12-11-2008 10:20:42 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Quote Jeuj %02% ![]() |
12-11-2008 10:32:07 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteJa, men heeft op zijn minst stellen nodig die NSR kan verhuren en dus niet van NSFS zijn. En dan kom je al snel bij dezelfde stellen uit ![]() |
12-11-2008 10:42:57 | ||
---|---|---|
stefanvdw
![]() |
Wat de ZAP betreft; Zowel HC's met rijbevoegdheid op Zp-Apd als enkele mcn's rijden daar de treinen, zowel 2 als 4 bakken. Er is telkens één persoon die de dag CC heeft en dus controleert, dit kan zowel een mcn als HC zijn. Omdat er maar één controleur is op 2 treinen, is het heel normaal dat die controleur uit Zp komt en in Kbk weer overstapt op de trein terug naar Zp, en zo gaat dat zijn hele dienst dan in principe door. Op het gedeelte Apd-Kbk rijden de treinen in de meeste gevallen enkel met een mcn aan boord. Is de controleur aan boord dan sleutelt hij, zit de mcn alleen op de trein dan kan hij zowel vanuit de cabine(schakelaar op stuurpaneel) als op balkon de deuren sluiten. Echte sleutelkastjes zoals in de Ddr-Gdm stellen zijn niet aanwezig(zou wel veel efficienter zijn!) Gaaf dat DM'90 weer terug komt naar de Maaslijn overigens%02% Laatst bewerkt door stefanvdw op 12-11-2008 10:45 |
12-11-2008 11:25:30 | ||
---|---|---|
nougo
![]() |
Quote IK ook niet. In de eerste aanvraag toen veolia haar aanbieding had gedaan zouden zowel de sneltrein uit Heerlen als de stoptrein doorrijden naar Maastricht Randwyck. Die sneltrein mocht niet (of pastte niet) maar sloot in dat concept wel heel goed aan op de 800 serie. Randwyck zit vol met studenten en mensen voor het AZM (ziekenhuis) en het MECC. Het niet bieden van een korte overstap (pak 5 minuten) op de 800 vind ik gewoon een misser. Laat Veolia nou gewoon doorrijden met die sneltrein, schuif iets in het patroon en iedereen blij. Maar ja....concessie he... Het heeft voordelen (ieder kwartier een trein in het heuvelland) en nadelen (aansluiting) Laatst bewerkt door nougo op 12-11-2008 11:26 |
![]() |
advertentie |
12-11-2008 11:56:40 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Ik ben niet zo heel bekend daar, maar hoe werkt deze variant?: De sneltrein komt aan te Mt en rijdt door naar Mtr. Vervolgens keert deze op de stoptrein naar kerkrade. De stoptrein uit Hrl eindigt dan in mt en keert op de sneltrein? |
12-11-2008 11:58:32 | ||
---|---|---|
mvd
![]() |
Zo te zien heeft V'tje 844 het einde van z'n Veolia-carrière bereikt. Om 11:00 was Veolia-personeel bezig om de stickers van het stel te halen. Voorlopig was er nog maar een sticker af en wat achterbleef was een mooi lichtgeel vlak (met vaag een vishaak van NS). Iech kom gelökkig oet Mestreech! |
12-11-2008 12:35:35 | ||
---|---|---|
visscher
![]() |
Quoteik ben er ook niet heel bekend, maar zoals ik het lees rijden zowel de sneltrein als de stoptrein door naar Mtr. |
12-11-2008 12:50:02 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Nee, op dit moment rijden de stoptrein uit Kerkrade en Roermond beide naar Mtr. De sneltreinen keren in zowel mt als Hrl. |
12-11-2008 14:08:18 | ||
---|---|---|
visscher
![]() |
Klopt ja, ik zeg alleen niet wat ik bedoel, ik bedoelde dat in de concessieaanbieding van Veolia waarschijnlijk zowel de sneltrein als de stoptrein naar Mtr gaan. Waarbij de sneltrein gewoon in Mtr op de sneltrein keert, en de stoptrein gewoon in Mtr op de stoptrein keert. Dit heeft alleen helaas niet door kunnen gaan. |
12-11-2008 14:21:43 | ||
---|---|---|
bart84
Moderator ![]() |
Die aansluitingen zijn zo slecht nog niet hoor. Als je met de 800 in Mt komt heb je een minuut of tien te tijd om van spoor 2 naar spoor 5a te gaan. Ten eerste is dat (met een groep mensen) een heel gedoe, ten tweede zijn dit bijna de twee meest ver gelegen punten op het station en ten slotte met een kleine vertraging van de 800 mis je je aansluiting niet. Andersom komt het ongeveer op hetzelfde neer, al staat dan de Veoliatrein niet zo ver weg (van 6 naar 2). Mvg. Bart |
12-11-2008 17:57:03 | ||
---|---|---|
giuseppe
![]() |
Als ik zo snel kijk zou het best moeten passen om stoptrein op sneltrein te laten keren en andersom in Mtr De keertijden zouden dan zijn stoptrein op sneltrein minuut of 5 sneltrein op stoptrein minuut of 10 Sneltrein op sneltrein en stoptrein op stoptrein gaat niet, omdat daarvoor te weinig plaats is op station Randwijck Laatst bewerkt door giuseppe op 12-11-2008 18:00 |
