04-12-2006 15:53:04 | ||
---|---|---|
maxime
![]() |
DM'90 wordt het ook al niet, wat willen ze dan???%09% |
04-12-2006 15:53:42 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
Bussen??? Shqiperise-lopers? |
04-12-2006 16:18:21 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
![]() |
Die vervuilen namelijk helemáál niet... %03% |
04-12-2006 16:41:20 | ||
---|---|---|
maxime
![]() |
Vooral niet voor het stoplicht, dus laat die DH'tjes maar gewoon komen![]() |
![]() |
advertentie |
04-12-2006 18:11:04 | ||
---|---|---|
reizigert
![]() |
Quote Ik vroeg me toevallig vandaag af welke stellen zouden komen. Ik dacht misschien al dat er eenmansbedieningsstellen (oorspronkelijk voor Dordrecht-Geldermalsen) zouden komen, of gaat Veolia toch gewoon met conducteurs werken? Gaan de beoogde Veolia Plan V'tjes de komende dagen bij de NS aan de kant of blijven ze tot zondag doorrijden? Ik kan me zo voorstellen dat beide partijen graag zo snel mogelijk een bescheiden Veolia-bestickering op de treinen aangebracht willen zien. Ik kan me immers herinneren dat NS er destijds ook niet echt van gecharmeerd was toen Railion met NS-logo's op hun 1600's bleef rondrijden... |
04-12-2006 19:41:44 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Plan U gaat ook helemaal niet door, geen NG zoals we al bedacht hadden. Daarnaast kan een plan U op het moment nogweleens gezonder zijn dan een DH. Immers hebben al die plan U's een nieuwe motor eronder liggen en die DH's motoren van 25 jaar oud.. |
04-12-2006 19:50:49 | ||
---|---|---|
maxime
![]() |
De eenmansbedieningsstellen (901-915) gaan naar Arriva om te rijden op de lijn waarvoor ze bedoeld zijn: Dordrecht-Geldermalsen.![]() Ik laat me maar verrassen wat betreft de materieelinzet op de Maaslijn, al lijkt mij dat er gewoon DH gaat rijden. ![]() Laatst bewerkt door maxime op 04-12-2006 19:53 |
04-12-2006 20:00:19 | ||
---|---|---|
spiketrain
Moderator ![]() |
Nee, de 863 - 870 komen in dienst op Ddr-Gdm. De eenmansbedieningsstellen zijn dus voor Jan *** verbouwd. Groet, Spiketrain |
04-12-2006 20:05:49 | ||
---|---|---|
jacokran
![]() |
De groene wadloper is gezien! vanuit trein 16250 zag ik tussen Blerick en Venray die trein staan (Op het hoofdspoor dus....) |
04-12-2006 20:08:15 | ||
---|---|---|
maxime
![]() |
Veolia krijgt de beschikking over de Plan V’s 864 – 870, Arriva zal met de 901 – 915 gaan rijden en Connexxion met de 836 – 840 Bovenstaande vond ik op www.hov-rn.nl, dit is dus incorrect spiketrain? ![]() Laatst bewerkt door maxime op 04-12-2006 20:09 |
04-12-2006 20:17:33 | ||
---|---|---|
crikey
![]() |
Quote Ah, dan is hij vanmiddag even op pad geweest. Vanmorgen rond 07:05 en vanmiddag rond 16:30 stond hij rustig in Venlo. ![]() |
04-12-2006 20:30:51 | ||
---|---|---|
roelli
![]() |
ik vind de doorkomststaat wel grappig op de maaslijn ![]() Roel op het Veld |
04-12-2006 20:45:45 | ||
---|---|---|
julius
![]() |
QuoteOVL bracht iig ook al andere informatie, namelijk Veolia 841-845+847-849 en Arriva met de 863-870. |
04-12-2006 21:11:52 | ||
---|---|---|
ryan
![]() |
NS heeft een contract gesloten met Arriva dat de 863 t/m 870 op ddr-gdm gaan rijden, en dus niet de 901 t/m 915!%06% |
05-12-2006 00:14:13 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
QuoteInderdaad, hij is overduidelijk op pad geweest ![]() ![]() Nog maar een plaatje erbij: http://dagboekvaneenreiziger.stadsvervoerdordrecht.nl/Veolia3222_Vl.jpg Laatst bewerkt door daniel_ddr op 05-12-2006 00:45 |
05-12-2006 05:53:29 | ||
---|---|---|
freek500
![]() |
OVL meld: 753 Teletekst di 05 dec ******************************** S P O O R W E G E N extra 10 december tot nader order Nijmegen - Venray Vanwege materieel tekort rijden er vanaf 10 december 2006 voor onbepaalde tijd minder treinen tussen Venray en Nijmegen. De volgende treinen rijden niet: Venray vertrek:6.45,7.15,7.45,8.15 en 8.45 uur. Nijmegen vertrek:14.45,15.15,15.45, 16.15,16.45,17.15,17.45,18.15 en 18.45u Veolia zet voor de uitgevallen treinen bussen in. Extra reistijd: 15-30 minuten ****Bron: ProRail verkeersinformatie *** |
