16-10-2008 14:51:15 | ||
---|---|---|
spoorhaas
![]() |
Hebben ze dan al een stel in handen voor opleiding? |
16-10-2008 15:04:00 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator ![]() |
Niet zover ik weet. De krant (gelderlander) beweert dan wel dat er per 1 november mee gereden gaat worden wat betekent dat er voor die tijd al de stellen beschikbaar moeten zijn voor opleiding natuurlijk. Aan de andere kant hebben diverse Veolia mcn'en ervaring met de DM'90 dus dat werkt weer in het voordeel ![]() Quote en dan nu adem halen ![]() |
16-10-2008 15:18:57 | ||
---|---|---|
spoorhaas
![]() |
Maar bij die mcn's zullen de bevoegdheden van DM'90 zijn vervallen.. En ondanks dat ze nog goed zullen weten hoe het materieel werkt wel een overtreding begaan word, omdat ze geen bevoegdheid meer hebben op het desbetreffende materieel! ( als ze geen instructie/opleiding erop krijgen ) |
16-10-2008 15:19:17 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Quote Volledig begrip voor. NS moet zich nou eenmaal ook zakelijk opstellen als het gaat om verhuur van materieel en niet de lieve vervoerder uithangen om concurrenten uit de brand te helpen. Tenslotte heeft Veolia er zelf voor gekozen om zich in de Nederlandse spoorwereld te begeven en dan moet er niet gehuild worden als het gewenste treintje niet kunnen huren. Welkom in het land der spoorconcurrentie zou ik zeggen. Laatst bewerkt door keesje op 16-10-2008 15:19 |
![]() |
advertentie |
16-10-2008 15:21:49 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator ![]() |
Quote ik heb ook niet beweerd dat de mcn dan maar gaan rijden zonder opleiding, het scheelt dat ze er al mee bekend zijn en dat het opleidingsproces misschien kan worden versneld ![]() |
16-10-2008 15:24:22 | ||
---|---|---|
treintim
![]() |
Goed nieuws, ja, en dan nog tot in het najaar van 2009.. wat een feest! Dus ook volgende lente en zomer ten tijde van mooi weer, kunnen spotters hun hart ophalen aan de mooie NS-gele treinstellen op de Maaslijn. Ben nu al benieuwd naar de foto's.![]() Deze webpagina http://opperuiver.web-log.nl/opperuiver/2008/10/veolia-huurt-tr.html doet me geloven dat de provincie een aardige vinger in de pap heeft bij deze huur van NS (anders zou Veolia de licensie kwijt zijn staat er). Laatst bewerkt door treintim op 16-10-2008 15:26 |
16-10-2008 15:31:07 | ||
---|---|---|
verschuyl
![]() |
Nou, dat soort weblogs vindt ik altijd heel betrouwbaar hoor. Niet dus. Volgens mij kan je zo niet eens je licentie kwijt raken. Groet'n uut Tubberg'n, Jacco |
16-10-2008 15:36:30 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Quote Het is te hopen dat nu wat meer tijd wordt uitgetrokken voor opleiding. Toen de Maaslijn werd door Veolia werd overgenomen moest alles even snel-hup van de grond komen, inclusief het opleiden van (nieuwe) machinisten. Het heeft al wat IVW-rapporten opgeleverd dus ik mag aannemen dat Veolia hier nu wijs mee omgaat. |
16-10-2008 15:48:21 | ||
---|---|---|
joost01
![]() |
Quote Niet helemaal mee eens. NS is nog steeds in een positie waarin ze voordeel kan halen uit haar positie als voormalig monopolist. Het is daarom ook op z'n plaats dat overheden zich zonodig bemoeien met dit soort zaken. Er is toch ook al eens een zaak voor de rechter geweest omtrent materieel dat de NS niet wilde verkopen? |
16-10-2008 16:00:10 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
De overheid zit nog veel te veel in de waan dat de goedkoopste bieder op een concessie ook de beste is. En als het dan niet naar wens verloopt dan moeten ze als verantwoordelijk concessiehouder natuurlijk ingrijpen. Zo even wat extra materieel tevoorschijn halen gaat niet meer in tijden waarin je in zee gaat met een vervoerder dat maar op een klein gedeelte van de spoorkaart opereert. Maar dat is volgens mij allang oud nieuws zonder dat het bij velen tot zich doordringt. |
16-10-2008 16:32:47 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator ![]() |
Quote Dat gaat om wegleren en dat is destijds nogal haastig gebeurd. Dit is materieelleren (op een bekend traject) en aangezien DM'90 niet onbekend is voor het personeel zal het wel goed gaan denk ik. Niet teveel bezuinigen op veiligheid voor de snelheid, dat wil ik wel even duidelijk hebben hoor ![]() Laatst bewerkt door SleutelMan op 16-10-2008 16:33 |
16-10-2008 16:38:08 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Zit niet lekker, als de machinist vlak voor vertrek zegt "zal wel goed gaan denk ik" .. ![]() |
16-10-2008 16:44:57 | ||
---|---|---|
joost01
![]() |
