07:46:38
bjornl
bjornl
Quote
treintim: Enige die ik ken en met z'n hoofd op de trein staat is André Rieu, de rest ken ik niet en ik wil toch niet zeggen dat ik zo wereldvreemd ben hoor.

Zonder je nu direct wereldvreemd te willen noemen: er staan er toch meer met algemene landelijke bekendheid op. Connie Palmen, Jac. P. Thijsse en Chriet Titulaer zijn zeker landeleijk bekend (geweest) en Sint Servaas (al is het maar via de naar hem genoemde kerken), Pierre Cuypers en Titus Brandsma in mindere mate. En wie heeft er niet van Wilhelm Tell gehoord?
 

08-01-2010 08:44:27
mich
mich
Wacht nou maar eerst eens even af of het feest echt doorgaat
Als het dan doorgaat gaan ze natuurlijk de spitstreinen gaan rijden, omdat inderdaad niet alle machinisten ervoor zijn opgeleid maar ook omdat ze niet alle voorzieningen hebben die de GTW heeft en ietsje langzamer zijn.
Het is de vorige keer overigens 1x bij uitzondering voorgekomen dat er eentje tot Roermond heeft gereden.

Laatst bewerkt door mich op 08-01-2010 08:45
 

08-01-2010 09:05:03
jbt
jbt
Quote
Rienketje: Namen als Huub Stapel en Chantal Janzen zijn er bij Veolia GTW's ook niet te vinden.


Voor zover ik weet zit Chantal Janzen in een soort van 'reservepool'. Wellicht dat zij alsnog een plaat(s)je krijgt als het materieelpark nog eens echt wordt uitgebreid.
 

08-01-2010 11:12:39
john2
john2
Heb regelmatig E - mail contact met iemand van de klantenservice van Veolia, die de mails van de klantenservice beantwoord die bij Veolia binnen komen. Heb aan deze persoon gevraagd, of hij wat wist over de DM90 op de maaslijn. Heb van hem een mail terug gekregen dat hij voor mij hierover navraag zou doen. Zo gauw ik dit antwoord binnen heb, dan zet ik dit antwoord hier in dit topic wel neer.  

08-01-2010 13:18:55
edje
edje
Quote
Rienketje: Namen als Huub Stapel en Chantal Janzen zijn er bij Veolia GTW's ook niet te vinden, iniedergeval beter als compleet onbekende namen zoals Jan van Kuyk, Pater Karel of Willem Nijholt.


Willem Nijholt is best wel een bekende nederlander, sterker nog hij stond laatst voor mij in de rij voor de koffie bij de restauratie in Hengelo.
 

08-01-2010 20:35:49
mich
mich
Quote
john2: Heb regelmatig E - mail contact met iemand van de klantenservice van Veolia, die de mails van de klantenservice beantwoord die bij Veolia binnen komen. Heb aan deze persoon gevraagd, of hij wat wist over de DM90 op de maaslijn. Heb van hem een mail terug gekregen dat hij voor mij hierover navraag zou doen. Zo gauw ik dit antwoord binnen heb, dan zet ik dit antwoord hier in dit topic wel neer.


Vriendelijk verzoek ze hier niet mee lastig te vallen. Die weten niet meer dan ik over dit soort zaken.
 

08-01-2010 23:07:59
Railprutse
Railprutse
3446 en 3447 in de Treinen naar Venray. Meer is het niet.  

09-01-2010 03:47:29
thom
thom
En dat zeg jij nu terwijl het Veolia personeel dat zelf dus nog nieteens weet ?
En dan weet jij ook meteen dat NSR dezelfde stellen afstuurt als de vorige keer ? Ipv de stellen die ze toevallig voor handen hebben ?

Of is het simpelweg maar een vermoeden wat je hier nu neerzet ?

Laatst bewerkt door thom op 09-01-2010 03:48
 

09-01-2010 12:40:02
Railprutse
Railprutse
Waarom zou de machinisten van Veolia weten wat er in de huur contract van de NS staat? Maar dan wachten jullie toch af in plaats van geloven.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


09-01-2010 12:43:09
broek53
broek53
He ja, laten we weer eens fijn gaan kijven.  