12-11-2008 18:03:26 | ||
---|---|---|
nielske90
![]() |
Quote Wel als de 6800 komt te vervallen tussen Mt en Mtr. ![]() |
12-11-2008 19:13:48 | ||
---|---|---|
kbrandsma
![]() |
Quote Hoor ik hier een machinist die niet kan wachten tot zijn opleiding op DM'90 begint? ![]() |
12-11-2008 21:58:12 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Een Hc met rijbevoegdheid... Is dat dan niet gewoon een mcn... %08% ![]() |
12-11-2008 22:34:58 | ||
---|---|---|
fenno2
![]() |
stefanvdw: Persoonlijk heb ik meegemaakt dat er bij mij vanuit Twl in de stationsbus een hc mee ging en vrolijk verder ging controleren van Vem richting Apd hiermee wil ik zeggen dat er geen lijn in de controle zit, en dat is maar goed ook door deze verrassingscontroles is de pakkans van zwartrijders het grootst. Fenno. Laatst bewerkt door fenno2 op 13-11-2008 20:55 |
12-11-2008 23:23:40 | ||
---|---|---|
bjornl
![]() |
Van Voorst-Empde richting Alphen aan den Rijn? Is dat een nieuwe trein? Apeldoorn is Apd ![]() |
13-11-2008 13:14:18 | ||
---|---|---|
mdj
![]() |
Van welk station naar Alpen a/d Rijn?%08% |
13-11-2008 13:47:36 | ||
---|---|---|
bjornl
![]() |
![]() Quote Maar dan moet je natuurlijk zelf wel extra voorzichtig zijn ![]() |
13-11-2008 17:43:45 | ||
---|---|---|
mvd
![]() |
Mvd: En nu weer terug naar Veolia. Iech kom gelökkig oet Mestreech! |
13-11-2008 17:46:29 | ||
---|---|---|
mvd
![]() |
Vanmorgen zag ik dat er ook een sticker van V'tje 842 is gehaald (op de Bk). Dit V'tje reed vandaag wel nog gewoon z'n rondjes. Iech kom gelökkig oet Mestreech! |
13-11-2008 18:00:09 | ||
---|---|---|
fenno2
![]() |
bjoml, hoi, bedankt weer wat geleerd. Fenno. Laatst bewerkt door fenno2 op 13-11-2008 18:22 |
13-11-2008 18:47:48 | ||
---|---|---|
fenno2
![]() |
mdj apeldoorn, ik bedoel van vem naar jou woonplaats Apd Fenno. Laatst bewerkt door fenno2 op 13-11-2008 20:56 |
13-11-2008 20:25:32 | ||
---|---|---|
floriss
![]() |
Voor zover het nog niet bekend was. De sneltrein rijdt alleen tussen Heerlen en Maastricht en keert in beide gevallen op zichzelf. De stoptrein rijdt tussen Kerkrade Centrum en Maastricht Randwyck, deze keert ook alleen op zichzelf. Voor zover ik weet is dit conform de concessie, gebaseerd op het programma van eisen van de provincie Limburg. Nielske90: het schrappen van de 6800 tussen Maastricht en Randwyck, zou betekenen dat reizigers vanuit Sittard die naar de Universiteit, het MECC en het AZM reizen, voortaan altijd over moeten stappen in Maastricht. Dat is geen oplossing, maar het verschuiven van een probleem, zover er sprake is van een probleem. De huidige situatie is een mooi compromis, zowel de reizigers vanuit Valkenburg en Heerlen kunnen rechtstreeks naar Randwyck met de stoptrein en dat geldt eveneens voor de reizigers vanuit Sittard. Laatst bewerkt door floriss op 13-11-2008 20:26 |
13-11-2008 20:43:19 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Floriss, maar is er dan iets mis het het door mij/giuseppe gestelde voorstel? Buiten dat er een paar extra bakkilometers en andere extra kosten bij komen. |
13-11-2008 21:01:07 | ||
---|---|---|
floriss
![]() |
Je bedoelt het laten doorrijden van de sneltreinen naar Randwyck en daar laten keren als stoptrein? Op zich is daar niks mee, voor zover het allemaal past tussen Maastricht en Randwyck en in Randwyck zelf. Waar je mogelijk wel met een probleem komt te zitten, is dat de sneltrein in de avonduren en op zondag tot 12.00 uur niet rijdt. Dat moet de stoptrein in Randwyck alsnog op zichzelf keren. |
13-11-2008 21:03:38 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Ja, daar doelde ik op. Dat laatste is wel een lastig punt, moet ik nog even over nadenken.![]() |
13-11-2008 21:29:45 | ||
---|---|---|
floriss
![]() |
Oke, dan had ik goed begrepen. Ik wens je succes met het lastige punt en ik lees het wel als je er uit bent.![]() |
13-11-2008 22:38:40 | ||
---|---|---|
fastguy84
![]() |
Dat is niet zo'n probleem, je krijgt gewoon een langere overstand. Een groter probleem is het kruisend verkeer met de treinen van/naar België. Denk eraan dat in België links wordt gereden! (Dus kijk nog even goed op sporenplan.nl) Ik zeg niet dat het niet kan, maar het maakt het wel lastiger. Als je hier een dienstregelingetje wilt plaatsen, houd ik me aanbevolen...%02% |
13-11-2008 23:30:16 | ||
---|---|---|
jordydl1
![]() |