Quote Hoewel natuurlijk waar is dit wel makkelijk gezegd. Als je begint met het liberaliseren van een markt die werd (wordt) gedomineerd door een (semi) staatsbedrijf, en je kiest er voor om maar een heel klein deel te liberaliseren, dan ben je vrij beperkt in je keuze. Dit zijn consequenties die horen bij de liberalisering van het spoorvervoer en deze zullen (in elk geval op het niveau van rijksoverheid) ook wel zijn gerealiseerd - maar wat wil je anders? Bovendien gaat het in een aantal regio's (bijv. Syntus in de achterhoek) gewoon wel prima. |
16-10-2008 18:40:43 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Al een tijdje niet meer voorbij zien komen, en eigenlijk de essentie van het verhaal: Blijven er nog steeds mensen regelmatig achter of zijn er al genoeg studenten afgehaakt? |
16-10-2008 18:48:59 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
@joost1: Eens. Vergeet niet dat Syntus qua gebied veel groter is en met meer personeel en materieel rijdt. Net als Arriva in het noorden des lands overigens. |
16-10-2008 20:31:40 | ||
---|---|---|
eix
![]() |
Quote Volgens mij gaat het de afgelopen tijd best goed. ![]() Desondanks zijn twee extra stellen wel welkom. Ik merk vooral dat in de avondspits een verlenging van een 2/8 met een extra 2/6 niet verkeerd zou zijn tot in elk geval Boxmeer. Maar juist dan rijden de spitstreinen waardoor ik vermoed dat al het materieel in gebruik is. Verder valt mij op dat in de ochtendspits de #32220 vanaf Roermond met een 2/8 rijdt. Vervolgens doet men in Venlo een 2/8 en 2/6 bij plaatsen. De trein bestaat dan dus in totaal uit acht bakken. Probleem is alleen dat de spreiding van de reizigers niet echt handig is. Op het zuidelijke stuk van de Maaslijn (Roermond - Venlo) ligt de toegang tot het perron juist vooraan/noordelijk waardoor men dus ook vooraan instapt. Vervolgens is vanaf Venray de toegang tot het perron juist achteraan/zuidelijk waardoor men dus achteraan instapt. Maar omdat er twee stellen voorop worden bijgeplaatst stopt het stel dat vanaf Roermond dus al onderweg is en relatief het drukste is juist op de plekken waar de meeste mensen staan te wachten. Gevolg is dus langere halteringen door traag in/uitstappen. Een GTW heeft helaas maar per bak één deur (per zijde) waardoor vooral in Heyendaal de haltering van één minuut kan oplopen tot 3~5 minuten in de spits. En mij valt dan op dat het voorste stel een stuk sneller leeg is dan het achterste stel. Hoewel ik altijd al in Roermond instap en dus geen totaal overzicht heb op de reizigersverdeling heb ik wel het idee dat vooraan nog (voldoende) plek is. Als men dus op de stations Boxmeer en Cuijk juist vooraan zou instappen zou het in de spits wel soepeler lopen. ![]() Laatst bewerkt door eix op 16-10-2008 20:34 |
16-10-2008 21:01:01 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Quote O hemeltjelief, daar gáán we weer... Laatst bewerkt door broek53 op 16-10-2008 21:01 |
16-10-2008 21:32:25 | ||
---|---|---|
MVB87
![]() |
Inderdaad!! Als Veolia de Maaslijn wil bedienen, moeten ze zelf voor de uitvoering hiervan zorgen. Dat ze nu te weinig materieel hebben, is Veolia's probleem. Niet dat van de NS. Zogenaamde monopolie voor de NS of niet, niemand heeft Veolia verplicht de Maaslijn te bedienen. Veolia had vantevoren kunnen weten wat de situatie op de spoormarkt is. Dus ook wat mij betreft: einde discussie over het verhuren/leasen van NS materieel aan andere vervoerders. |
16-10-2008 21:47:17 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Aan de andere kant: Ns kan op zich wel DM'90 missen..(Er was een overschot aan ICM, en 1 setje van 2x DM'90 is nu vervangen door 1x ICM-IV) Dit betekent dus dat de NS juist omzet genereert door verhuur van overtollig materieel en tegelijk dan ook een concurrent helpt. Lijkt mij win-win? |
16-10-2008 21:50:44 | ||
---|---|---|
eix
![]() |
Sorry maar dat vind ik wel kort door de bocht. Omdat Veolia zelf voor deze concessie heeft gekozen is de hele discussie over het verhuren/leasen van NS materieel aan andere vervoerders niet relevant? Misschien dat het om dit topic schoon te houden beter kan worden opgesplitst naar een nieuw topic. Verder staat in de concessie het volgende: Continuïteit van het vervoer 1. Tot aan het einde van deze concessie zal NS haar activa voldoende onderhouden om de uitvoering van de concessie zeker te stellen. 2. Teneinde de continuïteit van het openbaar vervoer per trein te waarborgen, stemt NS de beëindiging van haar activiteiten af met de eerste activiteiten van de opvolgende concessiehouder en verleent NS in alle redelijkheid haar medewerking aan het in uitvoering brengen van de opvolgende concessie. Volgens punt twee heeft NS dus ook een verplichting jegens Veolia. In hoeverre kun je Veolia dan verwijten maken dat zij niet wist wat de situatie op de spoormarkt is...? Laatst bewerkt door eix op 16-10-2008 21:52 |