09-01-2010 14:30:55
thom
thom
Quote
Railprutse: Waarom zou de machinisten van Veolia weten wat er in de huur contract van de NS staat? Maar dan wachten jullie toch af in plaats van geloven.

Mijn post eindigde danook met een vraagteken...
 

09-01-2010 14:49:46
broek53
broek53
C'est le ton qui fait la musique. En achter een retorische vraag staat ook een vraagteken, maar een vraag is het niet.  

10-01-2010 14:59:33
keesje
keesje
Mijn Frans is niet al te best Michiel, kun je het even vertalen? Veolia kan dan wel het hoofdkantoor in Frankrijk hebben staan, maar snappen doe ik het even niet meer. %08%  

10-01-2010 15:03:16
kevinevers
kevinevers
Het is de toon die de muziek maakt.

Ik spreek ook geen woord frans (wel 3 jaar frans op school gehad) maar even vertaald met google
 

14-01-2010 10:26:40
fastguy84
fastguy84
Uit Dagblad de Limburger / Limburgs Dagblad van vandaag:
Quote
Veolia huurt extra treinen bij NS
door Roel Ophelders
MAASTRICHT – Het tekort aan zitplaatsen in de treinen op de Heuvellandlijn tussen Kerkrade en Maastricht is naar verwachting eind deze maand opgelost. Veolia huurt twee treinstellen van de NS, die tijdelijk het materieelpark van de streekvervoerder gaan versterken. Veolia had de stellen het liefst al per direct willen inzetten, maar door het grote aantal defecten aan treinen als gevolg van het winterweer wil de NS op korte termijn geen materieel afstaan. „Maar ze hebben wel de intentie om ons uit de brand te helpen, en doen hun best om het zo snel mogelijk voor elkaar te krijgen”, zegt raildirecteur Frank van Setten van Veolia, die verwacht dat de treinen over twee weken kunnen worden ingezet.

De gehuurde treinen worden niet ingezet op de Heuvellandlandlijn, waar het materieeltekort van Veolia ontstaan is. Omdat de aangeboden ‘Buffel’-dieseltreinen niet geschikt zijn voor ritten tussen Kerkrade en Maastricht, worden ze op de Maaslijn ingezet. Twee treinen van de Maaslijn schuiven vervolgens weer door naar de Heuvellandlijn.

Veolia zit krap in het materieel sinds een van de grootste treinstellen in december zwaar beschadigd raakte bij een botsing met een vrachtwagen, nabij Houthem Sint-Gerlach. Het betrokken treinstel gaat woensdag terug naar de fabriek in Zwitserland en wordt pas in de zomervakantie weer terugverwacht.

Dus definitief 2 Buffeltjes en de reparatie zou dan toch sneller plaatsvinden dan verwacht (eerst werd oktober genoemd). Voor de goede orde: de Buffels kúnnen toch best op de Heuvellandlijn rijden? Dit doorschuiven heeft toch alleen een koppel- en daarmee omlooptechnische reden of niet?
 

14-01-2010 12:01:43
timtrein
timtrein
In Zuid-Limburg hebben ze geen materieelbekendheid op DM'90, dus dat maakt het wat ingewikkeld. Of DM'90 daar is toegelaten weet ik niet, maar ik verwacht het wel, want in de Heerlen-Aachen-tijd was het toch ook in Mt in onderhoud?  

14-01-2010 12:13:54
jorgo
jorgo
Zijn er geen profielissues?
Ik wist niet dat DM'90 in Mt in onderhoud was (Plan X wel).
 

14-01-2010 12:56:52
edje
edje
DM'90 heeft een tijdje tussen Heerlen en Aken gereden, en waren inderdaad in onderhoud op Maastricht (3431 tot en met de 3433 dacht ik.)
Met het profiel moet het dus geen problemen opleveren.
 