meerdere stellen, waaronder de 353 hadden dinsdag(11-11) de tekst alaaff op de bestemmingsdisplay staan. er kan dus echt alles wat je wil op ingevoerd worden. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
14-11-2008 00:01:06 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Dat idee dat dat kon had ik al toen ik een foto van een stelletje zag met de tekst "Veolia Transploft" .... ![]() |
14-11-2008 00:20:48 | ||
---|---|---|
peterselie
![]() |
Is ook niet zo gek als je weet dat je het via een draaiknop letter voor letter in kunt voeren ![]() |
14-11-2008 08:39:30 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Ik heb eens zitten denken. Zou het voor de belasting van de 32216, 18 en 20 niet interessant zijn om de 32318 en 32320 al vanuit Venlo reizigers mee te laten nemen? De LM rit van de spitstreinen vertrekt nu 5 minuten na de reguliere trein, met een beetje aanpassing van de dienstregeling moet je dat tot 9 minuten kunnen oprekken. Nog altijd een stuk van een mooi kwartiersinterval verwijderd, maar wie weet trekt het reizigers. |
14-11-2008 10:35:02 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Die spitstreinen zitten zelf ook al overvol, dus dat ik geen oplossing. Wel worden de spitstreinen per nieuwe dienstregeling wat ruimer, 2x DM'90 en 1x GTW 3tje.Quote Ik was onschuldig ![]() Laatst bewerkt door mich op 14-11-2008 10:36 |
14-11-2008 11:41:34 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Dat laatste doet Arriva dan ook. Bij de sneltrein staat er voorop "Groningen" en aan de zijkant Sneltrein - Buitenpost - Groningen |
14-11-2008 16:47:20 | ||
---|---|---|
kmark
![]() |
QuoteRitje is vandaag als trein 384001 pas ingelegd. Slecht weer plaatje: http://www.flickr.com/photos/markrail/3029210141/in/photostream/ Beide stellen zijn voorzien van Veolia stickers; http://www.flickr.com/photos/markrail/3029210257/ |
14-11-2008 17:02:51 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Ritje van waar naar waar? |
14-11-2008 17:06:51 | ||
---|---|---|
kmark
![]() |
Zl -> Nm |
15-11-2008 00:03:39 | ||
---|---|---|
stel172
![]() |
Misschien heb ik het gemist, maar zijn er vaste ritten ingepland die met de voormalige arriva stellen gaan rijden? en welke treinnumers zijn dat? Laatst bewerkt door stel172 op 15-11-2008 00:04 |
15-11-2008 02:04:00 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Extra? Het was toch gewoon 1 van de 2 spits omlopen welke met 2x DM'90 ging rijden? |
15-11-2008 11:22:00 | ||
---|---|---|
t.ricksen_
![]() |
Levering van E-GTW's voor de Heuvellandlijn is inmiddels ook afgerond. |
15-11-2008 17:09:47 | ||
---|---|---|
rambons
![]() |
Op de REP in Nijmegen stond vanmiddag rond 15:30 Veolia DM90 3447 bij de tankplaat, terwijl de 3446 nergens te bekennen was. Waarschijnlijk vandaag al meteen instructieritten. |
15-11-2008 18:56:45 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Quote 5 posts boven je: twee spitstreinen rijden met DM'90. En ik neem aan dat als Veolia om een of andere reden door de dag heen krap zit dat ze ook wel ingezet worden. |
16-11-2008 19:49:30 | ||
---|---|---|
kritische
![]() |
Quote Veolia wilde zowel de sneltrein als de stoptrein naar Maastricht Randwyck laten doorrijden. Trouwens men wilde ook met de sneltrein doorrijden naar Landgraaf. Het probleem is dat hier een samenloop is met het Hrn(station Heerlen hoort ook bij het Hrn). Er ligt een afspraak tussen V&W en NS dat het aantal treinen wat mag rijden op die trajecten gelijk is aan het aantal dat reed op het moment dat de NS de concessies overdroeg aan de nieuwe vervoerders. Opmerkelijk is dat er geen problemen waren met de frequentieverhoging tussen Heerlen en Kerkrade. Mogelijk komt dat omdat de NS in de spits met twee treinen reed. Kritische Laatst bewerkt door kritische op 16-11-2008 19:51 |
16-11-2008 19:52:44 | ||
---|---|---|
willy84
![]() |
Waarom mag het aantal treinen dat niet stijgen? |
16-11-2008 19:53:32 | ||
---|---|---|
WesselE
![]() |
Overlast voor de bewoners langs de spoorlijn? 'Okeh' |
16-11-2008 19:55:51 | ||
---|---|---|
lamote_ban
![]() |
Quote Ik zou hierover wel eens het oordeel van de NMa willen horen. Ik vraag me af of zo'n afspraak niet in strijd is met de mededingingswet. |
16-11-2008 22:21:30 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
Als dat zo is, dan zou dat betekenen dat andere vervoerders op het hele hoofdrailnet moeten worden toegelaten, lijkt me. De situatie is daar tenslotte niet anders dan op de samenloopbaanvakken. De 'nieuwe' vervoerder reed er namelijk niet. |