16-10-2008 21:55:21 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Die verplichting geldt natuurlijk alleen maar rond de overgang van de concessie. Het zou natuurlijk bij de konijnen af zijn als Veolia over 10 jaar een vervoersgroei van 100% genereert en NS dan maar even met met treinen op de proppen moet komen. |
16-10-2008 22:04:11 | ||
---|---|---|
eix
![]() |
Ben ik het ook in principe wel mee eens. Maar met de stelling 'Veolia had vantevoren kunnen weten wat de situatie op de spoormarkt is' en daarom heeft de NS geen enkele verplichting om Veolia bij te staan vind ik nogal kort door de bocht. Want blijkbaar is men in sommige situaties dus wel verplicht. Vandaar dat ik in mijn bericht die concessie oprakelde. De discussie over in hoeverre de NS verplicht is een concurrent te helpen gezien de (voormalige) monopolie positie vind ik namelijk best interessant. Want hoe zit het nu precies? Zonde om die discussie zomaar af te kappen hoewel ik het wel liever voortgezet zie in een ander (algemener) topic. edit door edegroot: Het laatste bericht hoef je niet te quoten, zie ook de forumregels Laatst bewerkt door eix op 16-10-2008 22:04 |
16-10-2008 22:25:19 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
Ik neem aan dat je lid 1 van het geciteerde artikel met name moet lezen in de richting van NS Poort (toen nog NS Stations) in verband met het toegankelijk houden van stations en dergelijke. |
16-10-2008 22:38:29 | ||
---|---|---|
MVB87
![]() |
Kort door de bocht? De NS heeft Veolia bij de overgang al uit de brand geholpen door de Wadlopers te verhuren. Veolia heeft vervolgens zélf materieel besteld (het aantal is naar hun eigen inzicht bepaald neem ik aan), en als dat nu nog te weinig blijkt te zijn, is dat hún probleem. De NS heeft daar geen schuld aan, dus die hoeft nu toch niet ineens alles op alles te zetten om een concurrent te helpen? Voor een kwartje op de eerste rij zitten zou ik dat noemen. Dus kort door de bocht lijkt het me niet. |
16-10-2008 22:42:27 | ||
---|---|---|
MVB87
![]() |
Quote Daar heb je gelijk in, maar ik neem aan dat ze bij NS / NSFS wel zo wijs zijn dit dan ook te doen als de situatie het toelaat. Maar je weet niet precies wat de materieelplannen voor 2009 e.v. zijn, en een verhuurperiode duurt vaak langer dan een paar maandjes. |
16-10-2008 22:46:19 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
De materieelplanning voor volgend jaar is grotendeels wel bekend, en vanaf 2009 zouden de tussenbakken er moeten zijn.![]() |
17-10-2008 00:06:18 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Dagje herinstructie en rijden maar voor die Mcn... ![]() |
17-10-2008 00:17:02 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Precies, je hoeft ook geen peleton mcn op te leiden voor die 2x DM'90. Natuurlijk is het makkelijker voor de personeelsplanning om meer beschikbare mcn te hebben voor die DM'90, maar dat kan de weken erop ook nog wel. |
20-10-2008 10:40:40 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Quote Dat was geen "uit de brand helpen" (ik lees dat een beetje als "goodwill van de NS") maar gewoon wettelijke verplichting. En daarbij heeft NS niet meer gedaan dan het absolute minimum dat wettelijk voorgeschreven was in de aanbestedingswet. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
20-10-2008 14:53:35 | ||
---|---|---|
nohab
![]() |
Kun je dat laatste toelichten? |
20-10-2008 14:58:02 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
"De vorige vervoerder" moet materieel leveren om een dienst te rijden. Dat was in dit geval NS, en NS heeft zich er op de meest minimale manier van af gemaakt door Wadlopers beschikbaar te stellen. |
20-10-2008 15:01:18 | ||
---|---|---|
rudolfph
![]() |
NS (of willekeurig welke andere maatschappij die een concessie kwijtraakt) is verplicht materieel aan de nieuwe vervoerder ter beschikking te stellen. Dit kan verhuur of verkoop zijn. Dit materieel moet dienst kunnen doen op de betreffende spoorlijn (dus geen electrisch materieel voor een diesellijn, of materieel zonder ATB-NG als de lijn dat wel heeft), maar de nieuwe vervoerder is niet verplicht dit materieel ook daadwerkelijk te gebruiken, bijvoorbeeld als de vervoerder zelf al voldoende materieel heeft. Voor de Maaslijn was dus dieselmaterieel met ATB-NG noodzakelijk. De Wadlopers voldeden hieraan en toen NS de wadlopers aan Veolia ter beschikking stelde, voldeed NS hiermee aan de wettelijk vastgestelde regels en Veolia kon NS niks maken. Dat Veolia hiermee niet gelukkig was vanwege de lagere maximum snelheid e.d. laat zich natuurlijk ook raden. |