14-01-2010 15:57:19
raymond16
raymond16
Hoe gaat het eigenlijk met de bezetting van de extra spitstreinen die sinds deze drgl van/naar Vl rijden? Rijden die in de praktijk gewoon leeg of is er toch wel een verschuiving geweest vanuit de treinen die daaromheen in Vl komen?  

14-01-2010 16:46:24
Waaldrecht
Waaldrecht
Quote
timtrein: In Zuid-Limburg hebben ze geen materieelbekendheid op DM'90, dus dat maakt het wat ingewikkeld. Of DM'90 daar is toegelaten weet ik niet, maar ik verwacht het wel, want in de Heerlen-Aachen-tijd was het toch ook in Mt in onderhoud?
Ik denk dat ze de DM´90 naar de Maaslijn sturen omdat de D-GTW gecombineert kan rijden met de E-GTW

Laatst bewerkt door Waaldrecht op 14-01-2010 16:47
 

14-01-2010 17:31:08
timtrein
timtrein
Dat speelt natuurlijk ook mee.  

14-01-2010 20:12:35
mich
mich
Quote
raymond16: Hoe gaat het eigenlijk met de bezetting van de extra spitstreinen die sinds deze drgl van/naar Vl rijden? Rijden die in de praktijk gewoon leeg of is er toch wel een verschuiving geweest vanuit de treinen die daaromheen in Vl komen?


Van deze mogelijkheid maken nog niet veel mensen gebruik. Bij de meesten is de mogelijkheid nog niet bekend. Vandaag heb ik het omgeroepen, toen gingen er een stuk of 8 mee vanaf Vry.
 

14-01-2010 20:38:28
Waaldrecht
Waaldrecht
ach ja, het is beter dan niet héIk denk dat het ook meespeelt dat de reizigers het niet gewent zijn?

Laatst bewerkt door Waaldrecht op 14-01-2010 20:39
 

15-01-2010 17:49:10
jorgo
jorgo
D-GTW 2/6 7203 Bart Brentjens de afgelopen dagen op de Heuvellandlijn. Vandaag bijv. in 32059 samen met een E-GTW 2/8.  

17-01-2010 13:50:13
kritische
kritische
Gisterenmorgen zag ik de 201,203 en 204 op het spoor direct naast het busstation in Heerlen staan.  

17-01-2010 14:13:58
jorgo
jorgo
De 201 en 204 hebben idd gekoppeld een sneltreinomloop gedaan op de Heuvellandlijn zaterdag. Dat betekent dat er zowel elektrisch, diesel+elektrisch als diesel wordt gereden.  

17-01-2010 17:07:21
lifeis
lifeis
De 201 en 204 gaan die dan weer terug naar de maaslijn of blijven ze samen met de 203 op de heuvellandlijn rondrijden?  

18-01-2010 10:43:03
eppo
eppo
Quote
timtrein: Of DM'90 daar is toegelaten weet ik niet, maar ik verwacht het wel, want in de Heerlen-Aachen-tijd was het toch ook in Mt in onderhoud?

Zo'n DM90 werd destijds op sleeptouw genomen door 2 Plan V's als íe naar Mt moest.

Laatst bewerkt door eppo op 18-01-2010 11:02
 

20-01-2010 11:44:55
fastguy84
fastguy84
Quote
fastguy84: Het betrokken treinstel gaat woensdag terug naar de fabriek in Zwitserland en wordt pas in de zomervakantie weer terugverwacht.

Even mezelf quoten, de 7651 is onderweg richting Zwitserland, zie: http://www.l1.nl/L1NWS/_pid/links4/_rp_links4_firstElementId/1_4338333/_rp_links4_hasclickpage/1_1013
 

20-01-2010 17:03:50
mvd
mvd
Rond 14:30 zijn ze begonnen met takelen. Als eerste werd de kopbak met schade op een dieplader gezet: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/01/20/1263997065-840.jpg


Iech kom gelökkig oet Mestreech!
 