05-12-2006 09:14:45 | ||
---|---|---|
bouwe
![]() |
Quote Blijft een raar gezicht, wadjes in het zuiden des lands. |
05-12-2006 15:59:41 | ||
---|---|---|
bloober
![]() |
QuoteConclusie: Alleen de spitstreinen vallen uit. ![]() Groetjes, Bloober |
05-12-2006 16:01:23 | ||
---|---|---|
maaslijn
![]() |
Ik hoop voor ze dat ze een foutje gemaakt hebben...... Want die vanuit Venray om .15 en .45 zijn de reguliere stoptreinen vanuit Roermond naar Nijmegen en niet die extra spitstreinen vanuit Venray. |
05-12-2006 16:10:07 | ||
---|---|---|
crikey
![]() |
Quote Dat was gemeld, maar die conclusie kun je niet uit dit bericht halen. Venray vertrek:6.45,7.15,7.45,8.15 en 8.45 uur. Dat zijn geen extra spitstreinen, maar treinen van Rm naar Nm. Volgens dit bericht zouden die dus maar tot Vry rijden... Nijmegen vertrek:14.45,15.15,15.45, 16.15,16.45,17.15,17.45,18.15 en 18.45u Dit zijn wel spitstreinen. Overigens zouden volgens dit bericht 's morgens alleen treinen richting Nm uitvallen en 's middags/'s avonds alleen richting Vry. Lijkt me nou niet echt handig om dan een omloop te maken. ![]() Ah.. maaslijn was me (ruim) voor. ![]() Laatst bewerkt door crikey op 05-12-2006 16:11 |
05-12-2006 16:12:16 | ||
---|---|---|
aestudent
![]() |
De conclusie van dat bericht lijkt mij meer dat Veolia nog geen idee heeft waar het mee bezig is... ![]() |
05-12-2006 16:38:23 | ||
---|---|---|
reizigert
![]() |
Twee nieuwe berichten in de Gelderlander vandaag http://www.gelderlander.nl/maasland/article897871.ece http://www.gelderlander.nl/maasland/article891555.ece MBT de Veolia-GTW wordt nu ook al gesproken over de 'Spurt', een afschuwelijke naam als je het mij vraagt Laatst bewerkt door reizigert op 05-12-2006 16:39 |
05-12-2006 16:47:04 | ||
---|---|---|
bloober
![]() |
Dus toch wadjes. %03% En die spitstreinen die uitvallen, is dus omdat daar Plan U ingepland was, maar dat kon niet doorgaan. Groetjes, Bloober |
05-12-2006 16:49:51 | ||
---|---|---|
maxime
![]() |
Ik vind het maar een treurige zaak![]() |
05-12-2006 17:08:11 | ||
---|---|---|
weeman_88
![]() |
Gelukkig neem ik nooit de trein tussen Nm en Nmh, de bus naar de faculteit vind ik persoonlijker handiger. Maar het is inderdaad vervelend als je vaak met de trein op de maaslijn reist. Ben eigenlijk wel benieuwd hoe men bij veolia handelt als de wadlopers veel last van storingen zouden krijgen. Kanttekening: ik moet zeggen, ik weet ook niet hoe storingsgevoelig wadlopers zijn, iemand? Laatst bewerkt door weeman_88 op 05-12-2006 17:13 |
05-12-2006 17:11:58 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
Dus dat milieugeneuzel dat de Wadlopers niet op de Maaslijn mogen rijden is niet juist? Shqiperise-lopers? |
05-12-2006 17:13:51 | ||
---|---|---|
taigagaai
Moderator ![]() |
Correct |
05-12-2006 17:14:00 | ||
---|---|---|
woepje
![]() |
Ja dat vraag ik me nu ook af. Aangezien dat DH spul nu ineens wel wordt overgebracht is dat milieu-verhaal weer van de baan?![]() |
05-12-2006 17:39:20 | ||
---|---|---|
TreinOFiel
![]() |
Gelukkig maar dat het niet klopte, op OVL hoor ik er ook niets meer over ![]() |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
05-12-2006 17:53:23 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Bereid jullie er maar op voor dat er vanaf 10-12 ook in de gewone diensten bussen gaan rijden, want Veolia heeft nog steeds niet genoeg treinen om de diensten daar te rijden. Dus er gaan vanaf 10-12 nog veel meer treinen uitvallen en bussen voor rijden. |
05-12-2006 18:22:24 | ||
---|---|---|
bouwe
![]() |
Quote Ik moet zeggen, de laatste tijd kom ik zelf persoonlijk geen defecte wadjes meer tegen. |
05-12-2006 18:49:12 | ||
---|---|---|
oudeaap
![]() |
inderdaad, dat denk ik ook. Wie weet probeert Veolia de problemen zo rooskleurig mogelijk in de openbaarheid te brengen. |
05-12-2006 19:22:53 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Quote Nee, dat lukt ook niet als ze defect zijn, hè? ![]() |
05-12-2006 19:39:40 | ||
---|---|---|
reizigert
![]() |