20-10-2008 15:08:02 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Exact, en daarmee heeft NS Veolia absoluut niet mee "uit de brand geholpen", maar alleen aan de wettelijke verplichting voldaan. Niet meer en niet minder. |
20-10-2008 15:08:35 | ||
---|---|---|
MVB87
![]() |
En nu is van de overgangsfase geen sprake meer, die is nu wel voorbij, en als Veolia nu nog materieeltekort heeft, valt er de NS niets meer te verwijten. En dat was het punt dat ik wilde maken![]() |
20-10-2008 21:04:54 | ||
---|---|---|
willy84
![]() |
Als Veolia nu al materieel tekort heeft, hoe moet dat dan als het materieel wat ouder is en de defectstand hoger? Extra bakken bijbestellen loont nu nog, hoe langer je wacht, hoe minder tijd je hebt om het terug te verdienen. Goede zet dus om extra bakken te bestellen, had dat eerder gedaan zou je zeggen. |
20-10-2008 21:36:53 | ||
---|---|---|
eix
![]() |
Denk dat het een en ander ook te maken heeft met het feit dat men maar 6 GTW 2/8'en heeft. Voor de doorgaande treindienst zijn ook zes stellen nodig volgens mij. Als er dus een keer een GTW 2/8 minder is moet deze vervangen worden door een GTW2/6. Een los stel is vaak te weinig waardoor men met twee gekoppelde stellen moet rijden en dat kost natuurlijk extra diesel (twee motorwagens ipv een). |
21-10-2008 10:56:18 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Tegenwoordig is een losse 2/8 al vaak te weinig. Zo had ik zondagavond om 23.00u 4 bakken helemaal vol naar Nijmegen. In de avondspits zijn 4-5 bakken nodig minimaal, in de ochtendspits 6-8 en 3 voor de spitstreinen. Met minder dan 4 bakken rijden kan eigenlijk alleen na 22.00u, behalve op zondag. Maargoed je zou dan zon 50 bakken moeten hebben, er zijn er maar 38. |
21-10-2008 10:58:27 | ||
---|---|---|
MrM
![]() |
Edit door admin: bericht verwijderd, zie de forumregels waarom |
21-10-2008 12:14:19 | ||
---|---|---|
fastguy84
![]() |
Is de reizigersgroei eigenlijk een beetje redelijk verdeeld over de lijn? De Brabantse geluiden doen vermoeden dat alleen Nm-Bmr veel drukker is geworden... Of is dat erg tijdsgebonden (lees: spits Nm-Bmr druk, dal meer doorgaand verkeer Rm-Vl-Vry-Nm)? |
21-10-2008 12:25:18 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
De gehele lijn is een stuk drukker geworden, maar met name het aantal reizigers van en naar Heyendaal en Nijmegen, die grotendeels vanaf Cuijk en Boxmeer komen is sterk gegroeid. Maar ook stations als Reuver en Venray zijn echt drukker. Braband heeft dus gedeeltelijk gelijk. Wel kun je concluderen dat te volle treinen tussen Bmr/Ck en Nm dagelijkse praktijk is(32220-32228, 32320 enz.), terwijl je dit tussen Bmr en Rm niet vaak ziet. |
21-10-2008 12:33:36 | ||
---|---|---|
nielske90
![]() |
Quote En dat natuurlijk op het traject dat ieder kwartier een trein heeft, in plaats van de halfuursdienst op de rest van traject. ![]() |
21-10-2008 13:57:19 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Ja, maargoed niet zo heel veel mensen nemen de spitstrein, juist omdat die niet op het gehele traject rijdt en daardoor is dat ook een los 2tje wat in de spits zo tot de nok toe vol zit. Een kwartiersdienst de gehele dag door op Boxmeer met 3 of 4 bakken zou al een heel stuk helpen, dan kunnen ze daar ook tevreden zijn. |
21-10-2008 15:55:40 | ||
---|---|---|
reizigert
![]() |
http://www.limburger.nl/article/20081020/REGIONIEUWS05/255125192/0/FRONTPAGE Artikel E-GTW met filmpjes |
24-10-2008 11:15:53 | ||
---|---|---|
fastguy84
![]() |
Volgens de Limburgse kranten zijn er 4 tussenbakken besteld om van 2/6'jes 2/8'jes te maken. De verhoudingen worden dan dus omgedraaid: 6 keer 2/6 en 10 keer 2/8. De levertijd zou iets minder dan een jaar zijn. Vanaf midden november komen de twee Buffels de ochtendspits versterken op Vry-Nm. De huur is in orde, maar de mcn'en moeten nog bijgeschoold worden. |
24-10-2008 11:19:44 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Zijn die 4 bakken wel voldoende om de reizigers en de toekomstige groei op te kunnen vangen? |
24-10-2008 19:13:11 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Eigenlijk hadden ze er op zijn minst 73 nodig, maar ze hebben er gewoon maar 4 besteld... %08%![]() Anders gezegd, het lijkt me tochwel dat er over na gedacht is ![]() |