20-01-2010 20:45:13
kevinevers
kevinevers
Ook ik was terplaatse. Als je even op de link klikt zie je een klein fotoverslagje: http://www.kevinevers.nl/651terug.htm  

21-01-2010 11:17:26
Rienketje
Rienketje
De 201 en 202 reden vandaag trein 32221, de 201 is dus iniedergeval weer terug op de Maaslijn.
Edit: Vamiddag stond de de 204 te Vl.

Laatst bewerkt door Rienketje op 21-01-2010 16:13
 

21-01-2010 14:38:20
Railprutse
Railprutse
Ja de 201 en de 204 zijn alleen de zaterdag en de zondag gebruikt voor Maastricht Heerlen.  

21-01-2010 15:07:22
broek53
broek53
Voor mijn goede begrip (en de berichtgeving in De Bladen): de enige diesel-GTW in het zuiden is normaliter en op dit moment dus de 203?  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

21-01-2010 16:12:09
Rienketje
Rienketje
Ja, de 201 reed vamorgen in de 32221 en de 204 stond vamiddag GDST te Vl, dus is alleen de 203 nog in het zuiden.

Laatst bewerkt door admin op 21-01-2010 16:28, reden: Het laatste bericht hoef je niet te quoten
 

26-01-2010 12:41:50
mich
mich
live vanuit stel 355: sinds enkele minuten werkt het gratis draadloos internet met bereik door het hele stel. Aldus mich online via de 355  

26-01-2010 13:59:16
mvd
mvd
Ik hoop dat je wel af en toe naar buiten kijkt als je voorop zit ...


Iech kom gelökkig oet Mestreech!
 

26-01-2010 22:32:23
thom
thom
Wie zegt dat het stel uberhaupt rijdt ...  

27-01-2010 23:04:39
mich
mich
stond stil op sp 53 dus  

02-02-2010 20:51:01
abbm
abbm
Quote
raymond16: De OV-chipkaart lezers komen bij Veolia dan ook niet op het perron maar in de treinen zelf.


Even hier op terugkomen.

Ik heb uit een betrouwbare bron van Veolia begrepen dat er toch paaltjes komen op het perron en als alles goed is vanaf 1 juni de invoering zou moeten beginnen.

Laatst bewerkt door abbm op 02-02-2010 20:51
 

02-02-2010 21:28:57
keesje
keesje
Nou, dan kan het grote bedriegfeest echt beginnen: In plaats van 1 enkeltje Krd-Dtc, mag je dan in 5 delen gaan betalen (als je er al erg in hebt):

O.b.v. enkele reis 2e klas:

Krd-Dtc: € 24,50

Krd-Hrl: € 2,20
Hrl-Rm: € 7,60
Rm-Nm: € 13,40
Nm-Ah: € 3,80
Ah-Dtc: € 5,50

Totaal: € 32,50

Een verschil van € 8,00 !!! Ideaal zo'n kaart, alleen niet voor je bankrekening.
 

02-02-2010 21:41:42
salieri
salieri
Ik denk dat het wel algemeen bekend is, dat de OVkaart gewoon geldklopperij is.  

02-02-2010 21:48:15
gertjan
gertjan
En als je vergeet om bij een overstap van een vervoerder om te checken riskeer je er nog 35 euro bij.
Wat een mooi systeem is het weer!
 

02-02-2010 21:54:53
broek53
broek53
Quote
salieri: Ik denk dat het wel algemeen bekend is, dat de OVkaart gewoon geldklopperij is.
Het is het hooguit aan het worden. De OVC dateert qua idee uit de tijd dat de wereld nog gewoon in orde was en er 1 spoorvervoerder was, c.q van voordat elke vervoerder er zijn eigen slaatje uit wenst te slaan (en niet meer genoegen neemt met een deel uit de grote pot).