17-11-2008 09:08:01 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
QuoteEn de spitsdienst op de Maaslijn? Dat is ook een hele duidelijk uitbreiding t.o.v. de NS, en dat mag blijkbaar wel. Je zou kunnen gaan concluderen dat het niet mag als je door een station op het Hrn rijdt. Maar dat is ook weer flauw/belachelijk, want je biedt geen treindienst op het Hrn aan. Lijkt mij toch iets waar de NMa iets over kan zeggen. Het kan niet zijn dat de NS samen met V&W even een afspraak maakt waardoor nieuwe vervoerders tegengewerkt worden. Want als NS meer diensten wil rijden (binnen hun concessie) dan mag dat natuurlijk wel. Klinkt weer naar een klassiek voorbeeldje van "V&W doet zo veel mogelijk moeite om het treinverkeer te verhinderen" |
17-11-2008 09:11:00 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Er worden hele redeneringen gebouwd op "van horen zeggen", merk ik. |
17-11-2008 12:29:47 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Tijd voor wat feiten.![]() |
17-11-2008 13:32:40 | ||
---|---|---|
kritische
![]() |
Quote In de concessie HRN is samengevat het volgende opgenomen: Dat alle samenloopsituaties volgens de dienstregeling 2004 in stand blijven. Bij uitbreiding van de frequentie op samenlooptrajecten kan NS toestemming weigeren. Kritische |
17-11-2008 19:37:59 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
QuoteVanochtend om 8:42 uur zag ik er 1 staan bij Nm en de andere die stond toen blijkbaar al in de loods van voith ![]() |
17-11-2008 19:55:13 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Niet helemaal, ik was tot 11u bij Voith om een pakketje GTW af te geven, en toen ik om 11.45 naar huis reed zag ik de DM90 voor de deur staan. Blijkbaar in die tussentijd aangekomen, of ze moeten hem goed verstopt hebben in de wasstraat. |
17-11-2008 20:39:30 | ||
---|---|---|
floriss
![]() |
Quote Om met het laatste punt te beginnen. In de NS-tijd reden er in de spitsuren inderdaad 2 stoptreinen per uur tussen Heerlen en Kerkrade en 1x per uur naar Aachen HBF. Feitelijk is hier na de overname door Veolia qua treinpaden niets veranderd. Het extra pad tussen Heerlen en Kerkrade Centrum werd echter door NS uit bezuinigingsoverwegingen alleen de spitsuren gebruikt. Bij de concessie door Provincie Limburg is besloten om de stoptrein ook buiten de spits en zaterdag en zondag 2x per uur te laten rijden. Hiermee voldeed Veolia aan het aantal beschikbare treinpaden. Namelijk 2 paden per richting tussen Heerlen en Kerkrade. Feitelijk niks nieuws dus, maar gewoon het benutten van de bestaande paden. Het doortrekken van de sneltrein naar Landgraaf zou betekenen, dat Veolia de treinpaden tussen Heerlen en Landgraaf behoorlijk zou belasten, zeker gezien het feit, dat er ook nog 1x per uur een trein naar Aachen over heen moet. Los van het feit of het capaciteitstechnisch zou kunnen op het enkelspoor. Laatst bewerkt door floriss op 17-11-2008 20:40 |
![]() |
advertentie |
17-11-2008 20:46:30 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Quote Als dat echt zo is afgesproken, is dat een gruwelijke misser. ProRail gaat over paden, niet NS. |
17-11-2008 21:22:21 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
En om het nog leuker te maken: volgens mij valt Maastricht-Eijsden niet eens onder het HRN! Anders zou NS toch ook Eijsden nog moeten bedienen? Maar Eijsden valt nu onder verantwoordelijkheid van ... Veolia! Trouwens, op Venlo-Blerick zijn er ook meer 'concurrerende' treinen gaan rijden sinds Veolia er is. |
17-11-2008 21:25:37 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Eijsden is inderdaad geen Hoofdrailnet, maar dat het dus automatisch Veoliagebied zou worden is natuurlijk onzin. Concessie Veolia stopt gewoon bij Mtr. Wel is het zo dat niemand Veolia (of NS, of NMBS) zou kunnen verbieden Eijsden te bedienen. |
17-11-2008 21:41:42 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Overigens heeft NS volgens mij alleen maar een grond tot weigering als ze er zelf last van hebben. Anders hebben ze immers 0 argumenten... Iets soortgelijks speelt volgens mij ook bij Groningen Europapark, waar NS en Arriva beide 4x per uur langs willen gaan rijden over een jaar of wat |
17-11-2008 22:14:27 | ||
---|---|---|
toms
![]() |
QuoteDaar klopt helemaal niet van. Voordat Veolia kwam, reden er ook al 2 treinen per uur per richting die op de Maaslijndienst reden tussen Venlo en Blerick. |