24-10-2008 20:30:43 | ||
---|---|---|
tochjo
![]() |
Er zal ook nagedacht zijn over hoeveel en wat voor treinen er besteld moesten worden toen Veolia de concessie had gewonnen. Toch is er nu sprake van te weinig materieel![]() |
24-10-2008 21:34:51 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Echter is in de tussentijd het aantal reizigers daar knap gestegen... ![]() |
24-10-2008 22:05:32 | ||
---|---|---|
willy84
![]() |
Even tussendoor: als ik dit topic aanklik kom ik al een tijdje niet meer bij het laatste bericht, wellicht vanwege de lengte van dit topic, meer mensen last van? |
24-10-2008 22:07:35 | ||
---|---|---|
toms
![]() |
Ik niet ![]() |
24-10-2008 22:48:14 | ||
---|---|---|
tochjo
![]() |
Quote Toch dacht ik me te herinneren dat hier op Somda destijds al gezegd werd dat het niet overhield qua besteld materieel. Bovendien, had Veolia de reizigersaantallen niet redelijkerwijs kunnen vermoeden? Die stijgen toch flink na vrijwel elke aanbesteding? Laatst bewerkt door tochjo op 24-10-2008 22:50 |
24-10-2008 22:52:33 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Niet zo zeer na een aanbesteding, als wel na de frequentieverhoging en het schrappen van parallele buslijnen die meestal met de nieuwe invulling van de concessie samenhangen. |
24-10-2008 23:01:19 | ||
---|---|---|
webguy
![]() |
Quote Alles als gelezen markeren en 't komt goed. Is een bekende bug, en er loopt een topic over. Kom eens langs op http://ovinnederland.nl! |
24-10-2008 23:57:37 | ||
---|---|---|
stel172
![]() |
ik heb er ook last van en heb het belletje nog eens aangeklikt... Helpt niet want zelfs na het opslaan van dit bericht sta ik weer in pagina 48%%03% en na deze laatse toevoeging sta ik wel op 50 ![]() ![]() Laatst bewerkt door stel172 op 24-10-2008 23:59 |
![]() |
advertentie |
25-10-2008 14:36:46 | ||
---|---|---|
htmtram
![]() |
Quote mischien een beetje laat maar die treinhobbyist weet helemaal niks van treinen, hij vraagt dingen die bijna iedereen weet... |
25-10-2008 15:34:20 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Nou en? Iedereen wordt geboren met nul kennis... |
25-10-2008 21:08:05 | ||
---|---|---|
mdj
![]() |
Daarnaast moet een item ook interessant zijn... als je daar met vragen komt, die een ´normaal´ mens totaal niet interesseert, loopt je programma niet... En dat wil je als programmamaker niet... |
26-10-2008 00:14:20 | ||
---|---|---|
kritische
![]() |
Ik heb begrepen dat in de dienstregeling 2009 de spitsversterking eerder begint te rijden namelijk vanaf een uur of twee vanuit Nijmegen. kritische |
30-10-2008 16:08:36 | ||
---|---|---|
peter023
![]() |
Dit staat vandaag op de site van L1. Aantal passagiers op Maaslijn blijft toenemen De groei van het aantal reizigers op de Maaslijn gaat veel sneller dan verwacht. De Maaslijn is de spoorverbinding tussen Roermond en Nijmegen. In de overeenkomst met de provincie staat dat in 2015 het aantal reizigers moet zijn gegroeid met 40 procent. Maar dit jaar is de groei al 30 procent in vergelijking met 2007, zo blijkt uit het antwoord op vragen van het CDA in het Limburgs Parlement. Op het noordelijke deel van de lijn, tussen Venray en Nijmegen, is de stijging zelfs nog sterker. De groei is te verklaren uit de toename van het aantal ritten en het comfort van de nieuwe Stadler treinstellen. Ook zijn er 50 procent meer zit- en staanplaatsen dan voorheen. |
30-10-2008 17:31:46 | ||
---|---|---|
fastguy84
![]() |
Ja, hehe, grappenmakers. In 2007 reden Wadlopers en was het vervoer dus ook veel kleiner dan dit jaar. Ik neem toch aan dat de afgesproken 40% groei moet zijn tov 2006 (of een ander eerder peiljaar). En ten opzichte van wat (Buffels? Wadlopers? Totale park of ingezet deel?) die 50% plaatsen zijn, daar kan je ook je vraagtekens bij zetten. Los daarvan is het natuurlijk wel mooi dat er een reizigersgroei is. |
30-10-2008 18:25:36 | ||
---|---|---|
t.ricksen_
![]() |
QuoteBron? Ook in 2007 was er sprake van reizigersgroei, zoals al eerder in dit topic is aangehaald. |