Quote RTV Noord berichtte twee weken geleden nog dat Arriva ondanks de GTW-toestroom een materieeltekort had, omdat er maar liefst 14 (!) Wadlopers defect aan de kant zouden staan. Dit geeft op z'n zachtst gezegd wel een indicatie over de storingsgevoeligheid, lijkt me %03% |
05-12-2006 19:44:30 | ||
---|---|---|
sander11
![]() |
QuoteDat komt doordat er steeds minder Wadjes op de baan zijn, en dus de kans dat je een defecte treft, kleiner is. Daarnaast staan defecte treinen over het algemeen aan de kant, en dus zou je ze idd wat weinig tegen moeten komen ![]() |
05-12-2006 20:51:28 | ||
---|---|---|
b4780
![]() |
Nu we het toch over Veolia en Wadslopers hebben: vandaag gezien te Venlo http://members.lycos.nl/simonbruggeling/Wadloper%203222%20te%20Venlo%20Station%20(05-12-2006).JPG Groeten van Simon %02% |
05-12-2006 20:53:47 | ||
---|---|---|
TreinOFiel
![]() |
Volgens mij is de 3222 eindelijk gewassen %08% |
05-12-2006 21:01:32 | ||
---|---|---|
b4780
![]() |
Viel mij ook op, voor het eerst in járen geloof ik ![]() |
05-12-2006 21:02:25 | ||
---|---|---|
lamote_ban
![]() |
Als je kijkt naar de geschrapte treinen dan rijden de spitstreinen de tegen de spits in WEL. Dat betekent waarschijnlijk dat er in Venray wordt aan- en afgekoppeld. Net zo'n truc als tussen Dordrecht en Gorinchem. Laatst bewerkt door lamote_ban op 05-12-2006 21:02 |
05-12-2006 21:57:46 | ||
---|---|---|
bouwe
![]() |
Quote Ik heb het niet over echt defect, *stuk*, heb het meer over problemen die ik tegenkom tijdens de ritten. Motor die niet al te best klinkt, remmerij die prut is e.d. |
06-12-2006 01:38:09 | ||
---|---|---|
enschede
![]() |
Maar ook wat dienstregeling betreft. Vanuit de richting Enschede/Deventer/Zwolle sta je bijna een half uur te wachten in Nijmegen op de aansluitende trein naar Roermond en buiten de spits ook naar Venray. De stoptrein in de richting Roermond/Venray moet namelijk eigenlijk te vroeg weg, omdat de volgende trein dan weer binnen moet rijden. Vervolgens staat de trein vanuit Nijmegen lang te wachten op de stations. Als niet alleen spoor 35 gebruikt wordt, zou dit niet het geval zijn. Daarnaast rijden er geen sneltreinen meer, dus een snelle rit zit er niet meer in. Bovendien als Veolia nog niet voldoende materieel heeft kan de aanbesteding beter nog vooruit geschoven worden. Volgens mij was 2009 ook het oorspronkelijke plan, in ieder geval later dan dit jaar. Het lijkt mij een overhaaste actie. |
06-12-2006 07:59:45 | ||
---|---|---|
cuijk
![]() |
Op OVL is nu sprake van 17 bakken voor de maaslijn; 11 DH1 en 3 DH2. Ik weet niet of de volgende berekening helemaal klopt.... Er zouden nu 14 stellen DM90 rijden volgens eerdere berichten hier. (113 zitplaatsen x 14 = 1582 zitpl). DH1 zou ONGEVEER 59 zitplaatsen hebben, DH2 108. Uitgaande van 17 bakken komt dat op 973 zitplaatsen. (ook als er 23 bakken zouden komen zoals eerder gemeld, dan kom je nog honderden zitplaatsen tekort...) (Nogmaals: of de aantallen in de DH's helemaal kloppen weet ik niet) DM90=1582, DH=973..... Het verschil is 12 bussen |
06-12-2006 09:05:09 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
QuoteLijkt mij niet.. De 14 defecte Wadlopers in het noorden zijn een gevolg van slechte onderhouding.. Dingen zijn (jaren) verwaarloosd door NoordNed/Arriva! Als ze goed onderhouden bleven waren er denk ik nou veel minder defect en zouden ze in veel betere conditie zijn. |
06-12-2006 09:32:13 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
Er gaan dus 14 Wadlopers naar Veolia. Er stonden 14 Wadlopers defect aan de kant. Zijn dit dezelfde 14 die dan voor zondag hersteld moeten worden? Shqiperise-lopers? |
06-12-2006 10:05:55 | ||
---|---|---|
peterselie
![]() |
Quote Je telwerk is niet geheel correct. Een stel DM'90 heeft 151 zitplaatsen. Een stel DH2 heeft er 136 of 152 zitplaatsen, een DH1 stel 48 of 61 zitplaatsen, afhankelijk van de Fryslân of Groningen configuratie. De rest van het rekenwerk mag je zelf doen ![]() De 3222 is in Friese configuratie, dus met 136 zitplaatsen. |
06-12-2006 10:07:20 | ||
---|---|---|
peterselie
![]() |