17-11-2008 22:14:31 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
En dan hangt het er van af wat je onder 'last' verstaat. Wat is de reden voor die zin in de concessie HRN? Gaat dat erom dat NSR wat paden betreft de oudste rechten heeft, of heeft het ermee te maken dat een andere vervoerder reizigers wegkaapt? |
17-11-2008 22:30:31 | ||
---|---|---|
fastguy84
![]() |
NS ontvangt geen (extra) subsidie voor het HRN. Als wedereis geldt dan dat ze daar een stukje exclusiviteit hebben en dus geen oneigenlijke concurrentie willen op stukken als Est-Ah, Hrl-Lg, etc. Anders zou een andere partij behoorlijk onder de NS duiven kunnen gaan schieten en worden dat soort stukjes onrendabel (en dat was oorspronkelijk de maat voor de verdeling HRN vs. Contractsector). Vanuit dat standpunt is de regel van drgl 2004 heel redelijk. Op de lange termijn kan dat echter tot scheefgroei leiden, dus het lijkt me handig dit per eerstvolgende aanbesteding te schrappen (dus een regel van: op de trajecten x, y, z vindt samenloop plaats met een of meer andere vervoerders. Toedeling geschiedt op basis van de algemene ProRail-regels.) Oh en station Eijsden heeft geen bedieningsplicht, maar Mtr-Edn is wel HRN! Veolia zou daar niet mogen komen (om passagiers in en uit te laden), net zo min als Syntus, Connexxion, Deutsche Bahn, NMBS of de Griekse spoorwegen dat mogen. Alleen NS heeft dat recht op dit moment (mag het wel uitbesteden uiteraard). |
17-11-2008 22:52:46 | ||
---|---|---|
rogier
![]() |
QuoteHrl-Lg behoort niet tot het hoofdrailnet, allerlei gedoogbepalingen gelden dus niet. QuoteDit is inderdaad een enorme misser. NS heeft wel het recht, maar niet de plicht (!). Ik denk dat als een andere partij (zeg Veolia) met steun van een lagere overheid (zeg Provincie Limburg) mogelijkheden ziet om Edn te bedienen, het wel heel apart zou zijn als NS hiertegen bezwaar zou hebben. |
17-11-2008 23:40:27 | ||
---|---|---|
bloober
![]() |
QuoteDat waren dan wel een stoptrein en een sneltrein, waarbij die sneltrein niet stopte in Blerick. Er is dus weldegelijk één concurrerende trein per uur bijgekomen. ![]() Groetjes, Bloober |
18-11-2008 06:23:21 | ||
---|---|---|
bart84
Moderator ![]() |
Nog even Off-topic. Toen NSR nog op de Maaslijn reed, was er niet echt sprake van concurrerende treinen Vl-Br. NRS reed de stoptrein Br-Rm en de stoptrein Vl-Ehv. Beide in uurdienst. Dus toe reden er 'maar' twee treinen tussen Br en Vl. Nu is dit aantal verdubbeld en is er wel concurrentie. Mvg. Bart |
18-11-2008 12:44:45 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Ik hoop dat Veolia dit jaar eens op te tijd is met de busboekjes uitgeven. Normaal is het maar krap aan eer ze de busboekjes in de verkoop doen. Want hier in staan ook de treindienstregelingen van de heuvellandlijn en van de maaslijn. Dan is de NS ruim op tijd met het in de verkoop doen van treinboekjes. |
18-11-2008 14:18:57 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Veolia lijkt steeds minder gebruik te maken van de Plan V's: vandaag zijn alleen de 847 en 848 in dienst. De 842 en 843 hebben vrijdag 15/11 voor het laatst gereden en de 844 op woensdag 12/11. Van de 841 en 845 weet ik de status niet. |
18-11-2008 15:34:51 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Quote Je was iets te snel. Vanmorgen pas zijn de 7652 en 7653 de grens over gekomen in Venlo. Ze moeten eerst een paar dagen proefrijden, dan worden ze pas echt afgeleverd. |
18-11-2008 17:46:34 | ||
---|---|---|
mvd
![]() |
QuoteHierbij kan ik aanvullen dat de Veolia-stickers bijna van stel 844 af zijn (op de ABk hing nog 1/8 sticker), van de 842 is nog maar een sticker verwijderd. Iech kom gelökkig oet Mestreech! |
18-11-2008 19:49:29 | ||
---|---|---|
toms
![]() |
Quote Het laatste jaar vóór de overgang naar Veolia stopte de sneltrein ook in Blerick. Deze stopte niet in Tegelen, Swalmen en Vierlingsbeek, dus 1+1 is nog altijd 2. |
18-11-2008 20:21:36 | ||
---|---|---|
floriss
![]() |