30-10-2008 22:47:56 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Toen de wadlopers hier kwamen is het vervoer eerst achteruitgegaan. Mensen wilden niet meer met de trein, alleen degene die echt niet anders konden gingen nog met de trein. Ter vergelijking: er reden eerst in de spits 6 bakken Buffel die NS niet altijd maar regelmatig vol kreeg. Wadlopers reden vaak met 3 bakken, en dat pastte ook. Na verloop van tijd ging het iets beter en steeg het aantal reizigers, met name toen de spitstreinen weer gingen rijden. Sinds de komst van de GTW is de punctualiteit, betrouwbaarheid en comfort sterk verbeterd waardoor de reizigersgroei zeer groot is. Nu krijgen we een trein van 8 bakken GTW tot de nok toe gevuld in de ochtendspits. Echter het aanbod van zit en staanplaatsen kan nog lang niet tippen aan de 21 Buffels die NS destijds inzette, tegen maar 6 3tjes en 10 2tjes, waarbij een 3tje ongeveer evenveel capaciteit heeft als een Buffel. |
30-10-2008 23:29:32 | ||
---|---|---|
bjornl
![]() |
Nou, qua zitplaatsen lijkt een 2/6 meer op een Buffel, als ik Railfaneurope mag geloven. 2/6 heeft 16+93 zitplaatsen, een Buffel 12+101. Een 2/8 heeft 16+159. |
30-10-2008 23:31:32 | ||
---|---|---|
t.ricksen_
![]() |
QuoteHm, dan heb ik vaak voor niks opgevouwen gestaan. Komt iemand nog met keiharde cijfers in plaats van onderbuikgevoelens? |
30-10-2008 23:39:12 | ||
---|---|---|
geertw
![]() |
Je doet daar zelf ook aan mee, heb je zelf toevallig cijfers? http://www.ovinnederland.nl/ |
31-10-2008 00:02:03 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Keiharde cijfers zullen er helaas niet komen, de tellingen worden niet vrijgegeven, en als ze dat al worden: te volle treinen zijn niet getelt. Dat is niet te doen, of zelfs voorgeschreven om niet te doen. Kwa zitplaatsen moet je even verder kijken dan je neus lang is. Een GTW 2tje heeft maar 2 balkons, een Buffel 4 + een grote sta ruimte. Daardoor past in een Buffel ongeveer evenveel als een 3tje. |
31-10-2008 08:48:40 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Quote Je kunt dit bericht wel op verschillende wijzen intepreteren. Groei van 30% t.o.v. 2007 klinkt natuurlijk goed. Maar of het daadwerkelijk een groei is of juist het percentage reizigers dat in 2007 is afgehaakt vanwege de chaos destijds, dat staat er niet bij. De toename van het aantal ritten, ik neem aan dat ze doelen op de spitstoevoegers Nm-Vry v.v., dat zal best een bijdrage leveren aan meer reizigers. Maar dat zou Veolia al direct doen eind 2006, maar vanwege de problemen toen is dat een poosje niet doorgegaan. T.o.v. van de dienstregeling die NS de laatste jaren reed is natuurlijk de strakke 15 minuten dienst tussen Nm en Vry wel een vooruitgang. Echter is de veel langere reistijd Nm-Rm weer een nadeel t.o.v. de sneltreinen die er tot 2006 nog reden en Nm-Rm v.v. veel sneller aflegde. Een toename van 50% van het aantal zitplaatsen. T.o.v. wat en wanneer? Het park waarmee NS reed? Het park Wadlopers? Het staat er niet bij. Hoewel ik best geloof dat het beter gaat met de exploitatie dan vorig jaar, heb ik toch een beetje het idee dat het wel heel erg opgehemeld wordt door appels met peren te vergelijken, ofwel een door Veolia verslechterde situatie t.o.v. de NS-periode te vergelijken met een veel betere situatie nu. Een vergelijking van extremen dus en dan krijg je vanzelfsprekend de meest mooie cijfers waar menig bestuurder mee kan pronken. |
31-10-2008 09:44:27 | ||
---|---|---|
vinny004
![]() |
QuoteProRail geeft af en toe informatie over het aantal in/uitstappers per station. Hieruit kun je de treinbezetting destilleren. Deze gegevens zijn niet gebaseerd op tellingen, maar uit de verkoop van vervoersbewijzen (enkele reis/retour en abbonnementen) met een correctiefactor voor netabbo's en dagkaarten. Jammer alleen dat de laatste officiele cijfers uit 2005 dateren %03% |
05-11-2008 20:27:21 | ||
---|---|---|
WesselE
![]() |
Het is inmiddels alweer 5 november, en er is nog niet veel te merken van DM'90. Ging het dan toch om een vals gerucht? 'Okeh' |
05-11-2008 20:32:55 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
Quote5 november is nog geen half november Laatst bewerkt door waalkade op 05-11-2008 20:33 |
05-11-2008 20:59:55 | ||
---|---|---|
maaslijn
![]() |
Quote Aanpassingen voor eenmansbediening? Laatst bewerkt door maaslijn op 05-11-2008 21:00 |
06-11-2008 00:36:19 | ||
---|---|---|
reizigert
![]() |
Weet iemand wanneer de eerste Plan V's van de Heuvellandlijn terug gaan naar NSFS? De laatste anderhalve week wordt ongeveer de helft van alle diensten op de lijn met GTWs gereden, dus de V'tjes verliezen langzaam hun functie... Vandaag stond de halve V-vloot (vier stuks) de hele dag gdst te Mt... |
06-11-2008 16:09:08 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Die plan V zouden ook naar Nuth gaan. @maaslijn: Inderdaad moeten ze worden omgebouwd voor eenmansbediening. Ze komen als het goed is half(14) november, zoals in sommige kranten staat. Laatst bewerkt door mich op 06-11-2008 16:09 |