Quote Er is een verschil tussen stellen en bakken. Er stonden 14 bakken defect aan de kant, geen 14 stellen. ![]() |
06-12-2006 21:30:26 | ||
---|---|---|
sneltrein
![]() |
Hey word gewoon 10x niks we moeten gewoon gaan afwachten. |
06-12-2006 21:33:06 | ||
---|---|---|
mark
![]() |
Kan je dat ook onderbouwen? Dit is nogal een nutteloze melding namelijk... |
06-12-2006 21:33:52 | ||
---|---|---|
karsten
![]() |
Niks is misschien iets te ver. Misschien dat het wel wat wordt wie weet. ![]() Ik hoop dat er net als een NN wadloper ook een veolia Wadloper komt in speciale beschildering. ![]() |
06-12-2006 22:01:01 | ||
---|---|---|
j.jager
![]() |
Quote Dat zou wel leuk zijn. Sowieso een logo erop. 1 treintype met 5 verschillende logo's erop. |
06-12-2006 23:28:41 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
Wel een nieuwe naam erop: Maashopper! Shqiperise-lopers? |
07-12-2006 16:37:59 | ||
---|---|---|
spotter
![]() |
Hoe gaat dat nu allemaal precies vanaf 10 december tussen Nm en Rm? En ik bedoel nu vooral in de weekenden zodat ik er treinen kan gaan spotten. Of rijden er die geen? En nu even off-topic: En wat voor treinen rijdt Arriva tussen Ddr-Gdm? En even ter verduidelijking: Connexxion rijdt toch met blauwe Plan V´s op Ede-Amf? Laatst bewerkt door spotter op 07-12-2006 16:49 |
07-12-2006 16:45:41 | ||
---|---|---|
roelli
![]() |
Quote ik vind Maasloper wel veel leuker want dat ding zal niet veel anders doen dan lopen ![]() Laatst bewerkt door roelli op 07-12-2006 16:46 Roel op het Veld |
![]() |
advertentie |
07-12-2006 16:57:18 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
Ddr - Gdm: gele plan V's Amf - Bnn - Ed: 1 blauwe en de rest gele plan V's Nm - Rm: Maashoppers, oftewel ex-Wadlopers Nm - Vry: bussen Mtr - Krd: gele plan V's Voor de plan V nummers zie elders Shqiperise-lopers? |
07-12-2006 16:58:49 | ||
---|---|---|
zugchef
![]() |
Uhh die blauwe Plan V was / is toch een photoshop geintje van Nico Spilt ? |
07-12-2006 17:00:14 | ||
---|---|---|
weeman_88
![]() |
Misschien al eens gevraagd, maar ik heb het niet gezien: Waar gaat veolia zijn wadlopers onderhouden, want als ik sommige mensen hier mag geloven is slecht onderhoud funest voor een wadloper? (eigenlijk voor alles %03%) Neem dan toch aan dat een locatie dicht in de buurt wel handig is? |
07-12-2006 17:02:52 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
Quote Het eerste photoshop geintje was van NVBS Op de Rails. Daarna heeft de heer Spilt dat ook gedaan. Blijkbaar viel het bij Connexxion wel in de smaak, want momenteel wordt in Maastricht een plan V blauw bestickerd! Shqiperise-lopers? |
07-12-2006 17:03:38 | ||
---|---|---|
spotter
![]() |
Quote OK bedankt. Ik zal eens kijken wat ik op 10 december allemaal kan gaan bezichtingen. Waarschijnlijk Amf-Bnn-Ed en Nm-Rm |
07-12-2006 17:11:16 | ||
---|---|---|
zugchef
![]() |
Quote OMG dan moet ik dus ff volgende week die kant op... Een blauwe Plan V is natuurlijk wel lekker zeldzaam ![]() |
07-12-2006 17:16:58 | ||
---|---|---|
fles
![]() |
Hoe vaak gaan we in dezelfde grap trappen denk je?![]() |
07-12-2006 18:13:08 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Quote Volgens mij gewoon in Onnen, wegens het eenvoudige feit dat daar de Wadloper-ervaring zit. |
07-12-2006 18:20:35 | ||
---|---|---|
teus-baars
![]() |
Quote Wat ik hiervan merk is dat Lwd-opstel vandaag om 16h al zijn reserve kwijt was, normaal staat er altijd wel wat%05%03% Ook kende de 16:19; Gn |
07-12-2006 18:23:07 | ||
---|---|---|
teus-baars
![]() |
Wat ik van alle heisa merk is dat Lwd-opstel vandaag om 16h al zijn reserve kwijt was, normaal staat er altijd wel wat%05%03% %01%In ieder geval stond er alleen nog een DHII op het depot boven de "put" (oftewel de primitieve onderhoudsconstructie alhier.%05%%05%Wat helemaal opmerkelijk is, is de aanwezigheid van DH's op de sporen bij de Voith loods (bij het containerterminal tegenover het Depot) ditmaal stond er overduidelijk zielig en alleen een DHI ![]() |
07-12-2006 20:00:37 | ||
---|---|---|
rob1
![]() |