In de concessie HRN is samengevat het volgende opgenomen: Dat alle samenloopsituaties volgens de dienstregeling 2004 in stand blijven. Bij uitbreiding van de frequentie op samenlooptrajecten kan NS toestemming weigeren. Volgens mij laat deze tekst niets te wensen over, maar ondertussen wordt hier een half pak speculaas leeggegeten over wel of niet concurrende verbindingen van verschillende vervoerders. Wat er duidelijk staat is de uitbreiding van de frequentie dit betekent simpelweg dat een vervoerder die de exploitatie van een spoorlijn overneemt en dezelfde frequenties (ongeacht of hier sprake is van stoptreinen en sneltreinen) aanhoudt als de oorspronkelijke vervoerder, deze plannen niet zullen worden gedwarsboomd door NS. Dus als NS in 2004 voor had gekozen om op de Maaslijn met 1x sneltrein en 1x stoptrein te rijden tussen Blerick en Venlo zijn dat 2 treinen per uur ongeacht de type trein en ongeacht of de trein wel of niet in Blerick stopt. Bij de concessie voor Veolia is er gekozen voor twee stoptreinen over het hele traject. Ongeacht het type trein blijft de frequentie onveranderd op 2x per uur. Voor wat betreft Heerlen - Landgraaf en Maastricht - Randwyck, geldt hetzelfde verhaal. Los van het hele betoog, vind ik, dat je bij mini-trajecten, 2 en 3 kilometer, waarop toevallig twee of meer vervoerders rijden, nauwelijks kan spreken van concurrende verbindingen. Iemand die van Venlo naar Eindhoven reist, gaat niet eerst met Veolia naar Blerick om vervolgens over de stappen op de trein van NSR naar Eindhoven. In alle gevallen is er sprake van het feit, dat iedere vervoerder zijn eigen corridor van vervoer voorziet. Bij Landgraaf zijn dat de corridors: Landgraaf - Kerkrade en Landgraaf - Aachen, Landgraaf - Heerlen/Sittard en Landgraaf - Heerlen/Valkenburg/Maastricht Bij Maastricht Randwyck lopen de corridors via Maastricht richting Sittard en Valkenburg en bij Blerick zijn de richtingen onderverdeeld in Eindhoven, Nijmegen, Duitsland en Roermond. De enige redenen die NS zal hebben om plannen van een concurrent te dwarsbomen, is als het koste gaat van de frequenties en betrouwbaarheid op het HRN. We zouden immers toch niet willen dat ons Intercity vervoer moet (uit)wijken voor te veel regionale treinen van vervoerder X. ![]() Laatst bewerkt door floriss op 18-11-2008 20:23 |
18-11-2008 20:26:42 | ||
---|---|---|
rogier
![]() |
"Voor wat betreft Heerlen - Landgraaf en Maastricht - Randwyck, geldt hetzelfde verhaal." Voor Hrl - Lg geldt dit niet, want niet behorende bij het Hoofdrailnet. Laatst bewerkt door rogier op 18-11-2008 20:30 |
18-11-2008 20:35:28 | ||
---|---|---|
floriss
![]() |
Dus het traject Heerlen - Landgraaf - Duitsland grens valt niet onder het hoofdrailnet? |
18-11-2008 20:49:47 | ||
---|---|---|
rogier
![]() |
Inderdaad. Ik citeer een brief van de minister: "Het gaat in deze kwestie om het Limburgse grensbaanvak Heerlen-Herzogenrath. Op dit baanvak rijden twee treindiensten: • Heerlen – Heerlen De Kissel – Landgraaf – Eygelshoven Markt – Herzogenrath – Aachen. Deze treindienst wordt gereden door DB Regiobahn (verder: DB), in een samenwerkingsverband met NS Reizigers (verder: NS). • Heerlen – Heerlen De Kissel – Landgraaf – Eygelshoven – Chevremont – Kerkrade (na Landgraaf verlaat deze treindienst het grensbaanvak Heerlen-Herzogenrath). Deze treindienst wordt gereden door Veolia krachtens haar regionale concessie van de provincie Limburg. Schematisch ziet de situatie er als volgt uit: /- Eygelsh. Markt --- Hertz. --- Aachen Heerlen === Heerlen De K. === Landgraaf = \- Eygelsh. --- Chevremont --- Kerkrade Beide treindiensten en de bijbehorende stations vallen niet onder de verantwoordelijkheid van de Rijksoverheid (en onder de hoofdrailnet-concessie), maar onder de verantwoorde-lijkheid van regionale overheden." Bron: http://www.vermast.net/files/item42/200864kamervragenkaartverkoopautomaat.pdf |
18-11-2008 21:02:40 | ||
---|---|---|
fastguy84
![]() |
Hrl-Lg valt onder verantwoordelijkheid van de provincie Limburg. Op dit traject is de situatie dus precies andersom als op Mt-Mtr (bijvoorbeeld). Veolia moet hier andere partijen dulden, waar op Mt-Mtr NS andere partijen moet toelaten. Met betrekking tot de eis van drgl 2004 geldt wel nog dat dit niet in beton gegoten is. Zie pagina 29 van de concessie HRN, de toelichting op art. 2: Quote Dus als Veolia dat echt op de spits had willen drijven, had dat best gekund. Het is namelijk lastig vol te houden dat een extra trein Mt-Mtr concurrentie op dat traject oplevert. Om verdere discussies te vermijden, even het volledige lijstje samenlooptrajecten: a. Wierden en Enschede; b. Elst en Arnhem; c. Blerick en Venlo; d. Alkmaar en Uitgeest; e. Maastricht Randwijck en Maastricht; f. Alphen aan de Rijn en Leiden; g. Rotterdam Centraal en Schiedam Centrum; h. Den Haag Centraal en Den Haag Laan van NOI; i. Arnhem en Arnhem Velperpoort. |
18-11-2008 21:20:24 | ||