06-11-2008 17:49:56 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Die plan V's zouden terug gaan naar NSR om ingezet te worden, toch? |
06-11-2008 18:01:23 | ||
---|---|---|
mvd
![]() |
Er staan trouwens geen vier, maar zes V'tjes GDST in Mt. Tegenwoordig rijden zes van de acht treinen met GTW's (één stoptrein rijdt 's morgens en 's middags met twee GTW's, de laatste dagen een tweetje en een drietje), er rijden nog twee V'tjes op de stoptrein. Er moeten nog twee drietjes geleverd worden. Iech kom gelökkig oet Mestreech! |
07-11-2008 11:41:16 | ||
---|---|---|
fastguy84
![]() |
Inmiddels is uit de reisplanners de dienstregeling voor volgend jaar te destilleren: Heuvellandlijn: Treinen komen nog strakker in kwartierligging (V Mt wordt: 00/15/30/45, was 02/15/32/45, V Hrl wordt: 00/17/30/47, was 06/15/36/45) en de vertrek- en aankomsttijden op de tussenliggende stations worden iets naar voren gehaald. Daarmee wordt waarschijnlijk geanticipeerd op de sneller optrekkende GTW's en op die manier kom je op de knopen zelf wat ruimer in je jasje te zitten (en eerlijk is eerlijk: op de knopen wordt Veolia afgerekend op de punctualiteit). De stoptrein is bijvoorbeeld 3 minuten sneller van Heerlen in Maastricht dan in de oude dienstregeling (verschil stop- en sneltrein is nu nog maar 5 minuutjes). Maaslijn: Wat minutenwijzigingetjes: Nm->Rm: aankomst in Ck en Vry 1 minuut later, in Br 1 minuut eerder. Vertrek Bmr 2 minuten later, Vlb 1 minuut later, Tg 1 minuut eerder. Nm->Vry: Vertrekt 2 minuten later, daardoor A+V Nmh, V Ck, A+V Bmr, A Vlb ook 2 minuten later, A Ck 1 minuut later. Nm->Vry wordt dus 2 minuten sneller. Andersom: Vry->Nm: V Vry, A+V Vlb+Bmr 2 minuten later, A+V Ck+Nmh 1 minuut later, A Nm 2 minuten later. Reistijd blijft dus gelijk op Vry->Nm. Rm->Nm: V Rm +2, A+V Sm +1, A Rv +2, V Rv +1, A Vl +1, A Vry -1, V Bmr +1, A Ck +1, A Nm +1. Kleine optimalisaties dus, Rm-Vry wordt 3 minuten sneller, Rm-Vl en Rm-Nm 1 minuut sneller. Overstap Wt-Rm-Vl wordt dus beter door later vertrek. |
07-11-2008 14:33:30 | ||
---|---|---|
giuseppe
![]() |
Vind het trouwens wel jammer dat op mt-mtr geen kwartierdienst wordt gereden, ik weet dat het moelijk in te passen valt, maar valt daar geen mouw aan te draaien? Nu is het zeer slecht gesteld met de verdeling, de NS en Veolia treinen rijden zeer kort na elkaar: 32000 mt-mtr .17 en .47 6800 mt-mtr .22 en .52 6800 mtr-mt .04 en .34 32000 mtr-mt .10 en .40 Laatst bewerkt door giuseppe op 07-11-2008 14:33 |
07-11-2008 15:40:47 | ||
---|---|---|
fastguy84
![]() |
Als je op dat stukje reist, neem ik aan dat je ook verder per trein reist. Dan is het hebben van een aansluiting belangrijker dan de verdeling over het uur. Feitelijk is het doortrekken van zowel 6800 als 32000 al een extra service, scheelt je een overstap ri. Hrl-Krd / Std-Rm. De IC 800 sluit er ook redelijk op aan. Als je niet met de trein verder moet, kan je naar alle waarschijnlijkheid beter een van de vele bussen nemen (of vanaf 2018 ofzo: de tram. Maar dat is in dit topic wel OT). |
07-11-2008 15:47:45 | ||
---|---|---|
giuseppe
![]() |
Ik vind de aansluiting op de 800 eigenlijk helemaal niet zo goed in orde, sterker nog sinds de Belgische trein niet meer in mtr stopt is deze fors achteruit gegaan |
07-11-2008 16:06:32 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
Huh, die Belgische trein was daar toch zo'n ding dat nergens op aansloot? Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
07-11-2008 16:19:07 | ||
---|---|---|
fastguy84
![]() |
De aansluiting is miv nieuwe dienstregeling in beide richtingen 13 minuten. Als je bedenkt dat wanneer je dat wilt veranderen je het hele netwerk ten zuiden van Rm moet omgooien, vind ik dat wat erg overdreven voor die paar reizigers. Bovendien is wat extra speling richting zuiden ook niet overdreven voor een trein die vanaf Alkmaar komt met alle bijbehorende vertragingskansen. |
08-11-2008 11:44:11 | ||
---|---|---|
vinny004
![]() |
Quote ![]() ![]() |
08-11-2008 12:39:52 | ||
---|---|---|
fastguy84
![]() |
Ja, hehe, ik bedoelde natuurlijk dat 1 van de 2 extra is, daarom schreef ik ook 'zowel 6800 als 32000'. |
08-11-2008 13:26:39 | ||
---|---|---|
t.ricksen_
![]() |
QuoteHet is wel duidelijk ruim driekwarts van de Somdagebruikers slechts geruchten verspreid, maar dat geldt niet voor iedereen... Het is dus geen gerucht. ![]() |
08-11-2008 13:59:13 | ||
---|---|---|
WesselE
![]() |
Ja, maar dat kon ik op dat moment toch niet weten. Kranten schrijven wel vaker dingen waar niets van klopt dus had het net zo goed een gerucht kunnen zijn. %03% 'Okeh' |