Nieuwe berichtgeving op TT753 over Nijmegen - Venray v.v.: Vanwege materieeltekort rijden er vanaf 10 december 2006 voor onbepaalde tijd minder treinen tussen Venray en Nijmegen. Maandag t/m vrijdag vallen de volgende treinen uit: - Venray vertrek: -.29 en -.59 u - Nijmegen vertrek: -.15 en -.45 u Veolia zet voor de uitgevallen treinen bussen in. Deze bussen stoppen ook in Cuijk & Boxmeer, niet in Vierlingsbeek. Extra reistijd: 15-30 minuten. Laatst bewerkt door rob1 op 07-12-2006 20:02 |
07-12-2006 20:29:05 | ||
---|---|---|
crikey
![]() |
Een week geleden heeft hij hierover het volgende gezegd: "De Limburgse gedeputeerde Mat Vestjens zegt desgevraagd ook minder gelukkig te zijn met de wijze waarop de privatisering van de Maaslijn van start gaat. „Maar de kwaliteit wordt niet minder“, aldus Vestjens. „Wat de reiziger nu krijgt, krijgt hij ook na 10 december. Alleen de kwartierdienst krijgen we niet per trein geregeld, dus daarvoor worden bussen ingezet.“ De gedeputeerde heeft overigens nog steeds hoop dat er voor 10 december nog extra treinstellen worden gevonden. „Dan gaan we meteen over op de kwartierdienst in plaats van op 1 maart.“ Op die datum komen dieseltreinen vrij uit het noorden. Dat er tijdelijk oude, langzame treinen op de Maaslijn komen waardoor er niet gestopt kan worden op station Blerick acht hij geen groot probleem. „Dat treft maar 68 reizigers“, zegt hij." ![]() Uit een artikel uit de Gelderlander: http://www.gelderlander.nl/maasland/article871322.ece |
07-12-2006 20:40:51 | ||
---|---|---|
sander11
![]() |
QuoteMisschien moet je even wat minder voor columnist o.i.d. proberen te spelen, en wachten tot de échte dienstregeling van start gaat, en dan pas conclusies trekken. Je doet nu alsof de schuld bij Veolia ligt, maar Veolia kan er helaas barweinig aan doen, en probeert er nog het beste van te maken. Laatst bewerkt door sander11 op 07-12-2006 20:41 |
07-12-2006 20:51:53 | ||
---|---|---|
spotter
![]() |
Volgens een aantal spots staat de 3222 nog steeds in Vl. Weet iemand voor hoe lang nog? Word hij zondag misschien ook in de dienstregeling ingezet. Kortom: kan ik hem in het weekend ergens treffen in de buurt van Venlo Venray of Nijmegen? |
07-12-2006 20:52:23 | ||
---|---|---|
sander11
![]() |
QuoteToen Veolia die offerte indiende, lagen de zaken m.b.t. het materieel nog heel wat anders dan na de gunning aan Veolia. |
07-12-2006 21:10:36 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Ik snap ook nog altijd niet waarom zo'n concessie niet gewoon 2 a 3 jaar voor ingangsdatum wordt gegund, zodat er nog genoeg ruimte is voor nieuw materieel en rechtszaken. |
07-12-2006 21:19:25 | ||
---|---|---|
cuijk
![]() |
Ik heb eea voorgelegd bij ROVER om te checken wat zij weten over perikelen op de Maaslijn. Hier hun reactie: " Uw analyse is bijna geheel juist. Het probleem ligt eigenlijk bij de provincie Limburg, die enerzijds een contract met NS had geregeld en anderzijds bij de aanbesteding nieuw materieel vereiste. Veolia - die in Europa op veel plaatsen het treinvervoer verzorgt - treft hier geen blaam. Zij heeft er keurig voor gezorgd dat - al na één jaar - nieuwe treinstellen beschikbaar komen. De pesterij zit eigenlijk bij NS en ook de provincie kan hieraan dus weinig doen. NS heeft voor Zwolle - Groningen ook getrokken materieel (met e-loks) beschikbaar. ROVER heeft dit aangekaart bij de vervoersarbiter. We wachten op haar antwoord." Tip: lees morgen De Gelderlander.... ![]() |
07-12-2006 21:49:11 | ||
---|---|---|
rick
![]() |
Het zal aan mij liggen maar het lijkt erop dat ROVER gewoon altijd de schuld aan de NS wil geven. |
07-12-2006 22:28:10 | ||
---|---|---|
frans
![]() |
Zegt dat iets over ROVER of over de NS? ![]() NS had toch een poosje geleden voor 10 jaar buffels ter lease aan Veolia aangeboden ? (alleen was dat dacht ik al na de GTW-bestelling) |
07-12-2006 22:31:20 | ||
---|---|---|
koen220902
![]() |