---|---|---|
floriss
![]() |
Rogier, Oke, dat wist ik niet van Heerlen - Duitse grens. Maar bedankt voor het opzoeken en de toelichting. Fastguy84 Een extra trein tussen Maastricht en Randwyck zal inderdaad niet veel concurrentie oplopen, omdat het merendeel van de reizigers een bestemming verder dan Maastricht heeft. Je blijft echter wel met de vraag zitten of het capaciteitstechnisch mogelijk is, zonder dat de Belgen en de 6800 uit de rails worden gereden op dat traject. Anders gezegd, het evt doortrekken van die sneltrein naar Randwyck, mag er niet toe leiden, dat de treinen vanuit Luik straks niet meer op het spoor van/naar Maastricht passen en dat reizigers die met de 6800 richting Sittard rijden, worden gedwongen om structureel in Maastricht over te stappen, vanwege cacpaciteitsgebrek op een stuk enkelspoor. Zaken wensen is 1 ding, zaken concreet inpassen in een dienstregelingsmodel waarbij zo min mogelijk partijen verliezen moeten incasseren is een tweede. Het huidige compromis met de beide stoptreinen die keren in Randwyck, lijkt me daarvan een mooi voorbeeld. Laatst bewerkt door floriss op 18-11-2008 21:21 |
18-11-2008 21:33:04 | ||
---|---|---|
fabrierban
![]() |
@Fastguy84 Wat is dat toch voor flauwekul in Nederland dat als er ergens 4 treinen per uur rijden een baanvak "vol" zou zijn? Waarom kunnen in Japan overal 20 treinen per uur rijden en dan ook nog zonder vertraging? |
18-11-2008 23:08:24 | ||
---|---|---|
fastguy84
![]() |
Ik heb dat niet gezegd, en ben het er ook niet mee eens. Wel is het zo dat een baanvak sneller vol raakt als de Belgische treinen linkerspoor rijden en de Nederlandse rechts, dat vreet capaciteit. |
18-11-2008 23:55:00 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Quote Misschien omdat we IC's, stoptreinen en goederentreinen hebben rijden op drukke dubbelsporige baanvakken? Is dat in Japan net zo? |
19-11-2008 16:57:57 | ||
---|---|---|
fastguy84
![]() |
De Veolia spoorboekjes staan sinds vandaag online. Opmerkelijke zaken: Heuvellandlijn http://www.veolia-transport.nl/uploadConnex/TheNetherlands/Limburg/folder%20Heuvelland%2014dec08.pdf %01% Verbeterde aansluiting in Maastricht op de IC richting A’dam %01% Enkel nog nieuwe treinen op de Heuvellandlijn %01% Let op: gewijzigde vertrektijden Maaslijn http://www.veolia-transport.nl/uploadConnex/TheNetherlands/Limburg/folder%20Maaslijn%2014dec08.pdf %01% Ma t/m vr eerder kwartierdienst tussen Nijmegen en Venray %01% In Roermond aansluiting op de IC van/naar Weert/Eindhoven %01% In Nijmegen aansluiting op de treinen naar Utrecht en A’dam %01% Inhuur extra treinen tijdens de spits In beide folders staat nog: Het Internetticket Veolia Transport Limburg heeft ook het internetticket ingevoerd voor heel aantrekkelijke prijzen. Het internetticket kan een ‘kaal’ bus- of treinkaartje zijn (alleen het vervoer) of een combinatie van een bus/treinkaartje met aanbiedingen van winkels of toegang tot een evenement of attractie. U bestelt het ticket via www.veolialimburg.nl en rekent af via iDEAL. Meestal kunt u daarna het ticket thuis uitprinten, soms sturen we het ticket via de post toe. Elke maand zijn er nieuwe aanbiedingen. Kijk dus maandelijks op www.veolialimburg.nl En in de Maaslijn folder: Nieuw station Mook-Molenhoek Tussen Nijmegen-Heijendaal en Cuijk wordt een nieuwe treinstation gerealiseerd: station Mook-Molenhoek. Dit station wordt in de loop van 2009 in gebruik genomen. Te zijner tijd volgt hierover meer informatie. |
26-11-2008 22:44:39 | ||
---|---|---|
mvd
![]() |
Volgens L1 is het moment morgen aangebroken: morgenvroeg rijdt het laatste Veolia-V'tje http://www.l1.nl/L1NWS/_rp_links4_firstElementId/1_3108918/_rp_links4_hasclickpage/1_1013/_pid/links4 Enne, let niet op "hondenkop", 't is de pers ![]() Iech kom gelökkig oet Mestreech! |
26-11-2008 23:56:02 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
Het is wel net over de grens, maar heel misschien over enkele jaren niet meer. Veolia gaat met ingang van december 2009 Kleef - Dusseldorf rijden. |
27-11-2008 11:02:39 | ||
---|---|---|
t.ricksen_
![]() |
QuoteKlopt; stelletje is zojuist geheel volgens planning in Hrl uit de dienst gehaald. |
27-11-2008 16:49:52 | ||
---|---|---|
mvd
![]() |
De V'tjes 841 en 844 hadden de eer om de laatste ritjes te rijden: http://farm4.static.flickr.com/3006/3063012577_83692c30d8_b.jpg http://farm4.static.flickr.com/3190/3063012983_1dfa87b987_b.jpg Het laatste GTW-drietje is vandaag ook in dienst gekomen, op de sneltrein (v hele uur uit Mt). Iech kom gelökkig oet Mestreech! |