Laatst bewerkt door broek53 op 02-02-2010 21:55
 

02-02-2010 22:18:52
Apda
Apda
Quote
keesje: Nou, dan kan het grote bedriegfeest echt beginnen: In plaats van 1 enkeltje Krd-Dtc, mag je dan in 5 delen gaan betalen (als je er al erg in hebt
Ik vermoed dat dit alleen geldt bij "reizen op saldo". Maar: "U kunt ervoor kiezen om uw OV-chipkaart op te laden met een reisproduct: bijvoorbeeld een enkele reis naar een bepaalde bestemming, een retourtje, of een abonnement voor een bepaald traject."
 

03-02-2010 09:17:23
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
ja maar volgens mij was dat afhankelijk per vervoerder, en niet overkoepelend...  

03-02-2010 09:36:44
jorgo
jorgo
Vernomen van een vaste reiziger op de Heuvellandlijn dat de ritten waar een D-GTW meedraait moeilijker meekomen met de dienstregeling.
Nou ja lof voor de vooraf bedachte materieelflexibiliteit, zou ik dan zeggen, de capaciteit kán iig bijgestuurd worden.
 

03-02-2010 10:36:59
Railprutse
Railprutse
Quote
jorgo: Vernomen van een vaste reiziger op de Heuvellandlijn dat de ritten waar een D-GTW meedraait moeilijker meekomen met de dienstregeling.
Dat is Quatsch. Er zijn Testen gemaakt waarbij de DMU de Rijtijd zeer goed gehaald heeft.
 

03-02-2010 11:17:24
broek53
broek53
Ongetwijfeld, maar ze blijven altijd trager dan de elektrische stellen - dat zal wel zijn wat er opvalt.  

03-02-2010 11:20:44
gerard4653
gerard4653
Quote
broek53: Ongetwijfeld, maar ze blijven altijd trager dan de elektrische stellen - dat zal wel zijn wat er opvalt.

Ik begreep dat ze ook gekoppeld rijden. Als dat zo is, wat ik technisch knap vind, heb ik als leek wel een vraag: als de een trager is dan de andere, wordt dan dan electronisch aangepast aan elkaar, want anders lijkt me dat niet fijn voor het materieel?

Laatst bewerkt door gerard4653 op 03-02-2010 11:26
 

03-02-2010 11:32:19
gertjan
gertjan
Zelfde heb je ook met E-GTW onderling. Een 2/6 is sneller dan een 2/8. De 2/6 duwt/trekt dan de 2/8 mee. En dat zal hier ook wel zo gaan.  

03-02-2010 12:09:32
john2
john2
http://www.l1.nl/L1NWS/archief/_pid/links2/_rp_links2_expandElementId/1_4351147#article Overstap Maaslijn - NS.  

03-02-2010 14:36:44
jacokran
jacokran
Quote
gerard4653:
Quote
broek53: Ongetwijfeld, maar ze blijven altijd trager dan de elektrische stellen - dat zal wel zijn wat er opvalt.

Ik begreep dat ze ook gekoppeld rijden. Als dat zo is, wat ik technisch knap vind, heb ik als leek wel een vraag: als de een trager is dan de andere, wordt dan dan electronisch aangepast aan elkaar, want anders lijkt me dat niet fijn voor het materieel?
Zoals al meerdere malen naar voren gekomen op dit forum. De Diesel GTW's van Veolia kunnen gecombineerd rijden met een elektrische GTW van Veolia. UIteraard verzorgen beide stellen hun eigen tractie. Een diesel GTW heeft ook een knop om de stroomafnemer te bedienen.
 

03-02-2010 14:53:05
waalkade
waalkade
Quote
gerard4653:
Quote
broek53: Ongetwijfeld, maar ze blijven altijd trager dan de elektrische stellen - dat zal wel zijn wat er opvalt.

Ik begreep dat ze ook gekoppeld rijden. Als dat zo is, wat ik technisch knap vind, heb ik als leek wel een vraag: als de een trager is dan de andere, wordt dan dan electronisch aangepast aan elkaar, want anders lijkt me dat niet fijn voor het materieel?
Daar hoefde oorspronkelijk geen draadje aan te pas te komen, dat kon volledig mechanisch.
Google eens op droop = statiek of bijvoorbeeld op de firma Woodward.
 