Het is heel moeilijk om aan te geven wie er nu schuld heeft. NS verhuurt het DM'90 alléén voor 10 jaar. Zo'n contract is geen optie als je over twee jaar hoopt over een park nieuwe GTW's te beschikken om de hele Maaslijn te bedienen. Veolia hoopte voor de korte termijn nét voor de ingangsdatum over voldoende Wadlopers te beschikken maar zoals gebruikelijk bij de indienststelling van nieuw materieel (Arriva's GTW is op deze regel géén uitzondering) loopt het niet van een leien dakje en komen de Wadlopers niet tijdig met voldoende aantallen vrij. Het probleem is alleen dat het er nu naar uit ziet dat NSR straks ruim in het DM'90 zit en daarmee onder de draad rijdt, er verder tot tenminste juli 2007 een overschot aan ICR en 1700en is, terwijl Veolia niet tijdig over materieel kan beschikken. Als dit binnen één en dezelfde spoorwegonderneming zou gebeurd zijn, dan had men er álles aan gedaan om zodanig met materieel te schuiven dat er zoveel mogelijk diensten gereden zouden kunnen worden. De enige die kán helpen is NSR, door alsnóg met de materieelinzet te schuiven opdat DM'90 langer op de Maaslijn kan rijden. Het zal mij niet verbazen als Veolia deze mogelijkheid heeft geprobeerd en men het nu niet eens wordt over de kostenverdeling, want NSR moet extra kosten maken om Veolia uit de brand te helpen... Ziehier één van de achilleshielen van de privatiseringsdrang, dit soort "gedoe" zul je nóóit zien binnen één en dezelfde spoorwegmaatschappij![]() Laatst bewerkt door koen220902 op 07-12-2006 23:28 |
07-12-2006 22:43:06 | ||
---|---|---|
woepje
![]() |
Quote Pardon? Getrokken materieel voor Zwolle - Groningen, dus de 9100 neem ik aan? Dat zou wat mij betreft best leuk zijn, maar volgens mij zet NS liever buffels in dan ICR of ICK lijkt mij. Daarnaast is de 9100 een stopper en geen IC. Om meteen een hele rits ICRm of ICK rijtuigen achter een E-loc te plakken enkel en alleen voor een stopper, lijkt mij niet echt handig. Maar leuk is het wel ![]() ![]() Laatst bewerkt door woepje op 07-12-2006 23:13 |
07-12-2006 22:57:37 | ||
---|---|---|
mdj
![]() |
Quote [zeurderige modus aan] dat vind ik knap ![]() ![]() [zeurderige modus uit] Laatst bewerkt door mdj op 07-12-2006 22:58 |
07-12-2006 23:28:59 | ||
---|---|---|
j.jager
![]() |
Quote Dat is lang geleden dat ik dit matrieel in groningen gezien heb. Ik wil dit matrieel best wel eens een keerje weer zien in groningen. |
07-12-2006 23:29:45 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
Als NSFSC nu alsnog DM'90 aan Veolia aanbiedt voor 1 jaar, gaan vast de anderen die zich ook voor de Maaslijn hadden ingeschreven (Connexxion en Arriva?) een procedure aanspannen wegens onjuiste concessieafspraken en dergelijk en daar komt nog veel meer hommeles van dan nu, dus of de reizigers daar wat mee opschieten.... Shqiperise-lopers? |
07-12-2006 23:30:29 | ||
---|---|---|
koen220902
![]() |
[zeurderige modus uit] Okee niets meer aan doen! |
07-12-2006 23:38:50 | ||
---|---|---|
woepje
![]() |
De NS voorkomt het volgende als ze DM'90 niet aan Veolia geven: 1. geteut met andere vervoersmaatschappijen zoals DH3201 ook zei. 2. de inzet van getrokken materieel (wat dus schijnbaar over is bij de NS%03%) in de 9100. In principe is het gewoon uit den boze om een IC-waardig materieel als stoptrein alle dagen tussen Gn en Zl heen en weer te laten pendelen. Voor mij als spotter is het wel leuk natuurlijk, maar ik denk dat het voor de NS een dure bedoeling zal worden aangezien er 4 treinen moeten gereden worden die ook nog eens 50 minuten op zowel Zl als Gn blijven staan. |
07-12-2006 23:39:26 | ||
---|---|---|
koen220902
![]() |
Dat risico is inderdaad niet denkbeeldig. Je sanctioneert daarmee ook dat een inschrijvende vervoerder zich willens en wetens een hoop problemen op de hals haalt, omdat -als blijkt dat de ronkende plannen in de praktijk onhaalbaar blijken- de grote broer wel weer te hulp schiet. Ik moet weer sterk denken aan de artikelen van professor A. Kleinknecht van de Delftse TU, die herhááldelijk heeft gewezen op het probleem van de zogenoemde "transactiekosten". Lees dit artikel maar eens over de zorg, maar de essentie van dit verhaal gaat op bij om het even welk publiek domein je aan marktwerking wilt onderwerpen. http://www.monitor.nl/s_1943_all_.htm Laatst bewerkt door koen220902 op 07-12-2006 23:42 |