28-11-2008 07:57:53 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Quote Doortrekken, doortrekken! %02%%02%%02% Enig idee of de Talenten van DB overgenomen worden of dat men GTW's gaat bestellen? Dat laatste zou wel heel erg slim zijn omdat je die dan heel goed in Blerick kunt laten onderhouden en als je ze ook geschikt maakt voor inzet in Nederland je meer materieel hebt om problemen in de inzet op te kunnen lossen. Ik zag vanmorgen trein 32320 met een 3'tje vertrekken. Betekent dat dat DM'90 al aan het rijden is? |
28-11-2008 08:10:33 | ||
---|---|---|
fastguy84
![]() |
Nee, op de RE 10 komen nieuwe Linten te rijden, zie ook http://www.de.alstom.com/pr_corp/2008/de/49666.EN.php?languageId=EN&dir=/pr_corp/2008/de/&idRubriqueCourante=15075 Doortrekken van Kleve naar Nijmegen zit er helaas voorlopig niet in, maar dat is mijn persoonlijke indruk. Wanneer gaat het plan V terug naar NS? |
28-11-2008 10:47:53 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
32320 rijdt met een 3tje omdat die gister met een 2tje te vol zat, op DM90 moeten we nog even wachten, wel kunnen er instructie ritten gereden worden. Over die lint, dat zal economisch gezien wel een betere keuze zijn. Even wat anders: het is gedaan met spoor 3 in Mook, wissels zijn geklemd en seintjes buiten dienst. Ook in Blerick zijn verschillende wissels geklemd, maar lijkt me sterk dat dat blijft anders zit Cabooter zonder spooraansluiting. Laatst bewerkt door mich op 28-11-2008 10:57 |
28-11-2008 22:16:52 | ||
---|---|---|
kritische
![]() |
Quote De 844 gaat op korte termijn naar de Valleilijn omdat een van de 5 Protossen grote schade heeft opgelopen. Kritische Laatst bewerkt door kritische op 28-11-2008 22:19 |
28-11-2008 22:18:07 | ||
---|---|---|
stel172
![]() |
ook bekend wat voor schade en welk stel? |
28-11-2008 22:19:35 | ||
---|---|---|
spoorhaas
![]() |
Dat betekent dus dat zowel de 867 ( ex-Arriva ) als de 844 ( ex-Veolia ) daar dus gaan rijden...??? |
28-11-2008 22:22:27 | ||
---|---|---|
kritische
![]() |
Quote Ik weet niet welk stel het is maar een van de Protossen is op een overweg op apparatuur van ProRail gereden. De schade is zo omvangrijk dat het niet in Nederland gerepareerd kan worden. Kritische |
28-11-2008 22:32:51 | ||
---|---|---|
bjornl
![]() |
Quote Ga naar de recente spots, doe een paar queries en de meest waarschijnlijke kandidaat rolt er zo uit ![]() Laatst bewerkt door bjornl op 28-11-2008 22:50 |
28-11-2008 22:49:15 | ||
---|---|---|
salieri
![]() |
En een beetje normaal kunnen antwoorden is natuurlijk ook teveel gevraagd...![]() Want wie zegt dat het precies die kandidaat is, terwijl een van der protossen ook voor onderhoud even buiten dienst kan zijn... |
28-11-2008 22:50:21 | ||
---|---|---|
salieri
![]() |
QuoteHet is wel grappig dat er bij CXX een ex-Arriva en een ex-Veolia stel gaat rijden ![]() |
28-11-2008 22:51:20 | ||
---|---|---|
bjornl
![]() |
Ja, en zelf reageer je natuurlijk ook volkomen normaal. Een treinstel dat na 24 oktober alleen nog GDST gespot is terwijl alle andere stellen wel in de rijdende dienst gezien zijn is niet "even" buiten dienst voor onderhoud. |
28-11-2008 22:56:14 | ||
---|---|---|
bloober
![]() |
Aan de spots te zien gaat het dus om de 5033. Dat daar weer zo'n heibel over moet komen... %03% Groetjes, Bloober |
28-11-2008 23:05:36 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
De 844 is vandaag al van Veolia Maastricht overgkomen naar Connexxion Bokkeduinen![]() |
28-11-2008 23:11:34 | ||
---|---|---|
lamote_ban
![]() |
Quote Onderhoud in Nederland is door de hogere loonkosten een stuk duurder dan wanneer je dat in Duitsland laat doen. Dus dat zou helemaal niet slim zijn. |
28-11-2008 23:34:08 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
Een van de DM90'ers heeft kort geleden nog gereden. Om 17.30 stonden ze gekoppeld aan elkaar te NmREP. Voorheen stonden ze los van elkaar. |
30-11-2008 02:23:24 | ||
---|---|---|
ruud.h
![]() |
zijn ze nu weg want ik heb ze niet zien staan vandaag op de REP nijmegen Weet iemand dit vriendelijke groet ruud.h |
30-11-2008 09:42:01 | ||
---|---|---|
superboer
![]() |
Ik kwam gisteren rond 15:00 2 stellen DM'90 tegen op de brug tussen Arnhem en Arnhem Zuid, ze reden richting Arnhem. Grote kans dat dat de stellen van veolia waren![]() Garantie tot aan de voordeur. |