03-02-2010 18:22:19
edje
edje
Geen enkel treinstel heeft dezelfde rijeigenschappen, dus er zal altijd een kracht worden uitgeoefend op de koppeling het eene treinstel duwt, of het andere trekt het andere stel wel mee. Vaak is dat verschil wel te verwaarlozen.
het is immers geen plastic waar mee gewerkt maar dikke stalen koppelingen.
 

03-02-2010 19:09:29
mich
mich
Bij GTW e+d is het zo geregeld dat ze wanneer ze aan elkaar zitten ze zich aanpassen. Dat wil zeggen, de diesel neemt het electrische stel waar, en je kunt hem volledig bedienen vanuit de diesel. (de daarvoor aanwezige knoppen lichten dan op.) Dit gebeurd electrisch via een CAN-bussysteem. Andersom werkt het ook zo. Met tractie geven is het iets anders, bij gecombineerd rijden neemt bij hogere snelheden het electrische stel het grotendeels over, omdat deze bij hogere snelheden genoeg power heeft voor allebei. (als ik mij niet vergis is de aanzetkracht van beide wel gelijk: 80kN)  

03-02-2010 19:14:09
frits_wil
frits_wil
Quote
jorgo: Vernomen van een vaste reiziger op de Heuvellandlijn dat de ritten waar een D-GTW meedraait moeilijker meekomen met de dienstregeling.
Nou ja lof voor de vooraf bedachte materieelflexibiliteit, zou ik dan zeggen, de capaciteit kán iig bijgestuurd worden.


Valt best mee. Ik heb er vorige week ook mee gereden en had op alle tussenstations niet meer dan 2 min. vertraging. Iets dat in Hrl of Mt weer weg is. De 2 min. rijden we ook met een E-GTW, aangezien de rijtijden vrij krap op de tussenstations zijn.
 

03-02-2010 21:14:44
daniel81
daniel81
Quote
john2: http://www.l1.nl/L1NWS/archief/_pid/links2/_rp_links2_expandElementId/1_4351147#article Overstap Maaslijn - NS.

Ik neem aan dat hier de overstap in Rm bedoeld wordt?
Beetje vergelijkbaar verhaal als de overstap NO 17800 in Apd, zie het 'aansluitingen' topic
 

04-02-2010 08:44:02
jbt
jbt
Overstappen in Rm van Veolia op de 800 richting Ehv komt relatief weinig voor. Een enkeling uit Sm of Rv. De grote stroom stapt over op de 800 richting Mt en Hrl en daar zijn de tijden op zich ruim genoeg voor.  

06-02-2010 17:38:54
floriss
floriss
Quote
daniel81:
Quote
john2: http://www.l1.nl/L1NWS/archief/_pid/links2/_rp_links2_expandElementId/1_4351147#article Overstap Maaslijn - NS.

Ik neem aan dat hier de overstap in Rm bedoeld wordt?
Beetje vergelijkbaar verhaal als de overstap NO 17800 in Apd, zie het 'aansluitingen' topic


Nee, het artikel verwijst naar de overstap in Nijmegen tussen Maaslijn en de IC's richting Utrecht en Amsterdam.
 

06-02-2010 17:43:23
kevinevers
kevinevers
Denk eerder rm want daar heb je maar een overstap van 2 minuten (op papier) richting ehv.  