07-12-2006 23:49:36 | ||
---|---|---|
j.jager
![]() |
Dan kunnen ze beter de icr hier naar toe halen, en de buffels naar de maaslijn sturen. Dan hoeven ze die ouwe zooi van ons daar niet naar toe te sturen. Laatst bewerkt door j.jager op 07-12-2006 23:50 |
07-12-2006 23:53:44 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
En buffels naar de maaslijn is nou juist weer géén optie zoals hierboven verteld word. |
08-12-2006 00:18:13 | ||
---|---|---|
koen220902
![]() |
Als de Maaslijn onder NS was blijven vallen en dit probleem zich zou hebben aangediend was een dergelijk materieel-doorschuifoperatie alláng voorbereid en gepland. Maar de Maaslijn valt vanaf a.s. zondag onder Veolia. En zonet is al terecht gememoreerd dat als NS Veolia te hulp schiet de andere inschrijvers nog wel eens een rechtszaak konden beginnen omdat -als zij vooraf hadden geweten dat NS ze te hulp zou schieten- zij óók op de aanbesteding zouden hebben gereageerd, en zij nu winst mislopen omdat NS hún onder gelijke omstandigheden óók terwille zou zijn geweest. Dus... NS zal Veolia niet te hulp schieten óf het gaat gigantisch veel geld kosten. De planning zat op papier goed in elkaar, er zouden per 9/12 precies genoeg Wadlopers naar het zuiden zijn afgevloeid. Maar ... Leren we dan ECHT NOOIT eens iets van het verleden? De indienststelling van nieuw materieel gaat áltijd gepaard met een periode waarin op het oude materieel moet worden teruggegrepen omdat er onverwachte problemen zijn. Dat is al sinds mensenheugenis zo in spoorwegland%05%, zowel bij ons als in het buitenland. Zómaar een greep uit de laatste 25 jaar: Voor de 1600en moesten er extra onderstations komen omdat die locs de bovenleiding "leeg trokken". De Wadlopers hadden aanvankelijk detectieproblemen (seinen en overwegen) en moesten naderhand nog met schijfremmen worden uitgerust. SM'90 kon pas worden ingezet nadat allerlei softwareproblemen waren verholpen. De motorwagens DD-AR, die naderhand nog diverse constructiewijzigingen ondergingen om te voorkomen dat de tractiemotoren vervuilden omdat de luchtinlaat zich onder het rijtuig bevond. En weten we nog hoe enorm de chaos was midden jaren '90 op Ah - Ww toen de DM'90 stellen in het begin daar reden? Leerlingen kregen zelfs ontheffing om te laat op school te komen!%09% De indienststelling van nieuw materieel láát zich gewoon niet in een strakke agenda "managen". De Stadlers zullen bést betrouwbaar materieel blijken zodra de aanloopproblemen zijn opgelost. Tot die tijd heeft Arriva de Wadlopers nog nodig en kunnen de stellen niet naar de Maaslijn. De reiziger op de Maaslijn is het slachtoffer van die strakke agenda... |
08-12-2006 00:20:41 | ||
---|---|---|
scooter
![]() |
Ik snap zoiezo niet,hoe ze er bij komen dat NS getrokken materieel over zou hebben.Volgens mij wordt bijna alles in de nieuwe dienst ingezet.Veolia heeft gegokt op materieel dat ze uiteindelijk niet rond kregen |
08-12-2006 00:40:11 | ||
---|---|---|
werchter
![]() |
Quote Waar het om gaat is dat gedeputeerde Vestjens mooi weer speelt terwijl het nu al duidelijk is dat Veolia grote problemen heeft om voldoende treinen te regelen om de dienstregeling normaal uit te kunnen voeren. Ik, en ik denk vele andere Maaslijn reizgers met mij ergeren zich hier aan. Een wat kritischere houding van de gedeputeerde lijkt me zeker op zijn plaats. Zeker als, zoals in de berichten hierboven wordt gesteld, de schuld niet bij Veolia ligt maar bij de provincie zelf. Laatst bewerkt door werchter op 08-12-2006 00:41 |
08-12-2006 00:42:51 | ||
---|---|---|
rudolfph
![]() |