08-11-2008 14:22:29 | ||
---|---|---|
raymond16
![]() |
Er heeft in de Gelderlander geloof ik onlangs een artikel gestaan waarin de komst van Dm'90 met een maand vertraagd was: aangepast worden voor eenmansbediening en instructie voor machinisten. Laatst bewerkt door raymond16 op 08-11-2008 14:22 |
08-11-2008 15:31:01 | ||
---|---|---|
edje
![]() |
DM90 is prima geschikt voor eenmansbediening snap niet waarom dat aangepast moet worden. Of komt daar ook zo'n stom raampje in, zodat de mcn alleen het balkon achter zich in de gaten kan houden. En deurbediening om de deuren te sluiten, kan prima op de het eerste balkon achter de bediende cabine. |
08-11-2008 15:36:14 | ||
---|---|---|
raymond16
![]() |
Haal het artikel maar gewoon even hierheen: 04 november 2008 LAND VAN CUIJK - De twee buffels die vervoerder Veolia wil inzetten om de grote toeloop van reizigers op de Maaslijn tussen Venray en Nijmegen op te vangen, verschijnen pas begin december op het drukke spoor. Aanvankelijk luidden de berichten van Veolia dat de twee treinstellen al vanaf 1 november konden worden ingezet. "Dat tijdstip hebben we noodgedwongen moeten opschuiven", zegt een woordvoerster van Veolia. "Er moet meer tijd worden uitgetrokken om enkele technische aanpassingen aan het besturings- en bedieningssysteem door te kunnen voeren. Ook moeten de machinisten op cursus om de treinen goed te kunnen besturen." Veolia hoeft geen extra personeel in te huren om de extra treinen te laten rijden. "Dat kunnen we met het huidige personeelsbestand oplossen." Met het huidige aantal treinen kunnen de reizigers tussen Boxmeer en Nijmegen nauwelijks worden vervoerd. Vooral op het Cuijkse station doen zich soms chaotische taferelen voor. De gemeenten Boxmeer en Cuijk hebben Veolia al meermaals gevraagd maatregelen te treffen. Bron: Gelderlander Het aanpassen op eenmansbediening kwam uit het geruchtencircuit en heeft iig niet als zodanig in het artikel gestaan. Maar wat de technische aanpassingen ook zijn.. Het is wel uitgesteld allemaal. |
08-11-2008 15:41:36 | ||
---|---|---|
fastguy84
![]() |
Kom op zeg, als we niet eens meer 15 berichten naar boven kunnen teruglezen, dan is het ook niet meer mogelijk hier iets inhoudelijk te bediscussiëren. Daarnaast is het trouwens vanwege copyright niet toegestaan een volledig artikel te kopiëren, maar een bericht parafraseren of een quote kopiëren is wettelijk wel toegestaan. Laatst bewerkt door fastguy84 op 08-11-2008 17:20 |
08-11-2008 16:38:52 | ||
---|---|---|
rambons
![]() |
Quote Volgens mij heeft het ook daar weinig mee te maken, maar ik begreep dat Nedtrain aan het dwarsliggen is. Omdat Veolia wil dat Voith de DM90 gaat onderhouden, wil Nedtrain dus geen onderdelen leveren. Zo begreep ik het verhaal van een mcn van Veolia. |
08-11-2008 22:12:26 | ||
---|---|---|
j.jager
![]() |
De ex noordned stellen zijn ook niet voor eenmans bediening aangepaste geweest. De mcn's moesten de deuren gewoon vanaf het balkon sluiten. |
08-11-2008 22:26:35 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
En hetzelfde geldt voor Apd-Zp waar ook DM'90 met éénmansbediening rijdt. |
08-11-2008 22:47:58 | ||
---|---|---|
bjornl
![]() |
Ik reis slechts incidenteel Apd-Zp, maar heb nog nooit anders dan met HC meegemaakt. Dit in tgenstelling tot de Syntus DM'90 op Ah-Tl. |
08-11-2008 23:18:09 | ||
---|---|---|
daan-ns
![]() |
Met regelmaat zit er geen HC op de Zap.. Groetjes Daan |
08-11-2008 23:31:26 | ||
---|---|---|
mark
![]() |
Alleen in de spits of in treinen met vier bakken volgens mij... |
09-11-2008 00:04:46 | ||
---|---|---|
mdj
![]() |
Ook als de 17800 met 2 bakken rijdt, heb ik een paar keer een HC door de trein zien lopen. Zelfs een keer dat de HC in Kbk uitstapte, om met de tegentrein naar Zp te gaan.![]() |
09-11-2008 00:44:59 | ||
---|---|---|
daan1714
![]() |
Ik heb ooit gehoord dat die mensen HC en Mcn zijn, en dus bijvoorbeeld op Kbk switchen. ![]() |
09-11-2008 11:57:30 | ||
---|---|---|
edje
![]() |
Quote Als dit waar zou zijn, zou het inderdaad een stomme zet zijn van Veolia. NedTrain Zwolle kent de DM'90 van binnen en van buiten helemaal. Voith, kan dat wel leren, maar de tijd dat het duurt is dat natuurlijk onzin. |
11-11-2008 23:44:21 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Morgen (12/11) is het zover: de 3446 en 3447 gaan "tijdelijk" over naar Veolia. |
11-11-2008 23:47:14 | ||
---|---|---|
lucky
![]() |
Goh waar komen die stellen ons toch bekend van voor? Juist 2 ex-Arriva stellen. |