06-02-2010 18:00:15
kbrandsma
kbrandsma
Quote
gerard4653: Ik begreep dat ze ook gekoppeld rijden. Als dat zo is, wat ik technisch knap vind, heb ik als leek wel een vraag: als de een trager is dan de andere, wordt dan dan electronisch aangepast aan elkaar, want anders lijkt me dat niet fijn voor het materieel?
Quote
mich: Bij GTW e+d is het zo geregeld dat ze wanneer ze aan elkaar zitten ze zich aanpassen. (...) Met tractie geven is het iets anders, bij gecombineerd rijden neemt bij hogere snelheden het electrische stel het grotendeels over, omdat deze bij hogere snelheden genoeg power heeft voor allebei. (als ik mij niet vergis is de aanzetkracht van beide wel gelijk: 80kN)


De aanzetkracht is wellicht wel gelijk, de aanzetversnelling (in m/s²) misschien niet. Hierdoor moet de EMU harder trekken om ook de DMU vooruit te trekken. Andersom heeft de DMU het makkelijk omdat de EMU hem helpt met versnellen. Kortweg, past een EMU zich bij koppeling aan aan de aanzetversnelling van een DMU of geeft 'ie gewoon de volle 100%? Deze vraag gaat ook op bij koppeling tussen een 2/6 en een 2/8.

Dat de EMU de aandrijving op hogere snelheid grotendeels overneemt is vrij logisch. Versnellen kost meer kracht (vermogen) dan op constante snelheid doorrijden. Dit hoeft overigens niet allen op hoge snelheid. Bij 80 km/u is dit ook logisch.

En hoe zit dit met afremmen bij gekoppelde stellen? Kan een EMU überhaupt spanning afgeven aan de bovenleiding?
Zo ja, is het mogelijk/gebruikelijk dat de EMU meer met de ED-rem afremt dan gewoonlijk en zo meer spanning aan de bovenleiding afgeeft, voordat de remmen van de DMU beginnen te ankeren?
Dit natuurlijk alleen als de ED-rem van een EMU dit toelaat.

Laatst bewerkt door kbrandsma op 06-02-2010 18:01
 

06-02-2010 20:55:30
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
over de E-GTW weet ik het niet zeker, maar materieel wat recuperatief remt heeft in Nederland weinig nut, omdat de onderstations er niet voor zijn ingericht kan de energie alleen worden losgelaten in de sectie waarin de trein rijdt. Alleen andere treinen in deze sectie die extra energie nodig hebben (bijv. bij optrekken) profiteren hiervan. Als er niet recuperatief geremd kan worden dan wordt de energie bij het ED-remmen d.m.v. weerstanden omgezet in warmte...  

08-02-2010 09:35:54
cuijk
cuijk
Quote
Nee, het artikel verwijst naar de overstap in Nijmegen tussen Maaslijn en de IC's richting Utrecht en Amsterdam.


Dan heb je in Nm 4 minuten om van perron 1b naar 1a te komen. Krap, maar haalbaar.
Lastiger is de verbinding richting Ht. Op het mom dat de trein uit Rm in Nm aankomt dan rijdt de intercity naar Ht en verder, NET weg. Hetzelfde geldt in Nm voor de aansluiting tussen de intercity uit Roosendaal en Veolia.

Laatst bewerkt door cuijk op 08-02-2010 09:40
 

09-02-2010 09:00:32
mdeen
mdeen
Quote
floriss:
Quote
daniel81:
Quote
john2: http://www.l1.nl/L1NWS/archief/_pid/links2/_rp_links2_expandElementId/1_4351147#article Overstap Maaslijn - NS.

Ik neem aan dat hier de overstap in Rm bedoeld wordt?
Beetje vergelijkbaar verhaal als de overstap NO 17800 in Apd, zie het 'aansluitingen' topic


Nee, het artikel verwijst naar de overstap in Nijmegen tussen Maaslijn en de IC's richting Utrecht en Amsterdam.

Het verhaal staat op L1 en verwijst naar "het provinciebestuur". Je kunt er gevoeglijk vanuit gaan dat dat bij een Limburgse omroep verwijst naar de provincie Limburg.
Daarbij geeft de Maaslijn in Nijmegen geen aansluiting naar Amsterdam maar naar Schiphol. Alleen de spitsdiensten hebben een zeer hypothetische aansluiting van 2 minuten naar Amsterdam van spoor 35 naar spoor 3. Dat is zeker niet regulier, wordt niet in de dienstregeling aangegeven en is alleen haalbaar voor studenten met goede conditie.
De 2 minuten overstap in Roermond is daarentegen wel een officiële (cross-platform) aansluiting die de reisplanner geeft, en zelfs van Tegelen naar Amsterdam is via Roermond een kwartier sneller dan via Venlo.
 