Het probleem met de "strakke agenda" is dat van een spoorconcessie soms maar enkele maanden van tevoren definitief bekend is wie die gaat rijden. In die tijd moet dan nog een complete dienstregeling in elkaar gedraaid worden, materieel (evt. ontworpen) besteld, gebouwd, getest, toegelaten en geconstructiewijzigd worden. Helaas zijn een paar maanden daarvoor te kort. Alle spoorwegconcessie beginnen dan ook met oud materieel, wat na 1-2 jaar vervangen wordt door het eigenlijke materieel. Alleen nu heeft de oude vervoerder een mogelijk gevonden om het oude materieel elders in te zetten. Het probleem is dus niet alleen het misschien wat lakse gedrag van Veolia, maar ook dat concessies op een te korte tijd worden uitgeschreven. Als een jaar van te voren al bekend is wie de concessie gaat rijden, is er veel meer tijd om materieel te bestellen etc. Verder duurt een concessie maar ongeveer 10 jaar, terwijl de levensduur van degelijk spoorwegmaterieel normaal 30-40 jaar is, dus het bestellen van degelijk materieel is vaak te duur, aangezien bij een volgende aanbestedingsronde ook weer nieuw materieel ge-eist wordt (mompelt iets over kapitaalvernietiging, overheid en belastingbetalers). @Werchter: die Vestjens was eerst ook heel erg in zijn nopjes met dat "fantastische" Veolia, nu komt hij erachter dat het niet allemaal gegaan is zoals wel makkelijk geweest zou zijn en probeert hij zijn eigen straatje schoon te houden. |
08-12-2006 08:30:31 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
In Duitsland gaan de concessies soms wat anders. De deelstaat Niedersachsen bijvoorbeeld verplicht de vervoerder het materieel te huren van de deelstaat Niedersachsen. Shqiperise-lopers? |
08-12-2006 11:39:45 | ||
---|---|---|
Bollenstad
![]() |
QuoteTot de start van de inzet van ICRm op de HSL schijnt er wat ICRm over te zijn... Misschien wordt daarop gedoeld? |
08-12-2006 12:03:15 | ||
---|---|---|
hellfire
![]() |
Dan komt meteen een tweede probleem om de hoek kijken: waar halen ze geschikte diesellocs vandaan? |
08-12-2006 12:05:40 | ||
---|---|---|
aestudent
![]() |
Er zijn geen diesellocs nodig, want het ging erom dat die ICRm in de 9100 ingezet zou kunnen worden (Zl-Gn, dus gewoon onder een waslijn), zodat er DM'90 naar Veolia kon... |
08-12-2006 12:30:17 | ||
---|---|---|
woepje
![]() |
Inderdaad... je kunt hier gewoon E-Locs inzetten, maargoed, ik denk dat het niet handig is om ICRm hier in te zetten. Buffels zijn wat makkelijker lijkt mij. |
08-12-2006 13:27:46 | ||
---|---|---|
lamote_ban
![]() |
Quote Veolia is natuurlijk de hoofdschuldige. Als je inschrijft moet je ook zeker weten dat je ook op tijd over de juiste spullen kunt beschikken. Dat geldt voor een vervoersmaatschappij net zo hard als voor een cateringbedrijf of een aannemer. Hoewel NS wettelijk verplicht is om mee te werken aan een soepele overgang, staat nergens omschreven wat dat concreet betekent. NS zal daarnaast stellen dat ook Veolia in Duitsland IR-materieel had kunnen huren, maar dat Veolia dat te duur vond en daarom liever bussen laat rijden. De kans dat NS buiten de wet handelt door geen DM te verhuren lijkt me daarom minimaal. |
08-12-2006 13:31:30 | ||
---|---|---|
lamote_ban
![]() |
@dh3201 Dat met zo'n materieel pool zoals in Niedersachsen is een goede oplossing. Een bijkomend voordeel is dat DB daarom weigert in te schrijven en de deelstaat van de slechte DB-service verlost wordt. |
08-12-2006 17:11:33 | ||
---|---|---|
sander11
![]() |
QuoteNee. Ze mogen in Limburg misschien dan wel niet zo slim zijn omgegaan met die concessie, maar ik neem aan dat ze nog wel wat verstand hebben. Want, ik mag hopen dat Veolia gekozen is omdat ze een goede dienstregeling aanbieden (en die dienstregeling is trouwens ook goed). Daarnaast zal Veolia ook wel beloofd moeten hehben (hoe modieus) om binnen een paar jaar nieuw en modern (light rail) materieel te hebben, om in te zetten in Limburg en Gelderland. Dáárom is Veolia gekozen, en toen was nog niet bekend dat die hele ruil met DM '90 niet zou kunnen. De andere vervoerders hebben dus geen poot om op te staan, mochten ze gaan zeuren over dat DM '90: Veolia is gekozen vanwege de service die ze aanbieden, en niet omdat zij de eerste twee jaar wel met DM '90 kunnen rijden (zouden kunnen rijden). Dus van een oneerlijke gunning is geen sprake als het gaat om het DM '90-materieel. Wel is het een oneerlijke gunning als we kijken naar de planning: Veolia heeft zéér weinig tijd gekregen om alles in orde te maken. |