09-02-2010 11:31:01
mich
mich
Echter twijfel ik ook, want de aansluiting in Rm haal ik bijna altijd en die in Nijmegen niet.  

09-02-2010 22:02:04
fastguy84
fastguy84
Om aan deze oeverloze discussie een eind te maken: de vragen (en antwoorden) gingen over de overstap in Roermond. Zie de officiële antwoorden op http://www.limburg.nl/upload/artikel38/A%20Overstappen%20treinen%20%20SP.pdf  

03-03-2010 11:06:48
mdeen
mdeen
Hoe is eigenlijk de benutting van de 5 extra 32300 spitstreinen die doorrijden van/naar Venlo, tussen Venray en Venlo? Komt dat een beetje aan bij de reizigers?  

03-03-2010 20:36:39
mich
mich
tussen de 5 en 20 reizigers per spitstrein tussen vry en vl. Zoiets moet minstens een jaar duren, wil de gemiddelde reiziger het in de gaten krijgen. Er zijn serieus nog steeds mensen die op spoor 2 in vry wachten op de doorgaande trein naar Nm als de spitstrein vertrekt...  

04-03-2010 11:37:06
john2
john2
Quote
john2: http://www.l1.nl/L1NWS/archief/_pid/links2/_rp_links2_expandElementId/1_4351147#article Overstap Maaslijn - NS.

Zo te zien staat het betreffende bericht niet meer op de website van L1. Dan is de link in principe overbodig geworden.
 

04-03-2010 13:39:47
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
hoe zit het nu eigenlijk met de materieelkrapte bij Veolia? Als ik me het goed herinner is er wat D-GTW richting het zuiden gegaan om het tekort op de Heuvellandlijn op te vullen, maar de bedoeling was geloof ik om DM'90 te huren van de NS om het gat op de Maaslijn mee te dichten, maar ik hoor hier nog verder geen verhalen over of dat is gelukt?  

04-03-2010 14:46:43
klaass16
klaass16
dan bestellen ze toch meer GTW 2/8?
dan is het materieeltekort opgelost?
 

04-03-2010 14:54:43
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
erhm, nee. Het huidige materieeltekort op de Heuvellandlijn is een gevolg van een aanrijding, een E-GTW 2/8 is nu voor herstel bij Stadler. Dat los je niet op d.m.v. een nieuw stel aanschaffen  

04-03-2010 19:13:36
mich
mich
In ieder geval kunnen trein 32220(6 bakken ipv 8 doordat de 203 naar het zuiden is) en opvolgende spitstrein 32320(3 bakken) het reizigersaanbod niet aan.  

04-03-2010 19:19:44
salieri
salieri
Maar die DM'90? Waar blijven die eigenlijk?  

04-03-2010 19:56:05
mich
mich
Denk dat die niet meer komen.  

04-03-2010 20:17:33
motje
motje
Wordt er in de ochtendspits dan met al het materieel gereden? Is het anders niet mogelijk om een 2-delige GTW van een andere trein te halen om de 32220 te versterken?  

04-03-2010 20:38:41
keesje
keesje
Of misschien een Plan V te huren?  

04-03-2010 20:44:06
broek53
broek53
Alles is mogelijk en voor de goede orde: aan NS is geen verzoek gedaan om materieel te verhuren, bij mijn beste weten.  

04-03-2010 21:52:35
raymond16
raymond16
Quote
motje: Wordt er in de ochtendspits dan met al het materieel gereden? Is het anders niet mogelijk om een 2-delige GTW van een andere trein te halen om de 32220 te versterken?

De 32220 rijdt al met 8 bakken en dat is ook de maximale lengte op dit moment die de perrons aankunnen als ik me niet vergis. Verder versterken gaat dus niet meer.